Euro ve světle recese

18. 05. 2009 | 13:54
Přečteno 8310 krát
Česká ekonomika poklesla o 3,4 procenta. Co z toho vyplývá?

„Naplnila se tak naše slova, že pokles bude výrazný a překoná očekávání trhu,“ uvádí Vladimír Pikora ze společnosti Next Finance. Trh v průměru očekával pokles jen o 2,4 procenta. „Česká ekonomika klesala poprvé od konce roku 1998. Zatím však nikdy v novodobé historii neklesala tak prudce,“ dodává Pikora.

Nynější pokles má i jedno další novum. Nelze za něj nikoho obvinit – alespoň nikoho z domácí politiky. Kritizovat možná lze přístup vlád v minulých letech k otázce vyrovnání rozpočtu, ale stále jsme v daleko lepším stavu než většina západních vlád. Podle prognóz OECD přesáhne celkový dluh Německa hodnotu 66 procent hrubého domácího produktu, dluh Francie 79 procent HDP, dluh Belgie 92 procent HDP a dluh Itálie se dokonce přiblíží 116 procentům HDP. Jak se to srovnání s českými zhruba 35 procenty? Až nás někdo z Bruselu zase začne „mistrovat“, česká vláda by měla odpovědět ve světle těchto údajů poněkud méně submisivně než obvykle.

Dokonce ani Česká národní banka, která byla kritizována po měnové krizi v roce 1997, dnes nemůže být terčem kritiky. Právě naopak: prozíravá politika ČNB téměř vyloučila úvěry v cizích měnách z portfolií domácích bank. Díky tomu jsou nyní české pobočky zahraničních bank v podstatně lepší kondici než jejich mateřské instituce v zahraničí. A také díky měnovému riziko. Každý na ně nadává, zejména exportéři.

Bariéra v podobě měnového rizika překáží i investorům, zejména bankám a penzijním fondům. Nevyplácí se jim totiž kupovat některé typy cenných papírů. Otrava, že? Ano – a díky této otravné překážce zůstaly české banky čisté a nezasažené toxickými aktivy. Díky měnovému riziku a kritériím ČNB pro vážení rizikových aktiv v cizí měně dnes české banky a penzijní fondy nejsou zatíženy rizikovými americkými hypotékami, nemusejí řešit potíže plynoucí z rizikových derivátů CDO a CDS, nemusejí žádat stát o pomoc. K beztak nepříjemným problémům s recesí navíc ještě nemusíme řešit problém finanční krize.

Toto si málokdo uvědomuje, stejně jako jak velké štěstí má česká ekonomika, že zatím není součástí eurozóny. Průšvihem by byla i fixace koruny na euro, kterou má Litva nebo Lotyšsko. Je tedy i štěstím, že jsme zatím ani nevstoupili do režimu ERM II, protože v opačném případě bychom se stěží vyhnuli spekulativnímu útoku na měnu.

Doposud jsme řešili otázku, kdy česká ekonomika vstoupí do eurozóny. Nyní je na čase otevřít novou otázku: zda vůbec. Donedávna většina z nás věřila, že západoevropské státy jsou schopny navzdory některým problémům dlouhodobě prosperovat. Nynější recese – kterou jsme plně dovezli, a na níž žádná domácí síla nenese stín viny – ukazuje, že tomu tak není. Nyní je zřejmé, že údajný úspěch evropského sociálního státu byl jen klamem, umělým růstem založeným na dopingu v podobě masivního růstu dluhu v bankách i zadlužení státu. Evropská nezaměstnanost klesala v letech 2004-2008 jen díky gigantické úvěrové bublině. Evropská komise si ovšem připisovala zásluhy!

Recese odhaluje, že růst ekonomiky i zaměstnanosti byl jen iluzi. Ukazuje také totální nekompetenci evropských státníků a úředníků. Nejsou schopni ničeho jiného než zadlužování a nemají ponětí, co se v ekonomice děje. S výjimkou některých severských států dochází v rámci EU dlouhodobě k postupnému zpomalování ekonomického růstu, přičemž zadlužení naopak roste. Ještě začátkem 90. let byly státy nynější eurozóny zadluženy průměrným poměrem 60 procent HDP. V roce 2010 to bude 75 procent, zatímco v roce 1970 to naopak bylo pod 30 procent. Například v roce 1975 mělo Německo poměr dluhu k velikosti ekonomiky jen asi na úrovni 20 procent. Pak ovšem začalo budování sociálního státu...

Česká republika se zavázala k přijetí eura, jakmile splní pověstná maastrichtská kritéria. Nyní je Maastricht mrtvou literou pro všechny, kromě potenciálních nových členů. Tento dvojí metr je jen jedním důvodem, proč uvažovat o permanentním zachování české koruny. Dalším je již zmíněná ignorance evropských činitelů. Ti dokázali poznat recesi teprve tehdy, až je doslova praštila do nosu.

Kromě toho jsou tu obrovské evropské dluhy. Jsme ekonomikou, která je doposud kupodivu málo zadlužena: opravdu se chceme dobrovolně připojit ke klubu předlužených zvanému eurozóna? Po přijetí Lisabonské smlouvy se navíc otevřou další možnosti federalizace EU. Téměř s jistotou budou vypsány evropské daně. Objevují se již i myšlenky vydávání evropských dluhopisů a je dokonce možné, že část národních dluhů bude federalizována.

Evropská komise neustále volá po vyšší akceschopnosti. Takže se nedivme, až jednou nám Brusel akceschopně připíše k úhradě část evropského federálního dluhu. Opravdu chceme riskovat, že k tomu dojde? Opravdu se chceme účastnit tohoto dobrodružství v roli provincie bez práva veta? Opravdu nám ti připadá jako menší riziko než kolísání měnového kursu koruny? Neměli bychom si stanovit vlastní kritéria pro vstup do eurozóny – přinejmenším v tom smyslu, že by dosavadní členské státy musely plnit alespoň svá vlastní kritéria?

psáno pro Lidové noviny 14.5.2009
--------------------------
Perverzně se těším na moment, až federální vláda v Bruselu jednoho dne sdělí poddaným provincie Česká republika cosi v tomto smyslu: „Drazí občané, je na čase projevit pravou evropskou solidaritu. Vaši němečtí spoluobčané mají problémy se splácením dluhů, můžete jim trochu píchnout? Negativní odpověď není očekávána. Když jste vstupovali do EU, dostali jste koneckonců nějaké dotace, ne? Takže přišel čas je splatit i s úroky. Myslíte si snad, že solidarita se vás týká jen jakožto příjemců?!“

Ano, bude to průšvih, ale na druhé straně bude božská legrace sledovat dnešní eurohujery, jak to vysvětlují, zdůvodňují a omlouvají.
A kdybyste to náhodou nevěděli, koncem roku 2008 činil německý státní dluh 1641,8 miliard euro. V roce 2010 se čeká vzestup na více než 1895 miliard – alespoň podle odhadu Evropské centrální banky.

Nadějné vyhlídky.

A ještě veselý obrázek pro naivky, kteří nevědí o skutečném rozsahu dluhů států EU:
vladni dluh eu27
vladni dluh eu27


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Carlos V. napsal(a):

Velmi zajimave cteni.

Neprijmout Euro je vynikajici myslenka, ale autor sam nabizi mozne dalsi hrozby - federalizace dluhu, evropske dane apod.

Ac se to zda predcasne, melo by se zacit diskutovat o reseni tedy o vystoupeni z EU. Zachovat ekonomkickou spolupraci, a nechat je centralne se uridit ...
18. 05. 2009 | 14:16

Taoiseach napsal(a):

autor

"Doposud jsme řešili otázku, kdy česká ekonomika vstoupí do eurozóny. Nyní je na čase otevřít novou otázku: zda vůbec."
Občané se celkem jednoznačně vyjádřili v referendu. Buďte tak laskav a respektujte to.

Spekulativní útok na korunu může začít i bez fixace kurzu v systému ERM II. Neže bych si to přál, ale je to pravděpodobné.

Relativně nízký pokles zaznamenala Francie, v dobré kondici je Finsko, velké problémy má Británie nebo Maďarsko, o Ukrajině ani nemluvě. Island chce ve střednědobém výhledu řešit své problémy přijetím eura.

Takže klíč k řešení bude asi třeba hledat někde jinde.
18. 05. 2009 | 14:18

trotl napsal(a):

Je smutné, že kurz české koruny je v rukou spekulantů. Ach jo!
18. 05. 2009 | 14:47

Al Jouda napsal(a):

Ještě chybí autorovo malé vysvětleni : Komu že to ta Eurozóna takovou hromadu peněz vlastně dluží ? Kdo je ten šťastný věřitel ? A co když nepočká?
18. 05. 2009 | 15:22

PUDR napsal(a):

Ono se tady hází hodně bláta na EU ale tak krize přišla od našeho milovaného strýčka Sama a ne z Bruselu
18. 05. 2009 | 15:36

Realista napsal(a):

Víte, kam si ty maloměšťácké maločeské plácy máte strčit, pane Kohoute....
18. 05. 2009 | 15:44

Neopřemyslovec napsal(a):

...„Drazí občané, je na čase projevit pravou evropskou solidaritu"... Pane Kohout, je nutné včas toto závaží převést na multikulturní občany přichozící do české kotliny od jinud! My potomci Přemyslovců nesmíme dovolit žádný útisk klasických Čechů. Máme už dost svých "odpadních potomků" neschopných svéobživitelnosti. Měl by jste prosím pro tyto vytvořit koncentrované koncentrační objekty, kde by jste je naučil svéobživitelnosti! Ne tak, aby vycházeli "komínem", ale aby byli "převychovaní" ke svéobživitelnosti.
18. 05. 2009 | 15:50

jenicek napsal(a):

Jakkoli s Kohoutem prakticky vždycky (i teď) rámcově souhlasím, tak v detailech by si moh dát víc pozor. Třeba nevyčítat politikům, že si krize všimli až když je praštila do rypáku, když on sám douho po začátku viděl problém v likviditě nikoli v insolventnosti...
S tím závěrem, ale těžko nesouhlasit.
18. 05. 2009 | 15:51

kk napsal(a):

Neopřemyslovec :
A ty bys tam šel dělat dozorce .
Měl bys jet do Osvětimi abys věděl jak na to.Jsi zřelmě ten pravý týpek.
18. 05. 2009 | 16:00

Ládik napsal(a):

"Nechoď, Vašku, s pány na led..."
18. 05. 2009 | 16:14

mleziva napsal(a):

Myslím, že by mělo být co nejdříve vypsáno nové referendum, tentokrát o vystoupení z EU. A to čím dříve, tím lépe.
18. 05. 2009 | 16:24

Emissary napsal(a):

Pane Kohoute,

to ještě není všechno. Dluh USA po injekcích do krizové ekonomiky je nějakých 11 bilionů dolarů, tedy necelých 8,3 bilionů euro po přepočtu. Nedávno proběhla tiskem zpráva, jak Evropa dohnala USA v ukazateli HDP. V Evropě ovšem toto HDP vyprodukovala populace v počtu 495 milionů obyvatelů, v USA jen 305 milionů. To ovšem vypovídá, že HDP EU na hlavu v paritě kupní síly je pouze 0,62 toho USA.

A co se týče dluhů, nebojte, doženeme a možná i předeženeme průměr EU. Čeká nás totiž pravděpodobně nejmíň 8 let vládnuti aliance ČSSD+KSČM.
18. 05. 2009 | 16:35

sidney napsal(a):

Do EU jsme nikdy nemeli vstupovat. Vycitat lidem, ze tady bylo nejake referendum je nesmysl. Pred referendem byly umele potlacovany nazory nepriznive pro EU. Byla umele vytvarena atmosfera strachu, spocivajici v ocernovani nepriznivcu EU zpatecnictvim atd. Dnes, kdy je jiz videt, co to je za spolek, tak by bylo nacase z toho spolku vystoupit. Osobne bych se primlouval o znovuobnoveni C.k. monarchie. Bylo to funkcni, trvalo to nekolik stoleti amelo to ducha. V soucasnosti ideu a nosnou myslenku nevidet. Proto to take tak dopada.
18. 05. 2009 | 16:40

zdenekmihalco napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden hrubě urážlivý text, který byl v rozporu se záměry těchto stránek, tj. vytvářet prostor pro slušnou a věcnou diskusi.

Děkuji za pochopení,
Zdeněk Mihalco,
správce blogů a diskusí
18. 05. 2009 | 16:42

Rumcajs napsal(a):

100% souhlas pane Kohoute.

Není to tak dávno co jsem vybízel euromila doc. Havla k sázce, že Slovensko díky euru vykáže tento rok horší výsledky,jak Česko. Bohužel ji nezvedl. Včera jsem si přečetl, že Slovensku kleslo HDP pomalu 2* více jak nám.

Tak si aspoň zakřičím:
Rumcajsi, jsi fakt dobrééééééjjjjj !
18. 05. 2009 | 16:52

Holubář napsal(a):

Taoiseach (Jžíši,blbější jméno už zvolit nejde? To asi nechcete, aby vám lidí odpovídali :-) :
On se hlasovalo o přijetí eura? Nějak jsem to zaspal....
18. 05. 2009 | 16:53

Kamil napsal(a):

Na VŠE říkal přednášející studentům, že hlavní důvod rozšiřování unie jeneschopnost starých členských zemí financovat penzijní systém. Takže hurá jsme v unii.
Hezký den.
18. 05. 2009 | 16:54

Holubář napsal(a):

Mleziva:
Pozdě. Ti už nás nepustí...
18. 05. 2009 | 16:54

Apeoffice napsal(a):

sidney:

jojo jo, mluvíte mi z duše. Když řeknu, že tenkrát jsem házel proti vstupu do EU, dívají se na mne jak na vraha.

Seděl jsem ve volební komis a vzpomínám ty důchodce, kteří nevěděli o co jde, ale šli hodit ANo, protože to dělají pro nás, mladý.

Tím nechci tvrdit, že někdo za něco může, ale jen říci, i tak to u uren chodilo.
18. 05. 2009 | 16:57

Holubář napsal(a):

sidney:
Žádné Rakušany a Maďary do spolku nechci! Velkomoravskou říši! A až si dám ještě jednoho panáka, tak říši Sámovu....
18. 05. 2009 | 16:59

karel napsal(a):

nevím jestli už všichni zapoměli,ale u unie se již vystoupit nedá,to už zkoušeli rakušani a bez výsledku,jedině až po její rozpuštění,no to bude v roce nikdy.
18. 05. 2009 | 17:03

kolemjdoucí napsal(a):

No konečně zase nějaký článek pro zasmání!

Jo, evropský sociální stát je v rozkladu, to už vyprávíte nejmíň deset let. Ale že ty neoliberální ráje jako Pobaltí, Island, Irsko, nebo USA momentálně jen kvetou, že? Růst na dluh je opravdu specifikum evropských byrokratů a socialistických politiků, to se nikde jinde ve světě nedělo, a už vůbec ne pokud byla u vlády pravice. Mimochodem opravdu politiků? Schválně nám zpracujte grafík jak vypadalo zadlužování soukromých subjektů ve srovnání se státy. Dnešní nalejvání peněz do privátní sféry je určitě zase nějaký komunistický výmysl, firmy a banky mají účty v nejlepším pořádku a od státu nepotřebují ani cent.

S těmi našimi křišťálově čistými bankami si IMHO opět fest nabíháte na vidle, ale dočkejme času.

Též pobavila představa ČNB jak záměrně držela úroky dole, abychom se nevezli v zahraničních cenných papírech. Krom toho, že tím poněkud popíráte základní pravdu o vedoucí úloze účastníků na trhu, jejíž podrývání státními zásahy věci jenom zhoršuje, tak jste ještě mohl dodat, že kluci z bankovní rady celou světovou "korekci" předpověděli a mistrnými tahy nás na ní připravili. Akorát nám o ní zapomněli říct, asi aby prostý lid nevyděsili.
18. 05. 2009 | 17:14

Jedla napsal(a):

Al Jouda: Velká část dluhu je v rukou věřitelských subjektů zevnitř EU, včetně samotných občanů. Naopak, evropské subjekty drží i mnoho neevropských, například amerických, pohledávek. Dluhová služba normálně funguje - krom Islandu nikdo nikoho nežádal o počkání.
Autor:
Jsem velmi skeptický vždy, když nás naši ekonomisté dávají zbytku světa za následováníhodný příklad. Zase premianti? Pokolikáté?
Nezbytný útok na "budování sociálního státu" samozřejmě nechyběl. A což budování funkčního státu: státu se soudobou infrastrukturou, fungující státní správou, státu, kde justice není antonymem spravedlnosti, státu, k němuž občané cítí loajalitu, kde perspektiva a naděje jsou častějšími termíny v myslích lidí než bezmoc, beznaděj, křivda ...
Politika výhradně jako služba ekonomice, lidé výhradně jako ekonomická kategorie, pouhý prostředek, růst ekonomických ukazatelů jako cíl, k němuž se jde "přes mrtvoly".
Nebo politika jako služba lidem a své zemi (jak že se to zpívá v hymně?), ekonomika jako jeden z vícera prostředků směřujících k cíli, ekonomické ukazatele jako jedny z mnoha kritérií, dobrý, důstojný, svobodný život v zemi jako cíl.
To je rozdíl mezi vyznavači Klausismu-Ekonomismu a lidí nesvázaných -ismy, kteří vidí možná ne dál, ale určitě širší výsek našeho horizontu.
18. 05. 2009 | 17:16

cempírek napsal(a):

ti kteří chtějí vystoupit z EU by měli podporovat LS, ta tu možnost dává (stejně jako zpřehledňuje dění a rozhodování v jiných oblastech) ... jinak je pěkný, že konečně přiznávají barvu ... jó svazáci učí Evropu kapitalizmu :))
18. 05. 2009 | 17:19

Jura napsal(a):

Porad se nemuzu zbavit dojmu, ze jsme se moc nepropadli jen proto, ze jsme se nemeli kam propadnout.

Ty 4 roky Zemanovy vlady, totiz rozhodne nestacily, na nastartovani ekonomiky, kterou predtim postihla Klausova "restriktivni" politika, ktera odsala provozni kapital, primo do kapes novozbohatliku, jako Kozeny a spol, kteri nevahali jej vyvezt ze zeme a proinvestovat jinde. ....kdyz oni ty kravky zase tak tychle nedojej ;-)

Takze material, ze ktereho tady ruzni Kohouti a Rumcajzove placaji svoje babovicky pekne zapacha :-)
18. 05. 2009 | 17:32

:) napsal(a):

neuveritelna neznalost veci nekterych diskutujich je opravdu do nebe volajici. prosim velevazene, aby se zdrzeli komentaru, pokud maji vyznit jako prispevky mistra Taoiseach nebo Al Jouda (bez urazky)

okecavat se to muze treba roky a roky, ale sitiace je svim zpusobem az trapne jednoducha. zapad jel poslednich 20 let na dluh. nic vic, nic min. USA i Evropani si zkratka ziji nad sve moznosti. Jasne, zazili jsme bajecnych 20 let. a ted to budem dalsich 100 let splacet. Ale protoze jsme lide, radeji bych mel napsat...meli bysme to splacet. jak ale dobre vime, osvicena demokracie umozni chudnoucim masam volit dal sasky, kteri nic jineho nez dalsi zadluzovani nenabidnou. Zdravy rozum prohrava. Uz ted to vidime. Zhyckane obyvatelstvo nebude ochotno prijmout radikalni utazeni opasku. Lojzovi z horni dolni s manzelkou a dvema detma a 15 tis hrubeho je nejaky statni dluh u pr...le. Tomu se tezko vysvetuje, ze i on je soucasti predluzene a blahobytne spolecnosti

A to se nebude dit jen u nas, ale i v cele EU i USA. Kocovina z blahobytu muze vyvolat stejne peklo, jako frustrace ve 20 tych letech.

Ja optimista nejsem. Na lidi je spoleh
18. 05. 2009 | 17:36

Honza napsal(a):

autor:

Mírně řečeno si nejsem jistý správností tvrzení, že SRN začala budovat sociální stát někdy v roce 1975. :-)))

V Ústavě to mají od roku 1949, to za prvé, a také na tom pěkně pracovali, a za druhé by bylo zajímavé vysvětlit, z čeho nadělali ten dluh ve výši 20% HDP do začátku budování sociálního státu. :-)
18. 05. 2009 | 17:46

Johny napsal(a):

Napadlo Vás někdy, že toto, co zažíváme, je první globální krize? Globalizace dala vzniknout novému fenoménu, planetární krizi. Svět se mění. Technologie, kterou ovládáme, má před námi gigantický náskok. Jednou se o této době bude mluvit. Zažíváme něco, co se neopakuje každý den. Svět se mění více, než při skončení studené války. Současný stav je neudržitelný. Ještě nikdy lidstvo neřešilo takové přelidnění planety. Všechno se vším souvisí, vše je provázané. Události z druhé strany světa přímo ovlivňují dění u nás. Nikdo, naprosto nikdo neví, jak bychom se měli chovat. Zkušenosti, nasbírané generacemi předků jsou nám nyní k prdu. Žijeme v naprosto bezprecedentní době. K naší smůle se nepoučíme jinak, než metodou pokusu a omylu. A omyl bolí. Vyhnout se mu ale nelze. Pokud je současné dění prezentováno jako krize liberalismu, pak jen proto, že rovnováha se opět vychýlila. Předtím jsme poznali (a většina světa) krizi levicového myšlení. Je to stále jen o hledání rovnováhy.

Zkrátka, zajímavé časy na nás
18. 05. 2009 | 17:50

trafopajka napsal(a):

Johny: Nenapadlo. Krize z tricatych let byla taky globalni.
18. 05. 2009 | 18:01

Julek napsal(a):

Přesně jak napsal příspěvek (smajlík - :-) ) . Západní část populace si žije nad poměry, Titanic plave a na všech palubách vříská kapela, na Těch nejvyšších se tančí na stolech. Prostě jízda... pak náraz ...počkat, to ale nebyl náraz na ledovec...to byla rána zevnitř..Bože, kotelník to přehnal a záměrně přetlakoval kotle ..! Nastal výbuch a loď nabírá vodu ! Takže vlastně žádná nehoda, ale záměr !!! Nebesa ! Bože proč ? Taková dobrá loď to byla... Proč ? Šušká se, že pár správnejch lidí se utopí, pár jich to zdecimuje a ztraumatizuje na celý život, ale přežijí..Ti co tančili nahoře na stolech, Ti vědí, že nedaleko je NOVÁ, VELKÁ LOĎ - na které vládne nový pořádek, Nový světový pořádek... zcela nová posádka, úplně jiný kotelník, akorát palub je tam prý méně...Jedna úplně top nahoře..tam je pár mohutných stolů na tanec a pod ní je už jenom podpalubí, ocelová šeď, prostory symetricky rozdělené na bezpečnostní zóny, hodně bezpečnostních složek, pasažéři monitorovaní čipovými systémy i přes družice, které má každý v těle, kamerové systémy všeho druhu všude, scanují pohyb v zónách kde se dovoluje a nebo naopak nařizuje posun po sektorech (rozuměj po bývalých národních státech) z jednoho centra.. z velína ! Dnes jsi pomocník v kotelně, zítra je třeba distribuovat potraviny, pozítří odevzdáváš poplatky za vzduch.. Na horní palubu se nesmí ani na nádech na ten původní čerstvý, natož podívat !! Vítejte ve světě NWO - New World Order - Nový světový řád ! Barosové, Solanové, Kissingerové Clintoni, Bushisti... jsou lokajové velkých kapitánů - ti jsou na neviditelném můstku...jen vyvolení z vyvolených mohou do předsíně k občasným konzultacím... Ať žije výlet. Těšíte se ? :-)
18. 05. 2009 | 18:33

Honza napsal(a):

Dokud pan prezident Klaus nepodepíše LS, jako že ji NIKDY nepodepíše, tak nic není ztraceno ani zfederalizováno!
18. 05. 2009 | 18:38

Taoiseach napsal(a):

Holubář:

Jméno Taoiseach jsem si vybral z nouze, několik, co by se mi líbily, už bylo obsazených a potřeboval jsem něco, co si budu pamatovat já sám - :) .

"On se hlasovalo o přijetí eura? Nějak jsem to zaspal...."
To se stane. Přistoupení k měnové unii bylo v přístupové smlouvě. Než mi začnete vykládat, že ji lidi nečetli a nevěděli, o čem hlasují, upozorňuji, že lidi věděli, že jde o přistoupení k EU takové, jaká byla po roce 2000, a věděli, čím se platí v Německu, Rakousku, Itálii, Francii, Španělsku atd. Kromě toho k hlasování chodí převážně ti chytřejší - :) .

Každého referenda se bojí hlavně nacionalisti. Vědí proč...
18. 05. 2009 | 18:47

Holubář napsal(a):

Johny:
Každá doba byla bezprecedentní. Život každého je vždycky premiéra a repriza se nekoná. My můžeme mít pocit, že jsme výjimeční, ale tento pocit není nový a výjimečný - měli ho i mnozí před námi. Některé jevy nové jsou (blahodárná nebo zničující jaderná energie), ale principiálně se nic tak dramatického neděje. jenom jsme, stejně jako naši předkové, z mnoha věcí vykulení, protože na ně nemáme návod z minulosti. Oni ho také neměli. Rozvrat římské říše jako konec civilizace. Morová rána. Tatarská pohroma. Hekatomba 1. války a plynové komory války druhé - nikdy nebyl návod, co s tím, který by se dal vyčíst z minulosti.
Tak hlavně klid....
P.S.: Teď mě tam nechala CAPTCHA napsat něco o broilerech, tak mi asociace napověděla, že důl je díra v zemi a tu mi nikdo nemůže vzít.... taky bezprecedentní a nějak jsme to zvládli :-)
18. 05. 2009 | 18:59

Holubář napsal(a):

Taoiseach:
Ale jasně. Já jsem pro referendum. Všemi deseti. O Lisabonské smlouvě i o Euru. Proč ne?
P.S.: Teď bez ironie. Co to jméno znamená? Nebo je to "jen tak"? Holubář je z důvodu utajení....
18. 05. 2009 | 19:02

Holubář napsal(a):

Julek:
To už jeden nasal líp. Dal k tomu i letopočet. jenom se v něm sekl. O kolik desetiletí asi?
18. 05. 2009 | 19:05

Holubář napsal(a):

Honza:
Taky doufám, ale naší jedinou záchrano jsou Irové. Jejich rezistence by byla sice zázrakem, ale někdy se prý i zázraky dějí. Když do vyjde, dám na modlení a asi i na jejich katolickou víru :-)
18. 05. 2009 | 19:09

Zacheus napsal(a):

Tak z tohohle článku pana Kohouta mládenci z Bilderbergské komise- zřejmě duchovní otcové integrace Evropy jako předstupně budoucí světovlády - nebudou mít radost ...
18. 05. 2009 | 19:48

Gerd napsal(a):

Pane Kohoute,
máme jinou možnost než přijmout €? 70% české ekonomiky je stejně nějakým způsobem navázáno na EU, tedy s EUR padá i roste CZK. Přepych vlastní měny na tom nic nemění.
Mnohem horší je fluktuace kurzu CZK/EUR, kdy není možné nijak předpovědět budoucí vývoj. To dost poškozuje exportéry i importéry.
Rovněž tak p. Kohoute nezapočítáváte zbytečně vykládané náklady na převody měn, nejsou to malé částky.
Opravdu stojí vlastní měna za tyto problémy?

P.S.: Současné evropské dluhy jsou nesplatitelné, jejich umoření bude provedeno zřejmě vysokou inflací. Ani v této situaci ČR vlastní měna nezachrání. Nehledě na fakt, že už párkrát byla předmětem útoku spekulantů. Pokaždé to ČNB stálo docela dost peněz.
18. 05. 2009 | 20:05

jogín napsal(a):

Holubář: Když jsem si zmíněnou knihu přečetl, samozřejmě v 70 letech, měla knižní budoucnost nápadnou podobnost k realitě. 1984 sice nenastalo, ale zaplatili jsme pěkně, morálně i materiálně. Současný vývoj začíná znova smrdět, nemusí dojít k nejhoršímu, ale určitě zase zaplatíme. V novém evropském císařství jistě. Proč? Centralizace moci, strany národní fronty řídí vše, obrovské přesuny majetku do pár rukou. V tom má Julek pravdu.
18. 05. 2009 | 20:10

Petr z Tábora napsal(a):

to autor:
Pěkný příspěvek ekonomického beletristy, jak se sám označujete. Populárně podáno, s lehkou nadsázkou, Váš styl se mi líbí. Jinak Vy sám jistě dobře víte, že s tou korunou je to složitější....

to Holubář:
Taoiseach - rozumím tomu tak, že je to předseda irské vlády. Tak si toho važte a trochu více úcty !
18. 05. 2009 | 20:12

Milan Hruška napsal(a):

Vážený pane Kohoute,
díky za váš hlas, ale vaše úvahy nejsou pro mě příliš přesvědčivé.
Stále si myslím, že:
a) malá měna je vystavena spekulacím
b) pokud tomu správně rozumím, tak jsme se během krize stali chudšími (hodnota koruny vůči Euru klesla)
c) velcí hráčí na světové scéně zřejmě prosperují nejen kvůli tomu, že jsou velcí, ale také díky tomu, že své velikosti umí využívat (synergie). Proto jsem pro propojenou Evropu, která bude schopná velkým hráčům čelit.

Ukazujete na některé problémy a tvrdíte, že jsme se jim vyhnuli díky tomu, že jsme byli (díky vlastní) měně uzavřeni. Takže vidíte řešení v tom uzavřít se podobně jako Bělorusko nebo KLDR? Já blázen si myslel, že stát se stává bohatším, pokud je schopen exportovat své produkty?! (takovému exportu v rámci EU samozřejmě pomáhá sdílení měny, a proto si cca 80% manažerů firem přeje společnou měnu).

Ano krize odkryla některé problémy západního světa (např. bankovního sektoru), které si tento svět ve svém bezbřehém optimismu něchtěl uvědomit (hnán kupředu zejména těmi, co si chtějí za každých okolností zejména co nejvíce vydělat).

Rozumím vaší argumentaci, už jsem to někde slyšel: chraňme si to naše! Bohužel se ale domnívám, že to funguje jinak: pokud si stát chrání to svoje přes míru, snižuje se konkurence uvnitř tohoto státu a výsledkem je zaostávání. Ale to je jen můj názor: v této věci chápu, že bude mít mnoho lidí názor právě opačný.
18. 05. 2009 | 20:30

Skogen napsal(a):

Narozdíl od tradičních zemí EU nejsme čistými plátci. Také jsme se svezli na šrotovném, zatímco jsme nevydali ani chlup, Škodovka vyráběla - a exportovala. Nechť autor také sdělí, kolik oproti evropskému průměru vynakládáme na vědu a výzkum, na vzdělávání, na kulturu. Není divu, že jsme na tom v některých ukazatelích makroekonomicky lépe. Jenže sami dost neinvestujeme do své budoucnosti, zatím se spíš vezeme. A máte pravdu, že by nás mohli vysadit.
18. 05. 2009 | 20:32

vlk napsal(a):

První co jsem po přečtení tohohle dílka udělal bylo, že jsem vrazil do počítadla starého dobrého Satchma a pustil Hallo Dolly! Kohout se nám vrátil! Po dvou klamných blozích, kdy byl za morála hodného kluka se nám sem vrátil opět ve staré formě- aktivisty při školení PŠM.!! Přiznám s e , že už mi bylo hodně smutno. Ale vše je v pořádku, brambory jsou na řádku a Kohout dokazuje, že nic nezapomněl.Fajn. Tak s e do toho dejme:
Kdo nás může kritizovat za dluh ve výši 35% HDP??? Že vážení? A kdopak nám zde kreslil Armagedon platební neschopnosti státu, rozpadu veřejných financí? Zkusme popřemýšlet? No nebyl to náhodou, ale opravdu náhodou –Kohout??? Náboženská policie tvrdě jela po těch z nás, co jsme tu v modrém příboji tvrdili, že jde o účelovou kartu, aby vůbec ODS měla nějaké volební téma, a že s e, zatím, nic dramatického neděje. A ejhle, musela přijít světová krize- pozor – další změna- Kohout už přiznává , že jde o krizi!, aby kápnul božskou. … Jsme zvědav, co na to zdejší náboženská policie, jakkoliv to není vůbec důležité. Kohout hází perly po hrstech.
Tak ČNB zavinila krizi v 97? A není možno jí teď za nic kritizovat? No já asi pamatuji jinou krizi v 97 než Kohout. Málem s e nám zhroutila měna. Proč? Protože Klaus a jeho ekonomičtí geniové, přes masivní varování prostě nereagoval na nerovnováho v platební bilanci! A zbytek dorazil tvrdý nájezd měnových spekulantů! Pamatujme si tuto větu. Ještě se k ní dostanu! A teď že je ČNB čistá? Hm… No kdypak nám krize jaksi začala? Podle Topolánka někdy při založení NERVu.. já vím. .. Začala daleko dřív.Jsme exportní ekonomika. Takže tehdy, když začala zpomalovat světová a evropská ekonomika. Což začalo někdy na jaře loňského roku. Co tehdy dělala ČNB? Kdo si ještě vzpomene? Rumcajs by mohl třeba. Ano správně loupežníku, nedělala NIC. Zatímco kačka před rokem rvala všechny rekordy a prolamovala hranici 23 za Éčko a 14 za Doláč. Jojo vážení. Tehdy jsme sice podle všech nejlepších premierů a financministrů /naštěstí už ex/ byly co ostrůvkem, ostrovem stability! A chránila nás koruna. Podle Kohouta také. Takže loni v květnu a červnu masově přicházeli čeští exportéři o zakázky pro konec 3.q./08a vánoční trhy. S 23 za Euro prostě nebyli konkurenceschopní. A ČNB nic. Dokonale nic!
Co tam máme dál? Story o tom , jak kurzové riziko brání bankám, fondům a vůbec všem v investičním bankovnictví investovat do zahraničních papírů. Proto prý místní banky nekupovaly toxická CDO a CDS.. Kohout zkouší , zda funguje pravidlo o stokrát opakované lži. Funguje. Ale ne tady. Tady si pár z nás pamatuje. Takže pro Kohouta náboženskou policii.
a- není pravda, že místní banky nemají v knihách toxická aktiva! Je dobře známo, že ČSOB na ně zoprávkovala 10 miliard. Je dále známo, nikoliv ovšem dobře, že na Island správkovala Spořka. Správkovalo asi 15 fondů.Podle mých informací. A netrvám na tom, že jsou kompletní
b- že toho nebylo daleko v íc není zásluha místní měny, ale toho, že zahraniční matky zdejší Kohouty prostě do velké hry nepustili! Prostě jim nedovolily , aby si hrály na investiční bankéře.Mimořádně šťastné rozhodnutí!
Jakákoli role koruny je marginální.
A jdeme dál. Máme prý štěstí, že nejsme součástí eurozony! Jinak bychom dopadli jako Balti, Ma´darsko!Představte si! Prý spekulanti jim zavařili. Takže :
1-součástí eurozony není také Island, ale zejména Velká Britanie Kohoute. Nebo mi něco uniklo. Island je bankrot A VB těsně před tím. Jak je to možné, když nemají euro?
2- problém Baltů a Maďarska by byl daleko menší, stejně jako Islandu, kdyby v eurozoně byli! Měli by vystaráno. Prostě si půjčovali příliš v euru a nesli příliš velké kurzové riziko. A ono je zavalilo. Nic víc, nic míň. Není známo, že by na Maďary
18. 05. 2009 | 20:32

vlk napsal(a):

najeli spekulanti. O Baltech to také nejde doložit. Jen s e jim přes noc zhroutila ekonomika a trhy na to reagovaly. Nic víc.
Prý máme štěstí, že nemáme fix v koridoru. No pokud někdo považuje za štěstí, že koruna během několika dní letí ze 24 na30 za euro a během týdne je schopná korigovat i o 1,5Kč, tak je to fakt dobře. Jenže kdo může za takovéhle změny kursu? Vláda? ČNB? Rumcajs? Nee. Jsou určitě bez viny! Takže kdo? No spekulanti! I bez měnového koridoru! I bez koridoru Kohoute.

A-recese. Prý ukazuje nekompetentnost evropských úředníků a politiků. Nemají ponětí, co s e v ekonomice děje! Takže Naši politici a úředníci – viz první věta nemohou za nic, evropští ano.. Zajímavé§ Uniká mi v čem je Merkelová horší než Topolánek.. Poznala krizi asi o rok dříve, něco s ní dělá.. al e vůbec tomu nerozumí..Asuproot , že nemá NERV , ne?
Zaregistroval Kohout, že krize vznikla v USA? A od tamtu byla transportována dál? Zaregistroval, že země jako Německo, Francie, VB a další velké ekonomiky exportují ve velkém do US přímo? Tedy, že na krizi tam narazily daleko dříve než my jako většinou subdodavatelská země?
Jo a poslední konjunktura prý byla dílem bubliny. Ž e Kohout na to neupozornil, když poradcoval kde komu? Že spoluzakládal Partners, tedy typicky „bublinovou“ firmu. Která funguje jen tehdy když jedou bublinové produkty typu hypoték, fondů, atd….
Perla absolutní je konstatování o ignoranci evropských činitelů! Prý krizi poznali až když je praštila d o nosu!! To nemá chybu! Kdopak v říjnu 08 po jednání předsedů vlád UE a ministrů financí EU tvrdil že.. žádná krize není, staré státy si na ni jen hrají a přijímají neadekvátní opatření? Byli to evropští činitelé? Nebo nějaký Topolánek a Kalousek? Pomožte mi někdo s pamětí..Prosím…Smutně koukám..

Evropské daně a přebírání dluhů starých členů!! Máme nového strašáka!!! Pokud nevystoupíme z EU, pak pokud BUDOU VYPSÁNY evropské daně , pak je budeme platit bez ohledu na to zda euro máme činíkoliv. Daně nejspíš ale budou vypsány v eurech, takže když kurz půjde proti nám, holt zacvakáme na těch daní ze svých příjmů více než ti, co euro mít budou… A pokud jde o přebírání dluhů starých zemí. Byl by Kohout tak laskav a ukázal evropskou směrnici, která něco takového ne nařizuje, ale připouští!?? Dost rád s podívám. A hezká je ten odkaz na LS a federalizaci…. V téhle souvislosti! Všimnul si vůbec Kohout, že LS umožňuje vystoupit z EU? Což zatímnebylo možné.. Nebyl by to zásadní důvod?
A další hra pro vyděšené malé děti – eurobondy.Jistě - Itálie , Řecko apod. by eurobond y oc chtěly. Kvůli svému špatnému ratingu! No, chtít mohou. Němce nepřemluví. Němec ví, že by to musel zaplatit. Takže tím, až na další jsou eurobondy vyřízené.
Opravdu s e chceme připojit ke klubu předlužených zemí v eurozoně? No Kohoute, my jsme s nimi jaksi v EU. A pokud bychom chtěli vystoupit, uřízneme si jedinou tenkou ekonomickou větvičku, na které sedíme a kde snad přežijeme.
Umím si totiž představit daleko horší důvod k sebevystrašení než předvádí Kohout. Totiž třeba odchod Škody VW z ČR d Číny nebo Indie. Ono je to totiž prosté.Pokud bychombyli mimo EU /a v budoucnu eurozonu/ neumím si představit, co by VW motivovalo, aby tady Škodovku vůbec nechal. Když už být mimo EU a eurozonu, pak proč ne přímo v Číně nebo Indii. Nevýhody z nečlenství by byly stejné, jen láce pracovní síly a velikost tamního trhu by byla jiná. Kohoutovo strašení na mne nezabírá. Tohle ano.

No a co ještě - Jo sociální s tát! Prý budovan v 70-tých letech. Slyšel někdy Kohout jméno Ludwig Erhardt, A slyšel termín soziale Marktwirtschaft?

Hallo Dolly! Kohout se nám vrátil….
A v opravdu skvělé formě!
18. 05. 2009 | 20:33

Milan napsal(a):

ad Vlk
100% souhlas,
těm demagogum je to třeba stále opakovat,

pan Kohout nám pred lety říkal, jak je ČR strašně zadlužená a ted tvrdí pravý opak, jakoby Kalousek dluh snížil (CHA CHA)
18. 05. 2009 | 20:42

jenicek napsal(a):

Gerd:
Slovenská národní banka:
http://www.nbs.sk/_img/Docu...

1) Strana 19 (resp. 7) - "Úspora transakčných nákladov zo zavedenia eura v SR (v % HDP) 0,36"
2) Strana 21 (resp. 9) - "Na základe odhadu ceny kurzového rizika a objemu prostriedkov vystavených riziku
odhadujeme veľkosť kurzového rizika bodovo na 0,02 % HDP. Horná hranica odhadu je
0,08 % HDP a dolná 0,01 % HDP."
3) Volatilita - "Celková efektívna volatilita7 koruny voči ostatným menám bola v rokoch 2001 – 2005
v priemere 0,63 %. Po vstupe Slovenska do eurozóny klesne táto volatilita na 0,35 %.8 Po
vstupe ČR (a ostatných okolitých krajín) do eurozóny klesne efektívna kurzová volatilita na
0,17 %."

Takže drobně nad 0,5% HDP. Přepočteno na české podmínky to dělá cca 20 mld Kč. Opravdu to nejsou malé částky?
18. 05. 2009 | 20:44

Honza napsal(a):

Holubář:

Na fóru tak vysoké úrovně bych čekal více zvídavosti:

http://cs.wikipedia.org/wik...
18. 05. 2009 | 20:46

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden text obsahující vulgární nadávku, neboť tyto jsou v rozporu se záměrem těchto stránek, i.e. poskytovat prostor pro věcnou a korektní diskusi.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
18. 05. 2009 | 20:57

Honza napsal(a):

Karel:

To o tom Bismarckovi se oficiálně učí na Právnické fakultě UK, asi na tom opravdu něco bude.

Ovšem kdyby byl pan Kohout tehdy na pozici Bismarcka, tak by, hádám, asi jeho kroky v sociální oblasti nedělal, že? Hádám správně, pane Kohoute?

No, jestli nejste někde ne z Marsu, ale minimálně z Pluta, tak musíte uznat, že byste dělal to samé, co Bismarck.

Bismarck udělal dva zlomové kroky - zrušil zákaz a trestnost činnosti v sociálnědemokratickém hnutí a zavedl základy sociální zaopatřenosti.

A tím vyrazil sociální demokracii z rukou důvod k radikálnímu vystupování proti kapitalismu a uvedením do salönů ji:
a) učinil spoluodpovědnou za systém
b) udělal z ní údržbáře kapitalismu

A co to přineslo? Udělalo to z Německa evropskou velmoc č. 1 a jednu ze světových mocností.

Nezůstal jen u toho, stát zakládal univerzity, zejména technického zaměření. kdo dnes vyjede do Německa na UNI, tak z 90% skončí na nějaké velké a proslulé, ale nebude to nejspíš skoro žádná založená ve středověku.

A vše se projevilo v době mobilizace v létě 1914. Německý branec:
a) netrpěl negramotností (tu Německo od roku 1900 prakticky neznalo)
b) netrpěl na následky podvýživy
c) nechyběly technické kádry pro moderní válku (dělostřelectvo, ale i začínající letectvo atd.)

Británie:
a) masová negramotnost
b) 20% branců bylo neschopných vojenské služby v důsledku podvýživy v dětství a v mládí
c) důstojník s technickým vzděláním byl asi tak četný, jako modrý mauritius

Velmi dobře to popisuje historik Len Deighton ve svých knihách.

Tak tolik k tomu zavrženíhodnému sociálnímu státu.

Který Němci začali cíleně budovat mimochodem opravdu cca od toho roku 1949/50, pane Kohoute. :-))) A navzdory, nebo spíše díky jeho budování byli 15 let po válce a srovnání svých hlavních výrobních center se zemí opět evropskou silou č. 1...
18. 05. 2009 | 20:58

Gerd napsal(a):

jeníčku,
kdysi ČNB tyto náklady na vlastní měnu odhadovala na 10-15 mld. Kč placených přímo podniky, tedy podniky by je mohly využít lépe.
Nejde sice o malé číslo, ale pořád zhruba o 1-2 % rozpočtu. A to je docela dost.
18. 05. 2009 | 21:01

actor_publicus napsal(a):

Vlku

"Jenže kdo může za takovéhle změny kursu? Vláda? ČNB? Rumcajs?"

Jsem jednoznačně pro Rumcajse. :-)

Omlouvám se, že to není k tématu, ale dneska jsem se poprvé rozesmál až při Rumcajsovi.

Rumcajs omluva.
18. 05. 2009 | 21:15

jenicek napsal(a):

Oni tam taky popisují náklady a rizika, ale to teď nemám čas studovat.
18. 05. 2009 | 21:15

Karel napsal(a):

To pan Stejskal :

Vím, že se to nedělá, ale přirovnal jsem Kohouta (nepoužiji slovo pana) k slovu pi*us. To snad není trestné.

Omlouvám se.

Ano, uhodl jste to.

Omlouvám se tímto pohlavním organům, protože ty jsou na rozdíl od Kohouta vysoce užitečné protože často přinašejí pozitiva do našeho života. Na rozdíl od Bublináře a "analytika a ekonoma" Kohouta.

PS.
Mimo jiné, pamatuji se na Kohoutovo lání ohledně vysokého zadlužení ČR. Bylo za vlád ČSSD.

Že tento jedinec neviděl krizi ani na podzim 2009 je už pouhou perličkou z mozaiky tohoto povedeného beletristy. Jeho nabadání ke koupi akcii v té době bylo taky pamatné.

To, že ekonomiku poslala do kolen bublina made in USA, asi tento Titan ekonomie už taky zapoměl.

Jeho nepovedené útoky na historii, sociální stát, ekonomiku Německa neberu v potaz.
Hlavně, že při focení NERVu se tento agilní trubadúr rve dopředu.
A VOTOM TO JE.
18. 05. 2009 | 21:19

Honza napsal(a):

to Karel:

To nabádání k nákupu akcií je srovnatelné jen s prohlášením pana Libora Ševčíka z konce června 2000 (asi tak 2 - 3 dny přd uvaelním nucené správy) k ukládání peněz do IPB.

Ano pane Ševčíku, dopadlo to dobře, ale někteří jsme nezapomněli na věrohodnost Vašich rad. A Váš kolega se také činí. Skoro pohledat českého ekonoma - mluvící hlavu - který by nebyl demagogem a byl trochu věrohodný a měl co poučného co říct.
18. 05. 2009 | 21:26

Karel (taky) napsal(a):

Mne nejvíce zaujalo poznání, že růst ekonomiky a zaměstnanosti v uplynulém období byl jen iluzí. Ach jo, jak někdo může být takovým volem - a veřejně?
18. 05. 2009 | 21:27

jarpor napsal(a):

Tak nám tu Vlk převálcoval Kohouta. Mohlo by se říci - symbolicky - vlk by měl mít navrch, když mu kohout zkříží cestu.

Ale zde to nebylo symbolicky. Celkem dobře ho převálcoval. Bez ironie.

Nu, červenou nití je, že "domácí géniové" ať ČNB nebo vláda, dle Vlka nedělali nic. To NIC, se dle mého, projevilo v číslech, jež jsou dnes, v polovině května, známy. A lze jistým způsobem porovnávat - činnost odborníků "venku" versus NIC "géniů" doma.

Převálcování by bylo ještě výraznější, kdyby na místa "NIC" bylo Vlkem doplněno : dle mého, mělo se doma reagovat tak a tak... a tedy dnešní čísla by, dle mého, byla tato a tato...

To by pak mohla být debata, zda Vlkova doporučení by vedla k předpokládaným číslům... !

Takhle mi to Vlkovo NIC připadá trochu laciné, protože i to jím mnohokrát pohoršující se NIC může být výsledkem úvah z "dvakrát měř a jednou řež".
A pak je tu ještě jedna věc. V některých situacích je "dělat méně" ve výsledku lepší, než "dělat více".

Hezký večer
18. 05. 2009 | 21:45

Honza napsal(a):

to Jarpor:

Tiše předpokládám, že VLK není ekonomický guru a shora posvěcený člen bankovní rady ČNB apod. Z toho mi pak vychází, že i jen laické poučení se z minulých chyb je skvělé a VYNIKNE, když se srovná s tím, že ekonomičtí guruové a experti jsou zjevně nepoučitelní.

Jinak mě irituje (to abych dodržel zdejší etický kodex) :-p to, jak si náš (nyní už ex-) financministr honil triko, jak jsme tou oázou klidu a jak na konci března a v dubnu tak oplakávaný státnický velikán M. Topolánek neměl v té době nic jiného na práci, než hystericky obviňovat socialisty z vyvolávání hysterie. Kdyby tihle dva tohle dělali v zájmu udržení klidu, tak OK. Jenž to by museli v lednu vylézt s nějakým návrhem v rukou a ne postupně přiznávat, že oáza klidu se nekoná a je třeba povolat experty jako pana Kohouta, aby si v NERVu navzájem podrbali ego a nás oblažili nějakým neotřelým nápadem. (Za vrchol považuji požadavek pana Jahna na to, aby bylo co nejdříve zavedeno šrotovné. Slušný člověkl by tomu řekl střet zájmů, neslušný, z vlastních chyb poučený laik by mluvil o "kozlu zahradníkem", našel by se jistě i výraz mimo zdejší etický kodex.)

Takže se těmito pány, kteří mají houfy podržtašek (placených ale na úrovni minimálně 4x průměrná mzda) a cirfšpiónů tu jako máme soutěžit?

S celou ČNB plnou stovek zaměstnanců, nebo s celým MF obsazeným pdoobným způsobem?

To asi byl v téhle části příspěvku, pane Jarpore, pokus o vtip, že? :-)
18. 05. 2009 | 22:10

Honza napsal(a):

A zapomněl jsem ještě u pana Kalouska na to ocenění ministra financí roku 2008. :-))) Super hodnocení za tak zfalšovaný rozpočet. Možná by tu práci zvládl opravdu leckdo, jen na to hození těch čísel na papír do patřičné struktury to chce asi zkušenost. :-)))
18. 05. 2009 | 22:12

Zacheus napsal(a):

To Honza. To víte, mezi slepými jednooký králem...:).
18. 05. 2009 | 22:35

jarpor napsal(a):

Honza

Nebyl.
Že nemá Vlk k dispozici co ČNB, ( štáby...) to je nad slunce jasnější...

Je-li názor, že NIC bylo špatně, mne by zajímalo, co by dle Vlka bylo dobře. ( I když není ekon. guru.)

Přísloví "méně je někdy více" neshledávám jako veskrze chybné.
Takže i toto, v souvislosti s NIC, byla úvaha, kterou může kdokoli včetně "cupovat".

Soudím, že tady nesoutěžíme. Že mnozí debatéři mají více v hlavě než autoři blogů... to je téměř taktéž "jasnější než slunce".

Hezký večer
18. 05. 2009 | 22:36

KF napsal(a):

vlkovi

díky za dostatečně dlouhý a hlavně relevantní výčet faktů, které znovu usvědčují modré verze rudého Kohouta 50. let z laciné, ale jak on doufá lukrativní propagandy.

Už jen to, že si po desetiletí, i za gulášového komunismu na velké zadluženíé navyklé Uhersko rádoby chytře napůjčovalo miliardy na hypotéky v eurech neznamená výhodu pro samostanou měnu, ale je důkazem víceméně konzistentní náruživosti k zadlužování se a deficitnímu hospodaření.

Fiasko z USA a britských ostrovů propagovaného a praktikovaného druhu kapitalismu, s disproporřním důrazem na expanzi finačního sektoru je pociťováno na celém světě.

Bohudík, svět, nejen díky více než miliardě čínských dobrovolníků, abych užil výrazů z korejské války, kdy hrdého McArthura tito doslova umlátili čepicemi, již není zcela bezbranný a bude se podle toho relativně rychle zařizovat.

To ale neznamená, že modrý Kohout nebude mít nějakého sponzora a něco žáčků, kteří budou jeho skazkám s o Mistru Greenspanovi naslouchat.

A propo: Sází Kohout a podle jeho rad klienti, kteří mají ještě peníze a hlavně odvahu něco investovat, na posilování nebo na pád dolaru?
18. 05. 2009 | 22:51

Saliven napsal(a):

Hm..tak jsem se právě od pana Kohouta dověděl, že malé a chudé Čechy budou platit dluhy za velké a bohaté Němce a Francouze. Úplně jsem se z toho rozklepal, vážně.

PS:
Vy kdož teď machrujete, žeste byli proti vstupu do EU, buďte tak laskavi a podívejte se na zahraniční obchod za posledních 15 let.
18. 05. 2009 | 23:27

RUMCAJS napsal(a):

Vlk:

Máš to zase tak dlouhý, že už si ani nepamatuju kolikátýho je, ale na něco přeci jenom zareaguju.

Tak on někdo kritizoval, že jsme hodně zadlužený ? To mi dej odkaz. Já vždycky četl, že se kritizovala (zatím)hlavně rychlost zadlužování a to ještě v době růstu. Pokud si vzpomínáš, tak Sobotka jel jak pendolíno. Zhruba 10% při 6% růstu.

Že by firmy přicházely o zakázky v důsledku zpevňování koruny ? Ještě nedávno jsi tvrdil, že oslabování koruny je exportérům k ničemu, protože mají zafixovaný kurz u pojišťoven. Takže chlapče, jedno nebo druhé. Obojí platit najednou nemůže.
Já mohu jedině opakovat. Koruna v době krize je výhoda. Určitě neochrání zcela ale dopady krize zmírní.A že přechodem na Euro přebíráme i dluhy ostatních států EU, to je Ti snad tak jasné.
Ale chápu, že Tě to nevzrušuje. Vím že vás Sobotka učil ve škole, že dluhy nevadí.
18. 05. 2009 | 23:29

Saliven napsal(a):

RUMCAJS:
Já moc nechápu to, že s Eurem přebíráme i dluhy jiných států. Vysvětlíš?
18. 05. 2009 | 23:31

Emissary napsal(a):

Vlk a jeho smečka

Dobrý večer,

Koukám, že náš „geniální matematik“ vlk von Leibniz změnil obor a najednou je z něho „geniální ekonom“ vlk von Erhard“. Vlk se jen někde tetelí na výsluní, blahem celý bez sebe a užívá si ovace a vavříny, jež mu jeho socialističtí bratří připravili. Wilhelm Röpke byl zastáncem sociálního státu, ale zároveň i zastáncem volného trhu, představitel ordoliberalismu. A poválečný ekonomický vývoj Německa se řídil podle něho, Konrad Adenauer i Ludwig Erhard naslouchali a dobře dělali. V tomto měl P. Kohout zejména ty dluhy, které poválečná ekonomika nedělala.

http://en.wikipedia.org/wik...

A takto bych mohl rozbíjet tzv. argumenty vlka a jeho posluhovačů, až by z nich zůstalo jen torzo. Ale kdo by to dělal? Vždyť na neúnavná smečka by tady tu diskusi úplně zdecimovala a já bych zbytečně přišel o čas, který je pro mě vzácný.

Dobrou noc.
18. 05. 2009 | 23:42

RUMCAJS napsal(a):

Saliven:

Vzhledem k tomu že představa, že by jednotlivé státy začaly hradit své dluhy je zcela iluzorní, zůstává tu jediná možnost a to postupná devalvace měny.
Tím pádem zaplatí všichni, kdo danou měnu drží.

Vlastně ještě přichází možnost, že Brusel skutečně začne utahovat jednotlivým státům kohoutky, ale pak přijde v podstatě to samé. Nástup populistů a rozpad Unie i s jejími dluhy a opět devalvace.
19. 05. 2009 | 00:09

Taoiseach napsal(a):

Holubář

Omlouvám se za zpoždění. Slovo taoiseach znamená v irštině něco jako kmenový vůdce a taky předseda vlády (jakékoli, nejen té irské). Ovšem je pravda, že v Irsku se to slovo používá i v angličtině a v tom případě znamená většinou toho irského premiéra.

V mém případě to žádný další význam nemá. Prostě mě tehdy napoprvé nic jiného nenapadlo.
19. 05. 2009 | 00:13

prirodovedec napsal(a):

Emissary: Podle mne prilis od veci a slabe. Lepe takto k vlkovi nic nepsat. Vypada to, ze jste s nim domluven a chcete, aby jeho text jeste vice vynikl.

Podivejte se na Rumcajse a jarpore - podstatne lepsi argumentacni pokusy. Bravo panove. Nicmene take Vas desi, jako mne, jako z jednoho NERVaka udela "trhaci kalendar" jeden anonymni vlk? A zcela ho zesmesni? Chapete, ze problem teto zeme jsou nejen nasi politici, ale ze na manazerskych a ekonomickych pozicich jsou tito diletanti? Kteri jimi jsou proto, ze na ne staci jeden diskutujici? Ja byt v CR, jima mne hruza nad tim, kdo to ridi a kdo jim radi. Opravdu si nepripadate jako za Jakese? :)

Vzpomente sedmdesata-osmdesata leta, nejprve se jich lide bali, mluvili tise, otaceli se, nakonec z nich vice a vice meli legraci a nakonec se jim smali i soudruzi a na Letne uz vsichni.

Priznam se, ze mne zajima okamzik, kdy se Kohoutum zacnete smat i Vy. Kdy je prestanete hajit, jako prestavali hajit i skalni Jakese. :) Cili kolego Rumcajsi, kdy hodite pres palubu sveho Jakese? :) Opakuji neni to modre-oranzove, je to o ochote hajit sveho Jakese, protoze je treba puntikovany jako ja ... :)
19. 05. 2009 | 00:18

Targus napsal(a):

Hezky jsem si početl, akorát mne zaujal jeden drobný detail.
Autor se vzteká nad všeobecným zadlužováním v EU a jaksi nám opomněl sdělit, jak dalece jsou zadluženy USA, coby stertér neboli spouštěč finanční krize.
Totéž si dovolím vyčíst panu vlkovi. když už chtěl pana Kohouta usadit, určitě měl ten americký pididloužek zmínit......
Jinak je ovšem pravda, že ekonomika začala brzdit již v prvním kvartálu loňského roku a zřetelné příznaky již byly čitelné loni v červnu. Pocítil jsem to bohužel na vlastní kůži, ani jsem nemusel poslouchat a číst výpotky mocných ekonomických mágů. Americký loňský průšvih byl jen slaboučkým katalyzátorem, který nadcházející krizi zviditelnil.
19. 05. 2009 | 00:37

Emissary napsal(a):

Pro: prirodovedce

Nesmysl, pane přírodovědče. Sdělil jsem vlkovi hodně. Přečtete si ty jeho příspěvky ještě jednou. Nejsem s ním domluven, domluva není možná. S vlkem je to tak, že on má svůj vnitřní vlastní svět. Metodou indukce, aniž by byl ochoten ho změnit, si ho buduje. Já většinou používám metodu dedukce, tj. snažím se zjistit, co autor chtěl říct a podle toho s použitím obou metod zjišťuji, zda má pravdu, anebo žije v bludu.

Už jsem chtěl odejít, ale opět mi do toho něco skočilo, takže musím řešit a tady je to jako vedlejšák. Záporaků je tady dost, včetně Vás a každého přivést na pravou víru je nemožnej cíl, který jste si vy sám vymyslil. :)
19. 05. 2009 | 00:43

RUMCAJS napsal(a):

prirodovedec:

Zdravím za Velikou louži. Poctivě jsem si Vlka přečetl ještě jednou a opravdu nenacházím jediný bod, kde by Kohouta cupoval.
19. 05. 2009 | 00:44

prirodovedec napsal(a):

Emissary: A vidite, pro mne se zaporakem svoji vyhybavosti a neochotou argumentovat k veci stavate Vy.:) Vas vstup 18.05.2009 23:42:31 je typicky (podobne jako Vase nepresnosti a neduslednosti kolem Pascala aj.). Nacteno mate, pouzit to asi nechcete (neverim, ze neumite), jdete po povrchu.

Rumcajs: Opravdu "poctive"? :) Ja vim, stari soudruzi jiste take rikali, kdyz ten Kohout (pardon Jakes) s tou zagorkou ma pravdu. :) Nemelo smysl jim cokoliv vysvetlovat a slovo po slovu to rozebirat. Jeste ted jim zpiva svorcka - kdo bude zpivat Vam? :)
19. 05. 2009 | 01:11

Emissary napsal(a):

Pro: prirodovedec

Pane přírodovědče, vždy, když jsem šel do hloubky, ne na této, ale třeba na mimoblogové diskusi, vždy, když jsem to udělal, získal jsem si jen strašné nepřátele a málem i ze své ženy. A to jistě chápete, že není mou cílovou preferenční funkci. :)
19. 05. 2009 | 01:17

Emissary napsal(a):

Pro: prirodovedec

A víte, že Konrad Adenauer řekl:
musíme pracovat s lidmi, jací jsou – jiné nemáme.
19. 05. 2009 | 01:23

vlk napsal(a):

jen krátce, nemám čas.

Ano ČNB NIC nedělala, když loni d rmaticky zpevňovala koruna. Chránit měu je jejím hlavníma podstatě jediným posláním. nudělal, kromě slovních intervence NIC. O důsledcích lze dnes mluvit s každým trochu větším exportérem.
Nebyl jsem to já, kdo začal psát v bogu o tom, že ČB,na rozdíl od 97 si tentokráte vedla dobře. Nevedla.
Toť vše.

Rumcajs
omyl. Přepřaháš koně před vůz! Jak taky jinak, když ti schází argumenty. Ano, podniky leos na jaře byly zahedgeované. měly vykryté pozice inkas, aby s e nedostaly do stejnéh maléru jako loni ouhle dobou! Tehdy přišly o s pousti zakázek. To co jim zůstalo, pokrývaly. Udělaly obrovskou ztrátu tehdy i teď je to celekm prosté. ve vhodné příležitosti si zkusím dát práci a dohledat, co tvé srdéčko ráčí.

Emisare
jen drobnost na tvou adresu.
Já dostat tak na budku jako ty na předposledním Kožušníkovi, kde jsi doslova a do písmene za kašpara, tak zalzu a si dva metry pod zem a půl roku o mně není slyšet.
Na přírodovědce jsi zkusil Pascala. Když tu výzvu vzal, už jsi jen trapně blekotal a následně zmlknul. Na mne a Béďu jsi zkusil VAE. Kterou prý jsi s tudoval. Jak , to jsme viděli oba. Pak jsi v naprostém zoufalství zkusil Altnera...aniž by jsi si pamatoval dva dny starý výrok soudu. No nic.
Toho geniálního matematika si odpusť . Každý si snadno pod Kožušníkem, kd e píše o své ekologické dopravě na ole snadno zjistit, co jsme napsal já a co ty. hrubým výpočtem a odhadem jsem se dostal na cifru 19% využití primární energie. začal jsi blábolit takže než jsme stačil někdo zareagovat, dal tam někdo přesný výpočet. A ejhle ,výsledke byl -- no Emisárku, koolik? 19%. Takže myslím, že nevidím sebemenší důvod, proč bych s eměl jakkoliv zabývat nějakou tvojí replikou. Až budeš schopen ustát nějakou argumentyci, zkusíme to znov. do té doy je výměna názorů s tebou ztrátou času.
19. 05. 2009 | 06:45

Rumcajs napsal(a):

Vlk:

Nic nepřepřahám kamaráde. Mluví za mě praxe a teoretické argumenty ani nepotřebuju. Devalvace koruny nám (garáži) umožnila sjet s cenou o 15% dolů a udržet se v Německu na trhu.

Kdyby jsme měli euro, už ležíme v oboře s nožkama nahoře.

prirodovedec:

Neokecávej to entomologu a řekni alespoň jeden bod.
19. 05. 2009 | 07:19

jarpor napsal(a):

Vlk

Fajn, k NIC v případě ČNB jste se vyjádřil.

Jo, exportéři se museli vyrovnat. S kurzem ale i s poklesem zakázek způsobených nikoliv pouze cenou, ale i obecným snížením poptávky, dle mého, kde onen neovlivňovaný kurz nebyl majoritním důvodem.

Je otázkou, kolik by ono chránění stálo, a zda by za týden nebyl kurz zpět a ČNB bez rezerv.

A co k NIC u "géniů ze Strakovky"?

Hezký den
19. 05. 2009 | 07:55

Holubář napsal(a):

Honza:
No dobře, já se polepším a potlačím svoji vrozenou lenost.
Taoiseach:
Díky za vysvětlení, Honza už vás předběhl, včetně drobné výtky. Když vám budu něco psát, sundám přitom klobouk.
19. 05. 2009 | 08:15

Jiří Zahrádka napsal(a):

Výborný a věcný text. A naplno napsat, že bychom si měli položit otázku, zda vůbec euro přijmout, je i odvážné. Děkuji, pane Kohoute, za kvalitní text (což je u Vás celkem standard), a také za odvahu položit otázku, kterou si snad nikdo z publikujících ekonomů ještě nedovolil položit. Ani já, jako totální euroskeptik, jsem v textech o euru nikdy nezpochybnil jeho přijetí... někdy. Jsem rád, že jste do toho "říznul" Vy, což možná pomůže odtabuizovat toto téma i nám ostatním.
19. 05. 2009 | 09:54

actor_publicus napsal(a):

Pro všechny bijce vlka.
Vlk je vlkem. Nečekejte od vlka, že bude beránkem. Dostat vlka (či kohokoli jiného na blogu) se nesnažte zesměšňováním. Pak se totiž často stává, že zesměšníte sebe.
Nejsem členem smečky páně vlka. Přesto s ním v mnoha věcech souhlasím a stejně tak s ním v mnoha věcech nesouhlasím.
Blog je boj. Je to virtuální svět, kde se blogující mohou oprostit od všech společenských pravidel, zájmů a mají krytá záda.
A teď hurá do boje:
„Kdo nás může kritizovat za dluh ve výši 35% HDP??? Že vážení? A kdopak nám zde kreslil Armagedon platební neschopnosti státu, rozpadu veřejných financí? Zkusme popřemýšlet? No nebyl to náhodou, ale opravdu náhodou –Kohout??? Náboženská policie tvrdě jela po těch z nás, co jsme tu v modrém příboji tvrdili, že jde o účelovou kartu, aby vůbec ODS měla nějaké volební téma, a že s e, zatím, nic dramatického neděje.“
Tak tohle je vlku tenký led. Pokud někdo vytváří schodkový rozpočet v době rostoucího HDP je to s prominutím prasárna. Platební neschopnost státu - radši to nepřivolávejme, doba ještě nedozrála.
19. 05. 2009 | 09:59

Petr Havelka napsal(a):

Kromě toho jsou tu obrovské evropské dluhy. Jsme ekonomikou, která je doposud kupodivu málo zadlužena: opravdu se chceme dobrovolně připojit ke klubu předlužených zvanému eurozóna?

Pan Kohout napsal:

"Po přijetí Lisabonské smlouvy se navíc otevřou další možnosti federalizace EU. Téměř s jistotou budou vypsány evropské daně. Objevují se již i myšlenky vydávání evropských dluhopisů a je dokonce možné, že část národních dluhů bude federalizována. "

Z mého pohledu je hrozba právě "federalizace dluhů", to bude mocný "nástroj" v rukou politiků, něco jako "kapitalizace zisků a socializace ztrát" v rukou bankéřů.
Je čas se z Evropy odstěhovat, někde hodně daleko. Začnu chovat dobytek, k pastvinám nějaké obdělávatelné pole, budu potřebovat potah, hodně sena, nakoupím svíčky a pořídím si střelné zbraně.
19. 05. 2009 | 10:06

jenicek napsal(a):

2 Petr Havelka: Tomu se říká volit 2G, Gold & Guns:-)
19. 05. 2009 | 10:57

Emissary napsal(a):

Pro: vlk

To máš pravdu, vlku. Výměna názorů s tebou je naprostá ztráta času.
19. 05. 2009 | 11:25

vaUNIXan napsal(a):

Autor:
Takové odhodlání, ufff, nicméně myslím, že Vlk ti ukázal, co nám tady předkládáš za blbiny. Asi se zase někdo chce stát slavným. no teď už NERVu taky vůbec nevěřím.

Jen tak mimochodem sociální stát,proč ne, jsou země, kde to funguje např. Švědsko, ale bohužel platí pravidlo tří podmínek:
if(vysoke_daně==true){
socialni_stat = true;
kvalitni_stat = true;
}
else if(vysoke_dane==false){
switch chooser:
case: soc_stat == true:
zadluzeni = true;
kvalitni_stat = false;
case: kvalitni_stat == true:
zadluzeni = true;
soc_stat = false;
default:
korupce = true;
}

btw. vystoupit z EU, klidne ale jedine kdyz se vzapeti staneme 52 statem USA:), kdyz uz tu budem mit radar.
19. 05. 2009 | 12:01

Emissary napsal(a):

Pro: actor_publicus

Vlka není potřeba zesměšňovat, on se zesměšňuje sám, a protože mnozí to neví, nevidí nebo nechtějí vidět, někdy to udělám.

Říkal jsem přírodovědci, že vlk má svůj vlastní vnitřní svět.. Jeho svět je asi takovýto: Kožušník, Kohout, ODS – bad. Havel, Paroubek, ČSSD – good. Výstavbou svých názoru si vlk buduje uchování svého světa, přičemž používá metodu neúplné indukce. Při neúplné indukci premisy nevypovídají o všech jevech, a tak si je vlk může vybírat, podle toho, jak se mu to hodí. Tím ovšem sám sobě lže, aniž by si to uvědomoval, anebo si to uvědomuje, a pak to dělá správně. Jak jsem říkal, používám metodu dedukce, a pak obě metody s tím, že indukci úplnou. Metoda dedukce vlkův přístup neumožňuje.

Vlk si tady poplakal, jak geniálně vyřešil Kožušníkovo kolo. Všichni jásali, aniž by si uvědomili jak se vlk zesměšnil a jak zesměšnil sám sebe. Vlk totiž našel na netu číslo 19 % a chlubil se, jak to přesně vypočítal, ale žádný postup výpočtu neuvedl. Navíc do výpočtu zahrnul ztráty přenosové soustavy, ale do systému přepravy – metra, který Kožušníkovi doporučoval je nezahrnul, ani další ztráty. Ten případ má x řešení a nikdy to není 0,19. Pouze v jednom případě. Vlka se snažil zesměšnit Kožušníka a tím i výrobce třeba elektromobilů nebo hybridních automobilů. Zesměšnil ovšem sám sebe, protože všichni nejsou blázní.

Další příklad. Na článku pana Kožušnika se vlk a jeho parta snažili na základě různých novinových článků prokázat, že M. Topolánek je podrazák, což se jim nemohlo podařit. Na to by potřebovali důkazy. Výstavba jejich názorů je takováto:

Vlk a jeho parta tvrdí, že M. Topolánek je podrazák a metodou neúplné indukce se to snaží prokázat. Argumenty, které se nehodí ignoruji a které se hodí zdůrazňuji, byť nejsou k předmětu sporu a prokazování relevantní. A na základě tohoto postupu dospěji k závěru, že M. Topolánek je podrazák, i když protistrana prokázala, že vzhledem k tomu co víme, nemůžeme usuzovat, zda tomu tak je.
19. 05. 2009 | 12:43

Emissary napsal(a):

Pro: actor_publicus

"Tím ovšem sám sobě lže, aniž by si to uvědomoval, anebo si to uvědomuje, a pak to dělá správně."

Toto chci opravit.
Tím ovšem sám sobě lže, aniž by si to uvědomoval, anebo si to uvědomuje, a pak to dělá SCHVÁLNĚ.
19. 05. 2009 | 12:50

Emissary napsal(a):

Pro: actor_publicus

"Všichni jásali, aniž by si uvědomili jak se vlk zesměšnil a jak zesměšnil sám sebe."

A ještě toto
Všichni jásali, aniž by si uvědomili jak JE vlk zesměšnil a jak zesměšnil sám sebe
19. 05. 2009 | 13:07

Otazník napsal(a):

Pane Kohoute, Vaše články čtu rád, protože většinou mají hlavu a patu, ale v případě tohoto článku se nestačím divit.
Jen tak mezi námi. Jaká je Vaše představa solidarity? Něco jako jednosměrka? Třeba, že v Německu zavedou šrotovné, které zaplatí Němci a Škodovka zvýší zaměstnanost a platy v Česku? Chápu, že jako pro ekonoma je pro Vás představa obousměrné solidarity šílená, že byste byl nejradši, kdyby dotace šly vždycky do Vás a ne od Vás, a kdyby nebyly žádné daně, a ti, co nemají na to, aby si vydělali dost, ať chcípnou. Ale zaplaťbůh není takových většina, a proto si tady v Evropě žijeme velice dobře na rozdíl od jiných zemí.
A opravdu se myslíte, že bychom se v Česku měli lépe kdybychom nebyli nebo dokonce nespolupracovali s EU, nebo jste chtěl být jenom vtipný?
Vaše úvahy nechápu. Zvlášť výpady proti sociálnímu státu. Mám pocit, že jste si pěkně ujel na představě, že podávat vysoký výkon v práci je něco proč jsme na světě. Opravdu si myslíte, že sociální stát a EU jsou zlo? Chtěl byste bydlet ve státě, kdy byste se musel pohybovat jen po policií hlídaných trasách a jezdit v opancéřovaném autě kolem žebráků válejících se po ulicích, a zlodějů násilně usilujících o Vaše peníze, a žít v ochrankou hlídaných ghettech, aby Vám žádný ubožák, který by neměl Vaše schopnosti nesebral ty Vaše vydělané peníze, a mohl jste si je šťastně užít na drahé krátké dovolené (protože při dlouhé dovolené by Vám hrozilo, že přijdete o práci), kde byste střídal svých pět aut, abyste si je taky užil, protože jinak byste musel pěkně makat. Vy jste nepochopil, že ne všichni mohou být bohatí, že ne všichni mají ty schopnosti, aby byli bohatí, a že ne všichni chtějí strávit celý život prací pro peníze? Že zdaleka ne všichni chtějí mít pět aut? Že daně platíte mimo jiné i proto, aby i ti, kteří ty schopnosti nemají, mohli vedle Vás slušně žít a nemuseli si v systému kde vítěz bere všechno připadat jako nuly, které mají jedinou šanci jak přijít k živobytí, a to Vám ho ukrást?
Přečtěte si po sobě ještě jednou trochu kriticky co jste napsal.
Třeba věta: „Recese odhaluje, že růst ekonomiky i zaměstnanosti byl jen iluzi.“ Zřejmě se Vám zdá, že to, že byla malá nezaměstnanost a lidé se měli dobře se nám jen zdálo a všichni se měli hůř.
Nebo: „Ano, bude to průšvih, ale na druhé straně bude božská legrace sledovat dnešní eurohujery, jak to vysvětlují, zdůvodňují a omlouvají.“ A co bývalí eurohujeři, kterým jste byl i Vy, jak sám píšete. Těm už se to teď nezdá tak dobré, když přišly horší časy?
Nebo: „Například v roce 1975 mělo Německo poměr dluhu k velikosti ekonomiky jen asi na úrovni 20 procent. Pak ovšem začalo budování sociálního státu..“ A co náklady na sjednocení bolševiky zbité země?
Gigantická úvěrová bublina, jak píšete, která ovšem není ani tak evropskou záležitostí jako spíš americkou, pomohla k lepšímu standardu života dříve než by přišel bez bubliny. V čem je problém? Že to nepokračuje dál? Co se dá dělat. Musíme se uskrovnit. Ale aspoň jsme si to užili a teď se máme lépe než bez ní. To je přece evidentní.
Proboha. Bonmot na bonmot a samá pitomost.
Nebo víte co? Radši nic po sobě nečtěte, běžte pěkně makat, to je to proč jste tady. Překonej sám sebe a vytrvej. Mozek vymytý ekonomikou. Měl jsem Vás za rozumnějšího.
19. 05. 2009 | 15:00

jenicek napsal(a):

Otazníku, a my jsme snad nutili ať si v Německu zavedou ten nesmysl? Když chce německá vláda podporovat škodovku... proč ne, když jsou idioti.
19. 05. 2009 | 15:19

fafnir napsal(a):

Otazníku
proč sakra mám být solidární s někým kdo rozhazuje nesmyslně peníze.Všichni ,kdo šrotovné zavedli, již nyní poznávají,že to je jen odsouvání problémů.Je jeden jediný lék,který se nikomu nechce aplikovat.Totiž,utrácet jen to ,na co mám.A pracovat a šetřit.Na tom byla a je postavena celá euroatlantická civilisace.Žití nad poměry vždy končí krachem,a zpravidla válkou,protože ten kdo nechce šetřit se dovolává napřed solidarity,a pak si bere násilím.Historie je toho plná.Konec konců k tomu dospěla i ta Rathem obdivovaná, spotřebou nastartovaná, třetí říše.
19. 05. 2009 | 15:33

SuP napsal(a):

Otazník -
Četl jsem oba - Váš i jeho. Ale jestli myslíte, že se to dá srovnávat? Mladý muži, to jste zřetelně na omylu. (píšu mladý muži, protože jestli by TOHLE napsal někdo starší, nestál by ani za takhle sprostou poznámku).
Přijďte se nám ukázat, až tady bude krize tak na začátku druhé půle. A pak nám zkusíte pustit nějaké to moudro znova - jako že krize nekrize, že na dluh, ale aspoň jsme si užili....
A na příští večerníček si zkuste připravit něco o té krásné zemi, kde není žebráků ani banditů, kde se stát o všechny stará, aniž by po nich chtěl práci víc ne kolik chtí oni..... Kecy kecy, blablabla.
19. 05. 2009 | 19:33

prirodovedec napsal(a):

Emissary: Konstrukce M.Topolanek je podrazak je Vase nepresna formulace.

Diskuse byla o tom, ze pokud K.S. tvrdil, ze M.T. nebyl ve vlade podrazak, bylo uvedeno, ze tyto nazory zrejme nesdili jeho byvali ministri Tlusty, Kuchtova, Julinek (viz jejich rozhovory - Julinkuv pripad je znamy).

Pak jsme nedotahli formulaci, ze M.T. v nekterych momentech zrejme podrazak byl a v jinych nebyl, cili z toho plyne (protoze vyjadreni K.S. bylo bez vyhrad), ze se K.S. mylil.

Spravne se zrejme mel K.S. vyjadrit, ze M.T. se ve vlade vetsinou nechoval jako podrazak, az na pripady, kdy se tak choval.

Je tedy pochopitelne, ze K.S. videl M.T. odlisne od rady kolegu, a tedy zrejme idealizovane. :)

Chci upozornit, ze to co oznacujete za neuplnou indukci podle mne v nekterych pripadech zamenujete za dukaz protiprikladem (viz zde), kdy nepravdivost tvrzeni typu "plati pro vsechna x z oboru" dokazete konstrukci pripadu, ze "existuje alespon jedno x, kdy uvedene neplati". Ale to sam jiste vite.

Rumcajs: Neuvedu. :) Stareho kohoutovce nepresvedcim. :)
19. 05. 2009 | 20:46

RUMCAJS napsal(a):

Rumcajs:

Srabe !
19. 05. 2009 | 21:13

Emissary napsal(a):

Pro: prirodovedec

Pane přírodovědče, mohl bysre se pokusit o formulaci/definici podrazu?
19. 05. 2009 | 21:27

actor_publicus napsal(a):

Emissary

Pokud vychází z empiricky zjištěných faktů a dospívá k obecným závěrům rád si to pročtu.
19. 05. 2009 | 21:54

prirodovedec napsal(a):

RUMCAJS: Proc ta sebekritika? :) Nerozumim? :) 19.05.2009 21:13:56

Emissary: Podraz je to, ceho se dopustil Topolanek na Tlustem, Kuchtove a Julinkovi. :)

Viz tez:

http://www.lidovky.cz/ktera...
http://www.tlusty.cz/clk.as...

Jaký největší podraz na Vás udělal Mirek Topolánek?Když začal prohlašovat, že mnou připraveným ekonomickým reformám nevěřil už při jejich první prezentaci na kongresu ODS v roce 2005. A když je dnes označuje za nedopočítané a nerealizovatelné. Jednak ode mne a od mých slovenských spolupracovníků dostal 250 stran výpočtů, a jednak v podstatě to samé úspěšně funguje právě na Slovensku

http://www.ceskatelevize.cz...

Dale doporucuji vyuziti klicovych slov tj. prijmeni politika (kterehokoliv i Vami obdivovaneho M.T.) a slovo "podraz" nebo "podrazak". Budete prijemne prekvapen. :)
19. 05. 2009 | 22:13

Emissary napsal(a):

Pro: prirodovedec

No dobře, pane přírodovědče. Já už začínám věřit ve vaši neochvějnou víru v média a ve víru, že všichni, kteří odešli z vlády mají svou neochvějnou pravdu. Nicméně řešíme vztahy na pracovišti, v našem případě vztahy na pracovišti vlády, umocněné politikou.

Chtěl jsem po Vás, abyste ze sebe něco vymáčkl, míso toho věčného papouchování. Jen jste prokázal, že to děláte jako všichni ostatní.

Jakže nabízím svou formulaci. Podrazit někoho znamená jednání za zády dotyčného, oklamat ho, zradit, trikem, úskokem podvodem vyřadit, kdy se nemůže bránit, atd.

Takže se ptám,

a) Když premiér odvolá ministra z vlády, předem mu to oznámí, nechá to projednat ve vládě, a pokud to většina ministrů schválí a premiér dotyčného ministra odvolá, je to podraz?

b) Když premiér odvolá ministra z vlády, ale do očí mu říkal, že to nikdy neudělá, nechá to projednat ve vládě, domluví si podporu většiny ministrů, většina ministrů schválí, pak dotyčného ministra odvolá, je to podraz?

A od slova podraz si můžete odvodit význam slova podrazák.
19. 05. 2009 | 22:33

RUMCAJS napsal(a):

prirodovedec:

Jsem na sebe přísný. Ale máš recht. Patřilo to Tobě.
19. 05. 2009 | 22:34

Petr Havelka napsal(a):

19. 05. 2009 | 22:40

Emissary napsal(a):

Pro: prirodovedec
Povím Vám, co je podraz. Hejtman za ČSSD dosadil na vedoucí pozici svého koně. Dřívější vedoucí odešel. Jeho zástupce vedoucího nechtěl dělat, i když je na odborné výší. Z lidského hlediska se na to necítil. Nový vedoucí v době pracovní neschopnosti odvolal z funkce zástupce vedoucího, a to na základě pomluv těch neschopných, postupně pak další, všem sebral peníze z osobního ohodnocení a do vedoucích funkcí dosadil neschopné, těm přidal a udělal to, protože sám je neschopný. Podrazy jako hromy.

Ten příběh je pravdivý. Napsal ho život.
19. 05. 2009 | 22:46

prirodovedec napsal(a):

Emissary: M.T. dle mne vyhovuje vsem Vasim (i mym) definicim podrazaka, podobne jako zmineny anonymni hejtman.

Podrazactvi je prece zakladnim predpokladem pro vykon politiky, kseftu a dalsich uctyhodnych branzi - zejmena pri cachrech s penezi.
19. 05. 2009 | 22:57

Emissary napsal(a):

Pro: prirodovedec

Nicméně pane přírodovědče, existuji hranice. Čestný a slušní člověk je umí rozeznat. Tím nemám na mysli vztýčený prostředníček, to je klukovina, nikomu neublíží. Nedělejte si iluze, lidi jsou svi…, nejen v politice. A mohu Vás ujistit, kdybych každou svi.., kterou jsem životě potkal měl zabít, podle amerického práva bych dostal nejmíň 500 let.

Chtěl jste to do hloubky, tak si to užijte.
19. 05. 2009 | 23:04

Byrokrat napsal(a):

Vázeny pane,

Dovoluji si rozebrat některá Vase tvrzeni. Zacneme třeba zde:

"Donedávna většina z nás věřila, že západoevropské státy jsou schopny navzdory některým problémům dlouhodobě prosperovat. Nynější recese – kterou jsme plně dovezli, a na níž žádná domácí síla nenese stín viny – ukazuje, že tomu tak není. Nyní je zřejmé, že údajný úspěch evropského sociálního státu byl jen klamem, umělým růstem založeným na dopingu v podobě masivního růstu dluhu v bankách i zadlužení státu. Evropská nezaměstnanost klesala v letech 2004-2008 jen díky gigantické úvěrové bublině. Evropská komise si ovšem připisovala zásluhy!"

Kdybychom Vaše tvrzeni vzali ad absurdum, mohli bychom říct, ze v nejlepší kondici byla ceska ekonomika v roce 1989, protože tehdy téměř zadne zadluzeni nebylo. Takový duch clanek ostatne ma. Ve Vasem textu by stacilo si jen nekdy (jako třeba ve vyse uvedenem pripade) dodat místo slova "západoevropských" nebo "evropských" slovo "kapitalistických". Fakticky totiž ani zapadni Evropa na soucasne krizi nenese vinu, krize byla do Evropy tez dovezena ze Spojenych státu. Když se podivate na statistiky, zjistite, ze ve Vami zminenem obdobi zaznamenalo mnoho státu EU prebytek veřejných rozpoctu a snizeni veřejného dluhu, viz třeba Belgie, Holandsko, nebo Nemecko:

http://ec.europa.eu/economy...

Další věci, u které bych se chtel zastavit, je fakt, ze nas statni rozpočet je v soucasne době cistym příjemcem finančních transferu z rozpoctu EU, v roce 2008 to třeba bylo vice nez 22 miliard korun a v nasledujicich letech to bude ještě vice.

Také Vam asi trochu unikl fakt, ze Ceska republika není izolovany ostrov a ze nas rust v posledních letech byl hlavne diky tomu, ze jsme napojeni na evropskou ekonomiku. Jenom pan Kalousek tvrdil ještě loni na podzim, ze jsme takovou oazou….Jsem zvedav, jak si Ceska republika povede v pristich letech (ono je totiž skoro pravda, ze ani na nasem rustu v uplynulych letech žádná domácí síla nenese stín "viny"….myslim tim tedy naší politickou reprezentaci bez rozdilu politcikeho zabarveni a také ekonomy Vašeho typu, ne lidi nebo solidni podnikatele, kteří poctive pracuji). To uz asi budete moci zase svalovat vinu zase na levicove vlády, ze? A jaky rozpočet připravil pan Kalousek na letosek? Přebytkový?

Kdyby Vas clanek byl trochu seriozni, zminil byste spis, ze se nekdy mluvi o tom, ze by Nemecko muselo sanovat nektere mensi země, jako je Irsko nebo Recko. Takhle z toho spis kouka ceska provinčnost a nadutost.

Shrnuto: za takovy clanek by se nemusel stydet zadny komunisticky propagandista! Bravo!
20. 05. 2009 | 09:04

prirodovedec napsal(a):

Emissary: Omlouvam se, ale mijime se. Nevim, kde a co jsem chtel do hloubky.

Vy mate jasno a mate rad velka slova. Ja mam jasno zase svym zpusobem. Neni duvod diskutovat.

RUMCAJS: Pouziji zde oblibenou metodu: je to zrejme. :)
20. 05. 2009 | 09:48

kebede napsal(a):

Emissary:
Topolanek je podrazak jak vyšitej,a..., dalsi má oznaceni by mi asi smazali.
(a plati to na cele vedeni ODS od r 2004)

Zdravi dlouholety volic ODS
20. 05. 2009 | 22:18

prof. Posner, Chicago School napsal(a):

Richard A. Posner, profesor práv: Neviňme bankéře. Zradil nás kapitalismus
To, co světové hospodářství právě zažívá, není jen tak nějaká recese, ale skutečná "deprese". Za její příchod však nemá smysl kárat bankéře, kteří se "prostě jen chovali racionálně", domnívá se Richard A. Posner, výrazná osobnost na poli práva a ekonomie. Své myšlenky shrnuje v poslední knize "Failure of Capitalism" (Selhání kapitalismu).

Bankéř je jen hladový lev

"Nemůžeme bankéře vinit o nic více než lva, který právě sežral zebru," píše Posner, profesor na právnické fakultě Univerzity Chicago a soudce tamního odvolacího soudu.

Příčiny krize podle něj tkví v trhu samotném, nikoli v přešlapech hrstky jedinců. Jde zkrátka o naprostý úpadek kapitalismu, hodnotí autor.
Co se může jevit jako prvoplánová snaha proniknout do hlavních titulků, nemusí postrádat racionální podstatu . Důvěra Američanů v samoregulační schopnost trhů vytvořila prostor pro nekontrolovatelnou rozpínavost finančního sektoru a rekordně nízké úrokové sazby. Co následovalo, již víme.

"Laissez-faire selhalo a vláda dovolila rozvoj základních předpokladů ke vzniku deprese. Ta potom vykonala své zhoubné dílo," píše Posner. Přesto podle něj nešlo o selhání administrativy ani centrální banky. Ty rozpuk krize nepodnítily, "pouze" umožnily.

Žádná recese, ale deprese!

Profesor trvá na tom, že současnou krizi lze pojmenovat jedině slovem „deprese" a vzhledem k nedostatku exaktní definice si vytváří vlastní. "Depresi lze vymezit jako prudký pokles produktu, který přináší hrozbu deflace a způsobuje všeobecný neklid široké veřejnosti a obavu politických a ekonomických elit z mimořádných nákladů na ozdravení."

Základem Posnerova vnímání ekonomiky je rovnováha trhů. Jde o základní přístup klasické politické ekonomie. Ta vnímá hospodářství jako systém, kde se potkávají kupující s prodávajícími, kteří se chovají racionálně, a tím vzniká ona rovnováha. Právě ti hráči na trhu, kteří jsou za krizi odpovědní, se podle Polsnera chovali naprosto racionálně.

"I když víte, že jde o bublinu, pokud jsou úrokové míry nízké, tak se na ní pravděpodobně svezete, je to racionální," argumentuje ve prospěch bankéřů a ředitelů finančních firem. Právě racionální chování bylo podle něj tou příčinu vzniku hypoteční bubliny. "Není nic nerozumného na tom, když se zadlužíte na koupi domu ve čtvrti s dobrými školami, které mohou dát lepší vzdělání vašim dětem." Tvrzením, že původci krize se chovali racionálně, však Posner platnost teorie tržní rovnováhy vyvrací.

"Co nás krize naučila je, že potřebujeme aktivnější a chytřejší vládu, která nedovolí našemu kapitalistickému hospodářství opustit mantinely. Každý příval peněz do ekonomiky zakládá na další bublinu," zhodnocuje Posner.

Sám ekonom jako by se zdál být šokovaný zjištěním, že finanční trhy nejsou schopny se samy regulovat. O to překvapivější závěry jsou to z pera představitele takzvané chicagské školy. Její paradigma volného trhu a ekonomické svobody tak v autorově textu bere za své.
24. 05. 2009 | 14:26

air jordan shoes napsal(a):

Ta vnímá hospodářství jako systém, kde se potkávají kupující s prodávajícími, kteří se chovají racionálně, a tím vzniká ona rovnováha. Právě ti hráči na trhu, kteří jsou za krizi odpovědní, se podle Polsnera chovali naprosto racionálně.
25. 05. 2009 | 08:34

basketball shoes napsal(a):

Za její příchod však nemá smysl kárat bankéře, kteří se "prostě jen chovali racionálně", domnívá se Richard A. Posner, výrazná osobnost na poli práva a ekonomie. Své myšlenky shrnuje v poslední knize "Failure of Capitalism" (Selhání kapitalismu).
25. 05. 2009 | 08:34

jordan shoes napsal(a):

Shrnuto: za takovy clanek by se nemusel stydet zadny komunisticky propagandista! Bravo!
25. 05. 2009 | 08:35

filipp11 napsal(a):

Pěkně se ty příspěvky čtou. Zkusme se ale zamyslet, nad čím se tady vlastně všichni hádáte? Hádáte se tady nad ekonomikou, která ovlivňuje nějakým způsobem životy nás všech a podvědomě vycházíte z toho, že ekonomie je věda postavená na objektivních skutečnostech, seslaných nám Bohem, které nemůžeme změnit. Opak je pravdou. Jaké si to uděláš, takové to máš !!! Záleží jen na nás, jaké algoritmy, zákonitosti, požadavky si do ekonomie jako vědy vložíme. Na nás samých záleží, jaké účetní postupy si vytvoříme a na čem se dohodneme. Základ a zároveň řešení všeho marasmu, do kterého jsme se dostali je v tom, že peníze považujeme za Z B O Ž Í !! Pokud tuto zhovadilost shodíme ze stolu a peníze budou pouze MÍROU SMĚNY, kdy peníze budou pouhým katalyzátorem vstupujícím do vzájemných vazeb v ekonomice a životě ( které si sami musíme nastavit ), nebudou se spotřebovávat a budou se jen stále rychleji otáčet, chudoba bude minulostí, dluhy budou minulostí, nastane zlatý věk pro všechny. Obávám se ale, že současní ekonomové, chrlící naučené ve škole poučky bezmyšlenkovitě na všechny strany v TV, v tisku i vážené osoby soustředěné v NERVu na něco takového nikdy nepřijdou a obávám se, že díky systému vzdělávání toho nemohou být ani schopni. Škoda, je to na nás -))
27. 05. 2009 | 05:59

kobra napsal(a):

Jste si jistí, že podpisem Lisabonské smlouvy nepadnou Benešovy dekrety? Nikdo z politiků to nevyvrátil a většinou o tom ani neví, kolik jich asi četlo tu smlouvu? Možná se budeme divit ještě víc.
15. 06. 2009 | 09:35

alex_de_large napsal(a):

Karel napsal:
"Že tento jedinec neviděl krizi ani na podzim 2009 je už pouhou perličkou z mozaiky tohoto povedeného beletristy. Jeho nabadání ke koupi akcii v té době bylo taky pamatné."

Podzim 08? A co se ma delat s akciema, kdyz za ctvrt roku zlevni o cca 50%? Prodavat?
21. 06. 2009 | 21:29

omega watches more for sale napsal(a):

The Omega Seamaster collection is composed of four models -300 M, Aqua Terra, Apnea and the latest addition, Planet Ocean. Each model specializes in offering a unique feature.These can attract more people to the eye.it can be make omega watches more for sale. http://www.omegawatchessale...
03. 07. 2009 | 06:48

boty ecko napsal(a):

Nynější pokles má i jedno další novum.
12. 12. 2009 | 20:38

Free Ringback Tones napsal(a):

good article thanks you very much for your information
17. 03. 2010 | 00:36

SabrinaCallahan29 napsal(a):

A lot of specialists say that <a href="http://lowest-rate-loans.co...">credit loans</a> aid people to live their own way, because they can feel free to buy needed stuff. Furthermore, various banks give student loan for young and old people.
14. 06. 2010 | 19:16

credit loans napsal(a):

freelance writer
12. 03. 2011 | 10:38

pan kierian johns napsal(a):

kierian půjčka Ofer platí nyní.

Ahoj
Já jsem pana Kierian Johns. vlastní úvěr věřitel a dáváme úvěr na 3% úrokovou sazbou, jsem nabízela úvěry fyzickým osobám a společnostem nebo skupinám lidí, kteří jsou finančně dolů.
Je to finanční příležitost u vašich dveří krok dnes a získejte rychlý přehled úvěrů tam.
Existuje mnoho možností financování a pomoci ve všech aspektech a stále se nemůžete vzít. Ale to je finanční příležitost na prahu, a období sucha, a může si ujít tuto jedinečnou příležitost.
 
Potřebujete finanční pomoc? Potřebujete úvěr rozšířit své podnikání? Potřebujete úvěr začít rozsáhlou podnikání? Potřebujete úvěr, který může změnit váš život a vaše současné finanční stav?
Potřebujete urgentní nebo nouzové půjčky dát věci na správném místě? Pak hledat žádné další, protože je váš sen půjčka je u vašich dveří krok dnes.
Služba je poskytována na jednotlivce, firmy a obchodní mužů
ženy. Výše úvěru k dispozici v rozmezí $ 1,000.00 na $ 500,000,000.00 nebo vašeho výběru
 
Dávám z úvěrů na projekt, podnikání, daně, účty, a mnoha dalších důvodů, naše půjčky jsou snadno a * cenzurováno * Pro více informací nás kontaktujte e-mailem: kierianloans@yahoo.com
 
ÚVĚR PŘIHLÁŠKA
================================
Jméno: ...................
Druhá Jméno: ..................
Kontaktní adresa: .................
Věk: ..........................
Pohlaví: ....................
Telefon: ..............
Rodinný stav: .................
Povolání: ...............
Pozice: .................
měsíční příjem: ..............
Výše úvěru: .................
Účel, pro úvěr: ...............
Doba trvání: ....................
Země: ....................
Už jste použili pro půjčku před: ............
si rozumět anglicky: .................
 
NĚKTERÉ ZODPOVĚZENY FAQS (Často kladené otázky)
Máme 1 jednoduchý formulář pro vás vyplnit požádat o půjčku. vyplňte ji a pošlete mi ji. Aplikace zahrnuje níže témat.
* Kreditní schválení * Dlužníka informací
1. Jaká je úroková sazba? Úroková sazba závisí na projektu. Sazba je 3% úrok pouze roční úrokovou sazbou splatné měsíčně.
2. Má můj kredit záležitost? Ne
3. Kde vám půjčku? My úvěr ve světě
4. Jak dlouho trvá, než se fond? Po odeslání žádosti o úvěr, můžete očekávat, že předběžné odpověď méně než 24 hodin a financování do 72 až 96 hodina po obdržení informace, které potřebujeme od vás.
5. Kolik bude moje splátky? To bude vypočtena pro vás a poslal k vám do splátkového kalendáře po
s úvěrových podmínek.
Těšíme se na další silnější obchodní vztah s vámi,

Pan kerian Johns. M D. C E O.
08. 04. 2013 | 21:30

Richards Cutfish Loan Firm napsal(a):

Potřebujete úvěr? Chcete být finančně stabilní? Nebo chcete růst vašeho podnikání? Nabízíme firemní půjčky, půjčky na auta, podnikatelské úvěry a osobní půjčky s úrokovou sazbou, která je výrazně sníženo z 3% s praktickým dobu, která může být sjednána. Tato nabídka je určena všem, kteří budou moci splatit včas. Prosím, vrať se k nám, pokud máte zájem se tohoto e-mailu; cutfishloanfirm@hotmail.com

Vyplňte níže uvedený formulář

Jméno a příjmení ...
Adresa Kontakt ...
Věk ...
Telefonní číslo ...
Rodinný stav ...
Sex ...
Job ...
pozice ...
měsíční výdělek ...
Výše úvěru ...
Účel, pro úvěr ...
Doba trvání ...
Country ...

Děkuji vám a Bůh vám žehnej
Mr. Richards Cutfish
CUTFISHLOANFIRM@HOTMAIL.COM
07. 09. 2014 | 21:26

Richards Cutfish Loan Firm napsal(a):

Potřebujete úvěr? Chcete být finančně stabilní? Nebo chcete růst vašeho podnikání? Nabízíme firemní půjčky, půjčky na auta, podnikatelské úvěry a osobní půjčky s úrokovou sazbou, která je výrazně sníženo z 3% s praktickým dobu, která může být sjednána. Tato nabídka je určena všem, kteří budou moci splatit včas. Prosím, vrať se k nám, pokud máte zájem se tohoto e-mailu; cutfishloanfirm@hotmail.com

Vyplňte níže uvedený formulář

Jméno a příjmení ...
Adresa Kontakt ...
Věk ...
Telefonní číslo ...
Rodinný stav ...
Sex ...
Job ...
pozice ...
měsíční výdělek ...
Výše úvěru ...
Účel, pro úvěr ...
Doba trvání ...
Country ...

Děkuji vám a Bůh vám žehnej
Mr. Richards Cutfish
CUTFISHLOANFIRM@HOTMAIL.COM
07. 09. 2014 | 21:27

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy