Paradox Vánoc – ani Sysifos ani baron Prášil, ale malé Dítě

23. 12. 2016 | 21:29
Přečteno 3080 krát
Zítra opět zažijeme Štědrý večer a po něm dva vánoční svátky. Těšíme se na dny pohody, vzájemného obdarovávání, pozornosti jednoho k druhému i na všechny ty dobroty, které na nás na vánočním stole čekají. A k tomu všemu jedna pohádka za druhou či vánoční koledy a hudba vůbec. Možná se někdy ptáme sami sebe: Proč to všechno?

Jsem přesvědčen, že všechna krása Vánoc je pokusem o vyjádření nebo zhmotnění ještě větší krásy a radosti. Ano, Vánoce – Weihnachten – požehnané noci máme proto, abychom si připomenuli něco, co je pro člověka bytostně důležité. Bůh sestupuje k člověku, aby mu pomohl.
Známe různé podoby beznadějné sebepomoci: Sysifa, který tlačí svůj balvan, aby mu opět spadl dolů nebo až pohádkového barona Prášila, který se chvástá, že sám sebe vytáhl za vlasy z jámy. U těchto postav se nám ukazuje pošetilá snaha člověka pomoci si sám nebo marný pokus o překročení vlastního stínu. Potřebujeme tedy někoho, kdo by nám pomohl. Někoho, kdo je mocnější a lepší, než my sami, někoho, koho si lze bezezbytku vážit, a přitom ho moci následovat.
Obraz Narození Páně z římského kostela S. Maria del Popolo
Obraz Narození Páně z římského kostela S. Maria del Popolo
Tento „Někdo“ se narodil v Betlémě a dostal jméno Ježíš, což znamená „Bůh je spása“. Narodil se ovšem v tak paradoxní situaci, že se nám až nechce věřit, že ono malé bezmocné dítě by byl podle starobylého proroctví „podivuhodný rádce, mocný Bůh, věčný otec, kníže pokoje.“ (Iz 9, 5) Stejně mluví andělé: „V městě Davidově se vám narodil Spasitel – to je Kristus Pán. To bude pro vás znamením: Naleznete děťátko zavinuté do plének a položené v jeslích." (Lk 2, 11-12)
Proč tento neuvěřitelný paradox: Bůh jako malé dítě narozené v chlévě? Snad je to především pro to, aby každý, kdo se s ním chce setkat, měl tuto možnost. Člověk se přece jen dostane spíše do chléva k dítěti chudých rodičů, než by se dostal do královského paláce. A toto dítě se narodilo právě proto, aby každý měl k němu přístup. Dobře to ve středověku pochopil svatý František a proto jako první začal tuto scénu zobrazovat. Dnes jsou betlémy milými uměleckými díly, zdobícími kostely, muzea i naše domovy, ale jejich účel je ten, abychom si uvědomili, do čeho se narodil ten, který je Bohem. To zavazuje!
A proto jsme také dostali úkol. Vlastně dostali ho pastýři, ale oni byli zástupci nás všech. Anděl je poslal, aby se šli přesvědčit co se stalo. Oni poslechli, šli, poklonili se a pak se naplněni radostí vrátili. Vánoce nejsou svátky, kde bychom se jejich tajemství měli dotknout tak nějak sterilně, nezúčastněně nebo přes nějakou bariéru. Jsme pozváni, abychom vyšli ze svých ustrašených já, vydali se na cestu a přijali onen paradox, že znamením mocného Boha je bezmocné chudé dítě.
Andělé v příběhu o narození Páně ještě řekli důležitou větu – nebo možná zazpívali, protože se v Bibli hovoří o chvále Boží: „Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem, ve kterých má Bůh zalíbení.“ (Lk 2,14). Druhá půlka věty se překládá často jako „pax hominibus bonae voluntatis“, čili pokoj lidem dobré vůle.
Možná nevíme, jak vzdát Bohu slávu, ale určitě bychom přáli sobě, svým blízkým i celému světu pokoj. Ať je to mír, tedy aby se nikde neválčilo a jeden druhému nepůsobil utrpení, ať by se jednalo o pokoj uvnitř jednotlivých národů, pokojné sousedské vztahy a vztahy v obci nebo pokojné soužití v rodinách. Jsem však přesvědčen, že tento pokoj nezačíná vně nás lidí, ale uvnitř, v našem srdci. Pokojní jsme, když se dokážeme radovat ze svého života, klidně přijímáme svá omezení aniž bychom snad chtěli rezignovat na rozvoj a když nás netrápí žádná vnitřní lež či výčitky svědomí. Odtud se pak šíří pokojné vztahy od člověka k člověku až k již zmíněným globálním hodnotám. Většinou se ovšem potýkáme s tím, že nemůžeme dosáhnout pokoje ani uvnitř nás samých. Už začátek cesty je zablokován. Co s tím?
Myslím, že je dobré přijmout onen andělský chvalozpěv jako paradigma našeho života: Pokoj bude tam, kde budou lidé dobré vůle a kde bude vzdána sláva Bohu. Že nevíme jak? Možná už to, že si přiznáme, že nejsme schopni bez pomoci shůry dosáhnout vnitřního pokoje, je začátek cesty. Jako baron Prášil se rveme za vlasy a divíme se, že z té jámy se nemůžeme dostat. Ano, z ubohosti lidské existence se všemi jejími přešlapy – a nebojme se to říci – hříchy, se bez pomoci toho, kdo může odpustit všechno, nedostaneme.
Bůh nás však nepřišel zahanbit, ale podat nám ruku, nám kteří jsme – více či méně – někdy ve svém životě neúspěšní nebo outsideři. Gilbert Keith Chesterton k tomu krásně poznamenává: „Pomyslíme-li na Boží dítě v prosinci, měli bychom si uvědomit, co to znamená. Ježíš nebyl letním sluncem úspěšných, ale ohněm nešťastníků v zimě“.
Proto jsou pro mě Vánoce tak důležité. Poznávám v nich Boha, kterému náleží sláva na nebi, ale který je přitom naprosto dostupný v chlévě za městem jako dítě. Bezbranný a k dispozici. Je to paradox, ale v náš prospěch, a proto zdroj obrovské radosti. Je pochopitelné, že všechna nádhera Vánoc je v takovém případě na místě, a ještě by to chtělo víc…

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy