Proč je ČD Cargo ztrátové a co s tím?

30. 01. 2013 | 14:31
Přečteno 5433 krát
Nákladní železniční přepravce ČD Cargo je dceřinnou společností Českých drah a.s., ČD Cargu dlouhodobě klesají tržby a společnost se tak ocitá ve složité ekonomické situaci. Má-li ČD Cargo znovu začít prosperovat (a to dlouhodobě), musí společnost projít inteligentní restrukturalizací. Na téma problémů ČD Cargo a možných východiscích jsem jako člen správní rady ČD Cargo poskytl krátký rozhovor serveru ceskapozice.cz


Rozhovor se odehrál v polovině prosince 2012, v některých pasážích tak není zcela aktuální.



ČESKÁ POZICE: Kdy nastaly potíže ČD Cargo a jak vážné jsou?

ZDĚNEK: Problémy jsou relativně hluboké. Již několik měsíců je jasné, že hospodaření za rok 2012 bude špatné. Výsledky z běžné činnosti se budou pohybovat zhruba kolem minus 230 milionů korun a dále je ovlivní dvě mimořádné účetní operace – odpis oceňovacího rozdílu s negativním dopadem do hospodářského výsledku roku 2012 přibližně 1,3 miliardy a tvorba rezervy na restrukturalizační opatření ve výši zhruba půl miliardy. Příčin neutěšeného stavu je hned několik.

ČESKÁ POZICE: Hovoří se dokonce o hrozící insolvenci ČD Cargo v horizontu měsíců. Jsou tyto obavy oprávněné?

ZDĚNEK: Situace je vážná, ale insolvence společnosti aktuálně nehrozí.

ČESKÁ POZICE: Firma se chystá také masivně propouštět. Můžete být konkrétní?

ZDĚNEK: V rámci zefektivňování pracovních postupů by do konce roku mělo společnost opustit zhruba 450 zaměstnanců. Další redukce počtu zaměstnanců během roku 2013 bude nevyhnutelná. Mluvit o konkrétních číslech je ale předčasné. Nedokážu totiž v tuto chvíli přesně odhadnout, jakých vnitřních úspor je společnost schopna dosáhnout, a zároveň nedokážu odhadnout, jak moc se změní obchodní model v oblasti jednotlivých vozových zásilek. To jsou v tuto chvíli velké neznámé. Očekávám ovšem, že v horizontu několika málo týdnů budou tato čísla k dispozici.

ČESKÁ POZICE: Vraťme se k hlavním příčinám současného špatného stavu ČD Cargo.

ZDĚNEK: Za prvé, firma se dlouhodobě potýká s propadem tržeb. To je zcela zásadní problém. K víceméně kontinuálnímu poklesu dochází ve všech klíčových transportních komoditách, kterými jsou černé uhlí a koks, hnědé uhlí, železo a strojírenské výrobky. Negativní vývoj této hlavní obchodní veličiny pak pochopitelně přímo ovlivňuje hospodářský výsledek. V souvislosti s poklesem tržeb správní rada ČD Carga iniciovala důslednou revizi obchodní politiky společnosti a dlouhodobě požadovala implementaci konkurenceschopné cenotvorby. Je třeba urychleně posílit schopnost retence současných a generování nových obchodních případů. S nástupem nového obchodního ředitele se v této oblasti konečně začínáme posouvat správným směrem.

Za druhé, jde o objektivní pokles konkurenceschopnosti. Dochází k němu jak ve srovnání se silniční nákladní dopravou, tak s konkurenty přímo na železnici. Samostatnou kapitolou, jež ale souvisí s konkurenceschopností, je stáří vozového parku, které je v průměru přibližně 32 let. Modernizace ve formě investičního programu by společnosti velmi prospěla, na druhou stranu investice, respektive jejich čerpání, jsou funkcí plánované cash flow pozice firmy, a ta bohužel větší investiční akce zatím neumožňuje.

ČESKÁ POZICE: Co vedlo k poklesu konkurenceschopnosti?

ZDĚNEK: Soustavný a neproporcionální pokles tržeb nelze donekonečna připisovat takzvané krizi, respektive poklesu ekonomické aktivity na území ČR. Argumentaci tohoto typu považuji za alibismus. Společnost ČD Cargo v minulosti prostě nebyla schopna dostatečně flexibilně reagovat na měnící se podmínky na trhu, a to především v oblasti obchodní. Jeden z posledních předsedů predstavenstva Jiří Vodička měl nulovou předchozí zkušenost z železniční přepravou, jeho angažmá nebylo správnou volbou. Bývalý ministr dopravy Gustáv Slamečka zase dle mého názoru poněkud postrádal razanci, kterou aktuální situace vyžaduje.

Na druhou stranu podnikatelské prostředí je z pohledu ČD Cargo komplikované i pro zkušeného manažera. Tím se dostávám k problematice takzvaných jednotlivých vozových zásilek, které nabízí jako jediný železniční dopravce v ČR. Jde o produkt vhodný především pro zákazníky, kteří poptávají přepravu relativně malého objemu nákladu, a představují tak alternativu k silniční nákladní dopravě. Problémem je vyšší nákladová náročnost jednotlivých zásilek a fakt, že v tomto segmentu konkurenci ČD Cargo tvoří silniční dopravci. Tržní ceny jsou proto na takové úrovni, že jejich přeprava je pro ČD Cargo ztrátová.

ČESKÁ POZICE: Jak by se měla společnost ČD Cargo k jednotlivým vozovým zásilkám postavit? Proč tuto činnost vykonává, je-li ztrátová?

ZDĚNEK: Optimalizace provozu v oblasti jednotlivých zásilek je prioritou číslo jedna, s tím souvisí potřeba nové strategie cenové politiky v tomto segmentu. Až poté může následovat diskuse na téma role státu. Z posledních jednání správní rady je myslím zřejmé, že vedení společnosti si je vědomo dlouhodobé neudržitelnosti aktuálního stavu věcí na tomto trhu. Dlouhodobě udržitelné a funkční řešení jednotlivých zásilek je teď tím úplně nejdůležitějším problémem, před kterým stojíme.

ČESKÁ POZICE: Jaké nástroje má stát ke zlepšení situace?

ZDĚNEK: Stát by měl do hry vstupovat až ve chvíli, kdy máme jistotu, že bylo dosaženo naprosto všech možných vnitřních úspor v rámci společnosti. V momentě, kdy tuto jistotu máme, považuji ze legitimní vést debatu na téma společenských přínosů a nákladů přepravy jednotlivých zásilek po železnici. Pokud bude na základě této kalkulace možné konstatovat, že jejich přeprava je společensky výhodná, je správné bavit se o tom, jaké nástroje stát použije, aby vytvořil prostředí, které tento způsob přepravy umožní. Osobně mi představa, že by došlo k masivnímu přesunu přepravy ze železnice na silnici nepřijde jako rozumná a lákavá, ale počkejme na analýzu a exaktní vyčíslení dostupných variant.

ČESKÁ POZICE: Jaké byste si představoval řešení vy?

ZDĚNEK: Pokud bude panovat shoda, že je ekonomicky správné přepravu jednotlivých zásilek podpořit, tak za nejelegantnější nástroj považuji modifikaci poplatku za použití železniční dopravní cesty. Nevýhodou tohoto přístupu ovšem je, že cena za použití železniční dopravní cesty se vyjednává a zveřejňuje s ročním předstihem, takže tento nástroj lze aktivně použít až s počátkem roku 2014.

ČESKÁ POZICE: Jaká by měla být dlouhodobá strategie ČD Cargo, aby se firmě dařilo lépe než nyní?

ZDĚNEK: Z pohledu dlouhodé prosperity ČD Cargo vidím jako klíčový rok 2013. Provedou-li se příští rok ve shodě se sociálními partnery a ministerstvem dopravy restrukturalizační opatření v potřebné míře a kvalitě, má společnost šanci prosperovat. Bude-li restrukturalizace nedůsledná, tak se společnost problémů nezbaví a její budoucnost bude nejistá. Otázka dlouhodobé strategie je zcela na místě. Jasná vize a strategie nám totiž zatím chybí. Nicméně dokument tohoto typu by měl být vedením ČD Cargo zpracován a posléze projednán příslušnými orgány společnosti ještě do konce tohoto roku.



Publikováno dne 17.12. 2012 na ceskapozice.cz

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy