O běhu kulhavého poutníka aneb O odmítání léků

15. 02. 2009 | 17:08
Přečteno 14738 krát
Když jsem před měsícem kvůli naražené noze chvíli chodil o berlích, pozoroval jsem na sobě, že se začínám chovat jako důchodce.

Nevrlý, pokud mne lidé nepouštěli okamžitě sednout, mé myšlenky byly zaměstnány jen jedním: zkrátit délku stání či chůze na minimum. Místo prstem, začal jsem na věci ukazovat špičkou hole. Když bylo potřeba přivolat výtah, činil jsem tak rovněž špičkou berle. Život kolem se zpomalil, belhání z jednoho místa na druhé trvalo nekonečně dlouho.

Kde bychom byli?

Podobně dnes působí světová ekonomika. Z kdysi ladného běžce se stal kulhavý poutník, který potřebuje pomoc. Bere si berle od každého, kdo mu je dá či půjčí. A kdo má jen trochu rád psychickou pohodu, raději se vůbec neptá, kde by světová ekonomika byla, kdyby těch berlí nebylo.

Kde by byl americký a evropský finanční sektor bez státních záruk, masivních injekcí a všemožné jiné pomoci? Jakpak by asi dnes vypadal svět, kdyby se poskládala většina amerických finančních domů?

Postupujme tedy hezky po pořádku: Než budeme vést silácké řeči, jak si trhy poradí samy, odpovězme si nejprve na pár otázek.

Zbytečné summity a slova

Krize pomine sama, říká český prezident, a má pravdu asi takovou, jako když kulhajícímu mladíkovi s těmito slovy bereme berle.

Ano, rána či zlomenina se zhojí sama. To ovšem neznamená, že nepotřebujeme podpůrné prostředky. Zdravý člověk doktora nepotřebuje, nepotřebuje ani berle. Berle nikdy samy o sobě chodit nebudou a nikdo jim nevdechne život. Ale odmítat při onemocnění přísun vitamínů či antibiotik se notně podobá přesvědčení některých náboženských sekt odmítat léky. Všechny léky, všechny infuze, vše. A ať si u toho pacient třeba zatřepe bačkorami...

Vyřeší chystaný evropský krizový summit vše? Nebo je naopak zbytečný? K vážnému onemocnění (a o vážné onemocnění se v naší situaci jedná) je přece rozumné svolat konzilium lékařů, aby se poradili na společném postupu. Jakpak by to asi dopadlo, kdyby pacienta léčil každý doktor po svém, a to bez koordinace s ostatními? Navíc pacient je ve stavu, kdy si chce nechat pomoci.

Kdysi hrdá slova podnikatelů a finančníků "státe, nech nás být", se nyní mění ve svůj opak "státe, prosím, všimni si nás". Může nám to být líto, můžeme zamáčknout slzu, že svět není takový, jak jsme si představovali, ale to je tak všechno. Proto je rozumné, abychom jako předsednická země svolali jednání, kde se budou hledat společná řešení.

Nás uzdraví víra

Nikdo tady netvrdí, že léky či vitaminy samy o sobě člověka uzdraví. Ale tvrdit, že jakékoli léky jsou zbytečné, a hledání řešení je dokonce nebezpečnější než krize sama? To je jako tvrdit, že nás uzdraví víra. Ta by musela být hodně silná. Ale v podstatě má pan prezident pravdu, v dlouhém období se vše vrátí do normálu a trhy opět naleznou svou rovnováhu.

Jenže v dlouhém období můžeme být všichni také dávno mrtví, abych parafrázoval slavný citát Johna Keynese při podobné diskusi, která ovšem proběhla před osmdesáti roky.

Jako zlomená noha

Nemám za to, že se dnešní situace podobá chřipce, kterou lze léčit podomácku, zaručenými recepty od babičky a bonmoty od tety Kateřiny.

Podobá se spíše zlomené noze. Na zlomenou nohu se neumírá, kost sroste sama, ale nejdříve je třeba dát ji do sádry. Když ranění jen "přechodíme", noha dobře sama od sebe prostě jen tak nesroste. Chřipku přechodit můžete, můžete dokonce i chodit do práce, ale je to dost riskantní.

Mimochodem i chřipka, není-li zaléčená, může vyústit v zápal plic, zánět mozkových blan nebo může mít zbytečně dlouhý průběh. Navíc u chřipky hrozí epidemie, což je asi jediný její aspekt, který jako přirovnání k současné krizi sedí.

Pro pochopení toho, jak rychle se nákaza šíří, se podívejte na to, jak s finančními domy celé Evropy zamával bankrot maličké islandské ekonomiky. Byl to poslední kulhavý poutník? Co kdyby se něco podobného stalo v Pobaltí či v některé zemi jižní Evropy? Přispěcháme těm zemím na pomoc, nebo necháme nákazu šířit dál?

To je totiž ta otázka. Budeme ochotni těmto zemím pomoci z našeho rozpočtu, nebo budeme čekat, až voda vystoupí tak vysoko, že to bude viditelné i z těch nejvýše postavených pražských pahorků? Jakkoli doufáme, že to nenastane, na tuto situaci je lépe být připraven.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

shipper napsal(a):

No jde o to, abyste neléčili chřipku Tetracyklinem...
15. 02. 2009 | 17:36

BL napsal(a):

Dobrý den,
zajímavý článek, Vaše přirovnání má jednu malou vadu: na berle si zchromlé státečky budou muset půjčit. Je tedy lepší ležet v posteli, nebo si pořídit berle na leasing? Nevím, ptám se :-)
15. 02. 2009 | 17:45

shipper napsal(a):

"Místo prstem, začal jsem na věci ukazovat špičkou hole." :))))) To je nádherná metafora pro stárnutí.
15. 02. 2009 | 17:45

green napsal(a):

Možná zbytečně kopete do mrtvoly, protože názory, s kterými polemizujete nemají ani relevanci, ani váhu poznání, jsou jen urputnou sebeobhajobou muže, který ztratil kontakt s realitou. Nicméně se možná sám mýlíte v ohcotě akceptovat alespoň dlouhodobou platnost příměru k nemoci nebo k úrazu, to není úraz, to spíše bude zlom po kterém vyhynou dynosauři nebo evoluční posun. Představa, že zlomenina sroste a vše bude jako před chřipkou může být chybná, u vás i u prezidenta.
15. 02. 2009 | 17:50

il napsal(a):

"Nevrlý, pokud mne lidé nepouštěli okamžitě sednout, mé myšlenky byly zaměstnány jen jedním: zkrátit délku stání či chůze na minimum."

A to Vám zdaleka není 60 nebo dokonce 70 či 80, že? Co mají dělat ti, kterým tolik je, když se k nim ti mladší chovají bez úcty a respektu a nechávají je i s těmi holemi stát v MHD...?
A také jsou lidé, sice mladší (relativně), ale nemocní a nemohou si dovolit léčit se a musí chodit (někdy by byl vhodnější výraz plazit se) do práce, neboť jim nikdo nic nedá a musí se postarat o rodinu ...
Shipper píše, abyste neléčili chřipku Tetracyklinem, což je lepší, než kdybyste zlomeninu léčili podáním berlí a bez sádry - zlomená kost sroste, ne že ne, ale křivě a musí se pak lámat...
15. 02. 2009 | 18:00

Bessy napsal(a):

Já si myslím že tentokráte pan Sedláček, ve snaze vysvětlit,se uchýlil k příliš jednoduchému příkladu-navíc- i když NERV dal asi 250 návrhů na řešení,tak si asi sám není jist výsledkem jakéhokoliv z nich.Ono je to přeci jen složitější-uvádět Island jako příklad je také hezké, ale extrémnost cesty Islandské krize je také z větší míry dáno zase jen tím Islandem/rizikové umístění investic bylo již prezentováno v roce 2006,dále- peníze, které by banky potřebovaly byly asi 10-ti násobkem rozpoču Islandu atd/.Třeba taky dost z nás uvažuje,proč lít peníze do neschopných bank, které v minulosti z převážné části své zisky/ a dost velké/ expedovaly do svých mateřských zemí.
Snad jen tu sádru- zafixovat-omezit výdaje, nevyhazovat peníze,ale s těmi berlemi pomalu.
15. 02. 2009 | 18:14

MA-FU napsal(a):

Vážím si Vás pane autore i přes Vaše mládí.Velice dobře jste odpovídal ,před několika dny na Radiožurnálu.A nejen ,se vyznáte
ve svém oboru,ale potěšilo mne,že znáte Starý i Nový zákon.
15. 02. 2009 | 18:23

David napsal(a):

Myslím si, že tato krize je především krizí morálky, a také i krizí z nadvýroby.

Pokud státy budou podporovat například automobilky, aby udržely zaměstnanost, tak pouze jen oddálí krach systému. Každý vidí tu nadvýrobu automobilů, a ta se musí radikálním způsobem snížit, a ne jí ještě finančními injekcemi podporovat, protože tato nadvýroba nemůže jít do nekonečna.

Je třeba spíše snížit pracovní tempo na 4 dny v týdnu i za cenu snížení mezd a snížení životní úrovně.

Nevěřím, že se podaří zabránit protekcionismu. Bude to jen otázka času, kdy i v této záležitosti dojde k dominovému efektu.

Když se Titanik potápí, tak dříve nebo později každý myslí jen na sebe.
15. 02. 2009 | 18:25

pajda napsal(a):

Má smysl svolávat konsilium lékařů.kteří vám ty nožičky přelámali? A neukradou i ty berličky ?
15. 02. 2009 | 18:28

Margot napsal(a):

Pro zasmání-možná už jste slyšeli(četli):
Jaký je rozdíl mezi socialismem a kapitalismem? Za socialismu se banky zestátní a pak zkrachují, za kapitalismu je tomu naopak :-)
15. 02. 2009 | 18:37

Xaver35 napsal(a):

Dobrý článek,pane autore,jen se obávám,že Vaše metafory ti "správní hoši" zase nepochopí.Kdo po převratu použil slovo "plán" (kromě rodinného),byl k smíchu nebo označen za natvrdlého bolševika.A najednou hučí éterem záchranné PLÁNY od Ameriky přes Evropu až po Japonsko.Doufám,že se z toho už konečně poučí všichni ti "tržní samoregulátoři",protože pod jejich teoriemi a vedením nemá tento komplikovaný a přelidněný svět naději.Ve všech oblastech: financích,energetice,ekologii,dopravě - ať zavadíme o cokoli.
15. 02. 2009 | 18:44

lunochod napsal(a):

Proč máme platit JEJICH krizi? Proč si jí nezaplatí ti, kteří si zisky zprivatizovali, kdežto nyní neomaleně strkají ruce do našich kapes?
15. 02. 2009 | 18:59

desperato napsal(a):

plácání, plácání...
Tak na tohle plácání komisí není třeba.Uvedˇte váš názor co dělat a na to téma diskutujte, ne tyto hospodské úvahy. Váš pacient se hlavně léčit nechce!!!!A kdyby ekonomika nebyla nezdravě vedená ke krizi bby nedošlo!!!! Kdo ze souukromých bank by půjčoval dál při nesplácení horentní sumy. Nebyly to logické postupy a proto jsme tam kde jsme. takže všichni víme, že je třeba nastolit jednodušší ale o to logičtější pravidla, ale do toho se holt stále nechce jen se okecává. Lid si to nechá líbit a my "odborníci" můžeme dál plkat.
15. 02. 2009 | 19:00

vlk napsal(a):

Pane Sedláčku - blog jako fík!
Změnil byhc na něm jen jednu jedinou větu. A sice tuhle:
Kdysi hrdá slova podnikatelů a finančníků "státe, nech nás být", se nyní mění ve svůj opak "státe, prosím, všimni si nás".
Podle mne správně by měla znít takto:
Kdysi hrdá slova podnikatelů a finančníků "státe, nech nás být", se nyní mění ve svůj opak " státe koukej nás zachránit a zaplať všechno, co jsme napáchali"!
No a připomenul jste tu jednoho nehynoucího univerzálního klasika.
Zkusím připomenout jiného. Totiž klasika blogů Aktuálně. Ten tu před nedávnem napsal několik originálních věcí. Nejdřív, že krize vlastně krizí ani není, pokud ji nezpůsobíme svou panikou, pak že už odezněla, následně pak to, co mám na mysli - totiž proč by bynky a podniky neměly dostat od státu část toho, co mu dříve odvedly..
Kdyby jste náhodou nevěděl, koho, že mám na mysli, pak s e rozhlédněte po členech NErVu. Snadno jej poznáte. Jistě bud e zítra v některé bedně komentovat to, co jste dnes na vládě uupekli.
Podle prvních informací to vypadá celekm rozumě. Jen mi uniká proč ale součástí, údajně NERVních doporučení je i odpuštění části daní živnostníkům... Uniká mi jednak systémovost takového kroku, a uniká mi proč právě také živnostníci typu právníků, zubařů, plastických chirurgů a podobně. Kteří již dnes prokazatelně platí do systému asi tak 1/3 toho co zaměstnanec.
15. 02. 2009 | 19:22

Josef7 napsal(a):

Někdo tady zmiňoval návrh na 4 pracovní dny v týdnu. To vůbec není od věci, když si vezmete, že zde máme krizi z nadvýroby. Takže snížit všem mzdy na 90 % /míň ne, to by vyvolalo napětí/ a zavést 4 pracovní dny v týdnu. K tomu bych u některých komodit nadefinoval maximální marže, aby zbytečně nerostly ceny. Poslední krok - omezit státní aparát na úřadech - a zde i za cenu propouštění.
15. 02. 2009 | 19:26

Jakub napsal(a):

Když už jsme u té lékařské terminologie, tak se nesmí zapomenout na základní pravidlo. Zvážit riziko léčby a riziko onemocnění. Špatná léčba může mít protichůdný, nebo alespoň žádný účinek a nebude se nám dostávat peněz na tu správnou léčbu, až ji budeme potřebovat. Co se týče lečby druhých zemí, tak snad jen to, že nemocný lékař, by při docházce k nemocnému měl zvážit, zda je mu schopen ve svém stavu pomoci, aniž by ještě vážněji poškodil svoje zdraví, nebo i zdraví nemocného. K vaší naražené noze: Stačila berle, kdybyste vám pojišťovna proplatila elektrický invalidní vozík, tak by nezbylo na berle pro druhé.
15. 02. 2009 | 19:49

Stan napsal(a):

Autor: Vámi připomínané koncilium bychom mohli považovat za báječnou věc, pokud si neuvědomíme, že se na něm sejdou... hrobaři.
15. 02. 2009 | 19:55

vlk napsal(a):

Stane

navštívil jsem tuhle váš portál OUTSIDER a byl jsem nesmírně překvapen jeho kvalitou. Gratulace!
15. 02. 2009 | 19:59

Ford napsal(a):

hahaha se musí pořád smát bludu, že stát zachraňuje kapitalisty. Stát přesněji lidé namočení a žijící ze státu si zachraňují svoje prdele! A to na úkor kapitalistů. Protože stát má peníze jen o kapitalistů! Opravdu stát není hodný strýček, který si dělá svůj kšeft na Jupiteru a když je Země ve sračkách tak pošle něco ze svých výdělků,aby jí pomohl. Když kapitalisti krachují vlastní vinou,tak se prostě nechají zkrachovat ať je to třeba krach velký jak kráva! Enron Worldcom. Jenže když krach vyvolal (s)prostý lid, tak se jde zachraňovat i na úkor kapitalisty,protože přizdisráči co se za něj stavějí by přišli o koryta! Že soudruzi "Dluhy nikdo platit nebude!"
15. 02. 2009 | 20:02

desperato napsal(a):

Každé malé dítě ví, že bez zásadních změn se nikam nedostaneme a nalévání peněz do stávajícího systému je jen plýtváním. malé změny o kterých se hovoří jsou jen k uchlácholení, že se něco děje. Ale vy jste tam kvůli těm zásadním změnám, tak je provedˇte!!!!Na nic si nestěžujte, nic nekomentujte a nepopisujte, ale pracujte!!!Každý poctivý občan, kdyby měl vaše pravomoci bude jednat.
15. 02. 2009 | 21:19

Marty napsal(a):

Pan Sedlacek se dopousti velme nehezke veci. Sam si nadefinuje prirovnani a pak si ho hezky formuje k obrazu svemu bez ohledu na objektivni realitu.

Ja si taky mohu rict, ze statni pomoc je naopak tyc plna dratu, ktera pri chozeni neustale dre ranu (krizi) a brani tak jejimu rychlemu a zdarnemu leceni. Sice se o ni moho oprit, ale za cenu otevreni jiz zhojene rany.
15. 02. 2009 | 21:34

Jochim napsal(a):

Vaše srovnání kulhá.
Možná by jste mohl jako renomovaný ekonom podrobněji vysvětlit, které berle ve formě státních zásahů, a jakou rekonvalescenci, kým ordinovanou a sledovanou a s jakými předpokládanými výsledky doporučujete. Taky kdo je zaplatí. Choulostivost ekonomiky je mnohem složitější a citlivější na rozdíl od jednoduché diagnozy zlomené nohy. Ekonom selhává pokud takto splošťuje a zjednodušuje, jen aby se sám polácál po zdravém rameni, jak to tomu Klausovi zase nandal.
Musíte přece vědět, že zadlužovat se nad své síly je možná také nemoc, ale určitě ne úraz. Ten kdo se zadlužuje a nepřemýšlí o důsledcích je nezodpovědný trouba a na to berle nejsou ani značky Keynes.
15. 02. 2009 | 22:01

extremista napsal(a):

to Marty:

myslím, že jste uhodil hřebíček na hlavičku.

Pan Sedláček má zajímavé názory, pozoruhodné postřehy a neotřelá přirovnání.

Vím, že přirovnáním se často dají vysvětlit věci těžko sdělitelné, ale jde o to, jaké přirovnání si zvolím.

Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že většina takových přirovnání má podpořit autorův názor a podle toho je autor volí.

Těžko někdo zvolí přirovnání, kterým si v argumentaci nepomůže.

Takže, abych to shrnul, dobře se to čte, ale osobně bych přivítal spíše logickou argumentaci než nějaké "berličky".

Hezký den

ex
15. 02. 2009 | 22:10

MmM napsal(a):

Když jsem po 4 letech studia ekonomie na IES nyní zavítal na studium geologie, na první přednášce nám profesor paleontologie řekl, že mu přijde, že současná krize je výsledkem špatného vzdělávání ekonomů. V první chvíli jsem si myslel, že zas někdo mluví něco o něčem, čemu nerozumí a že by se měl raději věnovat těm svým zkaměnělinám.
Ale pak jsem se znovu zamyslel a říkal jsem si, že na tom vlastně něco bude. Současná krize se například díky rakouské škole dala předpovědět, resp. její symptomy někteří analytici byli schopni díky ní sledovat už 2-3 roky zpět. A vzhledem k tomu, že zrovna rakouská škola (mluvím o ekonomické škole, nikoli o ideologii volného trhu, která se na to dle mě zbytečně nalepila) nepatří mezi vzdělání a zbraně různých finančních analytiků, dávám tomu profesoru paleontologie vlastně za pravdu.
15. 02. 2009 | 22:22

RUMCAJS napsal(a):

Pokud bych zůstal u té léčby, tak bych rád připoměl, že současná léčba umožňuje přežívat "slabým" s dědičnýma chorabama, které se tímto nadále šíří populací, místo aby zanikly.

No a nevím o jakých podnikatelech mluvíte ? O těch, co vyrostli díky své politické angažovanosti ?
Já znám spíše takové, které chtějí aby stát nic nezachroňoval, pouze zlepšil tržní prostředí.
15. 02. 2009 | 22:27

Josef K. napsal(a):

Pane Sedláčku, mám s Vámi problém. V některých zemích by vůbec nebylo možné mluvit o ztrátě energie důchodců, zvláště ne takovým způsobem jak to činíte. O čem to svědčí? Možná jen o nedostatku inteligence, možná o něčem hlubším. Pamatuji se, nedávno jste psal o nutnosti ekonomických studií jako studií interdisciplinárních. Pro tuzemské prostředí novota shůry...Kysi se to nazývalo mezi slepými jednooký králem...V kontinentální Evropě, na příslušné akademické půdě, již mnoho let zcela běžné. Takže, píšetet tak, aniž to víte, že je Vám težko uvěřit, to se technologií psaní nenaučí. Ale díky, neboť rávě v tom spočívá onen rozdíl mezi Západem a tímto , byť jen malým sedláčkovským, východem.
15. 02. 2009 | 22:34

Bavor napsal(a):

Současná ekonomická krize není nic vyjímečného. Je součástí cyklu „tržní „ekonomiky a nepopírá ji nikdo ze současných ekonomických teoretiků. Nedokáží vysvětlit ani její příčiny, ani ji jakýmkoliv způsobem odstranit v rámci stávajících vztahů ve výrobě a spotřebě. Řešení nabízí marxistická politická ekonomie.Zjednodušeně se pokusím pro ty, kdož se nad věcí chtějí zamýšlet o co se jedná. ---- V kapitalistickém systému je jediným měřítkem ekonomické úspěšnosti zisk. Základem moderního způsobu výroby je vztah zaměstnanec – zaměstnavatel. Oba MUSEJÍ spolupracovat; zaměstnavatel organizuje výrobu, zaměstnanec vytváři konkrétní produkty. Ovšem odměnu za práci rozděluje zaměstnavatel. Aby byl v kapitalistickém způsobu výroby úspěšný, musí mít zisk. Proto zaměstnavatel musí zaměstnanci zaplatit za práci pokud možno co nejmenší odměnu. Následkem tohoto vlastnického vztahu a hlediska úspěšnosti je to, že se na jedné straně hromadí bohatství (akumuluje se kapitál) a na druhé straně je relativní chudoba. Zaměstnanec, který je zároveň konzumentem produktů výroby si nemůže dovolit konzumovat všechny vyrobené produkty, protože na ně nemá prostředky. Tím vzniká relativní nadbytek produktů výroby, který je příčinou krize. Čím je větší rozdíl mezi nahromaděným bohatstvím (několika málo jedinců - vlastníků) a relativní chudobou (většiny – zaměstnanců), tím je krize hlubší a delší. Tato krize postihne především zaměstnance, protože jich je relativní nadbytek a jsou odkázáni na svoji mzdu – nemají rezervy. Vlastník má dostatečné rezervy, aby krizi přežil v pohodě. Paradox je v tom, že zaměstnanci, ač by chtěli spotřebovávat vytvořené produkty, nemohou, protože nemají prostředky a vlastník, ač by chtěl vyrábět, nemůže, protože nemá odbyt. Marx správně konstatoval, že příčinou cyklických krizí je způsob rozdělování vyrobených hodnot, který je dán vlastnickým vztahem. Pokud se změní vlastnický vztah a tím i způsob rozdělování vyrobených hodnot, krize nebudou nutné. Pak bude výroba limitována pouze spotřebou lidí a přírodními zdroji. Současná technika je natolik vyspělá, aby dokázala vyrobit dost produktů k tomu, aby pokryla potřeby všech lidí. Nastal tedy čas odstranit příčinu krizí a změnit vlastnické vztahy.
15. 02. 2009 | 23:35

Jochim napsal(a):

Bavor
Vy jste zřejmě nikdy nepodnikal.
Neexistuje technika, která může pokrýt všechny potřeby lidí, jelikož potřeby lidí nemůže ani žádná technika odhalit. Odhaluje je pouze volný trh i interakce jednotlivých účastníku v něm. Ani technika ani Marx, ani žádný jiný genius tohle nedokáže, jen poptávka a nabídka, která se neustále mění.
15. 02. 2009 | 23:48

Robert napsal(a):

Ahoj Tomáši, mám jen dvě připomínky: lékaři se nescházejí v konsorciu, ale v konciliu, a bačkorama se netřepe, ale zaklepe.
15. 02. 2009 | 23:51

Jan Vaculík napsal(a):

Vlku, přesně to jsem si říkal: proč odpouštět daně živnostníkům, a ne es-er-óčkům? To pak vede na to, že podnikatel si udělá živnost a přeleje zisk tam.

Taky si nedovedu představit, jak stát začne garantovat úvěry, tedy jak to udělá, aby se to hned nezneužívalo?

Podle mě by stačilo, aby stát tolik nedrtil: například aby dovolil odložit placení daní, a to třeba tak, že by penále přestalo mít tu vyloženě sankční povahu, ale přiblížilo by se komerčním úrokům.

Taky se mi líbí praxe, ke které před časem přistoupili v Holandsku: firmy, které mají odbytové potíže, mohou zkrátit pracovní týden o jeden či dva dny, a ušlou mzdu zaměstnancům refunduje stát.
16. 02. 2009 | 00:16

Tom napsal(a):

Bavor: dočetl jsem po větu, kde uvádíte jako axiom, že úspěšná firma musí mít zisk. Skutečnost je taková, že čím větší konkurence, tím větší je tlak na snižování jak nákladů, tak zisku.
16. 02. 2009 | 00:38

Tom napsal(a):

Tomáši, imponuje mi Vaše nadšení a zápal pro vysvětlování ekonomie širokým masám.

Tento článek na mě naopak působí jako velmi laciný způsob, jak obhájit určitý názorový směr. Jinými slovy - vhodně zvoleným přirovnáním se dá obhájit cokoli, dokonce přesný opak Vašich závěrů.

Stále doufám, že se od Vás dočkám odborného textu na ekonomické téma. Kde se dají najít Vaše dosavadní publikace nebo vědecké práce?
16. 02. 2009 | 00:42

tomas.p napsal(a):

Myslím, že ten Váš chorobopis je pořád ještě hodně vzdálený skutečnosti, přiznejme si, že se nejedná ani o chřipku ani o zlomenou nohu , ale o zhoubnou metastázu.
ale jinak, není vůbec na škodu, bavit se o dnešní krizi z pozice medicíny a je dokonce škoda, že se k tomu vyjadřuje tak málo lékařů.
Myslím, že hlavně obec psychiatrů by měla k stavu naší civilizace co říct.
Tak snad jindy.
16. 02. 2009 | 01:30

Jeromír napsal(a):

Dobrý večer pane Sedláčku,
postupně z Vašich článků nabývám dojem,že se stáváte součástí klubu prestižních a důležitých spasitelů. Příměr ve Vašem článku neodpovídá realitě. Zcela nevhodný příměr Ing. Klause má stejnou váhu byť na opačné straně spektra názorů. Krize je a bude značně hluboká a mám-li použít příměr, pak přišívat nohy na záda zchromlé stonožce je asi podobně účinné jako většina doporučení NERVu. Přirovnání ekonomiky minulého období k ladnému běžci si vyžaduje upřesnění - značně nadupaného steroidy uměle vyvolané poptávky bankovních a investičních společností. Jeho skutečný zdravotní stav, ale "vlivné" ekonomy nezajímal. Povinností státu je starost o lidi, a to zdaleka neznamená nepomáhat firmám. Ale jaká je to pomoc topící se firmě, když si bude moci v příštím roce navýšit odečitatelné daňové položky? Patrně jí to bude již málo platné.Pokud by snad ještě někoho zajímalo, co by bylo vhodné na začátku dlouhodobé krize udělat, pak si to může přečíst ve dvou komentářích (na konci diskuze) pod článkem pana Sedláčka Hodina Nervu...Je to prosím pouze můj názor a nebude nás stát miliardy ani v případě souhlasu či nesouhlasu čtenáře. Tuším v pátek mě překvapil údiv pana Záměčníka (NERV) nad rychle stoupající nezaměstnaností a jeho odhad, že se nezaměstnanost v letošním roce přiblíží 10%. Tím dal celkem jednoznačně najevo svoji nekompetentnost. Není možné (resp. bohužel je), aby ekonom s takovým odhadem rozhodoval o miliardových výdajích v tak složité a citlivé situaci. Bohužel 10% nezaměstnanosti dosáhneme již v dubnu t.r. Závěrem Vám pane Sedláčku ve svém i Vašem zájmu přeji, aby nám Vaše práce byla do budoucna k užitku. (panečku to bylo zbytečných zájmen)
16. 02. 2009 | 01:34

Marty napsal(a):

Při vší úctě - PROSÍM o jeden jediný příklad, kdy nějaká vláda vyřešila hospodářskou krizi. Děkuji
16. 02. 2009 | 02:30

Petr napsal(a):

pan autor:

Vaše články i rozhovory s Vámi ukazují na Vaše vzdělání a schopnost vyjadřování. Je také zajímavé dočíst se o velké roli náboženství ve Vašem životě a taky (v některém z interview, které bylo uveřejněno i na Internetu) o Vaší představě chvályhodné činnosti v budoucnosti (za 10 let) - pomoc zemím třetího světa (rozvojovým zemím), klidně třeba i fyzickou prací ("tým s mačetami" :-) ), nebo děláním reform jinde, kde je to třeba...

V souvislosti s výše uvedeným mě ale překvapil Váš názor v jiném rozhovoru, kdy jste paušálně označil důvod současné krize tak, že vznikla z přecpávání se a spotřebovávání více, než jsme si mohli dovolit. Nepopírám, že je to v mnoha případech pravda, ovšem takový "paušální závěr" podle mě není správný. Zůstanu-li u nás, Česká republika není jenom Praha a velkoměsta, nýbrž také mnohé vesnice, malá a menší města, často v pohraničních oblastech (nejen u Rakouska nebo Německa).

Asi byste se měl podívat i do těchto vesnic a městeček, jak si tam žijí lidé "nad poměry", zvláště ty starší generace. Někteří mají to štěstí, že v místě bydliště najdou práci v jednom z mála podniků, který tu "úspěšnou privatizaci" přežil, ovšem na úkor výše výdělku (pokud chcete práci, tak budete těžko diskutovat, za kolik). Ovšem velká většina musí za prací dojíždět - do bližšího nebo vzdálenějšího okolí, mnozí i do Prahy. Zkuste si porovnat medián výdělku lidí v takovýchto oblastech a v Praze a také výši výdajů na základní životní potřeby (především bydlení a s ním spojené výdaje - topení, elektřina, plyn, ...). Pokud lidé nemají to štěstí a nevlastní byt nebo dům a nechtějí "na stará kolena" zadlužovat, mají jen jednu možnost - akceptovat výši nájemného, které jim majitel určí. Zkuste se těch lidi zeptat, kolik peněz jim měsíčně po zaplacení nákladů na bydlení zůstane. A ve spojitosti s delšími zahraničními dovolenými se to pro mnohé tyto lidi taky moc nezměnilo - dříve jet nemohli, dnes sice mohou, ale nemají na to....

Tak prosím Vás příště zkuste myslet i na tyto případy a nedělat "laciné paušální závěry". Děkuji.
16. 02. 2009 | 07:31

Krystýr napsal(a):

Klaus potřebuje pořádně vypláchnout žaludek a pořádný krystýr,a vše neustále pečlivě opakovat,až do úspěšného vyčištění,doba trvání léčby u Klause bude nejméně do jeho konce života !!!
16. 02. 2009 | 07:43

Růžena napsal(a):

zajímalo by mě, jestli je v návrzích NERVu změna v možnosti odečtu DPH, tak aby podnikatel mohl odečítat DPH i na osobní auto (bez přepážky), všichni podnikatelé, jak zjistíte v autosalonech, čekají na tuto změnu, protože to kdysi někde řekl Kalousek, pokud ano, tak od kdy ? Předpokládám, že to by podpořilo nákup i drahých aut vyrovebých v Česku, když u šrotovného byla obava, že by se stejně kupovala laciná auta z Rumunska...
16. 02. 2009 | 08:13

spodní vrstva napsal(a):

Pan Sedláček mi příjde spíš než jako ekonom, jako spisovatel. Mnohoslovně popisuje léčbu aniž by pojmenoval výrazově odborně jednotlivé prvky s jejichž pomocí by chtěl ovlivňovat krizový vývoj. Příjde mi to slaboduché.
Stále se píše a mluví o léčbě a zásadně se vyhýbá preventivnímu ošetřování ekonomik před krizí i za krize. Prevence je totiž podstatná a ne až záchrané akce pochybného očekávání výsledku.
Je akorát nejvyšší čas aby kapacity v ekonomii dokázaly pro Západní svět stvořit reformní model. Model nového způsobu financování sociálního zajištění obyvatel. O ten se jedná totiž nejvíc. Staré a dnes již neúčinné prvky danění nedokáží ve státech Západu uživit sociální zajištění, jehož laťka překročila možnosti států. Západu(kde jsme již také) hrozí propad v sociální oblasti. Namísto záchrany kapitálových gigantů by měli ekonomové prvořadě myslet na záchranu sociálních systémů, tedy na jejich ufinancování. Nikdo jistě nechce, aby se Západ dostal časem na úroveň dnešního Blízkého Východu, kde kapitál je sice bohatý, ale občan strádá.
Nám je totiž pendrek platné jestli třeba Škodovka bude úspěšně pokračovat v produkci, když jejich zaměstnanci i nezaměstnaní budou po krk v dluzích otročit a naslouchat NERVu jak že to zmáknul. Propad v sociální oblasti je to co lidi trápí. Jestli miliardami podpoříte Škodovku a získáte pakatel pracovních míst, pak nemáte právo na rady státu!
Tam navrhněte systém změn, jak uživit sociální systém krize nekrize. Jak vybrat dostatek v daních aby nebylo třeba zadlužit stát. Nemáte na to? Tak přiznejte že jen spisujete hovadiny na pobavení a ekonomii nezvládáte!
16. 02. 2009 | 09:50

zuzana napsal(a):

Pane Sedláčku,hezký blog - jen abychom nevyléčili zlomeninu a hned si nezlomili nohu druhou...to jednak a druhak aby nám to vypínání holí nezůstalo :-))) Přeji vám hezký den
16. 02. 2009 | 11:23

Lukáš Bušina napsal(a):

Výborný blog pane Sedláčku.

Marty: Méně keců více argumentů - pokud možno nedemagogických a nelživých, ale to bych asi od Vás čekal příliš....
16. 02. 2009 | 11:36

Jirka Hemzal napsal(a):

to Marty:
no někde jsem slyšel, že vláda vyřešila 32 z posledních dvou krizí...
16. 02. 2009 | 11:42

Soleil napsal(a):

Bravo! Konečně mi někdo potvrdil můj laický názor, že to přirovnání s chřipkou nějak moc nesedí. Děkuji pane Sedláčku!
16. 02. 2009 | 18:19

jakub napsal(a):

Vzdyt se podivejte kde je pan Sedlacek zamestnan. On jiste dobre vi jak se veci maji, ale je placen za hajeni urcitych zajmu.
Stan> prirovnani s hrobari na konciliu je opravdu krasne a nanejvys vystizne! :)
16. 02. 2009 | 19:41

Štancl napsal(a):

Pane Sedláčku, promiňte mi, ale to je opravdu můj poslední komentář. Vůbec mi totiž nestojí za to ničit si nervy s vaší vládou, vaším NERVEm i vámi osobně. Vy tady vyzýváte, abychom nenechali padnout jiné státy a přitom jsme sami na hubě. A to i s vašimi "balíčky". Vždyť vůbec nechápete o čem je řeč. Chcete podporovat výrobu když je nedostatečný odbyt. To je jako léčit u mrtvého srdce.Tak hodně štěstí!
16. 02. 2009 | 20:09

hel-ča napsal(a):

Chřipka? Berle? Vždy zpozorním, pokud někdo používá přirovnání. Protože "vhodně" použité přirovnání je ideální způsob, jak druhého zmanipulovat nebo dokonce v důsledku podvést a oklamat. Naštěstí je tu nezanedbatelný počet pozorných diskutérů a z tohoto souboru se snad najde několik takových, kteří si zachovají nevymytý mozek a vědí, co to je "díra do hlavy". Dávám si teď čím dál častěji otázku, proč je Karel Marx odsuzován, aniž ho kdo četl? Proč uměle udržovat systém, který není stabilní a všichni už z dějepisu vědí, že se v něm cyklicky opakují krize? Je hamižnost to pravé, co člověk (lidstvo) potřebuje k životu, který dává smysl? Tohle není chřipka, to je lidská hamižnost a říkáme tomu krize.
17. 02. 2009 | 00:32

kebede napsal(a):

Starodávné „vím, že nic nevím“ se stává heslem dne.
A do toho se den ode dne zhoršují čísla…
Čím větší uklidňování,tím větší problém ...
a stále podvědomím odmítaná změna stavu věci…

Takže co dělat? Žijeme ve vyjímečné době, můžeme jen doufat a modlit se,
Kolaps se stává reálnou možností, protože těch vzájemně provázaných krizí je příliš …
17. 02. 2009 | 21:33

mako napsal(a):

Smiřme se s tím, že žádné rozumné protikrizové opatření s okamžitým účinkem neexistuje.

Já (zaměstnanec) se pohybuji mezi podnikateli, kterým by postačilo, kdyby jim stát přestal házet klacky pod nohy, o jinou podporu a ochranu nestojí. Jejich činnost je bržděna nepružnými, zabetonovanými, v praxi nepoužitelnými, komplikovanými, nejednoznačnými a nesmyslně šikanujícími ustanoveními zákonů a vyhlášek.

Pro zdravé podnikatelské prostředí stačí nastavit všem stejné podmínky.

Pokud bychom měli všichni stejná pravidla pro stanovení výše odvodu sociálního a zdravotního pojištění a zdanění příjmů (FO x PO), nemusel by být švarcsystém kriminalizován a podnikatelé napadáni z vychytralosti.

Existuje diskriminace, co se týče plátců a neplátců DPH. V současnosti je povinně plátcem podnikatel, který má obrat 1 mil.Kč. Zákon nezohledňuje kolik zaměstnanců podnikatel zaměstnává, jinak řečeno, v kolika lidech stanoveného obratu dosáhne. Podnikatel-plátce-zaměstnavatel v jedné osobě nemůže cenami za své služby konkurovat neplátci. Živnostník bez zaměstnance s obratem 999000 odvede státu 0,00 Kč DPH, zatímco podnikatel ve stejném oboru v roce 2008 s obratem 4500000 a 7 zaměstnanci má roční daňovou povinnost 700000 Kč (to je ze života, mého vlastního). Můj návrh : Plátci DPH by měli být všichni podnikatelé. Hranici pro odvod DPH bych řešila podobně jako je tomu v případě slevy na dani na poplatníka. Stát stanoví výši slevy na DPH na jednoho zaměstnance. Z vypočtené daňové povinnosti daňový subjekt odvede státu pouze to, co převyšuje součet slev na hlavu.

Zrušit stravenky a současně umožnit zaměstnavatelům za stejných podmínek příspěvek na stravování vyplácet v penězích. Zmizí mezičlánek ze zákona na nás všech parazitující - stravenkové firmy. Čas, který zaměstnavatele a hospodští věnují stále dokola této "hře" by se dal využít smysluplněji.

Žena na rodičovském příspěvku si smí přivydělávat u zaměstnavatele, od kterého se odebrala na mateřskou a který jí v souladu se zákonem stále drží místo pro návrat, pouze v jiném oboru, než který je předmětem její stále platné pracovní smlouvy, zatímco pro jiného zaměstnavatele může vykonávat činnost v oboru který vystudovala a je její profesí.

K návrhu NERVu na slevu na sociálním pojištění : Dobře. Jsem pro slevu, bez ohledu na výši vyplácených mezd snižte v současnosti stanovených 25% všem zaměstnavatelům nebo žádnému. Jestli tomu dobře rozumím, "čím hůře zaměstnavatel své zaměstnance platí, tím větší slevu na sociálním pojištění bude mít"? Doneslo se k Vám, odborníkům, že někteří neféroví zaměstnavatelé odměňují své zaměstnance oficielně minimální mzdou a zbytek vyplácí v čistém?

Návrh NERVu na převedení nákladů ze zaměstnavatele na stát v případě odstupného bych ještě rozšířila o převedení nákladů za placené svátky a placený den volna poskytovaný zaměstnavatelem dárci krve.

Zrušit státní dotace stavebního spoření a zrušit možnost snížení základu daně FO o úroky z úvěrů a hypoték - vyřešeno zrušením daňových pásem.
17. 02. 2009 | 21:50

Jan Palkoska napsal(a):

Vážený pane inženýre,
velmi mne zaujal (údajně) Váš článek šířený e-mailem nazvaný "Další biftek už je moc." Stejně jako kolegyně, která mi ho poslala, prohlašuji, že jsem ochoten se pod něj podepsat, oba tedy souhlasíme s tím, že je potřebí skončit s rozežraností. Ale naše hlasy jsou jen hlasy volajících na poušti. Vy stojíte (nebo sedíte) relativně vysoko; volejte, křičte, snad můžete hodně zachránit.
Přiznávám, že i já jsem po revoluci patřil mezi zastánce všemocné autoregulační a ozdravné schopnosti trhu. Teď vím, že můj názor byl dán nevelkým obzorem, který jsem byl schopen obhlédnout. Lidská společnost je organizovaná do státních útvarů a očekává od nich ochranu, musí jim tedy dovolit zasahovat, jinak by se záhy změnila ve vlčí smečku v níž přežijí jen nejsilnější (pokud tím přirovnáním vlčí smečce nekřivdím). Souhlasím s Vámi: stát musí zasáhnout. Zasahuje však správně,když podporuje výrobce automobilů? U nich přece krize nevznikla. U nich se pouze projevily její příznaky. A léčba příznaků to není to nejsprávnější. Vzpomínám si na jedno lapidární vysvětlení "smysluplnosti" léčby příznaků - pan profesor byl poněkud svérázný: "Bolí hlava? Uřízneme ji a bolest je pryč!" Neřežou například Němci vyplácením šrotovného hlavu své ekonomice? Já vím, my na tom profitujeme, prodáváme jim fabie, ale to nepotrvá dlouho. Nemůžeme donekonečna házet odpad na sousedův dvorek - když s ním navíc žijeme v registrovaném partnerství! Automobil, navíc zrychleně obnovovaný, je věc zbytná. Namlouváme-li si, že činíme dobře když podporuje výrobu věcí zbytných a - pomíjivých, nejedeme, myslím, po správné koleji.
Krize vznikla v oblasti investic, výstavby objektů pro výrobu a bydlení. Nechtělo by napřít therapii tínto směrem? Panovníci v naší historii stavěli hladové zdi - stojí tu dodnes a plní nějakou funkci - kdyby králové podpořili tenkrát výrobu kočárů, mluvili bychom dnes o nich jako o bláznech. Nemyslím tím, že bychom měli Prahu obehnat novou zdí, ale infrastruktura našich měst a vesnic by si zasloužila pozornost. Nebyla by to jedna, ale několik tisíc hladových zdí, které by daly stovky tisíc pracovních příležitostí. Snad není potřebí zdůvodňovat, že zaplatit 100 korun za práci smysluplnou, i když ne, momentálně nezbytnou, je lepší než platit 50 korun za ležení na kavalci - zahálka je nadto počátkem všeho zlého.
Myslím, že již dlouho bylo něco shnilého ve státě - kterémkoli - když jsme jásali nad růstem HDP způsobeným z velké části růstem spotřeby domácností, a to na dluh. Podporování takové spotřeby dosáhlo naprosté zrůdnosti v politice místních samospráv podporujících zakládání a provoz heren s odůvodněním, že: "Město z toho má přece daně!"
Ano, můžeme podporovat výrobu automobilů, zavádění hracích automatů, ale stejně třeba výrobu spotřební elektroniky, ale budeme se stále více stávat hadem, který požírá vlastní ocas. Kdyby to totiž fungovalo, monarchové by namísto budování zdi zvýšili výrobu hracích karet a vrhacích kostek...
Nemám žádnou zkušenost s komunikací touto cestou, třeba reakce čtenářů ani nečtete.Já Vám jen chtěl dát najevo, že s Vámi "držím basu"; o zviditelnění mého názoru, potažmo sebe sama nikterak nestojím, takže jsem napsal asi zbytečně mnoho.
S pozdravem
Jan Palkoska
18. 02. 2009 | 09:53

Tom.Atom napsal(a):

Vážený pane Sedláčku, velmi si vás vážím. Lidé jako vy dávají naději dobudoucna, že to s námi nedopadne snad tak špatně. Rovněž oceňuji váš kulturní přehled..i já jsem četl Saturnina:-) Ale abych jenom nechválil. Nejsem ekonom a netroufám si současnou situaci ani názory na její řešení příliš hodnotit. Přesto, píšete že: "Podniky volají, státe, všimni si nás." Kdo nebo co je stát? Dle mého názoru není stát nic jiného než jeho obyvatelé, tedy 10 milionů lidí. Možná jste měl na mysli spíše vládu, ale tu chápu v tomto kontextu jen jako instituci na přerozdělování peněz onech občanů. Věta by tedy mohla znít spíš takto: Občané, všiměte si nás. V tučných letech byl skutečně zájem podniků o občany velmi malý, růst cen všeho byl odůvodňován mimo jiné i růstem životní úrovně a mezd, atd. Bylo jaksi legitimní ždímat onen stát/lidi a mít vysoké zisky. Rezervy na horší časy se, zdá se, nevytvářely. Riziko podnikání je ale právě v tom, že podnik může zkrachovat. Toto riziko nese podnik, nikolv stát/občané. Přesto je právě zaplacení onoho rizika to, co po nás podniky chtějí. Situace je vskutku vážná a něco se dělat musí. Přesto, jaký má být tedy výsledný stav po krizi, až ji z peněz daňových poplatníků vyřešíme? Podniky opět budou bohatnout, ceny se vyšplhají do závratné výše a příspěvek státu/občanů bude zapomenut? Přijde mi to neetické. Do amerických automobilek byly nality už desítky miliard dolarů a dnes opět žádají o další, s tím, že stejně budou propouštět. Jaký smysl mají tedy tyto investice? Udržet alespoň nějakou výrobu? Zachovat podnik jaksi sui generis? Sám pro sebe, pro svou podstatu? Pokud máme platit ono riziko podnikání my všichni, máme právo se zeptat, jaké konkrétní přínosy to bude mít a jaké benefity do budoucna nám "zachráněné" podniky poskytnou? Podobná situace nastala v 90 letech s ČEZem, který za peníze státu/lidí, postavil svou elektrárnu. Investice, na kterou sám neměl, tudíž jsme mu jí museli my všichni zaplatit. V podstatě jsme byli v pozici investora. Přesto nás dnes ČEZ ždímá jak to jde, krize nekrize. Až bude jednou ČEZ v úpadku třeba proto, že elektrárna zastará, bude chtít opět pomoc státu na stavbu nové a kruh se zase uzavře. Na řešení situace se, podle mého názoru, musí podílet především podniky samy a v případě žádosti o pomoc ji musí zdůvodnit a doplnit o případné benefity do budoucna. Omlouvám se, pokud jsou mé názory z ekonomického hlediska hloupé, ale přesto jsem měl touhu je vyjádřit. Držím Vám palce a přeji vše dobré.
18. 02. 2009 | 10:45

Kac napsal(a):

Dobrá, když přistoupím na Vaše přirovnávání.... hledáme léčbu a léky...
Ale víme co chceme léčit? A tišíme jen bolest nebo léčíme příčinu (pokud to ovšem lze?)?
20. 02. 2009 | 23:14

LH napsal(a):

Díky za chytré a populární články a komentáře. to Petr a spodní vrstva:Medián ekonomicky i geograficky okrajových oblastí a globalizace provázané ekonomiky má své výhody a nevýhody. Každý má rád např. turistiku v nedotčené přírodě na jedné straně a levné potraviny či auta a trika z druhého konce kontinentu či zeměkoule. Z toho plynoucí příležitosti a nevýhody není nutno zdůrazňovat. Nyní opravdu jde o to přežít a najít si své nové příležitosti jako jednotlivec, firma či stát. A státy, bohužel kynoucí ze své vlastní mohutnosti u nás a v Evropě obecně, může jen poskytovat nějaké, pokud možno přechodné polštáře. A chytré vlády či jejich mozky, NERVY, by se měly starat aby ty "polštáře" neudusily ostaní či jejich děti.
22. 02. 2009 | 14:18

samosenaplňující proroctví napsal(a):

Klaus není můj oblíbenec, ale v tomto případě se do něj možná trefujete neoprávněně. Je dobře že šíří optimizmus. Možná si myslí něco jiného, ale nechce přilévat oleje do ohně. Ostatně tato krize je (krom jiného) i o samosenaplňujícím proroctví (viz článek po prokliku na jméno).
23. 02. 2009 | 22:26

Jan napsal(a):

Cením si Vás jako člověka, který je schopen bez okolků mluvit o daném problému a především jej srozumitelnou formou podat laické veřejnosti. Navíc se při čtení Vašich článků, či při sledování vašich televizních výstupů vždy skvěle bavím.
24. 02. 2009 | 20:08

jb napsal(a):

Myslím, že tentokráte jste to, pane Sedláčku, nějak přehnal s těmi metaforami. Sám asi cítíte, že vaše vysvětlování nějak "pokulhává".
24. 02. 2009 | 21:57

Mari napsal(a):

Jestliže budu péci rohlíky a budu mít potíže s odbytem, budu muset snížit cenu, zlepšit kvalitu nebo všechno vyhodit bez zisku a jít dělat něco jiného. Jestliže je na trhu velké množství předražených aut, může výrobce snížit cenu a ne žádat stát o šrotovné nebo peníze na podporu výroby. Stát by měl pouze vytvářet rovné prostředí pro všechny podnikatele a ne jenom pro vyvolené. Podle posledních statistik je náš stát na jednom z nejhorších míst v podpoře podnikání. A jestliže je krize z nadvýroby, jsou tady i jiná odvětví, jako služby, turismus....každý měl zvážit svoje možnosti a opravdu nečekat na pomoc státu nebo NERVU a začít něco dělat. A metafora s berlemi je osobní zkušenost pana Sedláčka. Znám lidi zdravotně postižené nebo důchodového věku a jsou často daleko aktivnější a pozitivnější než někteří zdraví lidé v produktivním věku. Myslím, že napsat v tomto smyslu by bylo asi aktuálnější.
25. 02. 2009 | 01:44

Důchodce 68r napsal(a):

Pane Sedláčku, vidím popsané přirovnání mírně silně jinak.
Rýma přejde za pár dnů, pohmožděnina je horší, pak jsou nemoci či úrazy ještě horší - s různou prognózou, konečně případy smrtelné. Někdy bez zavinění, "příroda", někdy něčí vinou. Máme na mysli jen jediného človíčka.
Naproti tomu současná finanční a hospodářská krize způsobí nezanedbatelnou (možná nedozírnou) křivdu po dobu několika let řádově miliardě lidí. Lidí, kteří po léta poctivě pracovali za přiměřenou nebo i skromnou odměnu.
Vnímám to tak, že prezident svým přirovnáním k nemoci krizi záměrně bagatelizuje. Přesněji řečeno, ještě jsem se nesetkal s tak silnou bagatelizací tak rozsáhlého a tak závažného zaviněného maléru. Ještě přesněji řečeno - zbytečného lidského selhání, neodpovědnosti takové hloubky, rozsahu, následků. Zveřejněno je již dostatek informací o tom, že krizi vyvolalo takové počínání mnoha kompetentních politiků a finančníků.
Takže závěrem, zatímco prezident (politik blízký finančnímu světu) krizi bagatelizuje, Vy (zatím jen ze světa financí) minimálně zlehčujete. Nechť Vám je alespoň tento rozdíl ke cti.
Krizi tohoto rozsahu by podle mého názoru měli řešit zástupci občanů postižených států, kteří by nebyli ani politiky blízkými finančnímu světu, ani lidmi z oblasti financí. Prozatím ani z justice. Něco jako (neblahé paměti) soudci z lidu. Tak, to je takové mé skromné a zcela marné přání.
Zdravím vespolek.
25. 02. 2009 | 06:23

kamica napsal(a):

Krize je pro každého něčím jiným.Pro někoho si dokázat,že přece jen patříme k světu,pro jiného si dokázat méněcennost ostatních a celku,ve kterém se nachází,pro jiné zase ztrátaperspektiv,pro jinak jiné bolestivé traumatické léčení rychlou jehlou sešitých západních a východních ekonomik,..
Mně napadá i celkem triviální z prvního pohledu názor: přece jen i z ohlasů mnoha a mnoha čtenářů víme,že ČR realitu vnímají jako postupný přechod od socialistického způsobu rozkrádání státu pod rouškou privatizace- rádoby-ekonomické páky k rozkrádání ve velkém a v dalším okrádání chudších v podobě pracovních sil.
Proč "vzdělané" ekonomy nenapadne hledat příčinu krize jako obvykle v snížené koupěschopnosti většiny ještě před krizí (Marxovo nezaplacená část práce se v krizi jeví nadvýrobou-ležáky),když stagnace platů byl dlouhodobý fenomén,zřejmý téměř každému zaměstnanému.Pak tedy proč ta násilná globalizace? Podobnost ano.Copak všichni chudnoucí si mají čím pomoci? Nebo dvěstě a padesát způsobů jak investovat z dlouhodobého obrovského dluhu.Mdlý rozum takových ekonomů-holé neštěstí:Sice ne pro ně samotné,ale pro ty ostatní.
25. 02. 2009 | 09:35

čtenář napsal(a):

Pane Sedláčku, souhlas v Vašimi názory a vystupováním i jinde. Ale s tím, že se chováte jako důchodce jste mě zklamal. Copak jen tak se chovají důchodci? Připojuji se k výše uvedené střídmé kritice tohoto Vašeho výroku. Asi jste ještě příliš mladý k posouzení, že být vyššího věku automaticky neznamená chovat se jak naznačujete.
25. 02. 2009 | 11:36

Lumpik napsal(a):

Za prvé :Kdybych byl zůčastněný bankéř,měl bych také stejné názory jako vy pane Sedláčku.V duchu přísloví"Za vším hledej toho,kdo z toho něco má".Pro Vás je to kariéra.
Pro mé děti dluh.
Za druhé:Když slyším stipendista Yale University napadá mne také Skull&Bones.A to je poněkud silnější kávička.Co myslíte?
25. 02. 2009 | 15:52

Kolombo napsal(a):

Krizi způsobila nereálná očekávání a nároky občanů "vyspělých" zemí. kdyby měl někdo žít na úrovni běžné před 30 lety, cítil by se jako chuďas ze Zimbabwe. Kdykoliv mělo dojít ke korekci, vlády nasadily "opatření" k udržení prosperity a růstu. Tím úspěšně přifukovaly bublinu. Normálně, bez účasti vlád, by praskala řada malých bublinek, díky populistickým politikům vlády slibují zamést občánkům cestu a zrušit veškeré nepohodlí - a když praskne velká bublina, je z toho světový průšvih. Krize možná vznikla primárně ve finančním sektoru, ale přiživily se na něm i ostatní, třeba automobilový průmysl. Bez umělé prosperity a dostatku peněz by se neprodalo takové množství aut za současné ceny. Když se ukázal pravý stav ekonomiky je vidět, že si tolik aut nemůžemě dovolit. A řešení? Uměle stimulovat nadvýrobu aut!!! Celé je to pakárna. Klaus může mít klidně pravdu v tom, že státní zásahy délku krize jen prodlouží, takže použiv vašeho příměru na zlomenou nohu nebude podána sádra a berle nýbrž husa po staročesku zdarma. Což potěší, ale nepomůže.
25. 02. 2009 | 17:21

IJNovak napsal(a):

Dát lidem práci=10 000 rybníků, tři jaderky, úložiště ozářeného paliva,důl na uran v Kotli,a další díla zahájit co nejdříve, jaro 2009!!! Vyhlašte soutěž o nejprospěšnější celospolečenský projekt a přínos a uvidíte!!!!! Chce to jenom odvahu a týmovou práci všech ochotných a korektních lidí. Ale nikdy ne ve společnosti gaunera Dlouhého Wajgla a jim podobných!!!
26. 02. 2009 | 02:05

Vlasta napsal(a):

Autor používá krásná přirovnání, ale docela základní přirovnání mu tam chybí.
Chce léčit zlomenou nohu, ale už nám neříká, že jako doktor se nám pokoušel opakovaně nohu alespoň naštípnout. A uznejte, x-krát našpípnutá kost se snadněji zlomí.
Jako lék nám ovšem doktoři nepřinášejí žádné jiné léky, než opět opakované naštípávání kostí. A zamýšlený a částečně už realizovaný objem léků vypadá spíše na zlomení druhé nohy. Alespoň pak nebude tolik vidět tu první zlomenou nohu, že?
26. 02. 2009 | 08:06

Důchodce68r napsal(a):

Ekonomie jakožto věda zřejmě nedozrála. Neumí (a ani nechce) předpovídat. Pokud to umí jeden z tisíců, a to ještě díky intuici, to nestačí.
Jako budoucího ministra financí světového hospodářství bych dosadil svoji matku. Kvalifikaci měla: rodinnou-hospodářskou školu, když bylo líp pamatovala na horší časy, nežila z práce druhých, nekradla. Jenže už není mezi námi. Svět má smolu. Jakou, uvidíme za rok, dva, tři, čtyři, pět, .....
26. 02. 2009 | 14:29

Karel Nezbeda napsal(a):

Nesouhlasím z Vaším názorem a polemizovat by se dalo s úspěchem téměř o každé vaší větě. Svými příměry nic nedokazujete, jen podporujete svůj POSTOJ. Relevantní důkaz svých POCITů nepředkládáte a ani to nejde. Podnikatelé neobrátili a nekřičí státe pomoz (většina v žádnou pomoc ani doufat nemůže a ty 3 automobilky to nejsou naši podnikatelé, ale nadnárodní koncerny), ale říkají "Když už jsi nám dlouhé roky házel klacky pod nohy svými socialisticko komunistickými zákoníky práce, škromachovými zákony, drastickými odvody do státní kasy, špatnou a stále se měnící legislativou a podobnými experimenty, tak nyní nás sice můžeš dál ždímat, ale za chvíli už nebudeš mít koho a tvůj utopistický sociální sen se ti zbortí jak domeček z karet".
28. 02. 2009 | 16:58

hovorka11 napsal(a):

Souhlas. Ovšem Považuji Kalouskův protekcionismus za důkaz, že NERV jen bohužel posloužil jako alibi pro vládu a že vláda se stejně bude rozhodovat nadále lobysticky. Místo šotovného s možností pro všechny (který jsem kritizoval) zhoršila pokřivenost odpočtem DPH nákupu osobních aut pro podnikatele. To znamená oproti šrotovnému největší výhodu pro nejbohatší lidi ( nejdražší auta), kterou zaplatí všichni.
Kalousek je Jánošík na ruby. Chudým díky krizi bere a bohatým dává. Navíc nejsmradlavější auta zůstanou na silnici.
Jak se cítíte pane Sedláček?
Podvedli vás nebo je to z hlavy NERVu ?
Být kritizovaným Sarkózym tak si na tomto domácím protekcionismu smlsnu.
05. 03. 2009 | 10:46

MUDr.Tomáš Rozsíval napsal(a):

Víte , pane Sedláčku, Vaše myšlenky jsou sice líbivé a vypadá to, že to máte v hlavě uspořádané. Já ale žiji v reálné situaci, kdy vidím, že se ta krize na mne řítí čím dál tychleji. NERV líčil, pokud si pamatuji, jako jednu možnost řešení /m.j./ i to, že vláda navrhne vrácení daní občanům z roku 2007, resp. záloh placených za rok 2007 / vlastně nevím, co mám brát jako pravdivé rčení /.
Kde se o tom dozvíme něco více? A bude vůbec něco takového vůbec navrženo ? A konečně, kdy už proboha něco začne ta vláda na Vaše slavná doporučení něco vůbec dělat ? Nějak to vázne a já zjišťuji mezitím, že nemám už peníze ani na zaplacení těch zatracených daní....Tak řekněte už konečně někde něco konkrétního. Mezitím jaksi všechno krachuje ! Dnes jsem si přečetl, že bez dotací do školství a zdravotnictví se celý systém rozpadne. Přitom bývalý poslanec hovoří o tom, že je u nás nadměrný počet vysokoškolsky vzdělaných lidí a dojde k devalvaci úrovně vzdělávání !? Zrovna tak hovoří zdravotní pojišťovny o ohromném hrozícím deficitu financí v systému zdravotního pojištění a ministryně požaduje spolu s Kalouskem další nalévání miliard do VZP, aby bylo na léky, atd. Co si o tom má přemýšlivý člověk myslet ?
09. 03. 2009 | 21:49

Anopheles. napsal(a):

Jak se nakonec vyřešila krize ve třicátých letech 20.století ? Přesně tak, jak naznačil ten pako Rath : začaly se stavět dálnice a vyrábět auta a děla a náboje. Najednou velmi rychle se vše začalo řešit obrovskými zakázkami pro zbrojní výrobu a skončilo to světovou válkou. K moci se dostal Hitler ! Dnes zřejmě nebude nikdo stavět hladovou zeď, ani vyrábět další pandury a grippeny. Dnes se musí ustoupit od izolacionalismu a přejít rychle ke globálnímu řešení. A protože to začalo v USA, mají yankeeové začít za svou blbost platit zbytku světa. A oni zaplatí : zaplatí tím, že jim Obama zavede v jejich zemi americký socialismus. To bude ten americký zázrak. Vy nevidíte, co se děje v USA kolem nemovitostí ? Vyhazují lidi z jejich baráků, které poničila Catrina, a prodávají je hispáncům a portorikáncům za nepatrné ceny. Bohatým brát, chudým dávat.... Sakra, nepřipomíná vám to cosi ? To přece není řešení krize. Vyřešit něco takového znamená rozpustit po světě ta obrovská finanční depozita třeba formou výhodných státních dluhopisů s motivujícími úroky. Aby lidé začali zase v něco věřit. Zoufalý člověk dělá chyby. člověk, který cítí naději, se začne z bahna vytahovat sám. Jinak by se utopil. Dejte jim naději ! Vy tomu rozumíte, já nikoliv....
09. 03. 2009 | 22:06

tk napsal(a):

Tak jsem se opět dozvěděl, že se Klaus mýlí a že řešení krize je zatím nejasné. No tak jo, no...Vždycky mi vrtalo hlavou, proč se v pohádkách zranění nebo rovnou celá mrtvola musí nejprve polít mrtvou vodou a teprve poté živou. Jestli ono není lepší nechat padnout na hubu systém, kdy hrstka lidí drží ruku na financích celé zeměkoule a za jejich pochybení celá zeměkoule platí, zatímco oni se (v lepším případě pro ně) omluví za své chyby, v horším případě pro ně je zavřou za miliardové podvody, ale pro stovky tisíc lidí jejich chyby mohou znamenat existenční katastrofu - a teprve potom se společně z následků vyhrabat. Co kdyby zkrachovaly nezodpovědné banky, investoři a spekulanti přišli o své miliardy,magnáti a žraloci finančních trhů woe přišli o svou moc a bohatství atd., spíš než tisíce lidských osudů, které systému slepě důvěřují...Celý tenhle systém mi už dlouho připadá jako spirála smrti a teď se to jen potvrzuje. Víc pracovat, víc kupovat, víc si půjčovat, na doživotí se zadlužit a pár mocných se z toho topí v nekonečném blahobytu...A pozor - to není o závisti, já toho k životu moc nepotřebuji - střecha nad hlavou, denní dávka jídla, zdraví, láska, přátelství a pár zálib bohatě pokrývají veškeré mé potřeby. Netvrdím, že bych odmítl vlastnictví Ferrari a vilu na Seychelách, to ne, ale když na to nemám, nepos.ru se. Mám veliké štěstí -netrpím zásadním nedostatkem ničeho z výše vyjmenovaného. Jde mi o systém, kde někdo může dřít jak vůl a stejně kromě dluhů na doživotí nemá nic moc, zatímco hrstka "mocných" má nadbytek na několik životů dopředu a i přesto dokáže těm obyčejným lidem to jejich málo zničit. Žádné znárodňování a podobné nesmysly, ale nechat odumřít to, co neprokázalo životaschopnost. Proč sanovat něco, co bez sanace zemře ze své podstaty...já osobně s chutí všem bankéřům, makléřům, pseudoanalytikům, investorům, spekulantům a finančním dobrodruhům rád položím věnec na hrobeček...Upřímně, začínám být skoro rád, že se lidé obávají a přestávají nakupovat kraviny, což krizi prohlubuje. Aspoň je vidět, jak stupidní mechanismus tenhle systém udržuje v chodu. Čas trochu přehodnotit podstatu věcí.
12. 03. 2009 | 03:12

klasik napsal(a):

...Kdysi hrdá slova podnikatelů a finančníků "státe, nech nás být", se nyní mění ve svůj opak "státe, prosím, všimni si nás". ....

Tak nevím, jestli to je jenom zjednodušení a nebo taky nepochopení situace z Vaší strany. Ten stát si systematicky, tvrdě a neustále platíme, takže by tam mělo být spíš : "Státe, taky jednou začni konečně trochu fungovat !!!" . Ten "vypečenej" stát si platíme i když lezeme po kolenou a slovy Karla Kryla ryjeme drž... v zemi. Stát nám za to má dávat určité služby, jako je třeba fungující, spravedlivé a vymahatelné právo. V tomto ovšem tento stát spíše škodí, ale peníze spotřebovává spolehlivě jako by fungoval na 150%. :(

Očekával jsem od Vás víc.
12. 03. 2009 | 18:45

Ondra napsal(a):

Vážený pane Sedláčku, je opravdu veliká škoda, že lidé jako Vy a Vám podobní to tady nemají na povel. Vždy, když sleduji večer zprávy si, bohužel, musím vzpomenout na Kocábova slova z Děčínské kotvy 88 a to sice, že každá země má takovou vládu, jakou si zaslouží. A podle toho to tady také vypadá.
12. 03. 2009 | 21:01

karin napsal(a):

Sem tě dneska viděla na Garage, ekonome! Ve správný čas na správném místě - v době krize úsporná muzika a úsporný prostor a za málo peněz i hodně tekuté muziky. Jen tak dál!!!
14. 03. 2009 | 03:06

oldis napsal(a):

"Z kdysi ladného běžce" ??? spis z kdysi steroidama nadopovaneho bezce se stala troska jak se po profetovanych letech stava :D
17. 03. 2009 | 04:21

elf napsal(a):

Náš stár dlouhodobě podporuje výrobu automobilů a v tom jsme si zadřeli třísku ale přesto Vždyť Škodovka má perfektní technologie které se dají použít i na výrobu něčeho zcela jiného například větrných elektráren turbín a podobných nás všechny zbavíme touto cestou i nedostatků z energiemi jak nás poučilo letos rusko.myslím že zřízeni eko farem a podpora zdravého zemědělství by taky nebyla na škodu. prostě se budeme muset od slavné unie spíše odpoutávat a to jak ve smyslu potravin tak energií.Naštěstí český člověk má ještě v živé paměti jaké to bylo v našich obcgodech před dvaceti lety .Žádný čerstvý chleba a maso v podstatě na příděl.Nikdo tenkrát o krizi nemluvil a přesto jsme tady.To co se děje dnes je ujídání země ktará nás už není schopna všechny uživit v míře jakou jsme se naučili používat a tak nastane doba kdy se lidé budou zase učit že chleba a čistá voda je to co potřebujeme k životu.Víte že je až dementní když slyším ze všech stran o zavírání podniků a v zápětí nabízím těm propuštěným nové auto .to musí výmšlet fakt jen chorý mozek.
17. 03. 2009 | 05:30

Dr. napsal(a):

jen _prase_ macka tlacitka vytahu koncem hole ... FUJ!
18. 03. 2009 | 07:49

Leff napsal(a):

K diskuzi na téma globální krize, potřebuji zodpovědět co nastane ,když nebude kupec dluhopisů, resp. když arabské státy a jejich fondy,a Čína začnou radši kupovat africké zdroje surovin, než americké a evropské dluhopisy, firmy, a techlologie. Budeme si tisknout jen papírové nekryté peníze ?
18. 03. 2009 | 18:10

ben napsal(a):

KRIZE
Překlad ze španělštiny z 15.3.2009
Jednoduchý výpočet, ale zajímavý výsledek.
Jedno zamyšlení a výpočet španělského diváka, který byl zaslaný stanici CNN.

Plán na záchranu bank penězi daňových poplatníků, který je momentálně diskutovaný (mezitím i odsouhlasený) v americkém parlamentu, bude obnášet nepředstavitelnou sumu 700 miliard Dolarů (USD - $), a to i přesto, že už 500 miliard dostaly.
Abyste si tyto sumy vůbec uměli představit, ukáži vám následující výpočet:

Na planetě Zemi žije momentálně asi 6,7 miliardy lidi. Jestliže vydělíme jenom těchto 700 miliard uvedeným počtem obyvatel Země - 6,7 miliardami, znamená to, že
KAŽDÝ JEDEN obyvatel Země by dostal 104 milionů Dolarů!!!!!!
Touto sumou by mohla být jedním rázem zlikvidovaná chudoba na celém světě, ba co víc, každý obyvatel by se stal milionářem!!!
Španělský divák došel k následujícímu závěru:
Očividně máme s rozdělováním bohatství maličký problém.

Podívejme se ale na jeden blíže ležící příklad – v samotném Španělsku:
Španělský stát podpořil banky sumou 30 miliard Euro, které pocházejí z kapes daňových poplatníků, tím, že na sebe převzal dluhy bank ve výši 30 miliard Euro.
Podle aktuálních údajů má Španělsko momentálně 46 063 511 obyvatel.
A teď znovu trochu počtů:
30 000 000 000 : 46 063 511 = cca 651 miliónů Euro
!!!!pro každého Španěla!!!!
Jestliže předpokládáme, že průměrná rodina má 4 členy, dostala by potom každá rodina ve Španělsku cca 2,5 miliardy Euro.
Hm, z takových peněz by se ty problematické hypotéky už snad daly zaplatit, co myslíte?

To je krize! Očividně se vyplatí považovat nás všechny za hlupáky.
Jak vlády, tak i jejich opozice se nám pouze vysmívají.
A co děláme my? Neuděláme doopravdy vůbec nic?
Tak alespoň pošlete tento malý výpočet svým známým, aby se jim alespoň trochu otevřely oči. Ty hromady našich - nikoli vládních - prachů za to stojí.
10. 05. 2009 | 07:05

Bisnis Online napsal(a):

Do you can not imagine how the State will guarantee the loans, namely how to do that now to misuse..?
14. 06. 2009 | 05:50

bike messenger bags napsal(a):

thanks for this...
05. 02. 2010 | 16:51

rolex watches napsal(a):

rolex watches is very useful tools to protect our time.If you never pay attention to yourself ,please grasp this chance.a few days ago,I bought aswiss .IT's very good to use.So i want to write an article about watches to share with everyone on seiko watches So as to more and more people to konw it.
02. 04. 2010 | 05:08

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy