„Učňáky“ - výrobci elit?

11. 11. 2009 | 12:00
Přečteno 16532 krát
Není to tak dávno, kdy většina žáků vycházejících základky zamířila na učňáky proflákat tam sladké roky do nástupu na vojnu, a zbylá menšina se zavřela v gymnáziích nebo průmyslovkách, aby se jednoho dne stala „intelektuálníelitou“, pokud možno s modrou knížkou.

Elitou se však pochopitelně stali spolužáci z učilišť, protože navzdory počtům jejich absolventů jich v reálu bylo jen minimum schopných řemeslem skutečně vládnout. A tak o ně byla na trhu poptávka, často rvačka. Oni to samozřejmě věděli, a tak všichni svorně přistoupili na hru nejrůznějších pozorností a všimných, protože kapající kohoutek prostě opravu potřeboval.

Po sametu pochopitelně všichni chtěli být těmi, kdo si řemeslníka zavolají, všichni rodiče chtěli mít doma lékaře, právníky a podnikatele. A ti si služby přece sakra dokážou zaplatit.

Takže co. V uplynulých letech základní školy dodávaly studenty převážně gymnáziím. Ty je ochotně přijímaly, protože jak dětí ubývá, stávají se pro školy cennou komoditou. Proto většina státních gymnázií snižuje své nároky, leckdy nabírá své studenty bez přijímacích zkoušek.

Učňáky téměř zejí prázdnotou, mnohé se ruší. A gymply jsou plné nejenom nadaných dětí, to samozřejmě, ale učí také lemply, ať se nám to rýmuje.

Dobrého a poctivého řemeslníka abyste hledali s lucernou za bílého dne. Sice vám udělají novou podlahu, ale do kopce. Žádný problém, za další příplatek ji srovnají. Pokud nemáte šikovné ruce v rodině nebo mezi známými, tak jdete do velkého rizika, výdajů a hlavně nervů.

A řemeslníci jsou si situace vědomi, a tak to vypadá, jak to vypadá. Jasně, že už dávno neplatí, že co lékařská ordinace nebo právnická kancelář, to zlatý důl. Zlatý důl jsou dnes šikovné a poctivé ruce zednické, instalatérské, elektrikářské a já nevím, jaké.

A těch je málo, a jejich majitelé to velice dobře vědí. Ne každý může a chce být vědcem, inženýrem, magistrem a docentem, fámulusem a logikem. Měli bychom konečně uznat a ocenit nadání a nadšení pro manuální práci, a ne ji jako něco podřadného svým potomkům vymlouvat a cpát je na dráhu vzdělanců. Vyčtou nám to jednou oni, ale i my sami sobě, až nebude nikdo, kdo by nám napekl chleba.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

neo napsal(a):

a co tím chtěl básník říct?

na konci vždycky existuje nabídka a poptávka... takže buď bude nedostatek řemeslníků a halda nezaměstnaných inženýrů a nebo naopak.
11. 11. 2009 | 12:09

Utram napsal(a):

Domnívám se, že myšlenka je ta, že naše školství se zaměřilo na to, aby se každý dostal nejenom na SŠ, ale i na VŠ, nejlépe bez přijímaček. Přitom řemeslníků je skutečně nedostatek a řekněme si, když někdo bude mít možnost stát se lékařem anebo zedníkem, co si zvolí?
Nehledě na společenskou prestiž těchto řemesel, která je utvářena i takovými akcemi blahé paměti jako "Měl jsem se líp učit".
Na VŠ se dnes chodí někteří ulít podobně jako dříve na ty učňáky. Viděl jsem spoustu lidí, kteří sotva procházeli, věděli, že školu nejspíš nedodělají, ale hlavní bylo, že měli sociální a zdravotní zdarma. Cesta dalšího rozšiřování kapacity vysokých škol v ČR není správná.
11. 11. 2009 | 12:17

David napsal(a):

Nejhorší na tom je to, že téměř všichni vidíme, jak současný systém vede přesně k tomu, že už brzo nebude nikdo, kdo by nám napekl chleba.

Očekávám, že všechny politické strany ve volební kampani navrhnou jak tento problém vyřešit, jinak nás opravdu čeká katastrofa.
11. 11. 2009 | 12:25

xyz.xx napsal(a):

Toto je dlouhodobe velky problem v cele Evrope. Primo politika EU smeruje prece k vzdelanostni ekonomice, nekteri pomatenci volaji po kvotach VS absolventu a politici se predhaneji v chlubeni, kolik procent obyvatel ma VS vzdelani.

Tim se nejen devalvuje hodnota takoveho vzdelani, ale samozrejme i probiha inflace na trhu manulanich praci.

Cim dal casteji se setkavam s inzenyry, kteri si nevedi rady se zakladnimi ukony z oboru, v nemz ziskali titul. Ze to vede k celkovemu upadku snad nemusim vysvetlovat. Ti menecenni vzdelanci totiz nejsou schopni dosahnout adekvatnich odmen svymi vykony, takze se snazi si odmeny dohnat vseliakymi podvody, rozsirovanim statniho paratu a pod.
11. 11. 2009 | 12:27

skeptický napsal(a):

Alespoň má autor,který tohle všechno včas předvídal,všechny služby od dětí zadarmo.
11. 11. 2009 | 12:39

vlk napsal(a):

Pod Potůčkem neo napsal,ež se se mnou nikdy neshodne..
neo míní, John mění. Nemohu, než připojit s e k neově otázce - a co tímchtěl autor říci?

Jiak - nesdílím jeho despekt k předlistopadovým učňákům. A jejich kvalitě, Resp. ke kvalitě tehdejších absolventů. Na učňák totiž mašírovali, alespoˇv mojí generaci nešťastníci, co chytili jednu jedinou trojku. Často jen s osmi dvojkami.
A kdyby ebylo tehdejších učňáků a jejich absolventů. Tak už dnes nejspíš nezavadíme o řadu řeslnýc fachmanů. Už by nebyl žádný zedník, pokrývač, lakýrník, soustružník, horizontkář, tapetář, truhlář, instalatér, tesař. kominík. pekař, řezník,
krejčí, švadlena,obuvník. Všechno lidé 45 a výše.
Jo kosmetičky, a možná automechanici, jotak ty by byli.Ti jsou i dneska. Ale v děsivé a s předlistopadem nesrovnatelné "kvalitě".
Jo erosenky jsou prý lepší... Ale na to oficální učňák neexistuje.
ale co to chtěl autor říci, sakra?
11. 11. 2009 | 12:48

Pípa napsal(a):

Ale budou tady manuální pracovníci. A hodně. Z Ukrajiny, Vietnamu, atd. To se budou naši potomci jednou divit.
11. 11. 2009 | 12:54

Rumcajs napsal(a):

Naše školství je součástí sociálního systému, který není postaven na reálných a pragmatických principech.
Tím, že vytváříme iluzi, že stačí vše přerozdělit a bude všeho dostatek, tím pomalu a jistě kráčíme k propasti, na jejímž konci jsou rozvrávcené státní finance.

Takto nastavené školsví je jednou z děr do společného pytle.
Dle mého by měl být zaveden systém, kde zadarmo je pouze základní a učňovské školství.a Střední a vysoké školství by mělo mít limity žáků, kteří budou mít státní dotaci.
Ostatní, nechť si to platí ze svého.
11. 11. 2009 | 12:59

jo napsal(a):

Dovolím si Vás opravit. Ne zlatý důl, ale zlatý tunel.
11. 11. 2009 | 13:12

Charlie napsal(a):

pane John,

nejhorší na celé věci je, že absolventi různých pseudooborů po absolvování Vš vytvářejí tlak na své uplatnění.

Většinou jsou zaměstnáváni státem který převážně opět ovládají nadbyteční absolventi oborů, pro které se zákonitě nemůže najít v soukromé sféře uplatnění.

Pod tímto přetlakem lidí co dostudovali jsou vytvářeny spousty komisí, úřadů, ústavů, kontrol, dalších "potřebných" institucí, které namnoze mají jen účel lehké a nenamáhavé obživy.
Nárůst počtu státních zaměstnanců je toho důkazem. V celé Evropě.

Na technické obory, které jsou náročné a nedají se prakticky ošidit, se zájemci příliž nehrnou.
Důsledkem nebude jen nedostatek šikovných řemeslníků a inženýrů, ale i stát přetížený balastem lehkoživků.
Pak soupeřme s Čínou, Indií......
11. 11. 2009 | 13:17

dalimil napsal(a):

Pánové EU nám podá pomocnou ruku v tomhle marastu ,budte bez obav!!! Dal.
11. 11. 2009 | 13:19

Carlos V. napsal(a):

Hm, autor asi nezna cile EU v oblasti vzdelanosti, tedy jak ma vzrust pocet vysokoskolaku.

Mame naplanovano, ted musme plnit. Zalozme vysokou instalaterskou.

A receno slovy klasika, i skladnik si muze precist Vergilia v originale.
11. 11. 2009 | 13:24

student napsal(a):

Pane Johne, když hodnotíte absolventy učilišť z doby před převratem, tak byste neměl vycházet pouze ze svých zkušeností z pražských hospod.
Ale poslední odstavec vašeho blogu je správný.
11. 11. 2009 | 13:34

Adam napsal(a):

Vlku,
je docela možné, že autor tímto blogem nechtěl "říci", ale naslouchat/nakoupit/ a rozinky s návrhy řešení následně vsunout do programu své strany.Pochybovat o panu Johnovi není na místě. :-))
11. 11. 2009 | 13:48

Betram napsal(a):

Kvalitu reálněsocialistických učňáků jsem naštěstí neměl možnost poznat, ale ten stav, jak jej John popisuje, skutečně existuje a do budoucna to může být velké riziko. A to např. i proto, že v některých oborech nebudou lidé a bude nutné hledat zaměstnance v zahraničí.
A dávat kvóty na VŠ je skutečně bezprecedentní hloupost - z toho totiž pak tyjí instituce typu Právnické fakulty v Plzni.
11. 11. 2009 | 13:53

Jedla napsal(a):

Vlku a neo:

Autor chtěl říci těm, co mají špatnou zkušenost s dodavatelskou firmou: "Vím o Vašem problému".

Autor chtěl říci těm, co si nekoupili JUDra v Plzni: "Vážím si manuální práce".

Autor řekl mezi řádky:

Věci veřejné mají rychlý a nekomplikovaný návod na řízení zeměkoule.

Vlkovi ani neo neřekl nic. Že byste nestáli o ten rychlý a nekomplikovaný manuál?
11. 11. 2009 | 14:25

neo napsal(a):

Jedla :

asi tak:)

zapomněl ale dodat, že poptávka po kvalitních řemeslnících nezanikne a tak nezanikne ani nabídka a nezanikne tedy ani učňovské školství.

dokonce by stačila malá podpora firem, aby si své budoucí zaměstnance vychovávaly. Nebo zlepšít podmínky por osvč, aby se šikovní řemeslníci snadno uživili sami.
11. 11. 2009 | 14:29

Korzar napsal(a):

Jo, az bude platit ze remeslo ma zlate dno tak bude svet zase normalni.
Tuhle za mnou prisel pravnik, muj znamy, a chtel vytocit neco na soustruhu. Delal si nejakej tuning na auto ci co. A strasne se divil kdyz jsem si rekl o dva litry. Prace na cely den. To ze on napise, vytiskne a posle dopis za 5 tisic za ctvrt hodiny mu uz divne neprislo. :D
11. 11. 2009 | 14:43

Quijote napsal(a):

Jak na to koukám, zdá se mi, že ať John napíše cokoliv, neo si na něj bič vždycky najde. A to říkám proto, že jsem právě shlédl Johnovy starší články a část názorů. Přitom to, co tady napsal může asi většina lidí podepsat, však ty a vlk jste také nepřinesli žádné argumenty (snad krom toho, že některé soci-učňáky měly kvalitu) a vaše kritika se omezila na argumenty ad hominem.
11. 11. 2009 | 14:54

zdesta napsal(a):

neo.Jednou jsem byl svědkem (služební jednání)při návštěvě jednoho podniku řemeslnému koncertu.Na dvorku na kozách byla položená železná plotna.Tak 180cm na 280cm a byla pokroucená jak paragraf.Přihasil si tam chlápek v roztrhaných montérkách s cigárem v hubě,táhnouc za sebou švajcaparát.Pak si přitáhnul hadry a kýbl vody.Tam to bodově nahřál,tam hodil mokrou hadru,tam to zase nahřál ,tam frkl trochu vody a.t.p.Když jsme odjížděli(asi 1hod,)byla plotna perfektně rovná.To vás ovšem musí někdo naučit a předávalo se to z generace na generaci.Jakmile vznikne časová díra,je poptávka a nabídka bezpředmětná. Jsem strojař a vím o čem mluvím.
11. 11. 2009 | 15:00

neo napsal(a):

Quijote:

lžeš, je to tak půl na půl.

v něčem s ním souhlasím, jinde zas ne.
11. 11. 2009 | 15:02

neo napsal(a):

zdesta:

ale jo, to přece nikdo nepopírá.

zkuste dneska sehnat kominíka... kdo hledá najde a kominík je bohatě zaplacen.

Nebojím se, že by vymizeli, dokud budou existovat komíny a saze.

každé řemeslo má svou cenu a dnes mnohem vyšší než kdykoli jindy. drtivá většina šikovných řemeslníků je lépe placena než kdejakej vysokoškolák. To bude tlačit nabídku.
11. 11. 2009 | 15:06

vlk napsal(a):

Adam+Jedla¨
za sebe říkám - díky za osvětu. Vážně.
A k Jedlovi ještě dodám. Předposlední věta vašeho příspěvku:
Ano. Přesně tohojsem s e bál, že jaksi autor chce říci! ,-)))

Rumcajs
hele zarostlíku, ty jsi nějak kách! Ty si klidně bud e podnikat v bagrech a jinej, kterej hce podnikat ve výrobě nový inteligence a otevírá další přebytečnou soukromou ekonomickou školu, či naprosto zbytečnej soukomej gyml ,nebo ještě zbytečnější tzv. podnikatelskou školu má kvůli vá tomu, že ty nemáš do garáže záčníky pauzírovat? Je snad svobod a podnikání.ˇTedy i ve vzdělávání. Aspoň tvoje rodná s trana to tvrdí.

Jo a střední školy mají už mít školné? No tak to s evracíme do dob Marie Terezie. Tenkrát to bylo tak nějak podobně.Díky. Nechci.
11. 11. 2009 | 15:15

kerray napsal(a):

http://www.nejremeslnici.cz/

nástroje na to, jak sdílet informace o kvalitních lidech, firmách, zboží atd. máme - je to internet

ještě si to uvědomit a začít ho používat...
11. 11. 2009 | 15:45

claudius napsal(a):

Dáte mi zapravdu,když řeknu,že jiný je pohled Pražáka,jiný třeba člověka z Moravy.Směrem ku Praze přibývá příživníků a neumětelů.A reklamy kolem nás modifikují postoje více než Johnovy články a programy.Dělník je socka a tento názor vznikl až po revoluci.Připouštím,že když bylo dříve málo uhlí,s preferencí havířů se to drobně přehánělo.Z Johna ovšem topenáře neuděláš,ale z šikovného řemeslníka politika typu Johna asi ano.
11. 11. 2009 | 15:49

Rumcajs napsal(a):

Chlupáči, já ale podnikám bez státní dotace.
A školy jsou dotovány, tudíž tam musí být umělá regulace.
Se zdravotnictvím je to stejné.
Když najednou všichni budeme potřebovat vyměnit kyčelní kloub, zdravotnictví se položí a žádné výkřiky o tom, že si platíš pojištění ti nepomůžou.

Když všichni půjdem studovat VŠ a bude to hrazeno z SR, tak ti garantuju, že to neutáhne ani "Dejvid Kaprfíld".

Bylo zvykem, že když na to rodina neměla, šel studovat jenom ten nejchytřejší.

Se společností je to stejné.
11. 11. 2009 | 15:54

Krejzy napsal(a):

Pohled to jiný, cludie, určitě je, ale zrovna John není ten, kdo manuální práci neocení. Podívejte se spíš na naše parlamentní strany, kolik rozdali trafik svým dosluhujícím politikům, aby se nemuseli zařadit do běžného pracovního procesu.
11. 11. 2009 | 15:58

Targus napsal(a):

To Radek John, neo, vlk a spol.:

Zapomněli jste na to nejpodstatnější.
Žádný řemeslník nevydrží dělat rukama až do 65 let. A pokud vydrží, je jen pro smích těm mladším.
Loupežník a neo asi řeknou dobře mu tak, měl být chytřejší a mohl sedět v v teple v kanclu.
A to je jádro pudla, které tady ohromně řešíte. Dobrovolně rukama nikdo pracovat nepůjde, protože ví už dnes, že bude po šedesátce chcípat hladem vzhledem k tomu, jaké jsou nastaveny parametry sociální a zdravotní sítě.
11. 11. 2009 | 16:09

zdesta napsal(a):

neo.Pane kolego opět jste se vyhnul základnímu problému.Jestiže je učňáků (specializované obory)minimum,a začíná být těchto lidí nedostatek co s tím.Menší strojařské firmy si učňovské středisko nezaloží.Dnešní soustružníci kteří umějí vyřezat kudlou trapezuv závit,jsou povětšinou v důchodovém věku.O nástrojařích vyrábějících třeba vstřikovací formy ani nemluvě.To není o sazích ani o komíně.To je o tisicinách milimetrů případně mikronech.Realita není o líbivých ideologických heslech.Bohužel.
11. 11. 2009 | 16:11

kormoran napsal(a):

11. 11. 2009 | 16:11

Rumcajs napsal(a):

Tarqus:

Mému otci je 70 let, do dneška dělá rukama se železem a je ve výborné formě.

To ,že někdo nevydrží dělat rukama, to jsou hloupé řeči. Dneska se řemesník nebo dělník nenadře fyzicky ani z poloviny, jak tomu bylo za totáče.
11. 11. 2009 | 16:32

Rumcajs napsal(a):

Zdesta, Vlk:

Už máte chlapci roušku ?
11. 11. 2009 | 16:35

Targus napsal(a):

To Rumcajs:

Tatík možná dělá, jestli proflákal život v dílně někde u frézy nebo u soustruhu.
Ukaž mi jednoho zedníka, dlaždiče, obkladače, pokrývače, tesaře, kováře, lesního dělníka, který je schopen dělat a navíc tak, aby stačil mladým. Vůbec už nebudu mluvit o hornických profesích. Tam je to dáno expoziční dobou, nicméně i za tu dobu jich má většina tak zhuntované klouby a zaprášené plíce, že by měli plné invalidní důchody, kdyby na ně nebyla ve vyhlášce výjimka.
11. 11. 2009 | 17:01

Targus napsal(a):

To Rumcajs:

Ještě by mne zajímalo, jestli jsi už někdy viděl, aby měl úředník zoperované karpály a šlachy v dlaních, jako většina mých známých, kteří rukama opravdu dělali.
Např. můj strejda má taky 70, rukama pracoval něco málo přes 30 let a má obě ruce operované. Na každé cca 60 stehů. Jinak by se už sám ani nenažral.
11. 11. 2009 | 17:07

Rumcajs napsal(a):

Tarqus:

Flákání nechte na komunistech. Tatík musel makat. Kromě tý frézy a soustruhu i jako instalatér nebo topenář.

Zedníků,tesařů,obkladačů... těch znám mrak a i těch, co normálně makaj i v důchodě a mladí sopli na ně nemaj.

Ty Vaše odborářský nářky si nechte na schůzi někde na parníku s holkama nahoře bez.
Já jsem mezi těmito lidmi denně.
11. 11. 2009 | 17:16

zdesta napsal(a):

Rumcajs.Roušku nemám,nejsem lupič.Jsem spíše něco bez toho lu s přidáním a na konci.Proč ja .... jsem v 68 nezůstal v Německu to ví jen pán bůh.
11. 11. 2009 | 17:47

Kudla napsal(a):

Rekl bych ze je to pravda jen z casti.Ale proto ze uz vas trochu zname tak musim napsat "No fuj pane John".
Vetsina lidi vi ze remeslniku je dost ale nevyplati se jim remeslo delat.Slave stravenky a dalsi soc. vyhody v dotovynych fabrikach.Slozite ucetnctvbi atd.Takze jeste jednou FUJ!
Koho volit nevim.Koho nevolit vim jiste.
11. 11. 2009 | 17:55

Ládik napsal(a):

Vzít řemeslníka na vlastní stavbu nelze. Musíte mu stát za zády, aby práci nezmršil - a to si můžu práci udělat sám. Nejprve jsem to nevěděl - proškolili mě sami. Topenáři neuměli číst výkresy, neznali základní normy. 2x rozborka svého paskvilu a vyhazov. Tesaři neměli metr, střechu jsem jim musel zaměřit sám vlastní laserovou váhou. Nakonec mi ukradli Jutafol. Instalatér instaloval křivě baterie a v sacím koši nechal zátku; vodárnu zapojil opačně. Já blbec jsem jim platil, žena vyvařovala. Takoví lidi by neměli mít nárok na mzdu, tím méně na důchod. Jenže tito budou fušovat do 80 a kvákat, jak jsou dobří.
Naštěstí mě táta naučil devateru řemeslům, vzděláním jsem strojař a povoláním stavař.
Dnešní učňáky nejsou výrobci elit, ale jelit.
11. 11. 2009 | 18:55

Targus napsal(a):

To Rumcajs:

Já znám také mraky řemeslníků, kteří v důchodě makají jak šroubci.
Jsou to ti, kteří za komárů váleli koule v údržbách a na nočních chrápali na poncích. A k práci přičichli jen na melouchu. K těmhle těm podařeným se řadí ještě mistři odborné výchovy ze zmiňovaných učňáků, jenže ti mají bohužel velkou většinou obě ruce levé a v hlavě duto.
11. 11. 2009 | 18:58

Targus napsal(a):

To Ládík:

Naprosto stejná zkušenost, s tím rozdílem, že mi barák ku*vili mistři z éry socializmu. Učňáky produkovaly jelita i za komoušů, avšak některá tato jelita bylo možno zušlechtit v provozech, kde se ještě vyrábělo, nikoli jako dnes pouze montovalo.
11. 11. 2009 | 19:04

Merlin napsal(a):

No, nám dělali na baráku novou střechu dva kluci kolem 30 a perfektně. I při výměně oken a vysekání nového okna si nemůžeme stěžovat. Absolutně dobře udělané. Parta z Brna.
Holt musí být štěstí na lidi.
11. 11. 2009 | 19:27

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, pražákovi se jednou za sto let ucpe kanalizace a je z toho téma na román, teda na blog. Furt dokola.
Klídek, spolehliví kutilové vůkol čekají...
http://ru.warnet.ws/img4/12...
11. 11. 2009 | 19:37

vlk napsal(a):

Zarostlíku

roušku? To jako abys nás jako bacilonosič nenakazil? Nee. Karkule do mne pere vitamíny. A taky přísně dbá na mpu hygienu. Takže chycení tvého viru nehrozí. Lysohlávky přísně zakázány. Ostatně - taky s ejí zdá, ež když marním čas tvým vzděláváníma osvětou , ež jej tedy marním dokonale.
A abychnezapomněl - bez státní dotace děláš ne proto, že bys byl tak uvědomělej, ale protože holt ti rodná strana žádnou nevyjednala. Jinak - ohledně těch škol . nevím, proř soukromé školy by nějakou dotaci vůbec měly dostávat. Nikdo je nezval. Sami s e rozhdoli. Tak ať žijou z vybraného školného. Jsem dost pravicivý?
11. 11. 2009 | 20:10

ar napsal(a):

Vážený pane Johne, současný stav kočičího zlata českých rukou jsme si zavinili sami tím, kolika středním školám, nabízejícím maturitu, jsme umožnili vzniknout a přežívat. Není problém získat maturitu na střední škole pro pedikérky - o kvalitě takové maturity musím pochybovat.
Pokud se budou střední školy prát o žáky základních škol a přijímat cokoli, pak na řemeslnické obory zákonitě zůstanou děti s nejhorším prospěchem a nejhorším přístupem ke škole.
11. 11. 2009 | 20:55

Paveljan napsal(a):

Dělám technika ve firmě,kde se vyrábí stroje. Musím říci, že někteří řemeslníci jsou velmi dobří(asi 10%).Dobrejch je tak 50% a zbytek je trochu slabší.Všech si však vážím, protože živí tuto republiku.Všichni dnes křičí, že nejlepší je investice do vzdělání, ale nikdo neřeší do jakého.
11. 11. 2009 | 21:00

Martin napsal(a):

John: Máte pravdu, bohužel někdy to tak chce přímo stát. Například učitelce v mateřské škole odjakživa stačil učnák, dneska musí být alespoň Bc a ředitelka Mgr, přitom to absolutně nemá opodstatnění. Zdravotní sestře opět stačila střední zdravotní škola, dneska musí být DiS, atd.

Dále situace se sama srovná, viz. rodící se stát Izrael, kde se to jenom hemžilo vzdělanci, ale zedníci a další řemeslníci nutní pro stavbu domů se vyvažovali zlatem. V ČR to bude za chvíli taky tak.
11. 11. 2009 | 21:05

Paveljan napsal(a):

Začíná tu být přebytek magistrů, bakalářů a doktorů humanitních a úřednických oborů. Ti pochopitelně tlačí na to, aby byli zaměstnáni. Pak tu vzniká spousta úřadů,neziskových organizací a pod. zabývajících se zbytečnými činnostmi a všechno to platí stát. Pak je pochopitelné že se nikomu nechce jít makat a vydělávat na tu bandu příživníků(která si myslí, že pracuje).
11. 11. 2009 | 21:44

maj.majek napsal(a):

Vážený pane Johne,právě jste přišel o potnciálního voliče.Jsem elektrikář vyučený v roce 1982,ZVS jsem vykonal řádně celé dva roky a ukončil jako četař v záloze.Možná jsem měl jít na žurnalistiku,ale tam bych se nedostal,tam chodili jenom synkové a dcery aparatčíků,že ano?Celý život dělám řemeslo a jsem na něho pyšný.V roce 2005 jsem maturoval při dálkovém studiu.Celý život jsem zaměstnanec.Nikdy jsem nepodnikal.Myslím,že své řemeslo dělám poctivě.U elektrikářů to ani jinak nejde,moje chyba a někomu jde o život.Svým prvním odstavcem jste mne zcela znechutil.Máte tam mluvu přesně ve stylu dnešních politiků.Nee nemám zájem.A jestli máte ze svého mládí jenom takové kamarády(flíkače,simulanty) jak píšete tak Vás upřímně lituji.S pozdravem Maj.Majek
11. 11. 2009 | 22:13

:) napsal(a):

no, je to tak. lidi maj cumak nahoru. jsme nooooblhoooch. ja taky. co si budem povidat. u nas ma vetsina lidi velke, velkeeeee rezervy. ne vsichni. spousta se snazi, proto to tu jeste neslo do kanalu, ale kupodivu porad si vedem slusne. jen se na to zapomina...tak ted to nepodelat ne?

a to mam pravdu
11. 11. 2009 | 22:16

Targus napsal(a):

To Martin:

Malé upřesnění, zdravotní sestřičky byly vždy DiS, akorát se to jmenovalo SZP a dělalo se to na zdravce, které byly na min. evropské špičce. Dnes jsou absolventky těchto škol degradovány na uklízečky s maturitou a na výuku sester si hrajou na VŠ.
11. 11. 2009 | 22:18

yara napsal(a):

Prolezl jsem v životě od dělníka, technika, ing. až po podnikatele a mohu srovnávat.Současná situace v učebních oborech je neutěšená! Ano platí princip poptávky-nabídky, ale po likvidaci části průmyslu ČR a nezájmu firem o výchovu nových učnů
jsou mladí a navíc šikovní řemeslníci výjimkou.Zkuste si např. sehnat dobrého a levného zedníka nebo tesaře. Lidé rychle pochopili že prací se těžko vydělávají peníze. Navíc např. ve většině TV seriálů tam dělníci zastupují většinou jen pitomce. Ale vážněji. Stát by mohl situaci zlepšit pomocí třeba daňových stimulů, ale to nestačí. Musí se zvednout hlavně zpracovatelský průmysl, a pak může dojít ke zlepšení. Jinak vidím budoucnost lidí v ČR, že se budou max. starat o tenisové kurty, golfová hřiště, dělat pingly, úředníky, správce, prodavače apod. Nikdo už nic nebude umět udělat, popř. horší služby budou dělat tak imigranti. Věda bude zlikvidovaná,školství bude chrlit lidi, kteří budou ovládat jen PC a všichni budem "šťastní manažeři". Ámen, pardon Enter.
11. 11. 2009 | 22:32

scientist napsal(a):

tak nějak pochybuji, že by R.John dneska přesvědčoval své dítě, ať si jde raději udělat učňák... možná mu křivdím.
11. 11. 2009 | 22:42

yara napsal(a):

Maj.majkovi: Koukám, že jsme z oboru, ale panu Johnovi jste špatně porozuměl. Myslím, že není daleko od pravdy jak to tehdy fungovalo. Jste hrdý na svoji práci a to se je fajn. Přebírám práci elektrikářů už léta
a mohu potvrdit, že znalosti i kvalita práce klesají. Mohou za to také špatné ČSN EN kde např. v normách pro elektrikáře se
objevily integrály, derivace a pod. věci pro praktiky naprosto zbytečné
např. ČSN EN 62305-1 až 4.
Dříve sek tomu vyjadřovali zkušení odborníci z velkých firem a mělo to hlavu i patu! Chybí účinný levný systém školení a předávání zkušeností.Dnes kvalita práce malých soukromých firem obstojí jen pokud je neustále hlídáte, jinak Vás ošulí. Všechno je nyní poplatné zisku pro majitele firmy a lidé v zaměstnaneckém poměru jsou většinou špatně placení. Je to vše ale na delší diskusi.
11. 11. 2009 | 22:54

jana napsal(a):

rada bych podotkla, ze ani rada humanitnich oboru se osidit neda. sama jsem studovala na FF UK cestinu. nekdo rekne zbytecne, ja tvrdim ze ne. byt jsem nedostudovala: narocnost byla dooost vysoka a pri praci (rodice mi davali 3000 na mesic, cimz jsem zaplatila najem, internet a tramvajenku, zbytek byl na mne a prospechova stipendia se zacala vyplacet az v mem tretim rocniku a jeste v dost trapne, pro bezny zivot zanedbatelne vysi) se nedala zvladnout.
11. 11. 2009 | 23:12

maj.majek napsal(a):

Pro Yara:Pane kolego máte pravdu,že znalosti klesají.Na jaře přišla kamarádka,jestli bych nemohl pomoci jejímu synovi ke zkouškám.A on ve 3! ročníku neznal Ohmův zákon!! Nevím čím to je.Jak jsem psal,maturitu jsem absolvoval ve 42 letech a můžu Vás ubezpečit,že to bylo doopravdy,žádná plzeňská práva.
:-) Maturitu jsem doteď nevyužil.Stále dělám elektroúdržbáře s § 8.A souhlasím s Vámi co se týče nesmyslnosti některých norem.Víte i ta dálková škola byla celkem špatně koncipována.V podstatě mne tam nic nového nenaučili.Např.ve třetím ročníku jsme probírali základy jaderné fyziky.Trochu jsem si rozšířil rozhled,ale pro mou práci - zcela zbytečné.A ještě k Vašemu předchozímu komentáři "Zkuste si např. sehnat dobrého a levného zedníka nebo tesaře." Víte dobře sám,že co je levné není většinou kvalitní.To je jako by jste chtěl kvalitní špekáček za 2,50.Jinak Vám děkuji za příspěvek pro mne a přeji hezký den.
11. 11. 2009 | 23:39

babča napsal(a):

Zdesta
z části máte pravdu, z části ne.
Jsou věci, co se v řemesle naučit nedají, jen základy. To vyrovnávání ploten-ohřát bodově nebo plošku, ohřát na barvu nebo ne, chladit hned nebo ne a do jaké teploty, ale hlavně kde to ohřát.Čím tenčí plotna, tím horší výsledek. A tohle se od nikoho naučit nedá. Buďto máte nebo nemáte, teď hezké české slovo,na to gryf.
A tak to je téměř s každým každým řemeslníkem. Buďto gryf má nebo nemá. A podle toho vypadají výsledky práce.
Jinak se připojuji,p.John hledá témata, jak se zviditelnit a
sSám asi neví, co tím chtěl básník říci.
12. 11. 2009 | 00:14

Kolben s Daňkem napsal(a):

Učební obory dostaly na zadek s rozpadem zejména strojírenského průmyslu ČR,
který byl naší chloubou. Ocelářský, strojírenský, chemický, textilní, automobilní, letecký, sklářský, zbrojařský, průmysl atd. šel do kolen. Nevidím to růžově,poněvadž o důležitých relevantních věcech rozhodují hlavně zkorumpovaní politici a nová zbohatlická elita. Ti kteří se dostali k rychle majetku a přemýšlí stylem jak z troho nejvíce vytřískat majlant. Neohajuji komouše, ale řada věcí se za nich dělala dobře. Chtělo to ale jen v 90-tých letech podchytit vývoj, jako se to např. udělalo s prodejem auto Škoda AZNP
dobré firmě. Bohužel kupónovka, kulisáci, veksláci a "ekonómové" udělali své!
12. 11. 2009 | 00:31

pavla napsal(a):

Dnes politici prosazují, že každý má právo na vzdělání. Už ale nikdo neřekne, že každý na to vzdělání nemá hlavu. A školy vezmou dnes pomalu každého, soukromé VŠ rovněž, takže proč to nezkusit.I ti, kteří o sobě ví, že na VŠ nemají, si asi řeknou, že se pro ně snad nějaké to teplé místečko pak najde, když se na škole nějak udrží. A udrží, protože školám přinášejí tolik potřebné peníze.
A ten chleba za chvilku opravdu nebude mít kdo péct, pokud to takto půjde dál. Nedávno ukazovali učiliště, kde nabízeli učňům velké výhody. Jídlo za levný peníz, rovněž nějakou výplatu a vůbec hodně bonusů. A učni byli! A spokojení. Takže řešení je. Místo cpaní peněz při porcování medvěda do pitomých golfových hřišť pro smetánku, podporovat učiliště. Jenže z tama by nebyly ty politické bodíky a voličské hlasy.
Řemeslo má a bude mít zlaté dno, protože ti šikovní si budou moci vybírat, komu půjdou třeba stavět barák či udělat topení.A na rozdíl od těch neschopných, taky vystudovaných, práci budou mít vždycky.
12. 11. 2009 | 00:37

fedor napsal(a):

pro studenta

Vážený studente, prová´íme revitalizaci paneláku a to ve větším rozsahu. Přečetl jsem si článek pana Johna i některé příspěvky a naprosto s ním souhlasím. Dobrých řemeslníků je vskutku velice málo. Podle vlastní zkušenosti vím, že pokud za většinou z nich nestojím, tak spláči nad výdělkem. Jeden z deseti je výborný, dva jsou dobří a ostatní jsou nemyslící lemplové, psbíraní kde se dalo. Většinou o svém řemesle nemají nejmenší povědomost. Jediné, co dokázali, to je, že něco od někoho odkoukali a tím to končí. ro mnohé je vodováha neznámým pojmem - dokonce při opravě balkonů, kdy jsou snad někteří přesvědčeni, že voda může téci i do kopce, stejně tak použít olovnici při upevňování kotev zemnícího lana hromosvodu je nad chápání mnohých. Při trvání z mé strany na použití dostatečně dlouhých kotev a použití olovnice k určení svislosti jsem byl havlvo dětmi nazván komunistickou struktůrou. Komentovat umění těchto pseudořemeslníků při usazování plastových výplní okenních a dveřních otvorů znamená zestárnout rychle o několik let. A rozbrušovat ocelové trubky balkonů proti skleněným výplním plastovách dveří tito lidé mdlého rozumu, nazývající se řemeslníky, považují za standartní. K tomu polovičku pracovní doby protelefonovali, prokecali a prosvačili. Přesvědčil jsem se, že ani ten nejkvalifikovanější stavební dozor na stavbách není stavu uhlídat průkaky, jež nám tito lemplové připravují do budoucnosti jako časované bomby. Výsledky jsou ale již dnes vidět. Jsou to odnesené střechy z nedávno postavených novostaveb, jsou to rok po položení nového asfaltového koberce české silnice zn. samajama, padající stropy v rekonstruovaných školách, jakož i nevšímavost k nedostatečnému přísunu vzduchu (tedy kyslíku) v případě bytu s plynovými spotřebiči po realizaci výměny starých oken za plastová, či zazdění přístupu k společným stoupačkám v bytových domech. Bohužel, pro nejbližších 20 let nevidím východisko. Bude hůř.
12. 11. 2009 | 00:48

Pavel napsal(a):

Pokud se podivate na stranky ceskeho statistickeho uradu tak zjistite, ze to tak spatne neni. Nic proti clanku je to pekne zamysleni, ale ne uplne tak pravdive, jak se na prvni pohled zda.
12. 11. 2009 | 00:52

Kolben s Daňkem napsal(a):

Chtěl bych se zastat Johna.
Jeho strana VV je světýlko v tunelu! Jeho kritici už přišli s tím, že dostal 25 mil.Kč za prodej akcií tuším MF Dnes, ale to je přeci dobrá zpráva, je méně zkorumpovatelný a vo to gou. Už je na čase tu oranžovo-modro-černo-zeleno-rudou barvu nahradit jinou. Ale ať už ti současní historicky znemožnění vypadnou, jak by řekl J.Werich.
12. 11. 2009 | 00:59

fedor napsal(a):

Těm, co s Johnem nesouhlasí.

První dva odstavce vyžadují velice pozorné čtení a současně znalost předlistopadové struktury rozdělení žáků do různých vzdělávacích směrů.
T.j. kdo šel kam, s jakými předpoklady a s jakými ambicemi.
A nemalou roli, ať se to dnes komu líbí či ne, hrál i původ žáka (pdotýkám, že nemám na mysli politický).

Nedávno jsem si přečetl studii jedné zahraniční instituce o tom, jak a zda se mění kvalita vědomostí studentů při stávajícím vývoji(?) našeho školství. Jedním ze závěrů je, že se naši mladí velmi zlepšili co se týká znalostí anglického jazyka, leč co se týká analytického myšlení, to zaznamenává spolu s matematikou krkolomý pád.

Proto na vás apeluji znovu, přečtěte si pozorně, co pan John napsal.
12. 11. 2009 | 01:07

ZaZu napsal(a):

Mám dvě VŠ (ČVUT a VUT),ovládán tři jazyky ŘP na náklaďák a jsem vyučen strojním zámečníkem. To přeci není problém vzdělání.Bydlím v RD, který mně stavěli na klíč (byl to horor) a od té doby nechci tzv. řemeslníky ani vidět. Absolutně vše si dělám sám vč. čištění komínu, opravy vody a elektro. Problém s řemesly začal již za normalizace,když začali odcházet do penze staří fachmani a po"89" se to jen prohloubilo.
12. 11. 2009 | 01:29

yara napsal(a):

Zazu ty jsi ale sudokopytník! Nic ve zlém, ale tvrzení, že máš 2 VŠ, umíš 3 jazyky (česky, slovensky a sprostě) a hlavně máš ŘP na náklaďák
svědčí o tom, že máš problémy (asi komplexy), ještě ti chybí oprávnění na ještěrku. Tím náklaďákem si tomu dal korunu. I trotlové dokážou řídit náklaďák. Někdo je vůl i s větším vzděláním.
Mám pro tebe způsob jak se vyléčit: Každý den 1 litr dobrého moravského vína a budeš fit, pomáhá to!
12. 11. 2009 | 01:51

andy napsal(a):

Nedávno jsem potřebovala poradu k internetovému bankovnictví.Nejdříve si mě přehodily tři pracovnice mého věku a pak mě předaly mladénu kolegovi.Tomu jsem téměř musela "zapnout počítač",pak asi čtvrt hodiny hledal s mojí pomocí
potřebné údaje.Vše, co jsem už zjistila sama na svém počítači.Pak mi řekl,že víc neporadí.Nakonec jsem vše vyřešila ústně na jiné pobočce.Ráda bych měla na výplatní pásce,to co má ten mladík za svou rádoby práci.Kamarádka učí na gymnáziu češtinu a letos má v jedné třídě žáka, který propadal na základní škole.V průměrně obtížném textu téměř nenajdete slovu,které je napsáno správně.
12. 11. 2009 | 05:48

Student napsal(a):

Fedore, vy píšete o řemeslnících, které nazýváte Havlovo děti.
John psal o učních z doby kdy byly modré knížky.
Nějak to nesedí.
12. 11. 2009 | 06:54

LCH napsal(a):

Sčlánkem bohužel suhlasím,ten vývoj totiž sleduji z okna, kde bylo kamenické učiliště republikového významu. Dnes je zrušené a firmy hledají kvalitní kameníky, oni totiž náhrobky, schody i pomníky stále jsou.Jenže problém je ve schizofrenii poptávky a nabídky na trhu práce, sám mám učiliště a velmi žádaný obor, pak SŠ a hodně dlouhou praxi v jiném oboru, přestože jsem to v žádosti o práci uváděl, dělám něco tak naprosto odlišného, až lidé kroutí hlavou.
12. 11. 2009 | 07:43

mirek napsal(a):

To je objev?
Učím na učŇáku a na tento trend upozoprňujeme už aspoň 10 let. A nikoho to nezajímalo, ani novináře. Co tak najednou. Že by v okamžiku, kdy stejná situace nastává na VŠ, najednou se někdo probudil?
Co se týká předlistopadových i těsně polistopadových učňů jejich kvality nedosahuje spousta dnešních maturantů.A za chvilku možná i vysokoškoláků. Proč by si s tím dělal někdo hlavu? Vždyť řemeslníci přijdou z východu, a inteligence z dálného východu. Naše inteligence odejde na západ. A spousta současných i minulých zodpovědných činitelů si namastí kapsy.
Už v druhé polovině minulého století to napsal Feynman o americkém školství, parafrázuji: Stále titíž lidé pracují na zlepšování úrovně školství, ale podle pravidelných výzkůmů se jeho úroveň snižuje. Neplatí to náhodou u nás taky?
12. 11. 2009 | 07:43

david... napsal(a):

Je pravdou, že instalatér, který je dostatečně schopný pracovat na vlastní pěst, tedy ne jako zaměstanec, má téměř dvojnásobnou výplatu, než absolvent vysokoškolák, potrubář, který pracuje na veliké zakázce pro italský enel. Toto je příklad z praxe... a rozdíl je cca 30 ku 50 tisícům/měsíc. Na druhou stranu věřím, že instalatéra za pár let platově dostihnu a dokonce i předstihnu. Navíc sedím v teplé kanceláři a mohu přemýšlet, čehož si cením. Závěr je tedy, že by každý měl dělat to co ho baví:) Někdo by prostě instalatér být nechtěl a někdo by nechtěl čekat roky... atd. atd.
12. 11. 2009 | 07:54

mirek napsal(a):

Ještě jednu věc. Jsou i mladí vyučenci- řemneslníci, kteří jsou kvalitní, ale ve třídě je to jeden až tři. Zbytek bída.A ti kvalitní odchází dělat na západ za jiné peníze.
Co se týká statistických ročenek a výzkumů, tak rád bych našel výzkumnou zprávu, kde bude uvedeno opravdu vše co je k jejímu hodnocení podstatné. Včetně toho, na jakém vzorku byl výzkum proveden. Zatím co vidím a čtu na různých stránkách je to jen tisková demagogická zpráva a ne výstup seriozního měření.
12. 11. 2009 | 07:56

Gabriela napsal(a):

Neo, básník chtěl jen upozornit na dnešní stav a takových básníků v naší době potřebujeme jako sůl. Básníci mluvte, pište a probouzejte naše lidi. Kde jsou "zlaté české ruce!"? Kde jsme se ztratili?
12. 11. 2009 | 08:14

neo napsal(a):

Gabriela:

ovšem básníka zapomněl dodat, co by s tím asi tak chtěl dělat. A navíc si není jist, co tento stav způsobuje.

Přehnané nároky rodičů? Lenost studentů? Píle studentů? Neochota dělat rukama? Vyšší inteligence nebo touha po vzdělání? Dehonestace řemesel? Nešikovnost mladší generace? Vysoká poptávka po vš vzdělaných? Nízká poptávka po řemeslech? Nezájem státu, firem ?

Je toho dost a všechno souvisí se vším a ať se udělá cokoli, nikdy se to nezmění.

Nedostatek kvalitních řemeslníků tlačí jejich mzdy vzhůru a zvyšuje tak i atraktivitu učňovských oborů,zvláště některých. Je to udržitelné věčně? Kdepak...

důležité je provázat školy s pracovním trhem, protože poptávka se vždy musí nějak uspokojit, ale jde o plynulost.

John s prominutím jen napsal pár řádek k tématu, které pálí republiku už 50 let:)
12. 11. 2009 | 08:41

jika napsal(a):

K tématu kvalitního UČŇOVSKÉHO školství mám taky poznámku (myslím,že lehce nad časovou),protože to bylo a je .Syna mám čerstvo na učňáku,který si mimo jiné prosadil!
Když se nedávno mezi řečí zmínil,o tom jak probíhá praxe v dílnách šla mi husí kůže.Učitel často v dílně je na začátku dne,pak se někam vytratí ukáže se na konci směny,vybere co měli udělat oznámkuje a hodí do kontejneru.Když někdo věc udělá špatně dostane 3 nebo 4.Tak se stejně nedozví jak to udělat na 1.Případně učitel pospává v buňce a dětska z něho mají srandu.
Proč proboha si ty dětska co příjdou zapálení ze ZŠ nepodchytnou hned ,ale až ve třeťáku si stěžujou na sígry a nezájem a neschopnost.Zřejmně budou argumentace o platech ve školství...a kvalitních vyučujících ...samozřejmně vše souvisí se vším...
12. 11. 2009 | 08:45

BL napsal(a):

kdybyste mel pravnika, tak vam sepise s remeslniky rozumnou smlouvu a problemu se bat nemusite :-)
12. 11. 2009 | 08:45

pje napsal(a):

Věštectví nea o nezaniknutelné poptávce po kvalitních řemeslnících A TǏM I o stejně nezaniknutelné nabídce je obraz úrovně ekonomických znalostí vzdělanější části populace. Tak jako na VŠ leze 70% průměrných nenadějníků bez schopnosti pochopit, jen se schopností nacvičit si, i pro řemeslné školství platí, že těch schopných se zájmem je cca čtvrtina. Pokud je obdobná i úroveň kantorů, průnikem je cca desetinová až pětinová nabídka toho, co by si kvalitních řemeslníků (jakýchkoli kvalitních absolventů čehokoli) lačná poptávka přála. Neo by měl učinit pokus změnit to zevnitř, aby poznal, jaká je adaptační doba reálných oligopolizovaných trhů... Indivuduální řešením si k rígu přidat ještě pár řemeslných zručností a znalostí jistě je, ale není to pro každého :)
12. 11. 2009 | 09:11

dalimil napsal(a):

Dobrý den Tak to bych teda zákonem zatrhl! Že spousta chytráků u nás zadarmo vyštuduje nebo se vyučí přkl.automechanikem a pak si klidně odvandrují na západ vydělávat těžké prachy ! Pár let by jsi museli odpracovat zde aby si tu svou kvalifikaci zaplatili a pak by klidně mohli jít dělat západákům poskoky !!! Ale to je jen můj názor! Škoda že jen můj ! Ale bylo by to tak spravedlivé k vůdči našemu dan.poplatníku ! Není třeba mít ani VŠ aby to každý pochopil ! Dal.
12. 11. 2009 | 09:19

pje napsal(a):

Neo bohužel nenapsal v reakci na Johnovo téma nic, co by snížilo entropii obecenstva. John přistrčil obecenstvu před nos námět k přemýšlení - i o mikrotržních reakcích. Dokud cech instalatérů nebude ochoten zaplatit špičkové technology manuální technicky asistované práce tak jako kdysi cech kovářů zřízením kovářské školy, nestane se vůbec nic, co by situaci změnilo. Mimochodem, i bolševici si při své omezenosti uvědomovali, že nemohou vyhodit kvalitního mistra bez placky z výroby, protože by se jim sesypala celá výroba. Řemeslníci jsou dnes živi jen z jednotlivých řemesla neschopných spořílků... Těch 50 - 60 let diskontinuity má kdosi na svědomí a Johnové to nejsou...
12. 11. 2009 | 09:22

pje napsal(a):

Dalimile, vaše řešení je sice možné, ale obsahuje předpoklad značné odpovědnosti jedince podepřené nekompromisním zákonem. Odpovědnost není v Česku něco, co by bylo veřejně úctyhodné a oceňované. Zákonem stanovená povinnost odsloužit si vložené tam, kde se studovalo/učilo, by vedla k rozhodnutí studovat jinde, kde takovou regulaci nemají a k hypertrofii učňovských kindlátů produkujících řemeslné zmetky pod hlavičkou rodinné výchovy. Dokud budou před poctivými penězi stát nepoctivé peníze, dokud bude snadnější vydělat si rychle na vstup do klubu a pak už moc nemuset, nezměni se nic. Nezapomeňte, že i masáží zblblí zákonodárci se již léta chovají tržně místo odpovědně...
12. 11. 2009 | 09:30

Kaštan napsal(a):

S názorem pana Johna na úroveň předlistopadových "učňáků" nesouhlasím. Proti úrovni dnešní to byla výchova fachmanů systematická a převážně i účinná. To vám potvrdí každý tehdejší mistr z fabriky, který "vyučence" dostal do další práce. S názorem pana Johna na dnešní situaci souhlasím. Ve vzdělávání jen inflace, inflace, inflace. Odborná úroveň a úroveň náročnosti desítek nových vysokých škol s bídou v úrovni předlistopadových škol středních (stačí se podívat, kdo na na nových vysokých školách učí, kde by se také tolik skutečných odborníků a lidí s praxí najednou vzalo?). Střední školy (myslím si, že naštěstí alespoň mimo gymnázií) tudíž rovněž o kategorii níž, a "učňáky" ?? Jednak nemají skoro koho učit, jednak kdopak na nich chce učit, když je taková poptávka po odbornících ve školách vyšších.
Cestu z tohoto školského "marasmu" nevidět, a je úplně jedno, jaká vláda je u moci.
Skončíme tak, jak mi to popsal jeden bývalý spolužák, žijící 30 let v Americe (průmyslovák z let šedesátých): "Mně můžou všichni ruce utrhat, tady nikdo nic neumí, i diplomovaní řemeslníci
jsou jednonozí nebo jednorucí, umí s bídou něco vyměnit, ale opravit, poradit si?? To nikdy !"
Závěr:
Řeči o "zlatých českých ručičkách prostě po 20 letech skončily", kdyby aspoň mohly vzniknout nové "o jiskřivých a nápaditých českých mozcích". Spíše utopie, ne ?
12. 11. 2009 | 09:55

neo napsal(a):

pje:

vždyť jo :)
12. 11. 2009 | 10:19

sebr napsal(a):

Pane John, díky za článek. Skutečnost je ale ještě tristnější! Kde jsou příčiny? Sám jste některé vyjmenoval. Ale na jednu, možná nejdůležitější, jste zapomněl. A to je státní politika vzdělanosti. Ta za těch takřka 20 let úplně chybí. Sám jsem to zažil, když jsem šéfoval na Vysočině podniku s 360 lidmi. Měl jsem každoroční smlouvu s učilištěm v Novém Městě, že vezmu na praxi studenty třetích ročníků. Podotýkám, že se jednalo o maximálně deset studentů. V roce 2001 mně pan ředitel s politováním sdělil, že smlouvu neuzavřeme, protože se mu na ten učební obor (krejčí/ová) hlásí pouze dva lidé. On si nemůže dovolit platit učitele pro tyto žáky, takže tento obor vůbec neotevře. Ale "utěšil" mně, že je podobná situace u automechaniků, kuchařů, obráběčů kovů. Měl obavy, že během 2- 3 let to zavře. Ubezpečil mně, že o této situaci dlouhodobě informoval jak on, tak i jeho kolegové nadřízené orgány vč. ministerstva, ale nic se nedělo. Protože jsem původním povoláním strojař, zajímal jsem se i úroveň středního školství na "průmyslovkách". Zcela jednoznačně ohlasy na moje otázky vyznívali v neprospěch absolventů. Dokonce prý u některých absolventů chybí znalost čtení výkresů. O technologických znalostech, nauce o materiálu ani nemluvě. Sehnat dnes dobrého nástrojaře, strojního zámečníka, klempíře atd. je takřka nadlidský výkon. I když nabízené ohodnocení je (v mém okruhu) nad úrovní průměrného platu a u některých profesí dost podstatně. Jen na dokreslení glosuji svůj vlastní zážitek z dob po vyučení, kdy jsem dělal na soustruhu. Střídal mne na směně starý praktik, který před válkou pracoval v brněnské Zbrojovce. Jednak jsem se od něj naučil spoustu věcí (dříve se říkalo fortelu), ale taky mně říkal o tom, jaké bylo sociální zařazení v tehdejší společnosti. Příkladně šel kupovat radio (info pro mladé lidi jako by dnes šel kupovat velkoplošnou plazmu) do brněnského obchodu (k Vichrovi). Po vyslovení přání se jej ujal sám pan šéf a příručí lítali jako hadr na holi. Když se šéf diskrétně zeptal, jak bude platit a dozvěděl se, že můj kolega pracuje ve Zbrojovce, ihned bylo vše v nejlepším pořádku, dokonce dostal slevu a navíc byl odvezen taxíkem i s rádiem a manželkou domů. Takové renomé měli v tehdejší době dobří dělníci. On by se lempl do Zbrojovky vůbec nedostal. A druhý příklad o tom, jak záleží na státu, jakou zvolí cestu. Můj spolužák z dvanáctiletky po VŠ šel jedzit na moře. Sjezdil celý svět a nakonec venku zůstal. Při našem rozhovoru také přišla řeč na úroveň vzdělanosti u nás. Jednoznačně její úpadek dává zaq vinu vládám. Říkal, že v 70-tých letech byla př. J.Korea typidky agrární zemí, kde se lidé pro hrst rýže plahočili celý den do úmoru. Je u nás známo, že jejich režim je velmim tvrdý, zejména vůči pracujícím. Ale všechny vlády, které tam vládly, dávaly přednost a peníze do vzdělání obyvatel. A po 20 letech se jim tahle politika začala vyplácet. J. Korea je tygr. A v Asii není sama. Proč to nejde u nás? Protože ve vládách sedí jen korytáři, nebo tzv. mladá generace, kteří o svěřeném rezortu povětšinou neví zhola nic, nemají žádné životní ani profesní zkušenosti a hlavně se zajímají o politikaření, svůj profit a na rozvoj státu jim nezbývá čas. Jak říkal děda: Chce to malý dvůr a dlouhý bič!". Dožijeme se toho?
12. 11. 2009 | 10:43

Rumcajs napsal(a):

Vlk:

Protože stát má povinnost zajistit rovné podmínky všem. Tedy i soukromým školám.
A že Ty jsi je nezval to nic neznamená. Já taky platím daně, určitě větší jak nějaká lesní potvora a já je zase holt zvu.
12. 11. 2009 | 10:52

Tomas napsal(a):

Úroveň našeho školství stále klesá, o tom ví každý. Kdysi dávno nemohl jít každý do učení a každý se také nevyučil, protože na učně byly kladeny nějaké nároky. Dnes je učňák schopen udělat lecjaký lajdák nebo feťák. Příliš velká komercionalizace školství (člověk= peníze), bohužel nevede ke zvyšování kvality. To můžeme vidět na vysokých školách, které musí v prváku doučovat žáky to, co dříve uměli bez problémů ze střední. Řešením není to, aby většina lidí měla vš vzdělání (Austrálie, USA), o některých vš těchto zemí nepanuje moc velké mínění... Počet absolventů vš nelze při zachování kvality stále zvyšovat, rozložení IQ populace má určitou hodnotu a každý vš prostě zvládnout nemůže.
12. 11. 2009 | 11:02

1sas napsal(a):

sebr:
Čte se to krásně, ještě za První republiky měl jistě člověk, co uměl pracovat,společenskou prstiž. Naše továrny a výrobní technoligie něco znamenaly. Ale nebylo to tím, že jsme průmysl tak nějak zdědili po Rakousku-Uhersku? Moc dlouho jsme si sami nikdy nevládli, a nynější vlády jsou jedna katastrofa za druhou - lidé volí ty samé a vymlacují klín klínem.
12. 11. 2009 | 11:12

vasja napsal(a):

Pan sebr.
Asi to bude tím, že český volič neomylně sáhne po vyžírkách a korejský ne. Nebo v Koreji nejsou......:))
12. 11. 2009 | 11:31

caruso napsal(a):

Vážený pane,jenom se chci zeptat, čím jsou Vaše děti, jestli jsou vyučené ve Vámi zmiňovaných oborech, tak před Vámi smekám. Neznám ani jednu "celebritu", která nechá svoje dítě studovat v učňáku. |Jsou snad jejich děti nějak vyjímečné? Asi to bude v něčem jiném. Takže přestaňte kázat, jděte příkladem. Každá naše rádoby "celebrita" ať pošle své protekční dítě do učení, a rázem bude po krizi.
12. 11. 2009 | 11:36

Jája napsal(a):

Pane John, to, co píšete vy, já říkám nejméně 10 let. Stačí se podívat, kolik studentů absolvuje ročně úžasné střední ekonomické školy ukryté pod různými názvy. Jsem liberál, ale jednu věc bych reguloval, počty středo a vysokoškoláků. Znám několik absolventů VŠ, jejichž inteligence je rozhodně nižší než u bývalých absolventů SOU a znlosti nulové. Stát živí spoustu ničemů na školách, k tomu pedagopgové apod. Školství je proto černou dírou, namísto kvality je kvantita. Ale v počtu VŠ v půopulaci již doháníme vyspělý Západ, hurá.
12. 11. 2009 | 11:56

Mareš napsal(a):

Některé učnáky třeba mohly být za sociku dobré, ale spíš to bylo jako ve filmu Vítr v kapse. Pracovní nasazení mladých hrdinů je v tom filmu asi tak vysoké jako úroveň tohoto filmového díla.
12. 11. 2009 | 12:02

Targus napsal(a):

To yara:

Tvrzení, že náklaďák umějí řídit i trotlové, většinou používají ti lidé, kteří jsou nebezpeční svému okolí už jen tím, že se k libovolnému samohybu přiblíží na vzdálenost menší, než dva metry.
12. 11. 2009 | 12:16

František X. napsal(a):

Jak tak pročítám některé komentáře, až na několik výjimek je znát, že je píší lidé, kterým není úroveň řemeslné práce lhostejná. Nejhodnotnější jsou příspěvky těch, kteří ještě na sobě zažili, a také si pamatují od rodičů, co to znamenalo, být odborníkem ve své profesi. To byly ještě doby, kdy manuelní práce měla svou úrovní nezpochybnitelnou vážnost, svou čest a důstojenství. Dnes o důstojnosti řemesla nemůže být vůbec řeč! Pozdravem "Čest práci" komunisté práci jako takovou zcela zprofanovali. Slogan - "měl ses lépe učit" svou falešností posunul učňovské školství, navzdory vší evidenci na vedlejší, respektu postrádající kolej. Hlavní a největší ránu v současnosti utržilo za Klausovy vlády. Vyslechl jsem nedávno v této záležitost bývalé mistry odborného výcviku jedné z největší strojírenské firmy na Moravě. Ten zážitek o zmaru hudlaři řízeného příslušného ministerstva, potažmo vlády, by stál za samostatný "film". To jistě trvá dodnes!
Až na první odstavec má pan John pravdu. V dobách, kdy se já hlásil do učebního poměru pro obor automechanik, mohly být na vysvědčení jen dvě dvojky. Naprosto zoufalé to bylo u spolužáků, kteří měli někoho z rodičů zaměstnaného v zemědělství. Ti se mohli hlásit jenom tam, kromě hornictví. Moje učňovská léta, byla opravdu tvrdá řehole. Měl jsem pocit, že si na mě všichni mistři „zasedli“, a vůbec jsem tomu (jako každoročně vyhodnocovaný nejlepší učeň) nerozuměl. Dnes tomu nejpřísnějšímu mistrovi nosím již 34let kytku na hrob! Dávno je tomu, kdy jsem pochopil, že jenom chtěl, abych ve svých puberťáckých letech prostě nepolevil! Znal cenu toho, co se člověk v mládí naučí a co jej až do jeho posledních dnů, kdekoliv na světě, provází.
To, co mně v příspěvcích na toto téma nejvíce chybí je zmínka, že pro špičkově zvládnuté určité řemeslo musí mít člověk i talent, čili nadání. U každé řádně odvedené práce se musí vážení také myslet, a to jakoby tady nikoho ani nenapadlo. Myslet si, že stačí jenom jakási naučená manuelní zručnost, to je omyl. Pro určitou práci, na určité úrovni jistě ano, ale tzv. „zakopaného psa“ bez invence pro pokrok a tím schopnosti posunutí se dále, nejste-li políbeni nadáním pro danou záležitost, prostě neuspějete! Dnes jsem již důchodce. Když vidím úroveň mnohých učňů, středoškoláků a vysokoškoláků obecně dnes, nevidím budoucnost této země vůbec „růžově“. Bohužel! A náprava je možná jen za generace!
12. 11. 2009 | 12:59

Mirka napsal(a):

Pane Johne
kolik byste dal na čistého hodinu takovému odborníku?
12. 11. 2009 | 13:01

Rumcajs napsal(a):

Tarqus :

Vy jste se ještě neudřel ?
12. 11. 2009 | 13:11

Rumcajs napsal(a):

Nedávno mě dva tesaři dělali pergolu. Byl jsem velmi spokojen.
Pak jsem zjistil, že jeden znich měl dvě vysoké školy.

A vo tom to je !

Jak píše John, to je ta učňovská elita.(Trochu drahé, ne ?)
12. 11. 2009 | 13:15

dalimil napsal(a):

Máte pravdu ve všem pane Františku X já sám jsem tu tragedii minulého století prožil a mohl bych o tom hodně psát ale vracet se k tomu již nehodlám ani ve vzpomínkách ! Každý režim samozřejmě přináší lidem spoustu křivd , proto bychom si jako lidé měli stoho vzít ponaučení a předávat své poznatky a zkušenosti následným generacím aby se veškeré konání lidstva v lepší obracelo ! Jenže mladá generace vůbec nebere v úvahu skušenost a rady svých rodičů ani učitelů ! Musí sami vše poznat jak se říká na vlastní kůži a tím se právě ten vývoj k lepší a zodpovědnější lidské společnosti brzdí a kultivace lidstva tímto zaostává ! Dal.
12. 11. 2009 | 13:40

František X. napsal(a):

Vážené Mirce a váženému Rumcajsovi: Nemyslel jsem si, že ještě napíši pokračování!
V rozhlase, někdy v r. 1996 na otázku jakou výši finanční odměny by stanovil Otto Wichterle u dobrého řemeslníka a u dobrého inženýra, tento světově proslulý český vědec a vynálezce odpověděl: Oba stejně, jelikož dobrého řemeslníka a dobrého inženýra stavím na jednu roveň. Dál si slova tohoto ctihodného vědce nepamatuji, jen vím, že to k údivu redaktorky velmi zasvěceně zdůvodnil.
Před několika málo lety jsem požádal svého čerstvě tesařskému řemeslu s maturitou vyučeného synovce, aby mně postavil z nových trámů vazbu na kůlnu. Jeho odpověď mně doslova vyrazila dech. Řekl, strejdo, já jsem za celý „učňák“ nedržel trám v ruce!!! Myslel jsem si, že se mu prostě jenom nechce. Jenže, ona to byla pravda. „Mistři“ prý měli strach, aby se jim něco nestalo a tak zametali, nosili, připravovali, dosaďte si, co chcete… jen ne činnost související s jeho kvalifikačním listem. Dnes dělá v Praze nějakého poskoka v megáči. Prostě, ztracená existence, každý soukromník si vezme někoho, kdo alepoň ty základní postupy ovládá, včetně pohybu po specifickém pracovišti. Co k tomu dodat! Já osobně nemám slov!
12. 11. 2009 | 14:31

Safík napsal(a):

Jsem rád, že konečně někdo řekl, že přístup této republiky ke školství je koncepčně naprosto špatný. Otevírají se zbytečné studijní obory, rozšiřují kapacity, ale to jsou v podstatě jen extenzivní opatření, s kvalitou vzdělání to nemá nic společného. Náš stát to za nějakých 20 let tvrdě pozná. Jsem rád, pane Johne, že kandidujete za VV, snad máte jako bývalý novinář pro nás nepolitiky pochopení a vidíte problémy jasněji než politici, kteří žijí často už od revoluce v bublině izolované od reálného světa. VV mají potenciál být jakousi stranou vzdoru proti etablovaným politickým stranám, které se začaly proplétat s mafiány.
12. 11. 2009 | 15:38

babča napsal(a):

Milý Safíku,
že je přístup ke školství takový jaký je, je všeobecně známo. Pan John neřekl vůbec nic nového. Od něho, jako budoucího politika bych očekávala, že nabídne nějaké řešení problému.
12. 11. 2009 | 20:26

Targus napsal(a):

To Rumcajs:

Já ještě ne. Mně už to přestalo bavit pracovat, takže jsem začal zdařile simulovat a jako správný socan žiju z dávek a ČID. Ještě musím zjistit, jestli už náhodou nehnědnu.
A teď vážně - byl jsem přesvědčen, že vše je jen otázkou vůle.
Není.
Po 25 letech zběsilého pracovního tempa (60 a více hodin týdně jako zaměstnanec, jako OSVČ 80 - 90 hodin, dálkové studium, vlastnoručně zrekonstruovaný dvoupatrový barák)jsem opravdu na ČID. A plný by nebyl problém, kdybych necvičil min. dvě hodiny denně. Do regulérního důchodu, kterého se nemám ani teoretickou šanci dožít, skoro 20 let. Stačí?
12. 11. 2009 | 21:08

Targus napsal(a):

Souhlasím s Františkem X. Totéž zažívám se sousedem - čerstvým automechanikem. Co nepobral na praxi v servise, nezná. Takže z mechaničiny umí jen měnit pneumatiky a brzdová obložení, protože jej k ničemu jinému nepustili.
Naštěstí se chce něco přiučit, chodí mi pomáhat s opravami aut o sobotách. Něco málo si přivydělá a já mám k dispozici dobré oči, ohebná záda a nebolavé nohy.
12. 11. 2009 | 21:15

Jan Vaculík napsal(a):

K vlastnímu tématu blogu:
Berme to tak, že při současné katastrofální úrovni učňáků nelze očekávat, že od tama budou přicházet dobří řemeslníci. Ti budou získávat střední vzdělání na gymnáziích a průmyslovkách, a trochu té řemeslné zručnosti získají až potom.

Tomu nahrává i skutečnost, že samostatně vykonávat řemeslo je čím dál složitější. Například topenář si dneska v odbornosti nezadá s držitelem VŠ diplomu.

Kromě toho: studijní předpoklady - to není jenom inteligence a vrozená ctižádost ke studiu, ale vůle a odborný zájem. A to jsou vlastnosti, které se u spousty dětí projeví až po 15 roku.
12. 11. 2009 | 21:35

Targus napsal(a):

To Jan Vaculík:

Tak s tím topenářem jste to poněkud přehnal.
Ačkoli, je-li tento VŠ diplom získán v Plzni, topenář na tom může být ještě lépe, tento fakt jsem jaksi přehlédl.
12. 11. 2009 | 21:42

Jan Vaculík napsal(a):

Targus
Pane, to není tak přehnané, a mám s tím osobní zkušenost! Ty věci jsou dneska náročné. Totéž platí např. pro obsluhu CNC strojů. A jako držitel VŠ diplomu máte jednu výhodu: dostanete živnostenský list, aniž byste musel být vyučený dávat osvědčení o praxi.
Řemeslo může být krásné a když máte vzdělání, tak můžete hledat stále nové materiály, technologické postupy, nové stroje. Ale chce to opravdu ovládat něco navíc, aby člověk mohl věřit, že to hákování není stropem jeho možností.
12. 11. 2009 | 22:26

pavla napsal(a):

Vše bylo a je pořád o zájmu a iniciativě, jak ze strany učňů či studentů, tak jejich vyučujících. Znám mistry, kteř chtěli své žáky něčemu naučit a také naučili a naopak. A je třeba říct, že pokud učni či studenti nevidí u svého učitele žádný zájem, tak ho sami ztratí většinou také. Můj syn studoval na integr.průmysl.škole obor elektro. Měli i pár hodin praxe týdně. Vždycky přišel otrávený, že nedělají nic kloudného, aby se něčemu naučili. Sám chodil za mistrem a domlouval se s ním, co by mohli dělat, chodil nakupovat materiál, protože ho tato práce bavila. Jenže na druhou stranu se učiteli či mitrovi ani člověk nemůže divit, protože zájem o nějakou činnost měli prý tak 3 kluci z celé třídy. No, nakonec po maturitě téměř všichni odešli na vysoké školy, většina tam po dvou letech skončila a jsou na pracáku. Bohužel spousta mladých o práci dnes zájem nemá a oddaluje ji jak jen je možné.A může se učit, může studovat, výsledek v konečné fázi vyjde nastejno.
12. 11. 2009 | 23:08

Jan Vaculík napsal(a):

Ovšemže řemeslnická elita nevznikne tím, že patnáctiletý kluk se nedostane na žádnou školu, tak jde na učňák.
Naše řemeslnická elita se dneska rodí mezi vysokoškolsky vzdělanými Ukrajinci.
12. 11. 2009 | 23:56

Jan Vaculík napsal(a):

František X
Taky jsem absolvoval učňák, i když to bylo o něco později. Ale ta stavovská (i pedagogická) čest tak ještě tu a tam byla. Mezi učiteli i mezi mistry. Těch učitelů si vážím téměř bezezbytku - měli pochopení pro to, že ne všem to leze do hlavy stejně rychle, a že třeba když to někomu jde hůř, tak to vůbec neznamená, že to v oboru bude nějaký outsider. (To by dneska měli umět učitelé všeobecně!)
S mistry to bylo vochrlatější; úroveň hodně různorodá. Někteří měli kluky rádi, byli přísní a vychovávali k pořádku, pečlivosti, k systému v práci - ale řemeslo moc neuměli. A pak byli dobří pracanti, a horší vychovatelé. Ale i podivné existence, co by se jinak neuživili, už tehdy.

Mimochodem, dneska se řemeslo každý naučí rychle: jsou perfektní materiály, na všecko speciální nástroje, a výrobci mají na internetu bezvadně zpracované postupy - často i s animací. Vzít si do firmy kluka, který se pokusil o VŠ a vzdal to - to není špatná volba, pokud se má od koho naučit. Ale jedno neumí: nemá smysl pro pořádek. Holt mu chybí ty těžký začátky, kdy my jsme se prvních pár týdnů jenom učili zametat. :--)
13. 11. 2009 | 00:25

Digi napsal(a):

Pan John by si měl přečíst statistické ročenky. Do listopadu 1989 cca třetina absolventů základních škol nastupovala do gymnázií, třetina do odborných nebo středních odborných škol a třetina do učňovských škol s různě dlouhou (2 - 4 roky) učební dobou a s možností učebních oborů s maturitou - tedy v žádném případě nešla do učení většina populačního ročníku. Důvody neutěšeného stavu učňovského školství výstižně popisuje "sebr" (viz výše). Politopadové snahy o co největší počet vysokoškoláků jsou připitomélé a tristní - Gaussova křivka prostě platí. Vysoce kvalitní vysokoškolské vzdělání a současně masovost vzdělání jsou neslučitelné. Ostatně výše uvedená honba za co největším počtem vysokoškoláků má zřejmě původ i v pochybeném výkladu statistických ročenek UNECSO. V nich jsou vedeny úrovně vzdělání (primární, sekendární a terciární). Primární úrovní je zhrubá základní škola, sekundární další vzdělání po základní škole (do čehož patřily podle našeho předlistopadového systému vedle gymnázií i střední školy a učňáky) a do terciárního vzdělání nejen ukončené VŠ našho typu, ale i jen započaté studium na VŠ a také veškeré nástavby (na gymnzijní a jiná studia). Možná si někdo pamatujete na polistopadové novinové titulky "Dohoňme Nepál" a články bědující nad tím, že máme menší v populaci menší procento vysokoškoláků než Nepál. Lavinu spustil tenkrát Miloš Zeman - ani on, ani novináři, ani jistá učitelka z Karlovy univerzity se neobtěžovali ověřit si tento i pro laika na první pohled poněkud zarážející údaj ve statistické ročence UNESCO. Pokud by tak byli učinilu, zjistili by, že podíl VŠ vzdělané populace se počítá jen z těch gramotných, a těch v té době v Nepálu bylo pouze cca 10 procent (90 procent negramotných!). Zatímco, to by se snad ani nemuselo připomínat, gramotnost v ČR činila téměř 100 procent. A navíc, VŠ studium v Nepálu bylo pro věkovou skupinu cca 15 až 19 let, tj. ve věkovém rozmezí, dfo kterého u nás spadalo a spadá střední vzdělání (tedy sekundární úroveň). A ze všeho nejstrašnější bylo, že žádné noviny nechtěly slyšet o tom, že se hluboce mýlí a že by měly zveřejnit opravu. (Prý: "No, když to řekl pan Zeman, tak to musí být pravda!" - "Podívejte se, tady mám ročenku!" To my nepotřebujeme, pan Zeman to přece musí vědět, ne?") A tak začaly vznikat vysoké školy a university, jak houby po dešti.
13. 11. 2009 | 01:22

Eddy napsal(a):

Ad yara: "Zkuste sehnat dobrého a levného zedníka, tesaře..."

A propos, a co takhle dobrého a levného právníka?
13. 11. 2009 | 01:27

Vítek napsal(a):

Já si tedy vzpomínám, že v seriálu My všichni školou povinní, když se zrovna děcka hlásila na střední školy, rozhodně na učňáky nešla jen jedna třetina. Chápu, byl to seriál poplatný době a soudruzi asi chtěli ukázat, že budoucnost je v dělnictvu, ale i tak to ukazuje jasný rozdíl oproti dnešku. Když to zjednoduším - tenkrát se chodila děcka flákat na učňák, dneska se jdou flákat na VŠ. Z obou nebudou efektivní pracovníci, ale neefektivní zámečník přece jenom většinou vyjde stát levněji, než nic nedělající úředník (který má ještě mnohdy cukání obrat stát).
13. 11. 2009 | 08:50

Petr Havelka napsal(a):

Vážení diskutující,

víte s dělníky a učni je to takhle.

Při každodenní práci je nejdůležitější samostatnost nebo-li že svou práci zvládne.

Jsou dělníci, které si musíte hlídat, jak řeší práci kterou vykonávají, jsou dělníci kterým zadáte úkol a máte jistotu, že kontrolovat nemusíte, jsou dělníci které si hlídají sami dělníci, aby nedošlo ke škodám na majetku a hlavně na zdraví, jsou dělníci kteří si strčí do kapsy mistry a inženýry a těch je kupodivu také dost.

Jde o to, jaké máte "složení" týmu, tak vám bude hrát kapela.

Můžete narazit na "muziku" co jste nechtěli a jindy jste mile překvapení.

Můžu říct, že v současnosti inženýři a středoškoláci pokulhávají stejně jako mnozí dělníci.

Možná tak tomu bylo odnepaměti:) Obecně se zvedly kapacity, vyrábí se více, s větší produktivitou. Za chvilku nebude z čeho brát.

Pro Rumcajse, v 65 letech do důchodu odjede poctivě pracující dělník ve slévárnách, dolech, na montážích, stavbách, leda v kolečkovém křesle.

Záda, klouby, extrémní zátěž. Sice jde hodně zmechanizovat a ulehčit, ale jsou povolání, kde je to pořád, jak se u nás říká "Vzít to do teplých" tedy do rukou.
13. 11. 2009 | 17:11

NejRemeslnici.cz napsal(a):

Díky kerray za zmínku o nás.

Na rozdíl od pana Johna to nevidíme tak černě. Myslíme si, že hlavní problém je v tom, že o řemeslnících a malých firmách se člověk dopředu nic nedozví a proto často sáhne vedle. Na rozdíl od zboží, které si před nákupem může dostatečně prověřit třeba na internetu.

Právě proto, abychom umožnili lidem sáhnout po těch dobrých, jsme založili náš web http://www.nejremeslnici.cz/
13. 11. 2009 | 17:55

Merlin napsal(a):

K těm maturitám,
ví někdo zda je "maturita" ze ščukárny brána vážně ?
13. 11. 2009 | 22:24

radek napsal(a):

to Merlin
Maturita neni brana vazne. Lhostejno odkud.
14. 11. 2009 | 05:46

Merlin napsal(a):

to Radek
Maturita je ale předpoklad pro studium na VŠ.
Úroveň Ščukových "maturantů" je ale někde kolem propadáka ze 6.třídy.
Dost velký rozdíl k ostatním maturantům.
14. 11. 2009 | 10:22

Franta franta napsal(a):

České školství a vzdělávání je tragickém stavu viz. za prachy v plzni všechno.Navíc tento nekoordinovaný živelný chaos nereaguje na potřeby státu, společnosti a občanů, je to kšeft šefů škol... nic víc ... tak jako všechno tady bohužel...velká část pedagogů kromě opsaných skript svého předmětu nic neumí...Hlavní ale je aby se produkoval zisk takže poptávka po někom kdo něco umí není.
14. 11. 2009 | 18:34

LEVAK napsal(a):

Ad dalimil:vážený pane jak nám může EU podávat pomocnou ruku když je ještě ve větším srabu než jsme my!Svého času jsem byl v Bruselu tam si nám stěžovál poslanec Zieleniec na to, jak čekál na instalatéra skoro týden po domluveném datu a denní telefonické intervenci a protože měl určité povinnosti tak musel do svého bytu posadit asistenku aby se tento pracovník nemohl vymluvit,že nebyl doma!
Autorovi bych si dovolil doporučit knihu Milana Kundery:Nesmrtelnost.-"Sobota byl pro gnes vždycky ten nejnáročnější den. .....využívala volného čsu dne k tomu,aby se zhostila tisíce povinností mnohem nepříjemnějších než práce v zaměstnání:musila jít na poštu a přešlapovat tam púl hodiny ve frontě,nakoupit v obchodním domě,kde se pohádala s prodavačkou a ztrácela čas čekáním před pokladnou,telefonovat instalaterovi a škemrat ,aby přišel v přesně stanovenou hodinu a ona nemusila k vůli němu zústat celý den doma...."
PS:myslím si že Radek John teď v poslední době je poněkud demagog!
15. 11. 2009 | 12:36

maj.majek napsal(a):

Ještě jednou se vracím s komentářem.Po přečtení příspěvku musím říci,že většina má pravdu.Dnešní školství(všeobecně)šlo rapidně dolů.Jak jsem psal výše.Jsem vyučen v oboru elektro a v 39 letech jsem si dělal dálkově maturitu.Nemusel jsem a ani ji nevyužívám.Chtěl jsem jen napsat ještě jeden postřeh.Vyučil jsem se v roce 82 v učilišti Opatovice nad Labem.Při dnešní práci se potkávám i s manažery velkých elektrofirem a ti říkají (a tím nechci chválit sebe),jo kluci z Opatovic jsou žádaný.My jsme jako učni jezdili od konce 2.ročníku na montáže.(honorované)A byly to montáže,které zahrnovaly různé práce.Např.Kablo Kladno,Juta Jaroměř,kompletní obnova sekundární sítě v obci Praskačka a to prosím,jenom 8 učňů (každý týden jiná parta) a jeden mistr!Na zmiňovaný film"Vítr v kapse" mohu říci jenom to,že záleželo na podniku,jak se zachoval ke svým učňům a jak jim zadával a kontroloval práci.U nás ,by se to stát nemohlo.Jako vyučencům nám dal mistr práci a chodil kontrolovat.A ještě jeden úsměvný příběh z oné vesnice.S kamarádem jsem zazdili pojistkovou skříň na šikmo.Přišel mistr(jeho jméno si pamatuji i po 27 letech :-),ne jako p.Řápková:-))a oba nás vzal latí a museli jsme ji vysekat a znovu zazdít.Ostatní kluci už měli padla a my zdarma!!! předělávali zmršené dílo.A dodnes si pamatuji,že se u práce musí myslet.Přeji hezký den.
15. 11. 2009 | 13:26

vobtahlo eda napsal(a):

S textem souhlasím.situaci dost přesně popisuje. Jenom nechápu, protože stále mi není jasné na které straně politického spektra VV stojí, proč byl článek publikován.Leží p. Johnovi na srdci osud učňáků a nebo má problém s mizernými a předraženými službami ? V současnosti se zdá, že jak pravice , tak i levice vnímá problém učňovského školství stejně.Jen přístup mají jiný .Jeden by rozdával a druhý zase poukazuje na vlastní síly.
Alespoň nějaké řešení by měl pan John nastínit.
Ale třeba čeká až volby vyhraje.
Vytáhne svoje trumfy a pak se nebude třeba bát, že nám někdo chleba neupeče.

Éda
17. 11. 2009 | 13:54

Venus napsal(a):

Elita se "dá udělat" i z řemeslníka, v dobrém slova smyslu. Stačí k učňovským zkouškám (tovaryšským) zavést i zkoušku mistrovskou, která by měla kredit a zaručila tak opravdové "mistrovskou" práci ve svém oboru...Navrhuji zavést i titul mistra řemesla...zaručil by i příslušně dobrou odměnu. Alespoň by byla jakás záruka dobře vykonané řemeslné práce.
Jinak souhlasím, že všelijakých inženýrů, dipl,magistrů, právníků apod je v této zemi nějak mnoho...
17. 11. 2009 | 14:41

Jirka napsal(a):

Pane John, malir Vam vymaluje byt za 250 na hodinu a budete rad. Vite, jak se plati dane. Lekar po 6 letech nastoupi za 14 tisic hrubeho a v uctarne mu odectou do koruny vsechno, co "zivnostnik" nikdy neprizna. Myslite, ze je to terno? A jeste neco, i ve Vasem veku je mozne zacit, staci lopata, monterky a na stavbe je prace dost!
17. 11. 2009 | 15:50

Postizeny napsal(a):

Zacit u sebe:
No mozna by bylo nejlepsi pane Johne zacit u sebe ne? Poslete na uciliste svoje deti a vnoucata at maji zazitek na cely zivot a at diky tomu jsou pak bohati ne?

Statni planovaci komise by asi mela naplanovat jako za Socialismu kolik polecnost potrebuje kterych oboru a pak do nich ty chudaky deti narvat bez ohledu na to co je bavi...

Me se to treba stalo... Rekli mi to co chces delat nemuzes na to ses moc blbej (mikroelektronika je prioritni obor), tyhle obory sou uz plny, tak sup snim na ucnak...
Rodice neschopny odporu....
Vazne bezvadny. Zatimco pro deticky z gymplu byl otevrenej kterjkoliv obor na kterykoliv vyskoky, tak hlasit z technicky skoly kde jsem si dostudoval) na kterykoliv humanitni obor bylo peklo.

Jestli o neco nestojim, tak o navrat tehle casu, kdy mi a mym detem strana (jedno zda Vase nebo komunisticka) bude urcovay co kdo ma studovat umelym zaviranim a otviranim skol a oboru.

Pokud firmy potrebuji kvalifikovane techniky a remeslniky, muzou si otevrit vlastni skoly a motivovat je uzasnymi platy
a dlasimi benefity.

Kazdopadne nic neni ztraceno, pokud tato zeme podle Vaseho nazoru potrebuje vice kvalifikovanych remeslniku muzete vazne zacit u sebe, preskolit se na instalatera a otevrit si firmu. Jak sam vite nejlepsi je jit prikladem...
18. 11. 2009 | 03:58

Myshaak napsal(a):

Pane Postizeny, nebo mám naopsat spíš opilý? John nikde nepíše nic o nucení dětí na učňáky. Žeč jste se blbě učil je váš problém a studium na učňáku asi i problém váš a vzájemné komunikace s rodiči. Obory jsou pak otevřeny pro ty, kdo složí přijímací zkoušky (pomineme-li "zvláštní" případy prominentů), anebo pro všechny, pokud dovoluje kapacita.
Problém je ale jinde - je ve státu a v EU, která vytváří zbytečně mnoho VŠ oborů a chrlí absolventy ne pro potřebu trhu práce, ale kvůli tabulkám. To je ten návrat k socialismu.
18. 11. 2009 | 10:09

Jura napsal(a):

Nevím, prož se za kdejakým prohlášením hledá nějaký skrytý úmysl.
Chápu to tak, že autor jen apeloval na rodiče, aby za každou cenu netlačili děti na školy.
Bohužel současné gymply, SŠ a ani VŠ nejsou dostatečným filtrem těch, kteří na to nemají - úroveň vzdělání šla velice dolů, protože se výrazně snížily nároky na studenty, na jejichž počtu závisí příjmy škol... Nestálo by za úvahu též změnit systém financování školství?
19. 11. 2009 | 07:53

Václav napsal(a):

Je pravda,že na SŚ se dostane i žák se slabým prospěchem protože si to jeho rodiče přejí a nic nedaji na názor učitele.Tím chci říci ,že to záleží jen na komunikaci mezi školou a rodiči.Nebudou tak vznikat rádoby odborníci,kteří nedokážou odborně poradit,natož vyplnit jednoduchý formulář.
21. 11. 2009 | 12:11

Dáda napsal(a):

Radku, na který učňák se půjde váš Péťa učit řemeslo? Na učňácích mají učni oproti studentům výhodu - dostávají mzdu, dostávají dárky, ba´tohy, boty, pracovní oděv, nemusejí shánět brigády, mají již zaručenou práci.
V minulém režimu byli řemeslníci páni. Měli dvojí mzdu - v práci, kde se flákali a na melouších, kde makali a brali peníze i jídlo zdarma. Jezdili si po Jugoslávii a jiných dovolených. Zatímco středoškoláci a vysokoškoláci museli chodit na brigády, aby simohli platit potřeby na studium - sešity, knihy, ubytování atd. Vysokoškolák po nástupu do zaměstnání byl diskriminován tzv. nástupním platem, stále musel chodit na kursy a zkoušky, atestace, takže k normálnímu platu si přišel tak kolem 30. let. Dělníci si stavěli domy, vysokoškoláci bydleli s rodiči nebo v bytě.
21. 11. 2009 | 20:18

ed hardy clothing napsal(a):

This article is really great! I really like, I hope you continue to fuel
24. 11. 2009 | 04:20

vrichtt napsal(a):

Vážený pane Johne,je pravdou,že naše školství šlo o třídu,neli o dvě dolů,manželka tam pracuje 30 let a co ted se děje,to nemá a nemělo obdoby...z kantora je jen krotitel bez veškerých práv ale s plno povinnostma..já osobně jsem vyučen jako elektromontér v Poldi Kladno,večerně jsem studoval 5 let elektro průmku na Kladně...Je faktem,že padáním podniků padají také učiliště a tudíž dnes už ten problém je a hlavně tento problém bude s řemeslníky..mám na mysli ale ty šikovné,kteří odvedou naprosto spolehlivou práci a tudíš by také měli dostat za ni řádně zaplaceno..u nás jsou řemeslné obory velmi špatně placeni..na rozdíl od vyspělých zemí a není se co divit,že rodiče razí teorii..Raději běž na školu,tam nebudeš dělat a pak ti seženem místo managera se slušným platem,autem.notebookem apod.
30. 11. 2009 | 20:00

Petr napsal(a):

Řešení je přece jEDNODUCHÉ. Státní maturity, které by nikdo nepodlezl. Hlupáčci by si rozmysleli, zda mají zabít 4 roky a potom nedostat NIC. zatím jsoum nohde matury za I-A
24. 12. 2009 | 23:45

gelactiv silver napsal(a):

Elitou se však pochopitelně stali spolužáci z učilišť.
27. 12. 2009 | 21:48

andy napsal(a):

Are you looking for the Bose Headphones ,CHI Hair Straighteners or GHD Hair Straighteners,buy them immediately,and we'll give you a good discount.
21. 01. 2010 | 13:17

tiffany napsal(a):

"Úcta se musí zasloužit, nemohu mít úctu jen proto, že dotyčný chodí vzpřímeně po dvou zadních."

Nemusí to být zrovna úcta. Stačí něco jako sounáležitost.
04. 02. 2010 | 09:49

Jarka napsal(a):

Jsem v učňovském školství čtvrt století,vím,jaké bylo před 89 a jaké je teď.Celý problém našeho školství je jediný -špatně nastavené peníze ! Zavedením normativních plateb do školství,kdy je přímá úměra mezi počtem žáků a objemem finančních prostředků a snižující se počet dětí v populaci vede k honbě za žáky,ke "studentské" turistice a v konečném důsledku celkem rychle k nevratnému průšvihu! Povinné přijímací zkoušky na SŠ jsou zrušeny,ta škola,která je má, je sama proti sobě, žáci před překážkou uhnou-odejdou jinam...Není tu čas a prostor k tomu,aby se člověk vyjádřil podrobněji, laická veřejnost o problémech,které kdysi vcelku kvalitní české školství táhnou dlouhodobě ke dnu,nic neví,informace se v drtivé většině zužují na otázku platů a prestiže učitelů, ale jen o tom to rozhodně není. K úrovni učňáků dnes -naštěstí projekt Kvalita 1a 2,který zavádí učňovskou státní závěrečnou zkoušku, stanovuje standardy,které se nedají obejít, takže žák nedostane výuční list,pokud alespoň na dostatečně standardu zkoušky nevyhoví.Otázkou je,jak děti donutit,aby plnily své povinnosti, aby se řádně připravovaly na své povolání-nejčastěji v době praxe je totiž postihují různé nevolnosti,bolesti a jiné choroby, omluvené rodiči a kékařem - zdá se,že zdravotní stav při přijetí zdravého dítěte se v době školní docházky prudce zhoršuje..Takto "pracovité" dítě pak zákonitě nemá šanci nic pořádně umět.Dostane-li pětku, učitel brzy dostane dotaz,jak pracoval s žáky,kteří neprospívají,co pro ně udělal-ale radu,jak je dostat na doučování, jak je dostat do práce, tu už ne. Vyhodit je pro neplnění povinností je rovněž těžké - žák se nezalekne, nezačne pracovat, naopak odejde jinam,kde "neprudí" a nic po něm nechtějí, přináší totiž s sebou své normativní peníze. Někteří tak v době,kdy by mohli již končit VŠ, stále sedí v I. nebo II. ročníku školy střední - do důchodu je daleko,kam spěchat,že.Třeba se pak nakonec přece jen něco naučí,no ne?
Jediné řešení pdle mne je důsledně trvat na standardech ve všech směrech - chceš výuční list ? Choď do práce a slož státní závěrečnou zkoušku,chceš maturitu ? Uč se a slož státní maturitu.Chceš VŠ vzdělání ? Uč se a zvládni standardizovanou státní zkoušku. Jinými slovy - přestaňme už konečně dávat dětem věechno zadarmo-pak si ničeho neváží a neumí si poradit s neúspěchem. Jinak budeme produkovat neumětely,kteří se při každém problému složí, skončí u lékaře (mají na to právo,že) anebo na pracáku (mají právo na sociálku,že), ale dělat nebudou.
19. 02. 2010 | 16:13

iPhone SMS Transfer napsal(a):

I appreciate it. thanks.
06. 03. 2010 | 01:58

karel.laskovic@seznam.cz napsal(a):

Pane John vy znate ty lidi v televizi atd to je to sama superstar a komediant proč neudělaji nějaky pořad kde budou soutěžit mladi řemeslnici udělat propagandu ale protože by to melo nadech komunismu tak by do toho nikdo nešel a přitom to neni nic špatneho.
07. 03. 2010 | 12:50

breitling superocean napsal(a):

Did I really earn this or did I just wear you all down? Although skyracer it ended up winning only three awards, Avatar seemed to loom larger over the proceedings breitling super avenger than any other film, from the CGI sprinkling on stage of its bioluminescent floating sprites super avenger to Ben Stiller's blue-skinned homage in his best makeup presentation. Oddly, Avatar wasn't even breitling superocean nominated in that category . Avatar might have lost to Hurt Locker superocean in the end.
12. 03. 2010 | 06:06

breitling skyracer napsal(a):

Interesting thing!
This is my first time comment at your blog.
Good recommended website.
12. 03. 2010 | 06:09

armani classic napsal(a):

I can't agree with you more.
13. 03. 2010 | 01:59

tag heuer napsal(a):

Through the article, I think the owner must be a very wise person
13. 03. 2010 | 02:01

Free Ringback Tones napsal(a):

good article thanks you very much for your information
17. 03. 2010 | 06:17

air max 95 mens napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
19. 03. 2010 | 04:38

daniela napsal(a):

Souhlasím s panem Jarkou a Petrem a dalšími. školství jde totálně do háje a ještě dál. Začíná to už na základce, posuďte sami, jaká asi může být úroveň výuky na škole, kde ještě za osm hrubých chyb v diktátech dostávají dětičky 1-, kde žákům, kteří mají těsně před pololetím v 9té třídě průměr známek na čtyřky a hromadu trojek a během týdne se to zázrakem změní na trojku jedinou a tři, či čtyři dvojky. stačí z netu obšlehnout článek, vytisknout a paní učitelce to stačí.... To je vlastní zkušenost z jedné ZŠ na Praze 5. Aby to nevypadalo, že na základce zůstavají jen ti nejslabší, po odchodu třetiny dětí na víceletá gymnázia, je třeba uměle vytvořit dobré výsledky i pro lemply a téměř propadlíky. A pak se to přihlásí na gymply a průmyslovky, kam se bez zkoušek dostanou všichni. Maturovala jsem před 20 lety a v té době na gympl šli jedničkáři, na průmyslovky děti s dvěmi max. třemi dvojkami. Škol bylo málo a byla rvačka těch nejlepších, ostatní se šli učit a na učňáky chodily chytré děti, jak už někdo přede mnou napsal s osmi dvojkami a nebo jednou trojkou, tak to prostě bylo.

Dnes, obzvláště v Praze, je škol jako nas..no :) dostanou se tam všichni, pak stejně umí HO..., protože maturity jsou mnohde fraška, obzvláště na soukromkách.

Problém kvality vzdělání mladé populace je alarmující a pokud někdo razantně nezasáhne a ty špatné školy prostě nezmizí, stav se nezlepší a skončíme jako národ tupounů s diplomy z Plzně.
23. 03. 2010 | 13:23

cartier ballon blue napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
25. 03. 2010 | 05:43

cartier cheap napsal(a):

It would be great if you have other great things

just like this. I really love it. Thanks!
25. 03. 2010 | 06:32

D.mirek napsal(a):

Pravda,řemeslníků ubývá,stárnou a nový nejsou.Myslim že problem řemeslníků a problem tohoto světa bude vyřešen až peníze zůstanou u pracující lidi kteří opravdu něco dělají ve fyzické ekonomice té , která opravdu vyrábí hodnotné produkty a něco přináší lidstvu.Bohužel zkutečnost je taková že peníze a moc je u lidí kteří jen lichvaří, překupují a špekulují jak ty první odrbat tak uporně že jim na poctivou práci ani nezbude čas.
27. 03. 2010 | 11:58

Maťo napsal(a):

Jsem ročník 73.Mám pocit,že jsem vna učňáku nespal ani já,ani ostatní kluci.Naučil jsem se dělat řemeslo dobře.Mistr nám totiž mohl tehdy dát po hubě a něco nás naučit.Pokud má pan John pocit,že se nikdo nic nenaučil,je to špatně.Tak holt vezmem Ukrajince a kvalita práce je tu.A pokud má někdo pocit,že jsou živnostníci ve vatě,ať to jde dělat také.70% kamarádů je dnes bez práce.Ať žije řemeslo!
27. 03. 2010 | 18:24

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
30. 03. 2010 | 11:24

sesli sohbet napsal(a):

Did I really earn this or did I just wear you all down? Although skyracer it ended up winning only three awards, Avatar seemed to loom larger over the proceedings breitling super avenger than any other film, from the CGI sprinkling on stage of its bioluminescent floating sprites super avenger to Ben Stiller's blue-skinned homage in his best makeup presentation. Oddly, Avatar wasn't even breitling superocean nominated in that category . Avatar might have lost to Hurt Locker superocean in the end.
08. 04. 2010 | 17:40

Zenith watches napsal(a):

I do NOT ordered a and I don’t confirmed anything.I ony generate a kind of a account on your side, because I want to know with option I have by the payments.If I make the decision to order a Alain Silberstein watches.... I am interest in the Baume & Mercier watches. So please give me a special price and inform me I witch way it is possible to pay.
09. 04. 2010 | 10:56

greentea napsal(a):

Postavení řemeslníků i přes jejich menší nedostatek není vůbec růžové.Každý zákazník chce kvalitně odvedenou práci ale zaplatit se mu za ni nechce a tak výběrová řízení vyhrávají firmy s nejnižší nabídkou která se však zákonitě musí projevit na kvalitě práce nebo použitého materiálu.O tom že by řemeslník měl vyšší plat než vysokoškolák upřímě pochybuju.Pokud pracuje sám na sebe je vyšší příjem podmíněn intenzivní deseti-dvanácti hodinovou prací.Jenže lidské tělo má své meze a tímto stylem to jde dělat snad do 40 let věku a pak už se zákonitě dostavuje nevratné opotřebení organismu.Na židli se dá sedět i do 70 let,s prací je to trochu jinak a kdo to praktikuje ví o čem mluvím.Pokud je řemeslník zaměstnancem má příjem jako většina populace hluboko pod státním průměrem.
Volání po záchraně řemesel vždy narazí na to že 1)-nikomu se nechce pracovat když jdou peníze vydělat mnohem pohodlněji
2)-nízké ohodnocení kvalitní práce
3)prestiž manuální práce
Pokud se rodiče rozhodují o budoucnosti svých dětí a je trošku šance že by jejich ratolest nemusela jít na učňovský obor tak ji tam většinou nedají hlavně z těchto tří důvodů.
Obávám se pláč po řemeslnicích a volání aby"honem někdo,něco dělal" tento problém určitě nevyřeší.A nějaké kampaně na podporu učňovského školství jsou k smíchu-představa mladého člověka který se po zhlédnutí šotu v televizi rozhodne stát řemeslníkem -k smíchu.
Mnoho mladých lidí po vyučení,když je na stavbě konfrontováno s realitou a skutečnou praxí do půl roku odchází a hledá si jednodušší zaměstnání-zajímal by mě průzkum kolik procent vyučenců zůstává u svého řemesla-myslím že by to hodně napovědělo.
Pokud se moje reakce dotkla nějakého zlatoústého člověka sedícího celý život za stolem a zadávajícího příkazy vězte že je mi to upřímě jedno.
10. 04. 2010 | 08:47

omega watches napsal(a):

very happy to come here
13. 04. 2010 | 10:31

Evik napsal(a):

Přítel je vyučený elektrikář a ve svém oboru dosud (10let od vyučení) nenašel práci. Všude chtěli elektrikáře s praxí, kteoru neměl kde sehnat, a když chtěli bez praxe, tak jedině s maturitou. Takže s učňákem, pokud nemáte štěstí na lidi, nemáte dnes šanci. Proto si teď musí při "zaměstnání" (dělá na lince za podřadných 10tis), dodělávat maturitu.
14. 04. 2010 | 08:37

Bc. Martin Wallner napsal(a):

Před 3 týdny jsem se registroval na webu http://www.SeznamRemeslniku.cz

Byl jsem velmi překvapen, že během prvního týdne od mé registrace mi přislo několik zajímavých poptávek. Děkuji majitelům webu a všem doporučuji - šetřím čas i peníze, kterých jako řemeslník nemám nazbyt.
18. 04. 2010 | 17:56

trn33a napsal(a):

http://www.tran33m.com/vb/
http://www.tran33m.com
http://www.tran33m.com/vb/s...
http://www.tran33m.com/up
http://www.tran33m.com/dir
http://www.game.tran33m.com
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
01. 06. 2010 | 07:50

milánek napsal(a):

Nesouhlasím,že před ´89 byly učňáky zašívárna.Budu psát o oboru zedník. Byly tzv.učňovské stavby,kde se nespěchalo,minulý režim si to mohl dovolit,učni si od 1.ročníku mohli na řemeslo sáhnout a získat základní manuální dovednosti. S výučním listem přišli do čet dospělých,kteří se jich ujali a pokud tovaryši MĚLI ZÁJEM,rozvinuli jejich schopnosti dál.
Dnes naprostá většina učilišť nemá prostory,kde by vyučovala praxi zedníků.Naženou učně na stavby,kde uklízí,bourají,přidávají apod.Notabene kdo rozumný si dnes sjedná partu učňů,aby mu obložila koupelnu? Není divu,že po půl roce velké procento takto "motivovaných" adeptů zhnuseně opustí obor.
Ti,kteří zůstanou a nemají otce nebo někoho jiného,kdo by je k řemeslu vedl,a doučí se,zpravidla neumí skoro nic,protože se to neměli skutečně kde naučit,nakonec mnoho z absolventů se proplazilo učením se čtyřkami jen proto,že rodiče chtěli,aby měli "nějaký papír v ruce". Závěrečné zkoušky praktické jsou víceméně formální,už proto,že pro ně nejsou vhodné prostory a také proto,že vyučující už chtějí mít tuto "várku" z krku.
Těchto absolventů se už ale nikdo neujme,aby je rozvíjel dál,NAOPAK,jsou nežádanou konkurencí a zkušení a staří v četě naopak řeknou vedoucímu: "Franto ,cos to sem vzal za vemeno,já jsem přeci lepší.." Takhle je to dnes.
Co s tím? Zatrhnout středním školám nábor bez přijímacích zkoušek,všechno s půměrem nad 1,5 na učiliště a pokud ti na učňáku vše půjde a budeš se snažit,odmaturuj si až po nástavbě.
08. 04. 2011 | 10:20

antique auto insurance rates napsal(a):

advertising <a href="http://topautoinsurancerates.net/">average auto insurance rates</a>
17. 10. 2011 | 14:45

Jakroslav Klenot napsal(a):

Nevěstinec je dobrá, vydělávající organizace.
Bordel roste nezadržitelně kolem nás, bez jakéhokoli zásahu a plánu.
15. 11. 2012 | 22:49

Věřit vém může jen chudák ! napsal(a):

Pane John !
Kolik Vašich dětí máte jako řemeslníka ? Předpokládám že ani jedno.
Jistě, každý rodič chce pro potomka krajíc chleba a to hodně tlustě namazaný máslem.To co navrhujete se týká stejně jako za bolševika jen těch"obyčejných "rodin.Ti vybraní budou i nadále posílat své i nenadané děti na dobré školy !
Kážete vodu ,ale pijete,(jako vždy), VÍNO !
24. 03. 2014 | 18:55

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy