O krok blíž k Soudnému dni

09. 03. 2015 | 10:47
Přečteno 6055 krát
Když mongolské vojsko dobylo v roce 1258 Bagdád, očití svědci vypověděli, že se řeka Tigris zbarvila černo-červeně. Černě kvůli inkoustu z tisíců rukopisů uchovávaných v Domu moudrosti, jedné z největších knihoven světa, které dobyvatelé hodili do řeky. Červeně pak krví učenců, jejichž těla rovněž skončila ve vodě. Obecně je toto datum považováno za konec zlatého věku islámské civilizace, jelikož Bagdád byl v té době světovou metropolí vědy a kultury, mnohonásobně větší a vyspělejší, než tehdejší Paříž nebo Londýn. Byl také sídlem posledního arabského chalífy. Dnes, po více než 750 letech, jsme svědky obdobné srdcervoucí destrukce, tentokrát ironicky na rozkaz samozvaného arabského chalífy, ostře odsouzené mimo jiné i organizací UNESCO, jehož členem je Mongolsko.

Řádění tzv. Islámského státu v muzeích a ¬knihovnách Mosulu, stejně jako na dalších tisících kulturně významných a jedinečných místech v Iráku a Sýrii, vyvolalo vlnu odporu i mezi islámskými a arabskými organizacemi jako jsou Organizace islámské spolupráce či Liga arabských států. Dár al-Iftá v Egyptě, jedno z nejvýznamnějších center islámské právní vědy, označil členy Islámského státu za devianty.

Muslimové ostatně raději používají pro Islámský stát hanlivé označení „Daeš“, které příznačně odkazuje na někoho „kdo rozbíjí věci tím, že na ně šlape“. Snaha vyvarovat se jména Islámský stát je pochopitelná, protože muslimové nepovažují Daeš za stát, natož za islámský. Na druhou stranu je pravda, že Islámský stát se v¬ podstatě neustále odkazuje na Korán a ¬další klasické zdroje islámské morálky, etiky a¬ práva. Ničení drahocenných kulturních památek je tak ospravedlňováno jako boj s idolatrií (modloslužebnictvím), ke kterému lze skutečně dohledat reference nejen v islámských zdrojích, ale i v ostatních abrahámovských náboženstvích, tedy i v judaismu i křesťanství.

Co na plat, že muslimští učenci poukazují na fakt, že cenné památky přečkaly téměř 1¬400 let pod muslimskou nadvládou a že neslouží ke zbožňování. A že i¬ kdyby byly předmětem zbožšťování, tak se musí rozlišovat mezi „principy“ islámu a ¬specifickou aplikací těchto principů v měnícím se sociálním kontextu (viz. začlenění polyteistů v Indii do muslimského státuv rané historii islámu). A jak s idolatrií souvisí archiv iráckých novin minulého století nebo jiné tiskoviny a knihy, které byly nedávno zničené? K uším fanatiků argumenty nedoléhají.

Zdánlivé puritánství Islámského státu je totiž hlavní pilířem tohoto hnutí. Žádné kompromisy, žádné složitosti. Svět je černo-bílý a blíží se ke konci. Islámský stát prostupuje očekávání apokalypsy, všechny jeho aktivity i rétorika odkazují a připravují na Soudný den. Svým způsobem to ani není nihilismus, protože se očekává začátek něčeho nového.Tvrdé jádro Islámského státu je přesvědčeno, že započalo novou epochu, že pokládá základy konečného střetu dobra se zlem a že první bitva s armádou nevěřících se podle starého proroctví odehraje u města Dábik v severní Sýrii. A dělá všechno proto, aby se na toto osudové setkání nepřítel dostavil.

Proto dramatické a šokující popravy stětím, upálením a ukřižováním. Kromě vytváření vlastního, chtělo by se říci téměř hollywoodského, mýtu pro účely verbování nových rekrutů mají tyto popravy vyprovokovat pozemní vojenskou intervenci. A podobný účel má i teatrální destrukce nesmírně cenného světového dědictví. Ničení předislámských, ale i islámských (šíitských, súfíských) památek je navíc akt fyzické i symbolické destrukce všeho, co leží mezi extrémy černo-bílého vidění světa. Je to stvrzení jediné verze pravdy a tím pádem i jediné verze budoucnosti.

Jenomže v mezidobí čekání na Soudný den se i chalífát musí zabývat zcela světskými aspekty vládnutí a tak už v samém počátku zdánlivě nové historické kapitoly vidíme silné pokrytectví. „Modly“ se sice ničí, ale daleko víc artefaktů se ve velkém prodává na černém trhu. Objem obchodu kontrolovaného Islámským státem se odhaduje na miliardu dolarů (zpravidla si Islámský stát vybírá od překupníků 20-50% z uskutečněného obchodu). Celosvětově se trh s nelegálními památkami co do hodnoty umisťuje na třetí příčce hned po drogách a zbraních. Syrské a ¬irácké památky mizí, patrně nenávratně, i na trzích v Německu, Anglii a Švýcarsku. Výdělek umožňuje Islámskému státu poskytovat na svém území základní sociální služby sunitským muslimům, které před tím terorizovaly buď irácké šíitské milice, nebo syrský režim Bašára Asáda, popřípadě některé prospěchářské milice syrské opozice.

Barbarské ničení památek na území Sýrie a Iráku smutně dokresluje rozpad těchto dvou států a možná celého moderního politického systému arabského regionu. Na druhou stranu to bylo právě selhání tohoto politického systému, které stvořilo noční můru v podobě Islámského státu a extrémismu obecně. Islámský stát sice tento systém nerozloží, ale doufejme, že spoušť, kterou za sebou zanechá, alespoň přispěje k jeho reformě.

Text v mírně upravené verzi vyšel v sobotní MF Dnes 7.3.2015.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy