Za necyrilometodějským projevem Karla Schwarzenberga

13. 03. 2013 | 18:52
Přečteno 3772 krát
Když předseda vládní politické strany a první místopředseda vlády varuje před nedostatečným odstupem věřícího občana od politiků a státu, řeknete si: mluví sám proti sobě. I když nelze vyloučit ani ohlas havlovské nepolitické politiky, varoval bych před takovým ukvapeným závěrem: v podtextu knížecího projevu lze nalézt jasné čtení stavu českého voličstva.

Karel Schwarzenberg 9. března 2013 v pražské katedrále sv. Václava, Vojtěcha a Víta při příležitosti zahájení cyrilometodějských oslav varoval shromážděné duchovenstvo a věřící před nedostatečným odstupem od politiků a státu. V projevu o odpovědném nakládání s navraceným majetkem překvapivě a doslova řekl: "Varuji vás před tím, zachovejte si, prosím, velmi zdravou distanc od politiků a od státu. Nedělá nám dobře, nám katolíkům, když se příliš přibližujeme státu."

Nic nového pod slunce, už v září 2011 kritizoval Prof. Tomáš Halík novodobou replikaci rakousko-uherské „jednoty trůnu a oltáře“ (v dnešních poměrech spíše strkání oltáře pod trůn) a byl za to biskupy tvrdě odmítnut. Nyní vrcholný politik a příslušník rakouské šlechty paradoxně říká totéž co Prof. Halík, a tak můžeme jen být zvědavi, zda bude biskupy stejně tvrdě pokárán: už na tom se ukáže, jak na tom s tou jednotou trůnu a oltáře jsme. Věřme, že jen zdvořilost a nikoliv jednota trůnu a oltáře zabránila, aby za onu citovanou větu nebyl Schwarzenberg okamžitě napomenut některým z přítomných biskupů: výzvy papežských encyklik k většímu zapojení věřících do veřejného života totiž říkají přesný opak než kníže. Ostatně i angažmá svatých Cyrila a Metoděje vyznívá opačně.

Paradoxní je i to, že výzva k odstupu od politiky zaznívá v době, kdy mnoho slušných politiků a aktivistů naopak vyzývá slušné občany k politické angažovanosti jako nástroji boje proti korupci, a zaznívá z úst prvního vicepremiéra vlády, která sama sebe označuje za bojovníky proti korupci, jakkoli do dějin vejde se zcela opačným přívlastkem.

Nad slovy Karla Schwarzenberga si také řeknete: zmatek, kozel zahradníkem, pokud podle knížete by se katolíci prostě neměli do politiky míchat – držet si odstup, „zachovat si distanc“, pak proč nám nejde příkladem především on sám a neodejde z politiky?

Dalším paradoxem této polemiky proti státu a politikům je skutečnost, že ji kníže mohl vyslovit právě a jen proto, že on sám je prominentní politik, jinak by ho k mikrofonu nepustili. To ovšem a priori ještě neznamená, že nemá pravdu.

Otázkou ovšem je, co tím zdravým odstupem od politiků kníže myslel: pokud oslovoval své potenciální voliče a vyzval je, aby svůj vztah k politické sféře omezili jen na plnění povinností, pak u vědomí, že volební právo je právo a ne povinnost, jim tento politik nepřímo a paradoxně řekl, aby nechodili k volbám; upřímnost, anebo efekt nechtěného?

Schwarzenbergova slova ale také mohou být důkazem bystrosti tohoto zkušeného politika, který zná své spoluobčany. Předseda vládní politické strany a první místopředseda vlády, která dosahuje nejnižší oblíbenosti v dějinách českého státu, již v prezidentských volbách dokázal v očích voličů vystoupit ze své politické odpovědnosti: za situace, kdy podporu vládě vyslovovalo 6-8% voličů, kníže – první místopředseda této vlády paradoxně dosáhl hlasů v prvním kole prezidentské volby cca 25% (co si má externí pozorovatel o českém voliči pomyslet?). Nyní kníže zkouší totéž na úrovni katolictví: já katolík radím vám, katolíkům, abyste si na ty proradné politiky dávali pozor. A mnohý volič jistě byl potěšen, jak to ten „náš“ kníže těm politikům natřel.

Pavel Svoboda
Místopředseda KDU-ČSL

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Michal Macek napsal(a):

nejakej jezis:

dejte cisarovi co jest cisarovo a bohu co jest boziho

:)
13. 03. 2013 | 19:05

Mac napsal(a):

jojo, pan Šláfenberk, Kalousova stafáž, věřící katolík si udržuje od politiků velmi zdravý odstup :-))))

ovšem o něco menší odstup si udržuje od nenažraného úsilí v boji za majetky církve a své vlastní

čímpak nás tento narkoleptický žvatlavý bernardýn ještě obveselí?
13. 03. 2013 | 19:13

sasa napsal(a):

Pane Svobodo, prestante oznacovat pana Schwarzenberga titulem knize. On je rakouske knize. Ne ceske. Davejte si na to pozor.
13. 03. 2013 | 19:16

Občan napsal(a):

Může se stát, že v Černínu i Caritas dnes budou létat špunty - pokd to kardinálové naházeli sudeťákovi Schönbornovi.
13. 03. 2013 | 19:24

magnum gaudium napsal(a):

Pan Svoboda by se prostě mohl zeptat, co teda Kárl v té Strakovce a Černínu pohledává.
A najít si odpověď ve slovech téhož, že je mizerný křesťan.
Moc ho baví daleko víc.

Pan Svoboda stejně jako Kárl nepochopil, že čas nestojí, a že už nerozdáváme nekontrolovanou moc za sladké řečičky.
Nic dobrého nám to totiž nikdy nepřineslo.
Lidé, kteří nehledají souhlas veřejnosti se dnes odepisují sami.
13. 03. 2013 | 19:26

zemedelec napsal(a):

Ano,Karel to říká jasně,schválili jsme cirkevní restituce,tak co by ještě chtěly.
Stát stejně brzy nebude mít peníze,tak spoléhejte na charitu a modlení.
13. 03. 2013 | 19:33

malalaj napsal(a):

a novým papežem se stal.......lucifer
13. 03. 2013 | 20:01

Karel napsal(a):

Možná byl pankáč Karel v době svého projevu v klinické smrti, ale pak se z toho zázračně dostal.
13. 03. 2013 | 20:07

ff napsal(a):

Zase chce ten Kalouskův poskok manipulovat s hloupými volyči??
Už zase není Kchááárl politik???
13. 03. 2013 | 20:11

Dagmar napsal(a):

ff

voliči, voliči - měkce, prosím, měkce, nikoli tvrdě manipulovat :-)
13. 03. 2013 | 20:26

Sylva Šauerová napsal(a):

Dobrý den, pane Svobodo, často je obtížné vykládat smysl toho, co pronesl někdo jiný, člověk se může snadno mýlit.
Měla bych nicméně jiné vysvětlení. Píšete, že šlo o projev o odpovědném nakládání s navraceným majetkem. To je důležité, neboť odpovědné nakládání s navraceným majetkem se mnohem více vztahuje k představitelům církve než k řadovým věřícím.
Nešlo tedy spíše právě o vzkaz dovnitř církve samotné než o vzkaz věřícím, tedy voličům ? Možná, že bych dokázala vyslovit i pár jmen, jichž by se takový případný vzkaz mohl dotýkat docela dobře (nezazvonilo snad D. Dukovi, a nejen jemu, v tuto chvíli v uších ?). Že by Schwarzenberg vyzýval katolickou veřejnost k neplnění občanských povinností, se mně jeví jako čirý nonsense. Ano, domnívám se, že v podstatě řekl, to velmi promyšleně, totéž, co svého času Tomáš Halík. Biskupové se tvrdě ohradili, připomínáte. Ano, to je pravda, a není divu. Byla to slova rovnou na komoru.
13. 03. 2013 | 20:32

berkowitz napsal(a):

Šláfenberg své "kázání k věřícím konal v chrámu sv. Víta". Byla věčná škoda, že věřící si ono kázání nevzali k srdci. V opačném případě by věřící okamžitě "skopali" Šláfenberga ze schodů katedrály.
13. 03. 2013 | 20:44

Dagmar napsal(a):

Sylva Šauerová

No vídíte, paní Šauerová, možná, že se shodneme. Na blogu paní Alexandry Alvarové jsem se dnes ráno dopustila úvahy, že

Dagmar napsal(a):
Kéž by si věřící i představitelé církví v České republice vzali páně Schwarzenbergovu radu k srdci a drželi se od státu dál. Začít by mohli tím, že odmítnou převzít majetek, který jim byl, poněkud právně i eticky problematickým způsobem státem přiklepnut :-)
13. 03. 2013 | 07:27

Nevím, zda s takovým lapidárním doporučením můžete souhlasit. Nicméně stále chybí názor (souhlas) "prostých" věřících k nebývalému obohacení církví v ČR, samozřejmě zejména katolické církve.
13. 03. 2013 | 20:53

Da.rock napsal(a):

Já bych se tím vůbec nezabýval. Z Karla mluví Alzheimer. Má smysl to vůbec rozebírat?
13. 03. 2013 | 21:09

český maloměšťák napsal(a):

"Varuji vás před tím, zachovejte si, prosím, velmi zdravou distanc od politiků a od státu. Nedělá nám dobře, nám katolíkům, když se příliš přibližujeme státu."

Koho má pan Schwarzenberg na mysli ?
Jednotlivého občana - katolíka ? V tom případě je to špatně.
Jednotlivého člověka - katolíka ? Taky špatně.
Instituciolizovaného katolíka či skupinu katolíků ? V tomto případě je to správně. Historicky je neobhajitelné, aby právě Církev měla mít co do činění s procesy etablování a výkonu mocenských funkcí státu.
Dokonce je to proti samotné ideologii křesťanství - tak jak ji hlásal Kristus.

Ostatnět proti této ideologii je i to, vlastnit hmotné majetky coby předpoklad k výkonu milosrdesntví..to je logický nesmysl, zejména pokud materiální sttky je možno alokovat efektivněji tak, aby milosrdenství - například léčba chudoby nebylo právě že vyvolána neefektivním alokováním těchto statků.
Sebranko, vy jste se nechali chytit do vlastní pasti.
/o tom, že i pan Schwarzenberg je do jisté míry vaší součástí, sebranko...netřeba dále mluvit/

P.S. Je groteskní pozorovat vaše nesmyslné konstrukce a výklady. Folklor. Tedy smrt duchovna. Vy potřebujete chudáky jak veš krev. Chcete je i produkovat ?
Váš guru by vás historicky znemožnil...pokud byste jej nestihli znovu ukřižovat.
Navlékněte si raději ty vaše srandovní oblečky a jděte jásat - zvolili vám nového fíru. Toho vašeho eseročka.
13. 03. 2013 | 21:18

Vandal napsal(a):

ff napsal(a):

Zase chce ten Kalouskův poskok manipulovat s hloupými volyči??
Už zase není Kchááárl politik???

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


palec nahoru

to kvituju - hloupými VOLYČI!!!!
Paráda!
13. 03. 2013 | 21:30

Gerd napsal(a):

Ach jo, šlo opět jen o pokus o manipulaci s lidmi. Smutné je, že stále na to někdo skočí, u některých nicků to však odpovídá způsobu, jakým se zde prezentují.
13. 03. 2013 | 22:02

Karel Mueller napsal(a):

Pane Svoboda,

vyslovil jste zajímavou otázku, co si má externí pozorovatel myset o českém voliči vzhledem k Vámi výše uvedeným skutečnostem?

Troufám si odpovědět: Značná část českých voličů je poněkud ducha mdlého.
13. 03. 2013 | 22:02

Sylva Šauerová napsal(a):

Dagmar :
S vydáním některého majetku církvím samozřejmě souhlasím, považuji za ostudu státu, že k němu nedošlo již dříve a schválení příslušného zákona vidím jako velký úspěch Nečasovy vlády.
O porozumění, resp. shodě, tedy nemůže být vůbec řeč.
:-)
13. 03. 2013 | 22:08

Silvie napsal(a):

Občan
A vidíte, ve Vatikánu se bude trsat salsa, žádný další rakouský suchar...
Já jim tak přála černouška, toho by asi dost těžko ovečky skously.

Kárlova mysl se vskutku ubírá podivnými zákrutami - katolík v ministerské funkci může intrikařit a politikařit jak je libo, řadový katolík má držet hubu, nerušit jeho kruhy a jednou za čas mu to hodit ve volbách.
13. 03. 2013 | 22:12

Pepa napsal(a):

Nepolitická politika, takto by se dalo vyjádřit nové heslo západních zpravodajských služeb k podpoře Trautenberga pro příští volby.Jednoduché,populistické heslo na které
může opět nalákat značnou část voličstva,bohužel i studenstva.Tyto hesla nejsou z hlavy hajného Trautenberga,ale dobře propracovaná agitka štábu za našimi humny a za naše peníze.Jenom z České spořitelny jde roční zisk do Erste Bank ve výši 10 miliard Kč.Neukládají je Rakušané ani Němci,ale náš drobný chudý střádal.Zisky nadnárodních obchodních řetězců ve výši asi 360 miliard Kč nejdou do Kalouskovy kasy,ale opět za naše humna.Takže část naše společnosti si kope vlastní hrob,nejen pro sebe,ale pro celý Český národ.V roce 1938 to byla zrada na Československu ze strany Francie a Anglie a Hitlerův diktát,kdežto v současné době si naši spoluobčané za asistence vlastizrádců(celá Nečasová vláda)strkají hlavy do německého chomoutu.
13. 03. 2013 | 22:13

dennis napsal(a):

Schwarzenbergovo vystoupeni v chramu pane je vskutku vymluvne gesto hodno velkeho statnika. Predevsim, kdyz radi svym soukmenovcum, aby se odklonili od politiku a od statu, je to rada hodna nasledovani.

Kdo lip by mel vedet, jak politici a statni organy manipuluji, obelhavaji a odiraji obcany vcetne vericich. Politik, jako je Schwarzenberg, ktery se pohybuje ve vrcholne politice a ve statnich organech vice nez dvacet let, dobre vi, o cem mluvi. Primlouvam se, aby se k teto misijni cinnosti - osvete pridali dalsi verici clenove vlady. Treba velmi zbozny premier Necas by mohl objizdet ceske chramy a kostely a dal nesti pochoden, kterou s takovym zapalem zazehl jeho prvni mistopredseda vlady. A je tech vericich clenu vlady vic. Treba i pan Kalousek by rady ve stejnem duchu mohl dolozit priklady ze sve praxe, jak je nebezpecne, kdyz se radovi obcane a skromni katolici priklaneji ke statu a k politikum.

A bylo-li poselstvi o starostlivem hospodareni s majetkem cirkve urceno katolickemu kleru (protoze radovi verici asi nad spravou cirkevniho majetku nemaji moc velkou moc), pan mistopredseda vlady pak mohl predat neco ze svych bohatych zkusenosti, jak se spravuje nahle nabyty majetek. Pravdepodobne si to prelati poslechali u bohate prostreneho stolu pane az vecer.

Podle jakeho ovoce pozname nase soucasne verozvesty? Nejlepe po volbach. Pak uvidime, kdo se odkloni od politiky z vlastniho presvedceni. Pro predsedu s nejvetsi pravdepodobnosti druhe nejsilnejsi strany po volbach to bude jiste zkouska charakteru. Ale temi uz prosl nekolikrat. Napr. slib, ze zjisti pravdu o Cunkovych nezakonnych praktikach a nebo nedavno, kdyz slibil Necasovi, ze opusti vladu, vzdy jeho osobni priklad jak neklickovat v politice cnel vysoko nad ostatnimi politiky. Takze nemam obavy, ze po volbach se pan Schwarzenberg rozhodne spravne, az se bude odklanet.

Boze, chran nam naseho rakouskouherskeho knizete a usetri nam ho ve zdravi pro dalsi misijni cinnost. Tomuto poslestvi, ktere nam prinasi laicky misionar, neni snadne porozumet, ale je traba mu naslouchat. Proto se primlouvam, aby nam nejvlivnejsi massmedia dokazala, ze ty zbytky svobody projevu, ktere jeste plati, dovedou vyuzit. A pomohla sirit myslenku odklaneni vydatneji, nez to bylo minule.
13. 03. 2013 | 22:34

TomášL napsal(a):

sašo,

když v GB označuji Alžbětu královnou, tak se v ČR nebude nazývat "paní". Asi tak...
13. 03. 2013 | 23:03

mb napsal(a):

někdo je třeba zloděj per
a někdo jiný charakter
někdo nekouká kde co letí
a někdo jiný rodí děti
někdo se umí narodit
a někdo další nechce žít
někdo se trápí nesmyslem
jiný se tváří nakysle
někdo se pídí co by spapal
a jiný dí: habemus papam
kyselé nebo veselé
je to jen na nás přátelé ... :-( :-/ :-) ...
13. 03. 2013 | 23:06

dennis napsal(a):

Az se budou po pristich volbach nekteri politici a mozna i katolici odklanet na Bahamy nebo do Jihoafricke republiky, urcite to nebude pripad pan Schwarzenberga. Prilis silne pouto jej vaze k ceske zemi. Co se muselo udelat, aby byla slechta v Cechach oddelena od jeji zeme? To dnes v Cechach nehrozi ani zahranicni slechte. Nezijeme ve stredoveku. Cirkev, statni sprava, postaveni poddanych - to vsechno se od tech dob velice zmenilo.
13. 03. 2013 | 23:39

Reveil napsal(a):

sasa

Jaképak "rakouské kníže" ?

Schwarzenberg není vůbec žádný kníže, protože se narodil v ČSR, a to v době, když už jak tady, tak v Rakousku bylo dáivno šlechtictví zrušeno a šlechtické tituly zakázány.
§Schwarzenberg, který si tudíž přivlastňuje titul, který mu nenáleží, je v naší společnosti nejvíc podobný hochštaplerovi Lukáši Kohoutovi.
13. 03. 2013 | 23:40

Gudka napsal(a):

občan

Nebudou tam lítat špunty. Ani v redakcích. Média rozběhla za sebou dvě kampaně, které byly neúspěšné. Napřed propagaci sudetského prezidentského kandidáta, pak sudetského papežského kandidáta,
Nepodařilo se ni jedno.
ČT měla trapný patolízalský medailon o možném zvolení sudeťáka Schönborna ve chvíli, kdy se nad Sixtinskou kaplí objevil bílý kouř. Ani tehdy ale trapnou, již neaktuální a podlézavou agitku nepřerušila (myslím že byla jedinou zpravodajskou stanicí, která se k tomu takto postavila) a zprávu sdělila až s asi 5 minutovým zpožděním.
A česká média si už taky pěkně zamanipulovala: oznamují, že si nový papež zvolil jméno "František I". Ale on si zvolil pouze jméno František. Bez pořadového čísla. To mu tam přilepili až teprve čeští "aranžéři faktů".
13. 03. 2013 | 23:52

Luba napsal(a):

Je to jednoduché: Církev prostě nemá být politikum. Angažovanost křesťanů ve veřejném životě je správná a samozřejmá, ale církev nemá hrát roli jakési politické strany.

Církev katolická nemá u nás potenciál lidi sdružovat - spíše polarizuje (viz neférové zdůvodnění tzv. církevních restitucí).

Což ovšem neplatí pro následovníky idejí Ježíše Krista - tedy idejí lásky a porozumění.

Schwarzenberg si to zřejmě uvědomuje, a jeho kritizované vyjádření je v tomto duchu logické a správné.

TGM: Ježíš, ne César!
13. 03. 2013 | 23:52

slovak co emigroval napsal(a):

Jak dopadl nas kandidat ve finale papezske volby?
Dostal se aspon na bodovane misto?
A byl tam vubec nejaky?
A co ovecky , bylo jich hodne pri vyhlaseni viteze?
Ja slysel ze se bekot ovci rozlehal po cele zemi italske.
14. 03. 2013 | 00:00

cézar, ne tgm napsal(a):

Pepo
Hesly západní zpravodajské služby barel od dobrot naživu neudrží.
Už je zkonzumovaný dodna.
14. 03. 2013 | 00:00

Marie V napsal(a):

myslím, že už starý pán nemá všech pět pohromadě...nikdo se na něj nebude zlobit, ale už by se měl věnovat vnoučkům, už jim - těm kolegům -bude dělat jen ostudu...
14. 03. 2013 | 00:01

Reveil napsal(a):

Jak nejsem příznivec církve a na tyátr kolem zvolení papeže se dívám s pobavením, přesto musím konstatovat, že nový papež, ač starší než dvojice Schwarzenberg-Zeman, je na tom fyzicky, biologicky daleké lépe. Když mluví pro něho cizím jazykem-italštinou, hovoří mnohem plynnějí a rychleji, než Schwarzenberg česky a Zeman anglicky. Je pohyblivější, Nemá žmoulavé pohyby rtů.
14. 03. 2013 | 00:12

znovuobjevení úžasu napsal(a):

Ve zprávě podepsané Domácí (to dělají, když jde o špinavost, ke které se opravdu ani Martina Machová nechce znát) nám aktual sděluje, že si svéhlavý prezident ponechal soukromou ochranku, aby ho Kubice nemohla špehovat a dělat mu airsoftové podrazy.

Pokud tedy ještě jsem schopen si seřadit napsaná písmenka a zkusit je česky přečíst.
To, že ochranka když se moc kope do zadku odhaluje řádění multikulturních sběračů je zcela vedlejší.

Proč náhle taková denunciace?
14. 03. 2013 | 00:23

evix napsal(a):

Pan Karel je všechno, jen né blbý, ale pořádně vyčůraný. Jinak by nebyl v tandemu Kalouska :-(((
14. 03. 2013 | 00:37

znovuobjevení úžasu napsal(a):

Aha.
Je to upoutávka na jejich kolekci protiklausovskejch vtípků, kterou jim sestavuje nějakej pamětník Chucka Norrise a Whitney Houstonové.
Aktual (shoda jmen s umělecým směrem vytvořeným kdysi bezradným Knížákem opravdujen náhodná, až na obsah) se tím snaží podchytit dvanáctiletou mládež s novými smart telefony.
Jako tenkrát na MDŽ ve Velké Hleďsebi.
Jak dlouho to Warburg může ještě vydržet?
14. 03. 2013 | 00:37

Dagmar napsal(a):

Sylva Šauerová

A to jste mne po ránu potěšila, paní Šauerová :-) Mně ta tušená shoda znepokojovala.

Církve odškodněny být měly. Ale způsob a rozsah jakým to tahle vláda udělala je svým způsobem víc potrestání, než odškodnění. Však uvidíme, jak s ním budou nakládat a do jakých rukou se propachtuje nebo propadne.

A nevím, čím měříte úspěchy vlády. Prospěšností pro spravovanou zemi, spokojeností a souhlasem voličů to asi nebude.
14. 03. 2013 | 06:25

Křemílek napsal(a):

Svobodo co zde pabudujete na blogu ,strácíte čas ! Už jste měl oslavovat nového papeže ! Konečně rozumný krok od kardinálů ! Zvolili argentince a lidumila ! Modlil jsem se aby to zase nebyl nějaký talián , nebo dokonce náš Duka ,s toho bych radost neměl ! Přejme mu všichni svorně stálé zdraví a at se mu v jeho bohulibém poslání daří ,at žije František první !
14. 03. 2013 | 07:04

Hasan Nasralláh napsal(a):

Hurá!
Tak křesťané mají svého Friga I. Messiho! Média šílí.....
a mě je to jedno. Ó my se máme, máma má mísu, my máme maso resp. našwe moudrá vláda prodala ČSA Korejcům za polovinu ceny jednoho motoru Boeingu 777! Hurá!
14. 03. 2013 | 07:30

Pepa 3 napsal(a):

TomášL 23:03 :
Ten příměr s anglickou královnou je jaksi mimo mísu. V Anglii nebyl titul královny zákonem zrušen, kdežto u nás byly šlechtické tituly nejen zákonem zrušeny, ale jejich používání zakázáno již v roce 1919. (A podržte se: Stejně tak v Rakousku!)
Pane Svobodo, víte že několikanásobně opakovaným titulováním Schwarcenberga "kníže" porušujete zákony této země? To vás ale jako "právníka" asi nezajímá. Obzvláště, když máte praxi v proslulé organizaci OSA.
14. 03. 2013 | 07:51

Miguel Serveto napsal(a):

kápl na to Luba:
křesťané (věřící lidé) vzhůru do politiky, ale církev (instituce víry) nám do toho netahejte, nedělá to dobrotu ...

mb: moc pěkné

autor:
jestli mi Karel dává vybrat, tak hlasuju pro Metoděje, to byl úžasnej kabrňák, kam se hrabe Bittner ;-)
14. 03. 2013 | 07:57

zemedelec napsal(a):

Pane Hasan Nasralláh.07:30
Není to podezřelé,rychle prodat co nejvíce státního majetku?Samozřejmě,pro stát nevýhodně.
Pokud tady bude tato vláda do konce svého volebního období,tak prodají i Pražský hrad,Zemanovi na truc.
14. 03. 2013 | 08:10

JC napsal(a):

Pochopil jsem to stejně jako luba.
Netahejte Pánaboha do politiky. A že to církvím škodí o tom žádná, v tom má Karel 100% pravdu.
14. 03. 2013 | 08:20

Vlastimil Černý napsal(a):

Pane, zařazení se do veřejného života není totéž, jako zařazení se do politiky, neb veřejný život není (protože nemusí být) s politickým totožný. Je smutné, že chlap s tolika tituly a papírem na cokoliv ve vašem věku a tudíž již s množstvím zkušeností a znalostí mnoha lidských příběhů napíše takovou zhovadilost.
14. 03. 2013 | 08:27

JC napsal(a):

zemedelec,
Nic vám nebránilo, abyste zaloboval a sehnal Nečasovi kupce, který by dal 10x víc.
Nečas by vás polácal po zádech, dal by provizi a nemusel byste do konce života okopávat brambory.
14. 03. 2013 | 08:27

Milan napsal(a):

K.Schwarzenberg řekl pravdu,to jak zmanipuloval M.Zeman katolickou Moravu a ona jej volila je neuvěřitelné.Také si vážím slov K.Schwarzenberga ,že současná volba nového papeže je velmi dobrá.S restituovaným majetkem bude muset Církev hospodařit pro dobro chudých lidí.Pozor na vlky v rouše beránčím!
14. 03. 2013 | 08:41

zemedelec napsal(a):

Pro JC.
Předběhl mne někdo s kamarádů Kalouska,ale nemějte obavu.
Za tou Korejskou vlajkou,je schovaný náš znak.
14. 03. 2013 | 08:51

pepa z deppa napsal(a):

Společenská angažovanost křesťanů ve státě je nezbytná.Nepleťte si to se spojením státu a církevního kléru, který je placen a řízen státem (politikou).Církvi Římskokatolické vládne mamon, klérus se stal nástrojem ďábla na zemi.Uvedl na všechen lid daň (desátek)a to na 30.let. Neudělal však to hlavní-odluku církve od státu!Preláti udělali z domu Božího peleš lotrovskou!
14. 03. 2013 | 08:53

mor a cholera napsal(a):

Milan
Jste první, kdo mě od rána rozesmál.S restituovaným majetkem bude muset Církev hospodařit pro dobro chudých lidí. Došlo vám, že když je to její tak nebude muset nic. Kdo jí to přikáže ?
Nudíte se? Kupte si medvídka mývala.
14. 03. 2013 | 08:56

Ernesto napsal(a):

Konečně má rodná země Argentina doznala respektu alespoň u katolíků ! Sice jsem je v oblibě neměl ale náš František z Assisi napraví jejich reputaci ! Je to skromný a rozumný člověk ! Dejte mu všichni svou víru a přejte hodně zdraví v jeho bohulibém poslání ! Ted budou na řadě Falklandy ! Ty musíme od loupeživých anglánů získat nazpět do své správy ! Ze záhrobí duch Ernesta Th Guevary
14. 03. 2013 | 09:12

buldatra napsal(a):

Klasika.
Když Kódl něco hókne do placu, je to třeba přeložit lidu obecnému.
Páč Kódl hovoří tajuplnou diplomatickou řečí, ze které není moudrá ani ryba ani rak.

A aby toho nebylo dost, následná potíž spočívá v tom, že vždy se vyrojí několik různých verzí echt překladů (od různých zasvěcených překladatelů, vznik spekulací v přímém přenosu), které o sobě tvrdí, že jedině ony jsou ty správné, pravé ořechové.

Inu, když je něco falešné jak pětník, těžko po tom chtít, aby se to vyjadřovalo jasně a rovně.
14. 03. 2013 | 09:17

aga napsal(a):

JC

Pochopil jste to tak, že věřící katolík (například Kalousek nebo Schwarzenberg) může nechat při vstupu du politiky pánaboha za dveřmi? Máte pocit, že víru můžete odložit v předpokoji??

Schwarzenbergova slova jsou nesmyslná právě z JEHO úst, z úst údajně věřícího katolíka, a přitom po dlouhou dobu toho, kdo určuje politku v našem státu. Pokud se sám nechová podle svých knížecích rad, tak si je může strčit do číra.
14. 03. 2013 | 09:28

buldatra napsal(a):

Já bych diplomatická slova Kódlova, v božím stánku pronesená, přeložil asi tak, že:

"co jsme chtěli dostaneme a fčíl bychom měli raději držet ústa a zachovat rádiový klid, moc neprovokovat, abychom o to zase nepřišli.
Páč furt platí: pán bůh dal, pán bůh vzal".
14. 03. 2013 | 09:49

Jana Pechová napsal(a):

Když něčemu nerozumím, tak se zeptám.
Ptát se není slabost, nevědět není ostuda: mlčet a nezajímat se je ale pohodlnost a zbabělost.

Největší průšvihy vznikají v okamžiku, kdy si lidé na základě vzájemného nepochopení a neporozumění vytvářejí vlastní výklady myšlenek druhých.
14. 03. 2013 | 10:03

aga napsal(a):

Jana Pechová

Hm, to ovšem předpokládáte, že vy se zeptáte, a ten druhý vám odpoví upřímně a pravdivě.

Kolikrát už jste se od politika takové upřímné a pravdivé odpovědi dočkala?
14. 03. 2013 | 10:12

mb napsal(a):

pechová má recht ...

Největší průšvihy vznikají v okamžiku, kdy si lidé na základě vzájemného nepochopení a neporozumění vytvářejí vlastní výklady myšlenek druhých.

když byl Beneš ve 43 v Rusku za Stalinem, tak si povídali, Stalin něco zamumlal, Beneš mu nerozuměl, tak jenom pokýval hlavou, no a tak jsme přišli o Podkarpatskou Rus ...

njn, stane se ...
14. 03. 2013 | 10:14

český maloměšťák napsal(a):

buldatra
:))

Myslím si, že jste to celé popsal naprosto přesně.
14. 03. 2013 | 10:15

Jana Pechová napsal(a):

aga
Já jsem se hlavně dočkala již druhého příspěvku, který se zabývá tím, co svými slovy KS myslel. A s ohledem na zájem diskutérů mi nezbývá, než konstatovat, že patent na výklad slov druhých je náš unfair národní sport, při němž nemáme potřebu zabývat se originálem.

A ptáte-li se, kolikrát jsem se dočkala upřímné odpovědi od politika, pak vás musím zklamat: mnohokrát.
14. 03. 2013 | 10:35

buldatra napsal(a):

Jana Pechová napsal(a):

…když něčemu nerozumím, tak se zeptám…
…Největší průšvihy vznikají v okamžiku, kdy si lidé na základě vzájemného nepochopení a neporozumění vytvářejí vlastní výklady myšlenek druhých…

OK, tak by to mělo být, tak je to správné.
Takže se ptám.
Vaše verze správného pochopení slova urozeného Kódla zní jak?, mohu-li se tedy ptát.
On vám autor těch slov poskytl překlad do jasné rovné řeči člověka obecného?
14. 03. 2013 | 10:35

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden příspěvek, který neměl nic společného se záměrem těchto stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
14. 03. 2013 | 10:55

Jana Pechová napsal(a):

buldatra
Autor těch slov mi nic neposkytnul, neboť jsem ho o nic takového nežádala.

Člověk by měl reprezentovat mravní hodnoty, které zastává, vlastním chováním. V tomto smyslu by měl jít ostatním příkladem.
Klasik praví: Co je Boží, Bohu, co je císařovo, císaři.
Čili: nechť se (v daném případě) katolíci aktivně účastní věcí politických, ale jako občané státu, nikoli pod praporem církve.

To je můj názor a s ním slova KS určitě nejsou v rozporu: proto by mě ani nenapadlo se nějak zabývat tím, zda KS těmi slovy nemířil jinam.
Pokud bych takové pochybnosti měla, požádala bych KS o výklad.
14. 03. 2013 | 11:12

buldatra napsal(a):

... Co je Boží, Bohu, co je císařovo, císaři...

Vida, další spekulace.
14. 03. 2013 | 11:29

Mac napsal(a):

Šláfenberk je kníže, Pepo?

a já myslel, že je to jenom značně senilní, žvatlavej, nedostudovanej hajnej....
nadrženej na hrabání majetku

tak kníže, hmmmm......
14. 03. 2013 | 11:34

aga napsal(a):

Pechová

Já zas nepochybuji o tom, že Kárl účelově lže, až se mu od huby práší, - přesvědčil mě o tom mnoha svými činy - počínaje Čunkovou aférou. Takže také nemám pochybnosti o tom, že jako obvykle svými slovy kázal plebsu vodu, zatímco sám pije víno, a nepotřebuji žádné další výklady ani jeho, ani vaše.
14. 03. 2013 | 13:43

Digi napsal(a):

Ústava ČR ani právní řád ani jiné normy ČR neznají pojem věřící, nevěřící, katolíci, protestanté, muslimové.atd Neexistuje žádné "právo šaríja", žádné Ius (nebo Lex) catholicum, žádné náboženské právo mimo práva a povinnosti občana.

Názor občana Schw. (šlechtické tituly byly zrušeny jak u nás, tak v Rakousku) je naprosto absurdní - tak jako jsou absurdní církevní restituce.
14. 03. 2013 | 13:46

rejpal napsal(a):

Digi
Věřící, nevěřící, na církevní restituce a odluku i pro církve, které tady řed listopadem vůbec nebyly, se složí všichni.
14. 03. 2013 | 13:53

Digi napsal(a):

To rejpal
To je, co tvrdím - je jen občan. A proto tvrdím, že církevní restituce jsou hanebné.
A propos - neuvěřitelné je v této souvislosti tvrzení pí Roithové - viz blog výše, že církev restituce jsou pro blaho lidí (to není citát, jen parafráze), ře církev majetek potřebuje, neboť bude dávat práci lidem, kteří na jejím majetku budoumpracovat (a tak bude pčispívat ke snižování nezaměstnanosti - asi).
14. 03. 2013 | 14:33

KC napsal(a):

aga
Mezi vírou a církví je nebetyčný rozdíl.
KS promlouval k církevním hodnostářům, tedy představitelům instituce.
14. 03. 2013 | 15:20

Jana Pechová napsal(a):

aga
Nepotřebujete-li žádné výklady, proč se mě tážete? Já jsem vám jen odpovídala.
14. 03. 2013 | 15:49

aga napsal(a):

Pechová

Můj příspěvek byl reakcí na Vaši odpověď buldatrovi.

Vaši reakci na mou řečnickou otázku ohledně pravdivosti a upřímnosti odpovědí politiků jsem nepovažoval za hodnu komentáře - nepředpokládám, že by ji člověk, co ji uměl vyťukat na klávesnici, mohl myslet vážně - zejména v případě politiků typu Schwarzenberga nebo Kalouska.
14. 03. 2013 | 16:44

aga napsal(a):

KC

No a? Chcete tím říci, že věřící katolík a představitel státu Schwarzenberg je přesvědčen, že zájmy instituce (katolické církve) jsou jiné, než zájmy věřících katolíků? Že se tedy představitelé instituce mají chovat jinak než prostí věřící? Vskutku zajímavá úvaha, ze které plynou dalekosáhlé konsekvence...
14. 03. 2013 | 16:48

Jana Pechová napsal(a):

aga
Politiky nedělím podle typu.
Vždycky mě zajímá, co říkají a jak to myslí. Že jejich vidění světa nutně nemusí odpovídat mému, bych jim rozhodně nezazlívala - od toho je buď volím nebo nevolím.
To, že jsem se od politika dočkala mnohokrát upřímné a pravdivé odpovědi, myslím zcela vážně.
14. 03. 2013 | 17:12

Pepa Řepa napsal(a):

Chtělo by to medium, které by sdělilo, jak to Karel myslel. Jeden něco plácne, blbě se vyjadřuje a už se mudruje.
Básník na to měl učitelskýho, co chtěl velikán sdělit. Mnohdy to nevěděl sám.
To k stáru bejvá. V poslední době je toho na něj moc. Je to dřina, dělat mladýho.
Hlavně, že Punk is not Dead.
15. 03. 2013 | 07:20

Janinek napsal(a):

Lidí, nevolte už toho Karla, je to ostuda Česka, mějte konečně rozum!!!!!!!
16. 03. 2013 | 20:08

Matěj Cepl napsal(a):

Dobrý den, pane Svoboda,

nejvíce mě zaráží na tomto blogpostu (stejně jako na http://www.kdu.cz/Zpravy/Aktualne/2013/Tragicky-omyl-Karla-Schwarzenberga.aspx), že jste nebyli schopni pochopit celkem jednoduchou pravdu v jeho projevu: ševče, drž se svého kopyta. To nebylo o tom, že katolíci nemají býti politiky, ale o tom, že církevní představitelé toho o vědí o politice, právu, ekonomii a věcech souvisejících zhruba stejně jako vědí o opravování traktorů. Opravdu, co ví pan arcibiskup Duka a většina církevních představitelů o politice teoreticky i prakticky (a pokud toho ví hodně, obávám se, že zanedbává to, čemu se opravdu má věnovat, a co je mnohem důležitější nežli hloupá politika)? Byl byste stejně pobouřen, kdyby inženýr předstoupil během mše a upozornil církev, že se nemají věnovat opravování traktorů, když tomu nerozumí?

Jsem upřímně přesvědčen, že to opravdu nebylo míněno jako útok na Vás (nebo na pana Jurečku), opravdu by si pan Schwarzenberg plival sám sobě do ksichtu, ale jako nepřímo řečená podpora odluce církve (nebo Církve) od státu, která zcela jistě nikdy neměla znamenat separaci křesťanů od věcí veřejných.

Pán Bůh s Vámi.
18. 03. 2013 | 11:56

František T. napsal(a):

Posynodní apoštolský list Jana Pavla II.
"Mají-li laici křesťansky inspirovat časný řád v uvedeném smyslu služby člověku a společnosti, nemohou se vyhýbat účasti na "politice", to jest na mnohostranných rozličných iniciativách na rovině hospodářské, sociální, zákonodárné, správní a kulturní, které slouží organické a systematické podpoře obecného blaha. Jak synodní otcové opakovaně konstatovali, mají všichni i každý jednotlivec právo a povinnost účastnit se politiky, i když co do formy, stupně, funkcí a odpovědnosti různým, navzájem se doplňujícím způsobem. Obvinění z přílišných ambicí, z kultu moci, ze sobectví a úplatkářství, která se nezřídka vznášejí proti vládním činitelům, poslanců parlamentů, vládnoucím třídám a politickým stranám, jakož i rozšířené mínění, že politika je nutně oblastí morálního ohrožení, to vše nijak neopravňuje skepsi nebo nechuť křesťanů k veřejným záležitostem.
Naopak, právě na tomto pozadí nabývají ještě většího významu slova 2. vatikánského koncilu: "Církev provází chválou a uznáním dílo těch, kteří ve službě lidem věnují se dobru veřejné věci a berou na sebe tíhu odpovědnosti z toho plynoucí."[150]
Politická činnost zaměřená na pomoc člověku i společnosti má své základní kritérium v úsilí o obecné blaho jakožto blaho všech lidí a celého člověka; blaho, které se nabízí jednotlivci i skupinám, aby je svobodně a odpovědně přijali a bezpečně odevzdali. V konstituci Gaudium et spes čteme: "Politické společenství je tedy kvůli obecnému blahu, v něm nachází své poslední opodstatnění i smysl a z něho čerpá svou původní a vlastní pravomoc. Obecné blaho je totiž souhrn podmínek společenského života, ve kterém mohou jednotlivci, rodiny a sdružení plněji a snadněji dosáhnout své dokonalosti.".......
18. 03. 2013 | 18:43

Oudředník napsal(a):

Slušný člověk si musí zachovat odstup od všeho špatného a politici to jsou velmi špatní lidé, jsou to zločinci... Samozřejmě zločinec se bude rád kamarádit se zločinci, mají si co říci.
23. 03. 2013 | 15:29

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy