Potřebujeme strategické zásoby potravin?

06. 05. 2011 | 15:14
Přečteno 5577 krát
Relikt studené války z minulého století – to by byla zřejmě nejvýstižnější charakteristika polotajemné státní instituce, která, kdyby byla alespoň z desetiny pod takovou mediální palbou, jako „profláknuté“ Lesy České republiky, nemohla by již dávno ve své současné podobě existovat. Správa státních hmotných rezerv (SSHR).
Je opravdu překvapivé, jak se této instituci léta vyhýbají úvahy o tom, kde státu utíkají peníze, jak její případnou další existenci zefektivnit a zdali má například vůbec smysl za nemalé peníze daňových poplatníků nakupovat, obměňovat a skladovat zemědělské suroviny k výrobě potravin, které vzhledem k objemu těchto zásob rozhodně národ před hladem nespasí. A už vůbec nepochopitelné je skladování komodit jako je kaučuk nebo bavlna.
Skutečnost, že „státu vybuchla bavlna za půl miliardy korun“, jak napsal tento týden týdeník Ekonom, je přitom podle všeho jen vrcholem ledovce, aniž by se kompetentní potápěči spustili pod hladinu zjiš´tovat, jak velký takový ledovec vlastně je. Z řady i známých ekonomických ukazatelů (rozpočet SSHR, prodeje majetku, náklady na skladování, parametrů pro obměňování atd.) lze ale usoudit, že prostřednictvím SSHR již uteklo státu opravdu hodně miliard. Nikoho to, zdá se, nezajímá.
A to i přesto, že existují dokumenty o podivných „rotačních smlouvách“, které umožňují smluvním partnerům SSHR v privátních obchodech nekonečně „otáčet“ státní strategické suroviny, samozřejmě se ziskem ve prospěch oněch partnerů a tedy fakticky na úkor státu. Jistě, rotační smlouvy jako takové nejsou porušením platných zákonů – jiná věc je ale skutečná realizace prostřednictvím celé série smluvních dodatků, které fakticky mění doby smluvních vztahů, ceny komodit, a bůh ví, co ještě. Na celém systému SSHR je přitom podstatných několik věcí.
SSHR na řadu zakázek nevypisuje výběrové řízení, protože ze zákona nemusí
SSHR navenek prakticky vůbec nekomunikuje
Pokud SSHR komunikuje, pak jen ve formě vysvětlování podezřelých informací (například neznámé vlastnické struktury strategického skladovatele pohonných hmot Viktoriagruppe – dodnes nevysvětleno), přičemž prakticky nikdy nepodá vysvětlení, které se žádá
Na informace poukazující na netransparentní a nevýhodné finanční transakce reaguje SSHR výhrůžkami, arogancí a předkládáním vysvětlení, která - stručně řečeno - obsahují pouze odkazy na to, že existují zákony, podle nichž SSHR funguje. Jenže jde o to, jak.
To vše jsou relikty minulosti, stejně jako teze o potřebě strategicky skladovat potravinářské komodity. V praxi by se v podmínkách ČR možná někdy hodilo pár konzerv či kartonů pitné vody pro občany, které mohou na nějaký čas odstřihnout od dostupnosti k jídlu povodně. Obvykle to ale stejně funguje tak, že nejnutnější potraviny v takových případech zdaleka neposkytuje jen SSHR, ale – což možná leckoho překvapí, třeba i zlé ošklivé nadnárodní maloobchodní řetězce.
Faktem je, že ČR je součástí EU, a jestli by se vůbec v potravinami přehlcené Unii měly vytvářet, udržovat a obměňovat nějaké zásoby jídla, tak možná na celoevropské úrovni. Ale i to je hloupost. Kdyby totiž hrozily nějaké válečné konflikty, pak by prostředkem boje bylo sotva vyhladovění protivníka jako ve středověku. A pokud by šlo o obdobu „krabičky poslední záchrany“ v případě požárů, povodní, tajfunů a dalších klimatických animozit, je velmi pravděpodobné, že nepříznivé počasí širšího rozsahu by zasáhlo a pravděpodobně zničilo i ony nedoknutelné zásoby, které by měly občany ČR nebo EU zachránit.
Vše tak nasvědčuje tomu, že existence strategických zásob potravin není strategickou spásou pro občany této země, ale dobrým byznysem pro pár vyvolených za peníze daňových poplatníků. Těch ale není nazbyt a i kvůli potřebě důchodové reformy nebude ani v budoucnosti.
Právě v těchto dnech se živě diskutuje o tom, kde vzít 4,5 miliardy na podporu stavebního spoření. Nemohl by být alespoň tohle impulz pro politiky, aby se blíže podívali například na chod SSHR? Kdyby se dívali dříve, tak jsme možná tu částku mohli v rezervách státu bez problémů mít....

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

vlk napsal(a):

Nestačím se divit!!
Strategické zásoby nejsou nutné protože...
Platí to například i o pohoných hmotách? Nebo jenomo potravinách,kterých je MOMENTÁLNĚ dost?
Rozdělme rpoblém na dvě věci - správu a skladování rezerv a jejich techniku a zejména náklady a na to zd a opravdu potřebujeme rezervy.

Ba d ruhou otázku odpovídíám zcel a jednoznačně -ANO. Potřebujeme. Ale možná že ne všechny které skladujeme a možná, že by bylo vhodné mít naopak cosi jiného, co nemáme. Protože věřit, že vždycky budeme mít časy hojnosti , je vír a rodiny, co utratí v pohod ě celou výplatu, aniž by řešila nějaký zítřejší kolaps.
Na otázku první je odpověĎ snadná. Všehcny smlouvy přezkoumat a vypsat veřejné tebdry a dát je od okamžiku vyppsání pod veřejnou kontrolu. SOučasný s ystém je zlodějna. Kdysi jsme zavadil o to, jak sttát napříkald skladuje s trategické zásoby obilnit. Zajímavá story.
06. 05. 2011 | 15:33

David napsal(a):

Jako desitky dalsich statnich instituci a organu, i tuto lze samozrejme ihned bez jakekoli nahrady zrusit a nikomu by to nevadilo...
06. 05. 2011 | 16:02

paja napsal(a):

Ach jo, těch "kapajících kohoutků" naražených na sudu státních financí je jako zlodějských nápadů. Vznešeně se jim říká "podnikatelský záměr". S erárem se to podniká jedna radost. A pak tito "šikovní podnikatelé" nadávají na lůzu co by pořád chtěla něco od státu... sami přicuclí na cecíku erární krávy automatickou dojičkou. Tito ubožáci neschopní živit se poctivě se pak posmívají "sockám" že se jejich daně nedostali zpátky do oběhu neboť v době krize je třeba 'investovat' do zlata a umění, takže zisk zlodějíčka je vlastně takový protikrizový opatření. Zaplať pámbu za ně za všechny.
Kdyby se ty prachy dostaly do výplat a důchodů - do prosté spotřeby, jen by se tam projedly (vrátily do oběhu) a hrozilo by, že by se kola fyzické ekomoniky začala zase roztáčet.
To by ovšem bylo zcela proti historii - proto se budou roztáčet rotačky tiskárem bankovek (v americe tomu říkají "kvantitativní uvolňování"), až nakonec 'oživení' vyvrcholí nepřetržitým chodem výrobních pásů ve zbrojovkách, a v krematorních pecích.
06. 05. 2011 | 16:04

Vlkodav napsal(a):

Zajímavé, jakého finančního objemu dosahují strategicky skladované potravinářské komodity?
06. 05. 2011 | 16:15

michal napsal(a):

SSHR sídlí v Praze, že mě to nepřekvapuje - největší tunely prakticky vždy vedou z "pravicové" Prahy, kam se na ně hrabou "nemakačenka z Bruntálu" (strašák každého správného "pravičáka")
06. 05. 2011 | 16:36

petrhavel napsal(a):

Jen ještě rychlé doplnění, aby to bylo jasné - pokud se týká o skladování strategických pohonných hmot, tak ty podle mne stát nějaké mít musí - a ostatně pravidelné novoroční uzavírání kohoutků v Rusku, byť na základě nedohod s Běloruskem, ukazuje, že rezervy jsou na místě. Taky oblasti PHM tolik nerozumím, takže mi jde primárně o ty potraviny. No a objem zásob - ten je samozřejmě tajný, když jde o strategické zásoby. Přesto jen náklady na jejich ochraňování (jen těch potravin) činí ročně až čtvrt miliardy korun....
06. 05. 2011 | 16:40

Vlkodav napsal(a):

petrhavel:

děkuji za informaci. Myslel jsem, že nějaký odhad rozsahu zásob musí být, už jen z těch nákladů na jejich ochraňování. Ale zřejmě jde o ?desítky? miliard.
Takové zásoby jsou dle mne u zemědělských komodit určitě zbytečné.
06. 05. 2011 | 16:47

Elena napsal(a):

ak by China, dnes v túto chvíľu prestala vývažeť veškeré potraviny, tak v celom východnom bloku sa začnú tvoriť fronty na všetko ako za cocaku ( china je dodavaťeľ a subdodavateľ, hotových výrobkov a komponentov, krmiv a tak ďalej )
06. 05. 2011 | 17:01

Občan napsal(a):

Samozřejmě, že stát potřebuje jistou zásobu strategických potravin. Zejména v době, kdy se potraviny staly spekulativní komoditou, kterou účelově skupují movití chytrýsci, aby ji pak předraženou umísťovali na trh; kupříkladu.
Myslím, že to není tak dávno, co nás stát byl donucen použít část obilné rezervy v důsledku předražení osiva a předchozí neúrody. Je to asi pět let. Od té doby se naše potravinová nesoběstačnost ještě prohloubila.

Stejně tak potřebuje určitou strategickou potravinovou rezervu stát, který se stal potravinově nesoběstašným - což je přesně případ ČR.

Také může přijít sucho, nebo naopak deštivý rok a neúroda. Na masivní dovoz potravin přitom NEMÁME.

Celková zásoba SSHR je v nominálním objemu pouhých 25 miliard Kč. V tom jsou PHM, potraviny, Dopravní prostředky, ženijní prostředky, léky a další materiál.
Takže nic moc, pane Havle.
06. 05. 2011 | 17:02

irinek napsal(a):

A také včera u Jílkové nechtěně proflákli,že se tam kupí kontaminované maso z Německa,které se po čase (až utichne šrumec) pomalu rozpustí na trhu. Dříve ty prošlé eSHáeRky s odpuštěním sešrali vojáci základní služby,ale co teď,když ty vojáky nemáme? Sní to obyvatelstvo,které,podle ctěného pana ministra zemědělství,chce laciné potraviny
06. 05. 2011 | 17:09

pavel fadrný napsal(a):

Včera v pořadu paní Jílkové na ČT 1 byl položen dotaz ministrovi zemědělství, proč se veškeré vepřové maso do státních hmotných rezerv nakupuje a dováží z Německa. Ministra otázka překvapila, prohlásil, že o tom bude přemýšlet.
06. 05. 2011 | 17:12

Občan napsal(a):

Jo, a pane Havle - KAŽDÝ moudrý sedlák si dělá strategickou zásobu pro případ, že by příroda něco podělala. Takže, když už jste ten zemědělský analytik, byste tohle měl zatraceně dobře vědět.

Stát by měl být minimálně stejně dobrým hospodářem jako ten prostoduchý sedlák. Je zajímavé, že právě pod taktovkou pravicových stran prokazuje, že jím není.
Moudrý sedlák například nikdy nerozprodá grunt, protože by neměl na čem hospodařit a pronajímat si půdu je drahé. Ovšem pravičáci se opět NEzachovali jako moudrý sedlák - grunt rozprodali do poslední mrtě a teď se chystají prodat i chalupu a stodolu, protože už nemají na čem a s čím hospodařit. Od kupců přitom nežádali zaplacení kupní ceny, takže jim z "prodeje (spíše rozdání státního majetku) nezbylo nic. Kvůli tomu, že se pravičáci projevili jako naprosto neschopný sedlák, se zbytek rodiny (běžný občan) stane bezdomovci bez halíře v kapse.
A nakonec si ani nebudou moci vzít do žebrácké brašny ani hrstku obilí na placky, protože i to ten neschopný sedlák chce prodat.

Vaše agrární analýzy bych teda rád viděl...
06. 05. 2011 | 17:48

vlk napsal(a):

Tak přeci!
Tak ted y nafta, benzín, kerosin, topní olej, topný plyn, mazadla jsou povolená..
To jsme si ted y docela oddychl...
A potraviny? Tak ty ne? Pořád ne?
dobrá pane havle.
V tom případ ě vám sem dám aktuální, hodně aktuální odkaz na článek na Patrii. Předpokládám, že ta firma je vám známa natolik, že víte, že tam neprovizují naprosto žádný bulvár. tedy kromě svých investičních doporučení ,-)). Ale to není ten případ.
Co myslíte, ted y po přečtení - mají strategické rezervy smysl nebo ne?

http://www.patria.cz/Zpravodajstvi/1820071/grantham-o-komoditach-je-tu-matka-vsech-cenovych-signalu-a-nejdulezitejsi-udalost-od-prumyslove-revoluce.html
06. 05. 2011 | 17:59

Tenco napsal(a):

Já se nebudu vůbec divit, až se jednoho dne probudím a zjistím, že Kalousek se svým drábkem zrušili i zemědělství.
/eh - no ještě tak dva tři roky jejich experimentů a v tomto středoevropském prostoru bude zemědělství fakt zbytečné..../ :((

V roce 1988 naše země stála kousek před propastí.

Zdá se, že v poslední době jsme učinili rázný krok vpřed.

:((

Hezký víkend všem.
A přemýšlejte, co se dá po mírné úpravě - z věcí co máte doma , použít jako zbraň.
:)))

http://www.youtube.com/watch?v=GIGcO7pC2Rk&feature=related
06. 05. 2011 | 18:19

skeptický napsal(a):

Nejdříve se zruší armáda,pak průmysl a zemědělství,pak zdravotní péče a penze.
Lidem se budou krmit podezřelé geneticky zmutované plodiny,zde doporučované,kde se navíc setba bude muset pokaždé znovu kupovat.
Pokud bych chtěl někoho nechat vychcípat hladem a nemocemi,tak železné zásoby by měly jít.To ještě chybí.Docela to zapadá.
Kohoutek se dá zavřít kdykoliv.Soběstační už léta nejsme.
Teď ještě zavřít banky a hranice směrem ven.
06. 05. 2011 | 18:23

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem tři hrubě urážlivé a nadávky obsahující texty, neboť ty jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
06. 05. 2011 | 21:05

čtenář napsal(a):

Žádnej strach, máme tu hypermarkety! A kdyby bylo opravdu zle, nemáme se čeho bát, protože ministr o tom bude přemýšlet (viz výše).
06. 05. 2011 | 21:15

potížista napsal(a):

Pane Havel,
není náhodou část strategických rezerv /potraviny/ mimo naši republiku?-Rakousko ?? Dle mne je to rovněž nesmysl.
06. 05. 2011 | 21:22

Anita napsal(a):

Petr Havel

Vůbec by mně nenapadlo, že by neměly být státní hmotné rezervy. Pokud jsou tedy státní udivuje mě, informace cituji
"SSHR na řadu zakázek nevypisuje výběrové řízení, protože ze zákona nemusí" schází jen doplnit jak je to možné, že je zde vyjímka ze zákona.
Ještě horší informace je pro mně ta, že se prodává a není nikterak zabezpečeno, aby nemohla být prodávana se ziskem některých vychytralých "obchodníků". Každý kus by měl být jasně označen, že je statní rezervou a to s úplně odlišným obalem popřípadě zbarven tak, aby v případě obměny zásoby a jeho případného prodeje nebylo možno ho zaměnit za výrobky standardně prodávané v maloobchodě a nemohlo tak docházet k případným spekulacím. Každý odběratel by měl předložit záměr k jakému účelu využije a měl by doložit speciálně vyučtovaní a zdanění finančnímu úřadu.
Tedy shrnuto, hmotné rezervy určitě ano, ale pod zvláštně upraveným režimem včetně výběrových řízení nákup na nejnižší ceně prodej při obměně zásob za nejvyšší možnou prodejní cenu.
06. 05. 2011 | 22:38

kočka šklíba napsal(a):

Občane, žádné analýzy od toho autore neexistují, takže se netěšte. Jinak souhlas s Vámi i vlkem. Svůj názor na hodnotu většiny jeho blogů jsem už psala, takže se nebudu opakovat. Jen to, že píše čím dál větší nesmysly.
Přiznám se, že o dění na SSHR nemám informace, ale typické řešení téhle vládní skvadry Havel přejímá do puntíku. Místo analýzy a reorganizace SSHR, místo zamezení "odtékání miliard" jak píše, zrušit. A zase přijde někdo, nejlépe samozřejmě soukromník, ptz ti přece hospodaří lépe(ano, ale se svým), ke kterému ty miliardy budou téci ze státního rozpočtu v nejméně dvojnásobné výši, přece známe jak to v ČR chodí. A že něco tokového jako SSHR tu být musí dostatečně vystihli přispěvatelé přede mnou.

Vepřové maso z Německa, ano stáváme se skutečně kontejnerem Evropy a to především "díky" těm opravdu zlým ošklivým nadnárodním maloobchodním řetězcům. Viz maso z Polska, zejména drůbež. Tam by měl "analytik" napřít svoji pozornost a pojednat třeba o rozdílných technologiích jeho výroby u nás a třeba na Slovensku, a naproti tomu v Polsku. To ovšem není v zájmu podobných jako je on.
06. 05. 2011 | 23:43

kočka šklíba napsal(a):

"od tohoto autora"
06. 05. 2011 | 23:49

honolulu napsal(a):

Proboha Cesi myslete logicky !
Vy musite mit, strategicke zasoby potravin a pohonych hmot !
Snad si nemyslite, ze od nekoho neco dostanete, pri pristim svetovem konfliktu. Vy musite mit fungujici zemedelstvi.

Ma to kazda zeme, s normalnimi lidmi. Samozrejme Rhodesie nebo Zaire to nema i kdyz ma urodu 3x do roka - (ktera nic nerodi).
Ve svete je hodne hladu.
Dnes jsem kupoval znovu benzin (do strategicky duleziteho) druheho auta S4.26 za jeden gallon(3.83 l) Bude bida a hlad vsude. Na svete je priliz mnoho lidi a zdroju ubyva rapidne.

Nasi farmari narikaji kvuli pohonym hmotam. Zijete-li na venkove, tak vase zahrady, ci pole budou mit velkou hodnotu pri pristim konfliktu. Evropa je prelidnena. Myslete defenzivne !
07. 05. 2011 | 01:27

Anita napsal(a):

kočka šklíba

Možná, že je občas dobře napsat i nesmysl, sice článek autora blogu mě nikterak nenadchnul a zrušení státních hmotných rezerv tu většina osvícených výše, jak jste uvedla výstižně pojmenovala hloupostí.
Pravdou je, že autor vy i jiné příspěvky diskutéru mě však přiměli k dalšímu uvažovaní. První otázka je, jak asi řeší tento problém v sousedních členských státech EU. Druhá se v souvislosti vybavuje, nenakupují je naši občané v supermarketech, co jako zákazníci víme o původu zboží, zkoumá někdo jestli opravdu zboží pro supermarkety bylo vyrobeno nebo jenom přebaleno ? EU velmi ráda vydavá různé zákazy a příkazy, byla bych tedy za to, aby se řízení a logistika " železných zásob " převedla k jednotnému stanovení pro všechny členské státy.
07. 05. 2011 | 01:30

kočka šklíba napsal(a):

Anito nevím jak se to řeší v sousedních státech, ale určitě nějaký takový "SSHR" mají, zkusím zjistit, samotnou by mě to zajímalo. A vaše otázka míří přímo do černého, neměli bychom se poučit v zemích, kde korupce a to "odtékání miliard" není zdaleka tak časté? Ovšem to by právě tenhle bloger, kdyby opravdu byl nějakým analytikem, měl ve svém blogu uvést ;). Ale ptz není a je jen hlásná trouba zájmů více než podezřelých (viz privatizace veterinárních stanic například, bylo by toho víc), tak nic takového nejen, že neuvede, ale ani o tom nemá podle mě ponětí.

Ano přebalování zboží, zejména masa, se děje, takže nemáte jistotu co kupujete. A upřímně všem radím, nekupujte pokud možno jiné drůbeží maso, než původem z ČR a SR. V této souvislosti snad obchody Billa jsou bezpečné pokud si přečtete odkud maso pochází. Ale ani u běžných řezníků, zejména v Praze, se nemůžete být jisti přes jejich tvrzení, že vepřové maso a i drůbež, opravdu pochází z domácích chovů. Je to bohužel tak, za 20 let se podařilo z velmi zemědělsky vyspělé a soběstačné země udělat zemi závislou na dovozech, zejména masa. A to mnohdy masa nekvalitního a zpracovávaného, jemně řečeno, hygienicky nedostatečně. To vám ovšem naše média nesdělí, na rozdíl od Tasru, například. Slováci si takhle na hlavu .....nenechají. Tedy média.
07. 05. 2011 | 02:19

Fraser napsal(a):

vlku a ostatni: nebylo by krasne, kdyby si zastanci hmotnych rezerv tyto rezervy sami zaplatili? Ti, co se nebudou financne podilet, samozrejme v pripade nouze nic nedostanou. Je na tom neco spatneho?
07. 05. 2011 | 08:24

vlk napsal(a):

Frasere
jo bylo by to fajn. Já bych s tím souhlasil. Jenže by to fungovalo zcela nepochybně tak, že ti, kteří by neplatili by v nouzi se první hlásili o svůj příděl. Známe svoje lidi. Takže takhle je to dobře.
07. 05. 2011 | 09:15

Lloyd B. napsal(a):

Moje zásoby pemmikanu a becherovky v krytu utěšeně přibývají. Ještě přenosím dévédéčka a dokoupím nějakou munici a už budu totálně NEZÁVISLÝ. Až se budete navzájem ušlapávat u skladišť SSHR, věnuji vám přípitek.
07. 05. 2011 | 12:53

Alka napsal(a):

Tak tomu nerozumím, to stát vykupuje od soukromníků suroviny do hmotných rezerv a potom příležitostně opět zpět prodává soukromníkům, či organizacím, aby to prodali občanům. Proč? Kdo má z toho zisk, nebo to je to, že máme vše podstatně dražší a méně hodnotné ( dlouhým skladováním) než za hranicemi ČR?
07. 05. 2011 | 14:17

Anita napsal(a):

kočka šklíba

Ano, nafouknutí bubliny, pich do smradlavého a nic, to jsou naše media, proto si každý může dělat co chce. Pokud si připustí ostudu, jen se otřepe nakydá hnůj na ostatní a jede, rejžuje dál, vždyť se v podstatě nic nestalo,vůbec o nic nepřijde. Nerozhoduje o svých penězích, ale openězích nás všech, nějakou hromádku má stejně doma pod polštářem. Nejsem anarchista ani radikál,nesnáším násilí, ale někdy bych uvítala středověký zvyk máčení podvodníků v koši ve Vltavě. Otázka zůstává jesli by nebyl příliš dlouhý pořadník.
Zlikvidovat zemědělství zrovna, tak malopodnikatele, úmyslně nerozvíjet u mladých lidí tvořivý um "zlatých českých ručiček" nechat tak vyhynout dědičné řemeslo, nestabilita bez zájmu podpory české populace, rozfrcané a vytunelované státní peníze je strategie "české elity" už 20 let, dost dlouhá doba na to, aby se dalo znovu oživit naše hospodářství a nebýt v područí. No a tak se stále více stáváme odpadištěm ve středu Evropy na to jsem opravdu "HRDÁ", v tom jsme opravdu unikátní,namísto znaku Českého lva budeme mít v nejbližších letech Hloupého Honzu nebo Kocoura v botách, neboť nějak tak už nás musí nyní vnímat okolní svět.
07. 05. 2011 | 16:30

Antonín Hrbek napsal(a):

Nemohu než nesouhlasit s vlkem. Jde skutečně o tři zcela odlišné problémy.

1. Nutnost státních hmotných rezerv
2. Struktura SHR a výše zásob.
2. Hospodaření současné Správy státních hmotných rezerv

O nutnosti státních hmotných rezerv věděl již ve starém Egyptě Josef. A o nutnosti mít rezervy ví každý, kdo je skutečným hospodářem a ne zemědělským analytikem.

Pokud jde o rezervy v oblasti potravin, tak ty mají řadu důležitých úkolů. V prvé řadě jde o překlenutí důsledků mimořádných událostí všeho druhu, ať již lokální nebo celostátní povahy. V tržním hospodářství pak i o překlenutí důsledků spekulativních operací zaměřených na vytváření umělého nedostatku některých komodit. Případně i jako mocný antimonopolní nástroj.

Pokud jde o strukturu a výši SHR, tak to je odborný a ekonomický problém. Měly by být, pokud možno skladovány kritické komodity a to ve formě, která umožňuje jejich dlouhodobé skladování a racionální obměnu. Je zcela jasné, že tato struktura musí být jiná než před třiceti lety, kdy se např. potraviny ze značné míry obměňovaly prostřednictvím armády (například masové konzervy), dánské máslo, luštěniny apod.). Také jejich výše je v důsledku změněných obchodních a strategických podmínek jiná. Bývá zvykem rezervy rozdělit do více kategorií, jako například strategické, pro mimořádné události a ekonomické.

Největším kamenem úrazu je "hospodaření" Správy státních rezerv, které je naprosto neprůhledné a přímo vyzývající ke korupci. Prakticky odpadla jakákoliv kontrola její činnosti a místo předsedy Správy SHR je politickým korytem. Zmizel i strach z postihů, protože v dřívějších dobách mohla být některá, v současné době netrestaná činnost posuzována jako sabotáž nebo ohrožení bezpečnosti státu.

Náprava?

Začít odzadu.
1. Železným koštětem vymést Správu SHR včetně jejího předsedy a všechna místa obsadit profesními odborníky (nikoliv formátu pana Holuba). Veškerou činnost naprosto zprůhlednit a umožnit její přísnou kontrolu.
2. Zrevidovat a ve spolupráci s ostatními orgány upravit strukturu a výši zásob. To je v současné době velmi složité, protože chybí jakákoliv dlouhodobá strategie, a to jak obranná, palivo-energetická, tak i ekonomická, atd. A bez nich nelze zodpovědně stanovit míru zajištěnosti. Jan tak mimochodem - před třiceti lety jsme byli v produkci řady základních potravin soběstační, dnes kryjeme značnou část spotřeby potravin dlouhodobě nezajištěným dovozem.
3. Otevřeně informovat o nutnosti a účelnosti vytváření SHR i o jejich úspěšném využití (jako tomu bylo občas při povodních, například u rychlomostů a dalších. Vsadit do koše a vymáchat ve Vltavě všechny, kteří o SHR mluví a píší, přičemž nevědí co činí.
07. 05. 2011 | 20:37

Pesimista napsal(a):

Zrušení státních rezerv je samozřejmě cesta k dalšímu hospodářskému podmanění si Českého státu a jeho obyvatel.. Jakou máte jistotu, že nebude druhá vlna světové krize?? Ta první taky neskončila v roce 1930, ale až 1936-1938.. Až tato situace nastane a okolní státu stopnou vývoz potravin, tak budeme nuceni jíst jen to zelenou trávu nebo žlutou řepku.. A i kdyby ne, dovozem potravin se zbytečně zadlužujeme. Nebo nám je to vozí zadarmo?? Je to strašně smutné, jak jsme dopadli..
07. 05. 2011 | 20:40

pavel fadrný napsal(a):

Pane Havle! Beseda k Vašemu blogu zřejmě skončila, dovolím se zeptat. Napsání článku souvisí s televizní besedou, nebo je ta souvislost jen náhodná? Blbá otázka, že.
07. 05. 2011 | 22:14

Fraser napsal(a):

vlku,
ale to je problem nedostatecne ochrany soukromeho majetku (takove zasoby by byly majetkem tech, co se na ne slozili) a neco takoveho muze udelat jen stat (= ukrast uspory jinym, viz Kurasuv blog, napriklad).

Takze kdyz to shrnu: protoze existuje realne nebezpeci, ze by stat ukradl obcanum nasporene zasoby, nechame stat tyto zasoby schromazdovat za penize vsech ve prospech par vyvolenych. Genialni.
08. 05. 2011 | 08:30

Fraser napsal(a):

A jeste trochu jinak - kdyby to bylo tak, jak jsem navrhoval, tak v NEJHORSIM MOZNEM pripade skoncime tam, kde jsme dneska (=rozkradenim nasporenych rezerv). To by podle me stalo za pokus, ne?
08. 05. 2011 | 08:32

xxx napsal(a):

Chtel jsem napsat neco jadrneho k p. PH, ale honolulu to rekl za mne.
V tomto state chybi zdravy selsky rozum, nebot Nejvyssi typu VK a agrarni analytici
typu PH sedlaky jiz temer vyhubili jako skodlivy hmyz. Temer dukladneji nez komanci.
08. 05. 2011 | 13:21

děda vševěda napsal(a):

Pane Havle, vyléváte s vaničkou i dítě. To, že jsme měli zatím několik desítek let "klidu", je spíše výjimka. Myslím, že až půjde do tuhého, všechno, co bude za hranicemi, bude nedostupné. A Vy z toho zbytku nezasloužíte ani krajíc. Nebo Vám za to někdo platí?
08. 05. 2011 | 13:42

zzz napsal(a):

To dedavseveda: Posledni veta spravne.
09. 05. 2011 | 16:28

František Marčík napsal(a):

Pane Havle, slyšel jste někdy o ropném zlomu? Pokud nikoliv, zapátrejte prosím. Pokud ano, pak jistě víte, že jeden nikdy neví, jak se obdobné může co do svých důsledků projevit. Viz například nedávný nedostatek pohonných hmot v Rusku (který nenastal vlivem ropného zlomu - ačkoliv... - alébrž vlivem vysoké ceny ropy a přílišným zdaněním ropy v Rusku). Tak jako tak vám doporučuji vyposlechnout pátý díl pořadu Osudy s Václavem Cílkem (29.4.2011). http://www.rozhlas.cz/iradio/archiv?p_po=839 Jistě, krást se nemá, všickni ti zlotřilci, co to mají na svědomí, by měli jít do lochu, ale kvůliva tomu rušit hnedle strategické zásoby potravin?
10. 05. 2011 | 00:13

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy