Jak číst zprávy IPCC (část 2)

16. 12. 2013 | 13:22
Přečteno 4568 krát
Pozorované změny klimatického systému v atmosféře jsem stručně prezentoval v blogu před několika dny. Dnes se podívám na oceán. Česká republika je sice vnitrozemským státem, ale oceán je pro naše počasí a podnebí hodně důležitým prvkem. Nevěříte? Stačí se podívat na mapu části severní polokoule.


EuroAmerika
EuroAmerika


Hranice mezi USA a Kanadou probíhá od Vancouveru na západě po velká kanadská jezera na východě zhruba po padesáté rovnoběžce. Tedy ve stejné zeměpisné šířce, na které leží Praha, která je ještě mírně severněji než Vancouver. A teď se podívejte na klimagramy pro Prahu a pro Dauphin (tato kanadská meteorologická stanice leží přibližně na 50° s.z.š,. cca 1000 km východně od oceánu, v nadmořské výšce 304 m, podobně jako Praha).

Klimagramy
Klimagramy


Pokud by někdo očekával podobné klima, tak se plete. Dauphin má klima podstatně drsnější, a to hlavně v zimě. Už na základní škole se děti učí o Golfském proudu, který ovlivňuje počasí a podnebí v Evropě. Proto mohli naši předkové osidlovat Evropu podstatně severněji než v Americe. A proto by nás oceán a jeho změny měly zajímat.

V globálním měřítku je oteplení oceánu největší poblíž povrchu, přičemž horních 75 m se v období 1971-2010 oteplovalo rychlostí 0,11°C za desetiletí.

SPM3c
SPM3c

Obrázek SPM3c (viz Shrnutí pro politické představitele, WGI, IPCC AR5)

Modely ukazují, že v tomto období se více než 60 % čistého nárůstu energie v klimatickém systému uložilo do svrchních vrstev oceánu (0-700 m). Vyšší teplota oceánu je společně s odtáváním pevninských ledovců (o ledovcích zase příště) spoluzodpovědná za stoupající výšku hladiny. Rychlost vzestupu výšky hladiny oceánu byla od poloviny 19. století vyšší než průměrná rychlost v průběhu předchozích dvou tisíciletí a v období let 1901-2010 vzrostla globální střední výška hladiny oceánu o 19 cm.

SPM3d
SPM3d

Obrázek SPM3d (viz Shrnutí pro politické představitele, WGI, IPCC AR5)

Průměrná rychlost zvyšování globální průměrné hladiny oceánu byla v období let 1901-2010 1,7 mm/rok, v období let 1971-2010 2,0 mm/rok a v období let 1993-2010 3,2 mm/rok. Údaje z přílivových vodočtů a z družicových měření shodně ukazují vyšší rychlost v posledním období.

Postupné a pořád rychlejší stoupání hladiny je lidsky i politicky citlivou záležitostí. Vláda republiky Kiribati již vyjednává s Austrálií a Novým Zélandem o přijetí tzv. klimatických uprchlíků, kterým může oceán zaplavit domovy. Když si uvědomíme, že vlády fungují jen v několikaletých cyklech, tak je asi očekávatelné, že tato jednání, směřující ke konci století, nejsou příliš úspěšná.

Maximální globální střední výška hladiny oceánu v poslední době meziledové (před 129 000 až 116 000 lety) byla po několik tisíc let o 5 m vyšší, než je v současnosti. Do stejného období se datuje rozšíření evropských neandrtálců do střední Asie. Je možné, že jen byli zvědaví. Ale možná se jim v Evropě přestalo líbit. Dnes modely indikují pro konec století (2081-2100) zvýšení střední hladiny světového oceánu „jen“ o 26 cm (dolní odhad optimistického scénáře) až o 63 cm (horní odhad pesimistického scénáře) oproti dnešku (1986-2005). Pořád je to 10x méně, než hodnoty, které pravděpodobně zvedly neandrtálce k migraci.

Vyšší teplota vody v oceánech a nižší pH je však problém už dnes a oceánografové bijí na poplach. A nejde jen o vzájemné vtahy mezi oceánem a podnebím. Jde hlavně o přirozenou rovnováhu, kterou člověk v oceánech nabourává. Jde hlavně o to moře odpadů, které v oceánech je.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Viola napsal(a):

Co říkáte na tohle?
http://www.youtube.com/watch?v=7Ioklkxbzck
16. 12. 2013 | 14:20

Martin napsal(a):

Zprávy IPCC je třeba číst tak jako ostatní jiné ***.
Pročpak asi v grafu d) ve zprávě je jenom posledních 100 let, když zde v článku jsou zmínky o informacích o desítkách tisíc let zpět a zmínky o šoupání hladiny díky přírodním procesům asi 25x větším (5000 mm versus 200 mm) ? Odpovím si sám, aby to pěkně vyšlo a mohlo se lépe fabulovat o antropogenním vlivu na oceány.
Zrovna "klimatičtí uprchlíci" z korálových ostrovů potvrzují přirozené kolísání hladiny oceánů a to proto že živočichové korály žijí jenom ve vodě, tedy je evidentní že hladina oceánů musela být v dávné minulosti vyšší o metr a více, dávno před průmyslovou revolucí.
16. 12. 2013 | 14:22

ladislavmetelka napsal(a):

Viola: jak to souvisí s článkem?
16. 12. 2013 | 14:27

Viola napsal(a):

Změny klimatu, změny asi teploty oceánů, nebo i možná něco jiného nutí stovky tisíc delfínů migrovat.
16. 12. 2013 | 14:33

ladislavmetelka napsal(a):

Viola: Jste si jistá, že to bylo z Vámi uvedených důvodů?
16. 12. 2013 | 14:53

Viola napsal(a):

To si není nikdo jistý, čím to je. Ale delfíni jsou prý velice chytří a vůbec zvířata se řídí něčím jiným, než my, možná je to instinkt, možná jsou obecně citlivější.
16. 12. 2013 | 15:14

ladislavmetelka napsal(a):

Viola: No právě, nikdo si není jistý... A teď zpět k tématu článku...
16. 12. 2013 | 15:18

Viola napsal(a):

ladislavmetelka

o čem diskutovat nad přesnými daty?
Vše souvisí se vším. Třeba momentálně v Yellowstounu více bublá a sopka Etna se více rozsoptila a delfíni cítí nějaké nebezpečí a klimatické změny jsou oproti tomu prkotina.
16. 12. 2013 | 15:24

ladislavmetelka napsal(a):

Viola: A nad čím jiným diskutovat?
16. 12. 2013 | 15:27

Viola napsal(a):

Tak jsem pochopila z článku, že snad tuny odpadků v oceánech stojí za jeho oteplováním, o tom by se dalo pochybovat, ale tím nechci říci, že by se odpadkům v oceánech nemělo věnovat pozornost.
16. 12. 2013 | 15:31

ladislavmetelka napsal(a):

Viola: Za oteplováním oceánů nejsou odpadky...
16. 12. 2013 | 15:41

vasja napsal(a):

Metelka je klimatickejma změnama poplašenej delfín.
16. 12. 2013 | 15:54

Viola napsal(a):

ladislavmetelka

to si myslím, že ne a čím je to podle vás způsobeno?
16. 12. 2013 | 16:11

Martin1 napsal(a):

Radim Tolasz
Ano, ve všem máte pravdu, je to pěkně barevné, vánoce jsou už za rohem, buďme na sebe hodní.
Šťastné a veselé teplé (studené) do grafu zapadající, graf podporující!
Martin1
16. 12. 2013 | 17:16

radimtolasz napsal(a):

Viola: Nejsem expert na delfíny, bohužel. Ale odpadky jsem zmínil z jiného důvodu. Nejsem rád, když problémy se změnou klimatu jsou medializovány a na jiné problémy se potom zapomíná.
16. 12. 2013 | 17:42

radimtolasz napsal(a):

Martin: Ne, aby to pěkně vyšlo. Ale aby byly v grafu prezentovány informace, které jsou přemětem popisu - stoupající rychlost za posledních 110 let. Předchozí období je prezentováno jen průměrem.
16. 12. 2013 | 17:47

radimtolasz napsal(a):

Martin1: Vám taky pěkné Vánoce.
16. 12. 2013 | 17:48

kp napsal(a):

radimtolasz 17:42
Pěkně pokrytecká odpověď. S IPCC a jeho reporty je to obdobné jako když profláknutá televizní hvězda si stěžuje,že je stále vláčená v mediích a přitom potají informuje o každém svém kroku (a hlavně průšvihu), poněvadž pokles informací v mediích ji snižuje prodejnost. Hlavně pravdivost mnohých předpovědí bude asi možné zkontrolovat tak za 50 až 100 let (a to jsem optimista).
16. 12. 2013 | 19:23

L.Metelka napsal(a):

kp: Jakých předpovědí?
16. 12. 2013 | 20:28

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,...četla jsem si,....oceány,....kotel ve kterém se vaří podnebí pro Zeměkouli,....když budou teplejší,....určitě se z toho dá vypočítat s větší mírou pravděpodobnosti, jak to s podnebím a počasím bude v dalších desetiletích pokračovat.

Už jsem na zahradě nechala pokácet pět velkých starých stromů,.....orkán Kyril/píše se to tak?/, mne názorně přesvědčil. Stála jsem v tom fučáku pod nejstarším stromem,....držela na něm ruce, je to děsivý a současně úžasný pocit,...cítíte, jak se kůra pohybuje, jak se napíná pletivo, jak dřevo praská, větve na sebe naráží, hukot proudícího vzduchu,.....kdyby nebylo nebezpečí, že prásknou na sousední dům, ale padnou jen do zahrady, tak je nechám žít, ale, směr jejich pádu byl do sousední zahrady a na dům.

Když je skupina pracovníků pomalu ořezávala od vrcholku,....bylo to jak o pohřbu,....těch starých hnízd,.....kácení bylo před hnízděním. Ptákům jsem jako náhradu rozvěšela patnáct různých budek do jiných stromů,...ale stejně,.....k pařezům chodím, když jsem doma, denně,.....
Díky za blog,...Tužka.
16. 12. 2013 | 21:51

radimtolasz napsal(a):

kp: Pokrytecká? Asi proto, že jste mě nepochopil. Ano, i já medializuji klimatologii a závěry IPCC. Ale jsem jeden z mála, který se ptá, jestli peníze vynakládané na boj se změnou klimatu by nebylo lepší dát na výzkum nemocí, proti hladu nebo emisím PM2.5. Problémů je hodně a investice do solárů je evidentně neřeší.
16. 12. 2013 | 22:47

radimtolasz napsal(a):

Tužka: Smutné, ale správné. Říkáme tomu adaptace.
16. 12. 2013 | 22:51

vasja napsal(a):

"Jak číst zprávy IPCC"
--------------
Jako každej výstup ze sjezdu nějaký politický strany.
Nebrat ty profesionální kecaly vážně.
17. 12. 2013 | 07:16

Medikolog napsal(a):

Hmm, co když se ti neandrtálci v Evropě naopak začali mít jako černá na bukvicích, co když se začali přemnožovat jako jistá nezodpovědná menšina či Afričané; a tak osídlovali další a další území v prvém drang nach osten?
17. 12. 2013 | 08:30

radimtolasz napsal(a):

vasja: Aha, tak takto vypadají sjezdy politických stran? To jsem nevěděl. Myslel jsem, že to je horší.
17. 12. 2013 | 09:29

kp napsal(a):

radimtolasz 22:47
Vaše reakce na moji poznámku je mě sympatická. Bohužel se toho uchopili novináři a politici a to je potom ztracený boj, rozum v tomto případě je docela v koutě. Na druhé straně je ale vždy nebezpečí, že příliv peněz je právě určován stupněm medializace.
17. 12. 2013 | 14:06

Emissary napsal(a):

Ale to už není ono, Radime

Jako byste do bramboráku nedal majoránku. Kromě toho byste měl opatrněji zacházet s měřítkem na vertikální osy. Co tak dát tam menší? Hned bude všechno vypadat jinak. Navíc jste model tak zjednodušil, že jste za posledních sto let nezahrnul činnost aktivních sopek, posledně bouchla na Islandu, stejně jako Sluneční aktivitu, o té zřejmě nic nevíte a teplotní poměry planety až do středu, o těch neví vůbec nikdo nic Chudák Viola a i delfíni se z toho mohou pak zbláznit.

Nad vším bdí inkvizitor Metelka. Jeho úkolem je udržovat čistotu tohoto blogu a vůbec všeho, co se týče IPCC.

Všechno se dá vysvětlit. Třeba Ladislav Metelka si neuvědomuje (proto s Violou se shodl na patu), že delfíní této planety mají implantované čipy a velmi vyvinutý smysl nazývaný echolokace, a proto lítají z místa na místo. Dostávají totiž informace jak od klimatoskeptiků, tak i od klimatoalarmistů, a pak samozřejmě delfíní neví, co mají dělat. :)
17. 12. 2013 | 14:21

radimtolasz napsal(a):

Emissary: Opatrně zacházet s vertikální osou? K čemu by to mělo být? Důležitá jsou ta čísla vedle osy, to nevíte?
17. 12. 2013 | 16:58

Emissary napsal(a):

Radime, já to samozřejmě vím

Pak ale údaje uvádějte třeba v metrech, strmost křivky se nepochybně zmenší tak, že to nikoho nebude iritovat. Nakonec to bude i logické, metr je základní délková jednotka. Můžete dát i milimetry krát deset na třetí. :)

Nějakých 150 až 200 mm za sto let neznamená vůbec nic, vůbec nic na to, aby druhá zpráva IPCC pro politiky vyslovovala tak rezolutní závěry. Klidně může jít o planetární fluktuace závisle jen na momentálním stavu planety za posledních sto let.
17. 12. 2013 | 17:14

radimtolasz napsal(a):

Emissary: Strmost křivky se nepochybně zmenší? Ale jděte. Pro Vás jsem graf překreslil a osa je podle Vašeho návrhu v metrech.

http://www.tolasz.cz/soubory/blog
18. 12. 2013 | 07:30

Emissary napsal(a):

Výborně, Radime

Takže ten Váš překreslený graf specielně pro mne říká mimo jiné i toto:

od roku 1900 do roku 2010 stouply hladiny oceánů o cca 1,75 m. Když to převedeme na mm, stouply o 1 750 mm. Ale v grafu Vámi uvedeném přímo v blogu stouply jen o 175 mm – tedy 10 krát méně. Povím Vám, co jste udělal. Umazal jste jedno „m“ a tak máte z milimetrů metry. :)

Strmost křivky za předpokladu konstantního měřítka na vodorovné osy (roky) se mění dle volby měřítka na svislé osy (stoupání hladiny oceánu v metrech). Podle toho, jak měřítko volíte, může být křivka téměř vodorovná s horizontální osou, nebo může být na ni téměř kolmá. Někoho, kdo se v tom dobře orientuje, to neovlivní. Ale pro někoho to může být frustrující, najednou vidí prudký nárůst.

Mrzí mě, že jste k uvedeným grafům nedal také graf vývoje průměrné teploty Země za těch posledních sto let. Protože teplota planety už dobrých deset let nestoupá, ale klesá – planeta se pomalu ochlazuje.

http://neviditelnypes.lidovky.cz/klima-ipcc-dava-zpatecku-0wv-/p_klima.aspx?c=A130916_231755_p_klima_wag

Pak je ovšem moc divné, jak se mohlo tolik tepla uložit do svrchních vrstev oceánů. Tání ledovců k této bilanci nepřispívá, spíš naopak. Pak se ale musím ptát, jestli celá zpráva není opět nějaký podvod. Vždyť tolik krků se na IPCC živí a odstavit takovou hydru socialistické EU nějaký čas trvá.
18. 12. 2013 | 10:55

radimtolasz napsal(a):

Emissary: Vidíte, máte pravdu. chtěl jsem zavtipkovat a dal jsem to do decimetrů a špatně opravil popis osy. Už je to opraveno, děkuji za upozornění. Ale to nic nemění na tom, že změnou jednotky se strmost nezmění - chtěl jste to z milimetrů mna metry.

Vy po mě chcete něco jiného. Chcete, abych na ose nechal jakoukoliv jednotku, třeba i ty decimetry a změnil maximum a minimum na ose. Například by mohla být od -2 do 200 dm. A potom by se strmost opravdu změnila. Ale to já dělat nebudu, takový graf bych prezentovat neuměl.

Pokud jde o graf teplot, tak ten je v první části tohoto miniseriálu (odkaz v první větě). Já vím, že opakování je matkou moudrosti, ale opakovat grafy nechci. A pokud jde o Vaši výtku, že grafy teploty vzduchu a stoupání hladiny nejsou podobné? To dá přece rozum. Vy jste se neučil na základní škole, že voda má jiné vlastnosti než vzduch? Já ano. Proto bych považoval za podivné, kdyby se absorpce tepelné energie v oceánech, nárůst teploty ve svrchních vrstvách a nárůst výšky hladiny "zastavil" stejně tak, jako růst teploty v atmosféře. Asi bych za tím nehledal podvod, tak jako ho hledáte Vy, ale snažil se pátrat po důvodech. V tom se náš přístup liší.
18. 12. 2013 | 14:15

Emissary napsal(a):

Radime,

jistě, změnou jednotky se strmost nemusí měnit. Já jsem jen chtěl upozornit, že metry by byly lepší, neboť i dřívější zpráva Mezivládního panelu uváděla nárůst hladin světových oceánu v metrech (hodně metrů :)s dost vysokou pravděpodobnosti 100 let dopředu, nebo tak nějak. Klidně si tam můžete dát kilometry, pokud budete chtít dodržet strmost, musíte změnit měřítko na vertikále - oproti milimetrům milion krát.

„Vy po mě chcete něco jiného. Chcete, abych na ose nechal jakoukoliv jednotku, třeba i ty decimetry a změnil maximum a minimum na ose. Například by mohla být od -2 do 200 dm. A potom by se strmost opravdu změnila. Ale to já dělat nebudu, takový graf bych prezentovat neuměl.“

Ne. To jsem opravdu nechtěl. Vlastně jsem nechtěl nic. Jen upozornit na nevhodnou volbu měřítka, volit měřítko třeba o polovinu menší, aby graf lépe vystihoval skutečnost. Protože tak, jak to máte, to opravdu za uplynulých sto let vypadá na dost strmý růst, ale on je ve skutečnosti titěrný – za 110 let v průměru 1,6 mm, za rok a 0,175 m za 110 let.

„Vy jste se neučil na základní škole, že voda má jiné vlastnosti než vzduch? Já ano. Proto bych považoval za podivné, kdyby se absorpce tepelné energie v oceánech, nárůst teploty ve svrchních vrstvách a nárůst výšky hladiny "zastavil" stejně tak, jako růst teploty v atmosféře.“

Ale jistě, učil nejen na základní škole. Tu první část jsem nečetl, teď jsem se na ten graf teplot podíval. Je v příkrém rozporu s grafem z odkazu, který jsem uvedl výše. Je jasné, že když teplota vzduchu stagnuje nebo mírně klesá na teplotě svrchních vod se to hned neprojeví, jistá setrvačnost tam je, ale určitě ne 10 let. Rozdíl je v tom, že Vy v první části uvádíte období 1850 až 2010 a já jsem mluvil o poslední dekádě. Co se týče ročních průměrů i dekádních, ten Váš graf roste za poslední dekádu, ale ten, na který jsem odkazoval stagnuje a nejen za poslední dekádu, ale i v celém rozpětí 1975 -2010. A v tom vidím ten velký rozpor, a proto mluvím o podvodu.

Tak tady ještě jednou trochu jinak.

http://www.drroyspencer.com/2013/06/still-epic-fail-73-climate-models-vs-measurements-running-5-year-means/

P.S. Tip - graf si zvětšíte dvojklikem myši. :)
18. 12. 2013 | 16:12

radimtolasz napsal(a):

Emissary:Nesrovnávejte prosím hrušky s jablkama. Graf na který odkazujete a pravděpodobně se díváte na kolečka a čtverečky dole, jsou měření v troposféře z družic a sondáže. Můj graf v první části se týká tzv. globální povrchové teploty. Trendy jsou samozřejmě jiné a mě to nijak neudivuje. Jen mě udivuje, že v tom někdo vidí podvod :-)
18. 12. 2013 | 20:20

Emissary napsal(a):

Radime,

to já vím, že se jedná o velmi parciální výsledky, jenomže v té částečnosti se diametrálně rozcházejí, což vzhledem k historii IPCC evokuje na podvod.
19. 12. 2013 | 11:26

radimtolasz napsal(a):

Emissary: Mám na stole červené jablko a zelenou hrušku. Rozdíl v jejich barvě a tvaru je pochopitelný, protože jsou to různé druhy ovoce. Ale obojí je ovoce, měly by tedy vypadat stejně? Asi ne. Na obou diskutovaných grafech je teplota. Jednou přízemní z teploměrů a jednou troposférická z družic a balónů. Nemohou tedy vypdat stejně. To dá rozum.
19. 12. 2013 | 13:30

Emissary napsal(a):

radimtolasz

Jasně,

to dá rozum. Vždyť nic jiné netvrdím. Jen tvrdím, že když se lže někde, tak se může všude.:)
19. 12. 2013 | 20:34

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,...vážený pane Tolaszi,...četla jsem si,...i vše pod blogem. Budu mít jednu otázku,...napíšu k ní malý úvod,....

Grafy,....víme, že záleží, jaké velikostní díly zvolíme na osách grafu. Ve starých skriptech analytické geometrie byl u jednotlivých kapitol návod, jak nejlépe volit poměry veličin při jejich grafickém zobrazení.

Třeba jako příklad zvolím krásnou křivku sinusoidu. Kdybychom zvolili velikost dílu zobrazení na ose,....jednotka z jednotkové kružnice a jeden úhlový stupeň, jako metricky stejné,....dostaneme táhlou nízkou křivku, která začátečníkovi studia nic moc neřekne.
Proto se volí jednotka z jednotkové kružnice stejně velká/metrickým dílem/, jako Pí/řecké pí /
Grafy, ze kterých chceme bezpečně odměřovat hodnoty se rýsují tak, že jednotka z jednotkové kružnice je 100mm a velikost Pí rovněž 100mm. To je pokyn pro analytickou geometrii.

A tedˇ ta otázka,.....máte ve Vaší profesi také zadaný návod, jak kreslit grafy, aby byly kresleny napříč Zeměkoulí ve stejných poměrech, a kreslí se skutečně tak, nebo si každý autor volí svá měřítka zobrazení.
To je velice důležité při porovnávání a čtení grafů.

Poměry velikostí na osách dokáží s křivkami dělat divy,....jako třeba s tou sinusoidou.

Díky za blog,.....Tužka.
20. 12. 2013 | 09:39

DennisKr napsal(a):

Everything else is ultimately merely details -- significant details, but variations on that theme. index.php is the controller, the menu system determins what the "present page" is, and tons of occasions get fired along the way of building that page. Plugin modules can hook into those occasions and shift the work flow/furnish additional information/etc. That is also a part of the reason a lot of Drupal resources focus on making modules. Without modules, Drupal does not really DO something other than say, 'Someone asked to get a page! Does this exist? No? OK, I'll serve up a 404.'

<a href="http://billysrereebiz.com">Corro</a>

http://billysrereebiz.com - lolz
25. 02. 2014 | 22:36

Danielrila napsal(a):

Hello. And Bye.

http://somepaydaylounz.com - mr fitz
26. 02. 2014 | 17:37

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy