Omyly tajemníka Jakla

19. 09. 2007 | 21:53
Přečteno 4336 krát
V nedělních Otázkách Václava Moravce na ČT1 (16. září 2007) se do debaty o připravovaném vystoupení prezidenta v OSN na téma klimatická změna (informace o akci například zde) zapojil i Ladislav Jakl, tajemník českého prezidenta. O tomto vystoupení bylo již mnoho řečeno i napsáno, není však důvod se jakkoliv znepokojovat nebo dokonce protestovat (více i na mém blogu zde dříve)

Pan tajemník se v diskusi dopustil dvou významných omylů – věřím, že nikoliv záměrně. Omyl první je formálně politický a omyl druhý je omylem klimatologickým.

Formálně politicky nelze, podle mne, předpokládat, že vystoupení prezidenta může být považováno za vystoupení soukromé. Vždy je takové vystoupení dáváno do souvislosti s oficiální pozicí země, kterou prezident reprezentuje. To však neznamená, že by musel prezident při všech příležitostech pouze tlumočit oficiální stanoviska a názory. Nic by mu nemělo bránit na neoficiálních jednáních vyjadřovat i své osobní postoje a názory. Aktivity našeho prezidenta na poli klimatologie jsou takto v zahraničí vnímány hlavně odbornou veřejností, která se na oficiální pozici republiky v této věci vždy zeptá – v letošním roce jsem již podobné dotazy z „vysokých odborných kruhů“ několikrát bez problémů zodpovídal.

Klimatologickým omylem je zpochybnění existence klimatické změny použitím slovního spojení - cituji pana tajemníka - „údajná klimatická změna“. Klimatický systém není a nikdy nebyl neměnným systémem – změny klimatu probíhají neustále a odraz těchto změn v teplotních charakteristikách je dostatečně dobře znám. Klimatologové dnes upozorňují, že rychlost těchto změn je v posledních desetiletích nesrovnatelná s historickými záznamy. Pro konstatování, že klimatická změna je realitou, máme dnes dostatečně hodnověrné a troufnu si tvrdit, že obecně známé výsledky měření – a to ve světě, v Evropě, i v Česku.

Syntetické teplotní křivky
Syntetické teplotní křivky


V tomto obrázku jsou tři křivky odchylek teplot od normálového období 1961 – 1990. Modrá křivka odpovídá globální teplotě, kterou mnoho neznalých zpochybňuje (nerovnoměrné pokrytí měřením na souši a na oceánech, způsob výpočtu globálních průměrů apod.). Docela dobrým vtipem je přirovnání globální průměrné teploty k průměrnému telefonnímu číslu – ano, i to jsem slyšel. Zelená křivka je zpracována pro část severní polokoule severně od 30. stupně s.z.š. (i zde lze použít stejné zpochybňování, podíl plochy oceánu je však nižší, chyba stanovení této teplotní řady je tedy nižší). Červená křivka by měla být pro pana Jakla nejzajímavější. Jedná se o syntetickou řadu pro Českou republiku, která vychází ze 174 klimatologických stanic za období od roku 1848 do roku 2000. Podrobnosti jsou uvedeny v disertační práci Petr Štěpánka z brněnské pobočky ČHMÚ. Vzestupný trend v průměrných přízemních teplotách je zde zcela zřejmý.

Chápu, že lze zpochybňovat vliv člověka na klima.
Chápu, že lze zpochybňovat různé „zelené“ boje proti klimatické změně.
Chápu, že lze diskutovat a zpochybňovat ekonomické zásahy do přirozeného vývoje čehokoliv.
Chápu, že lze pochybovat o politických proklamacích „… x procent z obnovitelných zdrojů…“ nebo „… snížíme emise skleníkových plynů o x procent do roku 2050 …“.

Neumím však pochopit zaslepenost inteligentních lidí zpochybňujících klimatickou změnu jako takovou. Klimatická změna byla, je a bude.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Al Jouda napsal(a):

Musím se zde zastat prezidenta Klause, který netvrdí, že klimatické změny neexistují. Tvrdí pouze a já s ním souhlasím, že vliv člověka na tyto globální změny je zanedbatelný.
19. 09. 2007 | 22:20

Líný černý pes napsal(a):

Váš názor na formálně politickou nemožnost vystupování presidenta jako soukromé osoby lze vyvrátit poměrně snadno - bývalý president USA při oficiální návštěvě Ruska hrál ruskému presidentovi na saxofon jako kdo? Jako soukromá osoba, a to bylo skutečně při oficiální návštěvě, nikoli na konresu. Kongresy nejsou od toho, aby všichni opakovali stejné myšlenky a radostně si řikyvovali, mají si vyměňovat názory na danou věc. Ne tytéž ale různé názory. Nebo je snad už zas různost názorů zakázána? Neříkám se kterým názorem souhlasím ale souhlasím s tím, aby jejich zastánci diskutovali, pořád je to lepší než kdyby se oponenti upalovali.
19. 09. 2007 | 22:46

radek napsal(a):

Kdyby měl president jenom papouškovat oficiální stanoviska, pak by bylo lepší a levnější vydávat tato stanoviska pouze na nějakém serveru.
Jinak jsem nikdy nikoho neslyšel, včetně našeho presidenta, že ke klimatickým změnám nedochází.Dokonce ani u pana Jakla se mi to nezdá.
Buď jde o nedorozumění, nebo přeřeknutí.
Za článek to určitě nestálo.
19. 09. 2007 | 23:04

Karel Mueller napsal(a):

Líný černý pes:
Nezávisle na výše uvedeném článku zásadní nesouhlas s Vašim názorem. Prezident není žádná "soukromá osoba", je vždy a za všech okolností reprezentant státu. V rámci show pro veřejnost mohl Clinton hrát na saxofon nebo se Putin nechat porazit japonskou holčičkou v judu, to s funkcí prezidenta není neslučitelné. Ale jinak má president jasně vymezené pravomoci a oblast působnosti. Snížím to o několik řádů níž: Pokud přujedete jako TOP manažer na schůzi TOP manažerů v zahraničí, tak jste vnímán jako český zástupce, ať chcete či nechcete. A podle toho se musíte chovat a své názory si i případně nechat pro sebe.
19. 09. 2007 | 23:08

radek napsal(a):

Karel:
Jaké je podle Vás oficiální stanovisko ?
19. 09. 2007 | 23:13

LEVAK napsal(a):

Sanctus Venceslaus Secundus vulgo Clasus se vžil do stavu,že je všeználek.To je chyba která mu zkresluje realistické vidění světa.Tím že mu pánbíček nadělil do kolébky i dosti velkou porci arogance zřejmě do smrti neprohlédne a s postupujícím věkem se to bude zhoršovat!
Jen by mě zajímalo jak se vnitřně vyrovnal s podporou komunistů při jeho volbě na prezidentský stolec?
19. 09. 2007 | 23:15

radek napsal(a):

LEVAK:
Vyrovnal se asi dobře, protože jsem si nevšiml, že by je začal nějak protěžovat.
19. 09. 2007 | 23:20

Karel Mueller napsal(a):

radek:
já jsem jen poznamenal, že prezident je vždy za všech okolností vnímán jako reprezentant státu a každé jeho prohlášení je vnímáno minimálně částečně jako oficiální, proto má jasně dané pole působnosti. Samozřejmě je rozdíl něco prohlásit neoficiálně na slavnostní večeři nebo na fóru, co jsem řekl se samozřejmě vztahuje k prohlášením na fóru.
To se týká zejména zahraniční politiky a vůbec vztahu k zahraničí, kdy by stanovisko prezidenta (veřejné) určitě nemělo být v rozporu se stanoviskem vlády.
Nesmíte srovnávat s USA, tam je prezident i v čele vlády. Srovnat lze se SRN nebo britskou královnou.
20. 09. 2007 | 00:13

radek napsal(a):

Karel:
Přiznám se že to nevím, ale přijde mi divné ,aby ze zákona musel president tlumočit stanovisko vlády.
Přijde mi to dost ponižujicí.
Ale rád se nechám poučit.(bez ironie)
20. 09. 2007 | 00:22

Karel Mueller napsal(a):

Milý Radku,
nejsem státoprávní znalec, tady by jste musel konzultovat např. pana Jičínského. Určitě je však trapné a prestiž státu nesmírně snižující, když vláda a prezident coby "soukromá osoba" vydávají různá prohlášení třeba ve vztahu k sousednímu státu. Nikdo to nepoznal na vlastní kůži lépe než současný prezident, kdy dementoval nespočet originálních výroků našeho velkého humanisty.
20. 09. 2007 | 00:55

Dáda: napsal(a):

V.K. uz asi mekne mozek. Vlastne se za to nemuzeme na svetoznameho klimatologa a prezidenta v jedne osobe ani zlobit. I kdybych pripustil, ze ma pravdu, je jeho chovani naprosto neprofesionalni.
Tem kdo neveri ve vyznamny vliv cloveka na zivotni prostredi, doporucuji zaletet si do Australie, pripadne na nektere z Pacifickych ostrovu a pobyt minimalne nekolik mesicu. Po navratu budete prekvapeni jak moc je vzduch nad celou Evropou a casti Asie spinavy. Tak ohromny polstar smradu musi mit na klima vliv. No jo, kdybysme ale znatelny vliv cloveka na ZP pripustili, ziskaji environmentalisti body uplne zadarmo :-). To v dobe, kdy polovina naroda nechodi k volbam neni zadouci vyvoj.
20. 09. 2007 | 01:02

Ládik napsal(a):

Za vším jsou prachy. Průměrná účinnost tepelné elektrárny je 30%, průměrný topný faktor tepelného čerpadla (na které stát může přispívat dotacemi) je 3. Emise za TČ vypustí elektrárna, "stát" mluví o čisté energii. Ale dotace rozdělují někteří lidi některým lidem na úkor jiných lidí a o tom mluví VK.
20. 09. 2007 | 05:48

Saša napsal(a):

Kdyby se "klimatologové" nepletli do ekonomie a práva, nepletli by se ekonomové a právníci do klimatologie.

Stačí aby se klimatologová drželi svého oboru a přestali se snažit státům, národům, obcím, výrobcům a spotřebitelům diktovat, jak se mají chovat - což rozhodně není klimatologický obor - a rázem jim neklimatologové přestanou šťourat do jejich pravdepodobnostních systémů odhadovaných fysikálních údajů.
20. 09. 2007 | 09:43

Sluníčko napsal(a):

to Saša
Zatím jsem si nevšimla, že by klimatologové, kromě prezentace výsledků svých pozorování a odhadů pro další vývoj klimatu na Zemi, taky někomu diktovali jak se chovat.
Jejich zjištění jsou, alespoň pro mě, dost alarmující a to si ani neumím domyslet všechny souvislosti. Chápu, že když jim nějaký ekonom -všeználek šlape po práci (jejíž závěry taky můžou být životně důležité pro mnoho obyvatel celého světa), tak se brání. Tobě by se taky nelíbilo,kdyby někdo, kdo o dané problematice má maximálně povrchní povědomí, zpochybňoval vše co jsi zjistil a udělal.
Taky by mě zajímalo, co si pan Jakl s panem prezidentem myslí o počasí a častých přírodních katastrofách posledních let. co by to teda asi mohlo způsobovat, jestli jsou klimatické změny jen údajné.
20. 09. 2007 | 10:22

SuP napsal(a):

Pane autore,
spíš než zamyšlení nad přeřeknutím pana Jakla v nedělním pořadu (taky jsem to slyšel, ale protože je notoricky známo, jak to prezident myslí a říká, nechalo mě to v klidu).
Co me ale nenechává v klidu je zpráva, že na Sibiři začíná tát země a do atmosféry se uvolňují plyny, které dosud zůstávaly pod zemí. A nikdo z vás odborníků na to vůbec nereaguje. Jak mi tohle vysvětlíte? Proč se tomu trochu nevěnujete? Nebo budeme muset zase počkat 100 let, až naběhnou průběhy?
20. 09. 2007 | 11:37

jaro napsal(a):

Proč myslíte, že jsou inteligentní?
20. 09. 2007 | 12:53

fafnir napsal(a):

správně jste napsal,klimatická změna byla,je a bude.Otázkou je nakolik to ovlivnil člověk.Vzhledem na délku pobytu člověka na zeměkouli a rozměru změn po celou dobu trvání země to považuji za poněkud antropocentrický způsob myšlení.Také doba a způsoby měření jsou vzhledem k tvrzení o nebývalém zrychlení změn poněkud úsměvné.
A na závěr.Kdo stanoví jaké klima je ideální.Když panel vědců odhlasoval,že za změnu může činnost člověka,tak jistě tento moudrý panel odhlasuje podobu toho správného globálního klimatu a jistě stanoví závaznou cestovní mapu (např.sebedestrukci 80% lidstva,)jak a kdy toho dosáhnout
20. 09. 2007 | 12:59

L.Metelka napsal(a):

To fafnir:
Neexistuje idealni klima a nikdo nic takoveho stanovovat nebude. Spise jde o rychlost zmen a o to, zda se jim nase civilizace (ale i ruzne ekosystemy) dokaze dostatecne rychle prizpusobit. Pokud ano, je to OK. Pokud ne, mame problem.
Pokud jde o ovlivneni clovekem, jaky je treba Vas nazor na napozorovane zmeny pomeru izotopu 13C a 12C v atmosferickem CO2? Co ty zmeny zpusobuje?
20. 09. 2007 | 13:18

fafnir napsal(a):

Pane Metelko nevím,neživím se tím a nehodlám předstírat,na rozdíl od vás,že vím vše.Na vaši předvídatelnou a často uplatnovanou poznámku ,že nevím li toto,pak nemám právo o danňém tematu přemýšlet a nedejbože reagovat,se vás ptám ,jako člověka ,který se danou problematikou živí,s přihlédnutím k tvzení o urychlování změn ,jaké bylo globální klima ve 12 a 13 století,a jaké byly teploty v tichomoří a Australii r.1320.Když tedy jednáme o dlouhodobé validitě měření.
Jinak,já přirozeně vím,že takové tvrzení,jako optimální klima,je blbost. a vím,že to víte také.Ale spousta zblblých lidí,kteří mi v zájmu zachování současného klimatu nařizují spoustu věcí,od vegetarianství po přidávání metylestheru do nafty,tvrdí, že současné klima je to optimální.
20. 09. 2007 | 14:03

Michal Koupý napsal(a):

Podle mě si pan prezident s panem Jaklem a vůbec všichni odpůrci jakýchkoliv státních zásahů do volného trhu (který je u nich podle mě často téměř na úrovni náboženství) neuvědomují (nebo zatajují) fakt, že volný trh vždycky reaguje jen na aktuální situaci (často zdražováním). Nějaké postupné globální oteplování představitele velkých světových firem opravdu nezajímá, protože ať budou závěry klimatologů jakékoliv, nikdy nebudou prokázané na sto procent, a tedy budou proto zpochybnitelné (byť s malým počtem procent, ale na zpochybnění klidně stačí např. i nejistota 0,1 procent tehdy, když se to hodí). To znamená, že závěry klimatologů budou vždycky zpochybňovat ti, které by případný státní zásah finančně poškodil. Jak to s globálním oteplováním nakonec dopadne, to nevím, ale podle mého názoru je v případě emisí státní zásah zcela na místě, protože jednotlivé firmy se samy od sebe ekologicky chovat nikdy nebudou, protože je to drahé. Volný trh zkrátka na globální oteplování reaguje pouze tehdy, když už nastane nějaký problém (přírodní katastrofy), ale nikdy ne předtím, i když je z měření teplot zcela zřejmé, že oteplování postupuje pořád dál. Dá se to přirovnat např. k tomu, jak se člověk stará o své zdraví (také obvykle až tehdy, když už je nějaký problém). To už asi vychází z povahy lidí - pokud jim počasí nepůsobí vážné problémy, tak pořád vlastně o nic nejde.
Aby nedošlo k nějakému nedorozumění, tak i mně se nelíbí zneužívání globálního oteplování různými lobbyistickými skupinami, které ty státní zásahy prosazují z důvodu, aby na tom vydělaly, ale pokud jde o přístup pana prezidenta a pana Jakla (nedělat nic), tak to je zase jen opačný extrém.
21. 09. 2007 | 08:22

Taoiseach napsal(a):

Al Jouda napsal(a):
"Tvrdí pouze a já s ním souhlasím, že vliv člověka na tyto globální změny je zanedbatelný."
Zvědavá otázka: Jak to víte? (Jak to ví VK, je jasné - on ví přece všechno.)

Líný černý pes napsal(a):
"Neříkám se kterým názorem souhlasím ale souhlasím s tím, aby jejich zastánci diskutovali."
V tom má právě VK problém: není ochoten věcně diskutovat. Naopak paušálně všechny, kdo mají jiný názor na problém klimatu, obviňuje, že ohrožují svobodu. Pokud to říká president republiky, dělá ostudu nám všem.
21. 09. 2007 | 17:09

L.Metelka napsal(a):

To fafnir:
Omlouvám se za opožděnou odpověď, od včerejšího odpoledne jsem nebyl na internetu.
Problém těchto debat je v tom, že se k nim vyjadřuje kdekdo. Bez ohledu na odborné zázemí. Jistě může, ale každý názor musí být na něčem založen. A tam, kde není odbornost, tam často přichází spíše ideologie. Myslíte si, že tyhle věci lze řešit z ideologických pozic?
21. 09. 2007 | 20:16

Michal Koupý napsal(a):

Jak se tady v diskusi několikrát objevilo, že v případě výroku pana Jakla šlo pouze o přeřeknutí, tak mohu všechny ujistit, že to byl záměr. Pan Jakl se totiž takhle vyjadřuje už dlouhou dobu, takže dobře věděl, co říká (ostatně kdyby měl jiný názor, nebyl by přece tajemníkem pana prezidenta). Víme dobře, že VK oponenty nesnáší.
21. 09. 2007 | 23:45

kovar napsal(a):

Nikdo nezpochybňuje, že by se až do 90. let minulého století neoteplovavalo. Červené křivce pro CZ se asi dá věřit a asi jste si ji nevycucali z prstu. Ale zase Vám končí právě v roce 2000, a to nepůsobí příliš důvěryhodně. Nestálo by za úvahu uveřejnit její pokračování? Těmi dalšími dvěma bych se nezabýval, papír snese vše.
14. 05. 2010 | 12:34

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy