Češi jezdí nebezpečně
Nedávno zveřejněná zpráva OECD Road Safety Annual Report 2017 přinesla zajímavě srovnání celé řady zemích světa mj. z hlediska bezpečnosti silničního provozu. Co se týče úmrtí na silnicích na 100 000 obyvatel země, je Česká republika kdesi uprostřed:
Jenže pokud chceme posuzovat dodržování dopravních předpisů, ukázněnost a slušnost (a zároveň také rozumnost předpisů a značení), je relevantnější srovnání podle počtu úmrtí na ujeté "autokilometry". A tam jsme (pravda, v menším vzorku) na velmi ošklivém druhém místě:
Počet úmrtí na silnicích mezi roky docela kolísá a zrovna rok 2015 byl pro Česko spíš smolný (738 úmrtí oproti 688 v roce 2014), ale náš zřetelný smutný náskok před naprostou většinou ostatních srovnávaných zemí se tím vysvětlit nedá, jakkoli je pravda, že počet úmrtí na českých silnicích dlouhodobě trendově klesá. Jistou úlevu by nám mohl dát snad jedině předpoklad, že Čechů jezdí v jednom autě v průměru víc než jiných národů, takže na jeden autokilometr u nás připadá víc osobokilometrů než v jiných zemích; v porovnání úmrtí na osobokilometry bychom pak vyšli lépe. Jen jestli je ten předpoklad o větší naplněnosti aut v Česku platný.
Naopak třeba hustota provozu, nepříznivé podnebí (časté náledí apod.), stáří vozového parku a kvalita silnic by roli hrát neměly. Správný řidič těmto faktorům "přizpůsobí rychlost jízdy". Kážou mu to nejen Pravidla silničního provozu, ale i normální rozum.