Fendoš aneb Brka a kalamáře?

09. 04. 2014 | 14:46
Přečteno 3103 krát
Martin Fendrych ve svém dnešním komentáři kritizuje zavádění digitálních technologií do výuky na českých školách, a to konkrétně tabletů. Obavy má pan komentátor například z toho, že děti budou mít problémy s krční páteří (což dokládá výsledky výzkumu z Velké Británie). Nerad bych pana Fendrycha edukoval, ale měl by vědět, že problémy s krční páteří nebo bolesti zad mohou mít děti už teď, a to při nošení víc než desetikilové školní aktovky s učebnicemi a sešity. Tablet nezabere víc místa než učebnice a vejde se do něj učivo celé základní školy. Nemluvě o další výhodě, a totiž možnosti učivo pomocí tabletu dohnat online v případě, že dítě onemocní.

Nesouhlasím ani s tvrzením, že „školy bojují s předpotopními kompjůtry“, jak píše pan Fendrych. Zaprvé jsem deset let učil a vím, že vybavení škol prošlo výraznou proměnou. Přesvědčuji se o tom i teď na svých cestách po celé republice, při kterých navštěvuji školy. Mám tedy možnost vidět - také „online“ - jak se jejich vybavení zlepšuje. Příští výjezd by proto mohl být ve stylu „Fendrych do škol - Fendoš“, aby i pan komentátor poznal české školy a přesvědčil se, že už v nich dávno nejsou kalamáře ani brka či dokonce hliněné destičky.

Abychom v budoucnu mohli dát všem dětem do ruky školní tablet, je zapotřebí, aby se s nimi nejdřív naučili zacházet učitelé a uměli je efektivně používat ve výuce. Žijeme totiž ve 21. století a jsem přesvědčen, že je to součást moderní doby. Schopnost ovládat moderní techniku, jako je počítač, je dnes součástí požadavků prakticky v každém zaměstnání. Na závěr mohu pana komentátora ujistit, že „Tabdoš“ rozhodně nebude žádný Indoš...

Marcel Chládek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

sasa napsal(a):

Fendoš, Fendoš...
09. 04. 2014 | 15:24

Zdeněk Brom napsal(a):

Tablet jako pomůcka, zdůrazňuji - pomůcka, může být přínosem pro individualizaci výuky.

Pokud se z něj ale staně modla, od které se bude očekávat zázrak, tak to bude zhoršení.

Rizikem může být i bezhlavé zavádění do škol. Některé školy a učitelé jsou připraveni, často už s ním pracují, jiné školy a učitelé ještě připraveni nejsou. Tam by tablet situaci ještě zhoršil.

Pravdu má ale i pan Fendrych, jak ho nemám v oblibě, když upozorňuje na rizika tabletů v podobě např. dalšího omezení komunikace mezi žáky a možné přehnané závislosti na technice.
09. 04. 2014 | 15:26

Viola napsal(a):

Pan fendrych napsal:
"Když to domyslíme, ve věku internetu nebude škola jako budova potřeba. Látka se bude posílat po síti dítěti domů do tabletu, potom kantor na síti otestuje znalosti a pošle elektronické vysvědčení. Krásné nové stroje."

No není to krása? A děti se budou setkávat jen při TV, VV, a jiných výchovách, kde to tablet nezvládne.
09. 04. 2014 | 15:30

Joachym Brezina napsal(a):

Souhlasím s panem Chládkem, ono možná se může stát že celá akce bude mít i jiný než zamýšlený vliv na dítě ...doma je tablet zdroj zábavy, a i ve škole o přestávce, ale když budou žáci "MUSET" s tablety pracovat, co když se jim to takříkajíc zají? Zhnusí?
Z tabletu se stane něco tak protivného jako učebnice?

Já bych tento výsledek přivítal, dítě zhnusené technikou je mi milejší, než dítě k technice přilepené, které neví jak vylézt na strom a jak z něj i spadnout a nezabít se :)
09. 04. 2014 | 15:45

Joun napsal(a):

Obávám se, že půjde o vyhozené miliardy. Ukázkou je základní škola, na níž učí má žena. Aniž si to škola přála, dostala z "vyšších míst" (záměrně nespecifikuji) tablety, a to rovnou iPady, aby to bylo co nejdražší. Ovšem bez výukového softwaru - s poučením, ať navštíví App Store a vhodný sw (samozřejmě jen ten zdarma) si stáhnou. Nu, něco zdarma se na App Store najde, například aplikace ukazující vývoj zeměkoule nebo aplikace s 3D Mendělejevovou tabulkou. Vypadají hezky, jsou barevné, ale průlom ve výuce nezpůsobí. Přínosem snad bude to, že se žáci setkají s angličtinou a získají motivaci pro její učení. K tabletům patří i školení, a tak učitelé tráví dlouhé dny na školeních, která sice mají pramalý přínos pro posluchače, ale jistě velký (finanční) pro organizátory.
Kéž by Vám, pane ministře, bylo dáno odložit růžové brýle.
Tablety ve školách sice mohou v některých předmětech být částečným přínosem,
ale nikoliv bez speciálního, s osnovami a učebnicemi provázaného softwaru. Ten k dispozici není. A pokud se jeho vznik pokusí iniciovat a financovat stát, dopadne to stejně katastrofálně jako při nechvalně proslaveném registru vozidel a jiných státních zakázkách na software.

S přáním mírného pokroku v mezích rozumu
Joun
09. 04. 2014 | 15:52

Martin1 napsal(a):

Zklidněte hormony!
To samé tu bylo, když se objevily první kapesní kalkulačky a přežili jsme to, jen nám všem dnes dělá problém sečíst pár čísel, dělit na několik desetinných míst jen s tužkou a papírem a vlastním mozkem - to taky fakt jde? Neblázníte? :)
09. 04. 2014 | 15:55

KAteřina napsal(a):

Violo, děti se nebudou setkávat vůbec, vždyť by se mohly zranit! Už dneska jsou tak ze sezení u počítačů a nevhodné stravy (čímž nemyslím na rozdíl od paní Slimákové stravu ve školních jídelnách) atrofované, že se jim zlomí zápěstí jen když vezmou míč do ruky. Školy za to platí, v některých rodinách si nenechají uniknout jedinou příležitost jak školu oholit.
Škoda, že pan Chládek nereagoval na předchozí Fendrychovy texty o školství. Ty byly mnohem zajímavější. Takhle se zdá, že je jen dalším z řady ministrů školství ovládaných početnými zájmovými skupinami výrobců, poskytovatelů, parazitů a šikanérů.
09. 04. 2014 | 15:57

17, 5 bilionů dolarů vrátit nejde napsal(a):

Zajímalo by mě , na čem píše své fejetonky pan Fendrych a zda to dělá pouze v prostorách budovy, která je k této činnosti určená či to provádí i doma.

Kdo to zkontroluje ?
Dobře, resl.
Oznámkuje to Chládek.
-------------------------------------------------------------------------
Viola
Tablet zvládne i VV, příslušný program bude za vás malovat jednou jako Picasso, jindy jako Rembrandt. I TV zvládne, můžete jím například házet do dálky nebo na cíl. Umí i předzpěvovat, dokonce přidá i druhý hlas. Všecko za vás umí. I smát se umí. Nebo lhát.
A nic nežere, jen proud. Na záchod jít nepotřebuje, neošívá se, o zvýšení platu neškemrá, žádný rodič - bohatec ho nezkorumpuje, dotace nepochtívá, kolegyně neobtěžuje, nepáchne kouřem či hospodským smradem, ani voňavkama, obuv si nesešmajdá.
Všecko zvládne. Je to dobrý pomocník, skvělý výpotek inovačního úsilí -za čas by mimo učitelů mohl nahradit i žáíky.
Věda je mocná čarodějka, lidský mozek též - avšak na tablet nemá.
09. 04. 2014 | 15:58

17, 5 bilionů dolarů vrátit nejde napsal(a):

Joun
V příštím blogu Chládek slíbil poradit, jak příslušný software někde ukrást tak, aby to vypadalo jako že nic.
Poradí mu Mládek. Nebo Sládek ? Teď nevím...možná že nějaký jiný chovanec.

Co máte proti tomu si po celé dny, měsíce a roky prohlížet pouze vývoj naší matičky Zeměkoule ?
Víte kolik miliard let se ona s tím vším musela trápit ? Naprosto sama ? Bez jakékoliv pomoci lidské ruky či obrazovky tabletu ? A Vy hned že je to málo....takové pohrdání, taková přezíravost....
09. 04. 2014 | 16:05

Zdeněk Brom napsal(a):

Joun:

Pokud zvolí MŠMT tento postup, pak to bude na nic. Osobně se toho velmi bojím.

Faktem ale je, že kolega si sám připravuje výukové programy a část výuky namlouvá, animuje atd. Tak pro toho to bude mít smysl.

V zahraničí mají běžně velmi kvalitní digitální učebnice. Viděl jsem takovou učebnici matematiky, kdy si žák našel učivo, hned k tomu byly odkazy na to, co už musí umět, ukázka využití učiva v praxi, rozfázované výpočty nebo konstrukce, možnost volby příkladů podel náročnosti a talentu žáka, pro obzvlášť pomalé osobní natočený výklad učitele atd. Jako pomůcka - vynikající. U nás už také něco existuje, takže by případný tablet měl být i ptařičně vybaven. Jinak je to jen pozlátko.
09. 04. 2014 | 16:08

Baba Jaga napsal(a):

To: Joachym Brezina 15:45
No, pokud by tablety ve škole skutečně dětem počítače znechutily, budiž. Rozumní rodiče ale jistě dokáží své děti motivovat i pro pohyb na čerstvém vzduchu.
A měly by dětičky jeden školní ve škole či by jim rodičové museli pořídit jiný na doma? I když už asi má počítač téměř každá rodina se školákem. A co by ve škole dělali při výpadku proudu?
Jen ať se dětičky naučí číst, psát a počítat hezky z učebnic, s tabletem či jiným krámem už umí dávno před tím, ať se naučí používat i knihy.
Panu Chládkovi přeju, aby na ministerstvu vydržel delší než běžnou dobu. Kdo tu ví, kdo byl ministrem školství před ním či dokonce u pana Nečase? Já tedy ne.
09. 04. 2014 | 16:25

Ludva napsal(a):

Já si myslím, že pan Fendrych poukázal na jiný úhel pohledu, nepřišlo mi, že by tablety úplně odsoudil. Jen k rubové straně mince doplnil i tu druhou. A podle mne je dobře dívat se na věci ze všech možných stran, alespoň si tím vytváříme ucelenější názor. Ono je to skutečně diskutabilní, jestli tablety ano, či ne. Na jednu stranu se ušetří na učebnicích, na druhou stranu budou děti upoutané na techniku zas o něco víc, než jsou teď. Ale asi je lepší tablet, ze kterého se dá učit než noťas, na kterým pořád běží nějaké hry:-) S nástupem e-booků se dostává digitální svět zase o kousek dál.

Jen ještě k tomu článku pana Fendrycha, on také upozorňuje na to, že jsou dneska děti více doma než venku, a že spíše monotónně plní nějaké herní úkoly, než že by samy něco tvořily. Což je už docela nebezpečné.
09. 04. 2014 | 16:35

Drzá zrzka napsal(a):

Myslím, že by nebyl až takový problém,
nechávat učebnice ve škole a domů brát, jen ty potřebné k zopakování látky.
09. 04. 2014 | 16:44

TomášL napsal(a):

Pan fendrych napsal:
"Když to domyslíme, ve věku internetu nebude škola jako budova potřeba. Látka se bude posílat po síti dítěti domů do tabletu, potom kantor na síti otestuje znalosti a pošle elektronické vysvědčení. Krásné nové stroje."

Jako malé dítě jsem se díval na pořad Skippy a sledoval, jak se dětí v dalekých a odlehlých pustinách učí skrze vysílačku. Potom někdy ke konci devadesátých jsem viděl v "Objektivu", jak v Austrálii využívají moderní technologie a internet k výuce dětí a 2x do roka je přezkoušeli. Nová technologie rozhodně není nepřítel vzdělání, ale ignorace moderních pomůcek/postupů jim rozhodně je.

PS: Pan Fendrych nahlíží na vzdělání pouze z pohledů českých reálií...
09. 04. 2014 | 16:45

Ludva napsal(a):

Ono to hraní her na počítači poukazuje na něco docela zvráceného. Ty děti, co u toho sedí každý den, asi nebaví normální život, anebo si v něm nenašly nic, co by chtěli dělat.

Možná bychom jim jako dospělí měli víc ukazovat možnosti, co by mohli dělat...
09. 04. 2014 | 16:49

dennis napsal(a):

Jak vidi blizkou budoucnost clovek, ktery prozil vic nez polovinu minuleho stoleti (a mozna mu bude sedmdesat):

Zmizi sesity, zmizi ucebnice, deti se budou ucit psat vsemi deseti. K elektronickemu podpisu deti nebudou potrebovat ani ovladnuti psacich potreb. Ulohy budou dostatavat na tablet, tam si najdou zadani, pristup ke vsem ucebnim textum, sbirky resenych prikladu, na tabletu bude kazdy zak oznamkovan za A) pripravenym programem, za B) individualne ucitelem. Tabletem nebo emailem budou rodice informovani tak podrobne, jako nikdy dosud. Knihy, skripta, papirove kopie budou slouzit vyhradne k individualnimu archivovani. Skenery a tiskarny budou beznou vybavou rodin (a nebo budou bezne dostupne studentum i publiku).

Prozivame revoluci - informacni technologie a komunikace. Ta svym rozsahem zmen v zivote spolecnosti prekonava prumyslovou revoluci nejen svym tempem, ale i dosahem. Asi je to nesnadne domyslet, ale informacni revoluce na prahu tretiho tisicileti (krestanskeho kalendare) je srovnatelna s "vynalezem" kola, nebo mozna s dobou ovladnuti ohne.

Zdrzovani elektroniky do skolstvi je marny sentiment vsech, kteri si pamatuji cernobilou tv, derne pasky v pocitacove technice, bakelitove telefony, dalnopisy tiskovych a bezpecnostnich agentur, telegramy...

Jestlize elektronicke zdroje informaci usetri cas studentum, ziska skola cas na telocvik. Ovsem v dobe hysterickeho kriku po bezbrehe osobni svobode je sance na telocvik pro vsechny deti ohrozena.

Nikoli elektronika, ale zivotni styl konzumni spolecnosti ohrozuje zdravy rozvoj deti i cele spolecnosti. (Dusledkem konzumniho stylu a rekordnimu bohatnuti neustale mensiho poctu bohatych a lavinovite se sirici chudobe v nejsirsich vrstvach spolecnosti je uz dnes zretelne, ze nastupuje generace, ktera se nedozije komfortu a zdravi srovnatelneho s predchazejici generaci. Prichazi generace mladych rodicu a rodin, ktere se v dejinach zapadni spolecnosti budou mit poprve hur nez jejich rodice.)

Nepritomnost zaka ve skolni budove behem vyucovani? V Australii kvuli rozlehlym teritoriim maji skvele zkusenosti s takovou vyukou.

O tom, jak bude vypadat "skola" za pouhych dvacet let nema dnes nikdo ucelenou predstavu. Neni divu, ze se roji konzervativci jako houby po vlahem desti...
09. 04. 2014 | 16:51

Joachym Brezina napsal(a):

Pane Ludvo,

na tabletu běží spousta her.. je to horší jak notebook či PC, protože tablet velikosti knížky lépe kamkoli uskladníte :)

Paní Babo Jago,

no já nevím, když budou tablet muset koupit rodiče, pro spoustu z nich to bude problém, finančně to pokrýt, taky by měly mít stejnou výbavu ty tablety aby se nestalo že nějakému žáčku nepoběží aplikace jen pro to, že má nižší řadu apod.
Zase ale stát - moloch není zárukou logického nákupu, který by nebyl předražen, přetunelován a lobován ...
My tablet doma máme vlastní, je to fajn věcička, a kdyby na tom běžela nějaká matika, čeština a podobně, bylo by to fajn, takhle na něm běží hry a you tube :)

Pane Brome

jak píšete, setkávám se s tím, že mi scházejí elektronické smysluplné učebnice s procvičováním, například češtiny, nějaké "interaktivní" diktáty sice jsou na netu což je fajn, ale většinou je to omezené. Na procvičování např. větného rozboru jsem moc nenarazil, a co se matematiky týká,.... taky smutno po drátech :)
09. 04. 2014 | 16:59

Viola napsal(a):

Zdeněk Brom i 17, 5 bilionů dolarů vrátit nejde

proč nejít dál? Pokladní v supermarketech také budou brzo nahrazeny, v zahraničí už někde jsou, tak proč technikou nenahradit i učitele, byl by jen takový ředitel, který by vše řídíl, kontroloval a zkoušel. Kolik se vyplýtvá na platy učitelů, jsem si jistá, že mnohem méně, než by se vyplýtvalo na techniku, která by je nahradila a ty výhody, jak píšete k nezplacení, no a ti, co by mohli být učiteli a nejsou, by si užívali podpory, ale ne almužny, protože by za ně pracovali výkonné stroje, které by zas varáběli stroje.
09. 04. 2014 | 17:01

Joachym Brezina napsal(a):

Paní Violo, držíte se při zdi ...navrhuji aby se každý učitel stal ředitelem a vzniklo mnoho škol, které se neviditelnou rukou trhu budou navzájem vylepšovat. Bude to mít plus, že se učitelům zvednou platy na úroveň ředitelů .... rok 2563 by mohl být pro školství skutečně revoluční :)
09. 04. 2014 | 17:04

Richard napsal(a):

Sešitů jsem měl hromadu, žádný jsem však po sobě žádný nepřečetl. Sloužily jen k uspokojení učitelky.
Vhodnější než tablety mi však přijdou nějaké lehké notebooky. Možná by děcka bavilo učit se psát všemi desíti.
Notebook a připojení k netu je pro vzdělávání dle mého skvělá věc.
09. 04. 2014 | 17:11

Zdeněk Brom napsal(a):

Joachym Brezina:

Teď se ukáže, jestli je pan Chládek schopen koncepční práce.

Pokud ano, vedle tabletů školy získají i finance na zakoupení dostupných digitálních učebnic nebo začne spolupracovat s nakladateltvími učebnic a připraví takové učebnice. Případně osloví učitele, kteří už takové materiály dělají a zapojí je do rozvoje těchto materiálů i pro další školy atd.
09. 04. 2014 | 17:12

Zdeněk Brom napsal(a):

Viola:

Technicky učitele možné nahradit je. To ano.

Jenže tím se ztratí jedna důležitá věc, prot kterou škola byla kdysi původně založena. Tedy osobní provázení žáka, předávání osobních zkušeností, komunikace mezi nimi, spory, debaty, hledání řešení, ukazování chyb, zabránění, aby žák objevoval objevené atd.

Tohle nikdy žádný stroj nenahradí.
09. 04. 2014 | 17:18

Viola napsal(a):

Omyl pane Zdeňku Brome,

škola byla založena pro gramotnost dětí a ne aby se nutně setkávaly s učitelem.
Vedení je potřeba, ale i to velice dobře zvládne program. Udělej tento krok, poté udělej druhý krok, když nezvládneš druhý krok, vrať se zpátky a tak podobně. Takto se vzdělají děti milující poznání, nebo děti hravé - zaměřené na umění skoro lépe, než by to poznal jeden učitel. Při zavádění této techniky je jen důležité, aby zas nedocházelo k nějakým machinacím a aby nebyli ministři školství souzeni, že se chtěli zasadit o pokrok a při tom nějak obohatit.
Škola vznikla pro děti a ne pro učitele. Paradoxně vzdělané děti učitelé vytěsní a tak je to s veškerou technikou. Lékaři jsou také nahrazováni roboty. Vymýšlejí se roboti do vesmíru, škola nemůže zaostávat. A pokud jde o nějakou mravní výchovu, tak ta se prostě musí zařídit doma a v kostele.
09. 04. 2014 | 17:30

Zdeněk Brom napsal(a):

Viola:

Několik drobností:

- První byly chrámové školy a s gramotností dětí neměly nic společného.
- Cituji: "Udělej tento krok, poté udělej druhý krok, když nezvládneš druhý krok, vrať se zpátky a tak podobně." Omyl. Tak to nefunguje. Žádné dítě není stejné.
09. 04. 2014 | 17:39

Baba Jaga napsal(a):

To: Viola 17:01
Dokonce i v našem okresním městečku už si lze v Tescu naúčtovat nákup a zaplatit sám - já to zkusila jednou. Jezdím tam nakupovat ne příliš často, tak nemám cvik a chodím k pokladně.
Jó, pan Komenský by se divil, kam nám škola spěje - a to ještě asi všechno, co pro vzdělávání doporučoval, realizováno není. Učení bez učitelů - někde daleko od civilizace za velké podpory dospělých (však si dětičky někteří nadšenci sami učí) - ale všude, pro všechny a trvale?
Ale že by byl každý učitel sám sobě ředitelem - to pan Brezina vymýšlí hezky. Kdo ví, podle čeho by byli přidělováni žáčci. A zkoušelo by stejně SCIO, že.
09. 04. 2014 | 17:40

17, 5 bilionů dolarů vrátit nejde napsal(a):

Viola
Nahradit učitele ? Pchá, banalita, pouze kopírování trendů.
Pojďme ale dál, buďme originální - nahraďme i žáky. Představte si kolik ušetříme nejen na mzdách, ale i za otop, elektřinu, zateplování, revize komínů...dále výdaje na doučováníní, na školní pomůcky /kromě tabletů/, za léky /epidemie, každý tablet bude sedět doma, tam nemá jak se nakazit/, na školy v přírodě /i když - některé tablety by mohly být za odměnu občas vyvezeny z ostravského prachu třeba do Karlovy Studánky/....za žvýkačky, za hamburgery, za marijuanu, za kondomy, za interupce atd....

Jde tedy jen o to, kdo bude dělat koordinátora tabletů.
Já bych navrhoval Fendrycha, špatný by ale nebyl i Mládek. Nebo snad Sládek ? Či Chládek ? No prostě nějaký chovanec.
Budovu by si mohl zabrat nějakou tu, co v ní dříve dlela prehistorická škola - plná uřvaných, chorobonosných a nenažraných individuí. Měl by tam klid, byl by tam sám - pokud by nebyl příliš zručný, mohl by mu být přidělen k ruce školník, snad i kuchařka. Pokud by sám na tabletu neuměl dělat, měl by nárok na asistenta či asistentku.
Nádobí by si snad po sobě umýt uměl.
09. 04. 2014 | 17:45

Richard napsal(a):

také myslím, že nejefektivnější způsob vzdělávání je sebevzdělávání, kdy učitel prakticky není vůbec třeba, resp. spíše překáží. Jeho role může být omezena jen na konzultační. Je ovšem fakt, že ne každý mladý člověk(nebo dítě od jistého věku) je typ pro takový model vzdělávání vhodný a raději než sám, pracuje ve skupině nebo pod vedením učitele.
09. 04. 2014 | 17:55

Pepa Řepa napsal(a):

A co my...senilové?
Mám tablet, smart phone i čtečku.
Náramné věci.

Chládek pobavil, vypadá na suchara.Na sosana dobrý.
Aspoň někdo Fendoše čte.
09. 04. 2014 | 17:55

Jana Pechová napsal(a):

Když už ta brka a kalamáře, pane ministře - myslíte, že kdyby je dnešní školáčci měli místo kompjůtrů a mobilů, byli by hloupější? Že kdybyste sebral zednickým učňům kalfasy a zavedl jen míchačky s automatickým plněním, že bychom měli šikovnější řemeslníky?
Píšete - a já s tím souhlasím - že vybavení škol prošlo výraznou proměnou. Ale máme za tu dobu lepší výsledky, ptám se?
V těch pomůckách to nejspíš nebude.
09. 04. 2014 | 18:29

Divobyj napsal(a):

pane ministře,

jsem přesvědčen o tom,že máte na práci spoustu důležitých věcí.Proč se tedy zabýváte politováníhodným demagogem Fendrychem?
09. 04. 2014 | 18:35

petrph napsal(a):

Já jsem tedy proti - ale to už jsem psal u článku pana Fendrycha, takže proč se opakovat. Ale jen bych chtěl reagovat na první větu v závěrečném odstavci článku pana ministra. Píše tam " aby se s nimi nejdřív naučili zacházet učitelé a uměli je efektivně používat ve výuce."Mohu ho ujistit, že vůbec není podstatné aby se s nimi "naučili zacházet učitelé"-to je totiž naprostý primitivismus -a naučila se to velice rychle i moje tříletá dcera-že když zmáčkne názornou ikonku tak se jí spustí její oblíbená hra, film, písnička, nebo program na malování prstem, který už umí docela dobře ovládat.Takže kvůli tomu aby se tohle učitelé naučili jim rozhodně nemusel kupovat tablety za miliardu..
Ale podstatný je ten konec "a uměli je efektivně používat ve výuce" -a to je naprosto něco jiného a bude to klást ohromné nároky na schopnosti učitelů (a jejich znalosti-nejen v IT ale i v oborech které vyučují)-a zvládne to efektivně pouze zlomek z nich. Ostatně-nechtěl bych se pana ministra dotknout, ale ani jeho "znalosti nejsou příliš "efektivní"-do tabletu se rozhodně nevejde "celé učivo základní školy " (a dokonce ve tvaru potřebném pro tablety neexistuje a dlouho existovat nebude) ale ani nebude možné "učivo pomocí tabletu dohnat online v případě, že dítě onemocní.! "To by totiž musel přihodit pár dalších miliard pro instalaci videokamer a nahrávacích zařízení do všech škol a tříd po celé republice pro tvorbu videocastů (experimentálně toto začínají využívat světové univerzity)-a hlavně učitelé by takové fízlování asi odmítli , tablety panu ministrovi poslali zpět a vrátili se rádi ke zmíněným brkům a kalamářům..
09. 04. 2014 | 18:42

Pepa Řepa napsal(a):

Dělá mysliteli promo.
Místo langošů budou v tržnici Fendoše
09. 04. 2014 | 18:43

gaia napsal(a):

tady naděláte pro 20 tabletů na školu.
Jen aby k tomu byla alespoň taky sluchátka.
09. 04. 2014 | 18:53

Viola napsal(a):

17, 5 bilionů dolarů vrátit nejde

žáky teda opravdu nahradit nelze, ale lze zrušit školní inventář včetně samotných budov, to by bylo miliard. Budovy a celý inventář prodat a jak říkáte, byla by jen centrála na ministerstvu a tam pan Chládek s ministerstvem a centrálně by řídili výuku, v krajích by byli jen mobilní pomocníci, kteří by zaskakovali jako technická výpomoc, kde by bylo potřeba. Jen mě napadlo, že by si měl pan Chládek dát pozor, aby jej nechtěli někteří za to poslat do chládku, jak se to stalo předchozím ministrům - pro dobrotu na žebrotu.
09. 04. 2014 | 18:55

Viola napsal(a):

Zdeněk Brom

chrámové školy byly kdysi kdysi dávno a dávno, tam nešlo o gramotnost žáků, jak píšete, tam vznikali přímo světci a světice, to by bylo něco pro obrození naší doby.
Nevím, zda existují klášterní školy, možná že začnou vyrůstat jako houby po dešti.
09. 04. 2014 | 19:01

Viola napsal(a):

Student pobodal na škole u Pittsburghu dvacet lidí.

Kdyby se každý vyučoval doma, tak by takové události nebyly. Jeden aby se vůbec bál poslat dítě do školky, nebo školy. No zatím je to v Ameriece
09. 04. 2014 | 19:30

Pedro napsal(a):

Kalkulačka, PC, tablet..atd. ..a pak implantovaný čip integrovaný s mozkem, v něm základní informace a vědomosti, další bude možné dokoupit, včetně jazyků, profesních znalostí atd.
Proces učení tak úplně odpadne a školy v klasickém pojetí se stanou zbytečnými.
09. 04. 2014 | 20:23

Alfa napsal(a):

Tablety se prosadí.
A nezmůže s tím nic ani deset Fendrychů .
Není podstatné, zda Češi budou při tom nebo opět dobíhat rozjetý vlak...
09. 04. 2014 | 23:20

Jetvart napsal(a):

Je zajímavé, že na tablety a vývoj softwaru peníze jsou, ale peníze na zakoupení dvou sad učebnic pro každého žáka, aby jednu mohl mít doma a jednu ve třídě se nikdy nenašly. Přitom pro odborné předměty, jako fyzika a chemie které se učí ve zvláštních učebnách by ve školách které mají více tříd pro každý ročník stačila jen jedna sada pro každý ročník. O tom, jak těžké náklady musí děti do školy tahat se mluvilo již za dob našich babiček, ale peníze na pár knížek navíc a knihovničku do každé třídy nenašlí ani komunisti, ani současná demokracie.
Jinak článek pana Fendrycha na který blog reaguje, je první rozumnou věcí kterou jsem od něj četl. Což se nedá říct o odpovědi pana Chládka. Většinu zabírá snaha pana Fendrycha zesměšnit, argumenty chybi. Stydím se za to kdo u nás může být ministrem, a navíc ještě školství. Když si představím, že takový člověk 10 let tímhle stylem zesměšňoval žáky je mi nevolno.
10. 04. 2014 | 01:22

dennis napsal(a):

Pane Jetvarte,
na vas argument, ze bychom meli spotrebovat papir na dvojnasobny pocet ucebnic, vystizne odpovida prispevek pana Alfy (ktery prisel prave pred tim vasim).

At uz na ministerstvu skolstvi sedi nekdo, za koho je slusne se stydet, a nebo tam sedi nekdo, kdo sve praci rozumi, pokroku se zabranit neda.

Neni pochyb o tom, ze nejchoulostivejsi je, v dobe prekotneho vyvoje elektronickych medii, prubezne udrzovat vzdelani pedagogu aspon na urovni vedomosti zaku. Priklad tabletu je primo ucebnicovy.

Nekdo zde v diskusi argumentoval, ze doposud neni hotova veskera potrebna baze didaktickych a ucebnicovych programu. Rychle se to bude dohanet. Ale! Takova databaze nebude NIKDY hotova, nebo aspon apdejtovana prave k dnesnimu datu...
10. 04. 2014 | 11:44

Jetvart napsal(a):

pro dennise

Je to opravdu pokrok, když ten elektronický zázrak na kterém to píšte, to napíše tak, že by za to prvňáčka nechali propadnout?
11. 04. 2014 | 04:46

Hermann Fritzmeier. napsal(a):

Takže jestli dobře chápu pana Broma, tak asi během dalšího desetiletí se i učitelé naučí s výpočetní technikou (lhostejno, jde-li o tablet, ultrabook, notebook, laptop či PC) zacházet v dostatečném počtu na takové úrovni, že by se mohlo dát uvažovat o možném přínosu.... Super, už se těším.
11. 04. 2014 | 13:59

Pepa Josef napsal(a):

Ve věku, kdy se sotva pozná chlapeček od holčičky, se děti narvou vším možným bez ohledu na to, zda jejich znalosti mají pevné základy, aby škola byla úspěšná při přijímání dětí na víceletá gymnázia. Na tato víceletá gymnázia poté odejdou nejen ti nejlepší, ale i ti průměrní. U těch, co zůstanou, je hlavním problémem udržet je v lavicích. Po 9. třídě tito odejdou zhusta na střední odborné školy a učiliště, kde denodenně přesvědčují učitele, že jejich práce je ve značném procentu marná. Neumí pořádně psát, číst, počty (to není ani matematika, s čím zápasí), nemají vycvičenou paměť, nemají představivost, nechtějí spolupracovat a o ničem přemýšlet a řešit problémy a brzdí tu menšinu, která se učit chce. Vyřeší to tablety a interaktivní tabule? Sednou si nad matematický nebo fyzikální příklad, zamyslí se a samostatně a s pochopením ho vyřeší?
13. 04. 2014 | 20:48

Pepa Josef napsal(a):

Už dnes je řada žáků a učitelů, kteří by klidně mohli používat techniku vlastní, tak proč jim to neumožnit? Problém není v nedostatku techniky, problém je za a) v tom, že se řada žáků prostě nechce učit, nechce o věcech přemýšlet, za b) v tom, že se stejně chová i řada učitelů. Dokud nebude mít vzdělání váhu, podporu a rozhodující slovo při uplatnění, budou tablety a tabule jen dobovými tanečky a pozlátkem přinášejícím největší zisky těm, kdo se snaží techniku školám prodat, zabalenou do mnoha vznešených slov.
13. 04. 2014 | 21:01

Pepa Josef napsal(a):

A ještě do třetice - máte opravdu někteří pocit, že žáček, matlající po tabletu za účelem facebooku, filmu, fotek a pár her je v nějakém předstihu před dospělým? Já mám spíš pocit, že žáci mají velký problém, když mají vytvořit slušně vypadající dokument doplněný několika upravenými obrázky, dvěma vzorci a grafem a tento uložit do složky na školním intranetu. U mnoha z nich mám pocit, že navzdory školním vzdělávacím programům sedí u počítače poprvé v životě. Proč obdivujeme pouhé třímání počítačových prostředků a nezkoumáme, co dotyčný pomocí nich vytvořil? Přece když vidím fotografa, zajímají mě jeho fotky a ne v první řadě aparát, když vidím muzikanta, tak mě zajímá jeho hra a nástroj až pak. Tak proč to u počítače bereme z opačného konce?
13. 04. 2014 | 21:08

dennis napsal(a):

Pane Jetvarte,
odpovidam bohuzel prilis pozde, abyste si to precetl. Presto chci odpovedet.

Neni to trosku formalni mi vytykat, ze nemam na compu, ktery je pro mne dostupny, ceskou klavesnici? Ve vasi vasnive poznamce jste misto "pis'ete" napsal "pis'te". Chybejici pismenko mi nedela potize, abych vas argument nepochopil. Prave tak jste spravne pochopil moje sdeleni. Byt' cele neobsahuje jediny hacek, carku...

Prave ona nedokonalost klavesnice (ktera vlastne neni prekazkou v dialogu) nazorne ukazuje to nejdulezitejsi, co na elektronicke digitalizovane komunikaci vidime: Nabizi zdroje informaci, ktere byly bez elektroniky a internetu jen prevelice obtizne dostupne. A zaroven umoznuje nevidane moznosti lidske komunikace. A take muze pomahat odhalovat to podstatne na sdeleni. (Podstatna je myslenka nikoli forma.)

Memu sdeleni, ze vyrabet dvojnasobny pocet tistenych ucebnic neni ani cesta pokroku a uz vubec nepomuze zabranit skolioze detskych pateri, jste porozumel naprosto spravne. Vas pokus diskvalifikovat muj nazor poukazem na to, ze nepouzivam ceskou abecedu, je pouze unikovym manevrem, kterym se snazite odpoutat pozornost od jadra problemu. Samozrejme si, tak jako i vy, preju, aby meli ucitele i zaci k dispozici tablety a noutbuky s ceskou klavesnici. To jen ja mam staricky pocitac.

A k namitce pana Pepy Josefa,
ze nase skolstvi malo ucinne pomaha mladezi dosahovat nejvyssich met ve vzdelani, bych rad pripomnel, ze: Neni pravda, ze vyhynuly posledni zbytky vedychtivych zaku a studentu. Naopak je pravdou, ze vzdy to byla jen nepatrna cast populace, kterou zizen po vedomostech hnala k vyssim metam vzdelani a k ziskani vedomosti. Skladba obyvatel podle touhy se vzdelavat se nemeni po celou historii lidstva. Rozdily ve skolstvi zpusobuji ruzne rezimy svou ochotou podporovat vzdelanost naroda vskutku ucinne, a nebo pojima vladni organizaci skolstvi jako skvelou prilezitost rozkrast statni prostredky.

Mam-li srovnat poslednich 25 let naseho skolstvi se systemem fungujicim mezi valkami, mam pocit, ze se dam do hor'keho plac'e. Moje zklamani nad soucasnym stavem mi ovsem nebrani, abych nevnimal nutnost nasi doby reagovat na informacni revoluci, ktera zasahuje do vsech oblasti nasich zivotu a zaroven dava sanci vsem...
15. 04. 2014 | 08:00

Pepa Josef napsal(a):

dennis:
zkušenost mě vede k obavě, že nereagujeme ani tak na informační revoluci, jako na nátlak firem a obchodníků hodlajících profitovat na pozadí této revoluce. Zatímco je ekonomika až na prvním místě, vzdělávání je hluboce v poli poražených.
16. 04. 2014 | 11:32

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy