Herecká příprava a zkoušení

23. 11. 2020 | 07:13
Přečteno 1568 krát
Herecká příprava a zkoušení na Broadwayi mají hlavního jmenovatele - totální nasazení pro věc. Vyznačuje se na první pohled především obrovskou koncentrací všech zúčastněných na práci. Divadelní produkce k tomu poskytuje maximum představitelného. Cokoliv herec potřebuje, má k dispozici. Od lékaře až po sekretářku, která za něj převezme veškerou komunikaci s venkovním světem. Ač se to zdá banální, přítomnost doktora je nezbytná, neboť herce musí produkce pojistit, a lékař pak zodpovídá za jeho fyzickou způsobilost ke každému vystoupení. Představa, že někdo po vzoru Molièra zemře na jevišti, je dnes na Broadwayi nemyslitelná. A pokud se tak stane, produkce na tom díky pojištění vydělá.

Produkce uzavírá s hercem smlouvu zpravidla nastavenou tak, že se protagonista nesmí po dobu zkoušek i představení účastnit jakékoliv jiné inscenace, natáčet či provozovat jinou činnost, která by vedla k veřejné prezentaci či mohla jakkoliv ohrozit jeho maximální nasazení pro věc. (Tedy v českém překladu - žádné dabingy, rozhlas, reklamy, kšefty v televizi či jiných divadlech. Ale také žádné učení na školách.)
Čtení textu se na zkouškách obvykle nevěnuje mnoho času. Tyto zkoušky jsou určeny spíše k prvnímu vzájemnému setkání všech protagonistů, zejména pak k pořízení fotek pro PR kampaň divadla. Nečte se tolik jako u nás především proto, že herci již text dokonale znají. Menší počet čtených zkoušek v žádném případě neznamená, že by měl text menší váhu. Na textu a jazyce to celé od začátku stojí. Tak například text hry Seminar přirovnal Rickman k anglickým hrám z 18. století. Lidé mluví o zdánlivě obyčejných věcech, jim vlastních, v dlouhých konverzačních pasážích. Zásadní rozdíl viděl ve velmi specifickém jazyce. Nejtěžší na zvládnutí textu pak pro něj bylo najít ten správný způsob, jak říci dlouhou repliku jakoby mimochodem, a zároveň zachovat její smysl a obsah, dodržet jazykovou specifičnost, a to vše na jeden dech. To je skutečná drezúra herecké techniky.
Přestože se nepřikládá žádný zvláštní význam společnému čtení, na zkouškách se s textem pracuje více než sveřepě. V rámci preview se text hry Seminar měnil dokonce každou odpolední zkoušku. Večer pak herci museli hrát tento pozměněný text. Největší nároky to kladlo na Rickmana v hlavní roli Leonarda, neboť jeho šest dlouhých monologů procházelo denně jinými škrty. Ostatní spoluhráči byli v podobné situaci.
Tento jev je známý i ze současného českého divadla. Nikoliv ovšem z komerčního. Herci režiséra Jiřího Pokorného, který s oblibou pracuje podobnou metodou, znají dobře pocit, když se až do generálek nemohou opřít o definitivní text. Například Taťjana Medvecká to s ním zažila hned několikrát - při hře Drahomíra a její synové ve Stavovském divadle nebo v inscenaci Platonov je darebák v Divadle Na zábradlí. „Pro mě je zásadní zvládnout text. Teprve tehdy, když text umím, a to dokonale, pak teprve můžu začít snažit se něco s tím udělat. A tohle byl pro mě neskutečně stresující a frustrující moment, když jsem zkoušela s Jirkou Pokorným Platonova, a text nebyl až do generálek hotov.“ A ještě jeden komentář Medvecké k Drahomíře: „Já Jirku Pokorného jako režiséra bezmezně miluju. Jediné, co jsem si u tohohle kusu říkala, že možná mohli být důslednější už při textové úpravě. Proč nás nechali trápit se tím, že jsme se museli naučit strašidelná kvanta textu a pak teprve když zjistili, že jsme dlouhý, tak nám ho škrtali?! Těsně před premiérou. Jenže zas se jim musí nechat, že oni chtěli být pietní k Tylovi a nechat jakoby za zády znít to veliké romantické gesto, které nahlíženo dnešníma očima je vlastně strašně směšné. A v tom je to tak náročné.“
Medvecká velmi přesně popisuje stav herců, kterým režisér manipulací s textem při zkouškách ztěžuje práci. Trápí se a nemají se čeho chytit. Rozdíl v obou popisovaných situacích je ale velmi zásadní. Broadwayský režisér Sam Gold mění hercům text na zkoušce před každou preview. Což znamená, že změny, které odpoledne herci nazkouší, musí okamžitě zafixovat a večer je do detailu zahrát před lidmi. Druhý den už ale některé z nich nemusí platit. A nejde jen o text.
Na každé zkoušce je přítomný scénograf, kostýmní výtvarník, choreograf, light designer i skladatel. Ti všichni mají právo na každé zkoušce cokoliv změnit. A také to dělají. Například kostýmní výtvarník hry Seminar David Zinn měnil denně herečce Lily Rabe v hlavní ženské roli Kate, jejíž postava projde proměnou ze zanedbané intelektuálky v sexy dračici, části kostýmů, zejména brýle a doplňky. Různá šíře obrouček u brýlí, výměna prázdných skel za dioptrické a další způsobovaly, že i vnímání prostoru na scéně se herečce měnilo. Přesto bylo nutné se i těmto změnám do večerní preview přizpůsobit.
Tím celá herecká práce zdaleka nekončí. Pětihodinová zkouška a preview jsou jen jednou stranou mince. Ta druhá se odehrává mimo divadlo. Má dvě vrstvy. Jedna je ryze soukromá a druhou zastává většinou osobní herecký kouč. Hereckého kouče mají snad všichni místní herci. Rádi a často ho mění. Je to podobný zvyk jako například mít svého psychoterapeuta. Obvyklým doplňkem běžné přípravy bývá také učitel zpěvu a hlasové přípravy. Jsou ale i tací, kteří se vlnou koučingu nenechali strhnout. Například Alan Rickman žádného kouče neměl a stával se za to od kolegů terčem uštěpačných poznámek. Prý kouče neměl proto, že se bál, aby případný kouč neodhalil jeho postupy v herecké přípravě, a nemohl pak udělat z každého svého svěřence Rickmana. Faktem je, že Rickman svému herectví obětoval opravdu celý život (rozumí se osobní) a ve věci přípravy a zvláště pak koncentrace či analýzy a interpretace textu byl velmi vážený, o herectví snad netřeba ani mluvit.
Jak tedy takový herecký kouč pracuje, je vidět na následujícím příkladu. Koučka Hamishe Linklatera, který právě ve zmiňované hře Seminar v postavě Martina stál poprvé na broadwayských prknech, postupovala metodou „imaginace ve snech“. Vždy si vytyčili situaci, která nebyla pro herce z nějakého důvodu přesně uchopitelná a popsali ji, pojmenovali její úskalí a za domácí úkol si měl herec tuto situaci představovat před spaním tak, že se v ní vidí ve třetí osobě. Pak měl mít nastavený budík po fázích REM spánku tehdy, aby se probudil právě včas a sen si zapamatoval. Po každém probuzení si měl v bodech zapsat poznámky a asociace. Ráno si měl sednout, poznámky projít a nakreslit obrázek, který by je vystihoval. Jeho ironické připomínky typu: „Chtěl jsem pomoct s rolí, a teď místo toho každé ráno zjišťuju, že neumím ani kreslit.“ snad není třeba komentovat. Podstatné na tomto příkladu je, že herci sami vyhledávají ještě jiné zdroje než u nás, které by jejich herectví a práci na zkouškách zlepšily. Ovšem Hamishe Linklatera přivedla tato metoda do takového stavu, že před tolik obávanou premiérou namísto bezesných nocí plných stresu a trémy bez problémů usnul a tvrdě spal.
Tento příklad, jakkoliv se zdá přitažený za vlasy, jen dosvědčuje, že broadwayský herec na sobě aplikuje a vyzkouší jakoukoliv dostupnou metodu, aby se ke své postavě dostal co nejblíže. A že i herec, který stojí nejvýše ve všech diváckých i kritických ohodnoceních, na sobě především tvrdě a bez ustání pracuje.
Naše herecká gymnastika repertoárových divadel, kde hlavní herci souboru musí v jednom týdnu projít několika hlavními rolemi, je pro broadwayského herce něčím naprosto nepřijatelným. Ze všech stran zní jediná otázka: Jak se herec může soustředit a zodpovědně připravit, když hraje více různých postav v různých inscenacích zároveň?!
Na Broadwayi se hraje každý večer to samé. V týdnu mají jeden volný den. O svátcích a víkendech dvakrát denně. Tato praxe některé české herce vůbec neláká. Hezký příklad dokládá odpověď Jiřího Langmajera na otázku Karla Šípa: „Vy kolikrát hráváte na několika místech, v různých divadlech, v různých představeních. Působí vám třeba nějaké trauma, že jeden den hrajete Hamleta, druhý den v muzikálu, třetí den hrajete lehkou konverzační komedii? Je problém pro herce, nebo konkrétně pro vás, takhle rychle se převekslovat?“ – „Je to velké potěšení. Svým způsobem. Pokud je člověk při síle a má alespoň trošku chuť, tak je to velká radost. Rozhodně bych nebyl šťastný, kdybych hrál ten americký způsob hraní, kdy se hraje šestkrát, sedmkrát do týdne to samé. Já hraju minimálně čtyři, pět různých představení za týden, a když mám ještě to velké štěstí, že můžu něco zkoušet, tak se ještě dopoledne rozervávám v nějaké jiné roli a večer pak rád hraju jiné představení, které máme zrovna ten den na repertoáru. A další den už se můžu těšit zas na něco jiného. Nemyslím si, že by s tímhle způsobem práce měl mít herec nějaký velký problém.“ (Všechnopárty, čt 1, vysíláno 3.9. 2010)

Z cyklu: Konečně plním slib a začínám zveřejňovat pětiletý výzkum podmínek k herectví.Cílem těchto příspěvků je trochu demytizovat broadwayskou scénu a americké herectví v očích českého zájemce pomocí některých základních, ale u nás stále nepříliš obecně rozšířených informací.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy