Proč ŘSD budou chybět peníze na opravu silnic po povodních

10. 06. 2013 | 22:57
Přečteno 3056 krát
Problém předražených českých dálnic budovaných ŘSD nedávno pregnantně popsala ředitelka úseku kontroly kvality staveb Ing. Pošvářová v reportáži ČT: „Objednatel se dostal do obklíčení – výsledkem je vysoká cena a žádná kvalita.“ ŘSD o problému tedy ví, ale změny neplánuje.

Ředitelka Pošvářová v reportáži kritizuje postup ŘSD z dob, kdy ona sama v této státní příspěvkové organizaci nepracovala. Nejprve v prezentaci poukazuje na soubor závažných vad dálnice D47 a následně popisuje systém „spolupráce“ firem, které si ŘSD na realizaci stavby najímá.



ŘSD si nejprve vybere projektanta stavby. Ve všech případech dálnice D47 se jednalo buď o společnost Dopravoprojekt Brno a.s. nebo HBH Projekt spol. s r.o. a to buď samostatně, nebo ve sdružení společně, popřípadě výjimečně ve sdružení i s dalšími subjekty.

Následně ŘSD vyhlásí soutěž na výkon technického dozoru investora (TDI), který podle § 152 odst. 4 stavebního zákona musí být zajištěn na všech stavbách realizovaných z veřejných prostředků. Problém je, že soutěž na TDI vždy vyhraje sdružení společností, ve kterém se vyskytuje společnost Dopravoprojekt Brno a.s. nebo HBH Projekt spol. s r.o., popřípadě obě společnosti najednou. Náhoda?



Základní požadavky na osobu vykonávají smysluplný TDI je přitom nejen technická erudice, ale rovněž i jeho nezávislost na zhotoviteli a zároveň i na projektantovi stavby.

V případě propojení TDI a projektanta (náš případ) hrozí totiž riziko, že projektant naplánuje takové stavební práce či dodávky, které nejsou ve skutečnosti potřeba. Zhotovitel tyto zbytečné práce a dodávky ŘSD rád ocení, ale ve skutečnosti práce neprovede (nejsou třeba a most bude stejně dobře složit i v případě použití méně tun oceli, viz reportáž ČT reportéři, 20. 5. 2013).

Skutečně fungující TDI by na změnu v realizaci projektu přišel, v našem případě však soulad projektové dokumentace a realizace stavby nikdo efektivně nekontroluje. Fakturace odpovídá projektu, most stojí, problém je vyřešen.

Na závěr musím bohužel konstatovat, že výše popsaný model není v případě ŘSD minulostí.

ŘSD se z vad dálnice D47 nepoučilo a novou zakázku na TDI dálnice D1 Přerov – Lipník ŘSD zadalo v únoru 2013 Sdružení, ve kterém je vedoucí člen společnost HBH Projekt spol. s r.o.

Projektantem stejného úseku dálnice je přitom Sdružení D0137 : Dopravoprojekt Brno a.s., HBH Projekt spol. s r.o. a SUDOP Praha a.s.



Zbývá jen dodat, že ředitelka úseku kontroly kvality staveb Ing. Pošvářová je v ŘSD zaměstnána již od května roku 2012. Zbývá jen otázka: bude za pět let od realizace této stavby kritizovat i vady této dálnice?

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Maximus napsal(a):

Tak je to srávné a tak to má být,
že díry v D47 se musí pěkně vydražit.
Nýčko už Chachaři si mohou notovat,
když jim auto na D47 skáče a mohou povykovat:
Kdo neskáče není Čech, hop hop hop!
A tak pěkně neumí skákat ani lidoop!
ŘSD, Skanska pěkný prachy!
Já se z toho picnu,
já chci takýýý!
11. 06. 2013 | 07:08

ščastný euroobčan napsal(a):

To autorka:
Pokud bude například za předvolební kampaň vykazována zhruba čtvrtina nákladů, než odpovídá skutečnosti, nedivme se ničemu.
Proto ta privatizace kontrolních mechanismů státu, a paralyzování činnosti státních úředníků.
Trh vyřeší vše, i kdyby se mělo na Auroře vystřelit.
11. 06. 2013 | 07:13

Xury napsal(a):

No nevím, jak konkrétně v tomto případě, ale podle jiných informací se objevuje jiný problém, kdy stavební firmy vysoutěží zakázku pod náklady a pak se následně snaží ušetřit za každou cenu. Čili stát je spokojen, jak lacino postavil, ale kvalita jde dolů. A tento problém se netýká jen stavebnictví, ale i řady jiných oblastí.
11. 06. 2013 | 08:05

Bijte je, nicte je, smazte je ... napsal(a):

Hehe, no jo, ale jak budou vypadat zadavaci podminky souteze TDI a pozadavky na kvalifikaci? Vzdyt ten stav je z velke casti vysledkem "protikorupcniho boje".
Kdyz organizatori mistrovstvi sveta v lyzovani v Liberci rozdelili praci TDI na mensi zakazky po jednotlivych stavebnich objektech, dostali pokutu od UOHS s tim, ze cely areal meli soutezit jako jeden celek. Ale kolik firem provadejicich TDI na ceskem trhu ma kapacity na tak obri zakazku? Vysledkem je, ze se v tom toci porad stejne firmy, ktere mohou prokazat kapacity, obrat, reference obdobne velikosti v predchozich trech letech...
11. 06. 2013 | 08:07

Bijte je, nicte je, smazte je ... napsal(a):

Xury Jeste se objevuje problem ten, ze stat neni schopen organizovat pripravu projektu, podcenuje takove veci jako je geologicky pruzkum a vysledne navysovani ceny je prezentovano jako zvule zhotovitele...
11. 06. 2013 | 08:09

Občan napsal(a):

Jste si jistá, paní či slečno, že znáte všechny podrobnosti?

Ono to je s tou paní kontrolorkou takové malinko složitější:
- soudní znalkyně v oboru silničních mostních kontrukcí a diagnostiky vad
- svědek v řadě sporů stát vs. dodavatelé
- členka NERV (od r. 2010?)
- zaměstnankyně společnosti Mott McDonald (do r. 2012)
- majitelka společnosti Pontis, spol. s r.o. (architektonické, stavební, technické a inspekční služby)

Střet zájmů velký jak autobus.
Proto také ze soukromé firmy vyhučela ve velkém stylu, protože za únik důvěrných informací - http://www.finmag.cz/cs/finmag/penize/pavel-kohout-stavebni-omerta/
A, jak jinak, pracuje momentálně pro firmu státní; v privátu totiž na hodně dlouho skončila, neboť některé věci se v obchodním styku nepromíjejí.

Zajímavá je i časová posloupnost jejího nástupu do eráru:
3.5.2012 - vyhazov od Mott McDonald
4.5.2012 - angažována ředitelem Porubou v ŘSD
10.5.2012 - ředitel Poruba dostal kopačky

Nicméně jsou informace téhle paní užitečné.
Ukázalo se totiž, že kdyby si ŘSD projektovalo a stavělo silnice samo jako státní podnik, vyšlo by to patrně levněji než když silnice projektují a staví SOUKROMÍ zloději a bastlíři.
11. 06. 2013 | 08:14

šašek z Jihlavy napsal(a):

Občan
Bárta už má asi bobky, vaše detektivní agentura aspiruje na vyšší ligu!
11. 06. 2013 | 08:33

Občan napsal(a):

Šašku z Jihlavy.

to jsou všechno snadno dohledatelné VEŘEJNÉ informace. Stačí umět se vhodně zeptat strýčka Googleho :o)))
11. 06. 2013 | 08:38

Pavel napsal(a):

Díky Maximusi, Vaši skvělou satirickou báseň jsem si dovolil zkopírovat, samozřejmě i s Vaším autorstvím. Hodlám jí potěšit své přátele na e-mailíku. Také by si zasloužila i zhudebnit, protože na rozdíl od syrové prózy 'jak se u nás tunelují dálnice v otevřené české krajině' jsou Vaše verše ozdravné...
11. 06. 2013 | 09:02

dříve čtenář napsal(a):

Jo, ten problém vysoké ceny a žádné kvality se u nás táhne už nějak dlouho.

Je to opravdu velice závažný problém! Již dlouho jsem o tak důležitém a náročném problému na řešení, neslyšel. Rád bych si o něm popovídal např. s Bestiou nebo Jarporem, jak se to řeší u nich?

My takovéto problémy včetně financí u nás "odkloňujeme"!
V případě, že své majetky neodkloňujete na nesprávná místa (ukáže se jestli k nim patří i Švýcarsko), tak se nám naše nahrabané bohatství pěkně zúročuje. Pokud se okloňování nedaří směrovat přímo na naše tučná konta, je nutné požít prostředníka (tzv. nenasytného "strakatobílého" koně), který za pomocí různých fíglů : mýtných bran nebo různých S-karet a outsourcingů, zajistí plynulý přítok financí na to správné místo - do společnosti s neveřejnými majiteli! No supr, čupr! Tomuto jevu se v budoucnosti bude říkat vyšší stupeň demokracie v kapitalistické společnosti. Vše se zamozřejmě odehrává v režii zákonodárců, justice a policie. Není však vždy jisté, kdo je producentem tohoto představení?

Na blozích, v tisku a TV je to pak hvížďalou, urbanem a jim podobnýmy vysvětleno, jakožto žádaný a jedině možný prostředek na cestě k naší neutuchající prosperitě!
No a my ostatní zoufalci jen nevěřícně koukáme, jakže jim to jde snadno, jako po másle...

P.S. Za vzniklé případné gramatické chyby neodpovídám já, ale můj korektor v textovém editoru mého PíSí!
11. 06. 2013 | 09:05

morme napsal(a):

Předpokládám, že je tahle situace z hlediska práva legální. Potom se to ovšem musí změnit.
11. 06. 2013 | 09:24

modrý edvard napsal(a):

Autorka: Děkuji.
Pokud to chápu správně, jde o nekvalitní práci TDI, který by už "nikdy" (10 let?) takovou zakázku neměl dostat. Kromě toho mi připadá logické, že za stavbu ručí i TDI, kromě stavitele, a zjištěné závady opravují na své náklady.
11. 06. 2013 | 10:00

bsconsult napsal(a):

Pěkné... Jen by mne zajímalo, kolik silnic a dálnic autorka vyprojektovala, na kolika vykonávala TDI a zda má vůbec kromě svého svatého zápalu pro protikorupční inkvizici, znalosti problematiky dopravních staveb, zda zná situaci v oboru atd...
11. 06. 2013 | 11:29

martin_k napsal(a):

ŘSD je něco jako Dpraní podnik v Praze....chodí se tam pro peníze....celý ten systém není nic jiného než čirá korupce....ten asfalt a beton to je jenom taková kamufláž
11. 06. 2013 | 12:58

morme napsal(a):

bsconsult

Nechcete chápat princip, že dozor má být nezávislý? Dům jste si taky nechal zkontrolovat firmou, co vám ho stavěla?
11. 06. 2013 | 13:08

Občan napsal(a):

Morme,

zcela jistě bych si ho nenechal zkontrolovat advokátkou :o)))
Nick "bsconsult" oslovil dotazem autorku, jež jest čerstvou advokátkou a zejména politickou aktivistkou.
11. 06. 2013 | 13:28

Targus napsal(a):

To Xury 8:05:

Co jste pil?
Neuvažujete o hospitalizaci?

Nechce se mi totiž věřit, že se na těch maxi zlodějnách podílíte taky. Velkozloději na diskuze ACZ nechodí.
:-)))
11. 06. 2013 | 15:13

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy