Soap-opera místo učebnice

09. 11. 2008 | 14:13
Přečteno 7161 krát
Je krátce před devátou večer a Parvín domývá špinavé nádobí od večeře. Spěchá. Melodramatická znělka linoucí se z televize na ni působí jak vábnička na jelena. Začíná soap-opera Bidaii. „Je to příběh dvou nevlastních sester. Jedna má světlou pleť a druhá tmavší. V naší společnosti jsou světlejší dívky obecně považovány za krásnější a žádanější pro sňatek, ale tmavá sestra nakonec dojde většího štěstí s mužem svého srdce,“ rozplývá se nad virtuální spravedlností Parvín, služka zaměstnaná v domácnosti středostavovské rodiny. K příběhu plnému krásných kostýmů, dramatických zvratů a líbivé hudby se vrací večer co večer a nejen k němu: “Za týden koukám tak na 12-14 seriálů. Plánuji si kolem nich den. Všechnu práci musím stihnout do osmi večer a pak do půlnoci sleduji soap-opery. Líbí se mi, že jejich postavy řeší problémy, se kterými se můžu ztotožnit a i se z nich poučit.“


Právě edukativní prvek asi nejvíc odlišuje to, jak soap-opery vnímají Pákistánci a jak Evropané. V Praze by lidé Parvín považovali za televizního maniaka, v Rávalpindí, ale patří mezi divačkami k normě. Většina žen stále tráví čas v domácnosti, starají se o děti a samy ani moc nevycházejí mimo dům. Jejich světem je rodina, velmi často v rámci tzv. sdíleného systému, kdy mladý pár žije společně s rodiči a sourozenci manžela. Zvlášť novomanželky musí v rámci nové rodiny čelit nejrůznějším tlakům, přizpůsobovat se cizímu prostředí a věrnou rádkyní jim v tom je právě televize. „V naší kultuře je zakořeněný názor, že snacha musí dělat zásadně to, co jí přikážou členové manželovy rodiny, i když s tím třeba nesouhlasí. Ideál snachy byl odjakživa milá, tichá, poslušná. Tento trend se, ale začíná měnit a myslím, že je to právě díky seriálům jako například Příběh každého domova,“ naráží na svůj oblíbený kus Nusrat Pervíz, 50letá žena v domácnosti, která jako svobodná, žije s rodinou bratra. „Moje milá hrdinka Parvátí čelí v rodině svého muže mnoha nástrahám. Musí si vybojovat postavení a respekt příbuzných a to na ní obdivuji. Právě díky silným osobnostem jako je Parvátí jsme si my, ženy, začaly uvědomovat, že můžeme být odvážnější a postavit se případnému bezpráví i třeba jen v rámci rodinného kruhu,“ shrnuje své vlastní zkušenosti ze „sdílené“ rodiny Nusrat.

Seriál jako zrcadlo politiky

To, že televizní rodinné ságy mají vliv na postavení žen ve společnosti, prokázaly už dřív sociologické průzkumy v afrických zemích a v Jižní Americe. Seriály tam výrazně přispěly například k propagaci plánováného rodičovství, osvědčily se i v rámci osvěty k nemoci AIDS. V pákistánském kontextu se soap-opery soustředily a soutředí zásadně na rodinné vztahy a hlavní cílovou skupinu žen nižších a středních vrstev. Jako všude jinde na světě i v Pákistánu seriály přesně odráží společensko-politickou atmosféru doby, ve které vznikaly. Uvolněná 70. léta představovala seriálové hrdinky jako silné osobnosti, profesionálky, které svým zaměstnáním přispívají do rodinných rozpočtů. „To mělo velký dopad na veřejnost. Lidé začali respektovat ženy jako profesionálky v nejrůznějších oborech. Pakistánská společnost byla tehdy velmi otevřená, pamatuji se, že po Islamábádu běžně jezdily ženy na kole, což je dnes nemyslitelné,“ vzpomíná antropoložka a televizní producentka Farkhanda Šahín. Radikální změny nastolil v 80. letech režim Zia-ul Haqa provázený tvrdou islamizací. Pracující ženy na obrazovkách nahradil prototyp ženy v domácnosti, cudné a poslušné mužských členů rodiny. „S nástupem Zia-ul Haqa začala být ženám na obrazovkách podsouvána stereotypní role manželky. Spolu s tvrdým politickým tlakem a rostoucím fundamentalismem se vnímání ženy ve společnosti zcela změnilo,“ potvrzuje Farkhanda. Ke zlepšení došlo až v roce 2002 díky revoluci na pákistánském televizním trhu. Licenci dostaly digitální televize, státní PTV ztratila monopol a pákistánské domácnosti se mimo jiné otevřely nekonečným indickým ságám. Ty se bleskově staly hitem a vrchní příčku popularity si mezi divačkami drží dodnes.


Proč indické seriály vítězí na pákistánskými?

Tým vědců z univerzity v Sargodze, který na toto téma nedávno zveřejnil průzkum, přičítá úspěch indických příběhů několika ingrediencím - většímu napětí, spádu děje a také extravagantnějšímu prostředí v němž se seriály odehrávají. Hlavní postavy žijí v přepychových domech, mají peníze, pěkná auta a mobilní telefony. Zatímco ženy tyto atributy moci považují za nereálnou součást pěkného snu, na který se jen hezky kouká. Na muže měly tyto soap-opery, alespoň zpočátku, překvapivě motivační dopad. “V mém městečku způsobily indické seriály velkou změnu,“ vypráví 22letý Soheil z pákistánské Severozápadní provincie. „ Zatímco většina mladých kluků se dřív jen tak poflakovala po bazáru, kde posedávali nebo šli hrát kulečník, najednou viděli, že existuje podnikání a to přináší peníze. Bohaté prostředí se jim zalíbilo. Všichni chtějí mít auto, dům a snaží se pro to něco dělat. Dřív si mladí kluci ukazovali nové pušky, dnes se baví o mobilech,“ popisuje radikální změny v chování svých vrstevníků Soheil. Podle Sajmy Vahídové z Karáčí měly seriály dopad i na mužské diváky ve městech, kde jsou lidé vesměs bohatší. “ Muži jsou mnohem odvážnější ve stylu oblékání. Ještě před pár lety v Pákistánu neexistovalo, aby si muž oblékl šalvár kamíz (tradiční pákistánský oděv pozn.red.) jásavých barev jako je červená nebo oranžová. Tyto barvy se vždy pojily s ženským oblečením. Teď, ale muži tyhle barvy nosí a nepřipadá jim to zženštilé, což rozhodně přičítám vlivu indických soap-oper, zapůsobily i na ně,“ usmívá se 30letá učitelka IT. Sama si na seriálech nejvíc cení častější prezentace žen jako pracujících profesionálek a také otevírání tabu témat jako jsou například předmanželské milenecké vztahy či manželská nevěra: “Jsou to sice atributy západní kultury, ale ty zajímají mladou generaci a fakt, že se v seriálech objevují znamená, že i pákistánská společnost se vyvíjí, ať už je to k lepšímu či horšímu,“ shrnuje svoje pocity Sajma. Když se jí zeptám, zda jí ale není líto, že indické soap-opery téměř vytlačily z trhu domácí produkci, chvíli se zamyslí. „Je to možná škoda, ale teď už se s tím nedá nic dělat. Sledujeme indické seriály už několik let, jejich hrdinové jsou jak členové našich rodin. Navíc pákistánské seriály začaly ty indické napodobovat jen v horším provedení, tak proč měnit? Proč opouštět to, na co jsem už zvyklá? “

Nejistota, nedostatek autenticity, levné kopírování v tom vidí největší slabinu pákistánských seriálů i produkční Farkhanda Šahín:“ Pákistánské seriály měly odjakživa navrch v síle, hloubce a stavbě příběhu. Indické soap-opery se soustředí hlavně na vnější atributy. Jenže pod tíhou popularity a konkurence ze strany indické produkce začínají i pákistánské ságy napodobovat vše indické a to je cesta do záhuby. Nemůžeme konkurovat jejich lepší technické kvalitě, musíme si najít vlastní parketu, nalákat diváky na pákistánské příběhy, které by jim koneckonců měly být bližší než importovaná kultura.“ Pro pákistánské televizní stanice je to minimálně výzva do budoucnosti. Stamiliónový trh dychtivých diváků jim za trochu námahy určitě stojí.

v kratší verzi vyšlo v MfDnes


Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy