Kvalitu potravin zachrání ministr Bendl

04. 02. 2013 | 08:35
Přečteno 5350 krát
Se zájmem a posléze se stále větším znechucením jsem si přečetl oslavný článek na serveru “Novinky.cz”. Ministr Bendl hovořil v Otázkách V. Moravce o kvalitě potravin. Mimo jiné se chlubil novelou zákona o potravinách, podle které prý budou na obalech lepší informace, včetně informací o alergenech a zemi původu. Paráda. Je moc dobře, že to bude zavedeno. Co je ale špatně, je to, že česká média opět odmítají realitu a vytvářejí nesmyslné lživé iluze ve prospěch této podivné vlády. Tak předně, pravidla pro informace povinně uváděné na obalech byla stanovena na evropské úrovni již v roce 2011, ministerstvo je nyní teprve zavádí do české národní legislativy. Byl to Evropský parlament, kdo prosadil povinné uvádění země původu nově u vepřového, skopového a drůbežího masa. A byly to členské státy, kdo zablokoval povinné označování země původu u dalších výrobků. Dále, byl to právě Evropský parlament, který si vynutil povinné označování obsahu alergenů nebo například povinnou velikost písma, aby informace byly konečně čitelné, na rozdíl od současných “blech”.

Ministr se chlubí, jak zvýší výšku pokut za nabízení “nekvalitního zboží”. Jenže normy na potraviny jsou tak mizerné, že pokuty mohou být vcelku libovolně vysoké, přičemž na kvalitu jako takovou, což je třeba obsah masa v uzeninách nebo konzervách, to nebude mít naprosto žádný vliv. Kromě toho ministerstvo chystá ještě jedno “překvápko”. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) má přijít o veškeré pravomoci týkající se potravin živočišného původu. Tyto by měly podléhat pouze kompetenci Státní veterinární správy. Přitom to byla práve SZPI, která upozornila například na aféry s technickou solí v potravinách nebo na zkaženou vaječnou moučku. Přitom Státní veterinární správa právě tyto věci měla v kompetenci již nyní, protože podle současné české legislativy kontroluje výrobu, dovoz a vývoz výrobků živočišného původu či prodejní místa, kde se s těmito výrobky manipuluje. SZPI má v kompetenci uvádění potravin do oběhu a o tuto kompetenci má podle Bendla přijít. Co to způsobí je nasnadě. Potraviny živočišného původu nebude kontrolovat až na výjimky nikdo. Je to další krok k devastaci systému kontroly kvality potravin v České republice. Po letech postupné likvidace SZPI, která dnes disponuje zlomkem inspektorů, které měla dřív, a na celou Českou republiku má asi jen dvě kontrolní laboratoře, nyní tomuto kontrolnímu orgánu navíc odebere Ministerstvo zemědělství ještě část potřebných pravomocí.

Ministr Bendl má jistě vynikající odborníky na PR. Dovedně se chlubí cizím peřím a potichu likviduje schopnost státu chránit spotřebitele proti zvůli a švindlu výrobců či prodejců potravin. Jenže ve skutečnosti pan ministr problém vůbec neřeší, spíše navrhuje opatření, které situaci ještě zhorší. Shrňme si totiž fakta:

1) SZPI podle českých zákonů není oprávněna jakkoli zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím.
2) Spotřebitel se musí domáhat nápravy pouze u prodejce, který mu buď výrobek vymění nebo ne, buď mu peníze vrátí, nebo ne.
3) Rozhodovat v reklamačním sporu může pouze soud.
4) Zákazník může pouze a jen podat podnět ke kontrole, samotná reklamace už v tomto procesu vůbec není řešena.
5) Zákazník, pokud chce výrobek vyměnit, nebo vrátit peníze, je nucen vrátit závadnou potravinu. Nemůže ji tedy poslat kontrolnímu orgánu. Ale i kdyby to udělal, podle stupidních českých předpisů má vzorek potraviny, který k podnětu přiložíte, pouze orientační funkci, protože “nebyl úředně odebrán”.

Pitomost nad pitomost, skoro se zdá, že to někdo udělal tak, aby spotřebitel a kontrolní orgán byli od sebe galvanicky odděleni a nemohli spolupracovat. Spotřebitel tahá za kratší konec pomyslného provazu a kontrolní orgán ostatně také.

Jenže v praxi, kdo se asi tak bude soudit kvůli plesnivému knedlíku nebo prošlému jogurtu? Jak se má normální občan domáhat u soudu vrácení kupní ceny, když se obchod rozhodne s ním “vydupat”? Milí čeští zákonodárci, jak obtížné by bylo přesunout spor mezi spotřebitelem a prodejcem do režimu správního řízení, ponechat jej v kompetenci SZPI a umožnit použití závadné potraviny jako důkazu? Možná by bylo potřeba SZPI trochu personálně posílit. Ale snad ochrana spotřebitele za to stojí. Otázka spíš je, jestli o ochranu spotřebitele v České republice někdo stojí.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Čochtan napsal(a):

Jak se má normální občan domáhat u soudu vrácení kupní ceny, když se obchod rozhodne s ním “vydupat”?
Snadná odpověď: Majitel malého obchodu, který stojí osobně za pultem, ten s vámi "nevydupe". A proti těm velkým se taky můžete bránit. Je to ovšem mnohem namáhavější.
04. 02. 2013 | 08:56

Silvie napsal(a):

Bendl je opravdu člověk na správném místě.
Totálně neschopný politik, který vymetl už několik významných postů a zůstala po něm vždycky jenom paseka.
Slováci vyzývají Čechy, aby se k nim připojili a požadovali plošný zákaz dovozu těch polských sra... Na slovenském trhu se ukázala jako závadná celá jedna třetina!!! polských potravin. Kdyby si tohle svinstvo dovolili dovážet do Německa, už by s nimi dávno vyběhli.
To se musí několik dětí otrávit jedem na krysy,aby s tím začali konečně něco dělat?
Za vším stojí lobby německých řetězců, které z polských srágor mají vejvar.
A já pak musím lustrovat obtížně každou potravinu, kterou vezmu do ruky. Zkuste si najít výrobce - je uvedený tím nejmenším písmem, pokud vůbec.
Radši kupuju i drahá česká vejce, nic polského mi nesmí přes práh.

Zrovna minulý týden jsem psala stížnost vedení obchodního řetězce na nekalé obchodní praktiky - cena zboží se rozcházela u pokladny o padesát korun oproti ceně uvedené na výrobku. Nejdříve na mě zkoušeli to své oblíbené, že měli akci a nestihli přelepit ceny (což mě vůbec nezajímá)-prý mám vrátit zboží a oni mi vrátí peníze.
Trvala jsem na tom, že mám právo zaplatit za zboží přesně tolik, kolik je uvedeno na regále či na tomto zboží!!!!! Peníze mi vrátili, ale byli drzí a neomluvili se. Tak jsem si stěžovala na jejich chování a dostali čočku. Příště na ně pošlu rovnou ČOIku, dělejte to taky tak. Asertivní chování nutné.
04. 02. 2013 | 09:12

Rams napsal(a):

Čochtane, Čochtane...
04. 02. 2013 | 09:15

Lukr napsal(a):

Drahý pane Europoslanče je opravdu až dojemné jak se všichni snažíte podporovat rostlinnou nebo živočišnou prvovýrobu.

Jak se snažíte jednat s panem Babišem aby na svých VKS a jím ovládaných ZZN preferoval Česko.
Jak dojemně pane europoslanče bojuje za Českého sedláka, aby nemusel produkovat řepku a jiné průmyslové plodiny pro Babišovy chemičky ale začal produkovat potraviny.
Fakt to chce více jak naprostou devastaci paměťových buněk, aby si český občan nebyl schopen odvodit pro koho Babišovy chemičky produkují minerální hnojiva a vůbec těch 90 % agrochemie.
No a pokud neexistuje prvovýroba našeho sedláka tak tu prvovýrobu nahradil Polský sedlák nic víc nic méně.
Protože v roce 1998 to bylo za 2,86 miliard Kč a v 2012 to bylo za 20,67 miliard Kč dovozu z Polska.
Prozatím buďme rádi že nadnárodní řetězce k nám dovážejí z celého světa potraviny za námi akceptovatelnou cenu a neustálé zvyšování DPH tímto šlechetným činem kompenzují.
Pokud nebude umožněn tento zdánlivě špatný obchod s nekvalitními potravinami, dopad na naše hospodářství si pane Pavle neumíte představit.
Proč si myslíte, že se pan Babiš vysmíval Fuksovi a má z univerzálního ministra Bendla kašpárka na hraní,proč tvrdě podporoval pana Karla Schwarzenberga v jeho kandidatůře?
Protože je to dobrý business man a ví, kdo je jeho opravdový protivník a kdo pouze něco hezkého na hraní.
Dovedete si představit co by s jeho tiskárnou na peníze, neboli chemickou výrobou a ostatními částmi prozahraniční produkce udělal ministr zemědělství doporučovaný Zemanovci a to docent František Čuba?
04. 02. 2013 | 09:32

Targus napsal(a):

To Silvie:

Dovoluji si upozornit, že v těsném závěsu za Polskem skončilo Rakousko a hned za ním Maďarsko.Čistému vše čisté.
Bohužel je smutnou skutečbostí, že do každé země se dováží to, co tato země povolí.
Proto bych si v Česku nikdy polské potraviny nekoupil, zatímco z Polska je dovážím v jiné ceně a v jiné kvalitě naprosto bez obav.

Dobrou chuť.
04. 02. 2013 | 09:50

Silvie napsal(a):

Targus
Tak to je úžasné! Stačí podívat se na "mývala" a jeho Peklo na talíři.
Prý máme kupovat jen potraviny, které jsou určené i pro německý trh. Kolik jich ale u nás prodávají? A my u hranic nežijeme.
04. 02. 2013 | 10:19

Ferda napsal(a):

Jedním ze silných argumentů protikomunistické propagandy ze Západu bylo, že u nás jsou špatné potraviny. A tak západní turisté se štítili pojídat zdejší potraviny a navštěvovali pouze Mekáč, který už tady byl. Jó na Západě, tam je prý vše v pořádku. Po převratu jako když utne a potraviny mávnutím proutku byly už skvělé a pohraniční reataurace byly plné cizinců, který se vyplatilo se k nám přijet najíst. A jak šel čas, ocitli jsme se v reálném kapitalismu a místo rostoucí kvality potravin naopak máme s ní velké problémy. Solí se technickou solí, v potravinách je jed na krysy, na pultech obchodů se objevuje zkažené maso, uzeniny skoro neobsahují maso a jsou plné škodlivých éček, chléb se recikluje a plesniví málem druhý den a rozpadá se, přitom ceny letí závratně nahoru. Přitom až milión hektarů polí leží ladem. Ale našim tržní komsomolcům zejména z ODS to nevadí. Nemocností se nemusí moc zabývat a místo toho usilují řešit důsledky - t.j., aby si za léčbu poškozeného zdraví škodlivými potravinami platili lidé sami. Máme přece demokraci, že ?
04. 02. 2013 | 10:27

dříve čtenář napsal(a):

Alespoň se naši spisovatelé budou moci zabývat i jinými tématy. Navrhuji napsat pohádky : "O statečném svěrači", "Šelma kupec".
Nebo detektivku : "Poplach v samoobslužné uličce".
No a drama : "Amnestie v base piv".
04. 02. 2013 | 10:41

neo napsal(a):

Silvie:

ještě se mi nestalo, že by mi nevrátili rozdíl, pokud se lišily ceny. Vždy bez připomínek, velmi vstřícně.

co se týče potravin, je až s podivem, jak všichni nakupují české, upřednostňují kvalitu, polské jim nesmí do baráku, zelieninu s vlastní zahrádky atd atd... ale kdo tedy potom kupuje ty nekvalitní potraviny, které mizí z regálů jedna radost?

Osobně se snažím kupovat jen to, co mi chutná. Složení čtu pokaždé, je důležitá nejen země původu, ale především právě složení.

Výše si někdo stěžuje, že v uzeninách není maso. Zapomněl dodat, že není v levných uzeninách, kde po přečtení složení hodíte šavli ze všeho toho separátu aj. Kvalitní uzenina obsahuje maso. Šunky s 90% kýty, salámy s 60-80% masa, něco tuk a opět bez separátu... Stačí si to složení přečíst a neřídit se jen značkou. Takové párky z kosteleckých uzenin jsou hroznej bordel.
04. 02. 2013 | 10:53

Kala napsal(a):

Targus - jak tomu rozumět? To tedy bratři Poláci vyrábějí pro nás, jejich údajně nejoblíbenější cizí národ, tyhle šunty a chtějí nás otrávit? To je od nich tedy moc hezké.
04. 02. 2013 | 11:13

stará Šláfnbergová napsal(a):

Nejvíc mne dojímá, že na vzdory informacím o svinstvech v polském žrádlu, jeho spotřeba extrémně rychle roste.
Dyš vono se na to neumírá hned a na něco umřít člověk musí.
Někteří si možná myslí, že když si koupí 3x do roka biomrkev, je to všechno v ažuritě.
04. 02. 2013 | 11:51

Daňový poplatník napsal(a):

To autor:
nevím, čemu rozumíte, ale po přečtení tohoto blogu přesně vím, čemu nerozumíte.
Chtělo by to začít u služebního zákona (pro řadového inspektora by měl být zákon víc, než názor nadřízeného), a otázkou, čemu, nebo komu slouží krajské úřady dozorových orgánů, a co by se stalo, kdyby byly bez náhrady zrušeny.
Z důvodů ubjektivity uznávám, že by bylo možné ponechat krajské úřady, a zruši ty kresní, akorát, že by to měli podnikatelé dál na úřad, a krajské úřady by vůbec nevěděly, co se děje na okresech, což by ovšem ve svém důsledku mohlo být pro dobro věci.
04. 02. 2013 | 12:29

Pepa napsal(a):

Paní Šlánfebergová,svinstvo v polském žrádlu je ukázkou "demokratického" rozvoje
českého zemědělství.Z exportéra nejkvalitnějších potravin v Europě jsme se stali
po 23 letech importérem jedovatého odpadu z Německa,Polska,Rakouska, atd.Náš občan
nehledí na kvalitu, ani nemůže hledět,protože by zahynul hlady.Kupuje to,nač má fin. prostředky.A těch je mnoho,ale ne u těch potřebných(alespoň Havel sliboval všem ráj).
Pozemský ráj si přivlastnili členové ODS,ODA,US,KDU ČSL,Trautenberci,VV a částečně
ČSSD.Nebeský ráj je jenom pro těch dolních 10 milionů, kterou nazývají luzou.
04. 02. 2013 | 12:41

Silvie napsal(a):

Neo
Ty hnusné polské sra... kupují nejnízkopříjmovější lidé a pár blbců, kteří myslí,že ušetří. Je to tak těžké pochopit?
Ale ono je těžké rozlišit, co je polské a co už není. Taky jsem zjistila, že dítě krmím polskými sušenkami, aniž bych to tušila. I když jsou dobré, už je pro jistotu nekupuju.

Rozdíl v ceně mi v žádném řetězci nikdy! nevyrovnali sami od sebe - vždy musím operovat příslušným zákonem.

Chodím do řeznictví, které se specializuje jen na české výrobky. Mají šunku,co obsahuje 90 procent masa a tuto samozřejmost pokládají za něco extra.
Pan Špejlík a liška z Malinového vršku by se divili,že dnes běžná šunka obsahuje pařáty , kůže, soli , stabilizátory a cca 30 procent masa/ v tom lepším případě/.

Stát na tohle dojede,protože 60 procent lidí časem onemocní rakovinou tlustého střeva a podobnými chu´tovkami. Nebudeů-li se pacientům poskytovat na pojiš´tovnu výhradně euthanasie, pak se ta léčba neskutečně prodraží.

Dokud budou ministry zemědělství "experti" jako Fuksa a univerzální Bendl,kteří v životě nedrželi rýč v ruce a nepoznají okurku od baklažánu, tak to bude vypadat, jak to vypadá.
04. 02. 2013 | 12:44

Pavel13 napsal(a):

Kala napsal(a):
"Targus - jak tomu rozumět? To tedy bratři Poláci vyrábějí pro nás, jejich údajně nejoblíbenější cizí národ, tyhle šunty a chtějí nás otrávit? To je od nich tedy moc hezké."

Oni to Poláci ale nedělají pro nás. To si u nich objednají provozovatelé řetězců v Česku, ne české firmy. Je jim jedno, co tam bude, hlavně, ať je to co nejlevnější. Poláci nejsou blbí a chtějí taky vydělat, takže posypová sůl, atd.. Můžete namítnout, že ti Poláci musí vidět české etikety. Před časem jsme se v Polsku s místními bavili, jak se u nás i u nich ty řetězce rozpínají. A oni nakonec: "Ale nechodíte tam nakupovat, že?". (Stydlivě jsme přiznali, že už se tomu těžko vyhýbáme.)
04. 02. 2013 | 12:54

neo napsal(a):

Silvie:

ano, to je opravdu těžké pochopit, protože takto vysoká poptávka neodpovídá ani nejnízkopříjmovějším ani pár blbcům.

do jakých řetězců to chodíte? Já chápu, že se jim to může stát. Ti co dělaj regálovky zapomenou starou cenu sundat...opravdu se to stát může, ale neměli by se pak hádat. Já mám celkem dost zkušeností s tímto nešvarem, protože pečlivě kontroluju účtenku okamžitě po zaplacení. Kaufland, Tesco, Globus, Albert .. tady nikdy problém neměli s vyplacením rozdílu.

Takovou šunku koupíte běžně i v supermarketu. Balenou. Třeba mandolína od LE&CO. Ti maj všechny výběrové šunky velmi kvalitní. Pražská, krůtí, od kosti...

Opravdu záleží na etiketě, chce to číst složení.

Rozdíl v ceně takové šunky a kuřecího braku ze separátu není zas tak velký.
04. 02. 2013 | 13:03

Kala napsal(a):

Pavel 13. Takže specielně pro české řetězce se vyrábějí sušenky s krysím jedem? To už je sci-fi.
Kakao koupené ve večerce u Vietnamců mělo pomačkaný sáček - fantazie mi zapracovala-co když to je nějak přesypávané a pančované? Tak kam tedy jít nakupovat? Kromě řetězců a Vietnamců není široko daleko nic. Kde jsou ty časy koloniálů na každém rohu , kde si mnohaletý vedoucí ručil za zboží a kvalitu.
04. 02. 2013 | 13:16

xx napsal(a):

Díval jsem se do profilu pana levicového politika. Má tam mimo jiné uvedeno, že je úspěšným podnikatelem. Tak jsem se podíval na jeho kariéru z veřejně dostupných zdrojů.

Pan Poc totiž patří k typickým podnikatelům, kteří vyrostli na klientelismu a státních zakázkách.

Pan Poc po té co působil v AVČR, zakotvil ve službách státní správy v Mariánských Lázních. Po čase vstoupil jako podílník a jednatel do firmy Zahradní a parková s.r.o. která vyrostla na získání zakázek za zrušenou příspěvkovou organizaci Správy lázeňských parků města Mariánské Lázně. Jaká náhoda, že tam zrovna pan Poc dělal nejprve vedoucího odboru životního prostředí a posléze zástupce starosty. V roce 2003 pak vstoupil do již zavedené soukromé firmy podnikající na státních zakázkách zadávaných panem Pocem spoluřízeným úřadem, jako podílník a obchodní ředitel.

V roce 2009 se chytl ve volbách do EP za ČSSD a z funkcí ve firmě Zahradní a parková s.r.o. odstupuje. 2 roky na to se v téže firmě jako společník objevuje firma EUROPEAN UNIVERSAL, SE s obchodním podílem 75% procent, jíž je Pavel Poc členem dozorčí rady a jediným akcionářem firma EUROMATER, SE, jejíž jediným akcionářem je jakási nizozemská firma WPB Holding & Finance N.V.

Tady jasně vidíte jak se podniká, jak podnikají politici a cestují z veřejných funkcí do soukromých firem podnikajících na veřejných zakázkách a zpět do politiky. Tady vidíte názorný příklad toho, jak se politici vzdávají podílů a funkcí ve firmách ale ve skutečnosti přes různé prostřednické firmičky vlastně dál působí.

A to je pan Poc dá se říci hodně malá ryba a vlastnická struktura není nijak složitá. Podle zákona je zřejmě vše v pořádku. A že je to trochu neetické a politicky ne docela křišťálové ? Komu to vadí ? Spíš čekám že dostanu za tento komentář pořádně do huby od zdejších levicových hlídacích psů a pan Poc samozřejmě u svých voličů neztratí ani kytičku. Přece žádný zákon neporušil a je to "úspěšný podnikatel". Pravděpodobně mne obviní ti levicoví křiklouni z toho, že mu ten úspěch asi závidím.

Ale vem to nešť, o ty křiklouny nejde. Ale vy ostatní normální rozumní voliči, kontrolujte si a ověřujte co vám politici o sobě říkají a jak to ve skutečnosti dělají. Netýká se to zdaleka jen pana Poce !
04. 02. 2013 | 13:25

Miláno z Děčína napsal(a):

Podpora slov autora článku,které naznačoval va svých soudech!!!
Velice krátce.Musím začít Bendlem,když byl první jedovatý-potravinový konflikt se solí/Technická/ za Potravinářskou/Mňam,mňam!/.Jeho první a to živé vystoupení k posluchačům televize tzv,uklidňující,vysvětlující nevysvětlitelné,lhavá,pohrdající,záměrně nedramatuzijící,když každému bylo jasno,že se tím protrhly ledy možností dovozu velice a velice jedovatých,tím śmrtelných potravinářských výrobků a komodit k jejich výrobě atd.!Ujišťoval,že to pohlídá,postará se o to,aby se něco podobného neopakovalo,aby kvality toho byly vyšší atd.!
Neni potřebné případně s polskem uzavřít dovoz všech potr. výrobků atd.!!!
Bylo však jasné,ne jemu a to jasně " ZÁMĚRNĚ " opět,že toto bude narůstat a bude čím dál nebezpečnější.
potvrzeno to však bylo nejdříve paradoxně aférou metanolu do etanolu u nás.Informace v televizi z víkendu je však mnohem hrůznější,že potr. výrobků a komodit z Polska,které jsou čím dál nebezpečnější lidskému živodu je už v "desítkách"!!!
Tak,už by Bendl měl býti nejméně z hrušky dole,jak se říká!Že to jde nám ukázala v nedávných létech Čína v maléru s dětskou výživou,kdy se do ní rozpouštěly normálně kartony papíru.Do 4 měsíců byl ten nejvyšší,ředitel koncernu,jednoznačně "POPRAVEN"!
Budou-li u nás koalice rovněž dále pokračovat takto,jak dosud ve vedení státu,tak se brzo najdou tací,kteří něco podobného budou požadovat.Vůbec bych se nedivil,když si o to čím dál více a konkrétně říkají,že???
04. 02. 2013 | 13:31

Silvie napsal(a):

Neo
Myslím, že problém je jinde.
Polské potraviny zaplavily náš trh, takže zákazník nemá často příliš na výběr.
Potřebovala jsem žampiony, bohužel, v obchodě měli jenom polské (čerstvé). Raději jsem je nekoupila, protože jsem se rozhodla v zájmu uchování zdraví naší rodiny bojkotovat všechno polské. Měla jsem teoreticky ještě na výběr mezi polskou a čínskou "lahůdkou" (žampiony v piksle).
Rybám z Baltu je dobré se taky zdaleka vyhnout, nechcete-li je použít jako noční lampičku.

Zkuste si občas rozklíčovat, odkud pochází např. med, je-li na něm uvedeno (z EU a zemí mimo EU). Pokud to dokážete, tak jste frajer.
Na některých výrobcích marně hledám provenienci, je tam uveden jen distributor, což je zavádějící informace (mnoho lidí mylně ztotožňuje distributora s výrobcem).

Zásadní problém je v tom, že stát neeliminuje z trhu zdraví nebezpečné potraviny!!! a nechává své povinnosti na občanech.
Je to jako s tím methylalkoholem, který se vůbec neměl dostat na trh.
Není mi jasné, za co tady my všichni vůbec platíme daně.

Bendl je zcela neschopný politik, který nerozumí žádnému oboru. Je na čase, aby ho konečně vyrazili. Nekoná v zájmu občanů této republiky, resp. nekoná vůbec a bere za to velké prachy.
04. 02. 2013 | 13:58

martin_k napsal(a):

silvie:
plně sdíílím vaše rozhořčení - sám jsem se dostal do stejné pasti.
tak si tak někdy říkám proč mám vlastně platit daně státu?! když mi vlastně neposkytuje žádnou službu.

PS: diskutovat s NEO nemá cenu. on je bud placený diskutér dnešní vlády nebo trouba který vůbec nevnímá realitu života běžných lidí
04. 02. 2013 | 14:18

neo napsal(a):

Silvie:
to jsou nesmysly. Má na výběr a dost velkej výběr. Prakticky jakákoli potravina má své kvalitní zastoupení v každém obchodě.

Navíc si protiřečíte. Tak se jedná o nízkopříjmové a hlupáky a nebo nemají lidi na výběr?

žampiony zkuste mražené, jsou čerstvější než ty čerstvé, totéž třeba zelenina.

Med zásadně nekupuji v marketech, protože je drahý. A jelikož se nekupuje často, tak jsem vybíravý a mám na něj své zdroje.

Mimochodem, cokoli je EU produkt zavání podvodem a maskováním země původu. Taková informace mě opravdu neuspokojí.

Na straně druhé, ne vše co je české, je taky dobré.
ono to české šílenství je někdy přehnané. Třeba česnek. Český je super, ale zrovna vy byste mi jistě dala za pravdu, že je skvělý i česnek italský. Taky argentinský a dobrý je i francouzský.

Hnus je čínský a španělský (ten se dováží z číny a balí ve španělsku, stejnej humus)
V některých obchodech se prodává český česnek po třech kusech, zelená krabička. Stojí cca 59 Kč. Je to česnek,vypěstovanej v Česku, ale francouzská odrůda.

Zákon může chránit spotřebitele před jedovatými látkami, ale nemůže říci lidem, tohle už si nekupujte. Je to na nich. Pokud si někdo pochutná na junioru s 40% separátu a zbytek soja a éčka, budiž mu přáno.
04. 02. 2013 | 14:23

neo napsal(a):

martin_k :

ani jedno.

nejsem ani placený diskutér (s vládou také nemám nic společného, krom volebního hlasu některým poslancům) a jelikož jsem běžný člověk, tak vnímám realitu běžných lidí, takže ani v druhém případě nemáte pravdu.
04. 02. 2013 | 14:25

martin_k napsal(a):

neO:
stačí si přečíst pár tvých příspěvků......
04. 02. 2013 | 14:32

Silvie napsal(a):

Neo
Nemáte pravdu. Stát má nastavit taková pravidla, aby výrobce nesměl vůbec srágoru plnou kůží a separátů vyrábět (stanovit např. minimální hranici 60 procent masa ve výrobku).
Právě o tom mluví lidé z branže.
Náš stát nedělá vůbec nic, jenom vybírá daně.
Já opravdu nejsem povinná najmout si detektivní kancelář, aby mi rozklíčovala provenienci jednotlivých potravin, když jdu na nákup.
V téhle zemi nemám nejmenší záruku, že neotrávím půlku příbuzenstva.
04. 02. 2013 | 14:35

neo napsal(a):

martin_k:

evidentně nestačí.
04. 02. 2013 | 14:49

neo napsal(a):

Silvie:

pokud to stát udělá, co si budou kupovat ti nejnízkopříjmoví, jak jste tvrdila ? Pomřou hlady?
04. 02. 2013 | 14:50

xx napsal(a):

Silvie: a nechtěla byste aby vám stát nastavil pravidla i na to, kdy máte jít spát a kdy jít na záchod ? Nechtěla byste normu na optimální dobu a délku sexu ? Co ještě byste chtěla aby zákon upravoval a státní ouřada řídil.

Proboha probuďte se ? Jste snad člověk, bytost myslící ? Nebo jste nějaký automat který sestavuje komentáře se zadáním vytvářet dojem, že lid si žádá více státu, více regulací a více úředníků ? Automaty schopné takových věcí existují http://www.extremetech.com/extreme/143382-programmer-creates-800000-books-algorithmically-starts-selling-them-on-amazon
04. 02. 2013 | 14:50

xx napsal(a):

Silvie: mimochodem, tím nařízením 60% masa, byste vyřadila z pultu například tlačenku nebo sulc, tradiční pochoutky ze zabijačky, které jsou tradičně plné kůží a výluhu s kloubů atd. Tedy podle vás také srágory.

Vy patříte k lidem, co si myslí že vědí nejlépe co lidem chutná a co je dobré a co srágora ? Že byste ty vaše chutě a názory hned chtěla uzákonit.

Bože můj, bože můj. Vy nemůžete být člověk, vy jste automat na tvorbu veřejného mínění. Nebo jste jeho oběť a plníte roli užitečného idiota, když to šíříte dál.
04. 02. 2013 | 14:54

martin_k napsal(a):

neo:
jak komu....mi to stačí
04. 02. 2013 | 14:58

martin_k napsal(a):

xx:
do tlačenky kůže a uši patří....do špekáčků ne......v tom je ten rozdíl
04. 02. 2013 | 15:00

Silvie napsal(a):

xx
Co to tady žvaníte?
Já mluvím o uzeninách, šunce atd., nikoliv o zabijačkových pochoutkách.
Totéž se týká marmelád, v nichž není ovoce, čokolád v nichž není kakao, kávy, v níž jsou jen slupky a odpad.

Jak je možné, že v Německu takový šunt nekoupíte? Asi mají podstatně přísnější normy.
Babiš ať si nabouchá ty svoje srágory třeba do uší, na pult by se vůbec neměly dostat. Přestože lidi bezprostředně neohrožují na životě, zcela jistě mají vliv na jeho délku a kvalitu.
04. 02. 2013 | 15:03

Silvie napsal(a):

Neo
Nepomřou, jen budou jíst kvalitnější potraviny. Zatím se živí odpadem.
04. 02. 2013 | 15:05

neo napsal(a):

martin_k :

evidentně ne, když jste z toho vyvodil špatné závěry v obou případech.
04. 02. 2013 | 15:07

neo napsal(a):

Silvie:

to je pěkné.

Takže teď podle vás kupují nekvalitní, protože nemaj peníze na kvalitní, ale když nebudou mít možnost kupovat nekvalitní, nepomřou hlady a začnou kupovat kvalitní.

Jak toho docílíte?

1) zvedne se jim příjem či co?
2) sníží se snad cena kvalitních potravin aniž by klesla kvalita?
3) proč už nyní nekupují kvalitní, když by je podle vás při absenci nekvalitních kupovali?

Nedává to moc smysl...
04. 02. 2013 | 15:10

Silvie napsal(a):

"Snad největší debata na internetových diskuzí týkající se potravin je o špekáčcích, párcích a salámech. Jedná se o výrobky, u nichž jejich název již nevypovídá o jejich složení, jak tomu bývávalo dříve. Pokud někde dochází ke snaze dát těmto výrobkům jejich pravý a původní význam, pak se to děje velmi laxně a jen polovičatě. Vezměme si např. tolik diskutovaný špekáček. Poprvé se objevil na Zemské jubilejní výstavě v Praze roku 1891. Pravý špekáček podle původní receptury by se měl skládat z 50 % hovězího zadního masa z mladých kusů, z 20 % vepřového výřezu bez kůže a 30 % na kostičky nakrájeného špeku a měl by být kořeněn česnekem, pepřem, případně i trochou muškátového ořechu. Po roce 1993!!!!!!!!!!!!!!!! se kvalita špekáčků neustále zhoršovala, že se z něj stal prakticky moučný výrobek. Když už situace byla neúnosná, stát vydal v roce 2001 vyhlášku č. 326/2001 Sb., která předepisuje, že špekáček může obsahovat pouze hovězí, vepřové a telecí maso (ne strojově oddělené), přičemž podíl masa musí být nejméně 40%, obsah tuku maximálně 45 %. Sice to není to původní, co tu bylo od dob císaře Františka Josefa, ale aspoň něco.

Tento příklad vystihuje dnes prakticky veškeré uzenářské výrobky, které jsou v Česku

Více zde: http://kvalitapotravin.webnode.cz/uzenarske-vyrobky/
Vytvořte si vlastní stránky zdarma: http://www.webnode.cz
xx

Kdyby neexistovaly žádné normy, vy chytráku, tak už si normální párek ani nekoupíte.
04. 02. 2013 | 15:12

Karel napsal(a):

Proč jsou vlastně ministry lidé, kteří tančili na hrobech?
04. 02. 2013 | 15:13

martin_k napsal(a):

neo:
to tvrdíš ty - já to vidím jinak...
04. 02. 2013 | 15:13

Silvie napsal(a):

Neo
Tuhle otázku jsem čekala. Nutno dodat, že je lépe jíst méně a kvalitně, nežli hodně a srač..
Samozřejmě by si stále kupovali ty nejlevnější potraviny (o něco dražší),ale přece jen podstatně kvalitnější, nežli dnes.
Jak je ale možné, že dnes nakoupíte v německém pohraničí uzeniny kvalitní a ještě k tomu levnější,nežli tady???
04. 02. 2013 | 15:15

neo napsal(a):

martin_k :

nemám žádný důvod lhát. Vidíš to špatně.
04. 02. 2013 | 15:21

Twist napsal(a):

Jednoduché řešení, nechte potravinářské výrobky nejdříve sežrat odpovědným činitelům, a když přežijí a nepozvrací se, pusťte je do obchodů. Tím si své vysoké platy zaslouží.
04. 02. 2013 | 15:23

neo napsal(a):

Silvie:

proč už je nekupují teď????? Pořád nechápete ten rozdíl že?
jakmile jim zamezíte v přístupu k levnějším potravinám, budou muset kupovat ty dražší, ale nebudou na ně mít. Kdyby na ně měli, kupovali by je už dnes.
já nevím, nežiji v pohraničí, do zahraničí to mám daleko ze všech stran. Snažím se nakupovat v česku.
04. 02. 2013 | 15:24

Pavel13 napsal(a):

Kala napsal(a):
"Pavel 13. Takže specielně pro české řetězce se vyrábějí sušenky s krysím jedem?..."

Ne. Poláci téměř jistě nic nedělají speciálně pro nějaký český řetězec. (Kolik jich znáte?). Dělají to pro nadnárodní řetězce, které to pak prodávají mj. v Česku a na podobných málo chráněných trzích.

Jed mohl být bordel nebo záměr. Mohli surovinu koupit od pochybného výrobce, kde jed nepoužívali pro nic za nic. Záměr si taky dovedu představit. Pár desítek let zpátky chtěli Němci vyhubit jako krysy Poláky. Pokud se někdo chtěl pomstít, možná se postaral, aby se jed dostal do balíků pro německý obchodní řetězec. Mířil vedle.
04. 02. 2013 | 15:37

martin_k napsal(a):

silvie:
to je jednoduché - dodavatelé šidí kde se dá - na kvalitě, na ceně, odírají i své dodavatale a zaměstnance i zákazníky
a ještě nám tvrdí jak nám vlastně dělají blaho :-)
04. 02. 2013 | 15:38

martin_k napsal(a):

pavel13:
at tak či tak - je to důkaz že selhává kontrola kvality, za terkou si platím stát! a ten neplní svoji roli! proto se lidí zlobí
04. 02. 2013 | 15:40

alojz napsal(a):

neo

nemáš důvod lhát-tak proč lžeš?
vážně nechápeš funkci státu?
04. 02. 2013 | 16:31

neo napsal(a):

alojz:

nelžu.

Opravdu nejsem placený diskutér a opravdu nemám nic společného s vládou a opravdu jsem běžný občan. (nic jsem neukradl, nic nerestituoval, jsem normální zaměstnanec s běžným příjmem)
04. 02. 2013 | 16:40

Silvie napsal(a):

Neo
Vy zase nechápete základní předpoklad, že budou-li nastaveny únosné parametry poživatelnosti potravin, tak si ani ti chudí srágory nekoupí, protože je nikde neseženou.
My máme tyto parametry nastaveny proklatě nízko.

A jak říkám, nejsem jako občan povinna se odborně vzdělávat jen proto, abych si dokázala nakoupit nezávadné!!! potraviny.
To mi snad musí zajistit stát.
Jinde v Evropě to alespoň takhle funguje. Dokonce i v Itálii.
04. 02. 2013 | 17:20

xx napsal(a):

Silvie: to víte že ano silvie, stát vám musí i utírat zadeček, vždyť přece jde o vaše zdraví, když zapomenete, můžete z toho být nemocná.

Jenom by vám asi měl stát sebrat občanku, protože asi nejste svéprávná bytost, když za vás musí stát všechno řešit.

Normálním lidem co umí číst a psát stačí jednoduchá matematika. Párky za 69 korun při ceně masa 100 a více asi nebudou toho masa obsahovat mnoho. Tudíž pokud chci kvalitu, musím hledat jinde. A pokud chci levný párek, nemůžu čekat že tam bude drahé maso.

Nakonec byste požadovala, aby rozdíl v ceně doplatil stát, ne ? Když stát musí zajistit kvalitu, podle vás.

Bože můj, bože můj.
04. 02. 2013 | 18:09

Kala napsal(a):

xx - nezuzužjte problém jenom na párky a kolik je v nich masa. To chápe každý, že párky za 120 Kč budou asi lepší než za 60. Tady má každý na výběr, ale není třeba tak ohroženo zdraví, když sní něco té sóji. Ale proč nám stát v podobě legálních obchodů s legálním zbožím nabízí přímo jedy (krysí jed, nebo různá chemická éčka a kdovíjaké další příměsi)? Za to stát odpovídá, z toho se nevyvleče. Ale nic nedělá, v podobě pana Bendy ani nic dělat nechce.
04. 02. 2013 | 18:17

Kala napsal(a):

oprava - nezužujte..(prostě nezjednodušujte)
04. 02. 2013 | 18:20

zemedelec napsal(a):

Paní Silvie.
Výborně.
To xx.
Jestli Vám nestačila metanolová aféra,tak nevím.
Těch produktů a výrobků,kde je nutný státní dohled je hodně,když nestačí normy,nařízení,tak třeba i zákonem,tak to zabezpečí.Snad nechcete připustit,že třeba u léčiv,by se mohl zříci kontroly a nesledovat závadnost..
04. 02. 2013 | 18:28

xx napsal(a):

zemedelec: bože můj. Stát ale nemůže skontrolovat každý litr, ani každý balíček nějakého produktu. Takže i sebelepší kontrola nezajístí 100% bezpečnost.

A přece mi nechcete tvrdit, že je u nás zákonem dovoleno, prodávat metanol jako nápoj ? Uvědomujete si vůbec jaké blbosti tu píšete ?

To si vážně myslíte, že by měl existovat zákon, zakazující přimíchávání krysího jedu do potravin ?

A vážně si myslíte že tím se zajistí, že se to už nikdy nestane ?

Vaše myšlenkové postupy jsou opravdu podivné vážení příznivci státní ekonomiky.

Chcete mi tvrdit, že není zákonem zakázáno zabíjet lidi ? A vidíte, přesto se to občas stane. Myslíte si naopak, že kdyby neexistoval zákon který to zakazuje, že bychom se tu všichni pozabíjeli ? Skutečně byste šel a dnem kdy by přestal platit zákaz zabíjení lidí, byste začal zabíjet lidi na potkání ? Opravdu jste takový ?

Bože můj, bože můj.
04. 02. 2013 | 19:09

zemedelec napsal(a):

To xx.
Dokážete to napsat i správně,proto jsou ty všechny normy,nařízení i zákony aby je všichni dodržovali a také aby všichni věděli co dobré a co trestné.Jenom musíte rozlišit,zabíjení na potkání,nebo zabíjení chemii.
Raději používejte dřívější nick.
04. 02. 2013 | 19:31

xx napsal(a):

zemedelec: což o to, jen jestli to rozlišíte vy, když na to není samostatný zákon
04. 02. 2013 | 19:47

Princ Bajaja napsal(a):

Pro Slivii:
CVůbec tomu nerozumíte, umítejen řvát.
V Polsku mají výborné potraviny. Jenomže když si naše řetězce objednají tak levné, aby si na ně mohly dát ještě 50% marži, to je potom problém. Uživit NÁKLADY ZA DOPRAVU, CHLAZENÍ, SKLADOVÁNÍ, PERSONÁL, MANAŽERY, , ATD. plus marže, no pak se nedivte, že kupujete v řtězcích, jak vy píšete, srač...
V Polsku dostanete za 120,- Kč kilo nádherné voňavé čerstvé šunky, za 25 Kč kilo čerstvých vepřových jater, za 99 korun kilo vepřové pečeně - to jest kotlety bez kosti a panenky, výtečné, u nás stojí 150 Kč.
Krom výše zmíněných nákladů můžete taky připočítat DPH, které je v Polsku u čerstvých potrevin 5%, u nás 15%.
Když něčemu nerozumíte, Silvinko, stačí se zeptat. Rozhodně vám neslouží ke cti hysterické vykřikování na blogu.
Pozdravujte manžela, máte-li jakého, ani bych se nedivil, kdyby od vás utekl.
04. 02. 2013 | 20:09

zdar a sílu najdeš v sýru napsal(a):

Poláci mají zásobování masem z nejbližších jatek, přímo a každý den čerstvě dovezené.
Kdežto to, co se prodává z Polska v řetězcích, je často zmrazené a znovu rozmrazené / to vám samozřejmě neřeknou/, potahované dopravou a skladováním kolik dní.
Takže dobrou chuť! Hlavně žejste v Praze. V Prazebje draze, a Pražáci jsou nejchytřejší.
04. 02. 2013 | 20:12

Silvie napsal(a):

BajajA
Pokud tady někdo hystericky řve, tak jedině nějaká potrefená husa, co sem ty srač.. dováží, že?
A že nám sem ty super potraviny neposílají?
Nevěřím tomu, že si vyrábějí dvojí potraviny, žerou stejné svinstvo, jaké prodávají do řetězců jinam. Mně úplně stačí jejich restaurace - humus.
04. 02. 2013 | 21:19

Silvie napsal(a):

xx
Vy toho hloupého jenom děláte nebo je to skutečný stav?

Jak mám jako spotřebitel poznat, že je v sušenkách jed na krysy nebo posypová sůl?
Cenově to jaksi nejde příliš poznat - polské sušenky se cenově od těch ostatních nijak zvlášť neliší. Často dokonce ani nepoznám, že jde o polské zboží.

Nepotřebuju od státu vodit za ručičku, ale za svoje daně očekávám odpovídajícím způsobem fungující státní správu (tedy i kontrolní orgány) - jinak to tady můžeme klidně rozpustit.

Kdyby se třeba vaše dítě dostalo po požití takového svinstva do nemocnice, hned byste mluvil jinak.

Vaše invektivy neberu. Když to jde v Německu (a cenové relace jsou přitom stejné nebo nepatrně vyšší ), musí to jít taky u nás.
Vymlouvání na to, že Češi rádi jedí hnusoty a dožadují se jich, mi už lezou na nervy.

Kdyb
04. 02. 2013 | 21:26

Yosif K napsal(a):

Dovedete si představit co by s jeho tiskárnou na peníze, neboli chemickou výrobou a ostatními částmi prozahraniční produkce udělal ministr zemědělství doporučovaný Zemanovci a to docent František Čuba?

04. 02. 2013 | 09:32
Co by dělal Čuba? To co dělal za totáče = royvíjel by stavební a jinou přidruženoz výrobu a možná ještě tak montáž počítačů z pašévanýchg součástek. Zemědělská výroba tvořila asi 2% tržeb Slušovic a prakticky nikoho ve Slušovicích nezajímala. Peníze se tvořily jinde.
05. 02. 2013 | 00:32

xx napsal(a):

Silvie: argumentovat emocema nemá smysl. Vy očekáváte od státu, že zkontroluje každé balení všeho co se tu prodává ? Jak by to prosímvás asi tam mohl dělat ?

Já vím že jako spotřebitel nepoznáte, jestli je v potravinách něco závadného. A to je rozbalíte a ochutnáte. Prodejce je ani nerozbalí, jak tom má poznat on ?

Ten případ jedu na krysy je hrozný. Odhalili to v Polsku, k nám příšlo jen varování. Jednalo se nejspíš o nehodu. Ale mohl to být i zlý úmysl jedince. Psalo se o 4 pytlích sušeného mléka použitého jako surovina do cukrovinek.

A co vy na to ? Stát se má postarat, stát má zajistit. Milá paní Silvie, já vím že stát vám nahradil Boha ve vaší mysli, ale stát není Bůh. Stát není všemohoucí astrální bytost, stvořitel který všechno ví, všechno slyší a všechno vidí. Váš požadavek je naprosto absurdní a hloupý.

Mimochodem, když se tam zaklínáte tím Německem, zřejmě vám uniklo, že v lednu v Německu stahovali několik šarží uzenářských výrobků kvůli zvýšenému obsahu listerií od Rakouského výrobce. Představte si ó hrůzo, i v tak úžasném a skvělém Německu se může něco takového dostat až na pult prodejen. Nezboří se vám svět ?

A představte si že i do Německa se vozí potraviny z Polska. Divné, že.

Jste v zajetí víry ve všemocnost státu a vlastních emocí. Tím je smysluplná debata s Vámi předem vyloučena.
05. 02. 2013 | 09:18

Silvie napsal(a):

xx
1) Bylo prokázáno, že do Německa vozí Poláci jiný typ potravin - speciálně pro německý trh (velký rozdíl v kvalitě).

2) V Německu se sice čas od času objeví nějaký skandál s masem apod. ,ale všechny zdroje nepochází z Polska, jak je tomu u nás. Posypová sůl, jed na krysy, kyselina mravenčí - jsou "ingredience", které jsou pro lidský organismus obzvlášť nebezpečné. O dětech nemluvě.

3) Nutno podotknout, že se do ČR dostávají i závadné potraviny z Německa (maso s obsahem dioxinů) a stali jsme se opravdu odpadkovým košem EU.

To je ten problém, který nevyřeší koncový zákazník, ale musí ho řešit Bendl(jenž se prokázal jako zcela impotentní), potažmo stát.
A to je to, co vy stále ne a ne pochopit.

Při návštěvě supermarketu nechci mít pocit ,jako kdybych šla do bojové linie.
Být stále ve střehu i při nakupování je jen dokladem toho českého všeobjímajícího bordelu.
Neznám dobře německý trh, ale znám dobře trh italský, který si na čerstvost a kvalitu potravin dost potrpí. Ty srágory, co se prodávají u nás, by nedali Italové ani prasatům.
05. 02. 2013 | 13:07

neo napsal(a):

Silvie:

vy zaměňujete 2 věci.

závadné potraviny
levné potraviny z náhražek

závadnost stát samozřejmě potírá
levné náhražky jsou jen na vás

Teoreticky by ta posypová sůl mohla být i v šunce s 90% masa.

Je samozřejmé, že stát musí hlídat závadnost, ale volba gothaje z 60%vepřového a sádla nebo z 60%kuřecího separátu a kůží a soji , je jen na Vás.
05. 02. 2013 | 13:41

Ellisabetha napsal(a):

Silvinka dělala půl roku uklizečku v psychiatrickém zařízení v Itálii, jak se tady dříce chlubila, a myslí si, že zná italský trh.
Když jdeš, Silvi, do obchodu, uzavíráš kupní smlouvu, jako kteroukoli jinou. Když se ti podmínky nelíbí, smlouvu neuzavřeš, jasnačka? A jdeš jinam.
Silvi by chtěla za málo peněz hodně muziky, v tom to vězí.
05. 02. 2013 | 14:52

Silvie napsal(a):

Elisabetha

A vy budete nejspíš pacientkou doktora Jarolímka?!
Kapku mimo, ale jinak dobrý...
05. 02. 2013 | 15:52

xx napsal(a):

Silvie: z vás prostě prýští emoce, živené neznalostí a neinformovaností. A chcete aby vše za vás dělal stát. Přitom stačí být aktivní a zajímat se. Vím že každý doma nemá laboratoř aby dělal rozbory. Ale každý může používat selský rozum. Nakupovat s rozvahou. Existují i nestátní aktivity, například kulinářský institut, časopis dTest a další sdružení a organizace, které poskytují dostatek informací o potravinách, jak nekupovat šmejdy.

Ty jak píšete odpadky, sem vozí proto, že je tady lidé kupují. Přitom například v Lidlu vedle sebe na regále leží šunky Zimbo, Dulano, Pikok a Wein's. Horší i lepší kvalita. Nebo mi tu bodete tvrdit, že šunku Wein's vozí do Česka Lidl odkudsi z Polska, kde do ní místo potravinové soli sypou sůl smetenou ze silnice ?

Ne ne milá Silvie, je to jenom na nás. Buď se rozhodnete denně krmit sebe a svou rodinu horší kvalitou, nebo jim dopřejete kvalitu vysokou ale s tím že holt nemůže být každý den dvakrát. Jenomže lidé tady takhle nepřemýšlí. Nepřemýšlí ve stylu "lepší lžička medu nežli kýbl hnoje".

To je to co spotřebitel může ovlivnit.

To co nemůže ( jed na krysy, posypová sůl, kyselina mravenčí ) to může odhalit jen laboratoř. A žádná laboratoř na světě nedokáže zkontrolovat každý kus. Dělají se namátkové testy a kontroly. Dělá je stát, dělají je i řetězce, dělají je i nestátní organizace jako třeba dTest.

Například nedávno časopis dTest odhalil mizernou kvalitu olivových olejů "drahých" značek.

Upozorňují na takové věci neustále, stačí se jen dívat a sledovat co kupuji a co beru do huby.

I to blbé zvíře než něco sežere, důkladně očichá zda to není něco závadného.

100% bezpečnost zajistit nelze. Nikde na světě to neumí. V Německu jsou na tom lépe proto, že tam nespoléhají pouze na stát, ale všechny výše jmenované složky, které jsem popsal tak fungují současně. Tedy státní namátkové kontroly, občanské organizace, vnitřní kontroly řetězců a vybíravý spotřebitel, která jen tak něco nekoupí. Vše musí být v rovnováze.

U nás je nejslabším článkem spotřebitel, který spoléhá na stát, že všechno ohlídá a když se dozví o nějakém maléru, je vyděšenej a panikaří jako vyplašený králík, protože si doteď myslel že žije v bezpečí státní ochranné náruče.

To všechno v nás vychovala totalitní cenzura, která tyhle informace moc nepouštěla mezi lidi, takže vznikl v lidech dojem, že když něco kontroluje Stát, nemůže se nic přihodit. To je samozřejmě blbost.
05. 02. 2013 | 16:18

xx napsal(a):

Silvie: a mimochodem, důkazem dobrého fungování celého toho komplexu kontrol a dohledů jak států tak výrobců a spotřebitelů je fakt, že se o tom jedu na krysy vůbec bavíme. Ta informace přišla z Polska.

"V průběhu tohoto měsíce byla veřejnost informována, že v některých cukrářských výrobcích původem z Polska může být přítomen “jed na krysy”. Tvrzení se zakládalo na zprávě polských orgánů, že při kontrole byl zjištěn obsah podezřelých granulí připomínajících rodenticidní přípravek, v sušeném mléce, používaném při výrobě. Bezprostředně po zprávě o distribuci těchto výrobků do zemí EU, včetně ČR, zahájila SZPI a další orgány kontroly potravin, včetně OOVZ, práci na stahování podezřelých výrobků. Podle sdělení příslušných orgánů Polska ze dne 29.1.2013, předaných systémem rychlého varování (RASFF) byla v nalezených granulích identifikována účinná látka bromadiolon. Celkové množství granulí zjištěných ve 4 pytlích sušeného mléka (celkem 100 kg) bylo 11,2 g."

Vy to tu ovšem prezentujete, jakoby to byla běžná přísada cukrovinek od Polských výrobců.
05. 02. 2013 | 16:25

skalní masař napsal(a):

Tak ta SZPI konečně dostane nakopáno? No má to o co si říkala už dlouho. Vždyť to už nebylo normální jak plivala na obchodníky a dokonce i tuzemské výrobce. A prý že jim jde o spotřebitele, to určitě!
O tuzemských výrobcích nejde takto psát, měli si vzít příklad z SVS, kdy ta napsala o nějakém konkrétním výrobci, že podvádí? Loajalita se jim vyplatila a Mira Tomanů se jim za to odvděčí. To je vůbec šikovný člověk ten Toman. Omotal si kolem prstu Bendla, Zemanovi poslal na kampaň 150 000. To ještě netušil, že Zeman je tady pro těch dolních 10 milionů, tedy snad.

Ale vážně, SZPI je škoda, takto mají státní úřady pracovat. Nezávisle bez ohledu na následky. Padni komu padni. Ten jejich web si prý objednal Bendl a chudák (sorry, on se pořád tak divně směje??) si asi nedokázal představit o co vůbec půjde. SZPI to teď asi schytala za něj. Snad se tomuto tématu budou novináři věnovat dál. Vždyť jde o potraviny, o to co jíme.
05. 02. 2013 | 18:49

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy