Morální hazard a příčiny americké krize

28. 09. 2008 | 14:44
Přečteno 8472 krát
Amerika je v obecném povědomí považována za neregulovanou liberální džungli. Ale to je naprostý nesmysl.

Romantické představy Evropanů si Spojené státy často kreslí jako zemi neomezených možností, kde stát dává podnikům zcela volnou ruku. Skutečnost je taková, že v některých odvětvích jsou Spojené státy zdaleka nejregulovanější ekonomikou na světě. Platí to zejména pro bankovnictví, obchody s cennými papíry a finance obecně. Ale ne zcela symetricky, jak si později ukážeme.

Kořeny tuhé regulace sahají do 30. let, kdy neregulovaný finanční sektor údajně způsobil Velkou depresi. Většina ekonomů s tímto názorem dnes nesouhlasí: všeobecně je přijímaný názor, že za propuknutí krize mohla špatná politika Federálního rezervního systému. Šlo tedy především o selhání státních úřadů, nikoli trhu.

Ale budiž. Regulace přijaté ve 30. letech fungovaly desítky let a fungovaly dobře. Fungují ostatně dodnes a přispívají například k tomu, že v USA neexistuje tunelování podílových fondů. Prostě neexistuje. Od 30. let nebyl zaznamenán ani jeden případ. (Nezaměňovat prosím s tzv. hedge fondy, kde se případy zpronevěry skutečně občas vyskytují. Tyto fondy jsou zcela neregulované a přístupné pouze tzv. kvalifikovaným investorům, tj. takovým, které případná ztráty nemusí tolik bolet.)

Kolem roku 2000 vyvrcholila technologická spekulační bublina, která s sebou přinesla několik případů finančních podvodů na úrovni podnikového účetnictví – šlo vesměs o nefinanční podniky. Tyto případy se vyskytly na celém světě: v Japonsku, v Belgii, v Německu, Francii, Británii, Itálii. Nicméně symbolem podvodů se stal nejznámější postižený podnik, jímž byl americký Enron. A byli to američtí zákonodárci a regulátoři, kteří na tyto nešvary odpověděli nejrázněji.

Odpovědí byl proslulý Sarbanes-Oxleyův zákon, který má za cíl podstatně zvýšit standardy pro podnikové účetnictví. Sarbanes-Oxleyův zákon, ve zkratce SOX, také vyžaduje, aby statutární orgány společnosti osobně ručily za správnost účetních výkazů, jinak čelí drakonickým trestům finanční i trestně-právní povahy. Nikde jinde na světě neexistuje zákon, který by byl tak přísný jako SOX.

SOX je předmětem řady stížností nejen firem, ale i ekonomů a neziskových organizací. Představuje totiž značnou administrativní i finanční zátěž pro firmy, zejména ty, které jsou veřejně obchodované na burze. To je také zřejmě jeden z podstatných důvodů, proč americké burzy zaznamenávají klesající počet primárních emisí. Ze situace naopak těží evropské burzy, zejména Londýn, dále Frankfurt, Paříž a skandinávský OMX. Evropské burzy jsou dnes liberálnější a méně pravidly svázané, než burzy v USA! Totéž platí pro evropské podílové fondy, totéž platí pro evropské banky.

Neexistuje na světě regulovanější subjekt než americká komerční banka nebo spořitelna. Tento fakt vedl k falešnému pocitu bezpečí. „Jsme tak regulováni a dozorováni, že se nám vlastně nic nemůže stát,“ říkali si Američané. A pouštěli se do hazardních obchodů.

Na té nejnižší úrovni šlo o smutně proslulé substandardní hypotéky. Klienty zhusta ani nenapadlo přečíst si obchodní podmínky psané ve smlouvě drobným písmem. „Co bych se s tím četl, jsou tu přece zákony na ochranu spotřebitele, žádné zdržování, chci bydlet hned,“ řekl si nedočkavý klient a s chutí podepsal smlouvu, ze které vyplývalo, že po úvodních dvou letech nízkých splátek přijde řada na splácení jistiny a jeho finanční zátěž se zdvojnásobí. Když po dvou letech přišla exekuce zastaveného domu, klient se nestačil divit, že ho žádný zákon ani regulátor neuchránil.

Na vyšší úrovni šlo o strategické podnikové rozhodování. I zde se masivně projevil morální hazard plynoucí z existence silné regulace. „Jsme regulováni nejpřísněji na světě, takže kdybychom dělali něco špatně, dozvíme se to včas,“ mysleli si bankovní manažeři. Dnes víme, že si to mysleli v mnoha případech mylně.

Žádná regulace nedokáže držet krok s invencí tvůrců nových finančních instrumentů. Vezměme si třeba credit-default swap (CDS). CDS funguje jako pojistka: v normálních dobách platí protistrana A protistraně B mírný poplatek za pojištění platební neschopnosti dluhopisu vydaného společností C. Poplatek je stanoven na základě poměrně složitých matematických modelů, které se opírají o statistiky shromážděné ratingovými agenturami. Teoretické základy pro výpočty parametrů těchto nástrojů jsou chatrné – jde mnohdy o invence druhořadých fyziků, kteří se neuchytili ve svém oboru a domnívají se, že ve financích jsou chytřejší a povolanější než ekonomové.

Je zajímavé, že CDS vlastně nemá žádný právní statut: není to cenný papír, nepodléhá tedy ani Zákonu o cenných papírech z roku 1933. CDS může uzavřít takřka kdokoli a není veřejně obchodovaný – nepodléhá tedy ani Zákonu o burzách z roku 1934. Nejde o pojistný produkt, takže ani zákony o regulaci pojišťoven, které jsou přijímány na úrovních jednotlivých států, obchody s CDS neupravují. CDS nejsou dokonce ani bankovním produktem, takže nejpřísnější bankovní regulace na světě je ignorují. A k dovršení všeho jsou CDS mimorozvahovou položkou, pročež i všemocný SOX zde selhává.

CDS a obdobné nástroje se tedy nacházejí v dokonalém regulatorním vakuu – a to v prostředí, kdy laická i odborná veřejnost slepě spoléhá na perfektní regulaci finančních trhů. Během posledních deseti let vzrostl nominální objem CDS takřka z nuly na dech beroucí částky v řádech desítek tisíc miliard dolarů (ne, nejde o překlep). Toto vše bez jakékoli regulace.

Sečteno a podtrženo, problémem amerického trhu nebyla příliš mírná regulace: problémem byla asymetrie extrémně přísně regulace na jedné straně a nulové regulace na straně druhé. Krajní přísnost na jedné straně vyvolala atmosféru morálního hazardu; nulová regulace na straně druhé pak vytvořila explozivní prostředí. V hodině dvanácté musely zasáhnout zákonodárci a federální orgány, aby napravili to, co sami pokazili. Americké orgány musejí zachraňovat světovou ekonomiku před možnými důsledky svých vlastních chyb.

V ideálním případě by Spojené státy potřebovaly část regulace zmírnit (zejména neoblíbený a neúspěšný SOX), část regulace naopak zpřísnit. Svět by o nic nepřišel, kdyby nebezpečné nástroje jako CDS byly plošně zakázány.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

pracovnik Chase Manhattan napsal(a):

A ze se pan Kohout nerozepsal o tzv. ARM, systemu jejich obnovovani, zaplaveni trhu hypotek vsemoznymi maklerskymi pseudofirmami (preprodejci hypotek), ktere si pred kazdym obnovenim hypoteky zaplatili odhadce, ktery navysoval cenu nemovistosti. Tam nekde to cele zacalo...
28. 09. 2008 | 15:56

Martin napsal(a):

"Neexistuje na světě regulovanější subjekt než americká komerční banka nebo spořitelna."

A copak copak, kde je neco o tech nejvic padajicich neboli investicnich bankach ? :)

A o tech klientech nepisete prilis pravdu, nebo ne celou pravdu. Za klienty totiz prichazeli obchodnici, kteri kazdemu vysvetlovali, ze realita je nejbezpecnejsi investici a diky trhu vse krasne roste, takze i kdyby meli problem se splatkami, tak nemovitost jeste se ziskem prodaji. A odbornici o vyhodnosti nakupu nemovitosti mluvili dnes a denne. Kde meli klienti cerpat informace, ze to tak neni ?
28. 09. 2008 | 16:34

Martin napsal(a):

Jo a jeste by to neco chtelo o neregulovanych ratingovych agenturach :)

Napriklad takovej vytecnej Lehman s ackem :)
28. 09. 2008 | 16:42

Clair napsal(a):

pracovnik Washington Mutual:

zdravim, ocekavate prilis moc od pana Kohouta, uvadi radu polopravd a prekrucovani. Vzdyt tomu tak naprosto neni a nebylo. Absolutni vymysl, ze klienty nenapadlo si precist obchodni podminky psane ve smlouve, vzdyt trh byl maklerskymi firmami zaplaven a jestli to pan Kohout nevi, tak ani jeden z makleru nema "liability insurance", bylo povinnosti techto pseudofirem zakaznika zasvetit a vysvetlit mu podrobne co podepisuje, to je jejich povinnost, za to dostavali nesmirne vysoke provize, hypoteka se neustale navysovala, nikdy se nesnizovala, navysena nekdy i o $10,000 pri kazdem obnoveni, jenom aby zaplatil zakaznik bidne poplatky, ktere si maklerske firmy uctovaly. Navic tech poplatku schvalenych regulatory a dokumentace bylo tolik, ze si trochu informovaneho cloveka nemuze nikdo presvedcit, ze se nejednalo o hypoteky, ktere si lide nemohli dovolit, jednalo se o to, ze regulatori se vubec nenamahali kontrolovat jak jsou zakaznici obirani, nebyl stanoven nikde zadny limit kolik si makleri mohli uctovat. Fed's nastavoval pravidla a standartni dokumentace s nejmene 30ti dolozkami podle konformace s Fannie Mae a Freddie Mac. ARM''s hypoteky se prece prodavaly jak brambory, proc take ne, vzdyt kazde tri roky pri obnoveni spadla pri obnoveni opet obrovska castka maklerovi do klina a realie prece pouze navysuji, jak prohlasovali, nikoho nahodou nenapadlo, ze by tomu mohlo byt take naopak? Byli dokonce takovi, co si primo odhadce platili ve sve firme, a pokazde kdyz se potrebovali vejit do urcite cifry, oznamili, ze potrebuji tu a tu cifru a nebyl problem cenu navysit, aniz by to odpovidalo skutecne realite.
28. 09. 2008 | 16:53

vlk napsal(a):

Krajní regulace vyvolala atmosféru morálního hazardu? Tedy že lidé věřili , že CDS jsou rovněž pod dohledem?
A že věřili, že ony tvrdě prověřované a regulované nešťatsné banky mají rozhodně dobrý riskmanagement? A že tedy půjčky a jistou nenávratností prostě nebudou poskytovány?

Tohle nazýváte morálním hazardem?

Tak jo. Úplně čemukoliv.
Onen morální hazard já vidímve snaze finančních inženýrů obcházet za každou cenu regulaci. Morálním hazardem vidím krátké manažerské kontrakty s naprostou orientací na krátkodobé cíle, zejména růst akcie firmy.

Ty banky musely také být auditovány! Jak to, že to nebylo ve zprávách auditorů?

O ratingových agenturách už byla řeč. Je tedy morálním hazardem i věřit ratingům a výročním zprávám.
28. 09. 2008 | 16:53

David napsal(a):

My ekonomove za to nemuzeme, jde mnohdy o invence druhoradych fyziku ... on ekonomy nekdo nuti jimi vytvorene modely pouzivat? Proc si tedy povolani ekonomove sami nevytvori lepsi nastroje?

Nejsem v tom nijak zaintersovan, ale kdybych si musel vybrat tak sve penize vzdy radeji vsadim na doporuceni prumerneho fyzika (matematika, atd) pote co dam dotycnemu ~mesic na zorientovani se ve financich, nez na doporuceni prumerneho ekonoma.
28. 09. 2008 | 17:43

Jirka Hemzal napsal(a):

Zdravím Vás pane Kohout:
No trošku mě váš příspěvek připadá nadbytečný. Snad již dva týdny se na všech možných blozích do sebe řěžou dva tábory regulovčíku a neregulovčíků. Těžko k tomu co dodat.
No snad jen: Ten kdo druhého uvede v omyl anebo využije omyl druhého za účelem majetkového prospěchu, dopouští se trestného činu PODVOD. Nechci vyvolávat žádný hon na čarodějnice, ale nepasovalo by to aspoň z části na různé čachráře?
Rovněž jsem přesvědčen, že část nových finančních nástrojů svádí k podezření, že se jimi mnozí snažili zamlžit skutečný stav a vyhnout se zákonům a předpisům.
Jo a zdravím vlka
28. 09. 2008 | 17:47

Lukáš Bušina napsal(a):

Problém v tomhle článku je, že říká spoustu věcí dobře, ale taky spoustu věcí špatně.

Ale jako celek je to celkem konzistentní, nicméně to občasné generalizování dělá přesně to špatné na tomto článku. (což jsou právě vaše vývody, co je nejvíc špatně)

A k velké hospodářské krizi... Ona není pravda, že za ní může FED, ale je pravdou, že ji prohloubil - Fed skutečně nemůže za dlouhodobý propad akcií na burze a následnou paniku, který tento pád vyvolal, což je podstatou velké deprese...
28. 09. 2008 | 18:08

Karel napsal(a):

Jen si tak říkám, kdyby technici celého světa pracovali jako ekonomové, to by bylo mrtvých.
28. 09. 2008 | 18:09

Marko napsal(a):

to Karel:
A proč myslíte,že jich tolik je?Vy když postavíte barák/most,fabriku/a on vám spadne a nemusí ani nikoho zabít,tak vás zavřžou.Když uděláte chybu v projektu tak taky.
U ekonoma je to jen chybný odhad,nepovedený podnikatelský záměr a bez trestu.

Proto je taky techniků,kteří jsou ochotni něco řídit takový nedostatek!
28. 09. 2008 | 19:16

Chlupaty knedlik napsal(a):

Nemohu se zbavit dojmu, ze se pan Kohout z nejakeho duvodu snazi hledat vinu jinde nez v nezodpovednosti a hamiznosti financniku
28. 09. 2008 | 19:35

Karel napsal(a):

Zvláštní úkaz - Kohout a kope okolo sebe jako kůň.

Je potřeba si položit otázky při čtení Kohoutových článků - Cui bono?
Kohout a spol. jsou živí s různých spekulativních a brokerských operací, % za rady : kupte - odpovědnost nulová. Současná krize velice zpochybňuje, přímo ohrožuje pole jeho profesní činnosti (poradci, analytici, brokeři).
Představte si, že lidé budou obezřetněji kupovat akcie přes tyto firmy (z čeho tito poradci budou živi?), lidé nebudou tolik uzavírat smlouvy s penzij. fondy, dále stát bude nan nátlak veřejnosti více regulovat (svobodááá) tyto penz. fondy, takže dříve nebo později dojdou účastníci k poznání, že vydělávají méně, než když budou investovat na stáří jiným způsobem, občas nějaký fond ohlásí bankrot, atd...

Dalším cílem této Kohoutovy literární palby je nová MANTRA. Snaha zase shodit průsery liberálů (odvozeno od slova svoboda - svoboda od pravidel, od státu, od regulace, od čehokoliv) zase na stát. Ohraná písnička. Ano stát nereguloval ohromnou chamtivost a bezskrupulosnost finančních špiček. Ty se odvděčily tak, že potopily banky, které řídily, teď přišly s nataženou rukou pro peníze daňových poplatníků.

Další MANTRA - Morální hazard.
Takže ne soukromé finanční subjekty způsobily tento průser, ale zásahy státu a jakýsi Morální hazard (to je někdo, kdo nemá jméno, a tím taky nemusí nést odpovědnost).

Tato Kohoutova palba je předzvěstí toho, co se za chvíli na 100 % vyřítí z mainstreamů : finanční krachy způsobily špatné zásahy státu, špatně pochopená a aplikovaná tzv. volná ruka trhu, socialisti v USA a nějaký neznámý pachatel s přezdívkou MORÁLNÍ HAZARD (vyšetřování zastaveno).

Přece se nebudou kazit kšefty. Taky je třeba protlačit zákonem povinné spoření přes penzijní fondy a zprivatizovat zdravotní pojištění. Takže pánové a dámy brainwashing začíná.

Přece nechcete, aby se o Vaše peníze a zdraví staral ten špatný, nevděčný, neefektivní, finanční kruhy hanobící, nich nechápající, krizi způsobující stát, ....
28. 09. 2008 | 20:28

RUMCAJS napsal(a):

Pane Kohoute.
Ani jsem nečetl co napsali ti přede mnou a o co, že vím, jak začíná Vlk.

"Pane Kohoute, to snad nemyslíte vážně" Co jste to zase splodil za blábol !"
Pak následuje mezihra a končí to:
Ty Vaše zmatky se nedají ani číst !
28. 09. 2008 | 20:49

RUMCAJS napsal(a):

A koukám, že jsem se moc nespletl.
O co že jsme se to vsadili?

Jinak souhlas. Musím říct, že jsem ještě nezaregistroval ekonoma, kterej by si myslel, že za to může trh.
Tedy, pokud nepočítám Lukáše Bušinu.
28. 09. 2008 | 20:52

Marty napsal(a):

Vy nas tedy zasobujete, pane Kohout :) S timto Vasim clankem se vsak vicemene ztotoznuji. Ony statni zasahy ten trh nedeformuji pouze primo a viditelne.

Take si je potreba uvedomnit, ze firmy nemaji svedomi. Jde jim o zisk a nikdo se nemuze spolehat na to, ze takova firma ma skutecny zajem o jeho blaho a informovanost. A jak je videt, nepomuze ani statni donuceni. Od tohu tu vsak je volny trh, ktery takove dlouhodobejsi chovani vuci zakaznikovi radne potresta (a stejne potresta i hloupe zakazniky). Vsichni ucastnici si pak daji priste pozor. To by vsak nesmel byt stat ochotny ad hoc pumpovat stamaliardy do trhu ... pozor si pak priste neda nikdo.
28. 09. 2008 | 20:54

Jirka Hemzal napsal(a):

To Rumcajs:
S tím trhem úplný souhlas.
To je jako říkat, že za vraždu mohl nůž nebo pistole...
28. 09. 2008 | 21:36

Lukáš Bušina napsal(a):

Rumcajs: Vy máte nějaké nepřekonatelné potřeby interpretovat, to co jsem řekl? :-)

Když už teda ano, tak bych prosil o správné interpretace, nikoli ty špatné :D

Trh za nic nemůže - trh totiž není subjekt, ale objekt. Vždy když ekonomové mluví o trh selhal, tržní mechanismus selhal vždy se tím myslí, subjekty tržního mechanismu a subjekty trhu :-) Proto platí přesně ten příměr Jirky Hemzala.

Hezký den a příště více myslet a až pak psát :D
28. 09. 2008 | 21:53

ZdeněkJ. napsal(a):

Rumcajs, Jirka Hemzal aj.
Vážení pánové, až jednou dostanete, s prominutím, od někoho pár facek, pevně doufám, že mu s úsměvem sdělíte, že se na něj nezlobíte, protože příčinou onoho fackování je vlastně stát (policie), protože ho špatně kontroloval.
28. 09. 2008 | 21:57

Gerd napsal(a):

Řekněme si to rovnou, za tuto finanční situaci mohou někteří zcela konkrétní lidé, kteří vymysleliprodukty typu CDS, státní zaměstnanci orgánů dohledu (protože o tomto nebezpečí včas neinformovali), vedení krachlých podniků (protože finanční situaci podniku měli velmi dobře znát a taky vědět, co se v něm děje). Je tu jen pár drobných otázek, zda se podaří ony viníky vypátrat, obvinit a odsoudit. Bude to sakra těžké, něco podobného, jako v české bankovní sféře. Takže se podobně jako v ČR plošně odluží všechno, nikdo za nic nemůže, nikdo nepůjde "bručet" a vše zaplatí daňový poplatník. Manažeři zkrachovalých bank odejdou na zasloužený důchod a užijí si svých "poctivě vydřených" odměn za obdivu řadových občanů.
28. 09. 2008 | 22:00

Pražák napsal(a):

Pane Kohoute - celá léta v nejrůznějších masmédiích o překot a s přesvědčením Pavky Korčagina masírujete českou veřejnost svými "doporučeními" respektive strašením,jak bídně dopadneme, nebudeme-li si včas a soustavně spořit tu na důchod, tu na vzdělání, tu na nemoc, tu na pojištění, pak i na pojištění pojištění, a nakonec i na to zpopelnění... Všechna ta Vaše doporučení pak podáváte v nejrůžovějších barvách - za celá léta jsem totiž od Vás nečetl jedinou vážně myšlenou a hlavně dotaženou kritickou analýzu resp.výhrady vůči dnes popisovaným (a mnoha dalším) neduhům kapitálových trhů a jejich stále větší "liberalizaci" - jíž jste ostatně vždy byl tím největším zastáncem. - A najednou jste ze Šavla Pavlem. - Takže Vám doporučuji přestat se živit překlady cizích pseudochytrostí a mouder vydávaných Vámi za Vaše objevy
a zkuste se živit normální prací, třeba v účtárně školní jídelny (p.s. : Doufám, že s Vaším příchodem předčasně nezkrachuje.) - Váš Pražák
28. 09. 2008 | 22:07

RUMCAJS napsal(a):

Zdeněk J.
Nějak jsem nezaregistroval, co navrhujete .
28. 09. 2008 | 22:41

Al Jouda napsal(a):

Invence tvůrců nových finančních instrumentů...... Hezky řečeno, ale česky je to normální vychcanost bankovních manažerů !
28. 09. 2008 | 22:59

Martin napsal(a):

Prazaku, ano, ano, ano a jeste trikrat ano.

Ja se take s nadsenim koukam, na noveho pana Kohouta, ktery do krize nikdy nekricel po vetsich regulacich, spise clovek mel dojem, ze cokoliv stat udela je spatne a najednou kdyz jemu a jinym podobnym "analytikum" hori koudel u zadku, tak priznavaji, ze na tom statu asi prece jen neco bude :)

Je vtipny, ze je se schopen pochvalit ruznymi trznimi odhady, ktere pry psal v roce bzxy, ale najednou nam nedoda jediny clanecek starsi par dnu, ktery napsal pro chvalu omezeni trhu statni regulaci, at v tom ci onom.
29. 09. 2008 | 00:16

Slepička napsal(a):

Zakázat CDS?! Komunisto!
29. 09. 2008 | 00:27

ekonom, Ph.D. napsal(a):

vypada to, ze Kohout nevi, co je moralni hazard :-)
29. 09. 2008 | 01:05

Martin napsal(a):

Kohout prevzal jednu z lepe rozpracovanych tezi "komunistou, socialistou a vubec hnusnym ekonomickym analfabetem" Stiglitzem. Casy se meeeeeniiiii :)

Ale ji samozrejme prilis nepochopil, to uz je pro zmenu klasika
29. 09. 2008 | 01:33

GariG napsal(a):

Moc bych prosil diskutující k neuvěřitelným hámotinám pana Kohouta, aby si uvědomili, že pan Kohout není teoreticky vzdělaný a praxí prověřený ekonom. Pan Kohout je to, čemu se říká finanční analytik.
Samovzdělanec, který poulí oči do monitorů burzovních zpráv a z nepřehledné řady z kontextu vytrhaných čísel a různých článků z finančních magazínů vyvozuje závěry ve prospěch své firmy Partners.
Trochu zjednodušeně lze říci, že pan Kohout je podobný člověku, který pečlivě sleduje dění ve sportu a výsledky sportovních utkání a pak vám udělá perfektní rozpis, abyste si mohli vsadit Sazku. Určitě vyhrajete. Někdy taky nevyhrajete. V souhrnu všichni prodělají, protože vydělává jenom organizátor hry, společnost SAZKA.
Panu Kohoutovi a řadě diskutujících tržních komsomolců ani na smrtelné posteli nedojde prostý fakt, že krize na finančních trzích jsou způsobovány pouze tím, že finanční trhy vůbec existují.
Finanční analytici a spekulanti jsou obyčejní hazardéři s penězi jiných. A zprostředkovaně okrádají reálnou ekonomiku a potažmo všechny daňové poplatníky. Původní funkce burzy, jako alokátora kapitálu do výnosných odvětví reálné ekonomiky se díky panu Kohoutovi a jemu podobných spekulantů úplně vytratila.
Jediná cesta z deprese reálné ekonomiky je kapitálové trhy zregulovat nebo úplně zakázat.
A k tomuto závěru postupně docházejí právě teď vlády všech ekonomicky vyspělých zemí.
29. 09. 2008 | 06:46

Student napsal(a):

Garig
Konečně přesné a správné vysvětlení.
29. 09. 2008 | 06:58

Honza napsal(a):

"...jde mnohdy o invence druhořadých fyziků, kteří se neuchytili ve svém oboru a domnívají se, že ve financích jsou chytřejší a povolanější než ekonomové"

Hehe. Co si pamatuju ze školy, tak druhořadí fyzici, co nezvládali matfyz, se měnili na vynikající studenty VŠE. Příčina té současné (převážně) americké krize je dost jednoduchá: žití na dluh, nezdravé riskování, protahování současných trendů do budoucnosti do nekonečna a používání zbytečně složitých finančních nástrojů, kterým nikdo pořádně nerozumí. Takže pak nezaměstnaný černoch či mexický ilegál dostane hypotéku. Tohle druhořadý fyzik snadno pochopí. Bohužel to nepochopili prvotřídní ekonomové v bankách.
29. 09. 2008 | 07:28

Pete napsal(a):

"Federálního rezervního systému. Šlo tedy především o selhání státních úřadů, nikoli trhu." - az na to ze FED je soukroma organizace... dal jsem uz necetl. Tak by se dalo to selhani celkem vysvetli t i dnes...
29. 09. 2008 | 07:42

RUMCAJS napsal(a):

Tady na ty poslední příspěvky,Garigem počínaje, platí jediné:

Hoďte na ně sítě !
29. 09. 2008 | 09:28

Vladimír napsal(a):

Pane Kohoute, to co píšete, jsou polopravdy a ani nevystihují původ problému. Problémem, který neostraní žádná regulace, ať symetrická nebo jiná, je systém fungování finančního trhu v USA. Občan si ušetří nějaké peníze, dá je do podílového fondu. Podílový fond je dá do jiného podílového fondu a ten za ně nakoupí nějaké akcie, třeba banky nebo investiční banky. Finanční instituce jsou tak vlastněny mnoha a mnoha akcionáři, kteří nechtějí nic jiného než krátkodobý (!) zisk. Vůbec nejde o nějaké dlouhodobé přežití banky. Manažerům za jde jen o nejvyší krátkodobé (!) odměny, většinou nejsou motivováni v nějakém delším horizontu. O auditorech a ratingových agenturách ani nemluvím, o jejich výnosech koneckonců rozhodují ti manažeři bank. A jestli bude regulace taková či onaká, je celkem jedno, vždy bude hlavní motivací tyto regulace obcházet. Vždy tak bude docházet k cyklickým krizím ve střednědobém horizontu. A jak se proti tomu může občan bránit? Nijak. Kecy, že si má vybrat důvěryhodnou banku, nefungují, nikdo zvenčí nikdy nemá dost informací o její důvěryhodnosti. Já to řeším tak, že zásadně držím jen hotovost a nemovitosti, žádné sofistikované podílové fondy nebo penzijní spoření. Nemovitosti sice můžou dočasně ztratit v ceně, ale zase tu ztrátu postupně doženou, na rozdíl od insolvenčních bank a rozkradených podílových fondů.
P.S. Velmi mě pobavila ta poznámka o druhořadých fyzicích. Nikdy jsem neslyšel o tom, že by např. Lehman Brothers byly řízeny druhořadými fyziky, myslel jsem si, že to řídí lidi z prestižních ekonomických škol. Nebo snad ne? Pane Kohout, už ztrácíte soudnost.
29. 09. 2008 | 09:33

Jirka Hemzal napsal(a):

T Zdeněk J:
Trošku demagogické pana Zdeňku J. Budu-li pokračovat v mém příměru - tak potrestat vraha, ne nůž a pistoli.
No a bez příměrů, poslat za mříže ty, kteří se dopustili při obchodování něčeho nezákoného. No a trest pro ty ostatní, kteří chovali neodpovědně nebo nedbale je jednoduchý - bankrot...
29. 09. 2008 | 09:38

Jirka K. napsal(a):

Nesmysl. Jediná země neomezených možností je ČR i USA se od nás učí. A to jsem si myslel, že se bude učit jen EU.
29. 09. 2008 | 09:39

Jakub napsal(a):

Tak to jsem si oddychl, že už se na to přišlo. Za krizi mohou levicově orientovaní druhořadí fyzici!!! Ti vymysleli ďábelský plán. Vytvořili ty CDS a obalamutili poctivé, nezištné a důvěryhodné pravicové bankéře z Wall Street. Chudáci bankéři si ďábelské instrumenty nakoupili a když po letech zjistili, že tyto instrumenty nemají žádnou hodnotu, nastala panika. Fyzici se teď ve svých brlozích smějí a těší se na kolaps nenáviděných kapitalistických finančních trhů. Pryč s fyziky!!!
29. 09. 2008 | 10:28

Miloš napsal(a):

Pokud trh potrestá profesionála (ne trh, ale jiní chytřejší nebo obratnější profesionálové), je to v pořádku. Amatér (klient, zákazník) proti profesionálům nemá šanci. Obviňovat ho, že si měl sehnat více a lepších informací je demagogie. Něco chce změnu.
29. 09. 2008 | 10:48

Ford napsal(a):

Miloš: Přesně jste to trefil! Je potřeba všechny co zneužívají poněkud rozumově omezenější občany pořádně ztrestat! Zatočit se všema Paroubkama, Haškama, Sobotkama atd prostě s celou to oranžovorudou multikultihumanistickou verbeží, která využívá zaostalejší část obyvatelstva ke svým ziskům a mocenským plánům. Pozavírat a hned než uvrhnout celé generace do neštěstí!!!
29. 09. 2008 | 12:06

jp napsal(a):

GARIGU- tvé doporučení je přesné- fakt je že nejvyšší životní úroveň je ve státech kde nemají burzy- jako je Severní Korea, Barma- Myanmar, nebo Kuba. Asi proto je tam tak obrovský příliv přistěhovalců,ŽE.
29. 09. 2008 | 12:49

Tibor Bokor napsal(a):

A co kdyz Vam reknu ze subprime hypoteky nejsou pricina, ale jenom jeden z dusledku soucasne krize? A ze muzou byt dalsi: propad americkeho dolaru, nasledna inflace, zvysovani urokovych sazeb a propad ekonomiky. Tohle vsechno se s dost vysokou pravdepodobnosti muze stat, protoze prapricinou soucasnych problemu je uvolnena monetarni politika FEDu.
29. 09. 2008 | 15:05

Freedom Fighter napsal(a):

Prapříčinou je existence FEDu, ne jeho politika, ať je jakákoliv.
29. 09. 2008 | 16:37

Tom napsal(a):

GariG:
Nezlobte se, ale z Vašich slov je zřejmé, že nemáte o roli finančních trhů v ekonomice ani ponětí. Jinak byste ani nepomyslel na nějaké rušení. Ta žádná vláda nikdy neudělá.

Pete:
Soukromá organizace? FED? Pokud vím, je sice formálně soukromá, ale hlavní slovo mají státem dosazení úředníci. Soukromé firmy nemají vliv na rozhodování, platy, na nic, co by opravdu mohlo ovlivnit rozhodnutí guvernérů.
29. 09. 2008 | 17:40

vlk napsal(a):

Tibor Bokor

předpokládám, že jedete pod svým jménem. Pak patříte mezi relativně hodně citované analytiky. CO kdybyste tozkusil rozvést v detailu? Ať je nad čím diskutovat?
29. 09. 2008 | 17:59

Tibor Bokor napsal(a):

Musim rict ze kdyby se me nekdo zeptal pred pul rokem jestli americka ekonomika zazije prudky pad nebo meke pristani tak bych rekl ze meke pristani. Dneska uz si to nemyslim a priznavam velky omyl. Spletlo se mnoho daleko chytrejsich lidi, napriklad Alan Greenspan, a je nutne si priznat chybu a neprilevat olej do ohne. To presne dela Kohout kdyz obhajuje svoje milne teze a to same dela americka vlada kdyz prilejva penize do spatneho systemu. Nejsem uplne odbornik na Argentinu a Zimbabwe ale myslim ze se znovu nachazime v podobne situaci. Amerika ma jednu vyhodu a tou je ze hodne statu na svete drzi dolar jako rezervni menu a tudiz absorbuje cast americke inflace, jinymy slovy amerika muze domele beztrestne tisknout nove dolary. Nicmene vypada ze jsme hodne blizko preteceni domeleho kalichu a situace se vymyka z rukou. Liberalni ekonomove v Americe varuji ze soucasne opatreni vlady jsou kontraproduktivni a celou situaci zhorsi a radi investorum vybrat penize z americkych aktiv a investovat je do statnich poukazek zemi ktere maji pozitivni obchodni bilanci nebo do zlata. Staci aby ke stejnemu zaveru dosli domaci americti investori a take zahranicni veritele kteri drzi americke statni poukazky a zacali se zbavovat dolarovych aktiv. Nasleduje prudky pad dolaru, obrovsky narust cen v americe a prohloubeni soucasne krize. Zbytek sveta nezustane usetren a musi nutne zpomalit...

Jestli tenhle negativni scenar nastane zavisi od toho jestli mu uveri dostatecne mnozstvi investoru. Financni trhy funguji hodne na principu davove psychozy, a momentalne to vypada ze prevahu maji medvedi...
29. 09. 2008 | 21:19

vlk napsal(a):

Tibor Bokor

nijak se nebičujte pane Bokore. Malér tohohle rozsahu předpokládal málo kdo.

Kdybych já měl někomu / a mohl bych začít od sebe/ pak bych osobně radil také zlato /alternativně stříbro, platina,wolfram, diamanty a podobně/.
Jenže je li dnes zlatu na 900 USD/oz tak už s emi do toho moc nechce. A trošku větší nákupní vlna by ho lehce vyhnala nad 1100...A tonemluvím o masových nákupech. Státní pokladniční poukázky států s dobrou obchodní bilancí? Jak dlouho by byly k mání? Jak dlouho za rozumný kurz, prootže jejich masivní nákup vyžene jednak ceny, jednak kurz dané měny...A jak dlouho bud eona země úspěšným exportérem, ztratí li USA schopnost dovážet a stoupne li, dramaticky kurs měny dané země...
Tenhle scénář by fungoval jen pro pár prvních.Pro další by se změnil v dokonalou past.
Ano, máte pravdu - finanční trhy reflektují davovou psychozu....Proto nechápu sněmovnu reprezentantů, že z vysloveně partikulárních zájmů. protože je před volbami do ní, potopila onen "záchraný plán"- Protože jestli teď trh něco potřebuje, tak důvěru.

Ale už dlouho si hraji s následující myšlenkou:

Jsme přesvědčen, že v Pekingu, Moskvě možná leckde jinde, se někdo hodně zabývá tím, jak využít dolarových rezerv a státního zadlužení USA a jejich šílené obchodní bilance jako zbraně.
Jestli někdo chladnokrevně vyprodukuje paniku, o které jako o možnosti píšete, pak bych hleděl tímhle směrem. Mělo by to asi stejný dopad jako nukleární útokna USA. jen by nebyl žádný radioaktivní spad..
Jinak - díky za repliku.
Budu s e těšit na další.
30. 09. 2008 | 22:16

trejdr napsal(a):

Co je to za nesmysl, že za krizí jsou syntetické produkty typu CDS? CDS je derivát standardního dluhopisu, který umožňuje oddělení kreditní a likviditní (bezrizikové) složky například korporátního dluhopisu.
Hráči CDS trhu, stejně jako hráči na dluhopisovém trhu a ratingové agentury nedocenili rizika krize systému, korelační matice, podle kterých se CDS kotují najednou přestaly fungovat, nicméně chyba není v produktu, ale v nedostatečném riskmanagementu. Absenci CDS trhu (jeho aktuální nelikvidnost nad 2-3 roky) pocítí všichni potenciální emitenti dluhopisů nezájmem o své budoucí emise a my všichni nižším růstem kvůli neefektivitě finančních trhů. Zásadně nesouhlasím s tím, že CDS je viník, spíš je to nástroj, který se vlivem špatného použití obrátil proti svým vypisovatelům. Tak, jak se centrální banky zajímají o otevřenou devizovou a úrokovou pozici bank, měly by se zajímat i o kreditní rizika v tradingových knihách a problém by nemohl řádově převýšit kapitál AIG a spol. Otázka je, zda AIG bude kdy mít regulátora schopného to posoudit.
04. 10. 2008 | 11:01

pavel napsal(a):

neni problem krize jednodussi?

pokud vim ekonomika je prirozene podleha cyklum.

pokud nekdo "vsemocny Fed" chtel tento ekonomicky "prirodni" zakon obejit tak ze "zlikvidoval" (ve skutecnosti odsunul) (neuvazenym pumpovanim penez a snizovanim uroku - regulaci) mensi krize tak pripravil krizi vetsi.

o co bylo delsi a vyraznejsi obdobi rustu a o co vice byla odsouvana korekce (mensi krize) o to lepe se ted projevi.

demagogove vyuziji krizi zpusobenou regulacemi a statnimi zasahy jeste k vetsi regulaci a ...

Kolaps amerického a světového socialismu.
http://www.mzda.blogspot.co...
10. 11. 2008 | 20:08

pavel napsal(a):

neni problem krize jednodussi?

pokud vim ekonomika prirozene podleha cyklum.

pokud nekdo "vsemocny Fed" chtel tento ekonomicky "prirodni" zakon obejit tak ze "zlikvidoval" (ve skutecnosti odsunul) (neuvazenym pumpovanim penez a snizovanim uroku - regulaci) mensi krize tak pripravil krizi vetsi.

o co bylo delsi a vyraznejsi obdobi rustu a o co vice byla odsouvana korekce (mensi krize) o to vyrazneji se ted projevi krize.

demagogove vyuziji krizi zpusobenou regulacemi a statnimi zasahy jeste k vetsi regulaci a ...

Kolaps amerického a světového socialismu.
http://www.mzda.blogspot.co...
10. 11. 2008 | 20:10

Free Ringback Tones napsal(a):

good article thanks you very much for your information
17. 03. 2010 | 00:42

Links of London store napsal(a):

I ran all the way to the main gate, and then I waited a second till I got my breath. I have no wind, if you want to know the truth. I'm quite a heavy smoker, for one thing--that is, I used to be. They made me cut it out.
31. 03. 2010 | 16:57

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeiler Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy