Studený mír

17. 12. 2010 | 11:09
Přečteno 7892 krát
V polovině listopadu se v Seoulu setkali zástupci skupiny G-20 a dva týdny na to, ostřelovala severokorejská armáda jihokorejský ostrov. Obě události mají více společného než jenom zeměpisnou šířku.

G-20 je institucionalizovaný pokus nejdůležitějších hospodářských mocností, vést svět k blahobytu a stabilitě. V Seoulu se seskupení sešlo po páté a opět ztroskotalo na otázce nerovnováhy v mezinárodním obchodě; dva nejdůležitější hráči mají totiž protiřečivé zájmy. Čína by měla více dovážet a USA více vyvážet. Čína odmítá zhodnotit svou měnu a tak Američané oslabují dolar. To posiluje americký a oslabuje čínský vývoz, relativně snižuje americkou zadluženost a hodnotu čínských půjček. Důsledkem je pozvolné zmražování světové výměny zboží.

Architektura současné světové politiky je dvacet let po konci studené války opět bipolární, i když s pozměneným obsazením. „Studenou válku jsme definitivně překonali“ pochvalovala si Angela Merkel, když NATO nedávno oslavovalo v Lisabonu smíření s Ruskem. Střízlivě viděno dokládá rostoucí ruská vstřícnost, že Moskva již de facto netrvá na statusu supervelmoci. Pozvolný rozpad eurozóny naopak dokládá neschopnost Evropanů jednat jako celek. Rusko se zařazuje, rádoby velmoc EU blokuje sama sebe a místo druhé superpower se uvolňuje. Ale vlastně ne.

Čína již dlouho rozšiřuje svůj vliv i mimo azijský prostor. Dokládá to jak obsazování surovinových nalezišť po celém světě tak i globální strategické investice do infrastruktury; v poslední době v estonském Talinu a v řeckém Pireu. Čínský předseda vlády Wen Jiabao nedávno prohlásil, že jeho země může pomoci nejenom zadluženému Řecku, ale i dalším členům EU. Vzhledem ke katastrofálnímu stavu jihoevropských ekonomik jsou půjčky Řecku jenom začátkem budování čínské sféry vlivu v Evropě.

Zároveň Čína uzavírá svůj vlastní trh a demonstruje globální mocenský nárok (dosud převážně) pomocí hospodářské moci. Koncem listopadu Pekin ukončil vývozní omezení vzácných kovů do Japonska a USA; toto embargo nebylo nic jiného než trestná akce. Čínská vláda touží po hegemonii a používá ekonomiku jako nástroj k dosažení tohoto cíle.

V Jižní Koreji se USA a Čína sešly u jednacího stolu a ve stejném regionu se střetávají jako dvě velmoci. To že Severní Korea, která by těžko jednala proti výslovnému přání Číny, ostřelovala jihokorejský ostrov je dnešní varianta zástupných konfliktů, které známe z doby kdy proti sobě stály Sovětský Svaz a Spojené státy.

Po studené válce se mi opravdu nestýská, ale nemohu konfliktní vztahy obou centrálních mocností dneška interpretovat jinak než jako příznaky nové bipolarity. Napětí mezi Washingtonem a Pekinem odpovídá intenzitě rozhodujícího mocensko-politického konfliktu dneška: soupeření mezi autoritářským a demokratickým kapitalismem. A proto panuje mezi USA a Čínou studený mír, ekonomická forma vojenského patu z doby studené války.

komentář pro Deutschlandfunk

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Fediš napsal(a):

Tvrzení, že se jedná mezi USA a Ćínou o soupeření mezi demokratickým a autoritářským kapitalismem, mi připadá zaujaté. Objektivnější by se mi zdálo napsat, že se jedná o soupeření mezi válečným a autoritářským kapitalismem. Zatímco Američané o zdroje válčí (viz Irák), Čína je kupuje. Války USA se ukazují neproduktivní a generují značné náklady (jen málo kompenzované válečnou kořistí = ropa hlavně a kvetoucím zbrojním průmyslem). Stát se šíleně zadlužuje a svět ztrácí trpělivost s dolarem. Otázkou je, jak dlouho bude někdo ochoten kupovat US dluhopisy.
17. 12. 2010 | 12:11

vlk napsal(a):

Myslím, že bipolarita, která nás čeká v budoucnu, resp. již s eustanovila bud e výrazně drsnější než studená válka , tak jak jsme ji zažili v klasickém americkém - sovětském vzorci!
Tentokrát jde opravdu o globální hru. Hru jelidnatějšího státu světa se silně nastupující a rostoucí ekonomikou proti starému slabému bílému muži. Který v podobě evropských s tátů navíc demonstruje navíc jakoukoli neochotu bojovat o s vé přežití.
A který je nejen starý , al e i zadlužený a zhýčkaný. kterému s chází ideály pro které by aspoň žil, když už dávno není ochoten za tyto ideály ani bojovat, natož umírat.
Můžeme si o USA myslet cokoli nepěkného. Na druhé straně - jdeo jediného starého bílého muže , který je ještě ochoten a schopen s ebránit. Zd a s e ubrání je jiná věc. A jsme osobně zvědav na Rusko. Podle mne je na jídelním lístku čínského Bumbrlíčka první na řadě. A nemyslím, že to Kremlu není jasné. Zajímá mne, co s tím ovšem excarská říš e bud e dělat. Je v povážlivém stádiu rozkladu.
A pokdu jd e tad y o nás - o občany absurdního Kradéžstánu? My už si na své sebezničení a odeslání do nicoty vystačíme sami. Docel a dokonale.
17. 12. 2010 | 12:45

voroshilov napsal(a):

Fedis:
Vy tomu opravdu nerozumite?
USA pred triceti lety zacala vyvazet svuj prumysl do Ciny s podminkou ze Cina(za urcita procenta od kolace samozrejme)bude kupovat americke dluhopisy a akcii,ted uz Cinane vyrostli z tech detskych kalhot a odmitaji to financni otroctvi,ovsem se myli,na svete je dost mist kde pracovni sila je jeste levnejsi,Cina je papirovy drak-zalezi na zapadnich investicich a pritoku euroamerickeho kapitalu.
17. 12. 2010 | 13:05

voroshilov napsal(a):

vlk:
U Vas zacina starecka demence?
Jak Cina podmani Rusko,kdo z Cinanu chce zit na Sibiri kde je mala uroda ryze:-)
Ctete min spionskych trilleru!
17. 12. 2010 | 13:08

voroshilov napsal(a):

vlk:
My ve svem stadiu rozkladu jsme jeste mnohem zivotaschopnejsi nez vy na vrcholu sil!
17. 12. 2010 | 13:10

Otazka napsal(a):

Tak jen nam to pekne soudruhu vysvetlete. Abychom nebyli pomyleni....
Kdo se boji pravdy, zaslouzi si jen okovy. Ceka nas otrokarsky system. Predevsim za to muze naproste selhani medii, ktera nekladou mocnym ty dulezite otazky a zpivaji "dobry den prapore ja ti tleskam.."
USA dobrovolne s vidinou dobreho koryta prodali svou ekonomiku Cine. Nikdo je nenutil zatnout nejvetsi sekeru v dejinach lidstva do futra v Pekingu. Jo demokracie a totalita ...

Kdopak to zfalsoval ty satelitni snimky jenz USA podstrcily do Rady bezpecnosti OSN jako dukaz pro invazi do Iraku? Zly cinsky komunisti to byli? Nebo KGB? Al kejda to byla? Nebo primo osobne ten fousatej strejda z afganske jeskyne?

Tak se soudruzi teste na to, co jste zaseli:

To jsou panecku kecy:
Julian Assange propuštěn z vazby

Těsně před 19. hodinou českého času byl v Londýně Julian Assange propuštěn z vazby. Před soudní budovou řekl toto:

"Je výborné mít možnost cítit zase čerstvý londýnský vzduch. Nejprve chci poděkovat. Všem lidem po celém světě, kteří ve mně mají důvěru, kteří podporovali můj tým, když jsem nebyl k dispozici. Mým právníkům, kteří zorganizovali odvážný a nakonec úspěšný boj, našim ručitelům a lidem, kteří poskytli peníze tváří v tvář velkým potížím a odporu. A novinářům, z nichž se všichni nenechali ošálit a rozhodli se jít při své práci víc do hloubky. A nakonec, asi, také samotnému britskému soudnictví, v němž, i když spravedlnost vždycky nevítězí, aspoň není ještě mrtvá.

Během svého pobytu na samotce v lůně tohoto viktoriánského vězení jsem měl čas přemýšlet o situaci těch lidí po celém světě, kteří jsou také na samotce, také ve vazbě, za podmínek daleko obtížnějších, než jsou ty moje. Tito lidé také potřebují vaši pozornost a podporu.

A s tím doufám, že budu moci pokračovat ve své práci a budu dál v této věci zdůrazňovat, že jsem nevinný, a doufám, že budu moci zveřejnit, až je dostaneme, což se zatím nestalo, důkazy, na podporu tohoto tvrzení. Děkuji vám."
17. 12. 2010 | 13:11

voroshilov napsal(a):

Detska naivita:
Assange zverejnuje informace tak-pripustime ze existuji tri stupne utajeni,P-PP-PPS.
A ted predstavte ze napr.existuje nejaka charitni organizace "Pomoc hladovejicim detem Somalska",Assange zverejni:
1)Stupen P-kadrovy vyber teto charity tvori dustojnici CIA
2)Stupen PP-financovanim organizace je povereno primo Ministerstvo zahranici a ne sbirky od ruznych sponzoru
3)Stupen PPS-cilem organizace je testovani leku proti plodnosti ktere michaji kvuli sterilizaci k dodanym potravinam.
Assange zverejnuje informace P a PP ale zatajuje PPS,proto jeho neuplna odhaleni pusobi jako detska maskara.
17. 12. 2010 | 13:35

VELKÁ KORYTACE napsal(a):

Rusko je v podobné pozici jako svého času KDU-ČSL v českém parlamentu. Ke komu se přidá, ten bude vládnout.
17. 12. 2010 | 13:36

Ambra napsal(a):

V článku chybí jeden významný pohled. Po skončení studené války před 20 lety se především USA všemi možnými prostředky snažily rozvrátit bývalý Sovětský svaz (i pomocí technologické pomoci Číně). To se jim podařilo, ale jaksi pozapomněly, že s Ruskem se vždy nějak mohou domluvit, protože má západní kulturní kořeny.
Tak teď mají (studeného) nepřítele v Číně. Nějak hoši v USA zapomněli, že Číňanů je hodně přes miliardu - a že asijskou kulturou a jednání tak snadno nepochopí a hlavně nezvládnou. Inu americký zaslepený antikomunismus svět skutečně vehnal do druhé studené války. A kdo tyhle primitivní antikomunistické nálady 20 let nejvíce u nás propagoval, tak ať nejprve sám zpytuje svědomí, jak onu novou studenou válku sám pomáhal rozvinout.
P.S.
Chápete již "pravdoláskaři" podstatu Klasova "rusofilství"?
17. 12. 2010 | 13:40

VELKÁ KORYTACE napsal(a):

Pro Ambra:
Je fakt, že Amerika na tom není dobře a potřebuje silného spojence, aby ji Čína nesesadila z pozice světové jedničky. Pokud se Rusko přidá k západu, tak je to v pohodě - pakt USA-EU-Rusko bude silnější než Čína a USA v něm budou hrát roli nejstrašího bratra.
Horší by bylo, kdyby se Rusko přidalo k Číně proti západu. Pak by USA zřejmě kývly na obnovení fašistické říše v Evropě. A mám takový dojem, že přesně tohle je cílem Havlů a Topolánků.
17. 12. 2010 | 13:50

snílek napsal(a):

Je to tak a můžeme si za to sami svojí hloupostí. Čínská tsunami je daň za náš bezbřehý konzumní fetyš. Jediná šance že nás to úplně nespláchne je snad jen revoluce číňanů proti režimu, ale soudruzi vědí jak si své ovečky ochočit. Nezbývá než držet palce američanům.
17. 12. 2010 | 13:55

voroshilov napsal(a):

VELKA KORYTACE:
Rusko se nesmi pripojit k zapadu,to ne Cina ale zapad obklopuje Rusko sanitarnim pasmem nepratelskych zemi a zakladen NATO,to ne Cina slibovala Gorbacevu ze NATO se neposune na vychod,to ne z Ciny prisel Hitler a Napoleon-jenom tesne spojeni s Cinou,Kazachstanem a byvalimi sovetskymi republikami Stredni Asii vytvari vytvari takovou moc ze Evropa se pose...
17. 12. 2010 | 14:00

Drzá zrzka napsal(a):

Za studený mír může globální oteplování. :o)
17. 12. 2010 | 14:23

voroshilov napsal(a):

Drza zrzka:
Globalni otupovani,podivejte se za oknem a vecer zpravy na Nove-pripada Vam to jako vhodna doba na pestovani pomerancu?
Zkazky ze serii"Freony a ozonova dira"-aspon ze nekdo hrabe penize na falesnych vyzkumach,dalsi"Sloni chripku"cekajte na jare!
17. 12. 2010 | 14:29

Drzá zrzka napsal(a):

voroshilov

To jsou věci, to jsou věci. Prosinec a ono sněží. A mrzne. Být to v červenci, jedna by se i divila. Pomeranče. Jedině kubánské. No a sloní chřipky se nebojím, páč můj slepičí mozeček prošel už tou ptačí. :o)
17. 12. 2010 | 14:43

xrb napsal(a):

To VOROSHILOV:
Nezapřete původního jmenovce svého nicku: K.J.Vorošilov připravoval v 30tých letech armádu na minulou válku (Rudá jízda a tačanky s kulomety). Ukázalo se, že je primitivní hlupák a jeho ochránce Stalin ho nakonec musel vyhodit z velení.
Čína si prostě a jednoduše všechno postupně koupí, protože ten tupý Západ přestává vyrábět a jeho ekonomika stojí a padá s finančními spekulacemi. Koupí si i Sibiř (zdroj surovin), ktrou Rusové postupně opouštějí. A Číňani vydrží všechno, přitom se chovají jako mravenci. A jejich vůdci před 30ti lety přestali dělat strategické chyby. Máme to spočítané - je třeba se učit čínsky ...
17. 12. 2010 | 15:03

ex-nemo napsal(a):

Klimente Jefremoviči
mýlíte se.Vaše dělání ramen tady je směšné.Většina lidí tu ví co je Rusko.Obrovská hromada poloshilých chatrčí s otrhanými a polohladovými lidmi.Na tom pár potěmkinových vesnic a pozlátka.Nepodceňuji ruský, nám blízký národ, mám ho rád a vážím si ho i jejich kultury a že to tu musím napsat to mi nedělá potěšení.
Až někdo pochopí že Rusy získá když jim dá nažrat a zajistí aspoň trochu důstojný život, jsou jeho Ať je to Němec nebo Číňan.Pak bude konec s celým ruským státem a se směšnými camraly jako jsi Ty.
17. 12. 2010 | 16:09

Helmut napsal(a):

To je docela blbost. Dnes je obrovsky rozdil v tom, ze svet je daleko vice ekonomicky provazany. Ne ze by nebyl SSSR v dobe studene valky zavisly na americkem dovozu, ale dnes je to preci jenom o necem trosku jinem. Zadna velka si zeme si dnes nemuze dovolit nechat padnout jinou velkou zemi, protoze by na to sama silne doplatila hospodarsky..

A dalsi vec je, ze to dnes neni jenom o Cine a USA, ac se o nich nejvice mluvi. Mame tady dalsi obrovske zeme, ktere velmi rychle rostou a uz dnes hraji minimalne regionalne velmi silnou roli.. Takova Indie, Brazilie, Indonesie, castecne take zeme jako Malajsie, Vietnam nebo treba Turecko, Nigerie, JAR nebo treba takove Polsko maji take slusne naslapnuto a rozhodne bych je nepodcenoval..

Spise bych videl budoucnost v multipolarite nez v nejakem ciste bipolarnim usporadani a la studena valka..
17. 12. 2010 | 16:10

Xavier napsal(a):

voroshilov:

Chápu, že se vám stýská, tak si aspoň zazpívejte:

Sajúz něrušímyj, respublik svabódnych splatila na vjéky vjelikaja Rús...pártija Pútina, síla naródnaja, nas k toržestvu ???(kamuisma?,kapitalisma?, carokapitalisma? -doplňte dle libosti) veďót!
17. 12. 2010 | 16:16

Midori napsal(a):

Xavier
Pěkně to mrzne za okny v tyto dny.
Ještě, že k nám jdou ty energie odněkud.
Zkuste si dát věci trochu do obrazu a tak hloupě nemluvte. Myslím, že byste se p.Vorošilovi měl omluvit.
17. 12. 2010 | 16:33

vlk napsal(a):

voroshilove
až vá s někdy opustí velkoruský komplex a podíváte s en a realitu jak s tojía leží, ne jak s i ji vyfabuujete, pak zjistíte následující fakta:
1- Rusko je vymírajícím s tátem
2- je HDP je roven HDP Beneluxu, ted y tomu, co produkuje 20 milionů lidí
3-populace je silně postižena alkoholismem
4- nebýt surovinové báze, už dávno byste bylina huntě
5- nemáte dostatek prostředků na obnovu funkční armády. Zaosttáváte v ní technicky i metodicky.
6- na Sibiři s e sic e rýži skutečně nedaří, jak jste bystře podotkl, nicméně podle údajů , které jsou k disposici , začíná v už teď v některých oblastech počet čínských migrantů převyšovat počet původních obyvatel.
7- na čnských mapách je Sibiř a vůbec 8Dlný východ označen jako čísnká území dočasně pod cizí zprávou.

Ale nic vás nenutí, aby ste men bral vážně. Stačí , když do sebe naprete pár stakanů a svět bude zase ok
Máte to jednoduché.


no a že jste vy ve svém vysokém stupni rozkladu stále ještě životaschopnější než my na vrcholu sil? Jestlivá vono to nebud e tím, že v době, kdd y my jsme už tad y dávno měli univerzitu, tak vy jste bydleli v zemljankách a jezdili na hadech? To v íte, ten kdo byl civilizačně napřed s sebou nese riziko rychlého zchoulostivění..
17. 12. 2010 | 16:54

voroshilov napsal(a):

ex-nemo:
Jasne,a mezi poloshnilymi chatrci litaji medvedi na rezavych tankach.
Xavier:
Dekuji za radu,ja znam i jine pisnicky,muzete s kapitanem Nautiluse sedet v jedne lavici pro hlupaky.
17. 12. 2010 | 16:55

voroshilov napsal(a):

To nema cenu Vlk,ex-Nemo a Xavier-Blby a blbejsi 2,5!
Tak jo,zitra vsichni vymreme vam na radost-uz to trva 20 let,a my jsme porad tady a Cina nevladne zadnemu regionu,nu ale kdyz vas to tesi,sladke mameni...
17. 12. 2010 | 17:00

DavidS napsal(a):

Ještěže mají Rusáci ty suroviny, jinak by se s nimi nikdo nebavil. V ČR stále zuří válka o příslušnost do civilizace nebo do sféry ruského samoděržaví. Tyto dny nabízí další bitvu.
Globální hegemonie Číny ? To bude ten pravý orwellovský svět.
17. 12. 2010 | 17:21

Midori napsal(a):

Vlk
Nevím, jaké čínské mapy jste viděl.
S čínskými mapami v originálních verzích pracuji velmi často, a nikdy jsem tam takovou blbost, jakou uvádíte, neviděl.
Pro jistotu se na to přeptám přímo čínských přátel.
Pošlete mi nějakou takovou mapu nebo hoďte odkaz.
17. 12. 2010 | 17:56

voroshilov napsal(a):

Midori:
Bohuzel je to tak,Sibir a Dalny Vychod cinciky skutecne oznacuji za sve uzemi,a take Mongolsko,v tom ma Vlk pravdu.
17. 12. 2010 | 18:21

ex-nemo napsal(a):

Klimente Jefremoviči
nikdo si nepřeje abyste jako Rusové a lidé vymřeli.Naopak bychom chtěli aby i Rusové, zvláště jako nám blízký národ ,prožili období opravdového rozvoje a jako jednotlivci i kus štěstí, po tolika staletích utrpení.Věřím, že jsou toho schopni.Bohužel kdo tomu nejvíc brání je po celou tu dobu jejich vlastní vláda. To je ten skutečný nepřítel Rusů; a fantastové jako Ty jsou jejími pomocníky.
Rusové si nejsou schopni vládnout a pokud se mají zbavit trápení budou jim muset vládnout jiní; a věř mi že k tomu dojde.
17. 12. 2010 | 18:56

voroshilov napsal(a):

No,vidite,kapitane,to uz jine nez opakovat pohadky od Borata"Kazachstan vyvazi rocne 100 mega konzervovanych vagin" o ozralych medvedech na kolobezce,ano Cina se rozviji dynamicky,to ovsem neznamena ze zitra my vsichni predelame oci nasikmo,vlada...eech ona je sama o sobe jak v tom starem vtipu:
"Jak se mate?-zazertoval Chruscev v kolchozu.
Mame se dobre,Nikita Sergeevic.-zazertovali kolchozniky."
Vlada na narod kasle,oni ziji v jine realite,to ale neznamena ze tam sedi idioti,oni nemaji kam ustupovat,priklad Milosevice a Husejna pred ocima,musi udrzovat,slibovat,odvolavat a vcelku jim to jde protoze zadne Recko neni na obzoru,a vladnout Rusum ve vlastni zemi proste nikdo nedava,porad gruzinci,ukrajinci a ted zide,no jako vzdycky-dokud ma dobry rusky narod trpelivost,ale prijde novy 1917,urcite prijde...
17. 12. 2010 | 19:18

Colt napsal(a):

ex-nemo

"""Rusové si nejsou schopni vládnout a pokud se mají zbavit trápení budou jim muset vládnout jiní; a věř mi že k tomu dojde"""

poněkud černý humor od Čecha - jako bysme na tom byli jinak :)))

Assange jistě dostane nějakou čínskou obdobu Nobelovy ceny - za zásluhy.

Jen tak dál bílí muži. Ještě chvíli si hrajte.
17. 12. 2010 | 19:30

Pája napsal(a):

jak víme pro ovládání je třeba lidem dát chléb a hry. Dle nejen mého názoru jsou tyhle přenice o bipolaritu, hegemonii, multipolaritu, nadvládu USA, Číny či Ruska atd... jen zástupnou hrou pro masy. Význam států setrvale klesá, naopak stoupá význam nadnárodní finanční oligarchie. A ta ve skutečnosti vládne a pravděšpodobně i Číně, protože ta je na globálním ekonomickém systému životně závislá. Cíle těchto vládců ukáže teprve čas.
17. 12. 2010 | 19:33

No... napsal(a):

Myslím, že to bude milosrdně rychlé a krátké, stačí do google zadat "evropská dluhová unie" a je okamžitě jasné, že JINDE bude líp...a jsme zas u toho starého vtipu jak se STB v 87 roce ptala Kohna, kam že se chce vystěhovat, Kohn mlčel, tak mu dali mapu Evropy, kohn mlčel, tak před něj postavili globus, Kohn s ním chvilku otáčel a pak se zeptal: A NEMÁTE NĚJAKEJ J I N E J globus ?
17. 12. 2010 | 21:21

blue jay napsal(a):

Jsem se pobavil,

hlavne tim jak se ceskej vseveda vlk snazil presvedcit rusa vorosilova ze ma jedinou pravdu. Hodil tam i vodku,lol.

Coz me u komunisty vlka ani neprekvapuje. Zhroutil se mu mu system socialisticke internacionaly, ruskem pocinaje.
17. 12. 2010 | 22:45

JV napsal(a):

vlku
na rozdíl od bipolarity minulé se čínský bumbrlíček chystá pozřít druhou stranu tím, že ji ekonomicky schramstne, místo toho, aby ji vojensky zničil. A to mi připadá přece jenom méně drsné.
P.S. pamatuji Kubánskou krizi.
17. 12. 2010 | 23:47

ex-nemo napsal(a):

Klimente Jefremoviči
nestraš s dalším 1917 ! Další podvod na Rusku i světu ? Další, a ještě větší zotročení ruského člověka a hrozba světu a civilizaci? Další Lotyši, Židé, Gruzínci a kdovíkdo ještě bude vysávat zuboženého ruského mužika ?To snad nemyslíš vážně.
17. 12. 2010 | 23:59

hovorka11 napsal(a):

Sbližování Ruska s USA a Evropou je již dlouhodobější fakt. Zvací dopis americkým vojákům tak byl jenom trapným pokusem udělat rozkol v EU s americkými vojáky a jejich zájmy na svém hřbetě.
Rozpadem Sovětského svazu nestagnovalo vyzbrojování USA, byl to jen demagogický projev Václava Havla, že USA ho uzbrojilo. Jasně se ukázalo, že za zvyšováním zbrojní výroby stojí zájem firem.
Nyní, když odpadlo Rusko jako nepřítel, tak zbývá pro zbrojaře zástupně Čína a blízký východ. Je zcela jedno, jak se budou chovat- nepřítel musí odůvodnit zbrojení, proto bude vždy !!!
Naprosto nevěřím, že Čína ovlivňuje Severní Koreu v zájmu přestřelek. Severní Korea musí držet svoji totalitu za pomoci velkého nepřítele, aby se lid semknul. Cvičení Jižní Koree s USA byla docela vhodná záminka.

Čína se nabízí svou velikostí a mocí jako hlavní zdůvodnění vojenské nadvýroby v USA, proto bude "hlavní nepřítel demokracie" pro USA.

Jestli mám z něčeho obavy, tak je to právě USA a nikdo jiný. Mění se tam režim na základě slabých hospodářských výsledků a postupného úpadku. To by mohlo nastolit agresivní totalitu s další vzrůstající vojenskou agresivitou. V Číně tu hrozbu nevidím. Lid poslouchá vládu a jejich dobývání světa není na válečném základě.
18. 12. 2010 | 00:05

nio napsal(a):

zdravím všechny.
krásně se to tu vše čte. člověk se může zamyslet alespoň někde nad realitou. škoda že to vše zajímá pouhých 80 procent obyvatel , z toho 50 procent z těch 80 ví zhruba kde ty informace hledat ,ale pouhopouhých 20 procent má vůbec mozek se nad těmi informacemi zamyslet a nebrat media jako pouze informativní činosti který jim mají něco oznámit a tím to vše hasne. :(
18. 12. 2010 | 01:22

Milous napsal(a):

Proc pane Robejsek, proc pisete polocesky? Proc Seoul a ne Soul stejne jako pouzivame Mnichov a ne Munich nebo Muenchen? Proc ne Angela Merkelova misto Angela Merkel?

Ja cesky nee topse mluvila, ja byla lang Zeit in der Ausland?
18. 12. 2010 | 10:02

Xavier napsal(a):

Midori:

Já jsem se neudržel, pan Voroshilov sice reguje na urážlvou poznámku o rozkladu Ruska, ale typicky velkoruským způsobem. Jestli v Rusku něco chybí, tak je to úcta k člověku jako jednotlivci. Přes velikány jako Tolstoj a Dostojevskij zůstává v mentalitě národa jednotlivec pouhou statistickou položkou. A cizí národy jsou zde proto, aby byly podmaňovány. Studená válka neskončila nejen pro Američany tím, že se snažili udržet pohromadě NATO, ale také pro Rusy, když jejich ministr zahraničí (Kozyrev) mluvil o sféře ruského vlivu v Evropě. Tím dal jasně a opakovaně najevo, že naši zemi považuje za vazalský stát. Ale nepatřím k těm, kteří se zaklínají "energetickou bezpečností" a myslí tím, že dostavba Temelína prostřednictvím ruského konsorcia nás nějak ohrožuje. Mnohem více nás bude ohrožovat to, co opakovaně píše Robejšek - sbližování Německa s Ruskem. Češi i Poláci ví moc dobře, co znamená politika "o nás bez nás" v podání těchto mocností.
A na závěr, to všechno nezmenšuje moji úctu k lidským obětem, které Rusko přineslo pro osvobození naší země od fašistického Německa.
18. 12. 2010 | 10:10

hovorka11 napsal(a):

Xavier:
"O nás, bez nás" byla Mnichovská dohoda Německa, Francie, Anglie, kde bylo odsouhlaseno bez naší účasti obsazení pohraničí (Polsko se aktivně přidalo).
V případě nepodvolení se tomuto diktátu by znamenalo, že by ČR byla označena za stát, který utiskuje německou menšinu a byli by jsme v případě napadnutí Německem označeni za agresora, který válku zapříčinil ! Sovětský svaz v této hře nehrál na straně Hitlera!
Zájem Ruska a ovlivňování politiky v Evropě je zcela normální a očekávatelný. Stejně tak je průhledný zájem USA z nás udělat armádní předvoj svých ozbrojených sil.
USA je třeba z Evropy vytlačit jako velmi nebezpečného vojenského agresora a navázat normální vztahy se všemi státy Evropy i s Ruskem. Nejtěsnější vztahy bych viděl zase s Německem. Jestli se rozpadne projekt EU jako společného státu s jednou hranicí, tak na tom budeme tratit především my, jako malý stát.
18. 12. 2010 | 14:11

Xavier napsal(a):

hovorka11

"O nás bez nás" byla nejen Mnichovská dohoda (ze které kořistilo i Polsko a Maďarsko), ale také pakt Ribbentrop-Molotov. Ve stejném duchu ovšem jednala ruská diplomacie, když se vyjadřovala k aspiraci vedení naší země ke členství v NATO. Rusko žije neustále v jakémsi pocitu, že má právo rozhodovat o tom, s kým, kdy a jak uzavřeme tu či onu dohodu. Naposledy to dokonale předvedlo v "radarovém humbuku". Přitom o ohrožení Ruska nemohlo být ani řeči. Rusko se prostě nedokáže zbavit svých imperiálních ambic a to je jeho největší problém. Ruská říše se tak rozlehla, že se rozpadla. Díky Bohu za to, představa života na úrovni Severní Koreje mne pranic neláká.
18. 12. 2010 | 15:05

vlk napsal(a):

Midori

uděláte dobře , když se opravdu budete informovat. Pro začátek zkuste alespoň tohle:
http://www.project-syndicate.org/commentary/piontkovsky3/Czech

ČAsem a nebude to dlouho trvat už toho nebude třeba,. Informace dorazí za námi všemi.
Ostatně- už jsme to jednou v horké fázi zažili -v r oc e 69. Na řece Ussuri, boj o ostrov Damjanskij....
dnes se poměr sil obrátil...

JV
myslíte?
Podívejte s e do historie. Jak to vypadalo ve státech, které ekonomicky "schlamstla" nějaká tehdejší velmoc...
Kubánskou krizi pamatuji také.
A dřív nebo později s epodobné další krize svět dočká také.Či spíše znovu. Nelze s e tomu vyhnout. NA světě je prostě příliš málo zdrojů, než aby s edostalo na všechny. Dokonce ani pro všechny velké hráče nestačí.

A dodávat něco k Mouchovi a jeho dementním výblitkům? Proč?
18. 12. 2010 | 17:26

dennis napsal(a):

Pan Robejsek mi otvira obzory a rad s nim souhlasim. Pod jednim blogem pana Pehe o tom, ze by se EUroskarohlidi nemeli radovat z problemu sjednocovani Evropy a zvlaste ne z hospodarskych problemu, jsem poznamenal, ze Evropu sjednoti (pod tlakem ohrozeni euroatlanticke komunity) dve supervelmoci (i kdyz mnoho ze sveho super ztraceji) a to bez velkych diskuzi. Take jsem poznamenal, ze starou dobrou studenou valku ted nahradi nova. A nebude to Zapad versus Vychod, ale Sever versus Jih.

Sblizovani USA, Evropy a Ruska zahajil svym projevem Obama v Praze. Pokracovalo ve Washingtonu, v Lisabonu, v Bruselu. A pokracovat bude dal. Ostatne pan Robejsek uz o nekterych techto krocik konkretne psal.
18. 12. 2010 | 17:45

hovorka11 napsal(a):

Xavier:
Máte to zcela přeházené. Naopak pakt Ribbentrop-Molotov vznikl později jako následek appeasementu (ustupování agresorovi) ze strany Velké Británie a Francie uplatněné vydáním ČR Hitlerovi. ČR byla obětována pro směřování Hitlera na východ. Proto se Stalin podepsáním paktu s nepřítelem snažil tomuto úmyslu zabránit.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Pakt_Ribbentrop-Molotov
http://www.blisty.cz/2010/8/27/art54198.html
---------------
Po válce byl Mnichov jasnou příčinou volby komunistů u nás.
Z dějin by jste asi ve škole propadl.
---------------
Rusko se právem cítilo radarem ohroženo. Kde založí USA základnu, tam zůstává a rozšiřuje svoje špionážní sítě. U našich spojenců z NATO jsou uloženy v evropských vojenských skladech jaderné zbraně američanů- to jste nevěděl?
Myslet si, že nás USA ve své hře s Ruskem nezneužije je hóóódně naivní.
18. 12. 2010 | 18:24

Xavier napsal(a):

hovorka11:

Já jsem o časové posloupnosti nic nepsal, šlo mi o princip - velmoci se dohodnou a menší státy "mohou nesouhlasit, ale to je asi tak jediné, co proti tomu mohou dělat".

Téma tohoto blogu je, že studenoválečný sentiment, který vy nazýváte hrou USA s Ruskem, je definitivně pasé a ani jedna strana bývalých supervelmocí si ho už nemůže dovolit. Rusko ho ale potřebuje víc, než USA, protože dává obyvatelům vzpomenout na časy "kdy se nás všichni báli". Čím dřív se ho dokáže Rusko vzdát, tím lépe pro něj. USA už pochopily, že na politice obkličování Ruska nemůžou nic získat a tuto hloupou politiku tiše opouštějí. Potřebují Rusko mnohem více jako spojence, než jako slaměného strašáka.
18. 12. 2010 | 18:46

eM napsal(a):

Akorat nevim v ktery ty zemi je ten autoritarsky a v ktery ten demokraticky kapitalismus.
19. 12. 2010 | 15:46

hovorka11 napsal(a):

Xavier:
Přesně tak,velké velmoci se dohodnou a malé se musí přizpůsobit,podle toho, jak jsou silné a dokáží ovlivnit okolí. Znáte jiné přírodní a politické zákony ? Společná EU je šance neopakovat válečné dějiny. Skutečně samostatní být nemůžeme, ale s největší mocností USA na hrbu budeme největšími nevolníky se všemi důsledky.
Studenoválečnictví je a bude. paradoxně je vytváří momentálně nejvíce USA vůči "nepodvolné" části arabských států a Číně (zcela nezávisle na demokratičnosti těchto států).
Pořád je to boj o moc, proto ty základny u hranic.
Souhlasím s tím, že válečné napětí mezi USA a Ruskem není v zájmu ani jedné velmoci. USA to došlo taky, ale mít základnu v ČR pomáhá vytvářet nejen vojenský, ale i politický a tím i ekonomický tlak na státy okolo základny. Nejlepší je, když si ještě tyto státy sami platí cizí základny na svém území !
20. 12. 2010 | 15:27

hovorka11 napsal(a):

Xavier:
"Čím dřív se ho dokáže Rusko vzdát, tím lépe pro něj."
-------------------
To vytváření vzhledu Ruska v současnosti jako nebezpečného agresora bylo bohužel značně vytvářeno od Vondry a Havla - vyvrcholilo velmi trapným zvacím dopisem.
Vondra na tom měl eminentní zájem jako zakladatel lobbistické firmy s americkou účastí Dutko Worldwide a Havel za dlouhodobou finanční podporu prominentního signatáře.
Politika nikdy nebude "čistou hrou".
20. 12. 2010 | 15:38

Midori napsal(a):

Vlk
Děkuji za zaslaný link se zajímavým názorem pana Piontkovského.
Oficiální čínské mapy označují dálnovýchodní čínsko-ruskou státní hranici na řekách Amur a Ussuri, tak jak byla dojednána demarkace vzájemných hranic v roce 2005:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Demarkace_%C4%8D%C3%ADnsko-rusk%C3%A9_st%C3%A1tn%C3%AD_hranice

Pomocí Baidu (čínský prohlížeč) je naleznete na lincích:
http://baike.baidu.com/view/5797.htm
http://baike.baidu.com/view/52521.htm

Pokud jde o Vámi zmiňovanou řeku Ussuri, úvodní věta tohoto č í n s k é h o pramene říká,
乌苏里江是中国黑龙江支流,中国与俄罗斯的界河。
Ussuri je hraniční řekou mezi Čínou a Ruskem.
( stejně jako Heilongjiang (Amur)).
*
Jistě existují mapy „speciální“ a mapy, kde touhy převažují nad realitou. Chápu tyto chutě.
Nejsem pan Piontkovský ani Vlk, ale věřím, že se horký konflikt, jako byl onen v 69 roce nebude opakovat, i kdyby vojenská síla Číny nabrala násobek síly ruské. Spíše mi přijde přirozenější, že Číňané budou infiltrovat, tak jako např. Mexičané do USA.
Proto jsem se ptal, kde jste takovou mapu viděl, když čínské oficiální (tištěné i elektronické) mapy podporují spíše výrok, který jsem vyslovil.
23. 12. 2010 | 18:25

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy