Volby v Egyptě: režim odhodil masku a Západ tiše přihlíží

03. 12. 2010 | 08:37
Přečteno 5813 krát
Egypťané mají za sebou první kolo parlamentních voleb. Tedy alespoň těch málo Egypťanů, kteří se k urnám dostavili. Což není vždy stejný počet, který vládní zdroje vydávají za oficiální volební účast. Proč se také obtěžovat, když volby probíhají podle předem známého scénáře a s předem daným výsledkem. Nějaká ta téměř překvapení se ale přesto konala.

Především překvapil způsob, do jaké míry vládní strana zametla s opozicí. Po prvním kole ovládla Národní demokratická strana (NDP) prezidenta Mubaraka 217 křesel a opozičním stranám přenechala pouhých 5. Na populární Muslimské bratrstvo, které obhajovalo 88 křesel získaných ve volbách v roce 2005, se vůbec nedostalo.

Tentokrát se režim ani nesnažil příliš maskovat svoji pravou tvář. V měsících a týdnech předcházejících volbám bylo zrušeno 16 televizních kanálů a zatčeno zhruba 1500 příznivců i kandidátů Muslimského bratrstva, ale také několik liberálních blogerů a žurnalistů. Změnou ústavy byl dohled nezávislé justice nad průběhem voleb vyměněn za bezmocné přihlížení bezzubé Volební komise. O nezávislých nebo zahraničních pozorovatelích si mohli voliči nechat zdát. Statisíce státních zaměstanců bylo sváženo do volebních místností, tisíce Egypťanů jednoduše svůj hlas prodalo nejvyšší nabídce. Nájemní rváči vytvářeli chaos, ve kterém byly poloprázdné volební urny rychle zaplněny předem připravenými lístky.

Muslimské bratrstvo po prvním kole z voleb nakonec odstoupilo a stejně tak učinila národně-liberální strana Wafd. Přidaly se tak k uskupení několika opozičních stran, které se rozhodly bojkotovat volby od samého počátku. Je tedy zřejmé, že NDP po nedělním druhém kole voleb naprosto opanuje egyptský parlament.

Své pravděpodobně udělala nervozita před nadcházejícími prezidentskými volbami. Režim se rozhodl nenechat nic náhodě a zbavil se potencionálních ohnisek kritiky očekávaného transferu moci mezi letitým prezidentem a jeho dosud nejasným nástupcem. Zajímavý je fakt, že ve volbách kandiduje mnohem více členů NDP než je počet křesel v parlamentu. Možná jde o to, dát voličům alespoň trochu na výběr. Možná jde o vnitrostranický boj mezi starou a novou gardou. Poslední zmiňovaná je reprezentována osobou Gamala Mubaraka, prezidentova syna, o kterém se uvažuje jako o možném budoucím prezidentovi egyptského „demokrálovství“.

Zdá se, že vůči zahraničí hraje egyptský režim celkem úspěšně i nadále kartu „buď my, nebo džihádisté“. Spojené státy vyslovily zklamání nad „neregulérnostmi“ voleb, Evropská unie se zřejmě vyjádří ve stejném mírně káravém alibistickém duchu. Naštěstí se jak v Americe tak v Evropě začínají ozývat hlasy, které tuto logiku zpochybňují. Před několika měsíci napsala skupina vlivných amerických politologů napříč politickým spektrem dopis ministryni zahraniční Clintonové, ve kterém upozorňovala, že skutečně demokratický Egypt je v zájmu nejen Egypťanů samotných, ale především v zájmu západního světa. Dopis také poukazoval na to, že obraz USA jako průkopníka a obhájce demokratických hodnot ve světě značně trpí právě takovými rozporuplnostmi, jako je podpora nedemokratických režimů výměnou za zachování regionálního status-quo.

Muslimské bratrstvo zdaleka není al-Kaida. Teroristické útoky z 11. září 2001 označilo za hrůzné masové vraždění nevinných lidí, které nemá nic společného i islámem. Globální jihadisté v čele s bin Ládinem pro změnu označuje členy Bratrstva za zrádce formující politické strany a obhajující demokracii, vynález nevěřících. Oblíbeným terčem al-Kaidy v Iráku byla místní větev Bratrstva, zatímco palestinské hnutí Hamás, které z Bratrstva vzešlo, si velmi brutálně vyšláplo na ozbrojené skupiny sympatizující s al-Kaidou v pásmu Gazy. Egyptské Muslimské bratrstvo se vzdalo násilí za účelem prosazování svých cílů před 40 lety. Oficiálně podporuje demokratický systém, posilování role žen ve společnosti a muslimsko-křesťanskou spolupráci. I kdyby to byla vše jen pokrytecká přetvářka, vysoká podpora Muslimského bratrstva ještě neznamená, že si většina Egypťanů přeje Bratrstvo u moci. Je spíše důsledkem toho, že jediný prostor pro autentický disent se ve většině arabských zemí otevírá v rámci náboženských institucí, které režim není schopen (a mnohdy ani raději nezkouší) zcela úplně kontrolovat. Staré liberální strany byly mezitím kooptovány nebo rozloženy. Navíc liberálové z povahy vlastní nikdy nebyly ti, kteří by vynikali v efektivní koordinaci a centralizaci svého politického snažení nebo ve schopnosti bít se a přijímat rány pro svoji ideologii.

Naděje ale zůstává. Nové prostory pro disent se otevírají ve virtuálních světech blogů a všelijakých sociálních sítí. Odborové organizace některých prestižních zaměstnání (soudci, právníci, žurnalisté nebo lékaři) statečně a často úspěšně bojují s režimem o nezávislost. Studenti nedávno zorganizovali ilegální volby studentských unií paralelně k volbám organizovaných režimem. Egyptští liberálové nejsou zdaleka tak odepsaní, jak je někteří s oblibou popisují. První svobodné volby v Egyptě by sice nevyhráli, ale to by ostatně bylo popření historické zkušenosti. Francie za posledních dvě stě deset let prošla dvěma císařstvími, dvěma monarchiemi a pěti republikami.

Západní svět se obává radikálních islamistů, popřípadě nestabilního chaosu, a tak raději upřednostňuje diktátorský režim, který ve své podstatě radikalismus živí a výbuch nestabilního chaosu pouze odkládá na neurčito. Volby v Egyptě teď uzavřely politický ventil mnoha stranám, včetně Muslimského bratrstva, problém ale je, že pára někudy unikat musí.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

kopřík napsal(a):

Při sledování našich médií a aktivit našeho MZV by měl člověk někdy pocit, že jediné nedemokratické či problémové režimy na světě jsou Kuba, Bělorusko, Barma a KLDR.
Tohle je hezké připomenutí, že těch režimů je mnohem, mnohem více.
03. 12. 2010 | 10:25

vlk napsal(a):

Muslimské bratrstvo? Je to to hnutí, které má na svědomí atentát naMubarakova předchůdce Anvara Saddata? To jen abychom si připoměli , kdo je kdo...

a bohužel s e domnívám, že Mubarak klade otázku naprosto relevantně. Totiž , že jeho nic moc režim může být vystřídán jedině a pouze bigotními fundamentalisty. Takže západ má jen dvě špatné volby. karikaturu demorkacie v podání Mubaraků , a to značně zapáchající nebo fanatiky. . U kterých s emůže jen dohadovat o míře jejich fanatismu. při tom je prostě zjevné, že Mubaraci hrají ztracený boj. nemohou a trvalo vyhrát. prohra přijde zcela jistě. A čím déle, tím větší radikálové je vystřídají. Nicméně pustit radikály k moci?
Opět - nic s e tím nevyřeší. Viz Palestina. OOP byla , po svém selhání, nahražena ještě většími fanatisky z Hammasu. a ti teď začínají bojovat o moc s ještě většími radikály z dosud okrajových hnutí. a takhle to bud e fungovat v celém muslimském světě. Přežívajía to doživotně, pouze naprosto ciničtí a barbarští diktátoři typu Saddám nebo Kadáffí. Nebo kompletní diktatury naprosto nelítostného charakteru jako v Iránu. bezvýchodná situace.
03. 12. 2010 | 11:11

liberál napsal(a):

Jen pro upřesnění. Muslimské bratrstvo podporuje teroristické akce v Izraeli a Iráku a nadáve věří v šíření islámu pomocí meče. Takže autor vědomě lže.

http://cs.wikipedia.org/wik...
03. 12. 2010 | 11:14

Občan napsal(a):

Ve srovnání s Egyptem, Izraelem nebo Saudskou Arábií jsou Barma, Bělorusko či Kuba rájem demokracie a blahobytu. Bez ironie!

Zrovna v Bělorusku máme řadu přátel, se kterými se docela pravidelně potkáváme v různých koutech Evropy na zájmových akcích . Takže dobře vědí, jak vypadá život u nás a na západě Evropy.
Kromě toho, že se celkem bez potíží dostávají za hranice (jediný problém je, že musejí být občanským sdružením a své cestování předem zdůvodňovat, ale to je čistě formalita), nahlížejí na své "disidenty" o dost jinak, než na ně nahlížíme my. A nejvíc je pobavilo, když jsme jim v létě vysvětlovali, jak jsou nešťastní, týraní režimem a mají se špatně.
Takže asi takňák...
---------------------------------

Moc hezky jste to, pane Shanaáhu napsal; sám jsem netušil, jak moc jsou si Egypt a Izrael blízké mírou nedemokratičnosti tamních režimů :o) Třeba to alespoň některým lidem otevře oči.

A opětovně smekám před Vaší češtinou!
03. 12. 2010 | 11:17

Občan napsal(a):

Vlku, Vy sice evidentně víte o Blízkém Východě úplný kulový, ale o to květnatěji a plamenněji o tom kulovým musíte psát, co?!
Protože tolik blábolů na jedné hromadě, to je fakt pokoukáníčko :o)))
03. 12. 2010 | 11:21

liberál napsal(a):

Občan:

Pokud vám jako blahobyt připadá že milion lidí žije v chudobě a nemají ani právo vyjádřit názot tak to jste ubožák.
Můžete se tam i s autorem přestěhovat a žít tam uvidíme jak dlouho to vydržíte.

PS: Když je Kuba takovým rájem proč žije 2 miliony Kubánců na Floridě?
03. 12. 2010 | 11:28

Občan napsal(a):

To liberál:

V chudobě? CO JE SKUTEČNÁ chudoba, to Kubánci velice dobře pamatují z doby "demokracie" a vidí hned vedle na Dominice a na Haiti. Bělorusové mají podobný odstrašující vzor v Moldávii a Rumunsku.

Ti šašci na Floridě na tom jsou většinou stejně nebo hůř než na Kubě, ale stejně jako naši ekonomičtí emigranti by to nikdy nepřiznali :o)))) Stačí si vzpomenout, jak dopadl v USA Waldemar Matuška a jako jaká troska se vrátil do ČR.
03. 12. 2010 | 11:36

liberál napsal(a):

Občané:

Ty víš o Kubě prd, stejně jako o Bělorusku a úsudek máš zatěměný rudou demagogii.

"Kuba je v současnosti druhou nejchudší zemí Latinské Ameriky před posledním Haiti"
http://cs.wikipedia.org/wik...

Ti vaši šašci se mají mnohem lépe než na Kubě protože je nikdo neuvězní a můžou se svobodně pohybovat a svobodně si vybrat práci.

Když už tady mácháte Waldemarem Matuškou tak on se do ČR na trvalo nevrátil a zůsal bydlet na Floridě. Proč asi? Protože se mu dařilo dobře a to že se vrátil jako troska to je váš výmysl.
03. 12. 2010 | 11:49

liberál napsal(a):

Občan:

Jinak Rumunsko je na tom ekonomicky lépe než Běloruská diktatura
03. 12. 2010 | 11:50

kulich napsal(a):

to víte že ano občane.vy jako pozorovatel předrevoluční kuby a stavu naší emigrace máte přehled. ale dodal bych, že špatně dopadli především emigranti z časů budování socialismu. nejen u nás.ti předváleční utíkali z kapitalistické bídy a to je rozdíl.a nyní srovnejme osud emigranta matušky, který se nevrátil do časů kapitalismu u nás, s věrným pavlem liškou či medialní hvězdou real-socialismu švorcovou.jinak muslimské bratrstvo by bylo ozdobou všech režimů v islámském světě. určitě by to přispělo k stabilizaci celého světa.
03. 12. 2010 | 11:56

Občan napsal(a):

Libošu, Libošu, Vy to teda matláte...

Jo, a proto jezdí na Kubu studovat medici až z dalekého Japonska, má třikrát nižší dětsku úmrtnost než USA a vůbec to jsou chudinky ubohý zbědovaný. Máte naprostou pravdu...

No, to jo, třeba pracovat jako teráč ve službách CIA, fajn job; akorát Vás nesměj chytit mimo hranice USA :o)))

Ale vrátil se, a jak moc rád. Totálně vypitej a zbědovanej, aby se tu dal trošku dokupy, protože v USA už neměl ani na motel, natožpak na doktory. Hrál tam po tělocvičnách a putykách za večeři a pár panáků starým emigrantům nostalgické písničky, protože pozdě zjistil, že takových, jako je on, se tam po ulicích poflakují tisíce. Pro něho asi docela hořká pilule; zvlášť, když už se nemohl vrátit, protože tu po něm zůstalo trestní stíhání za neplacení alimentů a za obrovský průšvih se zničeným historicky cenným domem na Klárově (vedle hospy u sv. Tomáše).
03. 12. 2010 | 12:01

Občan napsal(a):

Libošu, když čerpáte z takového pramene, jakým je "Čolek v plísni", tak se nemůžete divit, že se dočtete takové perly. A že jich v tom odkazu je :o)))))
03. 12. 2010 | 12:07

Tim napsal(a):

Klasika, USA podporují diktatury po celém světě, je to výhodnější než podporovat demokratické režimy, je z toho víc peněz, ale pro média je třeba poukázat na darebácké státy typu KLDR, Sýrie, Írán a spol. Můžou mi zdejší odborníci říci, v čem je rozdíl mezi egyptskou mubarakovskou diktaturou a třeba barmskou juntou? Proč na ČT vidíme pouze Bělorusko, Kubu, Írán a ne Egypt, Tunisko (Alího režim), Středoafrickou republiku, Kamerun, Honduras, a jiné. Saudská Arábie a Egypt jsou placení koně USA v arabském světě - to jest odpověď.......a Saddám hrál podobnou roli jako Mubarak, řídil neislamistický nacionální diktátorský režim, ale měl tu smůlu, že narozdíl od Egypta měl ropu a nechtěl si do vlády od USA moc kecat
03. 12. 2010 | 12:12

liberál napsal(a):

Občan:

Něco vám o zdravotnictví a školsví Kuby řeknu ale pozor aby jste se s toho nesesypal.

"Kvalita především vyšší péče značně pokulhává a vybavení nemocnic je většinou zcela nedostačující.Značné investice do vzdělání a množství lékařů nejsou vyrovnávány obdobnými investicemi do nemocnic a jejich vybavení. Obyvatelé si tak musí dokupovat i řadu lékařského materiálu na vlastní náklady a tato situace je o to horší pro ty, kdo upadli v nemilost státu. Obecně je lékařů na Kubě nedostatek, nicméně režim je využívá k politickým cílům a „vyváží“ je do vybraných zemí (Guatemala, Bolivie, Venezuela), kde pomáhají léčit především v chudých oblastech. Vývoz na druhou stranu vyvolává následné konflikty s lékařskými organizacemi v těchto zemích, kde se odmítají řídit místně platnými normami. Tito státem exportovaní lékaři navíc citelně chybí ve vlastních kubánských nemocnicích, přičemž existují nemocnice, ze kterých odešla téměř polovina lékařů do zahraničí"

Vudělání:
Alfabetizace však byla úspěšná již před nástupem masové školící kampaně Fidela Castra a za Batisty dosahovala téměř 80%.
Úroveň dalšího vzdělání je však nízká, školy trpí horší vybaveností a výuka je zcela ovládána propagandou vládnoucí strany. Studentům je znemožněn přístup k odborné literatuře i beletrii i k jiným světovým názorům, jsou nuceni do členství v ideologicky organizovaných mládežnických organizací a jejich další uplatnění je politicky podmiňováno".

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wik...
03. 12. 2010 | 12:28

vlk napsal(a):

Občan
repliku na mou adresu považuji za duševní průjem. Nic víc.
Můžete to zkusit znovu a lépe. Doložit, kde se pletu. Pak spolu můžem eventuálně diskutovat. Na ty co musí s náhlou duševní potřebou na veřejnost nereaguji.
03. 12. 2010 | 12:39

Tenco napsal(a):

...s tou párou možná...
...s cíli ?...http://en.wikipedia.org/wik...

"...The Holy Land Foundation trial has led to the release as evidence of several documents on the Muslim Brotherhood. One of these documents, dated in 1991, explains that the goal of the Muslim Brotherhood in the U.S. is “settlement”, defined by the author as a form of jihad aimed at destroying Western civilization from within and allowing for the victory of Islam over other religions..."

...snad ta pára ... anebo příliš utažený šroub...
03. 12. 2010 | 13:01

Saasa napsal(a):

Well written, bro!
03. 12. 2010 | 13:15

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden příspěvek obsahující hrubou nadávku ("blbec"), neboť tyto jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
03. 12. 2010 | 13:23

Čochtan napsal(a):

Stejskale,
blbec není hrubá nadávka, ale označení slaboduchého diskutéra, jehož mrňavá inteligence mu nedovolí vidět rozdíl mezi Egyptem a Israelem.
03. 12. 2010 | 13:33

stejskal napsal(a):

Rozumím, pane Čochtane,

nic to ovšem nemění na tom, že příspěvky, které se budou druhého jen snažit nějakým způsobem hrubě urazit, zde budu i nadále mazat.

Ne kvůli Vám, ne kvůli uráženému, ne kvůli sobě, ale proto, aby se zde dalo ještě nějaký čas aspoň trochu diskutovat (ale to už jsem Vám tuším párkrát psal).

Libor Stejskal
03. 12. 2010 | 13:37

Občan napsal(a):

Liberále, jestli se nezmůžete na lepší pramen informací, než je jeden článek na wikipedii, notabene ještě od profláknutého "Čolka v plísni", tak Vás mohu jen politovat.
Ale co, proč se zbytečbě namáhat. Kdo chce VĚDĚT, najde si, zjistí a ví, kdo ne, vezme zavděk propagandou.
Hezký víkend přeju...
03. 12. 2010 | 14:12

Občan napsal(a):

vlk napsal(a):
"Občan
repliku na mou adresu považuji za duševní průjem. Nic víc.
Můžete to zkusit znovu a lépe. Doložit, kde se pletu. Pak spolu můžem eventuálně diskutovat. Na ty co musí s náhlou duševní potřebou na veřejnost nereaguji.
03.12.2010 12:39:02"

Kdepak, to je lupen toaleťáku, ale zdá se, že Váš výměšek jím prosákl. No co, v životě se stanou horší věci :o))
03. 12. 2010 | 14:16

Tenco napsal(a):

Občan ad "liberál alias Bc Martin"

http://en.wikipedia.org/wik...

Turismus za zdravotní péčí
"...Most patients are from Latin America, Europe and Canada, and a growing number of Americans also are coming. Cuba also successfully exports many medical products, such as vaccines..."

Občane, klid. V případě liberála to chce klid.
/a teplo, tekutiny, tabletky../

P.S. Nikde není nic ideální. Ale málokde je všecko špatné.
03. 12. 2010 | 14:31

Občan napsal(a):

Jo, v pohodě, znám mnohem horší případy :o))
Zrovna jsem si udělal černý čaj s višňovou příchutí, ale bohužel si do něj nesmím dát rum, to by byl ještě lepší...
03. 12. 2010 | 14:47

liberál napsal(a):

Občan:

Zatím tady jen typrohlašuješ že Kuba,Barma a Bělorusko jsou rájem aniž by jsi to podložil jakýmkoliv důkazem.
Říkáte že na Kubu chodí studovat medici až z Japonska (o tom pochybuji, při jejich nízké úrovni zdravotnictví) a nepodkládáte to žádnými důkazy.
Jaký je váš zdroj Haló noviny?
03. 12. 2010 | 14:57

liberál napsal(a):

Tenco:

To nic neříká o úrovni místního zdravornictví zatímco tohle z úplně stejného zdroje ano

Medical professionals are not paid high salaries by international standards. In 2002 the mean monthly salary was 261 pesos, 1.5 times the national mean.[51] A doctor’s salary in the late 1990s was equivalent to about US$15–20 per month in purchasing power. Therefore, some prefer to work in different occupations, for example in the lucrative tourist industry where earnings can be much higher.[17] as

Vybíráte si úmyslně jen části které se vám hodí.
03. 12. 2010 | 15:02

vlk napsal(a):

Stejskal +Čochtan
podporuji plně Čochtana . Pokud jde o nick Občan, skutečně nešlo o nadávku nýbrž o přesné pojmenování stavu.

Občane ,
zdá s e že nechápeš ve své průjmovitosti vůbec nic. Řeč byla o tobě , nikoli o mně. Zkus někd y skutečně něco jako argument. Ale to bys musel mít tušení, co ten výraz znamená.
03. 12. 2010 | 15:10

hoven napsal(a):

to je hruza,
egyptská vláda zametla s islamskýma fanatikama , kteří mají mimo jiné na svědomí zmasakrování 50 švýcarských turistů u luxoru. to by teda rozhodně neměl západ nechat jenom tak.....navrhuju pozvat muslimský bratrstvo k nám a postavit jim tady velkou mešitu.
03. 12. 2010 | 15:22

liberál napsal(a):

Otázka pro rudé mozky z VUMLU Občana a Teneca:

Pokud má nějaký stát vysoký počet doktorů na obyvatele, ale nízkou vybavenost nemocnic a nízký plat doktorů tak, že raději odcházejí do turismu znamená to, že jejich zdravotnictví je na vysoké úrovni?

To když budu mít 9 doktorů na 10 lidí, kteří budou mít jen skalpel a budu jim platit 1 KČ za měsíc určitě vyléčí hodně lidí.
03. 12. 2010 | 15:36

Tenco napsal(a):

libarál
Možná, že tím výrustkem na hlavě, kterému říkáte zcela nekriticky mozek, ohromíte nějakou podobnou bytůstku z vyžírkovských organizací typu LI, ale zde brečíte na na nesprávném hrobě, liberále alias Bc Matine.

Dal jsem Vám odkaz.
Pilně studujte, možná že Vám za čas výrustek nabobtná.

Ale dejte pozor, ať nepraskne.
Toho hnisu kolem - jen uvažte !
Kdo by to měl uklízet - Kubánští doktoři ?
Těm jste zcela lhostejný.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/...

Bacha, ať nezdinosaurujete !
To by pak ten výrustek nezvládl ani vegatativní pochody, jako je např. vyměšování.
Což by bylo, jistě uznáte sám, krajně nevhodné a nespolečenské.

:---()
03. 12. 2010 | 15:45

Rudohnědý muslimofilní vlkodlak Stan napsal(a):

Palec nahoru pro autora. To, že se diskuse sveze k nesouvisejícím věcem, jako je úroveň lékařské péče na Kubě, životní úroveň v Bělorusku, či IQ úroveň jednotlivých diskutujících, se dalo celkem čekat.

Meritum článku je toto - v Egyptě proběhly neregulérní volby. A na Západě po tom neštěkl ani pes. Žádné demonstrace, žádné klece na Václaváku, žádné embargo, žádné bombardování za záchranu ubohých Egypťanů od krvavého diktátora. Vždyť je tam tak báječná a levná dovolená - a navíc jsou to "naši lumpové".

Přeji pěkný, neoliberální, opasky utahující víkend všem, a zvláště těm, kteří se mnou vášnivě nesouhlasí.
03. 12. 2010 | 16:28

liberál napsal(a):

Rudohnědý muslimofilní vlkodlak Stan:

Pokud máte možnost si vybrat ze dvou zel vyberete logicky to menší.
Muslimské bratrstvo tak vychvalované autorem je odnož radikálního Hamásu, který zabijí civilisty. To ovšem autorovi nevadí protože sám je Palestinec a proto vybuchování žen a dětí je správné když jsou to
1) Izraelci
2) Zlý západní demokraté kteří mají tu drzost bránit se muslimským teroristům.
03. 12. 2010 | 16:37

liberál napsal(a):

Tenco:

Používejte mozek. Když pošlu 9 doktorů školit na Kubu tak to neznamená že mají skvělé zdravotnictví. Víte kolik je v USA doktorů. Několik tisíc a tohle je jen zlomek.
Zase nic zkuste ze své rudé hlavy vypotit něco lepšího.
03. 12. 2010 | 16:40

ujo napsal(a):

pro liberála:
Koukám, že s těmi doktory na Kubě je tak trochu podobné jako u nás po 20 letech budování toho správného , jedině možného světa
03. 12. 2010 | 16:51

Sadi Shanaah napsal(a):

Hoven

Masakr v Luxoru byl spachan skupinou Gamaa al-Islamia, ne Muslimskym bratrstvem. Abyste me pochopil, nesnazim se tu vykreslit pozitvni obraz MB, ale nadhodit otazku, zda jejich odriznuti od politiky nebude mit za nasledek to, ze jeho clenove a stoupenci zahodi strategii prosazovani svych ideji nenasilnou politicko-socialni cestou a nevygeneruje se mezi nimi nejaka radikalni skupina, prave jako Gamaa al-Islamia.
03. 12. 2010 | 16:54

Stan napsal(a):

Ó, Sophiina volba: Liberál si vybírá mezi svobodnými volbami a diktaturou. Ve svobodných volbách by totiž náš liberální diktátor prohrál s prý ještě horším neliberálním diktátorem.

Tak nevím, není lepší být Rudohnědým muslimofilním vlkodlakem než liberálem?
03. 12. 2010 | 16:55

Tenco napsal(a):

liberál
Přečtěte si, kdo to vypotil.
A až zjistíte, že trpíte samomluvou, tak si posypte ten výrustek popelem.
Možná, že je přehřátý. :))

Říká se tomu také stihomam.
:((

Nějak se Vám ten libaralismus posírá.
Stal se zněj štěkot čubičky o kterou nikdo nemá zájem.

:((

A pokud nemáte co říct k blogu /hmm - ve Vašem případě nic nového pod Sluncem/, neměl byste svým hafáním vstupovat do debaty cizích, dospělých osob.
Mohli by Vás nakopnout do toho výrustku a už se pak ani nevykadíte.
:))
03. 12. 2010 | 16:56

Tenco napsal(a):

Sadi Shanah
Tak to pochopil i já. To přirovnání k páře sedí.
Masaryk kdysi řekl, že raději komunisty v parlamentě , než v ulicích.

Mějte se.

P.S. Víte, někteří militantní liberálové jsou z nulového dopadu těch svých salónních výpotků už tak frustrováni, že nevidí a neslyší. Černá, bílá, modrá, oranžová, muslim, křesťan, bum, bác...
Leze jim to na výrustky. :((
03. 12. 2010 | 17:00

liberál napsal(a):

Tenco:

Ty komosolče ty tvoje kecy jsou k smíchu stejně jako vy sám. Vy tady nic nového k tématu nepřináíte jen drby typu Rudé právo. Pochybuji že vám je víc jak 15. Takže jdi se podívej na večerníček a pak spát ať se z tědlech nesmyslů vyspíš.
03. 12. 2010 | 17:06

liberál napsal(a):

Stan:

Pokud by se k moci dostalo Muslimské bratrstvo tak demokracii automaticky zruší a zavede právo šaríja a každého kdo bude proti popraví. Mubarak alespoň nepopravuje lidi.

PS: Pochybuju že Mubarak je liberální.
03. 12. 2010 | 17:09

liberál napsal(a):

ujo:

naše zdravotnictí je na tom mnohem líp než kubánské. U nás nemají lékaři tak mizerné platy jako tam a naše nemocnice jsou lépe vybaveny.
03. 12. 2010 | 17:13

Petr z Tábora napsal(a):

Pane autore, máte i nemáte pravdu. Režim pana Mubaraka není demokratický v západním slova smyslu. Jedinou alternativou k němu je Muslimské bratrstvo, které by po vítězství zavedlo náboženskou diktaturu a na demokracii by si ani nehrálo.
Mimochodem, tou charakteristikou Muslimského bratrstva jste úplně mimo realitu a už Vás nepovažuji za objektivního diskutéra. Každý můžeme mít různé názory, můžete být třeba i jejich sympatizant, ale vždy musíme respektovat fakta.
03. 12. 2010 | 17:26

Tenco napsal(a):

liberál
Ha, ha, ha... :))
Řekni taťkovi s mamkou, že se ti docela samotnému dnes podařilo rozesmát jednoho úplně cizího dospělého pána. :))
Možná dostaneš nějaký pamlsek. :))
03. 12. 2010 | 17:32

hoven napsal(a):

shanaah,
do jistý míry souhlasim, ta represe ze strany egyptskýho státu nahání muslimskýmu bratrstvu akorát další příznivce. mubarak ten problem neřeší, pouze odsouvá. ale nemyslim si,že by se v tom měl angažovat západ. pokud by v egytpě vládlo muslimský bratrstvo, měli bysme o problem navíc. zřejmě by se válka proti teroru rozšířila i na egypt. ono k tomu v tom egytpě stejně jednou dojde. ale myslim si, že ted neni pro to nejvhodnější doba. další časovaná bomba je alžír a saudská arábie. paradoxně řešení spočívá v tom, pustit tam ty radikáli k moci jako např. v gaze nebo iránu. ona se jim začne generovat opozice uvnitř těch muslimských společností. to je podle mě cesta .
03. 12. 2010 | 17:40

Stan napsal(a):

Liberále, jestli jste se ani po mém posledním příspěvku nechytil za nos a nepochopil, tak není o čem diskutovat. Lidem jako Vy se totiž podařilo úplně zprofanovat slova jako liberalismus, svoboda, demokracie, lidská práva, tolerance, reformy. Liberalismus v tomto novém pojetí totiž znamená svobodu pouze pro liberály, demokracii jen pro vyvolené, lidská práva jen pro ty, kdo si je mohou zaplatit, toleranci jen těch správných a konformních názorů a "reformy", které jsou výhodné jen pro horních deset tisíc a nadnárodní korporace. Pro všechny ostatní je tu svoboda nechat se svobodně a bez remcání vykořisťovat od "liberálů".

Čím to je, že poslední dobou nosí všichni "liberálové" hnědé trenýrky?
03. 12. 2010 | 17:48

pgjed napsal(a):

Vážený pane Šádí Shanaáhu,

Není náhodou ono Muslimské bratrstvo, za které se tady tak berete, právě tou organizací, která v Egyptě organizuje útoky a násilí proti koptským křesťanům, jejichž historie v Egyptě je o hezkých pár křížků delší, než historie Muslimů? A není to náhodou právě tentýž spolek, který blokuje výstavbu křesťanských kostelů i tam, kde byly muslimy zbořeny a který proti protestujícím křesťanům posílá místní policii s obušky a slzným plynem?...

A když tak naříkáte nad uzurpací moci Mubarakovci, kde je podíl křesťanů, kterých je v Egyptě stále cca 10% na té moci a veřejné správě?
03. 12. 2010 | 17:54

Čochtan napsal(a):

Sadi Shanaah,
Gamaa al-Islamia, nebo Muslimsky bratrstvo, pro nás Evropany je to vsjó rovnó. Muslim jako muslim. Teď se tváři jako normální člověk, a zítra vletí letadlem do Hradčan. Ata byl taky "normální" student elektrotechniky v Hamburku. Se spolužáky chlastal pivo, jebal zblblé Němky, prostě normální student. A ze dne na den ....

Kdepak pane Shanaah, .... muslim nemůže být normální člověk. Někdo, kdo věří koránu je nebezpečí. Potenciální nebezpečí. My Evropani to musíme vědět, konečně bojujeme s islámem už 1300 let, můj pradědek taky do těch psů muslimskejch střílel, léta Páně 1683 z vídeňských hradeb.

Žádný islám v Evropě !
03. 12. 2010 | 17:57

Tenco napsal(a):

Stan
"Čím to je, že poslední dobou nosí všichni "liberálové" hnědé trenýrky?"
Visí po celý den na netu a nemají tak na prací prášek. :((

No a kromě toho se jim často přehřeje ten výrustek a neovládají už tak ani vegetativní nervstvo. :((
Hodně jich pak jen vyměnilo Židy za muslimy či komunisty a mají stejné jasno jak kdysi jejich fotři a dědci. :((

http://www.youtube.com/watc...

P.S. Skuteční liberálové prominou. Těch, stejně jako skutečných konzervativců se to samozřejmě ani zblízka, ani zdaleka netýká. :))
03. 12. 2010 | 18:06

Sadi Shanaah napsal(a):

hoven a pojed

Nemyslim si, ze by byla "Valka proti teroru" rozsirena na Egypt a nevidim k tomu duvod. Musite opravdu rozlisovat mezi teroristy a konzervativnim (co se tyce hodnot) politickym hnutim. Je mozne, ze se toto hnuti po teoretickem uchopeni moci bude snazit premenit Egypt na teokracii, ale mozna, ze taky ne (nebo k tomu spis nebude mit dostatek sily a armada bude pravidelne intervenovat, jako v Turecku - na armadu zase ma vliv USA skrze nekolika miliardovou vojenskou pomoc).

Pojed: MB se v soucasnosti snazi ziskat volice z rad Koptu tim, ze dava koptske kandidaty na kandidatku a snazi se Kopty zapsat mezi sve cleny. To koptska cirkev rezolutne odmita. Sektarske nasili je pachano predevsim na jihu mezi nevzdelanymi lidmi, casto na zaklade falesnych zprav o znasilneni, zneucteni apod. Staveni kostelu brani Mubarakuv rezim ze strachu, ze ztrati islamsky kredit. Toho by se MB obavat nemuselo, protoze oni ten kredit momentalne ztelesnuji. Pokud by byli u moci, predpokladam, ze by Koptove meli podobne, postaveni, pokud by se smirili s roli "tolerovaneho" nabozenstvi, jemuz vyklad islamu z dilny MB vymezi jasna pravidla hry. Ty samozrejme, souhlasim, nebudou plnohodnotne, coz je koneckoncu i soucasna situace. Osobne doufam v liberalne demokraticky rezim, ve kterem budou Koptove a dalsi nabozenske a jine minority ve vsech ohledech rovnopravni s majoritni populaci.
03. 12. 2010 | 18:28

Admirál napsal(a):

Liberál - "Když pošlu 9 doktorů školit na Kubu tak to neznamená že mají skvělé zdravotnictví".

Ano, to vskutku nevypovídá přímo o úrovni zdravotnictví, ale o úrovni školství.

Snažte se lépe logicky stavět věty.
03. 12. 2010 | 18:34

hoven napsal(a):

shanaah,
nemusí být nutně teroristi, v každym případě budou ale teroristy podporovat. přinejmenšim hamas. pokud by do gazy začaly přes egypt proudit zbraně, máme tu další válku. a i kdyby žádný teroristy nepodoporovali, což je nepravděpodobný, tak by s naprostou jistotou došlo k dalšímu zhoršení postavení žen v egyptě, který už je i tak špatný. takže skutečně nevidím žádnej důvod, proč by měl západ podporovat islamský konzervativní síly. jejich ideologie mi připomíná nacismus. antisemitismus, homofobie, násilí (hlavně vuči ženám), a absolutní kontrola společnosti.
03. 12. 2010 | 20:25

liberál napsal(a):

Stan a Teneco:

Vy ani nevíte co to liberalismus je a pletete si ho se sociální demokracii. Mnoho lidí se dnes snaží tuto ideologii přivlastnit socialistickému rovnostářství.
Ve skutečnosti byly v 18.století i dnes znaky liberalismu tyto.

1) Individualismus
Jednotlivec je důležitější než jakákoliv sociální skupita nebo kolektiv

2) Svoboda
Je ústřední hodnotou a liberalismus jí dává přednost před rovností

3)Rozum
Liberálové věří že struktura světa je racionální a že lidský rozum jí dokáže odhalit

4) Tolerance
Je zárukou svobody jednostlivce

Jelikož však jednotlivci nemají stejné nadání a nejsou ochotní stejně pracovat, liberálové neprosazují sociální rovnost ale spíš rovnost příležitostí(stejnou startovní čáru).
Liberálové se staví za princip meritokracie (vlády podle zásluh)

Zdroj: Andew Heywood, Politologie
03. 12. 2010 | 20:43

Admirál napsal(a):

Liberál - to teda máte špatné zdtroje.

Měl by jste se zamyslet, zda vaše "zdroje" se dají považovat za liberální.

To spíš vypadá na "hnědé trnýrky".
03. 12. 2010 | 21:50

Tim napsal(a):

hovene:

a proč ne? Vždyť už Západ podporuje konzervativní síly v Saudské Arábii, kde je nejtvrdší verze islámu - wahabismus a ta země získává ohromné zbrojní zakázky z USA. Ovšem je tu jedná velká odlišnost. Saudská Arábie je největší ropná velmoc a od ropné krize 1973 se snaží hrát na pozici velmoci. Mimochodem USA podporovaly konzervativní režimy typu Íránu za Pahlavího, Egypta za Sadáta či Jordánsko již od 70. let. Konzervativní režimy k Arábii prostě patří a žádná markantní změna proti Mubarakově diktatuře by to nebylo, akorát by bylo více politické svobody a řádné volby - islámské strany prostě v zemi, kde je přes 90 % muslimů prostě vždycky zvítězí, spíše je potřeba, aby mezi nimi byl výběr od fundamentalistů po progresivní (levicové) směry. Vždyť i komunisté v Afghánistánu se hlásili k islámu
03. 12. 2010 | 22:04

Tenco napsal(a):

1) Individualismus
Jednotlivec je důležitější než jakákoliv sociální skupita nebo kolektiv

Je Hitler nebo Eichmann důležitější než Židi?

2) Svoboda
Je ústřední hodnotou a liberalismus jí dává přednost před rovností

Je svoboda důležitější než rovnost před zákonem ? Jsou tradice Západu důležitější než svoboda /islám vs křesťanství např,/

3)Rozum
Liberálové věří že struktura světa je racionální a že lidský rozum jí dokáže odhalit

Co je racionální pro Bakalu, může být pro daňového poplatníka iracionální.

4) Tolerance
Je zárukou svobody jednostlivce

/měli by být tedy islamisti i se svými burkami např. tolerováni ?)

Pojmy jsou většinou dojmy.
Až v nich přestanete přemýšlet i Vy, pookřejete. Na duchu i na těle.

S Vaší nálepkou pak jděte do řiti.
Já sám sebe spíše pasuji na liberálního konzervativce.
Ale moje vnímání světa nevychází z definic vyžírkovských organizací typu LI.
Naslouchám lidem, jejich životním příběhům a snažím se vžda vidět konkrétní lidi, v konkrétních situacích, v konkrétním prostředí, v konkrétních vztazích. O konkrétní kvalitě a konkrátním stavu .
Pravda, občas si dělám srandu.
Ale bez toho nejde žít.

Konec, zvonec, pohádky o pojmech je konec.
03. 12. 2010 | 22:33

Tenco napsal(a):

příspěvek ad liberál a jeho kydy o socialistickém pojetí liberalismu
03. 12. 2010 | 22:34

Čochtan napsal(a):

Liberále,
to zní dobře. Rozumně. To bych mohl podepsat.
03. 12. 2010 | 23:06

liberál napsal(a):

Admirál

Tento zdroj je od světově uznávaného politologa a jestli si myslíte že víte víc než on tak napište co je liberalismus.

Teneco
1)Je Hitler nebo Eichmann důležitější než Židi?

Tohle muže napsat jen úplný trotl. Tento znak byl myšlen tak že práva jednotlivce nemůžou být potlačena ve prospěch většiny a né že je někdo důležitější.

2) Opět jste to nepochopil. Liberálové uznávají rovnost před zákonem ale neuznávají sociální rovnost

3)To bylo myšleno tak že vše se dá vysvětlit racionálně a né způsobem že na vše odpovíme to udělal Bůh.

4)Tolerance je že nebudeme šířit rasovou nesnášenlivost. Jinak pokud přijedeš do nějaké země tak tak jsi můžeš nechat svoje zvyky,pokud to není v rozporu s lidskými právy (což burka jako symbol útisku a podřazenosti žen je)
03. 12. 2010 | 23:13

Tenco napsal(a):

liberál
Libaralismus je vnímané, přijímané, svým žitím a konáním potvrzované omezení svobody jednotlivce ve prospěch tradičních hodnot, ke kterým má společnost i jedinci autentický, loajální vztah.
Konkrétně vyjádřený.

Slepil jsem to z kule.

Tak se do mě pusťte, milý liberále.

A až zase něco někde opíšete, tak se nad tím aspoň trochu zamyslete, trotle.

Zjednodušující poučky si pak strčte za svůj výrustek.

Nudí mě. Jednoznačně definovat totiž , jak vidno, nelze ani lidskou blbost.

Dobrou noc.
03. 12. 2010 | 23:58

hoven napsal(a):

tim,
tak arabové se narodili na ropě, kterou potřebujem. kdyby nemeli ropu , žijou ve větší špíně a chudobě než černoši v africe podle svych středověkých zakonů a nikoho by nezajímali. souhlasim, že za všim je ta ropa.
04. 12. 2010 | 00:24

liberál napsal(a):

Tenco:

To jste popsal spíš konzervatismus. Ten vyznává tradiční hodnoty.
04. 12. 2010 | 00:42

vlk napsal(a):

helemse v čempak asi nám Stan vylezl ze své díry, Má na sobě dneska uniformu Lidových milicí, nebo hnědou košilku a nebo snad burnus?
Že zas e rozdává moudra. Jakpak je a si dneska aktuální pozdrav na Obludáriu? Čest? Sieg? Nebo Allah Akbar?
Onoje to vlastně jedno. není totiž nad to, když lekc ez d emorkacie dává komouš , hněd nebo obdovovatel muslimských fanatiků. Taková demorkacie má, v každém případě grády... Zejména pro ty, co s e v ní úplně necítí úplně nejlíp. Ovšem Stan ví, jak je to správně v Egyptě. On to ví. A kdo to tam dělá špatně. Normální člověk sipokládá jednoduchu otázku je to v egyptě už aspoň z 15% tak špatné jako v Iránu?
04. 12. 2010 | 12:03

Tenco napsal(a):

liberál
Bez uznání tradičních hodnot a ztotožnění se s nimi se liberalismus zákonitě promění ve společenské experimenty, končící tu realsocialismem, tu korporátním fašismem tu patronátním kapitalismem.

Tradicí, zvykem, řádem... rozumím Mnémosyné, která vládne 9 můzám.
Ideálem je pak atéňan - stupeň 9 - nejvyšší stupeň vědění, který každému číslu do 999 zná přiřadit čtyři odpovídající verbální, pojmové významy a umí být hluchý.
Ten pak myslí i jedná liberálně způsobem vegetativním, protože se jej pitomé žvásty, napapouškované kdesi v Liberálním Institutu a donekonečna stále opakované na blozích aktualne.cz vůbec nemohou dotknout, natož aby cítil potřebu je uchopit.

P.S. Jakýsi indiánský náčelník kdysi prohlásil, že "živá voda se dá pít z různých pohárů a náš pohár není rozbitý".
Zamyslete se nad tím, až v neděli půjdete na mši do supermarketu. :((
04. 12. 2010 | 13:55

Stan napsal(a):

Vlku, já to mám dnes podle poslední módy - červený trenýrky s hnědým dovnitř, na to arabský spodky a navrch uniformu Lidových milicí.

Spokojen?

A co ty? Tipoval bych, že dneska to bude něco placatého oranžového na hlavě, hnědo v palici, na vypracovaném těle skvěle padnoucí a elegantní banksterský smoking...

Pozdravuj přítele Paroubka, a nezapomeň mu vyřídit, že po nocích nemohu spát závistí, jaká to blogerská esa, vyškolená v "rudohnědém Obludáriu", u něj získala útočiště.

Liberále, miluju všechny ty verbální zastánce svobody Vašeho druhu, kteří při definici liberalismu začnou tím, že liberalismus preferuje individuum před společností. A zapomene říci, že se v jeho pojetí jedná o preferenci jednoho jediného individua, tedy onoho konkrétního hlasatele liberalismu. Takto pojato to ovšem není liberalismus (s úctou k menšinám, tolerancí k jiným názorům a prosazováním bezvýhradné rovnosti před zákonem, včetně Vámi zpochybňovaného práva na svobodné volby), ale čistý egoismus, který dotažen do důsledků vede k fašistické totalitě, kdy individuum vůdce je nadřazeno nad společnost, tedy k naprostému popření všech liberálních zásad. Liberalismus bez vlády zákona a úcty k zákonům, bez vzájemného respektu, agresivní liberalismus, který se snaží vnucovat své koncepty jinak založeným kulturám, nakonec dochází do té Biafry ducha, kterou tady předvádíte, když obhajujete egyptskou prozápadní diktaturu, a kterou nám předvádějí též naši současní vládci, když nám tady pod liberálními hesly utahují šrouby své zkorumpované "neoliberální" kleptokracie.
04. 12. 2010 | 15:02

Honza999 napsal(a):

liberál

Chudáci na Kubě si musí kupovat léky... Zajímavé ovšem je, že lék (ten samý lék, od stejného výrobce, stejné balení) stojící v USA $ 230 si Kubánec koupí v lékárně v přepočtu na dolary za 60-70 CENTŮ!

A nechte už té Wikipedie.. To je skoro takové "kapitalistické Rudé Právo". Ale opravdu jen skoro - v Rudém Právu bylo víc pravdivých informací. Některé sice schované mezi řádky, ale byly tam. Na Wikipedii lze nalézt pravdivé informace leda tak z oboru vědy a techniky. Jakmile je téma jen trochu politizovatelné, tak zlaté Rudé Právo..

A dále...

"práva jednotlivce nemůžou být potlačena ve prospěch většiny"

At tento znak myslíte jak chcete, praxe je taková, že prospěch většiny je potlačován ve jméně práv jednotlivce. Vy nechápete, že "prospěch většiny" je naplnění součtu práv jedinců v oné většině obsažených? Práva jednotlivce právě MUSÍ být potlačena ve prospěch většiny. Je to v součtu menší potlačení práv, než když "právo" jednoho jednotlivce potlačí daleko větší počet práv ostatních jednotlivců jen proto, že jsou slabší a chudí a nemají k prosazování svých práv dostatek prostředků. To, že někdo namá na prosazení svých práv dostatek prostředků neznamená, že ta práva ztrácí.
04. 12. 2010 | 23:03

Pavel Kuča napsal(a):

Pane Shanaáh, napíšete prosím něco o tom, co se děje v Egyptě teď, tj po vánočním výbuchu a hlavně po vypuknutí Jasmínové revoluce v Tunisku?
18. 01. 2011 | 09:43

Independent napsal(a):

Shadi Shannah

pane Shannah, mate zpravy z egyptskych univerzit? Vzemi korupci prolezle do morku kosti pozaduji studenti odstoupeni dekanu, kterych pravdepodobne jedine zasluhy zacinaji a konci u toho, ze jsou detmi otcu na nejvyssich postech - studenti pozaduji, aby byl dekan na sve misto volen. V tom studenty samozrejme podporuji jejich profesori.
Ale dekani stejne jako Kaddafi nikam odchazet nehodlaji a nabizeji pry jako alternativu uzavreni univerzit pokud se studenti nevzdaji svych pozadavku a sporadane nezasednou do lavic.
16. 03. 2011 | 22:43

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy