Nové volby v Praze: Fakta a mýty
Někteří představitelé hlavního města a různé zájmové skupiny se snaží u veřejnosti vzbudit dojem, že pokud budou pražské podzimní volby označeny za neplatné, vypukne v hlavním městě chaos a bezvládní. To je ovšem zcela zavádějící interpretace a skutečnost je mnohem jednodušší a přehlednější.
Nezpochybnitelným faktem je, že žijeme v právním státě a že existuje jasný, zákonem daný, postup pro případ, že Ústavní soud vyhoví stížnosti Strany zelených, Evropských demokratů, Věcí veřejných a jednotlivců – voličů.
1. mýtus: Pokud Ústavní soud vyhoví stížnosti a de facto zruší platnost podzimních voleb, zavládne v metropoli zmatek, bezvládí a chaos
Fakta: Zákon na možnost rozhodnout o neplatnosti voleb myslí a stanoví nástroje, jak takovou situaci řešit. Pokud Ústavní soud zruší usnesení Městského soudu, rozhodne Městský soud znovu, a to podle právního názoru Ústavního soudu.
Po novém rozhodnutí Městského soudu se město ocitne právně ve stejné situaci, jako kdyby takto soud rozhodl již na podzim. Doba, kdy tak učiní (stejně jako roční období), nehrají roli v právních následcích.
Od okamžiku právní moci usnesení by se mělo za to, že zastupitelé nebyli zvoleni a metropoli by řídil dosavadní primátor a jeho rada, kteří vykonávali mandát do posledních voleb. (k tomu viz § 69a, § 75 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze).
2. mýtus: Dosavadní právní úkony budou zpochybněny nebo zneplatněny
Fakta: Dosavadní právní úkony byly učiněny ve víře v jejich zákonnost. Osvědčení o zvolení zastupitelem je třeba považovat za platná a účinná do okamžiku rozhodnutí Městského soudu v Praze. Poté, pokud budou volby zrušeny, zanikají jak osvědčení o zvolení, tak funkce, které jsou od nich odvozeny nebo jsou přímo svázány se zastupitelstvem. Učiněné úkony a rozhodnutí ovšem nikoliv, ty zůstávají v platnosti.
3. mýtus: Zaručené informace přímo od zdroje – „Nové volby určitě budou“, případně „Nové volby určitě nebudou“
Fakta: Současné mediální spekulace o výsledku řízení jsou nepodložené a velmi nezodpovědné. Ústavní soud jedná dle zákona a informace, které nepřísluší veřejnosti, si ponechává pro sebe. Ani účastníci řízení nemají žádné informace o průběhu rozhodování, kromě těch, které byly sděleny formálně soudem (termín veřejného jednání, procesní úkony soudu a stran). Bez ohledu na to, zda soud stížnost zamítne či nikoliv, nepochybujeme o tom, že tak učiní zcela nezávisle. Stejně tak nepochybujeme o tom, že konečné rozhodnutí soud učiní ve zralé úvaze až po veřejném jednání, které se koná 29. 3. 2011.
Jedna otázka na závěr: Pokud budou nové volby – kdy a jak?
Pokud by z usnesení Ústavního soudu a Městského soudu vyplynulo, že je zapotřebí provést nové volby, tak i na tuto situaci zákon pamatuje. Ministr vnitra je povinen vyhlásit volby do 30 dnů poté, kdy mu je oznámeno usnesení Městského soudu. V tomto případě nevyhlašuje volby prezident republiky, ale pouze ministr vnitra. Volby musí vyhlásit tak, aby se konaly nejdříve 90 dnů od vyhlášení. Pokud například usnesení Městského soudu bude vydáno 20. dubna, musí ministr vyhlásit volby do 20. května 2011 a volby se mohou konat nejdříve 18. srpna 2011. Termín není právem pevně stanoven, ale ministr by jej neměl zbytečně odkládat. Opakované volby by se konaly v jednom dni od 7:00 do 22:00.
Další informace a zprávy najdete v rubrice Pražské volby před soudem
Knihovničku dokumentů vztahujících se k právním sporům týkajícím se pražských voleb na podzim roku 2010 najdete na http://volby.uhl.cz
Nezpochybnitelným faktem je, že žijeme v právním státě a že existuje jasný, zákonem daný, postup pro případ, že Ústavní soud vyhoví stížnosti Strany zelených, Evropských demokratů, Věcí veřejných a jednotlivců – voličů.
1. mýtus: Pokud Ústavní soud vyhoví stížnosti a de facto zruší platnost podzimních voleb, zavládne v metropoli zmatek, bezvládí a chaos
Fakta: Zákon na možnost rozhodnout o neplatnosti voleb myslí a stanoví nástroje, jak takovou situaci řešit. Pokud Ústavní soud zruší usnesení Městského soudu, rozhodne Městský soud znovu, a to podle právního názoru Ústavního soudu.
Po novém rozhodnutí Městského soudu se město ocitne právně ve stejné situaci, jako kdyby takto soud rozhodl již na podzim. Doba, kdy tak učiní (stejně jako roční období), nehrají roli v právních následcích.
Od okamžiku právní moci usnesení by se mělo za to, že zastupitelé nebyli zvoleni a metropoli by řídil dosavadní primátor a jeho rada, kteří vykonávali mandát do posledních voleb. (k tomu viz § 69a, § 75 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze).
2. mýtus: Dosavadní právní úkony budou zpochybněny nebo zneplatněny
Fakta: Dosavadní právní úkony byly učiněny ve víře v jejich zákonnost. Osvědčení o zvolení zastupitelem je třeba považovat za platná a účinná do okamžiku rozhodnutí Městského soudu v Praze. Poté, pokud budou volby zrušeny, zanikají jak osvědčení o zvolení, tak funkce, které jsou od nich odvozeny nebo jsou přímo svázány se zastupitelstvem. Učiněné úkony a rozhodnutí ovšem nikoliv, ty zůstávají v platnosti.
3. mýtus: Zaručené informace přímo od zdroje – „Nové volby určitě budou“, případně „Nové volby určitě nebudou“
Fakta: Současné mediální spekulace o výsledku řízení jsou nepodložené a velmi nezodpovědné. Ústavní soud jedná dle zákona a informace, které nepřísluší veřejnosti, si ponechává pro sebe. Ani účastníci řízení nemají žádné informace o průběhu rozhodování, kromě těch, které byly sděleny formálně soudem (termín veřejného jednání, procesní úkony soudu a stran). Bez ohledu na to, zda soud stížnost zamítne či nikoliv, nepochybujeme o tom, že tak učiní zcela nezávisle. Stejně tak nepochybujeme o tom, že konečné rozhodnutí soud učiní ve zralé úvaze až po veřejném jednání, které se koná 29. 3. 2011.
Jedna otázka na závěr: Pokud budou nové volby – kdy a jak?
Pokud by z usnesení Ústavního soudu a Městského soudu vyplynulo, že je zapotřebí provést nové volby, tak i na tuto situaci zákon pamatuje. Ministr vnitra je povinen vyhlásit volby do 30 dnů poté, kdy mu je oznámeno usnesení Městského soudu. V tomto případě nevyhlašuje volby prezident republiky, ale pouze ministr vnitra. Volby musí vyhlásit tak, aby se konaly nejdříve 90 dnů od vyhlášení. Pokud například usnesení Městského soudu bude vydáno 20. dubna, musí ministr vyhlásit volby do 20. května 2011 a volby se mohou konat nejdříve 18. srpna 2011. Termín není právem pevně stanoven, ale ministr by jej neměl zbytečně odkládat. Opakované volby by se konaly v jednom dni od 7:00 do 22:00.
Další informace a zprávy najdete v rubrice Pražské volby před soudem
Knihovničku dokumentů vztahujících se k právním sporům týkajícím se pražských voleb na podzim roku 2010 najdete na http://volby.uhl.cz