Egypt je rizikem i pro nás

08. 07. 2013 | 10:44
Přečteno 7049 krát
Nestabilní situace v Egyptě po vojenském převratu je u nás hodně vnímána z hlediska dopadů na turistický ruch. Z médií zaznívají optimistická slova zástupců cestovních kanceláří, že v letoviscích u Rudého moře je klid a bezprostřední nebezpečí turistům nehrozí, což potvrzují i naši diplomaté. Vojenský převrat nicméně nestabilitu neukončil, jen ji ještě zvýraznil. Její pokračování může do budoucna ovlivnit i turistický ruch.

Příčina egyptské nestability nespočívá ani tak v tom, že prezident Mursí byl špatný prezident, ale především v chronických ekonomických a sociálních problémech nejlidnatější arabské země. Dva z nich jsou klíčové: peníze a lidé.

Egyptu v podstatě kromě turismu vůbec nefunguje ekonomika. Průmyslová výroba je neefektivní s nízkou kvalitou a přežívá pouze díky státní podpoře, což vytváří začarovaný kruh. Největším finančním příjmem jsou peníze zasílané domů Egypťany, kteří pracují v zahraničí. Země v podstatě žije z vypůjčených peněz, a pokud má přežít, zřejmě budou nutné další finanční injekce Mezinárodního měnového fondu.

Se špatnou ekonomickou situací souvisí i demografie. Růst počtu obyvatel je nekontrolovatelný, už dosahuje okolo 85 miliónů. Ačkoliv je Egypt velkou zemí, optimální životní podmínky existují pouze na menší části území, hlavně v okolí Nilu. To vytváří nebezpečí přelidnění se všemi negativními, ekonomickými, sociálními a zdravotními dopady. Nedostatek práce pro stále rostoucí mladou populaci může vyústit ve stav masové nezaměstnanosti. Společenská frustrace, která z ní logicky vyplyne, je živnou půdou pro nekontrolované výbuchy násilí v podstatně větším měřítku, než známe z Evropy. Že by se to mohlo dotknout turistických letovisek s „bohatými Evropany“, se tak vyloučit vůbec nedá.

Situace v Egyptě je nepochybně problémem pro Spojené státy, ale ještě více pro Evropu. V pásmu nestability táhnoucím se od Mali po Irák přináší zhoršení situace v Egyptě další komplikaci. Nestabilita v Egyptě spolu s neukončeným konfliktem v Sýrii může v konečném důsledku vést i k silným migračním vlnám do Evropy. Podpora egyptské armády, která ale ekonomické problémy země těžko pomůže vyřešit, a podpora „syrským povstaleckým silám“ kontaminovaným radikálními islamisty ovšem cestu k větší stabilitě v regionu neotevřou. Ani k tomu, aby i naši turisté mohli v budoucnu bez obav vyrazit do Egypta na dovolenou.

Právo, 8.7. 2013

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Yosif K napsal(a):

Souhlas ovšem s tím, že neoficielně se odhaduje počet egYptanů na 100 milionů, spousta egzptqnů nehlásí děti na úřadech z lenosti nebo proto že neregistrovaní občané pak nechodí na vojenskou solužbu a neplatí žádné daně.

Otázka je proč se Egypt nepokouší svou KATASTROFÁLNÍ demografickou explozi kontrolovat. Kontrola porodnosti je totiž proti islámu. Problém mnoha rozbvojových zemí.

Toto je ovšem v mezinárdní pomoci a politice tabu.
08. 07. 2013 | 11:07

Ferda napsal(a):

Ale pane autore, vždyť naši nejlepší spojenci soustavně likvidují sekularistické režimy v arabském světě a naši kleptokrati to podporují. Jakoby pro Západ byl tamnější rozvrat cílem jeho politiky. Asi si myslí, že se rozvrácená společnost dá snadněji okrást, zejména o ropu. A výsledky od Iráku až po Lybii visíme na vlastní bulvy.
08. 07. 2013 | 11:12

Karel Mueller napsal(a):

Pane Balabán.

§zemí mimo poušť šiní necelých 50 tisíc km2. Takže pokud má Yosif K. pravdu o těch 100 milionech, je to jako by v CR žilo 150 (slovy sto padesát) milionů lidí. A škrtněte průmysl.

Ze samotného Egypta nehrozí přímé nebezpečí ani pro EU, ani pro Izrael, i největší fanatici si snadno spočítají, je konec turistů by znamenal konec a hladomor. Ale radikální islám v Egyptě bude ovlivňovat ostatní státy a to, co západ vyprodukoval v souvislosti a arabským jarem a dnešní Sýrií, je, řekněme eufemisticky, poněkud zvláštní.
08. 07. 2013 | 11:43

Gustáv Kočí napsal(a):

Aegyptská armáda tam ovšem hraje důležitou roli.
08. 07. 2013 | 13:05

Petr Pan napsal(a):

Problém není jen počet obyvatel, ale hlavně rychlost růstu. Ta je exponenciální, doba zdvojnásobení stavu je asi tak dvacet let. Exponenciela je příšerná funkce.
Egypt nemá budoucnost. Že tam přijde katastrofa je jisté jako Amen v kostele. Jde jen o to jak brzo. Já bych tam na dovolenou nejel, ani kdyby mě platili.
08. 07. 2013 | 13:06

Amonre napsal(a):

Petr Pan,
Znám ještě jednu příšernější funkci, faktiriál, a úplně nejděsivější - exponenciální funkci faktoriálu, který má v exponentu taky faktoriál. Takový růst populace by byl opravdu děsivý.

Nechme to padnout myslím, že není možné dále udržovat umírajícíc státy (nepléct se státy s porodností <2,1 dítěte na ženu) dále na živu. Je to sice kruté, zejména vůči těm lidem, ale nejspíš to z nějakého důvodu bude čekat většinu světa. Tady je to protože jim dojdou peníze, jinde to bude protože jim dojde ropa, jinde protože je položí demografie, ale protože bude populace příliš stará.
Když to řeknu takto, tak tady o nic nejde, ale kdyby něco podobného mělo postihnout třeba Indii, tak tu máme mnohem závažnější problém.
K průmyslu: Do ekonomiky žádné PŘÍMÉ subvence nepatří, žádné dotováně nějaké výroby, ať už zemědělské, nebo jiné. Ano, legislativně je možné určit podmínky, za kterých se bude vyábět, můžou se vytvořit třeba daňové úlevy, nebo nižšší míra, možná i bezúročné půjčky, ale rozhodně není možné dotovat bažný provoz.
08. 07. 2013 | 13:37

Tak jak, humanisté ? napsal(a):

Nezvladatelný přísun uprchlíků zastavíme jak ? Dáme ruce nahoru? Nebo tvrdě dodržíme námořní hranice a neprojede žádná lodička...?
08. 07. 2013 | 13:43

kolemjdoucí napsal(a):

Momentálně bych neřešila problém v Egyptě, my si tady nevíme rady s pár stovkami cikánů, ale budeme papežštější než papež
08. 07. 2013 | 14:30

Jaroslav Klenot napsal(a):

Zamést před vlastním prahem.
Paní kolegyně, mluvíte mi z duše.
08. 07. 2013 | 14:37

huhu napsal(a):

Pane Balabáne,
jestli je nějaké betzpečnostní riziko pro nás, tak jsou to naši vládnoucí zloději, kterým Vy děláte pozdržtašku za jidášský groš.
08. 07. 2013 | 14:41

Dalimír napsal(a):

Kde máme našeho odborníka na machometány Pepu Řepu ?
08. 07. 2013 | 15:28

egzptqn napsal(a):

Já nehlásím vůbec nic.
08. 07. 2013 | 16:56

evix napsal(a):

Amonre, co jste to vyplodil? On někdo udržuje státy, které umírají? A které to jsou?
Pokud myslíte Evropu, tak jste totálně mimo....Problémy mají právě státy, které mají šílenou porodnost!
Pro tentokrát souhlasím s Yosifem a to je co říct...
08. 07. 2013 | 18:26

Hana napsal(a):

Mila Yosif K. Kontrola porodnosti neni proti islamu, zjistete si nejprve informace
08. 07. 2013 | 18:58

Amonre napsal(a):

to: evix
...Nechme to padnout myslím, že není možné dále udržovat umírajícíc státy (NEPLÉST se státy s porodností <2,1 dítěte na ženu)...
Důležité je číst i závorku. Ale asi budu muset používat méně metaforický jazyk (poznámka pro mne a omlouvám se za nepléct, samozřejmě neplést)

Těmi státy, které umírají myslím, ty které fungují již jen z pomoci, půjčování si peněz ze zahraničí (ono by se u nás dalo těch 100mld někde vyštrachat), popřípadě mají ekonomiku založenou na něčem tak virtuálním jako je turismus, kde stačí pár demonstrací a může to položit celý rozpočet.

Jinými slovy řeknu to takto: Umírající stát je stát, který se z nějakého důvodu může velmi rychle dostat na hranici kolapsu ekonomického a společenského, do stavu, kdy nebude možné udržet sociální systémy a nebude existovat naděje na zlepšení situace v horizontu jedné či dvou dekád.
Pěkným zástupcem by mohl být jeden tichomořský ostrov, ve 20. století bohatl z těžby fosfátů, když ho skoro celý vytěžili, neměl co nabídnout a více méně se tam zastavil čas spolu s ekonomikou.

V případě takového státu lze udělat jedinou věc, zvenku uzavřít jeho hranice, přísně kontrolovat pohyb co jde dovnitř a co jde ven, proto říkám že spolu s omezením pomoci na základní (nějaké potraviny, nikoliv půjčky, které vím, že se brzy odepíší jako nevymahatelné) by to bylo kruté. Populace nějakého státu přestřelí výrazně hodnotu, jakou je schopné prostřdí uživit, pokud ale není stát schopný bez půjček dlouhodobě zajistit import potravin, pak by (pokud nedošlo ke sledu živelných katastrof každý rok (kobylky, povodně, sucha požáry) několik let po sobě) nemělo docházet k podpoře růstu populace případnými levnými jinými státy dotovanými, dodávkami potraavin.
08. 07. 2013 | 19:58

xres napsal(a):

Fertility rate je v Egyptě 2,94, pro prostou reprodukci je třeba 2,1 dítěte na 1 ženu. Jde tedy o velmi mírný růst (fakticky stále klesající)populace.
Mimochodem konflikt v sýrii zabráníl útoku Západu na Irán, takže ani židovské strašení atomovou bombou a snaha vydírat Obamu s Redline stavem pro Irán nakonec asi neuspěje. Konflikt v Sýrii stačí všem jako odstrašjící případ chaosu a zmaru.
08. 07. 2013 | 21:41

Karel Mueller napsal(a):

Amonre:

Když vyjádříte exponenciálu v komplexním oboru, tak dostanete celou matematiku :-), i komplexní analýza stojí na tom, že 1/z namá v C primitivní funkci :-).

Ale vážně, představte si Egypt s 10 miliony obyvatel, racionální a odpovědnou vládou, obyvatelstvo s určitým technickým vzděláním a technickou zdatností (zdaleka by se nám nemuselo vyrovnat) a ochotou makat ve fabrikách.

Místo natažené ruce pro bakšiš na každém rohu by jste měl ráj na zemi.
08. 07. 2013 | 22:05

Da.rock napsal(a):

Rozhodně je pro nás menším rizikem, když bude politiku v Egyptě kontrolovat armáda, než kdyby ji kontrolovali (byť i demokraticky zvolení) islamisté. A jestli Češi budou nebo nebudou moci jezdit do Egypta na dovču je nepodstatné.
09. 07. 2013 | 00:26

Parabelum napsal(a):

xres

Ferility Rate 2,94 má za následek to, že během dvou generací, tedy cca 45 let se počet obyvatel v oblasti s touto hodnotou zdvojnásobí. To se Vám zdá málo? Vono těm číslíčkům je nejprve potřeba rozumět a chápat jejich význam.
09. 07. 2013 | 09:32

Adam Procházka napsal(a):

Základní problém Egypta je spíš neovladatelnost a tudíž neschopnost vyřešit cokoliv. Příliš velká část obyvatel, zejména ve městech, je už příliš vzdělaná na to, aby uznala vládu faraona. Jen mizivá část ale chápe princip demokracie. Domnívají se, že demokracie je souboj dvou nebo vícero partají na život a na smrt. Ti, kteří v demokratických volbách zvítězí, mají svaté právo se těm druhým vysmát a posléze je ponížit, zdeptat, zničit a vnutit všem svou vůli jakýmikoliv prostředky.

Bohužel toto chápání demokracie je celkem rozšířené, neníliž pravda?
09. 07. 2013 | 10:06

Karel napsal(a):

My u nás máme daleko horší riziko než v Egyptě a tím jsou nepřizpůsobiví Romové!!!Považuji je za nepřítele Českého národa č.1.Kradou a mlátí bezdůvodně České občany.Oni mohou za nepokoje v Čechách,protože oni to vždy začnou a vyprovokují !Dokud budou na území ČR Čeští občané nemohou nikdy žít v klidu.Pokud je chce někdo integrovat,to je jako by v minulosti někdo chtěl integrovat Tatary mezi České občany !Nepřizpůsobiví jsou velicí nepřátele Českého národa.Občané spokojené žití v ČR si musíte vybojovat Sami!Stát ani policie Vás neochrání !!
09. 07. 2013 | 11:28

Češi nekrást tady napsal(a):

My u nás máme daleko horší riziko než v Egyptě a tím jsou nepřizpůsobiví Češi!!!Považuji je za nepřítele Českého národa č.1.Kradou a mlátí bezdůvodně romské občany.Oni mohou za nepokoje v Čechách,protože oni to vždy začnou a vyprovokují !Dokud budou na území ČR Čeští občané nemohou romové nikdy žít v klidu.Pokud je chce někdo integrovat,to je jako by v minulosti někdo chtěl integrovat Tatary mezi Evropany!Nepřizpůsobiví jsou velicí nepřátele Evropy.Občané spokojené žití v ČR si musíte vybojovat Sami!Stát ani policie Vás neochrání !!
09. 07. 2013 | 12:10

buldatra napsal(a):

Češi nekrást tady,

a komu by se ti Češi, potažmo Českové měli přizpůsobit?
Nám Moravákům?

To by nešlo, páč nemáme tolik krojů.
09. 07. 2013 | 13:11

FARAO napsal(a):

Přelidněnost Egypta je typickou ukázkou Malthusianské theorie. Egypt potřebuje tvrdou ale hlavně osvíceneckou diktaturu, proto že zavádět tam demokracii je naprosto kontraproduktivní. Taková Pinochetova ekonomika nebo ještě lépe Teng Siao Pchingův čínský model to by bylo pro Egypt naprosto nejlepší řešení a demokracie by měla počkat. Tu lze zavést pouze postupně a později až se ekonomická a demografická situace stabilizuje. Naprosto rozhodující je tedy zavést čínský model rodiny a provést i násilnou degradaci náboženského vlivu na společenské dění na minimum. Tam bude každý zásah dobrý podle hesla že účel světí prostředky. Rozhodujím faktorem budou vojensko-policejní represivní prostředky i za cenu syrského scénáře. Lidská práva jsou naprosto irelevantí v horizontu naprosto bezprecedentní transformace zaostalé egyptské společnosti na více sofistikovanější úroven'.
09. 07. 2013 | 15:29

KvL napsal(a):

to: buldatra
Zdravím z jihu Moravy!
Neřešte to, je to jenom agent provokatér, nebo ještě hůře, nějaký druh frustráta, který se snaží být zajímavý. Je to ten typ lidí, kvůli kterým se na internetu už skoro nevyskytují volné diskuse.
Je to jenom upravený mirror postu pana Karla. (Asi bych se mohl s těmi anglicismy mírnit:)

Nicméně, když sem už ten provokatér vlezl, bylo by na místě zamyslet se nad systémem přídavků na děti, není možné aby některé rodiny měly 8 děcek a žili jenom z přídavků. Ano je to offtopic, ale podle mne by bylo vhodné zavést limit přispěvku maximálně do 3. dítěte, zbytek ať si uživí rodiče sami. Nebo je opravdu vést jenom jako odečet od daně, mohlo by to být efektivnější, než neustálé přečerpávání přes stát.
09. 07. 2013 | 15:34

Amonre napsal(a):

FARAO,
Jako tvůj bůh ti nařizuji konej!

Ano, musím s vámi souhlasit, i když Malthausianismus pro celou planetu nemusím a domnívám, se že i při populaci 10mld nebudou zásadní problémy, pro menší útvary je samozřejmě možný.
Ovšem pokud se bude hrát tak jako doposud, pak je možné zjistit kdy dojde k malthausianské katastrofě v každém ze států (jestli k ní dojde) a spočíst tak nejkritičtější období pro celý svět (pokud by náhodou došlo ke schodě u velké části států, mohlo by to mít i globální následky)
09. 07. 2013 | 15:41

buldatra napsal(a):

KvL

i já Vás zdravím.
Toho Češi nekrást tady bych si ani řešit nedovolil, páč je to neřešitelný.
Já jenom tak, aby řeč nestála.
Původně jsem mu chtěl napsat: "pote chlapi pote krast, bude žrádlo, bude chlast".
Nikola Šuhaj bandita
Ale to by mu třeba mohlo způsobit náhlou, nebo jinou příhodu a já ho nechci mít na svědomí.
Proto jsem to nenapsal.

Myslím, že optimální počet jsou dvě děti a na ty bych dal přídavky v solidní výši.
Každý další bez přídavků. Ať si rodič uvědomí, že každá sranda něco stojí a že všeho s mírou.
09. 07. 2013 | 16:31

Luka napsal(a):

To: Adam Prochazka
Bravo!
netusil jsem, ze se v CR najde jeste nekdo, kdo takto dokaze kriticky analyzovat demokracii a jeji zakladni kamen: VETSINA! To co se deje v Egypte je logicky vysledek toho, co po volbach vetsina delala za politiku a dneska uz prezidenta Mursiho nepodporuje ta vetsina, ktera mu vyhrala volby. Nashromazdoval tolik pravomoci, ze jich ma mnohem vic nez byvaly prezident Mubarak a cast lidi, co ho podporovali pri volbach uz ho dnes nechteji ... Tito islamiste prevalcovali vsechny ostatni a prosadili, to co se jim chce a libi bez ohledu na to, zda cestou nenicili rovnovahu ve spolecnosti.
09. 07. 2013 | 16:44

KvL napsal(a):

to: buldatra
Hodnotu tři volím čistě z důvodu aby bylo možné dosáhnout průměru 2,1 dítěte na ženu, ale možná by to šlo spíš udělat tak, že by bylo maximum dávek v hodnotě 2, pro tři by se to násobilo třeba hodnotou 1,25 a dále pak už nic, možná pokles na hodnotu jako při dvou děckách.
Mám strach z demografických vývojů ve světě, tak i u nás, státy, kde lidi pracují a jsou schopní vytvářet pokrok vymírají, naopak státy, které jsou závislé na zahraniční pomoci zvyšují populaci.
Pod blogem paní Tominové Amonre spočetl (myslím, že se dopustil nějakých chyb) vývoj populace jistého etnika. Jestli by měl pravdu... Nejspíš to nepůjde ufinancovat.
Už abych se začal učit další jazyk, třeba japonštinu, ta oblast světa získává na významu a asi tam nehrozí to co v Evropě (no ale asi bych musel pracovat tak dvakrát tolik, abych tam lidem něco dokázal)
09. 07. 2013 | 17:12

Luka napsal(a):

to KvL a Buldatra

zkusili jste nekdy analyzovat proc tyto staty se staly zavisly na zahranicni pomoci? Ve vetsine pripade je to diky konfliktum a politicke nestabilite diky valkam, kolonialismu, studene valce a politicke agitaci ci proudu obdoby arabskeho jara ... Nektere z techto statu se vzpamatovaly ale nektere bohuzel dodnes jsou porad v blate. A zahranicni pomoc? Nekdy jsou to pujcky, ktere se nedaji ani splatit jelikoz ty platebni podminky jsou mimo realitu. Nefandim politicke representaci techto "statu" jak pisete, ze svym lidem pusobi zrovna takovouhle bolest jen diky tomu, ze hraji hry velmoci tohoto sveta a misto aby investovaly do zemedelstvi a prumyslu davaji miliardy na vojenske ucely aby zustaly co nejdele u moci. Jinak si myslim, ze zustavate oba moc v demografii a ekonomickych cislech ale geopolitika vam obema nic nerika. Ta ale ridi dneska skoro vse, vc. ekonomiky a demografie, o kterych tak hezky pisete. Jsou reality jine nez vy znate a to, ze je neznate neni duvod aby nebyly skutecne a pravdive. Myslim si, ze pravdu muzete mit ale vase pravda je relativni jelikoz plati jen v urcitych oblastech za urcitych prepokladu.

Toto jsem chtel sdelit a to bez urazky a provokace...
09. 07. 2013 | 17:56

buldatra napsal(a):

Luko,

děkuji za sdělení.
Ale se mnou se to má tak, že řeším pouze věci, na které mám vliv a zájem.
Problémy středověkých režimů, Egypt v to počítaje, jsou středověké povahy a vždy jsou řešeny středověkými prostředky, protože ty jsou jim vlastní.

Všecko totiž začíná myšlenkou.
Myšlením.
A jejich myšlenky a myšlení jsou prostě jiné, než myšlení nás tady a v blízkém okolí.
Takže, Luko, dokud se budou úporně držet svého středověku, nic, kromě kulis se tam nezmění.
A demografie?
Je-li v Egyptě 85-90 milionů obyvatel a pásek zeleně, kde něco roste k jídlu a uživí tak když hodně 10-15 miliónů a 90% území je poušť, svědčí jejich počínání o jejich vnímání odpovědnosti za budoucnost svou a svého potomstva. On to alláh nějak zařídí, dle jejich středověkých hlav.
Stavitelům pyramid a jejich myšlení tedy dosud nesahají ani po kotníky.

Bavíme-li se o počtu obyvatel a porodnosti u nás, je to problém opačný, ale vzhledem k vývoji technologií, kdy lidská práce pomalu nebude potřeba, je to poněkud jiný level. Proto dle mě ty dvě děti jsou tak akorát. V těchto končinách víme, že Země zatím ještě není nafukovací a prostě se nemůžeme přemnožovat donekonečna, což s demografií také souvisí.
Jiná věc je sklatba obyvatelstva a zde bych si troufl tvrdit, že ti, co prací tvoří hodnoty mohou také určovat, jak s hodnotami jimi vytvořenými se bude nakládat.
A do toho schématu se zas hodí přídavky pro max 2 děti.
09. 07. 2013 | 18:38

KvL napsal(a):

to: buldatra
Myšlení jim nezměníme, někdo se bude muset za toho alláha převléct?
Nemyslím, že by šli dobrovolně do nějaké redukce populace, ikdyž možná za pořádný úplatek... Možná.
Nebo je tu neetická možnost, která by ale trvala poměrně dlouho, dovoz výrobků kontaminovaných PCB... A pak jsou tu i jiné neetické metody, jako třeba příušnice, no a pak zbraně velkého kalibru, oblíbené u jistého nicku na p, který tak chtěl zvyšovat entropii lidí, ale to je opravdu už příliš.
09. 07. 2013 | 19:00

modrý edvard napsal(a):

všeobecně: hlasuji, že ten problém je přelidněnost.
buldatra: sklatba, od slovesa klátit?
11. 07. 2013 | 09:53

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy