Le Monde: “Západ by neměl nechat padnout státy střední Evropy.” NYTimes: “Bankovní sektor nad propastí“, i pomýlený Maestro/comrade Greenspan je pro znárodnění

24. 02. 2009 | 07:19
Přečteno 8435 krát
Novinky.cz upozorňují na výše uvedené varování ve francouzském deníku Le Monde, který je obecně považován za polooficiální neboli "blízký vládě".

To, že se vzhledem ke krizi peníze z bohatých zemí začaly ze zemí střední a východní Evropy stahovat, vyvolalo počátek “finanční dušnosti” a pokles kurzu národních měn v naší části Evropy.

“Dnes úrokové míry hoří, hospodářská aktivita se hroutí a deficity letí vzhůru. Protože podniky těchto zemí i jejich obyvatelé si hodně vypůjčili, nakonec v cizích měnách, situace se ještě zhoršila až do té míry, že v některých případech existují i obavy z krachu vzhledem k nemožnosti získat nové peníze. Západ by udělal velkou chybu, kdyby se nezajímal, co se děje na východě už z čistého egoismu. Banky zemí eurozóny se tam silně zakořenily a hodně tam půjčily. V případě všeobecného zhroucení v Polsku nebo v ČR by mohly utrpět obrovské ztráty, jež by mohly ohrozit i jejich solventnost – což se týká hlavně rakouských peněžních ústavů" *).


Teď z druhé strany Atlantiku: Nepohodlnou pravdou, abych si vypůjčil titulek jednoho filmu, je to, jak (jsme my), “krizoví realisté”, ne tedy skeptici, psali v obavách o splasknutí superbubliny třeba již krátce poté, kdy dlouholetý šéf Fedu, Maestro Greenspan, v lednu roku 2006 odcházel s všeobecným uznáním zásluh do lukrativního důchodu, skutečná situace je zase a stále horší. Vážnější a horší než si to lidská psychika vzpírá přiznat nebo než si mnozí, uklidňujíc populaci tím, aby “utrácela, ale i spořila,” mohou dovolit říct. A když už nemohou říkat, že nad jinak perfektně a friedmanovsky zdravě fungující neviditelnou rukou je snad jen malý obláček, tak diagnoza zní “chřipka, možná, ale ani ne s acilpirinem”.

Teď se ale už i bývalý člen tzv. Kolektivu Ayn Randové, výše zmíněný Alan Greenspan, neochvějný zastánce volného trhu, donedávna a nejen podle ideologicky mu blízkých komentátorů “nejmocnější muž planety”, který se prý domníval, že se hoši na Wall Streetu budou chovat jako ovečky a vzájemně a samoregulačně se umravňovat, přidal už ke skoro konsensu nebo i doporučení, tím, že, cituji “Může být nezbytné dočasně znárodnit některé banky proto, aby se napomohlo rychlé a spořádané restrukturizaci."

V článku nazvaném “Bankovní sektor na hraně” (kolapsu, propasti), nositel Nobelovy ceny, Paul Krugman, v té souvislosti trošku žertovně hovoří o “comrade”, tedy soudruhu Greenspanovi, který ve znárodnění samotných svatyní kapitalismu, bank, poté, co na podzim Kongresu přiznal, že “chyby se staly” a deriváty nebyly spásou, kterou se mu, jako jejich ochránci, zdály, teď jako zřejmě nejrealističtější strategií k zastavení krize vidí znároddnění bank. V tomto s ním Krugman souhlasí.

Ikdyž je mě opravdu, ale opravdu líto akcionářů Citibank nebo Bank of America (BoA), kteří znárodněním přijdou o vše, liberální imperativem přece je nechat, po dlouhých měsících na mnohasetmiliardových infuzích do “zombie”, tedy “živoucích mrtvol” bank, alespoň něco rizik dopadnout na akcionáže. Bohužel mezi nimi jsou i milióny lidí (nejen v USA, ale třeba i v Itálii) v důchodovém nebo předdůchodovém věku, jejichž penzijní fondy jsou tak zdecimované, že ona “zlatá léta” (Golden Years) důchodu po věku 65ti let (USA) se pro mnohé změní v zaměstnanost, pokud to masivní nárůst nezaměstnanosti dovolí.

Znárodnění, respektivně “předprivatizace”, jak někteří, aby nenarazili a neurazili ideologická dogmata a tabu proti použití “nevyslovitelného,” spočívá na třech zjištěních:

1) Některé z předních bank jsou nebezpečně blízko k propasti. Skutečností je, že by již padly, kdyby investoři neočekávali, že je stát před úplným pádem zachrání.

2) Banky musí být zachráněné. Pád Lehman Brothers skutečně téměř zničil světový finanční systém a nemůžeme si dovolit riskovat to, aby mnohem větší instituce, jakými jsou Citibank nebo Bank of America, zkolabovaly.

3) A zatímco banky třeba zachránit, vláda USA si nemůže dovolit, fiskálně nebo politicky, aby Citibank a BoA ztratily dohromady stovky miliard dolarů. Přitom jejich kapitál ani zdaleka nestačí na to, aby pokryl všechny potenciální ztráty.

Lze oprávněně tvrdit, že důvodem toho, že dosud nepadly, je právě výše zmíněné očekávání, že stát bude hrát roli zachránce v nejvyšší nouzi, tedy nevyřčenými garancemi závazků bank. Tyto banky-“živé mrtvoly”, ale nejsou schopné poskytovat úvěry, které ekonomika potřebuje. Aby se skončilo s jejich stavem “žijících mrtvol”, banky potřebují hodně kapiálu. Ten ale nemohou získat od soukromých investorů, takže potřebné zdroje musí dodat stát.

Ale máte tu “malý” problém: Objemy peněz, které by tyto banky přivedly zpět k životu daleko přesahují to, jaká je jejich současná tržní cena. Citibank a BoA mají dohromady cenu méně než 30 miliard dolarů. (Akcie BoA stojí necelé 4$, oproti více než 53$ maximu, právě v době kdy šel Greenspan do penze.) Ceny drží „nad vodou“ jedině očekávání akcionářů, že přijde další státní podpora.

Pokud to bude stát, kdo do úplné záchrany těchto bank vloží v podstatě všechny peníze, stát by je na oplátku měl převzít pod kontrolu a do vlastnictví. Obavy z toho, že znárodnění je „neamerické“, neobstojí, neboť znárodňování je „americké jako jablečný koláč“ („like an apple-pie“). Federální korporace na pojištování vkladů (FDIC), po dlouhá desetiletí - i teď, tempem asi 2 banky týdně - znárodňuje. Ujímá se špatných aktiv, sanuje některé špatné úvěry a „očištěné“ banky prodá soukromým investorům. A to je přesně to, za co se přimlouvají zastánci „dočasného znárodnění“ velkých bank, které jsou v podobné míře nesolventní.

Některé předběžné návrhy Obamovy vlády na státní garance vůči ztrátám na špatných aktivech bank by byly velkou výhrou pro akcionáře bank, ale velce nevýhodné a ztrátové pro daňové poplatníky. Teď Obamův tým mluví o PPP (Public-private partnership), kdy by vláda půjčila soukromému sektoru peníze na to, aby špatná aktiva bank odkoupil. To by investorům dávalo jednostrannou výhodu: pokud by cena aktiv vzrostla, vyhráli by a pokud by klesla, investici by zase vládě přenechali.

Tedy znovu, cílem není dlouhodobé státní vlastnictví bank, ale, jakou u menších bank, vrácení těch “uzdravených” do soukromých rukou tak, jak to bude nejrychleji možné.

Prodlužování stávající agónie není obecně prospěšné, naopak velice škodlivé, banky nenesou rizika, ty nesou jen daňoví poplatníci. Banky-“živoucí mrtvoly” blokují hospodářské oživení. Chceme systém, kde bankám patří rizika úspěchu i neúspěchu. A cestou k tomu je znárodnění bank. Tedy jejich “předprivatizace.”

---

*) POZNÁMKA č. 1, kterou jsem původně, na konci dne, v úterý, 24.2., nemaje přístup na svůj notebook a tedy ani autorský přístup k blogu, v rychlosti vložil do diskuse k tomuto článku:

Jednou doprovodnou, ale v podstatě nezbytnou a zásadní komponentou snah, objevující se i v dokumentech summitů G-20, tedy vybudování segmentů alternativního finančního modelu, včetně ratingových firem tak, jak se o tom už loni v létě zmiňovala kupříkladu kancléřka Merkelová, by mělo, podlé mého názoru, m.j mělo být i následující:

1) vědomé budování struktury a trhu skutečných eurobondů, tedy obligací samotné EU (v porovnání se stávající situací, kdy se vydávají v eurech denominované obligace jednotlivých členských států).

2) ze zcela jiného koše pak vybudování alternativního mediálního systému (k Wall Street Journal, The Barrons, Financial Times, The Economist, specializovaných televizních stanic jakými jsou MSNBC, CNBC a onlinové souběhy k nim, atd.), které by v Evropě, také v angličtině a na globální scéně systematicky prezentovaly řekněme kontinentální, k anglosaskému modelu alternativná pohledy a výklady světa financí a ekonomiky.

V toto ohledu, k bodu 2, navíc s ohledem na citaci uvedenou v záhlaví a v úvodu tohoto článku, si dovoluji uvést dva odkazy na dnešní prohlášení ČNR týkající se myslím ne neoprávněného ohrazení se proti informacím a interpretací věcí, včetně míry a povahy zadluženosti ČR a naší populace.

Na aktualne.cz ČNB brání Česko: Takové dluhy, jak píšete, nemáme
a jinde pak zde ČNB rozčilují dezinformace o české ekonomice

POZNÁMKA č. 2 ze 26.2.2006:
Je to náhoda, nebo něco jiného, třeba že The Economist chtěl uklidnit nebo poopravit něco ze situace, vzniklé díky míchání všech zemí postkomunistického světa do jednoho negativního obrazu, jak na to výše zmíněný protest ČNB ukazoval? Každopádně, článek v dnešním Economist, ikdyž zase s ne moc atraktivním názvem "The whiff of contagion", tedy "Závan nákazy," činí velké rozdíly v popisu relativního stavu měny, finančního sektoru a ekonomiky v zemích regiónu sahajícího od Aše - doslovně - až po středoasijské stepi. ČR je na tom lépe než Polsko a obě pak lépe než Maďarsko, které, jak si pamatujeme, nemělo problém se zadlužovat i za let tzv. "gulášového komunismu".

Stran ČR se v článku píše:
Druhá největší ekonomika (po Polsku), Česká republika, je také v dobré kondici. Její HDP může poklesnout o 2%, ale má pevný bankovní systém a malou míru zadluženosti. Její soused, Slovensko, je ještě v lepším stavu: stačilo se připojit k euru již v tomto roce. Jako Slovinsko, které se připojilo před dvěma lety, Slovensko se těší plné ochraně se strany bohaté Evropy, v porovnání s nepřímým prospěchem z toho, že se jednoho dne k euru připojí."


***

Další články v sekci EKONOMIKA:

Cyklus privatizace zisku - socializace ztrát

Rozpočtový deficit USA: 80% příjmů a Erik Best versus The Economist

"Toxická" aktiva bank znásobí federální deficity

Problémy nemají (a nezačaly) jenom banky

Samuelson, Rogoff, Trump: Jak dlouhá krize? Hlavně ale, jak dlouho bude trvat re-pricing?

Podivná kouzla v argumentech prezidenta Klause k výši deficitu rozpočtu USA, aneb jeho věřte mi, 1,7 bilionu je rovno 11 bilionům

***








Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Motto napsal(a):

Zachraň se, kdo můžeš:
aneb od M. Friedmana ke Keynesovi?
24. 02. 2009 | 08:04

Odkud kam napsal(a):

Hayeku, háječku, hájku zelený...
24. 02. 2009 | 08:06

Ládik napsal(a):

Zkratka PPP jsou u nás Pepíkovy pivní pátky, další se koná 6.3.2009 U Šimaly v Horní Suché. Hraje Swiss Pol Jazz.
24. 02. 2009 | 08:48

Gerd napsal(a):

Pane Millere,

hezký blog, ale můžete rozvést jednu myšlenku, kteoru jste dosud zmínil jen okrajově? A to, jak krize dopadá na penzijní spoření a úspory lidí na penzi?
Pokud se podívám na dosavadní ekonomický vývoj, nejdelší období, které dosud proběhlo bez podobných dramatických vlivů, bylo kolem 30 let.
Jak krize dopadá na systém psoření na penzi a jaké změny se v USa na toto téma chystají? Přeci i americké penzijní fondy dost hrály na burze a dost ztratily.
Děkuji
24. 02. 2009 | 09:40

jogín napsal(a):

Gerde, mojí bývalé diplomantce (Kansas)se penzijní fond scvrkl na 40%. O návratu ke Keynesovi je přeložený Stiglitzův článek na http://www.project-syndicat... , druhý je http://www.project-syndicat...
24. 02. 2009 | 10:23

Pamětník napsal(a):

Přehnané obavy.
Krize znamená, že všechno stojí za hovno, a bude hůř. Já jiný stav nepamatuji.
24. 02. 2009 | 10:53

Pepi napsal(a):

Ekonomicky připravený, vymyšlený "Drag nach Osten".??
Napřed zlikvidovat ty podniky, které ještě přežily rok 2006 nízkým kurzem KČ proti Euru (zablokováním exportu) (23Kč/Eu) a nebo je pro jistotu ještě zadlužit...
A potom, vysokým kurzem KČ/Euro (30Kč/Eu) ten zbytek zadluženého hospodářství nechat padnout a pak půjde levně koupit...
Obdobně je zadlužená celá USA u Číny… a co udělá Čína..koupí USA až padne na dno…??
USA v poslední fázi krize… Půjčování systémem "letadla"… lichva bankéřů a půjčování velkých ž.USA bank všem menším na hraní "Letadla", nevratnými půjčkami klientům na NADhodnocené a NADvyrobené zboží prodejem na dluh - urychluje tak kolaps USA bank.. i ekonomiky… s dominovým efektem v celém světě…!
_Bohatí v USA (ž. u moci) rozkradli (rozpůjčovali i virtuální) peníze a celá společnost, hlavně chudí to znovu zaplatí a na to pak zadlužením budoucnosti doplatí…
Komunisté znárodňovaly pro většinu. Kapitalizmus (v krizi) zestátňuje (vykradené ž.banky) za peníze většiny…
24. 02. 2009 | 11:34

stále rebel napsal(a):

„Krize přestane sama. Liberál ve mně ví, že podobně jako chřipka trvá týden, když chodíte do práce, jako já dneska, a stejně týden, když si lehnete a budete do sebe dávat prášky doporučené tím či oním panem doktorem,“ řekl Klaus. Zásahy státu dle něj hrají jen miniaturní roli.
http://www.denik.cz/z_domov...
24. 02. 2009 | 11:38

Lumír napsal(a):

Radši si pečtěte tohle
http://www.bankovnipoplatky...
24. 02. 2009 | 11:46

MR napsal(a):

Povolejte ŠVEJNARA ! Ti ostatní jsou jen outsideři ! Švejnar zná USA, kde ta krize začala, a proto zná i lék, jak na ní v ČR. Čím déle otálet, tím horší dopad krize. Nehledě na lidský ztráty (bezdomovectví, apod.)
24. 02. 2009 | 12:27

Alois Bjasnik napsal(a):

Není žádná obava,
že to zvládne Obama !
24. 02. 2009 | 12:33

Rumcajs napsal(a):

Státní vlastnictví bank přineslo v Čechách ty největší tunely. Nemáte z toho trochu strach pane Millere ?

Nestane se náhodou státní vlastnictví bank zdrojem úvěrů pouze pro podnikatele napojené na politiky, jinými slovy pro mafiány typu Kočka, Mrština ?

Já se bojím že ano a že to bude poslední hřebíček do rakve pseudokapitalistickému hospodářství.

P.S.
Možná znovu zažiju dobu (doba Klausových balíčků a státního vlastnictví bank), kdy budu žmoulat v ruce zmijovku a pan bankéř mi na moji "úvěrovou" žádost řekne, že za 80 tisíc měsíčně má jediný úkol - neudělat chybu a tak nedělá nic. Rok, dva mu to prý vydrží a pak a´t se to třeba pos..., on už bude za vodou.
24. 02. 2009 | 12:34

Jane napsal(a):

Je to stejné za koloniálních systému. Čím jiným vlastně jsme vůči západu? A to se v rámci zbytku nějaké autonomie či "svobody" na tom malém plácku okrádáme sami mezi sebou.
Kdo ještě ani teď nevěří, brzy se přesvědčí.
24. 02. 2009 | 12:45

Jane napsal(a):

2 Rumcajs
Jo pane, vaše obavy by byly relevantní, kdyby existovala nějaká lepší varianta.
Jinak se nebojte. I v době privátních bank dokáží politici klientelismem spřažení s firmami realizujícími státní či regionální zakázky okrást stát o "dostatečné" množství peněz.
24. 02. 2009 | 12:53

martys napsal(a):

jak se ukazuje když někdo příliš vyčnívá z šedi průměru (Greenspan atd. atd.) je to vždy nakonec na škodu celku!!!! a lhostejno v jakém oboru lidské činnosti
24. 02. 2009 | 13:02

Alena -M napsal(a):

zapeklite tema urcite zabere vice casu na diskuzi bylo by dobre zpracovat nove analyzy soucasneho stavu.
24. 02. 2009 | 13:07

george napsal(a):

To MR: Švejnar, to je ekonom na krizi? Jeho skutečné vědomosti jsou tak na úrovni čerstvého diplomanta z VŠE. Americké školství a jeho úroveň vzdělání je tak pro ně, ne pro Evropu, když má něco skutečně vysvětlit, tak bezobsažně blábolí.
24. 02. 2009 | 13:55

Stan napsal(a):

Všechno, co se teď děje, ukazuje, že mocní tohoto světa ztratili jakoukoliv kontrolu nad fungováním systému. Svět se propadá do chaosu, modleme se za to, aby to skončilo jen ztrátou majetku.

Západ je před zhroucením, a jediné co slyšíme od politiků - snižujme daně a lejme do systému další nekryté peníze. Tedy přesně to, co průšvih způsobilo.
24. 02. 2009 | 14:00

jogín napsal(a):

Rumcajs:Jak vidíte, soukromým USA bankám se podařilo vytvořit dluhy odhadem za 7 bilionů (ne miliard)dolarů a donutit stát k jejich placení.
24. 02. 2009 | 14:01

Stan napsal(a):

George: Souhlas. Včera jsem ho slyšel rozumovat v ČRo, a mohli mě vzít všichni čerti. U mě Švejnar skončil - definitivně.
24. 02. 2009 | 14:02

JC napsal(a):

Francouzi a Němci se snaží pozornost ohledně koudele hořící u jejich zadků stočit někam jinam.
To samozřejmě neznamená, že by Topolánek měl dál veřejně vyhlašovat plky, jako že díky tomu, že nás západ nedokáže rozlišit můžeme do toho spadnout spolu s Maďarskem a spol.Tohle tedy rozhodně klidu nepřidá.
Jestli mě něco chybělo na protikrizových opatření která byla navrhována bylo provedení personálních auditů na ministerstvech.
24. 02. 2009 | 14:14

JirkaJ napsal(a):

Když zkrachuje živnostník tak přijde o majetek. Proč takovou absolutní odpovědnost ze zákona nemá předseda představenstva banky, ministr nebo úředník, který může ke krizi přispět špatným rozhodnutím. A věřím, že bude po krizi.
24. 02. 2009 | 14:40

Rumcajs napsal(a):

jogín:

Asi se neshodneme na tom, kdo ty banky k tomu dokopal a kdo jim k tomu vytvořil podmínky.
24. 02. 2009 | 14:53

martys napsal(a):

rumcajs:

jejich hamižnost....
24. 02. 2009 | 14:54

F. Adamec napsal(a):

Priciny a dopady komunisticke hospodarske krize:
Bankovni spekulace, nasledne hospodarske krize a kolonialni valky o lacine pracovni a prirodni zdroje, opakovane vznikaji a rostou financnimi spekulacemi v centralne rizenych totalitnich a militantnich systemech, rezimech a statech, ktere uzbrojily a zadluzili sve narodni obcany a rozpocty. Pritomnost centralne rizenych statnich, policejnich a bankovnich instituci, propojenych s podnikovymi a obchodnimi monopoly, zvysuje riziko nestability meny a HDP na obyvatele v prislusnem okupovanem regionu. Ucebnicovym prikladem globalnich financnich spekulaci je financni spekulant Soros a jeho spol. Soros je madarskeho puvodu, nyni obcan USA, jiz dvakrat devalvoval britskou libru, nejen v Evrope a v Praze zalozil svuj institut.
Dne 19. unora 2009 zprava Eurostatu poskytuje informace z roku 2006, dva roky pred soucasnou globalni hospodarskou krizi. Ve zprave Eurostatu se hodnoti 271 regionu Evropske unie. Tyto informace umoznuji obyvatelum EU zjistit proc jsou regiony EU ve stredni a vychodni Evrope, s centralne rizenou post/komunistickou politikou a ekonomikou, nejchudsi. Eurostat zduraznuje, ze v nekterych regionech je vysledne HDP na obyvatele podstatne ovlivneno pracovniky, dojizdejicimi z chudych regionu, protoze vyslednou produkci HDP na obyvatele (GDP per inhabitant) v regionu nejsou schopni bohati obyvatele samostatne zajistit bez financnich spekulaci.
19 February 2009: Regional GDP per inhabitant in the EU27
GDP per inhabitant 2006, PPS, EU27=100%
CZECH REPUBLIC 77.4 %, Praha 162.3 %, Střední Čechy 73.0 %, Jihozápad 71.2 %, Severozápad 61.1 %, Severovýchod 64.7 %, Jihovýchod 69.3 %, Střední Morava 60.1 %, Moravskoslezsko 64.6 %.
Do skupiny regionu s vyssi hodnotou HDP na obyvatele se zaradily regiony prevazne zemskou samospravou v Rakousku, Nizozemi, Finsku, Dansku, Francii, Svedsku, Irsku, Recku, Spanelsku a v Italii, kde nektere regiony prekonavaji hranici 125% evropskeho HDP na obyvatele (GDP per inhabitant) .
AUSTRIA 124.3 %:
Ostösterreich 130.2 % (Burgenland 82.1%, Niederösterreich 101.4 %, Wien 165.9 %);
Südösterreich 107.1 % (Kärnten 106.0 %, Steiermark 107.6 %, Westösterreich 127.5 %);
Oberösterreich 121.3 % (Salzburg 139.4 %, Tirol 129.9 %, Vorarlberg 129.5 %).
Zemska samosprava v Rakousku poskytla regionum v roce 2006 vyssi produkci HDP na obyvatele (GDP per inhabitant) nez centralne rizena komunisticka ekonomika v Ceske republice, odmitajici stabilnejsi euro v soucane hospodarske krizi. Pred soucasnou globalni hospodarskou krizi vladni ex/bolshevici s agenty StB a KGB v PS CR zvysovali investice do kraje Praha. Zvysovali ekonomicke a socialni rozdily mezi Prahou a ostatnimi regiony. Obyvatele Prahy, kteri zbohatli na komunisticke kuponove privatizaci, nebyli a nejsou schopni samostatne zajistit svou produkci HDP v nestabilni komunisticke mene CZK, bez financnich spekulaci a rabovani prirodnich zdroju v regionech. Mnoho pracovniku z chudych regionu dojizdelo do Prahy za praci. Ceska komunisticka policejni a soudni mafie pronasleduje lacinou pracovni silu, ktera cestuje do CR a do Prahy za praci, a umoznuje pragobolshevikum prevadet vytunelovany majetek na sva konta do zahranici, viz kauzy Hrebicek, Gross, Zelezny, Kozeny, Havel, Krejcir, Pitr, Kellner, Babis, Komarek, Bakala, Tykac, Dospiva, Sekyra a dalsi.
24. 02. 2009 | 15:01

F. Adamec napsal(a):

Komunisticka okupace Moravy a Slezska:
Vaclav Klaus byl syn komunisty Pruzinskeho z Halice. V roce 1970 byl Vaclav Klaus, Vodicka (KGB) hvezdou operace Rattrap, kterou spustila komunisticka ceskoslovenska tajna sluzba ve spolupraci se sovetskymi poradci z KGB.
Vaclav Havel v mladi sedaval na kline nacistum a bolshevikum, matka mu citala dila Kavky a Nietzscheho na zidli, kterou daroval komunistickemu ciskusu Engelt, pak jej napodobil i Vaclav Klaus. V roce 1977 se stal dramatik Vaclav Havel hvezdou komunisticke Charty 77, s cleny UVKSC, agenty StB a KGB. Nekolik mesicu po rozpadu zelezne opony v Berline se probudil Havel s StB a s komunistickou Chartou 77, ridili komunisticky sametovy puc v Praze, za podpory Sorose. Vaclav Havel dosadil komunistickou mafii StB a KGB, Mariana Calfu, generala Vacka, komunisticke prognostiky Vaclava Klause, Milose Zemana, Miroslava Sloufa, Jiriho Havla a Vladimira Dlouheho do vlady CSFR a CR, a tim zajistil kontinuitu komunistickeho rezimu.
V roce 1993 Vaclav Havel vyzval k humanitarnimu bombardovani Evropy pri otevreni Muzea holocaustu ve Washingtonu. Tim se zapsal do historie, stal se nadclovekem jako Stalin, Hitler, Zbigniew Brzezinski, Nixon, Carter, Reagan, Clinton a Bush.
V roce 1995 Havel prohlasil rasisticke Benesovy dekrety za nedilnou soucast kontinuity ceskeho komunistickeho rezimu. Komunisti a clenove StB a KGB si vydiranim poslancu dvakrat po sobe zvolili sve prezidenty Vaclava Havla a Vaclava Klause. Havel, Klaus a jejich pragobolshevici ignorovali Ustavu CR, zrusili zemske usporadani Cech, Moravy a Slezska, k Cecham si pripojili a okupovali povodi Moravy a Odry, vcetne moravskych mest Dacice, Telc, Svitavy... Pri komunisticke kuponove privatizaci, opet do komunistickych rukou, rozkladli prirodni a energeticke zdroje na Morave a ve Slezsku. Jako bezdetny Vaclav Havel oznacil EU za impotentni.
Dne 26. 3. 2008 komunisticky senat CR zamitl zakaz propagace komunismu a nacismu, odmital a obstrukcemi zdrzoval ratifikaci Lisabonske smlouvy a prijeti eura. Klaus, Vodicka (KGB), Kluk (StB) a Rek (StB), prezident komunistu odmitl zavest euro, ratifikovat Lisabonskou smlouvu a dohodu o pristoupeni CR k Mezinarodnimu trestnimu soudu. Rimsky statut neratifikoval, nechal pri komunisticke privatizaci a restituci rozkrast 300 000 vlastnikum pozemky a prevedl je pomoci 600 000 stranek komunistickych zakonu, komunisticke soudni a policejni mafie, do uzivani akteru komunistickeho rezimu a teroru, clenum zlocineckych organizaci KGB, KSC, StB, VB, PS-VB, LM a SVAZARMu. Bolshevici z ODS a CSSD, zlocinci a tunelari, dosud ignoruji Ustavu CR, Chartu zakladnich prav EU a Vseobecnou deklaraci lidskych prav OSN, tunelovali banky, tunelovali statni podniky a akciovky, rozkradli zdravotni a duchodove fondy, fondy EU, vytunelovali a zcizili majetek v hodnote > 140 mld. EUR.
24. 02. 2009 | 15:02

F. Adamec napsal(a):

Klaus a jeho bolshevici v Evropskem parlamentu:
Dne 19. 2. 2009 v Evropskem parlamentu Vaclav Klaus prednesl provokativni projev, za nadsene podpory absolventu stalinisticke Vysoke skoly ekonomicke (VSE) v Praze. Klause si dvakrat zvolili komununisti, agenti StB a KGB, kteri pri volbe vydirali sve volitele. Klaus opakovane zesmesnoval clenske zeme Evropske unie, ktere ji zalozily. Prirovnal fungovani EU k parlamentum ve vychodni Evrope, s komunistickou stranou v PS CR. Klaus chce, aby byly rozhodovaci pravomoci vytlaceny z EU a opet navraceny jednotlivym post/komunistickym parlamentum a komunistickym ustavnim zlocincum. CR je jedinym statem v EU s parlamentem, ktery dosud neodsoudil komunisticke zlocince a zlociny komunismu a nacismu - narodniho socialismu. Klaus argumentoval, ze Evropsky parlament nenabizi duveryhodnou opozici. Klausovym vzorem je PS CR s ex/komunisty, agenty StB a KGB, absolventy stalinisticke VSE, KU, MU (UJEP) a VAAZ, ktere opetovne jmenoval do svych komunistickych vlad a funkci v komunistickem soudnictvi a skolstvi.
V roce 2009 si vudcove ceskeho totalitniho komunistickeho rezimu v PS CR rikaji "My". Filip - Falmer (StB), Klaus - Vodicka (KGB), Kluk (StB), Rek (StB), Paroubek - Roko(StB), Kocab - Muk (StB) a dalsi pragobolshevici v PS CR v Evropskem parlamentu uverili ve vedecky komunismus. Prazskym vyberem se ocitli na vrcholu spotrebniho retezce, lacino ziskali Marxuv kapital v okupovanych regionech. V krizi nejde bolshevikum o lidi ale o jejich krachujici banky, nakradene majetky a jejich bankovni ucty.
Behem krize smluvne-opozicni bolshevici musi drzet pospolu svych u zlatych rorytek, zlabu a padaku, opet investovat vybrane dane do svych monopolu, tunelovanych narodnich a soukromych bank a medii, obchodnich retezcu a spolecnosti. Vladni bolshevici v CR, podle sveho navrhu na reseni krize, hodlaji opet zadluzovat danove poplatniky, zdani dotovat zkorumpovane komunisticke bankere a banky, uvolnit pravidla pro tvorbu danove uznanych rezerv, kapitalove posilit statni banky - exportni banku, zarucni a rozvojovou banku a EGAP, motivovat zarukami banky, aby pujcovaly zadluzenym a krachujicim podnikum, akceptovat sirsi vejir zastav ze strany CNB, zavest opet garance pochybnych provoznich uveru, tunelarum zrychlit odepisovani pohledavek, garantovat pujcky komunistickym podnikum v reorganizaci, zjednodusit pravidla pro oddluzeni komunistickeho hospodarstvi, zrusit povinnost uvadet vsechny poplatky a rocni urok u vsech uveru, udrzet tempo rustu zbytecnych vydaju, podporit statni monopoly a investice ze soukromych penez, poskytnout zaruky na uvery komunistickym podnikum pro potreby komunisticke vedy, vyzkumu a inovace.
Klausova vlada a PS CR smluvne-opozicnich bolsheviku zdanila zivot zivnostnikum na vice nez 50%, hazardni hry zdanila jen na 3,5 % a nezdanila spekulace s cizim majetkem bankam, sporitelnam, pojistovnam, spravcum tunelovanych investicnich, zdravotnich a duchodovych fondum.
24. 02. 2009 | 15:04

JC napsal(a):

jogín,
Jestli to nebude tím, že amíci/divní ptáci/ nazývají miliardu - bilionem a kilometr - mílí. :-))
24. 02. 2009 | 15:15

JC napsal(a):

F.Adamec,
Pane Adamče vidím, že toho máte spoustu na srdci, ale nedalo by se to nějak zkrátit ? myslím napsat nějak heslovitě.
P.S. Pokusy založit a přivést do sněmovny strany, jejichž členové neměli nikdy nic společného s bolševikem tu již několikrát byly a vždy to dopadlo neslavně.
24. 02. 2009 | 15:27

vlk napsal(a):

Pane Millere

číst Vaš e blogy je prostě radost. Jakkolvi děsivý jejich obsah jest!

Vše nasvědčuje tomu, že takovouhle krizi zatím lidstvo nezaregistrovalo! Její rozměr je umocněn globalizací. To, co kolem roku 1900 by byla národní ekonomická krize USA , ktero by evropa celkem dobře přestála a ve třicátý letech by bylo krizí, která tehd y byla, tak dneska, vzhledem k velikosti postižených a paralyzovaných hráčů je daleko horší. V 30-tých letech kolabovaly jak firmy, tak banky. I velké . Těch příliš velkých pro pád bylo minimum. Dnes je to jinak. Dnes je jich v každé národní ekonomic emnoho. A šechny zachránit nepůjde. Dne s přišla zpráva, že AIG má sekyru vě výši tuším 80 miliard jen za IV. kvartál! 150 už dostala a pořád to nestačí..
Jinak naším problémem je skutečně fakt, že finanční centra s enenamáhají rozlišovat mezi Amálkoua almárkou. Tedy mezi Českem a Rumunskem.Ano jsme zoufale závislí na importu a ten dostane zabrat. To s edí. Ale Německo ještě více.
Ale naše banky, kdyby se do nich teď nepletly jejich zahraniční matky jsou v celkem dobrém stavu. Problémy pro ně generují matky. Smaozřejmě , že si vygenerují i vlastní problémy - pře s úěvrovýý portfolia,kdy spousta firem začněe mít problémy s e s plácením- je krize.Tohle ale na záapd ě budou mít také. Problém bud e iv sektoru hypoték. Tipuji , že defaulty do konc e roku narostou z řádově 0,5% dnes na 5%, a le tohle budou mít v západní Evropě také. U nás je naštěstí vyšší míra spořivosti! A obyvatelstvo je zvyklé improvizovat.A je celkově méně zadlužené. Logicky mi vyplývá, že když neuděláme sami nějaké fatální chyby, neměli bychom na tom být hůře než západní evropaohledně zvládntí krize. Spíše lépe. Ale myslím, ež jsme v téhle pozici snad jen my. A je škoda, že trhy to neflektují.

Viz trapný Topolánkův žertík / te člověk musí být vtipný i kdby s tát měl udělat bankrot!/ ´, který stál okamžitě korunu 70 hal. na kursu..
Tohle udělat Merkelová, tak už nejspíš vede nikoliv spolkovou vládu, ale tak a si sotva kantinu. Ve Spolkovém sněmu...

Víte, já pořád nosím v hlavě ten Váš blog o repricingu...
A vychází mi, že svět asi nějak nechápe, oč běží.Svět se snaží intervenoa, aby uvedl ekonomiku zas e do růstové fáze. Tak jako před krizí. Aniž by si všimnul, že minimálně na dlouho to nebud e možné! Prostě dlouhodobá americký á spotřeba na dluh není možná. Konzumenti prostě na celou generaci zchudlia už nikd y nezbohatnou. Banky víže ono kolečko úěvrů, co totčily před tím je likvidační.Navíc nárůst nezaměstnannosti.. Takže konzum v USa hned tak nenastartuje. Tím pádem máme mnoho nadbytečných kapacit po celém světě.A to nejd e znovu oživit. Bez dokonalého repricingu. Jak jste napsal. který znov a stanoví hodnotu úplně všeho. Uměřenou výrazně snížené celosvětové koupěschopnosti. A na tom žádné vládní balíčky nic nezmění.Nikde na světě.
Skor s e začínám klonit k ázoru, ež nejlépe pro nás bude , když nebudeme , kroěm veřejných zakázak, které stejně musíme udělat, celkem nic dalšího. A svezeme se s opatřeními a vedlejšími efekty velkých hráčů...
24. 02. 2009 | 15:40

stále rebel napsal(a):

Ceny letěly vzhůru hlavně před dvěma lety
Podle průzkumu nemovitosti v Česku zdražovaly zejména v roce 2007. Tehdy standardní byt o rozloze 68 metrů čtverečních zdražil mimo Prahu o 34 procent, v hlavním městě pak o 22 procent. "A to po letech zpomalení růstu a navzdory jiným ekonomickým ukazatelům - nájmům, nákladům, příjmům domácností," poznamenali výzkumníci.
http://www.novinky.cz/ekono...

My nemusíme hypoteční krizi importovat z USA, my na ni máme zaděláno doma. To není žádoucí trh, to je loterie, kterou z trhu dělá hlavně reklama.
24. 02. 2009 | 15:53

Pepi napsal(a):

KRIZE bankovnictví a neprodejné NADVÝROBY.
Půjčování systémem "Letadla"… lichva bankéřů a půjčování velkých ž.USA bank všem menším na hru "Letadlo", nevratnými půjčkami klientům prodejem na dluh - urychluje tak kolaps USA bank.. i ekonomiky… s následným dominovým efektem v celém světě…!
24. 02. 2009 | 16:38

Petr napsal(a):

vlk:

Možná by se dalo zeptat, jestli ta globalizace nebyla záměrně způsobena jako součást přípravy současné krize ?
Když píšete o AIG, patří k těm, které označují bankéři v USA jako "too big to fail", jinými slovy ty, které stát nesmí nechat padnout (Qui Bono?)

Na webových stránkách se dá najít údaj, že celkové plánované výdaje na záchranu už jsou zhruba 3,2 biliónů US $, z toho má jít 2,5 biliónů do bank... Mimochodem se píše i o možné účasti státu (40%) na AIG, stejně jako na bance Citigroup. Ovšem napříč účasti státu (daňových poplatců) by rozhodování o činnosti bank zůstalo u jejich privátních vlastníků.

U mnohých politiků (především z řad republikánů) se objevují velice kritické hlasy o smyslu těchto vynaložených peněz, podpořené zprávou, že se 20 miliard dolarů z první části 700 miliardového balíčku údajně použilo na placení odměn za rok 2008 bankéřům, manažerům atd.
Stejně tak je kritizována plánována podpora na školství, kde podle nich žádné modernizování budov, pomůcek, Internetu, vybavení atd. velký smysl nemá, neboť investovat by se mělo do kvality výuky - úroveň a vzdělání učitelů, změny učebních plánů, osnov, méně žáků/studentů na učitele atd. To ale "záchranné plány" neřeší.
Objevují se i názory, jestli náhodou tyto "záchranné balíčky", které mají napravit následky "Greenspanovy bubliny" (Greenspan Bubble), nemají náhodou vést k další "bublině".
24. 02. 2009 | 16:45

SuP napsal(a):

Pepi -
Nestraš! Kde vidíš jakou nadvýrobu? Uveď příklad. Tyhle Tvoje oposlouchané výkřiky nesvědčí o podložené argumentaci. Spíš že ses taky do toho letadla nechal nalákat....
24. 02. 2009 | 17:00

janek napsal(a):

JINA CESTA NENI
Jak již bylo řečeno zestátnění není vůbec záruka spíše naopak, jak již máme zkušenosti. Myslím, že právě také není dobře, když inženýr neekonom dělá finanční poradce - už poradce je zbytečný článek, s financemi jako ostatně všude by měli pracovat odborníci, kteří poradce nepotřebují. Prostě každý dělá, kam se "dostane" a ne to co umí - a to čím výš tím spíš.
navrhované zestátňování je jen psychologická hra s voliči "jako že se něco děje".Jediná cesta je, že v bankách napříště budou odborníci, neúplatní nepodléhající politickým tlakům a mající zodpovědnost za svou práci, Jinak si dokola můžete tvořit další komise poradců a věšet bulíky na nos občanům.
24. 02. 2009 | 17:05

Člověk z lidu napsal(a):

Osobně se domnívám, že úložku v bance je třeba považovat za podnikatelský záměr a pokud je to moje dobrovolné rozhodnutí nevidím důvod proč by měl stát banku sanovat.
Jiná situace je v případě nuceného vedení účtu z důvodu podnikání a jeho kontrolovatelnosti.Pokud stát rozhoduje o povinnosti vést účet v bance, možná by měla být vybrána jediná banka a ta by mohla být popřípadě sanována.
Jinak je to podnikání jako každé jiné. Se svými riziky i zisky.
Zadlužení nad jmenovitou hodnotu banky by mělo být trestné a to s velmi přísnými tresty.
Banky dnes podnikají bez jakéhokoliv rizika a s vysokými výnosy.
Jejich sanování je výsměchem zdravému rozumu.
24. 02. 2009 | 17:07

Darock napsal(a):

V souvislosti s touto krizí se jeví současná snaha vlády o opt-out v důchodovém systému za: 1. šílenost nebo za 2. za sadismus vůči vlastnímu obyvatelstvu.
Je třeba si už konečně přiznat, že jediný, kdo je schopen občanům garantovat jejich penze, je stát. Ať už přímo, tedy formou průběžného systému, nebo nepřímo prostřednictvím soukromých subjektů, které nakupují státní dluhopisy, nebo se pustí do riskantních operací na burzách a které pak stát nákladně sanuje. Stát si totiž nedovolí nechat milióny penzistů na holičkách. Narozdíl od majitelů bank a důschodových fondů, kterým je ukradené, co bude s jejich pojištěnci.
V tomto srovnání tedy nakonec ten průběžný systém vychází relativně nejlevněji a nejbezpečněji.
24. 02. 2009 | 18:01

Robert |Miller napsal(a):

POZNÁMKA:

Jednou doprovodnou, ale v podstatě nezbytnou a zásadní komponentou snah, objevující se i v dokumentech summitů G-20, tedy vybudování segmentů alternativního finančního modelu, včetně ratingových firem tak, jak se o tom už loni v létě zmiňovala kupříkladu kancléřka Merkelová, by mělo, podlé mého názoru, m.j být:

1) vědomé budování struktury a trhu skutečných eurobondů, tedy obligací samotné EU (v porovnání se stávající situací, kdy se vydávají v eurech denominované obligace jednotlivých členských států).

2) Ze zcela jiného koše pak vybudování alternativního mediálního systému (k WSJ, FT, The Economist, MSNBC, CNBC, onlinové souběhy k nim, atd.), které by v Evropě a na globální scéně systematicky prezentovaly řekněme kontinentální, k anglosaskému modelu alternativná pohledy a výklady světa financí a ekonomiky.

V toto ohledu, k bodu 2, navíc s ohledem na citaci uvedenou v záhlaví a v úvodu tohoto článku, si dovoluji uvést odkaz na dnešní prohlášení ČNR týkající se informací a interpretací věcí, konkrétně míry a povahy zadluženosti ČR a populace:¨

http://www.novinky.cz/ekono...

Omlouvám se, musím běžet. Díky.
24. 02. 2009 | 18:25

vlk napsal(a):

Petr

no AIG je skute Too big! Na to vezměte jed! Je to největší světová pojišťovna. A nejen to. Ona totiž téměř měla monopol na tzv. DCDS. Což je zajišťovací papír na jiný papír. Napříkald státní obligaci. Nejdříve státní papíry byly považovány za zcela bezpečné. Pak jen některé cenné papíry. T y ostatní si d ržitel, proti bankrotu výstavce mohl zajistit zakoupením CDS. Noa dnes už s e CDS vystavují k hodně papírům. apříkla d i německým a americkým státním dluhopisům! Před nějakými 5-ti léty téměř nemyslitelná záležitost. Tuším , že CDS na německé papíry s dlouhou splatností vás přijdou a si na 0,6%. Na italské papíry pak 1,4%. České bych dneska viděl tak někde okolo 1,8... Protože nikdo nevěří nikomu. No a AIG je lídre tohohle trhu. Kdyby zbankrotovala pak s e stane to, že její všechny papíry ztratí okamžitě hodnotu.
A nejd e jen o CDS. Ona emitovala přehršle vlatsních dluhopisů. Měla nezpochybnitelný rating AAA. Já si zkusím tipnout nevím kolik toho má venku, ale dejme tomu 700-800 miliard? Kumulovaně? Takže takovéhle množství je rozeseto v bilancích téměř všech bank, které nakupovaly na vlastní účet. Samozřejmě, že to bud e v bilancích téměř všech investičních a penzijních fondů a u mnoha privátních investorů A najendou by tam byla NULA! Malér jako hrom. A nejspíš už by nikdo neustál řetězový pád bank. Protože oprávky na tohle už by asi mnoho ústavů neutáhlo.
Komentář k americkým záchraným balíčkům nedám. Vím o nich v detailu velmi málo. To bych zkoušel chůzi po vodní hladině. Tu tady zkoušejí zhusta jiní borci.S příslušným výsledkem. Nemusím být u všeho.
24. 02. 2009 | 18:32

vlk napsal(a):

Robert Miller

ohledně eurobondů-podívejte s e na poslední Kohoutův blog, aby bylo jasno, s čím s e v takovém případě asi dá počítat. Zejména od českých nejmoudřejších hlav ve vesmíru.
Ohledně ratingových agentůr. Zopakuji zhruba to, co jsme napsal tam. Ano veropané vidí jako nutné dvě věci:
1- vybudování konkurenčních evropských ratingových agentur, tak aby nebylo všchno poměřováno jen americkým viděním světa
2- přechod od amerických účetních standardů ke konzervativnějším evropským. Americké prý jsou příliš orientovány na pohled akciově tržní a málo na substanci firmy. Evrpský lépe vyjadřuje pozici firmy ,pokud přijdou nečekané problémy.
Je velkou otázkou, jestli s e to podaří prosadit.
Osoběn jsme ale těžký skeptik, pokud jde o alternativu k převažujícímu vlivu anglosaských ekonomických periodik.
Jakž takž jediný, kdoo s e mohl měřit s tituly ,,které jste uvedl byl nejspíš německý Handelsblatt.. A přesto i on u nás prodal elitní nakladatelství Economia. S Hospodářkami a a Ekonomem..
24. 02. 2009 | 18:45

Mephisto napsal(a):

No, já bych si dovolil s ctihodným starým pánem nesouhlasit, a to i přesto že jsem proti němu jen mladá nicka, která nic pořádného nedokázala :)

Nejdříve je nutno podívat se, kde leží příčiny krize. Konzistentních vysvětlení jsem moc neviděl, a to jsem se po nich celkem intenzivně pídil. Tedy, našel jsem právě jedno. Je to vysvětlení liberální. Zhruba by se dalo vyložit takto:

Prakticky všechny státy na světě dlouhodobě pumpují do ekonomiky inflační peníze, čímž si kupují svoje voliče. Tyto inflační peníze mají různé, veskrze neblahé důsledky. Misalokace kapitálu, chybné investice, které se následkem inflačních peněz v době, kdy vznikaly, jevily OK, zatímco ve skutečnosti jsou ztrátové, neufinancovatelně velký život na dluh, ... prostě, žili jsme si nad poměry.

Řešením je, vrátit přehřátou ekonomiku na její skutečnou úroveň. Je zřejmé, že bez ztrát, a to velkých ztrát, tohle nepůjde. Je proto zbytečné, a hlavně kontraproduktivní, se jim nějak křečovitě vyhýbat. Zejména se mi jeví jako naprosto šílené pokusy (bohužel nejen) levice oddálit kontrakci dalším zadlužováním. Samozřejmě, šlo by to, jen pád by pak byl ještě tvrdší, a tentokrát už nevyhnutelný.

Takže, nesouhlasím s autorem, že je potřeba zachránit gigantické banky za každou cenu. ŽÁDNÁ instituce v tržní ekonomice by neměla mít pocit, že ona nemůže padnout, protože je na to příliš velká. Tohle přesvědčení nevyhnutelně vede k chybným rozhodnutím managementu. Já bych se tedy přimlouval za to, nechat nekompromisně na trhu, aby situaci vyřešil. Ztráty budou tak jako tak, budou velké, a kdo má padnout, ať padne. On se svět nezboří. Hlavně ať se to celé uměle neprodlužuje, ať to proběhne rychle - o to rychlejší pak bude obnova.
24. 02. 2009 | 21:13

Gerd napsal(a):

Mephisto,
obvyklým řešením podobných situací v minulosti bývala válka + následná inflace, nebo hyper inflace. V každém případě to končilo ztrátou hodnoty peněz a tím umazáním dluhu.
24. 02. 2009 | 21:42

jogín napsal(a):

Omlouvám se, že se opakuji, ale uvěrová expanze v bankách zesiluje výrobu peněz státem několikanásobně a je proto nejvýznamějším zdrojem výroby dluhů. Pokud bude banka mít pasiva jen do výše dejme tomu pětinásobku svého základního kapitálu uloženého u státní banky, je výroba peněz ztížena a na případné věřitele při krachu alespoň něco zbyde. Současné předpisy EU dovolují padesátinásobek, což je rezerva zcela nedostačující. Ano, ztíží se tím dostupnost úvěrů.
24. 02. 2009 | 21:57

robertmiller napsal(a):

Rumcajs píše:

"Státní vlastnictví bank přineslo v Čechách ty největší tunely. Nemáte z toho trochu strach?"

1) Jak uznáte, nejednou (hlavně díky lidské subjektivitě a öbecně ne právě nadbytku sebereflexe) platí, že když "dva dělají totéž nemusí to být totéž." A tak třeba i věc, která je předmětem Vašich a mých obav, by pravděpodobně dopadla jinak v USA, ve Švédsku, u nás a třeba v Rusku. Konkrétně tím narážím na zestátnění bank po krizi počátkem 90. let ve Švédsku. (Ano, uvědomuji si, že kapitalizace trhu švédské koruny je nepatrný zlomek kapitalizace trhu amerického dolaru). Nicméně je to relevantní inspirace a příklad.

2) Mám trošku strach, zda jste četl výše uvedený článek dostatečně pozorně:) Zde se nenavrhuje jakkoliv trvalé zestátnění potenciálně i těch největších amerických bank. Navíc, přechodné zestátňování menších bank, které se nedostává do titulků světového tisku, ale jen do popředí médiálního zájmu v daném státě USA probíhá, po desetiletí a teď zmíněným tempem asi dvě banky týdně, na zcela běžné bázi.

Tyto menší banky, jak uvedeno a jak se navrhuje i pro zombie giganty, se "očistí" od toxických aktiv, dostatečně kapitalizují a co nejrychleji prodají soukromým investorům.

Místo nevědomě nebo ideologií generovaných obav o "socialismus" nebo "státním vlastnictví" (to, pochopitelně, nevztahuji na žádnou z Vaších argumentací) by takto motivovaní kritici mohli, respektivně a nejen ve svém zájmu měli, na tento proces, jak také v článku uvedeno, nahlížet ne jako na "zestátnění", ale jako na "předprivatizaci".
Přes tyto obavy o “znárodnění” finančních institucí (viz ale zestátněná Fannie Mae atd., které jsou tradičně nemalým podílem potfolia investorů i penzijních fondů a jejiž závazky jsou přes 5.000 miliard dolarů), na pravici, ani v USA, nevidím jakkoliv početnější nebo hlasitější protesty proti již prvním z mnoha stovek miliard "injekcí" státních peněz, tedy peněz nebohých daňových poplatníků do bank a jiných finančních institucí.

A je to i přes údajně zejména liberálům a pravici vlastní smysl pro spravedlnost, odměnu podle zásluh, ne tedy jenom jednostranně: velice nadprůměrné platy a nejednou královské prémie, když (nezodpovědná) bublina roste a pohodová socializace obrovských ztrát, když se zejméně díky selhání těchto přeplácených nakonec i celý systém hroutí. Pravice a liberálové, jako investoři do akcií, zejména akcií bank atd. nic proti těmto masivním injekcím peněz nebohých a nevinných daňových polatníků nic nenamítají, natožpak aby, vyzbrojeni ideologií “odměny podle (ne)schopností” protestovali třeba proti tomu, že se z těchto peněz navíc i po kolapsu platí velké bonusy (prý proto, aby se “talent”, který tu spoušť a podkopání samotných pilířů systému hlavně napáchal, neodešel ke konkurenci, ikdyž ta pravděpodobně už také zkolabovala).

Důvod proto, proč pravici a liberálům injekce do bank obecně nevadí jsou jasné a sledují jejich výše zmíněný zájem (pomoc ceně akcií, dopřát pokračování příjmů tradičnímu zdroji svého sponzorování). Zestátnění bank, byť dočasné, naopak znamená vynulování cen jejich akcií, tedy ztráty na potfoliu, GŘ banky a manažment už nejsou naklonění sponzoři, ale byrokrat. A když to stát prodá novým, soukromám investorům, ti si tam předchozí manažment, co banku dovedl zu grunt skoro jistě neponechají.

Takže odpor proti “zestátnění” byť velice dočasnému, ve skutečnosti “předprivatizaci” a snahy o jeho ideologické zdůvodňování nezmizí.
24. 02. 2009 | 22:04

robertmiller napsal(a):

vlkovi:

který m.j. píše: "A přesto i on u nás prodal elitní nakladatelství Economia. S Hospodářkami a a Ekonomem."

Vím o tom, s ředitelem Ekonomie jsem se o tom nedávno také zmínil, ale nemluvili jsme o tom v tomto ohledu, kdy, jak správně píšete, vlastnické vztahy se posunuly opačným směrem.

Stran potřeby systematických snah budovat soukromý mediální systém (v angličtině), který by představoval alternativu k výše zmíněnému, jsem - krom jiného - také oslovil některé představitele domácí politické scény atd.

Hlásná trouba nikdy není, jakkoliv je nám iluze nezávislých médií drahá, neutrální a má svůj patrný "bias" nebo "slant."
24. 02. 2009 | 22:14

JC napsal(a):

Mephisto,
Dalším fenoménem je kouzelné slůvko "spotřeba" nikoli potřeba, ale spotřeba." HDP je tažena domácí spotřebou"..nedostatek výroby a vývozu nahrazujeme přežíráním se Hamburgery a ekonomové nám namlouvají, že je to OK. Jsme jak čokli co honí svůj osas. Maslíme si, že pohyb sám o sobě znamná pokrok, jenže mz se nepohybujeme vpřed, ale točíme se v kruhu.:-))
24. 02. 2009 | 22:41

JM napsal(a):

Správný bankéř okecává, aby vypadal důvěryhodně. Ale hlavně nemluví o příčinách bankovních průserů, protože by si lidé mohli z bank vybírat peníze.
24. 02. 2009 | 23:36

SM napsal(a):

Šéf Federální rezervní banky USA, Bernanke, řekl při pravidelném "slyšení" před Sněmovnou reprezentantů Kongresu USA, že "Oživení ekonomiky musí počkat do roku 2010 nebo i později".

A protože, zejména Greenspan, pak Bernanke, stejně jako Bush, rozhodně víc než standardní tendence představitelů vlád kdekoliv na světě to s "nepřehánění to se strašením" přehánějí, protože třeba už jen samotnout rcesi, která stála na počátku této finační a hospodářské krize až 15 měsíců poté, kdy ve skutečnosti začala, jedno je jisté: Cokoliv Bernanke řiká, pravděpodobná skutečnost, nebo i informace již k dispozici, jsou vždy horší, než obraz, který oficiálně prezentuje.
24. 02. 2009 | 23:36

Rumcajs napsal(a):

robertmiller:

1. Použil bych jiné lidové moudrosti "Lidé jsou všude stejný!.

2. Článek jsem četl pozorně, ale nevidím důvod k dočasnému zestátnění.
Proč to neudělat jako v případě IBP ? Nucená správa, vyvedení t.aktiv mimo bankovní oběh a prodej za 1 korunu (dolar) ?

3. Říkáte, že liberálové chtějí lití peněz do soukromých bank.
Kteří ?
Nemyslíte tím náhodou Obamu, či jeho družinu ?
Já se spíše u liberálu setkávám s názorem, že banky a podniky které melou z posledního, se mají nechat padnout.
25. 02. 2009 | 07:25

Pepi napsal(a):

to Sup:
Nadvýroba aut je prokazatelná. Jak často si běžně kupujeme auto 1x za 10-15let.. to je ekonomické i ekologické.!
Souvisí s tím, že lidé už nemají peníze (jsou vyblokované z cyklu výroba prodej) u nenažraných bankéřů.
NADvýroba robotizací je hlavně ve průmyslové výrobě. A cesta z ní je dalším zkracováním prac.doby.
25. 02. 2009 | 10:12

Rumcajs napsal(a):

Pepi:

Jak jste na to přišel ? Můžete mi říci, které banky vyblokovaly peníze ?
25. 02. 2009 | 11:09

Marty napsal(a):

Greenspan nebyl zadny vyznavac volneho trhu. Jak spravne rika Jim Rogers, za Greenspanem neustale chodili hosi z Wall Streeru a chteli od nej pomoc. On jim ji vzdy rad poskytl a hosi z Wall Streetu dal spokojene delali jeden pruser za druhym. A ted tu mame vysledek.

Kdyby jim Greenspan nepomahal, byli by hosi z Wall Streetu davno bez prace jiz davno. Ne az ted.
25. 02. 2009 | 11:42

Pepi napsal(a):

Evropská komise podle ČTK nepředpokládá, že by se situace v letošním roce nějak dramaticky zlepšila.
Zatímco výrobní linky letos mohou vyprodukovat 94 milionů vozů, poptávka podle odhadu EK bude jen po 55 milionech vozů.
Takže výrobní kapacity-oč.prodej=možná.nadvýroba =
( 94 - 55 = 39 = cca 40% NADvýroba AUTomobilů v EU )
25. 02. 2009 | 13:55

Pepi napsal(a):

To Runcajs
Pokud se nenechá střední vrstvě dostatek peněz za výrobu a následný nákup (a peníze zůstanou mrtvě ležet v bankách), tak dochází ke krizi prodeje - nekupování NEzbytných výrobků.
Lidé musí nejdříve zaplatit předražené energie, nájem a jídlo. A potom teprve zvažují co si koupí, pokud na to ještě mají.
V USA i v celém světě se s cílem zachovat výrobu už dlouho prodávalo "na dluh". K nám se to již také dostalo a kdo neodolal bude mít nyní problémy.
Ale tyto problémy současné KRIZE plynou z robotizované NADvýroby...
Jediná cesta je další zkracování pracovní doby, tím udržet zaměstnanost a podporovat lokální zemědělství a služby.
A nadvýroba aut viz. výše...
25. 02. 2009 | 14:08

Rumcajs napsal(a):

Pepi:

Zkuste se na tu svou logiku podívat z této strany:

Jak může dát výrobce aut více peněz, když ta střední třída žádné nemá a tudíž je nemůže dát ani výrobci a ten je zas nemůže dát střední třídě .....

Nemáte pocit, že ten Váš názor tak nějak dává logice na frak ?
25. 02. 2009 | 14:58

SuP napsal(a):

Mephisto -
Vidím to velmi podobně. Nenechte si to příliš rozmlouvat, tento názor je sice nepopulární, ale i podle mého názoru má k racionalite nejblíž.
25. 02. 2009 | 16:21

SuP napsal(a):

Pepi -
automobilůový průmysl se vyznačuje jedním a nejpružněji řízených procesů. Takže pokud zjistil útlum prodeje, byl jedním z prvních, co reagovaly a snížily pracovní kapacitu, tedy i počet vyrobených aut. Takže žádná nadvýroba. Problém je, že na konečnou montáž je napojeno tisíce subdodavatelů a všichni musí redukovat. Nikdo nechce mít plné sklady. A to je hlavní rozdíl proti krizi v 30.letech.
Ale protože většina lidí nevydělává na auto, ale na jídlo a topení, budou ze svých 60% těžko prodeje obnovovat a rozjíždět.
Podle mého názoru peníze průmysl neblokuje. Blokovány jsou v nekrytých úvěrech bank a developerů na předražené nemovitosti. A tam se bude muset začít. Zřejmě.
25. 02. 2009 | 16:38

Jef napsal(a):

Tak na zprávách říkali, že už deset zemí západní Evropy jako součást stimulačních opatření zavedlo tzv. "šrotovné".

Jak dlouho se i v tomto bude zase ideologicky cukat a pózovat naše vláda, než zase, znovu se škodami zpsobeným svými odklady, i toto opatření konečně také zavede?
25. 02. 2009 | 20:13

Jef napsal(a):

rumcajsovi

nechci suplovat nebo odpovídat za pana Millera ale přesto bych si dovolil něco poznámek k vašim posledním otázkám ve světle toho, co bylo v článku a předchozí diskusi řečeno.
Myslí, že pokud se třeba týká úspěšného, dočasné zestátnění bankrotujících bank ve Švédsku v 90. letecha a toho, co nám, s katastrofickými důsledky pro USA a nemaloi část světa jako výsledek individualismu a degerulace puštěných ze řetezu předvedli hoši v USA, tak je důvod se obávat, že by stejná věc, tedy dočasné zestátnění bank v USA nemuselo dopadnout tak dobře. Proto píše že kdyý dva dělají totéž, nemusí to být totéž. Podobně, jako když vlastně stejná věc se dělá u nás a také v Rusku, výsledek bude pravděpodobně dost odlišný a pravděpodobně ten horší nebude u nás. Takže ikdyž jak píšete, "Lidé jsou všude stejný!" je určitě v některých ohledech pravda, pravdou je, že v podstatě stejné věci dopadají v různých zemích různě a můžeme vysledovat nějaké pravidlo a pravděpodobnost výsledku.
2. Myslám že jeho člínek je o velice dočasném znárodnění bank, to, co oznařuje za předprivatizaci, aby to bylo některým ideologicky snadněji stravitelné. Váš příklad s IPB je, obecně, jako model, očistit a zpětně soukromému sektoru prodat správný. Ale mám dojem, že ta zcela bežná znárodnění bank a jejich očištění třeba v USA probíhají lépe, než to s IPB. Ta byla, pokud si vzpománám, i za tu 1 Kč stále dost zatížená. Popisovaná praxe znamená, že cena při reprivatizaci je rozhodně atraktivnější než 1$, také proto, aby státní kasa dostala za záchranu trochu víc, třeba i vydělala, když je o akcie bank zase zájem.

3. Pokud se týká lití stovek miliard dolarů do bank, to tvrdě žádali a udělali nejen Bus a Pulson, ale s podporou kapitánů Wall Streetu, kdy to jsou typicky pravicově orientovaní. A mezi Republikány v kongresu nebo v médiích nikdo proti tomuto nijak neprotestoval. Bush a Paulson naopak naléhali, že se to musí odklepnout hned ten týden, jinak že se systém zhroutí a tak dále.

Co Miller vysvětluje je to, že nalévání peněz do bank pravici nevadí, protože to pomáhá udržet ceny akcií i práci bankéřů, tedy oboje v zájmů hlavně republikánů, které banky a bankéři spíše podporují. Naopak dočasné znárodnění znamená, že investoři do bank ztratí vše, poslední cent co do akcií investovali. A když přechodně banku povedou státní úředníci, ti nebudou ze svých platů sponzorovat republikánské kongresmany. A ti stávající šéfové bank, kteří se na svých místech vléváním stovek miliard státních peněz do nich stále drží, mají své místo, když nedojde ke znárodnění jisté, stejně jako přístup ke kongresmanům. Bohužel, díky velice neprozáravým praktikám, derivýtům atd které třeba Greenspan hájil, díky létům lobbingu, AIG, Citibank atd. se staly takovými kolosy, že jejich pád, by skutečně napáchal obrovské škody. Problém je v tom, že řešení dočasným znárodněním, tedy ano, pádem zbankrotovaných a jejich očištěním a rychlým vrácením zpět do souromých rukou by se ekonomice v této smutné situaci nejvíc prospělo. Ale ideologie a zájmy vazeb šéfů a akcionářů, lobbovaných kongresmanů, hlavně na pravici, tomu brání. K tomu matou liberálním strašením před znárodňováním. ale jste jim o jejich akcie, jejich místa a jejich vzájemný vliv s kongresmany.
25. 02. 2009 | 20:43

jogín napsal(a):

Rumcajs: Tak stát donutil banky dělat dluhy? No vidíte, já naiva si myslel, že pro bankéře je nejlepší investice koupit si zákonodárce.
25. 02. 2009 | 23:08

RUMCAJS napsal(a):

jogin:

Malá ukázka z blogu pro. Zeleného:

5. Rok 1995: na naléhání prezidenta Clintona byla pravidla regulace CRA radikálně uvolněna a systém poskytování hypoték podroben zásadnímu reinženýringu. Politickým cílem masivní státní intervence bylo posílení a urychlení poskytování hypoték sociálně slabším vrstvám. Svět byl navždy změněn a kapitalismus svobodného trhu podroben bezprecedentní zkoušce.

6. „Clintonova revize“ zavedla systematické „bodování“ bank podle míry dodržování předpisů a cílů CRA. Banky byly nuceny uvolnit tradiční kritéria a standardy hypoték při nízkých úrokových sazbách (tzv. subprime rates). Strach ze sankcí nutil banky, aby podobné ústupky vyžadovaly i od svých poboček ostatních regionálních úvěrových institucí. Nákaza se začala šířit.
.....

Je potřeba něco dál vysvětlovat ?
25. 02. 2009 | 23:25

RUMCAJS napsal(a):

Jef:

Zůstává otázka - proč zestátňovat ? Ani po Vašem vysvětlení nevidím jediný důvod.

A to, že liberálové, co by politici jednají levicově ?
To je bohužel smutná pravda, ale to nepopírá její principy.
25. 02. 2009 | 23:28

Jef napsal(a):

rumcais:

Proč zestátňovat?

a) protože funkční banky jsou potřeba (souhlas?)

b) protože soukromí investoři se bojí jak čert kříže do akcií třeba Bank of America, které jsou proto tolik propadlé, investovat. Důkaz téměř nulové důvěry a ochoty soukromých investorů se obráží v mizivé ceně akcií. Nouzový zachránce, stát, aby obnovil důvěru v banky a pak ve finanční systém a pak v ekonomiku, se stane dočasným investorem. Protože některé banky prostě, na tom se i Greenspan, snad je i pro naše liberály dost liberální shoduje, nejenže nesmí být ponechány padnout, ale protože soukromý sektor se bojí dát do nich své peníze, tedy hrozí jim pád, stát, který si peníze získá, daněmi nebo si je vytiskne, dočasně a v těchto vyjímečních případech se stane investorem.

Někdy je, i v soukromém, třeba rodinném životě problém a průšvih tak velký, situace celé rodiny tak kritická, že rodič, zde stát, zástupce vůle společnosti, ikdyž všichni ví, že děcko, řekněme bankéři, to totálně zvorali, svojí pýchou, špatným dohledem rodiče nad nimi, nebo jejich švindlováním, tak je, svými prostředky, daňovými penězy, postaví na nohy. Ikdyž by, jako dospělí, tedy svéprávní aktéři v soukromém sektoru normálně měli slíznout nejen odměny svého počínání, ale také následky. Bohužel, společnost, stát, zde rodina, by takovou normálně aplikovanou lekcí trhu v těchto případech, tratila víc, mnohem víc, než vyjímka z jinak platného výchovného principu uškodí. Cestou zestátnění bank se rodič stane načas poručníkem těchto jinak plnoletých problémových výrostků a až ožijí, stanou se normální, zase je vyžene na trh, do soukromého sektoru.

Korporační socialismu je, určitě v USA, v objemech dolarů mnohem větší než sociální programy pro socky. Nadnárodní americké firma a giganti, jejich vztah s vládou zdaleka není volný trh. Což by také mohlo korigovat habituální opěvování USA a jejich modelu jako jakéhosi liberálního ideálu.
26. 02. 2009 | 03:04

Rumcajs napsal(a):

Jef:

Tak já udám důvody proč nezestátńovat ani přechodně:

1. Obnovení důvěry může být dlouhodobá záležitost, během které může být napácháno mnoho škod.. povstanou nový Mrázkové.

2. Konkurenční prostředí je narušeno státním subjektem... ty banky které se chovaly zodpovědně, by nyní měly sbírat smetanu- nebudou. Signál pro trh... nemá cenu se snažit.

4. Já jako daňový poplatník ručím za chyby těchto bank neomezeně.

5. Proti korporačnímu socialismu by se mělo bojovat - né tím omlouvat další zločiny.
26. 02. 2009 | 07:39

Pepi napsal(a):

Očekávaná NADVÝROBA AUT 2009:
Očekávaná NADvýroba NEprodejných AUTomobilů v EU (podle Evropské komise) je:
výr.kapacity (VK) – reál.prodej (RP)= neprodané-nadvýroba (NAD)
VK – RP = NAD 94 – 55 = 39 mil. vozů.
NADvýroba = cca 39mil.ks - to je cca 40% NADvýroba na území EU.
A máme tu jeden problém kam s NADvýrobou..?? NEvyrábět NEpotřebné AUTomobily. NEdotovat „šrotovným“ automobilky, které vyrábí auta, která nikdo nepotřebuje, na které už nikdo NEmá a proto je málo kupuje.
ZKRÁTIT PRACOVNÍ DOBU.! A restrukturalizovat výrobu na to co trh potřebuje co koupí.
-
Tři etapy (2-desetiletí) odkladu globální KRIZE NADvýroby (už 1995-Clinton-prodeje na dluh) trhů a bankovnictví:
1. rok 1990 odklad krize získáním nových odbytišť na ,,východě"
2. rok.2000 odklad krize zadlužováním spotřebitelů vnucovaným nákupem na dluh
3. rok 2008 kolaps USA bank, které už nemohly udržet své vzájemné dluhy
a vynucují si státní podpory a dotace a tím dochází k zadlužování celé společnosti.
4. rok 2009 očekávané zhroucení finančního trhu USA (a dominového efektu ve světě), pokud nepomůže ,,Obamova" vynucená ekonomická státní podpora – prodloužení zadlužením „života na dluh“, pak se dají se očekávat lokální, občanské i III.světová válka..
Dále se dá očekávat v důsledku krize: rozpad USA na jednotlivé státy či eko-regiony, nebo spojení USA+Kanada+Mexika a vydání nové měny Amero za zkolabovaný US-dolar.
26. 02. 2009 | 09:01

Pepi napsal(a):

V honbě za maximálním ziskem z NADvýroby, banky půjčovali nevratné úvěry na nákup NADhodnocených hypoték a předražených aut. Tím došlo k odčerpání fin. prostředků od střední třídy, rozevření nůžek (bohatí drží peníze v bankách) a střední třída - má už jen na zlodějské ceny energií, nájmy a jídlo a tak přestala kupovat na co už NEmá..!!
Honba za maximálním ziskem (hlavně židovských bank v USA) bez ohledu na to, co bude zítra je příčinou této krize, která je stále jen na začátku...
26. 02. 2009 | 09:15

Pepi napsal(a):

„Šrotovné“ je jen další odklad z NADvýroby AUTomobilů na zítra (skrytým prodejem na dluh). Šrotovné nelze realizovat do nekonečna, trh se zase nasytí a kdo bude do nekonečna kupovat co nepotřebuje?.
26. 02. 2009 | 09:18

Pepi napsal(a):

K projevu Obamy:
Republikáni tvrdí, že Obamovy plány na řešení krize jsou marnotratné a nehospodárné a že se jimi „utrácejí peníze, které nemáme, na věci, které nepotřebujeme".
To je i to "šrotovné"
26. 02. 2009 | 09:23

SuP napsal(a):

Pepi -
Zkraťte si pracovní dobu! Už je toho na Vás moc.
..a nechte Židy na pokoji, nebo dostanete přes držku.
26. 02. 2009 | 11:00

Rumcajs napsal(a):

Pepi:
Vy jste přehřátej víc jak ta světová ekonomika.

Dejte si krizi!
26. 02. 2009 | 11:10

Lexx01 napsal(a):

Jen dvě drobné poznámky ....

1. Označení Liberál představuje na obou březích Atlantiky dvě značně rozdílné filozofie ..

2. Vladní "Šrotovné" zavedené v okolních, převážně hospodářky silných a na trhu EU dominantních zemích je pro ČR výhra!!! .... souhlasíte? ;)
26. 02. 2009 | 19:06

Admirál napsal(a):

Lexx01 - K bodu 2. Bohužel jde jen o odklad, nebo rozložení problému do delšího časového období. Samotný problém přebytku kapacit to neřeší.
26. 02. 2009 | 21:14

JD napsal(a):

Kinkoriáni, tedy místní družina vzývačů ruské emigranky Alisy Zinovjevny Rosenbaumové, známé jako Ayn Randová, mají ve svých ultraliberálních výkladech příčin krize a návodech co s ní tu výhodu, že nikde na světě, ani v Bushových USA ani v evropských zemích kde vládně pravice si nikdo nemůže dovolit vážně přemýšlet, natožpak realizovat.

Ostatně i u nás údajně konzistentní liberál, dnes hlava státu, jako předseda vlády se rychle dohodnul a ustoupil stávkou hrozícím železničářům.
26. 02. 2009 | 21:49

robertmiller napsal(a):

Článek v dnešním The Economist, s názvem The ghoulish prospect, tedy "Ďábelký výhled" se zabývá údajně nevyhnutelným znárodněním některých největších amerických bank.
Feb 26th 2009 | NEW YORK
From The Economist print edition

Nationalisation carries risks, but it may still be the best way to deal with American banking’s undead

Allstar
IN A classic horror film, “Night of the Living Dead”, a terrified group of people barricade themselves in a rural farmhouse to escape hordes of flesh-eating zombies. Today Americans are gripped by a similar fear, but this time the walking corpses in their nightmares are banks, tearing insatiably at the public purse. As the Obama administration struggles to get its poorly received bank-rescue plan up and running, it is being pressed to respond to suspicions that some large banks are on the edge of insolvency, if not already there.

In a matter of weeks nationalisation has gone from taboo to talking point. Economists debate its pros and cons across the blogosphere. Politicians on both left and right accept that America’s sickest banks may need to be taken over and restructured and their good parts returned to private ownership. Even Alan Greenspan has become an advocate.
Celý článek je zde:
http://www.economist.com/di...
27. 02. 2009 | 03:39

Honza napsal(a):

Aleš Michl dnes na svém blogu také píše o problémech neobjektivního, nepodloženě negativního informování o zmiňovaných reáliích v ČR oněmi údajně prestižními publikacemi (Paskvil o ekonomice ČR servírovaný v angličtině)
27. 02. 2009 | 15:29

co dodat? napsal(a):

Alexandr "Saša! Vondra v iHned.cz, ě7.2.

Konstatuje, že by bylo pro nás "lepší jet na tom větším parníku" (eura rozbouřenými vodami).

Dále pak si stěžuje:

"Doba je strašně turbulentní. Je někdy těžké rozlišit v tom běhu, co je reálný problém a co poplašná zpráva, která se objevuje ve zmatku či panice náhodně, nebo je třeba i cílenou dezinformací.

Nejsme součástí nějaké černé díry, jak se snažily vyvolat dojem Financial Times nebo Le Monde."
27. 02. 2009 | 17:57

výhodné akcie? napsal(a):

Vzpomínáte si, když třeba loni v létě na svém blogu jewden z mladých analytiků a finačních poradců, teď člen NERVu, doporučoval, jako výhodnou koupi, psvěcenou jeho makroeko posudkem konkrétní akcie? Teď se 70% jejich ceny vypařilo. Provize onoho experta ale posloužila na ranný nákup vybraných luxusních dárků pro jeho partnerku.

Teď přichází zpráva o tvrdém propadu amerického HDP za 4. čtvrtletí 2008.

Americký HDP se na konci roku zřítil nejrychleji za 27 let
Americká ekonomika v posledním čtvrtletí 2008 propadla v přepočtu na roční tempo o 6,2 procenta proti předchozímu kvartálu. Trh přitom čekal pokles o 5,4 procenta.
27. 02. 2009 | 18:16

F.Srbek napsal(a):

Pana Millera si vždy rád přečtu. Nejsem ekonom, ale mám delší dobu pocit, že krizi z "nenažranosti" nelze řešit pouze tím, že stát zaplatí ztráty těm, kteří jí vlastně zavinili, bez toho, aby z toho vyvodil přísně až odstrašující závěry pro ty, kteří jí způsobili. Úsporná opatření padají na jednotlivé daňové poplatníky místo toho aby se šetřilo na velkých částkách. O kolik se snížily odměny manažerů a těch odpovědných, kteří se přímo podíleli a podílí na řízení finančního sektoru? Obávám se, že dojde spíše ke zvýšení odměn a bonusům, protože budou pracovat pod tlakem!? Zisky bank v ČR se opět zvýšily, viz Česká spořitelna!! Další důkaz kdo za krizi platí - obyčejní lidé. Česká vláda se chová spíše rozpačitě, nejsem přesvědčen, že "všekritizující" opozice by se chovala jinak. Opět se ukázalo, že trh je samozřejmě skvělý, ale ne pro všechny. Státní intervence, zatím spíše subvence, jsou na pořadu dne. Skalní příznivci všemocnosti trhu, včetně našeho pana prezidenta jsou zatím v defenzivě. Obávám se jen, že jsme na počátku vleké krize a ne na jejím konci a je úplně jednoho jaký nový slovník bude použit k popisu toho, co se děje.
02. 03. 2009 | 12:57

Bisnis Online napsal(a):

tema urcite take more time to debate it would be good to process a new analysis of the status quo.
12. 06. 2009 | 14:43

omega watches napsal(a):

my good friend is birthday!what present is my give? i worryied!omega watches is good choice by the salespeople introduced.when my friend to see i give her omega watches,her shouting and saying that is the best gift to today.she is very like this watches.http://www.omegawatchessale...
29. 06. 2009 | 10:08

TUTORIAL TIPS AND TRICKS napsal(a):

Danke f information
07. 08. 2009 | 13:42

replica watches napsal(a):

<a href="http://www.rolexreplicas2u.com"><strong>Replica Watches</strong></a>,<a href="http://www.idolreplicas.com"><strong>Swiss Replica watch</strong></a> .<a href="http://www.iwcreplicas.com"><strong>iwc watches</strong></a>,<a href="http://www.breitlingreplica..."><strong>breitling replica</strong></a>
<a href="http://www.idolreplicas.com"><strong>Swiss Replica watches</strong></a> ,<a href="http://www.breitlingreplica..."><strong>Breitling Navitimer</strong></a>,
<a href="http://www.rolexreplicas2u.com"><strong>Replica Rolex</strong></a>,<a href="http://www.rolexreplicas2u.com"><strong>Rolex watches</strong></a>,<a href="http://www.rolexreplicas2u...."><strong> Rolex Daytona </strong></a>,<a href="http://www.rolexreplicas2u...."><strong>Rolex Submariner </strong></a>
11. 11. 2009 | 07:49

uggclassic napsal(a):

<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Bailey Button</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ch...">UGG Christmas Special Offer</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Classic Crochet</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">Ugg Lo Pro Button</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/bl...">UGG Locarno</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Mayfaire Boots</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG New Style</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Tall Stripe Cable Knit</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Women's Classic Argyle Knit</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">Women's Coquette</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Mini Boots</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">Ugg Women's Rainier</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Tall Boots</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Sundance</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Cardy boots</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Nightfall</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Ultra Short</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Ultra Tall</A><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">UGG Short Boots</A><BR>
<a href="http://www.linkboots.com/">ugg boots sale</a><BR>
<a href="http://www.linkboots.com/ug...">classic ugg boots</a><BR>
<a href="http://www.linkboots.com/ug...">classic tall ugg</a><BR>
<a href="http://www.linkboots.com/ug...">ugg short</a><BR>
<a href="http://www.linkboots.com/">ugg sale</a><BR>
<a href="http://www.linkboots.com/">ugg boots uk</a><BR>
<a href="http://www.linkboots.com/">ugg uk</a><BR>
<a href="http://www.linkboots.com/">ugg boots</a><BR>
<A href="http://www.linkboots.com/ug...">Tall Ugg Boots</A><BR>
28. 11. 2009 | 12:55

Poptropica napsal(a):

thanks you very much
14. 02. 2010 | 22:00

Free Ringback Tones napsal(a):

Volání po větší globální a regionální spolupráci se nedočkají snadných odpovědí. Nedostatky ve strategické vizi, globální spolupráci a manažování komplexity jsou,
04. 03. 2010 | 09:20

Download mp3 Nasyid napsal(a):

good posting ,i like it thanks you very much for youf information
06. 03. 2010 | 05:21

vitamin shoppe napsal(a):

good article thanks you very much for youf information
09. 03. 2010 | 04:05

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
29. 03. 2010 | 08:26

discount air max shoes napsal(a):

<a href="http://www.discountairmax.c...">discount air max 90</a>
<a href="http://www.discountairmax.c...">discount air max 95</a>
20. 04. 2010 | 03:29

RoniGondopy napsal(a):

EadTdu [url=http://www.nikeairmaxjp.org/]ナイキ エアマックス90[/url] QxyPmp http://www.nikeairmaxjp.org/ ZevYlc [url=http://www.guccibuyjp.org/]グッチ バッグ[/url] GncKzr http://www.guccibuyjp.org/ VpfQqg [url=http://www.ubootsjapan.com/]アグ[/url] SggTfj http://www.ubootsjapan.com/ MkhJox [url=http://www.airmaxshoesjp.org/]ナイキ エア[/url] LthXzy http://www.airmaxshoesjp.org/ NuxZtt [url=http://www.diorshopjapan.com/]ディオール バッグ[/url] IvgWbn http://www.diorshopjapan.com/ ZexWhi [url=http://www.thes-mbt.com/]MBTシューズ[/url] JryJod http://www.thes-mbt.com/ ZveGnr [url=http://www.udetokeiijas.com/]ビーバレル 時計[/url] HylYqg http://www.udetokeiijas.com/ MmtVko [url=http://www.nikeairmaxshoesjp.org/]ナイキ エアマックス[/url] JdmLfc http://www.nikeairmaxshoesjp.org/
20. 11. 2012 | 06:29

Přidat komentář





Toto je ochrana proti spamu. Pro přidání komentáře prosím opište dvě anglická slova z obrázku níže do políčka pod nimi. Nápovědu a další podrobnosti o této metodě, která zároveň digitalizuje knihy, najdete v článku Dost bylo spamu, zavádíme reCAPTCHA na našem blogu.



Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Alvarová Alexandra · Antoš Marek B Balabán Miloš · Bárta Vít · Bartlová Milena · Bečková Kateřina · Bednář Miloslav · Bednář Ondřej · Bělobrádek Pavel · Bém Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bezděk Vladimír · Bezděková Iva · Bielinová Petra · Blaževič Igor · Bobek Miroslav · Boleslav Milan · Boučková Tereza · Boudal Jiří · Bratinka Pavel · Brixi Hana · Brom Zdeněk · Burian Jan · Bursík Martin C Candole James de · Cerman Ivo · Co čteme, posloucháme, na co se díváme...  Č Čermák Luděk · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fiala Petr G Gregor Kamil H Haas Tomáš · Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Havrda Marek · Heller Šimon · Herman Daniel · Hesová Zora · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hollan Matěj · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honsová Dagmar · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejší Václav · Hovorka Ludvík · Hradilková Jana · Hudeček Tomáš · Hudema Marek · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman J Janeček Karel · Janeček Vít · Janouch František · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · John Radek · Just Jiří · Just Vladimír K Kabelka Ladislav · Kadlec Petr · Kalhousová Irena · Kalousek Miroslav · Kameník Martin · Klan Petr · Klepal Jakub · Klíma Vít · Komárek Michal · Komárek Stanislav · Königsmarková Ivana · Kopač Petr · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Košák Pavel · Kotecký Vojtěch · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kožušník Edvard · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Krnáčová Adriana · Křeček Stanislav · Kubát Ondřej · Kubr Milan · Kudrna Zdeněk · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kuták Aleš · Kužílek Oldřich L Líbal Vladimír · Lipold Jan · Liška Ondřej · Lomová Olga M Macek Lukáš · Macháček Martin · Marksová-Tominová Michaela · Matoušek Karel · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Moldan Bedřich · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Novák Martin P Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pohledy světových lídrů · Polák Milan · Potůček Martin · Pražskej blog · Procházka Adam · Pultarová Tereza R Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Roithová Zuzana · Růžička Michal · Rychlík Jan S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Sedlák Vojtěch · Shanaáh Šádí · Schmidt Hans-Jörg · Schwarzenberg Karel · Skuhrovec Jiří · Slimáková Margit · Smith Michael · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sokol Tomáš · Soukenka Petr · Sportbar · Spurný Matěj · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Suchánek Jan · Suchardová Michaela · Sůva Lubomír · Svoboda Bohuslav · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Škop Michal · Škromach Zdeněk · Šmíd Milan · Špidla Vladimír · Špinková Martina · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Jan · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Urban Jan · Urban Václav V Vácha Marek · Vajnerová Štěpánka · Vančura Martin · Veis Jaroslav · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vondráček Ondřej W Wagenknecht Lukáš · Wagnerová Eliška · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Ze šuplíku · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy