Je Česká filharmonie skutečně v krizi?

08. 05. 2011 | 11:56
Přečteno 4673 krát
Již několik let se mluví o tom, že Česká filharmonie je v hluboké krizi. Poukazuje se na časté výměny generálních ředitelů, šéfdirigentů, na neujasněnou dramaturgii, konflikty mezi orchestrem a vedením, nejrůznější osobní problémy řešené na ministerské úrovni, na stále obtížnější shánění hostujících dirigentů, o komerčních potížích, atd. atd. Zatímco dříve jako posluchači převládali kmenoví předplatitelé (předplatné bylo úzkým profilem a často se „dědilo“), začínají dnes převládat turistické výpravy snižující kulturu koncertu. Za některé výkony by se Česká filharmonie měla posluchačům omluvit nebo jim vrátit vstupné. A co je nejhorší, její prestiž klesá a orchestr je světově již zařazován do druhé kategorie.

Ano, Česká filharmonie je v krizi, ale v krizi šéfdirigentské. Česká filharmonie je složitý velmi citlivý nástroj, který dovede rozezpívat jen skutečný mistr. Česká filharmonie potřebuje jako šéfdirigenta zářící hvězdu, která by ji dlouhodobou trpělivou prací dovedla tam, kam kde byla a kam skutečně patří – do světové špičky.

Namísto toho se na postu šéfdirigenta po roce 1992 vystřídaly zapadající hvězdičky – Gerd Albrecht, Vladimir Ashkenazy, Zdeněk Mácal, Elijahu Inbal, pro které byla Česká filharmonie jen penzijním přivýdělkem. A z programu na sezónu 2011/2012 pak čiší skutečná beznaděj. Jsou tam i jména, která by se před Českou filharmonií neměla vůbec objevit.

Je otázkou, zda budoucí šéfdirigent redivivus Jiří Bělohlávek bude od roku 2012 skutečně schopen zvládnout náročný úkol, který před ním stojí.

Že i v současném orchestru je obrovský tvůrčí potenciál, dokazují jeho výkony pod skutečnými mistry taktovky. Z poslední doby je to například Myung-Whun Chungovo provedení Mahlerovy symfonie č.5 cis moll, Ken-ičiro Kobajašovo provedení Beethovenovy symfonie č.7 A dur a zvláště pak čtvrteční Manfred Honeckovo provedení Dvořákovy symfonie č.9 e moll „Z Nového světa“. Toto skutečně hvězdné provedení nadchlo posluchače k bouřlivým dlouhodobým ovacím orchestru i dirigentovi ve stoje.
Není tedy ještě vše ztraceno, ale čas se již nachýlil.

Antonín Hrbek

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ládik!!! napsal(a):

Mám vážné pochyby o smyslu ČF. Když si chtějí muzikanti zahrát, ať si zahrají. Proč dělat z kultury takovou kovbojku.
08. 05. 2011 | 12:15

Dočekal napsal(a):

Ládik!!!:

Abych zdůraznil zhovadilost toho, co právě vypadlo z jedince s nickem Ládik!!!, přitvrdím:

Mám vážné pochyby o smyslu dalšího trvání Národního divadla. Ta bouda se přece dá výhodně prodat a ti "kašpárci" udělají nejlíp, když si koupí maringotku a budou se předvádět někde po náměstích a návsích.

Popravdě řečeno, neměl jsem o celkové úrovni tohoto národa nikdy moc valné mínění. Ale to, co tady opakovaně předvádí tento jedinec, tak to už přebilo snad všechno.

A stejně za to můžou komunisti! Já jsem se tak rozhodl a proto je to pravda.
Svatá prostato!
08. 05. 2011 | 13:52

Ládik!!! napsal(a):

Dočekale,
Vy se vůbec nemusíte připravovat na příchod mimozemských civilizací.
08. 05. 2011 | 14:19

Mour napsal(a):

Dočekal: Na toho exotického alternativního myslitele s třemi vykřičníky nemá smysl reagovat. Také jsem se málem neudržel, ale nakonec jsem si řekl, že blahoslaveni chudí duchem, poslední budou první a že by člověk měl věnovat svůj čas něčemu užitečnému. Což nemění nic na tom, že je to nebetyčný ignorant.
08. 05. 2011 | 14:32

Dočekal napsal(a):

Mour:

Právě proto, že mám s tímto alternativním inteligentem své zkušenosti (tento kulturní velikán mne tady celkem nedávno počastoval přídomkem "hnusák"), jsem si dovolil reagovat.
Učinil jsem tak pouze proto, aby ještě lépe vynikla celková úroveň tohoto duševního giganta.
Jeho duchaplná reakce ostatně hovoří za vše.
08. 05. 2011 | 14:41

Ládik!!! napsal(a):

Dočekale, moure,
pokuste se reagovat na článek, ne na mě. Virtuálně máte ode mě holajzník v oku.
08. 05. 2011 | 15:01

Tceld napsal(a):

Česká filharmonie před pár lety předváděla výkony, které nikdy neklesly pod určitou - pořád ještě značně vysokou - úroveň, ale v posledních 2 letech jsem slyšel dost - až moc - vystoupení, která byla nepovedená a kde i méně znalý divák - za kterého se považuji i já - měl pocit, že to "není to pravé"...
Což je obrovská škoda.
08. 05. 2011 | 15:06

Ládik!!! napsal(a):

moure, speciálně pro tebe -
podívej se např. do Lukášova evangelia..."Blažení (nebo šťastní) chudí, protože jim bude patřit nebeské království." Jan Pavel II. byl nedávno blahoslaven - myslíš, že byl chudý duchem? Jako Dočekal?
08. 05. 2011 | 15:09

Beef napsal(a):

Dočekal napsal(a):
Práci učitelů v případě vnoučat už supluju delší dobu....
Popravdě řečeno, neměl jsem o celkové úrovni tohoto národa nikdy moc valné mínění...

Co tady opakovaně předvádí tento jedinec, tak to už přebilo snad všechno.
08. 05. 2011 | 15:09

Mour napsal(a):

Ládiku, já s Vámi o těchto věcech tímto způsobem nebudu diskutovat.
08. 05. 2011 | 16:25

Dočekal napsal(a):

Beef napsal(a):
Dočekal napsal(a):
Práci učitelů v případě vnoučat už supluju delší dobu....
Popravdě řečeno, neměl jsem o celkové úrovni tohoto národa nikdy moc valné mínění...

Co tady opakovaně předvádí tento jedinec, tak to už přebilo snad všechno.
08. 05. 2011 | 15:09
---------------------
Teď jste mi to teda nandal!

Představte si, že stejně upřímně mne nenáviděli bývalí komunističtí politruci a jejich poskoci.
Historie se zkrátka točí v kruhu.
08. 05. 2011 | 16:40

Ládik!!! napsal(a):

Moure,
samozřejmě, že ne - alespoň si přečtěte Jana Sokola z 1991: http://www.getsemany.cz/node/1341
08. 05. 2011 | 16:59

Ládik!!! napsal(a):

jo, moure,
diskutovat nemusíte - stačí jen vyslovit názor k tématu. Třeba 1 větu. Zatím jste se nepředvedl, jen zabučel. Třeba to bylo od Vás všechno, kdoví. Mě filharmonie neoslovila.
08. 05. 2011 | 17:03

Beef napsal(a):

Dočekale -
"Nad blbostí se zvítězit nedá. To ale neznamená, že s ní nemáme bojovat."
J. Werich

J. Werich měl pravdu.
08. 05. 2011 | 17:07

Mour napsal(a):

Ládik!!!: Nuže dobrá, názor k tématu? K tomu Vašemu, podle nějž máte "vážné pochyby o smyslu ČF. Když si chtějí muzikanti zahrát, ať si zahrají"? Cha, člověče nešťastná, v normálních dobách by se člověk, který by si něco takového myslel, hluboce styděl a snažil se dovzdělat nebo aspoň předstírat zájem, zatímco Vy tento svůj "názor" hrdě a drze presentujete a vůbec se za něj nestydíte.
08. 05. 2011 | 18:07

Mour napsal(a):

Ládik!!!: Co víte o vážné hudbě a jejím významu? Hrajete na nějaký hudební nástroj? Znáte noty? O čem chcete, proboha, diskutovat?
08. 05. 2011 | 18:11

grőssling napsal(a):

Antoní Hrbek napsal také, že

Ano, Česká filharmonie je v krizi, ale v krizi šéfdirigentské. Česká filharmonie je složitý velmi citlivý nástroj, který dovede rozezpívat jen skutečný mistr.

Připadá mi, že s ČF je to stejné jako s většinou ostatních part umělců v současném kapitalistickém Česku. V honbě za mamonem se z nich stává stádo koček, které nezvládne pást sebelepší šéfdirigent.

Válka na ně ! A pokud budou pořád vzdorovat, tak rozpustit. Až se jim v hlavách rozsvítí, budou na jejich místech už jiní.

Vysoké umění bez disciplíny, dřiny a obětí neexistuje.
08. 05. 2011 | 18:16

grőssling napsal(a):

Myslel jsem Vladimíra Válka na ně.
08. 05. 2011 | 18:24

Ládik!!! napsal(a):

moure,
pořád lapete po dechu a ne a ne to rozdýchat. Vezměte si http://www.airwaves.cz/.
08. 05. 2011 | 18:41

galmudia napsal(a):

Ano, Manfred Honeck je jedním s dirigentů, s nimiž ČF hraje skvěle, jinak bohužel mají často tendenci koncert odfláknout. Shodou okolností jsem byla na čtvrtečním koncertě a velmi mě nadchlo provedení Wagnera i Barbera. S Dvořákem ale byl, dle mého názoru problém. Dokonce bych řekla, že to bylo poprvé, kdy se mi něco s Honeckem nelíbilo. Podivná rubata, jimiž utrpěla hlavně 2. a 3. věta, způsobila, že se vytratil veškerý symfonický tah. Vzpomínala jsem na provedení Dvořákových symfonií právě s Inbalem nebo Mácalem, které, na rozdíl od pana Hrbka neshledávám tak špatnými. Nadšení publika mě dost zaskočilo, názor většiny sálu jsem nesdílela. Ale vzhledem k tomu, že většina sálu při houslovém koncertu ignorantsky tleskala mezi větami, nebrala bych ty závěrečné ovace až tak vážně.
08. 05. 2011 | 19:02

Mour napsal(a):

Ládik: Ale, ale. Čekám, kdy začnete věcně diskutovat. Předtím bychom ale měli vědět, máme-li vůbec o čem diskutovat. Takže ještě jednou - co víte o vážné hudbě? Co víte o významu České filharmonie a jiných obdobných zahraničních těles? Na jaký hudební nástroj hrajete? Znáte noty?
08. 05. 2011 | 19:44

Ládik!!! napsal(a):

Moure,
Vy si mykáte nebo onikáte? Mají nějaký názor na ČF?
08. 05. 2011 | 19:52

Ládik!!! napsal(a):

Moure,
upírají mi názor? Kdo jsou? Upírají mi názor jen na hudbu - nebo i na literaturu, dějiny, vědu obecně, na život? Pán je nadčlověk? Asi umí noty a šmidlá šmytcem, pán všehomíra.
08. 05. 2011 | 19:58

Mour napsal(a):

Ládik: "Měli diskutovat", tj. Vy a já. Názor Vám vůbec neupírám. Rád bych pouze věděl, na čem je Váš, tak kategorický, názor založen.
08. 05. 2011 | 20:31

Ládik!!! napsal(a):

Moure,
do toho Vám nic není. Já také nebudu zkoumat příčiny Vašich názorů.
08. 05. 2011 | 21:18

Ládik!!! napsal(a):

Od ČF bych očekával, že by chodila šmidlat po fabrikách do rytmu výrobní linky.
Jinak na ně chodí snad jen odboráři za permanentky.
08. 05. 2011 | 21:28

Mour napsal(a):

Ládik: Tak dost. Tímto způsobem debatujte s někým jiným, nebo nejlépe nedebatujte vůbec.
08. 05. 2011 | 22:27

Hurá napsal(a):

Pane autore, máte pravdu. Mslím, že s příchodem Bělohlávka se stav nejenže nezmění, ale orchestr se navíc ještě rozhádá. Bělohlávek je max. druhou ligou. ČF si ho užila přece dost už za V. Neumanna. Je to pouze nimra a to orchestr v jeho projevu nepozvedne.
08. 05. 2011 | 22:29

Mour napsal(a):

Hurá a další: Zajímalo by mne: Kdo je nyní ve světě považován za "první dirigentskou ligu"?
08. 05. 2011 | 22:34

Leoš napsal(a):

to je ale debata na úrovni tak pátého podzemního podlaží...Pane Hurá, Bělohlávek je podle Vás max.druhou ligou....u Vás, že....ti Angličani jsou takovým antihudebním národem, že nepoznají léta, co za nimru jim vede BBC orchestra, že...ano, filharmonie si Bělohlávka ne že užila, ale ona jeje vyhodila...podle vyjádření pár členů ČF ale jenom proto, že vyžadoval tvrdou práci a maximální výkon....kdybyste si raději nechal své úsudky pro sebe, jste trapný stejně jako pár kategorických přispěvovatelů...ach jo....
08. 05. 2011 | 22:42

Antonín Hrbek napsal(a):

Vážená galmudia

Ve čtvrtek byl Wagner naprosto přesný. Barberův koncert v podání Josefa Špačka nemohu objektivně hodnotit, protože mám k němu i k jeho otci osobní vztah. Ale koncertním mistrem namísto pana Kotmela se nestal bezdůvodně.

Pokud jde o Novosvětskou, tak bych si dovolil upozornit, že je velký rozdíl mezi tím, jak se hraje v Čechách a jak se hraje ve světě. Většinou jsme zvyklí na "měkké české" lyrické provedení tak jak je precizoval Talich a udržovaly další generace českých dirigentů. Manfred Honeck nám předvedl "tvrdší americké" dramatické provedení, které nám z části zprostředkoval i Rafael Kubelík.

Je diskusí, které provedení je "lepší". Je to do značné míry subjektivní. Rozhodně bylo Honeckovo provedení prvotřídní a podnětné. A orchestr České filharmonie toto provedení zcela přijal za své. Manfred Honeck totiž patří k těm dirigentům, kteří svůj názor tvrdě nevnucují, ale o svém názoru orchestr přesvědčují. A i filharmonici veřejně projevovali uznání.

Domnívám se, že závěrečné ovace, které vzešly od předplatitelů, byly díkem jak panu Honeckovi, tak i orchestru. O nevhodném chování části obecenstva jsem se již zmínil. I když pamatuji, a to nejen u nás, ovace i po jednotlivé části symfonie nebo koncertu. A zcela zasloužené.

S pozdravem
09. 05. 2011 | 07:54

KL napsal(a):

"Gerd Albrecht, Vladimir Ashkenazy zapadající hvězdičky" - to si může dovolit tvrdit jen opravdu nějaké eso. Copak jste zač, že máte tu drzost o takových mistrech hovořit jako o "hvězdičkách" s notnou dávkou arogance. Vy, neumětelská nula, budete hodnotit mistry? Ach ano, zcela běžné v naší "kultuře". :-)))
09. 05. 2011 | 09:44

KL napsal(a):

Pane Hurá, Vaše tvrzení o panu Bělohlávkovi jsou tvrzením hudebního negramota. Bělohlávek je Pan Dirigent, který by se ovšem měl věnovat jinému, pořádnému orchestru, který neremcá, je zvyklý cvičit, a ne "my všechno umíme, odehrajeme bez zkoušek". Ta namistrovaná ČF žije už jen z dřívějšího věhlasu, takže hráči by měli s uctivostí pokleknout před svými předchůdci, že vůbec ještě mohou hrát, že stále těleso existuje.
09. 05. 2011 | 09:51

Aleš napsal(a):

Jako zcela laický, zato však pravidelný konzument vážné hudby (což dokládám skutečností, že při každodenní práci u PC si do ucha pouštím Český rozhles D-Dur) bych rád reagoval na Galmudia a její znechucenou poznámku o ignorantech, tleskajících mezi větami symfonie. Jaká hamba! Vytrhovat znalce z duševní usebranosti! Co to vlastně je, tleskat mezi vetami??? Je to více buranská reakce z nevědomosti, že "se to nedělá"? Nebo naopak odhodlání snoba dát najevo, jak on jediný odhalil mimořádnou kvalitu umělcovu, až se nezdržel spontánní ovace?
Vzpomínám si na jednu nosnou diskusi, zda je vhodné tleskat po vydařených sólech při sledování internetového přenosu inscenace z Metropolitní opery. A na debatu v mlaďáku před lety - při Vlajce se stojí, při Rose na kolejích ne....
Ach jo, blbost stojí nad žánry, politickými poměry i mediálními formami...
09. 05. 2011 | 09:54

J.P. posluchač pátečního koncertu ČF napsal(a):

Přečetl jsem si příspěvek pana Hrbka a potom následné komentáře postavení a výkonů České filharmonie. Ačkoli jsem si jist, že dikuse vedená na této úrovni nemá smysl (připomíná spíše pavlačové tlachání domovnic), přesto bych se rád zeptal - za které konkrétní koncerty by se měla ČF omluvit? A proč? Samozřejmě, každý koncert je jiný, ne vždy se vše vydaří ideálně, ne vždy je vyhověno vkusu každého posluchače, ne vždy si dirigent a orchestr "sednou" atd. Jak se říká - "všude se vaří z vody", tedy i kdekoli jinde ve světě.Není poznámka o nutnosti omluvy za některé koncerty trochu neomalená?
Byl jsem minulý týden na pátečním koncertě (Wagner, Barber, Dvořák-Novosvětská) Jakási dáma (Galmudia) si stěžuje na "podivná rubata" ve druhé a třetí větě. Proto se jí tedy Dvořák nelíbil.No..... tomu tedy nerozumím,celý koncert, včetně Novosvětské byl vynikající.Orchestr hrál s ohromnou energií, přesností, barevností a tahem. Pokud tam byla nějaká rubata, tak určitě ne podivná. Byla to, dle mého názoru,nejlepší a nejpůsobivější Novosvětská, kterou ČF za posledních dvacet let předvedla.
Je jasné, že se nedohodneme. Podobně, co se týká tzv."krize ČF". Tato krize spočívá z velké části nikoli v jejích výkonech, ale v mediálním obrazu,díky němuž si do ČF s chutí kopne opravdu už kde kdo, aniž by měl pocit rizika z vlastního ztrapnění.
Trapné je také neustálé a unavující omílání historky o tom, jak před dvaceti lety ČF, protože nechtěla řádně pracovat, vyhodila J.Bělohlávka. To je opravdu směšné (G.Albrecht byl zřejmě proslulý svou leností)a navíc, myslím, že už to dnes nikoho nezajímá.
09. 05. 2011 | 15:55

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy