Vláda ve středu schválila memorandum o financování regionální železniční dopravy, podle něhož budou kraje od státu dostávat v příštích deseti letech na tento účel 2,65 miliardy korun plus příslušné inflační zvýšení. I kdyby se některý kraj rozhodl zvýšit rozsah objednané služby, pro stát je uvedená suma maximální, dokonce se naopak může snížit, kdyby kraj rozsah své objednávky zredukoval. Když dodám, že letos stát na regionální železnici doplácí 3,2 miliardy korun, je jasné, že z jeho hlediska je to dobrá dohoda. Z hlediska krajů je ale také přínosná, protože jim dává jistotu dotací ze státního rozpočtu na příštích deset let a dovoluje jim tak uzavřít s dopravci dlouhodobé smlouvy, což není nic jiného než velká šance otevřít formou soutěží trh pro všechny dopravce.
Podle některých dostupných informací se ale zdá, že kraje počítají s automatickým uzavřením smlouvy na delší dobu s Českými drahami. Musím říct, že takový automatický postup bych považoval za nešťastný. Kdyby kraje této šance nevyužily a zakonzervovaly vývoj na železnici přímým výběrem jednoho tradičního dopravce, bylo by to vlastně popření hlavního důvodu, proč se o nastavení dlouhodobého financování vůbec začalo jednat, a to dokonce ještě v době, kdy existovala vláda Mirka Topolánka. Bez zajištění víceletého financování regionální dopravy totiž dosud pro nezávislé dopravce bylo prakticky nemožné získat externí, převážně bankovní zdroje financování nákupu moderních kolejových vozidel a otevření trhu tak ve skutečnosti nebylo možné.
Kraje sice nejsou k uskutečnění soutěží na zajištění přepravních služeb vázány žádným českým zákonem, ani příslušnou evropskou legislativou, potenciální přínosy však jsou více než zjevné – pravděpodobná úspora díky vysoutěžení nižších cen, co nejrychlejší zavedení nových vozů, zlepšení komfortu pro cestující. Nevolám po tom, aby ve všech krajích přestaly cestující vozit České dráhy. Volám ale po tom, aby smlouvy získaly ve férové soutěži a musely plnit touto soutěží stanovené podmínky. A aby aspoň někde vozil zákazníky i někdo jiný a aby bylo možné srovnávat ceny jízdného, úroveň vozového parku, dosahovaná zpoždění a další parametry úrovně služeb cestujícím.
Umím si představit ty zástupy diskutujících, kteří budou záměr otevřít železniční dopravu konkurenci kritizovat. Jenže s danými finančními mantinely se maximálně může stát, že kraje zaplatí méně. Co je na tom špatného?
Nejdříve v žertu: V letošním prvním vydání středočeském magazínu byly nedávno 4 strany fotografií se společným titulkem Půlrok hejtmana v obrazech. Dvacet snímků je opravdu nádherných a ukazují nám, jak aktivní hejtman Rath je, kolik toho stíhá, jak dobře se o nás Středočechy stará. Zpěv v kostele, diskuse se studenty, schvalování jezdecké sochy TGM, na kterou kraj přispěje, obdiv k replice císařské koruny, zdravotnictví, zdravotnictví a zdravotnictví. Jen mě mrzí, že na snímku z odhalení sochy Jana Palacha v Mělníku pan hejtman není, ale chápu, asi si všichni fotili pana prezidenta. Příště bych byl rád, kdyby bylo podobně podrobně zvěčněno ještě více z Jeho života a potištěno více než obyčejné čtyři strany, abychom se konečně v plném rozsahu zorientovali v jeho namáhavém údělu a dokázali patřičně pochopit a ocenit šíři jeho záběru.
A teď vážně: Na zasedání středočeského zastupitelstva se klub ODS pokusil navrhnout zřízení redakční rady, která by jako poradní orgán zastupitelstva rozhodovala o obsahové náplni, struktuře a grafické úpravě jednotlivých informačních nástrojů Středočeského kraje, kterými nyní jsou Středočeský magazín, prezentační časopis Kaleidoskop či internetový portál www.kr-stredocesky.cz.
Redakční rada by měla do budoucna hlídat, aby materiály byly... ne snad zcela vyvážné, tak naivní nejsme, ale aby byly vyvážené alespoň v maximální možné míře, tedy aby se v nich našlo místo i na názor opozice.
Výsledek byl tristní, jak už jsme na jednání zastupitelstva zvyklí. Oranžovo-rudá hlasovací mašinérie ani neumožnila, aby byl tento bod na jednání zařazen, i když jsme měli připraveni návrh stanov redakční rady. Místo toho jsme museli poslouchat ničím nepodložená srovnávání počtu fotografií hejtmana dříve a nyní.
Je přitom zjevné, že například již zmíněný Středočeský magazín anebo nákladné inzeráty tištěné pod hlavičkou Středočeského kraje v denním tisku slouží k propagandě hejtmana Ratha a sociální demokracie a – aniž by občanům přinášely nějakou zásadní informaci prospěšnou pro jejich život – jsou využívány k útokům na předchozí vedení kraje bez možnosti odpovědi či polemiky.
Naopak zásadně poklesla kvalita oficiální internetové prezentace kraje. Zatímco před listopadem 2008 bylo možné najít na domovské stránce až pět aktualit týdně, v současné době dochází k aktualizaci spíše sporadicky. Například letos v červenci se na titulní stránce objevily jen čtyři nové informace a v srpnu dokonce jen jedna. Je proto zjevné, že kraj na tuto – pro moderní a otevřený úřad významnou – formu komunikace naprosto rezignoval. Ale není divu. Mít moderní a otevřený úřad, to zjevně není něco, co by hejtmana Ratha trápilo.