Ústavní soud politický?

24. 04. 2008 | 11:52
Přečteno 8162 krát
Ústavní soud včera vydal nález, ve kterém shledal, že první tři dny nemocenské nemohou být pro pacienty zadarmo. Důvod? Toto opatření postihuje i poctivé pacienty, nejen simulanty a kverulanty. A stát prý nemůže řešit svůj deficit na úkor pacientů. Rozhodnutí Ústavního soudu naopak postihne především poctivé pacienty, stát totiž přijde o obrovské peníze, které by se jinak točily ve zdravotním a sociálním systému. Tím vyvracím i druhý argument. Stát si neřeší svůj deficit, mimochodem způsobený nezodpovědnou vládou a hazardním rozhazováním sociálních demokratů. Naopak. Systémově řeší extrémní počet krátkodobých nemocenských, který v České republice do zavedení právě zrušeného opatření, byl.


První tři dny (nebo více – viz Finsko) nemocenské zdarma jsou v mnoha zemích EU. Bylo to tak i v Československu do doby, než placenou nemocenskou od počátku zavedl Klement Gottwald. Zavedl jí z jednoduchého důvodu. Bylo to populistické opatření, bez věcné a logické opory, směřující jen a jen za hlasy té části voličů, kteří se pak v průběhu let naučili systém zneužívat.
Jsem přesvědčen, že náš demokratický systém se bude vyvíjet k lepšímu, a že lepší časy čeká i Ústavní soud. Lepší časy v rozhodování bez politických konotací a gottwaldovských reminiscencí.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Saliven napsal(a):

Že ten odporný výmysl Klementa Gottwalda nezrušily už vlády porevoluční, včetně dvou vlád ODS (včetně mnoha ministrů z ODS). Ministři zdravotnictví z ODS byli snad od 1990 (minimálně od 1992) do 1997. Na co jste čekali pane předsedo?
24. 04. 2008 | 11:55

mart napsal(a):

Pane Sobotko, jste pěkně prolhanej..
Ústavní soud tak rozhodl proto, že v těchto třech dnech pacient nepobírá nemocenskou, zatímco zdravotní pojištění a poplatky u lékaře platit musí...
Vaše chování a chování ODS je klasické, když pro vás Ústavní soud zamítal Paroubkův zákoník práce, tak ste soudcům tleskali
pokud ovšem si soud dovolí jít proti nesmyslům z dílny ODS, tak je pro vás banda levičáků
24. 04. 2008 | 12:02

Vilém napsal(a):

Při veškeré úctě k panu Sobotkovi doufám, že jiní zákonodárci jsou aspoň nepatrně právně příčetnější a obeznámenější s ústavními principy.
Argumentace ÚS je zcela logická a naprosto není "vyvrácena" námitkami pana Sobotky. ÚS zkoumal dopad opatření a shledal nepřijatelným postih skutečně nemocných plátců odepřením plateb kvůli simulantům. ÚS samozřejmě nemá proč řešit nebo předjímat situaci, kdy vláda poškodí jiné pacienty nebo kohokoli dalšího tím, že nezajistí rozlišení mezi nemocnými a simulanty, nebo se dokonce uchýlí k záměrnému poškození zdravotního systému, aby s komunistickou zlobou předvedla ÚS, že má navrch. ÚS prostě předpokládá, že žijeme v právním státě a vláda se chová civilizovaně a není vinou ÚS, pokud tento předpoklad od nástupu politických gaunerů z ODS už neplatí.
24. 04. 2008 | 12:14

Ročník 53 napsal(a):

Pane Sobotko, naprosto jste nevyvrátil moji domněnku, že jste demagog nehrubšího zrna. Toto vaše opatření, tj. okradení občanů s rychle léčitelnými nemocemi způsobilo, že pacient míst toho aby se týden léčil, raději nemoc přechází a zhoršuje si tak do budoucna svůj zdravotní stav. To vám potvrdí každý lékař, i ten co je v ODS!

Znám tento případ. Můj známý byl několikrát během dvou měsíců maximálně týden na neschopence a to znamená, že přišel třikrát za měsíc vinou lékařů o 3 dny. Dohromady tedy 9 dní. Po opětovném uschopnění byl odvezen do nemocnice, kde mu doslova na poslední chvíli zachránili transfůzemi život (krvácení dovnitř). Podle vás a Julínka je to simulant zneužívající nemocenské dávky. Já mám zase názor, že jste lumpové.

Jako volič si ho mohu dovolit pane Stejskale, je to absolutně regulérní kritika poslanců, kteří pobírají plnou mzdu po celou dobu své nemoci!
24. 04. 2008 | 12:29

náhodný návštěvník napsal(a):

Vážený pane,
jsem sice pravicově založený,ale Váše hodnocení nelze akceptovat.Je to populismus.Nevím podle čeho hodnotíte rozhodnutí ÚS,pokud neexistuje písemné vyhodnocení nálezu.Mám zcela zásadní výhrady k rozhodování ÚS v politických věcech a jeho ,,zpolitizování'',ale vždy je nutné hodnotit až vydaný nález.Jinak je to štěkání na žárovku.Promiňte,ale jinak nelze Váš blog hodnotit.Pomíjím i skutečnost,že nejste právník.
24. 04. 2008 | 12:32

Antonín Hrbek napsal(a):

Je velmi zábavné. když "lékař", který vypisuje krátkodobou neschopenku není schopen rozeznat simulanta. A ještě ho zásobí léky. Neschopnost "lékaře" by pak měli odnášet všichni ostatní pacienti.
Vážený pane Sobotko - kolik jste odhalil simulantů nebo pacientů zneužívajích zdravotnictví? Otřesný je dnes publikovaný případ, že jedna pacientak odebírala až 44 léků a že to "odhalily" poplatky. Proč to neodhalili lékaři a proč to neodhalila zdravotní pojišťovna? Mají být takovíto "umětelové" placeni z peněz daňových poplatníků?
Jinak přebytek výběru se skoro nikdy nevěnoval na zlepšení zdravotní péče ale utratil se jinde, například na záplatu špatných smluv, jako dar betonové lobby a na jiné dalíkovštiny.
24. 04. 2008 | 12:40

Aleš napsal(a):

PAne předsedo také dnes jste dokázal jako předseda komory, kterou deklarujete jako pojistku demokracie jste prokázal
a/ velký dar populismu a demagogie
b/ obrovské právní bezvědomí- jen tak si lze vysvětlit, že jste schopen bez písemního zdůvodnění hodnotit rozhodnutí ÚS
c/ neznalosti- stát na této úpravě vydělal řadu miliard neboť nesnížil odvody na nemoc. pojištění, pouze snížil jejich plnění a tím si na úkor zaměstnanců řeší deficit- peníze vybrané lze použít na zalepení čehokoliv a to může být ijeden z důvodů , proč ÚS tak rozhodnul.
Je velkou školou posledních dní vidět jak nejvyšší představitelé vaší strany jako je premier, p. Julínek, Nečas, dokonce i ministr spravedlnosti, vy a mnozí další trpí obrovským právním bezvědomím a jsou schopni politizovat orzhodnutí ÚS. Z vašich výroků jednoznačně vyplývá jak málo je vaše strana garantem průchodu práva a jak dokážete jako politici, kteří rozumí všemu komentovat dílčí poznatky, které vyplývají z rozhodování ÚS. A nezbude než si vzpomenout na jednoho velkého politika na Slovensku Vlada Mečiara
a jeho přístup k ÚS a vidět jak blízko k němu má vaše strana.
24. 04. 2008 | 12:44

Václav napsal(a):

Pane Sobotko , máte opravdu přesvědčivé argumenty ,protože ve Finsku a v ostatních státech EU funguje všechno tak jak fungovat má a tamější stav se blíží ideálu.Jenom mi není jasné , proč už se tam neodstěhujete a nezačnete žít konečně v ráji s dokonalým demokratickým systémem.Tam už jim chybějí jenom Vaše vyprávěnky o Gottwaldovi.
24. 04. 2008 | 12:48

Antonín Hrbek napsal(a):

Že blbost nekvete jej v Senátu je dalším důkazem poždavek "povodňového" Igora Němce, aby praktičtí lékaři a soukromí specialisté nauváděli na recepty adresu ordinace neboť je to prý v rozporu se zákonem na ochranu osobních údajů a adresa ordinace může být totožná s adresou bydliště.
Pan Němec jaksi zapomenul, že adresa ordinace praktického lékaře nebo soukromého specialisty je v každém telefonním seznamu, protože jinak by ho nikdo, kdo potřebuje, nenašel. Mimo jiné je to také úřední dokument, který je béz adresy bezcenný. Pokud to násilím prosadí, tak budu žádat, aby všichni soukromí podnikatelé nebyli povinni na své faktury povinni psát adresy svých provozoven, protože u řady OSVČ je adresa provozovny totožná s bydlištěm.
Další "umětel".
24. 04. 2008 | 12:57

Dee21 napsal(a):

POKUD SI ZAMĚSTNANEC PLATÍ POJIŠTĚNÍ, TAK TAKY NA NĚHO MÁ PRÁVO ! A jestli ne, tak žijem ve státě, který se chová jako diktátor !!! Už se nemůžu dočkat na volby v roce 2010, kdy vláda ČSSD, dá všechno opět do pořádku po amatérech z řad ODS !!!
24. 04. 2008 | 12:58

Terry napsal(a):

"...stát totiž přijde o obrovské peníze, které by se jinak točily ve zdravotním a sociálním systému."

Pane senátore Sobotko,
stát od roku 1992 (a tehdy za vlád ODS) a dále i za vlády ČSSD přišel o tak obrovské peníze (vytunelovaná privatizace, vytunelované investiční fondy, opakované oddlužování bank, krachy bank a pojišťoven a penzijních fondů, prohrané arbitáže....), a bylo to vinou politiků (!!!!), že toto současné "úsilí" a debaty, jestli v ordinaci platit 30 Kč a za recept 30 Kč a platit či neplatit nemocenskou, jsou v porovnání s tím trapné.

Pokud ÚS podotkl, že stát se neumí vypořádat s "fingovanými" nemocenskými a takto "postihuje" i slušné občany, kteří onemocní, tak se to dá zevšeobecnit:

Čím větší gauner, tak tím více je stát impotentní se s ním vypořádat.
"Slušnému" občanovi FÚ pošle (a to se stalo!!) uřední dopis, ofrankovaný 14 Kč s výzvou zaplatit 4 Kč dluhu. Ministerstvo financí "odpustí" dobře zapsanému "podnikateli" penále 28 miliónů.
Jedna vláda uzavře smlouvu na výstavbu dálnice, následná ji jako "šíleně nevýhodnou" zruší a na pokutě zaplatí stát (=zaplatíme všichni !!!) 660 miliónů.
A nic se neděje!!!!
Dokud nebudou POLITICI hmotně a trestně zodpovědní za škodu, kterou svým nekompetentním jednání způsobí, tak je nic nedonutí chovat se zopovědně a slušně.
Ale škodná nikdy dobrovolně škodit nepřestane, ta se musí odstřelit (zeptejte se kolegů - myslivců, třeba exministra Palase).
24. 04. 2008 | 13:06

jjojojo napsal(a):

Pane Sobotko, raději se příště zdržte komentáře.
24. 04. 2008 | 13:12

Novák napsal(a):

Pane-ještě doktore (nebo to zabalíte jako Julínek?) - měl by jste se držet svého kopyta. Ekonomice vůbec nerozumíte, ale co je horší - Vy otevřeně lžete.

Ve svých posledních třech příspěvcích stále dokazujete o ne moc prograsivním myšlení. Je až s podivem, že takto uboze argumentující lidé mohou zastávat tak vysoké státní funkce.

Není co se divit, když vedoucí silou je strana, která svá vítězství postavila na podvodech, lhaní a korupci. Pane (ještě) doktore zamyslete se nad sebou a neobtěžujte nás.
24. 04. 2008 | 13:17

ad1 napsal(a):

Pan Sobotka je jeden z nejvetsich politickych a zrejme i lidskych lharu a podvodniku na nasi politicke scene! Slysel jsem jej osobne lhat o vecech uplne jasnych. Mel by vratit lekarsky diplom! Jak muze clovek-lekar bytostne lzouci vecer co vecer usinat? Nebo je pan primar jiz davno dusevne nesvepravni? Tim hur nejen pro nej, ale i pro tento stat. Toto jsem ochoten kdykoliv rict p. Sobotkovi z Liberce do oci osobne i verejne!
24. 04. 2008 | 13:20

Pepa 3 napsal(a):

Pátý blog autora - pátý naprosto demagogický a scestný blábol. Nedovedu si představit, kam až by pan Sobotka zašel, kdyby nadpoloviční většinu ústavních soudců nejmenoval Klaus s posvěcením ODS-senátu.
Pane Sobotko, nemocenské dávky jsou vypláceny na základě nemocenského pojištění (součást sazby SP), které si platí každý zaměstnanec a jeho zaměstnavatel. V loňském roce byl přebytek tohoto pojištění cca 20 % z vybrané částky. Takže stát nepřijde o žádné obrovské částky, ale nebude mít možnost tyto obrovské částky v podstatě ukrást těm, kterří je zaplatili. Pokud současně se zrušením výplaty v prvních třech dnech nesnížil sazbu pojistného, tak o nic jiného než o krádež nejde. Nebo máme platit povinné pojistné a jako plnění při pojistné události - nemoci - nedostat nic?
Poukazujete na Finsko a některé další státy EU. Nevím jestli se jedná o stařeckou demenci nebo lenost, každopádně jste si nezjistil skutečnost, že v těchto zemích v pravních dnech platí zaměstnanci nemocenskou zaměstnavatel, a to ve většině případů ve 100 % výši. Pokud byste toto prosadili, pak by Vás asi vaše voličská opora příliš nepochválila.
24. 04. 2008 | 13:25

David napsal(a):

Až se pan Sobotka zaslouží o to, aby poslanci a senátoři nebrali po dobu své nemoci plný plat, včetně i těch prvních tří dnů, tak mu budu věřit, že to myslí i s námi ostatními dobře. Zatím je pan Sobotka pro mne nedůvěryhodný politik a sním i celá ODS, která tento naprostý chaos zavinila svou neschopností slušně vládnout.
24. 04. 2008 | 13:26

RUMCAJS napsal(a):

Naprosto s Váma souhlasím p.Sobotko.V konečném důsledku na ty poctivý nemocný zbude méně, protože armáda simulantů ty naše společné úspory rozebere.
Právě tak jak rozhodl ústavní soud,bude na toto opatření doplácet právě ten poctivý občan.
24. 04. 2008 | 13:27

Pepa 3 napsal(a):

A ještě něco. Zrušení nemocenských dávej za první tři dny nemoci je podle Vás "systémovým opatřením řešícím extrémní krátkodobou nemocnost"? No to jsem se pobavil Vaším pohledem na "systémovost řešení". Ti kteří to zneužívají (kolik je to procent?) si píší neschopenky sami? A nebo jim je vypisují lékaři, kterým jste svoji reformou nasypali 30 Kč za každé otevření dveří? Nejste náhodou lékař? A obrovský deficit není jen vinou ODS, ale především nápravou "úspěchů" Klausových vlád.
24. 04. 2008 | 13:33

Al Jouda napsal(a):

....stát totiž přijde o obrovské peníze, které by se jinak točily ve zdravotním a sociálním systému.
Zlatá slova ! Na jedné straně mažete lidem med kolem huby, jak vydělají na novém daňovém systému a na druhé straně byste chtěli okrást (a ve skutečnosti už za 1/2 roku okradli) nemocné občany o peníze, které jim právem v nemoci náleží ! Snad se tímto rozhodnutím ÚS rozsvítilo i v lebkách voličů ODS.
Jinak pane doktore, jak Vám chutnají koňská vejce od dodavatele Julínek-Cikrt ?
24. 04. 2008 | 13:36

xixao napsal(a):

RUMCAJS

Kdezto v roce, kdy doslo v hospodareni ZP k prebytku a vratily se do cernych cïsel byly asi vsichni simulanti na dovolene a varati se nyni aby vyuzili rozhodnuti US a rozebrali ty nase spolecne uspory.
24. 04. 2008 | 13:47

Memory napsal(a):

Souhlasím s reakcemi čtenářů. Poctivý pacient po uzdravení nastoupí do práce, kdežto simulant se stejnou diagnózou marodí několikanásobně delší dobu a "necítí se" ještě v pořádku. Lékař ho pro jistotu nechá ještě doma, aby se nestalo že svým rozhodnutím mu způsobil komplikace.Takže pro simulanty ty 3 dny nejsou až taková ztráta.
24. 04. 2008 | 14:00

RUMCAJS napsal(a):

xixao:
S případy, kdy se někdo hodí marod, jen aby si něco zařídil,se setkávám (spíše setkával a zase budu setkávat) dnes a deně. To, že VZP jednou skončila v +, to jaro nedělá.Navíc zcela evidentně bude vyvíjen tlak zdravotníků, aby do nich šlo stále více peněz,
takže efekt zisku u VZP je jednorázová záležitost.
24. 04. 2008 | 14:01

badatel napsal(a):

to autor,
vážený, můžete objasnit na základě čeho se domníváte, že ústavní soud je politický?
Politické je někoho zákonem nutit platit zdravotní pojištění.
Dejte lidem svobodu jako v USA, ať si sami zváží chtějí-li si platit pojištění, nebo cash u lékaře, nebo zemřít neléčen.
Pokud ale občana nutíte platit zdravotní pojištění ze zákona, tak v případě nemoci mu plaťte.
Kontrolujte však lékaře, nevydávají-li neschopenky zbytečně a zároveň i ty nemocné, jak se léčí.
V tom není žádná politika.
24. 04. 2008 | 14:06

Vico napsal(a):

U Topolánka alespoň člověk ví na čem je. Jeho lampasácké způsoby se mohou krutě nelíbit, ale je to stále lepší, než pan Sobotka, který se stylizuje do role anglického lorda,člověk skoro vidí na jeho hlavě cylindr a v ruce hůlku s perleťovou hlavicí, a přitom je to demagog toho nejhrubšího zrna. S tímto člověkem nemá smysl ani věcně diskutovat. Jeho krátké blogy jsou tak výmluvné, že i pravicový volič se musí rdít studem.
24. 04. 2008 | 14:12

Firemann napsal(a):

Pane Sobotko(nevím jestli Vám toto oslovení vůbec přísluší),jak se tento Váš výpotek slučuje s Vaším krédem kde jste jako lékař i politik přísahal,že budete lidem pomáhat a né škodit.Zatím na co jste v senátě prosadil to bylo občany poškodilo.Proto souhlasím s názorem "Terryho" ohledně škodné.
24. 04. 2008 | 14:14

Železnohroský napsal(a):

Je to divnej svět...
Povinně platím zdravotní pojištění, a to tak, že až budu nemocný, pojišťovna mi zaplatí léčení.
Platím tzv. povinné ručení, a to tak, že až nabourám, pojišťovna zaplatí škodu tomu, koho nabourám.
Jenže jsem-li nemocný, nedostanu tři dny ani korunu.
Jenže nabourám-li někoho, pojišťovna bude peníze vymáhat na mně.
Je to divnej svět, paní Mullerová...
24. 04. 2008 | 14:16

Aleš napsal(a):

http://www.lidovky.cz/dovol...

jasnější motivace ÚS- proti platbě pojistného má být plnění.
24. 04. 2008 | 14:19

Boleslav D. napsal(a):

Pane Sobotko, politikovi (nota bene v takove funkci, jakou mate Vy) proste naprosto neprislusi takto komentovat rozhodnuti Ustavniho soudu. Nejlepsi by asi bylo, kdyby o vsem zase rozhodovala Strana a Vlada, resp. UV ODS, ze?
24. 04. 2008 | 14:19

Vladimír napsal(a):

"Jako lékař i jako politik jsem přísahal, že lidem budu pomáhat a ne škodit."
Jako motto je to dobré, ale v praxi nevydařené.
Pane Sobotko, dám vám po přečtení Vašeho blábolu zdarma radu: Raději skončete se všemi funkcemi a přestaňte i s Vaší stranou slušným lidem škodit.
24. 04. 2008 | 14:28

wanblu napsal(a):

Pane Sobotko,
Vám vadí, že ostatní dostanou o 3 dny nemocenské navíc, která pokud si dobře vzpomínám se stejně krátí na 30 nebo 40 procent. Není Vám stydno, že vy v době nemocenské berete plat? Sám pijete víno a druhým vodu.
24. 04. 2008 | 14:31

hanah napsal(a):

Je zvláštní, že levicově orientovaným diskutérům vadí 3 dny "marodění" zadarmo. Nevadí jim ale, když jejich spoluobčané systém zneužívají skutečně na jejich úkor, protože to prostě na výplatní pásce nevidí.
A co považuji za nejvíc varující, že rozhodnutí Ústavního soudu krátkozrace vítají, aniž by si uvědomovali funkci ÚS ve společnosti a nevadí jim, že toto rozhodnutí je skutečně rozhodnutím politickým.Úroveň odůvodnění rozhodnutí panem zpravodajem-ústavním soudcem je strašná.
24. 04. 2008 | 14:38

pavla napsal(a):

hanah
to, že máte nárok na nemocenskou, určí lékař, ne pacient. Lékaře kontroluje LPK (léčebná posudková komise). Tito lidé jsou neschopní a nepoznají, že jsem simulant? Neměli by pak všichni vrátit diplomy? Existuje studie, z které je patrné, kolik bylo zbytečných nemocenských. Berete v úvahu, že jsou profese, kde s nachlazením a tepltou nejste schopen pracovat?
24. 04. 2008 | 15:01

Petrman napsal(a):

Sobotko, Sobotko, kázat vodu a pít víno to umíte dobře......Vy nechápete rozhodnutí Ústavního soudu a já zase nechápu proč mají mít poslanci a senátoři mimo jiné výhody také plný plat po dobu nemoci.
Až budete zase něco kritizovat tak začněte nejdříve u sebe.
24. 04. 2008 | 15:18

Jf napsal(a):

Myslím, že rozhodnutí ÚS má v demokratické společnosti právo kritizovat občan, také novinář, třeba pan Kamberský v HN, byť s ním nemusím souhlasit. Všichni ho však musí respektovat. Ovšem členové vlády a obou komor Parlamentu nechť jsou zticha. Rozhodnutí ÚS, ať je jakékoliv, stojí nad jejich rozhodnutím a oni ho zvrátit nemohou. Proč naše vládnoucí strana nevedla dosud takovouto diskusi k žádnému z dosavadních nálezů ÚS? Jiná rozhodnutí ÚS snad nebyla politická? Lidé, zamyslete se trochu.
24. 04. 2008 | 15:21

vomastek z hradu napsal(a):

Jste demagog jak vysitej (a z oci do oci bych tykal). Az budou u nas takovy silnice jako ve Finsku, kupni sila jako Finsku a demokracie jako Finsku, pak si ty 3 dny klidne vemte. Ale dokud budete mit vy 6 mesicu (slovy PUL ROKU) nemocenskou placenou, tak nezvante jako ti pitomci, co tu nemocenskou zneuzivaj. A ze nemocnost klesla ? No bodejt by ne, lidi si brali dovoleny. Ale todle se bejvalym komancum nevysvetli.
24. 04. 2008 | 15:33

pesavar napsal(a):

Vážený pane Sobotko,

kdysi jsem vás pokládal za svého druhu naději ODS. Po několika vašich mediálních vyjádřeních z poslední doby jsem si však jist, že jste jeden z nejtvrdších, respektive nejzavilejších fanatiků a demagogů, jací se pohybují po naší politické scéně.

Škoda.
24. 04. 2008 | 15:34

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden urážlivý příspěvek, který byl v rozporu s Kodexem diskutujích.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
24. 04. 2008 | 15:36

Lila napsal(a):

Vážený pane senátore,

brala bych Vaše argumenty, pokud by politici - poslanci i senátoři - šli sami příkladem. Jenže skutečnost je jiná, nejsem závistivý člověk, ale neujde mi, že sobě "výdobytky" nijak neomezujete, spíš naopak a šrouby utahujete ostatním.

Co myslíte, že udělají lidé, kteří sotva vyjdou s výplatou (např. pokladní v supermarketu, vdova s dětmi, atp.) v případě chřipky? Přechodí ji, protože přijít o peníze za tři dny si nebudou moci dovolit. V konečném důsledku to vyjde dráž, než když se člověk s teplotou a nachlazením vykurýruje během tří prvních dnů.

A co se týká soudů, pak daleko víc mne šokoval rozsudek českobudějovického soudu, který ve věci krumlovských zastupitelů rozhodl, že do rozhodování samosprávných orgánů nemůže nikdo zasahovat, tedy ani soud.
Jinými slovy: když se domluví nadpoloviční většina v zastupitelstvu (a to není žádný problém), mohou si mezi sebou navzájem rozprodat veškerý movitý i nemovitý majetek města za 1 Kč, a vše bude OK. Občanům zůstanou dluhy a oči pro pláč.
24. 04. 2008 | 16:13

Karel napsal(a):

Sobotka je politický pedofil.
24. 04. 2008 | 16:48

Karel napsal(a):

Pane Sobotko,a jak to mají poslanci ve Finsku s nemocenskou?
To pro sebe raději nezavedete, že?
Je vidět, že vaše inteligence je velmi nízká, jak jste mohl vystudovat lékařskoufakultu. Jenom na dělnický původ?
24. 04. 2008 | 16:52

Martin napsal(a):

Sobotko, vy jste predstavitel statu, tak si nestezujte na soud ze nechyta konkretni podvodniky. To je VASE prace. Rozhodne neni vasi praci trestat vsechny obcany za VASI neschopnost.
24. 04. 2008 | 16:53

Ivan napsal(a):

Pane předsedo, že stát ušetřené prostředky využije a napadat soupeře že ten jen rozhazuje je stejné, jak napadat ústavní soud za rozhodnutí. Doporučuji Vám, pokud ještě trochu ovládáte svou profesi, vraťte se k ní. Vy nejste politik, vy politikaříte, opravdu dobrá rada pro Vás, takto lidem nepomůžete, i když by to mělo být Vaším cílem, takto jen totálně zblbnete. Váš kolega ze senátu, tedy podřízený v senátu Vám, tam již asi dospěl, veřejným přiznáním, že medicína už mu nic neříká (obrazně), asi proto ji může řídit.
24. 04. 2008 | 17:04

SuP napsal(a):

Ano lidičky -
až tu bude stejná kupní síla jako ve ....(Finsku, Nemecku ....)... To je hezká myšlenka. Ale když se polovina toho , co se vydělá, aby se daly zlepšovat životní podmínky (tedy i kupní síla), projí v různých neopodstatněných dávkách, tak to bude trvat hooooooodně dlouho! Záleží, jak ty díry v cedníku budou velké, protože zase o tolik větší přítok zajistit nedokážeme.
24. 04. 2008 | 17:38

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Karle,

původně jsem chtěl Váš text s označením "politický pedofil" smazat s odvoláním na Kodex diskutujících, ale pak jsem si uvědomil, že vlastně vůbec netuším, co tím chcete říct.

Můžete mi to prosím nějak objasnit? Nerad bych mazal jen tak ze setrvačnosti.

Děkuji předem.

Libor Stejskal, editor blogů
24. 04. 2008 | 17:44

JC napsal(a):

No nazdar, tady je rudo,
odcházím pá pá,
24. 04. 2008 | 17:51

Mendys napsal(a):

Pane předsedo,
kdybyste nechali celý reformní balík projít řádným projednáním jak ve Sněmovně, tak i v Senátu, nemusel byste tady tak demagogicky lhát. Mohli jste tím odstranit nedostatky, ale projednání ve zrychleném řízení tak důležitých věcí je Vaše zodpovědnost,nehoráznost a ukázka Vaší představy demokracie. Za Vaši aroganci moci Vám dal ÚS alespoň malou lekci a doufám, že ne poslední.
24. 04. 2008 | 17:52

Jan napsal(a):

Je docela zábavné se každou chvíli dozvědět od někoho z modrých diskutujících, který si za Klausova zhasnutí natuneloval do vlastní kapsy, z toho si vystavěl firmu a nyní se tváří jako dobrodinec a slušný občan, že je tu velký dluh a reforma že musí bolet. Ano, ať bolí toho, kdo ty dluhy svým životem nad poměry skutečně zavinil. Že by to byli ti zaměstnanci ( zdr. sestry, poldové, hasiči, učitelé, řidiči apod.), kteří si jen tak tak stihnou z almužny udržet nájemní ( v lepším případě družstevní) byt v paneláku a na chodníku mají 10 let starou feldu? Ty prachy z dluhů jsou asi někde jinde, že?
24. 04. 2008 | 17:53

Václav napsal(a):

Pane Sobotko , nedá mi , abych se Vás jako zasvěcence a předsedy Senátu nezeptal na to , co je větší zrůdnost ,jestli pobírání nemocenské v prvních třech dnech -na kterou si ještě navíc platím a nebo, když mám jako předseda Senátu auto s řidičem zdarma a vedle toho pobírám ještě 40000 kč na dopravu.To si nedovolili ani komunisti.Je to jeden velkej hnus velebnosti a okrádání daň.poplatníků .Mají to také ve Finsku?
24. 04. 2008 | 17:54

hanah napsal(a):

Dobrý den pane Stejskale,
mám chuť napsat něco ......peprnějšího na adresu zdejších socanských diskutérů, ale Vy byste mi to asi smazal, že ? :-)
24. 04. 2008 | 18:13

Domovník napsal(a):

Jak čtu příspěvky stálých diskutujících, tak dnešek je vyjímečný v tom, že se všichni shodujeme v názorech na předsedu senátu. On opravdu co řekne tak perla. Jeho kolegyně Němcová u US také přiznávala, že na otázky soudců nezná odpověď. Takových je na naši politické scéně několik desítek, co neví, co schvalují. Je smutné, že se jedná o špičky sněmovny a senátu. Tu vzácnou shodu v názorech bychom měli oslavit - nebo společně zaplakat, co to volíme za chytré hlavy.
24. 04. 2008 | 18:17

Novák napsal(a):

Pane hanah nemusíte prosit pana Stejskala o dovolení Vašich standartní sprostých mozkových průjmů. My co semtam projedeme blogy, tak víme co ve Vás je. Je Vás pár co zde přismrádáte, ale to tak ve společnosti bývá - mezi slušnými lidmi se semtam najde nějaká plíva.
24. 04. 2008 | 18:38

zajda napsal(a):

Souhlas s clankem. Vetsina diskutujicich si neuvedomuje nekolik zakladnich veci. Jde o nemocenske pojisteni, zatim je to rovna dan. Pri uzavirani pojistky se nepojistujete na prkotiny, ty zvladnete sami, ale na necekanou velkou udalost, ktera by Vas mohla financne potopit na delsi dobu. Kazdy sam dobre vi, kolikrat je do roka kratkodobe nemocen a ze je to udalost temer jista, nikoliv nahodna a tak by si mel vytvorit pro sebe a svou rodinu financni rezervu. Ze spolecneho mesce nemocenskeho pojisteni bychom meli spise podporovat ty, kteri dlouhodobe marodi a diky nemoci nebo urazu spadnou na financni dno. Tri dny bez podpory z nemocenskeho pojisteni prezijete se skripenim zubu, ale zit pul roku z nemocenske v te vysi jak je dnes vyplacena prezijete jen za pomoci vetsich uspor nebo prispevku cele rodiny.
24. 04. 2008 | 18:42

stejskal napsal(a):

Dobrý den, paní hanah.

Smazal.

Stejně tak, jako kdyby někdo psal něco urážlivého na Vaši adresu ;-)

Libor Stejskal
24. 04. 2008 | 18:44

kočka šklíba napsal(a):

hanah: a proč peprnějšího? máte spíše nějaké argumenty, které by těm"socanským diskuterům" jejich odpovědi Sobotkovi vyvrátily?, ano jeden jste uvedla, ale já si nevšimla, že by zde někdo shcvaloval zneužívání nemocenského, a vaše hodnocení ÚS ve vašem prvním příspěvku je jenom prázdné plácání bez nějakých konkrétních údajů, takže se zdá, že argumenty schází
24. 04. 2008 | 18:49

hanah napsal(a):

To kočka šklíba
peprnějšího proto, že to tak prostě mám, když vidím, že někdo něco nepochopil nebo pochopil jen velice povrchně. Proto nejsem aktivní v politice,páč bych asi někdy chtěla použít sílu :-)
Problém je v tom, milá kočko, že asi málokdo z Vás tady chápe roli Ústavního soudu. Ten pouze dohlíží na soulad přijímaných zákonů s Ústavou.Nic víc nic míň. Nepřísluší mu hodnotit práci vlády, nepřísluší mu hodnotit dopad ani záměr zákonů. Je velmi nebezpečné pro společnost, když si takové zásahy ÚS osvojí a nic se neděje... Už jednou pokud si dobře vzpomínám rozhodl o volebním zákonu s tím, že by přijetí novely nebylo v současné politické situaci nejvhodnější...To je prostě strašné a mělo by to být strašné a burcující pro každého.
To L.Stejskal
smažte prosím Nováka, uráží mě velice ...
24. 04. 2008 | 19:12

pavla napsal(a):

hanah
jediná, která chápe? Znáte příslovi? Kdo se sám sebe chváli jakoby se ho..... mazal?
24. 04. 2008 | 19:59

SuP napsal(a):

Jene -
uvažujete jako hňup a prezentujete se podobně. Vaše představy o budování životní úrovně jsou infantilní. Zřejmě moc zkušeností v oboru, který kritizujete nemáte.
24. 04. 2008 | 20:11

Saliven napsal(a):

SuPe, můžete mi prosím objasnit, kde jste vzal informaci, že se půl toho, co se vydělá projí v dávkách? Sociální dávky včetně nemocenských a mateřských jsou cca 100 mld. To je desetina rozpočtu.
24. 04. 2008 | 20:23

hanah napsal(a):

To pavla
ano, na zdejším fóru zdá se jediná. Alespoň jediná, která sem dnes napsala.:-)
24. 04. 2008 | 20:23

stále rebel napsal(a):

Sobotko, trochu lidové tvorby.

Baví se dva kamarádi v hospodě. První říká: "Do dvou let tu máme nefalšovaný modrý
kapitalismus se vším, co k tomu patří." Druhý na to: "Mě nenasereš, já mám rakovinu!"

Na zledovatělém chodníku se opatrně pohybuje babička, ale i přes všechnu opatrnost
přece jen uklouzne a spadne. Přiskočí k ní všudypřítomný urostlý "chlap s gulama"
Topolánek a pomáhá jí na nohy. Babička mu děkuje: "Synku, jak bych se ti jen odvděčila?"
"To je jednoduché, babičko, stačí, když mé straně ve volbách dáte svůj hlas."
"Ale synku, synku, já jsem upadla na zadek, ne na hlavu!"

http://www.modre-bratrstvo....
http://www.modre-bratrstvo....
24. 04. 2008 | 20:29

pavla napsal(a):

to hanah
asi jste mů dotaz nedočetla, nebo neznáte to přisloví.
24. 04. 2008 | 20:30

Saliven napsal(a):

hanah:
Pokud dopad zákonů je v rozporu s nějakým ústavním právem, tak je zcela legitimní, pokud takovou normu ÚS zruší. S tím vaším chápáním to asi zas tak žhavé nebude.
24. 04. 2008 | 20:35

hanah napsal(a):

To pavla
četla a znám.
A co víte Vy o ÚS ?
24. 04. 2008 | 20:36

hanah napsal(a):

To Saliven
s jakýmpak ústavním právem byla tato zákonná úprava v rozporu?
Je podle Vás v pořádku odůvodnění pana zpravodaje?
Je podle Vás v pořádku, že Ústavní soud vyslýchá členy vlády?
24. 04. 2008 | 20:38

RUMCAJS napsal(a):

Ve větších podnicích klesla nemocnost o 20%. Když opomenu úspory pro stát.rozpočet,tak daleko větší úspory ve formě snížení výrobních nákladů v důsledku odstranění nutnosti "improvizovat" se mohlo projevit u firem a následně u spotřebitelů.
Tedy mohlo projevit.
Bohužel je dost troubů, kteří budou rozhodnutí US tleskat, aniž by si uvědomili, co za podporu simulantů budou muset zaplati.
Sladká nevědomost!
24. 04. 2008 | 20:44

Saliven napsal(a):

hanah:
Součástí ústavy je listina základních práv, kde se praví:

Článek 30
(1) Občané mají právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci, jakož i při ztrátě živitele.

Vy jste asi ve své neskonalé chápavosti odůvodnění rozsudku ÚS nečetla, že?

To, že ÚS vyslýchá členy vlády je naopak výhodou vlády, že může obhájit smysl zákona, aby ÚS rozhodl nade vší pochybnost.

Zde se můžete dozvědět veškeré podrobnosti k rozsudku.
http://www.concourt.cz/scri...
24. 04. 2008 | 20:51

Saliven napsal(a):

RUMCAJS:
Tleskat netleskat, pokud je něco v rozporu s ústavním pořádkem, tak se to zrušit musí. Od toho tu ten Ústavní soud je.
24. 04. 2008 | 20:53

pavla napsal(a):

to hanah
vy jste kantorka a já žák, že mně zkoušíte? Sebevědomí máte na rozdávání.
24. 04. 2008 | 20:55

Saliven napsal(a):

Tato citace vystihuje podstatu rozsudku ÚS:

"Zmíněná část devatenáctá (bod 3 a násl.) přinesla odložení poskytování nemocenského, které se nebude poskytovat po dobu prvních tří kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti či nařízené karantény. S tím nelze souhlasit, protože systém nemocenského pojištění je založen na pojistném principu, který má sloužit k ochraně při pojistné události, jíž je v tomto případě nemoc. Tento systém byl nastaven lépe už v zákonech na počátku minulého století. V ustanovení § 6 zákona č. 689/1920 Sb. bylo totiž stanoveno, že pokud trvá nemoc déle tří dnů, a je-li nemocný neschopen výdělku, náleží mu, ode dne onemocnění, v zákoně uvedené denní nemocenské. Novou úpravou tak došlo k porušení práva pojištěnců a systém nemocenského pojištění tak jen supluje zdroje ke krytí deficitu státního rozpočtu."
24. 04. 2008 | 20:59

wanblu napsal(a):

To Rumcajs
Dívám se na to z jiného hlediska. Ti, co chytračí s nemocenskou jsou a budou. Umí si prostě vypočítat, jak dlouho musí marodit, aby se jim vyplatila. V tom, aby se neznuživala by měli být zainteresovaní také lékaři. Dnes ale nikdo neví jak se odrazí přechozené chřipky a jiné onemocnění na zdravotním stavu obyvatelstva za 10 - 15 let,zda nemoci nebude více a dlouhodobějších. Přechozené nachlazení může mít i jiné následky než jenom zápal plic. V průměrné délce života nejsme na tom až tak dobře.
24. 04. 2008 | 21:08

RUMCAJS napsal(a):

Saliven:
Já si naopak myslím, že tak jak to odůvodnil US, totiž že by to to doplatili ti poctivý, je přesně naopak. Ti na to dopláceli před tímto zákonem.
Nyní budou zas.
Jde jenom o úhel pohledu.
24. 04. 2008 | 21:11

RUMCAJS napsal(a):

wanblu:
Kůli třem dnem nikdo chřipku přecházet nebude.
24. 04. 2008 | 21:14

hanah napsal(a):

To Saliven
nepíšu o ničem co jsem nečetla nebo neznám. Trvám na tom, že zde rozpor není (viz. přiměřené hmotné zabezpečení), nikde není stanoveno na co přesně mají právo pojištěnci, tudíž nemohlo dojít k porušení jejich práv a tudíž je to rozhodnutí politické.
To pavla
do role žákyně se pasujete sama, nezkouším Vás, jen mě zajímalo, zda víte o čem píšete.
Všem hezký večer
24. 04. 2008 | 21:17

Saliven napsal(a):

hanah:
Trvejte si jak chcete, nemáte žádnou kvalifikaci ke zpochybňování rozhodnutí Ústavního soudu.

Podle vás je nulové hmotné zabezpečení přiměřené? LZPS fundamentálně trvá na neurčitém, ale přiměřeném zabezpečení. Pokud je nulové, tak NIKDY nemůže být z logiky věci přiměřené.
24. 04. 2008 | 21:22

wanblu napsal(a):

Rumcajs
no právě, já zase si tím nejsem tak jstá. Máme asi rozdílné zkušenosti. V tom se asi nezhodnem.
24. 04. 2008 | 21:23

pavla napsal(a):

hanah
Já jsem akorát pochopila, že jste drzá a domýšliva.
Myslím si, že se Vám to snaží tady vysvětlik tolik lidí, že je zbyteční abych se opakovala
24. 04. 2008 | 21:27

Saliven napsal(a):

RUMCAJS:
Každý má právo na přiměřenou podporu, pokud žádnou nedostává je to v rozporu s LZSP. Co na tom víc řešit? ÚS zkoumá ústavnost a tohle je evidentně v rozporu jakkoliv to může být dobře (i když podle mého není, ale to je věc názoru).
24. 04. 2008 | 21:28

hanah napsal(a):

To Saliven
Tak vidíte - teď tvrdíte něco, o čem nevíte zhola nic.
24. 04. 2008 | 21:29

RUMCAJS napsal(a):

Nejsem odborník na LZSP, ale ve Švédsku to bude asi jinak. Když můj známý navštívil tuto zemi, překvapilo ho, kolik tam podkává bezdomovců. Bylo mu vysvětleno, že lidé, kteří tam nějakým způsobem překročí zákon,přichází o všechny sociální výhody.
Tak někde to asi jde, nota bene v socialistickém státě.
24. 04. 2008 | 21:34

NEDE napsal(a):

P.Sobotko,co Váš příspěvek,to neskutečný paskvil.Po tom posledním a následných zasloužených reakcích jsem myslel,že už nám dáte pokoj (aspoň tady!)To,co jste napsal dnes,není ani "doktorské",ani politické.Je to zase jen modré a hloupé (což očividně jedno jest),demagogické,člověka s titulem nehodné.Politiku jste zaměnil s politikařením,psát neumíte a už se to těžko naučíte a dnes jste projevil i značné slabiny medicínské (viz kvalifikované zdůvodnění v mnoha komentářích výše).Co vlastně umíte? Kdy už se stáhnete z očí i mysli?
24. 04. 2008 | 21:43

Saliven napsal(a):

hanah:
Pokud nejste odbornicí na ústavní právo (o čemž pochybuju), tak si za svým názorem stojím.
24. 04. 2008 | 21:44

Zacheus napsal(a):

Kdo jiný ,než předseda Senátu, horní komory našeho Parlamentu, by měl bez diskuse podporovat rozhodnutí Ústavního soudu?

A s jakou pokorou vnímá toto rozhodnutí další vrcholný ústavní činitel, premiér Mirek Topolánek? Podle dnešního Práva sice řekl, že nález Ústavního soudu respektuje, ale vzápětí dodal: "Budeme muset hledat jiné nástroje, které nám umožní dosáhnout téhož cíle". (!!).

Jestliže tímto způsobem přistupují k rozhodnutí ústavního soudu nejvyšší ústavní činitelé, jak lze předpokládat, že ostatní občané budou respektovat autoritu státu?

Kde už to jsme?
24. 04. 2008 | 21:46

vlk napsal(a):

Pane Přemysle Sobotko, soudím, že váš stav je léčitelný!

Argumentace, že jinde je to jinak, , ta vám není trapná a tristní? Ústavní soud totiž porovnává pozici předmětných zákonů VUČI ČESK0, nikoliv ffinské ústavě. Není tedy vůbec relevatní, jestli někdo v Evropě neco má stejného nebo ne.

Zrovna tak je úplně lhostejné, jak to bylo či nebylo za první republiky a jestli nemocenskou první tři dny začal platit Gottwald. To je argumentace typu - nepotřebujeme stavět dálnice, protože za první republiky taky nebyly a první dálnice u nás postavili komouši. Takže jsou určitě špatné..

A pro mne je naprosto logické, že zrovna tohle Ústavní soud shodil. Jestliže totiž zavádíte hospitalizační poplatek a současně odepřete dávku nemocnému, pak prostě provádíte naprosto jasnou antisociální politiku.
AÚstavní soud to shledal protiústavním.
A naprostý blábol je náznak, že snad Ústavní soud rozhoduje politicky. Soud, kde většinu soudců jmenoval už Václav Klaus.... A schvaloval senát. Byť ne s dnešní absolutní většinou ODS.
Kdyby US skutečně rozhodoval politicky, musel zamítnout na první stání onu "reformu" jako celek.
Je zajímavé, že nikoho z ODS ani nenapadlo takto napadnout US po jeho prvním dílčím výroku.

Mezi základní výbavu politika by měla také patřit umění prohrávat s noblesou a pokora vůči moci soudní. Pro vás pojmy naprosto neznámé. .. dost hrůza . Vzhledem k funkci, kterou zastáváte.
24. 04. 2008 | 22:19

ivan vaško napsal(a):

Pane Sobotka, vy ovšem nemáte v případě nemoci nemocenskou ani krácenou ani nekrácenou. Vy jako správný poslanecký či spíše senátorský ýbermenš máte totiž plný plat. Takže tady prosím neblábolte něco o vývoji našeho demokratického systému k lepšímu a nenavážejte se do Ústavního soudu. Nesaháte mu ani po kotníky. A ty Gotwaldovské reminiscence u nás vyvolává nikoliv Ústavní soud ale chování vašich soukmenovců.
24. 04. 2008 | 22:30

PatientO.T. napsal(a):

Pane předsedo, svým článkem jste mne přesvědčil, že obě komory Parlamentu jsou plny hlupáků, kteří nejsou schopni akceptovat realitu, a vy jste zřejmě typickým představitelem našich senátorů. Jste stejně trapný jako např. fotbalisté, kteří po chabém výkonu, neschopni vstřelit gól, svalují drtivou porážku na rozhodčího. Vždyť co jiného než sudí je ÚS? Sporné situace rozhoduje dle svého přesvědčení, jeho rozhodnutí je konečné a nezvratné. Stanovisko soudu/rozhodčího musíte respektovat, nelíbí-li se vám, napište zákon nový/ hrajte fair. Kecy o političnosti ÚS si nechte, přispíváte jimi k hanebné politické kultuře v našem státě (mimochodem, kdopak jmenoval všechny ty apolitické Rychetské, Výborné a další?). Není snad pravdou, že případný opačný verdikt ÚS by vám přivodil spokojené mručení? Musíte prostě zlepšit práci; je to těžké, ale nezbytné, tak vzhůru do toho! Pro úplnost uvádím, že jsem pravičák neschopný nalézt na naší politické scéně volitelnou skutečně pravicovou stranu (prostě ji nemáme...).
24. 04. 2008 | 23:07

kočka šklíba napsal(a):

To hanah: aha, no tak sama jste jistě zjistila, že zneužívání nemocenské tady nikdo nepřivítal ani nechválil, že? Pak nechápu s vaším docela arogantním vystupováním, proč jste o tom vůbec psala? Snažila jste se odvést pozornost jinam? Snažila jste se své názorové oponenty obvinit z něčeho co nenapsali, vložit jim do úst něco co vůbec neřekli? Zřejmě ano a tohle je dost laciná metoda, nezdá se vám?
To by možná chtělo na vaší adresu něco peprnějšího, co myslíte, Hanah? A k té druhé námitce: ÚS zpolitizovaný, nejsem právník, tím méně odborník na ústavní právo, ale pokud Salivem cituje správně(a já si myslím, že ano), tak má pravdu jen z logiky výroků, někdy podle mě stačí jen logické myšlení.
25. 04. 2008 | 01:34

jarpor napsal(a):

Dobrý den

Respektuji výrok ÚS, a měl byste se tak chovat i vy, pane senátore. Mohu souhlasit s agrumenty snahy o zabránění zneužívání institutu nemocenské, ale to, že takovými "úsporami" se nakonec státní rozpočet vylepšuje, to je, myslím, zřejmé.

Přesto, že výrok respektuji, dovolím si tento komentář :

1.
Souhlasím s tím, že sociální pojištění, které je strháváno jako procento ze mzdy ( je jedno, jakým podílem tak činí zaměstnanec a zaměstnavatel ) nemá být použito např. na financování policie, jinak řečeno, snížením výplaty nemocenského nemá primárně sloužit k "vylepšení" státního rozpočtu. Tak nějak to konstatoval soudce zpravodaj.
2.
Výrokem ÚS je stav po 1.1.2008 protiústavní, pak ale stejně byl protiústavní stav byl i před 1.1.2008, neboť změna projednávaného zákona spočívala jen v rozhodnutí z 25 % na 0 % v prvních třech dnech nemocenské. Nic víc se z hlediska ústavy a Listiny ... nezměnilo. Navíc, v r. 2006 došlo taktéž ke snížení % nemocenské, už nevím z kolika % na těch 25 %. Nikdo si u ÚS nestěžoval, takže "nic se nedělo".
3.
Rozhodntí kolik % nemocenského bude zaměstnanci vypláceno a v jakém časovém úseku, je rozhodnutí politické, možná více či méně podloženo návrhy expertů. ( Proč 25 %, proč ne 80 %, ... proč po 3 dny, proč ne po 5 dnů, .... ). Vrátil-li ÚS stav před 1.1.2008 (zrušením části přijatého zákona) potvrdilo se, bohužel, že ÚS zůstal argumentačně v rovině politické, nikoliv právní. Přece v před 1.1.2008 "úspory" ve výplatách na nemocenskou rovněž "vylepšovaly" státní rozpočty. Nebudu spekulovat, jaký by byl výrok ÚS např. v případě, kydyby došlo ke snížení nemocenské z 25 třeba na 10 %.
4.
Vyjádření opozice o vítězství je minimálně neadekvátní. Každý bychom patrně chtěli, abychom dostali po dobu nemoci co nejvyšší procento nemocenské. To základní, aby se ze sociálních dávek neplatilo "vše ostatní" tak jak to dnes je (a jak tomu bylo i přer rokem 2008), to ÚS neostranil. Takže, svým způsobem prohráváme všichni.

P.S. Nečetl jsem odůvodnění, tento komentář výchází jen z informací z médií.
25. 04. 2008 | 07:34

Ferda napsal(a):

Pane Sobotko, už k vašemu minulému článku jsem napsal, že jsem dříve doufal, že vám se demagogie vyhne, ale jak vidět, jste jí už zasažen dokonale.
25. 04. 2008 | 07:41

houmelesák napsal(a):

Dobře mi tak, nemám čumět na internet a mám se věnovat něčemu smysluplnějšímu. Vím, že mě čeká blbá nálada a skoro fyzická nevolnost , a přece otevřu stránku pana Sobotky…
Řekněme, že člověk s chřipkou je krátkodobě nemocný. Dojde k doktorovi, vysedí si tam frontu, dostane recepis na paralen (který si zčásti doplatí, protože VZP je příliš chudá instituce), a dva, tři dny se potí, nudí a nadává, že musí být doma. Jsem hluboce přesvědčen ( i když z toho nejsou oficiální statistiky), že takto „krátkodobě nemocných“ je drtivá většina. Podle MUDr Sobotky jsou tito lidé patrně „nepoctiví pacienti“, kteří připraví zdravotní systém o „obrovské peníze“. Pocticý pacient je zřejmě ten, který tu chřipku raději přechází a nakazí v MHD spoutsu stejných chudáků, nebo takový, který se na tu almužnu za nemocenskou vyprdne a vezme si dovolenou. Právě zdatní simulanti marodí spíše dlouhodobě, ale ty „nový systém“ spíše zvýhodňuje. To je prostě kolosální, co dokáže vysokoškolsy vzdělaný nabob vyprodukovat: tím, že nedostanu vůbec nic, jsem na tom lépe.
A nemelte pořád o nedostatku peněz! Provádějte státní zakázky za obvyklé ceny a budete jich mít habaděj – a věřte, že vím, o čem mluvím. Vy ovšem také, že…
25. 04. 2008 | 08:03

ivan vaško napsal(a):

Pane Sobotka, argument Ústavního soudu jste nevyvrátil ani jeden. Vy totiž o zneužívání nemocenské nevíte zhola nic. Ti, kteří systém zneužívali dříve, jej totiž vesele zneužívají i nadále. I když připouštím, že potom ze systému dostanou o něco méně. Přesto už dnes lze s naprostou jistotou říci, že právě u simulantů procento nemocnosti nekleslo vůbec. Pokud byste přišel do kontaktu s realitou, viděl byste to na vlastní oči. Naopak jste upletli bič na ty svědomitější, kteří marodí výjimečně a ještě si musí obvykle svoji práci udělat po té, kdy se vrátí z nemocenské - tentokrát úplně zadarmo. Doufám, že Vám to osladí ve volbách tak jako já, kdysi věrný volič Vaší strany.

Zatím totiž Vaše vláda umí vzít u huby jen ty poctivé trouby. Těm totiž snížíte sice daně asi tak o 25 CZK ale na druhé straně vytahnete z kapsy zvýšením jiných daní a poplatků(DPH, ekologické daně, spotřební daně, atd.) tisíce.

A co za tyto peníze dostanou - policie na lidi kašle, protože musí hlídat manželku našeho vůdce, školství jde od desíti k pěti, zdravotnictví si budeme platit za chvíli sami, právo zde má asi takovou úroveň jako za soudruha Turkmenbašiho v Turkmenistánu. Ovšem Váš soukmenovec Kubera se nestydí si navrhnout čvrtmilionový měsíční plat. Bič na Vás.
25. 04. 2008 | 08:33

myrta napsal(a):

vážený pane předsedo,svěřte se nám - o kolik přijdete vy za tři neplacené dny nemoci ??Moc by to lid zajímalo!!
25. 04. 2008 | 09:23

kamil napsal(a):

Pane Sobotko nic jste nevyvratil. Sam vite, ze Gottwald nemusel delat populisticka rozhodnuti, aby si ziskal prizen volicu. Vite preci, ze v dobe, kdy komuniste urvali moc v zemi, tak se jiz nemuseli na nikoho ohlizet. V tom Vase argumentace pokulahava, protoze byste tak z Gottwalda delalal temer demokratickeho politika, ktery se musel uchazet o prizen volicu...cha, cha. A za druhe, stat opravdu memuze resit svuj deficit tim, ze plosne "potresta" i ty pracovite. Uz si jednou konecne uvedomte, ze princip kolektivni viny neni reseni, i kdyby za tu cenu stat ziskal kdovico. Sudetsti Nemci byli po valce take potrestani na principu kolektivni viny a stat z toho preci take vytezil obrovsky kapital. Dle vaseho uvazovani byste pak musel rici, ze odsun byl spravny protoze prinesl rade lidem ceske narodnosti spoustu majetku. Rozhodnuti Ustavniho soudu nepostihne nikoho, ani flakace a ani poctive. Rozhodnuti soudu dava Vam jakozto politiku sanci vymyslet to tak, aby postizeni byli flakaci a neodnesli to poctivi. A jak to vymyslet to uz je Vas problem a neotravujte s tim nas. Koneckoncu jste za to placen a byl jste proto zvolen, tak sï tady prestante vylejvat srdece a jdete neco delat. Nebo Vam vsem poslancum a senatorum vymyslime nejaky kolektivni trest, protoze i mezi Vami jsou pocitivi i flakaci.
25. 04. 2008 | 10:35

ivan vaško napsal(a):

To Kamil:
Tato vláda nic jiného než kolektivní tresty nevymyslí. Její poněkud nižší intelektuální potenciál je vyčerpán za zcela jiným účelem. Chcete příklady?

1) Snížení nemocenských dávek (proti tomu ovšem žádné snížení pojistného, žádný bonus pro ty poctivé).

2) Poplatky ze zdravotnictví (proti tomu žádné snížení pojistného, žádný bonus pro lidi nečerpající péči. Výnos z poplatků nikoliv na snížení pojistného nýbrž do kapes poskytovatelů)

3) Odpady. (plošné zdražení, protože někdo netřídí. Žádný bonus pro ty, kteří třídí každý kousek odpadu)

4) Policie (už se na Vás při autonehodě vykašle, případně si to nechá královsky zaplatit. Ovšem daně zůstanou stejné). Pozor, zde výjimka: netýká se rodinných příslušníků politických exponentů a tzv. pružných poslanců, ty je třeba preventivně chránit. Na ostatní se vy..

Prostě je třeba minimalizovat státní služby tak, aby toho zbylo mnohem více pro ty, kteří jsou u koryt. A pokud možno zvýšit daně. To provést tak, aby se demonstrativně snížila velmi mírně jedna položka celkového daňového zatížení. Toto do zblbnutí opakovat, ukazovat grafy a nejlépe točit kolečkem. Současně s tím zvýšit potichu ostatní daně a pokud možno zavést poplatky z každého prdu.

A ve finále si hrdinně zvýšit příjmy asi tak na čtvrt Mega měsíčně, protože my frajeři přece nejsme žádní populisté, kteří by se chtěli zalíbit našim přitroublým voličům. A k tomu ještě zhruba po dvaceti letech hrdinně bojovat s komunismem, socialismem atd. To nám jde obzvlášť dobře, protože jsme jim před těmi dvaceti lety všichni statečně lezli do zadku.
25. 04. 2008 | 11:03

Northern Lights napsal(a):

pane Sobotko za hlas pro pana Klause jste nevydali k trestní odpovědnosti senátorku L.Janáčkovou za její nechutné rasistické žvásty. Tím jste mě utvrdil jakožto předseda celého toho spolku, že Senát je naprosto zbytečný moloch odložených trafikantů , s impotentní pravomoci cokoliv přehlasovat..
Jste spolek rasistů.
Hezký den
25. 04. 2008 | 11:32

Firemann napsal(a):

to Ivan vaško-jasně a zřetelně napsáno,není co k tomu dodat.Jen je škoda,že si to dotyčný asi nepřečte.Možná,že kdyby se to objevilo na http://www.premyslsobotka.cz tak by si to mohl přečísr.
25. 04. 2008 | 13:56

Alka napsal(a):

Bla,bla bla, bla, bla bla, to se nedá číst. Je to vidět, jak si někteří lidé myslí, jak jsou nejchytřejší. Přemýšíte nebo jen citujete z programu ODS?
25. 04. 2008 | 18:37

M.S. napsal(a):

Vážený pane Sobotko.
Mít Váš příjem, věřte mi, v tomto případě by mi vůbec nevadilo, kdybych nedostával nemocenskou i po dobu půl roku.
25. 04. 2008 | 21:02

hanah napsal(a):

Nevzdělanost, hloupost, závist,nekritická snaha to změnit, jedno jak,nevím jak. bezohledná a v zásadě asociální touha mít svý jistý, lidská malost, to jsou předpoklady pro úspěšné působení nenávistné "sociální" politiky pana Paroubka.
A neštěstí je hotové.
26. 04. 2008 | 02:00

pacient napsal(a):

..... a takto žvaní lékař a osoba, která by měla ctít soudní rozhodnutí!
07. 05. 2008 | 05:56

Honza napsal(a):

Špatný doktor dobrý politik ?
07. 05. 2008 | 06:57

jk napsal(a):

Pane Sobotko jste starý senilní Modrý trouba.Běžte už do řiti!
07. 05. 2008 | 08:40

bijec odesaku napsal(a):

prispevek lhare Sobotky netreba komentovat. Tesim se na volby 2010.Jen doufam, ze tech skod po tehle ODSS hruzovlade bude jeste jakztakz na minimu.
07. 05. 2008 | 08:43

Vladimír napsal(a):

Ale že se tu sešlo rudých bezmozků.....
09. 05. 2008 | 13:12

Karolina napsal(a):

Pane Sobotko,
Ustavni soud se ve svem rozhodovani ridi pouze ustavnim poradkem ( pokud toto nevite, doporucuji Vam jako povinnou cetbu Ustavu, zvlaste cl. 88, hlava IV. ) Muzete doplnit sve mezery. Take nejak nechapu styl a logiku Vasi argumentace, co se tyce jakehosi " premyslovskeho obratu" od US k gottwaldovskym reminiscencim. Co takhle HEGEL? - teze, antiteze, synteze?
03. 06. 2008 | 02:38

Karolina napsal(a):

Take by Vam mozna neuskodilo projet si Kantuv kategoricky imperativ. A propos - Ustavni soudci jsou jmenovani prezidentem republiky na zaklade souhlasu Senatu, nechcete se tedy napr. vzdat mandatu a odstoupit z funkce, kdyz Vasim pricinenim tu mame ( dle Vasi logiky ) temer gottwaldovske Ustavni soudce?
03. 06. 2008 | 02:42

Karolina napsal(a):

SPRAVCUM BLOGU- nedala by se pri ochrane proti spamu psat pro kontrolu, prosim, ceska slovicka?
Ono by lidem v USA a VB urcite take nebylo prijemne prepisovat kurzivou rozjeta a jeste preskrtnuta ceska slova.
03. 06. 2008 | 02:46

Karolina napsal(a):

a jeste si neodpustim jeden komentar - za teto vlady urcite USTAVNI SOUD EXPANZIVNI ( a ODS by mela souhlasit - chranime tim prece prava individua! )
03. 06. 2008 | 03:00

Karolina napsal(a):

HANNAH: Zakony jsou zalezitosti politiky. Ustavni soud a dalsi soudy jsou sice nezavisle instituce, ale napr. US je zde od toho, aby vyvazoval dalsi dve moci ve state - prominte, ale to by mel nekde ve vzduchoprazdnu? Jeho rozhodnuti maji mit uz z principu politicky dosah - vzdyt obhajuje prava obcanu!
03. 06. 2008 | 03:13

Replica watches napsal(a):

Replica watches are not widely embraced by a lot of people and this is because they are known to be cheap. The really watch is not cheap in fact they are very high quality watches that are duplicates of what you would find in an Omega. You'll receive a watch that is the same exact weight and looks identical to an Omega, so why not choose the more affordable option?Replica watches for you to save a large sum of money!http://www.omegawatchessale...
02. 07. 2009 | 04:04

TUTORIAL TIPS AND TRICKS napsal(a):

Danke f information
15. 08. 2009 | 19:43

TUTORIAL TIPS AND TRICKS napsal(a):

Danke f information
15. 08. 2009 | 19:45

sadasd napsal(a):

Which kind of woman do you want to be?Do u have these ten secret weapons?
IT bag: <a href="http://www.christianloubout...">yves saint laurent</a>,
<a href="http://www.christianloubout...">christian louboutin </a> for spring,<a href="http://www.handbagsboots.com/">louis vuitton handbags</a> for Summer,<a href="http://www.handbagcom.com/l...">loewe handbags</a> for autumn,<a href="http://www.handbagcom.com/c...">Coach handbags</a> or other <a href="http://www.handbagcom.com/">replica handbags</a> for Winter.
You have to wear the <a href="http://www.christianloubout...">christian louboutin</a> when you go to parties.When you are on a journey,you should wear a pair of <a href="http://www.christianloubout...">jimmy choo shoes</a>.Nike is very nessisary when you donging sports.You should buy the <a href="http://www.bootsluxury.com/">ugg boots</a>(<a href="http://www.bootsluxury.com/...">UGG Classic Short</a> or <a href="http://www.bootsluxury.com/...">UGG Classic Tall</a>) for your watery foots.
<a href="http://www.ptsell.com/">nike shoes</a> <a href="http://www.ptsell.com/">gucci shoes</a> <a href="http://www.ptsell.com/">david yurman</a>
17. 09. 2009 | 09:46

ugg australia knightsbridge napsal(a):

It's gotten downright tough to sell a ugg australia knightsbridge sole these days. For years, the ugg knightsbridge sales uxury footwear market was buoyed by that paean of classic cardy grey single-girl consumerism, "Sex and the City." Copycat Carries made household names of ugg boots cardy boutique brands like Manolo Blahnik and Jimmy Choo, and no heels — or prices — were too high. Of course, now we're suffering a financial hangover worse than the ugg nightfall after-effects of any number of Cosmos. http://www.hideboots.com/
25. 11. 2009 | 03:21

Free Ringback Tones napsal(a):

thanks you very much for your information
15. 03. 2010 | 06:23

iPod to iPod Transfer napsal(a):

great, thank you
18. 03. 2010 | 02:40

iPhone ringtone maker for mac napsal(a):

you are a thinker
18. 03. 2010 | 02:45

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy