Radiožurnál, počasí a zvuk

13. 01. 2008 | 19:27
Přečteno 4099 krát
Už jsou to dva týdny, co veřejnoprávní Český rozhlas změnil „zvuk“ své stanice s pořadovým číslem 1, zvuk Radiožurnálu. Ano, nejde pouze o změnu vysílacího schématu, ale o modernizaci vysílání v jeho celku. Diskusi na různých zpravodajských serverech považuji za zbytečně vyhrocenou a volání po návratu do minulosti za nedomyšlené.

Čas ukáže, zda Radiožurnál je a bude rádiem veřejné služby a je věci příslušné Rady, aby si to ohlídala. Jistě se však mohu v této souvislosti zamyslet nad jedním odborným, jedním obecným a jedním osobním problémem, které se změnou souvisí.


1. Problém odborný
Na kvalitu a úplnost informací o počasí, které vždy byly součástí „zpráv v celou“, jsem byl zvyklý a považoval jsem je za jeden z poznávacích znaků této stanice. Ranní zpravodajský blok mezi pátou a devátou jsem si neuměl představit bez „Rozhovoru s meteorologem“. Jistě, meteorologové nejsou zdatnými redaktory s perfektní výslovností a slohem, ale ranní duel Kudrna-Dvořák, Pokorný-Šimandl nebo jiné mne vždy probral k životu. Dokázal jsem si představit, co se děje v hlavě meteorologa po otázce redaktora Kudrny „… a jak je teď v Mexiku“? I já jsem před mnoha lety takto vstupoval do živého vysílání Rádia Orion v Ostravě a byla to pro mne obrovská škola českého jazyka, která mne naučila myslet rychleji než mluvit.

Nepovažuji proto „rozpuštění“ těchto ranních rozhovorů do několika nesouvislých a neaktuálních vět sestříhaných z jednoho vstupu za šťastné. Dokonce to považuji za hloupé.

2. Problém obecný
Snažím se držet ve svém životě pravidla – dělej to čemu rozumíš a starej se o to, za co jsi zodpovědný. Nechápu proto petice, kde veřejnost radí odborníkům, jak dělat rádio. Nechápu výzvy tvůrců zákona laikům k nedodržování zákona. Nechápu anonymní diskuse na internetu, kde si kde kdo vylévá svou špatnou náladu poznámkami k čemukoliv. Ano, každý můžeme mít názor i na věci, kterým nerozumíme, které se nás pouze nějak dotýkají. Názor přiměřený, neanonymní a adresný.

Pokud se odborníci v Radiožurnálu rozhodli, že počasí nemusí být součástí jejich veřejné služby, měli pro to pravděpodobně dobrý důvod. Je věcí odborníků v ČHMÚ, aby zvážili, zda neaktuální opakování původně aktuálních informací je odborně vhodné nebo ne. Zda není lepší se poohlédnout po jiné stanici, která bude mít o aktuální informace zájem a bude je umět předat veřejnosti.

3. Problém soukromý
Radiožurnál měl pro mne vždy nezaměnitelný zvuk. Nevím čím to je, ale uměl jsem ho naladit téměř poslepu, pouze poslechem (poznámka pro mladší čtenáře – některé rozhlasové přijímače nemají displej a paměť, mají pouze kolečko s velmi hrubým ukazatelem). Dnes to už nejde. Zvuk Radiožurnálu zapadl do šedi komerčních stanic. Pokud to byl záměr, blahopřeji.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

vlk napsal(a):

Pane Tolaszi
informace o počasí JE součástí i onoho nynějšího KOLOTOČOVÉHO Radiožurnálu. Ale v masakrované podobě, tak jako všechno ostatní.

Vy diskutujete, jako "majitel" tohoto blogu k témuž, co běží podle vás na zbytečných diskusních forech.
Z perfektní ranní relace se stal amputovaný mrzák zcela zaměnitelný s bizarními soukromými stanicemi.
A diskuse zbytečná, když jsem koncesionář? Promiňte, ale tohle je totálně mimo....
13. 01. 2008 | 19:34

RT napsal(a):

Pro Vlk:
Diskuse není zbytečná, ale zbytečně vyhrocená. To je rozdíl. Já jsem počasí v ranním bloku nazval hloupým vy zmasakrovaným. Vždyť se téměř shodneme :-).
13. 01. 2008 | 19:38

vlk napsal(a):

Pane Tolaszi - diskuse vyhrocená? Chodíte někdy na diskuse zdejších blogů? Tedy jiných než je váš? Ostatně - ity vaše mají brizanci, tedy ty dotýkající se oteplování.
Pokud by se vám zdály brizantní málo, najeďte například na současné tři "kosovské" blogy /Urban, Dienstbier,Hořejší/a uvidíte. A tojde o problematiku, která je rozhodně o několik řádů složitější než to jestli někdo doslova zavraždil jeden rozhlasový program nebo nikoliv.To umí posoudit každý. Ze svého hlediska. A při "diskusním" stylu paní Tachecí není divu, že dostává zpět placeno stejnou mincí. Ostatně- podívejte se na Minaříka.....
Nejsme ve sporu.Jen se lišíme v tom,že vy se divíte ostrosti reakcí, já nikoliv.
A jeden drobný technický detail - nemáte tušení proč si do ranních vstupů z ČHMU vybírají v ČRO v drtivé většině případů meteorology, u kterých je zřejmé, že čeština není jejich mateřským jazykem? Nesnižuji nijak jejich odbornost a nevolám heslo Čechy Čechům. Leč rádio je bytostně závislé na řeči.
Pokud mi odpovíte, že jde o ojedinělé informační vstupy a dá se to vydržet, na rozdíl od trvalých ječilů a huhláků na privátních stanicích,budete mítpravdu. Leč obávám se, že tachecí ještě neskončila se svým vylepšováním.
13. 01. 2008 | 20:07

Petr Dvorak napsal(a):

Dobry den,

ano - diskuze je kolem toho vyhrocena... Ja se ptam, jestli tomu vedeni radiozurnalu (pani Talaci) svym vystupovanim a uvadenim "fakt" spis nenapomaha.

Muzete se treba podivat na blog sveho kolegy, kde je odkaz na zaznam poradu "Dobre rano", kde pani BT vystupovala absolutne zkratovite, medialne neprofesionalne a bez zakladu elemantarni slusnosti.

Ja Vam mohu rict, ze takto neobratne vystupovani povazuji za natolik zasadni manazerskou (!!!) chybu, ze bych - kdybych mel tu pravomoc - dotycnou pani okamzite odvolal.

Clovek na vedouci pozici verejnopravniho media musi byt schopny jakekoli zmeny prezentvat srozumitelne a trpelive - to je dulezity predpoklad. To pani Talaci nedokazala.

Pri jakekoli argumentaci spolehala na dve karty:

1. bezny obcan CR neumi problem "bulvarizace" korektne (v ramci oboru) pojmenovat

2. utok je nejlepsi obrana

Zpusob, jakym nezvladla kontrolovat sve osobni vypady vuci moderatorovi se mi zdal neunosny. Myslim, ze divaci si udelali nazor sami a ja bych po pani Talaci ted - jako ciste racionalni manazersky akt - ocekaval alespon vyjadreni, kde se bude snazit toto televizni faux pas korigovat. A to treba i ve smyslu "Spatne jsem se vyspala" nebo "Mela jsem zenske problemy" (aneb spor kvalitam muze/zeny na vedouci pozici a nikdy nekoncici boj za rovnopravnost pohlavi typu - uz jsem to nekde psal - "Kdyz muze muz mocit ve stoje, tak zena muze taky"). To bych byl alespon schopny lidsky chapat...

Radiozurnal posoucham tak 3x do mesice (po internetu), takze asi nejsem clovek, ktery by se do toho mel moc motat, ale posoudit teleci vystoupeni pani Talaci zvladnu...
13. 01. 2008 | 20:15

Jiří Bureš napsal(a):

Myslím, že vyhrocenost diskuse je daná tím, co na Radiožurnálu nastalo po letošním Novém roce. Jako občan mám právo se vyjadřovat k věcem veřejným. A veřejnoprávní rozhlas je věc veřejná. Já jako laik (posluchač a koncesionář) mám plné právo se k dění v Radiožurnálu vyjadřovat.
Proto si myslím, že vět"dělej to čemu rozumíš a starej se o to, za co jsi zodpovědný" má své meze. Jinak by si mohli politici, soudci, policisté atd. dělat co se jim zachce. Třeba i porušovat zákony.
13. 01. 2008 | 20:19

Václav napsal(a):

to vlk: není článku ke kterému by jste se neupšouk. Někde se pšouknete i mnohokrát. Byl jste už u psychiatra? Stačí jeden komentář, ne? Vy opravdu nemáte nic pořádného na práci? Kdo vás má pořád přejíždět k jinému příspěvku!
13. 01. 2008 | 20:19

Palouček napsal(a):

Tento stát má skutečně hodně peněz, když může mrhat mozkovou kapacitou lidí. Klimatolog se stane expertem na programovou skladbu rozhlasové stanice a člověk, který sedí na křesle prezidenta zase se pasuje na odborníka v klimatologii. Skutečně tento stát je stát šašků.
13. 01. 2008 | 20:22

Petr Dvorak napsal(a):

Vaclav: Vlk diskutuje podle me relativne vecne a korektna, rozhodne bych nepouzil pojem "psouk". Vyhrady bych obcas mel (ciste na vecne rovine), ale nic zasadniho... Jestli Vam ale vadi dlouhle cteni, tak to potom ano...
13. 01. 2008 | 20:22

vlk napsal(a):

Václav
nikdo vás nenutí mne číst.
A pokud jste to nezzaregistroval - žijeme ve svobodné zemi.
Pokud je toto pro vás důvod navštívit psychiatra,prosím, nikdo vám nebrání.
13. 01. 2008 | 20:25

Petr Dvorak napsal(a):

Jinak sem dam jeden odkaz (odpurcum Klause se omlouvam) na clanek, ktery hovori o tom, jak dochazi k bulvarizaci tistenych medii, mozna to nekomu bude slouzit jako podklad pro formulaci toho, co se mu nelibi v CRo...

http://klaus.cz/klaus2/asp/...
13. 01. 2008 | 20:25

vlk napsal(a):

Petr Dvořák

Ten článek je zajímavý, leč je potřeba znát kontextové souvislosti.
Například to že pánové Hájek i Pečínka patří do tzv. prvníhomodrého období Lidovek.
Dále si opatřete něco víc informací o Petru Hájkovi. A jeho činnosti žurnalisty po převratu. Někde na netu určitě bud evelmi výmluvný článek Josefa Klímy na toto téma, totiž jak společně založili jistý časopis a následné peripetie.
to abyste věděl, s kým máte tu čest.
A následně - je dobře si položit otázku, kdo že té klipovitosti nejvíce používá a nejvíce z ní těží. Pro mne to jsou jednoznačně politici. A ti čeští zejména. Pečlivý a hloubavý čtenář je jejich největším nepřítelem!
Takže pláč na špatném hrobě. A Hájek sám - profláklá profesionální plačka. Ale k tomu sebudete muset pročíst. Nemyslím to nijak pejorativně. Podobné je to se vším. Dokonce i s vínem.k tomu se také musíte propít. Přiznávám, že to druhé je snazší a příjemnější.
13. 01. 2008 | 20:35

Petr Dvorak napsal(a):

Vlk: :o) Ano, na tom druhem se (velmi) pomalu pracuje...

Jen pro doplneni rikam, ze clanek jsem sem nedal kvuli autorovi - to, ze je to jakysi pan Hajek me az tak nezajima (neznam ho a nechci znat), prestoze verim, ze to muze mit kontextove souvislosti (ktere me ted v tomto konkretnim pripade az tak nezajimaji, prestoze nerikam, ze nemohou byt zajimave).

Clanek podle me vcelku dobre (mineno z meho spise konzervativniho pohledu) popisuje jakym smerem se ubiraji media. Ze se kvuli snaze podavat informace jednoduchou formou ubiraji ke klipovitosti, tj. ke zkratkovitemu vyjadrovani, k upousteni od zanru a k masovosti.

Jak se to, o cem clanek mluvi, projevuje napriklad v CRo, to at si zodpovi ctenar. A pripoustim zde, ze odpoved muze byt i "Nijak".

S ceskymi politiky asi spis souhlas, ale nepausalizoval bych - treba si myslim, ze pan Topolanek je takova "medialni hvezda", ze z te klipovitosti az tak moc netezi...
13. 01. 2008 | 20:45

vlk napsal(a):

Petr Dvořák
Pan ájek by vás zajímat měl.Je to mluvčí presidenta republiky. A je velmi schopný.
Já ho například čtu,když na něj narazím. Ale se znalostí a souvislostí.
Pokud jde o obsah toho článku, myslím, že jsem ho uměl pochopit...
No Topolánka bych vůbec nepodceňoval.Ten klipy přímo vyrábí na běžícícm pásu. Tedy ty akční.Něco jako mediální verze Bruce Willise kříženého Stevenem Segalem.
Chlapci mu mohou jen závidět. Co se chudáci ve filmu nadřou.A on to všechno zmákne jen a jen od mikrofonu.
13. 01. 2008 | 21:29

Petr Dvorak napsal(a):

:-) Vlk: Uz jen kratce, at tu maji prostor pro smysluplne reakce i jini...

"Pokud jde o obsah toho článku, myslím, že jsem ho uměl pochopit..."

Nepodeziram Vas - ve Vasi schopnost rozumet ctenemu textu pomerne verim. Preci jen i diskutujici lze kategorizovat na ty se kterymi "ma smysl ztracet cas". Spise jsem chtel shrnout o cem clanek je a nasmerovat tak pripadne dalsi ctenare...
13. 01. 2008 | 21:34

karel napsal(a):

Promiňte, nechci se Vás dotknout, ale nemáte pravdu. Paní Tachecí, generální ředitel Kasík ani programový ředitel Medek nejsou žádní mediální odborníci - jsou to pouze manažeři. Odborná literatura mluví o MBA mentalitě, kdy média řídí lidé s ekonomickým vzděláním (viz paní Tachecí a její VŠE). V rozhlase pracuje dost lidí, kteří vystudovali žurnalistiku a mediální studia a rozhodně bych se po rozhovorech s řadou z nich (cca 10 lidí) neodvážil tvrdit, že se zásahem vámi označované "odbornice" paní Tachecí souhlasí. Rádio veřejné služby má přinášet validní informace - např. co jednotlivé kroky vlády přinesou v praxi, ne příspěvky o rozvodech politiků nebo citace z deníku AHA, že Karel Gott se má opět na co těšit. Tedy abych to shrnul - myslíte si, že když někdo vede stanici jiného typu, která se musí uživit, a proto přichází se zprávami útočícími na 1. signální soustavu, musí z logiky věci být úspěšný i při řízení stanice informačně o několik pater kvalitnější? Doufám, že se shodneme na tom, že žádná taková kauzalita není.
13. 01. 2008 | 22:33

Jirka napsal(a):

Bohužel se Radiožurnál zhoršil v mnohem více směrech, než naznačujete.
Diskuse na stránce RŽ jsou překvapivě věcné a neurážlivé - tak jako jsou i dosavadní posluchači RŽ.
Jsem mladý posluchač a řeknu vám jedno - dosavadní Radiožurnál byl MODERNÍ, špičková stanice západního střihu, přesně taková, jak má rádio veřejné služby vypadat: informativní, civilní, kultivovaná, jazykově i odborně na úrovni, přiměřená, inteligentní, když na to došlo, tak i vtipná (ale ne ad hoc, ne nuceně). Ano, měla své mouchy, např. příliš úzký výběr hudby (který je nyní ještě o padesát procent užší, jak se paní Tachecí sama pochlubila) - ale ty se daly odstranit. Společně s časopisem Respekt šlo o jasně nejlepší médium v naší zemi.
Řeknu vám jedno: až dosud jsme měli RŽ skoro permanentně zapnutý, nyní už vůbec.
Poslouchat se to opravdu nedá.
13. 01. 2008 | 23:20

kritik napsal(a):

řeknu to krátce: za tuhle novou "kvalitu" se mi nechce platit poplatky....za peníze daňových poplatníků si tam to nové "chytré" vedení honí svoje ega
14. 01. 2008 | 09:57

Eva napsal(a):

Stále se snažím tu "kvalitu" pochopit. Avšak marně. Mám dojem, že všechno už bylo vyjádřeno. Kdo hledá kvalitní zpravodajství, oblíbené pořady a moderátory má smůlu. Nebo nemá a nenecháme si vnutit úpně všechno?? Za tohle koncesi platit také nechci.
14. 01. 2008 | 10:10

Jakub napsal(a):

Co je špatného když si odběratel začne stěžovat na kvalitu služby, kterou je ze zákona povinenen platit?
14. 01. 2008 | 14:07

eva napsal(a):

debata neni vyhrocena, protoze se jedna o hloupost - ale proto ze se jedna o vaznou vec!!! bulvarizace a komercionalizace medii jsou vsude ve svete - musime se tomu podrizovat??? az nam prarodice budou rikat, ze mladez hloupne - odpoved bude - proc ne?? zhloupnul i radiozurnal.. (a CT1 uz take davnooo..)
15. 01. 2008 | 14:17

Petr Dvorak napsal(a):

Omlouvam se za zkomoleni jmena pani Tacheci...

Nebo vlastne - takhle:
http://www.youtube.com/watc...

Ja se tomu videu chechtal asi hodinu. Strihaci udelali skvelou praci.
17. 01. 2008 | 03:50

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy