Informace o počasí a etika jejich šíření

28. 09. 2010 | 23:19
Přečteno 4239 krát
Nebudu se dnes zabývat meteorologií jako vědeckým oborem. Podívejme se pouze na výstupy tohoto vědeckého oboru. Meteorologické výstupy můžeme zjednodušeně nazývat informacemi o počasí. Na první pohled je každému zřejmé (počasí přece rozumí každý), že se jedná o několik základních typů informací:

- Informace o naměřených hodnotách na meteorologických stanicích(teplota, vlhkost, vítr, srážky, tlak, sluneční svit, …).
- Informace z dálkové detekce (radarové odrazy, blesková aktivita, družicové snímky a balónová sondáž).
- Informace o výstupech meteorologických modelů.

Informace o počasí jsou dnes prezentovány v různých formách:
- Informace zpracované do tabulek, map a grafů popisujících počasí nedávné, aktuální a budoucí.
- Informace zpracované do předpovědí (textových a modelových).

A v neposlední řadě je dobré si připomenout, že informace o počasí jsou prezentovány různým způsobem:
- V novinách, časopisech a knihách.
- V rádiích a televizích formou „redaktor čte“ nebo „redaktor rozmlouvá s odborníkem“.
- Na odborných, soukromých i zpravodajských internetových serverech.
- V hospodách a na „pavlačích“.

Troufnu si tvrdit, že informace o počasí téměř 100% vznikají na meteorologických stanicích a zařízeních, které mají ve správě národní meteorologické služby (např. ČHMÚ, SHMÚ, IMGW, DWD, ZAMG a dalších cca 180 institucí v jednotlivých zemích po světě) a v mezinárodních organizacích různého typu (pro nás nejbližší a nejdůležitější jsou EUMETSAT a ECMWF). Vedle těchto „oficiálních“ informací o počasí vzniká velké množství informací soukromých (teploměr na okně nebo jednoduchou meteorologickou stanici dnes má skoro každý).

Všichni se dnes snaží poskytovat informace o počasí veřejnosti. I ČHMÚ poskytuje veřejnosti značné množství informací. Jsme rádi, když jsou „naše“ informace dále používány pro informování co nejširšího okruhu posluchačů, diváků a čtenářů. Nezakazujeme nikomu, aby informace o počasí dále zveřejňoval nebo na ně odkazoval. Považujeme však za zcela samozřejmé, že je informace z ČHMÚ vždy doprovázena odkazem na místo, kde vznikla. Není to nějaký náš rozmar, máme pro tento náš požadavek dobré důvody:

1. Informace, které vznikají v ČHMÚ patří státu, stát je z velké části přímo zaplatil. Není tedy možné si tyto informace vzít a vydávat je za své. Stačí k nim v tisku, v televizi nebo na webu uvést zcela jednoduše: (ČHMÚ). Nebo v rádiu přidat slůvko: „ptáme se meteorologa ČHMÚ“.

2. Přece jenom se stává, že o stejné situaci informuje nejenom ČHMÚ, ale i jiný subjekt (který provozuje vlastní měření nebo získává informace jinak). A potom je přece nutné vědět, odkud informace pochází. Už několikrát jsem uváděl příklad z politiky. Poslanci Parlamentu ČR jsou v médiích vždy uváděni s informací o politické straně, kterou reprezentují. Občan přece musí vědět, že právě slyší o poplatcích u lékaře hovořit poslance za ČSSD nebo ODS nebo TOP09. A s informacemi o počasí je to stejné. Pokud slyším, že někde napršelo 150 mm srážek, tak musím vědět, kdo mi to říká, kdo to změřil.

Závěr? Informace o počasí, které najdete na webech ČHMÚ (je jich několik) jsou všem plně k dispozici. Jsou to informace pro Vás. Pokud však považujete za vhodné tyto informace dále používat, počítejte s nutností zachovat a citovat zdroj. Nemůžete však s těmito informacemi dále obchodovat (například je dáte na svůj web, kde zároveň poskytujete prostor pro reklamu; nemůžete je použít v televizním pořadu, za který Vám někdo zaplatil, apod.).Pouze v těchto případech potřebujete náš souhlas, popřípadě naši fakturu.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Petr Dvořák napsal(a):

Hezky napsáno.
28. 09. 2010 | 23:42

Al Jouda napsal(a):

I pro ČHMÚ jsou peníze vždy až na prvním místě!
29. 09. 2010 | 00:34

Dagmara napsal(a):

Al Jouda,
chytrému napověz, blbého kopni. Někoho k tomu nedokopete a nedokopete.....
29. 09. 2010 | 07:19

olga napsal(a):

Vše je o penězích. Jinak to zatím nejde. Když jsem byla malá, tak jsme se ještě učili předpovídat počasí podle druhu mraků, podle východu a západu slunce, podle letu ptáků a pod. To už dnes asi neplatí. Může mi k tomu někdo něco říct? Děkuji.
29. 09. 2010 | 08:03

yorick napsal(a):

Jé pane Tolaszi,
musím vám žalovat. Napsala sem Honsová, pod pseudonymem Dagmara. Kdybyste náhodou nevěděl, je to ta žirafoidní brepta, co se pod jejími zaručeně obrácenými prognózami počasí odvíjejí permanentně diskuse o úplně něčem jiném :-))))).
29. 09. 2010 | 08:05

KM napsal(a):

Ad Olga:
Rád bych viděl toho smělce, který by vám chtěl zakázat si předpovídat počasí podle ptáků a mraků i nadále.
ČHMÚ volí jinou metodiku, ale klidně ho ignorujte, máte na to plné právo.
29. 09. 2010 | 08:33

bedr napsal(a):

Víte pane Tolasz, Analýze je správná. Ale má jednu chybu. "Informace, které vznikají v ČHMÚ patří státu, stát je z velké části přímo zaplatil". Vy si z ČHMÚ účtujete zbytečně velké množství informací. Přesně stejně jako ČT. Za množství informací o záplavách 100x více, než vydá. Třeba každý zaplatí tisíc korun ročně. Mě stačí "výseková" předpověď. Řekněme za 1Kč denně. I to je za informaci "mám, nemám si vzít dešník" astronomická částka. Kdo chce hodně informací, ať si zaplatí zakódované vaše ČHMÚ předpovědi.
29. 09. 2010 | 09:13

Sims. napsal(a):

O přepovědi počasí v naší republice mám jasno. Skoro nikdy se netrefí. Tak naopř. v pondělí mělo být po celé republice oblačno a vydtné srážky. Zde v Č. Budějovicích jsme měli přímo letní den.přitom na předpovědních mapách aktuálně byl mrak s výpadem deště.Já mám již delší dobu dojem, že co TV stanice to jiná předpověď. Já bych ta teplá místečka na ČHMÚ zrušila, odborníky bych zaměstnala v rámci vojska, které musí předpovědi dělat rovněž a stát by pak měl k distribuci dostávat jednotné informace o počasí. Vojáky i úřay si stát platí z peněz daňových poplatníků, tak jaképak štráfy a kecy o utajených, pomalu šifrovaných informacích. Zase se zde vyrábějí nepostradatelnosti a důležitosti, které nejsou potřeba.
29. 09. 2010 | 09:26

myrta napsal(a):

Sleduji předpovědi počasí v Něm.a nestačím zírat,že tak v 80 % jsou zcela odlišné od našich.Tohle nechápu,protože předpovědi jsou zpracovávány na vědeckých údajích ze satelitů a co já vím.Takže náš hraniční zákus do Něm.území lze odvodit předpověď počasí pro západní část republiky,kde žiji.Ale česká předpověď se liší tak často.A vychází to většinou Němcům.
29. 09. 2010 | 10:01

Holubář napsal(a):

bedr:
Vám možná stačí "výseková" předpověď, zda si máte či nemáte vzít deštník.

Jsou ale jiní, kteří uvítají informaci zda např. bude či nebude náledí - může to být informace vskutku ŽIVOTNĚ důležitá. A nezapíná si ráno počítač, ale poslouchá v ranním fofru rádio.
Myslím, že základní informace ČHMÚ by skutečně měly být státem placeným veřejným statkem a neměly by podléhat módě o tržním prostředí.

Vy si možná ceníte informace ČHMÚ na ani ne korunu denně, za to se ovšem v tržním prostředí veřejných záchodků ani nevyčůráte.
29. 09. 2010 | 10:03

Carlos V. napsal(a):

Miluju televizni predpovedi pocasi.

Dozvim se, jak bylo vcera
Dozvim se, jake pocasi je na Krete
A dozvim se, jak bude v Helsinkach.

Jen se nedozvim, jak bude v zapadnich Cechach a jak na severni Morave.
29. 09. 2010 | 10:13

Koleda napsal(a):

Carlos:
Ale dovíte - nebude-li pršet nezmoknem! Tak totiž (
volně přeloženo) znějí všechny předpovědi ČHMÚ. Např. "Zítra bude polojasno, místy oblačno, ojediněle přeháňky. Druhý den leje jak z konve.
29. 09. 2010 | 10:21

Holubář napsal(a):

Vážení,
zdá se mi, že s meteorologií je to jako s veřejnou dopravou. Každý jí rozumí, protože ráno jezdí tramvají a ví, že je všechno blbě a on by to uměl lépe, protože ji využívá.
Počasí a jeho předpovědím také každý rozumí, protože včera zmokl. A jeho babička předpovídala lépe a on to po ní zdědil.
:-)
29. 09. 2010 | 10:25

michał napsal(a):

Po pravdě je mi trochu proti srsti váš přístup ohledně placení za informace - podle mě jste ve své podstatě 'veřejnoprávní', ty informace už jednou zaplatila vláda a vy byste je měli pustit do veřejného prostoru a de facto nestarat se, co se s nimi děje (samozřejmě po očku koukat, zda nejsou zneužívány, překrucovány, apod. také uvedení zdroje je opodstatněné). Pokud někdo chce něco navíc, jasně, ať platí.
29. 09. 2010 | 11:53

Eiji Wolf napsal(a):

"Informace, které vznikají v ČHMÚ patří státu, stát je z velké části přímo zaplatil."

Jasně, stát je ten polobůh, který dokáže vytvořit hodnoty pouhou legislativní deklarací.
Autor v tom má zmatek, stát nemá žádné vlastní peníze, jen ty, které sebere produktivním občanům (mezi ty samozřejmě nepočítám lidi placené státem, protože právě ze zkonfiskovaných daní jsou tito jedinci placeni).
29. 09. 2010 | 13:53

Líný černý pes napsal(a):

to autor :
Pravidelně při hovoru se sousedkou o počasí cituji Váš server, ode dneška budu uvádět zdoj ;)

Máte pravdu v tom, že kdo vynaloží úsolí a náklady na vytvoření inormace, má právo s ní nakládat a rozhodovat o její ceně. A kdo nechce koupit, může si vytvořit informaci sám. ALe jestli informace parří státu, může u mnoha lidí vzniknout dojem, že jakožto občané mají na takovou informaci nárok a to včetně nakládání s ní. Protožže co se týče definování svých nároků, je občanstvo naší země velmi důkladné, precisní a široce rozkročené.
29. 09. 2010 | 15:39

Lukáš Větříšek napsal(a):

Pěkně napsáno !
29. 09. 2010 | 16:00

Eiji Wolf napsal(a):

Ve svém rozvášnění jsem zapomněl na jedno: je pochopitelně hulvátské, pokud nezmíním zdroj informací, ze kterého vycházím.

Nicméně nesouhlasím s dvojím placením za "veřejné" služby - z našich daní se postaví dálnice, ale stejně musíme platit dálniční známku, pokud ji chceme využít. Z našich daní se financuje úřední aparát, ale stejně musíme platit extra poplatky za každý požadovaný úkon (který nám nezřídka předepisuje zákon).

Taková neefektivita ale může existovat jen ve státní sféře - soukromá společnost hospodařící takovým způsobem by nejspíš nepřežila ani jediný finanční rok...
29. 09. 2010 | 17:26

Radim Tolasz napsal(a):

bedr: Zbytečně velké množství informací? Ano, je možné, že budeme muset omezovat množství informací, které produkujeme. Tady to opravdu je o penězích. Můžeme produkovat méně informací - které naše informace jsou zbytečné? Poraďte, já je těžko hledám.
29. 09. 2010 | 17:42

Radim Tolasz napsal(a):

michal: Ano, přesně takto to je. Veřejně dostupná je dnes velká většina našich informací. Můžeme diskutovat o podobě těchto informací - např. všechna data z automatických klimatických stanic jsou veřejně přístupná po 10 minutách (v grafu za poslední 2 dny). Všechna data ze srážkových radarů rovněž - v intervalu 15 minut v animaci, za posledních několik hodin. A tak bych mohl pokračovat, ale ke každému příkladu se najde někdo, kdo řekne, že by chtěl ta data jinak. V tom je docela problém.
29. 09. 2010 | 17:53

Radim Tolasz napsal(a):

Eiji Wolf: Ano, to už napsal jeden z filosofů: "stát jsme my". Raději si už nepamatuji, který to byl :-)
29. 09. 2010 | 17:55

Radim Tolasz napsal(a):

Eiji Wolf, podruhé: Ano, my získáváme formou příspěvku cca 50% financí na svůj provoz (včetně mezd, jak vtipně připomínáte :-). Pojďme si tedy říct natvrdo: Můžeme fungovat za těch zbývajících 50%, které si seženeme mimo příspěvek (např. prodejem služeb)? Ano, zcela jistě můžeme, ale přestali bychom dělat neproduktivní a ztrátové služby (např. výstražnou službu - kdo si koupí předpověď, kterou dostane jenom někdy; kdo bude ochoten za ní zaplatit?; nebo dlouhodobá měření - abych prodal 30letý průměr sněhové pokrývky například pro výpočet zatížení sněhem pro stavebníka, tak musím 30 let "vyrábět" na sklad; kdo by to byl schopen zaplatit?).
29. 09. 2010 | 18:03

Karel III napsal(a):

Já jsem spokojen s tím co v současnosti ČHMÚ "předvádí" ve svých výstupech i jejich formou.
To, že čekám pouze nezávaznou radu, zda svetr deštník je rovněž realitou, kterou nezakrývám
Pokud Buenos Aires skutečně znamená dobrý vítr, tak je to pozdrav s kterým se loučím.
29. 09. 2010 | 18:10

vfischer napsal(a):

Už jsem vám to jednou napsal a napsal jsem to také do připomínek přímo z vašeho "meteorologického" webu --- je totálně špatný, nepřehledný a doslova amatérský !!! Kdyby se někdo z vaší party kvalifikovaně zabýval analýzou jasné, přehledné a uživatelsky srozumitelné struktury webu, a v neposlední řadě kvalitního designu, nemohla by z toho být taková patlanina jakou předvádíte !! Jenže - ČHMÚ je státní ouřad, peněz je málo a ještě do toho kecá každý, kdo má z vedoucích pupíků díru do zadku žejo ?? No a tak máme takový slepenec, jaký máme a není pánaboha, který by to dal za slušný peníz dohromady - a to je klasická ukázka tragedie využívání výpočetní techniky na státních ouřadech.

Potom jsou - bohužel - navštěvovanější jiné weby, které na vás parazitují a podávají informace o počasí jako šíření poplašné zprávy - hysterie, panika, děs - hrůza - senzace !! - Honsová v čele !!!
29. 09. 2010 | 22:04

Radim Tolasz napsal(a):

vfisher:
http://www.chmi.cz - souhlas, výběhový typ
portal.chmi.cz - změna k lepšímu
hydro.chmi.cz - OK
http://www.infomet.cz - OK
biblio.chmi.cz - na vzhledu nezáleží

Ale nejsem expert na weby :-)
29. 09. 2010 | 22:19

gaia napsal(a):

nic se nemá přehánět. Např. paní Honsová si předpověděla počasí a pak se divila, že na procházce mrzla.(vedlejší blog) To já když jdu na procházku, tak nejprve otevřo okno, nebo jdu na balkón, tak zjistím jak skutečně je a pak se podle toho obléknu. A na procházce málokdy mrznu.
30. 09. 2010 | 08:16

Eiji Wolf napsal(a):

Radim Tolasz:
Jak jste jistě pochopil nejsem ani zdaleka odborník, ale zkusím se vypořádat s Vaší reakcí korektně.

Domnívám se, že výstražnou službu by si mohly chtít koupit - například - pojišťovny, majitelé silnic nebo třeba "adrenalinoví sebevrazi".
A pokud architekt potřebuje historická data, může si je koupit třeba od ČHMÚ, nebo třeba od komory architektů, která si náklady vykompenzuje ve členských poplatcích. Dlouhodobé sběry dat jsou vždycky dlouhodobou investicí, nejen v meteorologii (zvláště vezmeme-li v potaz rychlost zastarávání technologií).
V podstatě se mi jedná o to, že pokud je něco potřebné, lidé to zaplatí dobrovolně. Ale to pak každý producent těchto informací musí být částečně i obchodníkem - ale, koneckonců, je něco špatného na ziskovém provozování byznysu? Naopak.

Tady samozřejmě souvisí všechno se vším, takže když nám po živelné pohromě stát sáhne do kapsy na obnovu, není důvod chovat se ekonomicky racionálně a například si postavit domy dál od řeky, že. Pak se snadno sklouzne do polohy "kdyby to nezajistil stát, nezajistí to nikdo".
Buď to chcem a pak se to zaplatí, nebo to nechcem a je plýtvání za to utrácet.
Zdroje jsou omezené, nemůžeme financovat všechno.
30. 09. 2010 | 11:41

Holubář napsal(a):

Radim Tolasz:

Obávám se, že s tou přehledností atd. webu má nick vfischer pravdu. Nešlo by s tím něco dělat? Vždyť existují spousty agentur, keré to dovedou a určitě to nestojí majlant.
30. 09. 2010 | 16:31

Radim Tolasz napsal(a):

Holubář: Já jsem se ve své reakci snažil naznačit, že konstatování "Máte nepřehledný web" je pro mě nic neříkající plácnutí do vody. Potřebuji doplnit toto konstatování o informaci, který web máte na mysli (bojím se, abyste neměl na mysli všechny :-). Pokud http://www.chmi.cz, tak s tím souhlasím, ale upřímně řečeno, já jsem na něm informace už několik měsíců nehledal a rád bych, aby naši IT experti přinutili veřejnost hledat informace na portal.chmi.cz (laicky musím konstatovat, že toto přinucení považuji za jednoduchý problém).
30. 09. 2010 | 23:00

Radim Tolasz napsal(a):

Eiji Wolf: Považuji za to ekonomický problém, který zatím nikde ve světě nevyřešili. Dám Vám jednoduchý příklad: výstražnou službu si jistě koupí pojišťovny nebo silničáři nebo lidé bydlící u vody nebo i další. Ale budou ji platit i v případě, že bude celý měsíc průměrné počasí bez jakýchkoliv extrémů? Nebo: dlouhé řady teplot si jistě koupí provozovatelé tepláren. Ale budou chtít stlačit cenu tím, že budou platit jenom teploty nižší než 5°C. Dá se to vyrovnat zákazníkem, který vyrábí nebo rozváží nápoje nebo zmrzlinu. Ten však bude chtít jen teploty nad 25°C. Kdo zaplatí provoz měření teploty ve dnech, kdy je teplota od 5 do 25 °C?

Berte to jako příklady, jistě najdete argument, kterým tyto příklady zpochybníte. Ale systém, kterému se říká meteorologie a klimatologie musí fungovat nepřetržitě v čase a pokud možno i v prostoru. Bez ohledu na to, jestli zrovna dnes nebo zrovna v Horní Dolní informaci někdo potřebuje tak nutně, že je ji ochoten zaplatit.
30. 09. 2010 | 23:07

Eiji Wolf napsal(a):

Radim Tolasz: tyto problémy Vám spatra nevyřeším, ale právě od toho je trh.
Existují sponzoři, dárci a podobně.
A ekonomická kalkulace - tedy vědět kolik potřebuju na provoz (a jako každý živnostník se to snažit stlačovat) a tedy vědět, za kolik musím prodat služby.

Mobilní síť musí fungovat i tehdy, když nikdo momentálně nevolá, podobně Vámi zmiňované teplárny - náklady vznikají i když zrovna teplo nedodávají. Personální agentury fungují stále, i tehdy pokud zrovna momentálně neuplacírovávají nějakého zaměstnance... svou činností si vytváříte další obchodní příležitosti.
Myslím, že v tržnám prostředí byste našli dost a dost příležitostí, jak svou práci a informace výhodně prodat.
A pokud ne, zřejmě chtějí lidé své peníze využít jiným způsobem...

Jsou to jen malé problémy, domnívám se.
Ale opět, nejsem odborník.

Díky za diskusi, určitě Vás budu sledovat i nadále :)
01. 10. 2010 | 12:12

Vysedlina pathologická napsal(a):

My slepice se řídíme podle žížal, zdali lezou ven, čili nic, a také podle paní Honsové. Nikoho jiného neposloucháme. Jo, ještě mého kohoutka také někdy bolí pařátky, a to je poctivý zdroj. Mějte se hezky.
01. 10. 2010 | 13:01

jonáš napsal(a):

http://www.infomet.cz - OK?
Se mi to ve Firefoxu zobrazuje pěkně blbě, rozsypaně a text přetejká za rámečky. Vaši zbrusu noví "in" webmasteři asi počítaj jen s default nastavenim zobrazování. Takže starej portál - OK, novej - pseudomoderní hnus. Bohužel.
20. 10. 2010 | 15:27

jonáš napsal(a):

Jinak přinucení je snadný, starý prostě nefungujou. Nový na http://portal.chmi.cz se ale vykreslujou i na slušnym připojení zhruba desetkrát pomaleji .. holt jdete s dobou, více obrázků, méně informací. Skončíme dětskym leporelem pro každýho ;-)
20. 10. 2010 | 15:31

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy