Malá a velká Evropa

21. 01. 2011 | 09:24
Přečteno 9616 krát
Na webové stránce lerecorddumonde.be se odpočítávají dny do okamžiku, kdy Belgie předstihne Irák, který drží s 289 dny světový rekord v bezvládí. Ve hře je však mnohem více než nezáviděníhodné prvenství; totiž existence belgického státu a memento pro budoucnost EU.

Kronika rozpadu

Rozhodnutí velmocí o založení Belgie v roce 1830 posunulo území rázem tam, kde by evropští snílci rádi viděli celý kontinent - do společného státu. Belgie je „malá Evropa“ složená z kousku Holandska (Vlámsko) a Francie (Valonsko) a z kousíčku Německa (okolí Lutychu).

Prvních sto let to však moc slavné nebylo a poválečné dějiny Belgie jsou chronologií vleklého rozvodu. V roce 1970 vznikl vlámský a valonský region, každý s vlastním parlamentem a vládou. V roce 1983 byl založen německý region a o pět let později získalo samostatnost také hlavní město Brusel.

Historicky viděno, prosperovalo dlouhá desetiletí průmyslové Valonsko, zatímco zemědělské Vlámsko zaostávalo. Po úpadku těžkého průmyslu, v padesátých letech minulého století, zbyla na jihu nezaměstnanost, strukturální zaostalost a sympatie pro levicové strany. Teď jsou na koni severní Vlámové, pilní, spořiví a spjatí s rodnou hroudou.

V „malé Evropě“ dnes rozhodují strany, které symbolizují zájmové rozdíly smýkající celým kontinentem; „Valonská socialistická strana“ s Eliem Di Rupo a „Nová vlámská aliance“, vedená Bartem De Weverem. Původní ideologické rozpory těchto dvou stran se scvrkly na svou (celoevropskou) podstatu - peníze.

Chudí Valoni chtějí (stejně jako chudí Řekové) společnou podkladnu a bohatí Vlámové (stejně jako jejich holandští a němečtí příbuzní) trvají na oddělených kontech. Jejich vůdce Bart De Wever chce rozvod po československu; federalizovat tak dlouho, až se, jak De Wever sám říká, „Belgie vypaří“.

Integrační laboratoř

Belgie, tato země bez identity, měla ideální podmínky k tomu být modelem pro formování sounáležitosti evropských národů. „Malá Evropa“ byla laboratoří pro pokusy, jak kontinent sjednotit ekonomicky a emocionálně.

Belgičané se stoosmdesát let pokoušeli o hospodářský rozvoj a harmonický život ve společném nadnárodním státě a zjistili to, co realisté vědí již dávno. Ani nařízené soužití, opírající se o kompletní institucionální vybavení státu - vylepšené vlastním králem - nedokáže národy sjednotit. „Malá Evropa“ trpí stejně jako EU ekonomickou rozpolceností a nedostatkem patriotismu.

Paralelní historie Belgie a EU ukázala, že problém strukturální ekonomické zaostalosti a národní sebestřednosti nelze odstranit ani v útulné zemičce se třemi národnostmi a deseti miliony obyvatel, natož mezi sedmadvaceti státy s půl miliardou lidí.

Mohla by se Evropa bez Belgie obejít? Určitě. Evropské politiky by to jistě nevyvedlo z míry. Francii by přibyla jedna provincie, Vlámsko by se stalo republikou a Brusel by zůstal správním centrem velké, den ode dne jednotnější Evropy - ovládané národně myslícími politiky.

upravený text pro E15

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Realista napsal(a):

Belgie a Itálie budou z hlediska seniorních dluhopisů ještě velmi zajímavé. Tam se ještě budou dít věci.-:) Jinak, díky za zajímavý článek k zamyšlení.
21. 01. 2011 | 09:57

DH napsal(a):

A právě tak, jako narazili levičáčtí snílkové o Spojených státech evropských, bez národní identity, bez pevných krojově-syrečkových lokálních kořenů, bez pečlivě hýčkané a opečovávané, z generace na generaci předávané zášti k sousedním zemím za historické křivdy, na zeď myšlení svobodných, zdravým selským rozumem se řídících, racionálních individualit, tak narazí i celá levičácká ideologie, pseudoekonomické tmářství, iracionální hereze a úchylka na reálná a hmatatelná fakta, na objektivní poznání chování a smýšlení všech normálních lidí.

Řady buldozerů, radlice na radlici, v jednom šiku, podpořeny nejlepšími evropskými mysliteli, s jasně artikulovaným národním patrioticismem, pohrdající umělými útvary a institucemi, vlajkami, slabošskými prezidenty a špatně předstíraným zakrýváním skutečných národních zájmů, tato nezlomná fronta svým ocelovým břitem srovná se zemí, obrazně i doslova, všechny bruselské byrokratické instituce, vyčistí toto hnízdo multikulturalistických a genderově pokřivených, iracionální měkkotou a pavědou infikovaných indiviuí.

Na troskách tohoto paskvilu, pro výstrahu všem integrujícím se částem světa, vyroste, jak diktuje historická nevyhnutelnost, vzájemně se respektujících, svobodných, lokálními mysliteli ovládaných suverénních států, které budou své nezlomné a věčné přátelství utužovat vzájemnými přátelskými návštěvami a sňatky potomků privilegovaných rodů. Není lepší a trvanlivější prevence válek a záruky trvalého míru, než vzájemně propojený zájem neničit si svůj vlastní majetek.

Bude-li evropská ekonomická elita disponovat majetkem rovnoměrně rozptýleným po celém území, není ničivá válka myslitelná. Nikdy nevznikne mediálně rozdmýchávaná nacionální hysterie, pečlivě podporovaná vládnoucí vrstvou v naději kořisti na úkor ostatních.
21. 01. 2011 | 10:16

mág. napsal(a):

Evropa se musí stát "spálenou zemí" tj. termín z devadesátých let o Zemana. A v tomto prostoru vznikne naprosto rasově čistá pospolitost novo homo sapiens sapiens. Proto, všichni obyvatelé jděte na Kamčatku.
21. 01. 2011 | 10:55

jo napsal(a):

tak asi budeme muset rozdělit Čechy, Moravu s Slezko
21. 01. 2011 | 11:25

Pepa Řepa napsal(a):

Pane Robejšku
u Vás jen čtu a přikyvuju. Když uvážíte kam až sahají ambice pomatených rozšiřovatelů EU (Turecko, Středomořská unie, Kosovo) je jasné, že je to cesta do pekel.

"Ani nařízené soužití, opírající se o kompletní institucionální vybavení superstátu - vylepšené vlastním ředitelem Evropy - nedokáže národy sjednotit".

Ale co s tím?
Existuje nějaká ucelená vize, tohle ano,je to prospěšné, je to dobré ponechat, ale tohle už ne?
Pokud ano, dejte prosím odkaz.
21. 01. 2011 | 11:26

walter napsal(a):

Monsieur Robejsek, to je clanek-ropak tohoto mesice, gratuluji! Mozna trochu historicko politickeho dovzdelani by neskodilo. Zajimalo by mne komu profesne radite a koho koucujete. Tomu tedy nezavidim..
Jak rikate Belgie byla sjednocena narizenim velmoci, EU neni nastesti narizene souziti nybrz demokraticka instituce.. (netvrdim, ze je perfektni) a co takhle USA, Suisse, Deutschland, vsechny tyto staty vznikly nejakym sjednocenim malych 'podstatu' at uz dobrovolne nebo ne. A jak se v nich krasne zije!
21. 01. 2011 | 11:49

Stanislav Hošek napsal(a):

Při úvahách o sjednocování Evropy vznikla v šedesátých letech minulého století jedna zajímavá, leč jeho neuskutečnitelná verze. Napřed rozdělit především velké státy na etnicko-ekonomicky „soběstačné“ regiony a teprve pak sjednocovat Evropu. Taková „budovatelská“ utopie mohla být poměrně historicky rychlá.
Současně probíhající realita bude podstatně delší, se stálými destruktivními riziky. Je tu ale i další metoda. Dobrovolné rozpouštění maličkých, později malých a nakonec až středně velkých současných států. Třeba ČR mezi Německo, Polsko a Rakousko. Osobně znám dost lidí, kteří o tom uvažovali ještě před rozdělením Československa.
21. 01. 2011 | 11:49

Jozef napsal(a):

Emisarom Wall Streetu je to fuk,
ze nejaki Cinania,ci nejaki sejkovia skupuju Wall Streetom vytunelovane krajiny europskej civilizacie.
Fuk.
Emisarom Wall Streetu ide len o jedno vlastenectvo: prachy.Prachy dnes,dnesne prachy.

Jedno je iste: diktatura prachmysliacich politikov v sluzbe financnych upirov doviedla tuto severoatlanticku civilizaciu k tomu,ze jej sila pada,ako domcek z karat,ako dvojicka mrakodrapov z piesku.

Damy a pani,
zoberte na vedomie,ze sam najvyssi guru dnesnej severoatlantickej politiky,Brzezinski, okrem stvorenia Talibanu /niekolko miliardova investicia/ a inych podobne uspesnych projektov,navrhoval zaciatkom 90-ych rokov aj take nezmysly,ako polsko-ceskoslovensku federaciu /napokon z vole Washingtonu realizoval sa iba Visegrad/.
Berme na vedomie,ze vladnu nam takito!! sachisti s narodmi a civilizaciami. A ze centrum moci,Washington a Wall Street,je na lopate hrobara.
Situacia nielen mimoriadne nebezpecna,ale aj nadejna.
21. 01. 2011 | 12:15

Ivan Hochmann napsal(a):

Nedá mě abych něco neřekl.Diskutovat zde s komunisty už nehodlám.Doživotně!

Výše uvedené myšlenkové výlevy jsou staré jako Metuzalém.

V roce 199o jsem na sněmu OF veřejně vyslovil myšlenku převzetí právních kodexů a zákonitosí všeobecně od našich sousedů.Včetně výkladů tamních renomovaných právních kapacit.
Doslova jsem tehdy prohlásil,že by nás to přišlo levněji něž vymýšlení postkomunistických paskvilů.Ani jsem tehdy netušil ,co všechno budu muset v tomto prašivém státě překousnout něž se odebéřu do krematoria.

Dnes ,se zkušenostmi ,které jsem tímto dvacetiletím nabyl bych byl zjevně radikálnější.

Já bych vám všem těm otrhancům dal "národní entitu a hrdost"!
Člověk žije svůj život jen jednou a je třeba jej prožít v míru,pohodě,v sociálním a právním státě.
Proč? Aby měl sdostatek času na učení,práci,poznání,lásku,a výchovu dětí.

Všechno ostatní je NEPODSTATNÉ!

Takže....Táhněte se svými vírami,ideologiemi,nacionalistickými a mnohými jinými kravskými teoriemi,včetně jakýchsi pochybných pseudohumanismů(však víte o čem je řeč) někam.
Tentokrát neřeknu kam - aby to ten Mazal zase nesmazal.

Kdyby bylo po mém rozdělil bych už tenkrát Tu sprostou poskomunistickou lokalitu do správy demokratických okolních států.Bez jakýchkoliv nároků na samosprávu v intencích bolševických manýr.

Jenže mám ten dojem,že by nás nikdo z okolních států ani nechtěl.Když se vmyslím do úvah,vidin a zkušeností našich sousedů - ani jeden dráteček na hranicích bych neustřihl.
Natož nějaký Shengen.Brzy to bude zase jinak.Ještě pár průserů s ekonomickými a finančními, "právnicky" ošetřenými podrazy na nadnárodním formátu a bude tady zase "Der Tag"§!
To si pěkně nadělali do vlastního hnízda.
A dobře jim tak!

Tak jako nám.Také máme co jsme chtěli.Pardon - máte!
A dobře vám tak!

Taková Belgie je na tom pořád ještě nejlépe,poněvadž tam platí prastaré i nové civilisační pravidla a zákony.
Poválečné Německo se také muselo zpacifikovat a očistit od nacistického a fašistického hnusu nadnárodní Společenství.
Nechápu(v této souvislost),proč si tolik lidí po jakýchsi východních "sametových revolucích"myslelo,že bolševik a jeho ruské ideologické praktiky vzhledem k evropské budoucnosti jsou "něco jiného" něž poválečný stav německého teritoria.

Jsem zklamán,poněvadž jsem si dělal iluze.Moje zájmy,vzdělání,priority hodnot mě zjevně táhly k anglosaské kultuře.Považoval jsem nadnárodní,multikulturní společenství lidí za budoucnost této planety.

Stačilo pár roků kontaktu s přímou realitou ,abych ujistil jak moc jsem se mýlil.
No není to jen moje myšlenkové pochybení.
Zběsilost vývoje snad ani není možné uřídit současným "rozumem".
Mám dojem,že pokud nedojde rychle k zásadní mutaci onoho současného rozumu - tak lidé SKONČÍ!

Nebo se možná mýlím.
Třebas jen vidím černě a ztratil jsem naději.
Rozhodně však lépe být připraven na nejhorší,než pak zdechnout v údivu,s optimistickým úsměvem pablba v tváři.

Ivan.
21. 01. 2011 | 12:56

Petr z Tábora napsal(a):

S Vaším příspěvkem souhlasím, pěkně napsáno. Nicméně je třeba si nalít čistého vína. Mám obavy, podpořené občasným sledováním zahraničních médií, například tento týden debaty v rakouském parlamentu. EU a euro jsou nyní především politickými projekty. Všichni "chtě nechtě" sedíme ve vlaku, který jede k větší jednotě, unifikaci, potlačování vlivu národních rozpočtů atd. A má to podporu i naprosté většiny politiků dokonce těch zemí, kteří to budou nadále financovat - jako např. zmiňovaného Rakouska. Pokud dojde k odstředivým tendencím, tak budou živelné s nepředvidatelnými následky - ale stabilita eura je v bytostném zájmu exportně založené ČR.
21. 01. 2011 | 13:10

NG napsal(a):

Hochmann:

však jdou jinam - už tenkrát mohli emigrovat, pane Hochmann, protiřečíte si. Buď právní stát, nebo Vaše zvratky. Teď tady připlácíme za trosku.
21. 01. 2011 | 13:22

Tomáš Koloc napsal(a):

Úroveň tohoto článku chrakterizuje už jen to, že Vlámsko není část bývalého Holandska, ale bývalého Nizozemí - Severní a Jižní Holandsko jsou dvě provincie ve středním Nizozemí. Co se týká datace a stratifikace územního a federativního uspořádání je to tak, že od roku 1973 je platné toto dělení; Vlámský region, Valonský region a Region Brusel-hlavní město jako oficiální územně správní jednotky a Vlámské, Francouzské a Německojazyčné společenství jako jazykové komunity.
21. 01. 2011 | 13:33

vlk napsal(a):

Pane robejšku dobrý text. Smaozřejmě.
Jenže k tomu drobná poznámka - Belgie má za sebou 180 let společné existence STOOSUMDESÁT.

Kdy minimálně nějakých 130 fungovala velmi dobře aku prospěchu všech jejích občanů.

Dovolím si konstatovat, že všechno - státní útvra, uspořádání, hospodářský režim nebo s měr , politické uskupení, ale taky populární písnička, film fotbalový klub a já nevím co ještě, že prostě všechno s e jendoupřežije. všechno na s větě má pět základních fází :
zrod
růst
vrchol
pokles
zánik

ˇuplně všechno. proč zavrhovat EU, kvůli tomu, že JEDNOU bud e rozpuštěna? Že s epřežije? Nebo že se rozpadá Belgie?

Předpokládám, že i vy jste s e oženil. Přesto, že jste kolem sebe viděl spoustu rozvodů. A že nespácháte steď sebevraždu, protože jednou určitě zemřete. (roč ted y nenechat EU, pokud je v růstové fázi , aby fungovala pro Evropu tak, jako Belgie pro Belgičany v minulosti?

A mimochodem - čím EU nahradíme/ nahradíte? jednoznačnou dominancí Německa? To jako bude lepší?
21. 01. 2011 | 13:36

Finrod Felagund napsal(a):

Pane Robejšku, nemáte pravdu.

Nadnárodnostní stát není problém, problém je stát, který vznikl proti vůli svých občanů. Nadnárodnostní stát je i Švýcarsko, které funguje velice dobře. Proč nefunguje Belgie? Protože se Vlámů, Brabanťanů nebo Limburčanů nikdo neptal na to, jestli chtějí v Belgii být. Protože do ní byli násilím včleněni zejména z vůle Velké Británie. To je celý problém, ne mnohonárodnostní charakter země. Jenže Vy jste ze staré školy jako Klaus, takže tohle nikdy nepochopíte. Po pravdě řečeno divím se Vašim názorům - jako emigrant byste měl být rozumnější. Znám poměrně hodně českých emigrantů a jako celku si emigrace velmi vážím, ovšem nikdo nemá takové názory, jako Vy. Zkuste si promluvit s panem Frýbortem, bydlí od Vás relativně poblíž.
21. 01. 2011 | 13:52

Karel Kubrt napsal(a):

Dobrý den. Zdravím autora článku pana Robejška, který neleze EU do zadku - díky, pak pana DH, jen bych příště prosil trochu méně složitě a nakonec Pepu Řepu, ahoj, do února jsi to nevydržel, pehehemu se stýskalo a sám jsem na něj nestačil.
Nyní k vážné práci. Belgie je opravdu zářným příkladem evropské integrace, nebo spíš toho, co nám předvádějí nikým nevolení vyvolení. Žádné neštěstí, když se Belgie rozpadne, přál bych jí to. Díky rozpadu jsme teď se Slováky větší kamarádi, holt na vlastním písečku si každý hraje rád a za své. Jo a euro, už aby krachlo. Nebudem mistři světa, ale se stabilní korunou se nemusíme bát žádný eurohujerů.
21. 01. 2011 | 13:59

Finrod Felagund napsal(a):

A propos - ten článek je skutečně amatéřina, z následujících důvodů:
- Není žádné "Vlámsko", ale "Flandry". Flandry obývají Vlámové, Brabanťané a Limburčané. Ti poslední jmenovaní mají svůj téměřstát v Nizozemí (Provincie Limburg, hlavní město Maastricht). Valonsko vzniklo z regionů, které byly buď frankofonní, nebo mluvily nějakým z nizozemských jazyků (neexistuje nizozemština, v Nizozemí se mluví holandsky, frísky, limbursky, vlámsky a Platt), ale frankofonními se postupně staly, protože Belgie nebyla míněna jako stát dvou rovnocenných jazykových entit, ale dominantních frankofonních Belgičanů, kteří utlačovali ty druhé. Další věc - v celém původním Nizozemí (čili dnes Benelux+département okolo Lille-Rijselu a kousíček spolkové země Nordrhein-Westfalen) nefunguje a neexistuje identifikace pomocí jazyka, ale regionu. Člověk s Utrechtu se s Vámi bude do krve hádat, že není Holanďan, byť mluví holandsky.
21. 01. 2011 | 14:00

Finrod Felagund napsal(a):

Kromě toho, nepřijde Vám, pane Robejšku, divné, že separatistická N-VA je velmi eurooptimistická strana? Totéž platí o Scottish National Party, Ruchu Autůnůmije Ślůnska či mnoha dalších regionalistických, autonomistických či separatistických stranách v EU.
21. 01. 2011 | 14:02

voroshilov napsal(a):

Rumuni z nostalgii vzpominaji na Chauchesku:(srbsky tisk)

www.politika.rs/rubrike/Svet/Rumuni-se-s-nostalgijom-prisecaju-Causeskua.sr.html

A to prosim,byvala nejchudsi zem ve vychodnim bloku, s EU na vecne casy!
21. 01. 2011 | 14:23

Pepa z depa napsal(a):

Milý pane Ivane Hochmanne, nejste sám, kdo si pokládá takovéto otázky. A také má pravdu pan Cibulka v tom, že NAŠÍ VLAST po sametové revoluci ovládli komunisti a to ti s těch nejvyšších postů a z LIDU NAŠÍ VLASTI si udělali žrádlo pro sebe a KAPITALISMUS, do kterého se integrovali rychlostí blesku. Mohu Vám osobně sdělit, že ekonomický náměstek ČADEK na V. správě a s ním další důstojníci této správy založili BOHEMIA BANKU, AB BANKU a začali přes ně tunelovat NAŠÍ ZEMI. Ostatní vyšší důstojníci, kteří měli povinnost ochraňovat státní činitele a vládní budovy, tak ti také nezaháleli, protože měli přímý styk se špičkami v NAŠEM PRŮMYSLU, ZEMĚDĚLSTVÍ A DALŠÍCH ODVĚTVÍCH, tak těmto informacemi vybaveným elitám ČSSR dopomáhali k VYTUNELOVÁNÍ NAŠÍ ZEMĚ A MNOHDY ROZPRODÁNÍ do zahraničí a možnosti soustředění všeho cenného do rukou Koženého a jemu podobným. Také jim v tom šel ve všem pěkně na ruku ekonomický náměstek I. správy Milan Lörincz, který v některých kauzách zastaval i úlohu bílého koně. Jména Prušák, Menšík, Nový, Beluský, Šimek, a další se Vám budou neustále motat pod nohama, když půjde o kauzy vytunelování celých oborů a odvětví od financí až po zahraniční obchod. Musí Vám býti také jasné, že jim v tom nadšeně pomáhají bývalí právníci a současní pprávníci v celém dozorovém a soudním systému. Prostě jsou všude, kde to sype. Tak Nám přidejte také své zkušenosti s našimi bývalými a současnými drtiteli demokracie ve svůj prospěch. Bez vyčištění společnosti od nich, to všechno nemá vůbec žádnou cenu. Tak zatím 4. odboj a Pepa z depa.
21. 01. 2011 | 14:35

Jan V: napsal(a):

Promiňte, ale musím vás opravit. Není 15 let sjednoceného Nizozemska (1815–1830) troch málo nato, abyste prohlásil, že Flandry jsou složené z kousku Holandska?

Vždyť ty Flandry (Vlámsko) skoro nikdy součástí Holandska nebyly. A to že se tam mluví některými nizozemskými dialekty, většinou jinými než v Holandsku, mají jiné náboženství atd, přece nemůže znamenat že to je "kus Holandska".

Váš článek mi přijde jako takový maločecháčkovský nabubřelý amatérismus.
21. 01. 2011 | 16:26

Nečasův Kočkopes napsal(a):

Celá EU je nefunkční a brzy se rozpadne!
21. 01. 2011 | 16:35

Ládik!!! napsal(a):

Před 5-6 lety jsem byl v Belgii autem, na severu. Napadlo mě podívat se do Waterloo, kousek dolů do Valonska. Rozdíl v obou zemích byl markantní na vesnických stavbách - ve Valonsku bordel kolem domů, děravé střechy, stará okna, padající omítky, značení cest nanic - v hospodě 10km od místa ani nevěděli, co Waterloo je (znají to jen pod názvem Butte du Lion - to jsem nevěděl zase já). Přijel jsem tam cca v 17h - branka na řetěz, nikde nikdo. Vozím mimo vermachťácké lopatky taky herkulesky - tak jsem řetěz cvaknul, podíval se z pahorku, pofotil a alou do Diepenbeeku mezi lidi.
Kdybach to neviděl na vlastní oči, nikdy bych nevěřil, jaké rozdíly mohou být v rozvinuté západní zemi. Nebyl to sice rozdíl jako mezi Vítkovicemi a Spišským Podhradím, ale moc nechybělo.
21. 01. 2011 | 16:57

vlk napsal(a):

Karel Kubrt

no ještě že něco nepřejete třeba Švýcarům...
21. 01. 2011 | 17:03

hoven napsal(a):

finrod felagun
"Nadnárodnostní stát není problém, problém je stát, který vznikl proti vůli svých občanů.".....správně a přesně takle vznikla i EU, proto EU je problem. jenom tři referenda byla dovolena, než je politici ze strachu zakázali. ve francii, nizozemí a irsku . všechny dopadly proti společnemu nadnáromnímu státu,, žádné nebylo respektováno.
21. 01. 2011 | 17:13

42 napsal(a):

Čeští euroskeptici vydali 2345. vážné varování o akutním riziku náhlého, rychlého, totálního a definitivního rozpadu a zániku EU. Vzhledem k blížícímu se konci eura se jeví jako jediné možné řešení navázat čs. korunu na rubl, republiku natřít na modro, nikoli na zeleno a posílit transatlantickou vazbu hlubokým zalezením do těch míst, na která Barack Obama usedá v Oválné pracovně Bílého domu. Rozumným se jeví i posílení armády nákupem dalších obrněných transportérů Pandur a stíhaček Grippen, stejně jako výstavba obranných postavení v prostoru Šumavy pro případ překvapivého útoku sudetoněmeckých revanšistů z Bavorska.

Pro autora: ta belgická stránka je vtipná, ale článek....to je jako z rozpadu Rakousko-Uherska věštit odtržení Skotska od Velké Británie nebo Baskicka od Španělska.
21. 01. 2011 | 17:17

Rejpal napsal(a):

Zdá se, že obyvatelé Belgie mohou žít i bez vlády. Kdyby vládu nutně potřebovali, asi by ji už našli. Myslím, že tomu tak je právě díky EU, která usnadňuje život ve společenství různým evropským regionům včetně regionů Belgie i Česka.

Zkorumpovaní politici v Česku mi proto vnucují otázku, zda by pro zdejší obyvatele nebylo lepší vyměnit "Prahu" za "Brusel"?
21. 01. 2011 | 17:19

kozoroh napsal(a):

Všemi deseti podepisuji příspěvky Ivana Hochmana a Pepy z depa.
Za sebe bych udělal jen dvě korekce:
1/ Nebyl bych tak skeptický, jako IH (jsem nenapravitelný optimista)
2/ Pepa z depa by musel napsat román, aby jen vyjmenoval osoby, které se briskně integrovaly do kapitalizmu. Cibulkovy seznamy jsou proti tomu jen krátká povídka.

Nakonec jsem to tu psal již vícekrát: Mor 60 let totality nelze vyléčit za 20 let. To je na generace, podaří-li se to vůbec.
21. 01. 2011 | 18:11

Hugo napsal(a):

Mohu jen napsat: Klausovský dutohlav obecný. Klause omlouvá jeho stařecká senilita, ale co tebe, Robejšku? Jak to, že Slezsko je nedilnou součástí Česka už tak dlouho, když takoví pošuci, jako ty a Klaus tvrdí, že se spolu neudrží? V každé zemi se najdou různí idioti nacionalisté, většina zemí je mnohonárodnostní a přesto spolu drží tisíciletí. Viz. Čína, Vietnam, Indie, Británie, Francie, Švýcarsko apod. Ani to, jak někteří tady píší, že to společenství vzniklo násilně, není problém. Jen pro idioty klausovského ražení. Česko vstoupilo do EU dobrovolně, na základě přání občanů. Naprostá většina také chce, aby byly Spojené Státy Evropské. Jen zločinci z ODs se brání, protože ve spojené Evropě už nejde tak krást a podvádět, jak sní jejich zlodějský zakladatel Klaus. Také je lepší pro grázla, být prezidentem v malém státečku, prolezlém modrou korupcí než nikdo ve SSE. Ve SSE by většina členů ODS seděla v báni, protože by si asi těžko mohla založit a provozovat Justiční mafii, rozložit úplně policii a vůbec všechny státní instituce.
21. 01. 2011 | 18:41

Cristero napsal(a):

Mě snad šálí zrak, když tady čtu ty historické nesmysly. Dnešní Belgie je z velké části původní Španělské/Rakouské Nizozemí, po dobu Fr. revoluce připojené Francii, pak spojené s Nizozemím, 1830 osamostatnělé. Španělsko si o udrželo tuto část Nizozemí po válce s protestanstkou opozící, která se chtěl odtrhnout od španělské koruny. Je stejný slepenec jako vlastně bylo vždycky Nizozemí samo. I mnohé jiné státy, dnes vnímané jako "etnicky čisté", jsou vlastně původně slepence - Francie. Nacionalismus, zbytečně vyvolávaný a dokrmovaný nějakými ekonomickými čísly, slouží akorát k vytváření zbytečných tlaků, které akorát slouží některým lidem, kteří si chtějí dělat na tom politickou kariéru. Jsme rád, že existuje stát jako je Belgie, kde je dobře udělaná monarchistická ústava. Nesmí se nechat tuto zemi zničit nedůvěryhodnými lidmi.
21. 01. 2011 | 18:44

Evžena napsal(a):

Hugo

Myslíš, že Francouzi mají rádi Němce a Brity, a Britové Skoty? Našlo by se víc příkladů...
21. 01. 2011 | 18:48

voroshilov napsal(a):

Evzena:
Hugo mysli ze Evropa je velka stastna rodinka,nechte cloveka snit jeho vecne bludy...
21. 01. 2011 | 18:56

Evžena napsal(a):

voroshilov

Dobrá, v rámci hesla: Žij, a nechej žít, nechám ho snít jeho bludy, a budu si snít bludy svoje. :o)
21. 01. 2011 | 19:12

Vico napsal(a):

No, Robejšek svým článkem přesvědčil, že i se smrtelně vážnou tváří/viz fotografie autora/ lze dělat legraci.

Robejšek nám zachmuřeně sděluje, že po 180 letech existence čeká možná Belgii rozpad. To my jsme tak dlouho čekat nemuseli :-)

Jinak však Robejškovi rozumím. Mne vždycky chytne depka, když si přečtu, že naše slunce tu také nebude věčně a za pár miliard se stane jakýmsi bílým trpajzlíkem.

A ona tu není jen Belgie. Co taková stará dobrá Anglie či lépe řečeno další středně malá Evropa Velká Británie. Angláni, Velšané, Skoti. Hotový Babylon. A co Španělsko. Katalánci, Baskové, Španělé. O Švýcarsku tu už byla řeč.

Inu Robejšku, všechno se jednou rozpadne. My, státní útvary i to slunce na obloze jednou vzplane jako supernova.

A na závěr trochu poezie od skupiny Mimikry
Ani pustý krok,

Zolchar,Nána,Vlkop,Sex

Flafi ty chceš zlatý kamení!

drtili a smaragdovej prach,

pasti,kůže,lejno,vítr,mrak,

to všechno je mámení,

protože!

jednou stejně v prachu lehnou,

a červi se rozlezou,

bič boží,bič boží, bič boží je vyžene!

bič boží,bič boží, bič boží je vyžene!
21. 01. 2011 | 20:06

vasja napsal(a):

Hugo napsala:
Mohu jen napsat: Klausovský dutohlav obecný. Klause omlouvá jeho stařecká senilita...
-------------------------------------------
Tohle je výsledek početí, po vylábání aspoň litru vodky.
21. 01. 2011 | 20:10

jetotukormoran napsal(a):

Stastne a vesele od Nigela.
http://www.youtube.com/watch?v=OWFiyfX83R4
21. 01. 2011 | 20:11

Miroslav Pivoda napsal(a):

Já to vidím úplně jinak. Sedm národností, které má Švýcarsko je asi minimum pro úspěšnou integraci do funkčního celku. Všimli jste si, že nejvíce rozvodů je manželských, kde jsou ve svazku jen dva jedinci? Nezatracujte Evropu s 27 státy. Je třeba jen přejít na jiná pravidla spolužití než existují mezi dvěma či třemi jednotlivci.
21. 01. 2011 | 20:41

Daňový poplatník napsal(a):

To hoven.
Souhlas, EU nevznikla na přání politiků, natož pak občanů, vznikla na přání nadnárodních monopolů, nejprve na bázi těžkého průmyslu, a dnes už má takovou sílu, že si platíme reklamu na tohoto parazita z vlastních daní.
Tak mi to trochu připomíná AIDS, ale semotamo si připomeno rčení našich germánských bratranců "Alles zur Zeit", a hned je mi lépe na duši.
21. 01. 2011 | 20:51

huj napsal(a):

Podle mne je tady je v případě Belgie na místě říct jeden argument proti tvrzení autora: Belgie má okolo sebe sousedy, kteří jsou jazykově spříznění s jednou nebo druhou částí populace. A to je to, co ji trhá.
21. 01. 2011 | 21:01

Tceld napsal(a):

Pointa je v tom, že kdyby věděli jak, tak už se rozpadnou. Kdyby to byly jen 2 národy, tak už spolu nejsou, ale oni tak trochu netuší, co s Bruselem, protože si stále myslí, že je jejich...
Jako v tom vtipu.(pamatuji si ho jen přibližně) Strhne se v Belgii hromadná rvačka, kterou rozhání policejní inspektor. "Tak Vlámové napravo, Valoni nalevo!" Všichni se tedy rozestoupí a uprostřed zbyde jen Kohn a ptá se: "a Belgičani mají jít kam?"...
21. 01. 2011 | 21:07

jetotukormoran napsal(a):

Akorat by mi zajimalo co oni - politicti urednickove, prostituti ,zlodejickove a akrobati budou po rozpadu EU vytvaret?

Troufnu si tipnout.
Vrati se do svych rodist a presvedcovat mistni obcany , ze pouze 'JZD' je jejich zivotni jistotou a vychodiskem)).
21. 01. 2011 | 21:19

Petr napsal(a):

všichni co tu plesaj nad pádem EU a Belgie,a vvykecávájí o "historické nutnosti" takového rozpadu (historickou nutnost měli v hubě odjakživa všichni utopisti) by si měli uvědomit, že nacionálně vyhraněné státy jsou mnohem modernističtějším a sociálně inženýrským projektem než EU starým asi jen 200 let. Tisíc let žila Evropa v regionálních historických zemích, které byly různě integrovány, u nás se tisíc let mísily Němci se Slovany, Židy atd.. Číňané nazývají historii Evropy evropskou občanskou válkou..Indie, Čína i Rusko mají v hranicích stovky národností různých jazyků a fungují a budou dál fungovat. Pokud si myslíte, že vůči nim obstojíme rozděleni tak jste naivní.
21. 01. 2011 | 22:28

hoven napsal(a):

daňový poplatník,
EU vznikla na přání politiků, kteří se v tom velmi angažovali. u nás zejmena čssd v čele se soudruhem zaorálkem. já bych byl nerad, aby až se to celé začne s....t, aby se tihle politici nepřihlásili k svojí odpovědnosti a sváděli to na nějaké nadnárodní korporace. EU je projekt politiků. je velice zajímavé pozorovat tu německou dominanci, ještě před pár lety EU vedl tandem německo-francie, neska už je to prakticky jen berlín. pouze v berlíně se rozhodují mechanismy záchrany předlužených zemí a o tom ,kolik v těch fondech bude eur. EU v podstatě neska řídí německá vláda. evropská komise , parlament i president vzali zavděkem role šašků.
21. 01. 2011 | 22:32

Otázkář napsal(a):

hoven

o jakých referendech to zase mluvíš. Při vstupu do EU bylo referendum i u nás a většina se vyslovila pro vstup.
22. 01. 2011 | 00:13

hoven napsal(a):

otázkář
referenda o euroústavě ve francii a nizozemí. euroustava, čili federalizace EU byla odmítnuta. následně byla euroustava přepsána do nepřehledné lisabonské smlouvy a bylo vynuceno, že se v žadné zemi nebude o lisabonské smlouvě konat referendum. jedině irové museli mít referendum, protože jim to přikazovala ustava. výsledek - odmítnutí lisabonské smlouvy. federalizace EU a další integrace v nadnárodní stát pokračuje proti vůli občanů.
22. 01. 2011 | 00:23

ivanT napsal(a):

Clanek bud demagogicky nebo zcela kratkozraky. Nebo vtip.

Myslim, ze vetsina statu na svete vznikla nasilnym ci dobrovolnym spojenim puvodne soutezicich a valcicich mensich skupin. Nektere z nich nemely zivotnost a rozpadly se, aby se seskupily jinak, nektere zily spory a pak si na sebe zvykly, nektere prosperovaly a prosperuji protoze jejich seskupeni melo svou logiku. Nejde tedy o to, ze ten princip je spatny (skoro zadny princip neni vzdy dobry nebo vzdy spatny), ale je-li vhodne pouzit za vhodnych okolnosti.

Je diskutovatelne zda vznik EU ma logiku a je spravne uplatnovan. Ja jsem presvedcen, ze ano. V globalizovanem svete tezko mohou zustat nezavislymi male celky a maji-li evropske strany na vybranou, je podle meho nazoru nejspravnejsi kdyz se rozhodnout se spojit, aby celily celkum jako USA, Cina, a Indie. Jestli se nespoji, ti velci je spolknou, kazdy svuj kousek, a jeste o to budou nejakou formou bojovat. A cim uzsi to spojeni bude, tim lepe - indicke (cinske, americke, atd.) staty jsou silne z casti tim, ze jejich slozky jsou svazany velmi uzce do jednotne vystupujiciho celku.

P.S. Pane Stejskale, mel jsem co delat s mnohymi verzemi Captcha a podobnych systemu, ale tento mi dela nejvetsi problemy. Nejsem stroj, ale skoro nikdy to neprectu na prvni pokus. Nemohl by vasi lide instalovat nejakou lepsi verzi?
22. 01. 2011 | 03:08

Jozef napsal(a):

Predpokladam,
ze vazeni citatelia ocenia argumentaciu popredneho slovenskeho ekonoma P.Staneka /s ktorou sa stotoznujem/:

1. K eurozone
Pre Nemcov by bol odchod z eurozony nakladnejsi,ako zotrvanie.preto su mozne dve varianty vyvoja: zavedenie oscilacnych kurzov eura,alebo zuzenie krajin eurozony tak,aby to Nemecko mohlo utiahnut.Okrem Nemecka by sa eurozona zredukovala na Francuzsko,krajiny Beneluxu,povedzme niektoru z pobaltskych krajin a Slovensko,lebo nas Nemci este beru.Krajiny typu Irska,ci Grecka budu musiet eurozonu opustit.

2. K vyjadreniu predsedu slovenskeho parlamentu Sulika,ze Slovensko by malo pripravit plan na znovuzavedenie koruny
Je podstatne vyhodnejsie viezt sa na nemeckom medvedovi v ulohe blchy,ako ocitnut sa ako slovenska blcha na chodniku,po ktorom ten medved kraca.A pokial ide o p.Sulika,mal by sa vratit do funkcie sefa firmy OLO Odvoz a likvidacia odpadu v Bratislave.Ma k tomu profesne blizsie a aj pre stat by to bolo vyhodnejsie.
Bohuzial,taketo vyjadrenia su priamou vyzvou pre spekulantov typu Sorosa.
Otrasy vyplyvajuce z menovej reformy by zmazali velku cast uspor populacie.To ako keby ste 360 miliard uspor obyvatelstva vyhodili von oknom,podobne,ako to spravila vlada USA po kolapse internetovych trhov v marci 2000.Dnes americka vlada nemusi mat ziadne obavy o uspory tamojsej populacie,pretoze ta uz ziadne nema.

3. K financnym zralokom
Extra plus: "Soros udajne pokracuje v aktivitach,ktorymi chce prispiet k padu alebo aspon oslabeniu eura"
P.Stanek: Soros si asi neuvedomuje,ze ak by prislo k absolutnemu schudobneniu vacsiny populacie,vysledkom bude obrovska vlana socialnych burok a neodhadnutelny vyvoj,v ktorom moze aj Soros prist o vsetko.

4. "Aky podiel na stave eurozony maju Americania?"
"Musime si polozit otazku: keby americke banky vratili europskym 1700 miliard dolarov,ktore im poskytli na financovanie ich hypotekarnej expanzie,bol by rizikom kolaps Spanielska a Talianska?"

5. Druhy dochodkovy pilier
Samotne spravcovske spolocnosti dnes hovoria: v optimalnom pripade vam vratime,co ste vlozili, bez akehokolvek zhodnotenia.
"System druheho piliera sa vytvoril len preto,aby urcite kruhy mali tzv.dlhe peniaze a mohli ich pouzivat."

6. P.Stanek /exstatny tajomnik a minister financii,poradca Ficovej vlady/ ako "prognostik"
"Pred piatimi rokmi ste v profilovom rozhovore pre nas casopis povedali,ze Zapad caka o par rokov ekonomicky kolaps..."
zakladnou pricinou "je virtualizacia financneho sektora,ktory sa odtrhol od realnej ekonomiky.Nic sa s tym nerobi..."

7. O nalievani penazi bankam a o ciernej ekonomike
"Ak sa priznava,ze na sanaciu financneho sektora sa muselo pouzit zhruba 4 700 miliard dolarov,nikoho nedesi skutocnost,ze vyse 600 miliard bolo z drogovej a inej kriminalnej ekonomiky?To je priznanie vysokeho predstavitela OSN pre boj proti drogam..."
.........

in:Extra plus,januar 2011
22. 01. 2011 | 04:14

Borde napsal(a):

A co Indie a Svycarsko?
Narodnostni stat je navrat k nacionalismu a Cesi by s v Evrope meli udelat pratele,ne aby je jednou Nem-
ci neodsunuli za Ural jakzto mstu za Sudety.T.c Cz je v Evrope v uplne isolacio a nahranici bezvyznamnost,snad take diky "pragmatice sleposti pana Klause",kdyz rikal jsme vsichni jedna velka rodina (to rikal Hitler take) a zahranicne politicky jede podle motta.-go it alone!


Radsi chaus nez valka a nacionalismus.
22. 01. 2011 | 08:49

Hugo napsal(a):

To Evžena: Myslíte, že východočeši mají rádi pražáky? Má vůbec někdo rád pražáky? Myslíte, že moraváci mají rádi brňáky? Myslíte, že poláci ze Slezska maji rádi varšaváky, maďaři slováky na Slovensku, západoukrajinci východoukrajince atd. Přesto všichni žijí ve společném státě, protože na rozdíl od mnoha nacionálních pomatenců ví, že silný a velký stát jim zajistí víc služeb, než malinký státeček, ještě s vládou mafiánů v čele. Jestli by Česko postihlo to, co např. Čínu loni a předloni, že by jsme se z toho vyhrabali bez cizí pomoci a ještě uspořádali OH? U nás stačí, jak náš malinký stát devastuje pravicová mafie s tunel dědkem Klausem v čele
22. 01. 2011 | 09:02

Bartik Krištof napsal(a):

PROTI NOVÉMU SVĚTOVÉMU ŘÁDU (Newsletter CEP)

Evropský „prezident“ Herman van Rompuy v listopadovém projevu k 21. výročí pádu berlínské zdi vyhlásil konec národních států a euroskepticismus označil za nové nebezpečí a jeho představitele za nepřátele. Americký prezident Barack Obama jen o pár dní později v projevu v indické Bombaji nazval zase nepřáteli ty, kteří nepodporují globalizaci a otevřenou jednotnou světovou ekonomiku.

Třebaže podobných zpupných prohlášení už byla spousta a spousta jich ještě bude, jsem přesvědčen, že bychom je neměli podceňovat. Jsme totiž svědky zásadního střetu, ke kterému v příštích měsících a letech dojde. Ti, kteří odmítají nadšené budování jednotné Evropy či ještě nadšenější budování globálních politických a ekonomických struktur, jsou označeni za nepřátele. Nikdy nekončící zápas o lidskou svobodu začíná nabírat netušených rozměrů.

http://www.reformy.cz/zpravy/proti-nwo-cep/
22. 01. 2011 | 10:09

Petr napsal(a):

Bartik Krištov:
svět je složitější než představa planetární konspirace za světovládu. Podívejte se třeba na Klause, EU odmítá, ale finanční a ekonomickou globalizaci podporuje. Taktéž NATO (budiž mu uznáno, že bombardování Jugoslávie odmítal). A co Čína, Rusko, Indie, Brazílie adt. jsou to snad projeky NWO? V jejich hranicích jsou stovky různojazyčných národností a to si pište, že nemají takové práva jako v podstatě suverénní národy EU. A kde jsou národnosti nejvíce v EU utlačovány? V rámci národních států, Katalánci, Baskové, Welšané, Skoti dokonce i my Moraváci nacházíme u EU podporu. Víte, že ČR nemá národnostní menšinu Moravané, přestože se k Moravské národnosti nyní hlásí cca 350tis. lidí - a v roce 91 to bylo 1200000? Jedná se tudíž o největší národnostní menšinu ČR, že by měla nějaké práva jsem si doposud nevšiml. Slovensko ji např. zákonně uznává.
Takže ono to bude asi složitější, než teorie o NWO, dost lidí chápe, že v rámci malých rozdělených států nemá Evropa vůči kolosům jako jsou Rusko, Čína, Indie, USA a Brazílie šanci. Věda, technika (zkuste udělat třeba kosmický program v rámci pouze např. Francie) ekonomika si integraci vynucuje, proto ji mnozí podporují.
22. 01. 2011 | 10:32

martiXXX napsal(a):

A co Švýcarsko? nejfunkčnější stát na světě. A co Čína, a Indie, kde žije mnoho národnoistí s různými jazyky?
22. 01. 2011 | 11:02

af napsal(a):

Je tedy asi nejvyšší čas, aby se i Spojené státy rozpadly. Aby šly příkladem jako vždy.
To taky není národní stát ale spíš slepenec. Ale zrovna Spojené státy autor asi vůbec neměl na mysli?
22. 01. 2011 | 13:22

Daniela napsal(a):

Belgie, zeme bez identity? To jste asi nikdy nemluvil s jedinym belgicanem. Z vaseho clanku primo cisi neznalost tematu.
22. 01. 2011 | 13:32

Helmut napsal(a):

Tak tohle jsem naprosto nepochopil? Jak lze srovnavat Belgii s EU? Jsou to dve naprosto odlisne entity s naprosto odlisnym vyvojem. Tady pan Robejsek zamiril trosicku vedle. Belgie je stat, ktery vznikl spontanne po revoluci z roku 1830 (tehdy slo o rodilnost konfesialni - Belgie je katolicke, Nizozemi, ke kteremu patrila, je protestantske; mimochodem jedna z nejhezcich historickych udalosti poslednich 200 let - revoluci zacal rozvasneny dav, ktery se vracel z predstaveni tehdy zakazane opery "Nema z Portici") a za ktery se zavazaly evropske velmoci (mj. zavazek vecne neutrality, ktery pak Nemecko dvakrat porusilo - hle jak je pojem suverenity a neutrality osidny). Pravdou je, ze Belgii dlouha leta drzely nad vodou prave evropske velmoci - hlavne Velka Britanie, jez byla nejvyraznejsim garantem a ochrancem belgicke nezavislosti - vzdyt predevsim kvuli Belgii (byt ne jako statu) sla do prvni svetove valky.

Evropska Unie je vysledek dlouhodobych snah o integraci v Evrope, ktera se ukazala nutnosti po druhe svetove valce, jez naprosto zpustosila cely kontinent (a definitivne ho posadila do druhoradeho postaveni vuci USA). Zaroven to byla - v prvnich letech - snaha postavit se jednotne proti nove vzniklemu vychodnimu bloku. Evropska integrace tak jak ji zname je vysledkem DOBROVOLNEHO kompromisu mezi evropskymi staty. Zadny stat nebyl nikdy nucen ke vstupu do ES/EU, vsude probehla referenda a pokud se nekde lide vyjadrili proti, tak se proste nevstoupilo (viz. Norsko). EU nikdy nebude nejaky mnohonarodnostni stat v klasickem slova smyslu - vstoupili jsme dobrovolne a kdykoliv muzeme dobrovolne vystoupit.

Pokud dnes nekomu vadi politicke sjednocovani unie, tak je to ciste jeho problem, o tom psal jiz R. Schuman ve sve deklaraci z 9. kvetna 1950. A pokud se nekdo rozhodne vystoupit, tak mu v tom nikdo nebude branit (avsak pochybuji, ze by se nasel nekdo kdo by o to stal..). Nesmyslne kopani do EU za kazdou cenu mi pripomina scenu z filmu "Zivot Briana" - What have ever Romans done for us? (dnes uz spoustu veci, ktere tady diky integraci mame vnimame jako samozrejmost.. nekteri by se dosti divili co by se stalo, kdyby vsechny vydobytky EU znicehonic zmizely a nahradilo je napr. mezivalecne usporadani Evropy..) Samozrejme, ze EU ma mnoho chyb (jako kazdy lidsky vytvor), ale pozitiva jednoznacne prevysuji negativa (dovedl by si nekdo pred sto lety predstavit takovou stabilitu kontinentu?). Ale to si mnozi zrejme nejsou schopni pripustit.. Ostatne uspech projektu evropske integrace vyjadruje i skutecnost, ze stale existuje dost zajemcu o clenstvi (cely zapadni Balkan, Turecko, v delsim vyhledu Moldova a Ukrajina) a ze projekt evropske intergrace se snazi napodovat (vice ci mene uspesne) v mnoha dalsich castech sveta (Amerika, Afrika, JV Asie, Karibik...).

Nejtezsi je si proste pripustit, ze evropska integrace ma sve chyby, ale klady nastesti prevazuji..

Ad mnohonarodnostni staty. Take mohou fungovat. Ne tak daleko od Belgie se preci nachazi Svycarsko..
A ted mi povezte, kde vidite nejakou podobnost mezi Belgii a evropskou integraci?
22. 01. 2011 | 14:45

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane ivanT.

obávám se, že nikoliv. To, že se text špatně čte, je jeho účelem. Spamoví roboti jej neumí přečíst, a nejsou tudíž s to zde publikovat záplavy v našich debatách reklam, což se dělo před zavedením reCAPTCHA (tedy pár těch velmi sofistikovaných to dokáže obejít, ale s těmi si už poradím, mažu je ručně).

Pokud nemůžete písmena reCAPTCHA přečíst, stačí kliknout na první modrou ikonku vlevo od nich (se symbolem zacyklených šipek) a systém Vám nabídne novou kombinaci, klidně i několikrát za sebou.

Libor Stejskal
22. 01. 2011 | 15:40

Krtek napsal(a):

A řešení je tedy rozklad na národní entity? Dle vzoru bývalé Jugoslávie? Do hrdel a statků? Obávám se, že je u Vás přání otcem myšlenky.
22. 01. 2011 | 16:12

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy