Je mormon horší než černoch?

06. 07. 2011 | 21:13
Přečteno 12024 krát
Ta otázka z politicko-korektního hlediska opravdu mimořádně zapáchá, v souvislosti s rýsujícím se volebním bojem o post amerického prezidenta se však už nyní stala velmi místnou.

Dva z vážných uchazečů o republikánskou nominaci a tím i post vyzyvatele Baracka Obamy, takto prvního černošského prezidenta Spojených států, jsou mormoni. Pravděpodobnost, že jeden z nich (buď bývalý massachusettský guvernér Mitt Romney, nebo bývalý utažský guvernér Jon Huntsman) se skutečně stane republikánským kandidátem, je podle respektovaného analytika veřejného mínění Natea Silvera téměř padesát procent.

Američané tak mohou v listopadu příštího roku stát před volbou, která je po čtyřech letech opětovně vyzve k tomu, aby – pokud budou chtít – odhodili další politické „nikdy“ a spolu s ním zbývající předsudky.

Nebyl to před posledním prezidentským kláním zdaleka ojedinělý názor, že Amerika si do svého čela černocha nikdy nezvolí. Občané USA se ukázali být občansky vyspělejšími než jejich četní pozorovatelé a Baracka Obamu si do Bílého domu vybrali nikoli navzdory jeho původu a barvě pleti, ale proto, že ho v dané chvíli seznali kompetentnějším vykonávat prezidentskou funkci.

Zda se tak zachovají i v případě kandidáta mormonského vyznání, zatím není jisté. Ba naopak, dosavadní průzkumy veřejného mínění ukazují, že něco mezi pětinou a čtvrtinou amerických voličů by pro muže či ženu mormonského vyznání nehlasovali, a to právě čistě s ohledem na jeho či její víru. (Podle posledního šetření Gallupova úřadu je to přesně 22%.)

Co je na tomto čísle pozoruhodné, je to, že se za více než čtyřicet let nijak nezměnilo. Zatímco počet Američanů odmítajících černošského prezidenta rapidně klesl (z „mormonských“ dvaadvaceti procent na počátku 70. let na současných pět), v případě toho mormonského se odmítání drží na stejné úrovni.

Kde hledat příčiny tohoto fenoménu?

Především, náboženství hraje v životě americké společnosti, včetně toho politického, velmi důležitou roli (důkaz skýtá samotný Gallupův průzkum: ateistu odmítá volit rovnou polovina Američanů).

Ačkoli otcové zakladatelé Spojených států výslovně stanovili, že země nemá a nebude mít žádné státní náboženství, křesťanské zásady jsou v ustavujících dokumentech i běžném životě společnosti silné (slavnostní slib amerického prezidenta dodnes končí větou "K tomu mi dopomáhej Bůh“).

Politická korektnost sice v poslední době z části vytěsnila z veřejného diskursu křesťanské odkazy (zřejmě nejznámějším a také nejidiotštějším příkladem budiž přání k svátkům, nikoli Vánocům), to však vyvolalo poměrně silný zpětný proud, nejen v politice, ale i odborných kruzích. (Pravděpodobně nejznámější politolog 20. století Samuel Huntington věnoval své poslední dílo varování, že pokud se Amerika vzdá svých kořenů, mezi nimi těch protestantských, zanikne.)

Diskuse, jakého vyznání může či má být prezident, není v USA nijak nová. Nejproslulejším příkladem z minulosti je kandidatura J. F. Kennedyho, který se stal prvním katolickým prezidentem země, v průběhu své kampaně za zvolení však musel opakovaně ujišťovat, že nebude poslouchat žádné instrukce z Vatikánu.

Pro republikány je nepříjemností, že to nejsou pouze voliči demokratů, kteří mormona v Bílém domě odmítají. Hlasovat pro něj nehodlá ani 18 procent republikánských sympatizatnů.

Pokud by dodrželi své slovo a republikánským kandidátem byl skutečně buď mormon Romney, nebo mormon Huntsman, je jisté, že další čtyři roky povládne Američanům Barack Obama, protože porazit ho a nemít přitom hlasy skoro pětiny republikánských voličů, je pro kandidáta Republikánské strany nemožné.

Jak pravděpodobné však skutečně je, že dnes deklarovaná nechuť mormona volit se v listopadu příštího roku potvrdí u samotného hlasování?

Existují minimálně tři důvody, proč je to spíš ta méně pravděpodobná alternativa.

První, zřejmě nejslabší, neboť založený na historickém precedentu, v řadě ohledů odlišném, nabízí sám Gallupův ústav. Rok před tím, než byl J. F. Kennedy zvolen prezidentem, prohlásila celá čtvrtina Američanů, že pro katolíka odmítá hlasovat.

Druhý, silnější skýtají současné politické reálie v USA. Barack Obama je mezi republikánskými voliči natolik neoblíben, že naprosto převažující motivací pro ně příští rok bude touha dostat ho z Bílého domu. Fakt, že jejich kandidátem by byl mormon, může být pro část z nich nepříjemnost, pravděpodobně ne však taková, aby kvůli tomu k volbám nešli a nechali Obamu vládnout dál.

Třetí, nejpřesvědčivější argument představuje současná ekonomická situace v USA. Vzhledem k neklesající nezaměstnanosti, zoufalému stavu na realitním trhu a celkové hospodářské nejistotě je zřejmé, že tím, podle čeho se voliči rozhodnou, bude ekonomika. Jakou víru ten který kandidát vyznává, bude otázka podřadné důležitosti, Američané budou hlasovat pro toho, komu uvěří, že má plán, jak je z ekonomických obtíží dostat.

Před necelými třemi lety byl pro většinu Američanů takovým kandidátem Obama, a jeho černá pleť v tom nehrála důležitou roli. Mitt Romney a Jon Huntsman zřejmě budou muset během šestnácti měsíců zbývajících do voleb mnohokrát vysvětlovat, jak se to má s různými aspekty jejich víry, považované v USA stále za něco mimo hlavní náboženský proud. Pro jejich úspěch či neúspěch však bude rozhodující, jak věrohodný hospodářský plán předloží.

Stran náboženství pro ně nakonec může být nejlepší radou průzkum ukazující pětinový odpor voličů ignorovat a ke své víře se dál, přirozeně hlásit. Kromě toho, že Američané tradičně volí ty, které považují za kompetentní, vybírají si zároveň politiky působící na ně autentickým dojmem, takové, jimž podvědomě mohou věřit.

Prezidentský kandidát, jenž by před nimi pro politický kalkul upozaďoval či zlehčoval svou víru, takovým testem nemůže projít.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ládik!!! napsal(a):

Amerika je daleko. U nás je pro prezidentského kandidáta důležitější láska ke straně, než cokoliv jiného.
06. 07. 2011 | 21:53

DF napsal(a):

Nevím, snad kdyby se někdo rozhodl pro indiána, nemusí to být ani černoch ani mormon.
Bude to jen ten, co tam patří již několik tisíciletí.
06. 07. 2011 | 21:57

zk napsal(a):

Já myslím, že pro Romneyho (o Huntsmanovi jako většina lidí prakticky nic nevím) tohle bude problém hlavně v primárkách. Evangelikálové mormony nesnášejí a bez evangelikálů se republikánské primárky vyhrát nedají. Pak mu určitě přitíží i to, že jako guvernér Massachusetts prosadil reformu zdravotnictví, která všechny lidi zavazuje platit si zdravotní pojištění. To stejné prosadil o pár let na federální úrovni Obama a republikáni okamžitě spustil povyk o údajném omezování občanských svobod. Opět, nevím, jak to chce Romney tvrdému jádru vysvětlovat.
A jak píše pan Tomášek v předposledním odstavci, prezidentský kandidát musí působit autenticky, jako člověk z lidu, a Romney tak rozhodně nepůsobí. Bush taky pocházel z privilegovaného prostředí, ale vypadal lidově a jeho voliči mu tu pečlivě vykonstruovanou image bodrého venkovana baštili. Romney má v tomhle smůlu. Vypadá jako hlavní postava z filmu o Wall Streetu, je to mormon, byl guvernérem levičáckého státu na východním pobřeží, prosadil obamovskou reformu zdravotnictví... není jedním z nich.
Věrohodný hospodářský plán? Co tak asi můžou ti zabědněnci předložit? Méně regulace, další snižování daní, kecy o americké výjimečnosti, rozpočtové škrty, které se ovšem nesmějí dotknout Medicare a armády, tedy oblastí, které rozpočet zatěžují nejvíc. Na nic jiného se nezmůžou. Kdyby si republikánští stratégové najali voodoo mambu a ta oživila Reaganovu mrtvolu, vyšlo by to nastejno. Třicet let těch stejných frází, které by mohlo vykládat i desetileté dítě. Zombie Reagan by měl aspoň větší charisma než kdokoli z tohohle dream teamu republikánských kandidátů na prezidenta.
06. 07. 2011 | 22:08

Pípa napsal(a):

Blog je sice zajímavý, ale na otázku, kterou si sám zvolil, odpovídá vyumělkovaně a pod vlivem t. zv. americké korektnosti, která se bojí říci fakta,a. to, že v USA žije nějakých 25% černochů a také takových dobrých procent latinos a jiných barevných, kteří mají volební právo a sympatizovalo při volbách s polovičním černochem. Mormonů je určitě mnohem méně a tak by těch sympatizantů bylo úměrně tomu. Kompetentnost kandidáta nebude zas tak důležitá jako sympatie a snaha mít tam toho svého. Pane autore promiňte, že se držím při zemi. Já už jiný nebudu.
06. 07. 2011 | 22:28

Xavier napsal(a):

zk:

Na někoho jste zapomněl. Jmenuje se Ron Paul.
06. 07. 2011 | 22:30

zk napsal(a):

Pípa:
Těch černochů je asi 13%. Myslíte, že by Obama vyhrál, kdyby pro něj hlasovali jen černoši? Že černoši hlasují pro demokratického kandidáta, to dá rozum. Proč by taky hlasovali pro republikána. To je jako chtít po slovenských Maďarech, aby volili Slotu. Kdyby tam byla místo Obamy Clintonová, taky by se to blížilo těm 95%.
Panu Tomáškovi jde o to, jestli může být menšinový kandidát přijatelný pro většinového voliče. Obama to měl jednodušší v tom, že se obracel přece jenom na tu progresivnější část Ameriky. Romney potřebuje získat hlavně republikánské voliče, což jsou většinou lidé, kteří nemají ty, co se nějak liší, příliš v lásce.
06. 07. 2011 | 22:38

zk napsal(a):

Xavier:
Už zase? Nestačilo nám to kdysi pod Pehem?:)
Mně se zdá, že ani jeho příznivci doopravdy nevěří tomu, že má šanci. Že kandiduje spíš kvůli principu, proto, aby zviditelnil libertariánské myšlenky.
06. 07. 2011 | 22:50

Xavier napsal(a):

Asi máte pravdu. Ale tentokrát jsou jeho šance vyšší, než minule. :)
06. 07. 2011 | 23:07

veverka napsal(a):

Ron Paul je zásadně proti americkým okupačním válkám,takže se americkým prezidentem nikdy nestane.Zbrojařská lobby ho smete.
06. 07. 2011 | 23:19

sasa napsal(a):

autor: proc je syn belosky a cernocha cernoch? Vzdyt byt mulat je daleko zajimavejsi!
06. 07. 2011 | 23:19

Pípa napsal(a):

zk,
ono těch černochů je více než vy uvádíte, pak je tam plno latinos, které nezmiňujete. Nebudu hledat National Geographic, kde je to přesně. To za to nestojí. To jsou potenciální voliči demokratů a k nim ti normální příznivci demokratů a máte to. Mormon toto nemá. A o tom píši. Nemám rád, když se ze všeho dělá věda. Zvlášť když je vysvětlení jednodušší. Niz ve zlém. Diskutuji.
06. 07. 2011 | 23:34

češka napsal(a):

Proč je Obama černoch a Sarkozy Francouz?
Obama je 50% na 50%, otec byl černoch, matka bílá.
Sarkozyho rodina pochází z Rumunska, přesto nikoho ani nenapadne jej považovat za Rumuna.
Americký pohled na svět je jiný, pro nás těžko pochopitelný.
06. 07. 2011 | 23:40

Karel Mueller napsal(a):

Pípa:

Na tom, co píšete, je hodně pravdy, ale Obama musel dostat i značné procento hlasů bílých voličů. Nadto není nijak zřejmé, že by z principu volili mulata Asiaté či hispánci - zejména u druhých o tom dost pochybuji. A Obama ty bělochy přesvědčil hlavně sliby v oblasti ekonomie a zdravotní reformy.
07. 07. 2011 | 01:03

Pavel Krajtl napsal(a):

Jakoby neplatilo že v USA se volby vyhrávají silou peněz, a výběr ze dvou kandidátů je ve stylu švejkova:
"Tak jsme se poradili a zejtra budete rozčtvrcenej nebo upálenej, podle vašeho vlastního přání. To bylo jistě těžký rozmyšlení a já myslím, pánové, že by mnohej z nás v takovej moment byl celej zaraženej. Jó, dneska už se poměry zlepšily k našemu dobru.“
07. 07. 2011 | 07:01

olga napsal(a):

DF
To je ono. Mormoni si vlastně přivlastnili Písma Indiánů. Nebo lépe řečeno, snaží se jim dát nový život.
07. 07. 2011 | 08:04

Saltzman napsal(a):

Z hodně dalekého pohledu na USA se mi jeví, že je prašť jako uhoď kdo bude prezidentem po příštích volbách v USA. Nezaregistroval jsem nikdy žádné revoluční změny při střídání prezidentů USA.

Jeví se mi jen kosmetickou úpravou "barevnost" prezidenta, případně příslušnost k určitému náboženskému směru. Taková snaha "aby prezident vypadal dobře". Je to druh alibismu v čase, kdy voliči jen neradi zdvíhají zadky k urnám.

Ovšem celkem chápu americké voliče, protože se potýkají se stejnou problematikou své odpovědné volby, jako my u nás v Česku. To se může jeden uvolit a do čela politiky nedostane odpovědnost a spravedlnost. Nakonec mu volba přinese jen zklamání z povolebního vývoje v ekonomice státu. Vždyť povšimněme si názorů nesoucích se z USA k nám, že americké občany vcelku nezajímá ani ta zahraniční situace, jako spíše jak to má vypadat doma. Ovšem tzv.mlčící většina slyšet není tak jak tak.

Šaškárny v televizi, na náměstích, velehory keců a ty sliby a sliby! Říkají tomu politici předvolební boj v demokratické společnosti. Výsledkem má být to nejlepší možné pro občany? No ani náhodou a všichni to dnes i u nás víme. Zájmové skupiny(jak se tomu mafiánskému způsobu sdružování slušně říká) ovlivňují volby a to naprosto! Začíná to finančními prameny na počátku a končí to otevřenými kohouty penězovodů po volbách. Co občan? Ten naprosto neměl šanci, protože vlivný není jako jedinec a jako masa byl převálcován médii do potřebného tvaru.

Co na tom, že voliči ve velkém množství už nechodí k volbám. Ten zbytek, i kdyby jich bylo jen pár, znamená sto procent a o ty se seperou kandidující. "Svoboda" - to je hlavní moto odůvodnění alibi v neoprávněném mandátu zvolených. Voliči mají svobodu nevolit a zbytek to jistí svou stoprocentností potvrzení oprávněných voleb.

V každém případě prezident USA je jen figurou velkokapitálu pro lid obecný. Není to žádný korunovaný, který má veškerá práva. Proto se i prezident USA nutně zodpovídá ze svých kroků a rozhodnutí jen a pouze velkokapitálu, který ho dosadil na piedestal, kde ho lid obecný má za úkol obdivovat. Pokud neobdivuje a příliš remcá, pak se prezident dá i odstranit a dosadit tam jiného. Třeba příště žlutého, nebo fialového, nebo příslušníka šamanského hnutí, prostě podle oka lidu, který se účastní oné volební taškařice.
07. 07. 2011 | 08:30

Tenco napsal(a):

Věřím, že Američané konečně dostanou rozum a za prezidenta si zvolí odloženého Japonce s příměsí slovanské, germánské, černošské a romské krve, s muslimským pasem - avšak vychovaného Židy.
Kombinace mírné povahy, přiměřené prolhanosti, okázalé bojechtivosti, nenucených a veselých rysů...spolu se zádumčivostí a spořivým charakterem - toť Američanům třeba jako koze zelí. Pokud by si ještě k tomu vzal za manželku Češku - měl by vyhráno.
Takový člověk by totiž vládl dobře, prozíravě a spokojeně až do volební prohry.
07. 07. 2011 | 08:35

zk napsal(a):

Pípa:
Černochů je v USA podle sčítání lidu z minulého roku 12,6%. Teď si to nepamatuju úplně přesně, ale Obamu volilo něco ke dvěma třetinám všech hispánců, ovšem je známo, že předtím byl mezi nimi hodně populární Bush mladší, takže není samozřejmé, že budou vždy volit demokrata. Momentálně spíše podporují demokraty kvůli imigrační reformě. Jsou to katolíci, proto v kulturních otázkách mají tradičně blíž k republikánům, v ekonomických otázkách k demokratům. Pak je potřeba si uvědomit, že americké volby stejně rozhodují jen dva státy, Ohio a Florida, a floridští hispánci, to jsou především političtí uprchlíci z Kuby, tedy obvykle žádní velcí levičáci. Je to celé dost komplikované.
Asiaté nevolí automaticky levici už vůbec, to je úplně jiná mentalita - nereptat, makat, poslouchat autoritu, vydělávat. Republikánská strana ale obecně doplácí na to, že se dlouhodobě profiluje jako strana postarších zahořklých bělochů.
07. 07. 2011 | 08:43

Rumcajs napsal(a):

Saltzman:

Jasně ! Za všechno můžou trpaslíci a velkokapitál.
Volby jsou k ničemu.Hloupý lid si nedokážou zvolit odpovídající politickou reprezentaci.

Jediný kdo to dokáže seš ty a revoluce. Revolucionář se nikdy nestane otrokem velkokapitálu a bude vždy sloužit lidu a pracovat pro všeobecné blaho.

Bolševičku, můj strážničku
opatruj mou dušičku....
07. 07. 2011 | 09:09

JAHA napsal(a):

Ad: autor
Myslim, ze otazka mormonskeho vyznania bude hrat v sucasnosti mensiu ulohu ako v minulosti i preto, ze pokial som dobre informovany (mozno, ze nie), tak mormoni sa vzdali jednej z viacerych veci, ktore najviac vadili americkej spolocnosti - mnohozenstvu, ci zjednodusene povedane polygamii. To im otvara sirsiu cestu uplatnenia, aj ked je velmi pravdepodobne, ze dnes najrychlejsie sa rozvijajuce, tzv. evangelikalne hnutia, budu principialne PROTI.
Co sa tyka Obamu - ktokolvek, co i len trochu s odstupom sledujuci (ziadne zasadne proti, ani ziadne zasadne pre) "prezidentovanie" tohoto cloveka musi pripustit, ze pri jeho vybere islo o jeden z najvacsich omylov Americanov za posledne starocia. Jeho vyznam je snad jedine v tom, ze sa PRELOMILO jedno z nepisanych tabu. Nic viac, nic menej. V praktickej rovine americkej reality sucasnosti je to vsak po vyprchani euforie ocakavania strasne slaby vysledok!

P. S. A ked uz, tak korektne (samozrejme totalne HLUPO!!!) sa nepise cernoch, ale afroamerican☺. V novych vydaniach klasickych americkych diel, napr. Huckelberry Finn sa uz nesmie pouzivat slovo neger, ani jemnejsie cernoch - viete si predstavit, ako asi smiesne ten text potom vyzera! Som zvedavy, kedy bieli obyvatelia USA sa budu dozadovat oznacenia europoamerican, miesto beloch, Cinania, Japonci, Indovia...azioamerican, atd. To su tie blbosti, ktore sa riesili, miesto toho, aby sa riesili PODSTATNE veci. Preto si myslim, ze nabozenstvo, ci farba pleti bude hrat coraz mensiu ulohu. Ved vsetci sa nadejame, ze snad sa ludia vratia spat k ZDRAVEMU rozumu.
07. 07. 2011 | 10:41

Baba napsal(a):

Mormonské misionáře na ulici nepřehlédnete. Většinou je potkáte ve skupince mladých, slušně vystupujících mužů jednotně oděných do tmavého obleku a bílé košile, s čerstvým zástřihem. Podle obecného povědomí jejich centrum sídlí v Salt Lake City a své církvi odvádějí desátek svého příjmu. Pro laika vymezující se obraznost, například proti českému baroku.
07. 07. 2011 | 11:38

Jasná Čára napsal(a):

Třetí, nejpřesvědčivější argument představuje současná ekonomická situace v USA. Vzhledem k neklesající nezaměstnanosti, zoufalému stavu na realitním trhu a celkové hospodářské nejistotě je zřejmé, že tím, podle čeho se voliči rozhodnou, bude ekonomika. Jakou víru ten který kandidát vyznává, bude otázka podřadné důležitosti, Američané budou hlasovat pro toho, komu uvěří, že má plán, jak je z ekonomických obtíží dostat.
Tomášku, Obama už dokázal nemožné, a fandíme mu, oproti Vám, aby vydržel !!!
07. 07. 2011 | 12:00

olga napsal(a):

Dala bych důvěru mormonům. Je to jediná církev ze všech co znám, jejíž písma píší o válce jako o původci zla pro ty, kteří válku vedou. Vedení válek bylo vlastně příčinou zániku krásné vyspělé civilizace. Z krásného ušlechtilého národa se stal národ špinavý a primitivní. Z národa, který byl kdysi na vysoké úrovni, se zachovaly jen zbytky staveb.
Volba mormona by mohla donutit Američany přemýšlet o věcech, které zatím nedovedou pochopit. Možná by začali prosazovat mír.
Je to církev, jejíž dějiny psal ne vítěz, ale poražený.
07. 07. 2011 | 13:04

Konrad napsal(a):

To ze republikani sazi na Romneyho, ukazuje ze vlastne nemaji poradneho kandidata na prezidenta. Romney uz jednou propadl, v republikanskem klani na hlavniho kandidata ho porazil J. Mc Cain, ktery ovsem take nebyl zadna hvezda. S. Palinova je prijatelna akorat pro radikaly z Tea party movement. Romney ma celkem slabe preference, pokud se opravdu stane kandidatem, v souboji s Obamou neobstoji. Coz bude dobre pro stredni tridu, jelikoz republikansti prezidenti se ukazuji jako jeji nejvetsi likvidatori...Z Tomaskova clanku vyzaruje touha po republikanskem prezidentovi, ja preju americanum po zkusenostech s Bushem, opak.
07. 07. 2011 | 13:13

Konrad napsal(a):

Olga- jste velmi naivni. Pokud se Romney stane prezidentem, povede valky stejne jako jeho predchudci. Republikani by zadneho pacifistu ani nepripustili. Romney jenom vymeni cirkevni dogmata za "zajmy ameriky". Zbrojarsti magnati patri mezi republikanske sponzory, a pro ty je zajem velkokapitalu na prvnim miste.
07. 07. 2011 | 13:31

Svobodný napsal(a):

Tomášku, oproti Vám, Obamovi fandíme, Obama již nyní udělal pro U.S.A. a svět již skoro nemožné, oproti jiným politikům, vojenskému lobby-istovi Bushovi, výrobci teroristů..., i Vám, zarputilému náboráři... !!!
07. 07. 2011 | 13:34

Jarle Halsnes napsal(a):

Když je někdo černoch, neznamená to nic špatného. Když je někdo mormon, znamená to, že je to pomatenec věřící nesmyslům, lhostejn jaké je barvy pleti.
07. 07. 2011 | 13:45

MK z NC napsal(a):

Jasna caro co tak nemozneho Obama dokazal, krom toho znemoznit se? Kde je ta slibovana zmena? Gitmo, porad existuje, valky-o jednu vic v Libyi. Ekonomiku spravuje stejne jako Bush tesne pres svym odchodem a nulovym vysledkem, a Patriot akt, ten nejvetsi prohresek Bushe (alespon podle jistych dokumentarnich sminku), nejen prodlouzil, ale reptaly co byly proti oznacil za antiamericany. Jo, pripouztim, zmizeli protivalecni aktiviste z narozi americkych mest. Vzhledem k pokracujicim valkam je to spis dukaz, ze neslo za bojovniky za mir, ale progresivni buliky.
07. 07. 2011 | 13:59

Agent W4C napsal(a):

Ještě Jste zapomněl na ty pičky čaje....či co to jsou......
07. 07. 2011 | 14:10

gbf napsal(a):

Obama přišel kvůli Míru a i přes to že mu všichni hází klacky pod nohy se mu daří ..., většina lidí to neumí a nedokáže posoudit , ale je to důležitá osoba

a že nic neudělal ?? stahují se jednotky z Iráku , z Afganistánu a to i přes odpor Republikánů ..kteří jsou navázáni na těžařsko ..válečnou Lobby !!
Podepsala se důležitá smlouva s Ruskem , pokusil se něco udělat pro lidi v americe , s ekonomikou kterou totálně zkopali předchůdci ..už asi moc neudělá !!!
07. 07. 2011 | 14:11

Dana napsal(a):

Mám za to že americkým prezidentem by měl být pouze někdo indiánského původu ostatní jsou přistěhovalci.
07. 07. 2011 | 14:14

Matematik napsal(a):

Skutecni vladci v USA zpusobili zruseni regulaci financnich trhu. Regulaci, jez byly zavedeny po velke hosp krizi. Hypotecni derivaty , zcela bezcenne byly prodavany v systemu velmi podobnemu tkzv. letadlu. Umoznili to formalne americti prezidenti pocinaje R Reaganem (v Praze ma konecne ulici a vsichni si tam mohou zazpivat na melodii majora Gagarina "Dobry den prapore ja ti tleskam")
Nikdy nebude nikdo popohnan k zodpovednosti.
Pokud bych mel hledat rozdily mezi evangelikalnimi idioty z jihu USA a fanatickymi stoupenci Dzerdzinskeho v SSSR , mel bych problem.
Spolecenska harmonika USA je proti nam nebyvale roztazena.
Kazdemu doporucuji debaty s tkzv. stredni vyssi vrstvou.
To si pak teprve zacnete vazit nasi vzdelanosti , kterou sem prinesli skutecni velikani Konstantin a Metodej.
Ne nahodou se stretli neocons a Taliban.
Rovny rovneho si hleda.
Zni to marketingove hezky "inteligentni design", ale jen si to prectete.
To se uci v zemi, ktera se tak rada honosi tim, ze pristala na mesici.
USA se velmi rady shlizi v antickem rime. Uz ta architektura vladnich budov.
Nero, to je realita dnesniho Rima.
07. 07. 2011 | 14:43

Realtoltek napsal(a):

Loutka = Loutka ...farizej je vzdy v pozadi
07. 07. 2011 | 14:49

Pejzatej napsal(a):

Černoch je horší, vidíme to na vládnutí USRAELE každý den. Ale v podstatě je to jedno peníze má pod palcem FED a ten si prachy natiskne kdykoliv.
07. 07. 2011 | 14:56

Matematik napsal(a):

Rad bych upozornil na tu rizenou manipulaci nasimi medii.
Jde o tyto otazky:
1) jaky je vlastne rozdil mezi anexi Tibetu (vsimete si jak toto tema zmizelo) a anexi palestinskych uzemi izraelskou armadou
2) jaky je hlavni rozdil mezi vyhlazenim evropskych zidu a vyhlazenim puvodnich majitelu pudy v USA?
3) jsme vystaveni druhe mnichovske zrade (takto to prezentovali tito novinari), kdyz tady neni protiraketovy destnik, ktery prosazoval soudruh nadporucik Topolanek?

Proc vlastne jsou tyto otazky chapany tak ideologicky?
Myslim, ze slo o zamer. Jde o mechanismus jakym je umozneno, ze tisice zdravych lidi jdou do bitvy a tam umiraji v mukach a casto ani vlastne nevi proc.
Je to umozneno touto genialni manipulaci, jiz jsme denodenne svedky.
07. 07. 2011 | 14:57

Děda Yehuda napsal(a):

Dnes už je to opravdu úplně jedno. I přes velké proklamace, je dotyčná osoba vláčena a usměrňována nejrůznějšími průmyslovými a zájmovými uskupeními, takže je víceméně ceremoniální, procedurální osobou, která pro mnoho tzv. "prostých" amerických občanů představuje toho správného "tatíčka" nebo naopak toho "zmetka", co nevolili. Ale stačí se podívat na poslední velký Obamův propadák á la "rešení blízkovýchodní krize" a následné vystoupení Bibi Netanjahu, kdy Obamu ztrhal a zesměšnil za nadšeného potlesku "soukmenovců a souvěrců" z řad amerických politiků, bankéřů a průmyslníků ( + sem tam nějaká kulturní a vědecká celebrita). Takže je to opravdu zcela jedno jestli Petr nebo Pavel, stejně nakonec může skákat, jen jak mu jeho donoři budou pískat. A kdyby náhodou ne, tak řešení ve stylu bří. Kennedyových již bylo úspěšně vyzkoušeno.
07. 07. 2011 | 15:04

petr napsal(a):

Děda Yehuda
Kdyz uz hazite temi zájmovými uskupeními, ktere tahate z rukavu, prozradte to svoje, ktere prece dobre znate z vlastni prime zkusenosti.
07. 07. 2011 | 15:56

paraglaid napsal(a):

Dana
Nezapomente ze jsme vsichni pristehovalci. Jak rika Werich v Divotvornem hrnci "S pristehovalci mame potize od te doby co jsme se sem pristehovali."
07. 07. 2011 | 15:59

Čochtan napsal(a):

Matematik se ptá: "jaky je vlastne rozdil mezi anexi Tibetu (vsimete si jak toto tema zmizelo) a anexi palestinskych uzemi izraelskou armadou"

To je zcela prosté. Tibet Čínu nenapadl, byla to mírumilovná země, kterou Čína přepadla. V případě Israele je to přesně naopak. Arabové přepadli dva dny starý Israel a válku prohráli. Pak začali ještě další války a v nich ztratili území. Podobně jako Německo ve druhé světové válce ztratilo Ostpreussen, Koenigsberg a Slezsko.
Ve válce prohraná území jsou ztracená. Nebo chcete aby Německo dostalo východní Prusko zpátky ?
07. 07. 2011 | 16:09

olga napsal(a):

Konrad
Ano. Jsem naivní. Věřím pohádkám. Věřím, že pravda a dobro zvítězí. Kdybych nedokázala věřit, byla bych smutná.
07. 07. 2011 | 16:10

Jag napsal(a):

Volte třeba medvěda,horší to nebude.Ten aspoň nepůjde po prachách.
07. 07. 2011 | 16:11

Englishman napsal(a):

Čochtan: Nevím, co chce Matematik, ale alespoň Královec bych Něměcku vrátil okamžitě.

gbf: Obama pokračuje ve stahování z Iráku podle Bushova plánu a do Afghánistánu poslal další vojáky, které teď chce stahovat pomaleji než by to chtěla většina republikánů. Tolik k vašich chimérám o mírotvorci Baracku Husseinovi.
07. 07. 2011 | 17:41

Englishman napsal(a):

olga: Možná máte o Mormonech poněkud zkreslené informace. Mormoni mají stejnou Bibli jako všichni křesťané + Knihu Mormon, kterou sepsal Joseph Smith mezi roku 1827-1830. S Indiány mají mormoni společné jen to, že Smith o knize tvrdil, že ji napsali proroci ztracených izraelských kmenů, které se usadily v Americe a jejichž potomky jsou dnešní Indiáni.
07. 07. 2011 | 17:46

Martin napsal(a):

Tenhle článek je úplný nesmysl. Je viděť, že berete informace jen z amerických korporátních masmédií. Média se snaží prosadit kandidáta, který bude nejlépe prosazovat jejich korporátní zájmy. Jenže pak to vypadá velmi zkresleně a mediální obraz je jiný než ten skutečný. Ron Paul má mnohem větší šanci než Mitt Romney nebo Obama. Vyhrál díky svým podporovatelům poslední 2 CPAC s 30% a Republican Leadership conference s 40% hlasů. Média a elity z něho mají strach a snaží se jej zneviditelnit, jelikož ho nedokážou zdiskreditovat. Mezi lidmi má ale desetitisíce věrných (skoro až fanatických) podporovatelů, kteří udělají vše pro to, aby vyhrál. Podle mě má velkou šanci. Uvidíme
07. 07. 2011 | 18:12

pavelp napsal(a):

Pro Cochtan...tak ze me vychazi ze Arabove prepadli sve vlastni uzemi...2 dny stary stat....Hm...to je asi jako kdyby Cesi prepadli po Mnichove Sudety!! Nemeli tak trochu pravo si ti arabove sve uzemi branit??? Me to vychazi asi tak jako kdyz ted Srbum ukradli Kosovo a Srbove Kosovo napadnou...zase ale zautoci na svoje uzemi ktery jim bylo taky ukradeno ve stylu Mnichova jako Sudety Cechum. Hezky vecer
07. 07. 2011 | 18:15

Nepřítel lidu napsal(a):

Jo, vsadím se, že černošské obyvatelstvo volilo Obamu kvůli kompetencím, nikoliv kvůli barvě plěti ....
07. 07. 2011 | 18:48

Tenco napsal(a):

ad Čochtan
Přepadnout dva dny starý stát je zhůvěřilost.
Takto bychom se třeba ani nemusili dozvědět, co s takovým státem bude za další dva dny, za týden, za rok, za sto let...

Todlencto se přeci nedělá...todle...jak k tomu přijde...ten nebo tenhle...a co teprv onen....
:))))
07. 07. 2011 | 20:06

Jiří Linhart napsal(a):

Myslím, že nejhorší je zkouřený otylý postižený nezaměstnaný černý mormonskožidovský pokrytecký puritán, nebo jak to Woody Allen řekl, nebo napsal.
07. 07. 2011 | 20:57

olga napsal(a):

Englishman
Nebudu polemizovat. Já věřím, že Knihu Mormonovu Josef Smith opravdu jen přeložil z Desek, které na základě zjevení našel. Nemám důvod nevěřit. Knihu jsem si pozorně přečetla. Jeví se mi jako pravdivá.
07. 07. 2011 | 21:14

Hurá napsal(a):

Především bych USA přál rozumné kandidáty. Mohou být i fialové barvy, to je jedno, ale neměli by být náboženskými fanatiky jakéhokoliv bludu. A to bude zejména v Republikánské straně problém.
07. 07. 2011 | 21:32

Kx napsal(a):

Hurá: právě že to není problém, zjistěte si něco o libertariánech a o tom, proč je média vytěsňují. Jak jako libertariánskou stranu, tak jako libertariány v republikánské straně. Libertariáni jsou původní republikáni. Ale vytlačili je právě neokonzervativci, kterým více fandí korporace a korporátní média.
07. 07. 2011 | 21:51

Konrad napsal(a):

Tomaskovym clankum je pravdepodobne umele navysovana ctenost. Najednou mu pocet precteni vyskocil temer o ctyri tisice, zajimave..
07. 07. 2011 | 22:27

joan.j napsal(a):

A už je to tu nanovo od dojemně si přizvukujících komoušů a nacistů,jediných sympatizantů muslimáckých primitivních pouštních fašistů.Takže země,která je již 3000 let židovské je "ve skutečnosti" arabská.!!!Zřejmě proto,že ji arabomuslimáčtí krvelační nájezdníci naprosto,ale naprotsto právoplatně dobyli a stejně právoplatně prakticky vyhladili od původního (nečistého,a méněcenného) židokřesťanského obyvateltva,které dnes,asi "fašisticky" má tu drzost že se opovážilo DO SVÉ ZEMĚ VRÁTIT .

A kdo tomu nevěří tak je tak je tak je tak jéééééééé......... třeba "sionácek!
08. 07. 2011 | 01:47

Artur Klement napsal(a):

Nejhorší je černej mormon(TO BERTE JAKO UNDERSTATEMENT A VTIP.PROTI ČERNOCHŮM NIC NEMÁM).Jinak na Špejcharu na Letné mají semeniště a je to pěkná sebranka.Správně se nazývají Církev Ježíše Krista Svatých Posledních Dní.Otravují stejně jako Svědci Jehovovi.
08. 07. 2011 | 08:48

Bubo napsal(a):

Sedláček se prozíravě už před týdnem přihlásil k Svatým posledním dnům. Nebo jsou to Svatí posledních dnů?
09. 07. 2011 | 13:03

Hurá napsal(a):

Pro "Kx"
Zajímavá informace. Zjistím si to !
09. 07. 2011 | 20:49

muk napsal(a):

Mormoni, Jehovkové a podobná rádoby "křesťanská"uskupení.Není oč stát,zvláště,má li to původ v USA !
20. 07. 2011 | 21:15

Ara napsal(a):

Mormonem se člověk stane, černochem narodí. To je asi tak celý ten rozdíl. Samozřejmě je docela jedno, co kdo je či není, podstatné je jen to, jak se dotyčný chová nejen k sobě, ale zejména k svému okolí. Pokud mi nebude onen černoch, mormon, či kdokoliv jiný bránit v mém způsobu žití a nesnažit se abych žil a myslel právě tak, jak si přejí oni, tak s nima nebudu mít žádný problém. "Žij a nechej žít", to je zásada, kterou by měl ctít každý člověk, bez ohledu na své vyznání, svůj původ, své přesvědčení.
26. 07. 2011 | 12:18

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy