Tradice a antitradice

27. 04. 2011 | 22:54
Přečteno 2884 krát
Zatímco na Moravě pobíhali od velkopátečního rána „klepači“ a dřevěnými klepačkami temného zvuku připomínali ukřižování Ježíše Krista, jeden mělnický řezník se (podle Aktuálně.cz) pokouší založit na tento den zabijačkovou tradici. Zorganizovat vepřové hody na Velký pátek je pěkná protináboženská antitradice.

Pan řezník zjevně ví, že každý pátek je pro křesťany dnem půstu, tradičně zejména půstu od masa. Není ale se svým protipostním nápadem zcela originální: i legendární prvorepublikoví „pátečníci“ – intelektuálové okolo Karla Čapka a později i prezidenta Masaryka – zakládali svoje páteční státotvorné debaty na párcích s křenem.

Ponechám stranou prokázané pozitivní zdravotní důsledky bezmasého odříkání: tento půst se koná hlavně proto, že každý pátek je křesťanům připomínkou Velkého pátku. Všichni víme, že Velký pátek je nejen jedním z ústředních svátků celého roku, ale pro křesťany také dnem postu přísného: lidé se mají najíst dosyta (bez masa, samozřejmě) jen jednou denně, mnoho z nich dodržuje půst o chlebu a vodě.

Pokud je ale křesťanství opravdu naukou o opravdové lásce, pečetí na této nauce je právě Velký pátek – toto je pro mě klíč a návod k použití příběhu o ukřižování, zbytek pátrání ponechávám na každém čtenáři samostatně. Přemýšlet o velkopátečních událostech má totiž smysl pro každého, i když jde o záležitost starou bezmála dva tisíce let. Nebo snad máte dojem, že zejména v naší společnosti je dost lásky, ohleduplnosti a nezištnosti? Je např. řezníkova iniciativa důkazem takové ohleduplnosti?

Náš slavný raně barokní skladatel a básník Adam Václav Michna z Otradovic napsal, že „jako jsou květiny na louce, tak jsou svátky v roce“. Svátky dávají našemu životu rytmus a nedovolují, aby byl každý den zcela stejný, bezobsažně stejný jako ten předchozí. Svátky a jejich obsah tak vnášejí do našeho života řád, zbavují jej všednosti a nudy, poskytují důvod na něco se těšit a něco očekávat. Bez těšení a očekávání je člověk prakticky mrtev. Zrovna tak mrtva může být i celá společnost. Proto v zemích, kde si toto uvědomují, si také tradice chrání. Proto v Německu mají neděli (včetně zavřených obchodů) chráněnu dokonce ústavou. Vědí, že bezbřehý liberalismus vede k individualismu, a ten zase ke smrti společnosti jako celku.

Prázdno, to je prostor pro nové. Bořením postních tradic okolo Velkého pátku navíc onen řezník přispívá k hodnotovému vyprazdňování naší země a dělá prostor těm, kdo své odlišné tradice budou mít v budoucnosti sílu prosadit: kde je prázdno, tam je prostor pro nové. Takže paradoxně za pár desítek let může – nejen mělnickému – řezníkovi být zakázán prodej vepřového s odůvodněním, že to uráží narůstající komunitu muslimských spoluobčanů. Ne, to není přehnané: v dnešním perverzním chápání tolerance není pro kulturní tradice většinové společnosti místo, a tak se nemůžeme divit, že ve Velké Británii již dnes uvažují o zákazu hovězího v univerzitních menzách, protože to uráží hinduistické studenty z Indie.

Když Michna mluví o květinách na louce a o svátcích v roce, jistě si nepředstavuje, že by kvítky rostly kořeny nahoru a okvětím do země – i to je součást řádu světa. Necitlivost pro tento řád ale vede k perverzím i tam, kde zjevně nejde o úmysl ubližovat tradicím. V úterý po Velikonocích byly na programu Velikonočního festivalu v Praze Bachovy Janovy pašije – geniální zhudebnění evangelijní zprávy o ukřižování. Bohužel načasování koncertu jej klade do doby, kdy se již křesťanský svět raduje z toho, že zvítězila antiteze ukřižování: příběh o smrti byl překonán a završen příběhem o zmrtvýchvstání. Termín koncertu tak porušuje řád roku: zpívat pašije v týdnu po Velikonocích je přibližně stejně vhodné jako zpívat v této době vánoční koledy, jako přijít na pohřeb v plavkách či na svatbě předčítat statistiky rozvodovosti. Právně to jistě možné je, ale je to prospěšné? Tato otázka v našich úvahách často chybí. Prostě je čas na myšlenky o vlastní nedokonalosti a jejích následcích (postní doba) a je čas radovat se z toho, že smrt nemusí být definitivní tečkou za životem (Velikonoce). Kdo to pomíchá, udělá si ze života všehosměsový dort jako pejsek a kočička v pohádce Josefa Čapka.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Naštvaný napsal(a):

Taky jsem se nad tím, ve stejném duchu, pozastavil. Budíž, řeznickýmu Velký pátek nic neříká, prosím. Ale ať se nediví, až mu za pár let islamisti zakáží provozovat to jeho řemeslo. A v pátek dvojnásob. Protože takové postoje v naší společnosti nárůst islamistu a jeho vlivu jen umocňují.
27. 04. 2011 | 23:16

Kanalnik napsal(a):

Clanek na me pusobi vcelku rozpacite. Ja osobne od veskrze ateisticke spolecnosti neocekavam nejaky celistvy respekt ke krestanskym svatkum, i kdyz bych si to i mohl prat. A nejsem si zcela jist, zda si pan reznik byl vubec vedom nejkych konotaci k Velkemu Patku.

Jinak s myslenkou, ze svatky a tradice jsou dobra a pro komunitu a spolecnost prospesna vec, souhlasim. Nejake hlubsi tradice, treba rodinne, si clovek musi utvorit a udrzovat sam, nebot tato spolecnost to za nikoho neudela.
27. 04. 2011 | 23:31

Al Jouda napsal(a):

Postit se je zdravé. Křesťané tak zabíjejí dvě mouchy jednou ranou.
28. 04. 2011 | 00:00

Občan napsal(a):

pane Svobodo, a co takhle trošku sebereflexe?
Velikonoce jsou přece především starým předkřesťanským svátkem přicházejícího jara.
A velikonoční půst byl vynucen úplně něčím jiným než mytologií - prostým faktem, že docházely zásoby. Takže pokud dnes někdo slaví příchod jara zabijačkou, je to vlastně znamením, jak se máme dobře (zatím) :o)

Náboženské tradice se nedají vnutit, to se ani křesťanům vlastně nikdy úplně nepodařilo.
28. 04. 2011 | 00:29

Jiljí napsal(a):

No echt, jako bych slyšel Msgre. Marmaggiho. Párky! A eště s křenem!
28. 04. 2011 | 01:38

Divobyj napsal(a):

Pane Svobodo,poukazujete zde na problém řezníka,který se nerozpakuje udělat zabíjačku v jeden dubnový pátek.Řešení jste ale jaksi nenastínil.Chtěl byste mu to snad zakázat? Z jakých důvodů? Kvůli ochraně nesmyslné ideologie a z pozice náboženského fanatika?
28. 04. 2011 | 07:37

student napsal(a):

Pane Svobodo,
plácáte nesmysly. Půst je součástí všech náboženství. Je v různé dny a je různě dlouhý. Důvodem byla skutečnost, že kdysi dávno někteří chytří lidé poznali, že trávicí ústrojí potřebuje odpočinek a změnu. Tenkrát ještě neměli profesorské tituly, tak se museli odvolat na Boha.
Mimochodem i pokračovatel ideologické zaslepenosti, komunistický tajemník Mamula, vyhlašoval pravidelně půst od masa. Dělal to však ve středu a nešlo mu o zdraví lidí.
28. 04. 2011 | 08:02

Tenco napsal(a):

Dobré dopoledne, ČEZko, Moravo a Slezsko !

http://www.novinky.cz/domaci/231924-stat-chce-dat-cirkvim-mene-penez-vice-poli-a-lesu-i-s-uroky-je-to-200-miliard.html

V komisi sedí i ministr zemědělství Ivan Fuksa (ODS), financí Miroslav Kalousek (TOP 09), poslanec VV Michal Babák a prezidentův kancléř Jiří Weigl.

Skutečně vybraná to společnost kajícníků. :))

/viděl jsem takový vtip - Ježíš Kristus drží kolem ramenou Kalouska a Schwarzenberga, oba dva táhmou káru až po okraj narvanou zlatem, šperky a drahokamy...a u toho je text : "Chlapci moji milí, takto jsem to ale nemyslel..."/
:((
28. 04. 2011 | 09:25

pgjed napsal(a):

Studente,

Až se naučíte číst, tak si znovu přečtěte článek pana Svobody. Vsadím se, že tam nenajdete nic co byste mohl vydávat za tvrzení, že půst není součástí i jiných náboženství.

Nejenom Mamula, bolševici obecně dlouhá léta prosazovali bezmasé nikoliv středy ale čtvrtky. Mělo to aspekt jednak protikřesťanský, jednak to snižovalo spotřebu masa, kterého nebylo dost a jednak to pomáhalo vyprázdnit zbytky z masen, do kterých se naváželo zboží jednou týdně a to v pátek. Ty středy v tom rovněž figurovaly. Od středy se stály fronty na maso. Pamatuji to dobře, přišel jsem domů ze školy, dostal talíř polévky a krajíc chleba a už jsem mazal do fronty, která se stála až do zavírací doby, zapsovalo se pořadí a atála se 3 dny.
28. 04. 2011 | 10:34

Bara napsal(a):

To je zajímavé, ve školní jídelně a později i v jídelně závodní jsme vždycky měli bezmasé pondělky. To byla zřejmě komunistická tradice :-) Nevím, co je špatného na tom, nechat lidi ať si každý tento svátek slaví po svém. Kdo je katolík, ať si slaví o chlebu a vodě a kdo ateista či pohan, tak třeba zabíjačkou.
28. 04. 2011 | 11:10

Xavier napsal(a):

Také jsme nad motivacemi onoho řezníka přemýšlel, přestože je neznám, nelze považovat za náhodu, že veřejnou zabíjačku uspořádal právě na Velký pátek. Proč ne o týden dřív nebo později? Jak víme, provokace patří mezi nejúčinnější formu reklamy. A také, byl mu mediální prostor na aktuálně.cz darován, anebo si ho zaplatil? Kdybych žil v jeho městě, jako křesťan bych se ho pokusil upozornit na nevhodné načasování akce v duchu presumpce neviny. Ukázalo by se, jestli se jednalo jen o náhodu, anebo o záměr. Pokud by se jednalo o to druhé, poohlédl bych se po jiném řezníkovi. Zároveň však musíme potvrdit jeho právo takovou akci pořádat. Podle reakce zákazníků se ukáže, jestli se mu vyplatí - bude víc těch, kteří od něho odejdou, nebo těch, kteří na zabijačku přijdou? Na to není zákon, to určují vnitřní hodnoty jednotlivců. V tom je kouzlo sekulární povahy státu. V Izraeli, například, se do příchodu imigrantů z bývalého Sovětského svazu nedalo koupit vepřové, dnes je to možné i přes námitky rabínů. Naopak, ve zmiňované Velké Británii je dnes problém koupit hovězí, které není "halel", což je předepsaná procedura zabití zvířete (dosti pro zvíře stresující způsob) a následného zpracování masa. Tak jako má onen řezník svobodu pořádat zabijačku na Velký pátek, tak mají ostatní svobodu jíst od rozbřesku do setmění v průběhu Ramadánu. Teda alespoň prozatím. Sekularismus totiž většina muslimů nevyznává.
Jinak, povaha svátků, včetně neděle, nemá být chápána jako zákon, ale jako výsada. Vždyť zdůvodnění dne odpočinku v Mojžíšově zákoně je vysvobození z otroctví v Egyptě. Otroci neměli nikdy volno, ale svobodní lidé slaví den odpočinku. Stejné je to i s Velikonocemi, vánoci a dalšími svátky - můžeme je prožít v souladu s jejich smyslem, anebo probloumat v nákupních centrech či jinde. Rozdíl je v užitku.
28. 04. 2011 | 11:30

xx napsal(a):

Tak moment. Nutil snad onen řezník kolemjdoucí křesťany jíst maso ? Pokud je nechytal a necpal jim jitrnice do úst, nelze mu přece vůbec nic vytknout.

Tady cítím odvěkou touhu lidí, tentokrát křesťanů, diktovat ostatním co smějí nebo co se sluší dělat v ten či onen den.

Vidíme tady takříkajíc on-line třecí plochy a jak vznikají rozepře mezi náboženstvími.

My křesťané máme dneska půst, tak vy ostatní se necpěte masem ať nám neděláte chutě ?

Tady nejde o ateismus. Lidé mohou věřit v cokoli a uctívat jakékoli svátky a rituály. Ale NIKDO nesmí druhé nutit aby uctíval a dodržoval rituály těch skupin, ke kterým on sám nepatří.

Tady se ukazuje podobnost s muslimskými fundamentalisty. Křivě si pomyslel na mohameda, musíš zemřít, bez ohledu na to zda jsi muslim nebo nejsi.

Žral jsi o náš Velký pátek maso, jsi zloduch a hříšník.

Netolerance a nadřazenost z vás číší.
Jak se s tím vyrovná váš bůh ? Nejspíš Vás u nebeské brány kopnou rovnou do zadele.
28. 04. 2011 | 12:17

Gobbo napsal(a):

Pan doktor je mnohem subtilnější, nejde mu ani tolik o ty jitrnice. On chce upozornit, jak se tu církvi svaté vede zle. Ta pořád nemá zajištěno žádné výsadní postavení, takže nemůže na zlovolné řezníky podávat stížnosti pro rušení svých zvyklostí.

A taky pan doktor vypouští pokusné balónky, když se nám teď scházejí ty tajné komise k církevnímu majetku. Připomíná čecháčkům půsty a skromnost, které budou potřeba aby si biskupové nechali nově pozlatit berly, případně zakoupili nějaké ty Falcony a Gulfstreamy.

Pan ministr Besser už nám pro sichr dopředu zruší hříšnou operu a ještě hříšnější balet, aby se těch 200 miliard pro církve dávalo lépe dohromady.

Jen mi tady chybí mí oblíbení ekonomičtí experti, kteří jinak okomentují a zdůvodní kdeco.
Chybí mi tu cost/benefit analýza fungování katolické (protože tohle je její hra) církve v téhle zemi.

Také si myslím, že pokud nás nějací politici s nulovou důvěrou (jak praví R. John) chtějí proniczanic o 200 miliard zadlužit, měli by si to nechat schválit referendem.
Nebo raději: kdo má pocit, že dluží nějaké peníze církvím ať se zaregistruje a odvádí církevní daň.
Připadá mi, že církve v téhle zemi prospívají dostatečně a není důvod jim přilepšovat na úkor kultury, školství, zdraví národa a přežití důchodců.
28. 04. 2011 | 13:42

xx napsal(a):

Gobbo: otázku církevního majetku nevidím tak jednoduše. Nelze zcela pominout fakt, že stát nejen církvím ale všem majetky prostě sebral a obrovské množství z nich zdevastoval nebo jen prohospodařil.

S tím je třeba se nějak vyrovnat, což se zatím našemu státnímu aparátu moc dobře nedaří.

Rozhodně si nemyslím, že v zájmu jakékoli zájmové skupiny je možné upírat majetková práva jiné skupině. To by se v právním státě nemělo stát. V takovém ale bohužel stále nežijeme a majetková práva jsou lidem chápána velmi subjektivně a státní aparát je na tom podobně. Zkrátka jak se to kdy komu hodí.

Nejhorší na tom všem je, že všichni ti křiklouni a zastánci ubohých důchodců poukazujíce na křivdy na majetkových právech těchto skupin s klidem přihlížejí a volají po páchání dalších majetkových křivd jenom v zájmu uhájení majetkových práv těch zájmových skupin do kterých spadají nebo které z nějakého důvodu protěžují. Běda ale když se to dotkne jich samotných, to je pak s obhajobou ubohých důchodců a zadlužených dětí rychle konec.

Třeba když se sníží podpora stavebního spoření, které má celá rodina a dojí stát na podpoře aby bylo na nové auto nebo cestu kolem světa. To už zadlužování státu tolik nevadí a poukazuje se spíš na drahé dálnice a plýtvání, korupci a další fenomény.

Pokrytectví je asi největší fenomén naší veřejné politické debaty.

Ať platí ti co mají víc než já. To je politické krédo mnoha lidí, bohužel až příliš.
28. 04. 2011 | 13:56

Petr napsal(a):

Čtu tu zoufalou diskusi a napadá mě jediné, pane Svobodo: Mt 7,6.
28. 04. 2011 | 14:27

Gobbo napsal(a):

xx
Vy jste mi nějakej právní jezovita.
Jak víte, kontinuita práva a tedy i kontinuita vlastnictví musí být vždycky opřena o nějakou politickou vůli.
Pokud tu vůli představuje skupina ubohých kašparů, je to jak s právem, tak vlastnictvím (nás většiny, které byste v zájmu církve chtěli očesat) nahnuté. Doufám, že se s panem doktorem někdy díváte do zrcadla, abyste viděli, kdo rozhoupává loď.
28. 04. 2011 | 15:30

xx napsal(a):

Gobbo: proc si tu ubohou skupinu kašparů stále volíme jako reprezentaci naší politické vůle ? Aha, už vím, nikoho jiného k volbě nemáme, já zapomněl. Jsme ubohé oběti zlovolné demokracie ve které nemáme na výběr, musíme jako ovce volit stále dokola ty nejzkaženější ze zkažených a pak se dívat jak nás ti zlotřilci okrádají a dělají nám ostudu.

Je třeba ale rozlišovat, mezi účetní hodnotou a skutečnými penězi. Jak třeba ubere důchodcům fakt, že se pole přesune z vlastnictví státu do vlastnictví církve ?

Ono se straší miliardama, ale jsou to jen účetní sestavy. Kolik skutečných peněz, tedy hotovosti mají církve dostat ? A kolik z toho je majetek nemovitý, často zdevastovaný ?

Ne, opravdu to není tak jednoduché aby se to dalo nacpat do jediné škatulky s nápisem okradení důchodců a vůbec celého národa.
28. 04. 2011 | 15:57

Gobbo napsal(a):

xx
-"Ono se straší miliardama, ale jsou to jen účetní sestavy."-
Už dost, prosím prosím. Málem jste mi způsobil úraz na bránici.
Mohl byste mi to ovšem poslat s autogramem a já bych to čtvrtletně předkládal finančnímu úřadu.
28. 04. 2011 | 16:15

xx napsal(a):

Gobbo: takže stát hodlá vyplatit církvím 200mld v hotovosti (jasně že nemluvím o pytlích bankovek) ? Že se tak smějete.
28. 04. 2011 | 18:11

koniáš napsal(a):

Pane Svobodo, je to potíž udělat pořádek s nějakým řezníkem z Mělníka ?! Škoda, že už nemáte svatou inkvizici vy věrní křesťané, ta už by s ním zatočila.
28. 04. 2011 | 18:49

Líný černý pes napsal(a):

to autor :
Nedrží každý půst o stejném dni. Státní náboženství už nenáme, proto si může na Mělníce řezník dělat zabíjačku kdy chce, zejména je-li jisto že z důvodu prázdnin a výletníků bude mít prodáno. Navíc i věřící křesťan si mohl nakoupit a uložit do ledničky k pozdější konzumaci.
A že má Kosina vynikající maso a uzeniny, to už nepíšete. Asi se na Vás nedostalo.
28. 04. 2011 | 19:02

hombre napsal(a):

A já pořád, proč se katolická kulturní elita mohla podělat horlivostí při likvidaci Karla Čapka! Žral párky v pátek a ještě tomu s křenem, pacholek!
28. 04. 2011 | 19:58

pgjed napsal(a):

Milý koniáši,

Když vy se vesvé neznalosti a naivitě krutě mýlíte. Samozřejmě, že máme svatou inkvizici. Tedy po novu Kongregaci pro nauku víry. A mohu vás ujistit že je daleka toho, aby řešila nějakého řezníka a jeho jitrnice. Její poslání bylo a je zcela jiné než si ve své neznalé bláhovosti představovali různí Jiráskové a autoři příruček (pa)vědeckého ateizmu. Pokud si pozorně znovu přečtete článek pana Svobody, ani on nehodlá nějak řešit konkrétního řezníka. Zabývá se mnohem vážnějším problémem. My sami v židovsko-křesťanském kulturním prostoru, což bychom měli ve vlastním zájmu respektovat aď jsme či nejsme věřící, provokativně a škodolibě likvidujeme tisícileté židovsko-křesťanské tradice. Ke své škodě, protože tím otevíráme prázdný prostot příchodu jiných kulturních tradic z vnějších kulturních prostorů, aniž bycho domýšleli, jaké to může mít důsledky pro naši vlastní kulturu.

Ale to je, obávám se, pro vás i mnohé další diskutující příliš složitá úvaha. Že ano?
29. 04. 2011 | 08:42

pgjed napsal(a):

To hombre:

Člověče ale i vy se krutě mýlíte z evidentní neznalosti. Nešlo o horlivost ani o likvidaci. Celou První RČS probíhala velmi ostrá diskuse o charakter státu. Do diskuse se na jedné straně zapojily významné kulturní osobnosti jako např. Pekař, Durych, Zahradníček a mnozí a mnozí další. A na druhé straně skupinka levicových intelektuálů kolem Masaryka, kteří nedělali rozumnou a perspektivní politiku ani národnostní, ani sociální ani hospodářskou a ještě si místo řešení skutečných problémů vytvářeli uměle zdánlivého nepřítele - katolickou církev a Vatikán. Čelným, často nevěcným a velmi nekritickým obhájcem této hradní politiky byl právě Karel Čapek. Jeho postoj mu nebylo možné po Mnichovu nepřipomenout, nicméně jak svědčí velmi podrobná loňská monografie J. Meda, nelze katolickým intelektuálům nic vyčítat. Nebo byste jim vyčítal, že ti kterým to bylo předpovídáno, dovedli republiku tam, kam ji dovedli? A že Beneš to dovršil po válce tím, že nacpal Rusům do chřtánu Podkarpatskou Rus a Gottwaldovi celou republiku?
29. 04. 2011 | 08:59

Divobyj napsal(a):

pgjed-mohu otázku? Domníváte se,že jste ten nejchytřejší již od té doby,co Vám při křtu byla hlava polita vodou,nebo jste k tomuto přesvědčení došel pilným studiem Bible? Myslíte,že po likvidaci židovsko-křesťanských tradic otevíráme prázdný prostor? Ateismus NENÍ prázdným prostorem. Ateismus pouze odmítá Vámi vylhané Bohy.Ateismus je otevřen vědě,která postupně vysvětluje to,co bylo dříve nevysvětlitelné a tudíž lehce zneužitelné pro ovládání lidí úzkou skupinou vyvolených.
29. 04. 2011 | 20:30

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy