Ekologické pojetí světa a přívětivá společnost

30. 12. 2019 | 12:42
Přečteno 2084 krát
Před řadou let jsem napsal úvahu na téma, které nejlépe charakterizuje název tohoto článku: „Ekologické pojetí světa a přívětivá společnost“. Zdá se mi ale, že skutečně aktuální je tato úvaha až nyní, na přelomu roku 2019 a 2020. Proč? Stalo se totiž něco velice podstatného a důležitého. Jakoby v tichosti se začíná vytvářet ono ekologické pojetí světa, kterým se článek zabývá. Nejedná se o žádné spory ekologů a klimatologů, jaké příčiny způsobují oteplování planety Země, a podobě, ale o to, že je planeta Země konečně vnímána jako jeden celek, nikoli jako soubor lokálních částí. A to dříve nebývalo. Konečně i většina politiků pochopila, že změny v jedné části planety mohou mít zcela zásadní vliv na jinou její část. A tedy také to, že činnost lidstva v jedné části planety bude mít zcela zásadní vliv na jinou část. Toto pochopení je zcela nezvratné a žádné odborné poznatky na téma oteplování na něm již nemohou nic změnit. A to je úžasný pokrok planetárního sebeuvědomění, i když se to na první pohled nezdá.





Ekologické pojetí světa je překonáním novověkého přístupu, které prožívá svět jako stroj, byť velice složitý, původně hodinový, později počítačový. Ještě dnes přece říkáme, že to nebo ono představuje velice složitý mechanismus. Mechanické stroje byly při vzniku tohoto pojetí světa úchvatnou a fascinující představou, ale hlavně: nebyla to jen představa, lidé tímto způsobem svůj svět skutečně prožívali, aniž by si to nějak zvlášť uvědomovali (tedy lidé na Západě). A původní předpoklad o tom, jaký má svět charakter ovlivnil zásadním způsobem chápání metod, jakými má být svět poznáván a také to, co je v takovém světě možné a co nikoli.

Ekologické vidění světa a ochrana přírody není tedy jedno a totéž. Jakékoli vidění světa je, jak by řekli filosofové, soubor představ o světě, který však vyplývá z hlubších vrstev vědomí a je založen na tom, k jakému prožitku skutečnosti se daný člověk dopracoval. To platí i pro ekologické vidění světa. Ochrana přírody je jen přirozený důsledek tohoto vidění světa ve vztahu k přírodě, ale nelze ho s ním ztotožňovat. Tento vztah je však mimořádně významný, a právě na něm se ukazuje, lépe než na čemkoli jiném, zásadní rozdíl novověkého a ekologického vnímání světa. Především starší pojetí vnímá svět jako cosi v podstatě neživého. A tím se dostáváme k nejdůležitější proměně, která je s ekologickým vnímáním světa spojena.

Ekologické vidění světa prožívá vše ve vesmíru jako v podstatě živé a vzájemně provázané. A to je tak úžasná a zásadní proměna, že jsme si na ni dosud nestačili zvyknout, ba si ji ani uvědomit, a to ani zastánci tohoto přístupu ke světu. Ti se zatím spokojují s tím, že sami sebe chápou spíše jako klasické přírodovědce a ochránce přírody. Tím ale zdaleka nevyužívají možnosti, které jim ekologický pohled na svět nabízí. Nové se však vždy rodí v lůně starého a nemůže to být jinak.

Vše, co je živé má však své vědomí, a tedy i svou subjektivitu (svou niternost). Proto také ekologové trvají na tom, že příroda musí být chápána jako náš partner, nikoli jako předmět naší manipulace, a to i ti, kteří o těchto věcech nijak zvlášť nepřemýšlejí, prostě to tak cítí. Novověké vidění světa a ekologické vidění světa má prostě jiný základ. Racionální myšlení použité v jednom rámci musí nutně vést k jiným závěrům než racionální myšlení použité v jiném rámci. Tyto dva rámce jsou na sebe prostě nepřevoditelné, asi tak jako ve fyzice není možné převést kvantovou teorii na teorii relativity. Přesto však, jak říká světoznámý badatel Gregory Bateson: „Dva pohledy na tutéž věc jsou lepší než jeden.“ Mimochodem, tento postoj rovněž patří již do éry rodícího se ekologického pojetí světa. V době vrcholícího novověku by byl zcela nemyslitelný.

Tato úžasná proměna však nevznikla z ničeho nic a ono „zelené myšlení“ rozhodně nevzniklo na zelené louce. Vyrostla z potřeby hlubšího porozumění světu a rozhodně neznamená nějakou likvidaci čehokoli, včetně jakéhokoli badatelského stylu. To ani nemůže, vždyť se vyznačuje daleko větší pokorou před skutečností, než projevovali badatelé éry novověku.

Na začátku tohoto článku jsem napsal, že se jedná o „úžasný pokrok planetárního sebeuvědomění“. Jak již bylo řečeno, měl jsem na mysli skutečnost, že jsme konečně na přelomu roku 2019 a 2020 pochopili, že je třeba vnímat planetu Zemi a lidstvo jako jeden celek. To ale neznamená, že s ním nejsou spojeny obrovské obtíže, které nás v současné době i v budoucnosti čekají. Právě naopak. Tento pokrok je vlastním pozadím a základem těchto všech společenských potíží. Proč? Zřejmě proto, že nové možnosti, které se před námi z ničeho nic otevírají nedokážeme jako skutečně nové přijmout, otevřít se jim a využít je. Budí v nás spíše strach a odpor. Svědčí o tom heslo Donalda Trumpa: „Amerika především.“ Myslí tím samozřejmě USA především. Také ale počínání trapných pološílených brexitářských klaunů typu Borise Jonsona. Ani nemluvím o světovládných ambicích čínských a ruských mocipánů, nebo náboženských šílenců muslimského světa, kteří se nedovedou vyrovnat s nadcházející dobou, proto touží světu vnutit svůj středověk. Je to všechno více než směšné, o to ale nebezpečnější. Jak říká slavný francouzský přírodovědec a filosof Pierre Teilhard de Chardin:

„Marně se pokoušíme, abychom nemuseli měnit své návyky, řešit konflikty mezi národy úpravami hranic nebo považovat uvolněné možnosti lidstva za „volný čas“ k zábavě. Tak jak se věci vyvíjejí, umačkáme se brzy jedni o druhé a někde něco vybuchne, budeme-li umíněně trvat na tom, že tyto hmotné a duchovní síly, narostlé do rozměrů celého světa, použijeme jen na udržování našich starých chatrčí.“

Pohled, který přijímá svět jako organismus, tedy jako něco dynamického, otevřeného a tvořeného obrovským množstvím nejrůznějších vzájemně spolupracujících subjektů nemůže nevidět (tak jako to stále ještě nevidíme my), že tímto způsobem utvářená společnost nemůže být jiná než přívětivá. A to je něco, co jsme dosud nepochopili. To je další krok, který nás teprve čeká. Přívětivá společnost je totiž (nebo přesněji řečeno může být) společností vzájemné spolupráce. Dnes se některé společnosti domnívají, že východisko mohou najít v izolaci od jiných, britská společnost je toho dobrým příkladem.

Tak jako dnes však mluvíme o společnosti informační a vzdělanostní, ve které nejdůležitějším kapitálem jsou informace, k jejichž „produkci“ je vzdělanost základním předpokladem, ekologický pohled na svět, jak už bylo řečeno výše, přináší rozměr ještě důležitější, totiž důraz na schopnost vzájemné spolupráce. Důležitější je tento rozměr proto, že se již dnes ukazuje, že není možné společnost informační a vzdělanostní důkladně rozvíjet, jestliže se nenaučíme dobře vzájemně spolupracovat. A to platí nejen v globálním měřítku, ale i v lokálním.

Slavný americký badatel Francis Fukuyama nazývá schopnost vzájemně spolupracovat přímo „sociální kapitál“, protože vybavila ty skupiny obyvatel, kteří jí disponovali v dostatečné míře, schopností zbohatnout.
„Podobně jako hmotný kapitál (půda, budovy, stroje) a lidský kapitál (znalosti a dovednosti, které tak řečeno nosíme v hlavě), i sociální kapitál plodí bohatství, a proto má ekonomickou hodnotu pro národní hospodářství. Je také nepostradatelný pro všechny formy skupinového úsilí, s nimiž se setkáváme v moderní společnosti, od provozování prodejny potravin na rohu ulice po lobování v parlamentu a výchovu dětí“, píše Francis Fukuyama.

A tím se již dostáváme k neznámé příčině selhání tolika nadějí posledních let u nás. Proč jsme vlastně nebyli schopni realizovat v naší zemi to nebo ono. Vždyť proto máme všechny myslitelné předpoklady. Ale ono to přesto nějak nejde. V Čechách i na Moravě existuje již velmi dlouhou dobu malá schopnost vzájemně spolupracovat, tedy malý sociální kapitál. Zahraniční investoři mohou u nás proinvestovat miliardy, a přesto se náš sociální kapitál nemusí vůbec zvětšovat. Ten můžeme navýšit jen my sami. A není to v principu vůbec těžké. Je třeba naučit se vzájemně spolupracovat a překonávat bariéry. To je totiž ta pravá cesta k bohatství. Ve skutečnosti je spoléhání na zahraniční investice bez systematické snahy rozvíjet sociální kapitál podobnou pastí, jako snahy svěřit veškerou iniciativu do rukou státu. Iniciativa prostě musí vždy vycházet zdola. Teprve na ní mohou budovat jakékoli společenské, a tedy i státní struktury svou budoucnost.

Právě proto, že jsme si schopni tak málo vycházet vstříc a smysluplně spolupracovat, neumíme si ani představit, o co všechno přicházíme, dokonce i v ekonomickém smyslu, jak nás upozorňuje i Francis Fukuyama. Díváme se na sebe, proklínáme osud a každý čeká, až začne ten druhý. Přičemž jsme jako celek velice bohatá společnost, ale dohromady, nikoli jako jednotlivci.

Kdybychom náhodně vylosovali jakýchkoli deset nebo dvacet českých občanů a vzali v úvahu finanční i jiné prostředky, které mohou dát tito občané dohromady, téměř vždy by nám z toho vyšla malá, dobře vybavená firma (tj. s relativně dobrým strojním vybavením, s dopravními prostředky a pravděpodobně i s docela slušným finančním a lidským, tedy i vědomostním kapitálem, jak o tom mluví právě Francis Fukuyama). My se však domníváme, že meze možností jsou nám kladeny jaksi objektivně, tedy především zvenku. A přitom jsou v převážné míře jen v našich hlavách, a to i přesto, že nám různé nepovedené zákony a úřední nařízení ztrpčují život dost a dost.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy