Kříže v italských veřejných budovách

07. 11. 2009 | 20:01
Přečteno 4315 krát
Evropský soudní dvůr pro lidská práva („ESLP“) dal nedávno za pravdu paní Solie Lautsiové, přistěhovavší se do Itálie z Finska: má právo své dítě vychovávat v souladu se svým přesvědčením, a tudíž škola jejího dítěte nemá mít kříž na stěně, když si to tato přistěhovalkyně nepřeje.

Že si většina Italů přeje opak – kříže na stěně? Že by i tato většina měla právo vychovávat své děti v souladu se svým přesvědčením a měla právo na kříže na veřejných budovách? Je zjevné, že když u onoho soudu dojde na náboženské přesvědčení, má pravdu ta strana, která je proti náboženství, úvahy typu většina-menšina nehrají roli. Myšlenka, že volný pohyb osob po Evropě zahrnuje i spravedlivější řešení, totiž aby se paní Solie odstěhovala tam, kde kříže na stěnách nevisí, asi nikoho nenapadla.

Právo má být racionální, ale mně rozhodnutí ESLP nepřipomíná racionalismus, ale (doslova boha)pustou ideologii. Není to ostatně v Evropě první případ. Například i Francie řešila problém se šátky muslimek, jež zakázala ve školách. V Anglii zase řeší zákaz symbolů Vánoc, protože prý hinduisty a muslimy by to mohlo – ovšem k jejich údivu, když s nimi mluvíte - urážet .

Nedělám si naděje, milí čtenáři, že by Češi sdíleli názor italské většiny. Český čtenář může nabýt dojmu, že se ho tento problém netýká. Jsme tolerantní, nevadí nám šátky muslimek a kříže ve veřejných budovách nejsou už devadesát let. V těchto případech jde o náboženské symboly. Ale …

Mně tento případ ale připomněl jednoho příbuzného, jenž učí chemii ve Skotsku. Ten mi vyprávěl, že tamější hinduističtí studenti se dožadují zákazu vaření hovězího v univerzitní menze, protože je to uráží: vždyť krávy jsou posvátná zvířata. A tamější úřady to se vší vážností řeší.

Evropa vymírá, u nás je cca 1,2 dítěte na ženu, jsme tedy daleko od pouhé prosté reprodukce národa (2 děti na ženu). Aby měl kdo pracovat na naše budoucí důchody, máme relativně liberální imigrační politiku. Počet imigrantů z jiných kulturních a náboženských tradic v celé Evropě, byť u nás pomaleji, narůstá. Takže se ptám: až v nedaleké budoucnosti ESLP ve jménu svobody přesvědčení rozhodne, že u nás ve veřejných prostorách nelze podávat ani prodávat hovězí, protože to uráží hinduisty, ani vepřové a alkohol, protože to uráží židy a muslimy, na čí straně budeš Ty, milý čtenáři? Na straně zdravého rozumu, nebo na straně paní Lautsiové?

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

ms napsal(a):

Volný pohyb neboli EU s ESLP nemá moc společného.
07. 11. 2009 | 20:16

Paterik napsal(a):

Nemám nic proti ničí víře, ale je to zcela soukromá věc. Neobávám se zákazu hovězího, vepřového a už vůbec ne alkoholu, ale pokud my jako stát jsme co do náboženství neutrální, pak i jeho instituce by měly být neutrální. V Itálii to ale samozřejmě vidí jinak než u nás.
07. 11. 2009 | 20:31

LEVAK napsal(a):

Vážený pane,v Itálii jsou všichni občané katolického vyznání?
Já když jsem chodil do národní školy tak jsme měli náboženství jako normální vyučující předmět a známku na vysvědčení.Na náboženství jsme se rozdělovali na katolíky a evangelíky.Vždycky jsme záviděli dvěma našim spolužákům,kteří na náboženství nemuseli chodit.Jeden byl z rodiny židovské a druhý příslušník církve československé-husitské.
07. 11. 2009 | 20:37

LEVAK napsal(a):

Apropó pne doktore.Co Vás vede k přesvědčení,že zdravý rozum není n straně paní Lautsiové?Není tomu naopak.My víme,že jste katolického vyznání a proto jste podjatý!Podle mého názoru by jste se neměl k této kauze vůbec vyjadřovat!
07. 11. 2009 | 20:42

iga napsal(a):

to levak
kdo je v teto veci nepodjaty?
07. 11. 2009 | 21:13

iga napsal(a):

to Levak
Domnivate se, ze pani Finka snad v Italii zastupuje zdravy rozum???
Ja si myslim, ze az po cele Evrope budou muset zeny nosit satky a do skoly budou moci vyrazit jen s pisemnym povolenim otce/manzela, pak bude na kriz ve tride pani Lautsiova vzpominat jeste s laskou...
07. 11. 2009 | 21:19

xyz.xx napsal(a):

Jsem zvedavej Levaku, jak budete pokrikovat o podjatosti az se tady nejakemu muslimovi zacne styskat po zakazu hospod a alkoholu vcetne piva. Hned jak vystrizlivite, budete na ulici s transparentem, co.

To uz ale bude pozde milej zlatej, Lisabon jsme podepsali, EU je pro nas uz ridici organ, co naridi to splnime.
07. 11. 2009 | 21:20

iga napsal(a):

to xyz.xx

Jak znam mistni muslimy, tak zakaz hospod padne mezi poslednimi:-) To muzem byt zatim v klidu...
07. 11. 2009 | 21:24

RA napsal(a):

tento případ oživuje jedno přísloví....host do domu, hůl do ruky, tím spíše, když nám host chce přikazovat, co máme ve svém domově dělat.
07. 11. 2009 | 21:24

almost glossed napsal(a):

xyz.xx: Zřejmě jste nepostřehl, že právě logika toho rozsudku by Vás před tím měla ochránit. Nikdo nemá právo přikazovat jiným chovat se podle svého náboženského přesvědčení. Ani kříže, ani zákazy hospod.
07. 11. 2009 | 21:24

Merlin napsal(a):

Pokud rozhoduje většina, je to demokracie.
Pokud rozhoduje menšina, jedné se o diktaturu.
V Italii si ABSOLUTNÍ VĚTŠINA přeje kříže.
Ta Finka prosazuje v cizí zemi diktaturu.
07. 11. 2009 | 21:28

iga napsal(a):

almost glossed

vy jste patrne nepostrehl, ze to soudni rozhodnuti je vysledkem pravnich principu, ktere vychazeji z zido-krestanske tradice a rimskeho prava. V tomto pripade ale had pozira vlastni ocas a pristehovalci ze vsech stran si jen mnou ruce. Postupne jak budou ubyvat krize budeme k zakazu hospod zas o kousek bliz...
07. 11. 2009 | 21:37

Paterik napsal(a):

iqa:

neviděl bycjh to tak tragicky. Škola je instituce veřejná, ale hospoda je věc soukromá. Takže vepřové v ohrožení není.
07. 11. 2009 | 21:46

xixao napsal(a):

vazeni

co se cilite a svalujete vinu na eu nebo nekoho...
to same se prece deje u nas uz dlouho, ve slezsku jsou povinna polsko ceska oznaceni vsude tam kde je alespon jestli se nepletu 6% trvale zijicich polske narodnosti, vcetne skol a skolek dotovanych urady lepe nez ceske
muzeme byt jen radi, ze cikansti spoluobcane nejsou sdostatek zaniceni, to bychom meli v nekterych mistech republiky na obchodech a ulicich i romske napisy
07. 11. 2009 | 21:51

xixao napsal(a):

ale k clanku

myslim si osobne, ze to rozhodnuti je spatne, pani by si mela vybrat skolu, kde kriz nevysi, nebo si najit zem, ve ktere krize do skol nedavaji, nebo se prizpusobit

kina vec by samozrejme byla, pokud by jeji deti vychovavane ateisticky nekdo nutil studovat viru, ale o tohle zrejme neslo
07. 11. 2009 | 21:54

byby napsal(a):

Trochu podobnosti té finky s prezidentem Havlem kdysi shledávám.Časem k ní přibudou příznivci,odvaha a vítězství imponují některým
07. 11. 2009 | 22:08

schlimbach napsal(a):

je to samozřejmě složitá otázka, ale domnívám se, že víra je intimním soukromím každého člověka a proto i její symboly by neměly být vystavovány ve veřejných budovách, kde se může nacházet mnoho lidí s různým vyznáním víry. Vždyť právě nucený projev víry a přizpůsobení se jí je největším zdrojem nenávisti a zášti. Víra by měla zůstat intimní součástí lidského jedince - ono nakonec není ani tak důležité, jaké symboly víry nosí nebo vyznává, důležitější, jak žije...
07. 11. 2009 | 22:22

Brichac napsal(a):

Hmm.. jeste cekam, kdy nejaky obcan, puvodem odkudkoliv, bude pozadovat odstraneni tech odpornych krizu z nasich hrbitovu....
07. 11. 2009 | 22:50

JC napsal(a):

Tragedie je v tom jakýma kravinama se ESLP hodlá zabývat.
07. 11. 2009 | 22:55

xyz.xx napsal(a):

Xixao: je prece rozdil mezi tim hajit prava mensin ( dvojjazycne nazvy ) a tim omezovat nekoho kvuli druhemu. Dvojjazycne cedulky jsou naopak vitane a pozitovni pro vsechny, vetsinu nijak neomezuji a mensine pomahaji. Kdybych to vzal logikou toho rozsudku, pak by ve slezku musely byt zakazany cesky psane cedulky a museli by tam byt jen polske !!!

Uvedomte si ten rozdil prosim vsichni !

Ta Finka nepozadovala a rozsudek ji neumoznil vyvesit si ve skole svoje nabozenske motivy, ale zakazuje ostatnim mit vyvesene ty svoje !!!

A ze jsou hospody soukrome ? No a co ? Koureni v soukromych hospodach je take soukroma zalezitost, nikdo nikoho nenuti do hospody chodit a presto je ve mnoha zemich EU vcetne italie uplny zakaz koureni v sou8kromych hospodach. Proc by nemohl byt zakazany alkohol ? Je prece stejne skodlivy jako koureni a navic popuzuje mensiny. Prece i muslim ma pravo jit na obed do restaurace a nebyt tryznen odpornym pohledem na opilce nalevajiciho se alkoholem. A proto tu je Evropsky soud pro lidska prava, aby pravo toho muslima obhajil ne ?

Optimista byva obycejne jen spatne informovany clovek ;)
07. 11. 2009 | 23:03

xyz.xx napsal(a):

Jeste doplnim: zkuste jet do ortodoxni muslimske zeme a v plavkach se prochazet kolem mesity a popijet z lahve pivo.

Vira je sice soukroma vec, ale pokud v nejake zemi veri opravdu vetsina, neni prece nic neobvykleho ze tam symboly viry visi ve verejnych prostorach. V Italii je 85-90% obyvatel vericich !!! Ostatne takovy chram svateho vita na prazskem hrade je take relikvii viry na verejnem miste, mel by snad byt odstranen aby7 nepopuzoval nejake jine verici obyvatele Ceska ? Tak absurdni je ten rozsudek a jenom ukazuje co nas ceka, az se bude o nas rozhodovat vetsinove nekde v Bruselu, kde o nasich detailnich zvyklostech nemaji ani potuchy a hlavne je vubec nezajimaji.

Spousta lidi nenavidi Klause, je opravnene pozadovat, aby jeho portret nevisel ve skolach ?
07. 11. 2009 | 23:13

ms napsal(a):

xyz.xx prosím, nemíchejte do rozhodnutí ESLP Brusel, ta s tím nemá nic společného.
07. 11. 2009 | 23:45

s... napsal(a):

Statni isntituce by meli byt proste nabozenskych symbolu. Pokud je stat sekularni, jeho pravo nevychazi z nabozenskych postulatu, ale s prav obcana (tak je to jiz od dob Rima), ktera jsou vlastni vsem obcanum, at jiz jsou jakehokoliv vyznani. To je zaklad naseho prava, ne desatero, saria a dalsi.
Mimochodem, pokud povazujeme Evropu za jednu z nejsvobodnejsich oblastí sveta, je to prave durazem na prava jednotlivce, křesťanství v tom hraje ne zanedbatelnou, ale podružnou roli. Jako pravni zaklad je krestanstvi destruktivni stejne jako ostatni nábozenství.

Priklad ze skotske jidelny bych nedaval s tímto do souvislosti, je to malichernost a navic, pokud je tam hinduistu vetsina, tak je to podle logiky pana Svobody vporadku, stejne jako s krizem v Italske skole.
08. 11. 2009 | 01:15

Hurá napsal(a):

Ideologie je právě kříž ve veřejných budovách !
08. 11. 2009 | 01:31

Ladislav Koubek napsal(a):

Většina komentářů pomíjí podstatu věci: nejde o to, jestli kříže ano nebo ne. Jde o to, že to by si měl rozhodnout každý stát sám. A EU teď bude nakazovat Itálii, jak to má mít. Také chtějí nakazovat nám, že svíčková v restauraci nesmí být podávaná po více než 3 hodinách (je to blbost) a pak třeba Rakousku, že obchody musí mít otevřeno i v neděli, i když Rakousko nechce.

Podstatu vidím v tom, že EU mluví zcela zbytečně státům do věcí, které by si měly rozhodovat samy. A to se mně nelíbí. Takže ať si to Italové dělají s kříži jak chtějí.
08. 11. 2009 | 03:05

Petr z Tábora napsal(a):

Pár poznámek:
Souhlasím s autorem.Finskou stěžovatelku nikdo nenutí žít v Itálii, Indům v Přední Indii nikdo nebude nabízet hovězí, muslimům doma vepřové, Asiati si doma mohou baštit psíčky bez českých omezení.
Proč se instituce EU vměšují členským státům i do takovýchto detailů. Vůbec se touto causou neměli zabývat.EU jen dokazuje, že je socialistická organizace a snaží se vše řídit jak svého času u nás "velká strana".
Jsem sice pokřtěný, ale do kostela nechodím. Nicméně kříž by mi rozhodně nevadil ani na našich školách. Pro mne to není symbol jen katolické víry, ale je symbolem křesťanství na kterém stojí naše civilizace, ať už jsou lidé věřící či nevěřící.Kříž by neměl urážet ani muslimy.
08. 11. 2009 | 06:13

Merlin napsal(a):

Petře z Tábora,
muslimy uráží zásadně vše co není islámské. Korán dělí svět na dvě části. Na tu kterou islám už ovládá a na tu kterou teprv ovládne.
08. 11. 2009 | 08:07

Pepa Řepa napsal(a):

s...
on je náboženským symbolem i znak červeného kříže. Proto máte všude v islámském světě půlměsíc.

Taky červený kříž zakážete používat?
08. 11. 2009 | 09:21

Stařeček napsal(a):

kruci udělejte něco s tím b...m co tu propaguje ty boty.
08. 11. 2009 | 09:24

Pepa Řepa napsal(a):

Ještě bych připomunul, že je křes´tanským symbolem i ryba.

Pravda, ve školách není, ale neuráží někoho?
08. 11. 2009 | 09:29

student napsal(a):

Nejvíc by pomohlo kdyby se všichni náboženští pedagogové shodli na společné učebnici.
U každého náboženství by bylo napsáno kdy a jak vzniklo. Co bylo prokázáno a co jsou jen pověsti. Co má dané náboženství společného s ostatními a naopak, kde je v rozporu. Co dané náboženství přineslo světu a naopak kolik mrtvých má na svědomí.
Pak by bylo zcela jedno co visí na stěnách.
08. 11. 2009 | 10:21

Lila napsal(a):

Dost dobře to nechápu. Každý máme někde svůj domov a když se rozhodneme žít v jiné zemi, měli bychom ctít tamní zvyklosti, nebo si vybrat zemi, kde těch třecích ploch bude co nejméně.

To je jako kdyby k nám přišel někdo na návštěvu a začal nám rozkazovat, co můžeme doma mít a co ne, co máme vařit a jak se máme oblékat...
A tak se to má i s těmi kříži, případně šátky, mešitami a ostatními náboženskými symboly.

Myslím, že je ve vlastním zájmu každé země, aby si uchovala to, co je jí vlastní - své tradice a kulturu, pak nikomu nebude hrozit, že se v Evropě rozpustí jako kostka cukru.
08. 11. 2009 | 10:55

Lila napsal(a):

Levak

Nejsem bůhvíjaký znalec Itálie, to spíš paní Silvie, ale křesťanské kříže tam visely i v každém hotelovém pokoji.

A co až naše příští muslimské spoluobčany budou urážet sochy svatých na Karlově mostě? To je pak naházíme do Vltavy?
08. 11. 2009 | 11:00

Kritik napsal(a):

Autorova otázka "na čí straně budeš Ty, milý čtenáři?" je pro skutečně svobodného člověka a křesťana irelevantní. Pod symbolem kříže se v dějinách odehrávala zvěrstva, za něž se dodnes musí všeobecná církev propadat hanbou až hluboko pod zem.
Symbolika je naprosto bezvýznamná. Důležité je, co se nachází v srdci. A to nelze nijak zakázat. To je opravdová a skutečná svoboda.

Ostatně, jednání moci, popisované autorem, není nic neznámého - viz citáty:

[Matouš 10:22]  Budou vás všichni nenávidět pro mé jméno; ale kdo vytrvá až do konce, bude spasen.

[Matouš 24:9]  Tehdy vás budou vydávat v soužení i na smrt a všechny národy vás budou nenávidět pro mé jméno.

[Marek 13:13]  Budou vás všichni nenávidět pro mé jméno; ale kdo vytrvá až do konce, bude spasen.

[Lukáš 21:12]  Ale před tím vším na vás vztáhnou ruce a budou vás pronásledovat; budou vás vydávat synagógám na soud a do vězení a vodit před krále a vládce pro mé jméno.

[Lukáš 21:17]  A všichni vás budou nenávidět pro mé jméno.

[Jan 15:21]  Ale to vše vám učiní pro mé jméno, poněvadž neznají toho,který mě poslal.
08. 11. 2009 | 11:04

s... napsal(a):

Už to tu padlo, ale pro ty co to nepochopili:
Evropský soud pro lidská práva NENÍ institucí Evropské unie. Evropsky soud vznikl dříve než EU a soudit se u něj mohou občané všech států, včetně např. Ruska.
08. 11. 2009 | 12:56

hanah napsal(a):

Pane Stejskale,
prosím o Vaše vyjádření k příspěvku paní Nuby z 9.20 hod., zda je v souladu s kodexem diskutujících či nikoliv.
Děkuji
08. 11. 2009 | 14:30

češka napsal(a):

Vázení, je zarázející, ze rešíte problém Itálie, ale náš chudák Jezíšek, který i za socialismu nosil dárky, dokonce i do mně známých zidovských rodin, byl nemilosrdně preválcován Santou, všechny nechává chladnými
08. 11. 2009 | 16:21

češka napsal(a):

To Lila,
uz se stalo, a nemusí to být muslimové.
Stačí pan Sidon, kterému se nelíbí zidovský nápis na Krucifixu.
Dokonce jeden jeho souvěrec jej poškodil.
08. 11. 2009 | 16:27

Karel Mueller napsal(a):

Pane Svoboda,
dotkl jste se problému, který zde omíláme léta a tak se mi nechce opakovat mnohokrát řečené.

Samozřejmě, pokud evropské národy nebudou považovat zvýšení natality za absolutní prioritu a neskončí s multi-kulti, tak Evropa padne a tyto národy dost neslavně svojí historii zakončí.
08. 11. 2009 | 17:48

Lila napsal(a):

To Češka

Co se týče Ježíška, jsem optimistka, přežil Dědu Mráze, přežije i Santu.

Ale co se týká budoucnosti Evropy, tak mě optimismus přechází. Vidím to stejně jako pan Mueller. Tak mě napadá, kdo vlastně nosí dárky dětem muslimů?
08. 11. 2009 | 19:27

LEVAK napsal(a):

Ad Lila:vážená syndrom asijského obrazoborectví(viz třeb činy Talibánu) je v našem národě poměrně dost "zažrán".Jen si vzpomeňte na rok 1918,mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze,Frantu Sauera,kterému mohutně pomáhala Milada Horáková.Nebo na starého zbrojnoše jeho syna Jana jak likvidovali Švermův pomník a natírali tank na růžovo.Nebo na toho imbecilního místostarostu v Brně,který zřejmě se chtěl nějak zviditelnit a jeho inteligence mu nedovolila lepší uplatnění, jak usilovně vysekávál státní znak bývalého SSSR z pomníku padlých.
A mohu Vám grantovat,že až sem nakluše muslimské bratrstvo najde se zejména v Praze dost takových následníků Franty Suera,kteří, aniž by to ti mohmedáni chtěli,budou házet svaté z mostu do Vltavy!
08. 11. 2009 | 20:12

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden hrubě urážlivý příspěvek (cosi o "arogantní tlamě"), neboť tyto jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů

P.S. Paní hanah, paní Nuba ten příspěvek nepsala (mimochodem hulvátství v žádném případě není její styl)
08. 11. 2009 | 21:27

majolenka napsal(a):

píšete ....
Právo má být racionální, ale mně rozhodnutí ESLP nepřipomíná racionalismus, ale (doslova boha)pustou ideologii. .........tak z toho jsem opravdu na rozpacích, faktem je, že Itálie je z velké části katolická, je to dáno historií, kdysi velmi silnou pozicí Vatikánu, který má však stále silný vliv na politické a občanské dění a to do tak absurdní míry, že dnes fungují "desátky" u státních zakázek ve prospěch Vatikánu, že Vatikán je zapleten do obchodu s mafií, jedna s posledních kauz např. banka Ambrosiana, a jiné, občanské pak, zákazy interrupcí, apod. otázka není zda šátek nebo kříž, na ulici v Itálii uvidíte "zdá se překonané" symboly jako Che Guevarra, ta otázka je mnohem složitější, Vatikán je zkostnatělý a troufám si napsat zkorumpovaný, skutečnost, že v 21. století vatikánští kněží podporují exorcismus, "rozdají" 2 x zdrávas a svinstvo je odpuštěno, se té finské matce popravdě ani nedivím, pokud se jedná o státní NIKOLIV CÍRKEVNÍ ŠKOLU, pak dávám za pravdu finské matce, Itálie je sekularizovaný stát, a má se tak také chovat ke svým občanům, což samozřejmě platí o všech náboženstvích.......zdá se však, že je stále tendence rozdmýchávat náboženské nesváry, ze strany nesekularizovaných států se snad ani není čemu divit, tamní občanská společnost je Z ÚHLU pohledu evropana zaostalá a nedemokratická, a v mnoha ohledech s tím souhlasím, TAKÉ souhlasím s tím, že přistěhovalec by měl přijmout zákony a zvyklosti té které země, kterou si zvolí jako bydliště či nový domov, ale povyk okolo tohoto rozhodnutí mi příjde pouze útokem na ES a strašení, nebo stejně pokrytecké jako když v USA půjdete bručet za odhalené ňadro nebo rektální pohlavní styk mezi manželi, ale zbraň držet může kdejaký psychopat ...velmi hrubě řečeno
08. 11. 2009 | 22:21

Lila napsal(a):

Leváku,
poupě v rozpuku už nějaký pátek nejsem, ale že bych se mohla rozpomenout na rok 1918 a bourání mariánského sloupu, tak to mě hodně přeceňujete.

Až docela nedávno jsem se dozvěděla, že zbourání ono sloupu nebyl projev spontánního odporu Čechů proti habsburské monarchii, ale organizovaná akce F. Sauera a žižkovských řezníků, za kterou dostali zaplaceno.
O likvidaci Švermova pomníku, přiznám se, nic nevím; na odstranění pěticípých hvězd z pomníku padlých v Brně nemám vyhraněný názor; ale faktem je, že na náhrobcích německých vojáků rozesetých po Evropě, jsem háknkrajce nikde neviděla.

A co se týká tanku č. 23 přetřeného narůžovo, tak to mě doslova nadchlo, vidím v tom jisté - mně sympatické (protiválečné) gesto.

Mimochodem, ten tank byla pouhá atrapa, o žádný autentický kousek nešlo, a pak to číslo 23! V osmašedesátém se říkalo, že to byl vzkaz Rudé armády z roku 1945: za třiadvacet let jsme tu zpátky.
08. 11. 2009 | 22:23

Deny napsal(a):

A mě zase pobuřuje "taťka Tunel", jehož obraz visí ve školních třídách. Vadí mi např. jeho názor, že nezná špinavé peníze. Mám šanci u ESLP? :-)
08. 11. 2009 | 23:23

Silvie napsal(a):

Ne, že bych katolíky měla ve zvláštní oblibě, ale v tomto případě platí - bližší košile, než kabát.
Evropa má nepochybně křesťanské kořeny a proto pokládám za sebezáhubné dávat takový prostor jinověrcům - nemluvě o militantním islámu.
Jakkoliv tedy mám velmi vážné výhrady proti bigotním katolíkům, budu vždycky stát na jejich straně, bude-li ohrožena podstata jejich existence.
Až totiž zmizí z našich kostelů kříže, zmizí i ty kostely a nahradí je plíživě mešity, korán a náboženská nesvoboda.
Jsem zásadně proti tomu, abychom hostům v našem domě dovolovali náš dům od základů měnit a přestavovat.
Byl by to začátek konce.

Pokud zdánlivě odbočím - kolik podobných vojáků-muslimů, jako ten, který vystřílel celou rotu, je v americké armádě?! Neměla jsem tedy pravdu v tom, když jsem tvrdila, že i tady v Evropě máme pátou kolonu, která jen číhá na příležitost?
A neměla jsem pravdu v tom, že muslim za žádných okolnosti nepůjde bojovat proti bratrovi ve víře?! Budou chtít po těchto zkušenostech ještě američtí vojáci-nemuslimové mít po boku v armádě naprosto nespolehlivé a podlé muslimy?
Neměli bychom si z toho vzít taky nějaké ponaučení?
09. 11. 2009 | 08:43

hanah napsal(a):

Pane Stejskale, děkuji.
Paní Nubě se omlouvám, netušila jsem, že příspěvek nepsala ona.
Zdá se, že jej psal ten, kdo je pro tentokrát Deny.
Hezký den
09. 11. 2009 | 11:24

patriot napsal(a):

Kdo věří nesmyslům, které kříž představuje, ať si nosí třeba křížek na krku, na svém vlastním krku. Bez ohledu na ostatní argumenty, na stěnách veřejných škol nemá symbol duševní zaostalosti co pohledávat.
09. 11. 2009 | 11:44

LEVAK napsal(a):

Ad Lila:"Kdo nezná své dějiny je nucen si je zopakovat!"
09. 11. 2009 | 12:58

Taoiseach napsal(a):

Vážený pane doktore,

nahoře už to poněkud načal kolega Paterik: je třeba rozlišovat věci občanské a věci kulturní. Jak se ostatně píše v té vaší knížce "Dávejte Bohu, co je boží, a císařovi, co je císařovo." Uznávám, že to není vždycky snadné a že muslimské šátky ve francouzských školách jsou poněkud na hraně. Nicméně tyto šátky zdobí/hyzdí hlavičky jednotlivých děvčátek - což není případ křížů v italských školách, které jsou pro všechny, a proto musí být neutrální.

Schlimbach - můžu jenom souhlasit.
09. 11. 2009 | 15:45

Lene napsal(a):

Jsem toho nazoru, ze pokud si nekdo vybral urcity stat ve kterem zustal po emigraci - ta zeme jej prijala - mel by respektovat tuto zemi a ne ji nasilim vnucovat svoje nabozenstvi a tradice - pokud mu to vsechno tolik chybi asi nebyl duvod k emigraci tak silny a muze se klidne vratit odkud prisel, kdyz neumi byt tolerantni a nerespektuje ty, kteri mu vysli vstrict. A pokud je te fince doma zima a sla za sluncem - at ji koupi horky slunicko a letenku do Finska - a neotravuje blbostma vlastniho pocitu dulezitosti.
19. 11. 2009 | 19:06

af napsal(a):

Náboženství (žádné) nemá ve škole co dělat, protože to je škola kde se má něco skutečného učit, a ne nějaká modlitebna.
A jestli někdo nechce jíst vepřové nebo hovězí, tak nemusí, a místo toho se může jít třeba pást, pro mne za mne.
Myslím si, že není správné brát přehnané ohledy na náboženství, to bychom dopadli moc špatně.
****************
Otázka jestli křesťanství nebo islám, je myslím nesprávná. Radějí ani jedno, ale křesťanství se dá někdy tolerovat, islám asi těžko.
19. 11. 2009 | 22:38

Felix napsal(a):

YJen krátký komentář - spousta diskutujících tu nadává na Evropskou unii. Evropský soud pro lidská práva nemá s EU NIC společného. Jde o orgán Rady Evropy, tedy úplně jiné mezinárodní organizace, která sdružuje celkem 47 států , a spousta z nich se ani v Evropě nenachází.
20. 11. 2009 | 16:29

petr napsal(a):

ano,náboženství ze škol!
školy jsou od toho aby se za rohem a v nich čudila tráva
20. 11. 2009 | 16:57

Blekac napsal(a):

Kříže nebrat, šátky taky ne.
20. 11. 2009 | 17:09

Alan i Delon napsal(a):

Nedávno běhal po NETu opis projevu australského premiéra, který ostře řekl všem muslimským imigrantům, že mají povinnost pokud chtějí žít v Austráli se přizpůsobit místním zvyklostem, nebo ať vypadnou a odstěhujou se!
Myslím,že nastal čas v EU slušně ale důsledně vyžadovat od nových přistěhovalců dodržování místních zvyklostí a zákonů!
20. 11. 2009 | 19:24

lucifer napsal(a):

Pane Svobodo,nabádáte paní Lautsiovou, která se rozhodla žít v Itálii, aby se odstěhovala tam, kde kříže na stěnách nejsou. Proto by bylo zapotřebí,aby jste zvážil svůj osud s ateistickou společností ČR a odstěhoval se tam , kde vládne teismus?
21. 11. 2009 | 22:16

Petr napsal(a):

Předseda vlády Kevin Rudd - Austrálie
Muslimové, kteří chtějí žít podle islámského práva Sharia, byli ve středu vyzváni, aby opustili Austrálii, čímž se vláda zaměřila na radikály ve snaze odvrátit možné teroristické útoky.
Rudd sám pak rozhněval některé australské muslimy prohlášením, že podporoval špionážní agentury ve sledování národních mešit. Cituji:
"Přistěhovalci, ne Australané, se musejí přizpůsobit. Přijměte to, nebo odejděte. Jsem unavený obavami tohoto národa z toho, zda nejsme ohroženi nějakými jedinci či jejich kulturou. Od teroristického útoku na Bali jsme u většiny Australanů zaznamenali nárůst vlastenectví."
Naše kultura se vyvíjela během více než dvou století bojů, zkoušek a vítězství milionů mužů a žen, kteří usilovali o svobodu. Mluvíme převážně anglicky, ne španělsky, libanonsky, arabsky, čínsky, japonsky, rusky, nebo jakkoli jinak.
Tudíž pokud se chcete stát součástí naší společnosti, naučte se jazyk!
Většina Australanů věří v Boha. Není to žádný politický pravicový nátlak, ale prostý fakt, neboť právě křesťanští muži a ženy založili tento stát na křesťanských principech, což je jasně zdokumentováno. A je jistě vhodné, aby to bylo vyobrazeno na stěnách našich škol. Pokud vás Bůh obtěžuje, navrhuji vám, abyste uvažovali o jiné části světa jako svém domově, neboť Bůh je součástí naší kultury.
Vaši víru můžeme akceptovat, a nebudeme se ptát proč/./ Vše, co žádáme, abyste vy akceptovali tu naši a žili s námi v souladu a pokojném soužití.
Tohle je naše země, naše půda a náš způsob života. Dáme vám veškerou příležitost k tomu, abyste toto všechno mohli užívat. Ale jakmile jste si začali stěžovat, naříkat a remcat o naší vlajce, našich závazcích, naší křesťanské víře nebo našem způsobu života, velmi Vám doporučuji využít další přednosti naší skvělé australské svobody - právo odejít.
Pokud jste nešťastní, odejděte. Nenutili jsme vás sem přijít. Požádali jste, abyste tu mohli být. Tak přijměte zemi, která přijala vás."
22. 11. 2009 | 18:13

karel napsal(a):

Začíná to zákazam kříže ve školách,skončí to zavedením práva šarija a islámským režimem.Lidská práva a multikulturalismus jsou zbabělé a slabošské ideály které zbavují západní národy možnosti se bránit před přívalem jiných,agresivních kultur.Ale přece jen začíná svítat na lepší časy,lidi cítí ohrožení a proto posilují nacionální srany,samozřejmě hlavně v oblastech kde se nepřispůsobiví přivandrovalci množí nejrychlej.
22. 11. 2009 | 21:52

Jarda napsal(a):

Také by se mi nelíbilo, kdybych musel někde - nebude-li to kostel církve, ale z mých daní placená veřejná instituce - na symbol jedné církve, ať už jsem ateista nebo věřící jiného vyznání. Stát nemá preferovat nějakou víru, ale má umožnit svobodné vyznání všem.
22. 11. 2009 | 23:40

tora napsal(a):

Počet imigrantů z jiných kulturních a náboženských tradic v celé Evropě, byť u nás pomaleji, narůstá. A Evropa umírá - civilizačně. Frančistán je toho důkazem! Autor a jemu podobní budou hnít v hrobě, kdy Evropa bude jen bezcenným odcizeným arabsko-černošským, často hořícím smetištěm prolezlým islámem s neproduktivním obyvatelstvem resp. obyvatelstvem společensky, kulturně a ekonomicky nepoužitelným viz. etnická ghetta a bizardní Frančistán jako deklasovaná velmoc na socialistické cestě k hospodářské a etnické kvalitě Afriky. Dnešní Evropa není o perspektivách, ale o štěstí, které přeje připraveným a to jsou ti, co s Evropou za třicet let nepočítají. Autor a jemu podobní neomarxisté, vyznávající multikulti marasmus a společenský rozklad, degradují Evropu na odduševnělé monstrum Svazu evropských socialisticko-islámských republik se zbytečnými nadnárodními institucemi bez většího potenciálu jako je zbytečná Rada Evropy nebo EU. Jsou to jen odkladiště podřadných politiků! V případě rozsudku bych očekával odmítnutí akceptovat soudní rozhodnutí nejen ze strany Itálie, ale i dalších zemí a patřičnou volbu obyvatelstva pro politiky, kteří to udělají. Neboť tyto instituce jsou prolezlé neomarxisty uvadající květinové generace, kteří se evidentně inspirovali komunistickými soudruhy, snad jen s tím rozdílem, že našli ve jménu utopistických vizí zalíbení ve stále okatější barbarizaci Evropy. Pokud není člověk nucen ke katechismu, kříže mi nevadí. Bohužel, soudruzi v Bruselu nebo ve Štrasburku dnes volí politiku - kříže vadí, cizorodé a nechtěné mešity nevadí! I Rada Evropy se přihlásila k trendu EU, tj. k institucím potírající tradice a naopak podporující islamizaci, kriminalizaci a barbarizaci Evropy ve jménu jakých si potřeb, které jiné ekonomiky, vyspělejší a s větším potenciálem takto neřeší např. Japonsko. Japonsko s ještě horším demografickým vývojem. Já na stará kolena počítám s Čínou, Jižní Koreou, Austrálií, Novým Zélandem, Chile nebo Argentinou, ale s multikulti balastem současných soudruhů nepočítám. Stejně tak jako sta tisíce Britů nebo desetitisíce Nizozemců opouštějící své země a ve velké míře i neperspektivní a stále se kvalitativně zhoršující EUropitán!
23. 11. 2009 | 03:24

tora napsal(a):

to Karel: Ano souhlasím. Současný politický establishment Evropu zásadně poškozuje. Hospodářsky se stává nekonkurenceschopná, tak jak znekvalitňují populaci, v podstatě neperspektivními přistěhovalci s kulturně-civilizačně nekompatibilních okruhů, bez potenciálu civilizačního a vědecko-technického rozvoje a přínosu. To se týká zejména přistěhovalců z Afriky. Začíná to tímto pracovním nepotenciálem:

http://www.tyden.cz/rubriky...

A skončí to odchodem do Číny s kvalitnější, pracovitější a bezproblémovější pracovní silou! To vše časem urychlí levičácký diktát rovnosti, jménem antidiskriminační zákon, který nutí přijímat tento nepotenciál a produkt neomarxistické ideologie multikulti. To v Číně jistě hrozit nebude! Hlavně, že Evropa potřebuje pracovní sílu. Ale položit si otázkou, jakou přijímá? To je politicky nekorektní!Stejně tak otázka, jak je ekonomicky produktivní romská komunita a jaká je perspektiva!:-)))))
23. 11. 2009 | 03:47

tora napsal(a):

to Petr: To chce klid! Evropa se pod tíhou nezaměstnaných, leč prý "potřebných" přistěhovalců celkem brzy zhroutí. Ti co to sem tahají, hovoří o pracovní síle. Ta však pracuje jen pár let, o integraci nestojí a pak spíše nepracuje. Etnická ghetta ve Francii a jinde - nezaměstnanost cca 40% a více. Přemnožování této nekvality povede jen k:
http://www.eng.gees.org/art...
http://www.telegraph.co.uk/...

Bohužel, zatímco doposud byla česká společnost saturována bezproblémovou imigrací z Ukrajiny a dalších států bývalého SSSR nebo bezproblémovými Vietnamci, díky EU bude muset přijímat i nepoužitelné, nepotřebné a problémové přistěhovalce z Afriky, Středního a Blízkého východu! Multikulti problém dnes však v mnoha státech Evropy vede k vzestupu vyhraněnější pravice a to z důvodu kriminality, rozkladu společenské koheze a faktu, že jsou příslušníci těchto kultur spíše rušivým a nebezpečným elementem, než-li obohacujícím! Současní politici to však nepřipouští. Proto: Ultrapravicové proudy v Rakousku - 30%, Švýcarsko - 29%, Wilders - možná nizozemský premiér, po multikulti agitaci v BBC uvažuje nad volbou BNP -20%, Liga Severu - ve vládě, Norsko - nejsilnější pravicová strana atd.
23. 11. 2009 | 04:15

wedding dresses napsal(a):

Zpívejte si, ti co umí jen falešně. Broukejte si.
30. 11. 2009 | 03:51

Free Ringback Tones napsal(a):

thanks you very much for your information
16. 03. 2010 | 00:06

Kristin21Olson napsal(a):

People in every country get the <a href="http://bestfinance-blog.com...">personal loans</a> from various creditors, just because it's easy.
20. 08. 2010 | 16:37

viagra napsal(a):

ifcorc http://mlppeb.com/ <a href="http://jnneor.com/ ">iljpye</a> [url=http://xydqmw.com/]iljpye[/url]
24. 11. 2012 | 11:38

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy