Lisabonská smlouva – české drama o dvou dějstvích

06. 05. 2009 | 16:55
Přečteno 3379 krát
Dnešním hlasováním v Senátu se blíží česká dvouaktovka o institucionální reformě EU (Ústavní smlouva – Lisabonská smlouva) ke katarzi prezidentského podpisu. V prvním jednání jsme si nezahráli, „statečně“ jsme si počkali za bukem, zatímco ostatní státy aktivně řekly své slovo, byť v případě Francie a Nizozemí šlo o slovo „ne“. Ve druhém dějství jsme si zato zahráli více než zdrávo.

Zúčastnili jste se někdy schůze, kde šlo o peníze a které se zúčastnilo více než dvacet lidí? Pak víte, že vyhovět nelze všem, jednomyslnost je možná jen vzácně, paralýza jednání je častější. Proti ochromení evropského projektu se postavily členské státy větší ochotou ke kompromisu, dosahovanou způsobem popsaným v Lisabonské smlouvě. Chvílemi to přitom vypadá, jakoby jen Česko mělo národní zájmy, zatímco některé velké státy se snaží ostatní členy EU novodobě kolonizovat a menší státy jim slepě a naivně sedají na lep. K tomu mám dvě poznámky.

Zaprvé, jestli České republice něco chybí, tak je to jasně definovaný národní zájem. Naše vnitřní politika je spíše tragédií o dílčích zájmech malých vůdců, tvrdě prosazovaných bez ohledu na prospěch celku. To nemusím rozvádět, o tom se můžeme přesvědčit takřka všude, stačí rozklíčovat kauzu třicetikorunového poplatku, v níž vůbec nešlo o sociální ohleduplnost, ale o politickou opozici za každou cenu. Takže řeči o českém národním zájmu jsou namnoze plané nabubřelé žvanění.

Druhá poznámka je stejně vážná. To, co vypadá jako stádový efekt relativně hladkého přijetí Lisabonské smlouvy ve starších členských stádech, je pochopení, že v EU dochází ke sdílení části vlastní suverenity výměnou za podíl na suverenitě větší, na suverenitě, jež dlouhodobě zajistila Evropě mír a prosperitu. Nezapomeňme, že vlastním zdrojem evropské integrace je utrpení Evropanů za II. světové války. Jen toto utrpení pozvedlo poválečné politické elity nad národní zájmy a ukázalo se, že toto povznesení se vyplatilo všem. Se vzdalováním se bolestné válečné zkušenosti vyhřezává opět v Evropě krátkozraký nacionalismus. Naštěstí ale již se zkušeností, že nadnárodní integrace se vyplácí.

Kdyby nešlo o vážné téma, smál bych se těm, kdo viděli rudě, když v Ústavní smlouvě narazili na ustanovení o symbolech EU: považují je za krok směrem k federalismu a považují jejich absenci v Lisabonské smlouvě za velké vítězství. Symboly se totiž budou používat dál, ať už ve smluvním základu zakotveny budou, či nikoliv. Všimněte si ale, že titíž antifederalisté ale nezvedají hlas proti zavedení eura. Přitom společná měna (a posilovaná společná zahraniční a bezpečnostní politika) je daleko příznačnější znak federace než vlajka a hymna. Přijetí eura jsme však ochotně akceptovali jako podmínku přistoupení k EU.

Až toto drama skončí, všichni si asi oddychnou: vždyť jde jen o institucionální reformu, která dlouhé roky brala sílu k řešení skutečných věcných problémů. Vždyť je tu hospodářská krize, energeticko-bezpečnostní problémy, terorismus a výbušný Blízký východ, klimatické změny, zemědělská politika, imigrace do EU, nárůst extrémismu a rasismu, abych nemluvil o strategickém problému světa: nedostatku vody. K řešení těchto problémů, jež jsou i našimi vlastními problémy, potřebujeme silnou EU, jinak v globálním světě jako Česko nemáme šanci obstát.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Zacheus napsal(a):

Věřím, že v mnoha lóžích se připijí šampanským...
06. 05. 2009 | 17:00

On napsal(a):

Náš dosavadní koloniální statut bylo nezbytné ještě právně potvrdit.
06. 05. 2009 | 17:13

Čochtan napsal(a):

Je velký rozdíl mezi sjednocenou evropskou Evropou, a zasviněnou Evropou jako teď.
06. 05. 2009 | 17:29

Skeptik napsal(a):

No že by ve staré západní Evropě opravdu, ale opravdu byli všichni úplně pitomí a nechápali,že my, s naším historickým mesiášským posláním jsme jediní schopní rozklíčovat útok jakýchsi androidů co stahují Evropu do bahna. Snad jen starý Vodička a Jeho imperátorské blahorodí soudruh car všech dobrých občanů Putin, vědí co stím. Sakra dnes je nějaké vedro, že by oteplení???
06. 05. 2009 | 18:02

Al Jouda napsal(a):

Zdravý rozum zvítězil ! Nemocný mozek není schopen rozumného počinu.
06. 05. 2009 | 18:12

Admirál napsal(a):

Schválení LS senátem je ne nevýznamná věc. Vyjádřil se k němu negativně Václav Klaus (selhání politických elit), vyjádří se k tomu zajisté také ti, kteří schválení smlouvy s jásotem vítají.

Na jedné straně názor Václava Klause. Je to podle mého názoru soudný, zkušený člověk. Většinou oceňuji, že je schopen hodnotit děje přesněji a realističtěji, než jeho protivníci.

Na druhou stranu považuji hlubší integraci Evropy za potřebnou a některé vytažené strašáky za nevěrohodné.

Teprve budoucnost ukáže, kdo měl blíže k pravdě. Zda eurohujeři, či zarytí odmítači. Snad se bude blíž pravdě můj opatrný optimismus.
06. 05. 2009 | 18:45

Petr Havelka napsal(a):

Čím méně toho budou mít ti "naši" pytomci(na ypsilonu trvám)pod palcem, tím lépe pro naši republiku.
06. 05. 2009 | 18:54

vlk napsal(a):

Pane ministře
skvělý blog! Mluvíte mi z duše!
Děkuji!
06. 05. 2009 | 19:18

RA napsal(a):

ano, stádní efekt, teď jde o to, kdo bude to stádo volů ovládat.
06. 05. 2009 | 19:23

fafnir napsal(a):

Signifikantní
pan president na jedné lodi s komunisty.Konečně ,nic není zadarmo,ani Puškinův řád.
06. 05. 2009 | 19:37

skeptický napsal(a):

Zatím vývoj směřuje tím směrem,že EU by v případě požadavku vstoupení do EU byla odmítnuta,neboť nesplňuje potřebná kriteria demokracie.

Ježíše taky ukřižovali legálně.
Římani.
06. 05. 2009 | 19:39

Ben napsal(a):

Vlku,
dneska jsem s Vámi na jedné lodi. Jsem tomu rád.

Co říkáte na Klause?
Když jsem ho viděl, skoro mně ho bylo líto. Ale hned mne to přešlo...
06. 05. 2009 | 19:49

vlk napsal(a):

Bene

co říkám na Klause? Nic. Přesně tohle jsem očekával.Byl dopředu čitelný. A nemám s jeho postojem problém.

Podpis by totiž byl jeho osobní kapitlací a porážkou.
Takže to bude odkládat. Pokud k tomu bud e mít zástupný důvod a bude se za něj moci schovat.

V prvém kole s e ukryje pod sukně jeho senátorské klace. Která chce před US. Má to formální logiku.
Ale jde o skutečnou logiku. On ví, jak US rozhodne.
Jenže jeho skutečnou nadějí jsou Irové. A svým postojem vzkazuje do Irska - když vy NE, tak já taky NE! nejste v tom sami.

Ví co dělá. Protože oponenti LS by těžko ustávali a rgumenatci - jsme jediní v Evropě. Ta nám nabídla ústupky a my řekneme ne? Tohle si jako dvoumilionová země nemlůžeme dovolit....
Jenže - jenže je tady Island! Který názorně ukazuje, jak by to dnes asi s Iry dopadlo, kdyby nebyli v EU a tím i v eurozoně.
Takže shrnuto - nic jiného jsem od Klause nečekal.

Ovšem představuji si jinou situaci- Irové řeknou ano a Klaus bude dělat mrtvého brouka.protože nemá ústavou daný ani termín ani sankci, když nekoná...
A tady bych vůbec nevylučoval, že se toho dožijem!
06. 05. 2009 | 20:12

Evropan napsal(a):

Impeachment?
06. 05. 2009 | 20:52

Karel Mueller napsal(a):

Pane ministře,
zní to velmi hezky a logicky, co jste napsal. Všechna čest.

Ale:
Co je to dnešní Česko? Zlé jazyky tvrdí, že odpadkoý koš SRN a dodavatel erotických pracovnic. Levná pracovní síla, kde kvalifikovaná pracovní síla často pracuje - velmi kvalitně - za mzdu, za kterou by afroněmecká uklízečka nezdvihla koště. Ekonomická základna je v zahraničních rukou, stát nekontroluje ani finance. V zahraničních rukou jsou i media určující všeobecné veřejné mínění.

Stále měl "tento národ" poslední kartu - tu svoji hroudu. Teď přijde i o ni, to je vcelku jasné. Protože ve všech těch krizích, které zmiňujete a které se valí, bude každý myslet jen na sebe. A LS jen umožňuje, aby ti malí byli hadrem v rukou velkých.
06. 05. 2009 | 21:16

Občan ČR napsal(a):

Děkuji Vám páni "senátoři" zradily jste vlastní národ. Měli byste být všichni, kdo jste zvedli pro Lisabonskou smlouvu ruku označeni za vlastizrádce ! Hanba Vám !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hanba senátu, černé skvrny demokracie !
06. 05. 2009 | 21:30

Honza Český napsal(a):

Autor blogu napsal:
jestli České republice něco chybí, tak je to jasně definovaný národní zájem

Obávám se, že je to ještě horší
V české politice se pohybují lidé, kteří většinou ani netuší, o čem je politika
A jakou roli v ní hraje národní zájem
Natož aby věděli, co je zájem evropský a proč je pro nás důležitý
Oni znají jen zájem vlastní či stranický

České republice chybí politici
06. 05. 2009 | 21:50

Krashyn napsal(a):

Nemuzu si pomoct, ale vykriky o vlastizrade nejsou moc konstruktivni debatou Nic spatneho se nedeje, nic spatneho se nedelo ani po vstupu do EU Je to vyvoj, a vize budoucnosti vypada - vedle obrazu minulosti - mnohem pritazliveji Proc to nezkusit? Podle mne narod zanikne, kdyz se s nim uz nikdo neidentifikuje, pokud toto od NAS nehrozi, neni se ceho bat
06. 05. 2009 | 21:54

MA-FU napsal(a):

Děkuji Vám senátoři,zvláště Ti nečitelní,kteří jste zvedli ruku.
Teď Vám ing .Klaus ukáže,jak rozbije ODS.OSD všech frakcí spojte sílu.
Nejsem Váš volič,ale mám dobrý pocit ze schválení LS.
P.S. Nejlpší obhajobu měl samozřejmě "kníže" Karel S.
06. 05. 2009 | 21:55

slušný občan Josef napsal(a):

Svrhněte Klause,ať nepřekáží a nedělá ostudu. Senilní stařec,kterýmu ještě nedošlo, že mu to již odešlo, měl-li to vůbec někdy.
06. 05. 2009 | 22:33

jaxx napsal(a):

Zdá se, že všichni opomíjejí fakt, že Lisabonská smlouva je mrtvá. Odmítl ji jeden stát EU, Irsko. Podmínkou přijetí je souhlas VŠECH států EU. Tak o co tady jde? Bude se souhlas vynucovat násilím???
06. 05. 2009 | 22:52

Al Jouda napsal(a):

jaxx
Irové nejsou blbí - podruhé už euroskeptikům nenaletí a smlouvu schválí. Klaus chce být prostě ten poslední a nejdůležitější signatář, je to tak těžké pochopit ?
06. 05. 2009 | 22:57

jaxx napsal(a):

Al Jouda: A když ne na podruhé, tak na potřetí, na počtvrté atd. Takhle jste to myslel?
06. 05. 2009 | 22:59

čikita napsal(a):

kolik je tobě ty dědku co se otíráš o presidenta,má pravdu ten jediný ví´o co jde,těm ostatním jde o koryta,
06. 05. 2009 | 23:02

Karel Mueller napsal(a):

Všem:
Až president Klaus skončí funkční období, tak ho vzhledem k věku čeká důchod. Definitivně.

Na rozdíl od jiných tady vypočítavost sotva hraje roli. Mám pocit, že v jeho rozhodování hraje roli vlastenectví, ať už si o něm myslíte cokoliv.
06. 05. 2009 | 23:15

radim kadlecik napsal(a):

Ten teď musí rotovat v hrobě , když vidí co se děje.
Nevidím jinou možnost než se ozbrojit a zahájit všelidové povstání.
To co se nepovedlu jistému malíři pokojů se bez mrknutí oka povede hydře z Bruselu:
ein volk
ein reich
ein fuhrer
07. 05. 2009 | 00:34

radim kadlecik napsal(a):

Chudák Pan Masaryk.
Ten teď musí rotovat v hrobě , když vidí co se děje.
Nevidím jinou možnost než se ozbrojit a zahájit všelidové povstání.
To co se nepovedlu jistému malíři pokojů se bez mrknutí oka povede hydře z Bruselu:
ein volk
ein reich
ein fuhrer
07. 05. 2009 | 00:35

im napsal(a):

Hmmm, že by se tu neměřilo stejným metrem – já pán, ty pán?

EU fungovala bez euroústavy (tu hned v prvním kole odmítly Francie a Nizozemsko v referendu, a nikdo je nenutil, aby si referendum zopakovaly – euroústava byla prohlášena za mrtvou), EU funguje i bez Lisabonské smlouvy, tu knokautovalo v prvním kole Irsko.

Podle stejného mustru by se tedy mělo společně začít pracovat na nějaké další nové smlouvě (nebo rukou společnou a nerozdílnou překopat smlouvu z Nice), a ne resuscitovat mrtvolu.

A je-li Irsko nuceno do druhého kola hlasování, mělo by druhé kolo proběhnout ve VŠECH členských zemích znova a jednotným způsobem za jednotných podmínek – je-li v Irsku referendum, mělo by proběhnout ve všech ostatních zemích též.
07. 05. 2009 | 01:07

Carlos V. napsal(a):

Topolanek a vetsina ODS nezradila sve idealy a zasady. Jejich idealem jsou penize a moc, jejich zasadami podlezavost a strach.

Radeji v okovech, ale s kusem zvance, nez svobodne rozhodovat o sve budounosti. Svoboda vyzaduje odpovednost, kdo ji ale nema a boji se ji, rad se svobody vzda za hrst medaku hozenych vrhnosti z projizdejich kocaru.
07. 05. 2009 | 01:44

tata napsal(a):

pane Karel Mueller

Nevim velmi si važim vašich nazoru,určitě mate velky přehled,podle mě s me přiliš mala země stat stranou,možna jste si všiml že vlast je promě dost podstatna ,ale tu mi nikdo neveme a už vubec birokrat z EU,mužemi to trochu znepřijemnit že toto bude v takovém obalu a podobně ale to mi naš birokrat děla dnes a deně,ale moji vlast mi neveme nikdo,to není v normach.paragrafech vlast je v srdci tam žadneho birokrata nepustím.

POKUD se jedna o V.K tady sem asi zaujatej nikdy me simpatije neměl,muže byt co píšete VY,muj nazor je jiný jeho ješitnost v tom hraje velkou roli,ale jak sem předeslal pravdu myt nemusím.JA osobně mam pocit,že kdo je pro evropu neznamená vzdavat se vlasti tudíž u nej žadné vlastenectví nevidím
07. 05. 2009 | 02:11

slav napsal(a):

Stát stranou nejde, za bolševika jsme svým hospodářským a morálním úpadkem možná podpořili mír který už tu je 64 let. Z toho marasu se těžko dostává a být kartou ve hře tomu kdo hraje proti euroatlantickému prostoru může chtít jen ambiciozní haličan. Nebylo by už možné se zabývat jak odstavit některé osoby na vysokých postech, kteří tomuto státu škodí?
07. 05. 2009 | 07:19

Ben napsal(a):

Tato,
já zase nejsem vůči V.K. zaujatý, dokonce jednu dobu - sice už dost dávnou, měl i mé sympatie, ale s tím, co jste tady napsal stopro souhlas.
Vy nejste zaujatý, prostě ho vidíte takového, jaký je...

A s prvním odstavcem, tato, souhlas opět.
07. 05. 2009 | 07:24

jepice napsal(a):

Pane tato,
děkuju.
Cítím to taky tak.
07. 05. 2009 | 07:30

slav napsal(a):

Uzavřená hranice a celní bariéry byly obranou vlasti za bolševika. Kdo chce být čechem zůstane, kdo nechce být figurka ve hře někomu ať se snaží zbavit Klause. Topolánek mi je konečně sympatický, kdybych uměl zapomenout na dalíkoviny a jiné podrazy, konečně pravá noha ve státě. Mirku neudělals všechno dostals tam Klause snaž se ho vystrnadit ale prosím tě bez Dalíka.
07. 05. 2009 | 07:49

Evropan napsal(a):

Panu Karlu Muellerovi:
Jak je vidět,tak diskuse se ubírá směrem politickým.Zatím,co výtečný blog spíše analysuje,řada diskutujících zde předkládá své politické fantasie a poukazuje na historické paralely, přímo úměrné jejich politckému rozhledu.
Vy,pane Muellere,se obáváte ztráty suverenity této země,spolu s panem prezidentem,kterému přejete,aby šťastně dokončil svůj mandát a odešel do zaslouženého důchodu.Ten mu přeju i já.
Dovolte mi, abych se ke způsobu jeho prezidentování v souvislosti s právě proběhlým hlasováním v senátu vyjádřil.
Uvědomujete si, že náš prezident je spolu s prezidentem Polska dnes již jedinou překážkou procesu sjednocování Evropy?(Nemám absolutně žádné pochyby o tom, že úspěch demagoga Ganleye v Irsku se opakovat nebude).Kdyby byl pouze předsedou nějaké xenofobní strany, tak by jej bylo možno tolerovat.Ale jestli tento člověk má patent mluvit za národ, který jeho myšlenky nesdílí, pak by měl odstoupit.Po včerejším hlasování v senátu k tomu přibyl další důvod.A uvědomte si, že zatím má možnost udělat to sametovým způsobem, tak, jak mu to přejete vy i já.
07. 05. 2009 | 08:49

slav napsal(a):

Člověk nad elitami nevím přesně jak se tomu typu říká v německu to byl fuhrer, je těmi elitami zklamán a nepodá jim ruku asi z toho dostanou nějakou nemoc.
07. 05. 2009 | 08:58

smutek v duši napsal(a):

Druhá poznámka je stejně vážná. To, co vypadá jako stádový efekt relativně hladkého přijetí Lisabonské smlouvy ve starších členských stádech, je pochopení, že v EU dochází ke sdílení části vlastní suverenity výměnou za podíl na suverenitě větší, na suverenitě, jež dlouhodobě zajistila Evropě mír a prosperitu. Nezapomeňme, že vlastním zdrojem evropské integrace je utrpení Evropanů za II. světové války. Jen toto utrpení pozvedlo poválečné politické elity nad národní zájmy a ukázalo se, že toto povznesení se vyplatilo všem. Se vzdalováním se bolestné válečné zkušenosti vyhřezává opět v Evropě krátkozraký nacionalismus. Naštěstí ale již se zkušeností, že nadnárodní integrace se vyplácí-----pokud nedošlo k válce,tak díky,rozdělení politických supervelmocí.Nyní bude velmoc jen jedna EU,která je spojená s válečnou politikou celých 60let -USA.A to nyní končí.Neváhám nahlas říct,že mám obavy ,že nebude dlouho trvat a vznikne tady konflikt na bázi národní,ekonomické i politické v globalizované EU.A válka je tady hned.Buď občanská nebo politická.A je po Evropě jako takové.Tohle chcete??
07. 05. 2009 | 08:59

slav napsal(a):

Nejlepší je na všechno vykašlat se smutkem v duši, kam to povede. Ti velcí silní tak zůstanou i ve velkém celku a nebudou mít důvod něco hledat u těch malých protože sdílejí stejný prostor. Možná je to blbost ale absolutní nic je ta největší neznáma (tajemné X). Že se něco zhroutí nelze vyloučit a to ani u EU. Proč ji rušit, když funguje dobře? Aby Klaus mohl dělat balíčky, vzhledem k svému věku už by si mohl vybrat jiné pískoviště.
07. 05. 2009 | 09:24

Rotter napsal(a):

Dekuji za pekny blog pane ministre, mluvite mi z duse. Zijeme si tu v totalni izolaci od sveta, zahledeni do svych problemu a celebrit. Nase priority byly ve srovnani se zapadni civilizaci prizemni. To se meni, spolecnost se otevira a stava se moderni demokracii evropskeho typu. Pomalu. Neverim, ze Klaus je vlastenec. Je jen nejvetsim kohoutem na malem smetisti a nechce si sem pustit konkurenci. Jde mu o moc a o penize. Doufam, ze ho nas parlament vcas odvola.
07. 05. 2009 | 09:26

Evropan napsal(a):

Rotter:
Vidím to stejně.
Obávám se však, že náš parlament díky nedokonalosti ústavy k odvolání prezidenta nemá možnost.
07. 05. 2009 | 09:44

Daňový poplatník napsal(a):

Je to stádní reakce, a stádo se rozprchne, když příjde první velký tlak. Jen připomínám, že jsou evropské země, které do EU nevstoupily, a možná se v nich nějakou dobu udrží evropská civilizace. Chtělo by to co nejdříve přijat Turecko, a problémy EU budou vyřešeny během pár let.
07. 05. 2009 | 09:52

Rotter napsal(a):

Evropan: skoda. Bylo by to docela pikantni a spravedlive zaroven. Klaus s Tlustym odstrelili vladu uprostred ceskeho predsednictvi, tak ted by mela ODS odstrelit Klause. Uz jsou pro nej asi jenom komunisti a par fanatiku z ODS, kteri ji stejne jen ublizi.
07. 05. 2009 | 10:00

vlk napsal(a):

im

milá paní im
pouze drobnost- Irové už jednou hlasovali dvakrát. to když odmítli v prvním referendu přístup nových členů do EU. Včetně nás. Pokládáte tehdejší opakování hlasování v Irsku za nelegitmní ? Nebo relevanci našeho členství na základě takového opakování?
Píšete, že odmítnutá Eu nikomu nechyběla... Nevím. Nemohu osobně říci, že jsem trpěl nějakým dopadem její absence. Nicméně to vůbec nic neznamená. Žiji , převážně v mikro mikro světě. A tohle je záležitost globální.
Jedno vím, zcel a určitě - že prostě nelze řídít něco, kde existuje 27 nezávislých práv veta.
Dál vím, že bez začlenění do co nejširšího společného hospodářského prostoru jednoduše nemáme šanci přežít. Hospodářsky. Současně vím, že nejsme dost bohatí, abychom zaujali pozici přidruženého člena, kterou má Švýcarsko nebo Norsko.
Píšete o měření dvojím metrem, velkým a malým... To máte pravdu. To už funguje dneska. Stav se rozhodně nezhorší.
Stav by se ovšem zhoršil, kdyby LS ČR LS neratifikovala. Staly by jsme se, z klaunů a kašpárků EU, dokonalými parii...
mait totiž dílo obtížně vyjednané dalšími 25 či 26 národy jednostranným aktem by nás diskvalifikovalo na hodně dlouho.
Tolik moje úvahy.
07. 05. 2009 | 10:04

Karel (taky) napsal(a):

Asi před třiadvaceti lety jsem se kvůli bytu přestěhoval kamsi k západní hranici. Po sametovce se mě ptala tchyně: Nebojíš se, Karle, že teďka Němci zase zaberou Sudety - a vy budete bydlet v Německu? Víte, co jsem odpověděl?

Už aby to bylo, maminko!

Stejný názor mám i dnes. Bránit se Evropě znamená snažit se udržet ten zdejší šílený bordel, ve kterém se politikům a spřízněným podnikatelům tak dobře loví - státní milardy...
07. 05. 2009 | 10:11

Ben napsal(a):

Vlku,
dobré úvahy.
Samozřejmě z mého pohledu. Ozvou se jiní, kteří to vidí jinak.

A dík za včerejší odpověď.
07. 05. 2009 | 10:20

Rotter napsal(a):

Karel: Souhlas. Vlastni mafie nas pred vykoristovanim nezachrani, naopak. Lepsi cizi demokrat, nez nas mafian s plnymi kapsami akcii CEZu a plnou pusou narodnich zajmu.
07. 05. 2009 | 11:00

Carlos V. napsal(a):

vlk : Současně vím, že nejsme dost bohatí, abychom zaujali pozici přidruženého člena, kterou má Švýcarsko nebo Norsko.

Jako to proboha vite ? Proc se bey snahy a boje zbavovat nejlepsiho mozneho reseni ?

Jiste, zde je na vine Klaus, ktery prihlasku do EU podepsal.

A ted, po LS, nam asi nezbyde, nez vyuzit jednu z mala vyhod LS a opustit EU a snazit se stat pridruzenou zemi.

Pak muzeme byt partnery v ekonomicke oblasti, nikde jinde to nutne a vhodne neni.
07. 05. 2009 | 13:22

vlk napsal(a):

Carlosi V.

protože onen status - mít práva a nemít povinnosti je evidentně jenom pro bohaté.
Na každou dohodu totiž v civilizaci musí být nejméně dva , co ji chtějí. Tad yby jich muselo být momentálně 27.
Vyžírky nikod nemá rád. A Švýcaři už za ono privilegium docel a tvrdě zaplatili. Nejen penězi. Platí, stejně jako Norové nebo Island docel a hodně. Ale Švajc musel udělat významné ústupky co s e bankovního tajemství týče. A dokonce - musel zavést daˇ ro účty nerezidentů občanů EU.
My EU nemáme co nabídnout, aby nám tu privilej také povolili. Je to celkem prosté.
07. 05. 2009 | 13:35

Karel Mueller napsal(a):

Všem:
Asi bych měl svoje postoje trochu rozvést. Před rokem proběhla diskuze na blogu prof. Hořejšího a tak se omezím na to, co jsem tam tenkrát napsal:

Dobrý večer pane profesore,
na dané téma už proběhla řada blogů, takže diskuze zde už asi bude slabší. Ale protože jste to Vy :-), tak ode mě pár vět.
Vznik evropské konfederace jako protiváhu nově vznikajících bloků je přímo nezbytná. Ale podívejme se především, jaké jsou základní předpoklady ke vzniku evropské konfederace:
- Definování cíle, identity Evropanů a praporu, pod kterým je možné to sjednocení provést.
- Definování zájmu evropské konfederace a její pozici ve světě, jasně definovat zahraniční politiku a obranu.
- Mít vlastní ekonomickou základnu, ovládat media a především jasnou koncepci vyrovnání ekonomik a zejména postupnéh vyrovnání životní úrovně v rámci evropskéch států
- Postupnou integraci omezit výhradně na ekonomickou oblast, do vnitřních věcí jednotlivých států nijak nezasahovat
- Mít dostatečně silný motor sjednocení, který bude postupně nabalovat další státy

Tyto požadavky jsou naprosto kardinální, všechno ostatní je druhotné. Podívejme se na stav jednotlivých položek. (pokr.)
19.06.2008 23:31:35

pokr,
07. 05. 2009 | 14:04

Karel Mueller napsal(a):

-Identita nebyla definována, stále převažuje vize multi - kulti globální vesnice. Máte jen jednu možnost: Evropa původních Evropanů spojená na bázi křesťanství. Lidé mimoevropského původu se musí přizpůsobit, tuto evropskou identitu přijmout, nebo by měli odejít. Tady jsou mé karty (první až třetí) : Víra, vlast a národ. Evropané musí vnímat svoji identitu původních obyvatel Evropy, musí Evropu považovat za svoji vlast a mít k ní vztah a samozřejmě bez víry (přeneseně systém hodnot) je sjednocení nemyslitelné. Bez těchto tří karet ja jakákoliv vize sjednocení s prominutím plácání o ničem.
- Tento bod úzce souvisí s prvním bodem, zahraniční politika je kardinální. Je třeba definovat evropské zájmy a vztah k ostatnímu světu Současnost: Nové státy EU žádnou zahraniční politiku nemají a většinou vzorně poslouchají USA. Hlavní tři hráči (F, GB a SRN) provádějí politiku podle toho, kdo je u moci. Buďto poslouchají USA, nebo se snaží o zahraniční politiku z hlediska svých národních zájmů (resp. toho, kdo je definuje a jak je definuje).
- Ekonomie rozhoduje. Pokud bude ekonomická páteř Evropy v rukou mimievropských kapitálových kruhů, je poněkud úsměvné se snažit o velmoc Evropa. Dnešní svět je ovšem kapitálově propojen, ale čínský nebo ruský kapitál (ale i americký) vystupuje jednotně pod příslušným praporem. Koncepci vyrovnání ekonomik a životní úrovně nevidím, jsme občany třetí kategorie, kteří dstávají za svoji práci zlomek proti původním zakládajícím zemím. Dotace jsou z tohoto hlediska spíš k smíchu a to nechci ani vidět, jak "účelně" jsou využita.
(Pokr.)
19.06.2008 23:53:14

- Ćím méně zasahujete do vnitřních věcí nějaké společnosti, tím méně narušujete kulturní harmonii a předcházíte vzniku animozit. Dnes přebíráme obskurní zákony a různá nesmyslná nařízení, která proces sjednocení určitě neurychlí
O ekonomické integraci jsem mluvil, je integrace a je také praobyčejná neokoloniální hospodářská politika
- Tím motorem může být jen trojlístek F, GB a SRN. Jso schopni se alespoň mezi sebou sjednotit? Mají jasnou koncepci zahraniční politiky, která jednoznačně definuje zájmy Evropanů? Je neměnná po případné "změně u vesla"? Mají na to dost sil politicky, ekonomicky a vojensky. A tady si musíte dát ruku na srdce a říct, že nemají.
EU je slabá. Neskutečně. Dnes ji drží relativně pokupě jen americká ruka. Z oněch životně důležitých 5 karet nemá asi žádnou. Je na průsečíku zájmů USA, islámského světa, Rusů i vstávající Asie. A je v podstatě bezbranná. A trpí naprostou iracioalitou, jak jsem víckrát zdůraznil.
Uvádíte Rusy jako někoho, kdo si její zesílení nejméně přeje. Z mé strany zásadní nesouhlas. Plyne z ruských možností a karet, kterými hrajou. Silná Evropa je pro ně vyhodná - naftu a plyn bude potřebovat dál. Slabá Evropa znamená, že ji bude ovládat někdo jiný. Oni to nebudou a spočítat si to umějí.
20.06.2008 00:06:44

Uplynul rok. Omyly či zásahy do černého nechávám na zvážení.
07. 05. 2009 | 14:06

jepice napsal(a):

Vtip je v tom, že jedna z nejvážnějších příčin slabosti EU je ve způsobu rozhodování. To, na co narážíte, pane Muellere, totiž nebezpečí náhlého zvratu zahraniční politiky v případě změny u vesla v některém z nejvýznamnějších členských států, je vážný argument pro změnu rozhodovacího procesu, a v tom LS znamená první, ale důležitý krok.
08. 05. 2009 | 12:44

im napsal(a):

@Vlkovi, 7. května v 10:04

Milý Vlku, většinou se dostanu ke čtení blogů dost pozdě, když už slušní lidé včetně mé rodiny spí, takže se stane, že mi z nedostatku času leccos zajímavého unikne. To na omluvu, že reaguji na Vaši poznámku až za dva dny, ale nedá mi to, protože LS je jedna z mála věcí, v nichž máme opačný názor.

Hmmm, osm let je dlouhá doba, no a ta paměť – ale matně si pamatuji,u smlouvy z Nice, kdy se EU rozšiřovala z 15 na 25 členů, tak Irové to původní první hlasování pojali velmi laxně, osvěta i účast bídná, výsledek negativní. Nezájem hrozil snad i v dalších státech, takže EU podnikla celounijní osvětovou a vysvětlovací kampań (aby jim niceská smlouva nekrachla, rozšiřoval se taky mj. počet poslanců i korýtek pro různé byrokraty), a Irové dostali ještě jeden pokus (účast dvojnásobná, výsledek kladný). Lisabonskou smlouvu už poučení irští voliči prodiskutovali velmi podrobně pro i proti, v tom je rozdíl.

Vadí mi na LS, že se bude oslabovat postavení středně velkých zemí – třem ze čtyř největších zemí bude stačit sehnat podporu jedenácti třeba malých malých států, aby pohodlně prosadily, co chtějí - podle LS se má stát hlasování kvalifikovanou většinou pravidlem, zatímco jednomyslnost má být výjimkou. Může zde být rozhodnuto takříkajíc „o nás bez nás“ i v citlivých oblastech a budeme muset být vázáni i rozhodnutími, která budou přijata proti naší vůli.

Souhlasím, že Unie je nyní už skoro neuřiditelný moloch. Ale je nutná taková centralizace skoro všeho (až na daně, smlouvy, sociální věci)? Hrozně se mi nelíbí nadvláda různých byrokratů, takové ty směrnice na kde co, od čokolády po kondomy, sedátka traktorů a velikost rajčat (směrnici o křivosti okurek už naštěstí zrušili)?? A ta rozšiřující se „doložka flexibility“, jen byrokrati EK budou vydávat rozhodnutí o různých normách, voliči to nebudou moci ovlivnit, ale chťa nechťa implementovat bruselské normy do zákonů své země budou povinně muset.

Vadí mi toho víc, ale nejsouc ekonom, ani politik, jen otrávená občanka, nebudu to rozepisovat. Tolik moje úvahy. Dobrou.
09. 05. 2009 | 02:04

Černý kašel napsal(a):

Rozjel se hon na Klause. Přitom druhé demokratické (vlastně asi demokratičtější) referendum se v Irsku bude konat až na podzim. Ale pro zichr ...
Doufám, že se nedáte příliš brzy uštvat pane prezidente. Stále je zde dost lidí, kteří si vašeho postoje a své národní identity cení.
09. 05. 2009 | 09:32

TUTORIAL TIPS AND TRICKS napsal(a):

Danke f information
15. 08. 2009 | 20:26

TUTORIAL TIPS AND TRICKS napsal(a):

Danke f information
15. 08. 2009 | 20:29

Free Ringback Tones napsal(a):

thanks you very much for your information
16. 03. 2010 | 00:14

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy