Střet časovostí

08. 04. 2011 | 08:32
Přečteno 4375 krát
Několikahodinové vyslýchání na téma, jak funguje internet a Facebook, tak popsal Al-Džazíře své zážitky jeden ze zatčených bahrajnských aktivistů. Hlubokou propast mezi režimem a mladou arabskou generací vzdělané střední třídy, která stála u zrodu arabských revolt, lze označit jako střet časovostí. Mládež žije v budoucnosti, zatímco diktátorská elita se v přítomnosti udržuje prostředky minulosti. Střet časovostí se ale často odráží i v české analýze událostí na Blízkém východě.

Stejně jako Mubárak nebo Bin Alí, ani typický český expert na arabský region z řad starší generace by nedokázal obstojně vysvětlit, co je Facebook. Takový člověk byl formován studenou válkou, pracoval v kontextu komunistického režimu, na arabském území pobýval před třiceti lety a udržuje přátelské vztahy s arabskými kolegy na výplatní pásce represivních režimů. Naprosto přirozeně se tedy stává, že ve své analýze vytěsní věci, kterým nerozumí, a zaměří se na věci, kterým rozumí. Na armádu, na pučisty, na konspirátory, na Írán, na islamisty, na kmeny a na sektářské rozdělení. Metodou pro vysvětlení revolučních událostí je hledání konspiračního centra, loutkáře, který tahá za nitky. A je pro něj obtížné, stejně jako pro vyšetřovatele onoho bahrajnského aktivisty, vstřebat realitu decentralizované, síťové a nehierarchální formy organizace současných protestů.

Obsese v hledání historických paralel je dalším znakem pro bezpečný útěk do dobře zmapovaných končin. Revoluční Írán, Libanon v občanské válce, Irák pod bezletovou zónou, Irák po invazi koaličních vojsk, kmenové Somálsko, koloniální Libye, krvavý Alžír. Dochází k internalizaci názorů arabských kontaktů, prorežimních i protirežimních, ale podobně odtržených od mladé generace. Možná i k promítnutí vlastních pocitů z československé „unesené“ revoluce. Výsledná analýza je o poznání cyničtější ve svých východiscích a skeptičtější ve svých předpovědích než úvahy mladších lidí zabývajících se stejným regionem. Ti druzí jsou proto často označeni za naivní idealisty, zatímco ti první se opírají o implicitní autoritu letitých zkušeností.

Samozřejmě že si je autor tohoto textu vědom zobecnění, kterého se dopouští generačním rozlišováním mezi českými komentátory a analytiky arabského světa. Nicméně se domnívá, že mladší generace obecně inklinuje k větší vnímavosti výsledků velkých sociálních, kulturních a ekonomických změn, které posledních několik let transformují arabskou společnost. Způsobené zejména procesem urbanizace, masového vzdělávání a globalizace, tyto změny vyústily v relativně větší individualizaci, emancipaci a radikalizaci (tváří v tvář tradičnímu sociálnímu řádu) mladé arabské generace. Netrpělivost, neochota ke kompromisu s represivní silou, drzá odvaha mluvit přímo a kriticky, nadbytek mobilizační energie a lehkomyslné riskování vlastního života pro stanovené ideály - to jsou charakteristiky mladé generace, platné pro každou společnost. A byla to právě tato mladá generace, která protesty vyvolala a vedla, významně podpořena moderními nástroji okamžitého sdílení emocí a surového zobrazení nahé pravdy.

Během pouhých několika týdnů se rebelující tuniské a egyptské mládeži podařilo vypudit diktátora, znemožnit dědičnost prezidentského úřadu, převrátit ústavní pořádek ve prospěch politické plurality a dosáhnout odstoupení loutkové vlády. Bezprecedentní historický úspěch jejich spontánního hnutí nezmenší ani role armády, odborů, zavedené politické opozice nebo zákulisního zahraničního tlaku, které na něm jistě měly svůj podíl. Jednoduše proto, že všichni jmenovaní měli co dělat, aby s událostmi udrželi krok a jejich aktivity byly čistě reakční.

Navzdory všemu cynismu a skepsi je jedna věc jistá. Egypt, zrcadlo arabského světa, už nikdy nebude stejný jako předtím. Hledání historických paralel je zbytečné. Generace z Tahríru, která osmnáct dní bok po boku demonstrovala, krvácela, spala, jedla, zpívala, tančila, vymýšlela vtipy, účastnila se svateb a modliteb, skládala básně, natáčela rapové videoklipy, ošetřovala raněné, oplakávala mrtvé, povzbuzovala zastrašené, neúnavně tweetovala do světa a nakonec zorganizovala velký úklid náměstí, vytvořila nesmírně silnou sdílenou zkušenost. Duch Tahríru, byť ten název není především pro Tunisany úplně férový, prostupuje a vyplňuje novou generaci Arabů a Arabek od Rabatu po Bagdád, od Damašku po Saná. Začíná nová hra, které se stará garda zoufale snaží vtisknout taková pravidla, aby jí to celé ještě dávalo smysl.

Psáno pro Lidové noviny

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Franta Adamec z vinohradu napsal(a):

Mládež žije v budoucnosti, zatímco zkorumpovaná diktátorská elita lidského kapitálu Marxe a Engelse v ČR se v přítomnosti udržuje prostředky minulosti.

V USA jsou levicaci militantni demokratate, v CR jsou demokrate ODS, CSSD, VV, TOP 09 zkorumovani ex/komunisti ve statni sprave, zkorumpovana justicni, policejni a vojenska mafie vladne CR.
08. 04. 2011 | 09:04

hovorka11 napsal(a):

Franta Adamec z vinohradu:
Je to asi tak, až na to, že kdo chce krást a podvádět se snaží dostat k moci a beztrestnosti a to se našim politikům zcela podařilo. ODS v tom sice hraje "ideový prim", ale Marx, Engels, tržní hospodářství, boj "proti islamismu", boj "proti rozkrádání" a ostatní návnady jsou pouze nedůležitou mlhou zločineckých struktur které to zamlžení musí vytvářet neustále intenzivněji !!!
08. 04. 2011 | 10:00

Občan napsal(a):

No, pane Shanaáh, dočetl jsem k půlce druhého odstavce a dál už číst nehodlám.
Pokud máte všechny lidi střední a vyšších generací za stádo blbců, kteří nejsou schopni ovládat počítač, izolační nesmysly jako jsou ICQ, FB a podobné a mobil, a kteří nejsou schopni si vytvářet vlastní názory na základě vlastních poznatků, pak nemá cená s Vámi ztrácet čas.

Mimochodem - totální debakl agrese proti Libyi, a stejně ostudský debakl všech nátlakových akcí "západu" vůči zemím BV, SV a severní Afriky, popírá vše, co jste napsal.
Vůbec tam totiž nejde o nějaké mládežnické revolty. Mládež je, jako ostatně pokaždé, jen stádem užitečných i....ů, kteří josu použiti jako krytí. Ve skutečnosti jde vždy jen a jen o předání moci mezi vlivovými skupinami, které na nějakou mládež zvysoka kašlou.

I jinak v tom máte slušný hokej - jednou z vůdčích osobností egyptské "revolty" byla totiž DVAAOSMDESÁTILETÁ universitní profesorka (tuším, že politologie). Pro Vás, dle Vašeho výše sepsaného hodnocení, jen postkomunistická bába neschopná zapnout comp.
A co se těch "revolučních výdobytků" týče - mladých se dotknou nejhůř. Ti na tom totiž budou nejvíc biti, na té "svobodě a demokracii". Ona totiž při současné ekonomické situaci znamená především nezaměstnanost a chudobu. Prosperitu jen pro ty, co nemají žádné zábrany a okradou bez milosti kohokoli, nebo pro ty, co už měli nahrabáno předtím.
A jen doufám, že až ti Vaši "mladí revolucionáři" zjistí, co to obnáší, že laskavě zůstanou doma, v těch svých "zdemokratizovaných" státech a že nepolezou k nám. My už tu máme své chudoby ap roblémů až dost.
08. 04. 2011 | 10:04

Yosif K napsal(a):

Ha - aspon v jednom punktu jest tedy hrdinna panarabska mladez na svetove spicce - ve vyuzivani Facebooku a Twitteru pro organizovani protirezimnich demonstraci.
Mozna je to "nezbytna nikoliv vsak dostacujici podminka spolecenskeho pokroku v arabskem svete".
Takzew demokraticka revoluce slavne zvitezila v Tunisu a Egypte. Akorat ze staricci arabsti pametnici si matne vzpominaji, ze demokraticke revoluce uz zvitezily skoro vsude v arabskem svete v padesatych letech, kdy nadseni mladi dustijnici svrhli prohnile monarchide a ruku v ruce zacali budovat socik.
Zvitezili skoro vsude a vsude kde zvitezili to spatne dopadlo: Pokrokovi levicovi (vetsinou arabsti) soudruzi se zacali vyvrazdovat mezi sebou (Alzirsko, Tunis, Lybie, Egypt, Syrie, socialisticky Jemen, socialisticke Somalsko, teokraticko-socialisticky Iran. Jakpak to dopadne nyni? Prosadi mene umirneni islamiste pravo sharia v Tunisu i Egypte? Rezim Syrsky ukazuje islamistickym aspirantum na moc jak se udrzet u dobre naplnenych koryt:
1)podporujte mobily, facebook a twitter (mobilni sit zprivatizujte do rodinky - viz Syrie, Iran...)
2)najmete armadu mladych internetovych geeku, analyzujte s nimi kdo si s kym na Facebooku atd o cem pise
3)nepohodlne zivly monitorujte, zavcas zavirejte a to na hodne dlouho
4)zenske navic znasilnete nebo aspon poradne serezte, ony je ty demograticke srandicky prejdou (viz Lybie....)
5) jo a hubou se prihlaste k podpore palestiny, muzete pak pouzivat palestinske bojuvky ku strelbe po demoskach a mimosoudnim vyslechum a muceni veznu (viz Syrie.....)
08. 04. 2011 | 11:23

míla napsal(a):

také něco k libyi by nebylo, autore? nebo vás nadchne vždy jen to, na čem si můžete ohřát protizápadní a palestinskou polívčičku? jak v té písničce," vždyt si tak průhlednej"!a já dodávám " i když se maskuješ za demokrata"!
08. 04. 2011 | 11:37

Yosif K napsal(a):

Pane Hovorka, apne oncane, opet jste nezklamali. Zatimco pan Sadi Shanaah se mylne domniva, ze ovladnutim Facebooku a uzivani smartphonu se panarabskja mladez definitivne odpichla do zlateho veku demokracie a prosperity, vy dva si notujete, ze idelanim zrizenim je vlada jedne moudre strany, ktera ridi vsechno, zajistuije "vselidove vlastnictvi vyrobnich prostredku", socialni niveloizaci, socialni spravedlnost a prismne tresty lidem kteri jsou schopni vydelat si nad prumer ci myslet jinak.
Prfobudte se - tento rezim byl ve vychodni Evrope 40 let a ekonomicky zkrachoval. Tento rezim je ve vetsine "pokrokovych arabskych statu" a momentalne zrovna krachuje.
Viz Egypt - velkou cast prumyslu vlastni stat ci armada (ta dokonce v Egypte vyrabi lednicky) a vysledkem je katastrofalni stagnace a nezamestnanost az nezamestnatelnost velke casti obyvatel.
V dnesni dobe uz neni cesta k prosperite stat u soustruhu a vytacet 40 let stare soucastky (i toto je vsak rpo vetsinu arabskych rezimu tezka vec...). V dnesni dobe je dulezite CO SE NA TECH SOUSTRUZICH DELA - aby se to dalo dobre prodat....
A tohle je o neco tezsi vec nez naucit se psat message na wallech od facebooku......

A v tomhle reqalny socik i vetsina arabskych rezimu je sto let za opicemi. Nebo - pane Hovorka a Obcane - vy preferujete Trabos pred Toyotou? Vy preferujete Moskvic pred poslednim Golfem nebo Passatem? Mladi Arabove ne..... akorat diky svemu islamskemu zrizeni maji potize si na cokoliv vydelat......
08. 04. 2011 | 11:40

Čochtan napsal(a):

Pane Shanaáh,
jak jde facebook s islámem dohromady ? Vždyť je to vynález nevěřících psů, křižáckého západu ?
08. 04. 2011 | 11:52

otonejde napsal(a):

tak nevim, jestli vůbec někdo pochopil, o čem autor píše.
Dosavadní přispěvatelé odmítají akceptovat realitu globální informační společnosti, ve které impulsem pro společenské změny je sdílení informací například prostřednictvím sociálních sítí. Zdá se, že i když právě probíhají v arabském světě revoluce, které by bez okamžitého sdílení informací na sociálních sítích nikdy nevznikly, staří analytici skutečně toto nechtějí vidět, slyset. :))) Máte hlavy v písku více než ti mladí arabové. Nejkomičtější je tvrzení, že mladí jsou jen užitečnými idioty. Nikoli pane, mladí zestárnou a povedou společnost, staří a nechájící jako vy, jen odejdou.. pozbydou vlivu.
Naprosto mě v komentářích na tomto webu šokuje, že vesměs chybí odvaha spojit rychlost probíhajících změn v arabském světě s globálním sdílením informací. Nikde nečtu, že je naprosto očekávatelné, že nekompatibilní ale dosud stabilní režimy se se vzrůstající mírou sdílení informací o sobě dostanou nutně do nestabilního stavu, tak to prostě je... A není k tomu potřeba konspirací, ani bombarování. Prostě jen lidé díky informačním technologiím vidí a slyší, co se děje jinde, jaká práva jsou jinde normální.. a chtějí je také. No nic, určitě napíše nějaký uvědomělý občan, že tomu nerozumím :))))
08. 04. 2011 | 12:24

Yosif K napsal(a):

Mily pane "otonejde":
1) mate castecnou pravdu v tom, ze tzv "velka panarabska demokraticka revoluce" byla CASTECNE umoznena tim, ze cast arabskych mas se naucila pouzivat google a psat message na wallboardu na facebooku.
2) Tato revoluce vsak byla z velka miry umoznana i tim, ze patrobi zkorumpovanych rodinek dikatoru v Tunisu a Egypte prestala zkorumpovaniost areabu bavit a podtrhli temtyo rodinkam koberecek pod nohami (jde o NEROPNE staty - ABSOLUTNE zavisle na prisunu penez ze zapadu, u Egypta i na prisunu POTRAVIN zde Zapadu). To je hlavni duvoid, proc se zmeny odehraly "rychle". Zapad jim podtrhl koberecek.

Jina je situace u rezimu, ktere zatim maji dostatek ropy na to, aby mohly na praci najimaty cizince a podporovat obyvatelstvo v lenoseni - kdo by to nebral, ze ano?????
Syrie ma zatim dost ropy pro sebe i na jakys export, dtto Lybie, dtto Alzir, atd atd. Radove maji dedstkrat mene obyvatel nez Egypt - vykrm a monitorovani obyvatelstva jest snazsi.
Pravdepodobny vysledek velke panarabske demokraticke revoluce bude tento:
1)SNAD mene zkorumpovane (inshallah) a patrne vice islamisticke (nedejboze) polodiktatury v Tunisu a Egypte - to jest NEROPNYCH STATECH.
2)nekonecna kmenova valka v Lybii a Jemenu (V Jemenu mel pred 20 lety kazdy kmen svou komunistickou stranu a i ty se vzajemne vyvrazdovaly)
3) napjaty klid v ropnych statech (Alzir, Syrie, Iran, KSA, Bahrain, Qatar, UAE, Oman) petrodolary na jidlo staci, v KSA apod staci i na kapesne pro hosany kteri pak mohou kazdy vikend jezdit soustat ukrajinske prostitutky do Dubaie - kde zde vidite nejakou touhu po celospolecenskych zmenach? Myslite ze clobrda ktery kazdy vikend jezdi svym SUV za devcaty do Dubaie bude na Facebooku propagovat socialni spravedlnost ci rovopravnost zen???? HAHAHAHA.........

Co by pomohlo v NEROPNYCH muslimskych statech: vsichni se pasenim koz ani bojem poroti zidum zivit nemohou - zbyva jen prumysl a turismus. ALE - vidite kde nejakou nadeji, ze by ARABOVE zacali vyrabet neco (krome datli a ropy) lepe a lacineji nez treba Cinane?
08. 04. 2011 | 13:45

Občan napsal(a):

To "otonejde":

Vzhledem k tomu, že těch "sociálních sítí" využívám ke komunikaci se známými v zahraničí, tak je umím používat dobře.
A protože nejsem slepý ahluchý, tak si všímám, jaké "informace" se jimi prohánějí, jaká je kvalita "informací. které lidé sdílejí a které jsou jim hlavně předkládány ke sdílení.
Na rozdíl od Vás jsem schopen ten zjevný manipulativní cíl vnímat.
Tuny a tuny balastu v podobě reklamy a bulváru, často značně hrubého zrna. Prvoplánová zábava, opět přetékající komercí. A číst, o čem se lidé baví, to je taky ňamka - jedno téma z cca pěti set má alespoň nějakou intelektuální a informační úroveň.

Navíc - nikdo neví KDO jakou informaci na sítě dává. Takže se lidé svolávají k "revolucím" a přitom vědí kulové jeden o druhém a o skutečném účelu převratu. Hlavně že je sranda a že se něco děje. V Jemenu a Bahrajnu tyhle akce rozstřílela armáda a povolaní žoldáci ze Saudské Arábie. V Tunisku se de facto nic nedělo a k moci už se tam chystá jeden islamista (snad nějaký místokrál či co, už jsme zapomněl, jak se jmenuje, mluvili jsme o něm cca před měsícem), který byl doteď pohodlně zašitý v Londýně.
Tak co chcete komu vykládat o revolucích a mládežnických aktivistech?

Staří analytici VĚDÍ, jak to v diplomacii, politice a kšeftu DOOPRAVDY chodí. Mladí jsou, "díky" manipulaci na sítích i ve školách a médiích NAPROGRAMOVÁNI tak, jak si mocenské struktury přejí, aby uvažovali. Protože ti mladí si informace neověřují - resp. je jich menšina, kteří tak činí. Takže zatímco ti staří analytici jsou v obraze a jednají s rozvahou, mladí vědí kulové a vrhají se slepě za vůdci (svolavateli), aniž by se ptali, kdo jsou ti vůdci (svolavatelé) vlastně zač. Ano, milý mladý muži či ženo - jste jen užitečnými i.....y, sorry.

:o)))))))) Vy se opravdu domníváte, že s někým sdílíte nebo že s Vámi jsou sdíleny nějaké SKUTEČNĚ důležité informace? Opravdu si to myslíte?
Chlapče nešťastná - ty opravdu důležité informace se obvykle ani nepíší na papír a už vůbec ne na sklo monitoru napojeného na síť.

Máte pravdu - skutečně tomu nerozumíte. Oni ti "mladí arabští revolucionáři" zjistí stejně bleskově jako my, že je drtivá většina věcí úplně jinak, než si vysnili na sítích. Ale také stejně bleskově zjistí, že je pozdě a že se už vůbec nic nedá vrátit zpátky a navít to všechno musí NĚKDO zaplatit. A tím, kdo má platit, že jsou oni.

No nic, příjemné síťové snění přeju...
08. 04. 2011 | 13:47

otonejde napsal(a):

občan: tak jo, nerozumim tomu. Asi existence sociálních sítí nebyla pro rozšíření revolucí rozhodující, zásadní podmínkou. Asi to bylo telepatické vysílání Občanů, které umožnilo sdílet informace on-line. :)
Pane občane, vůbec nehodnotím, jaká je kvalita informací na sociálních sítích. To jste si asi nevšimnul...ASi jste si také nevšimnul mého komentáře, že mladí zestárnou a staří odejdou. Vy taky... zkušenost zůstane a sdílení informací také. Odlišné systémy se budou i nadále vzájemně ovlivňovat a hledat rovnovážný stav, a vy, stejně jako mnozí další občané, budete hledat důvody ekonomické migrace, sociálních bouří, revolucí. A vždycky najdete temné vlivy, a vždycky přehlédnete vliv nejzásadnější, kvalitativně nový způsob sdílení informací.
Hezky jsme si popovídali, o koze a o voze :))

Mimochodem nenabízí se mi pole pro reCaptha... asi tomu taky nerozumim.
08. 04. 2011 | 14:12

otonejde napsal(a):

Yosif K: píšete zajímavě, nicméně polemizujete s názory, které jsem nevyjádřil. Nikde jsem nehodnotil, zda a co je na arabských revolucích dobré/špatné. Jediné, co jsem řešil, je vliv IT na svět, a to, že se to v podstatě nevnímá, místo toho se hledají temné síly... přitom temné síly jen reagují, kují pikle, ale nejsou hybateli...
O možnosti změnit arabský svět v prosperující demokracie jsem nepsal a ani takové iluze nemám. Ale co si myslím o jejich možnostech já, vy a Občan, není rozhodující. Rozhodující jsou kupodivu naděje a sny těch mladých arabů, oni jsou hybatelem, vy a já jen komentátory a vyhodnocovači informací.
08. 04. 2011 | 14:20

uvědomělý občan napsal(a):

otonejde napsal(a):
Prostě jen lidé díky informačním technologiím vidí a slyší, co se děje jinde, jaká práva jsou jinde normální.. a chtějí je také. No nic, určitě napíše nějaký uvědomělý občan, že tomu nerozumím :))))

a u nás to nevidí? tak proč to tu jde od deseti k pěti? nebo že by u nás zaostávali v používání sociálních sítí?
08. 04. 2011 | 14:46

TomášL napsal(a):

Dobrý den autore!

Nedávno jsem měl rozhovor s jedním kamarádem a došli jsme k závěru, že neznáme žádný technologický produkt (elektronika, strojírenství, stavební materiál atp.), na kterém by se objevilo "made in Arabia". Je tedy patrné, že krom vývozu ropy, nemají jiný průmysl (alespoň se tak domnívám). Nebo se mýlím a vyrábějí něco? Jak je to se školstvím v technickém a přírodovědném směru a jaké je uplatnění na místním trhu?

Děkuji za odpověď
Tomáš
08. 04. 2011 | 14:47

berrnard napsal(a):

jj. jenomže když se ti režimní staří mastodonti ten intérnet, sociální sítě atd. naučí používat ku svému prospěchu, jsou mladí takříkajíc ve dvou nulách.
podívejme se právě teď na čínu. zatýkání protirežimních blogerů. prubněte tam přes net svolat protistátní demonstraci. a vlastně si tam jen tak prubněte vyměňovat podezřelé názory s přáteli přes soukromé maily.
08. 04. 2011 | 14:56

Občan napsal(a):

To "otonejde":

Vy zjevně vycházíte z mylného předpokladu, že "sdílením informací" na netu se něco někde změní. Nezmění. Revoluce, převraty, války, změny, politická, společnská a náboženská hnutí - to vše tu bylo dávno a dávno před nějakým "sdílením informací".
Veřejně jsou sdíleny jen takové informace, které jsou veřejnosti také určeny. Tedy nedůležité. Důležité iinformace nikdy nikdo nikde veřejně nesdílel a nebude tak činit ani do budoucna. A domnívat se, že snad jsou převraty v muslimských zemích zásluhou internetu a lidí z ulice, to je opravdu zcestné. Tak jako u nás, i tam je to jen a jen věcí dohody mocných, zcela bez ohledu na ulici.

:o) - i to Vaše hluboké přesvědčení je důkazem o tom, jak krásně jste zmanipulovaní a myslíte si přesně to, co si "věrchuška" přeje...
08. 04. 2011 | 14:57

TomášL napsal(a):

Dobrý den autore!

Ještě mě napadla jedna otázka. Jak je to s energetickou síti a jaký typ elektrárny je nejrozšířenější v Arábii?

S pozdravem

Tomáš
08. 04. 2011 | 14:57

otonejde napsal(a):

uvědomělý občan: pocit, že to u nás jde od 10k5 máte hlavně proto, že se vám dostává až moc informací, a že v životě nedokážete odlišit, co je správný trend a co ne...
Třeba když jste neměl z médií informace, že je situace špatná, tak jste byl vklidu a budoval s mnohými uvědoměle socialismus? Teď v médiích hltáte zprávy o každé korupční kauze a zlodějně ve státní správě a máte z toho hlavu v pejru. Dovoluji si ale pochybovat, že byste se zamyslel nad tím, zda rozdíl proti např.devadesátým letům není spíše v poptávce po takových zprávách. Zatímco začátkem devadesátých let společnost jako celek ještě věřila a "budovala", kradlo se o 106, jen se o tom tolik nepsalo, nebyla poptávka ani v médiích ani v politice. A ve srovnání s hlubší minulostí to vystoupí asi ještě více. Nikdy se v Rudém právu nepsalo, že by nějaký soudruh z politbyra jel opilej, postavil si chatu svépomocí radnice za miliony, nikdy z toho média nedělala hlavní zprávy, dotace z EU nebyly, a prodělečný projekty pro přátele z RVHP nikdo neřešil, stejně jako nenávratný půjčky do spřátelných rozvojových zemí :)
Nepsalo se o tom, uvědomělý občane /oslovení vyznívá trochu sarkasticky, doufám/, tak to neexistovalo. Vám podobní občané takto vnímají realitu. Vám podobní občané si nevidí ani na špičku nosu... na to, že když se o tom dnes píše, když Bártové a Drobilové nakonec vypadnou, tak se potvrzuje zlepšující trend, protože KONEČNĚ se chyby trestají. A vylézají napovrch dokonce během vládního období... opět velký pokrok. IMHO právě teď se začíná k lepšímu měnit naše politická kultura, každým vyhozeným prevítem se mění, jen to chce čas a rozumné voliče, nikoli tupé fanoušky, co volí stále stejné voly, milý uvědomělý občane.
Tím jsem se zcela intelektuálně vyčerpal... nashle.
08. 04. 2011 | 15:32

iga napsal(a):

Sadi

kde jste na tom byl?
To o tom "průměrném expertovi" je blbost takového rangu, jakou jsem tu už dlouho neviděla. To myslíte vážně? Jestli máte na mysli někoho konkrétního, pak sem se jmény, ale jinak se jděte bodnout, takovou kolektivní urážku českých arabistů jsem od vás teda nečekala.
08. 04. 2011 | 16:06

berrnard napsal(a):

otonejde:
omlouvám se za vtípek "uvědomělý občan", ale Vy jste tam nahrál a já si nemohl pomoci a musel jsem tam ten nick pinknout.
v mnoha věcech s vámi souhlasím. člověk má dnes mnoho informací a mnoho se dozví.
díky tomu ví o více nešvarech, čimž je vícekrát naštván
a držkování na současnou společenskou situaci, tak to si člověk občas sám leze do oprátky. např. já si kupuji časopis Respekt a děsně se u toho občas rozčílim. a pak, když vidím spoluobčana si kupovat Chvilku pro tebe", tak si řikám: no nejseš ty vůl? kup si tu chvilku, dozvíš se kdo komu zahnul, kdo si nechal zvětšit prsa nebo pindíka a budeš v klidu. ještě ti k tomu přibalej leták z lídlu.
jenomže já si tak nějak nemohu pomoct
ale informace nemám pouze z médií. už 16 let podnikám, živnostník 3 zaměstnanci a nějak mi přijde ta skepse i v reálu.
koukám kolem sebe, poslouchám, jednám s úředníky, žiju. a stejně to tam furt je
08. 04. 2011 | 16:18

Yosif K napsal(a):

Pane Cochtane, "uvedomelost" muslimskeho mobyvbatelstyva co se tyce pocitacu nekdy az buci do nebe. Nedavno napsala clanek do novin zidovka, ktera slouzila pul roku svou tour v US Army v Afganistanu.
1) Nikomu nerekla ze je zidovka - vetsina jejich Afganskych pratel by s ni prestala mluvit
2) Kdyz Afganci prebirali PC do uradu a zjistili, ze nejake kable a chipy jsou "Made in Israel" tak je odmitli prevzit - ze se jim z toho dela fyzicky spatne. Museli jim sehnat PC kde ty napisy byly zamalovany.
3) Google a Facebook vyvinuli americane zidovskeho puvodu.... Arabove nevedi o tomto nic. Vetsina Arabu se nikdy v zivote neucila nic positivniho o Zidech, vetsina Arabu se nikdy v zivote neucila pravdu o Hilterovi, o Shoa atp atp.
08. 04. 2011 | 17:15

Yosif K napsal(a):

Pane otonejde - to ze se AraBOVE DOZVI VICE O SVETE JE NESMIRNE POSITIVNI VEC.
Take pad zkorumpovanych faraonu je positivni vec. Jakasi zmena k lepsimu ve 2 statech nastala. Jak rikate sam - bylo by vsak omylem delat si nejake velke nadeje, ze se EKONOMIE i politika v arabskem svete zacnou nejakym zavratnym tempem blizit k zapadni civilizaci.
Pokrok v Egypte a Tunisu nastal souhrou vice pricin:
1)Oba staty nemaji ropu, obyvatele se tedy nakonec bohuzel budou muset netypicky zivit nejakou praci.....
2)S facebookem se demo0sky opravdu organizuji lepe, s Googlem se take lide vice dozvedi o tom, jak to vypada v civilizovanem neislamskem svete.....
3)Ani Facebook nebyl vsechno - mnoho mladych egyptanu se za vlady zloducha Bushe ucastnilo skoleni na monitoring svobodnych voleb atp. Zloduch Bush se totiz naivne domnival, ze by Araby mohla demokracie zajimat vice nez islamismmus. Levicovy krasoduch Obama tyto programy silne omezil - a ve svem kahirskem projevu se postavil za islamisticke tmare slovy "arabske narody si musi tempo zmen urcovat sami"... tak si je urcuji sami - viz Syrie, Libye, Gaza atp atp.....
Hlavne nikoho neurazet - zesilevsi Afganci zabili 11 pracovniku OSN (patrne levicackych islamofilu, jak to v OSN chodi....) - omluvme se jim.....
08. 04. 2011 | 17:29

Yosif K napsal(a):

Pane Tomasi - slavny panarabsky narod jest OHROMNE VZDELANY - ma to jen jednu chybu - Arabove to vedi jen o sobe sami, nejak to nedolehlo cizim kapitalistum, aby u nich postavili fabriky na BMW (jako Jizni Afrika) nebo na fotaky a TV a jinou elektroniku (Cina) nebo aspon na boty (Cina, Kamobdza, Vietnam) atp atp. Neropne vyvozy celeho arabskeho sveta se rovnaji asi dvacetine neropnych vyvozu drive rozbombardovaneho Vietnamu........
No ha;vni je vsak vysoka uroven islamistickych studii a z technickych oboru pak Raketometcicka Fakulta Universiry Gaza.... (ted jim asi schazi prednosta.....)
08. 04. 2011 | 17:38

hovorka11 napsal(a):

Yosif K:
Dost zaměňujete.
Vláda jedné strany vede ke stagnaci. Bylo to za komunistů, pokračuje to i teď s rozdílem, že už je vše rozkradeno (rozprodáno) a nebýt šrotovného v Rusku, plánů velkého kormidelníka v Číně a hladu po autech v Indii, tak by náš nyní úzkokolejný průmysl, který padá a stojí s odbytem aut byl někde v háji.
U nás demokracie moc nefunguje. Plně se rozvinul bankovní komunizmus s trvalým a vynuceným ziskem od obyvatel a zvyšováním sazeb v době krize.
Soukromé penzijní fondy se státní podporou jsou poslední třešničkou pro vyvracení nesmyslů od bláznů, kteří tvrdí, že se tady zavádí trh.
Jde o potlačování demokracie, práv, svobod a konkurence pomocí protekcionismu a zvýhodňování. Přesně opaku toho, čeho se ti "moderní manipulátoři" ve vládě dovolávají.
To, co tady je funguje na zadlužování a je to dokonce samožerné do budoucna. Kopírujeme zářný vzor z USA i s jeho úpadkem, který zachraňuje nejvíce výdělečná vojenská výroba.
Pokud jste si všiml, tak nejvíce právě berou bankéři i při propadu výroby (není konkurence a finanční úřady nedovolí soukromníkům nevést účty u bank a tak se můžou poplatky zvyšovat dle libosti). Různí šéfové státních a polostátních firem berou miliónové odměny za "dobré hospodaření", když už je předem určeno, že nemohou zkrachovat i za cenu zvýšování daní.
Pane Yosif, v tom komunizmu pro vyvolené jsme teď více než kdykoliv předtím a ti nejlépe placení mají často záporný vliv na životní úroveň a konkurenceschopnost ekonomiky!
Nedělejme si iluze, jako stát ve světě máme menší vliv a procentuální výrobu, než měli české země v roce 1989. A to, co tady je si v roce 1989 nikdo nepřál- chtěli jsme mít svobodu a demokracii.

Pane Hovorka, apne oncane, opet jste nezklamali. Zatimco pan Sadi Shanaah se mylne domniva, ze ovladnutim Facebooku a uzivani smartphonu se panarabskja mladez definitivne odpichla do zlateho veku demokracie a prosperity, vy dva si notujete, ze idelanim zrizenim je vlada jedne moudre strany, ktera ridi vsechno, zajistuije "vselidove vlastnictvi vyrobnich prostredku", socialni niveloizaci, socialni spravedlnost a prismne tresty lidem kteri jsou schopni vydelat si nad prumer ci myslet jinak.
Prfobudte se - tento rezim byl ve vychodni Evrope 40 let a ekonomicky zkrachoval. Tento rezim je ve vetsine "pokrokovych arabskych statu" a momentalne zrovna krachuje.
Viz Egypt - velkou cast prumyslu vlastni stat ci armada (ta dokonce v Egypte vyrabi lednicky) a vysledkem je katastrofalni stagnace a nezamestnanost az nezamestnatelnost velke casti obyvatel.
V dnesni dobe uz neni cesta k prosperite stat u soustruhu a vytacet 40 let stare soucastky (i toto je vsak rpo vetsinu arabskych rezimu tezka vec...). V dnesni dobe je dulezite CO SE NA TECH SOUSTRUZICH DELA - aby se to dalo dobre prodat....
A tohle je o neco tezsi vec nez naucit se psat message na wallech od facebooku......

A v tomhle reqalny socik i vetsina arabskych rezimu je sto let za opicemi. Nebo - pane Hovorka a Obcane - vy preferujete Trabos pred Toyotou? Vy preferujete Moskvic pred poslednim Golfem nebo Passatem? Mladi Arabove ne..... akorat diky svemu islamskemu zrizeni maji potize si na cokoliv vydelat......
08. 04. 2011 | 17:49

Liberál napsal(a):

otonejde:

Mám pocit že Občan patří k lidem, kteří se stále musí vůči něčemu vymezovat. On je tak zaslepený negativismem a nadšeně hltá nesmyslné informace o debaklu Západu v Lybii. Přitom mu nedochází že on se stává obětí manipulace, kterou zde šíří protidemokraticky a protizápadní naladění jedninci kteří doufají že tu jednou budou mít diktátora jako Kadáfí. Tímto negativnismem jsou postiženi předevší lidé s nižším vzděláním nebo hůře situovaní lidé. Tito lidé pak mají tendenci naletět různým autoritářským diktátorům. Což ukazuje například Německo v období 1933-1945, Rusko v období 1917-1992 nebo Československo v letech 1949-1989
08. 04. 2011 | 21:20

Liberál napsal(a):

hovorka11:

Bankovní komunismus zajmavé sousloví. Jistě mi řeknete jak si takový "bankovní komunismus představujete".

To že nejvíce berou bankéři i v době propadu výroby je snad špatně? To tu raději mají všichni prodělávat aby tu bylo hůř? Nečiší z vás akorát závist? Nebude to tím že narozdíl od některých dokážou vést podnik aniž by zkrachoval narozdíl od "obyčejných občanů",kteří postrádají většinou ekonomické vzdělání takže nemají na to vést podnik ziskově a jen závidí.
08. 04. 2011 | 21:28

Čochtan napsal(a):

Pane Yosif K,
Dík za zajímavou zmínku z Afghanistánu. Co chcete od muslima ? Neznám blbějšího živočicha než je věřící muslim. S jedním takovým jsem pár týdnů sdílel pokoj na koleji. Myslím, že neexistuje nic, co arabové nevymysleli a šlchetně nedarovali světu. Alespoň podle jeho keců.
Zbavil jsem se ho elegantně. Od Airfixu jsem si udělal modely israelské Mirage a egyptského MiGu 21, zavěsil nad stůl, z MiGu ve vývrtce šel hustý kouř z vaty. Když jsem na stěnu nalepil obraz Moše Dajana z nějakého časopisu, tak to byla poslední kapka a plastelinec do večera zmizel. Navždy. A já měl "dvoják" jen pro sebe a mou přítelkyni.
09. 04. 2011 | 09:18

.Ivan Hochmann napsal(a):

Pane Shanaáhu,

jste na omylu,když tvrdíte,že nejsem schopen definovat funkci,zaměření,účel i význam FACEBOOKU.

Dle mého je to naprosto zřetelná mediální manipulace s částí celosvětové mládežnické populace.

Většina mladých je frustrována z faktu nemožnosti ovlivnit svým revolučním elánem současné dění.Je to generace postižených osobností,které nemají šanci hrát si na květinové děti a zároveň spřádat sny o blahobytu a prosperitě,neboť je všem nad slunce jasnější,že se tyto vize nemohou uskutečnit.

My staří,kteří jsme díky totalitě,válkám,a životním zkušenostem leccos pochopili víme,že lidská existence potřebuje ku svému zdárnému vývoji nejen sociální a ekonomické zázemí,nýbrž HLAVNĚ principy,morality a kulturní prostředí jež jim vyhovují a vytváří klidnou nenásilnou životní atmosféru.

Tato přirozenost zde chybí.Je nahrazována umělým smyslem jakéhosi "sdílení" dojmů,citových záležitostí,emocí,na stránkách jakési virtuální "rodiny",kterou je snadné manipulovat prostřednictvím řízených vstupů a eskalací směrovaných informací.

Dnes se dozvídáme jak je tato "sociální síť" zneužitelná,pardon využitelná pro různé účely.
*Zlodějinu informačních dat.
*Využití pro nátlakové akce s politickým pozadím.
*Ovládnutí sítě nejrůznějšími ideologickými skupinami s profesionálními experty z řad mládeže,čili neovladatelnou časovanou bombou.
*Ještě mnoha dalšími velmi nebezpečnými tendenčními úkazy,které zde nechci rozvádět.

Podstatou Facebooku a pod. je možnost manipulace s lidmi,kteří to nemají v hlavách srovnané.
Dobře jim tak.Doplatí na svoji důvěřivost,naivitu a nezkušenost mládí.
***************
Všimněte si,že se úmyslně vyhýbám komentáři k Vašemu sdílení událostí v arabském světě.Tam je situace o to horší,že je ovlivňována náboženským fanatismem,primitivní inklinací k ideálním ,jednoduchým závěrům a aktům.
Počkejte jak se situace vyvine.
Počkejte na historická hodnocení.
Počkejte si na skutečný a konečný efekt.
***********************************************
Také jsme čekali od Sametu něco jiného!

Ivan.

P.S.Nikdy jsem netlačil na pana editora Stejskala,aby se pokusil mě moje názory alespoň pomoci zkorigovat.Vím o jeho nadšení pro Facebook a je mi to s podivem.
09. 04. 2011 | 09:45

.Ivan Hochmann napsal(a):

Čochtan vers. Yosif K :

Je zbytečné komentovat jednotlivé případy lidské omezenosti.
Je všeobecně známo,že největší konflikt,bývá způsoben obhajováním "pravdy",která má oslí uši.

Do mých pravd nikomu nic není.
Každého chytrolína,který si myslí,že jeho pravdy jsou nade všemi a preferuje svoje závěry naprosto násilnickým způsobem,je třeba poslat ostentativně a přede všemi do prdele.
Vůbec nekomunikovat!
Nestrkat nos do jeho věcí.
Prostě se mu vyhnout.
Největší srážka je s blbcem.

Problém nastává tam,kde jsou i jiné zájmy a záměry.
Je-li potřebnost odstranit vši z kožichu.
Je-li zájem o protivníkovy akvisice.
Jsou-li ve hře mocenské,politické,ekonomické,finanční a územní požadavky.

Pak to ovšem jak víme také špatně končívá.
A je jedno kdo s kým a kde.

Ivan.
09. 04. 2011 | 10:04

Yosif K napsal(a):

Pane Hovorka 11: Situace neni horsi nez v roce 1989. Mel jsem tu cest za realneho sociku par let pracovat a vzdy celou tu dobu mne obchazela hruza, jak vyrobky i sluzby CSSR kazdym dnem vice a vice zaostavaly za zapadem. Uroven CSSR byl;a tehdy "vysoka" pokud jste bral ze 1 US$ byl Kc 7.15, dle oficielniho kursu. Jak u ceho, ale u naproste vetsiny exportovanych vyrobku to davno nebyla pravda.
Vyvoz investicnich celku, tanku, bot atp modernich naposledy koncem padesatych let se hroutil. Do stale vetsiho mnozstvi strojku se musely montovat soucastky z Tchaiwanu, Japonska, SRN ci Svedska, aby se to vubec dalo za rozumnou cenu vyvezt. To jest vyvezt nekam mimo bratrske staty, ktere v pripade Arabu jeste mnohdy vubec nezaplatily.
Jestli Vas trapi, ze misto 100% CSSR investicnich celku vyvbazime mensi veci, tak je to tim, ze na nektere veci jsme proste prestali technologicky stacit, jako maly stat, a navic postizeny vselidovym vlastnictvim vseho.
Vyvoz kvalitnich mensich je nakonec lepsi, nez zcela marna snaha o vyvoz zastaralych investicnich celku.
Co se tyce odmenovani bankeru - pokud jde o ciste soukrome banky, stezujte si jako akcionar. Pokud jde o polostatni banky a banky zachranene ze statnich penez, piste do novin, apelujte na politiky. Na rozdil od sociku o tom muzete mluvit. Kdybyste za sociku zacal vrtat do realnych prijmu generalnich reditelu apod z Omnipolu, Strojexportu ci Polytechny, posedel byste si a pak byste mohl leda tak prikladat v kotelne ci cerpat vodu v lese.
09. 04. 2011 | 14:22

Yosif K napsal(a):

Vyznam Facebooku ve velke arabske demokraticke revoluci:
1)jiste - moznost komunikovat pres facebook atp se demonstrantum hodi, ale velka plysakova revoluce probehla i bez facebooku - komanci by rekli za asistence stvavych vysilacek. Ty vsak vysilali i 40 let pred tim.
2)podobnou alarmujici roli jako Facebook ma i satelitni TV - znacna cast vysilani Al Jazeery ma v arabskem svete ohromnou odezvu. Co si posluchaci mnohdy neuvedomuji je to, ze i vysilani Al Jazeery je komercni projekci iluzi Arabu o sobe samych jako hrdem vzdelanem narodu utiskovanem krestanskymi a zidovskymi zloduchy. Cast shotu je peclive narezirovana za pomoci dobre placenych hlupaku. Presto - AJ uz vysila cele roky a "revoluce" se utrhla az nyni.
3) Zatimco jiste nemaly vyznam Facebooku a satelitni TV se spise precenuje, zcela se NEDOCENUJE to, kde revoluce "uspely": TO JEST ve dvou NEROPNYCH statech, kde explosivni populacni populacni prirustek vynuloval prirustek pracovnich mist, a kde neni dostatek volnych petrodolaru na "udrzeni stavajiciho stavu".
4)Dalsim dulezitym faktorem, ktery se podcenuje je i to, ze prozapadni diktatori - byt totalne zkorumpovani - maji jakous zapadni kinderstube - kobercove zabijeni demonstrantu po destitkach tisic si nedovolili. Takze v relativnim klidu padli a odtahli.
5)Protizapadni pokrokovi soudruzi takove zabrany nemusi mit. Syrske, Lybijske a Iranske geeky typu Ghoen nepousteji na tiskovky - drzeji je pod zamkem a to sice dlouho. Strelba do demosek se stovkami a treba desitkami tisic obeti jim tez nedela potize (viz zasah Hafize Assada v meste Homa proti MB).
4) V Syrii se evidentne uspesne pouziva monitoringu Facebooku pro vyhledavani a zavirani organizatoru.
Zda se ze u pokrokovych soudruhu typu Gadaffi a Assad arabska revoluce prozatim skoncila.
09. 04. 2011 | 16:24

glen napsal(a):

"Analytik arabskeho sveta" mlade generace:
Pane autore,
1. koho myslite temi o kterych pisete, tedy tu "starsi generaci"?
2. Vas text mi prijde neuveritelne naivni. Pusobi to tak, ze egyptska revoluce je nejaky idealisticky, sametovy prechod k demokracii. Dynamika arabske ulice je postavena na uplne jinych zakladech a revoluce do znacne miry souvisi s nevzdelanosti, chudobou a se schopnosti armady vyuzit atmosfery v okolnich zemich. Staci si o tom neco PORADNE precist.
09. 04. 2011 | 16:25

Pepa Řepa napsal(a):

iga:
Nekomentuju-od určití doby- tohoto autora, ale je zajímavé vývoj jeho článků sledovat. Je to celé o hledání jeho vlastní identity, či půlidentity.
Nejdříve byla serie reportáží o tom, jak by si Ahmed z Masru představoval, jak a kde bude žít a to nejlépe v Londýně, aniž by se autor zajímal o to, zda jak se na takové soužití bude dívat Johny z West Endu.
Pak přišla smršť článků, z kterých jste měla dojem, že bude v Egyptě do roka zřízena Horní a Dolní sněmovna a zavedena britská demokracie. Muslimští bratři, pohrobci Hassana al-Baná líčeni jako rození demokraté, bez teroristických ambicí.

Jaký je výsledek po pár měsících?
Kandidátem na prezidenta je Amr Moussa, zdatný židobijec, schopný vyvolat konflikt v regionu. Armáda vydává prohlášení, že bude obdobnou zárukou, že nedojde k fundementalistickému režimu. Proč, kdyby to nebezpečí nehrozilo? V Tunisu nová vláda rozhání fundamentalistické demonstrace, nejsou jasné cíle "povstalcůů v Libyi.
Takže opět dvě staré, v arabském světě vyzkoušené modely.
Bu´d vzejde nový vládce z vojenských kruhů a opráší Násirův panarabismus, či nacionalismus nebo dojde j posunu směrem k islamismu.

Autorovi-jako Palestinci- zřejmě vadí slabá podpora místních arabistů. Nevím kterých, protože už tím, že obor vystudovali mají k arabské kultuře blízko, to ale neznamená, že budou slepě podporovat současné trendy, které mohou svět zatáhnout do ještě většího maléru a být v rozporu s českými zájmy.

To je problém většiny Palestinců.
Žádná podpora jim není dost, žádná částka nasypaná výrobcům kassámů dostatečná. Bill Clinton prohlásil jednou-po letech- v Davosu.
Kdybych, tenkrát, nabídl Arafatovi 100% území celé Palestiny, bude požadovat 120%.

Fenomen Facebooku má-jako každá nová věc. rub a líc. Umožňuje Vám nahnat na náměstí sto tisíc lidí a když tam budou pár týdnů poskakovat, dosáhnou změny režimu, i když je to ve státě s téměř 80 milionovou populací směšný vzorek.
A to není v souladu se základními principy demokracie, kdy se má rozhodnout ve volbách podle vítězné strany, či koalice.

Z toho je patrné, že autorovi nejde o zavedení demokratického systému jako takového, ale o prosazení partikulárních zájmů jedné skupiny obyvatel a není důležitě, zda je skupina kýnsi řízena a nebo je to projev spontánní.
09. 04. 2011 | 17:50

.Ivan Hochmann napsal(a):

Takovéto přísně analytické příspěvky ,podložené patřičnými vědomostmi osoby,která ví o čem píše jsou právě kořením těchto blogů.

Jsou zároveň zárukou,že se nedostanou k uším a očím pouze jednostranná prohlášení se záměrně zkresleným,či zmanipulovaným obsahem.

Díky Pepo,jste pro mě kontrolním čidlem i mých úsudků.

Ivan.
09. 04. 2011 | 22:45

hovorka11 napsal(a):

Yosif K:
To, co jste popsal za sociku a dnes je vcelku pravda. Zaostávání v uzavřeném systému bylo zřetelné. Dnes to nevidím o nic růžověji. Zemědělství se nám rozpadá (nejsme spoběstační). Stát nechal rozkrást a rozprodat co se dalo a najednou máme holý zadek s nalepkou - 130 tis. dluhů. S financemi problém nemám ale když to zaplatíme,tak nám Kalousek každý rok přilípne dalších cca 20 a víc tisíc dluhů. Tohle s demokracií nemá mnoho společného- odhad rozkrádání je v cca 100 miliardách ročně.
Jsem přesvědčen, že hospodářský úpadek dnes se zadlužováním je horší než vyrovnaný rozpočet se zastaralým ale fungujícím hospodářstvím.
Kdyby Saudská arábie a Rusko zatáhli kohoutek, tak se západní hospodářství zhroutí během několika měsíců s velkou pomocí burzovních spekulantů. Tahle ekonomie je úpadková a programově se vyžírající. Proto je pro ni tak důležité mít nepřítele.
09. 04. 2011 | 22:51

Miks napsal(a):

Soukromě nesdílím nadšení z probíhajících revolt v islámském světě. Facebook či Twitter nejsou realita, jen její náhražkou a je otázka, jak konkrétně si mladí muslimové představují svobodu o níž mluví. Stačí se podívat na vztah k ženám v těchto končinách a omezením, kterým jsou vystaveny.
Byl bych opatrný se svobodou a demokracií v islámském světě - v Palestině v roce 2006 zvítězilo v Západem uznaných svobodných volbách islamistické hnutí Hamas. V Alžírsku v roce 1992 taktéž vyhráli islamisté, načež byly armádou volby anulovány a výsledkem mnohaletá občanská válka. Samostatnou kapitolou pak je Írán - i zde se během revoluce v roce 1979 operovalo pojmy jako svoboda a jak to tehdy dopadlo je vidět. Dodnes je tato země noční můrou Západu a zejména Izraele. I zahraniční islámští dobrovolníci bojující v Afgánistánu proti sovětské okupační armádě prohlašovali, že bojují za svobodu. Tehdy je Západ také podporoval a pak se 11.září 2001 nestačil divit.
Takže raději vyčkám s jistou dávkou skepse, třeba budu později příjemně překvapen. Nicméně se domnívám, že v tamějších končinách lidé zatím nejsou na demokracii v podobě, jaké ji chápeme zde na Západě, vůbec připraveni a bez nějaké autoritářské formy vlády se ještě dlouho neobejdou, protože jedině ta paradoxně představuje záruku stability.
14. 04. 2011 | 08:03

Pepa z depa napsal(a):

Milý Shanaáhu, to víš, pro dobrotu na žebrotu. Jste prostě pašáci a ukázali jste světu, jak si dovedete poraditi s vykořisťováním člověka člověkem a tu další cestu si určitě také najdete, protože nejste takoví poserové jako ti naši tlučhubové. 4. odboj a Pepa z depa Vám musí vyseknout hlubokou poklonu a říkají, JEN TAK DÁLE. Podle našich zmněnařů byste ještě teď seděli někde v koutě a třásli byse strachy jako osika. Prostě jen ten je malý, kdo malé cíle má. Buďte sví a na závistivce nedejte, zdraví 4. odboj a Pepa z depa.
14. 04. 2011 | 18:30

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy