Reaganovy státy americké. Prezident? Barack Obama

05. 02. 2011 | 23:28
Přečteno 10617 krát
Když koncem ledna Barack Obama podal oběma komorám Kongresu svou zprávu o stavu unie, vkrádala se při čtení a poslechu jednotlivých pasáží projevu do hlavy neodbytně vzpomínka na jednoho z jeho předchůdců, který sice v čase prezidentského úřadování zastával jiné stranické barvy, současný nájemník v Bílém domě se však k němu několikrát nápadně přihlásil.

Části Obamovy řeči byly jako by vystřižené z proslovů Ronalda Reagana, prezidenta, jehož stoleté výročí narození si Spojené státy o tomto víkendu spontánně a intenzivně připomínají.

Barack Obama vzbudil zmínkou o Reaganovi rozruch už v době své kampaně za zvolení prezidentem. Republikánskou ikonu tehdy jmenoval jako vzorový případ politika, který dokázal zásadním způsobem pootočit děním ve své zemi (tento výrok byl dlouho pumpou posílající zlou krev do Obamova vztahu s Billem Clintonem, jehož zásluhy postavil Obama do nelichotivého srovnání s Reaganem).

Obama měl při nástupu do prezidentského úřadu reaganovské ambice: finanční a hospodářskou krizi, do níž USA spadly, chtěl využít k rozsáhlým reformám, které měly – minimálně v Obamových očích – učinit ze Spojených států spravedlivější společnost. A jako vedlejší produkt demontovat části politického dědictví Reagana.

Devítisetmiliardový balíček na podporu ekonomiky, reforma zdravotnictví i přísnější regulace finančního sektoru se staly nejdůležitějšími triumfy jeho legislativního „blitzkriegu“, které se však zrodily v nevábných vnitrostranických půtkách mezi Obamovými demokraty a navzdory halasnému odporu Republikánské strany i částí veřejnosti.

Prezidenta navíc stály mimořádnou politickou cenu vyčíslenou v historické porážce v podzimních kongresových volbách.

Obama se tak, z podstatného dílu přinucen politickými okolnostmi, odhodlal k jinému napodobení Reagana. Po rychlé a pragmatické dohodě s republikány na zachování daňových slev z dob Bushovy vlády vsadil na optimistický apel probouzející v Američanech víru v to, že nemožné není nic. Odkazy na Reaganův úsvit v Americe byl projev o stavu unie prošpikován s důsledností Obamovi vlastní.

Sázka na optimistu Reagana je od současného prezidenta logická a inteligentní. Reaganův nástup do Bílého domu spadl do období, kdy byla víra Ameriky v sebe sama kriticky podryta recesí doma, postupem Sovětského svazu ve světě a ponížením v Íránu.

Obamovo prezidentské období spadá obdobně do času, kdy Američané přišli o něco, co je tradičně charakterizuje: víru ve vlastní jedinečnost a schopnost poradit si s protivenstvími všeho druhu. Do jakých chmurů společnost upadla, dokládají výsledky průzkumu veřejného mínění, podle něhož si velká část Američanů myslí, že ekonomickým lídrem světa už se stala Čína.

Změnit tuto neamerickou náladu Ameriky je pro Obamu klíčovým úkolem. Má totiž přímé a praktické dopady na ekonomické chování obyvatel USA a tím i výkon tamní ekonomiky. A bude mít přímý a praktický dopad na Obamovy naděje na znovuzvolení za rok a tři čtvrtě.

Vzpomínka na Reagana při příležitosti stoletého výročí jeho narození tak přichází Americe vhod a povzbuzuje šířící se „reaganostalgii“. Je vzpomenutím na časy, kdy se Spojeným státům podařilo narovnat páteř a nastartovat dvě a půl dekády prosperity.

Ekonomové se dnes neshodnou v tom, zda Reaganovo období hodnotit výhradně pozitivně. Řada z nich poukazuje na to, že to byla jeho vláda, která uvrhla federální pokladnu do rozsáhlých deficitů a že za jeho administrativy odstartovalo dlouhé a dosud trvající období, kdy životní úroveň střední třídy fakticky stagnovala, zatímco rostlo bohatství těch nejmajetnějších vrstev.

Co lze jen těžko zpochybnit, je úspěch Reagana jako politika a státníka.

Když Gallupův úřad v prosinci loňského roku zjišťoval názory Američanů na devět prezidentů, kteří zemi vládli v posledních padesáti letech, obsadil Ronald Reagan druhé místo za ikonickým J. F. Kennedym. Pozitivně ho hodnotí 74 procent obyvatel USA.

Mezi těmi, kteří něco znamenají v Republikánské straně, nenajdete politika, jenž by se k Reaganovi nehlásil jako ke svému vzoru.

Říkejme tomu Reaganův republikánský paradox současnosti: politik, který chce ve straně uspět nebo dokonce získat její prezidentskou nominaci, se musí upsat boji za nízké či ještě nižší daně. A zároveň se hlasitě přihlásit k Reaganovi, který ale jako prezident podepsal šest rozpočtů znamenajících v té či oné míře růst daní.

Reagan stál v čele nejdůslednější ideově-politické revoluce v Americe za řadu desetiletí, dokázal vrátit USA ztracené sebevědomí, byl však zároveň politickým pragmatikem, který se nebál uzavírat rozsáhlé politické kompromisy s opoziční Demokratickou stranou.

Obama může po dvou letech svého prezidentství zapomenout na to, že by se Reaganovi dokázal vyrovnat v prvním: jeho touha po posílení role federální vlády u veřejnosti narazila (a Obama to po porážce v podzimních volbách řadou politických i personálních rozhodnutí uznal). Narazila proto, že Reaganova revoluce rétoricky zvítězila a návrat před ni není navzdory troufalému Obamovu pokusu možný.

Zatímco boj na poli politické ideologie Obama s Reaganem vzdal, dvě další bitvy o napodobení už odstartoval a hodlá je v následujícím roce a půl neúnavně vést. Už před koncem loňského roku prokázal, že je připraven navzdory remcání vlastní strany uzavírat dohody s republikány, projevem o stavu unie pak načal soustředěné úsilí o přivlastnění si Reaganova zářícího optimismu.

V republikánech, tedy logických nositelích Reaganova dědictví, našel překvapivě ochotné nahrávače. Republikánská odpověď na jeho projev o stavu unie (díky agilnímu zapojení Tea Party dokonce dvojí) byla plná zlověstných varování a černých scénářů.

Je to paradox v politicky polarizované Americe stěží očekávatelný, ale může to být demokratický prezident Obama, který se pro Ameriku toužící se vrátit do časů, kdy jí Reagan vrátil víru v sebe sama, stane jeho pokračovatelem.

Že pochopil, jakou šanci mu čím dál zářivější odlesk Reaganova kouzla skýtá, svědčí přesná slova, která Obama napsal ve vlastním komentáři pro deník USA Today.

„Důležitější než jakýkoli jednotlivý úspěch byl pocit sebevědomí a optimismu, který prezident Reagan Američanům za všech okolností dodával. Byl to duch, jenž přemostil i ty nejzostřenější politické hádky a který nás všechny měl k tomu, abychom uvěřili, že zítřek bude lepší než dnešek. V čase, kdy země procházela mimořádně těžkým obdobím, čelila ekonomickým problémům doma a vážným hrozbám v zahraničí, to byl právě tento pozitivní pohled a pocit hrdosti, které Američané potřebovali víc než cokoli jiného.“

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Carter byl borec. napsal(a):

Carter byl borec. Reagan začal USA likvidovat:

V 70 tých letech byla v Americe, a nejen tam, energetická krize. Prezident Carter vystoupil na veřejnost a prohlásil, že USA již nikdy v budoucnu nenakoupí více ropy v zahraničí, než v tom roce. „Never“, zopakoval. Vnímal závislost USA na zahraničí jako hrozbu. A na střechu Bílého domu dal solární kolektory. Jako symbol úspor.

Jenže pak přišel do Bílého domu Reagan, a kolektory sundal. Propagovala se spotřeba, dovoz ropy rychle zdvojnásobil a vidíme, kam se USA dopracovaly dnes.

Můžete si vybrat, kterou cestou chcete jít. Pokud Vás ovšem média budou strašit nedostatkem ropy, ropným zlomem a podobnými termíny, nemusíte se bát. Technologie jsou, jak se obejít „ bez ropy“. Ovšem pro mocné finanční skupiny je výhodnější „závislost na ropě“.
http://www.inmagazin.cz/clanek/551_kdo-zabil-elektromobil.aspx
06. 02. 2011 | 00:25

Reagan né. napsal(a):

Reagan není dobrá cesta.
06. 02. 2011 | 00:26

pepass napsal(a):

To je nějakých mizerných blábolů,za to asi Nobelovku nedostaneš.
A jinak --- je to hnus,je to hnus!!!
06. 02. 2011 | 00:32

Pavel napsal(a):

USA by pomohl Thomas Jefferson, který by obnovil Deklaraci nezávislosti a základní práva s svobody lidí v USA. Od 11. září se z USA díky přijetí totalitních zákonů patriot act stává policejní stát.
06. 02. 2011 | 00:42

Jo jó víme napsal(a):

To nebyl pocit sebevědomí a optimismu, co jim Reagan dodával, ale pouze konzumismus. Budování konzumní společnosti. To néni dobrá cesta.

A my víme, kam došli.
06. 02. 2011 | 00:45

Realita, nikoliv optimismus napsal(a):

Ovšem zaujal mne pohled prostého američana na společnost, o čemž se moc v médiích nepíše.

5 skladba - video Již toho máme dost:
http://dolezite.sk/Hudbicka_139.html
není to příliš o Reaganovském optimizmu.
06. 02. 2011 | 00:48

nuclear napsal(a):

Jestli Obama skončí, bude to paradox, že prezident, který se snaží něco dělat skončí, zatímco ti, kdo problémy házeli za hlavu a uskutečňovali svoje ambice byli znovuzvoleni.
***Švédsko má vyšší životní úroveň než USA, již několik desetiletí.
Když ABBA jela na turné do USA, jeli do vidlákova :)
06. 02. 2011 | 01:16

antiReagan napsal(a):

JJ to je ten co mal vzucne meno v odboroch ! A ten ktory zacal tuto krizu aj v tej dobe s mladym ekonomom Greenspanom. Vynasli tzv. tlacenie dolacov o zavod s casom !

Toho nam bol cert max. dlzny !

xDDD
06. 02. 2011 | 01:16

kapo napsal(a):

Soudruh Obama chce byt jako Reagan ? To si z nas dela srandu. To je jako kdyby chtel Fidel byt Tchatcherova. Lide jako Churchil, Reagan a Tchatcherova v tomto blbem, politickokorektnim, neobolsevickem svete nejsou a to lze jen hluboce litovat.
06. 02. 2011 | 01:21

Bambuka napsal(a):

Ja nevim, kde jste vzal ty informace , ze to v Americe lidi prozivaji
"jehož stoleté výročí narození si Spojené státy o tomto víkendu spontánně a intenzivně připomínají" (vase obraty mi silne pripominaji komunisticke novinare, misto usa si dosadte Sovetsky Svaz)
To je Vas nazor nebo jste to nekde opsal nebo jste se nejake spontanni akce zucastnil?
A vite treba , ze Obamova zdravotni reforma byla zrusena???
06. 02. 2011 | 01:59

Michal napsal(a):

Ekonomové se dnes neshodnou v tom, zda Reaganovo období hodnotit výhradně pozitivně. Řada z nich poukazuje na to, že to byla jeho vláda, která uvrhla federální pokladnu do rozsáhlých deficitů a že za jeho administrativy odstartovalo dlouhé a dosud trvající období, kdy životní úroveň střední třídy fakticky stagnovala, zatímco rostlo bohatství těch nejmajetnějších vrstev........ CO MI TO JEN PŘIPOMÍNÁ?! TAK PŘESNĚ TOUHLE CESTOU SE VYDALA SOUČASNÁ ČESKÁ VLÁDNOUCÍ GARNITURA, AKORÁT ŽE TA SE NÁM POŘÁD SNAŽÍ NALHAT, ŽE JE TO TAK SPRÁVNĚ.. :o(((
06. 02. 2011 | 02:13

Jan Tupý.... napsal(a):

Kapo,kapo...jen to,že máme demokracii a tím pádem si každý zde může psát co mu slina na jazyk přinese a má slušnost mi nedovolují,abych tě poslal tam,kam se ryze čeští Češi posílají navzájem....
06. 02. 2011 | 02:23

mlcici vetsina napsal(a):

Reagan nikdy. Ten byl za sveho pusobeni komunisty u nas tak poplivan ze nepripada do uvahy jako jakykoliv symbol cehokoliv. Zacinal sice svou karieru jako odborar, ale nebyly to ty spravne odbory. Na dulezitych schuzkach casto usinal a zemepisne znalosti mel asi takove jako Palinova. Takove veci se neodpousti.
06. 02. 2011 | 02:27

Pavel Tomášek napsal(a):

Pavel Tomášek; který si z americké politiky udělal hobby a z hobby, pro hobby a jako hobby si udělal tento blog.
... blog of another white trash crackbaby
06. 02. 2011 | 03:30

Realista napsal(a):

No, myslím, že to něco vypovídá o američanech, když hodnoté Reagana tak vysoko a např. velmi inteligentního, pokrokového a věcného Jimmy Cartera. Já co čekají američani od své hlavy státu, ale já od ní čekám, aby mi říkala pravdu a byla realistická ne nuceně optimistická.

Je smutné, pokud národ potřebuje postaršího špatného herce s I.Q. kolem 80, aby jim se na ně v televizi usmíval a vykládal o bohu a věci, které eufemisticky řečeno nebyly "tak úplně pravda". V neposlední řadě mu mohou američani poděkovat za vytvoření obrovských deficitů a za to, že za jeho éry započal zánik americké střední třídy. Jeho znalosti fyziky byly na úrovni B,C filmů ve kterých hrál - např. vykládal, že intercontinentální ballistické střely je možno "odvolat" poté, co byly odpáleny. Podporoval islámské fundamentalisty v Afganistánu.

Na druhé straně, v jeho případě bych věřil, že o spoustě skandálů (např. prodej zbraní Iránů, pašování drog na podporu Contras) opravdu nevěděl, protože mu chyběla mentální mentální a intelektuální kapacita k pochopení složitějších otázek a vnímání reality. Spíš už od doby kdy byl guvernérem Kalifornie to byl nastrčená figurka a za nitky tahali jiní.

A na závěr jako perlička George Carlin o vládě Ronalda Reagana : http://www.youtube.com/watch?v=o6O3rKQfCF0
06. 02. 2011 | 04:04

Otázkář napsal(a):

mám takový pocit, že tady píše jeden a ten samý člověk, minimálně prvních šest či sedm komentů
06. 02. 2011 | 04:19

Odpovědář napsal(a):

Ano, Otázkaři, je to nejspíš opravdu tak...
06. 02. 2011 | 05:01

Activista napsal(a):

Reaqonomics zacala bankrot USA - valcit na kreditni kartu - kdyz slysim Reagan tak se zveda zaludek - genocida v Guatemale, Sadam mimlion mrtvych - Hitler, Stalin, Reagan. Mao - ty take lidi stale obdivuji
06. 02. 2011 | 07:29

Potapič napsal(a):

To je zase blábol pane Tomášek. Americký prezident je už (s vyjimkou JFK) desítky let figurkou, která pouze slouží k odvedení pozornosti od těch, kdo tam skutečně vládnou a to jsou bankéři z FEDu. Tudíž rozdíl mezi Obamou a Reaganem spočívá v tom, že Reagan byl běloch a holywoodský fešák a Obama je první černoušek na tomto postě. To je asi tak vše.
06. 02. 2011 | 07:53

Jana Pechová napsal(a):

Barack Obama se jen dopustil něčeho, co umí každý slušný člověk, ale u nás (a na politické scéně zejména) je to jevem naprosto neznámým, případně hodným posměchu a hloupých spekulací - našel na svém ideovém protivníkovi klady a nahlas je pojmenoval. Pro řadu pomazaných komentátorských hlav (a teď mám na mysli hlavně leckteré diskutující, nikoli autora) je to důvodem k tomu, aby začali naznačovat, že Obama nesahá Reaganovi po kotníky, a tak si s volbami na dostřel začal přihřívat polívčičku na jeho genialitě.
Osobně mám spíš důvod se před Obamou za takové gesto poklonit.
06. 02. 2011 | 08:15

Stařeček napsal(a):

Američani potřebují nají nějakou tu říši zla. Už ji Obama našel a kdo to asi bude? Čína asi ne při americkém dluhu, který k Číně má.
06. 02. 2011 | 08:24

Bílý napsal(a):

...konečně Tomášek pochopil,že Obama je dobrý a nadějný politik...
06. 02. 2011 | 08:25

Tony napsal(a):

Většině diskutujících gratuluji k jejich sebevědomí, kdy občanům stále ještě největší ekonomiky světa budou vnucovat, koho si mají vážit jako SVÉHO prezidenta, používajíc slovník Rudého práva z roku 1986.
06. 02. 2011 | 08:36

radek napsal(a):

Delat americkeho prezidenta bude za par let za trest, uz dneska tam ten clovek akorat 4 roky mlati prazdnou slamu. V ramci multi-kulti by se tam meli stridat bilej, cernej, latino, indian, eskymak, homosexual, zamindrakovanym jedincum kazde jednotlive rasy to zvedne sebevedomi, nekterym i neco jine. Urcite tam ale nebude ta prava vladnouci rasa, ta se sebe pejsky na obojku nedela........
06. 02. 2011 | 08:36

Peter_F napsal(a):

Tomášek napsal:
...hodlá je v následujícím roce a půl neúnavně vést...

Jenže Tomášek nemá páru o tom co Obama hodlá. Nedokáže ani myslet ani psát o Obamovi. To ke samej Raganův sťín, jeho Clintonovo srdce , Cartova linie ..

Stock market se přehoupl přes 12000 a nezamestanost klesla na 9%
Jsme na cestě k znovuzvolení v roce 2012 .

Proč ma ten neokon co se vydává za novináře takovej problem čelit realité?
06. 02. 2011 | 08:48

Peter_F napsal(a):

Bambuka napsal(a):

A vite treba , ze Obamova zdravotni reforma byla zrusena???

Milá bambulko,

nebyla zrušena. Kongreas odhlasoval zrušení a senátem zrušení (pochopitelně)
neproslo. Reformuje se dál.
06. 02. 2011 | 08:53

Raul napsal(a):

To je , vzhledem k Obamovým "výkonům" srovnání podobné tomu, porovnávat Reagana a Fidela. Fidel by vyšel možná příznivěji,nežli Obama, protože není muslimským vazalem.
06. 02. 2011 | 09:35

zk napsal(a):

Je zajímavé, že ten Reaganův mýtus se začal vytvářet až někdy v první polovině devadesátých let. V prvních letech svého prvního období (80-84) byl Reagan asi tak populární jako Obama nebo Clinton. Jeho popularita výrazně (ale přechodně) vzrostla kolem r. 1984, což mu zajistilo drtivé vítězství nad Mondalem. Ve druhém období čelil jednomu skandálu za druhým, často se přeříkával, pletl si údaje. Byl to oblíbený prezident, ale legendární, téměř polobožskou postavu z něj pravice udělala až později.
06. 02. 2011 | 09:41

Jiří Sládeček napsal(a):

Primitivnímu "národu" se stýská po primitivním prezidentovi.
06. 02. 2011 | 10:15

clarion napsal(a):

Mozno mal charakter a bol statnik.Ale bol diletant do ekonomiky najvacieho Rangu a Kalibru !

Kto mu radil na balkone na Wall Streete nejaky zid !

Nieco ako Bu, Bu, Bush II ktory na otazku a co ekonomika:Odpoveda neviem mna sa na ekonomiku nepytajte.Bush II/Socialista ktory zacal ako prvy USA prezident znarodnovat a to hned vo velkom bankami, poistovne, automobilky a tak dalej.

Reaganov slavny vyrok zni:Ja sa o dlh nestaram, ten sa postara sam.

Mne strasne Americky republikani pripominaju silne sialencov a hlavne psycho fanatistov do Boha a tak dalej.Ale jedno z Bozich prikazani hovori nezabijes Irak, Vietnam, Korea, Panama, Salvador a tak dalej ...

http://zfacts.com/p/1170.html
06. 02. 2011 | 10:22

StandaU napsal(a):

Dobrý den, při jménu Ronald Reagan se mi vybaví vzpomínka na vzteklé komunisty u nás v práci. Jak ti nenáviděli pana prezidenta, stačila zmínka, že uzbrojí bolševiky a že je porazí okamžitě se vztekali a vyhrožovali oznámením na StB. Nejvíce si vzpomínám na jednoho člena LM dříve SA, jak ten se dokázal rozčílit, jak křičel, že on osobně nám všem garantuje, že taková Amerika nikdy nemůže předhonit SSSR v životní úrovni a v občanské svobodě. Mrtvý bolševik dobrý bolševik. Vzpomínáme na Vás pane prezidente Ronalde Reagane.
06. 02. 2011 | 10:48

antikomouš napsal(a):

Zkopnul jsem toto, za co se plně stavím!!!

To je zase blábol pane Tomášek. Americký prezident je už (s vyjimkou JFK) desítky let figurkou, která pouze slouží k odvedení pozornosti od těch, kdo tam skutečně vládnou a to jsou bankéři z FEDu. Tudíž rozdíl mezi Obamou a Reaganem spočívá v tom, že Reagan byl běloch a holywoodský fešák a Obama je první černoušek na tomto postě. To je asi tak vše.
Nem USA pres. je jen figurka.Plní co do jeho zvolení dali Ti v zákulisí.Jinak dobrý tak, dát barevného.Pro oblbnutí voliče dobrá volba.Tím to ale,to dobré končí.
06. 02. 2011 | 10:49

antikomouš napsal(a):

To StandaU
Ano máš pravdu, jenže se od té doby moc změnilo.Usa již nejsou bývalé USA, ale stát vedený soudruhy ..........! Každý kdo trochu myslí, ví o kom píši.Pro jěště větší zisk převedli výrobu do Číny a nyní se jim to vrací i s úroky.Nenažranost způsobila, že jsou USA tzv. v p....!!!!
06. 02. 2011 | 10:55

Ajta napsal(a):

Ronnie se postavil jak proti Wall Streetu (ten se obával snížení zisků kvůli inflaci vyvolané daňovými škrty), tak i proti vojensko-průmyslovému komplexu (ten nechtěl ztratit příjmy ze zbrojení odpadnutím hlavního soka CCCP). Obtlama je jen loutkou výše jmenovaných a tlachavým pokryteckým kašpárkem politkorektčílů.
"Reaganovo" snížení daně z bezpracných (investičních) zisků ze 70 % na 50 % (o takových sazbách se Kalouskovi ani nezdá) bylo dílem demokrata Brodheada ...
www.vdare.com/roberts/101219_reaganomics.htm
http://jdem.cz/kpcn4
http://video.google.com/videoplay?docid=-2607083697435048689#
06. 02. 2011 | 11:03

SuP napsal(a):

Není nad to mít bolševika v srdci a nick antikomouš.
06. 02. 2011 | 11:05

Liberál napsal(a):

Carter byl borec:

Carter byl jedním z nejhorších prezidentů USA ve 20. století. Byl neschopný jak v ekonomice (nedokázal čelit ropnému šoku v 70. letech a ekonomika díky tomu kolabovala) tak v zahraniční politice kde v roce 1979 nedokázal čelit nástupu Íránských fanatiků a nedokázal vysvobodit zajaté členy americké ambasády v Íránu ani dostatečně zareagovat na invazi SSSR do Afghánistánu. Byl to prostě slabý prezident a proto začla jeho popularita klasat a volby s Reganem prohrál drtivě. Naopak Regan dokázal znovu vyzvednout USA na silnou mocnost schopnou prosadit své zájmy. Prodo je dnes Regan jedním z nejpopulárnějším prezidentem USA (narozdíl od Cartera). Vaše tvrzení je jen nepravdivý výkřik.
06. 02. 2011 | 11:47

liberál napsal(a):

O tom že bude jako Ronald Regan si socialista Obama může nechat jen zdát. Jeho "záchrané" balíčky na podporu krachujících firem jenom prodlužují život nekonkurenceschopným firmám jako GM.
Obamu bych přirovnal ke J. Carter. Ten udělal z USA slabou zemi stále ustupující diktaturám jako SSSR. Stejně je na tom Obama (ten zas ustupuje Rusku - např. v otázce START) nebo Číně. Upřímě doufám že pro Američany bude lepší, když po roce 2012 už nebude prezidentem.
06. 02. 2011 | 11:55

antikomouš napsal(a):

To Sup !
Moc jsem se nasmál!! Víš hodně lidí tu, když nemá argumentaci, nazvou nepohodlného komoušem.Já si prošel hnusný život za komoušů, jsem dítě tzv. kulaků! To ovšem neznamená že tu budu mlátit na stranu židobolševiků!Prostě fašisty, komouše a sionisty nemám rád! Tak mě laskavě vysvětli, kde mám bolševika v srdci.
06. 02. 2011 | 11:56

antiReagan napsal(a):

A kruh a osud USralHellu sa uz uzavrel ! A risa USralHellu na kolenach ...

http://zfacts.com/p/1195.html
06. 02. 2011 | 11:59

Tenco napsal(a):

...Increasing home ownership has been the goal of several presidents including Roosevelt, Reagan, Clinton and G.W.Bush. In 1982, Congress passed the Alternative Mortgage Transactions Parity Act (AMTPA), which allowed non-federally chartered housing creditors to write adjustable-rate mortgages....

...In 1995, the GSEs like Fannie Mae began receiving government tax incentives for purchasing mortgage backed securities which included loans to low income borrowers. Thus began the involvement of the Fannie Mae and Freddie Mac with the subprime market...

When concerns arose in September 2008 regarding the ability of the GSE to make good on their guarantees, the Federal government was forced to place the companies into a conservatorship, effectively nationalizing them at the taxpayers' expense....

...The Financial Crisis Inquiry Commission reported in 2011 that Fannie & Freddie "contributed to the crisis, but were not a primary cause..."

Místní opravdoví pravičáci tvrdí že ano. To jen tak na okraj.

Obama hasí požáry, které způsobili jiní.
Výzkumy, kdy velká část Američanů se o politiku nezajímá a nemalá čáat ví, že politiku vytvářejí finanční a obchodní kruhy, tedy takové výzkumy jsou odvislé pouze od peněženek a momentální, často médii vytvořené nálady.
06. 02. 2011 | 12:02

Tenco napsal(a):

liberál, SuP ...
...Škoda slov.
Radši se jdu kouknout na bigotní a povrchní OVM.
Zdar, opravdoví pravičáci!
06. 02. 2011 | 12:05

antikomouš napsal(a):

To liberál.
Asi spíš a nevíš co se ve světě děje.Tvé ctěné USA mele z posledního, je zadlužené po uši. Díky židobolševikům jde k úpadku.Ono mít tolik zahraničních konfliktů, voj. základen něco stojí.Prostě žít na úkor jiných se stále nedá.Zajeď laskavě do USA a podívej se kolik výrobků Made in china zde je.Prostě něco je zde špatně.Produkovat 5% a spotřebovat 90% světové výroby je na povážení!Trochu jsem to přehnal, aby jsi to pochopil.
06. 02. 2011 | 12:06

antikomouš napsal(a):

Dobrý nápad, jeden za druhým.Prý dát výrobu do Indie a v USA bude mozková kapacita.Hezká blbost, kdo umí zaplatit, tam bude výzkum.A kdo má peníze již víme.Tato hovadina ještě rychleji pošle US do propadliště dějin.
06. 02. 2011 | 12:14

tric napsal(a):

mým životním snem je dožít se společnosti po pádu usa.tomu podřizuji díky internetu i svůj životní rytmus. představuji si tuto společnost konečně jako svobodnou, bez chudoby, nemocí a válek.společnost, která odhodila své okovy a řítí se do nové kapitoly lidstva, která se vrátí ke svým přirozeným cílům a to je štastný a zdravý člověk. člověk nepokřiven konzumem, penězi, egoismem, pracující pro společnost bez postraních zájmů a všech těch negativ které představoval svět v hegemonii usa jako je lhaní, obžerství,atd.
06. 02. 2011 | 12:48

ZdeněkJ. napsal(a):

liberál
"Carter byl jedním z nejhorších prezidentů USA ve 20. století. Byl neschopný jak v ekonomice (nedokázal čelit ropnému šoku v 70. letech a ekonomika díky tomu kolabovala).....".
Od liberála opravdu zajímavý názor, vyčítat politikovi, že nezasahoval do ekonomiky.
06. 02. 2011 | 12:58

Predator2811 napsal(a):

Kapo má se svým komentem v počátku diskuse úplně přesně pravdu - Reagan, Churchill a Thatcher byli byli jiná liga než ta sbírka politickokorektních multikulti trpajzlíků poslední doby. Pro mě je Reagan rozhodně větší osobnost než Kennedy, kterej kromě toho, že se nechal včas zastřelit a tím se stal mučedníkem, dokázal jedinou zásadní věc, a to vyhlásit program letů na Měsíc...
06. 02. 2011 | 13:32

Evropan napsal(a):

Reagana obdivují jen intelektuální trosky... Většinou si připadají jako "ostří a rozhodní hoši" a stejně jako v případě Reagana jejich styl chování a "myšlení" vede ke katastrofickým výsledkům. Viz katastrofa po Reaganovi - obrovský státní dluh, daně snížené jen nejbohatším, nic moc ekonomický růst, raketový nárůst sociálních rozdílů a samozřejmě pár vojenských akcí proti státům, které si dovolily mít jiný názor než USA (viz například Granada a další).
06. 02. 2011 | 14:03

Predator2811 napsal(a):

Je mi celkem fuk, že z pohledu Evropana se řadím mezi intelektuální trosky, ale docela rád bych se dozvěděl něco víc o tý katastrofě, která údajně měla nastat po Reaganovi...?

Kromě cyklický a nijak výjimečný ekonomický krize začátkem 90. let mě žádnej jinej kandidát nenapadá a tu za katastrofu samozřejmě považovat nebudu. A btw, kdybych měl vybírat mezi nárůstem deficitu a uzbrojením SSSR na jedný straně, nebo menším deficitem a přetrváním SSSR, tak bych si tisíckrát vybral tu první variantu.
06. 02. 2011 | 14:14

liberál napsal(a):

ZdeněkJ:

Já jsem tam psal někde že bych mu vyčítal že nezasahoval do ekonomiky? Ropné šoky vyvolaly státy OPECU a Západní státy proti nim měly příjmout tvrdá opatření (například embargo). Zásahy do ekonomiky by nepoholy naopak by situaci zhoršily.

PS: Víte jak poznáte špatného a slabého prezidenta USA? Že dostal nobelovu cenu míru. Zatím to tak vychází (Carter,Obama)
06. 02. 2011 | 14:28

liberál napsal(a):

Evropan:

To jsou zas socialistický bláboly co tu papouškuješ. Po Reganovy tu žádný obrovský státní dluh nezůstal, protože on se musel vypořádat s dluhem který tu zbyl po demokratu Carterovi, který tu nepromyšlenou ekonomickou politikou v době ropných šoků nechal. Za Regana ekonomika USA výrazně posílila.
Jenom duševní troska může podporovat Obamu jen proto že je černoušek.
06. 02. 2011 | 14:34

liberál napsal(a):

Po Reganovy zůstala prosperůjící země, která vyhrála Studenou válku a stala se dominantní mocnosti ve světe. To po Obamovi zbyde jen zbídačená a zadlužená země která už nestačí na světové mocnosti jako Čína.
06. 02. 2011 | 15:16

stále rebel napsal(a):

Pro liberál.
Potěš oko své a lži dál.

US Federal Debt as Percent of GDP by President
http://en.wikipedia.org/wiki/File:US_Federal_Debt_as_Percent_of_GDP_by_President.jpg
06. 02. 2011 | 15:23

Al Jouda napsal(a):

Obama mi připadá jako prezident za trest.Američané prostě potřebovali ztrestat za vznik celosvětové krize a za špatnou zahraniční politiku. Až se vzpamatují, tak si zvolí opět bílého a impozantního prezidenta.
06. 02. 2011 | 16:24

Tenco napsal(a):

liberál
"Jenom duševní troska může podporovat Obamu jen proto že je černoušek."

Kolik osobně znáš tolik trosek ?

A změň si nick. Děláš liberalismu jenom ostudu.
Když tak přemýšlím , tak ty, protože zdejší bliogy čtou i zahraniční občané, děláš ostudu i České republice.
Myslíš si, že to je onen "liberalismus" ?
Kdákat do světa, co ti slina přinese na jazyk ?
Bez jakéhokoliv pocitu odpovědnosti ?

A to vše za směšných dvacet lorun na hodinu ?

:(((
06. 02. 2011 | 16:24

Béda napsal(a):

wiki o Reaganovi (krom jiného):
"..Reagan byl původně demokrat, stoupenec Franklina D. Roosevelta a programu New Deal a celoživotní obdivovatel Rooseveltových vůdcovských schopností...

Jeho první velkou politickou rolí bylo vedení Screen Actors Guild, odborů reprezentujících hollywoodské herce, ale které byly podle jeho vyjádření infiltrovány komunisty. V této pozici svědčil před Komisí pro neamerické aktivity o údajném vlivu komunistů na filmový průmysl. V roce 1947 se on a jeho žena tajně sešli s agenty FBI, kterým udávali tzv. "podezřelé živly". Mezi herci, které údajně jmenovali, byli Larry Parks, Howard da Silva a Alexander Knox, kteří byli později předvoláni před komisi a zařazeni na černou listinu...

Později již zarytý antikomunista Reagan podporoval kandidatury Dwighta Eisenhowera (1952, 1956) a Richarda Nixona (1960), ale zůstával registrovaným členem demokratické strany...

Po zvolení Johna F. Kennedyho, kterého Reagan označil za socialistu, prezidentem, se stal republikánem a v roce 1964 podporoval nominaci Barryho Goldwatera na prezidentského kandidáta Republikánské strany.

Reagan odhalil svou ideologickou motivaci, když prohlásil: "Otcové zakladatelé věděli, že vláda nemůže kontrolovat ekonomiku bez kontroly lidí. A věděli, že když se pro to vláda rozhodne, musí pro dosažení svého cíle použít sílu a donucení. Došli jsme k okamžiku rozhodnutí."

"Neopustil jsem Demokratickou stranu, strana opustila mě," prohlašoval...

V roce 1966 byl Reagan zvolen 33. guvernérem Kalifornie...,

Během svého prvního volebního období zmrazil příjímání nových úředníků, ale také schválil zvýšení daní, aby vyrovnal rozpočet. Reagan rychle umlčel tehdejší protestní hnutí. Během protestů v People's Parku v roce 1969 poslal 2200 členů Národní gardy do kampusu University of California. V projevu v dubnu 1970 prohlásil: "Jestli to má být masakr, ať je to teď. Appeasement není odpověď."
06. 02. 2011 | 16:49

Béda napsal(a):

Když se Reagan ujal úřadu, byla inflace 11,83% a nezaměstnanost 7,1%. Reagan zavedl politiky zaměřené na nabídkovou stranu ekonomiky a chtěl stimulovat ekonomiku velkými daňovými škrty.[15][16] Zaměřil se na snahu omezit růst výdajů, snížit míru regulace a zavést měnovou politiku, která by měla snížit inflaci.[17] Snahou o snížení výdajů státního rozpočtu, ale také posílením výdajů na obranu a zároveň i snižováním daní se Reaganův přístup diametrálně lišil od přístupu jeho předchůdců...

Ekonomická politika, přezdívaná "Reaganomika" se stala předmětem debat, přičemž její stoupenci poukazovali na to zlepšení klíčových ekonomických ukazatelů, kritici naopak poukazovali na rostoucí schodek státního rozpočtu. Reaganova politika "mír silou" vyústila v rekordní investice do obrany v období míru, když se v letech 1981 až 1985 výdaje na obranu zvýšily o 40%.[18]

Během Reaganova prezidentství došlo ke značnému snížení daní z příjmu, například v nejvyšší příjmové skupině došlo k poklesu ze 70% na 28% během sedmi let[19], avšak celková suma vybraných peněz na daních z příjmů se zvýšila.[20] HDP se po propadu v roce 1982 zotavil a rostl za rok průměrně o 3,4%[21], což je však méně než poválečný průměr 3,6%.[22] Nezaměstnanost dosáhla vrcholu v roce 1982 hodnotou 9,2% a poté po celou dobu Reaganova prezidentství klesala[16], přičemž počet zaměstnaných se zvýšil o 16 milionů a také inflace výrazně poklesla.[23]

Reagan jmenoval Paula Volckera šéfem Fedu a v roce 1987 jej ve funkci nahradil Alan Greenspan. Někteří ekonomové, například Milton Friedman a Robert A. Mundell tvrdili, že Reaganova daňová politika posílila americkou ekonomiku a přispěla k ekonomickému boomu 90. let.[24] Jiní ekonomové, například Robert Solow, naopak tvrdí, že rozpočtové schodky byly hlavním důvodem, proč Reaganův nástupce George H. W. Bush nedodržel své volební sliby a zvýšil daně.

Kritika
Častým předmětem kritiky byl fakt, že díky svému šarmu a rétorickému umění mohl říci takřka cokoliv a získat pro to podporu a vyhýbat se skandálům, čímž si vysloužil přezdívku „Teflonový prezident“. V zahraniční politice si vysloužil kritiku především v souvislosti s aférou Írán-Contras, tedy prodejem zbraní Íránu a financováním Nikaragujských contras. Mezinárodní soudní dvůr uznal Spojené státy vinnými z podpory terorismu v Nikaraguji (případ Nikaragua vs. Spojené státy).

Díky své zahraniční politice byl Reagan často vykreslován jako válečný štváč. Ačkoliv jej britská premiérka Margaret Thatcher silně podporovala, byl ve Spojeném království často terčem kritiky. Levice jej odsuzovala za tvrdý postoj ke Castrovu režimu na Kubě a za ignorování lidských práv ve Střední a Jižní Americe a v Jihoafrické republice. Ačkoliv Reagan odmítal apartheid v JAR, byl proti ekonomickým sankcím.

Reaganovy snahy omezit sociální podpory a daně z příjmu byly mnohými kritizovány, protože podle nich prospívaly jen bohatým Američanům. Aby Spojené státy pokryly dluh, který za Reaganova prezidentství začal narůstat, začaly si ve velkém půjčovat peníze v zahraničí. Státní dluh narostl z 26 % HDP v roce 1980 na 41 % v roce 1989, tedy na nejvyšší míru od roku 1963. Do roku 1988 narostl dluh celkem na 2,6 bilionu USD. Spojené státy se staly z největšího věřitele největším dlužníkem..."
06. 02. 2011 | 16:59

Zacheus napsal(a):

To Jana Pejchová. Souhlasím s Vámi. Ať už prezidenta Obamu hodnotím jakkoli, je minimálně lidským gestem, hodným pochvaly a ocenění, že dokázál ocenit republkánského prezidenta. Když se podíváme na nechutné scény a vzájemné osobní útoky některých českých poslanců v našem parlamentu, tak je to zpráva " z jiného světa".
06. 02. 2011 | 17:36

Zacheus napsal(a):

Omlouvám se: Jana Pechová.
06. 02. 2011 | 17:38

Béda napsal(a):

Otázka:

Reagan jak je vidět z uvedeného zaváděl neoliberální reformy. Jak je tedy možné, že za 8 let jeho vlády narostl státní dluh z 26 na 41% vůči HDP? Neoliberálové jak sami o sobě prohlašují jsou přece šetrni a za nic na co nemají neutrácejí.
06. 02. 2011 | 17:41

Monika napsal(a):

Béda

Na otázku existuje stručná odpověď: Neoliberální ideologie funguje pouze na papíře. Pokud se tato teorie (tzv. Friedmanova "shock doctrine") uvede do praxe, je výsledkem katastrofa (tzv. "disaster capitalism"). To je ukázalo poprvé v Chile, kde neoliberální reformy prosazované pomocí teroru přímo řídili studenti Miltona Friedmana. Jen slepý nemůže nevidět, že necelých deset let po neoliberální reformě finančních trhů by stačilo k jejich totálnímu zhroucení, nebýt zásahu těch, kteří měli alespoň špetku odpovědnosti. Takže bych řekla, že neoliberalismus se v praxi osvědčil zhruba stejně jako komunismus. Nicméně stejně jako komunistům tohle dlouhou nedocházelo, nedochází to ani skalním neoliberálům. A protože lidé mají rádi zjednodušení a jsou vlemi snadno manipulovatelní (viz halasná podpora současné tzv. "proreformní vlády finanční zodpovědnosti"), není pomoci. Za hloupost se platí.
06. 02. 2011 | 18:16

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem dva urážlivé příspěvky ("blb", "židobolševic), které neměly nic společného se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
06. 02. 2011 | 18:49

jihočech napsal(a):

I když je po R.Reganovi pojmenováno kde co (reaganismus, letiště, knihovna atd.,), nebyl to asi president nejschopnější. O jeho „kvalitách“ se lze dočíst v knize „Lee Iacocca to říká na rovinu“ od Lee Iacocca. Autor této knihy pracoval celý život v automobilovém průmyslu a dlouhá léta také jako generální ředitel u Forda a Chrysler. V této funkci se vydal za prezidentem, aby ho požádal o pomoc v době krize automobilového průmyslu v USA.

První audienci u prezidenta RR popisuje asi takto: řekli mi, že prezident má na mne čas tak 30 min. Vstoupil jsem tedy do pracovny prezidenta s odhodláním využít čas co nejlépe. RR seděl u velkého stolu, na kterém nebylo nic, jen hromádka "briefing" karet. Samozřejmě nejdříve vše začalo zdvořilostními otázkami, jednání bylo velmi přátelské, prostě jako společník byl RR velmi zábavný. Když zjistil oč mi jde, resp. o jaký průmysl lobuji, vyhledal z briefingových karet na stole (taháků – co má říkat) kartu o automobilovém průmyslu, z které mi zábavným způsobem citoval a žoviálně rozprávěl o autech po celou dobu audience, aniž mne pustil ke slovu. Po 30 min vstoupil tajemník, aby mne z pracovny vytlačil.

Tak za dva roky se uskutečnila druhá audience, a situace se ve všem do puntíku opakovala, prezident se ani nenamáhal nic zakrývat, nalistoval tutéž kartu o autom průmyslu a vše mi znova ocitoval.

Zkrátka, Iacocca říká, jako společník byl RR výborný, ale jako prezident velmi špatný. Blízcí pracovníci prezidenta si to samozřejmě uvědomovali, a aby nepadal jeho stín také na ně, že 4 roky mu sloužili, aniž by něco řekli o jeho „schopnostech“, tak se snažili prezidenta všemožně chránit, vytvářeli kolem něj aureolu dokonalosti, dali dokonce podnět k založení prezidentské knihovny RR.

Ale o mrtvých jenom dobře. RR byl výborný řečník (herec), lehce manipulovatelný a hlavně nebylo ho třeba usměrňovat, a nechat vést v otevřeném kabrioletu v Texasu,jako např J F Kennedyho.
Tak dobu prezidentování RR líčí L. Iacocca.
Kdo tomu nevěří, ať si přečte uvedenou knihu, která je zajimavá i jinak, zejména pro podnikatele (k dispozici v MK v Praze).
06. 02. 2011 | 19:44

antiReagan napsal(a):

http://ekonomika.sme.sk/c/5754850/spojene-staty-uvazuju-o-emisii-100-rocnych-dlhopisov.html

Najprv 100 rocne potom 1000 rocne, 10 000 rocne a potom velky bum bac !

A je vymalovane uz navzdy !

USralHell risa zla na kolenach !

xDD
06. 02. 2011 | 22:00

Amnesty International napsal(a):

Pravda o Reaganovi se cenzuruje - ctete nez to censor vymaze - clanky o Reaganovi
http://consortiumnews.com/
Reaganova genocida v Guatemale

as jako za Sovetskeho Svazu se nesmela ric pravda po Batudkovi Stalinovi. Ti sami novinari - jen ted Stalina vymenil Reagan.
06. 02. 2011 | 23:22

ottomatic napsal(a):

Hodně lidí v USA si naopak myslí,že Reagan USA zruinoval.
07. 02. 2011 | 04:39

Manolito napsal(a):

Úplně jednoduše: celý je to totální nesmysl, vůbec se to nezakládá na informované analýze nebo na znalostech současných úvah v americkém veřejném diskurzu. Naopak, svědčí to o tom, že autor čte jenom dva plátky a kouká na Fox news. Kurnik když se zajímám o Ameriku, tak se snad trošku porozhlédnu! Nejvic se toho děje na blozích nezávislých ekonomů a politologů apod.
07. 02. 2011 | 11:35

mlcici vetsina napsal(a):

Manolito
Krucifix, ty kdyby jsi to umel, tak by jsi byl nejlepsi
07. 02. 2011 | 17:59

BilderbergNewWorldOrderTrilaterals napsal(a):

MLADY MUZI, RONNIE BY SE V TECHTO DNECH DOZIL 100 ROKU... JAK VE VASI HANTYRCE JEST NORMALNIM BYL KONTROVERZNIM NEJEN POLITIKEM... JAKO VSICHNI , CO CHTELI PREZIT NA ROZDIL OD JFK ... BYL PUPPET ON THE STRING... ALE, ALE, JAKO GUVERNER CALIFORNIE PREDAVAL STAT V PLUSU STOVEK MILIONU USD... PRY DIKY PROZIRAVE NIZKE DANOVE POLITICE.. A ECCE ZA PAR DEKAD .. ARNOLD, KOLIK ZE TO MA MINUS ??? jo, kdyz zlo vladne svetem tak halunkove stale pritvrzuji.. ale OmniaTempusHabent...najdou si server www.zlo.cz ... potom vyroky jineho exguvernera Jesse Ventury.. etc... kouknou se na veci take z jineho uhlu... apropos, kolik asi lidicek to asi vi, jak bajecny v californii reagan byl??? tipneme si, .... proto to ono divide et impera stale jeste funguje... uvidime ale jak dlouho jeste...oth...
07. 02. 2011 | 18:27

efi napsal(a):

Myslím, že USA /nejen/ může pomoct už jen Bůh.
barack - o -bama už mě děsí jen svým jménem.
07. 02. 2011 | 19:46

antijoan napsal(a):

Od kdy je židobolševik nadávka, pane stejskal? Vidím to jen jako pojmenování něčeho.
08. 02. 2011 | 02:13

antijoan napsal(a):

ˇJe tedy fakt, že za první republiky jisté oslovení bylo myšleno jako hanlivé.Hádejte které.
08. 02. 2011 | 02:17

Jiří napsal(a):

Dobrý den,na začátku jsem chtěl říci,že jsem rád za změnu režimu u nás i když po dvaceti letech se krom ekonomicky nic nezměnilo a v narážce na R.Reagana a jeho u nás rádoby pravicových obdivovatelů musím zaplakat.Pravicové strany a Levicové (neříkám komunisté což není to samé jak u nás naše kvalitní a nestranná Media(ironie)uvádějí)neexistují vnikla jen homogenní společnost prospěchářů a mafie která stále zadlužuje stát (na levo a na pravo)malým podnikatelům háže klacky pod nohy a k velkým makro-rádoby podnikatelů chodí na rauty.R.Reagan byl stejně dobrý herec jako prezident a to velmi průměrný,zadlužoval stát jako naši skvělí politici kteří ho obdivují ,ale vždy to hezký zabalil do pěkného projevu s typickým úsměvem hereckého prostituta.R.Reagan zmínil ,že politika je druhé nejstarší zaměstnání po prostituci a třetí je herectví a proto byl Reagan úspěšný,nezajímal se o názory jiných ,ale jen jeho .Jeho chameleónství dokazuje i vztah vůči své domovské straně Demokratické která ho prý opustila.Trošku ,ale né hodně my to připomíná naše politické hvězdy který ho glorifikují.Historie ukáže jak Ronald Reagan se zapíše do dějin koukat na dějiny jako p.Kubal 20let je hodně špatné.
08. 02. 2011 | 09:03

antijoan napsal(a):

Osobně bych nepřeceňoval funkci pres. USA.Každý soudně uvažující člověk ví, že je to jen figirka k oblbování většinové populace.Stát řídí jiní, mocní.Ti vkládají do voleb peníze a tím chtějí i určité výhody.Kdy konečně pochopíte, že je to jen šaškárna na voliče.Vždyť jde o moc a především peníze.A to si mocní vzít nedají. Peníze rozhodují, neb tak to bylo,je, a bude.Plebs je dobrý jen v den voleb.A k jeho oblbnutí jede slušná mašinérie.
08. 02. 2011 | 14:29

JaS napsal(a):

Cože to chce dědit Obama po Reaganovi?
10. 02. 2011 | 21:33

Petr napsal(a):

LOUTKA OLIGARCHŮ

Reagan ukázal že ten koho potřebují v čele nemusí být myslící člověk. Problém je, že po jejich vládě musí někdo UKLIDIT. Po Reaganovi uklízel dluhy Clinton, po mladém Bushovi (další nemyslící) to odnáší Obama
11. 02. 2011 | 14:19

RP napsal(a):

"za jeho administrativy odstartovalo dlouhé a dosud trvající období, kdy životní úroveň střední třídy fakticky stagnovala, zatímco rostlo bohatství těch nejmajetnějších vrstev."

LEŽ ! To co stagnovalo byli příjmy domácností ale vzhledem k trendu ve společnosti kdy se čím dál prosazuje jaderná rodina (tedy jen otec matka + děti) a ubývá lidí co spolu žijí v domácnosti tak je to jaksi divný ukazatel..... Pokud se podíváme na data příjmu jedinců (tady jsou vládní stránky USA http://www.census.gov/hhes/www/income/data/historical/people/index.html) tak od 1981 (Reagan se stal prezidentem) vzrostl zhruba o 30% (upraveno o inflace)...
Jinak ohledně ropy : (to carter byl borec) Trh vám najde řešení bez toho abyste museli vyhazovat miliardy peněz daňových poplatníků na distorci trhu a zvýhodňování nějakých alternativních zdrojů(vláda nemá vybírat výherce a poražené).
Ty neustále kecy o tom jak dochází ropa .... no tak například na severu kanady v albertě je ložisko které dokáže zásobovat celý svět po minimálně sto let.
Kdyby opravdu ropa byla tak vzácná a furt jí ubývalo viděli bychom to na ceně.
Cena litru benzínu je 13,50 Kč zbytek do těch 32 u nás tvoří daně (!!!! ano je mi z toho také na blytí ....). = Takže vy se mi snažíte namluvit že když společnosti vytěží ať už z moře nebo odkudkoliv ropu tu dovezou přes půl světa zrafinerují a ještě vám jí odvezou pod nos abyste si ji mohl načerpat za cenu balené vody, tak je to nějaký vzácný zdroj ?! Nebo nás "okrádají" .... pro mě to jsou hrdinové.
11. 02. 2011 | 21:11

mlcici vetsina napsal(a):

Celkem bych s vami souhlasil, kdybych nevedel, ze milujeme politiky a jejich uredniky. Sice na ne stale nadavame, ale co se skadliva to se rado ma. Krome toho hrozi v pripade, ze by obycejni soukromnici napachali tolik zla jako politici, ze by v odvetu doslo k hruznym masakrum, kterych jsme takhle usetreni.
11. 02. 2011 | 22:59

mlcici vetsina napsal(a):

Mimochodem nejvic stat vydelava na danich, ktere plati kuraci a alkoholici. Kromne toho jeste vykrikuje pri vsech prilezitostech, ze doplaci na jejich leceni, ktere stejne vede k neodvratne smrti. Leceni nekuraka, ktery take nakonec zemre a jeste dlouho pobira zaslouzenou penzi je podle nej z nejakeho zrejme daleko levnejsi. Automobilisti, kteri vedou zdravy zpusob zivota si aspon prijdou na sve tim, ze dlouhodobe cerpaji zdravotni a socialni pojisteni.
11. 02. 2011 | 23:10

Jag napsal(a):

Každý stát by měl udělat audit,jaký počet obyvatel je schopen uživit.......Reagan kdysi,když ho ještě lidskoprávní zrůdy nekritizovali,nechal udělat analýzu,kolik obyvatel je schopna Zeměkoule uživit.Takový audit by se asi Obamovi nelíbil........dnes se regulují krávy,reguluje mlíko,ale kolik určité území dokáže uživit lidí bez toho,aby se zdevastovalo,to se udělat nesmí.........a přitom by se podle toho měla potom dělat sociální a daňová politika jednotlivých států......předešlo by se tím zbytečným sociálním bouřím,dluhům a válkám o obživu.
12. 02. 2011 | 13:51

RP napsal(a):

To je hloupost. To by se takový audit musel dělat každý den protože existují miliony proměných a neustále se mění. Navíc by taková data byla k ničemu - taková data by byla možná k něčemu pro centrální plánování ale díky bohu to je dávno za námi.

Pokud byste chtěl centrálně kontroloat populaci a kdyby bylo trochu víc tak byste jako někoho vyhostil ?! To je přece nesmysl. Navíc tyto věci dávno dělá trh - pokud je někde příliš mnoho lidí roste cena pozemků a tak se lidi vystěhovávají.
12. 02. 2011 | 18:29

Honza napsal(a):

Reagan - ten uř tu byl. Obama - ten tady je. V Maďarsku je již dlouho. Tam se mu jinak neřekne, než Barack Pálinka.
12. 02. 2011 | 18:58

Jag napsal(a):

Hlouposti píšete vy.Tato studie by jen ukazovala,jak se má vláda chovat vzhledem k různým dávkám a jaké deficity mají a nemají smysl.Vaše odpověď,že se situace mění každý den s tím nijak nesouvisí.To,že se někdo někde mění,není nic proti mému návrhu.Šlo by jen o to,zda zátěžnost území je daná na dotyčný počet.Ostatně je to podobné jako u bytu.Taky nemůže v nějaké gersonce bydlet 20 lidí.A jelikož jde o podobný princip,tak je to potřebné.S komunismem to nemá nic společného.V Rakousku je povinnost hlásit bydliště také a komunismus tam není.A pokud se ceny zvedají.....tak to tak možná v Praze,ale jinak zatím ceny určuje obec a to ouředně,takže o nějakém tržním ocenění nemůže být ani řeč.Možná se to po deregulaci změní,ale zase to nic nevypovídá o zátěžnosti území a to proto,že jde o to,co se tam staví,jak se staví a kolik staví.Někdy může území zatížit jeden člověk víc,než 20 a to vzhledem ke stavbám,co tam postaví.
12. 02. 2011 | 19:00

RP napsal(a):

Můžete mi podrobněji vysvětlit jaké dávky a deficity myslíte ? To jako třeba že byste dotoval místa kde bydlí méně lidí aby se tam ostatní stěhovali ?

Ano v jedné garsonce nemůže bydlet 20 lidí ale skutečný svět je trošku jinačí - země je osídlovaná podle určitých podmínek - prvořadě to byly ty přírodní ( koryta řek a pobřeží, úrodnost půd, podnebí) , dnes do toho spadají i ty ekonomické - transitní území množství služeb obchodu pracovních příležitostí, blízkost zdrojů a podobně. Lidé se stěhují do míst kde je to pro ně nejvýhodnější - tak to řeší trh a tak se zajištujě maximální produktivita práce. Pro zajímavost místa s největší koncentrací lidí jsou také místa kde se nejlépe na zemi žije (aglomerace a jádrová území).
Přece nemůžete chtít aby se lidi stěhovali do pouští protože u řek je jich je "moc". A jak byste si to představoval nejdříve na celostátní úrovni pak do krajů, měst a nakonec by měl stát dělat micromanaging kdo smí kde bydlet? A vy opravdu věříte že pár pochybných lidí dokáže rozhodovat lépe než miliony lidí nezávisle na sobě ? Zatím pokaždé když více rozhodoval stát tak to byla katastrofa a cokoli co stát dělá je neefektivní.

Prostě nevidím jediný důvod proč by měl stát zasahovat do ekonomiky - vůbec.
12. 02. 2011 | 19:48

Jag napsal(a):

Stát rozhoduje dnes.Například tím,že dělá pomocí ouřadů na obcích jakési cenové mapy,které ovšem nemají žádnou vazbu na skutečný trh a tržní nájem,tedy zájem o lokalitu.je to umělá poptávka po určité lokalitě,kterou vybral ouřada a cenově zařadil....to jen,že pořád operujete starým režimem.Nešlo by o to,určovat lokalitu,ale o zátěžnost lokality.Pokud se například vypočítá podle nějakého klíče-který se může nazvat jakkoli,by stát vyhledal jaká zátěž pro lokalitu je únosná vzhledem k tomu,aby tam mohli žít vedle lidí i obvyklá fauna a flora.Navíc by byla povinnost sledovat podzemní vody,půda a životní prostor na odpočinek.Jistě už dnes známe,jak se má žít s tím,aby byl trvale udržitelný rozvoj a zároveň,aby se lokalita zbytečně nestala zdevastovanou.Tyto studie již jsou.A podle toho by se tam buď podpořil další zvýšený výskyt lidí,nebo by se nepodpořil.....Možná to zní divně,ale pokud se bude prosperita koncetrovat jen na určité lokality,tak chudinská ghetta jsou prostě nutnost a při větším výskytu lidí se lokalita nakonec stejně začne vylidňovat....dnes jsou to známé satelity-lidé hledají klidnější lokalitu.Takže tady se mýlíte.Jistě není potřeba dával lidi do oblastí,kde lišky dávají dobrou noc,ale !!!!pokud by jich bylo v čase stále víc a víc,tak se stejně této variantě nevyhnete.Podle mého je lepší to nenechat na živelnosti,ale dělat to nějakou urbanistickou koordinovaností.Jinak se to zvrhne jako ostatně všechno.
12. 02. 2011 | 22:03

Jag napsal(a):

Stát do ekonomiky zasahovat nemusí,ale musí zasahovat do funkčnosti státu.Jinak se může chovat,když se jedná o ekonomickou aktivitu a jinak když si každý dělá co chce a kde chce.Příklady živelnosti je například chování developerů........a jen bych upozornil,že vaše naivita o svobodě ekonomiky je opravdu až dětinská....jestliže je ekonomická aktivita přes ouřady uplácená a korupce je na každém kroku,tak hovořit o nějaké ekonomické svobodě je l smích.Protože co hůře modeluje ekonomickou aktivitu a dělá větší paskvily,než právě korupce a její dopady na životy lidí.
12. 02. 2011 | 22:10

Pavel Severa napsal(a):

Ale jděte do prdele, soudruzi! Reagan byl jeden z největších prezidentů USA. Porazil "říši zla", kterou obdivuje Klaus!
Jimmy Carter, nositel Nobelovy ceny (za co?) odmítl
pomoc iránskému šáhovi a zavinil, že se k moci v Teheránu dostal senilní a uchcaný Chomejní a nastolil tak islamistický
teropristický režim! Za Klause se v Praze, Brně, Ústí nad Labem
usídlili islamističtí !spící" agenti, kteří podřimují!
Jen maličko a nemusí se probudit, budou zlikvidováni!
15. 02. 2011 | 19:42

Pavel Severa napsal(a):

Ale jděte do prdele, soudruzi! Reagan byl jeden z největších prezidentů USA. Porazil "říši zla", kterou obdivuje Klaus!
Jimmy Carter, nositel Nobelovy ceny (za co?) odmítl
pomoc iránskému šáhovi a zavinil, že se k moci v Teheránu dostal senilní a uchcaný Chomejní a nastolil tak islamistický
teropristický režim! Za Klause se v Praze, Brně, Ústí nad Labem
usídlili islamističtí !spící" agenti, kteří podřimují!
Jen maličko a nemusí se probudit, budou zlikvidováni!
/Žádný stroj, uchcaní islamisti!/
15. 02. 2011 | 19:44

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza C Cimburek Ludvík Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Růžička Michal · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy