Jsme jako Evropané závislí (na ekonomice)?

21. 02. 2014 | 09:56
Přečteno 6921 krát
Když se tak člověk zamýšlí nad tím, co se kolem nás a naší civilizace děje, nemůže přehlédnout jistou ekonomizaci hodnot - a hlavně smyslu. Jistě, ekonomika měla vždy svou důležitost, ale nepřehnali jsme to nyní? Schopnost myslet ekonomicky dokonce Deidre McCloská uvádí jako jednoho z "dědiců" sedmi principiálních ctností: tou ctností je prudentia, tedy jakási rozvaha, schopnost být rozumný, spočíst si své úvahy, schopnost se o sebe a své blízké postarat. Jenže je to jen jedna z ctností. Pokud se dostane nad ostatní, stane se sebedestruktivní. Proto nás dnes "ničí" ekonomika - nikoli proto, že hladovíme či mrzneme, ale proto, že nám ekonomika "nedává" tolik, kolik si představujeme.

Začněme politikou: skutečnost, že žijeme dlouhé (a ve srovnání s minulostí velice zdravé) životy, se stala problémem financování zdravotnictví, z dožívání se požehnaného věku (což jsme přece chtěli) je problém (u)financování důchodového systému. I evropský projekt se zredukoval na ekonomiku. Pokud se zaškobrtne, začneme ihned uvažovat o rozmontování toho, co jsme v Evropě společně poslední generace stavěli.

Kam jsme se to dostali? Vše poměřujeme ekonomickým, ekonomika se stala nejvyšší hodnotou. Když se ze sluhy stane pán, bývá to nešťastné. Ekonomika - stejně jako oheň, nůž a cokoli jiného - je dobrým sluhou, ale špatným pánem.

Poctivost, umění, rodina, evropská soudržnost, zdraví, etika - vše má smysl jen v rámci ekonomické údržnosti, výkonnosti. Z hodnot nejvyšších se staly poslužné hodnoty, které mohou pomoci ekonomickým cílům. Stalo se moderním počítat ekonomické přínosy kultury, škodlivost korupce, přínosy evropské integrace... atd. To je sice všechno hezké jako bonus, ale nějak se to zvrtlo. Z bonusu se stal smysl bytí.

Alespoň na úrovni společenské tak přemýšlíme. Co kdybychom třeba v nějaké senzační studii zjistili, že korupce je ekonomicky výhodná, že zvyšuje HDP? Co kdyby někdo spočítal, že investice do umění brzdí růst ekonomiky? Co kdyby někdo zjistil, že je ekonomicky výhodnější, když budeme žít kratší životy? Kdyby někdo začal tvrdit, že se s diktátory obchoduje mnohem jednodušeji (protože není třeba se obtěžovat s celým demokratickým procesem?), jak zaznělo v novinách při debatě o pozvání jistého diktátora prezidentem ČR? Co když zjistíme, že demokracie brzdí ekonomiku? Že vzdělaný národ je méně produktivní, protože moc - rozuměj zbytečně - přemýšlí? To začneme podporovat korupci? Přestaneme podporovat umění? Opustíme havlovské dědictví lidských práv? Začneme obdivovat (polo)totalitní režimy? Rozmontujeme něco, co celkem dobře funguje, pro ideál něčeho, co by mohlo ekonomicky fungovat lépe?

Ekonomie měla být něco, co umožňovalo kulturu, zdraví, péči o sebe sama - byla v podřadné roli k těmto hodnotám, byla sluhou. Teď jsme ekonomiku postavili nade vše. I v kultuře, tedy v tom nejvyšším, co máme, uvažujeme o jejím přínosu k pochybné statistice HDP. Kvůli vyššímu HDP dneška jsme ochotni prodat budoucnost. Americké zrušení dluhového stropu je toho dalším svědectvím - že totiž tento hlad nemá mít mezí.

Mám za to, že pokud budeme takto pokračovat, toto myšlení, které se nyní usazuje v naší rétorice a stává se jaksi automatickým v našich úvahách, nás samotné udusí. Věci jsou totiž naopak, ekonomické je zcela oprávněnou ctností, ale nikoli jedinou. A pokud ji budeme fetišizovat nade vše, stane se z ní naše zhouba. Silní i bohatí jsme dost, není třeba se neustále bičovat k lepšímu a bohatšímu - leda se staneme silným i bohatým dost proti nám samým. A ubičujeme sami sebe v rámci soutěže, kterou nikdo nevyhlásil, nemůže vyhrát a ani nikdo nakonec, s malým pozastavením a odstupem, nechce.

Psáno pro HN

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Baba Jaga napsal(a):

A kdo že je tu ten silný a bohatý?
21. 02. 2014 | 10:04

Jáchym napsal(a):

Článek má jako obvykle jeden zásadní problém:
Napsal jej jeden ze STÁLE JEŠTĚ prominentních (!) tuzemských vykonavatelů vůle těch, jimž se dnes říká banksteři. A spoluautor marasmu, v němž se ocitla (nejen)tato země.

Nevím, jestli na jejich objednávku či s jejich souhlasem; jistě však nikoli proti jejich vůli - to by ho totiž mohlo stát výnosné místo.

Pokud se dosud činná a prosperující bordelmamá rozhodne bojovat za celoživotní panenství a celibát,vzbudí to možná u některých lidí drobnou nedůvěru či dokonce rozladění.
Dokonce i tehdy, kdyby demonstrativně jezdila do práce na kole.
21. 02. 2014 | 10:36

David napsal(a):

"...Když se tak člověk zamýšlí nad tím, co se kolem nás a naší civilizace děje, nemůže přehlédnout jistou ekonomizaci hodnot - a hlavně smyslu. Jistě, ekonomika měla vždy svou důležitost, ale nepřehnali jsme to nyní?..."

------------------------

Přehnali, a to strašně silně!!!

Jinak po dlouhé době naprostý souhlas! Velmi pěkně napsané!

Ale co s tím lze udělat?

Jednou z možných cest vidím v prosazování zásad zdravého životního stylu.

Musíme ale počítat s tím, že dojde ke snížení spotřeby, růstu nezaměstnanosti a hlavně poklesu nikde nekončícího růstu HDP.

Jinak to, co provedla ČNB je typickou ukázkou toho, jak si někdo myslí, že "ekonomickým inženýrstvím" bude ovládat stát, potažmo svět. Přitom se zcela opomíjí psychologická stránka problému. Bylo přímo smutně směšné, když guvernér ČNB si myslí, že svým opatřením přinutí zchudlou střední třídu více utrácet.
21. 02. 2014 | 10:39

Pablo Dezinformant napsal(a):

Tom opakuje dokla totéž. Je třeba studovat pořádnou (= technickou) školu - technik musí rozhodovat, ne se hrabat v pocitech.
Tedy především universální (Univers = Všehomír = vesmír) zákon růstu říká: Co může - roste, ani komunistický diktátor to trvale nezastavil. Roste tedy i entropie = míra neuspořádanosti noboli reciproční informace. Kdyby ne - neplatila by ani 3. věta termodyn. a nefugoval by žádný tepelný stroj. Žel Bohu roste i počet obyv. Země - v 1966 žilo 3,5 mld lidí a Římský klub povolal Jay Forrestera, aby spočítal důsledky (lze dohledat - vyšlo 1978 i v Rusku, u nás ne).
Mao to pochopil (učím čínské studenty a byl jsem tam), Rusko naopak podporuje populaci (hladová chudina zvětšuje nejvíce entropii světa = světovou revoluci), protože chce být velmoc, ale umí jen zbrojit a nic pro lidi. Indie..?!
Pro Vesmír nic mimořádného - občas dojde ke katastrofě = entropie přibrzdí (nemůže klesnout - to je tepelná smrt), něco vyhyne a jede se dál.
Růst entropie lze stopovat na růstu byrokracie - zkuste porovnat žádost o stav. povolení 1900, 1935, 55, 75, ...atd až dnes.
Margareta (cca 1974) vysvětlila postmodernizmus takto: Neexistuje již sjednocující idea národů - jen množina jedinců, každý za svůj provaz proti všem. Hlavně nesjednotit Německo (ti ideu mají).
Dezinformant
21. 02. 2014 | 10:50

jura napsal(a):

noooo, toto trvalo nez vam doslo ze nejde spolu s hdp rust do nebe a modla ekonomika by se mela poroucet k certu
21. 02. 2014 | 11:38

Rfrrrr napsal(a):

Pane Sedláček, napište příště vo co Vám de?
Ty Vaše články a tv vystoupení, dělat si z okolí srandu, nebo hledáte že v tom množsví rakcí se "něco" najde.

Jo sem závislej na vodě na potravině a něčím musím nakrmit mozek jinak si dělá co chce.
Tato moje závislost je pro druhé božím darem z nebez, jak jinak mě přinutit dělat co "nechci" za almužnu které se v Čechách říká plat.
Napište už konečně něco rozumného "please".
21. 02. 2014 | 11:42

bape napsal(a):

Pane Klímu, my už jsme v komatu.Nám už nic nepatři. Tzv. nová
elita národa (na čele s ideologií psychopata Havla a zločince Klause)dovedla národ do beznaděje. Komunisté již neovlivňují
morální hodnoty,do vedení státu se dostali zločinci,psychopati,
kteří spatřuji ve smyslu života jenom mamon, luxus,sex a nihilismus.Ideologie katolické církve, která měla doplnit ovlivňování mladé generace se dala na cestu zločinecké loupeží
majetků, který vytvořil lid.Vláda, která nastoupila po volbách
představuje sbor diletantů, kteří potřebují ještě otcovskou výchovu s rakouskou. V této smečce není ani jeden odborník na
vedení státu.Dnes je 800 000 nezaměstnaných, jaké mají plány odstranění nezaměstnanosti, bídy, ale i hladu nemalé částky obyvatel? Žádné !!! V létě se sníží nezaměstnanost o 50 000 obyvatel a novinářská lůza bude šílet, že už jsme z krize ven.
21. 02. 2014 | 11:56

smutný napsal(a):

Salónní ekonom Sedláček opět mudruje. Moderní vyspělé civilizace jsou závislé na ekonomice hodně. Na tom snad není nic překvapivého když víme, že všechno co k životu v moderní civilizaci potřebujeme si musíme koupit. Dnes už si málokdo pěstuje obilí, brambory a chová prase a krávu aby byl soběstačný v potravinách. A málokdo si bude vyrábět lojové svíčky a jezdit koňským povozem. A že je to koupěschopnost lidí co roztáčí kola průmyslu snad není žádné tajemství. Takže pokud narušíte nějakým způsobem rovnováhu, to znamená nabídku a poptávku, tak se nesmíte divit, že ta "ošklivá" ekonomika nefunguje.
Kdyby ti salónní ekonomové a makroekonomičtí stratégové radili svým politikům tak, aby nedělali p.čoviny jako např. rovné daně a jiné kraviny, nemuseli by pak mudrovat nad ekonomikou.
21. 02. 2014 | 12:06

SuP napsal(a):

Rfrrrr -
"....Napište už konečně něco rozumného "please"...."

S váma to bude těžké, pokud vám tenhle článek nepřipadá rozumný.
21. 02. 2014 | 12:06

mik napsal(a):

Bohuzel CR je maly bezvyznamny stat ktery nikdy nebyl a nemuze byt sobestacnu ale lidi v nem prehaneji nacionalisticke vasne narodni hrdost a hraji si na mistry sveta staci dat priklad hokej kdo neskace neni cech hop hop hop a kde je tomuhle konec ,,Hadamczik vypadni,,, to je dnes heslo dne ,,, ale predseda svazu hokeje napise Hadamzcik chybu neudelal...je to stejne jako kdyz Drabek hajil svuj nesmysl v socialnich davkach a ty nefungovaly,,,zodpovednost veskere zadna,,,ovsem zacina to na Hrade v demokratickem state by prezidet co se opije na ruske ambasade mel hodne veliky problem se ve funkci udrzet treba by se mu to podarilo a treba by pak i jeho prestiz vzrostla ne tim ze se opil ale tim ze se zachoval jako chlap... jenze takovi v ceske politice nejsou,,, nebyl takovy ani Havel v 3 kandidature uz musel tusit ze nic noveho CR nemuze prinest,,na jeho obhajobu lze snad uvest jen to ze mozna nikdo vhodnejsi nebyl ale proc dopustil aby se pres nej vysplhal do sedla na 10 let Klaus to nepochopim ani proc mu tolik lidi tleskalo,,co dokazal jako ministr financi co dokazal jako premier a co dokazal jako prezident ? Dokud si cesi neprestanou hrat na mistry sveta dokud nebude zadna odpovednost dokud se nebude ctit zakon ,,ovsem tady je treba dodat ze se musi prijimat zakony kvalitni a ne takove kde se dopredu vi jakou ma chybu a kde se da obejit,,,nic se nezmeni,,, cesi jsou totiz v jedne veci skutecnymi mistry,,, umeji velice dobre prekazky obchazet podlezat vymyslet takticke finty byt necestne a neferove ,, ( proc treba Zeman vytahl mrtve Benesovy dektrety ..Klaus to udelal taky kdyz vydiral EU a nechtel podepsat Lisabon,,Zeman to zase pouzil proti Schwarzenbergovi,,, oba vedeli ze cesi jsou na narodni hrdost a nesmyslne vlastenectvi fanatici,,,je velice jednoduche placat nekoho po rameni a rikat ty jsi mistr sveta,,, a pritom vedet ze ten clovek je proste obycejny prumer,,, ale tohle cesi slyset proste nechteji,,, alibismus svejkovani to jde kazdemu naramne ale postavit se otevrene na tu ci onu stranu a hajit sve nazory moc cesi neumi a nechteji,,, je to vrozena mentalita ? taktika ? asi z kazdeho trosku ale to v demokratickem vyspelem svete nejde,,, proste jsou veci co se ve slusne spolecnosti cti a veci co se nepouzivaji i kdyz by se o nich vedelo ze by se pouzit daly k neferovemu a nepoctivemu vitezstvi,,,komunisti v tomhle byli mistri,,,a mnoho lidi je asi velice zklamono ze to co se nastartovalo v 89 je po 25 letech v troskach,, a muzou za to levicaci i pravicaci,,,ekonomika se neda skutecne zvedat za kazdou cenu,,, jenze na to lidi slyset nechteji,,, Slovensko prijalo euro by maji lidi treba 400 euro na mesic ,,a tech 800 je zkreslenuch stejne jako ceskych 25000Kc kdyz 2/3 obyvatel bere 15000 ale jinak se postupovat neda nejde mit plat 3000 euro jako v Nemecku kdyz hodnota prace zbozi obchod a ostatni jsou na urovni Recka Spanelska Porugalska,,,ale Cesi chteji hned to Nemecko,,, socialisticky pracovat a kapitalisticky zit,,, opet typicka vycuranost,,,a to proste nejde ,,poctivost ferovost musi byt uplne vsude ,,, na Hrade ve velke politice i uplne dole ,,, Prezidnt se ma vyjadrovat jasne vlada musi ziskat duveru cinny a ne tim ze komunisti odejdou a nehlasuji usvit tak a vlastne dopredu je domluvena taktika hlasovani,,,proc ? a dole ? faktury se plati ve splatnosti obchod musi byt poctivy jeden druhemu musi verit a ne napred premyslet kde ho ten druhy chce podvest a osidit a to bohuzel v CR nefunguje ,,proto tam neziju a hodnotim to nestrane a nezaujate
21. 02. 2014 | 12:09

SuP napsal(a):

smutný -
".... Moderní vyspělé civilizace jsou závislé na ekonomice hodně. Na tom snad není nic překvapivého když víme, že všechno co k životu v moderní civilizaci potřebujeme si musíme koupit. ..."

Sedláček nepíše, že by civilizace na ekonomice závislé nebyly, ale ŽE SE TO NEMÁ PŘEHÁNĚT.
(...Kovaná brána!!...Jste snad hluchej?)
21. 02. 2014 | 12:13

franky napsal(a):

Postavení "národní" ekonomiky jako souhrnu hospodaření "státu" v procesu rozvoje lidské společnosti má svůj historický vývoj. Ekonomika je jednou ze tří vzájemně provázaných oblastí společenského společenského systému. S vývojem ekonomické oblasti úzce souvisí vývoj sociální oblasti a obě tyto oblasti jsou obousměrně propojeny na oblast kulturně společenskou. Schopnost rozumně ekonomicky myslet znamená myslet ve všech vzájemných souvislostech uvedených oblastí, neboť tyto oblasti spolu komunikují na principu homeostáze. Nerespektování vazeb se projevuje nestabilitou systému a sníženou schopností jeho dalšího rozvoje, což je typické pro současnou situaci. Je otázkou jestli se ekonomika stala nejvyšší hodnotou, nebo jestli se nejvyšší hodnotou nestaly peníze a to ve všech třech oblastech společenského systému. Nejvyšší hodnotou v tom smyslu, že se staly "nejvyšším" cílem a místo aby "sloužily" k rozvoji systému staly se konečným cílem. Dnes se neptáme co dlouhodobě destabilizuje rozvoj lidské společnosti, dnes se denně zabýváme tím, co brzdí množení peněz, přičemž nás stále více přestává zajímat jejich vazba na tvorbu užitných hodnot tvořících základ dlouhodobého udržitelného rozvoje. Z peněz jsou odvozovány lidské hodnoty a lidské potřeby, vývoj společnosti zcela podlehl honbě za penězi, proto dochází k ekonomizaci společnosti v tom smyslu, že ekonomika se stala relativně samostatnou oblastí jakoby zcela nezávislou na ostatních oblastech. Hovoříme-li v této souvislosti o růstu bohatství pak hovořme o takovém růstu hmotného bohatství jednotlivců a společnosti, které zajišťuje růst duševního bohatství jednotlivců a celé společnosti. A musí platit zároveň pravidlo, že žádný růst bohatství nesmí být zajišťován na úkor někoho jiného. Soutěž v růstu hmotného bohatství odporuje logice společenského pohybu, odporuje účelové funkci dlouhodobého udržitelného rozvoje. Otázkou je, jak zlomit nabytou moc současné finanční mafie, jak znovu vrátit úlohu reálné ekonomiky v řízení společnosti.
21. 02. 2014 | 12:29

smutný napsal(a):

SuPe

...tak já to s tou závislostí nebudu přehánět. Ode dneška přestanu topit a svítit, hned zítra kupuju pole kde si budu pěstovat svoje potraviny. To pole koupím za peníze získané prodejem auta, protože auto už nebudu potřebovat, když budu mít tu krávu, s kterou budu orat to pole. Budu ji používat i jako dopravní prostředek. Bude to SuPe stačit k omezení mé závislosti na ekonomice? Co by jste ještě poradil?
21. 02. 2014 | 12:35

roman napsal(a):

Vždycky jsem přemýšlel, proč někdo stavěl pyramidy. Jaký to mělo smysl a pro koho byly dobré? Pro ty tisíce otroků na jejich stavbách? Pořád a pořád se svádí boj mezi otroky a otrokáři. Ekonomicky mocní neznají míru ani v dnešní době, což nám ukázal třeba náš český faraonek pan Roman stavbou svého hřbitovního pomníku. Na každém kroku je vidět jaké nutkání stavět si své pomníčky mají ekonomicky zajištění lidé. To pane Sedláčku nejde zastavit. Vy třeba znáte svoji míru a možná i myslíte na druhé, ale mediálně jste vyjímka. Obecně se věci mají tak. Bohatý se odtrhuje postupně od reality, až se z něho stane arogantní gauner, anebo hlasatel práv a svobod jiných.
21. 02. 2014 | 12:39

Rfrrrr napsal(a):

SuP napsal(a):
A naschvál ne supe, ty bys mi to ukradl a vydával za svoje. Čehůny znám.
21. 02. 2014 | 12:40

šašek z Jihlavy napsal(a):

To autor
Vždy se najde dosti velký počet chamtivých a sobeckých lidí, jejichž smyslem života je hromadění majetku a tzv. si užívat, dokud chutná jíst a slouží zdraví. Jakoby neslyšeli o demenci ve stáří, dravosti a rvačkách dědiců, o smrti už vůbec neuvažují.
Boháči na západě se nechávají po smrti zmrazit, doufají že bude další život po životě.
Moudrý člověk žije v souladu s přírodou a se svým svědomím, respektuje vyšší moc a její zákony a tudíž žije vyrovnaný a spokojený život. Pokud ho postihne nemoc, úraz nebo i smrt blízkých, truchlí, ale nepropadá zoufalství. Ale říkejte to lidem, kteří si připadají nesmrtelní.
Pane Sedláčku, v minulosti tu byli jiní poašáci, kteří vše na toto téma dávno řekli, a pokud je ostatní neuštvali, tak je ignorovali. Šetřete si energii na rozumnější činnost a každý večer se pomodlete k Bohu a poděkujte mu za přízeň, kterou nám projevuje. To dokáže jen Bůh, člověk by se s lidstvem dlouho nepáral.
21. 02. 2014 | 12:51

santawizard napsal(a):

Pane Sedláčku,
říkáte:
Proto nás dnes "ničí" ekonomika - nikoli proto, že hladovíme či mrzneme, ale proto, že nám ekonomika "nedává" tolik, kolik si představujeme.
To je omyl.Jedině ba dva extrémy jsou jako hlava a pata stejné mince.Nejenom teoreticky,ale i prakticky!!!!
Na to existuje tato hádanka:
Jak uspokojit hladového a mlstného člověka, když máš jeden starý a druhý čerstvý chleba?
Kolik odpovědí na tuto hádanku si myslíte ,že existuje?????
21. 02. 2014 | 12:56

K.V napsal(a):

šAŠKU Z jIHLAVY, hezké fráze jak rozumný člověk žije v pohodě.
Jenže něco jiného je domorodec z Karibiku, kterému stačí chýše s nasbíraného bambusového listí a kolem roste plodů tolik, že se nají dositosti v kterékoliv roční období.
V Evropě je to trochu jinak, potřebujete svůj dům a potřebujete peníze na jídlo, ošacení, dopravu. Potřebujete být zabezpečen na stáří, stát se této úlohy zříká.
Bohužel se člověk vždy srovnává s okolím, a nikdo nechce být ten kdo má nejhorší dům, nejhorší šaty, chodí pěšky a jí suchý chléb. A nechce ve stáří končit v bídě jako žebrák a bezdomovec.
.
Dílčí pravdu máte v tom, že existuje základní stav- to slušné bydlení, ošacení a jídlo, nad tento stav už jen strkáte peníze do zbytečností. Auto za 3 miliony jede v koloně stejnou rychlostí jako staré auto za 100000, 3 členná rodina větší dům než prostorný 4+1 nepotřebuje a jen by přinášel další starosti, honba mít na sobě vždy nejmodernější šaty a doplňky aby všichni záviděli je sebezničující a směšná. Ke stáru se mnohý dostane do stavu kdxy má peněz nadbytek a jen se děsí aby o ně nepřišel, a jak se o ně porvou potomci, tedy spíš starosti než radost.
.
Jenže co to je ten základní slušný stav, a jak se zabezpečit na stáří a nemohoucnost bez toho majetku?
21. 02. 2014 | 13:22

SuP napsal(a):

smutný -
Vy jste to zkrátka buď nečetl, nebo nepochopil, nebo zase chcete provokovat, jako vždycky.
Doporučuju ještě jednou (někdo víckrát) zejména 4. a 5. odstavec.
;-)
21. 02. 2014 | 13:28

Rudi Koutek napsal(a):

smutný napsal(a):
"Salónní ekonom Sedláček opět mudruje"


Kdykoli ctu Sedlacka, tak mam podobny pocit.
21. 02. 2014 | 13:28

Platan napsal(a):

"Když se tak člověk zamýšlí nad tím, co se kolem nás a naší civilizace děje, nemůže přehlédnout jistou ekonomizaci hodnot - a hlavně smyslu."
.................................................................

Gloria!
Pan makrostratég učinil objev!
Půldruha století po Marxovi...
21. 02. 2014 | 13:32

SuP napsal(a):

.K.V -
Neřešitelný, co? Když má jeden duševní obzor jak výhled střílnou a nedokáže se sám rozhodnout, co mu stačí a co chce....
21. 02. 2014 | 13:44

smutný napsal(a):

"...ale nějak se to zvrtlo" - zvrtlo se to samo, nebo za to můžou konkrétní lidé?? Už Marx přišel na to, že kapitalismus funguje ve vlnách. Trvalá stabilita je pro kapitalismus z oboru scifi.
21. 02. 2014 | 14:23

jenda benda napsal(a):

Jsou lidi kteri Sedlackovi prilis nerozumi, ani ja ne . To jen ideolodicky deformovany Sup rozumi vsemu a vzdy a proto ma o sobe vysoke minni. Jde o to jestli ho o nem maji i ti klem neho. Dle meho je Sup jen arogantni zakomplexovany chudak
21. 02. 2014 | 14:25

blue napsal(a):

"skutečnost, že žijeme dlouhé ...životy, se stala problémem financování zdravotnictví....důchody"
Přesně tak. Uspořádání společnosti se současnou mírou znalostí najednou naráží na to, že život jedince lze stále prodlužovat, ale nejsou dostupné zdroje pro všechny. Morálka nám nějak podvědomě říká, že všichni mají právo na šťasný dlouhý život, ale nemáme nastavená pravidla, jak spravedlivě zdroje pro ten krásný život rozdělovat. Chceme žít do 100 a odejít do důchodu v 60 a nejsme jako společnost ochotni akceptovat, že to v tomto vesmíru, s těmito platnými zákony zachování, nelze realizovat...

Nejsme schopni sami sobě přiznat, že bohatství je relativní věc, která ke své existenci a změřitelnosti nutně potřebuje protiklad, klidně říkejme chudobu.
A do toho všeho působí nejhorší věc, rychlost šíření informací. Pro pocit chudoby českého hladového internetového diskutéra není rozhodující, jestli měl párky od Babiše nebo z italský koniny (nebo je to stejný?), ale co se dočte na netu, kdo kolik má, kdo kolik ukradnul, kdo kolik nasyslil. Jeho hlad a chudoba jsou z většiny relativní, aktivované virtuální informací o nějaké nepravosti 100 až 10000 km daleko.
21. 02. 2014 | 14:34

SuP napsal(a):

jenda benda -
"....Jsou lidi kteri Sedlackovi prilis nerozumi, ani ja ne . To jen ideolodicky deformovany Sup rozumi vsemu a vzdy a proto ma o sobe vysoke minni. Jde o to jestli ho o nem maji i ti klem neho. Dle meho je Sup jen arogantni zakomplexovany chudak...."

Když jste si SÁM a DOBROVOLNĚ odsedl mezi ty druhé, tak nebrečte, že všichni nepřišli za vámi.
21. 02. 2014 | 14:36

marxík napsal(a):

S pobavením sleduju, jak pan sedláček a spol. používají argumentaci předlistopadových komunistů, když jim jejich lid, závistivě vzhlížející k západním konzumentům, začínal brblat.
21. 02. 2014 | 14:52

SuP napsal(a):

jenda benda -
Nakonec co od vás čekat, když jste už od roku 1976 nemožný zadák a pácháte velké díry v lodi?
21. 02. 2014 | 14:52

K.V napsal(a):

Jendo Bendo, v čem Sedláčkovi nerozumíte.
Nechápete hraběcí rady??
Tomu kdo má nahrabán velký majetek je samozřejmě směšné a odporné jak se ostatní honí za penězi a co vše jsou ochotni pro ně udalat
21. 02. 2014 | 15:29

e.m. napsal(a):

ne, ne, pane Sedláčku - to Vy se jen nemůžete vymanit z některého pojmosloví, které jste načerpal na fakultě. *závislí* na tom, abychom měli co jíst, co pít, aby to nebylo kontaminované, abychom nezmrzli, abychom se vzdělali tak, aby nás naše nevzdělanost nevyřazovala z komunity - to pochopitelně jsme.
no a proč se jinak používají k popisu materiálních toků v komunitách a mezi nimi pojmy významově limitované nebo přímo zavádějící? --- tož to je jinačí otázka.

:o) uhmm přiberte si ke studiu třeba nějakou historii... římská říše a starověk?
:o) a nechlastejte, anebo jen občas; víte, myslím, že ani Vy si to tak úplně nemůžete dovolit... :o) abyste neskončil jako p. Polívka...
21. 02. 2014 | 15:34

K.V napsal(a):

Abych Sedláčkovi nekřivdil, znám pár lidí kteří si v určité etapě života uvědomili že mají nahrabáno dost, a že už se mohou věnovat jenom kvalitnímu životu, svým tužbám a třeba i meditaci někde v tibetském klášteře.
Ale po pravdě to zase jsou většinou lidi kteří nemají děti, a tedy žádné kotvy které by je držely tady v té zemi. Takže trvale udržitelné a universálně platné řešení to také není
21. 02. 2014 | 15:38

SuP napsal(a):

Tomáš Sedláček -
Jsem rád, pane Sedláčku, že se takovýmito úvahami zaobírá někdo "od vaší víry", tedy ekonomicky vzdělaný. Kdyby toho nebylo, jakpak bychom si takové věci mohli dovolit myslet my, običejní lidé? (Obyčejný člověk - cizí slovo)
21. 02. 2014 | 16:03

Jana Pechová napsal(a):

Příkladný vztah k penězům má uruguayský prezident José Mujica.
Žije na ne zrovna výstavní farmě, má staré auto a 90% platu posílá na charitu. Když se mu smějí, že je nejchudší prezident světa, říká: "Necítím se být chudý, mám všechno, co potřebuji. Chudáci jsou ti, kteří se jen honí za penězi a za tím, aby udrželi nákladný způsob svého života."
To, že má pan Sedláček pravdu, dokládá i značný počet lidí, kteří si o Mujicovi (v tom lepším případě) myslí, že je hlupák.
21. 02. 2014 | 16:42

gaia napsal(a):

patriarchální myšlení nám za 2000 let vtlouklo do hlavy, že hodnotu má jen to, co vytvořil člověk(rozuměj muž) svou rukou.
Dochází tak k degradaci hodnot, např. láska přátelství,mír,nemá v tomto pojetí žádnou hodnotu, neb nelze vyčíslit penězi, ale lidský život bez nich je k nežití.
Na ekonomickém růstu jsou státy závislé jak narkoman na heroinu (John Lovelock), neomezený růst však naráží na omezení přírodních limitů a je v rozporu s 2.větou termodynamickou , ze které vyplývá , že ekonomicky proces je neodvolatelně ireversibilní.
A pak že ekonomie je věda
21. 02. 2014 | 17:05

MirekS napsal(a):

Mě to ne a ne přesvědčit. Nejsem psycholog, ale stále silněji se domnívám, že pan Sedláček je muž více tváří.

Co proti HDP a ekonomice má. Vždyť ho to živí. Není on už z toho unavený? Unavený on není, to by nepsal ty články. A jen kroutí hlavou, co že se s tou ekonomií ve světě děje. Jenže má čas kroutit hlavou i v práci? Není to pro něj (v té práci) značně depresivní? Kam tu "jeho" banku honí. Tuhle mi z té "jeho" banky přišel e-mail, prý abych se zadlužil, pche. K čemu jenom ponouká úvěrové oddělení pan makroekonom?
Zkusme Sedláčkova slova transformovat pouze do života té "jeho" banky. Mně z toho vychází jediné: ten člověk si pod sebou řeže větev. Jenže ona to není pravda. Pak musí být mužem dvou tváří! Takový Jekyll a Hyde. Že by Jekyll v bance a Hyde na blogu?

Zdraví

MirekS
21. 02. 2014 | 17:53

S.T. napsal(a):

Sedláčkovy články nabádají ke smíru s chudnutím, k nahrazení měřitelné životní úrovně rozličnými rozplizlými hodnotami a pseudohodnotami. Přitom je právě on sám (a jeho chlebodárci ještě víc) jedním z těch, jejichž životní úroveň není ekonomickými problémy ohrožena. Proč káže vodu?
21. 02. 2014 | 17:55

Jana Pechová napsal(a):

Mirek S, S.T.
Pánové, pokud vystoupí nějaký plastický chirurg, který svůj obor vnímá prioritně jako pomoc pro lidi po úrazech či nádorech, s kritikou, že se z plastik stalo nové náboženství, také ho budete podezírat z dvojí tváře či kázání vody?
21. 02. 2014 | 18:25

Fialenka napsal(a):

O tom mluvil papež František, když říkal, že jsme popřeli prvenství člověka. O to podstatné (volný čas, zdraví a péče o sebe sama), čemu měla ekonomie sloužit, už dlouhá léta nejde.

Skvělý spisovatel a archeolog Christian Jacq napsal, že před tisíci lety kněží viděli, že přichází politické a ekonomické uspořádání, kde nebude místa pro harmonii, spravedlnost a správné jednání. To bylo před tisíci lety ... dnes už by mohly nastat lepší časy.
21. 02. 2014 | 18:26

Franta napsal(a):

Pane Sedláčku, jedna nemorální ekonomická myšlenka byla přijata mainsteamem: Okrademe naše děti, protože je to ekonomicky výhodné (sami si tím totiž zvýšíme HDP). Jedno z přikázání desatera je "Nepokradeš". Myslím si, že společnost provádějící tak krádež v tak masovém měřítku nemůže být šťastná.
21. 02. 2014 | 18:49

MirekS napsal(a):

Jana Pechová:

Vaše přirovnání mi nepřijde trefné. Zkuste to vrátit zpět k ekonomii a k panu Sedláčkovi, aby Vaše vidění bylo zřejmější.

Na mě příspěvky pana Sedláčka působí jako popularizace pokusů šíření chaosu v ekonomii (dle čehož se mi nezdá, že by se řídil v bance). Nezdá se mi, že by byl "chirurgem", který vnímá svůj obor prioritně jako pomoc. Pomoc ale kam?

Káže teorii nulového růstu (HDP) a smíření s ní, přitom ze zásady nemůže kázat nulový růst pro svou banku... atd.

Zdraví

MirekS
21. 02. 2014 | 18:59

Platan napsal(a):

Jana Pechová napsal(a):
Mirek S, S.T.
Pánové, pokud vystoupí nějaký plastický chirurg, který svůj obor vnímá prioritně jako pomoc pro lidi po úrazech či nádorech, s kritikou, že se z plastik stalo nové náboženství, také ho budete podezírat z dvojí tváře či kázání vody?
..............................................

Jak ten který plastický chirurg doopravdy vnímá svoji profesi, bychom mohli posoudit spíše podle složení jeho klientely nežli podle jeho slovních proklamací...
Ovšem to srovnání Sedláčka s altruistickým plastickým chirurgem mě dostalo...
Sedláčku, pokud dovedeš vzbuzovat v myslích průměrně inteligentních občanů takové zdání, tak jsi jednička (pravá topolánkovská)...
21. 02. 2014 | 19:09

Joe Ratata napsal(a):

Jana Pechová
Peníze, jak známo, kazí charakter.
Tedy hlavně jejich nedostatek!
Ti, kdož jich mají nadbytek, je neřeší.
Dají se na filosofování.
A začnou kázat vodu, ač sami pijí víno, snad v naději, že na jejich kecy skočí lidi, co se snaží dostat za nimi za vodu.
Za vodou jich zase nemůže být příliš mnoho, protože pak by se jich část zase ocitla ve vodě.
Za vodou zkrátka není místo pro všechny, alespoň ne ve světě reálného kapitalismu.
21. 02. 2014 | 19:26

Antonín Hrbek napsal(a):

Pan Sedláček "objevil" to, co napsal Karel Marx již před více než 130 lety. Napsal totiž, že ekonomická základna společnosti je určující pro společenskou nadstavbu a že kapitalistický způsob výroby vede k ekonomizaci všech hodnot. Napsal, že každá mravní, morální, politická, sociální,náboženská, umělecká, sociální atd. hodnota je za určitou finanční částku prodejná. Jako přehnaný příklad uvedl, že vždy existuje určitá finanční částka, za kterou je každý ochoten zavraždit třeba i svou babičku.

I pan Sedlaček prodal své vnitřní morální hodnoty za určitou částku Československé obchodní bance.
21. 02. 2014 | 20:36

fikus napsal(a):

Divný článek.
Úvaha o tom, že eknomika má sloužit nečemu vyššímu, poslání a člověku...hm.
Na to jste přišel v poslední době? Myslíte že v této rozkradené a rozprodané ekonomice budou německé a rakouské firmy živit českou kulturu a zdravotnictví, nedejbože důchoďáky, že ne? Máte pravdu, budou mmj. dotovat německé důchoďáky. Neboť jsou firmy působící v tuzemsku, které podporují svojí ekonomiku tím, že si dováží vlastní toaletní papír - jak smutné zjištění. Kdysi průmyslový tahoun a průkopník se šikovnými lidmi a dnes plantáž která si hraje na něco na co nemá.
Tohle řešte, co se udělalo blbě a ne takové nic neříkající nesmysly. Jste poťouchlý idealista což liberální ruka trhu nezná
21. 02. 2014 | 21:05

Platan napsal(a):

Antonín Hrbek napsal(a):
I pan Sedlaček prodal své vnitřní morální hodnoty za určitou částku Československé obchodní bance.
..............................................

Tak tady se musím pana Sedláčka zastat. Přece ho nelze seriózně obviňovat z prodeje něčeho, co nikdy neměl...
21. 02. 2014 | 21:12

Amonre napsal(a):

Platan
On je rezavý? Že totiž o nich se říká že nemají duši.

-----

V první řadě musíme se znavu podívat na to jak má být hospodářství složeno. Jak se zdá, na službách není možné jej postavit, tato myšlenka byla od počátku zcestná, jo když je jeden stát z padesáti a jezdí do něj lidi, pak ano, ale v propojených trzích tomu tak být nemůže. Dochází totiž pak k tomu, že stále menší menšina živí většinu, kde nedochází k produkci ničeho, jen zbytečných služeb. To je třeba vidět na tom, že se neustále vytváří další a další místa peo úředníky. Zbytečně.

Pak je tu problém s bankama, co má být banka? Obchodník, který riskuje svěřené peníze, nebo instituce, kam se peníze dávají, protože je to bezečnější než je mít doma pod prknem?

Opravdu je nutné produkovat všechno mechanizovaně, jen protože je to efektivnější? Do doby, než došlo k velkému rozšíření industriálních postupů, mnoho sociálních problémů neexistovalo. Ano byli jiné, ale byly opravdu tak velké? Jsem ochoten říct, že masová produkce všecho, zejména v továrnách, kde lidé vykonávají monotónní činnost vede k nespokojenosti a růstu napětí, nakonec i ke zdravotním problémům.

Ovšem to by vedlo spíše na tak obsáhlý text, že by se sem nevlezl ani jako blog. Každopádně došlo k tomuže se role otočily, zatímco dřív stroje sloužily lidem, dneska lidé slouží strojům, lidé jsou nuceni k nákupu zboží, které by ani nepotřebovali. Dneska to není tak, že by stroje tu byli pro lidi, ale naopak lidé pro stroje, byli degradováni z role tvůrců do role spotřebitelů.

S tím přišlo všemožné škatulkování a snahy o unifikaci produkce, pracovní síly a myšlení. K odtržení od prostředí, ve kterém se člověk po tisíciletí vyvýjel. Byť už v minulosti docházelo k jakési urbanizace, poořád měli lidé jakési spojení s prostředím, až s uvolněním sil, které si minulost nedovedla představit, došlo k odtržení, jehož následky můžeme pozorovat. Mezi tyto patří například problémy s nadváhou, alergie, znečištění...
Industrial Revolution (Voltaire)
http://www.youtube.com/watch?v=EF1GOjFfH6s
21. 02. 2014 | 22:56

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, profesionální marxokazatelé a neustálí rozpatlávači iljičovin, kteři jsou na povel kdykoliv ochotni vyvraždit celé národy a suverenní státy obehnat ostnatým drátem atd atd prodávají své jistě nevinné vnitřnosti asi komu ??
Nehlaste se všichni.
Děkuji.
Veselé krizování.
http://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1239018_412332975545535_1009090811_n.jpg?dl=1
21. 02. 2014 | 23:48

Terry Fox napsal(a):

AUTOR: Kam jsme se to dostali? Vše poměřujeme ekonomickým, ekonomika se stala nejvyšší hodnotou. Když se ze sluhy stane pán, bývá to nešťastné. Ekonomika - stejně jako oheň, nůž a cokoli jiného - je dobrým sluhou, ale špatným pánem.
Tohle jste neměl, pane Sedláčku! A co by mělo být poměřovadlem všeho? Snad ne klidný, spokojený život ve kterém se nám mnohého sice nedostává (třeba banánů) a musíme se uskrovňovat, ale ve kterém líháme večer na lože bez obav z toho co přinese další den? To jsme si pak mohli rovnou nechat ten nešťastný socialismus.
Vy nám říkáte: "Ano, naštěstí jste nám pomohli dobýt kapitalismu, ve kterém se my nekteří máme zaslouženě dobře, a vy se zase vraťte k utahování opasků a buďte rádi, že vůbec žijete, a na nějaký klid, spokojenost a štěstí rychle zapomeňte. Ale to vám nesmí vadit, nesmíte prostě všechno poměřovat plným břichem, hledejte jiné hodnoty."
To jsme 24 let po plyšáku nečekali. To jsme si pak mohli rovnou nechat ten nešťastný socialismus.
22. 02. 2014 | 08:47

Viola napsal(a):

pane Gardene čarovný

"marxokazatelé a neustálí rozpatlávači iljičovin, kteři jsou na povel kdykoliv ochotni vyvraždit celé národy a suverenní státy obehnat ostnatým drátem atd atd "

to se vám moc nepovedlo v dnešní mezinárodní situaci. Kdo pořád vrtá do různých národů pod rouškou lidských práv? To jako lidská práva jsou právo na válku?
Ten, kdo pořád nemá dost a chtěl by více, to jsou marxokazatelé? Ne jsou to různí mafiáni v politice kapitalismu. Marxokazatelé chtějí dobro pro všechny a hledají k tomu cesty a Marx to reálně popsal, jak to je.
Člověk hledá pořád způsoby, jak by si život ulehčil, jak by klidně mohl žít bez plahočení a nějak se to nedaří i když vymyslel spoustu důmyslných strojů, materiálů a lítá až na Mars. Jediné, co vymysleli někteří žít si bezstarostně na úkor druhých a to je ten kapitalismus, který není pro všechny pohodlný.

O panu Sedláčkovi si myslím, že je upřímný s upřímně hledá, ale prostě mu to nejde, tak jak se to podařilo Marxovi.
22. 02. 2014 | 11:15

Viola napsal(a):

A ekonomika má jen čistě popisovat a nic víc.
22. 02. 2014 | 11:17

Viola napsal(a):

Mirek S

Pro pana Sedláčka by bylo nejlepší, kdyby se oprostil od ČSOB a věnoval se jen práci ve škole a bádání v ekonomii a sociologii a psal knížky, aspoň by pobavil, takhle mu nelze moc věřit, ikdyž já v něj mám stále naději.
22. 02. 2014 | 11:23

Viola napsal(a):

Baba Jaga

"A kdo že je tu ten silný a bohatý? "

Problém článků pana Sedláčka je také v tom, že neadresuje své články konkrétní skupině lidí. V současnosti jsme velice rozděleni. Anebo by zrovna mohl psát konkrétním osobám, tak jak to tu dělají i jiní blogeři.
22. 02. 2014 | 11:29

santawizard napsal(a):

Kdo se bojí čerta?
Viděli jste film Slunce ,seno ,erotika,kde atheisté spí s věřícíma v jedné posteli??
Tak to je ta římskokatolická víra,kterou by chtěli zpátky i s komunismem ,jenom aby spolu v jedné posteli nemusela spát taky policie s máfii.
22. 02. 2014 | 11:34

Viola napsal(a):

Ahoj Santo,

film jsem viděla, můžeš mi tu scénku přiblížit, už si to moc nepamatuju.
Ať si říká kdo chce, co chce, ale Ježíš byl prvním komunistou léčitelem. :-)
A komunisté udělali chybu, že se Boha nedrželi.
22. 02. 2014 | 11:50

SuP napsal(a):

"Terry Fox" -
"....Vy nám říkáte: "Ano, naštěstí jste nám pomohli dobýt kapitalismu, ve kterém se my nekteří máme zaslouženě dobře, a vy se zase vraťte k utahování opasků a buďte rádi, že vůbec žijete, a na nějaký klid, spokojenost a štěstí rychle zapomeňte. Ale to vám nesmí vadit, nesmíte prostě všechno poměřovat plným břichem, hledejte jiné hodnoty." ...."

To je přesné! A děkuji vám za to.
Proto tolik toužíte po socialismu. Odhlédneme-li od pár SKUTEČNÝCH zlodějů, je tu nová množina lidí, kteří se mají dobře (spíše o dost lépe) díky svým schopnostem a své píli. A je tu velká skupina lidí, kteří se mají sice taky lépe, ale relativně "méně lépe" než za socíku. A nemůžou to překousnout. Pořád si myslí, že přijde spasitel, někomu něco ukradne a zabaví a zajistí jim, že budou dostávat za podřadnou snahu nadměrnou odměnu.
Chápu je, ale líto mi jich není. Jim taky není líto, že jsme se mohli mít o dost líp už o 40 let dřív.....
22. 02. 2014 | 12:19

santawizard napsal(a):

Když je demokracie jako náboženství,tak fašismus a komunismus je jako černá a bílá mágie?Když je křesťanskodemokratická společnost jako náboženství ,tak co jsou potom ty křesťanskonacistické a křesťanskomaexistické ideologie?
Ježíš Kristus nebyl ani komunista ani fašista.
Ježíš Kristus byl v prvé řadě demokrat!!!!!!!
Peníze existovali i na přelomu našeho letopočtu.Nakoncec Ježíš poukázal na římské mince a řekl co je Císařovo dejte Císaři.Na druhé straně ti ,co zradili Ježíše potom říkali ,že těch 30 stříbrných prý bylo málo.
Kdo tady ale chce jít po stopách Jidáše a nebo Ježíše?
22. 02. 2014 | 13:07

Joe Ratata napsal(a):

SuPe
Mně nevadí lidé, kteří se mají "o dost lépe, díky svým schopnostem a své píli", jako spíše lidé, kteří se mají o dost lépe díky svým kriminálním schopnostem a díky nesmyslným zákonům jenž si upekli, jsou nepostižitelní. Pak se nedivme, že přijde spasitel a nabídne, že zabaví ukradené a lidi na to budou slyšet.
22. 02. 2014 | 13:16

Joe Ratata napsal(a):

santawizard
Ježíš byl asi takový demokrat, jako byla a je Církev Svatá Katolická. Jen nelpěl na majetku.
22. 02. 2014 | 13:21

Viola napsal(a):

"lidi, kteří se mají dobře (spíše o dost lépe) díky svým schopnostem a své píli."

Oč lépe je na tom včelí úl, kde každá včelka ví, co má dělat, aby celý úl byl plný medu a mateří kašičky. A o včelím úlu by se dalo říci, že je to autoritativní systém s královnou na čele a její píle spočívá v kladení vajíček pro pokračování sladkého království.
Lidé jsou prostě taková jakási směska všeho dohromady.
22. 02. 2014 | 13:31

santawizard napsal(a):

Joe Ratata:
jenomže v té době,před 2000 lety těch křesťanů nebylo moc.To jenom dneska jsou jich celé miliardy.
Chcete jim vzát peníze a nebo Ježíše?
22. 02. 2014 | 13:32

Viola napsal(a):

Joe Ratata

někdo říká, že Ježíš byl sociální demokrat

http://www.europarltv.europa.eu/cs/player.aspx?pid=03200100-f7b0-46ce-81ac-c270a2472563

no to by také mohlo být, kdyby sociální demokraté na majetku a kapitalistickém systému nelpěli.
22. 02. 2014 | 13:35

Fialenka napsal(a):

"Co kdyby někdo zjistil, že je ekonomicky výhodnější, když budeme žít kratší životy?"

Vždyť Karel Schwarzenberg to napsal: "Vlastenecky uvědomělý důchodce umírá včas."
Etika v tomto duchu byla zřejmá i z jiných prohlášeních poslanců, hlavně když se mluvilo o důchodové reformě.
To například ve Švédsku může jít pracující do důchodu už v 61 letech. A lidé od 65 let věku tam mají průměrný roční hrubý příjem 55 348,- USD. Navíc Švédsko podmínky pro důchodce průběžně vylepšuje.
22. 02. 2014 | 15:30

Fialenka napsal(a):

PS: Nebo spíš lépe řečeno neetika.

Ohledně té kultury, podle mne by na film neměly jít státní peníze. Ani na divadla. Peníze z našich daní by měly jít do uměleckých škol.

Divadla a filmy by si na sebe měly vydělat sami.
22. 02. 2014 | 15:41

Richard napsal(a):

možná by někoho mohlo bavit tohle
http://www.csfd.cz/film/185580-century-of-the-self-the/
22. 02. 2014 | 17:15

Terry Fox napsal(a):

to SuP
Super esej jste napsal, kondore. Ani jsem netušil co všechno je možné z mého chudého příspěvku vytvoři, když se správně rozvede. Příště to zkuste formou sonetu, jistě na to máte.
22. 02. 2014 | 17:21

Terry Fox napsal(a):

to SuP
no ano, a po praktické stránce - snad si vzpomínáte co nás lákalo před rokem 1989 na kapitalismu, a jakou mrkev měl třeba i Havel uvázanou na povrázku visícím z tyče před nosem osla (=národu) na kterém se tehdy páni disidenti vezli. Jak bude všem dobře, jak bude všeho dostatek, jak všechny čeká opravdová blahobyt. A teď nějaký zoufalec (promiňte pane Sedláčku) začne operovat vůči národu s tezí "musíte hledat smysl v života ne v ekonomických věcech, ale snad spíše někde v nadsmyslnu". Snad nám někteří zanedlouho začnou znovu slibovat skutečné štěstí až po smrti v království nebeském. Kdybychom o sobě vzájemně nevědeli, co jsme zač, pane kondore, snad by mělo smysl ještě něco dodávat. Takhle nemá. Ale vy určitě napište ještě ten sonet.
22. 02. 2014 | 17:31

mb napsal(a):

Silní i bohatí jsme dost ... :-))

... tak když to pise sedlaček, tak to, kurva, asi tak bude ...
22. 02. 2014 | 19:08

SuP napsal(a):

Terry Fox -
"....snad si vzpomínáte co nás lákalo před rokem 1989 na kapitalismu, a jakou mrkev měl třeba i Havel uvázanou na povrázku visícím z tyče před nosem osla (=národu) ...."

Nevím, co na kapitalismu lákalo před rokem 1989 vás, ale jestli jste věřil nějakému mávání mrkví před nosem, to jste skutečně byl za osla. Ono vás to ještě nepřešlo?
Já jsem si od kapitalismu toho moc nesliboval, mně stačilo, že konečně skončila ta hra na socialismus a hra (blbá) na spokojený život obyvatel socialistického státu. A svým způsobem mi to stačí i nadále. Protože to, jak se tady demokracie ohýbá je z velké části dílem spoluobčanů, kteří věří na mrkve na provázku před čenichem.
22. 02. 2014 | 22:01

S.T. napsal(a):

Jana Pechová, Platan:

Pracuje-li ten plastický chirurg na nějaké komerční klinice specializovné na úkony typu zvětšování prsou, pak jeho přirovnávání k Sedláčkovi možná nebude od věci.
22. 02. 2014 | 22:02

Fialenka napsal(a):

Pan Sedláček tedy píše, že naše společnost jako celek upřednostňuje peněžní bonus před etikou, dlouhým životem, zdravím, péší o sebe sama a uměním. Možná se to rychle změní, když se o tom takto píše v HN, v jednom z nejčtěnějších médií.
23. 02. 2014 | 09:17

qicz napsal(a):

Já jsem chtěla napsat něco hezkého, ale v té záplavě názorů, vesměs uplatňujících negativní myšlení, jsem se nějak utopila... uf, lidé dobří!
No nic, jen zcela soukromě - já to udělala: mám už jen jednu práci (měla jsem dvě)a polovičku peněz. A nebylo to tak lehké, opustit zdroj příjemného příjmu jen a pouze z tohto důvodu, abych měla čas žít. Ale jsem teď nadšená. Moje mikro ekonomika to unesla. Ale pravda, nikdo mi do toho nemluvil.
24. 02. 2014 | 10:55

Jarle HALSNES napsal(a):

No pane Sedláček, možná, kdyby nebylo takových pablbů, kteří si myslí, že když mají VŠE, nebo nějakou podobnou Alma mater, mohou si činit nárok na veškerou moudrost světa, by bylo líp. Bohužel, lidé jsou stále indoktrinováni "potřebou" ekonomů, kteří budou řídit náš svět směrem k lepším zítřkům, aniž by si uvědomili, že od té doby, co ho řídit začali, jdeme tak akorát do...(ať si každý doplní sám, Stejskal by mi to smáznul)
25. 02. 2014 | 08:16

Přidat komentář





Toto je ochrana proti spamu. Pro přidání komentáře prosím opište dvě anglická slova z obrázku níže do políčka pod nimi. Nápovědu a další podrobnosti o této metodě, která zároveň digitalizuje knihy, najdete v článku Dost bylo spamu, zavádíme reCAPTCHA na našem blogu.



Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Alvarová Alexandra · Antoš Marek B Balabán Miloš · Bárta Vít · Bartlová Milena · Bečková Kateřina · Bednář Miloslav · Bednář Ondřej · Bělobrádek Pavel · Bém Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bezděk Vladimír · Bezděková Iva · Bielinová Petra · Blaževič Igor · Bobek Miroslav · Boleslav Milan · Boučková Tereza · Boudal Jiří · Bratinka Pavel · Brixi Hana · Brom Zdeněk · Burian Jan · Bursík Martin C Candole James de · Cerman Ivo · Co čteme, posloucháme, na co se díváme...  Č Čermák Luděk · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fiala Petr G Gregor Kamil H Haas Tomáš · Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Havrda Marek · Heller Šimon · Herman Daniel · Hesová Zora · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hollan Matěj · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honsová Dagmar · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejší Václav · Hovorka Ludvík · Hradilková Jana · Hudeček Tomáš · Hudema Marek · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman J Janeček Karel · Janeček Vít · Janouch František · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · John Radek · Just Jiří · Just Vladimír K Kabelka Ladislav · Kadlec Petr · Kalhousová Irena · Kalousek Miroslav · Kameník Martin · Kasl Jan · Klan Petr · Klepal Jakub · Klíma Vít · Komárek Michal · Komárek Stanislav · Königsmarková Ivana · Kopač Petr · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Košák Pavel · Kotecký Vojtěch · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kožušník Edvard · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Krnáčová Adriana · Křeček Stanislav · Kubát Ondřej · Kubr Milan · Kudrna Zdeněk · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kuták Aleš · Kužílek Oldřich L Líbal Vladimír · Lipold Jan · Liška Ondřej · Lomová Olga M Macek Lukáš · Macháček Martin · Marksová-Tominová Michaela · Matoušek Karel · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Moldan Bedřich · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Novák Martin P Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pohledy světových lídrů · Polák Milan · Potměšilová Hana · Potůček Martin · Pražskej blog · Procházka Adam · Pultarová Tereza R Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Rezková Alice · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Roithová Zuzana · Růžička Michal · Rychlík Jan S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Sedlák Vojtěch · Shanaáh Šádí · Schmidt Hans-Jörg · Schwarzenberg Karel · Skuhrovec Jiří · Slimáková Margit · Smith Michael · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sokol Tomáš · Soukenka Petr · Sportbar · Spurný Matěj · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Suchánek Jan · Suchardová Michaela · Sůva Lubomír · Svoboda Bohuslav · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Škop Michal · Škromach Zdeněk · Šmíd Milan · Špidla Vladimír · Špinková Martina · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tutter Jiří U Urban Jan · Urban Václav V Vácha Marek · Vajnerová Štěpánka · Vančura Martin · Veis Jaroslav · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vondráček Ondřej W Wagenknecht Lukáš · Wagnerová Eliška · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Ze šuplíku · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy