Nedělní nakupování u německého ústavního soudu

07. 12. 2009 | 16:02
Přečteno 4140 krát
V záplavě jiných novinek mohla, milí čtenáři, zapadnout jedna zajímavost nezanedbatelného významu. Německý ústavní soud nedávno rozhodl, že "pouhý hospodářský zájem o obrat ze strany majitelů obchodů a každodenní zájem o nakupování potenciálních zákazníků zásadně nestačí k tomu, aby se ospravedlnila otevírací doba prodejen o svátečních dnech" (LN 2.12.09, s. 16).

V Německu to ovšem není taková revoluce: ochrana neděle je ústavně zaručena, odpočinek zaměstnanců a možnost jejich sociálního života má absolutní přednost. Pro české ucho to zní jako sdělení z Marsu: cože, ono neexistuje něco jako ústavní právo na nedělní nákupy? Přesto jsme ale nemohli dostat lepší téma k adventnímu přemýšlení.

První, co mě napadá, je, že si myslíme, jak jsme od středověku pokročili. Nuže, dříve nebyly volné soboty, jen neděle, ale bylo navíc 99 tzv. zasvěcených svátků v roce, kdy se- stejně jako v neděli - nepracovalo. Když si posčítáte naše dny pracovního volna, asi ke stejně vysokému číslu nedospějejte. Jsme na tom hůře než naši středověcí předkové.

Dále: německý ústavní soud sídlí v Karlsruhe. To je cca jen 70 km od Štrasburku, sídla Evropského soudu pro lidská práva, jenž nedávno rozhodl o vyhoštění křížů z italských veřejných škol. Krátká vzdálenost fyzická, ale vzdálenost právní? Jak by ta kauza dopadla v ultraliberálním Štrasburku?

K adventnímu přemýšlení je ono soudní rozhodnutí vhodné i proto, že se týká i nedělí adventních. Nemožno nakupovat vánoční dárky ani o adventní neděli? Proč má mít nějaká abstraktní ochrana neděle, odpočinku a společenského života menšiny přednost před přáním většiny? Vždyť ve zmíněné italské křížové kauze jsem přece nedávno kritizoval to, že přání většiny muselo ustoupit přání jednotlivce. Jsou snad ony hodnoty důležitější? A má někdo právo je vnucovat ostatním?

Řekl bych, že ono německé ústavní sdělení je mnohem hlubší. I když právní argument mluví o společenském životě prodavačů, německá ústavní ochrana neděle je o ochraně společenského života všech Němců. To sdělení je dvojí i pro ty, kdo neuznávají původní náboženský základ ochrany neděle:
(i) člověk potřebuje k životu čas na sebe a na klidné setkání s jinými lidmi,
(ii) nakupování není společenský život.

Také vám vadí, jak jsou lidé na sebe nervózní a agresivní? Možná je to také tím, že i přes víkendová volna nemají čas na sdílení a na bezstresových 24 hodin týdně. Nevím jak vy, ale už jenom proto bych ústavní ochranu neděle uvítal i u nás.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

neo napsal(a):

Ano jistě.

Jen mocný politik může občanům říci, zda je pro ně lepší být v neděli doma nebo třeba nakupovat.
Občan potřebuje tuto radu politiků a nejlíp je to zakotvit do zákona.

vždyť prostý občan se sám neumí rozhodnout.

kdy zakotví v Ústavě paragraf na povinnost soulože 4krát do týdne, ale zase ne víc jak 6krát?
07. 12. 2009 | 16:09

student napsal(a):

Pane Svobodo, už jsem takové jako jste vy viděl. Horlivě přesvědčují všechny sousedy, že je bezbožné v neděli pracovat.
Tvrdě za tím stojí a poruší to jen když chtí pracovat na svém domě, nebo sekat svou trávu. To pak jde veškeré náboženství stranou.
07. 12. 2009 | 16:27

Milan napsal(a):

A teď si můžeme začít tipovat, jak dlouho to potrvá, než to někdo napadne u nějakého toho eurosoudu jakožto náboženský útisk a náboženskou netoleranci spočívající ve vnucování křesťanského nedělního klidu nekřesťanům, muslimům a ateistům zejména.
07. 12. 2009 | 16:28

neo napsal(a):

Jen bych ještě dodal.

kdyby pouze ČR sáhla k ústavnímu právu na volnou neděli, zhroutila by se celá společnost.

zajímavé, že je zde řeč pouze o prodavačích(kách), ale dopřát neděli třeba policajtům, hasičům, dělníkům v nepřetržitých provozech,pilotům nebo komukoli jinému, to zas ne, že?

představte si ten božský klid, kdyby se v neděli opravdui nic nedělalo...tak trošku konec světa, ne?
07. 12. 2009 | 16:37

Jedla napsal(a):

neo:

jaký je rozdíl mezi svobodou a vykořeněním?

Je jedle vyvrácená z kořenů svobodná, protože nemusí růst na místě, kde semenáček vyklíčil, i s vědomím, že právě usychá, umírá?
07. 12. 2009 | 16:40

neo napsal(a):

Jedla:

teda nevím co tím chtěl básník říct.

pouze upozorňuji na fakt, že politik není nejchytřejší osobou na světě, která by měla mít právo přikazovat lidem co maj dělat v neděli a už vůbec by se jejich "ochrana" neměla vztahovat jen na prodavačky.
07. 12. 2009 | 16:43

Líný černý pes napsal(a):

to neo :

V Holandsku je křesťanská církev(gereformeren), která v neděli dovoluje pouze návštěvu kostela, čtení Bible a rozjímání. Nesmějí cestovat ani nic používat, natož pracovat. K mému údivu ani na kole nesmějí o neděli jezdit.

To se to nařizuje kdy nakupovat a kdy ne, když má někdo čas rajzovat po nákupech kdy se mu zachce ;)
07. 12. 2009 | 17:29

Petr napsal(a):

Neo, student: Dle mého názoru jste to vyjádřili přesně.
07. 12. 2009 | 17:47

Carlos V. napsal(a):

Rozhodnuti nemeckeho soudu je skvele - aspon pro nase prihranicni obce.

Podel hranice s nemeckem se rozrostou nakupni centra, nemci prijedou nakupovat.

Spousta prace a dani pro nas ....

Diky, slavny soude. Prosim, zakazte tomu Nemecku pracovat v nedeli i v hospodach.
07. 12. 2009 | 17:54

Mrash napsal(a):

Pamatuji si kurizoni historku ze Skotska, kde jsou na Vnejsich Hebridach hojne zastoupeni vyznavaci konzervativnich odstepeneckych odnozi presbyterianu. Hodne napovi, ze se jim prezdiva "wee frees", neboli "malinci a svobodni" (obe minicirkve o kterych je rec maji v nazvu odkaz na svobodu).

Pred nejakou dobou tam -konecne- zavedli nedelni trajektove spojeni z vlastniho Skotska. Wee frees hodne protestovali, avsak nemohli tak ucinit primo u prijezdu trajektu, nebot tim by sami porusili povinny svatecni klid. V dusledku toho chybeli pri slavnostnim otevreni a nikde se o nich nepsalo, nebot si jich novinari vesmes nevsimli.
07. 12. 2009 | 17:58

Stařeček napsal(a):

Politik sice nemá co nařizovat kdy má kdo nakupovat, má ale povinnost zaručit všem občanům možnost elespoň jeden den v týdnu odpočívat. Tedy i občanům pracujícím v supermarketech, restauracíh,nemocnicích, nepřetržitých provozech a jinde. To že se už pracujeme nepřetržitě nás bohužel nikam neposunulo. Což je vidět na současné situaci. To píšu jako důchodce, který si může nakupovat kdykoliv v týdnu. Život není o tom celý týden pracovat a mít možnot v neděli v noci jít nakupovat, pokud na to vůbec má.
07. 12. 2009 | 18:00

Pavel V napsal(a):

Domnívám se, že původním účelem neděle bylo zabránit mocným, aby své poddané úplně neudřeli. Zdá se, že dnes, kdy občané jsou svobodní, už takové opatření není nutné. Myslím, že stále je. Formálně jsou občané opravdu svobodní, ale ve skutečnosti jsou ovládáni hladem po věcech. Tento hlad jim nedovolí zřeknout se nedělního nákupu, aby dosáhli, že majitelé řetězců nebudou svým zaměstnancům kazit neděli. Pokud si však někdo myslí, že prodavači tam v neděli chodí rádi, ať si to tam sám zkusí. Podstata celého problému je v naprostém nedostatku empatie ze strany konzumentů.
07. 12. 2009 | 19:17

Al Jouda napsal(a):

Pavel V : Nemáte pravdu, prodavač, který pracuje na směny a má dlouhý a krátký týden, si svoji neděli udělá jindy a do práce chodí rád, protože si potřebuje vydělat peníze !
07. 12. 2009 | 20:27

Gábor Laco napsal(a):

A proč nepracovat v pátek?

Neděle je křesťanský svátek.

Pátek je svátek pohanský.
A pohanskou tradici máme pár tisíc let starší jak křesťanskou!!!
07. 12. 2009 | 21:19

iga napsal(a):

Se svym staromilskym nazorem budu patrne v tezke mensine, nicmene si myslim, ze pravo na volnou nedeli ma pred pravem na nakupovani prednost.

Rozumin neovi jako hlidacimu psovi svobody. Vazim si jeho nazoru byt to v tomto pripade pojima na muj vkus prilis modro-rude. A proto s nim tentokrat nemuzu souhlasit. Protoze to, co tu ted mame, je svoboda jen pro nadnarodni koncerny. U nas to nemaji v rukou politici (at uz jsou to jakykoli tupci, jsou zvoleni - ale kdo volil ty hypermarkety?) Nakonec ani v Rakousku, kde to funguje dobre i bez nedelniho prodeje - zadny bolestny nedostatek svobody nepocituji a hlady pred stazenou roletou Alberta tam jeste nikdo neumrel.

Joudo, vy jste evidentne nikdy nestal za pultem nedeli v pul devate vecer a necekal, zda si nekdo prijde koupit podprsenku (sanky, bice, olejovky ci jinou nezbytnost). Ony ty prodavacky tam nestoji, protoze by tam v nedeli vecer stat chtely, ale protoze musi a to je velky rozdil. Ano, existuje namitka o svobodnem pracovnim trhu, ale prodavacky nemaji prilis alternativ, to si nebudeme namlouvat.

Gabore Laco,
patek je dnem odpocinku pro muslimy. Pohanskou tradici volnych patku mame starsi nez krestanskou? To by chtelo asi trochu hlubsi (psycho)analyzu.

Jedlo, vasi metafore rozumim a myslim, ze neo se jen tvari, ze vam nerozumi:-)
07. 12. 2009 | 21:54

Pípa napsal(a):

Závidím Němcům. Pane autore díky, stejně je to ale házení perel sviním.
07. 12. 2009 | 23:08

pavla napsal(a):

Al Jouda: Ty prodavačky si sice můžou udělat neděli v kteýkoliv jiný volný den, ale mají také rodiny, děti školou povinné, se kterými by třeba taky chtěly vyjet někam do přírody, na výlety, což většinou v pracovních dnech nejde, nemyslíte? Jejich manželé pracují v běžné dny a o víkendech mají volno a tudíž celá rodina nemůže být pohromadě. Jsou profese, kde je nepřetržitý provoz nutný, ale obchody to rozhodně nejsou. Supermarkety jsou otevřeny i v pracovní dny dost dlouho na to, aby si každý mohl jít nakoupit. Místo nedělní práce by se každý měl spíše věnovat rodinám, protože už i tak jsou dnes přemírou stráveného času v zaměstnání mnohde poznamenány. A bohužel je smutné, že i ti, kteří mají možnost věnovat se o víkendech dětem někde venku, tak radši běhánjí po obchodech.
07. 12. 2009 | 23:18

Jan Vaculík napsal(a):

neo
Neděle jako volný den pro policajty, hasiče, železničáře - to je něco jiného než volný den pro prodavače. Tady se jedná o to, že i my - neprodavači - bychom byli osvobozeni od nakupování. Něco takového je u nás těžké zavést, když uý jsme si zvykli na stav, jaký je teď. Ale v Německu je to jinak a je třeba uznat, že i tento stav má svou hodnotu.

Dlužno řícu, že by šlo diskutovat i o tom, že v neděli by taky nejezdily ani tramvaje, autobusy, vlaky, což se podobá stavu, jaký je v Izraeli (šábes). (I když i tam se prý většinové mínění ve společnosti přiklání ke zrušení tekto striktního "klidu".

I já se přikláním k názoru "obchody zarazit, vlaky povolit" (snad s vyjímkou nejbližšího Hornabachu, kdy občas v neděli hledám záchranu :--) Jenže je jasné, že je to u nás neprůchodné, protože tak trošku vycucané z prstu.

Jo, a ještě jedna inspirace Izraelem: představme si, že co se veřejné dopravy a obchodu týče, tak by v nedšli směli být aktivní třebas jen Romové. Dovedete si představit, jakou ekonomickou vzpruhu by jim to přineslo?
07. 12. 2009 | 23:45

Levčeský napsal(a):

Žena pracuje v Albertu, takže vím, o čem píši. Už sobotní prodej v odpoledních a večerních hodinách je problematický, protože kupujících je zoufale málo. A přesto tam musí "trčet" do 20.00 hod., protože co kdyby si ještě vzpomněl, že potřbuje koupit ttoaletní papír? Neděle je to to samé, jen v modrém. Nelze říci, že by kupující nebyli, ale zase jich je tak málo, že obrat a zisk z prodeje se prodělá na mzdách prodavaček (prodavačů je tam mizivé procento). Nikdo mne nepřesvědčí o tom, že to co lidé nakupují v neděli, by nemohli koupit v sobotu, aby byl krám v neděli zavřený. Bylo tak tomu
kdysi dávno, za zcela horších podmínek (co se sortimentu týká) a lidé to bez úhony přežili a navíc rodiny měli na sebe více času. Kromě jiného se zapomíná, jak jsem zmínil, v těchto obchodech s nedělním prodejem z devadesáti procent pracují žemy. Ty ženy mají vesměs svou domácnost, rodinu a děti. Jestliže je matka celý den v práci, mnohdy se s dětmi ani nepotká, protože i směnování v průběhu týdne je tak složité, že se s dětmi vidí mezi dveřmi. O tom to tedy je, že celý problém není založen na potřebě zákazníků, ale nenasytnosti majitelů techto supermarketů v domnění, co či jaké nedělají pomyšlení zákazníkům. A ani jim nedochází, že na tom prodělávají a pokud ano, tak si vezmou na mzdách zaměstnanců.
Ono dělat v supermarketu za nějakých 6O korun hrubého na hodinu, zkuste si vypočítat, kolik chybí do průměrné mzdy v ČR! Osobně jsem pro, aby byl nedělní prodej zrušen. Když to jde v celé západní Evropě, proč ne u nás? Jsme přece součástí EU jak ty ostatní státy, nebo NE?
08. 12. 2009 | 10:23

miro napsal(a):

Vážení o co jde. Tak v neděli nechoďte nakupovat a když bude v krámu prázdno, tak to ten kapitalista v hyper-super a pod marketu zavře. Já tam nepáchnu a mám svůj klid, tak si ho udělejte taky a není k tomu potřeba zaměstnávat poslance , když mají spoustu "důležitějších" úkolů
08. 12. 2009 | 11:04

Petr napsal(a):

Zrušení nedělního nákupního šílenství by nás vrátilo do civilizace. Zkuste srovnat nedělní klid takového bavorského maloměsta a to co se děje kolem těch kauflandů u nás. Supermarkety se tak staly díky slabé legislativě spíše novodobými otrokářskými galérami. Moje manželka také pracovala krátce v supermarketu a opravdu není o co stát. Podle mého by se měly otevírací doby vrátit do normálu ve všení den do osmi, v sobotu do dvou a konec. Více večerky, kde by si aspoň lidé vydělávali na sebe, ne 60 hrubého pro nadnárodní otrokáře. Ale reálné to asi není, člověk zvolí otroctví, tak jako mnohokrát v minulosti.
08. 12. 2009 | 11:19

neo napsal(a):

Levčeský, Petr :

jde o to, že takhle by stát nařizoval lidem, že v neděli nesmí nakupovat ! Proč to nenechat na těch lidech? Super a hyper se logicky přizpůsobí poptávce, takže pokud nebude v neděli zákazníků, tak nebude ani komu prodávat a tudíž bude zavřeno.
Dále by mi docela vadilo to upřednostňování prodavačů před jinými porfesemi. Proč by stát chránil jen je? Co ostatní lidi pracující bez ohledu na svátky či víkendy?

Na závěr dodám, že těch 60 na hodinu si berou prodavači dobrovolně za svou práci a práci si taky vybrali sami.
08. 12. 2009 | 11:49

Petr napsal(a):

neo - stát určuje pravidla v mnoha oblastech, proč ne zde? Je to o tom, o čem je článek a o čem rozhodoval německý ústavní soud. U nás je to bohužel zřejmě nereálné, jsme na otročení různým super hyper závislí.
Profesí, které musí v o svátcích pracovat moc není, u nekterých je to i nezbytnost, a tam je to namístě.
Poslední větu asi nemyslíte vážně, pracovat v supermarketu je pro většinu lidí ta poslední, ale často jediná práce, kterou získali.
08. 12. 2009 | 12:09

neo napsal(a):

Petr:
je rozdíl určovat pravidla a nařizovat nesmysly.

pravidla jsou nastavená v zákoníku práce. Zaměstnanec je jistě při podpisu smlouvy obeznámen i s tím, že bude pracovat občas v neděli. Zbytek je pak na zaměstnanci a na zaměstnavateli.

s těmi profesemi kde se pracuje i ve svátek moc není??
veškeré fabriky s nepřetržitým provozem na směny (to jsou stovky tisíc lidí) , policie, hasiči, zdravotníci...další lidé, kteří by neměli tu výhodu jako prodavači.

až bude zavedeno automatické odbavení u pokladen, nebude potřeba už ani prodavačů.

jo a poslední větu jsem myslel zcela vážně.
08. 12. 2009 | 12:19

Ben napsal(a):

Souhlasím s Levčeským a Petrem.

Nemyslím si, že nedělní prodej nechat jen na lidech. Ti, dokud bude v marketu v neděli otevřeno, budou tam chodit stále. I třeba pro věc, kterou nutně nepotřebují a nákup by počkal na pondělí.
A dost lidí si řekne ve všední den, proč nákup dnes, když si můžu v neděli ráno dýl poležet, pak v klidu poobědvat, dát si v pohodičce ve tři odpoledne kafe a k večeru vyrazím nakoupit. Když tam mají otevřeno až do 20.-22. hod. proč to nevyužít.

Můj názor je, že obchody nejsou zdravotnictví nebo doprava, i když i ta je v neděli omezena, aby především prodavačky-ženy-matky musely tam trčet do pozdních hodin i v neděli a ve svátcích.
08. 12. 2009 | 12:23

Petr napsal(a):

Já považuji za nesmysl provozovat supermarket ještě v 10 večer se vším tím bordelem okolo. Naopak, kdyby v osm zavřeli, považoval bych to za rozumné pravidlo. Neshodnem se. Ano zaměstnanci jsou seznámeni ... bla bla bla, oni jsou to především lidé, kteří nemůžou sehnat jinou práci a zaměstnavatelé si toho jsou dobře vědomi, zase se neshodnem.
08. 12. 2009 | 12:28

neo napsal(a):

Ben , Petr :

většina lidí přes týden pracuje a nemá čas nakupovat jindy než o víkendech nebo právě večer po 8 hodině
08. 12. 2009 | 12:36

Petr napsal(a):

Neo - tak to sem se zasmál, většina lidí musí nakupovat po večerech a v neděli. To asi žijeme v jiném státě. V tom, co žiju já je to, jak psal Ben.
08. 12. 2009 | 12:43

Ben napsal(a):

Znám dost lidí, kteří už ze zásady v neděli nenakupují. Pracují přes týden jako většina lidí a přesto nakoupit stihnou i mimo neděli.
Také pracuji pět dnů v týdnu, mám pracovní povinnost i každou druhou sobotu a nákup rozhodně nenecháváme na neděli. Už kvůli těm prodavajícím.
08. 12. 2009 | 12:44

Ben napsal(a):

Ještě dovětek

Zdá se mi, že v dnešním uhoněném světě myslíme především na sebe. Na naše pohodlí. Nedovedeme odlišit, co je opravdu nutné a co už ne.
V neděli a ve svátcích otevírací doba ve většině marketů do pozdních večerních hodin je nutnost anebo je to už o něčem jiném...?
08. 12. 2009 | 12:52

neo napsal(a):

Ben:
neni to nutnost. vyžaduje to poptávka a obchodníci se přizpůsobí
08. 12. 2009 | 13:11

pavla napsal(a):

Je zajímavé, že v Rakousku a Německu supermarkety otevřeny být v neděli nesmějí, ale u nás se to od těch samých firem vyžaduje.
Neo, v záp.Evropě pokud vím, se většinou začíná pracovat později než u nás, jsou tam více dělené směny, tudíž se končí později a přesto se bez nedělního prodeje lidi obejdou. Měli bysme se opravdu více zamyslet nad tím, jestli je nedělní prodej nutností stejnou jako mít v práci hasiče, policisty, zdravotníky. Já myslím, že to srovnávat absolutně nejde.
08. 12. 2009 | 13:39

neo napsal(a):

pavla:

tady přece vůbec nejde o nutnost.

tady jde o poptávku, nabídku a svobodu volby jít si nakoupit nebo umožnit lidem si nakoupit.

co mi má co stát nařizovat, kdy mam chodit na kupovat, kdy mam chodit do kostela nebo do postele. Po tom je těm politikům úplný ,víte co.

A když budu mít firmu a budu prodávat koňský vocasy, nikdo mi nemá právo nařizovat, v kterej den je mám či nemám prodávat.

Až obchodníci zjistí, že je prodej o víkendu nerentabilní, tak si zavřou sami a zákazníku dělej co umíš, najdi si otevřenej krám u konkurence.
08. 12. 2009 | 13:49

student napsal(a):

Prodavači, kteří pracují v neděli jsou údajně často okrádáni svými zaměstnavateli a nedostávají zákonné příplatky.
Pomohlo by kdyby ty báby z Úřadu práce zvedly zadky, šly v neděli spočítat počet pracujících a pak by zkontrolovaly příslušné výkazy o vyplacených částkách.
08. 12. 2009 | 13:55

iga napsal(a):

Studente, vite presne, jak je to temi priplatky?
Myslim, ze na ne neni zadny narok ze zakona, pokud se pracuje v provozu 7dni v tydnu.

Neo
S tou nabidkou a poptavkou to neni tak jednoznacne, protze ta poptavka je neustale extreme silne stimulovana. Je to ale jedna z veci, ktere mi nejdou do hlavy, protoze trzby tady vyssi nemame, jen rozmelnene do 7dni. Stejne je to s temy konskyma vocasama, do toho by vam vazne nemel nikdo mluvit, me spis stvou ty nadnarodni giganty...I kdyz vas to asi desne taha za usi, tak tem by nejaka regulace neuskodila, treba prave ve smyslu radneho proplaceni priplatku za dny pracovniho klidu.
08. 12. 2009 | 14:09

neo napsal(a):

iga:

opět je to na uzavřené smlouvě.

stačí si tam dojednat příplatky za dny pracovního klidu.
08. 12. 2009 | 14:23

iga napsal(a):

Neo, ano to by stacilo, bohuzel to nejde. Jednotliva prodavacka si nemuze dojednat ve smlouve takto zasadni vec... Manevrovaci moznosti vcetne zmeny profese jsou velice, velice omezene. Tady zkratka je svoboda nadnarodnich kseftaru postavena prilis vysoko nad svobodou jednotlivcu, protoze je zajimave ze vetsina malych soukromych obchodu o nedelich otevreno nemaji.
08. 12. 2009 | 14:41

pavla napsal(a):

Neo, já Vám rozumím, jak to myslíte. Ale jde o to, že když si založíte firmu, tak pokud zaměstnancům pořádně nezaplatíte, tak se Vám vykašlou dělat o víkendech. Ale v těch supermarketech by z prodavaček sedřeli kůži, příplatky jim nedávají a dělají opravdu za pár korun. Moje dcera ted chodí dělat do Kauflandu, vstává ve 3 hod.ráno, před 4 musí jet, aby byla v 5 hodin v práci. Otevřeno je až od 7, ale prý aby všechno stihli nachystat, tak tam musí být tak brzy. Dřív než ve 3 odpoledne domů nepřijede. Dělá tak 3krát do měsíce o víkendech, bez příplatků a to si pořád stěžuje, jak tam s nimi zacházejí. Samozřejmě, nemusí tam dělat, ale pokud člověk nechce zůstat bez práce, tak co těm ženským zbyde? Naštěstí to ona nemá napořád, ale ostatní maminy nemají třeba velice kam jinam jít a je to pro ně lepší než zůstat jak mnoho jiných na sociálu. A těmto velkým firmám je vcelku jedno, jestli o víkendech prodělají, psychologicky to na lidi prostě působí lepší, když se řekne, že je otevřeno každý den. Mám taky kamaráda, co má dost velkou firmu, má otevřeno rovněž každý den. Myslíte, že to dělá kvůli lidem? Kvůli sobě, aby je tam nalákal právě i v tyto volné dny, protože ví, že u nás jsou lidi tak hloupí, že místo užívání si volna radši jezdí po nákupech. A myslíte, že jeho zaměstnanci jsou z víkendových prodejů nadšení? Nikoliv, jsou rádi, že mají práci. Ale musím na druhou stranu říct, že je platí dobře. Ale všechno je za něco. Nikdo pak už nevidí, že se rozpadají rodiny právě kvůli tomu, že nemají čas spolu pobýt, povykládat si o starostech i radostech. A nevím, jestli ty peníze mnohdy za ztrátu rodiny stojí. Já bych řekla, že ne.
Jenže v supermarketech si vyskakovat nemůžou a jsou i za tuto málo placenou práci prodavačky rády. A taky ale, kolik jich tam jak dlouho vydrží? Tyto firmy jsou bezohledné a vydřidušské. Např. v Lidlu to měli tak, že při podepsání smlouvy bylo uvedeno, že každý musí odpracovat mimo své hodiny za rok bezplatně ještě asi 150 hodin, např.při inventurách apod. To mělo jako být započítáno do platu předem stanoveného. Jenže jelikož věděli, že tam hodně lidí vydrží jen po dobu zkušební, tak po prodavačích žádali již od začátku odpracovat těchto hodin navíc co nejvíce již v prvních měsících. Takže když lidé odešli, měli 150 hodin u každého zdarma za 3 měsíce a pak vzali dalšího a to samé. Takové jednání přece není normální. Samozřejmě vám řeknou, když se ti něco nelíbí, můžeš jít. Ale mnohdy není kam. Ikdyž práce je určitě dost, ale pořád s podobným jednáním.
08. 12. 2009 | 14:55

iga napsal(a):

pavlo, presne tohle ma ve smlouve i H&M. Vsichni to podepisuji dobrovolne a bez natlaku, ale je to SILENE! Proplaceji se jen statni svatky, ale ani to ne, spise je pak zapsano nahradni volno. Pracovat jako prodavc(ka) je v zasade fajn, ale v Rakousku je to uplne jina kava, prodvacky jsou (vetsinou) usmevave a vstricne, nebrblaji uz pul hodiny pred zavirackou a je to celkovou atmosferou ve spolecnosti a zavrenymi nedelemi to zacina. V Cechach je to utopie. Tady je poptavka vytvarena umele, a tlak na nedelni nakupovani je pritomen vsude, kde stoji nejaky hypac.
08. 12. 2009 | 15:05

Petr napsal(a):

Mě připadá, že neo se tu zjevil z vesmíru, chápu, že člověk může být přesvědčený liberál, ale i tak napsat, že si prodavačka může vyjednat ve smlouvě příplatky za dny pracovního klidu ... no tak to je fakt dobrej vtip.
08. 12. 2009 | 15:25

pavla napsal(a):

iga: Jo, právě o to jde, že všichni to dobrovolně podepíší, protože jim nic jiného nezbývá. Museli by všichni hromadně asi při sepisování smluv - asi těch kolektivních - nebo já nevím, jak to tedka je, požadovat připlatky a odmítat jakoukoliv práci zdarma. Dcera pracovala dříve na veterině, taky 12hod.směny, soboty, neděle, u soukromníka - opět bez příplatků. Když se bouřili, tak jim majitel řekl, že klidně můžou jít, když se jim to nelibí. No , dcera šla, s ní i další, ale polepšili si tak, jak jsem popisovala - v Kauflandu. Na dobrou práci čeká plno dalších zájemců, proto se se všemi takto zachází.Není to nijak růžové ani v cizině, sestra než získala slušnou práci, rozeslala stovky životopisů, prošla mnoha brigádami a po práci chodí dělat po hospodách. A říkala, že kdyby nebyla sama s děckem, tak v životě se takto ponižovat a jednat se sebou nenechá. Takže není to jen otázka Česka, ale přesto, aspoň ty neděle mají u nich prodavačky volné.
08. 12. 2009 | 19:06

Kritik napsal(a):

Jeden z geniálních Božích vynálezů je ustanovení o pracovním volnu (neděle u křesťanů, sabat u Židů, pátek u muslimů). Je určen pro člověka a všechny jeho pomocníky, včetně dobytčat.

Pokud se někdo cítí níže než dobytčata, nechť si pracuje v neděli (atp. pro jiné víry). A je pravdou, že by pak neměl nutit jiné, aby se jeho záměrům přizpůsobovali. Ale vynutit to zákonem? To je stejné, jako upalovat čarodejnice.

Nicméně je také pravdou, že každý může prožít svůj sabat (pracovní volno) v každý libovolný den. A to u toho, kdo je pánem nad sabatem a kdo dává nejlepší a opravdové odpočinutí.

[Matouš 11:29]  Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mě, neboť jsem mírný a pokorný v srdci, a vaše duše najdou odpočinutí.
08. 12. 2009 | 21:34

ujo napsal(a):

obávám se, že pozadí celého sdělení je církevní (církevní, nikoli náboženské; ostatně proč ty zmínky o křížích ve školách to přeci není náš problém--nebo je? ).
Autorovi vadí ,že lidé nechodí V neděli do kostela , prodavačky nemohou, ostatní kostel až tak nebaví a tak jdou nakupovat. Mimochodem většinou odpoledne a ne zcela poslední věcí je, že při současném pracovním nasazení je nedělní odpoledne dobrým termínem pro pro větší "rodinné" nákupy.
To je něco, co autor těžko pochopí.
A co ti dobří Bavoráci, po mši jedou k nám na levný oběd, benzin a nakupovat. A nestydí se ani těch stánků s trpaslíky.
08. 12. 2009 | 21:36

neo napsal(a):

Petr:

může si dojednat co chce. Holt je pak ale možné, že se objeví jiný zájemce s nižšími nároky a tím i výhodnější pro zaměstnavatele. No a ten bude hledat nejlepší variantu.
09. 12. 2009 | 08:15

Petr napsal(a):

neo - nemůže si vyjednat vůbec nic, nikdo se o ničem takým nebude bavit. Tyhle hloupý liberální poučky co by mohlo být, kdyby ... jsou stejný jak za komunistů.
09. 12. 2009 | 11:18

neo napsal(a):

Petr:

smlouva a to i pracovní je dohodou obou stran.
09. 12. 2009 | 11:58

Petr napsal(a):

neo - a co tim jako chcete říct?? To ví každý, kdo má aspoň základní školu, ale jaký to má vztah ke konkrétnímu problému??
09. 12. 2009 | 12:28

neo napsal(a):

Petr:

tvrdíš, že si nelze nic vyjednat, a hned na to potvrzuješ, že lze,protože se jedná o dohodu obou zúčastněných.
09. 12. 2009 | 13:00

Petr napsal(a):

neo - to nemá cenu, ty jsi totiž AUTOMAT. Teoreticky lze vyjednat cokoli, prakticky nic. Normální člověk to pochopí. Ptal jsem se jaký má vztah ta teoretická poučka pro praktický problém, takového dokonale nerovného vztahu. Ale reagovat by musel člověk, bohužel.
09. 12. 2009 | 13:19

neo napsal(a):

Petr:

jaký praktický problém. nabídneš svou práci nějakému obchodu. oni nabídnou pracovní smlouvu a ty s ní souhlasíš, podepíšeš.
pokud nesouhlasíš, budeš chtít něco změnit, např. příplatky za dny volna. Oni budou buď souhlasit a nebo ne. samozřejmě bude asi více uchazečů a kdo si dohodne nejvýhodněší podmínky pro poptávajícího, ten pravděpodobně vyhraje a místo získá.
09. 12. 2009 | 13:26

Petr napsal(a):

Neo tak ten praktický problém je takový, že pokud tu nevýhodnou smlouvu nepodepíšeš, nemáš práci. To je velmi praktický problém. Teoretické poučky můžeš vynechat, ty znám dobře. Praktický problém, je problém člověka, který potřebuje peníze, aby měl z čeho žít. Automat s tím problém nemá, protože je nastaven tak, že pokud nesouhlasí podmínky pro variantu A, zvolí variantu B. Varianta B nemít prácí je problém člověka, ten vy roboti nechápete.
09. 12. 2009 | 13:35

neo napsal(a):

Petr:

varianta C je najít si jinou práci
09. 12. 2009 | 13:50

Petr napsal(a):

neo - třeba ředitele supermarketu, dík za další teoretickou poučku, takže opět nic lidského, co čekat od automatu..
09. 12. 2009 | 13:56

neo napsal(a):

Petr:

třeba prodavače v jiném obchodě.
třeba uklizečku
třeba popeláře
třeba obch. zástupce
třeba call operátora
třeba cokoli jiného...
09. 12. 2009 | 14:00

Petr napsal(a):

neo - víc položek v databázi nemáš? Požádej o doplnění. Jiný automat by tě mohl nahradit.
09. 12. 2009 | 14:26

neo napsal(a):

Petr:

poslední položka nestačí?

jo a dodám. Je jen a pouze tvoje chyba, že nemůžeš dělat nic jinýho než prodavačku v tescu.
09. 12. 2009 | 14:50

Petr napsal(a):

neo - nestačí, bohužel. Máš pravdu, s tou prací je to moje chyba. Ale mám nadpozemské vyjednávací schopnosti, dostal jsem notebook a mezi doplňováním regálů můžu četovat s chytrými lidmi jako je třeba neo. Kromě toho jsem si vyjednal normální 8,5 hod pracovní dobu, v neděli nepracuju, 5 týdnů dovolené, 150 hod ročně mi zaměstnavatel platí i když nepracuju (to se hodí, když trochu popiju) a výslovně jsem si do smlouvy nechal napsat, že když zákazníci udělají na prodejně nějakej bordel v deset večer, tak přijede pan ředitel a uklidí to. Mám se, ne? Prostě jsem svobodnej člověk a uzavřel jsem smlouvu.
To vy roboti musíte mlít pořát to samý, dokud vás nevypnou nebo nepřehrají firmware.
09. 12. 2009 | 15:05

neo napsal(a):

Petr:

hezký den přeju
09. 12. 2009 | 15:32

Petr napsal(a):

neo tobě též 'prodavačko v tescu'
09. 12. 2009 | 15:40

Pavel V napsal(a):

neo,

musíte ve vašem zaměstnání pracovat o sobotách a nedělích? Pokud ne, chodil byste tam rád? Máte malé děti? Chápete, že obyčejní prodavači/prodavačky jsou v supermarketech zaměstnaní jen proto, že lepší práci nenašli?
09. 12. 2009 | 18:14

Honza999 napsal(a):

neo

Hmotný předmět se nemůže pohybovat rychlostí světla.. Teoreticky ale jeho rychlost může být c-1mm/s.

Že se prodavačce v hypermarketu podaří vyjednat si něco se zaměstnavatelem je ale stejně reálné, jako dostat šutr na rychlost c-1mm/s.
09. 12. 2009 | 23:16

neo napsal(a):

Pavel V :

nemusím , nechodil bych tam rád a mám malé dítě. bohudík jsem si našel práci kde se o víkendu nepracuje.

nicméně i prodavači mají volno třeba v jiné dny.

To není podstatné.

jak již jsem uvedl, vadí mi diskriminace jiných povolání, kde se také o víkendech pracuje a také to vynucování zákonem.
nic víc, nic míň
HONZA999 :
nechci se opakovat, vše je výše v rozhovoru s Petrem
10. 12. 2009 | 08:30

Ugg Classic Cardy napsal(a):

宜将剩勇追穷寇,莫使沽名学霸王。
天若有情天亦老,人间正道是沧桑。
17. 12. 2009 | 14:32

Free Ringback Tones napsal(a):

thanks you very much for your information
16. 03. 2010 | 00:05

cartier cpcp napsal(a):

It would be great if you have other great things

just like this. I really love it. Thanks!
24. 03. 2010 | 07:21

U-Boat watches napsal(a):

I do NOT ordered a and I don’t confirmed anything.I ony generate a kind of a account on your side, because I want to know with option I have by the payments.If I make the decision to order a Alain Silberstein watches.... I am interest in the Baume & Mercier watches. So please give me a special price and inform me I witch way it is possible to pay.
09. 04. 2010 | 10:08

Honza napsal(a):

Všude se mluví o neděli, ale zapomíná se na Sobotu! Ta je přece v Bibli jasně daná jako den odpočinku. Památka na stvoření světa!

http://www.online.bible21.c...

Čtvrté přikázání zní: Pamatuj na sobotní den, aby ti byl svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci, ale sedmý den je dnem odpočinku, zasvěceným Hospodinu, tvému Bohu. Nebudeš dělat žádnou práci – ty, tvůj syn ani tvá dcera, tvůj otrok ani tvá děvečka, tvé dobytče ani přistěhovalec ve tvých branách. V šesti dnech totiž Hospodin učinil nebe i zemi, moře a všechno, co je v nich, ale sedmého dne odpočinul. Proto Hospodin požehnal sobotní den a posvětil jej.
01. 06. 2010 | 10:17

P. napsal(a):

Podívejte se na zajímavé archeologické objevy http://www.b-a-n.cz/
01. 06. 2010 | 10:18

CARRElsie25 napsal(a):

I would like to propose not to wait until you earn enough amount of cash to order all you need! You can get the <a href="http://bestfinance-blog.com...">credit loans</a> or just sba loan and feel comfortable
24. 07. 2010 | 19:36

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy