Islámské strany a cesta k demokracii

25. 08. 2008 | 16:10
Přečteno 5064 krát
Pákistán, ať žije Pákistán. Není boha kromě Boha! Skandují mladíci ověšení vlajkami, s obličeji pomalovanými v zeleno-bílých národních barvách. K Pákistánskému památníku nad Islamábádem přišli slavit 61. výročí nezávislosti své země. “Líbí se Vám v Pákistánu? Odkud jste? Vyfotíte se s námi?” Kluci jsou ve svém živlu. Ještě než stihnu odpovědět, semknou mě v kruhu. Kamera v mé ruce jim dodává energii, jeden zakřičí heslo a ostatní ho několikrát zopakují. V demonstrování mají očividně praxi a jsou šťastní, že se můžou předvést. Mou pozornost, ale upoutala víc naleštěná mramorová deska s blýskavým nápisem - Inaugurováno jeho excelencí generálem Parvézem Mušarrafem, prezidentem Islámské republiky Pákistánu, 24.3. 2007.

“To už tu dlouho stát nebude,” procedí mezi zuby jeden z demonstrantů. “Myslíš si, že Mušarrafa opravdu odvolají?” Odpovědi se nedočkám, blíží se k nám ochranka a on odešel. Mou otázku, ale nakonec zodpověděl sám Parvéz Mušarraf. Čtyři dny po oslavách odstoupil z funkce. A ulice opět zaplavili mladíci s vlajkami rozradostnění nadějí, že poté, co nenáviděný diktátor zmizel, bude všechno lepší. Dějiny Pákistánu, ale optimistickému vývoji příliš nenasvědčují. Zvlášť posledních dvacet let se poněkud zacyklily, figurují v nich stále stejní lidé a opakují stejné chyby.

Šaríf poprvé

Islám měl být pro Pákistán jednotícím prvkem. Různé etnické skupiny a kmeny slil v jeden národ. Jenže paradoxně to bylo právě náboženství nebo, lépe řečeno, spor o jeho roli v rámci fungování státu, které Pákistánu nadělaly největší problémy. Každý, kdo se ocitl v čele země, ať už vojenským pučem nebo prostřednictvím voleb, řešil otázku, jak moc bude náboženství zasahovat do politiky. Tzv. modernisté chtěli budovat islámskou republiku založenou na demokratických principech, konzervativci zas trvali na teokracii. Ke konzervativním přívržencům patřili i Mušarrafovi předchůdci. V 80. letech generál Zia-ul-Haq, za jehož vlády značně posílil vliv náboženských kruhů v rámci armády i státní správy. A v 90. letech Naváz Šaríf, který se dvakrát vystřídal ve funkci se soupeřkou Benazír Bhuttovou. Konzervativní Šaríf chtěl dodatkem k ústavě zavést v zemi jediný soudní systém - islámské právo šaría. Když ho v roce 1999 v nekrvavém puči svrhla armáda v čele s generálem Parvézem Mušarrafem byla země ve zuboženém stavu. Ekonomika na pokraji kolapsu, státní správa i policie prolezlá vysokou mírou korupce a nepotismu. To chtěl Mušarraf změnit a národ ho oslavoval jako zachránce.

Dvojí hra

Mušarrafovým vzorem bylo Turecko. Nikdy se netajil obdivem ke Kemalu Attaturkovi, který dokázal vytvořit sekulární muslimský stát. Podobně jako on, měl velkou výhodu v podpoře armády.

Změny v zákoně o rouhačství, které Mušarraf prosazoval zkraje své vlády, ale ukázaly, že ani generálové nepůjdou proti islámským stranám. Když se postavily na odpor, Mušarraf musel ustoupit. Rozpor mezi tím, co by rád měnil a co bylo strategické, pak provázel celou jeho devítiletou vládu. V červnu 2001 si představitelé islámských stran z jeho úst vyslechli snad nejtvrdší kritiku v dějinách země. Obvinil je ze zpátečnictví, šíření násilí ve jménu víry a pokrytectví. O rok později, ale neváhal s aliancí náboženských stran uzavřít koliaci. Potřeboval v parlamentu většinu.

Dvojí tvář si držel i ve “válce proti terorismu”. Po 11. září 2001 se přiklonil na stranu Spojených států jako jejich hlavní asijský spojenec. Pákistánské tajné služby na přání Američanů zatýkaly vůdčí osobnosti Al-Kájdy, zároveň, ale udržovaly čilé styky s Tálibánem a podporovaly kašmírské mudžáhidy v připojení se k odboji v Afghánistánu. Tato politika ve svém výsledku nepřinesla uspokojení ani na jedné straně. “Na domácí půdě si Mušarraf vysloužil nálepku poskoka Washingtonu, který zaprodal svou zemi k cizí válce. Pákistánci mají pocit, že pro Američany bojují proti vlastním lidem,” popisuje pocity pákistánské veřejnosti analytik Ross Masúd Husain.

Spokojený není ani Washington. Ačkoliv Pákistánu na boj s teroristy poskytnul od roku 2001 pomoc 11,8 miliard dolarů, Tálibánu se za posledních 5 let podařilo prakticky ovládnout kmenová území hraničící s Afghánistánem a počty útoků na spojenecké jednotky NATO narůstají týden po týdnu. Měl, ale Mušarraf jinou volbu? Mohl si pod tlakem z tolika stran udržet „jednu tvář“ ?

Bývalý správce jednoho z kmenových území - Severního Waziristánu, Chálid Azíz chápe tajnou podporu pro Tálibán. Konec konců to byla právě ISI, která, za podpory CIA, Tálibán v 90. letech vytvořila. Dlouhou dobu sloužil jejich strategickým zájmům. “Nemůžeme dopustit případnou válku na obou stranách hranice. Proto je vedle indické hrozby naším hlavním bezpečnostním zájmem mít vliv na dění v Afghánistánu,” vysvětluje Azíz. “Indové tam v poslední době otevřeli několik konzulátů. Myslíte si, že je to kvůli vízům nebo obchodu? Je jasné, že to jsou operace indických tajných služeb a úkolem ISI je chránit nás proti indickým hrozbám. Z toho důvodu jsou v kontaktu s různými lidmi, ať se to Spojeným státům líbí nebo ne,” zastává se zdrženlivého postoje Mušarrafovy vlády ke zničení Tálibánu. Na druhou stranu, ale Mušarrafovi nechce odpustit, že do oblasti kmenových území nešly žádné investice. Negramotnost místních obyvatel je do nebe volající (u žen 97%, u mužů 70% ) státní správa tam zkolabovala. Pro Tálibán nebylo složité, aby vládě a ISI přerostl tak rychle přes hlavu.

S tím souhlasí i novinář Zaffar Abbás:”Vláda hrozbu radikálů podcenila. Měla víc dbát na rozvoj vzdělání a do oblasti kmenových území investovat. Ze skoro 12 miliard dolarů, které jsme dostali od Američanů, šlo 80 procent do armády.” Jinak, ale nevidí Abbás období vlády Parvéze Mušarrafa v úplně černých barvách. “Ekonomika za jeho vlády výrazně posílila, rozlet dostaly dříve potírané nevládní organizace, kladl důraz na ženská práva a také rozhýbal mediální trh. Liberalizoval tisk a přidělil licence nezávislým televizním stanicím, které pak svou neutuchající kritikou paradoxně přispěly k jeho konci.”

Co zbývá vládě?

Koaliční vláda, která vzešla z únorových relativně demokratických voleb, nepřevzala od Mušarrafa zemi v utěšeném stavu. Inflace vystoupala i kvůli celosvětové krizi na 24%, kvůli špatnému plánování čelí Pákistán nejhorší energetické krizi v dějinách. Soudní systém je od loňského podzimu paralyzován sporem o členy Nejvyššího soudu, které odvolal Parvéz Mušarraf, když bránili jeho znovuzvolení prezidentem. Mušarraf je ale pryč a spor o soudce trvá. Čím dál častěji, proto v médiích zaznívá otázka. Spojuje současnou koalici něco jiného, než byla nenávist k bývalému prezidentovi? Téměř se zdá, že ne. A proč také ? Spolupředseda PPP, Ásif Zardárí a vůdce PML-N Naváz Šaríf nebyli nikdy dobří přátelé. Co víc, bývali nepřátelé, političtí rivalové a není důvod, proč by se jimi nemohli stát znovu. Vlastně jeden existuje – Pákistán, jeho obyvatelé a nutnost stabilizovat situaci v zemi. Pokud to oběma jmenovaným pánům nedojde včas, je víc než pravděpodobné, že si Pákistán zopakuje jednu ze svých historických smyček. Opět vyjede z kasáren armáda a v jejím čele další zachránce nebo diktátor?

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Marko napsal(a):

Velice solidní rozbor situace.
Podle posledního vývoje situace bude s největší pravděpodobnosí velice aktuální poslední věta blogu.
A protože v zemi panuje všeobecná nenávist k Američanům bude zajímavé jak bude zajištěn zdejší jaderný arsenal.
25. 08. 2008 | 16:42

trafopajka napsal(a):

Asi budu za vrtáka, co zbytečně vrtá, ale proč je p. Mušaraf jednou Pervéz, jednou Parvíz a jednou Pervíz?
Jinak mně článek připadá velice dobrý.
25. 08. 2008 | 17:42

Kritik napsal(a):

Zajímavý článek k zamyšlení, jaké výsledky přináší soupeření o moc, ve kterém se objevují tři zřetelné způsoby vládnutí - teokracie, demokracie a diktatura.
Zatímco teokracie zůstává doposud jen nálepkou na vládu náboženských hodnostářů, tedy lidí a nikoliv Boha, demokracie získala svůj příkladný vzor ve Spojených státech. U jejího zrodu tam stáli lidé, kteří se obávali diktátorů, ať diktátory byli samozvaní mocní, nebo dědiční uzurpátoři.

Je však nutné připomenout, že tito američtí zakladatelé skutečné demokracie, ač byli jak věřícími v Boha, tak ateisté, ctili všichni do jednoho fundamentální pravidla pro život na Zemi sepsaná v Písmu. Všichni se na Bibli odvolávali. Charakter zakladatelů postavený na pevných základech proto dokázal uskutečnit dodnes nepřekonaný způsob vládnutí.

To však neplatí o dnešní době. Charakterový fundamment z demokracií vymizel. Takže se dnes můžeme oprávněně ptát, zda je lepší vláda osvíceného diktátora, než vláda demokraticky zvolených darebáků bez charakterových fundamentů a tedy schopných naprosto všeho. Jako důkaz odpudivé demokracie s vládou jedinců bez charakterového fundamentu si poslechněte třeba dnešní večerní zprávy.

Slyšel jsem tvrzení (sám jsem ho nestudoval), že v Anglii se s úctou vzpomíná na vládu Olivera Cromwella, který, jak známo, získal násilím vládu nad Anglií. Nakonec se sám prohlásil za diktátora a potlačoval jakékoliv tehdejší projevy parlamentní vlády.

Křesťané velice dobře vědí, že očekávaná vláda Ježíše Krista bude z našeho pohledu vládou diktátora a neomezeného vládce. Který však sám o sobě říká (volný citát): "Kdo z vás chce být nad jinými, staň se jejich služebníkem. Kdo se chce stát prvním, staň se posledním."
25. 08. 2008 | 17:45

Marko napsal(a):

To kritik:
K poslednímu odstavci:
V Evropě vládl jediný Bůh za pomoci Církve Svaté.Ta používala skutečně osvícené prostředky jako:inkvizici,pálení kacířů,čarodějnic vyhnání Morisků a Židů ze 'Spanělska,pogromy na Židy a bezduché papouškování Aristetelových spisů.
Děkuji.Ve světě
Pod kuratelou písma bez svobodného rozletu lidského ducha bych žít nechtěl.
25. 08. 2008 | 18:09

Jirka Hemzal napsal(a):

To Marko:
Souhlas. Mezi realitou, kterou jste popsal a současností, stojí osvícenství a z toho vzniklá odluka církve od státu. To na řadu muslimských zemí čeká...
25. 08. 2008 | 18:16

čtenář napsal(a):

Dobrý článek. Docela se vymyká místnímu mainstreamu. /Ačkoli v něm podle Vondry jsme. / Tipoval bych , že po Afghanistánu a Iráku je na cestě další nestabilní region. To budou mít ovšem Amíci prdel v kalupu. Chtít mít všechno pod kontrolou - z toho zblba i StB. Přimluvil bych se za častější psaní. Díky.
Co může , to se sere. Tak jako tak se 21.12.2012 nezadržitelně blíží.
25. 08. 2008 | 18:29

Marko napsal(a):

to Jirka Hemzal:
Jenže nezapomeňte,že islámu je teprve cca 1350 let.Osvícenství začalo cca o 400 let později.A ruku v ruce s tuhým absolutismem a armádou jako jedinou jednotící silou ve státě.Ještě,že ten Mušaraf je náš diktátor,to by p.t. Ruml,Štětina,Urban a Hybášková nevěděli kam dřív skočit.
25. 08. 2008 | 19:08

Jirka Hemzal napsal(a):

To Marko:
Souhlas, otázkou je, jestli islámská civilizace míří k nějaké formě osvícení anebo naopak se propadá do hlubší historie. Viz snaha o zavádění Šarie apod.
25. 08. 2008 | 19:11

Marko napsal(a):

To Jirka Hemzal:
Už to bylo na dobré cestě,jenže jsme posadili na koně Arafata,Chomejního a jeho následovníky z Komi,bin Ládíka a Taliby.A oni nám z toho koně nechtějí,nevděčníci,slézt a zalézt zase do svých děr.
25. 08. 2008 | 19:17

Zacheus napsal(a):

To Marko. Neviděl bych církevní dějiny zase až tak jednostranně, to nesvědčí ani o Vaší moudrosti, tím méně o objektivitě. Doporučuji k přečtení například knihu PhDr. Radomíra Malého s názvem "Církevní dějiny", kde jsou zachyceny nejenom stinné stránky církevních dějiny, ale také světlé -a je jich podstatně více.

Za chyby a tragédie minulosti se omluvil a požádal o odpuštění někdejší papež Jan Pavel II.

Není mně známo, zda se někdo také omluvil katolické církvi a křesťanům vůbec za jejich pronásledování ( například v minulém století počínaje genocidou Arménů ze strany Turků a konče naší KSČ(M), za kruté pronásledování katolické církve v 50. letech u nás).

Na závěr si dovolím Vám i ostatním ocitovat spisovatele Alexandra Solženicyna:
"Pane, jak snadné je uvěřit ti! Dáváš mi nepochybnou jistotu, že jsi a staráš se, aby se neuzavřela žádná z cest
vedoucích k dobru."
25. 08. 2008 | 20:01

Marko napsal(a):

To Zacheus:
Tuto knihu neznám.Děkuji za upozornění podívám se po ní.
Já vůbec nezpochybňuji podíl církve na šíření vzdělanosti,zušlechtění práva a pod.Konec konců naše národní obrození by se vůbec nekonalo nebýt dlouhé řady vlasteneckých kněží šířících české knihy a hlavně nutících své ovečky posílat své děti do školy.Stejně tak moje vidění jezuitů vůbec neladí s viděním Nejedlého a Jiráska.Jejich podíl zejména na rozvoji školství všeobecně a zkrocení dobyvatelů v J.Americe je nesmírný.
Jen jsem chtěl ukázat kam může sklouznout
teokracie.Ona ta islámská se o té naší středověké a počátku novověku příliš neliší.
25. 08. 2008 | 21:12

Zacheus napsal(a):

To Marko. Děkuji za odpověď a přeji Vám dobrou noc. Zacheus
25. 08. 2008 | 21:27

lectus napsal(a):

Paní Engelová, prosím, připojuji se k prosbě o vysvětlení, jak je to s těmi samohláskami ve jménu pana Mušarafa - od jednoho autora je Pervéz a Parvíz skutečně nezvyklé. Jinak vím, že v asijských jazycích je to různé, můj milý Omar ben Sadek z předválečného vydání mayovek se po letech proměnil v Umara ben Zadka. Ale od jedné autorky v tak krátkém časovém rozmezí???
Prosím...
Jinak - Vaše psaní je moc zajímavé.
25. 08. 2008 | 21:57

čtenář napsal(a):

Dotaz to Zacheus, Marko: Asi bych to našel někde po nějakém pátrání, ale využiju možnosti, a tak se zeptám. - Islám funguje řekněme od 7.stol. našeho letopočtu. A co fungovalo u dnešních islamistů , jak je dneska vnímáme , předtím? Bez ohledu na to, že dnes islám vyznávají Arabové, Peršani, černoši atd. Prostě , jak to bylo v době Saladina. Např. - Tedy , jestli něco nepletu... v tom případě se omlouvám.
25. 08. 2008 | 22:25

Zaheus napsal(a):

To čtenář. Myslíte, co bylo v dnešních islámských zemích před islámem? Přiznám se, že z hlavy to nejsem schopen přesně říci, i já bych musel do zabrousit do odborné literatury a zjistit historii jednotlivých zemí v tomto období. Přeji dobrou noc.
25. 08. 2008 | 22:39

Marko napsal(a):

to čtenář:
Saladin žil v letech 1139-1193 a byl muslim.
Severní Afrika včetně Egypta byla křesťanská.
Persie -tam bylo převážně náboženství vyznavačů ohně,část přilehlá k Indii byli hinduisté a budhisté.
Dnešní Střední východ byli křesťané.
Arabové byli v dosahu Byzanské moci křasťané a jinak převážně židé.A pochopitelně mezi tím zbytky pohanů.
Dobré si přečíst Dějiny Středního východu.Teď nevím kdo je napsal.
25. 08. 2008 | 22:48

im napsal(a):

@čtenář

Pokud nemáte moc času na čtení, podívejte e aspoń na "Království nebeské", Saladdina tam hraje Syřan Hassan Masúd.

http://www.csfd.cz/film/178...

http://www.neoluxor.cz/knih...
25. 08. 2008 | 23:23

Tereza Engelova napsal(a):

Dobry den, moc se omlouvam za preklep. Byvaly prezident se pise spravne - Parvéz Mušarraf - alespon podle odbornika na urdstinu, ktereho jsem kontaktovala. Mozna je pry i verze Pervez. To, ze jsem pouzila oba tvary bylo dano mou nepozornosti, za coz se omlouvam a dekuji za upozorneni.
26. 08. 2008 | 12:10

Jirka Hemzal napsal(a):

to čtenář:
Ještě bych doplnil semitské kmeny, které žily i na území Arabského poloostrova a jejich náboženství mělo obrovský vliv na formování Islámu. Významná část Koránu je přímo inspirovaná židovskou Tórou.
26. 08. 2008 | 16:26

ghdfjdj napsal(a):

http://www.xxxrated-picture... 出会い系
http://www.alwaysoral.com/ 出会い系
http://www.cansurv.com/ 無料出会い系サイト
http://www.videolivemail.com/ メル友
http://www.deai-sugi.net/ 出会い
http://www.deai-navi.mobi/ 出会い
http://www.meeting-avenues.... 出会い系
http://www.1-888-vehicle.com/ 出会い系
http://www.cyber-java.com/ 出会い
http://www.kvonkvyn.com/ メル友
http://www.redrocketcomp.com/ 出会い系サイト
http://seo-mobi.net/ikemen/ イケメン
http://www.deaicafe.net/ 出会い
http://www.love-b.com/ セフレ
http://www.mailcollector.net/ メル友
http://www.mailsell.net/ 人妻
http://www.ccc-p.com/ 無料出会い系サイト
http://www.golden-leaf.com/... キャッシング
http://www.littlediablo.net/ 出会い系サイト
http://www.sit-n-shop.com/ メル友サイト
http://www.mtdcases.com/ セフレ
http://www.louisville-realt... 人妻
http://www.heartminders.com/ 不倫
http://www.targetvehicleren... 恋人
http://www.cambridgeins.com/ セックスフレンド
http://www.happy-clover.net/ 無料出会い系サイト
http://www.get-viagra.com/ 出会い系サイト無料
http://www.mailsnow.com/ 無料出会い系サイト
http://seo-mobi.net/kyonew/ 巨乳
http://seo-mobi.net/gyaru/ ギャル
http://www.chihuahuaelpub.com/ 出会い探し
http://www.mail-c.com/ 結婚活動
http://www.hotpause.com/ メル友
http://www.ekoturizmas.info/ 出会い系
http://lovers.oops.jp/ 出会い系リンク
http://www.kartytel.info/ 出会い
http://www.brattagroup.com/ 童貞
http://www.sex-gay.net/ スタービーチ
http://www.mailclick.net/ 援助交際
http://www.love-train.com/ ギャル
http://www.mailtomo.info/ 熟女
http://www.loveblue.net/ メル友
http://seo-mobi.net/sutabig/ スタービーチ
13. 05. 2009 | 11:10

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy