My a české základní školy

11. 12. 2010 | 10:41
Přečteno 4578 krát
Často se stává, že nám různé mezinárodní výzkumy nastavují zrcadlo, jehož obraz nám není příliš milý. Tak tomu je v posledních letech i s výzkumem PISA (Programme for International Student Assessment). Tato studie srovnává dovednosti patnáctiletých žáků v 65 zemích světa, včetně všech zemí OECD.

Ministr Josef Dobeš byl nucen konstatovat, že se dovednosti českých studentů základních škol zhoršují ze všech zemí OECD nejrychleji. Propad znalostí je podle něj způsoben hlavně chybějící dlouhodobou koncepcí českého školství, která by přežila střídání ministrů. Problémem je prý ale i nízké ohodnocení učitelů a nezájem rodičů o vzdělávání jejich potomků.
Dlouhodobá koncepce školství by samozřejmě naší zemi velice prospěla a měla by si vzít vzor z takových zemí, kde školy skutečně fungují, jako třeba ve Finsku. Jenže, když někdo něco takového navrhne, ozve se velmi mnoho „moudrých“ a světe div se vysoce postavených hlav, které začnou tvrdit, že u nás by něco takového nefungovalo, protože ve Finsku jsou přece jiné podmínky.
Pokud jde o nízké finanční ohodnocení učitelů, rozhodně jim zvýšení platů ze srdce přeji, ale obávám se, že ke zvýšení kvality výuky rozhodně nepovede. A už vůbec ne ke zvýšení snahy studentů naučit se něco více, než dosud.
A nezájem rodičů o vzdělání jejich potomků? Mám podezření, že většina rodičů školou povinných dětí již ani neví, co to vlastně vzdělání je. Jak mají mít o něco takového zájem? Vzdělání je pro většinu rodičů totožné se školním vzděláním a to je sice dobré jako podmínka kariéry, ale jako předmět životní touhy? To by muselo být skutečné vzdělání (v hlubším slova smyslu). To by bylo něco jiného. Po něčem takovém nejen každý moudrý, ale i jen rozumný člověk touží. Musí však alespoň jednou v životě potkat člověka, který skutečně vzdělaný je. A to je v současné době veliký problém. Jak mají naši současníci toužit po něčem, co většina z nás nezná? Důkazem toho, o čem píši je také skutečnost, kterou výzkumy opakovaně potvrzují. Totiž, že rodiče dětí, které navštěvují školu jsou s touto školou obvykle spokojeni.
To, o čem jsme však až dosud mluvili, jsou problémy spíše okrajové. Nejdůležitější ze všeho je snaha samotných studentů a jejich touha po poznání. Je totiž velmi zajímavé, jak velkých studijních úspěchů dosahují studenti z chudých asijských zemí, často právě ti, pro které je vzdělání jedinou životní možností, jak uniknout chudobě.
U nás sice existuje vynikající skupina talentovaných dětí a mladých lidí, která vítězí na mnoha soutěžích u nás i v zahraničí a může velice dobře konkurovat i pracovitým asijským studentům. Ale potom je tu mnoho ostatních, pro které je obtížným problémem i velká násobilka bez kalkulačky. Prostě proto, že tak je to učili už jejich rodiče, kteří si tím zjednodušovali práci. Již před časem upozorňoval vynikající český matematik světového jména profesor Petr Vopěnka, jak důležité je počítání zpaměti. Jistě, je to daleko obtížnější, je při tom třeba vydat daleko více energie, ale člověk vždy přece roste s překážkami, které musí překonávat a nikdy jinak.
Řekl bych proto, že si to stále více zjednodušujeme. Abychom naše milované děti nenutili číst příliš textu, předkládáme jim učebnice v podobě komiksů, kde je textu jen co by se za nehet vešlo a jinak samé obrázky. Kde se mají naše děti naučit číst? Řekl bych ale, že dětem samotným ani tak nejde o malé množství textu. Z vlastní zkušenosti dobře vím, jak děti touží po určitých knihách a mohou mít i několik set stran, a jsou často bez jediného obrázku (doslova se o takové knihy perou), například fantasy román Eragon a další. Ony totiž výborně rozvíjejí jejich fantazii, snad proto žádné obrázky nepotřebují.
Jestli tedy nebude chyba spíše ve způsobu, jakým vědomosti našim dětem předkládáme. Osobně se domnívám, že svět je plný zázraků a tajemství a že by se daly docela dobře ukázat i bez draků a čarodějů ale naše škola a vědecké instituce to zatím, bohužel, nedovedou. Přesněji řečeno: naše děti netouží po světě, jaký jim předkládáme my, kde je všechno jasné, logicky objasněné a co není bude asi zanedlouho.
Avšak na druhé straně, jestli máme něčeho opravdu dostatek, pak je to kvalitní literatura všeho druhu (možná s výjimkou některých učebnic). Jenže děti, které se v prvních letech školní docházky nenaučí dobře číst a čtenému textu dobře rozumět, si k této literatuře značně ztíží přístup.
A ještě jednu příhodu. Nedávno jsem navštívil Dny vědy na VŠE. U stánku předváděli studenti různých českých vysokých škol na čem právě pracují a demonstrovali problematiku svého oboru. Na jednom stolku stála tzv. plazmová koule, což je velice krásný způsob, jak demonstrovat plasmový výboj. A také známý systém na niti zavěšených koulí, který demonstroval přeměnu potenciální energie na kinetickou a její předávání v systému. Jednoduchá, ale kouzelná věc, která musí uchvátit každé dítě. Vedle mne stál asi desetiletý kluk a ten se na ni nemohl vynadívat. Ptal jsem se studenta, který vedl stánek, kde to pokusné zařízení koupil.
Taková jednoduchá věc přece nemůže stát mnoho peněz, hned bych ji koupil svému vnukovi. A odpověď zněla takto: „Jó pane, to bude asi potíž. Já sám jsem to experimentální zařízení koupil v esoterických potřebách.“ Potom se ke mně naklonil jakoby mi sděloval důvěrné tajemství a řekl: „A to měli už poslední.“ V tu chvíli jsem se nemohl ubránit doslova bezuzdnému smíchu.
Fyzikální zařízení a v esoterických potřebách! Ale potom jsem si řekl: „Proč vlastně ne?“ Slovo esoterikós, znamená „vnitřní“, „uzavřený“. Označovalo například určité tajemné nauky náboženského i nenáboženského charakteru, které byly určené jen pro uzavřený okruh lidí. Esoterický je tedy vlastně synonymem tajemství.
Hloupí esoterici možná ještě alespoň cípem své mysli chápou, že energie přece jen nějak s tajemstvím světa souvisí, kdežto chytří fyzikové jsou přesvědčeni, že stvořením matematického popisu již toto tajemství ovládli a všemu porozuměli. Že tomu tak není, o tom nás přesvědčují například téměř již každoroční povodně. Snad kdyby byli učitelé trochu více uchváceni oním tajemstvím, mohli by trochu z tohoto bohatství předat i svým žákům. Pak by i přírodní vědy na základní škole mohly být fascinující výukou a nedocházelo by k takovému poklesu zájmu o tyto obory. Takto jejich žákům nezbývá, než hledat ve světě různých fantasy draků a čarodějů Harray Potterů.


Deník Referendum, 10. 12. 2010

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy