Prezident versus vláda
Při příležitosti podpisu koaliční smlouvy jen zopakuji a shrnu vše, co jsem již dříve psal i na tomto blogu, ale zatím nikdy ne v jediném celku:
I.
- neexistuje právní nárok být jmenován premiérem,
- teprve jmenovaný premiér de iure sestavuje vládu,
- prezident nesmí jmenovat do vlády nikoho bez návrhu premiéra,
- prezident není povinen vyhovět návrhu premiéra,
- pokud premiér podá demisi ještě předtím, než sestaví vládu, nepočítá se to do "tří pokusů",
- stejně tak se nepočítá do tří pokusů, pokud vláda podá demisi ještě předtím, než jí Sněmovna stihne nevyslovit důvěru;
II.
- prezident smí kdykoli odvolat člena vlády,
- prezident je povinen odvolat člena vlády, navrhne-li mu to premiér;
III.
- prezident smí kdykoliv odvolat premiéra, vláda tím nepadne (i když praxe je bohužel jiná); nový premiér si smí dát vládu kompletně obměnit;
IV.
- prezident smí kdykoli odvolat vládu,
- prezident je povinen odvolat vládu, které Sněmovna vyslovila nedůvěru, pokud vláda nesplnila svou povinnost a nepodala demisi sama,
- prezident je povinen odvolat vládu, které Sněmovna odmítla vyslovit důvěru, pokud vláda nesplnila svou povinnost a nepodala demisi sama,
- prezident je povinen odvolat vládu, která nesplnila svou povinnost a nepodala demisi po ustavující schůzi nově zvolené Sněmovny;
V.
- prezident není povinen přijmout demisi člena vlády, premiéra anebo vlády, s výjimkou případu sub IV,
- prezident je povinen přijmout demisi vlády, která podala demisi proto, že jí Sněmovna odmítla vyslovit důvěru, nebo proto, že jí Sněmovna vyslovila nedůvěru, nebo která podala demisi po ustavující schůzi nově zvolené Sněmovny.
(viz čl. 62, 68, 73, 74, 75 a dále též čl. 64 a 35 Ústavy)
A bonus:
Od okamžiku, kdy prezidenta volíme přímo, není závislý na Parlamentu, ale prezident je parlamentu jako celku zcela rovnocenný - jeho mandát vznikl srovnatelným způsobem, jako mandát Parlamentu. Naopak mandát vlády je odvozen nejen od prezidenta, ale i od Sněmovny. Proto při nejasnostech ohledně rozsahu pravomoci prezidenta a vlády je třeba ústavu vykládat ve prospěch pravomoci prezidenta a v neprospěch pravomoci vlády. Jediným rovnocenným partnerem prezidenta je nyní Sněmovna, ta jediná je nyní s to mu legitimně jako celek oponovat a brzdit jej - proto, že i ona je výsledkem přímé vůle lidu, stejně jako prezident.
I.
- neexistuje právní nárok být jmenován premiérem,
- teprve jmenovaný premiér de iure sestavuje vládu,
- prezident nesmí jmenovat do vlády nikoho bez návrhu premiéra,
- prezident není povinen vyhovět návrhu premiéra,
- pokud premiér podá demisi ještě předtím, než sestaví vládu, nepočítá se to do "tří pokusů",
- stejně tak se nepočítá do tří pokusů, pokud vláda podá demisi ještě předtím, než jí Sněmovna stihne nevyslovit důvěru;
II.
- prezident smí kdykoli odvolat člena vlády,
- prezident je povinen odvolat člena vlády, navrhne-li mu to premiér;
III.
- prezident smí kdykoliv odvolat premiéra, vláda tím nepadne (i když praxe je bohužel jiná); nový premiér si smí dát vládu kompletně obměnit;
IV.
- prezident smí kdykoli odvolat vládu,
- prezident je povinen odvolat vládu, které Sněmovna vyslovila nedůvěru, pokud vláda nesplnila svou povinnost a nepodala demisi sama,
- prezident je povinen odvolat vládu, které Sněmovna odmítla vyslovit důvěru, pokud vláda nesplnila svou povinnost a nepodala demisi sama,
- prezident je povinen odvolat vládu, která nesplnila svou povinnost a nepodala demisi po ustavující schůzi nově zvolené Sněmovny;
V.
- prezident není povinen přijmout demisi člena vlády, premiéra anebo vlády, s výjimkou případu sub IV,
- prezident je povinen přijmout demisi vlády, která podala demisi proto, že jí Sněmovna odmítla vyslovit důvěru, nebo proto, že jí Sněmovna vyslovila nedůvěru, nebo která podala demisi po ustavující schůzi nově zvolené Sněmovny.
(viz čl. 62, 68, 73, 74, 75 a dále též čl. 64 a 35 Ústavy)
A bonus:
Od okamžiku, kdy prezidenta volíme přímo, není závislý na Parlamentu, ale prezident je parlamentu jako celku zcela rovnocenný - jeho mandát vznikl srovnatelným způsobem, jako mandát Parlamentu. Naopak mandát vlády je odvozen nejen od prezidenta, ale i od Sněmovny. Proto při nejasnostech ohledně rozsahu pravomoci prezidenta a vlády je třeba ústavu vykládat ve prospěch pravomoci prezidenta a v neprospěch pravomoci vlády. Jediným rovnocenným partnerem prezidenta je nyní Sněmovna, ta jediná je nyní s to mu legitimně jako celek oponovat a brzdit jej - proto, že i ona je výsledkem přímé vůle lidu, stejně jako prezident.