Imigranti a vzdělávací politika státu
S problematikou imigrantů úzce souvisí i další aspekty, které na první pohled nemusí být tak zřejmé, ale v celkovém důsledku jsou velmi zásadní. Jeden z nich úzce souvisí se školstvím a vzděláváním.
Proč úspěch není pro všechny?
Záměrně jsem dal takto kontroverzní nadpis, ale zeptejme se skutečně zodpovědně. Bez příkras, klišé a líbivých frází, kterých je kolem nás stále více. Je skutečně úspěch dosažitelný každému?
ANO - JE! Úspěch je dosažitelný každému. To je první část mé odpovědi. Ano, skutečně můžeme říci, že úspěchu může dosáhnout každý. Jenže když je to možné pro každého, proč to tak v reálném životě není? Protože to není tak snadné, jak si mnozí myslí a jak si přejí. Kdyby to bylo možné a snadné současně, tak by úspěchu dosáhl každý. Realita je však jiná.
Nejprve si řekněme, co to vlastně úspěch je. Vždyť pro každého z nás je to něco jiného. Pro jednoho být dobrou matkou a mít spokojenou rodinu, pro jiného je to blahobyt, finanční nezávislost a další faktory. Pro usnadnění si vypůjčím citát a definici Earla Nightingala:
„Úspěch je postupné naplňování plnohodnotného snu“
A máme zde druhou část mé odpovědi: NE - NENÍ! Úspěch není dosažitelný pro všechny. Důvodem, proč se to nepodaří každému, není totiž to, že to není možné, ale že to není snadné.
Na cestě ke svému úspěchu je třeba splnit několik podmínek, a to je kámen úrazu. Jednak musíme vědět, co opravdu chceme. A následně musíme dělat správné věci ve správný čas a správným způsobem. Jak triviální. Jenže tato zdánlivá jednoduchost v sobě skrývá nejednu záludnost.
První velkou pastí je současná bezbřehost názorů, rad a zaručených receptů na úspěch a štěstí. Je to daň za svobodu, kde může každý volně interpretovat svoji cestu a svůj zaručený recept. Na tom samozřejmě není nic špatného, ale v současném propojeném světě, kde není nic snazšího než šířit své myšlenky a názory pomocí sociálních sítí, medií a dalších prostředků, roste i množství názorů, cest a metod k úspěchu. Jsme potom tak zahlceni informacemi, že se v nich ztrácíme. Žádáme a hledáme další a další rady, nápady a průvodce, abychom se ve svém problému vyznali. Výsledkem je, že pro stromy nevidíme les, a tak ztrácíme nejen svoji vlastní cestu, ale bohužel někdy i sami sebe.
Druhou velkou pastí je v poslední době tak populární zjednodušování. Úplně se roztrhl pytel se zaručenými radami typu: Pět zaručených rad na úspěch. Desatero věcí, které ve vztazích nesmíte dělat. Tři způsoby, jak se stát milionářem. Opravdu je to tak snadné? Skutečně stačí dělat, nebo naopak nedělat to či ono a úspěch, štěstí, peníze, ideální partner se objeví na počkání? Když se na tyto rady, desatera a podobné rychlorecepty podrobně podíváte a přečtete si je, zjistíte, že nic hloupého nebo dokonce nepravdivého neříkají. Naopak, je v nich hodně pravdy a logiky. Tak kde je problém? Proč tyto recepty nefungují? Důvodem je mimo jiné to, že sklouzávají do povrchnosti a neuvěřitelné konformity. Dávají to, co současná, informacemi přesycená společnost žádá – maximální zjednodušení. Jenže to je pouze pohyb z jednoho extrému do druhého. Od neuvěřitelného rozmělnění v detailu do maximálního zjednodušení, sklouzávajícího do neužitečné povrchnosti.
Kde je optimální řešení? Ve střízlivé přiměřenosti. V opuštění zmíněných dvou krajních poloh. Optimum najdeme jen v přiměřenosti času, míry i způsobu našich řešení. V prvním i v druhém modelu si berme inspiraci a třeba i ponaučení. Ale v konečném výsledku sami poměřujme kriticky vše z pohledu sebe, svého cíle, potenciálu a také v kontextu reálných podmínek, možností a situací. Zde je optimální řešení a správná cesta. To, že vyžaduje naše určité schopnosti, zkušenosti i povahové a charakterové rysy, je tím správným receptem na úspěch. Je to neustálý proces plný vlastních drobných úspěchů i proher, pomocí kterých rosteme, učíme se a zdokonalujeme. Tím pádem je to proces, který nás spolehlivě povede za naší hvězdou.
Nehledejme zkratky, hledejme správné vlastní cesty. Nebojme se neúspěchu, námahy a času, to není problém, to je jen nezbytná daň, kterou musí ti úspěšní za své štěstí zaplatit.
O autorovi
Nezávislý konzultant, poradce, lektor a mentor především v oblasti vzdělávání a osobního rozvoje. Vystudoval odbornou pedagogiku a historii. Přes 20 let pracoval ve školství a vybudoval jednu z největších škol v regionu, která se zaměřuje na rozvoj nadaných dětí, moderní technologie a cizí jazyky.
Věnuje se problematice rozvoje osobního potenciálu, především nadání a talentu dětí. Soustředí se také na rozvoj škol a vzdělávacích systémů. Propaguje názor vycházející z gardnerovské teorie - existuje více typů nadání a je na každém, aby tuto oblast potenciálu našel a dále smysluplně rozvíjel.
Pravidelně přispívá do odborných časopisů, ale i řady dalších odborných i laických periodik.
Autor knihy Úspěšní rodiče vychovávají své děti jinak.