Je to ještě demokracie?

09. 02. 2009 | 17:04
Přečteno 4208 krát
Nedemokratické, protiústavní, hloupé, zbabělé… Dá se vůbec slovem pojmenovat to co nám společně tzv. politická reprezentace předvádí.


I přesto, že situace je možná horší než si můžeme myslet, není na místě propadat panice nebo zahořknout. To by bylo právě to, co by více než hodně pomohlo těm z politiků a státních zaměstnanců, kteří to myslí dobře především se sebou a ne s blahem spoluobčanů.

Z 10 milionů obyvatel našeho státu volíme 282 spoluobčanů,
aby vytvářeli zákony v duchu Ústavy a Listiny základních práv a svobod,
aby řádně spravovali svěřený majetek a řádně dbali o správu věcí veřejných,
aby veškeré kroky ve veřejných věcech byly nezištné a pro dobro věci.

O co by mělo, zdá se, jít nejvíce je,
aby se svěřené funkce nedaly beztrestně zneužívat,
aby právo a zákony platily pro všechny stejně,
aby zákonodárci byli skutečnými zástupci lidu a ne privilegovaní straníci.

Pojďme si k dvacátému výročí sametové revoluce říci,
že si nenecháme vše líbit,
že nebudeme alespoň někdy apatičtí,
že budeme k sobě tolerantnější.

To všechno zejména proto, abychom se jako již několikrát v nedávné minulosti nemuseli vyhýbat odpovědi svým dětem a vnoučatům, proč jsme jako společnost nečinně přihlíželi k lumpárnám „mocných“.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

maminka napsal(a):

Pane Penci, mě mluvíte z duše, ale nevím, jesti to je něco platné. Navrhuji defenestraci.
09. 02. 2009 | 17:22

Ládik napsal(a):

"Funkce" je rodu ženského, proto bych napsal "nedaly". "Právo a zákony" (obě podstatná jména dohromady) - tam bych napsal "platily". V tomhle bych nedělal demokracijy, ale dyktaturu.
09. 02. 2009 | 17:36

Lerak napsal(a):

Ano, ano defenestrace, první by měl letět Benda, člověk který ani neví jak vypadá skutečná práce.
09. 02. 2009 | 17:38

Ládik napsal(a):

Proč chcete mluvit za společnost? A ani nevíte, nebude-li se Vašim vnukům jejich stát líbit - možná Vás budou chválit. Předjímáte budoucnost. Co to jsou za listy na fotce? Není to tráva?
09. 02. 2009 | 17:40

Ivan napsal(a):

Tak to vydejte, jako veřejnou petici. Myslím, že bude dostatek podpisů a pokud dodáte konkrétní informace, bude líp. Zde je to pro politiky málo.
09. 02. 2009 | 17:42

cha napsal(a):

Pro zelene a hipáče:

Jste-li jednobuněčné dvojče, dělající trávu, v Malajsii Vás nemusí popravit:

Malajská dvojčata unikla popravě. Soud v Kuala Lumpuru nedokázal rozhodnout, který z dvou jednovaječných bratří je pašerákem drog, což je v zemi hrdelní zločin. Nepomohly ani testy DNA, a tak soudkyně omilostnila oba v obavě, aby neposlala na smrt nevinného.

7. 2. 2009 15:14 - KUALA LUMPUR
Policisté provedli razii v domě bratrů, kde našla dva kilogramy surového opia a 166 kilogramů konopí. Jednoho z dvojčat zatkli. Během akce však přijelo domů druhé dvojče a policie už nebyla schopna určit, kdo byl zatčen první a komu tedy droga patří.

Když soudkyně Sathise a Sabariše Rádžovi omilostnila, plakali. Soudkyně v rozhodnutí uvedla: „Nemohu poslat na šibenici nesprávnou osobu.“
09. 02. 2009 | 17:46

Míval napsal(a):

Pane Penci, kdo je to my? Myslíte, že kdyby tu současnou hrůzu způsobilo skutečně pouze těch 281 nešťastníků, že by situace byla opravdu tak tristní? Ne, v tomhle více či méně aktivně jede tak rozsáhlá část populace, že by si o tom i KSČ s její 1,7 miliónovou základnou před rokem 89 byla mohla pouze nechat zdát.
Jako řešení současného marasmu bych spíše viděl nějakou rozsáhlou přírodní katastrofu, která by totálně změnila hodnotovou stupnici lidí.
Ale upřímně - to raději budu snášet topolánky, vondry, bendy, paroubky ,... A snad věřit v boží mlýny.
09. 02. 2009 | 17:59

Tupelo napsal(a):

Pane Penci, souhlasim s napsanym, ale v ceske politice jde ze strany politiku o totalni zabetonovani pozic - o obcana je zajem jednou za ctyri roky, na ctvrtroku - pote nezajem (cest vyjimkam), to by tak hralo aby nam ulice kecala do vladnuti. Nejmasovejsi protesty byly v dobe TV krize a byla jimi politika ovlivnena? O pristupu k soucasnemu, asi nejvetsimu, obcanskemu hnuti Ne zakladnam plati to same. Z pozice politiku je jednoduche cokoliv odrazit tim, ze oni jsou ti Vyvoleni a oni maji politickou zodpovednost (co to vlastne je? :)). Takze ulice nic nezmeni a nadulice v podobe kapru si rybnik nevypusti. A neodpustim si poznamku o Strane Zelenych, ktera nejen pred volbami ale i po nich deklarovala vuli delat veci jinak a lepe. Vim ze prehnana ocekavani (jako nevolic SZ jsem je ani moc nemel, ale zvedav jsem, priznam se, byl) vedou k vetsim deziluzim, ale z celeho angazma SZ jsem zklaman, zadny rozdil mezi starym a novym stylem politiky jsem nevidel (nicmene musim podekovat dvou poslankynim za SZ a p. Hovorkovy, bez nich by smlouva o radaru asi schvalena v PS jiz byla). Rad bych byl optimisticky, podle Vasi vyzvy, ale je to sakramentsky tezke.
09. 02. 2009 | 18:01

lukas napsal(a):

Kdo je ten 282. volený spoluobčan?
09. 02. 2009 | 18:01

Neopřemyslovec napsal(a):

Pane Penc,
mluvíte mě z duše. Jak já jen toužím po nové straně? Schází mě parlamentní demokratická fašistická strana. Taková co by se zavázala, že nebude zabíjet. Bude používat římská svalová znamení. Áve vůdce, Cesare rozkaž a já vykonám, Cesare, mám vypnut mozek, dej příkaz a já ho splním. Zkrátka jednohlavová demokracie. Přesně tak, jak vy vládnete kozám! Musí se přece vrátit vládnutí od nejvyžšího IQ po nejnižší IQ. Jako to je v přírodě. Není možné aby obludné množství myší (proletariát( vládlo lvům. ČSSD má ohromné množství voličů (myší) a proto vždy vyhraje volby!
09. 02. 2009 | 18:11

Pepa Řepa napsal(a):

Copak děti, copak vnoučata.
Hlavně, aby si o nás nemyslely něco blbýho kozy.

Jen nevím, co přesně navrhujete?

Až se zítra ráno vzbudím,tak to zkusím a řeknu si:
Nebuď Pepo apatický,nebuď.
Nenech si,Pepo, všechno líbit, buď tolerantní!!!

Není to ale v rozporu? Mám být tolerantní a při tom si nemám nic nechat líbit?
Možná si dám i deci kozího mlíka a uvidím, jak se svět změní.

Jiné rady, pane Penci, nemáte?
09. 02. 2009 | 18:15

Dr.No napsal(a):

To se zase blíží nějaké volby?Vždyt vy v tom svinstvu také jedete .Co jste donedávna dělal,poradce Bursíkovi,jste špína chlap.Nás už neoblbnete.
09. 02. 2009 | 18:25

Pepa Řepa napsal(a):

To lukas
Nebuďte takový hnidopich.200 + 81 je přece 282.

Pokud ovšem nebyl započítán kozel nejvyšší. Možná ho v Milkovicích volej přímo.
09. 02. 2009 | 18:28

twardowski napsal(a):

Pravda to sice je... ale co s tim?
09. 02. 2009 | 18:31

Ládik napsal(a):

Ten 282. spoluobčan bude siamské dvojče. Bude mít 2 hlavy.2 ruce a 2 nohy. Hlasovat bude 1 rukou, platy bude mít 2. O něj bude největší rvačka.
09. 02. 2009 | 18:36

stanislavpenc napsal(a):

pánové 200 poslanc§, 81 senátorů a 1 president
09. 02. 2009 | 18:37

tomas.p napsal(a):

Jestli to s tím vším není nakonec jenom jako s chřipkou, odezní, ať jí léčíte a nebo neléčíte, jak řekl jeden moudrý pan profesor.
Ale vážně, pokud se lidi nechaj dělit na levý a pravý, ty zaručeně chytreý a blbečky co je ty chytrý musej pořád živit, na modrý a zelený a rudý a oranžový, pak ta parlamentní demokracie bude jen tím nutnym zlem, co se hodí tak akorát do šrotu. Ať žijou zákony džungle a pro někoho děj se vůle Boží. Prostě a dobře budeme si muset znova ujasnit co je to mravnost, morálka, civilizace.....prostě nějaký vyšší principy, jinak by měl pan profesor pravdu a to by pak opravdu, ale opravdu nemělo to naše pinožení cenu.
09. 02. 2009 | 18:40

Ivan Hochmann napsal(a):

Toho presidenta jste si mohl odpustit pane Penci.

Toho jsme nevolili.........Ivan
09. 02. 2009 | 18:48

Ivan Hochmann napsal(a):

Toho presidenta jste si mohl odpustit pane Penci.

Toho jsme nevolili.........Ivan
09. 02. 2009 | 18:50

nepolitik napsal(a):

Milý autore, máte to trochu popletené. Jednou za čtyři roky volíme pouze 200 poslanců a každé dva roky 27 senátorů, což už samo o sobě naznačuje, že se snažíte plést do politiky a víte o ní kulový. Jinak je to Vaše povídání bohapustý blábol.
09. 02. 2009 | 18:59

Imhotep napsal(a):

Sám jste tento systém pomáhal vytvářet a donedávna jste byl jeho protagonistou. Bohužel jste ve volbách neurval koryto a tak voláte po revoluční změně, aby zase nějaká ta šance na korýtko byla. A když se to opět nepovede? Tak zase revoluce .....
09. 02. 2009 | 19:00

stanislavpenc napsal(a):

ale je to zakonodarce o tech se v poctu 282 hovori
09. 02. 2009 | 19:00

Ivan Hochmann napsal(a):

Také nevím proč bychom měli tak dogmaticky lpět na formulaci něčeho "demokratického".

Skoro se vkrádá do mysli definice opakovaně "protiústavního ,hloupého ,zbabělého" tak jak jsme zvyklí.A nemusí to být nutně apatie.

Ivan.
09. 02. 2009 | 19:01

stanislavpenc napsal(a):

Imhotep - To je hodne smutny pohled na svet.
09. 02. 2009 | 19:02

Al Jouda napsal(a):

Není rozhodující, kolik těch "zákonodárců" volíme, ale to, že volíme špatně !
09. 02. 2009 | 19:05

Imhotep napsal(a):

stanislavpenc - To je spíš hodně smutný pohled na jednoho zoufalce bažícího po funkci. S osobním pohledem na svět to nemá nic společného. Prostě Stanislav Penc není celý svět. Možná ho to překvapuje, ale je to tak :)
09. 02. 2009 | 19:18

Ikena napsal(a):

Tak pane Penci,
jen menši shrnutí co se urodilo v těchto dnech :
- skutečně krásný dárek ke dvacetinám naší demokracie nám zařídil mladý bojovník proti totalitě Benda. STB se musí válet smíchy.
- soudce Jirsa odměněn zaslouženým potleskem po sdělení,jak vidí soudcovskou nestranost. O tom, jak dopadne jeho rozhodnutí mohl pochybovat jen totalní naivka. Že zatloukl další hřebíky do rakve soudcovského stavu jaksi vůbec nechápe.
- prezident přirovnal současnou světovou finanční krizi ke chřipce, která sama odezní. Souhlas a doživotní Nobelova cena ve všech oborech.
- ministr vnitra posílající pardon ukazující ženě, že je jednička. Na Slovensku je za to sice nějaká pokuta, ale my jsme přeci jedničky ve všem.
- pozavírané velitelství Liberecké policie a bachaři se semtexem, možná že je to jedna parta.
- handly koňáka Paroubka o všem, ve všem
a s kýmkoli.
- prozření předsedy Bursíka,že asi bez atomu to nepůjde. Jéminkote toto ale trvalo.
- předseda pozemkového fondu s malým dloužkem u kámoše, se kterým má pozemky,
že by kozel zahradníkem.
- změna volebního zákona, trochu výhodná pro ODS a nevýhodná pro ostatní. Beru, někdo musí vyhrát, když nebudou přeběhlíci.

Vypadáto, že asi budeme muset začít znova, ale bez vás, vy se starejte o své kozy a už se nepleťte do politiky.
09. 02. 2009 | 19:19

Pepa Řepa napsal(a):

stanislavpenc napsal(a):
Z 10 milionů obyvatel našeho státu volíme jednou za 4 roky 282 spoluobčanů....
-------------------------
Nějak jsme si zavařili a nevíme jak z toho, řekl bych.

Ale vždyť je to jedno. Hlavně když večer spočítáte kozy.
09. 02. 2009 | 19:25

Lex napsal(a):

Pane Penci,
dalo by se říci, že Vaše proklamace je obecně dobrá. Obecně. Ve skutečnosti jde o pouhý výstřel do tmy. A speciálně od Vás už těch výstřelů bylo jako u Verdunu.
Pominu-li věcné chyby (počet zákonodárců, periodicita voleb, prezident není zákonodárce – patří k moci výkonné, to že podepisuje zákony - není-li přehlasován, z něho zákonodárce nedělá), jsou tu ještě jiné věci. Především Ústava České republiky. Jakkoliv je každá demokracie nedokonalá, nic dokonalejšího dosud nebylo vymyšleno. A troufáte si říci, že naše Ústava je nedemokratická? Já ne.
Pane Penci, organizace státu je charakterizována především jeho politickým systémem. Ten je u nás, stejně jako v jiných vyspělých demokraciích, založen na svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy a odmítajících násilí jako prostředek k prosazování svých zájmů (čl.5 Ústavy). Podle téže Ústavy je Parlament České republiky (PČR) tvořen dvěma komorami, a to Poslaneckou sněmovnou a Senátem. Podle zákona o volbách do PČR č. 247/1995 Sb. (volební období 4 roky, po stejnou dobu trvá mandát) mohou do Poslanecké sněmovny podávat KANDIDÁTNÍ LISTINY jen politické strany a politická hnutí a jejich koalice (dále jen „strany“). Volí se systémem poměrného zastoupení. Do Senátu mohou KANDIDÁTY přihlašovat tytéž subjekty, navíc mohou svou přihlášku podávat nezávislí kandidáti. Volební systém je většinový.
Z uvedeného vyplývá, že o tom, kdo bude na kandidátních listinách stran při volbách do Poslanecké sněmovny, a jaké na nich bude pořadí kandidátů, rozhodují strany nezávisle na vůli voličů. Volič dává ve volbách hlas jen politické straně, jediné, co může na kandidátní listině učinit, je přidělit tzv. preferenční hlasy.
Ve volbách do Senátu (mandát 6 let, co dva roky se volí třetina senátorů) nemá občan také žádný vliv na výběr kandidátů stran, může však sám kandidoval jako nezávislý kandidát. Volič pak v prvém kole voleb dává hlas jednomu ze všech oprávněných kandidátů, ve druhém kole pak jednomu ze dvou, kteří do druhého kola postoupili.
Tak, a proč ten exkurs?
Protože ve smyslu uvedeného vyplývají Vaše výzvy
- že si nenecháme vše líbit,
- že nebudeme alespoň někdy apatičtí,
- že budeme k sobě tolerantnější
jako onen výstřel u Verdunu, navíc z hmoždíře bez koule. Pokud těmito výzvami nemáte na mysli, že nejsme-li spokojeni se zákony, které nám dává Parlament (a pokud nejsme obecně spokojeni s politikou vlády, která vzniká podle výsledku voleb do Parlamentu, ale i s činností opozice), NEBUDEME APATIČTÍ tím způsobem, že se aktivně zúčastníme na politickém dění svým členstvím v politických stranách nebo hnutích, nebo že budeme sami kandidovat do Senátu a získáme takovou podporu voličů, abychom byli zvoleni. Pak už nám zbývá jen zaručit, že NEBUDEME JAKO ONI (což je na tom to nejtěžší, není-liž pravda – Vy jste tam byl!) Že NEBUDEME APATIČTÍ tím, že budeme, pokud možno všichni, chodit k volbám a dáme hlas těm stranám nebo kandidátům, kterým věříme, že svůj mandát budou vykonávat v intencích, jak jste také naznačil, anebo, což je méně šlechetný, ale o to častější případ i nyní, že mandát dáme těm, o nichž jsme přesvědčení, že budou škodit nejméně.
Jenže, pane Penci, kolik je těch, kdo jsou ochotni se politicky angažovat, navíc od obyčejného pěšáka ve straně, přes základní funkce v místě, okrese, kraji, centrální úroveň, než dosáhne na nominaci? Když je tak snadné nedělat nic, jen vést plané řeči a nadávat (už není ani kam si stěžovat, že!?).
Hezký večer! Lex
09. 02. 2009 | 19:50

Ládik napsal(a):

toho presidenta volí poslanci, ne lidi...
09. 02. 2009 | 19:55

vlk napsal(a):

Tohle je ale licoměrnost non plus ultra co pane Penc?

Nebyl jste náhodou,a le čirou náhodou ještě před pár týdny součástí té mašinerie, která tenhle nový pendrekový zákon připravila?
Nenapsal jste tad y dost hnusný blog ohledně obou rozvolněných poslankyň zelených. Které ovšem jediné mezi sinicemi měly tolik rozumu, aby pro ten nový pendrek nehlasovaly?
Nepodporoval jste tady jistého Bursíka a podobné týpky, kteří to ovšem odhlasovali bez mrknutí oka?

A co teď ? Dáte k disposici čísla na Topolánka, Bursíka ,Čunka , a by s e jim zas e z nějakého festivalu dalo zavolatM? Paroubka už nemusíte, toho už jste dal.

A příště zas napiště nějaké moralistní kázání. těším s e už teď!

Jinak - zdravím pány Tupela, Imhotepa a Ikenu, kteří , tradičně v diskusi , osvědčili elementární zdravý rozum!
Než jsme si přečetl vaš e příspěvky, měl jsme dojem, že jsem s e nejspíš přes neděli zbláznil...

Totéž samozřejěm platí i oLexovi, který to pojal z jiné strany.
09. 02. 2009 | 20:03

Pepa Řepa napsal(a):

Pane Penci nechte politiky.

Nemohl byste dát k lepšímu jak je to uspořádáno v kozím stádu? Je to vůbec stádo? Hejno to asi nebude.

Vede společenství jeden alfa-pukl nebo je jich víc?
Jak je to s množením? Proč se říká smrdí jako kozel?

Já jsem viděl v Činoheráku hru Silvie.Paní Vašáryová, taková jemná dáma, říká panu Kukurovi "Kozojebec" a to jen proto, že se zamiluje do svě favoritky, kozy Silvie.Ve slovemštině to zní moc hezky.

P.S. Páni cenzoři, toto slovo padne za představení snad padesátkrát, není to tedy slovo pokleslé, neb Činoherní klub je naše přední, divadelní scéna.
09. 02. 2009 | 20:07

Lex napsal(a):

Probůh, vlku,
pokud ty výzvy formuluji v první osobě množného čísla, myslím tím přímou řeč autora výzev, ne sebe, patřily by tam úvozovky.
Kristepane, já už ne! To ti mladí, zdraví, perspektivní, se správným úhlem pohledu. S chladnou hlavou, planoucím srdcem a čistýma rukama. My už ne, my máme stigmata zkušeností. Déjá vu!
09. 02. 2009 | 21:11

zdenek napsal(a):

co se bude muset stát než se dav voličů sjednotí k odporu proti svým mocným?
Tak to jsem zvědav ,ale ohledně inteligence davu té naší společnosti ,jsme určitě všichni tady ,notně skeptičtí.
Čím to?
Že jsme v zásadě spíše individualisté?
09. 02. 2009 | 21:16

siven napsal(a):

Nu co, pošleme do Sněmovny nějakého Želivského, či Thurna... S patřičným davem spravdelivých vykonavatelů.

Pan Vodňanský by mohl být novodobým Thurnem a po 300 letech konečně pomstít svého sťatého předka. :)
09. 02. 2009 | 22:19

Hajný napsal(a):

to Lex:
To chcete založit novou Čeku.Že používáte jejich heslo.Nebo snad pan Penc?
09. 02. 2009 | 22:32

Saliven napsal(a):

Dodnes jsem nevěděl, že prezident je zákonodárce. Není náhodou hlavou exekutivy pane Penci? Navíc prezidenta nikdo z nás nevolil. Jak můžete být v nejvyšších orgánech parlamentní strany skutečně nechápu - přitom by jen stačilo přečíst si ústavu - zejména články 22 a 54.
09. 02. 2009 | 23:12

Lex napsal(a):

Hajný
Ten text původně vypadal takto: "ti mladí, zdraví, perspektivní, se sPRAVnÝM úhlem pohledu", ale pak jsem to předělal, abych nebyl hned snadným terčem.
Tož tak nějak.
09. 02. 2009 | 23:20

veverka napsal(a):

Pokrytec a Bursíkův kámoš Penc opět pobavil.Divím se že poté co ta jeho zelená partaj zradila prakticky vše ze svého programu má ještě tu drzost tady k něčemu vyzývat.
10. 02. 2009 | 00:00

JanChán napsal(a):

Pane Penci,
moc krásně napsané, plně s obsahem souhlasím, vadí mi tam však jedno: Váš podpis jako autor. Co je to platné, že mi mluvíte z duše, když člověk jako Vy jste nevěrohodný? Ale snad se najdou jiní, jiné způsoby, aby se tyto myšlenky, s nimiž se nedá nesouhlasit, prosadily dříve či později a ve státě fungovala jedna a to opravdová demokracie, tedy demokracie přímá. Ale to se jistě ne každému bude líbit, že LEXI?
10. 02. 2009 | 09:29

buldatra napsal(a):

to JanChán:

například mě se přímá demokracie moc líbí.
Stejně jako se mi moc líbí Švýcarsko. Krásná země, kde slovo občan něco znamená:

Politická práva občanů ve Švýcarsku:
Suverénem na úrovni obcí/měst, kantonů a na úrovni spolkové – je lid, tedy občané, jimž podléhají s konečnou platností všechna rozhodování, což je zakotveno ve spolkové ústavě a ústavách kantonů:
* o zákonech a ústavách (legislativa)
* o věcných záležitostech (exekutiva)

V praxi je zvykem, některá práva – podle oblasti a zájmů – propůjčit reprezentantům. Jedná se ale vždy o propůjčení dočasné a záleží na spokojenosti občanů, jestli si tu či onu pravomoc nevrátí do svých výlučných kompetencí.
K politickým právům občanů – na úrovni obcí/měst, kantonů a úrovni spolkové – patří:

* referendum, (právo veta) jehož rozhodnutí jsou pro reprezentanty závazná:
o referendum povinné, při změnách ústavy
o referendum fakultativní, při změnách zákona, (pokud se pro referendum během 100 dní vysloví nejméně 50 000 voličů, nebo 8 kantonů, uskuteční se celostátní hlasování o tomto zákoně)
* iniciativa, (návrh zákona) pro reprezentanty závazná
o pokud během 18 měsíců iniciátoři „iniciativy“ získají podpisy 100 000 voličů, uskuteční se celostátní hlasování o navrhovaném zákoně
* petice, které je pozůstatkem z ještě nevyvinuté demokracie počátku 19. století.

mimo dnes, ve většině zemí běžného, práva volebního:

* „aktivního“ – volit
* a „pasivního“ – být kandidován a zvolen

a ve Švýcarsku mnohem častěji – tak každé dva měsíce – vykonávané:

* právo hlasovat.

Původní starší většinový systém v reprezentativní části politiky během 19. a 20. století nahradil systém poměrný. Tato – ve vyspělých demokraciích bežná – forma zaručuje účast i těch, kteří jsou mnohde jinde stále ještě z reprezentativní politiky vyloučeni. Jedním ze základů jeho fungování je kolegialita a konkordance, tedy nutnost, ne-li samozřejmost („společenská objednávka“), najít věcná řešení a to přes často rozdílná stanoviska, názory a zkušenosti.

K federálnímu systému nerozlučně patří subsidiarita. Tedy zásada, že co je možné vyřídit na té nejzákladnější (jinde zvané „nejnižší“) úrovni uspořádání státu patří k ní. A tuto úroveň tvoří obce, a jejich spolupráce v sítích, která se v poslední době rozšiřuje i na komplexnější záležitosti – něco více k tom například na (v němčině): Zweckgemeinde. Teprve to, co má smysl, co jde kvalitativně lépe, vyřizovat na úrovni kantonální, nebo spolkové, patří tam.

O přednostech vyspělé demokracie – její efektivnosti, dobrého základu pro ekonomiku ale i základu spokojenosti občanů – o příkladu a zkušenostech Švýcarska, se začalo v západní části Evropy diskutovat v letech osmdesátých minulého století. Nejprve v akademických a politických kruzích. Někde se už věc „více demokracie“ stala záležitostí občanů, kteří ji i začali prosazovat, například v Bavorsku a pak i v dalších zemích spolkového Německa – více (v němčině): Infocenter Mehr Demokratie.

V současné době probíhá diskuze – započatá v Konventu – občanů, politiků a akademiků o „více demokracie“ na úrovni EU s představiteli Komise a Parlamentu.

U nás by to také šlo, ale nesmí se to.
10. 02. 2009 | 12:14

orinoko napsal(a):

Ke dvacátému výročí slavného zpraseného velvetu můžu říci jediné: Trhni si nohou Penci, trhni si nohou velvete.
10. 02. 2009 | 14:35

babča napsal(a):

Ještě Vám tam jedna hrubka zůstala pane Peci.
10. 02. 2009 | 17:09

zdenek napsal(a):

babčo uklydni se
10. 02. 2009 | 19:08

Ládik napsal(a):

"kroky byli"... ani se nechce věřit, že dospělý člověk neumí mateřský jazyk a veřejně to prezentuje.
11. 02. 2009 | 13:44

spring napsal(a):

No jo, máme to všichni těžký...ale Obrana existuje, jen ji používat.

Více v článku Věřím protože to je absurdní.

http://amicuswebsite.blogsp...
11. 02. 2009 | 13:47

Lex napsal(a):

JanChán
Podezříváte mě neprávem. Osobně bych byl zásadně pro přijetí zákona o obecném referendu, kterým bych se nebál nechat rozhodovat zásadní věci směřování společnosti a jejich závazků. To, že hodnotím výzvy pana Pence ve světle naší Ústavy, nemá nic společného se zkostnatělým lpění na současném znění ústavy, která vznikala za úplně jiných okolností (byť se čím dál více ukazuje, jakými byli její tvůrci vizionáři - to ale může posoudit skutečně jen právník, aniž bych se chtěl kohokoliv dotknout).
Problém pana Pence je, podle mě, v tom, že jeho přístup je přístup permanentního revolucionáře. Což nemůže fungovat.
Hezký večer! Lex
11. 02. 2009 | 21:16

Midori napsal(a):

Pane Penci,
to, co píšete, je bolestná pravda o naší společnosti, ale nezlobte se, já vás považuji za spoluviníka.
12. 02. 2009 | 12:51

Bisnis Online napsal(a):

I want to thank you for this informative read, I really appreciate sharing this great post. Keep up your work
13. 06. 2009 | 03:05

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy