Příštím prezidentem USA bude Romney či Christie

02. 10. 2011 | 15:40
Přečteno 14184 krát
Předpovídat třináct měsíců před jejich konáním výsledek amerických prezidentských voleb je očividný nerozum silně kořeněný troufalostí.

Přesto je možné už nyní s přiměřenou dávkou rizika říct: pokud před listopadem příštího roku nedojde ve Spojených státech ke dvěma silně nepravděpodobným událostem, o jménu prezidenta země se rozhoduje už teď v souboji o republikánskou nominaci do skutečných voleb.

Současný prezident Barack Obama má reálnou šanci na vítězství pouze za splnění jedné ze dvou následujících podmínek.

Zaprvé: Ekonomická situace, definovaná především devítiprocentní nezaměstnaností a skomírajícím růstem HDP, se během příštích dvanácti měsíců dramaticky zlepší.

Zadruhé: Republikáni nominují jako svého kandidáta na prezidenta politika, který bude svými názory a postoji nepřijatelný pro klíčovou skupinu nezávislých voličů ochotných hlasovat jak pro republikána, tak pro demokrata.

Obamovy vyhlídky činí kormutlivými to, že žádný seriózní ekonom výrazný obrat v hospodářské situaci USA v nejbližších dvanácti měsících nepředpovídá, a že Republikánská strana má dle historické praxe prověřenou schopnost nominovat nakonec ze svých řad kandidáta, který je schopen rozhodující část nezávislých získat.

O jaká data je možné na začátku října 2011 Obamovu nezvolitelnost opřít?

Vůbec nejspolehlivějším faktorem předpovídajícím výsledek voleb, v nichž kandiduje současný prezident, je procentuální podpora, které se těší jeho politika.

Dle měření Gallupova ústavu souhlasí v tuto chvíli s tím, jak si Obama v úřadu prezidenta počíná, 41 procent Američanů. Jít přibližně s takovou podporou za rok do voleb by znamenalo jít na jistou porážku.

Obama potřebuje zvednout podporu aspoň o nějakých sedm procent, aby měl vůbec šanci na úspěch. (Předchozí prezident George Bush se v roce 2004 domohl velmi těsného znovuzvolení s předvolební podporou pro svou politiku ve výši 48 procent. Naopak platí, že prezidenty s podporou poloviny a více Američanů je takřka nemožné porazit.)

Nezaměstnanost činí nyní v USA 9,1 procenta, přičemž ekonomové při vůbec nejrůžovějším scénáři vývoje - a schválení všech stimulačních opatření, jež Obama během posledního měsíce navrhl - očekávají, že do roka může klesnout o jedno procento. Pokud by se tak skutečně stalo, Obama se půjde o druhý mandát k Američanům ucházet stále s o procento vyšší nezaměstnaností, než s jakou kdy kterýkoli prezident u voleb uspěl.

(Reaganovi se v roce 1984 podařilo zvítězit s nezaměstnaností ve výši 7,2 procenta, mohl však poukázat na to, že během předchozího roku a půl poklesla skoro o čtyři procenta. Všichni ostatní prezidenti, kteří se ucházeli o znovuzvolení v čase, kdy počet nezaměstnaných přesahoval sedm procent, prohráli: Ford, Carter, Bush starší.)

Podpora Obamovi se za tři roky jeho vládnutí nejdramatičtěji propadla mezi nezávislými voliči. Jen 45 procent z nich, tedy menšina, podle posledního průzkumu Gallupova ústavu byť jen teoreticky zvažuje, že by pro něj mohla příští rok hlasovat.

Jak nízké toto číslo je, vynikne při srovnání s údaji pro dva současné hlavní republikánské favority. Hlas pro bývalého massachusettského guvernéra Mitta Romneyho zvažuje 70% nezávislých, pro texaského guvernéra Ricka Perryho (považovaného za politika až s extrémně pravicovými názory) šedesát procent.

Byli to právě nezávislí voliči, kteří přikloněním se po pádu banky Lehman Brothers k Obamovi, přihráli před třemi lety současnému prezidentovi triumf. Bez jejich podpory stojí jeho opětovné zvolení v příštím roce na vodě.

Poslední pro Obamu zlověstné číslo: s tím, jak se vyvíjí situace v USA, je podle nejnovějšího Gallupova průzkumu spokojeno 11 (slovy jedenáct) procent Američanů. Je těžko představitelné, že země, v níž je devět z deseti obyvatel nespokojeno se současnou situací, by si do svého čela zvolila někoho, kdo jí vládl předchozí čtyři roky.

Je zřejmé, že změna ve všech třech zmíněných typech průzkumů veřejného mínění je úzce navázána na ekonomickou situaci v zemi, respektive její případné zlepšení. Skutečnost, že to téměř nikdo neočekává, obrací pozornost k akcelerujícímu vnitrorepublikánskému souboji o stranickou nominaci do prezidentských voleb.

K prvnímu faktickému hlasování dojde v Iowě a New Hampshire už přibližně za tři měsíce někdy na přelomu prosince a ledna, republikáni jsou přesto zatím evidentně na čekané.

Uplynulé měsíce předvolební kampaně v jejich řadách mají cyklicky se opakující charakter: stranická pravice, nejviditelněji symbolizovaná příznivci hnutí Tea Party, se snaží urputně najít kandidáta, za nímž by se byla schopna a ochotna sjednotit, a který by představoval věrohodného oponenta Mittu Romneymu.

Naděje republikánské pravice postupně zklamali bývalý předseda Sněmovny reprezentantů Newt Gingrich (opakovaně neschopný vést efektivní kampaň), minnesotská kongresmanka Michelle Bachmannová (očividně nepřipravená pro prezidentský úřad), aljašská exguvernérka Sarah Palinová (neschopná se vůbec rozhodnout, zda do voleb jít) a jako poslední v řadě Rick Perry, tápající v odpovědích na důležité otázky domácí i zahraniční politiky.

Mitt Romney má oproti výše jmenovaným snad všechny vady a politické hříchy, jaké mohou různým křídlům republikánské pravice vytanout na mysli. Má však jednu výraznou výhodu: vyhlíží jako ten, kdo je lidsky, intelektuálně i politicky připraven na převzetí prezidentské funkce. Ve všech dosavadních předvolebních debatách působil kompetentně, věděl vždy, co odpovědět na vznesený dotaz a ještě ke všemu nevyhlížel, jako by přitom odrecitovával poradci předchystaný prefabrikát.

Jeho druhou obří výhodou je široká přijatelnost pro nezávislé voliče (viz výše citované výsledky Gallupova šetření), která je sice málo platná při hlasování v republikánských primárkách, je však i v nich důležitým argumentem. Republikáni v průzkumech uvádějí, že je pro ně důležitější hlasovat pro kandidáta, který má reálnou šanci porazit Obamu, než pro toho, s jehož názory stoprocentně souznějí.

Nedůvěřivost až chlad, který široká stranická základna republikánů k Romneymu chová je přesto spolu s jeho prokázanou ochotou přizpůsobovat své názory politickým okolnostem vážnou překážkou.

To v posledních dnech vyústilo v intenzivní nahánění ještě jednoho, tentokrát již zaručeně posledního kandidáta, který by dokázal uspokojit jak republikánskou pravici, tak prokázal základní kompetenci k výkonu prezidentského úřadu.

Oním vysněným kandidátem se má stát současný guvernér New Jersey Chris Christie. Politik, který si svou přímočarostí přecházející v neomalenost, stejně jako úspěšným bojem s odbory, vysokými daněmi i rozpočtovým schodkem dokázal získat srdce Američanů, nevídaně naštvaných na počínání federální vlády a politiků obecně.

Rozhodne-li se navzdory mnohačetným „ne“ nakonec kandidovat (jeho konečné vyjádření se očekává každým dnem), učiní gamblerskou sázku, neboť řada analytiků je přesvědčena, že je příliš pozdě na zorganizování finančně náročné předvolební kampaně vyžadující totální nasazení v různých koutech Spojených států.

Christie je ale zřejmě opravdu posledním republikánem ochotným zapsat své jméno na kandidátku, kterému se může podařit trojí úkol: nadchnout aktivistickou pravici, sjednotit celou stranu a přesvědčit umírněné, že se pro něj nemusí bát hlasovat.

Pokud se nakonec rozhodne nekandidovat, zbude republikánům jako nemilované útočiště a poznaná nutnost Mitt Romney.

Je důkazem, v jak prekérní situaci se ocitl prezident Barack Obama, že i on bude se všemi svými vadami v listopadu příštího roku favoritem konečného boje o Bílý dům.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

zk napsal(a):

Christie je nepřijatelný pro tvrdé jádro republikánských voličů, kteří rozhodují primárky - podporuje omezení práva na držení zbraní, věří na globální oteplování, zasazoval se za práva ilegálních přistěhovalců. Navíc pochází ze severního státu a není to evangelikál. To už můžou rovnou nominovat toho Romneyho.
02. 10. 2011 | 15:58

Kanalnik napsal(a):

Kdokoli je koupeny velkymi korporacemi, privede zemi do jeste vetsiho chaosu nebo rovnou do totaliy. Bude se na co divat.
02. 10. 2011 | 15:59

Jirka H napsal(a):

Zajímavé pane Tomášek, asi máte pravdu.
Myslím, že Američané budou na Obamu ještě dlouho vzpomínat, a pochybuji že v dobrém...
02. 10. 2011 | 16:21

noe napsal(a):

Směšné - Obama zachránil Ameriku, vytáhl ji z krize, do níž ji dostala pravice, a je jediným prezidentem za několik posledních desetiletí, který nerozpoutal útočnou válku a který nemá na rukou krev tisíců nevinných lidí. Američané to vědí, váží si ho a samozřejmě ho i zvolí. Republikánské figurky nemají šanci - a na jejich dosavadním postupu je vidět, že jsou si toho i vědomy.
02. 10. 2011 | 16:34

Realista napsal(a):

Já jsem se na ty šašky v debatě chvíli díval. Jeden křesťan větší než druhý. V podstatě se trumfovali, kdo je bezcitnější sv*ně. Perry se v debatě odepsal, protože je pro podporu vzdělávání dětí imigrantů...což mu ostatní kandidáti dali pořádně sežrat...fuj, fuj... Romney je fuj, fuj, protože ve svým státě poskytl lidem zdravotní pojištění a není pro osekávání penzí. A teď ti klauni lezou svorně do prd*le Trumpovovi, protože se trumfují, kdo je ví "pro business".

Každopádně pro 3/4 voličů je to přes všechnu tu šaškárnu a reality show úplně jedno jestli je prezidentem Obama nebo to bude Romney. Oba dva budou v domácí politice dělat to, co byla v 70tých letech středová republikánská politika a v zahraniční politice pokračování Bushovy politiky. Přes všechny sofistikované polické analýzy se stačí podívat na jeden indikátor - kdo získá nejvíc peněz na politickou kampaň (de facto, koho si zvolí finanční sektor) a ten vyhraje. Veškeré vášnivé debaty polických komentátorů a voličů se odehrávají čistě ve virtuální realitě.
02. 10. 2011 | 17:08

trafopajka napsal(a):

Naprosta ignorace Rona Paula, autor naprosto pomiji ycestne nayorz vsech republikanskych kandidatu na vedu (svet je stary sest tisic let a podobone ulety) - proste, Tomasek opet nezklamal, klasicka davka republikanske propagandy.
02. 10. 2011 | 17:26

voroshilov napsal(a):

Co jako,Babarama nebude dalsi lotkou zidovskeho lobby AIPAK?To je rasismus a diskriminace,i kdyz nektere prezidenty maji nedobry zvyk jezdit v Dallasu kabrioletem.
A jinak kde je ten senilak McCain nebo idiotka Palinova-nic lepsiho pro USA bejt nemuze!

A v New Yorku bylo zatceno 700 lidi za demonstraci na Wall Street,no nic vzdyt je demokracie,sankce dostane Lukasenko a bombardovat budou Libyji.
02. 10. 2011 | 17:38

voroshilov napsal(a):

noe:
"Obama nezacal utocnou valku a nema na rukou krev tisic nevinnych lidi"-Dobry fejk,zkuste tim pobavit afghance,pakistance nebo libijce!
02. 10. 2011 | 17:42

Miky napsal(a):

Já bych jim postoupil paní Džamilu Stehlíkovou .Po ráně s Obamou by to ani nepoznali...!
02. 10. 2011 | 18:02

Ládik!!! napsal(a):

Počkám si, jak situaci zhodnotí honolulu. To bude stručné a jasné.
02. 10. 2011 | 18:49

minatomirai napsal(a):

Američané chtějí vidět svého presidenta, jak kluše kolem Potomac, nikoliv to, jak se valí. Obézní kandidát nemá nejmenší šanci, stejně tak chlap pod 170cm. Debaty jsou tedy úplně zbytečné.
Hnutí Tea Party pohřbilo republikánské naděje, Obama, ač slabý politik, který neudělal nic z toho, co slíbil (jako nakonec všichni politici), má tedy šanci na druhý termín.
02. 10. 2011 | 18:52

Cestovatel napsal(a):

Chris Christie to je kdo? Jako o prezidentském kandidátovy se o něm moc nemluví a není vidět. Největší šanci na zvolení má podle Gallupova institutu Rick Perry za ním je Romney.

noe:

vy jste mě povavil. Jak zachránil Ameriku. Banky krachují ekonomika stále skomírá a nezaměstnost je stále vysoká.

trafopajka:

Šance na to že se Ron Paul stane prezidentským kandidátem je mizivá protože má u republikánu podporu kolem 3%. Jeho názory na ekonomiku jsou blíže spíše Demokratům, proto je také nevolitelný (u Republikánů)
02. 10. 2011 | 19:17

Cestovatel napsal(a):

Opravil bych nadpis autora "Příštím prezidentem USA bude Perry nebo Romney
02. 10. 2011 | 19:19

kormoran napsal(a):

Prehled kandidatu na pristi volby ))

http://www.youtube.com/watch?v=XCD4oE0o0ZA
02. 10. 2011 | 19:21

Walter napsal(a):

Kdo bude příštím USÁckým presidentem?V bordelu co tam mají asi kůň nebo brouk Pytlík!
02. 10. 2011 | 19:29

hj napsal(a):

vorošilove odstěhuj se zpátky do ruska ..a když nerozumíš světovému dění tak se nikam necpi !!
02. 10. 2011 | 19:36

wěd napsal(a):

Obama udělal co bylo v jeho silách , na to jak mu kde kdo hází klacky pod nohy ..až dost ..

ještě lidé nejsou schopni posoudit jeho přínos světovému míru

přesto je důležité že sem přišel
02. 10. 2011 | 19:38

kolťák napsal(a):

Ono není podstatné kdo bude kandidovat.Těch zhruba 100 familií vlastnících ameriku si docela určitě svého kandidáta vytipovali již před nějakým časem.Ti ostatní jsou jen nezbytné křoví.
02. 10. 2011 | 19:49

Tatínek napsal(a):

Vyhraje ten kandidát, který bude víc proizraelský. Americké volby už dávno nejsou soubojem o hlasy amerických voličů, ale o peníze židovských dárců.
02. 10. 2011 | 19:52

zk napsal(a):

Cestovatel:
Paulovy názory na ekonomiku že jsou blízké demokratům? Jak jsi na to přišla, potvůrko podivná?
02. 10. 2011 | 19:54

noe napsal(a):

Tenhle směšný moula předvídal ještě v srpnu 2008 vítězství McCaina a budoucí velkou úlohu Palinové. Proč nemají takoví lidé dost soudnosti, aby se na pár let stáhli a trochu se vzdělávali, když si předtím uřízli takovou ostudu? Nebo Tomáškovi nevadí, jak je všem směšný?
Takovýhle text pravicového fanatika normální lidi jen utvrdí v tom, že volby vyhraje Obama. Tedy aspoň pokud jsou Američané v průměru inteligentnější než Tomášek - a to by neměl být problém, přestože je známo, že inteligencí zrovna nepřekypují.
02. 10. 2011 | 20:03

Helmut von Fartland napsal(a):

1.Podle sazkoveho serveru intrade.com je to zatim zhruba vyrovnane (republikani vs demokrate).

2. Chris Christie je asi moc tlusty na to, aby tu nesmirne namahavou prezidentskou kampan snesl.

3. Clanek je spise odrazem zboznych prani pana autora, nez skutecne situace.

4. Obama mozna prohraje, ale jiste to neni zadny hlupak, ktery bude trpelive cekat az ho republikanska masina rozdrti.
02. 10. 2011 | 20:03

Holubář napsal(a):

Ať bude v USA prezidentem kdokoliv, v čem je pro nás rozdíl?
02. 10. 2011 | 20:09

minatomirai napsal(a):

přestože je známo, že inteligencí zrovna nepřekypují.
----------------------------------------------------------
Ano? Komu je to známo? Čechům s Klausem a celou politickou garniturou, kterou si sami zvolili? Inteligence Čechů je skutečně dechberoucí.

Stačí si jenom představit kandidaturu vzdělaného Roma na úřad presidenta. Národ by měl spontánní apoplexii.
02. 10. 2011 | 20:10

Cestovatel napsal(a):

zk:

Ron Paul podporuje změnu přerozdělování ve prospěch střední a nižší třidy.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Ron_Paul
02. 10. 2011 | 20:10

minatomirai napsal(a):

Ať bude v USA prezidentem kdokoliv, v čem je pro nás rozdíl?
---------------------------------------------------------------
Je přinejmenším dobré vědět, kdo je šéfem nejmocnějšího státu světa bez ohledu na to, jaký to bude mít vliv na tuto zemi.
02. 10. 2011 | 20:13

Jura napsal(a):

Tím kandidátem za republikány který má nepřijatelné názory pro stranově nezávislé voliče zřejmě myslíte Rona Paula, že? To je ovšem jen výkřik do tmy, jelikož Ron Paul má velmi reálnou šanci na zvolení, hlavně díky jeho názorům a tomu že chce v Americe opět vrátit aspoň část moci zpátky obyčejným lidem. A jako jeden z mála poukazuje na praktiky FEDu, ale to tu nebudeme rozmazávat, protože to je přece jenom už skoro "konspirační teorie" a mohlo by se stát že patrioty a ameriáanofily by to mohlo rozrušit.
02. 10. 2011 | 20:13

Hanz napsal(a):

Jistý RON PAUL, prezidentský kandidát je médii zcela ignorován, ač má podle preferencí slušný podíl, někde dokonce většinu.
02. 10. 2011 | 20:18

berkowitz napsal(a):

Us prezident není autonomní, jeho rozhodnutí mu diktují jiní Bilderbergrové.
Kdo bude příštím prezidentem se rozhoduje mimo půdu USA. Je potřeba pátrat, po detailech, v jiném státě, který se zove Izrael!
02. 10. 2011 | 20:26

ghándí napsal(a):

obama přebíral zemi v katastrofálnim stavu. zázraky se od něj nedaly čekat. ale on se stal především obětí svých vlastních nereálných slibů. jeho léky na krizi se minuly učinkem. obama kritizoval bushe za irák, aby potom sám nařídil zásah v lybii a umožnil tak alkajdě, aby se dostala k tisícum ruských raket z lybijských skladů. miliony lidí, co cestujou dopravníma letadlama jsou ohroženější než kdykoliv předtím. koho neska ještě vzrušuje nějaké guantanamo. sdamozřejmě, že vesele funguje dál. kdo si neska ještě vzpomene, jak ho obama plameně kritizoval. obama by měl odejít.
02. 10. 2011 | 20:27

ghándí napsal(a):

berkowitz,
volby v USA nejsou fraška jako například v rusku. v USA se dají velice těžko předpovídat a jejich výsledek je vždycky těsný a nejistý. přeci z toho, že USA je jediný stát na světě, který se ještě nepodělal strachy z arabů, nelze usuzovat, že jsou tamější volby řízený z izraele. to je hodně divoká konstrukce.
02. 10. 2011 | 20:32

berkowitz napsal(a):

To gándí :
Já někde četl, že ty protiletadlové rakety byly zčásti Stig, jaké používali bojovníci Tálibánu proti Rusům a zčásti jakési francouzské, tak nevím. Každopádně si USA a Nato vypěstovali nový "bolák"!
02. 10. 2011 | 20:38

voroshilov napsal(a):

berkovitz:
Ne Stig ale rakety zeme-vzduch Stinger,Francouzi opravdu nikdy Taliban zbranemi nezasobovali.
02. 10. 2011 | 20:45

Jozef napsal(a):

Republikani
pokracujuc v politike prijmovej a majetkovej polarizacie v situacii,ked spolocnost je uz v znacnej miere spauperizovana, tlacia USA k neriadenemu bankrotu.K vybuchu.
Ani demokrati neprichadzaaju s receptom na zastavenie rastu vseobecneho zadlzenia a odlivu kapitalu aj kvalifikovanej prace do zahranicia.

Treba dufat v osobnost s ambiciami povedzme Putina.Osobnost,ktora vymenou za beztrestnost financnej elity ziska spolupracu kapitalu v usili zabranit chaosu i rozpadu USA.
02. 10. 2011 | 20:48

strýc virus H3N1 napsal(a):

Republikánská strana má akorát schopnost vygenerovat škůdce mezinárodního formátu, který pozoruhodnou pitomostí ničí poslední zbytky pozitivního, co kdy USA politicky znamenaly.
02. 10. 2011 | 20:48

Ura napsal(a):

Od kdy se z ciganu stali romove? V kterem jinem state se v te dobe prejmenovali na obyvatele hlavniho mesta italie? V pripade, ze oni stale tituluji majoritu gadzove, neni zadny duvod politicky menit osloveni jich - nebo se snad pletu?
02. 10. 2011 | 20:51

berkowitz napsal(a):

Pro Vorošilova, za překlep u "Vosy" se omlouvám, no a ty francouzské rakety (jednomužné) do Libye dodávali Kaddáfímu. Za jeho éry tam al-Keidu nevpustil.
02. 10. 2011 | 20:54

berkowitz napsal(a):

Pro Vorošilova, za překlep u "Vosy" se omlouvám, no a ty francouzské rakety (jednomužné) do Libye dodávali Kaddáfímu. Za jeho éry tam al-Keidu nevpustil.
02. 10. 2011 | 21:02

Občan napsal(a):

Víte, pane Tomášku,

ono to je vlastně úplně jedno, kdo a jak "vyhraje" v USA volby.
Bush Jr. je "vyhrál" podvodem, ví se to, všem to bylo po celou dobu úplně jedno, ukázalo se, že to je opravdu hloupý a nevzdělaný člověk, neschopný řídit cokoli, a přesto USA nezanikly. Protože prezident je jen loutkou v rukou vlivových skupin, poud začne zlobit, je odstraněn - společensky, nebo fyzicky.
Poslední vývoj v USA prokázal, že Obama je jen hadrovýmn panákem zcela v područí AIPACu. Příští prezident bude totéž. Proto to je úplně jedno; kdyby tam kandidoval na prezidenta papoušek, pásovec nebo třeba leguán, vyjde to nastejno.
02. 10. 2011 | 21:06

reverse liciann napsal(a):

berkowitz: Rozhodování mezi Demokraty a Republikány při volbách má na život běžného voliče zhruba stejný dopad jako rozhodování zda bude pít Cocacolu nebo Pepsicolu.
02. 10. 2011 | 21:16

ghándí napsal(a):

soudruzi, když je jedno, kdo vyhraje v USA, tak se tím tolik netrapte, vám je totiž po tom uplné h...o. američani si někoho zvolí, nebojte.
02. 10. 2011 | 21:26

berkowitz napsal(a):

Pro reverse : to já taky vím, ale lidé v USA nevolí prezidenta přímo, ale přez "volitele" a to už je podvod.
02. 10. 2011 | 21:28

Eda napsal(a):

Ron PAUL for PRESIDENT!
02. 10. 2011 | 22:00

Petr napsal(a):

Babral Obama byla dobra figurka, aspon opalenejsi americane poznali, ze mnekdo z nich muze byt prezidentem, kdyz se necha vodit.
02. 10. 2011 | 22:07

Cestovatel napsal(a):

Hanz:

Ron Paul je až za Perrym,Romneym,Michele Bachmannovou i Rudym Giulianim. Takže jeho naděje jsou mizivé a nevím kde jste vzdal že má většinu, podle výzkumů Gallupu nemá ani zdaleka většinu.
02. 10. 2011 | 22:22

Mard napsal(a):

noe napsal: Směšné - Obama zachránil Ameriku, vytáhl ji z krize, do níž ji dostala pravice, a je jediným prezidentem za několik posledních desetiletí, který nerozpoutal útočnou válku a který nemá na rukou krev tisíců nevinných lidí. Američané to vědí, váží si ho a samozřejmě ho i zvolí.

Jasně a Gallupuv ústav falšuje předvolební výsledky jako pan Hartl :-)
02. 10. 2011 | 22:24

Mgr.Václav Voznica napsal(a):

Obamu bych nepodceňoval, nezaslouží si to.. Umí zariskovat, toho kupříkladu Bush jr. nebyl nikdy schopen. Obama zavedl "socialismus ve zdravotní péči", což mu sociálně slabší skupiny obyvatel nezapomenou, v dobrým :) Nalil šílený státní prachy do bank ale také do KONKRÉTNÍCH FABRIK, to mu taky sociálně slabší skupiny obyvatel nezapomenou.. Obama je zajímavý fenomén a já se domnívám, že i když bude ekonomika ještě mírně klesat = poroste mírně nezaměstnanost, Obama se právě "socialistickými myšlenkami" zachrání. Já si myslím, že Obama svůj mandát obhájí a prezidentské volby vyhraje, amerika má v Obamovi (paradoxně chválím politické kroky, které sám nemám rád) dobrýho prezidenta...
02. 10. 2011 | 22:25

Mard napsal(a):

kolťák napsal: Těch zhruba 100 familií vlastnících ameriku si docela určitě svého kandidáta vytipovali již před nějakým časem.
Tatínek napsal:
Vyhraje ten kandidát, který bude víc proizraelský.

No vidím že tomu rozumíte pánové. A tak mi vysvětlete, jak to že minule vyhrál černoch muslimské víry co se falešně hlásí ke křesťanství?
02. 10. 2011 | 22:29

Mard napsal(a):

Mgr.Václav Voznica napsal: Obamu bych nepodceňoval, nezaslouží si to.. Umí zariskovat, toho kupříkladu Bush jr. nebyl nikdy schopen. Obama zavedl "socialismus ve zdravotní péči", což mu sociálně slabší skupiny obyvatel nezapomenou, v dobrým

No nevím, dle výzkumu veřejného mínění je s tímto krokem spokojeno jen 38% Američanů a to je opravdu hodně nízké číslo. Naštval tím zejména mladé lidí, kteří riskovali a neměli uzavřené zdravotní pojištění protože doufali že jako mladí budou zdraví. Obama zařídil nucené pojištění pro všechny s hrozbou pokuty, když se někdo nepojistí. Přitom mladí voliči patřili k podpůrcům Obamy v minulých volbách. Nyní jsou proti němu a celkově proto je ten výsledek 40-42% podpory. Dle mého názoru, pokud nebude mít za protivníka nějakého bigotního Republikána, tak Obama nemá šanci na znovuzvolení - tak oblíbený jako Bush junior před druhou volbou není.
02. 10. 2011 | 22:37

Stařeček napsal(a):

pane Tomášku, přání prý bývá otcem myšlenky.
02. 10. 2011 | 22:45

notstio hyaluronate napsal(a):

zdravotnictví je vždycky sázka na jistotu :) Obama moc dobře věděl, proč změnil systém pojištění :) podívejte se na české socany: měli americké poradce a právě díky "poplatkům u doktora" vyhráli volby, akorát jim pak vadil Paroubek :( Obama ale šéfuje americe, navíc je osobnost (oproti Paroubkovi) a kvůli svému původu také fakticky nezapomněl, z jakých sociálních vrstev vzešel :) ONA TROCHA MARXISMU AMÍKY NEZABIJE a Obama je socialista 21.století, takže po historickém omylu jménem Tonda Blair, se socialismus 21.století interiorizuje právě v Obamovi, což není vůbec špatné ...
02. 10. 2011 | 22:51

Mgr.Václav Voznica napsal(a):

aha, ten komentář jsem psal já, pardon :)
02. 10. 2011 | 22:55

Père Duchêne napsal(a):

Dobrá, pane Tomášku. Kolik jste ochoten na Mitta Romneye vsadit?
Abych svou pozici zcela otevřel (což si, myslím, v tomto případě mohu dovolit), přiznám, že mě Romney jako reálný kandidát vůbec ani nenapadl.
A mohu klidně přiznat, co všechno mi svědčí proti.
Jednak, Obama není tak pasé jak si myslíte. Zdanění bohatých a pakistánská karta (která znamená válku ve velkém) mu, při správném časování mohou pomoct do sedla víc, než byste čekal.
A republikáni nutně potřebují do čela tahouna s výrazným profilem, což Romney není.
Dám láhev Möet & Chandon Brut Imperial (původně jsem si nakročil víc, ale nutné odskočení si o poschodí níž mi dalo šanci věc ještě zvážit - velmi doporučuji chození po schodech) proti Romneymu.
02. 10. 2011 | 23:29

Alahwitz napsal(a):

USA rovná se Mír . ať je tam kdokoliv
02. 10. 2011 | 23:56

zk napsal(a):

Cestovatel:
No víte, to že údajně podporuje přerozdělování ve prospěch nižších a středních vrstev, to je hezké, ale jednak pochybuju, že to kdy skutečně řekl ("přerozdělování" nepatří do slovníku lidí jeho ražení - viz Obamovo setkání s instalatérem Pepou), jednak Vás už na té české wiki mohla varovat zmínka o jeho bezvýhradných sympatiích k rakouské ekonomické škole. Na anglické wiki, která o něm poskytuje poněkud přesnější a hlavně podrobnější informace, se můžeme dočíst třeba toto:

"Paul believes the size of federal government must be decreased substantially. In order to restrict the federal government to what he believes are its Constitutionally authorized functions, Paul regularly votes against almost all proposals for new government spending, initiatives, or taxes, often opposed by a heavy majority of his colleagues."

Čili chce zásadně omezit rozsah služeb, které poskytuje federální vláda, hlasuje pravidelně proti téměř všem návrhům nových vládních výdajů a proti zvyšování daní.

"He would eliminate many federal government agencies, such as the U.S. Department of Education, the U.S. Department of Energy, the U.S. Department of Commerce, the U.S. Department of Health and Human Services, the Department of Homeland Security, the Federal Emergency Management Agency (FEMA), the Interstate Commerce Commission and the Internal Revenue Service, calling them "unnecessary bureaucracies"."

Chce zrušit ministerstvo školství, ministerstvo energetiky, obchodu, zdravotnictví, berňák atd.

"Paul also states that he has an opposition to virtually all federal interference with the market process (...)"

Tvrdí, že je proti prakticky jakémukoli vměšování federální vlády do tržních procesů. Atd., atd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Political_positions_of_Ron_Paul#Economy

Pokud jde o ekonomická témata, s demokraty (ani s těmi konzervativními) nemá společného téměř nic, je to jejich jasný protipól.
03. 10. 2011 | 00:24

nobody napsal(a):

A co Gary Johnson? Velmi úspěšný guvernér, poměrně věcný a férový politik. Fiscal conservative, social liberal, celkem ideální pozice.

http://www.economist.com/blogs/democracyinamerica/2011/09/gary-johnson
03. 10. 2011 | 00:34

ludo napsal(a):

mne sa paci,ked tu holotu z tej street lifruju do sing sing,na najpravdivejsich chanels tu im nedovolia sa vyjadrit,lebo strucne povedane by slusnejsie odo mna povedali,ze nenazrana sebranka,odiera tu holotu,serie sa na nejaky government ci prezidenta,ktory je stale len loutka v rukach nejakych zasranych loby,kde sion brothers riadia paky s pomocou ,ako napisal rusky marsal aipacu,hladaceho psa cistoty sion dream,bol som kuknut na tu holotu v tom city ,najlepsi transparent bol wake up america,ked ron paul povedal, zrusit fed,alebo dat do ruk statu,divaci bucali,je jedno ci nejaky republikan ci demokrat,vratit sa v prave 40 rokov dozadu,obmedzit tu financne gramotnu holotu a zmenit zasadne zahranicnu politiku,staci jediny tah,aby sa prestalo obchodovat na svetovych burzach v $ a kazdy jeden prezident USA bude mal jedine vychodisko a tou bude vojna,chazariky vzdy mali prsty tam,kde chybalo penazi,aby sa zacalo vrazdit v ich prospech,mozno neodborne vyjadreny drotarsky nazor,ale blizko reality,ako svina.
03. 10. 2011 | 00:49

ludo napsal(a):

dufam,ze spravny od spravneho pohladu nevymaze nazor bacu,nemam tam neslusne vyrazy,len vyjadrovanie dlazdica,ktoreho som casom delal,hlavne pre republikanovo orientovanych patriotov,ktory neda robotu americanovy,ale zasranej emigrantsklej ciganskej holote z mexica,cumi na american flag,pusta szlu a cumi do PC,ako mu ratsie konto na nevolnickej robote tej holoty,ku ktorej som niekedy patril sam,patriotizmus zakryvany prazdnymy frazami a srandovnymi tahmy pre okolie v jadre,chtic,mamon,jesitnost a sranie na nejake good bless america,ale to je vsade v rozvinutych demokraciach,kde peniaz honor,chtic hrdost na kraj a rabovanie,to suportovanie statu.
03. 10. 2011 | 01:00

qcko- napsal(a):

Je dobře vidět jak americká média (i autor toho článku) se snaží ignorovat Rona Paula. Je pravda, že Paul je opravdu silný konzervativec, ovšem to není to nejdůležitější. Nejdůležitější je, že chce ukončit války, zrušit zahraniční základny a hlavně chce zrušit FED. To je jako kdyby prezident ČSSR řek, že chce zrušit komunistickou stranu. Proto je proti němu takový politický odpor. Mezi lidmi však má značnou podporu. Ja osobně mu velmi fandím.
03. 10. 2011 | 01:30

Emil napsal(a):

Nikdo z tech, kdo se zde zminuji o Ronu Paulovi neuvedl jeho vek. V srpnu mu bylo jiz 76 let, a ja si vzpominam jak velky handicap byl v minule prezidentske kampani vysoky vek pro J. Mc Caina, kteremu v te dobe bylo 72 let. Proto se kongresman Paul nechava casto fotit na kole, ci v behu, aby vzbudil zdani dobre fyzicke kondice... Na prezidenta kandiduje jiz po treti, je libertarian, proto by vyhovoval spise volicum s ultrakonzervativnimi nazory. V teto kampani velkou podporu republikanskych priznivcu nema, proto se mezi hlavni kandidaty pravdepodobne neprobojuje. On sam to vysvetluje nezajmem medii, a slabou podporou uvnitr vlastni strany.
03. 10. 2011 | 02:19

Emil napsal(a):

Christie dalsim prezidentem? To spis spada do kategorie Tomaskovych zboznych prani. Velkohuby guverner Christie se snazi vzbudit zdani ,ze bude pro ameriku druhym Reaganem, v mediich se spise nez jeho politicke schopnosti pretrasa jeho tloustka, ci by bylo vhodne kdyz se tak bojuje proti obezite, aby mela amerika tlusteho prezidenta. Tomasek prehani kdyz pise ze si Christie ziskal srdce americanu, ten krome obvyklych republikanskych manter nic zvlastniho nepredvedl, a ani komentatori nehodnoti jeho sance vysoko.
03. 10. 2011 | 03:41

ludo napsal(a):

pan emil kym pojdem zdechnout do housti ma isto pravdu v jednom a neberie v uvahu,ze mr.paul nema zaujem medii,lebo ich vlastnikom je hadej trikrat kdo emile?pre koho by bol brzda provozu?co by to znacilo pre urcitu zaujmovu skupinu a jej prizdisracmi,nemienim korigovat moje,da sa povedat neslusne vyjadrenia,(pro nekoho)jsem vobycejnej dlazdic ulic a drzim sa ,ako kliest prvej popravky v constitution of amerika,ktora zacina byt korigovana urcitym sposobom v neprospech nie mna,ale zmeny tradicie,kto ju v penn. podpisoval,mozno spochybnovat moje jednoduche dristy obmedzenostou a nizkym IQ,toto som zazil inou skupinou,ked som ,ako ony tvrdili podkopaval ich rules a drzal sa tych americkych o ktorych som v hentych casoch nemal valnu vedomost z nedostatku informacii,lebo,ako jednoduchy zjadac chleba to mam proste vrodene dobrou noc and have sweet dream for all,nie ze by som vedel nejak bohovo anglicky,ale blejsknoust jse to chi taky ,byt col a inn to dnes leti.
03. 10. 2011 | 04:26

dux napsal(a):

1. Autor nějak pozapoměl na Rona Paula
2. Imigrace je lakmusový papírek americké politiky
3. Perry smrdí, podporuje ilegální imigraci
4. Christie je v otázce imigrace ještě horší než Perry a IMHO nemá teď už žádnou šanci, i kdyby s kampaní začal tak už je pozdě.
03. 10. 2011 | 05:07

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden text, který byl v rozporu se zdejšími pravidly (viz záhlaví každé debaty).

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
03. 10. 2011 | 09:22

Taoiseach napsal(a):

Pavel Tomášek

nemá rád demokraty a jeho přání jest otcem myšlenky. Zbytek je okecávání.
03. 10. 2011 | 10:52

Mard napsal(a):

Kdyby jste místo řečí se podívali na suchá čísla http://www.gallup.com/poll/113980/gallup-daily-obama-job-approval.aspx
03. 10. 2011 | 12:29

veverka napsal(a):

Je úplně jedno která korporátní loutka bude příštím americkým prezidentem,jestli korporátní loutka republikánská,nebo korporátní loutka demokratická.Loutka jako loutka.
03. 10. 2011 | 15:40

Martin napsal(a):

Tenhle článek je plný úplných nesmyslů, až je mi z toho špatně. Je vidět, že autor čerpá informace jen z mainstreových médií. Ve skutečnosti největší šanci na výhru má Ron Paul, který nejspíš vyhraje v Iowě, New Hampshire a Nevadě. Korporátní média ho ignorují, protože Paul bojuje proti korporativismu a zájmům mnoha mocných, kteří korumpují celou americkou politiku. Paul skončil druhý v Iowa straw poll jen proto, že první Bachmann si většinu hlasů koupila (slíbila lidem lístky na koncert, když pro ni budou hlasovat). Ron Paul vyhrál 2x CPAC, 1x RLC, California straw poll, Texas straw poll, New Hapshire young straw poll a mnoho dalších. Jeho "Kampaň za svobodu" má půl milionu členů a miliony příznivců. Dost na to, aby s výsledky zahýbal a získal republikánskou nominaci. Navíc ty "průzkumy" z fox news a cnn jsou všechny zfalšovaný, protože se v nich ptají jen zatvrzených neocons a ne všech. Takže milý autore, tvůj článek jsem ani nedočetl, protože je plný jen propagandistických ovcoidních nesmyslů.
04. 10. 2011 | 00:38

Jan napsal(a):

Myslim ze v USA udavaji pravdiva cisla o nezamestnanych.
V ostatnich zemich umele snizuji pocty nezamestnanych tim ze presouvaji lidi do stavu placenych invalidu a take ruznych preskolovacich organizaci.
Timto zpusobem by se nase vlastni procento nezamestnanych o par procent zvysilo.
04. 10. 2011 | 04:28

Michal napsal(a):

Sakra tolik odbornych politologu je tady a ze nikdo nedela pro Bily dum?
04. 10. 2011 | 08:03

jozka napsal(a):

Oni hlavne tu nezamestnanost pocitaji uplne jinak, takze se tomoc srovnavat neda.
04. 10. 2011 | 08:42

Rob napsal(a):

noe:
Komunista Obama zachránil státy. S Váma bych chtěl dvojdomek, každý ráno novej ftípek.
04. 10. 2011 | 08:55

Martina K napsal(a):

to nobody:
ano, Gary Johnsona pokladam za nejlepsiho kandidata a jako jeden z mala to ,co ma v pogramu uz na statni urovni dokazal v NM. Jenze kandiduje za republikanskou stranu a jeho libertarianske nazory v tzv" social issues" jsou pro republikanske volice neprijatelne. Nezavisle by si nejspis ziskal bezvyhradne, mozna i proto ho liberalni media opomijeji vice nez RP. Na druhou stranu nevypada, ze to mysli s presidentovanim tak vazne, spis jako takovy pokus, po kterem se na trvalo stahne z politiky. A tomu odpovida i jeho podpora v pruzkumech verejneho mineni.
04. 10. 2011 | 10:46

danny66 napsal(a):

to Martin, bohuzel Ron Paul se svymi naivnimi nazory nema vubec zadnou sanci, mozna priste jeho ambiciozni syn, ale Ron vubec ne. Ja bych to videl na zatim Romney nebo vychazejici hvezda Herman Cain. S tim, ze karty muze zamichat Donald Trump. Presidenta Obamu dobehnou jeho lehkovazne predvolebni sliby, ze do roka zavre veznici na Kube, za kdyz se hospodarska situace behem 3 let nezlepsi, nebude kandidovat, ze snizi dluh a dalsi populisticke nesmysly. Kdyz jeho, uz vyhozeni, ekonomicti poradci obhajovali stimulus plan, tvrdili, ze kdyz se napumpuji penize do ekonomiky, nezamestannost bude 6,2% a kdyz se neudela nic, bude az 8,1%. A skutecnost, je ze nezamestnanost je 9,1% jeste horsi, nez kdyby se podle nich nic nedelalo .... Obama nema sanci, ani s tou svou miliardou dolaru, co bude mit na kampan.
04. 10. 2011 | 17:43

Martin napsal(a):

danny66: a jak jste přišel na to, že Ron Paul nemá šanci? Nezávislé průzkumy říkají něco úplně jiného. To že nemá šanci řikají jen ty podivné, zmanipulovaní průzkumy z fox news atp. Jestli si myslíte že má divné názory je to vaše věc, jeho podporovatelé si to nemyslí. Stojí za ním miliony a to stačí. Po výhře v Iowě, New Hapshire a Nevadě (kde odvádí největší práci a má nejlepší výsledky) tak přesvědčí nezávislé voliče (více než 30% neocons je ochotno pro něj hlasovat a jen pro 30% je nevolitelný - podobný výsledek jako u ostatních) k tomu připočtěte miliony jeho podporovatelů a výhra je pravděpodobná. Navíc už teď i bez nezávislých voličů má šanci vyhrát v Texasu a Californii, takže v jeho celkovou výhru věřím.
04. 10. 2011 | 19:54

Martin napsal(a):

Navíc Ron Paul má podobné názory (snad i stejné) jako měl Thomas Jefferson, takže Obama by proti němu neměl žádnou šanci, což dokazují nezávislé průzkumy. Vaše tvrzení, že má pro lidi naivní názory, je mylné - je to typický libertarián, kteří jsou v USA teoreticky volitelní pro 75% lidí.
04. 10. 2011 | 20:11

Martina K napsal(a):

Martinovi

Zapominate, ze Ron Paul nejprve musi vyhrat republikanske primarky, jinak k nemu nezavisli nemaji co rici. Obrovskou podporu, hlavne online, mel RP i minule volby, ted je na tom jeste lepe. Ale volby nevyhravaji vitezove nezavislych pruzkumu, ale medialni milacci. A nekdy jim k tomu staci neco tak naivniho a hloupeho jako treba "Yes we can".
04. 10. 2011 | 21:42

Martin napsal(a):

Martina K: ale o republikánské nominaci mluvím (nezávislí v neocons), já nemluvil o celkových volbách. Říkám, že v hlavních volbách nemá Obama proti Paulovi žádnou šanci.
05. 10. 2011 | 05:54

Martin napsal(a):

abych to upřesnil: ty volby jdou postupně a kdo vyhraje první státy, tak získá nezávislé neocons na svou stranu a má možnost vyhrát i ty další a větší.
05. 10. 2011 | 05:58

Taoiseach napsal(a):

Pavel Tomášek

je dost mizerným prorokem - Christie už hodil ručník do ringu:

http://aktualne.centrum.cz/zahranici/amerika/clanek.phtml?id=716396

- :)))))
05. 10. 2011 | 10:01

danny66 napsal(a):

to Martin, bohuzel si myslim, ze Ron je prilis stary a s nazory, ze stahne vsechny americke vojaky ze zahranici domu, mimo jine s takovou hlouposti nemuze prorazit, bohuzel, nema sanci.... uvidime... a milacek medii rohodne neni, a to tu ma obrovskou roli...
05. 10. 2011 | 17:51

danny66 napsal(a):

a pokud vim, tak jednim z prvnich statu bude Florida a tam je nejlepsi Cain...
05. 10. 2011 | 17:54

Martin napsal(a):

danny66: já myslím, že lidé s českými názory ho často nechápou, ale Američané s jejich citem pro svobodu na to mají jiný názor. Ron Paul je tam velmi populární, i přes svůj věk je ve výborné kondici a on i jeho podporovatelé mu věří. Cain není nejlepší ve Floridě, to bylo jen strow poll složené z celostátních delegátů (převážně neocons). Florida bude pravděpodobně pátá. První tři státy Iowa, New Hapshire a Nevada - tam všude má Paul obrovskou podporu
06. 10. 2011 | 17:38

Hobby napsal(a):

Tomášku běžte se bodnout s proti-Obamovskou propagandou !!! Tomášek, který si z americké politiky udělal hobby a z hobby, pro hobby a jako hobby si udělal tento ubohý blog.
07. 10. 2011 | 19:00

Jarda HK napsal(a):

Očekávání nového politického stylu B.Obamy se nenaplnilo v potřebné míře. Dosah na ty nejobyčejnější nebyl prakticky žádný. A z toho je velké zklamání těch nejupřímnějších voličů. Nakonec Obama doplatil na populismus B.Clintona a počátek všech problémů s hypoteční krizí přepředminulou demokrat. vládou. Problémů bylo příliš mnoho a řešení zadrhávala i na řadě špatných rozhodnutích. Souhlasím s panem Tomáškem. Pokud republikáni neudělají fatální chyby v kampani, není co řešit.
09. 10. 2011 | 07:14

pohled zvenčí napsal(a):

Tomášek .... rádoby expert a analytik ... dokonce na USA.
To jsme to dopadli.

Expert nám m.j. znalalýzoval, že prezidentem bude Romney nebo Christie .... ikdyž bylo vžda, od jara, opakovaně jasné, že Christie do boje o kandidaturu za GOP ani náhodou nepůjde.

Nu, "analytik" na baterky.
09. 10. 2011 | 08:16

JK napsal(a):

Jaké jsou kariérní ambice Tomáška?

Prezentovat se někomu ve vládě jako "expert" na Ameriku? Doufám, že mu nikdo na takovou léčku nenaletí, nepřijme a za naše peníze nebuje jeho amatérismus živit.

Když jsem se, znajíc jeho diletantství, přece jen zapřel a dal se do čtení článku, čekal jsem, že za kryptickým sdělením že Bama "má reálnou šanci na vítězství pouze za splnění jedné ze dvou následujících podmínek," že uvede možnost terosristického útoku na USA buď na americké půdě nebo na americké "instalace" v zahraničí.

To by totiž potřebných pár procent preferencí a pak hlasů o kterých se zmiňuje ve své nudné analýze dokázalo zajistit. Nebylo by to ostatně poprvé, kdy USA "rally", tedy povstanou a postaví se za svým prezidentem, neb vlast je v nebezpečí.

Uvidíme, co a hlavně kdy nám "expert" na USA, jak jiní už také správně poznamenali, své neoriginální analýzy stavějící na ne právě zasvěcené analýze hlavně toho, co se mu na obrazovce počítače objeví z mainstreamových médií, sdělí o hnutí Occupy Wall Street. Zatím, přesto, že se toto skutečně grass root hnutí rozjíždí, po celých USA, již po tři týdny, nedostalo moc do oněch mainstreamových médií takže "analytik" Aktualne.cz nemá z čeho by vařil anebo prostě neví, jak toto hnutí interpretovat.

Já mám dojem, že Obamovi ve hnutí Occupy Wall Street svitla malá naděje, že by mohl těch řekněme ty potřebná procenta hlasů nakonec získat POKUD konečně opustí svůj přiliš akomodativní postoj k Wall Streetu a podobným silám, tedy pokud by skutečně vystoupil na barikádu a navíc překonal ne neoprávněné zklamání nemalé části těch, kteří jej posledně volili. Obamův problém je deziluze mnohých nespokojených, nejen těch, kteří v hnutí Occupy Wall Street aktivně protestují a participují, je v tom, že si uvědomili, že jak on, tak Demokraté jsou nakonec také placeni stejnými lidmi, silami a zájmy, které si platí Republikány.

Zajímavé je, že nemalé procento participantů celoamerických akcích Occupy Wall Street (atd.) jsou mladí lidé, často vysokoškoláci a absoloventi VŠ. Jedním ze stížností protestujících je právě to, že ač mnozí z nich vystudovali, mají desetitisíce nepromlčitelných dluhů za školné, nemají možnost sehnat zaměstnání anebo mají tak mizerný plat, že si nemohou dovolit odstěhovat se od rodičů a půjčky na studium splácet.

Nu, uvidíme, co nám "expert" sdělí.

PS těm, kteří jakékoliv dávají naděje Ron Paulovi:
Paul nemá šanci, ikdyž stále více zoufalí Amíci se k němu, stejně jako k jiným extrémům od normálu, jako jinde ve světě, když je krize a jistoty ujíždějí, přiklánějí. Ale nebezpečí, že by se stal kandidátem opravdu není. Hlavně establishment, ale i střední třídy, které si zvykly na minimální požitky jako je Mecicare, ho mohou ještě tolerovat jako poněkud výstředního kongresmana, rozhodně ale ne jako kandidáta na prezidenta.
09. 10. 2011 | 08:58

JK napsal(a):

Re" Jan, který napsal:
"Myslim ze v USA udavaji pravdiva cisla o nezamestnanych.
V ostatnich zemich umele snizuji pocty nezamestnanych tim ze presouvaji lidi do stavu placenych invalidu a take ruznych preskolovacich organizaci.
Timto zpusobem by se nase vlastni procento nezamestnanych o par procent zvysilo."

Nevím, zda autor článku a "expert" na USA bude na Váš příspěvek a mylný názor reagovat a hlaně, zda Vám dá správné informace, proto tedy, alespoň stručně:

- oficiální údaje o míře nezaměstnanosti jsou v USA, jako jiné statistiky (kupř. CPI, Consumer Price Index, tedy oficiální metr míry inflace) dosti zmanipulované, tedy uměle, podle běžných a evropských standardů nízké. Běžně se uvádí, že skutečná míra nezaměstnanosti není těch 9 nebo 9,5%, ale spíše 14 nebo 15%. Oproti třeba EU, tedy i ČR, kupř. po vyčerpání oproti EU kratší a hlavně nižší výplaty podpory v nezaměstnanosti nezaměstnaný nemá důvod být dále na "pracáku" registrován. Stát mu žádné sociální nebo nemocenské pojištění neplatí (ani když dostával almuženku podpory). Takže tyto milióny nezaměstnaných nejsou v evidenci vedení. Navíc, tzv. "prostestantská pracovní etika" a tradiční, také náboženským etosem živený pocit "hanby" být na podpoře jakéhokoliv druhu, vede k tomu, že se mnoho Američanů nejen za to být nezaměšstnanžm stydí ale snaží se být evidován co nejméně.

- když píšete o tom, že v ostatních zemích nezaměstnané přesunují mezi invalidy a tím snižují nezaměstnanost, vím o této tendenci (nezaměstnaných), je jen otázka zda je to statisticky skutečně nějak významné. Pravdou je, že v USA proběhla nedávno zpráva, že pořet žádostí o invalidní důchod dosti vzrostl, více než za předchozí "recese". Skutečností ale také je, že žadatelé mají smůlu: Oproti minulým letům se procento schválených invalidních důchodů podstatně snížilo.

Na závěr: V USA teď každý 8. Američan je na tzv. potravinových poukázkách (food stamps), což bylo tradičně nejspodněi, kam mohl člověk propadnout. Tyto poukázky jsou v ceně asi 100 USD na jednu osobu a asi 300 USD na rodinu se 2 dětmi. Pči stávajících - a rozhodně o dost více než oficiální míra inflace rostoucích cenách základních potravin - je to na potraviny asi tak na Týden nebo 10 dní běžných Američanů.

Uvádí se také, že de facto každý 5. Američan, muž v produktivním věku, je nezaměstnaný. Je-li skutečná míra nezaměstnanosti 14 nebo 15% a uvědomíme-li si, že nejvíce krizí postihnuté sektory (stavebnictví, výroba, finanace) jsou dominovány muži (oproti krizí vlastně nedotčenému zdravotnictví nebo školství, dominovaných ženami) tak ta pětina, 20% nezaměstnaných mužů vypadá reálně. Co to znamená pro schopnost splácet hypotéku, půjčku na auto, půjčku na studia, dluh na kreditkách, možnost konzumování a nakonec i na manželskou pohodu, je jasné.

Vždy platilo, že Američané při hospodářském oslabení nerevoltují. Stále to platí, ikdyž vidí, že jim ujíždí půda pod nohama, že je jedno zda vládnou republikáni nebo demokraté a že dolar a moc země upadají. Je otázkou, zda k TEA party na pravici se teď přidávající Occupy Wall Street, nebudou tím aktivistickým ventilem. Mnozí Američani, nespokojeni s vývojem věcí si už teď pochvalují, že konečně, od 60. let., se konají uliční protesty, že se někteří konečně probouzejí.
09. 10. 2011 | 09:26

JK napsal(a):

Poznámka: Uvedené potravinové poukázky, 100 USD na jednu osobu a asi 300 USD na rodinu se 2 dětmi jsou na měsíc. Dnes rozhodně rodina nevyjde se 200 USD za potraviny na týden, a jednotlivec velice stěží vyjde s 50 USD (žádný McD:). Takže žádná sláva ze "žití na dávkách".

Na poukázky má Amík nárok, když má méně než 11 tis USD-rok nebo rodina se 2 dětmi méně než asi 28 tis USD-rok.
09. 10. 2011 | 09:33

Potapič napsal(a):

Kdo bude příštím prezidentem, ví jen banksteři z FEDu.
09. 10. 2011 | 12:47

Martin Horsky napsal(a):

Autore, diky za zajimavy pohled ze stare vlasti na americkou domaci politickou scenu. Souhlasim ze republ. nominaci asi vyhraje Mitt Romney - umi udelat kampan, ale nejsem tim nadseny. Jako "card-carrying" Republican jsem pro nej sice v primarkach v 2008 co prohral volil, ale hlavne protoze McCain byl podle mne mizerny kandidat. Nalepka "nezavisli" je v U.S. nepresna - spis jsou to lidi co maji jen mirny zajem a melke znalosti co se verejnych veci tyce. V r.2008 volilo v pres. volbach jenom 57% opravnenych volicu (ikdyz pro Obama spousta nekolikrat, jak se hlasilo. :) - tedy, Americani od svych politiku moc necekaji. Rick Perry je lepsi, ale spatne zacal - Ron Paul nema sanci diky jeho zahr. politice, Herman Cain se libi republ. bazi vic a vic (a "stredu") - Sarah Palin (pro kterou mam nic nez respekt) rozhodne ovlivni nominaci pokud nekoho z kandidatu podpori.

Mili krajani, vite jak prezdivaji "Amici" Cechum? Cesi. Nadavky mozna krehkemu egu a pocitu menecennosti ulevi, ale respekt se tak nevyhrava.

Martin Horsky
www.oamerice.com
10. 10. 2011 | 15:45

Mard napsal(a):

Bude to Hermain Cain. Vsadíme se? Mard@seznam.cz
21. 10. 2011 | 14:19

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza C Cimburek Ludvík Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Růžička Michal · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy