30. 06.

Zrušte bodový systém – Slováci ho také nepotřebují

Radek Pecák Přečteno 8338 krát Přidat komentář

Už deset let se tuzemští řidiči obávají toho, že kvůli takzvanému vybodování přijdou na rok o řidičské oprávnění.

Více »

20. 06.

Silničáře letos zaskočila i tráva

Radek Pecák Přečteno 3704 krát Přidat komentář

Obvykle si řidiči ze silničářů utahují, když napadne sníh a oni nestačí upravit silnice tak, aby byly bez problémů sjízdné.

Více »

27. 01.

Zvyšme pokuty za nevyhozený blinkr. Je to šetření na nepravém místě

Radek Pecák Přečteno 13979 krát Přidat komentář

Byl jsem vychován, že elektřinou se nemá plýtvat. Evidentně nejsem sám, napadá mě čím dál častěji při řízení auta v tuzemském provozu. Zpravidla tehdy, když jsem nucen prudce brzdit poté, co někdo zcela nečekaně a bez varování vjede těsně před chladič vozu do mého pruhu na dálnici, nebo když cizí auto jedoucí předtím plynule ulicí náhle zpomalí a začne parkovat. Tím bez varování myslím bez použití varovných, nebo také směrových světel - prostě blinkrů.

Více »

26. 10.

V Německu motoristou, v Česku nebezpečným pirátem…

Radek Pecák Přečteno 20501 krát Přidat komentář

Opět jeden politik vytáhl téma rychlosti na silnicích. Podle ministra dopravy Ťoka by mělo brzy začít pro ty, kteří zásadně překročí stanovenou rychlost, pravidlo dvakrát a dost. To znamená, při prvním přistižení dostane řidič mastnou pokutu až dvacet pět tisíc korun a rovnou šest bodů. Protože při druhém stejném přestupku bude přidělena (mimo výše zmíněného peněžního trestu) další šestice bodů, přijde okamžitě a bez pardonu takový motorista o řidičské oprávnění.

Více »

14. 10.

Zakažte dieselové motory. Tento řez je nutný

Radek Pecák Přečteno 13506 krát Přidat komentář

Dlouhá léta nechávali politici, ekologové a koneckonců samotné automobilky žít veřejnost v bláhovém přesvědčení, že hlavním problémem při provozu automobilů jsou emise CO2. Mimochodem, jde o stejný plyn, který vydechujeme. Pokud provozujeme například sex, vypouštíme ho zvýšené množství. Ale to jen na okraj.

Více »

06. 08.

Vytvořme zimní bruslařské zóny…

Radek Pecák Přečteno 4325 krát Přidat komentář

Je léto a v ulicích i na silnicích potkáváme velké množství lidí na kolech. Je to sezona, kdy se každé výzvě aktivistického sdružení Automat média obsáhle věnují, a téměř každému připadá, že je logické, aby ve městech vznikalo více cyklostezek a zón vyčleněných pro tento ekologický způsob dopravy.

Více »

14. 05.

S alkoholem v krvi neomezenou rychlostí? Ani to nemusí zabíjet

Radek Pecák Přečteno 14211 krát Přidat komentář

Dát si pivo po obědě a vyrazit na dálnici rychlostí 150 kilometrů v hodině nebo ještě vyšší. Pro drtivou většinu politiků a takzvaných dopravních odborníků v České republice naprosto šílená, dá se říci, že až vražedná kombinace.

Jenže představte si, že zhruba hodinu jízdy od hlavního města - za hraničním přechodem Rozvadov - si něco takového každý řidič může dovolit zcela legálně. I když je tam dálnice o dost klikatější než úsek na českém území, rychlost je tu neomezená a kdybych chtěl, klidně bych si mohl vypít jeden „vajsbír“. Tolerovaná hladina alkoholu je zde, jak známo, ostatně jako ve většině civilizovaných zemí, 0,5 promile.

Jel jsem tam směrem na Mnichov už nejméně stokrát, a nikdy jsem neviděl ani jedinou dopravní nehodu. A to občas sněžilo, byla mlha, tma, či pršelo. Občas dokonce nastala kombinace několika těchto povětrnostních jevů. U nás musím před každým vjezdem na dálnici sledovat dopravní zpravodajství, protože prakticky není den, kdy by nevznikaly problémy kvůli nehodám na těchto zdánlivě bezpečných komunikacích se stanovenou maximální povolenou rychlostí.

A navíc, prosím, podle poslední statistiky Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu měla v letech 2011-13 Česká republika v přepočtu obětí na dálnicích na každou ujetou miliardu kilometrů tři mrtvé. Německo jen dva. Litva, Polsko, Maďarsko, Portugalsko a Itálie jsou na tom sice hůře, ale už šestá od konce je Česká republika. Vede Dánsko a Velká Británie, zmíněné Německo je zhruba uprostřed žebříčku.

Takže je rychlost skutečně tak smrtelná, jak se tvrdí nebo ne? Já říkám, že mnohem horší je nezkušenost řidičů, jejich nesoustředěnost a netolerance vůči ostatním. V Německu jsem se s vybržďováním nikdy nesetkal, v Česku jsem ho na vlastní oči viděl nejméně pětkrát a jednou i zažil na vlastní kůži.

Před několika týdny jsem jel do Wolfsburgu. Stovky kilometrů dálnice vedou přes území bývalé Německé demokratické republiky, kde dodnes řídí většina lidí vychovávaných stejně jako u nás v socialistickém režimu. Přesto se tam jezdí mnohem lépe než u nás. Řidiči počítají s tím, že než vjedou do levého pruhu, musí se bedlivě a raději několikrát podívat do zpětného zrcátka, protože zezadu může během mžiku „přiletět“ BMW M3, Porsche 911 nebo jakékoli jiné rychlé vozidlo. Zip se dodržuje, při vjezdu do kolony z připojovacího pruhu vám obvykle ponechají mezeru, abyste se mohl bez problémů zařadit. Neplatí to samozřejmě ve sto procentech případů, výjimky se najdou všude, přesto tvrdím, že jsem zde nemusel být tolik ve střehu a ve stresu jako na našich Dé jedničkách a jiných.

Proto bych si dovolil nesměle upozornit pány politiky, dopravní psychology i některé kolegy novináře, aby se spíše než strašením nebezpečnou rychlostí věnovali například snaze maximálně urychlit příchod nového zákona o autoškolství. Díky němu by se poměrně rychle mohla zlepšit úroveň „prvořidičů,“ kteří se pouštějí do provozu. Třeba by se pak prosadil i následný zdokonalovací výcvik řidičských schopností a dovedností.

Malou změnu k lepšímu by mohly přinést například i značky na silnici vyučující řidiče k udržování bezpečného odstupu od vozidel jedoucích vpředu. V takovém Maďarsku je už dávno mají, u nás se tradičně spíše hledají důvody, proč je na vozovky nenamalovat.

23. 03.

Je vinen řidič, felicia či můstek?

Radek Pecák Přečteno 43704 krát Přidat komentář

Víkendová nehoda, při které zahynuli čtyři osmnáctiletí lidé ve felicii na silnici první třídy spojující Brno se Znojmem, opět nepochybně otevře množství témat. Většina bude zmiňovat příliš vysokou rychlost, zazní věty o diskotékových nehodách, možná se někdo zamyslí i nad stavem vozového parku, úrovní výcviku v autoškolách, prací policie a podobně.

Všechna tato témata jsou samozřejmě legitimní. Jenže, přestože řidič vozu jel nepochybně příliš rychle a ve voze, který kvůli své zastaralé koncepci nemůže dostatečně chránit posádku - ať z hlediska aktivní či pasivní bezpečnosti, všichni čtyři mladí lidé mohli s vysokou pravděpodobností i poté, co řidič vyletěl ze silnice, nadále žít.

Jednou z důležitých příčin této tragédie je faktor, nad kterým se obvykle laik málo zamýšlí. Je jím přetrvávající zoufalý stav silniční infrastruktury.

Nebyl jsem na místě, ale drastické záběry, které proběhly zpravodajstvím, ukazují, že automobil sjel do příkopu a v něm narazil do nízkého můstku, který slouží k nájezdu zemědělské techniky na přilehlé pole.

Můstek má kolmou stěnu, navíc zpevněnou betonem. Náraz do takové masy materiálu samozřejmě křehká felicia, rozjetá navíc na vysokou rychlost, nemohla vydržet. Stačila přitom malá investice v řádu tisíců či desetitisíců korun spočívající v zešikmení stěny můstku, a auto by s velkou pravděpodobností pouze vyletělo do pole. Všichni čtyři by pak nejspíše z vozu vystoupili sami, byť třeba lehce zraněni.

Samozřejmě nejsem zastáncem toho, aby se vykácely všechny stromy lemující všechny silnice, aby se investovaly miliardy do rozšíření silnic, výstavby retardérů, svodidel a dalších technických opatření. Mnohem efektivnější je vychovat v autoškolách řidiče, kteří si budou vědomi rizik a budou na ně schopni reagovat. Nicméně, na silnicích první třídy, kde je vysoký provoz, potkávají se tam ve stejných nebo protilehlých pruzích osobní auta, těžké kamiony, motocykly a třeba i cyklisté, je třeba možná rizika co nejvíce eliminovat.

Jsem docela zvědavý, zda můstek bude opravený do původní podoby, nebo přece jen dozná úprav…

18. 12.

Drahé německé mýtné? Je to právě naopak

Radek Pecák Přečteno 8352 krát Přidat komentář

Už jen rok budeme v osobních autech po německých dálnicích jezdit zadarmo. Od roku 2016 se totiž i v této zemi zavede mýto. Za roční používání kvalitních komunikací, kterých je zde 12 800 kilometrů, tedy přesně desetkrát více než na území České republiky, se bude platit v přepočtu až 3600 korun. Už z toho je jasné, že v přepočtu na kilometr bude jízda na dálnici v Německu podstatně levnější. A to ještě pomíjíme radost z jízdy na mnoha úsecích s neomezenou rychlostí.

Více »

03. 09.

Těším se na plískanice. Barevní cyklisté zmizí z ulic

Radek Pecák Přečteno 11431 krát Přidat komentář

Cyklisté budou mít v pondělí v Praze slavnost. Zamění své barevné dresy s reklamami za černé. Kalhoty většinou nosí černé, takže ty si převlékat nebudou muset.

Více »

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy