Jak si zamést před vlastním prahem

08. 01. 2015 | 17:30
Přečteno 2690 krát
Na můj článek o muslimském mainstreamu v internetovém ECHO24.CZ (ZDE) zareagoval evangelický duchovní Martin Grombiřík. Myslím, že zareagoval výborně a jeho polemiku Vám v nezkrácené podobě přináším, protože mne oslovila.

Martin Grombiřík napsal : "Pavel Svoboda to napsal dobře, ale zastavil bych se u jedné teze:

"Protože je-li nějaké náboženství nebo jeho představitel ochoten vraždit ve jménu správného výkladu podstaty – a tento „správný výklad“ nemá jedinou uznanou autoritu a jediné uznané znění – pak nezbývá než zahlásit jako "Jack" Swiggert na Apollo 13: Houstone, máme problém. A ne jediný."

To trochu vyvolává představu, jakoby řešením problému náboženského násilí byla jediná autorita s monopolem na správný výklad - něco jako Magisterium Římskokatolické církve. Nejen z pozice evangelíka s tím nemohu souhlasit. Historická zkušenost říká, že taková konfigurace by fungovala ve světě (v ř.k. smyslu) svatých a zcela dokonalých lidí. Ve světě reálném, z lidí hříšných složeném, bude vždy tendence ze strany nositele monopolu toto postavení zneužívat (jak jsme viděli např. na vývoji papežství zejména po rozkolu r. 1054 - nárůst světské politické moci, exkomunikace a trestné křížové výpravy motivované politickými zájmy atd.) a to bude vyvolávat zákonitý odpor, který bude tento monopol zpochybňovat, dokud bude a) existovat písemná norma typu Bible a b) praktické důsledky zmíněného monopolu, které jsou s uvedenou normou ve viditelném rozporu (míněno v takovém, který se nedá odbýt výhradou, že monopol je jediným správným interpretem svaté knihy) - to je princip reformace, nehledě na to, že stranictví, sektářství a štěpení je průvodním jevem náboženských organizací téměř neodlučitelným.

Z vymizení spektakulárního nábožensky motivovaného či omlouvaného násilí v křesťanském světě (pomineme-li okrajové věci typu severní Irsko) se dělá trochu z nouze ctnost - donutila nás k tomu sekularizovaná společnost, ve které náboženství ztratila přímý politický vliv.

Není pochyb, že za některé karikatury by zavraždění humoristé byli např. ve Španělsku 16. století upáleni zaživa (totéž v Ženevě u Kalvína). Rád budu věřit tomu, že dnešní křesťanské postoje nejsou pouhá "poznaná nutnost", ale jsou i důsledkem jakési vnitřní sebereflexe a touhy důsledněji následovat Krista, který řekl Petrovi, že ten, kdo mečem zachází, mečem také schází. Některé věci (např. kauza "Pussy Riot" v Rusku) ukazují, že hranice mezi snahou zabránit tupení náboženského cítění druhého a plíživým pokušením prosazovat duchovní hodnoty prostřednictvím "tělesného" meče jsou někdy dosti neostré.

Co považuji v křesťanské tradici za nosné, spíše než nereálné idealizování středověké "jednotné" Evropy s císařem a papežem, jsou spíš snahy o pokojné soužití různých konfesí ještě z doby, než nás k tomu donutilo vystřízlivění z marastu Třicetileté války, potřeba zvýšené mobility obyvatelstva v éře počátků kapitalismu (ano, "osvícený" Toleranční patent Josefa II. měl především tento čistě pragmatický cíl) nebo odstavení církve od přímé politické moci vznikem občanské společnosti. Mám na mysli aktivity typu Kutnohorský náboženský mír 1485, Rudolfův majestát 1609, Nantský edikt apod., i když měly třeba i jen omezenou platnost a životnost. Kdyby bylo toto čistě křesťanské řešení akceptováno a nebyla tendence vrátit se přeci jen k násilné snaze prosadit monopol jediného náboženství silou, možná bychom nebyli v současném marastu, kdy má v západní společnosti křesťanství fakticky jen marginální vliv a "křesťanský" Západ v očích muslimů charakterizují především záležitosti, které jsou i z hlediska samotného křesťanství také problematické (sobectví a vláda peněz, konzum, drogy, prostituce a pornografie, rozpady rodin a jiných mezilidských vztahů atd.)"

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy