Proč je ČD Cargo ztrátové a co s tím?
Nákladní železniční přepravce ČD Cargo je dceřinnou společností Českých drah a.s., ČD Cargu dlouhodobě klesají tržby a společnost se tak ocitá ve složité ekonomické situaci. Má-li ČD Cargo znovu začít prosperovat (a to dlouhodobě), musí společnost projít inteligentní restrukturalizací. Na téma problémů ČD Cargo a možných východiscích jsem jako člen správní rady ČD Cargo poskytl krátký rozhovor serveru ceskapozice.cz
Rozhovor se odehrál v polovině prosince 2012, v některých pasážích tak není zcela aktuální.
ČESKÁ POZICE: Kdy nastaly potíže ČD Cargo a jak vážné jsou?
ZDĚNEK: Problémy jsou relativně hluboké. Již několik měsíců je jasné, že hospodaření za rok 2012 bude špatné. Výsledky z běžné činnosti se budou pohybovat zhruba kolem minus 230 milionů korun a dále je ovlivní dvě mimořádné účetní operace – odpis oceňovacího rozdílu s negativním dopadem do hospodářského výsledku roku 2012 přibližně 1,3 miliardy a tvorba rezervy na restrukturalizační opatření ve výši zhruba půl miliardy. Příčin neutěšeného stavu je hned několik.
ČESKÁ POZICE: Hovoří se dokonce o hrozící insolvenci ČD Cargo v horizontu měsíců. Jsou tyto obavy oprávněné?
ZDĚNEK: Situace je vážná, ale insolvence společnosti aktuálně nehrozí.
ČESKÁ POZICE: Firma se chystá také masivně propouštět. Můžete být konkrétní?
ZDĚNEK: V rámci zefektivňování pracovních postupů by do konce roku mělo společnost opustit zhruba 450 zaměstnanců. Další redukce počtu zaměstnanců během roku 2013 bude nevyhnutelná. Mluvit o konkrétních číslech je ale předčasné. Nedokážu totiž v tuto chvíli přesně odhadnout, jakých vnitřních úspor je společnost schopna dosáhnout, a zároveň nedokážu odhadnout, jak moc se změní obchodní model v oblasti jednotlivých vozových zásilek. To jsou v tuto chvíli velké neznámé. Očekávám ovšem, že v horizontu několika málo týdnů budou tato čísla k dispozici.
ČESKÁ POZICE: Vraťme se k hlavním příčinám současného špatného stavu ČD Cargo.
ZDĚNEK: Za prvé, firma se dlouhodobě potýká s propadem tržeb. To je zcela zásadní problém. K víceméně kontinuálnímu poklesu dochází ve všech klíčových transportních komoditách, kterými jsou černé uhlí a koks, hnědé uhlí, železo a strojírenské výrobky. Negativní vývoj této hlavní obchodní veličiny pak pochopitelně přímo ovlivňuje hospodářský výsledek. V souvislosti s poklesem tržeb správní rada ČD Carga iniciovala důslednou revizi obchodní politiky společnosti a dlouhodobě požadovala implementaci konkurenceschopné cenotvorby. Je třeba urychleně posílit schopnost retence současných a generování nových obchodních případů. S nástupem nového obchodního ředitele se v této oblasti konečně začínáme posouvat správným směrem.
Za druhé, jde o objektivní pokles konkurenceschopnosti. Dochází k němu jak ve srovnání se silniční nákladní dopravou, tak s konkurenty přímo na železnici. Samostatnou kapitolou, jež ale souvisí s konkurenceschopností, je stáří vozového parku, které je v průměru přibližně 32 let. Modernizace ve formě investičního programu by společnosti velmi prospěla, na druhou stranu investice, respektive jejich čerpání, jsou funkcí plánované cash flow pozice firmy, a ta bohužel větší investiční akce zatím neumožňuje.
ČESKÁ POZICE: Co vedlo k poklesu konkurenceschopnosti?
ZDĚNEK: Soustavný a neproporcionální pokles tržeb nelze donekonečna připisovat takzvané krizi, respektive poklesu ekonomické aktivity na území ČR. Argumentaci tohoto typu považuji za alibismus. Společnost ČD Cargo v minulosti prostě nebyla schopna dostatečně flexibilně reagovat na měnící se podmínky na trhu, a to především v oblasti obchodní. Jeden z posledních předsedů predstavenstva Jiří Vodička měl nulovou předchozí zkušenost z železniční přepravou, jeho angažmá nebylo správnou volbou. Bývalý ministr dopravy Gustáv Slamečka zase dle mého názoru poněkud postrádal razanci, kterou aktuální situace vyžaduje.
Na druhou stranu podnikatelské prostředí je z pohledu ČD Cargo komplikované i pro zkušeného manažera. Tím se dostávám k problematice takzvaných jednotlivých vozových zásilek, které nabízí jako jediný železniční dopravce v ČR. Jde o produkt vhodný především pro zákazníky, kteří poptávají přepravu relativně malého objemu nákladu, a představují tak alternativu k silniční nákladní dopravě. Problémem je vyšší nákladová náročnost jednotlivých zásilek a fakt, že v tomto segmentu konkurenci ČD Cargo tvoří silniční dopravci. Tržní ceny jsou proto na takové úrovni, že jejich přeprava je pro ČD Cargo ztrátová.
ČESKÁ POZICE: Jak by se měla společnost ČD Cargo k jednotlivým vozovým zásilkám postavit? Proč tuto činnost vykonává, je-li ztrátová?
ZDĚNEK: Optimalizace provozu v oblasti jednotlivých zásilek je prioritou číslo jedna, s tím souvisí potřeba nové strategie cenové politiky v tomto segmentu. Až poté může následovat diskuse na téma role státu. Z posledních jednání správní rady je myslím zřejmé, že vedení společnosti si je vědomo dlouhodobé neudržitelnosti aktuálního stavu věcí na tomto trhu. Dlouhodobě udržitelné a funkční řešení jednotlivých zásilek je teď tím úplně nejdůležitějším problémem, před kterým stojíme.
ČESKÁ POZICE: Jaké nástroje má stát ke zlepšení situace?
ZDĚNEK: Stát by měl do hry vstupovat až ve chvíli, kdy máme jistotu, že bylo dosaženo naprosto všech možných vnitřních úspor v rámci společnosti. V momentě, kdy tuto jistotu máme, považuji ze legitimní vést debatu na téma společenských přínosů a nákladů přepravy jednotlivých zásilek po železnici. Pokud bude na základě této kalkulace možné konstatovat, že jejich přeprava je společensky výhodná, je správné bavit se o tom, jaké nástroje stát použije, aby vytvořil prostředí, které tento způsob přepravy umožní. Osobně mi představa, že by došlo k masivnímu přesunu přepravy ze železnice na silnici nepřijde jako rozumná a lákavá, ale počkejme na analýzu a exaktní vyčíslení dostupných variant.
ČESKÁ POZICE: Jaké byste si představoval řešení vy?
ZDĚNEK: Pokud bude panovat shoda, že je ekonomicky správné přepravu jednotlivých zásilek podpořit, tak za nejelegantnější nástroj považuji modifikaci poplatku za použití železniční dopravní cesty. Nevýhodou tohoto přístupu ovšem je, že cena za použití železniční dopravní cesty se vyjednává a zveřejňuje s ročním předstihem, takže tento nástroj lze aktivně použít až s počátkem roku 2014.
ČESKÁ POZICE: Jaká by měla být dlouhodobá strategie ČD Cargo, aby se firmě dařilo lépe než nyní?
ZDĚNEK: Z pohledu dlouhodé prosperity ČD Cargo vidím jako klíčový rok 2013. Provedou-li se příští rok ve shodě se sociálními partnery a ministerstvem dopravy restrukturalizační opatření v potřebné míře a kvalitě, má společnost šanci prosperovat. Bude-li restrukturalizace nedůsledná, tak se společnost problémů nezbaví a její budoucnost bude nejistá. Otázka dlouhodobé strategie je zcela na místě. Jasná vize a strategie nám totiž zatím chybí. Nicméně dokument tohoto typu by měl být vedením ČD Cargo zpracován a posléze projednán příslušnými orgány společnosti ještě do konce tohoto roku.
Publikováno dne 17.12. 2012 na ceskapozice.cz
Rozhovor se odehrál v polovině prosince 2012, v některých pasážích tak není zcela aktuální.
ČESKÁ POZICE: Kdy nastaly potíže ČD Cargo a jak vážné jsou?
ZDĚNEK: Problémy jsou relativně hluboké. Již několik měsíců je jasné, že hospodaření za rok 2012 bude špatné. Výsledky z běžné činnosti se budou pohybovat zhruba kolem minus 230 milionů korun a dále je ovlivní dvě mimořádné účetní operace – odpis oceňovacího rozdílu s negativním dopadem do hospodářského výsledku roku 2012 přibližně 1,3 miliardy a tvorba rezervy na restrukturalizační opatření ve výši zhruba půl miliardy. Příčin neutěšeného stavu je hned několik.
ČESKÁ POZICE: Hovoří se dokonce o hrozící insolvenci ČD Cargo v horizontu měsíců. Jsou tyto obavy oprávněné?
ZDĚNEK: Situace je vážná, ale insolvence společnosti aktuálně nehrozí.
ČESKÁ POZICE: Firma se chystá také masivně propouštět. Můžete být konkrétní?
ZDĚNEK: V rámci zefektivňování pracovních postupů by do konce roku mělo společnost opustit zhruba 450 zaměstnanců. Další redukce počtu zaměstnanců během roku 2013 bude nevyhnutelná. Mluvit o konkrétních číslech je ale předčasné. Nedokážu totiž v tuto chvíli přesně odhadnout, jakých vnitřních úspor je společnost schopna dosáhnout, a zároveň nedokážu odhadnout, jak moc se změní obchodní model v oblasti jednotlivých vozových zásilek. To jsou v tuto chvíli velké neznámé. Očekávám ovšem, že v horizontu několika málo týdnů budou tato čísla k dispozici.
ČESKÁ POZICE: Vraťme se k hlavním příčinám současného špatného stavu ČD Cargo.
ZDĚNEK: Za prvé, firma se dlouhodobě potýká s propadem tržeb. To je zcela zásadní problém. K víceméně kontinuálnímu poklesu dochází ve všech klíčových transportních komoditách, kterými jsou černé uhlí a koks, hnědé uhlí, železo a strojírenské výrobky. Negativní vývoj této hlavní obchodní veličiny pak pochopitelně přímo ovlivňuje hospodářský výsledek. V souvislosti s poklesem tržeb správní rada ČD Carga iniciovala důslednou revizi obchodní politiky společnosti a dlouhodobě požadovala implementaci konkurenceschopné cenotvorby. Je třeba urychleně posílit schopnost retence současných a generování nových obchodních případů. S nástupem nového obchodního ředitele se v této oblasti konečně začínáme posouvat správným směrem.
Za druhé, jde o objektivní pokles konkurenceschopnosti. Dochází k němu jak ve srovnání se silniční nákladní dopravou, tak s konkurenty přímo na železnici. Samostatnou kapitolou, jež ale souvisí s konkurenceschopností, je stáří vozového parku, které je v průměru přibližně 32 let. Modernizace ve formě investičního programu by společnosti velmi prospěla, na druhou stranu investice, respektive jejich čerpání, jsou funkcí plánované cash flow pozice firmy, a ta bohužel větší investiční akce zatím neumožňuje.
ČESKÁ POZICE: Co vedlo k poklesu konkurenceschopnosti?
ZDĚNEK: Soustavný a neproporcionální pokles tržeb nelze donekonečna připisovat takzvané krizi, respektive poklesu ekonomické aktivity na území ČR. Argumentaci tohoto typu považuji za alibismus. Společnost ČD Cargo v minulosti prostě nebyla schopna dostatečně flexibilně reagovat na měnící se podmínky na trhu, a to především v oblasti obchodní. Jeden z posledních předsedů predstavenstva Jiří Vodička měl nulovou předchozí zkušenost z železniční přepravou, jeho angažmá nebylo správnou volbou. Bývalý ministr dopravy Gustáv Slamečka zase dle mého názoru poněkud postrádal razanci, kterou aktuální situace vyžaduje.
Na druhou stranu podnikatelské prostředí je z pohledu ČD Cargo komplikované i pro zkušeného manažera. Tím se dostávám k problematice takzvaných jednotlivých vozových zásilek, které nabízí jako jediný železniční dopravce v ČR. Jde o produkt vhodný především pro zákazníky, kteří poptávají přepravu relativně malého objemu nákladu, a představují tak alternativu k silniční nákladní dopravě. Problémem je vyšší nákladová náročnost jednotlivých zásilek a fakt, že v tomto segmentu konkurenci ČD Cargo tvoří silniční dopravci. Tržní ceny jsou proto na takové úrovni, že jejich přeprava je pro ČD Cargo ztrátová.
ČESKÁ POZICE: Jak by se měla společnost ČD Cargo k jednotlivým vozovým zásilkám postavit? Proč tuto činnost vykonává, je-li ztrátová?
ZDĚNEK: Optimalizace provozu v oblasti jednotlivých zásilek je prioritou číslo jedna, s tím souvisí potřeba nové strategie cenové politiky v tomto segmentu. Až poté může následovat diskuse na téma role státu. Z posledních jednání správní rady je myslím zřejmé, že vedení společnosti si je vědomo dlouhodobé neudržitelnosti aktuálního stavu věcí na tomto trhu. Dlouhodobě udržitelné a funkční řešení jednotlivých zásilek je teď tím úplně nejdůležitějším problémem, před kterým stojíme.
ČESKÁ POZICE: Jaké nástroje má stát ke zlepšení situace?
ZDĚNEK: Stát by měl do hry vstupovat až ve chvíli, kdy máme jistotu, že bylo dosaženo naprosto všech možných vnitřních úspor v rámci společnosti. V momentě, kdy tuto jistotu máme, považuji ze legitimní vést debatu na téma společenských přínosů a nákladů přepravy jednotlivých zásilek po železnici. Pokud bude na základě této kalkulace možné konstatovat, že jejich přeprava je společensky výhodná, je správné bavit se o tom, jaké nástroje stát použije, aby vytvořil prostředí, které tento způsob přepravy umožní. Osobně mi představa, že by došlo k masivnímu přesunu přepravy ze železnice na silnici nepřijde jako rozumná a lákavá, ale počkejme na analýzu a exaktní vyčíslení dostupných variant.
ČESKÁ POZICE: Jaké byste si představoval řešení vy?
ZDĚNEK: Pokud bude panovat shoda, že je ekonomicky správné přepravu jednotlivých zásilek podpořit, tak za nejelegantnější nástroj považuji modifikaci poplatku za použití železniční dopravní cesty. Nevýhodou tohoto přístupu ovšem je, že cena za použití železniční dopravní cesty se vyjednává a zveřejňuje s ročním předstihem, takže tento nástroj lze aktivně použít až s počátkem roku 2014.
ČESKÁ POZICE: Jaká by měla být dlouhodobá strategie ČD Cargo, aby se firmě dařilo lépe než nyní?
ZDĚNEK: Z pohledu dlouhodé prosperity ČD Cargo vidím jako klíčový rok 2013. Provedou-li se příští rok ve shodě se sociálními partnery a ministerstvem dopravy restrukturalizační opatření v potřebné míře a kvalitě, má společnost šanci prosperovat. Bude-li restrukturalizace nedůsledná, tak se společnost problémů nezbaví a její budoucnost bude nejistá. Otázka dlouhodobé strategie je zcela na místě. Jasná vize a strategie nám totiž zatím chybí. Nicméně dokument tohoto typu by měl být vedením ČD Cargo zpracován a posléze projednán příslušnými orgány společnosti ještě do konce tohoto roku.
Publikováno dne 17.12. 2012 na ceskapozice.cz