Rozloučení odcházení

18. 12. 2011 | 14:36
Přečteno 7259 krát
V šest hodin jdu s přáteli zapálit svičku k soše Sváteho Václava a v tichosti zavzpomínat, přijďte též se symbolicky rozloučit.
Václav Havel byl bezesporu živoucí legendou. A nejen tím, byl a je symbolem,
symbolem čehosi, co nás přesahovalo, ale neponižovalo, a už vůbec ne uráželo. On to
nějak uměl, jemně a ne násilně. Nejlépe to vystihl můj bratr, který zprávu o odchodu
našeho milého prezidenta komentoval slovy, že Havel nikdy nepoužíval negativní
energii. Tedy tu energii jinak v politice (i te nepolitické) tak běžně používanou.
Havel byl gravitačním bodem, symbolyckym středem lidí s naději, že se dá na svět
dívat i jinak, než pohledem profesionálního cynika. To myslím i ve světovém kontextu.
On skutecně byl jedinou českou osobností světového formátu. Odchazí s ním něco,
co nám nejen bude chybet, ale už dlouho chybí. Nedokažu si to bez něj představit.
Omlouvám se za stručnost, přestoze jste o ni tolikrát žadal. Mužete si zapnout své
mobilní telefony.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

J. napsal(a):

Tomáši, zatímco prezident Svoboda nasazoval život ve válce, rodina Havlova "vyčkávala v teple".
Zapalte svíčku i každého 20.září!!
18. 12. 2011 | 14:48

Petr Havelka napsal(a):

Pane Sedláčku,

dnes ji u nás zapálím také.
18. 12. 2011 | 14:52

Drzá zrzka napsal(a):

Žádný člověk není ostrov sám pro sebe; každý je kus nějakého kontinentu, část nějaké pevniny; jestliže moře spláchne hroudu, je Evropa menší, jako by to byl nějaký mys, jako by to byl statek tvých přátel nebo tvůj : smrtí každého člověka je mne méně, neboť jsem část lidstva. A proto se nikdy nedávej ptát, komu zvoní hrana. Zvoní tobě.
18. 12. 2011 | 15:15

pozorovatel napsal(a):

Evropu prodával Americe.
18. 12. 2011 | 15:17

Arnie napsal(a):

Příjdu.
Pane J. sklapněte už konečně, jste trapný, na všech blocích drmolíte totéž a jenom obtěžujete ostatní.
18. 12. 2011 | 15:23

Buvol napsal(a):

S použitím květnatého a metaforického vyjadřování pana Sedlačka, bych řekl, že Havel byl takové naše euro ..
18. 12. 2011 | 15:28

Ondrej Roubinek napsal(a):

Je to smutný den, pane Sedlacku, k Václavovi přijdu rád, doufám,že se tam sejde hodně lidí, kteří tak jako ja cítí velkou ztrátu. Smrtí Václava Havla tahle země přišla o jednoho z nejlepších lidí, co kdy zrodila. Navždy bude náčelníkem v srdcích lidí, kterým není lhostejná morálka a obyčejná lidská slušnost. Díky Vám za všechno, pane Václave Havle, budete tu chybět!
18. 12. 2011 | 15:34

J. napsal(a):

Arnie, dovolte mi vyjádřit svůj názor! Pokud se občan Havel zasloužil o "takovou dávku demokracie" - a tedy i svobody slova, mohu snad i já (využívajíc jeho odkazu) psát, co chci.
Koukám, Drahý Arnie, že Vy jste havlovec jak vystřižený, ale jeho skutky a odkaz neberete vážně.
Já bych byla také PRO, aby jistý pan J. sklapnul-klidně. Já jsem řena..., smůla, co?
18. 12. 2011 | 15:36

J. napsal(a):

Buvole, mě napadá novotvar úrovně čistonosopleny - takový náš Hujer ...
18. 12. 2011 | 15:38

Fpnseka napsal(a):

Za socialismu se vyprávěla anekdota o Leninovi: otevřu noviny - Lenin. Otevřu rádio - Lenin. Otevřu televizi - Lenin! Mám strach otevřít konzervu.

A dnes: otevřu televizi - Havel. Otevřu blogy - Havel...

Klvaňa je námezdná plačka- Sedláček je možná plačka jen tak, zadarmo, ze starého kumpánství...
Bože můj! Zkuste dnes NEZAPÁLIT svíčku... Šlo by to vůbec?
18. 12. 2011 | 15:59

Válečný štváč a vrah z Wall Streetu napsal(a):

Děkuji, pane Sedláčku.
Mohu se podepsat pod to, co napsal snad Martin Věchet: "S Václavem Havlem odešel i kus mého mládí".
R.I.P.
18. 12. 2011 | 16:26

Anastazie Králová napsal(a):

Ad drzá zrzka
Krásný citát,i já ho mám ráda,nepředpokládám,že jste četla J.Donna,ale zřejmě to máte z úvodu do románu Komu zvoní hrana.
Smrt V-.hAVLA MNE NEUMENŠUJE,BYL TO V POLISTOPADÉ DOBĚ JEDEN Z LIDÍ,KTERÉJSEM OBDIVOVALA-ALE VELIKá DLE MNE BYLA POUZE oLGA
Havlová-pak už jen degenerace,zklamání ,zlost i bolest /nad ztrátou všech iluzí /.
Ad umenšení-opravdu Vás umenšuje smrt každého člověka,například A.Hitlera /ten má ještě stále v sousedním Německu řadu příznivců-zbavil je nezaměstnanosti,postavil dálnice atd /.A co takhle Pol Pot,Lenin,Trockij,Stalin-smrt těchto všech Vás umenšuje?
18. 12. 2011 | 16:27

Martin napsal(a):

Najednou se musíte zastavit, vzpomenout, uvědomit si...snad má kníže pravdu, že si třeba Češi uvědomí, kdo odešel. A zrovna teď, když je to tady plné negativních zpráv, hnoje a zlodějen a hejna přitrouble mumlajících pitomců, co si to nedopustí ani dneska.
18. 12. 2011 | 16:32

ex-nemo napsal(a):

Jaksi pozoruji, že tady teď probíhá závod blogerů o to kdo si nejvíce šplhne u té SKUTEČNÉ vládnoucí síly, kdo projeví tu největší loajalitu a servilitu. Bez ohledu na současně nasazenou ideologickou masku nebo zaměření. Kdo ten závod vyhraje, není jisté.Ale ten kdo prohrává a je už de fakto dávno poražen, ten je znám; český národ, my všichni.
18. 12. 2011 | 16:54

Drzá zrzka napsal(a):

Anastazie Králová

Máte pravdu, ten citát si pamtatuji z úvodu k romámu Komu zvoní hrana.

Součástí lidstva jsem od svého narození, tedy Vámi zmíněných se mne týká jen Pol Pot. Jeho smrt mne umenšuje úplně stejně jako smrt těch, na které nechal naházet bomby Nixon. Každý člověk má své klady i zápory. Z každého si lze něco vzít na umenšenou a položit si otázku, co ho vedlo k tomu, že se choval tak, jak se choval.
18. 12. 2011 | 16:55

Olda napsal(a):

Když čtu některé komentaře v tomto blogu, uvědomuji si, že Havel vždy byl a je svědomím zamindrákovaných lidí v tomto národě. Je výčitkou jejich neschopnosti, malosti a osobní zbabělosti. Čest jeho památce.
18. 12. 2011 | 17:01

Anastazie Králová napsal(a):

Ad Drzá zrzka
Zřejmě patříte mezi budhisty /mně velmi sympatická víra /.Ale na zemi musí platit lidské zákony,proto i v Čapkově povídce soudí člověka po smrti opět soudci a Bůh je zde pouze svědkem.
18. 12. 2011 | 17:05

Sarastro napsal(a):

Fonseka
Nešlo. Je to takové české parafínové šmudlalství, které nejde nijak vyčistit, neb je zažrané. O co nečistší úmysly, o to sentimentálnější divadlo.

Taky rozum pustit nejvyššího vyznavače černé magie k lůžku nemocného.
18. 12. 2011 | 17:10

slunečnice napsal(a):

Václav Havel mi bude chybět, stejně jako mi chybí spousta jiných báječných Čechů, které jsem měla ráda a vážila si jich pro to, jací byli a co v životě dokázali.
Děkuji panu Sedláčkovi i všem dalším za upřímné a důstojné uctění Havlovy památky.
18. 12. 2011 | 17:14

Baba napsal(a):

Znakem kmene jsou jazyk, autority a rituály. Přeju pozůstalým organizačně zdařilé dny.
18. 12. 2011 | 17:35

Alexandra Alvarová napsal(a):

Dej mu Pán nebe.
18. 12. 2011 | 17:36

Anastazie Králová napsal(a):

Ad Olda
Bývá zvykem,že v okamžiku odchodu významných lidí /velikých zločinců či velkých dobrodinců / se lidé ptají ,co po nich zůstalo.Odmítám být nazýváno trapným čecháčkem,když přidám své /ujišťuji Vás ,že dlouhodobé i ústní mínění /.
Vy,kteří si říkáte Havlovi přátelé,máte vůbec ponětí,co ON pro lidi/a hlavně ty prosté,kteří jsou výsledky naší doby nejvíce postiženi /znamenal?
Já vám to řeknu-poslední odvolání,zaručenou spravedlnost atd.Lidé mi často v ordinaci říkali "Já snad půjdu za Havlem "-a já jim odpovídala-a ministr zdravotnictví /tehdy Bojar-ten dobře věděl,proč ode všeho odešel a vrátil se k medicíně / by Vám nestačil ?
A pak-pamatujete na ten smutek při smrti paní Olgy?-přišlo vystřízlivění,zklamání,rezignace,bolest,zlost...
18. 12. 2011 | 17:39

ideáldemokrat napsal(a):

http://www.youtube.com/watch?v=oA9dp_-JzdE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=m0wQrEY69Ig&feature=related

Oba odkazy si prohlédněte.Otcové -pacholci nacistických katů,děti kondolenti výše uvedených odkazů-ideálů jim podobných
18. 12. 2011 | 17:41

Kanalnik napsal(a):

Nevedl jsem, kam svoji myslenku napsat, s dovolenim to udelam tady na Vasem blogu, pane Sedlacku.

Objevuji se ted na internetu hlasy od nekterych (ci snad mnohych) prispevatelu, ze Pan Vaclav Havel byl clovek, ktery udelal spoustu chyb, nebo ze byl vlastne clovekem obycejnym a v nicem vyjimecnym.

V tom, myslim, tkvi problem soucasnosti, problem tolika lidi v teto zemi a snad i na tomto svete.

Unika jim/nam, ze kazdy clovek, ktery se narodi na tomto svete JE vyjimecny a nikoli obycejny. Pokud by kazdy z nas tomuto (sve hodnote a vyjimecnosti) veril, tato zeme by vypadala jinak a tech hlasu, kteri se snazi ponizit dustojnost cloveka za jeho zivota i po jeho smrti by bylo mnohem mene.

Pral bych si to.
18. 12. 2011 | 18:02

Kritik napsal(a):

Pane náš, dopřej Václavu Havlovi, pokud tě do své zdejší smrti sám osobně nepoznal, aby pochopil (je-li to ještě možné), kde se nalézá skutečná svoboda, kde se nacházejí skutečné poklady a kde je skutečná vláda věcí Tvých.
18. 12. 2011 | 18:03

Ja Pr napsal(a):

neuškodí, když odchod člověka vede k zamyšlení (se svíčkou i ez ní), ale nemělo by to být příležitostí k neurvalostem - ať už má kdokoli vztah k V. Havlovi či k tzv. havlismu jakýkoliv. Totéž snad jednou bude platiti i o klausismu a s ním spojenými rituály. Trošku pokory u chrámu smrti...
18. 12. 2011 | 18:17

Pepi napsal(a):

V.Havel nás zatáhl do fašistického NATA
a podílel se na rozdělení Masarykovo státu ČSR...
Takže už odešel a bude uložen u té hřbitovní zdi,
kde se pán ne-pán všichni bohatí i chudí sejdem...
18. 12. 2011 | 18:21

antoninovy napsal(a):

Tomáši, díky za spontánní a emotivní reakci.

Po té dnešní neblahé desáté hodině, ozvalo se mi zde doma, cosi, jako prudké, děsivé klepnutí do tabule skla okna mého příbytku.

Pak několik podivných zvuků. Tlf vypnul. A nevím proč, celou noc tady u sebe pálil svíčky.

Pak šel do hospody, zde na Žižkově a tlf zapnul, a vyjelo na mne to, co čekal.

Ach jo.

Nikdy jsem mu neporozuměl, ani tehdy, ani později.

Posílal jsem mu svědectví lásky a respektu, ale nikdy neodpovídal.

Václav, jako dítě své rodiny a doby, asi podvědomě toužil být vůdcem klučičí tlupy, vzpomínám, jak mi Aneta Fárová kdysi položila otázku, - co si o něm myslíš, dosti dobrá a silná otázka.

Odpověděl jsem asi tak, že to hlavní, co z něho cítím, je NEJISTOTA.

Se vším, se sebou, s dobou a jak se vším zachází.

Tak, ale bylo fajn, že u něho byla ta sestra Boromejka, jestli moho vyslovit přání, tak asi také tak, i u mne.

Boromejky jsou požehnané a kdybych měl vykládat zázraky, kde jsem tak nějak participoval s prosbami, tak, tak zde raději až někdy příště, až bude skutečně ouvej.

Panu Václavovi přejme dobrý pobyt tam, a víme, že máme devět Nebes, a jak říká Písmo, každý si tam najde svůj příbytek.

Václave, Pán Bůh buď Ti milostiv.

an
18. 12. 2011 | 18:39

Buvol napsal(a):

Pane Sedláčku, teď jsem vás slyšel na Radiožurnálu. Vzpomínal jste, že jste pracoval na Hradě v presidentské kanceláři p.Havla jako začínající ekonom .. možná jste mohl, že tam s vámi pracoval taky pan Dalík ..
18. 12. 2011 | 18:47

Kanalnik napsal(a):

Mam cim dal vetsi pocit, ze tento narod se (vetsinove) v r. 1989 vlastne jen jaksi svezl. Lide jako Havel (a samozrejme mnozi dalsi) pripravovali pudu pro pad rezimu, a kdyz k tomu okolnosti nahraly, stalo se, lide vysli do ulic a zacinkali klici, rezim padl.

Pokud by ovsem nebyla puda predpripravena Havlem a dalsimi a pokud by okolnosti byly jine, troufam si tvrdit, ze Cesi by odvahu nenasli. Zacinkani je pro pocit zasluhy na padu rezimu strasne malo. Lide (vetsinove) svobodu neziskali svym vlastnim bojem, nasazenim, obetmi a odvahou, ale vlastne se svezli.

Proto ani dnes nevi, co maji, a ani netusi, co Havel pro ten proces znamenal. Nenesou ani dnes osobni odpovednost a cekaji na nejake nove mesiase, kteri vytahnou tento narod ze soucasne situace.

To je tragedie dneska. Lide, kteri nejsou schopni stat vnitrne na svych nohach a neco udelat pro sebe, pro spolecnost a svuj zivot. Smutne...

Vaclave Havle, diky!
18. 12. 2011 | 18:50

jenicek napsal(a):

Jakkoli mě Sedláček poněkud irituje jakožto exhibicionista, neodolal příležitosti se zviditelnit, tak musím uznat, že na rozdíl od jiných je schopen to udělat přijatelným způsobem (slovo vkusným se mi nějak nehodí). Díky za to, vidím, že to není málo.
18. 12. 2011 | 19:01

Ja Pr napsal(a):

pepi, pro přesnost - na rozdělení společného státu čechů a slováků měl především lví podíl václav klaus. To za prvé a za další - NATO je spíše imperiální (jako vojenský nástroj globálně dominantního atlantického společenství), ale rozhodně ne fašistické. To v těch pojmech děláte hokej.
18. 12. 2011 | 19:02

pgjed napsal(a):

Vybíral jsem, kam se přidat se svou kondolencí, aby to nebylo v rozporu s životními postoji blogera. Jsem rád, že se můžu přidat pod blog Tomáše Sedláčka.

Z mého osobního pohledu zemřel nejlepší prezident, kterého jsme kdy měli. Stavět vedle Havla Masaryka, to Havla poškozuje. Nikdo není dokonalý, ale Havel je pro mě férovější, čistější opravdovější, rovnější, duchovnější, než Masaryk. A každý, kdo zná odvrácenou stranu Masarykova prezidentování, mně musí dát za pravdu. Ne nechci si Havla idealizovat. Řadu věcí po převratu považuji za jeho vážnou chybu, v řadě věcí jsem s ním nesouhlasil a v různých diskusích jsem to zde vypsal. Ale kdo je dokonalý? A kde se ujistit, kdo má větší díl pravdy?
Havla jsem si vždy velmi vážil pro jeho opravdovost. Zemřel dobrý člověk. Dej mu Pán Bůh spásu a odpočinutí věčné ve slávě dětí Božích. Věčná čest jeho památce!

Petr Gabriel st.
Jedovnice
18. 12. 2011 | 19:45

EDDa napsal(a):

autor
viz dnešek..cobyste neudělal pro karieru. :-)))
18. 12. 2011 | 20:44

melčákova pohanka napsal(a):

Pana Havla bych si dnes do pusy nevzal,protože ke smrti se slova nehodí. Ale p.Sedláček je tak symbolycký,že jsem pochopil proč je naše vzdělanost,morálka a ekonomika v řiti...
18. 12. 2011 | 20:49

Fonseka napsal(a):

Kanalnik

Samozřejmě, že se Češi svezli, lépe řečeno, byli dovezení do převratu, a to včetně Havla. Ten byl pouhým lajtnantem, lehkou figurkou na šachovnici. ČSR nemohla a nesměla zůstat stranou, ovšem převrat, ten se nedělal tady, ten se dělal v Maďarsku a NDR a sem se už dostal jako předsmažený polotovar.

Pg jed

já Masaryka nepamatuji, jen jsem o něm četl. Havla ovšem pamatuji kompletně. Nevím, jestli Masaryk tolik lhal či zda dokonce ještě víc, jestli má na svědomí ideovou spoluúčast na krveprolitích v Jugoslávii a Afganistánu (účast na přípravě spiknutí proti míru). Proto mě udivuje, že by Masaryk měl být horší? Přestože měl chyby. Sice základy státu, který vybudoval, měl trhliny, ale byl to Havel, který ty trhliny rozšířil až ke konečnému prasknutí.
18. 12. 2011 | 21:11

Válečný štváč a vrah z Wall Streetu napsal(a):

Pane Sedláčku, poděkujte těm organizátorům na Kampě. Škoda, že nedorazili Plastici, ale i tak to bylo fajn, jsem rád, že jsem tam mohl pobýt.
18. 12. 2011 | 21:21

jin napsal(a):

Cesta do pekel je lemována dobrými úmysly.S Havlem a jeho naivitou ,jsme došli do mafiánského kapitalismu ,!!!
18. 12. 2011 | 21:44

pgjed napsal(a):

To Fonseka:

Nehodlám právě teď a tady pitvat co jsem napsal, ale stojím si za tím. Vy si to nastudujte. Vedle jiných pramenů, třeba Pecháček: Masaryk, Beneš, Hrad. Ryzí dokumentaristika, jen pro čtenáře s dobrým žaludkem a pro dokreslení širšího historického povědomí, pokud je máte.
18. 12. 2011 | 21:44

jang napsal(a):

jin. Tak jest!!!
18. 12. 2011 | 22:51

jang napsal(a):

Válečný štváč a v...h z Wall Streetu. Jak symbolycké!!!!!
18. 12. 2011 | 22:54

ujo napsal(a):

pro pgjed:
přiznejte si, že na Masarykovi ( matrikovém evangelíkovi)Vám vadí hlavně jeho negativní postoj k Vatikánu.
Republiku TGM s Benešem vydobyl s pomocí krajanů, legií ( a štěstí) takřka z ničeho.
I bez něj by se asi R-U rozpadlo - možná však jinak ( viz snahy sudetských Němců v r 18).
A minimálně Slováci by asi měli smůlu.

O presidentství VH (viz celkem nedávný blog Hvížďaly) se rozhodovalo zcela jinak a jinde
18. 12. 2011 | 22:57

Fonseka napsal(a):

Pged

Pecháček přináší nějaká dokument o Masarykově podílu na přípravách nějaké agrese, na krveprolitích? Jistě, víme že dokonce i lhal (např, v souvislosti s Pittsburgem), ale že by lhal až tolik, co Havel? Tak často? O tom snad Pecháíček svědectví nepřináší.
Jestliže se vzdáme glorifikace Masaryka - jsem plně pro, unavuje mě, že se pomalu kdekterá mateřská školka jmenuje po něm - nemělo by to být za cenu glorifikace Havla.
18. 12. 2011 | 23:20

Anastazie Králová napsal(a):

Ad KanaLNIK
jistě,listopad 1989 probíhal po Polsku a NDR,ale před Bulharskem a Rumunskem.Nikdo nemohl vědět,zda proti demonstracím na Letné někdo násilně nezasáhne /plánované nízké přelety nad Letnou-dokážete si představit,co by způsobila jen pouhá panika? Já v tom davu byla a několikrát vždy spořádaně s ostatními na povel o lO kroků zpět ustupovala/v sobotu /,zatímco muž hlídal doma 2 malé děti/on tam šel v neděli-nevěřil ani jeden z nás v tak klidné řešení/.A proto mi od Vás připadá sprosté říci,že Češi se jen tak svezli/A pochlubte se-kde jste byl tehdy Vy!!!!!?????
18. 12. 2011 | 23:33

Anastazie Králová napsal(a):

Ad Fonseka
Masaryk byl odvážný a geniální /kluk z vesnice,který v životě jen vlastní pílí dosáhl toho,čeho dosáhl.Nedokážu si např.představit Havla,jak organizuje legie na Sibiři /Masaryk byl též Sokol,abstinent a nekuřák-na rozdíl od Havla /.
Já si naopak myslím,že náš národ Masarykovi úctu dluží-vždyť téměř 2O posledních let učitelé ve škole z rozpaků /či jiných důvodů/neučí dějepis 2O.století.Myslela jsem,že vyletím z kůže,když jsem si v učebnici přžečetla chválu na maršálka Radeckého,který po roce 1848 potlačil povstánív severní Itálii
proti Habsburkům /na územích,kde Milánské vévodství a Benátskou republiku nejprve po staletích existence porazil Napoleon,aby pak po pádu Napoleona byla tato území vídeńským kongresem
přiřčena na 100 let Rakousku /do konce l.světové války /.
18. 12. 2011 | 23:43

vaculik napsal(a):

A.Králová. To nemyslíte s tou Letnou vážně,že ne?
18. 12. 2011 | 23:45

vaculik napsal(a):

A.Králová. S Masarykem jsem s Vámi zcela ve shodě.Dobrou noc!
18. 12. 2011 | 23:48

Becoun napsal(a):

Ráda bych se podělila o svůj názor. Je velmi zvláštní, že většinou šli uctít památku pana prezidenta mladí lidé. By si člověk řekl, že právě oni by mohli být nespokojeni s dnešním stavem naší rozkrádané země, potažmo Evropy a celého světa, kde řádí finanční krize. Já také patřím do generace polistopadových dětí. Měla jsem to štěstí vyrůstat v zemi, kde mohu říkat své názory a ze které mám možnost vycestovat, kam se mi zlíbí. Mám také možnost studovat na právech, o kterých můj nevlastní strejda pouze snil, neboť byl synem hlasité odpůrkyně režimu. Nejen z mnoha vyprávění svých prarodičů i rodičů poznám komunismus. Ač jsem v té době nežila, dokážu si tedy aspoň trochu představit co to bylo za dobu. A i přesto, že nežijeme dnes ve zcela ideální době, jsem si naprosto jista, že bych se svými rodiči neměnila. Doba po sametové revoluci je pro mne spjata se slovem SVOBODA (jedno z nejcennějších věcí co člověk má) a proto uctívám dnes zapálením svíčky památku člověka, jež byl hlavním aktérem listopadových událostí 89 a zasadil se tak o svobodu v naší zemi. Možná ne všichni, ale já Vám za to pane prezidente Havle děkuji a nikdy nezapomenu.
18. 12. 2011 | 23:52

Anastazie Králová napsal(a):

AD Vaculík
S tou Letnou to myslím do písmene vážně.Ne že by k nějakým přeletům došlo,ale krátce po listopadu se tyto informace /myslím tehdy od gen.Vaculíka,l.ministra obrany v tisku objevily v tom smyslu,že bylo uvažováno i o tomto způsobu /který byl naštěstí zavrhnut/-k ničemu naštěstí nedošlo.
Ale ve středu předtím,když jsem dávala kytku k Václavovi,do amplionu říkal jeden ze studenstkých vůdců,že dostali zprávu o tom,že se k Praze má blížit kolona tanků /těch studentů bylo několik,tehdy se u pomníku Václava střídali a nikdo ho nenapomenul,ať nešíří paniku.Kolona snad měla vyjet z Příbrami-posléze bylo řečeno,že se vrací dokasáren.
Listopad v Praze-to nebyly jen zpívající Hutka,jak to nyní ukazují v TV.Do generální stávky do bylo první týden hodně nejisté/po předchozích brutálních zásazích /.Kdo říká něco jiného-neví,o čemmluví,nebo patří k těm "lépe informovaným".My obyčejní,kteří jsme začali chodit na demonstrace a předtím k žádnému disentu nepatřili,jsme nevěděli,jak to dopadne-rozhodl ten víkend na Letné.J
Jen pro zajímavost-ve čtvrtek jsem zorganizovala petici na podporu studentů já a v pondělí už vedl hodinovou generální stávku ředitel naší polikliniky /nechala jsem ho být-jen jedna dlouhodobá demonstrantka si toho povšimla/.
19. 12. 2011 | 00:13

Ivan Kraus napsal(a):

Smutnější než odchod Václava Havla je skutečnost, jak někteří lidé reagují.
Za totality směl Havel dělat všecko pro to, aby se tu žilo jednou líp.
Po sametu byl na chvíli "Mesiáš", potom se stal brzy zodpovědným za všecko negativní a nedobré, jakoby jeden člověk mohl mít vinu za celou společnost.
Jeho konečnou rolí bylo reprezentovat nás v zahraničí, tak aby vznikl dojem, jak vyspělá jsme společnost.
Tak už to, bohužel bývá, když osobnost přesahuje svou vizí myšlení těch, kteří hledají chyby jinde, než tam, kde by měli. Sami v sobě.

Váš postoj a pocity, pane Sedláčku chápu a sdílím.
Nenechte se odradit některými reakcemi, jsou přirozené a nelze je nijak změnit.

S pozdravem
Ivan Kraus
19. 12. 2011 | 02:00

Oslýk napsal(a):

Co jsem viděl:

Na Václaváku se sešlo plno lidí. Někdo dal na Václava černý prapor.
Na Národní svítilo spousta svíček. I když se lidi nevešli a z jedné strany to zavřeli, za mříže stejně dávali další svíčky.
A potom šel docela veliký průvod s obrovskou vlajkou na Kampu, kde hořel oheň.

Co mne překvapuje:
Jak rychle a spontánně na věci reagují někteří, kupodivu převážně mladí, kterým by Havel mohl být ukradený. A jak divně reagují jiní na internetu. Občas tu bývaly i normální debaty.

Havel to tu nechal o trochu lepší, než jak to našel; ale to není málo.
19. 12. 2011 | 08:36

Libuše Heczková napsal(a):

Vážený a milý pane Sedláčku,

některé reakce jsou opravdu strašidelné. Chtěla jsme Vám poděkovat za organizaci ono spontáního pochodu. Bylo by skvělé, kdyby se alespoň teď někteří chytili za nos.
Bylo by skvělé, kdyby někdo dokázal i jeho život komentovat, tak jak to dovedl on. Vždy připraven, kritický a také ironický. Byl Evropan, a hned včera jsem si zase s ostrostí uvědomila, jaká hysterie dnes panuje okolo Evropy a jejích skutečných hodnot. Jak snadno všichni zatracují ideu, která ji vlastně zachraňuje. (Jakoby nestačilo to si Evropa na sebe připravila během 20. století. Jak šílený titulek se nedávno objevil v českých novinách "Němci mají místo zbraní Euro.")
Václav Havel byl "pragmatický", pragmatický v prosazování "nepragmatických" ideí, jako svoboda a tolerance, odpovědnost a nepoddajnost. A v tomto byl asi blízský T.G. Masarykovi, s nímž jej tak rádi mnozí srovnávají. Stejně jako Masaryk však nebyl sám ani martyrem ani andělem ani mesiášem. Byl si však stejně jako on vědom, že vše je jen "lidské příliě lidské". A právě toto je možná onou zásadní morální výzvou, jež znamená být kritický hlavně k sobě.

Nevím, jestli dokážeme nést tuto kritičnost a snad také slušnost.

Budu vždyckz vzpomínat.
19. 12. 2011 | 09:20

Honza999 napsal(a):

Libuše Heczková

"Chtěla jsme Vám poděkovat za organizaci ono spontáního pochodu."

Tak to jsem ještě nežral.. Pochod buď někdo ORGANIZUJE, nebo je SPONTÁNNÍ.

Obojí současně nelze.
19. 12. 2011 | 09:55

melčákova pohank napsal(a):

Pane Sedláčku,podle některých ohlasů se stáváte simbolem nové éry. Charisma máte,učíte-vážně nikoliv symbolycky,za zády Šiklovou,tak do toho!!!!
19. 12. 2011 | 10:43

ujo napsal(a):

pro Becoun:
Víte, vše je relativní.
Já narozdíl od Vás pamatuji jak skrytou radost tak i upřímný zármutek po smrti Stalina i Gottwalda.
A nebylo málo lidí, kteří se v té době domnívali, že mají proč truchlit, za co oněm mrtvým děkovat.
Pro mnoho lidí skutečně znamenal vývoj po r. 45 a zejména 48 významný posun v možnostech uplatnění, vzdělání, koneckonců i odměňování.
Další vývoj ukázal, že vše je poněkud jinak.
I dnes se to ukazuje.
pozn. :pamatuji i smrt pres. Beneše, tehdy byl smutek ( bez mediální masáže) skutečně velmi většinový
19. 12. 2011 | 12:09

Gabriela napsal(a):

melčákova pohank napsal(a):
Aspoň se naučte psát, když už musíte(stejně jako ostatní)ukazovat svou inteligenci.
Gabriela
19. 12. 2011 | 12:36

Gudka napsal(a):

Mně se moc líbí, jak Sedláček zorganizoval "spontánní" pochod! Jsem zvědavý na organizovaný spontánní smutek, zatím se to odvíjí slibně, Havel proudí všemi kanály (komunikačními) a už si úplně mnu ruce v očekávání, jak pěkně televize vydrénují spontánní žal zdrcených spoluobčanů přímo k štědrovečernímu kapru se salátem. Hlavně ale, aby nás nepřetruchlila Saverní Korea, tam svého Kima taky millovali! Pozor na ně!
19. 12. 2011 | 12:49

madison napsal(a):

Pro Jiří napsal(a):
Na Váš odkaz mohu jenom poznamenat, že na onom portále to jsou všechno jenom neskutečné žvásty a nenávistné blivance na všechny strany a na všechno.
19. 12. 2011 | 13:08

Oslýk napsal(a):

Ukazuje se, že sedmnáctý listopad a Havel někomu asi opravdu vadí.
Poučné.

Tak nějak mi to připomíná stadion na Markétě a tam ty motorky na ploché dráze, které dělaly kravál. Kdo si pamatuje, rozumí.
19. 12. 2011 | 13:42

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden hrubě urážlivý a nadávku obsahující příspěvek, neboť ty jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
19. 12. 2011 | 14:59

H. napsal(a):

Je lépe než bylo. Cenu toho neznáme. Ani zda byl VH organizátorem, či loutkou Západu. Věřím, že chtěl pomáhat lidem. Děkuji.
19. 12. 2011 | 17:37

Anastazie Králová napsal(a):

Proč svíčky za V.Havla zapalují především mladí lidé?
Dle některých novodobých teorií má člověk ve své genetické výbavě přímo potřebu věřit v něco vyššího-dříve se lidé zabíjeli pro náboženství,dnes bojují třeba za životní prostředí,přežití druhů,indiánských kmenů v Amazonii-i když jim to na rozdíl od deprivantů úspěšných především v politice a vysokých bankovních kruzích přináší spíše fyzické utrpení,než hmotný blahobyt.
Byl to tak povznášející pocit-tehdy na Letné,když milionové manifestace provázel slovem tehdy zcela neznámý,nyní biskup Václav Malý.
A tak bych řekla,že něco podobnéhocítí dnešní mladí lidé.
19. 12. 2011 | 19:15

melčákova pohanka napsal(a):

Gabriela. Nebuďte,tak zlá. Byl jsem překvapen hrubkou vysokoškolského učitele-symbolycké,a tak jsem se pokusil o vtip,což je asi momentálně zakázáno... Ale p.Sedláčka vážně neobdivuji,i když jsem obyčejný živnostník!
19. 12. 2011 | 20:06

argun napsal(a):

Pane Sedláčku,

nejste v tom sám. Ale asi by to chtělo méně hysterie. Buďte trochu chlap. Věřte, že bez ní ta vzpomínka nebude méně opravdovou.

"On skutecně byl jedinou českou osobností světového formátu."

Když nebudete propadat hysterii, možná pak nebudete psát kraviny.
20. 12. 2011 | 00:56

Oslýk zvídavý napsal(a):

argune,
méně hysterie tedy; kdo jsou ty vaše další osobnosti světového formátu?
Netvrdím, že by nebyly; jen by mne zajímal váš výběr.
20. 12. 2011 | 09:54

melčákova pohanka napsal(a):

Oslýk. Dovolím si fantazírovat,kdyby byla dodržena zřejmě ústní dohoda a byl Dubček prezidentem,tak by byl Dubček tou,a již podruhé,osobností světového formátu. A je či byl Dubček velký politik? Tak i Václav Havel nebyl velký politik,ale byl symbolem tzv. sametové revoluce a svět má rád symboly a zkratky. Myslím si,že V.Havel byl nejšťastnější jako kulisák v DNZ a také v tom divadle byl i úspěšný-jeho první hry,a pak ještě esej Moc bezmocných,ale po skvělém disidentství přišlo podle mě k tragickému zreálnění jeho absurdních her v jeho životě,a jak říkala Olga,nedávejte mu to prezidentství on se rád předvádí...
20. 12. 2011 | 10:56

P. Novák napsal(a):

Šťastná zem, která má V. Havla.
Běda zemi, má li jen jeho.
20. 12. 2011 | 12:16

P. V. napsal(a):

Tomáši, "symbolickým" je s měkkým "i" po "l".
20. 12. 2011 | 18:10

Becoun napsal(a):

pro ujo: samozřejmě chápu Váš názor. Nepochybuji o tom, že dnešní doba není ideální, v mnoha ohledech je slovo neideální velmi slabé. Víte, moje rodina byla velmi bita za minulého režimu, můj pradědeček byl zubařem a celý život strašně šetřil aby koupil nemovitost a mohl tak svým dětem něco odkázat. Po zabavení baráku komunisty se psychicky zhroutil a bohužel zemřel. Věřím, že takových příběhů a daleko silnějších bylo mnohem více. Dnes, co se týče politiky, korupce, tunelování a ostatních problémů, tak jsem taky velmi nespokojena, nadávám na současnou vládu a její kroky, nikdy bych se ale nechtěla vrátit do doby v niž jste žil vy, protože bych měla pocit, že žiji v kleci, ve které mám omezená práva. V dnešní době je dle mého názoru každý svého štěstí strůjce, musí být průbojnější, agresivnější, ale pokud se bude snažit, svého cíle dosáhne, má tu možnost. A velice mě zaráží diskuze, co se po smrti prezidenta Havla rozpoutaly, hlavně ty negativní komentáře, kterých je většina. Viditelně jsou to lidé, kteří tíhnou k bývalému režimu a jen mám strach, aby se to neprojevilo na hlasech v příštích volbách. Máte pravdu, že vývoj je poněkud jiný, s úctou k vašemu věku si dovolím ale nesouhlasit s tím, že by 20 let po revoluci se dalo srovnávat s dobou po 45. roce... Říkáte si, že takový 20letý kuře nemůže o tom nic vědět, ale jsou zde lidé, jako můj děda, (který vzpomíná ještě na prezidenta Masaryka, který mu mával z vlaku,) co by si prezidenta Havla vážili.
21. 12. 2011 | 01:11

Gabriela napsal(a):

Pro:melčákova pohanka
Nejsem zlá, ale zklamaná z toho co tady čtu. Obdivu není třeba, to co neumíme je naslouchat. Chybí mi úcta k člověku, to s obdivem nemá nic společného.
Gabriela
21. 12. 2011 | 09:43

melčákova pohanka napsal(a):

Gabriela. Věřím,že nejste zlá,ale nubuďte ani smutná.. Já si osobně myslím,že nejen neumíme naslouchat,ale především vést dialog.A internet nás to ještě více odnaučí.. Klidné Vánoce a mír v duši Vám přeje Josef
21. 12. 2011 | 16:08

LuVo napsal(a):

Dobrý den pane Sedláčku. Velice děkuji za Vaše podnětné články. Naposledy mě zaujal a potěšil tento: http://dialog.ihned.cz/komentare/c1-54269240-veliky-rozvod-aneb-odchazeni
Souhlasím a děkuji.
22. 12. 2011 | 14:16

fler napsal(a):

No je zvykem - o mrtvých jen dobře. Ale ta havlománie a zbožštění pana Havla mi už leze na nervy. Prostě se po dohodě s bývalými komunistickými vládci dohodl a dobře se po revoluci upíchl. Lidem namluvil plno řečiček, sám si hrál na zvěrozvěsta, ve světě z něho udělali hvězdu a doma za jeho prohlášeními vidí bůhvijaká moudra a vize. Pana Havla opravdu nemusím.
07. 01. 2012 | 01:32

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy