Správná výživa - sedm pětin zdraví

27. 02. 2013 | 09:40
Přečteno 49003 krát
Moje nedůvěra k výživovým poradcům se zrodila pradávno. Bylo to jednoho letního dne v roce 1967, kdy šéf Ústavu pro výzkum výživy lidu (ÚVVL), kde jsem pracoval jako psychiatrický konziliář, přednesl na semináři filipiku proti glycidům a odjel šestsettrojkou (to bylo auto, ne číslo autobusu) do parlamentu, kde jako ze všech znalců a poradců nejkompetentnější odborník doporučil zdražení masa a zlevnění cukru. Tehdy ještě ceny neurčovala neviditelná ruka trhu, ale viditelná rozhodnutí strany a vlády.

Ty – tedy strana a vláda – také rozhodovaly o existenci vědeckých ústavů, jakož existenci či neexistenci jejich šéfů. Proto když nebylo dost rajských jablek, vydal náš ústav zlozdání, což je negativní forma dobrozdání, jak jsou nezdravá a dále zdravě prosperoval.

Za nejkvalitnější počin lze považovat přínos ÚVVL ke stravě ruských kosmonautů. Ti byli na dvou letech (mission possible) krmeni stravou z řas pocházejících z jihočeských rybníků, které dodal, snad dokonce jako svůj patent, nově dosazený ředitel Mikrobiologického ústavu ČSAV V. Zalabák, který se mohl pyšnit svou předchozí kariérou jako bachař věznice v Praze-Ruzyni. Dodatečně vyšlo najevo, že kutikula těchto řas odolala nejen varu, ale též mnohem náročnějším tepelným úpravám, dokonce i kyselinám, takže řasy měly výživovou hodnotu i osud v trávícím traktu stejný jako houby lišky. Po oprání se daly použít netknuté znovu.

Krom výživy jsme se zabývali také léčením obezity, které probíhalo trochu pod vlivem vědeckých prací a poznatků zanechaných na toto téma Daliborem z Kozojed. To měl v péči pan doktor Rath, vedený nejen jako vědecký pracovník ÚVVL, leč také jako agent, důvěrník a tajný spolupracovník StB „Ras“ (jak poetický nick) pod číslem 30977 a 3097701, otec našeho druhého nejpopulárnějšího vězně, hned po Kájínkovi. Pravda je, že léčené „tlusté tety“ měly něco přes metrák, stejně tak je pravda, že výsledkem šestinedělní kúry pozůstávající z pěti dnů hladovky střídaných pěti dny o 600 kaloriích (tehdy ještě nebyly jouly) byl po pětadvacetikilovém úbytku za deset měsíců návrat k původní váze (tehdy ještě nebyla hmotnost), resp. její překonání (tehdy ještě nebyl objeven jojo efekt).

Ústav výživy posléze splynul s IKEM a v něm se i rozplynul, neb při pestré nabídce potravin, kterými náš trh tehdy oplýval, byl zcela zbytečný. Poradci se vyrojili v nebývalém množství až v situaci, kdy jídla je dost. Jejich počty i aktivita neustále vzrůstají. Zišťuje se, že náš národ není vyhladovělý, nýbrž přežraný a diabetologové hlásí milion pacintů trpících nějakou formou cukrovky. To jsou oficiální údaje, já bych si tohle nedokázal vymyslet.

Jeden z teoretiků vědy kdysi prohlásil, že věda má před sebou mnoho těžkých úkolů, za nejobtížnější však je možné považovat výzkum toho, co všechno lze dát do sekané. Dnes už nejde jen o sekanou, ale prakticky o cokoliv, co koupíme v obchodních řetězcích. Z logiky věcí tak plyne, že činnost výživových poradců je stejně zbytečná, jako v dobách reálného socialismu. Vezmeme-li však v úvahu, čím se živil paleolitický člověk, jehož geny v sobě máme (listí, bobule, žoužel, ulovená zvěř a mršiny), je naděje, že i tuhle fázi Češi přežijí.

Nehledě na to, že všechny ty poly- nenasycené- omega- ultra- infra- vynálezy jsou větší svinstvo, než staré dobré máslo, jak dokazují výsledky dlouhodobého sledování. Tady, v dnešní Medscape Family Medicine, je to dokonce anglicky: However, clinical benefits of the most abundant polyunsaturated fatty acid, omega 6 linoleic acid, have not been established. In this cohort, substituting dietary linoleic acid in place of saturated fats increased the rates of death from all causes, coronary heart disease, and cardiovascular disease. An updated meta-analysis of linoleic acid intervention trials showed no evidence of cardiovascular benefit.

Správnou výživu si tak musíme nechat zdát, protože i biovejce jsou podělaná a padělaná. O dominanci v oblasti formování ideální postavy blížící se kůží potažené kostře s poprsím číslo 5 dnes soupeří plastičtí chirurgové s poradci na hubnutí. První polistopadový podnikatel – průkopník racionální redukce – v roce 1990 inzeroval v Annonci a nabízel za poslanou dvacetikorunu (tehdy papírovou) zaručený recept. Ten skutečně odesílal a zájemcům došel v jimi přiložené ofrankované obálce s adresou malý lístek s nápisem NEŽER! Tudy však cesta nevede.

Protože si myslím, že je na čase, abych také přispěl k ozdravení národa, uzavírám tento text souborem zcela nových a zaručených dietních doporučení pro všechny, kteří to se štíhlou linií myslí vážně.

NOVĚ OBJEVENÉ DIETNÍ ZÁKONY


- Když tě nikdo nevidí jíst, kalorie snědeného jídla se nepočítají.
- Když vypiješ dietní Colu a sníš čokoládovou tyčinku, kalorie se navzájem ruší.
- Když se s někým dělíš o jídlo, pokud toho sníš méně než on/ona/oni celkem, kalorie se nepočítají.
- Kalorie jídla snědeného z léčebných důvodů (horký grog, dietní škvarky, koňak na leknutí, atd.) se nepočítají.
- Rozlámané sušenky se nepočítají; při destrukci sušenky kalorie unikly do ovzduší jako kinetická energie.
- Jídla téže barvy se počítají stejně: 1 kg pistáciové zmrzliny je ekvivalentní 1 kg špenátu.
- Barva čokolády je univerzální, a tedy ekvivalentní kterékoliv jiné dietní barvě.
- A nakonec úplně čerstvý literární odkaz: Timing of food intake predicts weight loss effectiveness; International Journal of Obesity , (29 January 2013). Kalorie toho, co stačíš sníst před obědem, se nejen nepočítají, ale odečítají.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Leo K napsal(a):

Poněkud křečovitý humor. On vás někdo tlačí do článků?
27. 02. 2013 | 09:58

Drzá zrzka napsal(a):

Jez to, na co máš chuť, ale do polosyta. A pij do polopita.
27. 02. 2013 | 10:02

modrý edvard napsal(a):

Jo, dobrý, mně se to líbí.
27. 02. 2013 | 10:09

neo napsal(a):

děkuji, příjemné.
27. 02. 2013 | 10:10

JenTak napsal(a):

Protože sám nejsem v křeči, váš humor se mi nezdá křečovitý. Pobavil jste mě a navíc i poučil. Neznal jsem třeba to "Když vypiješ dietní Colu a sníš čokoládovou tyčinku, kalorie se navzájem ruší." nebo "Kalorie jídla snědeného z léčebných důvodů (horký grog, dietní škvarky, koňak na leknutí, atd.) se nepočítají."
Pivo v množství větší než velké piju zásadně jen z léčebných důvodů. Zrovna tak jako si dám čokoládu.
To mi ale řekněte pane doktore, po čem mám ten vodní, zdráhám se použít pivní, břich? Asi jím málo čokolády před obědem a kalorie se mi neodečítají... Tím to bude, čím také jiným? Už je mi to jasné.
27. 02. 2013 | 10:13

Pavel napsal(a):

Pane doktore, dovolím si položit dvě (2-3) otázky :

1) Co tedy jíte Vy ?

2) Otázky odjinud - Co máte proti dynamickým psychoterapiím, resp. sebezkušenostním výcvikum a následné aplikaci (hrozné to slovo) v léčebném procesu ?
Proč máte často devalvační postoje k dynamické psychoterapii ?

Děkuji předem za Vaši případnou reakci.
27. 02. 2013 | 10:13

Madla napsal(a):

To Leo K
Umíš napsat něco lepšího než ty dvě holé věty?
27. 02. 2013 | 10:18

VFISCHER napsal(a):

VLÁDA PARAZITŮ

Veškerý takzvaný vědecko-technický pokrok a zvyšování společenské produktivity ve svém důsledku vede k trvalé přežranosti většiny populace a vládě parazitů pasoucích se na debilizaci plebejského davu. Tento vývoj lze spatřovat nejen v oblasti výživy ale prakticky ve všech oblastech lidské existence. Nejmarkantněji je však zřetelný právě u žrádla, módy a v celé široké škále veškerých všelijakých psychologicko - marketingových návodů, rad a porad, kde se profilují profesionální vymývači mozků kteří si na obchodu s lidskou blbostí staví své parazitické existence. Nejkrásnějším příkladem debilizace společnosti je veškerý hyenistický mediální cirkus, kterého hlavní domény jsou strach, hysterie, panika, senzace, sex a sviňárny - hlavně aby se čtenářská masa idiotů mohla „bleskově“ napást - a zaplatit ! Přes veškerý pokrok však principy opičího stáda a psychologie davu platí a jsou zde už sto tisíc let.
27. 02. 2013 | 10:24

Občan napsal(a):

Autor dostal padáka z IKEMu?
Nebo je příčinou jeho textu podebraný palec či zub?

Staré pravidlo praví:
"Snídej sám
Obědvej s přítelem
Večeři dej nepříteli"
Když to člověk proloží přiměřeným pohybem, domácím ovocem a zeleninou, domácím medem místo cukru a vhodnými hobby (koníčky), může se zvysoka vydlábnout na všechny poradce i na většinu psychiatrů.
27. 02. 2013 | 10:29

Viola napsal(a):

"Tehdy ještě ceny neurčovala neviditelná ruka trhu, ale viditelná rozhodnutí strany a vlády."

A jak se liší současná rozhodnutí stran a vlády od tehdejších? Dnes , tak jako před tím jsou viditelná viz zvyšování DPH. Ani dnes neexistuje žádná neviditelná ruka, jen je třeba se pořádně dívat.
27. 02. 2013 | 10:32

Viola napsal(a):

Nepamatuji si, že by někdo někdy vzpomínal na nedostatek rajských jablek.
27. 02. 2013 | 10:33

Viola napsal(a):

"Zišťuje se, že náš národ není vyhladovělý, nýbrž přežraný a diabetologové hlásí milion pacintů trpících nějakou formou cukrovky. "

To je ovšem důsledek způsobu práce, kdy se pracovník nemůže ani napít, jíst může jen během půlhodiny v jídelně, která chce vydělávat a mít zisk a po zdraví lidí je jí .... Pak po opuštění pracoviště déle, než je pracovní doba rychle něco po cestě nakoupí, něco vyřídí a doma je tak v 20.00, pak má velký hlad, navečer se nají, pohádá se s manželkou, nebo manželem, popř. rodiči, nebo partnery, ev. sousedy, shlédne ještě poslední Tv a jde spát.
27. 02. 2013 | 10:42

Občan napsal(a):

"Ty – tedy strana a vláda – také rozhodovaly o existenci vědeckých ústavů, jakož existenci či neexistenci jejich šéfů. Proto když nebylo dost rajských jablek, vydal náš ústav zlozdání, což je negativní forma dobrozdání, jak jsou nezdravá a dále zdravě prosperoval."

Mohl by nám autor prozradit, KDY byl v ČR (ČSR, ČSSR) V SEZÓNĚ nedostatek rajčat?

Děkuji
27. 02. 2013 | 10:45

Viola napsal(a):

A vůbec, za socialismu se obezita neřešila, jen výjimečně. Zato dnes, kolik je politiků s vypouklým břichem a krkem jako býčí šíje? To takový Zápotocký, nebo Gotvald, nebo Svoboda, to byli fešáci. Nakonec i ten Husák měl pěknou figuru, ne jako Nečas, Swvarcenberg a někteří poslanci.
27. 02. 2013 | 10:47

Viola napsal(a):

Z psychologického hlediska bych usoudila, že článek pana doktora mu posloužil k vylití si dávné zlosti nad doktorem Ráthem starším a nad dávnou křivdou, která se mu stala.

P.S. Jen pište pane doktore, uleví se vám, lepší psaní, než cokoli jiného. :-)
27. 02. 2013 | 10:53

naila napsal(a):

A zbrusu nejnovější trend: breathariánství.
K nasycení postačí vdechovat vůni obložených chlebíků, pečených kuřat, pozor, vegetariánům musí postačit vůně květů.
:o)
27. 02. 2013 | 11:00

Plácal napsal(a):

Pane doktore, já si sice rád přečtu, co píšete, ale vždy se ptám: strana a vláda Vám v letech 1948 až 1989 zničily vše (život) tak zásadně, že si to stále musíte s reálným socialismem (či spíše s poněkud neefektivně fungujícím státním kapitalismem. "Všichni jsou zaměstnanci jednoho "kapitalisty - státu" - Lenin) rozdávat ? Moudrost se s věkem někdy nedostavuje.
27. 02. 2013 | 11:03

Občanovi napsal(a):

http://www.psp.cz/eknih/1976fs/sn/stenprot/004schuz/s004015.htm
27. 02. 2013 | 11:05

Stařeček napsal(a):

jestli chceme něco udělat s nezdravou stravou, zrušme všechny polotovary a to hlavně používání polotovarů ve školních jídelnách a v podnicích. Až se zase vrátíme k původnímu vaření ze základních potravin, tak bude zase lépe. Vaření z polotovarů je nezdravé, drahé, ale hlavně pohodlné pro kuchaře a kuchařky. Dnešní děti už snad ani neznají chuť dobrého jídla, zato znají dobře jídla nezdravá. Podle mne je základem poškozování zdraví používání polotovarů a předpřipravených jídel. Ostatní pak jako je stres a málo pohybu dílo jenom dokonají.
27. 02. 2013 | 11:05

xx napsal(a):

Zcela obecně může být problém buď na straně příjmu, nebo na straně výdeje. Určitý vliv tu budou mít jistě i vrozené a dědičné faktory. I když asi podstatně méně, než by člověk soudil podle frekvence výmluv na ně

Hřích první a asi největší je "užírání" u televize (chipsy, oříšky - slané a tučné ), u sladkostí je to horší, protože organismus má přirozený hlad po kombinaci sladké/tučné. Smutnou zprávou pro naše drahé polovičky je zjištění, že ženy jsou kvůli své reprodukční funkci k této vášni chytlavější. Závislost na čokoládě a sladkostech je běžná a vědecky popsaná skutečnost.

Hřích druhý - uzeniny. Všechny uzeniny beze zbytku obsahují výrazné procento tuku - bezpečně padesát a více procent. Trvanlivé jsou navíc trvanlivé hlavně proto, že jsou důkladně osolené. Sůl pracuje pro řezníky podobně jako pro výrobce chipsů - vytváří závislost.

Hřích třetí - pivo - je velmi vydatná potravina. Ze sladu do piva přechází velké množství sacharidů s poměrně krátkým řetězcem a vysokým glykemickým indexem. Důkazem o výživnosti piva jsou mnozí alkoholici. Skvělý český bluesman a rocker Petr Kalandra posledních pár let svého života byl podle věrohodných zdrojů živ doslova jen z piva. Výčepní delikatesy, jako jsou utopenci, tláča s cibulí a podobně destrukci naší štíhlé linie dovršují.

Posledním hříškem je lpění na "kvalitách" "tradiční" české kuchyně. Přemíra červeného masa ( i ten nejlibovější kousek vepřového má více než 30% tuku, hovězí jen o málo méně), v kombinaci s tučnými omáčkami a knedlíkem s vysokým glykemickým indexem má výrazný vliv na dnes již opravdu světově vyhlášenou obezitu české populace.

Dostáváme se ke stránce výdajové.
Na prvním místě je slabá obecná vytrvalost a s tím související nedostatečná mohutnost tukového metabolismu. Toto znají zejména a typicky chronické navštěvovatelky aerobiků všeho možného druhu. Zátěž je příliš krátká na to, aby vedla k aktivaci vytrvalostního metabolismu a k jeho zlepšování. Hrazení energie sacharidy vede k poklesu krevního cukru - k pocitu hladu, naprosto neúměrného reálně vydané energii. Chytří provozovatelé fitness a aerobic center to vědí a proto budují poblíž fitness bary, cukrárny a kavárny s bohatým sortimentem dobrůtek. Rozvášněné aerobičky táhnou přímo ze šatny k baru, vždyť si to přece zasloužily. Kila nabytá v cukrárně se potom při další hodině snaží shodit ještě usilovnějším cvičením, dostanou ještě větší hlad a tak pěkně dokola dokolečka. A majitel fitka a cukrárny jásá.

Mudr. Vojtěchovský
27. 02. 2013 | 11:10

aga napsal(a):

Je to nějaké ideologicky neukotvené. Tak můžou za to komouši, nebo konzumní demogracie?
27. 02. 2013 | 11:10

Hloupý Honza napsal(a):

-Kalorie toho, co stačíš sníst před obědem, se nejen nepočítají, ale odečítají.-

Jdu si honem pořádně nacpat panděro, ať je po obědě co odečítat.

Poslední dobou kupuji žlutá bio kuřata, cca 100,-kč/kg, a je fakt že tolik nesmrdí a chutnají líp, než ty světle modrá za 70,-kč/kg. Trochu ve mně budí nedůvěru, že jsou mírně přerostlá, 1,6-1,9 kg, buď jim tak chutná přírodní krmení, nebo chovatelé přešli na biohormony.
27. 02. 2013 | 11:19

Meli napsal(a):

co jednomu svědčí, druhému škodí. Ani lékaři vás nemohou sami léčit. Vy je musíte umět správně informovat, navést nas ceti k určení diagtnozy/ nejl=pe když už ji sám budete tušit/ a oni vás pak poškou na laboratoř, nebo RTG či CT. V podstatě jsou to často jen úředníci a datlíci ťukající do PC. nejlépe,když v tom nejedou sami a vy jim dáte zprávu jiného odborníka, to pak nadšeně opisují. Největší provblém je, když máte už diagnoz více, bude zajsité tendence držet se té nejlehčí, která "nezjišťuje" případnou či budoucí invaliditu. nejsou peníze. A tak toí cháýpejem. kde problém začíná je zřejmé. je to u rozkrácání, ve špatném hospodaření pojišťoven, protože občan odvádí stále více peněz a přitom je rok od roku hůře. Proč tolerovat velkozlodějnu a prohánět drobné zlodějíky? Nepomůže nám to, že jimi obsadíme kriminály. Stejně tak není třeba zveličovat koninu v lasagních, když konzumujeme horší věci a o nich se tolik nemluví. Například chléb není tak dobrý jako bývala Šumava za minulého režimu, bochník za 2 60Kč.Takový si už mladí dnesa nekoupí.
27. 02. 2013 | 11:27

Jarka napsal(a):

Velmi vtipné, pobavila jsem se a lituji morousy, kteří nepochopili legraci :-))
27. 02. 2013 | 11:31

Akrs napsal(a):

Vůbec nejlepší je domácí strava z běžných surovin , které si osobně prohlédnu a očichám. Brambory, bramborová kaše, ručně dělané domácí knedlíky, nemleté maso, dušená zelenina ...
Žel vaření spotřebuje spoustu času. Takže se od -správnou stravou prodloužené doby dožití- odečítá doba na vaření, pokud vaření není koníčkem.
27. 02. 2013 | 11:34

Radkin Honzák napsal(a):

1) Co tedy jíte Vy ?

2) Otázky odjinud - Co máte proti dynamickým psychoterapiím, resp. sebezkušenostním výcvikum a následné aplikaci (hrozné to slovo) v léčebném procesu ?
Proč máte často devalvační postoje k dynamické psychoterapii ?

1) Jím všechno, nerad špenát a kopr. Za nejzdravější považuju chleba se sádlem a škvarkama, ale musí na něm být nejméně jedna cibule
2) Nevím, kde jste k tomu došel, sám mám dynamický background a pracuji tak. Že to nepovažuju za samospasitelné, neznamená, že bych to devalvoval.
-----------
Ideologičtí vykladači nechť si poradí, jak sami chtějí.
27. 02. 2013 | 11:37

Kala napsal(a):

Rajčata jsou jen náhodným příkladem, jak to tehdy fungovalo (asi). Dnešní strana a vláda by nám opravdu měla zakázat jíst rajčata ze Španělska a z Holandska, nic dobrého v nich zřejmě není a chuť nemají žádnou, a to nejen v zimě, což by se dalo pochopit, ale i přes hlavní sezónu.
27. 02. 2013 | 11:39

neo napsal(a):

Kala:

nemáte vlastní mozek, že vám vláda musí zakazovat jíst rajčata ze španělska?

Nekupujte je a hotovo, když vám nechutnají. Někomu chutnat můžou a tak nechte na něm, zda si je koupí.
27. 02. 2013 | 11:45

neo napsal(a):

xx:

jím prakticky všechno co jste uvedl ve svém příspěvku. Závislost na sladkém , pivu, masu, smaženém nebo výčepních delikatesách nepopírám.
Přesto mám ideální BMI.
27. 02. 2013 | 11:47

Kala napsal(a):

A už je tady výchovný pohlavek od nea, díky, mudrci a skvělý ekonome, bez Vás bych si neuvědomila, jak hloupá jsem. Budu na sobě pracovat.
27. 02. 2013 | 11:52

neo napsal(a):

Kala:

nejsem ani mudrc ani ekonom.

Hloupá bude ve vašem případě slabé slovo, když vás vláda musí vodit za ručičku, abyste si náhodou nekoupila španělské rajče.

Co okurky? Zakázat německé ?
Co paprika?
Nebo sýr ? Ten z holandska ano nebo ne?
27. 02. 2013 | 11:55

Kala napsal(a):

Už brzo zajdu hladem, pořád totiž čekám, co mi strana a vláda doporučí, když přijdu do obchodu, koukám, jestli tam jsou nějaké moudré plakáty, co kupovat a co ne.

Když se ptáte na ten sýr, neo: Představte si, že se mi povedlo koupit delikatesu z Dánska, Esrom, za 25 Kč 19 dkg v balíčku. Samozřejmě zlevněný, původní cena 85 Kč za těch devatenáct deka. A sama! Bez strany a vlády! Byla to nevýslovná lahůdka, sice na konci doby spotřeby, ale daleko za hranicí ostatních sýrů.
27. 02. 2013 | 12:02

Vhrdlo Prs, univerzální specialista napsal(a):

Sedm pětin, ve skutečnosti.
Čokoláda je jednou z nejvíce zneužívaných psychotropních látek, přesto za její oprávněný zákaz, podobně jako u neškodnějšího (ale rakovinu konečníku vyvolávajícího) českého piva nikdo nebojuje.
27. 02. 2013 | 12:04

Die Fledermaus napsal(a):

Původní krycí jméno Dr. Ratha staršího, který byl první správou nasazen v arabském světě bylo Ras al Ghúl.
Ras protože hlava.
27. 02. 2013 | 12:08

výživářská doporučení od Dr. H. napsal(a):

E..om je značka dceřiné společnosti firmy Royal Dutch S...l.
Jídlo z fosilních paliv vynalezli holanďani již na koci třetí čtvrtiny XIX. století. Dánové pouze mají licenci.
27. 02. 2013 | 12:15

Lenka Vančatová napsal(a):

Mně se článek moc líbil, dlouho jsem se tak nepobavila, trvalo mi deset let, než jsem viditelně zhubla, takže jsem taky tak trochu odborník. Lenka Vančatová
27. 02. 2013 | 12:18

Radkin Honzák napsal(a):

..jen zkouším, zda se lze zde vydávat za Mudr. Honzáka.Pardon.
Nejsem Radkin Honzák ale Akrs.
27. 02. 2013 | 12:22

čitelnou chemickou analyzu v Arial12 napsal(a):

neo
To máte od IBM.
Ta do pěti let zkrachuje a pak budete otylý plešatý pamětník informačních revolucí, jakým dnes a denně na TechRepublic radí, co neuvádět v CV a jak se vyhnout suicidním úvahám.
27. 02. 2013 | 12:23

Akrs napsal(a):

Tak vidím, že se lze zde vydávat za autora. Myslím, že by mělo být
softwarově ošetřeno, by to nešlo.
27. 02. 2013 | 12:24

xx napsal(a):

neo: no zjevně máte tedy ideální poměr příjmu a výdeje, nebo patříte mezi šťastlivce, kteří se mohou od rána do večera ládovat špekem s máslovými dorty a nepřiberou. Většinou se jedná o lidi s nějakou poruchou metabolismu.

Znám jednu paní, která chodí k lékaři na pravidelné kontroly a když jednou zhubla 0,5 kg ! lékař prý vytřeštil zrak a nakázal jí třikrát denně při jídle sníst nějaký dort.

Jsou zkrátka lidé kteří mají potíže přibrat. Měl jsem kolegu, který jedl k večeři dvojitou porci celkem pravidelně a měl stabilní váhu.

Ovšem podle vyjímek nelze stavět obecná doporučení. Většina zdravé populace se správně fungujícím metabolismem má po takové dietě kterou jsem popsal problémy s nárůstem váhy.

p.s. sakra, přednáším tady o zdravé stravě a přitom se láduji po obědě domácím tvarohovým zákuskem a popíjím k tmou Natural Bourbon od Luise Balladarese z Un Regalo De Dios. Jaké pokrytectví :-)
27. 02. 2013 | 12:30

ichtyl napsal(a):

A krz
Namažte si na to ichtyolovou mast, ta vytáhne všechno.
27. 02. 2013 | 12:31

Richard napsal(a):

zápas s váhou probíhá i opačným směrem, občas zajdu cvičit a potkávám nemálo kluků, kteří se vyptávaj "co jíš, potřebuju přibrat a nejde to, při tom do sebe hážu vše na co přijdu". Není, co odpovědět, štíhlost mají danou geneticky. Myslím, že člověk je určitý vrozený somatotyp s převahou daného druhu svalových vláken(vytrvalostní vs silové) a tohle těžko ovlivnit. Navíc zřejmě hraje roli rychlost metabolismu, která bude nejspíš také vrozená, dokonce se dommívám, že by mohla souviset s typem emocionality - temperamentu (těm emočně živějším to jakoby rychleji spaluje). Myslím, že opravdu velkou roli při udržování tělesné hmotnosti a jejího poměru k výšce hraje genetika. Životní styl samozřjmě také, ale zachází s něčím, co je člověku dané a tato danost je individuálně velmi odlišná.
Závislost na soli, to je zajímavé, přesně tohle vůči chipsům a hranolkům pociťuji, tuším jsem si jí vytvořil už ve škole, kdy jsem si místo svačiny kupoval brambůrky. Mám ale pocit, že roli v této závislosti sehrává trojkombinace - "sůl, tuk, smažený".
Před časem jsem byl u lékaře, který si rád povídal(nebyl to psychiatr, che), takže mimo jeho zážitků z vojny a příběhu nevěrné manželky jsem si vyslechl, že jediné, co mu na světě už zbývá jsou tzv. gastroorgasmy. To je potom asi těžký hubnout, jedině, že by se s jídlem jen pomazlil a zase ho vrátil do ledničky, takovej gastropetting.
27. 02. 2013 | 12:31

neo napsal(a):

Kala:

no vidíte, tak to s vámi není zase tak špatné.

Váš příspěvek 11:39 tedy považuji za úlet, který jste nemyslela vážně.
27. 02. 2013 | 12:32

neo napsal(a):

xx:

ten výdej nic moc. Metabolismus normální.

Jim prostě to co mi chutná, váhu nehlídám, nestresuju se dietama ani doporučeními o zdravé stravě.
27. 02. 2013 | 12:36

pořádný bourbon nemůže škodit napsal(a):

Pan doktor, aby nekazil kšeft, nedodal, že když spíte méně jak 6 hodin denně, buď propadnete anorexii nebo budete mít sloní nohu. Vedle na aktualu to píšou.
Měl jsem známého, který nejdřív začal navštěvovat spánkové laboratoře, pak se rozvedl, pak začal pít a teď má hluchý telefon.
27. 02. 2013 | 12:37

Richard napsal(a):

pořádný bourboun:
možná by s tim telefonem měl zajít k ušnímu......snad jde o jen hysterickou hluchotu a technicky je v pohodě.....
27. 02. 2013 | 12:46

jo, a pořádný bourbon, ne Jim Beam napsal(a):

Richard
Psychiatři si povídají výhradně v akordu.
Nevím, co vyjma kombinace sůl, tuk, smažený existuje za jídla.
Právě jsem jeden gastroorgasmus prožil, s uherákem. Eště jsem ho špičku vrátil do lednice.
Teď si půjdu na hodinku lehnout, jak to vyžadují bitevní řády Dr. Čepičky, taky výzamného výživáře.
27. 02. 2013 | 12:49

xx napsal(a):

neo: jak jsem napsal, patříte tedy mezi šťastlivce co mohou jíst cokoli a nepřiberou. Na vině bude nějaká odchylka metabolismu. Těch může být celá dlouhá řada. Kdo ví, třeba za pár let zjistíte že máte cukrovku jako hrom. Nižší produkce inzulinu má za následek nižší schopnost ukládání tuků mimo jiné.

Těch příčin může být opravdu hodně a většinou jde o jejich kombinaci. Zatím se radujte, že se nemusíte starat o váhu, až se ukáže příčina, ta radost se možná změní ve starost.

Ale třeba také ne. Rozhodně Vám žádné nepříjemnosti nepřeji.

Dobrou Chuť ;)
27. 02. 2013 | 12:49

Kala napsal(a):

neo - to víte, že jsem to nemyslela vážně. Dneska strana a vláda nic nepřikazuje, na to máme armádu reklamních agentur (ale nemusíme si jich všímat, samozřejmě). Řídíme se většinou svými pěti smysly, postupně nabíranou zkušeností a taky bohužel obsahem peněženky.
27. 02. 2013 | 12:54

Kala napsal(a):

neo - to víte, že jsem to nemyslela vážně. Dneska strana a vláda nic nepřikazuje, na to máme armádu reklamních agentur (ale nemusíme si jich všímat, samozřejmě). Řídíme se většinou svými pěti smysly, postupně nabíranou zkušeností a taky bohužel obsahem peněženky.
27. 02. 2013 | 12:59

blik napsal(a):

Pane doktore, díky. Rád Vás čtu.
27. 02. 2013 | 13:04

neo napsal(a):

xx:

vzhledem k možným dědičným dospizicím jsem se nechal nedavno na cukrovku testovat a OK.
Je ale pravděpodobné, že v pozdějším věku přijde.

Co se týče metabolismu, je normální. Netvrdím, že nemůžu přibrat. Není to problém. Stačí zvýšit porce a přiberu.

Ale pokud jím normálně (nedietně a nepřehnaně) tak nemám problém s udržením váhy.
27. 02. 2013 | 13:08

šašek z Jihlavy napsal(a):

Staré pravidlo praví:
"Snídej sám
Obědvej s přítelem
Večeři dej nepříteli"
Když to člověk proloží přiměřeným pohybem, domácím ovocem a zeleninou, domácím medem místo cukru a vhodnými hobby (koníčky), může se zvysoka vydlábnout na všechny poradce i na většinu psychiatrů.
27. 02. 2013 | 10:29
xxxxxxxxxxx
Jsem rád, že se našlo téma, kdy se mohu s Občanem beze zbytku ztotožnit. Souhlasím, ale neřídím se toto moudrou radou. Pokud se rozdělím s přítelkyní)ženuškou) o oběd, nutně dojde na svačinku. Večer s nepřáteli netrávím (co jsem odešel do penze,jakoby nebyli, jen několik virtuálních na ACZ a ti mi na žrádlo nedosáhnou), takže nemám komu svou večeři přenechat (o té druhé ani nemluvě, praktikuji to po anglicku - dinner, and some three hours later usually supper).
27. 02. 2013 | 13:10

šašek z Jihlavy napsal(a):

"Měl jsem známého, který nejdřív začal navštěvovat spánkové laboratoře, pak se rozvedl, pak začal pít a teď má hluchý telefon."
27. 02. 2013 | 12:37

xxxxxxxxxx
Tahle hláška is worth recording, co vy na to, doktore? Tak mě napadlo, kdo bude mít nejdřív hluchý telefon, zda Šlouf, Čuba nebo Zeman.
27. 02. 2013 | 13:15

xx napsal(a):

neo: takže rovnováha mezi výdejem a schopností příjmu. Žádná kouzla.

Dieta ( tedy redukční dieta ) je pro lidi co mají problém s nadváhou, nikoli pro ty co s nadváhou problém nemají. Redukční dieta má za cíl váhu snížit. Když to člověk nepotřebuje, redukční dieta je špatně.

Ovšem pozor, pod pojmem redukční dieta si nelze představovat ty časopisové nesmysly, ananasové kůry a podobné pitomosti.

Správná redukční dieta většině obézních jen zvýší pestrost obsahu stravy a zvýší dávky jídla a pohybu. Pokud nemají již mnohačetné zdravotní komplikace, jako je třeba cukrovka, játra v háji a pod.
27. 02. 2013 | 13:24

Richard napsal(a):

až za mnou zas někdo přijde, že potřebuje nabrat váhu, pošlu ho k psychoušovi:
"k rychlému nárůstu váhy pomůže Ti Zyprexa, nesmí chybět v žádné posilovně"
"vynikající doplněk stravy, tělo bobtná rychleji než po kreatinu či steroidech"

varování:
- užijte minimálně šest hodin před cvičením, nebezpečí samovolného usnutí na cvičební lavici
- papírový kapesníček s sebou, nebezpečí poslíntání cvičebních strojů
- první tři týdny zvýšené riziko sebevraždy, zn. začátky jsou nejtěžší

doporučení:
- použitím tmavých brýlých skryjete zmatené tupé oči, které mohou budit nežádoucí pozornost

"s Olanzapinem do toho a půli je hotovo"
27. 02. 2013 | 13:27

xx napsal(a):

Jdu z práce a celou hodinu nakupuju. 10 deka selský tlačenky, 15 deka uheráku, 10 deka tohohle, 20 tamtoho, trochu majonézy a kyselý ryby, ty já strašně rád. Pak jdu domu, ale to já nejdu, to přímo letim. Večer si sednu k televizi a šahám a šahám až už na stole nic neni. Tak už sem to sežral, povidám, a dem spát. Jenže o půlnoci se probudim a mám hlad, jdu do špajzu ukrojím půlku salámu a tu půlku žeru v posteli. Jen ať mi neumastíš peřiny povídá manželka a spí dal. Já taky usnu. Ale za hodinu se hlady probudím a řeknu si hovno, jdu a sežeru i tu druhou půlku. A tak to jde až do rána. To pak snídám vepřovej bůček.

:-)))
27. 02. 2013 | 13:33

xx napsal(a):

Richard: inzulín !
27. 02. 2013 | 13:34

tož asi tak napsal(a):

Zaručenou dietou na zhubnutí je rakovina.
27. 02. 2013 | 13:40

šašek z Jihlavy napsal(a):

xx
To je nádherná etuda, jestlipak to takhle dělá i paní senátorka?
27. 02. 2013 | 13:49

euroGeeN.com napsal(a):

Zrovna včera vědecké časopisy publikovaly "zvýšení porodní váhy a delší období kojení při vyšším příjmu omega-3". Ano, některé výzkumy si odporují, některé nejsou dostatečně přesné, a některé jsou špatně designované. Proto je třeba odborníka, který má toto přelouskáno a dokáže vám vědecké informace podat rozumnou formou s přispěním zdravého selského rozumu. Že si za vědomosti nechá zaplatit je zřejmé. Dělají to tak i jiní. A že jsou mezi nimi podvodníci a fušeři? Ano, jako v každém jiném oboru. Tolik asi k nesmyslné filipice proti výživovým intervencím, které nejen prodlužují a zkvalitňují život, ale mnohdy chrání před smrtí - např. u diabetiků. Pokud něčemu nerozumíte, prosím nepište o tom. Ušetříte si trapné vysvětlování.
27. 02. 2013 | 13:49

Jonáš napsal(a):

K předchozímu, kde se píše:
"Proto je třeba odborníka, který má toto přelouskáno a dokáže vám vědecké informace podat rozumnou formou s přispěním zdravého selského rozumu. Že si za vědomosti nechá zaplatit je zřejmé. Dělají to tak i jiní. A že jsou mezi nimi podvodníci a fušeři? Ano, jako v každém jiném oboru. Tolik asi k nesmyslné filipice proti výživovým intervencím, které nejen prodlužují a zkvalitňují život..."

To je hezké, až na to, že je to všechno móda přinášející zisky jen výrobcům. Poslední studie naopak prokazují, že všechny náhražky přírodních živočišných tuků, jsou k ničemu. Věda ví starou belu, jen se tak tváří a "odborní poradci" se na její vlně vezou.
27. 02. 2013 | 13:56

arnazach napsal(a):

Moje žena dostala od Kateřiny Neumannové písemnou nabídku výrobku obsahujícho, jak ona (Kateřina) tomu říká, "omega-3". Kateřina dál píše:
"Je to jisté, je to zdokumentované, zkrátka to funguje."
Pro případ, že by adresát na slovo vzaté odbornici Katce jen tak neuvěřil, má její dopis zastrašující nadtitulek "Rakovina věc veřejná". No nekupte to!
27. 02. 2013 | 14:12

Mirka napsal(a):

Dobrý den pane Dr.Honzáku.
Všechna čest - jsem se tak dlouho nepobavila při čtení, jako dneska. Co pobavila... jsem řvala smíchy a slzy mi tekly jak hrachy. Článek stavím na roveň nejlegračnějších epizod ze Švejka a měl by být zařazen do povinného čtení na školách hned vedle J.Haška a K.Čapka. Děkuji Vám.
27. 02. 2013 | 14:13

Ládik!!! napsal(a):

Mám osvědčenou matodu: nežrat večer a 10 kilo je dole bez další práce. Doplnit to během do kopce hodinu denně a tělo je v lati.
27. 02. 2013 | 14:39

Karton napsal(a):

Ten článek mě taky pobavil. Na spráné výživě teď vydělávají nejenom dietní poradci, ale i výrobci potravin, léků a dokonce i hrnců. Já osobně ty zdravé potraviny nejím. BIO protože je drahé, margariny protože vím jak se vyrábějí (za války se zpívalo "ten kdo má peníze ten má másla vanu a ten kdo je nemá ten musí žrát sanu -to byl margarin, věrná sestra másla). Celozrnné poltraviny, nerafinovaný cukr -to je pro mne fuj. Jím, na co mám chuť, je mi 80 let nemám nadváhu a cítím se dobře (to neznamená, že nemám žádnou chronickou nemoc).
27. 02. 2013 | 15:04

Blanton-s single barrel napsal(a):

Jo, od arizace firmy maďarský uherák příšerně upadnul. Dneska je to jen jakési sádelnaté bláto.
Jediný skutečný uherák je sibiňský. Někdy mám dokonce pocit, že v něm to oslí maso furt je.
27. 02. 2013 | 15:12

Anellus napsal(a):

Ať už to stravování za socializmu u nás řídila strana a vláda a nebo se odvíjelo od obsahu peněženek strávníků, jako kdekoli jinde na světě, každopádně kvalita potravin byla na vyšší úrovni než dnes. Existovaly totiž, mimo jiné i normy a to nejen na jednotlivé potravinářské výrobky a technologie ale i pro všechny druhy veřejného stravování. Když se vám váš tehdejší šéf ve ÚVVL nezdál způsobilý, nebylo nic jednoduššího než na nejbližší výrobní poradě nebo odborové či veřejné partajní schůzi (členem ROH jste jistě byl) vystoupit s racionálními argumenty dokladovat jeho nekvalifikovanost a muselo by se tím vedení, odbory i partaj zabývat. Tak to totiž tehdy chodilo v každém podniku, něco o tom vím byl, jsem za "socíku" v různých odborových i závodních komisích a každá taková připomínka se řešila. Sejně tak připomínky k vývojovým činnostem. Takže jste měl možnost do všeho i sám zasáhnout a řasy odkázat zpět do rybníka. Samozřejmě, to chtělo určitou osobní odvahu, ovšem v žádném případě by vás to nestálo holou existenci, jako dnes, kdy všechny naše výroby poslal ke dnu současný "schopnostmi" přímo překypující management. Vysmívat se dnes, po 50-ti letech někomu pro neschopnost může někomu připadat zábavné, ale já myslím, že jde spíš o projev charakterové vady. Nechte už konečně socializmus na pokoji, vždyť ti "neschopní" partajní ředitelé byli minimálně o řád úspěšnější než ti dnešní. Oni totiž kupodivu nedokázali zničit ani jediný podnik nebo ústav.
27. 02. 2013 | 15:25

xx napsal(a):

Anellus: oni dokázali zničit všechny podniky ! Socialismus zkrachoval milý pane. Ekonomicky prokázal neschopnost existence.

Tak dlouho se ztráty jedněch dorovnávaly výdělky druhých, až už nezbyl nikdo, kdo by to dokázal sanovat.

Pěrestrojka milý pane, byl pokus nastavit socialismus do režimu státního kapitalismu. To co se podařilo Číně se Sovětskému svazu a jeho satelitům nepovedlo. Začali s tím příliš pozdě, vlak už byl zkrátka pryč, když se socialistické vedení teprve začalo rozbíhat aby jej dohnalo.

Ono to jde nějakou dobu sanovat neúspěchy na úkor údržby a vývoje. Jenomže ne natrvalo.

Celý socialistický blok byl tak mohutný, že se těžko může vymlouvat na nedostatek surovin, energie nebo peněz. Dostatek lidí, kvalitních lidí měl také, jen jim nedával dost prostoru, protože vše řídil byrokraticky a politicky. To je jedna věc. Důsledkem toho bylo, že se realizovalo mnoho špatných investic, které volná soutěž dokáže vyřadit s nižšími náklady.

Jediné co socialistický blok neměl, proti západu, byla ekonomická svoboda. Kapitalistický svět neměl nic jiného navíc, než ekonomickou svobodu.

Ten obrovský rozdíl mezi socialistickým světem a světem kapitalistickým, tím lze vyjádřit cenu ekonomické svobody.

Dobu socialismu si musíme neustále připomínat, je to memento. Abychom se touto slepou uličkou už nikdy nevydávali.

Především bychom to měli připomínat naším západním sousedům, kteří tuhle zkušenost nemají a slepě se do ní ženou a nás berou sebou.
27. 02. 2013 | 15:38

Go napsal(a):

Ale ano. Je to dobre cteni :)
S vyzivovymi poradci se roztrhl pytel. Poradce - priruci, ktery za nic neruci - tech je i "na vlade" desne moc a za solidni prachy.
V ruznych online novinach byva denne clanek : "Zbubl jsem 28 kg". Zvasty jakehosi manika, ktery se trapil s vahou od studii. No a na radu kohosi navstivil jakesi vyzovove centrum a za mesic 28 kg bylo pryc.
Oni tv tisku naznacuji 5 az 6 bodu, jak je jednoduche dosahnout idealni postavy. Staci zaplatit pouhych 360 Kc a je to vyreseno. Za toho totace byly vsechny ruzne recepty, rady ci navody zadarmo, autor byl potesen, kdyz mel dobry ohlas. ( Mimo je ale velkopodnikatel Premek Podlaha, ktery recepty a navody a ruzne vyrobky, jichz mel ve studiu desetitisice, nasledne vydaval knizne a za to stavel sve vily.) Ale ti co mu ruzne napady, v dobre vyre zasilali, tak meli spis zajem vsem potrebnym poradit a zadarmo.
Dnes, po vzoru Premka Podlahy, na tom vsem chce vydelavat kdejaky hoch ci hochyne. Ti co maji radi penizky a neradi cokoliv delaji. :):):)
Vyziva ci potravinove problemy by mel resit stat. Jak dozorovat ruzne dovazene zavadove masa a podobne, tak sirit jakousi osvetu. Mozna i zdravotni pojistovny by mely prestat stavet obri kbudovy pro sve agenty a cast zisku davat na osvetu.
Doktori take misto kseftovani s lidskym zdravim by meli sehravat vyznamejsi roli ohledne zdravi naroda a ne se nechavat uplacet farmaceutama. Hraji si na lepsi tridu, ale chovaji se stylem Al Capone.
27. 02. 2013 | 15:49

Dáša N. napsal(a):

Docela nedávno jsem přemítala o tom, že tzv. bohatá a pestrá nabídka potravin nyní, ve srovnání s nabídkou, jaká byla před listopadem 1989, je spoustě lidí úplně ukradená, neb nakupují v podstatě jen to, co před ním.
Většině lidí vůbec nevadí konina v mražených lasaních, protože něco takového by prostě nekoupili za žádných okolností.
Správná výživa se přece odvíjí od toho, aby člověk mohl mít denně čerstvě uvařené jídlo ze surovin, které mají známý původ a nemusel riskovat zdraví např. s vejci z Litvy a masem původem z EU, což je na balených kusech masa většinou jediný údaj o původu.
Výjimkou je Kaufland, kde se člověk na vaničce s masem třeba dozví, že chudák zvíře bylo Slovinec, naporcoval ho občan Rakouska a zabalil Němec.
To je přece docela solidní drama, ani žádný knoflík není potřeba zmáčknout.
Pokud mohu, snažím se těmto potravinám vyhnout a v místní prodejně kupuji regionální maso, o kterém vím, kdo je do prodejny doveze, stejně tak, jako vejce, které k nám pravidelně vozí jejich přímý výrobce, majitel slepic halových běhalek. Vejce jsou sice orazítkována dvakrát (jednou přímo od slepic), ale to mi nevadí.
Převozy kamionem potravinám nesvědčí, tím pádem ani lidskému zdraví, to by měl vědět náš univerzální ministr Bendl, a všechno úsilí napřít k tomu, abychom měli takovou potravinovou soběstačnost, jako třeba v Polsku.
Jen pro informaci - jeden dietní zákon, který vám, pane doktore, asi unikl:
Všechno se může sníst, ale jen do dvou hodin. Nejhorší pro mně je vydržet v bdělém stavu tak dlouho.
27. 02. 2013 | 15:57

Go napsal(a):

Pro XX :
Socializmus zkrachoval. Lepereceno, uz toho meli vsichni dost. Ale ne, ze se vyrovnavaly jakesi mzdy a tak. Socializmus ci co to bylo mel situaci, o ktere se dnesnim zlodejum ani nezda. Proc to nekdo poradne nevysvetli ? Politologu je dnes snad uz 15 000 kusu. No pane. proti tomu bloku vychodnimu stal blok ostatni. Pet krat vetsi a ekonomicky silnejsi, cili mohl temer diktovat. A proc socializmus zil jak zil ?
Vite pane, existovalo totalni EMBARGO od tech vyspelejsich zemi. Na vse. No a co k tomu. A doma svym ovcanum prisypavali. Dnes si to v tech "vyspelejsich" zemich berou zpet. Ceny od rozpadu tabora miru rostou a mzdy temer stoji :):):)
No a jeste. Podivejte se dnes na Cinu. Tam maji situaci zase opacnou. F(v)sichni se tam s vyrobou cpou, dodavaji jim nejmodernejsi technologie. A dnes je problem koupit necinsky vyrobek. Ne ? A vysledek ? I amici uz maji a delsi dobu s Ciny pekne bobky :):):)
Cest Buh
27. 02. 2013 | 15:58

xx napsal(a):

Go: Socialistický blok nepotřeboval k ničemu ostatní. Surovinových zdrojů měl dostatek. Lidského potenciálu také. Ne ne pane, to že Sev. Korea dnes neprosperuje, na embargo svádět můžete. Ale to že neprosperoval socialistický blok na embargo nehodíte.

A proti socialistickému bloku nestál zbytek světa.

A Čína ? Ta byla přece spojencem socialistického bloku až do jeho rozpadu. Vietnam, Čína, SSSR a střední Evropa. Některé státy Afriky a jižní Ameriky byli minimálně vůči socialistickému bloku neutrální, když už ne přímo spojenci.

Takže zdrojů surovin i pracovních sil měl socialismus dostatek.

Střední Evropa byla schopna dodat i moderní a vyspělé technologie, zejména tedy Československo. Po válce získal socialistický blok vše co bylo třeba k úspěšnému rozvoji. Československo patřilo před válkou mezi průmyslově nejvyspělejší země světa.

Právě proto, že socialistický blok měl značný potenciál, je odstrašujícím příkladem. Příkladem toho, že socialismus dokáže zničit i ten největší potenciál který zachvátí.
27. 02. 2013 | 16:20

Joe napsal(a):

Vše říkající závěr jednoho amerického specialisty, který radil paní Obamové je, že boj proti obezitě je stejně úspěšný jako boj za světový mír.
27. 02. 2013 | 16:31

Laducha napsal(a):

Pane doktore,
nemáte těch pětin zdraví nějak moc? Jinak u mě dobrý.
27. 02. 2013 | 17:29

Ne a ne napsal(a):

x: ? Ta byla přece spojencem socialistického bloku až do jeho rozpadu

Kde jste to sebral, na sezeníá u dra Honzáka (psycjiatra?) :))
Ale to je jedno.
27. 02. 2013 | 18:47

dennis napsal(a):

Pane doktore Honzaku,
potesil jste me velice. Vase humorne ladene texty by skutecne mely byt v citankach. Vase vesele texty maji nejen terapeuticky ucinek, ale jsou zaroven prikladem zdravych zivotnich postoju.

Vsechna ta propaganda a osveta v oboru tzv. zdravi podpurnych pripravku a potravin samotnych je pouhou reklamou na zbozi. A reklama se samozrejme nestiti niceho. Honba za ziskem stoji za kazdou uzitecnou i zrudnou veci. Rozhodujici je mira zisku, ktera je hybnou silou "ekonomickeho pokroku". Nanestesti poctive zbozi ma vetsi naklady nez s'unt. Proto je tak nesnadne se v zaplave lzi orientovat. A jeste nesnadnejsi je poctive potraviny sehnat.

Vsechna bombasticka oznameni, ze teprve dnesni veda odhalila zazracnou moc syntetickych vitaminu a take nebezpecne ucinky masla, mi pripominaji debatu nad zazracnymi ucinky drsneho roztaceni miminka nebo batolete nad hlavou rodice. Uz se tady nekdo zminil, ze lide se zivili nevedecky asi sto tisic let, a prece se lidstvo dozilo zazracne moci reklamy nad zivotem lidi. Prave tak zadna maminka behem stotisicilete historie netocila miminkem nad hlavou, ani primati to nedelaji, presto jejich mladata ve zdravi prospivaji po doby rekneme ctyristatisic a vice generaci. A presto se lidstvo dozilo dnesnich dnu. Naopak k lavinovite siricim se porucham zdravi dochazi az v dobe tzv. vedeckeho rozmachu. Jisteze ne veda, ale konzumerismus se svou rodnou sestrou amoralnosti jsou pricinou zhorsovani zdravi lidske populace.

Co me trapi nejvic, neni mala osveta z oficialnich mist, co nejist. Ale je to zalostny nedostatek skutecneho vyberu. Sestnact druhu horc'ic nebo salamu, ci peciva, kdyz vsechny obsahuji umela barviva, umela ochucovadla, konzervanty mi nedavaji sanci si vybrat poctivy vyrobek. Jestlize se parky vcetne tech dietnich pro deti vyrabeji z kopyt a z kuz'i a ze soji, kecup se vyrabi z repy a med z melasy a polysacharidu se vsemi temi umelymi barvivy, umelymi prichutemi a chemickymi kozervanty, pak by clovek chtel propadnout slastne iluzi, ze organicke produkty je to, co jedli nasi predkove. Duvera v organicke potraviny je vsak cirou iluzi, ktera pomaha vytvaret pocit, ze kdyz clovek chce se o sebe postarat, ze ma na vyber.

Nemohu zapomenout na uzasny lidumilny koncern, ktery prisel s napadem masove vyrabet a prodavat nahrazku materskeho mleka. Tato skvela myslenka, ze umele vyrobeny napoj nahradi a doknce predci materske mleko, se ujala i v socialistickem planovanem trznim hospodarstvi. Cela ta ekonomicka stavba konzumerismu dosahuje sveho skveleho vrcholu teprve ted. V prostredi neomezene svobody podnikani.
27. 02. 2013 | 18:53

Ivana Křepelková napsal(a):

Pan Honzák zřejmě přesně neví, co je náplní práce výživového poradce. Také "přežranost" národa může být znakem patologie. Tak třeba Američané jsou paradoxně národem podvyživeným, co se týká stopových prvků, vitamínů apod. Výživový poradce se zabývá kvalitou výživy, ne jen poradenstvím, jak zhubnout. Nesouvisí to s přejedeností ani s diabetem, bohužel vám chybí lékařské vzdělání a ověřte si, co výživový poradce skutečně dělá, než začnete kritizovat. Vaše překroucené populistické informace pak snad přehodnotíte.
27. 02. 2013 | 19:13

skeptický napsal(a):

Kde jsou ty časy,kdy jsme byli mladí a krásní,sežrali ve škole 26 knedlíků, furt byli jak lunt,a zpívala nám Onánie Maláriová.
27. 02. 2013 | 19:17

skeptický napsal(a):

Jezte vitamíny,jsou zdravé.Neukuřitelné věndy.
27. 02. 2013 | 19:19

Anna napsal(a):

Trocha humoru v tak pošmourný čas. Pobavila jsem se a ještě bych doplnila moudro mé bývalé kolegyně: Když vám někdo koupí čokoládu nebo dortíček, neztloustnete.
27. 02. 2013 | 19:21

Ivana Křepelková napsal(a):

Pane Honzák, s respektem ke knihám, kterých jste autorem,
tohle bylo trochu mimo mísu...Možná byste se na práci výživových poradců, těch opravdu schopných poradců díval jinak, když byste věděl, že rozházené minerály v těle a snížená imunita kvůli nedostatku vitamínů vede až ke vzniku rakoviny
a dalších závažných onemocnění. Špatné stravovací návyky nebo nekvalitní výživa je na začátku... a smrt může být na konci.Výživa je prevence různých vážných chorob... Kdo je moudrý, ví to, kdo se tomu směje a zesměšňuje lidi z tohoto oboru, tak ať si sám zodpovídá za své rozhašené zdraví.
27. 02. 2013 | 19:36

skeptický napsal(a):

Ivanko
Každá liška chválí svůj ocas.
I kdyby doktorovi chybělo lékařské vzdělání,a vyštudoval Marxismus jako spousta dalších,něco se za ta léta snad naučil.
Je to dříve narozený praktik.

Oni existují lidé,kteří podvodně úspěšně vykonávali funkci lékaře i mnoho let,než na ně přišli.Dokonce i operovali,a bez problémů.
Za diabet může bílý cukr,to mi bylo jasné už na moji Alma Mater ZOŠ.A umělá sladidla a chemie ve všem to dorazí.

Dodnes obec vědecká neví,proč Aspirin funguje.
A čistota půl zdraví.
27. 02. 2013 | 19:38

skeptický napsal(a):

P.S.
Za starých časů lékaři dokázali balancovat životní šťávy.
Nepotřebovali laboratoře,moč testovali vůní,zrakem a chutí,stolice měla chutnat jemně po datlích.

Házíte tady rozházenými minerály,dokážete je srovnat?
Smrtí to končí v každém případě.

Víte proč fungují vitamíny?
Proti poradcům nic nemám,pokud je někdo ochoten si je platit,jeho věc.
27. 02. 2013 | 19:45

petrab napsal(a):

Tak tenhle článek mě opravdu pobavil. Že půjde o nadsázku je jasné již z názvu. Nové dietní zákony z konce článku nemají chybu, budu je muset šířit dál. Akorát hrozí, že mě za to někdo přizabije, protože já jsem v praxi právě ta kostra potažená kůží (ovšem bez těch silikonových pětek)a mám přesně opačný problém než většina populace - tzn. nevím, jak přibrat. Obávám se , že je to tím, že v praxi praktikuji bodovou dietu. (na co přijdu, zbodnu)
27. 02. 2013 | 19:48

sluníčko napsal(a):

Moc vtipný a milý článek,který mě dost pobavil.Děkuji
27. 02. 2013 | 20:25

Radkin Honzák napsal(a):

Vážená paní Křepelková,
upřímně nechápu, co Vás na mém textu popudilo. Uváděné skutečnosti se staly. S lidmi, kteří se deklarují co výživoví poradci se roztrhl pytel, stejně jako s těmi, co inzerují, že koučují; poněkud ubylo léčitelů. Při současné kvalitě potravin na našem trhu mi může výživový poradce doporučit, abych začal pěstovat brambory a chovat králíky. Jinak na výběr moc není - to není Vaše vina, a já jsem to netvrdil.

Ale mám i paměť. Velký expert, dříve než zmoudřel, doporučoval hromadné ustájení a umělou výživu dětí od časného věku. Na vědeckých základech. Pamatuju, že (tehdy ještě docentu) Švejcarovi se říkalo JESLE A NESTLÉ. Když u nás na ústavu testoval Feminar, doporučil jsem mu do reklamní kampaně heslo: Každá kráva matkou. Taky mě neměl rád.
27. 02. 2013 | 20:26

sluníčko napsal(a):

Moc vtipný a milý článek,který mě dost pobavil.Děkuji
27. 02. 2013 | 20:26

Gerd napsal(a):

Japonci věří, že každý člověk při narození dostane kopec jídla. Až jej sní, umře.
27. 02. 2013 | 20:29

Iveta napsal(a):

Vážený pane doktore, jste naprosto úúúúúžasný!!!!
Děkuji, už dlouho jsem se takhle nepobavila.
Ještě jednou díky a hluboce smekám.
27. 02. 2013 | 20:42

Al Jouda napsal(a):

Viděl jsem dnes v TV prezidenta Klause během jeho návštěvy Slovenska. Je pěkně vyžraný, ani hlavu neotočí, jakou má býčí šíji:)))))
27. 02. 2013 | 21:29

Baba napsal(a):

Laicky novým termínem ve výživové oblasti je ode dneška homocystein. Laik patří k těm, co berou zboží do ruky, i když nekoupí, ne naopak, hledává informace o ceně za kilogram a o ceně denní dávky.
27. 02. 2013 | 22:19

Richard napsal(a):

právě jsem přišel z hypermarketu, koupil jsem si smažené Moravské brambůrky - 175g, k tomu pár červených jablek, citron do vody a pravidelné noční kino může začít......mňam
27. 02. 2013 | 22:43

Vlastimil Černý napsal(a):

Pane doktore, už dlouho jsem se tak nezasmál. Rozlité žluči zde si nevšímejte. To mají ze špatného jídla.
27. 02. 2013 | 23:09

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,....pane Honzáku,...už nepravý zlomek v nadpisu sliboval slovní poklad. Jako vždy,....pobavil jste,....a máte úspěch,.....než jsem vstoupila,.... už bylo 23 tisíc vstupů.
Díky,....bylo to počteníčko,....Tužka.
27. 02. 2013 | 23:20

roman napsal(a):

Vážený pane Honzáku. Díky za dobré počtení. Jinak jak jste zmínil pana doktora Švejcara, tak jsem si uvědomil, jak jsme s manželkou koupili jeho knížku a jak jsme s ní, jako jedinou publikací na trhu prožívali společně těhotenství a narození prvního dítěte. Bylo to krásné mazat manželce bříško olejíčkem a těšit se s ní na potomka.
Byli jsme naivní, ale bylo to v té skromnosti hezké. Porovnám li to z dnešní mladou generací, která je podobně informačně neukojená, tak jim ale vůbec nezávidím. Bodejť by neměli z té přehršle informací, rad a nabídek tiky, deprese a problémy s financemi. Však to je jenom jiný druh extrému, který dnes lidi masíruje. Až to hlava někdy přestává brát, kde se vzalo tolik chytrolínů a odborníků. Jsem šťastný, že jsme měli jenom toho laskavého pana Švejcara. Když už nic, tak mi to pomohlo mít dnes více nadhledu a ataky všech těch "ftalátů znalých borců" odrážím s úsměvem.
28. 02. 2013 | 10:06

Helena napsal(a):

Pane doktore,

také vás rádu čtu a bavím se u toho, znám Vás i jako zábavného přednášejícího... Nicméně, tentokrát si dovolím polemiku ohledně Výzkumného ústavu výživy lidu a podobných dle vás až směšných a zbytečných (totalitních)institucí. Je faktem, že i další instituce veřejného zdraví jako např. Ústav zdravotní výchovy (později Centrum podpory zdraví), byly postupně zcela a bez náhrady zrušeny. Výsledkem je, jak praví jeden komentář "nedostetk osvěty z oficiálních mist". Naprosto souhlasím, ale to je proto, že žádná "oficiální místa" defacto neexistují. Ministerstvo zdravotnictví je - tj. patřičné instituce - v průběhu let postupně zrušilo, jako zbytečné. Myslím, že se nám to velmi nevyplatilo: Ve všech hlavních rizikových faktorech jako je obezita, kouření i spotřeba alkoholu hrajeme v EU prim. Zdravotní důsledky tohoto stavu jsou nepřehlédnutelné,nicméně zdravotní uvědomění jevelmi nízké. Jestli jste si například všiml, tak v době částečné prohibice moderátoři ČT téměř plakali nad poklesem daní z alkoholu a nad nižšmi tržbami v barech a hospodách. Dělalo to skoro dojem, že kdo hodně pije, vlastně pomáhá naši těžce zkoušené ekonomice. Byla to dobrá ukázka opravdu velmi nízkého zdravotního uvědomění. Ale zpátky k obezitě. Souhlasím, že poradci pro výživu jsou celkem nanic, a i ti co fungují dobře, tak působí pouze na jednotlivce, ne na populaci jako celek. Co však opravdu chybí, je celostátní rozumná politika podpory zdravé výživy, včetně systematické a kvalifikované osvěty, která by byla populačně zaměřená. A jelikož neexistují solidní instituce, které by to měly v náplni práce, tak žádná taková politika není a nejspíš v dohledné době nebude a zdá se,že obezita se stává normou. Mimochodom, obezita je větší problém českých mužů než žen, a to zejména těch s VŠ vzdělání, kupodivu.
Myslím, že není rozumné podceňovat instituce, které se zabývají zdravím a také se snaží zvyšit zdravotní uvědomění. V západních zemích je jich celá řada a nikdo jejich existenci nezpochybńuje.
28. 02. 2013 | 11:02

Ládik!!! napsal(a):

Křepelková -
minerály v těle rozhozené žulové kostky dokáží ublížit i zdravému.
28. 02. 2013 | 11:04

JC napsal(a):

Autor - po ránu jste mě pobavil.

Al Jouda... no jo jouda.
28. 02. 2013 | 11:37

JC napsal(a):

Gerd,
Pěkně blbá víra.
28. 02. 2013 | 11:39

milena napsal(a):

Díky, pane Honzáku. Dlouho jsem se tak nenachechtala. Nejvíc se mi líbí poslední pravidlo, to o odečtení zdlábnutého do oběda. To by bylo fajn.
28. 02. 2013 | 11:43

skeptický napsal(a):

Námět je blízký hlavně ženám.Těm nejde o zdraví,ale o krásu.

Starou pravdu,že jsi co jíš si nějakým důmyslným myšlenkovým pochodem přizpůsobily na jíš co jsi,což ukazuje na býložravce nebo kury domácí.

Měkké vědy,jako "zelenina je zdravá" jim velmi imponují.
Jezte ruská vejce,vejce našich přátel nějak zmizelo.

Tuhle manii jsme mezi nimi začali ve škole,už od dob,kdy jsme jim říkali "Ježíši,co žereš,že jsi tak vošklivá,hadry vod nádobí"?

Instituce jsou na prd,a nějaké laboratoře co by byly schopné detekovat svinstva která jíme, nám vbrzku zruší.

Lidí je moc,a je ve veřejném zájmu populaci tak o 90%utlumit.Jméno hry je pomalá otrava populace a plánovaná podvýživa.

Jako přidružený benefit se farmaceutické firmy napakují "léčením" zdecimované populace.

Jak říkávala numeroložka nebožka Růžičková,třikrát sedum je dvacet jedna,to je dobré,čeká vás velká budoucnost.
28. 02. 2013 | 12:27

Radkin Honzák napsal(a):

Ad Helena:
Pro informaci: ÚVVL byl zrušen a vtělen do IKEM během 70. let minulého století a zde byl výživový program zcela zastaven v roce 1980.
28. 02. 2013 | 12:39

skeptický napsal(a):

Gerd
S tím Japoncem a kopcem jídla.Tuším Hrabal říkal něco o chlapech a kyblíku.Doktor mne když tak opraví,měl dost času na čtení na nočních službách.
Taky by nám mohl prozradit,jestli se za totáče v tomhle oboru sestřičky taky kurvily s doktory.Dnes už je to přece jedno,
je to prý passé,doktoři jsou dnes velcí páni.Fasujou se ještě bílé boty a sandály?Já naposled praktikoval medicinu už před hodně dávnem.S Marunou,Gitou a Martičkou.

Za mých mladých let se dal doktor poznat podle ksichtu.Dnes už matka pro jistotu říká uklizečkám paní doktorko.
28. 02. 2013 | 12:43

olga napsal(a):

Krásné!
Pane doktore, já za článek děkuji. Mám téměř trvalou absenci smíchu. Vy jste mi dal možnost přirozeně se zasmát.
Přeji hezký den .
28. 02. 2013 | 13:30

TM napsal(a):

Dnes, kdy se výskyt kancerogenů mnohonásobně zvýšil a útočí na nás z mnoha stran, je důležité každé, byť malé zmenšení jejich příjmu. Není naprosto na místě rezignace, někdy vyjádřená slovy: žijeme v tak zamořeném prostředí, že už je to jedno, zda kouříme, co jíme, atd. Naopak, každé snížení je důležité. Přestože musíme dýchat, jíst a pít, a tak jisté množství těchto látek přijmout, je možno pouhou úpravou životosprávy si výrazně snížit riziko vzniku rakoviny.
Mezi nejhorší kancerogeny patří dehet ve všech podobách. Proto se vyhneme potravinám, které jej obsahují. Nejhorší potravinou vůbec jsou uzeniny. Zde maso, které je samo o sobě problematickou potravinou, je syceno v kouři dehtem, aby se nekazilo. Je tedy tak jedovaté, že je ani bakterie nežerou. To je podstata konzervace dehtem. Člověk toto nepromyslí a jí zvláště v posledních desetiletích uzeninu i několikrát denně.
To ale bohužel není zdaleka všechno. Potraviny, které se vyrábějí pražením, obsahují dehet rovněž. Jsou to například káva, kakao, melta, kde se přírodní zrna praží, až začnou hnědnout a černat. To se v nich začíná tvořit dehet.Pak je člověk rozemele a vyluhuje do roztoku jako v kávě či kakau, nebo pouze v prášku, například v čokoládě. Děti někdy pak dostanou podle názoru rodičů nebo prarodičů „to nejlepší“ : šunku, čokoládu…
Snad nejsmutnější kapitolou jsou dětské rakoviny. Ty jsou naprosto zbytečné. Zde vytvářejí maminky často svým nerozumným chováním svému dítěti tuto chorobu. Proč kouří, pijí kávu a jedí uzeniny během těhotenství ? Cožpak je nenapadne, že dítě v jejich těle se nemůže odpojit od krevního oběhu maminky a musí tak trpně snášet všechny její rozmary ? Ještě nenarozené děti jsou tedy zasahovány jak alkoholem, tak jinými látkami, včetně kancerogenů, bez možnosti obrany teprve se rodícího organismu i imunitního systému. Je to neomluvitelné a je to zločin sobectví.
V dospělosti si sami můžeme vybrat svůj životní styl a nést i sami následky. Proč by nevinné dítě mělo nést důsledky nemyšlení matky ? Snad jednou přijde doba, kdy lidé se budou dívat na život ve všech jeho podobách s posvátnou úctou a budou se snažit o více rovnováhy ve svých postojích a činech.
Dalšími škodlivinami tvořícími člověku možnost vzniku rakoviny je všechno, co prochází kuchyňskou úpravou ohněm bez přítomnosti vody. Tedy vše pečené a smažené. Neměla by tedy tato úprava převažovat.
28. 02. 2013 | 17:08

Míval napsal(a):

Choď pěšky a jez, co chceš. Věřte nevěřte, ale funguje to. A bez diet, které nutně vždy organismus rozhodí.
28. 02. 2013 | 17:11

skeptický napsal(a):

Dneska se nedá věřit nikomu.V televizi prodávají 93% jistotu,že nedostaneme rakovinu děložního čípku.
To je asi pro naše politiky.

Ženské by musey být na hlavu.Výskyt je 11 případů na 100,000,to je asi jedna setina procenta.

Když 7 ze sta očkovaných to dostanou,pohorší si očkováním 636 krát.Mají nás tu za úplné blbce.
28. 02. 2013 | 19:13

laducha napsal(a):

Pane doktore,
jak reagujete na dotazy typu: A mám jíst tu dietu PŘED jídlem nebo PO jídle? Prosím, poraďte.
28. 02. 2013 | 19:18

Radkin Honzák napsal(a):

Ad laducha:
Pochopitelně, že obojí je naprosto nesprávné. Dietuje nutno jíst BĚHEM jídla, aby se kalorie vzájemně vyrušily.
28. 02. 2013 | 20:22

Jáchym napsal(a):

Pane doktore,
Já bych vegetariánství neodsuzoval, je mnohem bezpečnější.

Taková vepřová kýta může být v celku smrtelně nebezpečná, i když je v kvalitě bio.
Zkuste ji dát na pár dní do mrazáku a pak s ní někoho majzněte po hlavě!

Naproti tomu špenátem většinou nikoho neutlučete, hrozně klouže.
28. 02. 2013 | 20:27

Radkin Honzák napsal(a):

Ad Jáchym:
Souhlas, je o tom dokonce jedna slavná detektivka, kdy policista si na vražedném nástroji ještě pochutnal, protože manželka-vražedkyně kýtu upekla a zničila i stopy DNA.
Na druhé straně, jak rizikové může být vegetariánství ukazuje známý případ Janošíka zničeného hracjem.
28. 02. 2013 | 20:35

Radkin Honzák napsal(a):

pochopitelně: hrachem
28. 02. 2013 | 20:36

Jáchym napsal(a):

TM.
"Dalšími škodlivinami tvořícími člověku možnost vzniku rakoviny je všechno, co prochází kuchyňskou úpravou ohněm bez přítomnosti vody."
********
To se nás netýká, TM. V naší zemi už používáme elektrickou troubu. A vodovod je téměř vždy přítomen. V nouzi je možno podlévat i vodou či pivem.

K úpravě ohněm dochází jen u špekáčků (a to není kuchyňská, ale mimokuchyňská úporava).
Ke kuchyňské úpravě ohněm dochází jen při kuchyňských požárech, ale to pak nežerou ani dobrovolní hasiči.
28. 02. 2013 | 20:46

Radkin Honzák napsal(a):

"to pak nežerou ani dobrovolní hasiči..."

Myslíte?
28. 02. 2013 | 20:49

Jáchym napsal(a):

RH:
Možná ze zdravotních důvodů - většinou se posléze jedná o živočišné uhlí a proti němu kupodivu neprotestují ani hasiči - vegetariáni.
Jenže se prý brzy přejí.
28. 02. 2013 | 20:55

Jáchym napsal(a):

Ad nebezpečí hrachu:
Z jánošíkovské legendy je zřetelné, že Juraj bydlel v holobytě a holopodlahou.
Nebo měl na podlaze nanejvýš PVC či nízký koberec.
Do vysokého koberce se hrách zaboří a efekt kuličkového ložiska nenastane.
28. 02. 2013 | 21:00

Anellus napsal(a):

Pro xx.
Prosím vás, kdy to konkrétně bylo, když náš socializmus ekonomicky zkrachoval. Prožil jsem jej celý a nevšiml jsem si. Že by to bylo někdy přes noc, když jsem spal. A asi mi to na druhý den zatloukli :-).
Nebuďte troškař a osvěžte mi paměť konkrétními argumenty, nejlépe o tom, jak byl "socík" zadlužený v zahraničí, jak nám nic z jeho mohutného průmyslu a špičkového zemědělství nepatřilo, nebo jak bylo celé bankovnictví a pojišťovny v cizích rukou. Socializmus u nás zřejmě ekonomicky udusila tíha 104 tun zlata v tehdejší Státní bance. A také se mohl utopit v 17,5 milionech tun ropy ročně a udusit v miliardě kubíků plynu dovezených ze SSSR a zaplacených exportní produkcí. Ekonomicky bylo naprosto zničující, že ze zisků těch zaostalých podniků a družstev si drze profitovala pracující chátra, místo soukromých majitelů a stavěla si paneláky alias králíkárny, co se dnes považují za vysoce nadstandartní bydlení, udržovala plnou zaměstnanost, měla nejlepší důchodové zabezpečení v Evropě, navíc špičkové školství a solidní zdravotnictví pro každého. A co je zvlášť hrozné, dokonce i politici, managementy, umělcové a héérečky a prostě ti lepší, vzdělanější a pracovitější, ti všichni se museli spokojit jen s málo vyšším platem než měl ten proletářský póvl. Nebo snad "socík" zkolaboval z přebytku energie z těch 5ti jaderných a 20ti tepelných elektráren a 30ti přehrad, které postavil. A ránu mu také zasadily ty čoudící Tatrovky, které v desetitisících brázdily celé Rusko a Čínu. A navíc jsme je a lecos jiného rozváželi po světě zcela neekonomicky vlastní námořní flotilou. Prostě to ani nemohlo skončit jinak, než ekonomickým krachem. Ale pořád nevím, kdy to vlastně bylo.
28. 02. 2013 | 21:03

Jáchym napsal(a):

Pane doktore,
v souvislosti s nebezpečím hrachu mne trápí jeden zásadní problém:
Je známo, že při požití hrachu dochází v organismu ke vzniku metanu a tím jedlíci hrachu prokazatelně zvyšují globální oteplování.

Existují nějaké studie, které srovnávají globální oteplení, které způsobí heterosexuální jedlík hrachu ve srovnání s jedlíkem hrachu čtyřprocentním - za předpokladu, že množství požitého hrachu je totožné ?
Pokud ano, nemá homofobie z globálního pohledu určité racionální oprávnění ?

Pokud ne - proč ?
28. 02. 2013 | 21:12

Radkin Honzák napsal(a):

Jáchym:
Tady zklamu; já to znám jen ke kravám. Už ani slony jsem nezvládl, natož primáty a homo sapiens sapiens.
Nicméně probudil jste ve mně obavu, zda metan nemůže pokračovat v chemických reakcích (kdoví co za katalyzátory produkujou střevní bakterie) až do tvorby metanolu, což by mohlo mít za následek, že někteří volové oslepnou...
28. 02. 2013 | 21:25

Jáchym napsal(a):

Pane doktore,
osleplý vůl je mimořádně vhodný k chození v žentouru. Po připojení dynama by se jednalo o další obnovitelný zdroj energie.
Jinak si ale nedělejte legraci - na skládkách v USA a Indii žijí krávy se zmutovanou střevní mikroflorou, které se živí téměř výhradně plasty, především polyetylénem.

Třeba by se daly genově zmanipulovat lidské střevní bakterie, aby vyráběly kvalitní rum z rozmixovaných polyetylénových tašek a rumové tresti.
(Pochopitelně by se to muselo zapít rozmixovaným kolkem, aby to bylo legální.)
28. 02. 2013 | 22:26

Radkin Honzák napsal(a):

Někteří slepí volové to můžou dotáhnout vejš
28. 02. 2013 | 23:01

skeptický napsal(a):

Ty krávy nevymyslely nic nového.Italové vyrábějí sýr z plastového odpadu už od šedesátých let.
A jejich výroba vína přesahuje kapacity jejich vinic o třicet procent.
01. 03. 2013 | 01:23

somnambulka napsal(a):

Duševně zdravá kráva by na skládku nevlezla. Pokud byl jejich výskyt na skládkách zaznamenán, jedná se zřejmě o dobytek postižený nemocí šílených krav a jako takový by měl být internován. Pokud možno mimo území naši republiky.
01. 03. 2013 | 08:14

Jáchym napsal(a):

Somnambulka:
Ona i duševně zdravá kráva, pokud nechce chcípnout hlady uprostřed megapole, leccos překousne - nebo chcípne hlady.Řekněte jí, že se má jít pást a ona vám celkem logicky odpoví: Kde, kolegyně ?
To máte jako český novinář. Taky si nemůže vybrat, čím se živí a musí se živit se na německém mediálním smetišti.

Skeptický:
Máte pravdu - galalit a činzáno, taky na to vzpomínám... U nás se z toho dělali či dělají knoflíky.

Ale zase jsme u těch krav: Galalit se dělal z tvarohu !
Jen na tom činzánu nebylo napsáno, že je z knoflíků.
Když si dneska přečtu dlouhatánský seznam mnohem horších chemikálií na potravinách z hypermarketu, dostávám na ty neškodné zkapalněné knoflíky vyloženě chuť.
01. 03. 2013 | 10:30

Jáchym napsal(a):

Návod na galalit:
(Návod na činzáno z něj nemám, italská mafie se mnou nekomunikuje a s kardinálem Dukou se neznám, abych ho poprosil o recept, až pojede k novému papeži.
Třeba bychom mohli vyrábět knoflíkovici, když nebudou švestky.)

http://postapo.cz/nutne-k-preziti/vse-ostatni/domaci-vyroba-plastu-galalit-foto-navod/
01. 03. 2013 | 10:37

Jáchym napsal(a):

Ad 10:30
Škrtněte si prosím, zvratné zájmeno nebo změňte dělali na dělaly. Nějak se mi neshodla shoda, koukám.
01. 03. 2013 | 10:50

somnambulka napsal(a):

Pane doktore,

zasmáli jsme se a pobavili díky Vašemu skvělému článku a teď bych měla vážnou otázkou v souvislosti dietami. Zajímalo by mě, zda se anorexie tak často vyskytuje v zemích třetího světa, kde je potravin nedostatek, nebo zda se vyskytovala např. v koncentračních táborech. Děkuji.
01. 03. 2013 | 11:24

Radkin Honzák napsal(a):

somnambulka

Pochopitelně, že v zemích, kde jídlo je na pomezí přepychu, se mentální anorexie nevyskytují. Dokonce s velkým překvapením zaznamenali první černošskou pacientku v USA asi před deseti roky. Údiv pocházel z toho, že v tomto etniku je ideálem krásy oplácaná holka, ne ty vychrtliny bělošské. Tahle se tedy odrodila. něco na způsob "přeběhlíků" v našem parlamentu.
01. 03. 2013 | 14:00

Aleš Vyhnal napsal(a):

Dr. Honzák správně zmiňuje ty paleolitické geny. Dnes se všude dočteme, že zdravě jíst znamená jíst v malých porcích pravidelně. Nic nemůže být vzdálenější pravdě. Lidské tělo je nastaveno na náhodné vlivy a sílí díky nepravidelnostem, je tzv. "antifragilní". Jíst by se mělo v co možná nejnáhodnějších intervalech, nejlépe poissonovsky rozložených (tak jak onen pradávný sběrač nacházel ty bobule a brouky).
01. 03. 2013 | 15:51

Alena Čechová napsal(a):

Musím vám pane Honzáku oponovat - i v Africe je u jistých kmenů vychrtlost považovaná za krásnou. Konkrétně o tom píše cestovatelka Milena Holcová, která se vypravila k Masajům. Ačkoli má normální figuru, místní ženy ji označily za tlustou. Není divu, jíst tam totiž není moc co. Popisovala, jak jeden večer dostala hrnek mléka s popelem a když chtěla ráno další jídlo, divili se s poukazem na to, že "jedla přeci včera!"
Mimo jiné tam psala taky, že to, co u Masajů běloši omylem pokládali za stoický klid a vznešenou netečnost, byla ve skutečnosti snaha se moc nenamáhat a neplýtvat zbytečně energií, protože byli všichni hladem zcela apatičtí.
Článek vyšel tuším v Respektu, už je to několik let zpátky. Jinak postřehy paní Holcové jsou velmi zajímavé a pokud jste od ní nic nečetl, vřele vám její zápisky z cest doporučuji.
01. 03. 2013 | 16:02

Radkin Honzák napsal(a):

Děkuji za tip.
Ten americký údiv byl nad populací afroamerickou. Předpokládám ale, že otrokáři se k Masajům nedobrali.
01. 03. 2013 | 16:19

Aleš Vyhnal napsal(a):

Tak je to venku: Cukr je toxický. Tušili jsme leccos ohledně kouření a rakoviny plic, nakonec pravda vyšla najevo. Teď vyšla najevo pravda o cukru. Teď je jen otázka, jak dlouho tento toxin budou cpát do všeho možného bez našeho vědomí a za jak dlouho bude reklama na sladké zakázána.

http://opinionator.blogs.nytimes.com/2013/02/27/its-the-sugar-folks/
01. 03. 2013 | 18:06

dennis napsal(a):

Pani C'echova,
postrehy pani Holcove ze zivota uzavrene komunity africke vesnicky jsou opravdu zajimave. Napr. me zaujala logika mezi mnozstvim prijimane a vydavane energie. Treba u nas pribyva lidi, kteri maly prijem resi nicnedelanim. Zda se, ze bez evidentniho prenosu africkych a ceskych zkusenosti se jedna o prirodni zakon.

Ve vypraveni pani Holcove me zaujalo jeji vypraveni o tom, ze v podminkach komunity, kde se museji vsichni podilet na spolecnem preziti, je nejtezsim trestem proti narusitelum zakonu exkomunikace. My zijeme v moderni bohate spolecnosti, kde zlocinci se sami odsuzuji k exkomunikaci treba na Bahamy nebo do Jizni Afriky. Fakt je ten, ze se to sem nehodi, protoze tito exulanti sve stravovaci zvyklosti tim asi moc nezmenili...

K panu Vyhnalovi bych dodal, ze jedno z nejucinnejsi sladidel je kukuricny sirup. O nem uz existuji v kukuricne velmoci vedecke studie. Polysacharidy obsazene v tomto sirupu dovedou nejen dodavat energii, ale pry mohou posilovat navyk. Prumyslova velkovyroba, kontinualni technologie a snadna transportace a davkovani cini z kukuricneho sirupu idealni sladidlo pro siroke masy pracujicich vsech zemi sveta.
01. 03. 2013 | 20:55

Richard napsal(a):

"Dnes se všude dočteme, že zdravě jíst znamená jíst v malých porcích pravidelně. Nic nemůže být vzdálenější pravdě. Lidské tělo je nastaveno na náhodné vlivy a sílí díky nepravidelnostem, je tzv. "antifragilní". "

Ono je to s tou přirozeností a nastavením od přírody asi trochu komplikovanější, a to nejen v jídle.
V poslední době se např. objevují trendy v bydlení ala "návrat k přirozenosti", jenže co bylo přirozené pro archaického člověka dávných věků, je pro lidi dnešního typu již evolučně překonané, tedy už dlouho nepřirozené. Pro většinu z nás se stalo přirozeným "domovat" v panelácích a obydlích moderního typu, návrat do lesů, jeskyň a přírodních stavení jakkoliv se může jevit přírodně a zdravě je pro většinu z nás již překonaný a nepřirozený (tuším, že podobně to bude i s přirozeností v příjmu potravy u člověka středoevropského, tedy, že přirozené je pro nás jíst pravidelně a v kratších intervalech, souvisí to s celkovým životním stylem a snížováním výdeje energie-sedavá zaměstnání, atd.).
Mimochodem, opačný problém má romské etnikum, které se naopak doposud nebylo schopno vyrovnat s moderním životním stylem, v jejich duších stále žije "kočovnost". Komunisti kočování zakázali a Romy nahnali do betonových králíkáren, tuším, že z toho dodnes pociťují trauma a doposud se nebyli schopni na novodobý životní styl adaptovat, tihle lidé mají stále divokou krev, těm by návrat do jeskyň takový problém jako bílé majoritě asi nedělal..
K té ostrakizaci, kdysi šlo opravdu o jeden z nejtvrdších trestů, jelikož vyloučení z komunity se v prostředí nehostinné a divoké přírody prakticky rovnal smrti. Jedinec neměl moc šancí přežít sám. Proto také vznikaly tlupy, smečky, kmeny, zvyšovala se tak lovná a obranná síla a tedy pravděpodobnost na přežití.
Ovšem život mezi vlky má větší kouzlo, che. Člověk zůstává stále na půl divoký, neztrácí instinkty a je svým pánem. Pravda, má to své úskalí.
01. 03. 2013 | 22:28

Ementál pamětí napsal(a):

Komunisti kočování zakázali ... další legenda. Kočování a potulku byli zakázali už v bohulibé první republice. Komunisti se v té době zabývali něčím jiným. Buď hráli způsobně na harmoniku, přikulovali pod Madridem, světoběžníkovali avantgardně nebo i funkcionářsky pracovně, nebo se snažili přežít usilovnou prací v humanistické realitě tehdejšího "ráje", mimo jiné. Pokusy o plnou zaměstnanost tu byla též samozřejmě zkoušena. Jó, to byly Lety. Zdar! Nazdar.
02. 03. 2013 | 00:07

Richard napsal(a):

"Zákaz kočování
Dalším nechvalně proslulým krokem komunistů vůči Romům byl zákon o trvalém usídlení kočujících osob z roku 1958. Dotyční se museli usadit v místě, kde se zrovna nacházeli. Odebrali jim koně, zničili vozy, případně odmontovali kola u maringotek, aby v nich mohli Romové bydlet, ale nemohli se přemisťovat. Kdo neuposlechl a nadále kočoval, mohl být potrestán vězením až na 3 roky. Obce měly těmto lidem poskytnout ubytování a zaměstnání. Zákon zakazující kočování se dotkl především olašských Romů, kteří tradičně kočovali. Tímto zákonem se doslova ze dne na den musel změnit způsob jejich života. Postihl ale také Romy, kteří sice už dávno nekočovali a žili na jednom místě, ale museli kvůli práci objíždět různé obce (brusiči, opraváři deštníků atd.). Zákon se také dotknul Romů, kteří se jednoduše rozhodli navštívit svou rodinu na Slovensku. Takový pohyb po území Československa jim nebyl dovolen. Zákon se ale netýkal jen Romů. Další skupinou, kterou nepříjemně ovlivnil, byli tzv. světští, tedy lidé, kteří jezdili s kolotoči a cirkusy. Všichni jmenovaní tak nařízením vlády, bez své vůle, přišli o svůj tradiční styl života a způsob obživy"
http://www.romanovodori.cz/etno/romove-pod-vlivem-komunismu/
02. 03. 2013 | 00:17

Ementál pamětí napsal(a):

Dobře. Po potulce měli až těsně před dobou Protektorátu a za války. Také za feudalismu nic moc. /Od prostého pobití dopadených na území monarchie, až po masovou popravu po vykonstruovaném procesu (za "lidožroutství") - 18. století/.
02. 03. 2013 | 00:36

Občanka napsal(a):

občanka
je mi 80 let a pro "OBČANA" sděluji, že pamatuji, kdy nebyla rajčata a byla nazvaná nezdravým jídlem. Co nepamatujete, nezahazujte.
02. 03. 2013 | 14:37

dennis napsal(a):

Vic nez 31 000 navstiveni blogu! Pane doktore, vy jste opravdova osobnost obcanske spolecnosti! Vy jste ozdobou nasi komunity "aktualne" a zaroven i navzdy.
03. 03. 2013 | 17:37

Richard napsal(a):

taky mě zaujala ta návštěvnost, napadá mě nakolik je odrazem relativně vyhledáváného tématu a nakolik prestiže autora, případně kombinací obého....
Jednu dobu jsem nechápal jak je možné, že Klausovi vyjadřuje důvěru většina národa(v mediálních průzkumech), po té jsem si přečetl, že podpora se více než ke Klausovi samému váže spíše k neosobnímu symbolu hradu a funkci prezidenta, který se díky své roli tradičně těší vysoké oblibě a důvěře, a pochopil jsem....
V jiných tématech psaných rukou mistra je návštěvnost sice také vysoké, ale třech desítek tisíc zdaleka nedosahuje....
03. 03. 2013 | 23:49

euroGeeN.com napsal(a):

Jonáši: "To je hezké, až na to, že je to všechno móda přinášející zisky jen výrobcům. Poslední studie naopak prokazují, že všechny náhražky přírodních živočišných tuků, jsou k ničemu. Věda ví starou belu, jen se tak tváří a "odborní poradci" se na její vlně vezou."

zkus vědcům říct, že vědí starou belu. Třeba těm, co vyvíjejí bezpečnostní pásy v autě, či těm, kteří nás chrání před čínskými bifenyly nebo jinými jedy. Váš názor je zapšklý a nesmyslný. Věda ví starou belu? S takovým člověkem je diskuse jako mluvit do pařezu. A že výroba přináší výrobcům peníze, to je špatné? Z čeho by měli výrobci platit zaměstnance? Chcete vy spíše komunismus?

Každopádně výzkumy smysl mají. Jejich aplikace (užití) má také smysl... i když se někdy stane, že se věda zmýlí. Není to pravidlo. A pokud někdo popírá vědu, je to normální náboženský tmář. Věda nám pomáhá. A pomáhá nám též určit ideální stravovací návyky. Včetně obligátního "nežer!". A ty jsou silně individuální. Proto nestačí jediná studie, jediný universální recept... A od tohou jsou poradci a odborné firmy, které studie čtou a využívají k lepšímu nastavení stravy lidí. Samozřejmě není nutno je využít. Je to vaše svobodná volba. Takže není důvod se rozčilovat.

Nicméně všeobecná kritika "všechno je špatně" je taky hloupá. Už proto, že se stačí podívat na statistiku a vidíme EPIDEMII obezity v ČR. Vidíme, že vedeme v rakovině tlustého střeva. To vše je ze špatné stravy. A nějaký chytrulín nám zde radí (byť s nadsázkou), abychom tyto varování ignorovali a žrali dál jako prokopnutí.... Lituji čtenáře, kteří se nad článkem pousmějí, kteří říkají že jídlo není třeba řešit. Až budou v padesáti zhuntovaní žádat o mrzký důchod, a ostatní v osmdesáti pracovat a cestovat, protože budou kypět zdravím... pak se uvidí rozdíl, kdo měl pravdu. Nicméně k zodpovědnosti někoho nutit státem? Nevím. Rozhodně je lepší, když si sami vyberete schopného poradce, nebo se necháte proškolit na tyto znalosti a svůj jídelníček upravíte dle svého těla, svojí DNA, svých možností (lokální strava), svých financí (i Lidl má několik zdravých jídel), svého výdeje energie (práce v kanceláři se s horníkem nedá srovnat, přesto v hospodě dostanou stejnou porci) a své chuti...
04. 03. 2013 | 13:14

Richard napsal(a):

na veřejném fóru ovládla národní zájem Klausova "velezrada", ale nejčtenějším tématem zůstává stále Honzákova zdravá výživa...che che, gratuluji....
Možná to nějak souvisí s Maslowovou pyramidou potřeb, "základ je pořádně a zdravě se najíst....."
Jakoby tohle "jídelně-pudové" téma svou návštěvností uzemňovalo vzdouvající se vášně "vyššího" typu...,
Mimochodem společná hostina je symbolem sjednocení viz Večeře páně...tedy společné stolování nejen jako ukojení pudu, ale také jako sociální symbolika...
i tohle se do současné společenské atmosféry docela hodí...
05. 03. 2013 | 14:19

Bára napsal(a):

mě to pobavilo :D jen pokud některé pasáže o dobách minulých (třeba řasy z jihočeských rybníků pro kosmonauty) jsou skutečně pravda a nejedná se o nadsázku, je to celkem šokující :)
13. 03. 2013 | 10:02

pavla napsal(a):

Když už zdravá výživa,tak pro zdravé oči je výborný ocutein brillant, kupuji v lékárně a zrak mam ostřejší a oči nejsou tak unavené jako driv.
05. 06. 2013 | 09:31

Jiri Drnovský napsal(a):

Výživovým poradcům nevěří zato věří knize z doby bronzové, kde se píše o andělech, mluvících zvířátkách a podobných blbostech.

Prostě si věříte jen tomu co se vám hodí, co je pro vás pohodlné. Když vám výživový poradce poradí abyste nežral jako prase, tak to se vám nelíbí. Ale když v bibli slibují věčný život, tak to jste hned oddaný věřící.
01. 01. 2014 | 08:30

Radkin Honzák napsal(a):

"zato věří knize z doby bronzové..."
Když někdo v té době dokázal napsat knihu, tak mu snad můžu věřit.
26. 04. 2014 | 13:54

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin P Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy