Ing. Honsová na Primě - Měření znečištěného ovzduší v Česku

03. 05. 2009 | 20:45
Přečteno 4523 krát
Mám relativně dost zkušeností se zpravodajskými relacemi českých televizních stanic. Zkušenosti osobní i zprostředkované. Často jsem součástí událostí, které jsou poté komentovány v televizi, a vidím, jak se televizní realita liší od skutečnosti. Co však předvedla dnes TV Prima ve svých večerních zprávách po 19 hodině, je dost neuvěřitelné. Informace Evropské agentury pro životní prostředí o ne zrovna kvalitním ovzduší v Evropě byla doplněna vystoupením Dagmar Honsové, cituji “Znečištěné ovzduší měříme jednou denně na 96 meteorologických stanicích“. Snažím se domýšlet, co tímto konstatováním chtěla TV Prima nebo Ing. Honsová sdělit a nedaří se mi.

Čistota ovzduší není zrovna mou silnou stránkou, ale za léta strávená na ČHMÚ si snad mohu dovolit toto konstatování upřesnit:

1. Jednou denně se znečišťující látky měří na tzv. manuálních stanicích, kterých už dnes mnoho není. Stačí se podívat do Ročenky znečištění ovzduší (aktuální za rok 2007 zde) a vidíme, že základní látky jsou měřeny ve 30ti minutových intervalech na stanicích AIM (Automatický imisní monitoring, budovaný v ČR už v 80. letech minulého století).

2. Bylo by vhodnější říct, že ČHMÚ a některé další organizace měří znečištění ovzduší – ČHMÚ na 92 stanicích a o dalších 14 stanic imisní monitorovací sítě se dělí jiné organizace.

3. Na meteorologických stanicích se znečištěné ovzduší měří zcela výjimečně. ČHMÚ provozuje 5 observatoří a 22 meteorologických stanic. Pouze na několika z nich je umístěno měření automatického imisního monitoringu, popřípadě manuální stanice. Do zmíněných 96 stanic ještě hodně chybí.

Hodně mě mrzí, když je práce mých kolegů tak hrubě zkreslována, jako se stalo 3. května ve zprávách na TV Prima. Měření jednou denně by bylo odborně zcela nedostatečné a odpovídalo by technické a odborné úrovni měření před více než 30 lety.

Nerad se takto obouvám do „kolegyně z blogu“. Není to mottem tohoto příspěvku. Chápu, že redaktoři mohli její vyjádření různě „nastříhat“. Je však zodpovědností redaktorů, aby nepouštěli do světa nesmysly.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

B.H. napsal(a):

Pane namestku pani Honsova neni Mgr. nybrz jeji "titulaz" je Ing. Dagmad Honsova, Ph.D.
Mozna ma kvalitnejsi vzdelani naz vy v Brne ...
03. 05. 2009 | 20:51

radimtolasz napsal(a):

Já na svou Alma Mater nedám dopustit, ale překlepávat bych se neměl. Máte pravdu. RT
03. 05. 2009 | 20:55

L.Metelka napsal(a):

B.H.: Myslíte vzdělání meteorologické či klimatologické?
03. 05. 2009 | 21:09

Fraser napsal(a):

Z toho si nic nedelejte. Zrovna vcera jsem zaslechl na Evrope 2, jak nejaky zoufalec vyklada narodu, ze Internet vznikl v roce 1992 v CERNu. Aspon ze uz to nepripisuji Billovi Gatesovi :)
03. 05. 2009 | 21:57

Železnohorský napsal(a):

Tak to dopadá, pane autore, když si redaktor pozve odbornici. Kdyby si to vygoogloval a řekl sám, jak se věci skutečně mají, bylo by všechno v pořádku. Jenže to je moc práce. Pro toho redaktora je to moc práce. Jednodušší je zavolat nějaké Ing. (nebo nějakému RNDr., to je jedno) a nechat je před kamerou vymluvit, vždyť pouze oni tomu rozumějí... Jen mi není jasné, proč z toho viníte Primu. Ve škole jsme měli takovou hlášku: "Souško, Vomáčka mi nosem udeřil do mé sevřené pěsti a teče mu krev."
03. 05. 2009 | 23:20

jenicek napsal(a):

B.H.: Ing.Ph.D. z ČZU kvalitnější než RNDr.Ph.D. z MU? Děláte si srandu?
03. 05. 2009 | 23:38

Železnohorský napsal(a):

Jen poznámka k předchozímu, omlouvám se:

To vychází z mých dlouholetých zkušeností. Zeptáte se odborníka s titulem před i za, ale sotva to publikujete, už se ozve odborník s titulem i mezi, že jste blbec, protože ten dvoutitulovej vám nakukal nesmysly. Vy tedy publikujete, že je tu i jiný názor, třítitulový, a už vám volá odborník, sice bez titulů, ale s funkcí, a že ono to není ani tak, ani tak, ale že na jeho slova dojde... Kdykoliv jsem sice odborníky s úctou vyslechl, ale pak jsem si napsal to, co jsem sám uznal za vhodné, aniž bych se na ně odvolával, nebo je nedej bože citoval, nikdy jsem nenarazil, nikdy se nikdo neozval, že by to "bylo neuveřitelné." (Ale je to pracný, sakra pracný způsob novinařiny.) Takže asi tak... Dobrou noc.
03. 05. 2009 | 23:38

Ládik napsal(a):

Právě ze lesem vychází Slunce. Od Honsové vím, že dnes má být deštivo.... Za celý duben jsem naměřil na své "stanici" 4mm srážek, dnes bude 0mm. Země je rozpukaná - pukliny do 30cm, voda ve studni 3m pod březnovým stavem...
Východní část ČR je mimo vnímámí s. Honsové. Ale v televizi si může říkat, co chce, a je to k ničemu. Takových jsou tam mraky.
04. 05. 2009 | 05:32

Vít Květoň napsal(a):

K panu Železnohorskému.
Blog dr. Tolasze není o názor. Je o čistých inventárních faktech. Na nich by se patrně shodli všichni, s tituly i bez titulů, pokud by se namáhali zjistit si fakta a nestřílet od boku. Váš příspěvek je tudíž zcela mimo mísu, protože se týká jiného problému. K vámu nastíněnému tématu: Odborníci se zpravidla nedohadují s novináři o tom, zda je jejich názor správný, ale o tom, zda jejich názor byl nezkresleně tlumočen či interpretován. Netvrdí zpravidla, že jejich názor musí být nutně jediný správný.
04. 05. 2009 | 07:49

Al Jouda napsal(a):

Žabomyší problémy.
04. 05. 2009 | 09:17

Železnohorský napsal(a):

Pane Květoni, je mi líto, ale jsem přímo v míse... Autor blogu slovy "Je však zodpovědností redaktorů, aby nepouštěli do světa nesmysly" dává jasně najevo, že na vině je redaktor, který dovolil, aby ty nesmysly vyslovila odbornice. Nevím, možná tím chtěl skrytě naznačit, Honsovou si nezvěte, plácá, pozvěte si mě... A já nabízím řešení: odborníky zcela eleiminovat. Oba. Pak nehrozí ani to vaše "nezkreslené tlumočení a interpretování". To je fér, ne?
04. 05. 2009 | 09:45

Lena napsal(a):

Frasere,
ale co já vím, tak síť vznikla v CERNu. A to proto, aby byla lepší komunikace po rozlehlém pracovišti.
Například radar taky pochází od Ing. Janského, který jako první vytvořil antény pro studium radiového záření Galaxie. Dneska to málokdo ví a většina si myslí, že radar vymysleli vojáci.
Kalkulačku zase vymyslel jakýsi Čech, už nevím, který, to už jsem zapomněla.
Často je původ věcí a myšlenek velmi překvapivý.
04. 05. 2009 | 11:21

Vít Květoň napsal(a):

Pane Železnohorský,
zkuste si ty příspěvky přečíst ještě jednou a pořádně.
04. 05. 2009 | 11:51

Železnohorský napsal(a):

Pane Květoni,
které příspěvky že si mám přečíst? Honsová v TV: Denně měříme na 96 stanicích. Tolasz zde: Nesmysl, do 96 stanic hodně chybí, sekla se Honsová, ale může za to Prima. To jsou vaše "čistá inventární fakta", o názorech mých či jiných ani slovo...

Jo, pokud si to vymyslel redaktor, napsal to Honsové do čtecího zařízení a ona to bez uvažování přečeta, pak je to jiná...
04. 05. 2009 | 12:18

radimtolasz napsal(a):

Já si myslím, že část diskuse pod tímto blogem odhalila jádro pudla.

Každý, kdo veřejně něco prohlásí, by měl svým prohlášením někoho nebo něco reprezentovat. Minimálně sebe, ale v odborných věcech by měl mít za sebou instituci, která tuto odbornost garantuje. To je v případě měření znečištění ovzduší ČHMÚ, nikoliv Dagmar Honsová. To je jeden problém.

A druhý? Redaktor je zodpovědný za to co pustí ven. Hlavně v případech, kdy si vybere nekompetentního experta, který nikoho nereprezentuje. Této zodpovědnosti se může částečně zbavit tím, že přidá do titulku ke jménu experta organizaci, kterou expert reprezentuje.

Pokud jsem někde uveden jako Tolasz-klimatolog, tak je mou věcí co říkám a věcí redaktora, aby to byla pravda. Pokud jsem uveden jako Tolasz-ČHMÚ, tak reprezentuji instituci a sakra si rozmyslím, abych neplácal nesmysly.

Na tomto blogu jsem Tolasz-klimatolog :-)
04. 05. 2009 | 12:42

Vít Květoň napsal(a):

Pane Železnohorský,
vaše poslední odpověď na rozdíl od předešlých se týká jen jediného problému, takže se na ni dá rozumně odpovědět. Komentuji jen tu vaši poslední odpověd.
Především: dr. Tolaš nenapsal "Nesmysl, do 96 stanic hodně chybí, sekla se Honsová, ale může za to Prima." Ale napsal "Nesmysl, do 96 stanic hodně chybí, buď se sekla Honsová, nebo za to může Prima že ji špatně interpetovala" . To je právě ten drobný rozdíl, proto jsem napsal, abyste pořádně četl. Invetárním faktem je počet stanic a četnost měření, ale to se týká druhého problému, který jste zmínil ve své první odpovědi (tj. jeden odborník má jeden názor, jiný má druhý atd. To v tomto případě neplatí, protože prostě počet stanic je jednoznačně dané číslo a ne názor).
04. 05. 2009 | 13:23

Lena napsal(a):

Pane Tolaszi,
každý občas plácne nesmysl. Nebylo by kolegiálnější, kdybyste ji upozornil privátně a ona si chybu opravila sama?
Ačkoliv je jasné, že kolikrát z našich sdělovacích prostředků lezou spíše dezinformace než informace.
04. 05. 2009 | 13:45

L.Metelka napsal(a):

Železnohorský: No, pokud by nějaký "expert" potřeboval mít to, co chce říkat, napsané na čtecím zařízení, pak to není žádný expert... I když mám možnost zjistit si snadno počet stanic, měřících čistotu ovzduší (stačilo by jít se zeptat ke kolegům), daleko raději bych na nich v tomto případě nechal celé vyjádření a celý rozhovor. Pokud se totiž nevyjadřuji k věcem, ve kterých se dobře vyznám a o kterých mám přehled, snadno můžu plácnout nějaký nesmysl...
04. 05. 2009 | 14:08

L.Metelka napsal(a):

Lena: Co a jak chcete opravovat, když už je ta chyba "venku"? Spíše je věcí sebekritiky každého, aby si uvědomil, o čem má dostatečně dobré informace a o čem ne. A do věcí, o kterých moc neví, aby se raději nepouštěl...
04. 05. 2009 | 14:11

Lena napsal(a):

Metelko,

politici plácají kraviny stále. Většinou se ani neopraví, natož aby si uvědomili, že o věci moc neví.
Opravit tvrzení o stanicích se dá zde na blogu a v televizi při nějaké další relaci taky.
Staré české přísloví praví, že i mistr tesař se utne. Podstatné je, aby těch chyb nebylo víc.
04. 05. 2009 | 14:19

Železnohorský napsal(a):

Jak ji mohla Prima špatně interpretovat, když to řekla per huba. Vy jste jak tak Malinová, Brusinková, Borůvková, nebo jak se jmenuje, která popřela, že by řekla to, co jí pustili ze záznamu. To Dalík je alespoň formát...

Ale máte pravdu, že jsem se vyjádřil nepřesně - v tom, že jeden odborník má jeden názor, druhý jiný. Neměl jsem použít slovo názor. To byste se divil: Jestliže je jeden odborník schopen o věci tvrdit, že je černá a podložit to kupou důkazů, je jiný o téže věci schopný tvrdit, že je bílá, a opět to doložit (třeba radar, abych nemusel použít příklad ze své oblasti). Jsou to střety faktů, nikoliv názorů (ty jsou vždy vítány), ale též střety eg (jako ego) odborníků a hraje roli jejich založení, jejich zájmy, jejich závislosti a podobně, tady jsem fakt chyboval, nešlo jen o názory...

A pro pana Tolasze: Redaktor je v konečné fázi odpovědný, to ano, a taky to schytá, nebojte se. A když vám něco takového odborník udělá, příště ho nepozvete... (I když - kdybyste na to neupozornil, vyšumělo by to jako tisíce jiných.)
04. 05. 2009 | 14:22

Fraser napsal(a):

Leno,

to, co je dnes nazyvano internetem (spravne Internetem, ale s tim uz taky nic neudelame), vzniklo na zadani DoD nekdy v 60. letech. V CERNu vznikla sluzba www, jedna ze stovek, ktere jsou na Internetu provozovany.

Je to stejny rozdil, jako vznik silnicni site (Internet) a vznik Ceske posty (web).
04. 05. 2009 | 14:28

evžen napsal(a):

Brzo ...
Známý, který se amatérsky zabývá přírodou mi v 1995 říkal, že zhruba do/za 30 let u nás budou subtropy.
Takže tento známý je 100let před vědci.Uvidíme,kdo má pravdu.
04. 05. 2009 | 14:47

evžen napsal(a):

Brzo ...
Známý, který se amatérsky zabývá přírodou mi v 1995 říkal, že zhruba do/za 30 let u nás budou subtropy.
Takže tento známý je 100let před vědci.Uvidíme,kdo má pravdu.
04. 05. 2009 | 14:48

Lena napsal(a):

Fraser:

aha, ráda se nechám poučit, jestli víte ještě nějaké podrobnosti. Ale bacha, polopaticky! Jsem už přece jen starší ročník.
04. 05. 2009 | 14:53

D.M. napsal(a):

Honsovou nemuze Dr. Tolazs nazyvat kolegyni, nebot proste Honsova nei meteorolog ani klimatolog. Je to aronomka, specialistka na travni porost, ktera se neucila par pranostik :-)
05. 05. 2009 | 15:08

Fraser napsal(a):

Leno, zkuste tohle: http://www.owebu.cz/interne... Strucne a jasne :)
05. 05. 2009 | 18:10

cheap louis vuitton napsal(a):

GOOD
20. 10. 2009 | 10:43

ED HARDY napsal(a):

This article is really great! I really like, I hope you continue to fuel
24. 11. 2009 | 01:56

patio door blinds napsal(a):

thanks! nice post! interesting!
05. 02. 2010 | 16:55

Marry napsal(a):

great topic. http://www.cnboostercables.... Thanks for your article, http://www.phccwy.com its been very helpful. http://www.huaan-med.com/ba... Thanks for sharing your information. http://www.huaan-med.com/in...
13. 08. 2010 | 03:04

Suarl napsal(a):

Nice post! http://www.sunstorm86.com Although we are familiar with http://www.cnyonghao.com our culure, but we maybe don't really understand http://www.huaan-med.com/in... it. It need to study deeply.It's a very meaningful http://www.huaan-med.com/fo... activity. Looking forward to joining you.meter from http://www.huaan-med.com/di...
13. 08. 2010 | 03:08

DSEWERW napsal(a):

Very interesting and http://www.hzzxdq.net useful information! http://www.zjbangge.com/rec... It's pity that such occasions are http://www.zjbangge.com/lea... still exist in the world,http://www.zhuoerya.cn but we should act all together for to prevent them. Thanks.You really know http://www.hn-hardware.com what your talking about here. Thanks for the great step by http://www.zjbangge.com/sec... step how to blog.
13. 08. 2010 | 03:12

JennieCantu napsal(a):

freelance writer
03. 08. 2011 | 22:33

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy