Je lidská víra odrazem pravěkých válek?

28. 11. 2017 | 21:58
Přečteno 3782 krát
Řada lidí dělí ostatní lidské bytosti na „iracionální“ věřící a „rozumné“ skeptiky. Toto dělení je ale iluzorní. Sklon k iracionální víře je totiž vlastní všem. Bylo by mylné považovat víru za něco negativního, protože posiluje vlastnosti, jako je odvaha, obětavost. Všechny pokusy o její „zničení“ vedou k vytvoření dalšího druhu víry.

Britský biolog Richard Dawkins je nesmiřitelný nepřítel náboženství. Nestrefuje se jen do lidí věřících v toho či onoho boha. Dawkinsovým snad ještě oblíbenějším terčem než křesťané, muslimové či hinduisté je jeho kolega – americký evoluční biolog David Sloan Wilson. Ne že by byl nějak zvlášť nábožensky založený. Spáchal ovšem hřích, který je pro Dawkinse možná ještě těžší, než kdyby se denně modlil a četl si v posvátných spisech. Má jiný, a co hůř, příznivější názor na evoluční vznik náboženství než Dawkins.

Dawkinsův názor na tuto otázku není vůči náboženství příliš uctivý. Je to prý jen pouhý vedlejší produkt jiných lidských vlastností, podobně jako je červená barva krve vedlejším produktem toho, že krev obsahuje hemoglobin, jímž je sklon k přehnané reakci v nebezpečí a schopnost vžít se do druhé osoby.

Podle Wilsona se však náboženství v lidské evoluci objevilo, protože přinášelo užitek. Díky náboženskému cítění dokázali lidé efektivněji spolupracovat. Navíc náboženství podporuje schopnost odpouštět, což mohla být také důležitá vlastnost pro přežití.

Sotva přijatelná představa

Oba názory mají přednosti i slabiny. Představa, že něco historicky natolik významného, jako je víra v boha, by mohla být výsledkem pouhé shody náhodných okolností, je pro leckoho sotva přijatelná. Víra po svých oddaných mnohdy vyžaduje účast na časově náročných rituálech, žene je do válek proti „nevěřícím“, případně zavádí restrikce sexuálního chování. Toto chování snižuje schopnost zanechat potomky, takže by evoluce měla s náboženstvím již dávno rázně zatočit.

Wilsonova adaptacionalistická teorie určitou odpověď na tuto námitku nabízí. Ale ani ona nevysvětluje, kde se berou jevy, jako je náboženská řevnivost, nenávist vůči jinověrcům či sklon „sloužit bohu“ v izolaci. Vraťme se o pár set tisíc let – do doby, kdy naši předchůdci žili ve skupinkách v savaně.

Vztahy mezi nimi byly často, i když nikoli vždy, důsledkem nemilosrdných pravidel teorie her. Úvaha zněla: Co udělat, abychom zabránili útoku jiné skupiny? Musíme ji napadnout dříve než ona nás. Nejlépe za úsvitu, jak to i dnes praktikují některé přírodní národy. Vynález genocidy je starší než lidstvo.

Nejhorší predátor

Podle antropologa Lawrence Keeleye zhruba 15 procent dospělých mužů a žen umíralo v pravěkých válkách. Stejný je průměr lidí, kteří přijdou o život ve válkách současných přírodních národů. (Pro srovnání, ve 20. století zahynulo ve válkách „pouze“ pět procent obyvatel.)
Nejhorším predátorem člověka byl člověk, jenž patřil k jiné skupině. Víme, že živočišné i rostlinné druhy si proti svým predátorům vyvíjejí ochranu – mimikry, rychlé končetiny, krunýře, bodliny, jedové žlázy, trny. Jakou ochranu „vymyslela“ evoluce pro člověka? Bylo nutné překonat hlavní slabinu, jíž byla roztříštěnost vztahů ve skupině.

Pokud spolu tráví velkou část času několik desítek lidí, jistě ne všichni se všemi vycházejí dobře, někteří mají sklon na ostatních parazitovat, jiní jsou příliš bázliví, další zase nedůtkliví a s ostatními nevyjdou. Muži z takové skupiny budou myslet na to, jak chránit svůj život a zdraví, a to nejen ve svém zájmu, ale i svých potomků, o něž také pečují.

Nebudou motivováni riskovat zranění v útočném či obranném boji s jinou skupinou. Jenže skupina, jejíž členové racionálně hájí vlastní zájmy, je nakonec rozprášena. Převálcují ji skupiny, jejichž členové jsou bojovnější a ochotní se obětovat. Co s tím?

Lidská obdoba trnů či krunýře

Evoluce přišla s nápaditým řešením. Jednotlivec nemůže mít dostatečně kladný emocionální postoj ke všem členům skupiny, protože je příliš rozmanitá a proměnlivá. Proto si naši předchůdci ve své mysli promítli celou svou skupinu do jediného bodu či průmětu. Ten již dokázal milovat, stejně jako uznávat podřízenost vůči němu a obětovat se pro něj.

Průmětem skupiny byl její symbol, jímž může být totem, prapor, ale také božstvo. Podle tohoto pojetí je víra lidskou zbraní proti nejhoršímu predátorovi. Je to lidská obdoba trnů či krunýře. Je odpovědí na smrtelné ohrožení konkurenční skupinou. Mezi vírou a meziskupinovou agresivitou existuje kladná zpětná vazba – vzájemně se posilují.

V rámci psychologického experimentu byly třem skupinám studentů čteny tři příběhy s odlišným závěrem. První skupina vyslechla příběh o ženě, která jde se svým chlapcem navštívit otce, který pracuje v nemocnici, ale cestou ho srazí auto. Je odvezen do nemocnice, operován, navzdory tomu umírá.

Ve druhé verzi příběhu matka s chlapcem úspěšně dorazí do nemocnice. Chlapec navštíví nemocniční kapli a pozoruje modlícího se muže. Třetí, kontrolní, skupině byla představena verze, v níž je chlapec v nemocnici svědkem cvičení záchranné služby, při které pomáhají figuranti s namalovanými zraněními.

Pomocí dotazníků byla zjištěna změna religiozita studentů. Ukázalo, že náboženská horlivost významně vzrostla pouze u studentů, kteří vyslechli příběh, ve kterém figurovala bolest a smrt.

Téma smrti

Příbuzným tématem se zabývá teorie zacházení se strachem. Ta vychází z pozorování, jak se chovají lidí vystavení tématu násilí či smrti. Ukázalo se, že zmínka o smrti vede k tomu, že se skupina více semkne, její členové jsou loajálnější. Kromě toho roste ochota přísněji trestat nekonformní jedince a neuctivé chování k symbolům skupiny.
Zmínka o smrti posiluje víru, a platí to i naopak. Víra, a to jak náboženská, tak politická, používá různými způsoby téma smrti. Nejúspěšnějším náboženským symbolem v historii lidstva je v podstatě popravčí nástroj. Svědkové Jehovovi sice kříž neuznávají, ale kvůli odmítání transfuze je častým tématem v jejich textech krev. Komunismus coby takzvané politické náboženství si liboval v rudé barvě, tedy barvě krve.

Mezi příklady vzájemného posilování víry a tématu smrti je náboženství Aztéků, jež je nutilo obstarat desetitisíce zajatců, kterým bylo na schodech chrámu vyříznuto srdce. Pohled na toto drastické představení – v souladu s teorií zacházení se strachem – zvyšoval semknutost a loajalitu aztéckých bojovníků. Díky tomu vzrostlo jejich odhodlání vyrazit na výpravu a získat další oběti.

Obklopování symboly

Klíčovým poznatkem je, že víra ve své vypjaté podobě nutí chovat se tak, abychom ji v sobě i ve svém okolí posilovali. Lidé, kteří takové víře podlehli, se obklopují jejími symboly – grafickými znaky, vlajkami a hesly. Naši předchůdci ochotně stavěli chrámy, nad jejichž obrovitou nádherou žasneme. Chrámy ovšem nebyly určeny k ničemu jinému, než k posílení či alespoň udržení víry těch, kteří je postavili – od šlechtice, jenž stavbu financoval, až po posledního zedníka – a jejich blízkých.

Do tohoto vzorce chování spadají i sebevražedné atentáty teroristů. Ti svým hrůzným činem vystaví spoluvěrce tématu smrti, čímž posílí pevnost jejich víry. A zvýší pravděpodobnost, že se časem objeví jejich následovníci. Nábožensky či ideologicky motivované teroristické činy bohužel již svou existencí podněcují k opakování.

Politické soupeření v evropských zemích se naštěstí bez takových činů obejde. Ovšem i politici v civilizovaných zemích se uchylují k dramatickým výrazům typu „smrtelný hřích“, „prolitá krev“ či „krvavý režim“ a k větám, jako je „naši otcové zemřeli, abychom my mohli žít“.

Smysluplnější dělení

Řada lidí dělí ostatní na „iracionální“ věřící a „rozumné“ skeptiky. Toto dělení je však iluzorní. Sklon k iracionální víře je vlastní všem. I ateisté tíhnou k vyznávání některých hodnot na úkor jiných a k nenávisti vůči skupinovému nepříteli. Smysluplnější je dělení na ty, jejichž víra je umírněná a kteří ji nikomu nevnucují, a na radikály či extremisty. I v politice platí, že chováním mají k sobě blíže levicový a pravicový umírněný politik, respektive levicový a pravicový radikál.

Bylo by mylné považovat víru za něco negativního, protože posiluje vlastnosti, jako je odvaha, obětavost. Je třeba si uvědomit, že víra je neoddělitelnou lidskou vlastností. Všechny pokusy o její „zničení“ nemohou dopadnout jinak než vytvořením dalšího druhu víry.
Můžeme omezit negativní projevy víry tím, že ji budeme poznávat, a také že si každý připustí vlastní iracionalitu. Zneškodnit sebevražedného atentátníka by bylo jistě úžasnější než poznávat sami sebe. Ovšem pro nás, kdo nemáme takové vysoké ambice, může být sebepoznání cestou, jak učinit svět o trochu klidnější.

K tématu vzniku a evoluce víry více v knize autora článku Skrytá autorita: Iracionalita a dav v člověku (Dybbuk, 2011)

Publikováno na webu Česká pozice

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy