Láska za časů krize aneb Jste odolní vůči stresu?

23. 04. 2009 | 14:34
Přečteno 13361 krát
Před dvěma týdny se tu rozhořela zajímavá debata o textu, ve kterém jsem rozebíral svržení Topolánkova kabinetu (Táhněte do kopce aneb O přepřahání v prudkém stoupání). Rád bych k tomu ještě něco podotknul.



Láska kvete za každého času. Ovšem za krize je jí potřeba více než v dobách dobrých. A je také důkladněji zkoušena.

Když se s přáteli ocitnete uprostřed horské kalamity, máte dvě možnosti. Buď se rozhádáte, nebo semknete. Jídla je málo, výčitek mnoho, nervozita stoupá. Vzájemná láska buď hrdinsky zvítězí, nebo podlehne brutálnímu tlaku. Na který z těchto dvou scénářů dojde v případě současné krize?

Tak pravil Jung

Krize odkrývá, co za normálních časů bývá zakryto. Dokáže vynést na světlo buď to nejhorší, nebo to nejlepší z nás. Krom toho má také moc proměňovat. Nikoli nadarmo napsal kdysi Carl Gustav Jung: "Bez útrap se nezmění nic, tím méně pak lidská přirozenost." Vyplaví z nás krize to dobré, nebo to zlé?

Velká hospodářská krize pomohla vzestupu nacismu v Evropě, nenávist dostala hlavní slovo, lidé vzali do rukou kameny. Co vezmou do ruky nyní?

Zatím máme buď štěstí, nebo jsme poučenější a moudřejší. Každopádně se zdá, že podobné nebezpečí dosud není na obzoru. Na politické scéně se nikdo podobně štvavý nezjevil. Zatím. A kromě pár zbrklých prohlášení do vzduchu se Evropa ve skutečnosti spíše semkla a státy si pomáhají. Přitom třecích ploch je dost.

Kdo má pomoci "matce", která sice sídlí v jednom státě, ale v jiných má nemálo svých "dcer", které zaměstnávají desítky tisíc místních lidí? A kdo má pomáhat třeba automobilkám? Jejich zahraniční vlastníci, nebo stát, ve kterém drží míru nezaměstnanosti při zemi? Který stát má přispět a kolik?

Hle, nejasnost, a tedy prostor pro hádku: všude je teď peněz pomálu, každý potřebuje hotovost, tak proč půjčovat sousedům? A přece zatím nic takového na evropské scéně nepozorujeme. Naopak sousedé si zatím půjčují a drží při sobě.

Kotníček

Diskuse k danému článku byla dlouhá a prudká - děkuji za ní. Ale nikdo z debatérů překvapivě nepřišel s jednoduchým apelem: spojme síly a pomožme společně tlačit káru do kopce vozu. Politika, nepolitika; opozice, koalice, rozpory, nerozpory, dejme to všechno stranou. Je průšvih, tak pojďme prosím všichni zatlačit a pomoci "kobyle".

Jakoby dávka empatie a soudnosti, která zatím v Evropě dominuje, k nám nějak ne a ne doputovat. Krizovou situaci jsme neřešili spoluprací, ale okopáváním (neduživého) kotníku.

Ale jak to bude v Evropě dál? Prohloubí krize integraci, nebo ji ohrozí? Mimochodem fakt, že má většina unijních zemí zavedené euro je nejsilnější pojistkou proti protekcionismu. Nejsnadnějším, fiskálně nejlevnějším a nejrychlejším protekcionistickým krokem totiž vždy bylo znehodnocení měny vůči měnám obchodních partnerů. Tato devalvační spirála díky euru už naštěstí není možná.

Něco obdobného platí i pro unii jako celek. Kde nejsou hranice, není je možné obchodně chránit. Ano, protekcionismus může mutovat do nových podob, ale jejich arzenál je už podstatně menší. Právě integraci vděčíme za to, že vlna protekcionismu je teď slaboučká.

A tohle ještě snesete?

V amerických bankách brzy doběhnou testy, které mají prověřit, nakolik se budou schopny vyrovnat s krizovými scénáři. Proč takový test neudělat i na státní a politické úrovni? Třeba ve stylu: jak velké zatížení ještě snese spontánní solidarita států? A možných otázek je víc: Jak hluboký je finanční trh, kolik států může ještě zachránit? Bude to stačit? Bude třeba směrem k nám rozhodit ochrannou síť eura ve stylu big bang? A bude toto stačit? Co dál?

Tři roky po bankovní krizi v minulosti vzrostlo zadlužení státu v průměru o 86 %. Unesou to některé státy Evropy? A pokud se začnou hroutit větší státy, bude na pořadu dne scénář fiskální federalizace Evropy?

Ve všech těchto případech stojí zato mít připravený stresový plán, protože láska za časů krize může také vyschnout. Tak jako vyschla v našich politických kruzích.

Psáno pro HN

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ládik napsal(a):

Stres je hybnou silou každé akce, kde o něco jde.
23. 04. 2009 | 14:48

Endy napsal(a):

No nemohu si to odpustit,když je všeho na rozdělování mezi politiky,manažery,šéfy dost, láska je jaksi nezajímá..Až se jim rybník vypouští, všimnou si, že mezi nimi plují docela malé, bezvýznamné rybky..A proč si proBůh myslíte, že by zrovna ony, měli držet stavidla,když si od svého zrodu musely za všech okolností musely vždycky poradit sami?Bez vypasených kaprů a sumců, případně žraloků(jak kde, že..?)No docela jsem se pobavila,volání po lásce..A to jsem z těch, pro které tohle slovo není fakt jen prázdný pojem.U nás je veselo snad každý den,ale když lovec volá po lásce, to už je trochu moc..
23. 04. 2009 | 15:10

Lukáš Bušina napsal(a):

Tohle je tak trochu alibistický článek, dle mého názoru...
23. 04. 2009 | 15:19

Petr Havelka napsal(a):

Láska je krásná věc a to ještě nebyl první máj. To společné obětování je záslužná věc. Mám obavy, aby to nedopadlo jako v Hlavě XX, kdy pplk Korn by strašně rád letěl do boje, ale bohužel jeho přednosti jsou převážně v administrativě. Takových pplk jsou mraky. Letos má být hodně klíšťat :)
23. 04. 2009 | 15:46

Darock napsal(a):

Musíme se spojit, abychom ten kapitalismus (ještě aspoň na chvíli) zachránili. Ach jo...
23. 04. 2009 | 15:53

Holubář napsal(a):

Endy:
Skoro stoprocentní souhlas.
Je to legrační.
Tak trochu "v jednotě strany a lidu proti nástrahám imperialistů".
Pane Sedláčku, vy, takový sólista, že vám není hanba... :-)
23. 04. 2009 | 16:28

iga napsal(a):

Je treba mit pripraveny krizovy plan... To tedy souhlasim! Problem je, ze na krizove plany u nas nemame lidi (maji je vubec nekde?). Urcite jste si vsiml, ze ti nasi se vrhaji do krizovych situaci sami a to bez jakehokoliv planu... Kdepak plany, ted se bezi pod heslem po nas potopa!
23. 04. 2009 | 16:47

george napsal(a):

Jiné svátky u Myšáků, jiné u Nováků
http://czpohadka.blogspot.com
23. 04. 2009 | 17:19

Rumcajs napsal(a):

To už je tak zle, pane Sedláčku, že se musíme kamarádit ? Třeba i s levounama ?

No Brrrrrrrr !
23. 04. 2009 | 17:24

češka napsal(a):

Pane Sedláčku ráda čtu Vaše články, tento mne pobavil.
Takže Vy apelujete na lásku, neb jste si jist její slepotou?
Ve starých zemích EU apelují na solidaritu vládnoucích s ovládanými.
Jakožto ten ovládaný jsem pro sebe z krize vyvodila jediný výsledek, a to ten, že od teď bude průmysl, tedy pravice, usilovně snižovat životnost výrobků, u aut na 9 let, aby plebs donutila neustále nakupovat.
Docela by mne potěšilo, kdyby si někdo z osvícených politiků uvědomil, že je nutné mít za co nakupovat, neb půjčky vše nevyřeší. Někteří lidé jsou totiž hloupě konzervativní, nehodlají se zadlužovat, raději si našetří. Hloupé, což?
23. 04. 2009 | 17:28

grőssling napsal(a):

Pane Sedláčku, po přečtení Vašeho apelu, Spojme síly v krizi, jsem si vybavil okamžitě dva obrazy.

První je od Paula Gauguina. Autor jej nazval „Odkud přicházíme, kdo jsme a kam jdeme“ ?
Umíme odpovědět na tyto otázky ? A pokoušeli jsme se o to posledních dvacet let ? V diskusi pod Vašim předposledním blogem jsem připomenul knihu širokého kolektivu odborníků z různých oborů vedených panem Radovanem Richtou ( pod hlavičkou ČSAV ) „ Civilizace na rozcestí“ zadanou do práce „hloupým bolševikem“ před 45ti lety, která se o takovou odpověď pokoušela a mnohdy ji našla. Až se zadavateli přestala líbit. Od té doby se o něco podobného pokusil v osmdesátých letech pouze Valtr Komárek v Prognostickém ústavu ČSAV.

Pokud neumíme odpovědět na Gauguinovy otázky, dopadne ono spojení sil jako v druhém obraze od Pietra Breughela st., protože není nad názornost doporučuji podobenství obrazu v plné kráse viz. :

http://www.abcgallery.com/B...

Ale jste jeden z mála ekonomů, který kouká taky za roh svého oboru, to se cení.
23. 04. 2009 | 17:30

grőssling napsal(a):

Rumcajs

Rumco, ještě jeden exkurz do dějin umění, takhle to dělali kavalíři v 17. století.
Mohli si i podříznout krky.

http://www.abcgallery.com/V...

Občas se i dohodli.
23. 04. 2009 | 17:48

kancelarska_mys napsal(a):

No aby časem nebylo ještě hůř...láska za časů cholery....
23. 04. 2009 | 17:51

Holubář napsal(a):

grössling:
jo, ten Richta byl velmi zajímavý. Dobrá připomínka. Jdu ho najít, bude zahrabaný někde v knihovně. Uvidíme, jak obstojí v dnešním pohledu :-) .
23. 04. 2009 | 17:54

george napsal(a):

Pamatujete si jak jste byli naposledy zamilovaní?
Zkuste si vytvořit ten nejlepší vztah ve svém životě.
http://ninivemail.blogspot.com
23. 04. 2009 | 18:05

Kelly napsal(a):

Začátek, jako román z červené knihovny, hezky se to čte, stále ale přemýšlím, co vede tak ostrého hocha z ODS, jako jste Vy, k vzývání lásky apod. Nemůže mě nenapadnout nic jiého než to, co už tady popsal Pehe 3 dny zpátky, čpí z toho totiž Havlovina. Nová strategie ODS – láska, bratrství po všech těch Kubicech, Moravech, Veseckých, Dalících, aroganci a urážení přívrženců ČSSD apod. Tak mi nějak připomínáte situaci, jak si vlk navlékl beránčí rouno a zpod toho beránčího rouna mu stále koukají ty vlčí tlapy. Rafinované, ale až příliš průhledné.
23. 04. 2009 | 18:10

Pavel napsal(a):

Neřekl bych, že to je láska či nějaká solidarita, spíše vypočítavost. Politici si už uvědomili provázanost ekonomik, tudíž je výhodné podpořit obchodního partnera. Kolabs státu, se kterým je udržován obchodní styk by byl obrovskou ztrátou.
Už jaksi vědí, že se mohou chovat nanejvýš dvěmi způsoby - ignorovat krizi, nebo se aktivně podílet na utlumení projevů krize. Protekcionistická opatření by pro některé státy přinesla zlepšení vývoje hospodářství, ovšem i pro politiky příliš krátkodobá. Navíc evropanství už má nějakou sílu (v rámci starých členských zemí řekl bych), takže by v očích voličů ztratili na popularitě, i kdyby volby byly záhy.
23. 04. 2009 | 18:21

MA-FU napsal(a):

Pane Sedláčku-Vaše blogy ráda čtu,ovšem dokud nepadneme na "hubu" do bahna nebo písku,budou Ti hraboši hrabat a hrabat,"prožírat "dětem,vnukům .
Zadlužovat..........asi by to chtělo nějaký příklad ze Starého Zákona ,třeba chodit 40 let po poušti,pak by se lidé semkli a věděli by co je pomoci v nouzi
23. 04. 2009 | 18:21

Charlie napsal(a):

pane Sedeláčku,

nebuďte tak lítostivý nad pádem vratké a vlastními kiksy (Wolf a justice) podlomené vlády.

Já si myslím, že Evropa od předsednictví státu, který jako skoro jediný neratifikoval svým ministerským předsedou podepsanou Lisabonskou smlouvu nikdo rozumný nic neočekával.

Tohle poukazování na (údajně) obrovské ztráty (víceméně domnělé) prestiže je jen předvolební fintou jak to osladit Paroubkovi.

Kde nic nebylo (prestiž), nemohlo se nic ztratit. Naše pověst v Evropě je již delší dobu nevalná.
23. 04. 2009 | 18:27

Charlie napsal(a):

Kelly

souhlas, doslova :))
23. 04. 2009 | 18:30

yorick napsal(a):

Kouzelně Kelly :))), vážně trefné, tak jsem se dlouho nezasmál, od srdce. V NERVu začíná jít patrně o nervy.
23. 04. 2009 | 18:31

Tupelo napsal(a):

Pane Sedlacku, slova o spolupraci se hezky ctou a jeste hezci by byla v praxi, ale nevim nakolik jsou myslena uprimne. Je mozne ze se Evropa vic semkla v dobe krize, ale stoji za to pripomenout postoj ceske vladni reprezentace ohledne tesnejsiho spojeni ve smyslu prijeti LS a je po iluzich (jsme na chvozdu v jejim prijimani). A to uz ani nechci pripominat slova nejakeho predstavitele ODS (Bem, Zahradil?) o tom ze bychom meli pockat az jak se rozhodne Irsko - vetsi alibismus si snad uz ani nelze predstavit, jako bychom se nerozhodovali za sebe ale az podle toho jak se rozhodne predposledni.
Na domaci scene je to jeste horsi, kde byly slova o spolupraci kdyz ODS ziskavala duveru pro svou vladu (diky pozitivni / negativni motivaci), kdyz tato vlada prosazovala radar proti vuli obyvatel CR nebo jakym zpusobem prosadila regulaci trhu ve zdravotnictvi v Senatu. Mozna postoj predstavitelu ODS k jednanim nejlepe charakterizuji slova Dalika o tom, jak se s nekym jedna, aby ho pozdeji mohli poslat do prd... Nevim nevim kdo by sel do spolku s lidmi, kteri maji takovy pristup.

A sam muzete videt, jak, kdyz je zeme v krizi a roste moznost prosazeni extremistickych hnuti, se ministr vnitra vyporadal s Delnickou stranou... spatne pripravenymi podklady.
23. 04. 2009 | 18:32

Martin napsal(a):

Pane Sedláčku, co kdybyste už začal něco jiného říkat a něco jiného dělat?

http://blog.fg42.cz/
23. 04. 2009 | 18:34

Stetina napsal(a):

Mily pane Sedlacku,
mate filosoficky directionally pravdu.
Bylo by super, kdyby trosku te solidarity a lasky mohlo prijit taky "zeshora".
Treba i pres NERV - nemyslite si, ze je (i ve svetle stale cernejsich prognoz pro ceskou ekonomiku) nabiledni zacit "challengeovat" statni spravu k par ostrejsim rezum?
Muze to byt:
od
- zmrazeni rustu platu ve statni sprave na pristi 3 roky
- cut platu vyssich statnich uredniku o 20% na 2 roky
- redukce poctu statni administrativy o 10% ve vsech statnich institucich
- cut vydaju vsech ministerstev a statnich instituci o dvojnasobek posledniho odhadu deficitu statniho rozpoctu (o 7%?)
az po
- MPs a senatori nebudou dostavat plat a mohou se nechat zamestnat
- atd. atd. atd.
My jsme v nasich firmach uz podobna drasticka opatreni udelali.
Chtelo by to ted trochu solidarity a lasky i "tam nahore"...
23. 04. 2009 | 19:01

vlk napsal(a):

Pane Sedláčku,
víte, pro většinu z ná s byl Váš blog o pádu vládu a jeho příčinách.
Závěrečný apel týkající se řešení krize jsme vzali jako , více méně filosofický konec, nikoliv jako nosnou linku.
Nicméně - někteří z nás psali o tom, proč vláda padla. A hlavní důvod viděli a za sebe říkám v zásadní neochotě padlé vlády vůbec s druhou s tranou vyjednávat. Vzpomínáte jak vláda vznikla a získala důvěru? Vzpomínáte na to jak zásadní zákony , týkající se změn důchodového systému, daní,zdravotní zákony a spousta jiného vláda tlačila koupenou 101 s naprostým pohrdáním oposicí? Vzpomínáte i na to, že vláda před předsednictvím, už velmi oslabená odmítla s oposicí jednat o klidu zbraní po dobu předsednictví? V podstatě z malicherného důvodu - že by se Paroubek asi s tal šéfem sněmovny. Ostatně - je znám i Bémův atak v této věci před a na kongresu ODS....
Za těchto okolností - jak chcete nastavit spolupráci?
Víte, většina z nás tady je hodně realistických. A přesto tu bylo pár z nás , kteří po volbách volali po velké koalici a i následně během mandátu Topolánkovy vlády. Protože samozřejmě že krize současného rozměru, ale ani nutné reformy , pokud by ekonomika dál šlapala normálně, nelze dělat s převahou jednoho, navíc zkorumpovaného hlasu, prostě dělat nelze. Jak s e ukázalo u zdravotnických poplatků.
Po volbách budou nově rozdány karty. Bud e nová šance na dohodu halvních hráčů. Situace navíc takovou spolupráci bud e přímo vyžadovat. Uvidíme jestli politici ukáží onu špetku pudu záchovy i tehdy, pokud nebudou jednat pod stínem Klausovy taktovky , z níž měli evidentně všichni nahnáno, takže s e na české poměry briskně dohodli.
Osobně jsme skeptik. Zahradilovy plakáty s Paroubkem ukazují, jak asi bude vedena kampaň.
Po drsných osobních útocích, kterými se zřejmě bude jen hemžit a vykopaných velmi hlubokých mezipersonálních příkopů, lze sotva očekávat schopnost kooperace.
23. 04. 2009 | 19:33

Honza napsal(a):

Duch článku má (jen náhodou ?) podobnost s části projevu ministra financí USA Timothy Geithnera před pár dny. Sice přiznává, že na vzniku současné krize nesou USA velkou vinu, ovšem na druhé straně požaduje po celém světe, aby se semknul a společnými silami a vzájemnou důvěrou a pomocí tu krizi a její následky řešil a překonával (nejlépe tak, aby se banky ve všech státech dotovaly miliónovými a miliardovými "záchrannými balíčky" ze státní pokladny ?)

Ožívání "Pravdy a lásky", ale jenom v časech, když to nějaká skupina nějakého národa potřebuje ? A co ty ostatní časy a zbytek toho národa nebo lidstva ?
23. 04. 2009 | 19:33

Jirka H. napsal(a):

Máte pravdu pane Sedláčku ohledně empatie a soudnosti, která v Evropě převažuje. Není to jistě produkt nějaké lásky mezi Evropany, ale povědomí o vzájemné propojenosti. Cynik by dodal, že jsou vedeni jen osobním prospěchem, ale ten se nemusí míjet s prospěchem většiny, no a to není málo...
Řekl bych, že je to i produkt tolik kritizované globalizace.
23. 04. 2009 | 19:51

VK-Can. napsal(a):

Vazeny pane Sedlacek.

Nezlobte se, ale parkrat jsem byl trochu rozcarovan nad tim, co jste psal.

Mate Resume, ktere ma jen malo ekonomu.
Nejen na ceske scene.

Uvahy nad krizi, proc, co kdyby, protoze a ponevadz se mi zdali ponekud lacine.
Ty jsou dobre pro nas, vetsi ci mensi laiky.

V tomto clanku se, podle meho, zabyvate velmi dulezitym a v mnoha pripadech jiste rozhodujicim elementem soucasne krize.

Jak dopadnou vztahy mezi staty a i kontinenty!
A hlavne mezi lidmi!!

Je a bude to tvrda zkouska,
ktera jeste neni u konce. Bohuzel.
Hleda se a bude se cim dal tim vice hledat nejen vinik, ale hlavne "vinik"- scapegout!

Myslim, ze to bude jedna z nejtvrdsich zkousek pro lidi i pro politiky!

Bude mnoho prilezitosti vybicovat proti- naladu.
Dat pruchod zlosti a pocitu krivdy!
Idealni podminky pro davovou psychozu!
V EU je proto urodna puda!

Trochu jste si postezoval, ze nikdo neprisel s navrhem se spojit a tu karu spolecne vytlacit.

Pane Sedlacek, k tomu by bylo treba, aby jsme vsichni byli blizko te kary! Zatim jsou staty i obcane EU kazdy u sve kary, se kterou je dost starosti.

Nelze v takove situaci cekat, ze bude dost lidi, kteri budou uvazovat nad tim, jak zajistit tu svou karu pred tim, aby nesjela zpet dolu z kopce a take nad tim, jit pomoci o kus dal s tim, ze potom nekdo prijde pomoci Vam.
Teoreticky to zni dobre, prakticky? Nepravdepodobne!

V cem vidim skutecne to, kde jste dal doslova prst na bolave misto? Aby si lide byli vedomi, ze je idelani situace pro ruzne kriklouny a casto i budouci diktatory!
V tomto Vas clanek ma velkou zasluhu!
Diky za nej.
23. 04. 2009 | 20:37

Tom napsal(a):

když vynechám mělce filozofické úvahy, zaujala mě v článku jedna věta:

"A pokud se začnou hroutit větší státy, bude na pořadu dne scénář fiskální federalizace Evropy?"

Takže bordel zametený pod federální koberec najednou přestane existovat?
23. 04. 2009 | 20:53

Gerd napsal(a):

Pane Sedláčku,

v době úspěšného budování ti úspěšní nemají pocit potřeby dělit se o své zisky se sockami, které je vlastně jen zdržují a parazitují na jejich úspěších. V době krize po nich žádají ale solidaritu se ztrátami.
Jednou větou, v době krize všichni za jednoho, v době prosperity každý sám za sebe!
To myslíte vážně? Riziko je pro každého stejné a pokud někdo měl odvahu riskovat a díky tomu měl nadstandardní příjmy, musí též přijmout tvrdou skutečnost v době ztráty.
K solidaritě s vládou. P. Topolánek a jeho tlupa se znemožnili sami, ne snad politikou a idejemi, ale způsobem jejich prosazování. Škoda jich nebyla, není a nebude. Bez ohledu na stav ekonomiky. Solidaritu lze projevit s novou vládou, nikoliv však s ní, ale s jejím plánem na oživení ekonomiky. Zatím jsem žádný nezaznamenal, který by vyžadoval moji solidaritu.
A solidaritu s politiky, poslanci, senátory, onou vládnoucí vrstvou společnosti, o kterých každou chvíli čteme nějaké ty "malé domů", které platí daňoví poplatníci necítím žádnou. Vy jste nezaznamenal, že již před jistou dobou došlo k rozdělení společnosti na vládnoucí třídu (stále tu samou) a ostatní lid? Poslední vzedmutí nadějí bylo po volbách 2006, kdy lidé dali hlas a šanci ODS. Ta tuto důvěru trestuhodně vyplýtvala za pouhé 2 roky. Nejdříve musí nastat obměna ve vysoké politice, pak mohou noví politici požadovat solidaritu lidí. Současní nikoliv.
23. 04. 2009 | 20:55

John Cuckoo napsal(a):

Je pozoruhodne, jak medialove a spol. v nas pestuji kult stahovani kalhot pred brodem, staleho pobekavani a pofnukavani.
Je to kontraproduktivni a je to nedustojne. Mezi tim se nase fatalni zivotni rizika odehraji na bazi toho, ze za rok u nas zemre sto tisic lidi. Nebylo by od veci drzet denne pri televiznich novinach minutu ticha za zemrele tohoto dne. Mozna, ze bychom ty denni stavnate masakry a vsechny ty obchodniky s nestestim vseho druhu videli ponekud jinak.
23. 04. 2009 | 21:30

Milan Bukovecký napsal(a):

Vážený pane Grosslingu,
ke Gauguinovi musím říci, že mě jako mladého zaujal obraz Ňadra a květy. Hned jsem chtěl cestovat a sháněl léky proti elefantím nohám. Soudružka lékařka je neměla a udala mě. Navíc jsem byl polohluchý na námořníka a slepý na pilota. Zůstal jsem se svým snem. Dnes jste mi ho připomněl. Apropó, měl byste se vrátit na svůj blog.
Každý z nás by měl podporovat blogera ze svého stáda. V celé té tlačence neomalených politiků apod. jste nezávislý novinář.
23. 04. 2009 | 22:18

Jan Vaculík napsal(a):

Lásku bych raději ponechal lidem a zvířatům; pokud jde o vztahy mezi národy nebo politickými proudy, tam bych mluvil spíš o solidaritě, toleranci. Že se žádný stát ještě nerozhodl řešit svou situaci třeba i na úkor ostatních, to je moc dobře; ale není to tím, že ještě nikomu nezačalo téct pořádně do bot?

Že do nás v krizi vjede láska a budeme akceptovat návrhy politického protivníka? Jak které; ty dobré se měly akceptovat i bez krize a těch blbých se musíme vystříhat tím víc, jak sil ubývá. Osobně jsem třeba velmi proti tomu, aby nám tu díky krizi rozkvetla láska mezi četníky a lupiči.

Jo, a že jsme nad přepřaháním začali diskutovat, místo abychom se opřeli a vůz odtáhli? Však já už se chystal do Bruselu, že tam Sašovi pomůžu, ale pak jsem dostal strach, že bych se nedostal ani přes vrátnici...
23. 04. 2009 | 22:55

Skogen napsal(a):

Ty přístupy k řešení krizové situace v otázce přežití skupiny jednotlivců jsou dva:

- první upřednostňuje obětovat slabé ke zvýšení pravděpodobnosti přežití silných

- druhý se striktně řídí mottem jako vystřiženým s Dumasova románu - jeden za všechny, všichni za jednoho.

Každý z nich má svoje výhody i nevýhody, nelze říct, který je univerzálně lepší. Podstatné je, že řešení je dáno osobností rozhodujícího se jedince.

Mnohokrát mě ve vztahu k postojům diskutérů k důchodcům, rodinám s dětmi, nemocným, nezaměstnaným, apod.. napadlo, že ti, kteří bývají nálepkováni titulem "pravičák" náleží hlavně do té první skupiny, zatímco "levičáci" jsou převážně v té druhé. Pochopitelně odhlédnuto od typických prospěchářů a bílýh vran. Je to jen hypotéza, takový nástřel k zamyšlení. Každopádně je však řešení dáno EQ a ne IQ.

Pan Sedláček jako by nyní seděl na dvou židlích. Ano, spolupracujme ze všech sil, ale přitom oddělujme zrno od plev! Krize z nás vyplaví to co dosud. Jen v koncentrovanější, extrémnější formě. Včetně toho nejhoršího. Budiž nám útěchou, že i to nejlepší zastoupeno bude.
23. 04. 2009 | 22:57

RUMCAJS napsal(a):

S tou láskou jsem to vzal vážně pane Sedláček a zamiloval se. Před chvilkou jsem se díval na 24, kde šéfredaktorka HN Zlámalová rozstřílela šéfredaktora Literární novin a normálně jsem by unešen. Jsem ani netušil, že existujou tak chytrý holky.
23. 04. 2009 | 23:22

Gerd napsal(a):

Rumcajsi,
ta dáma asi nepoužila jako munici žaludy a Vaši bambitku, že?
23. 04. 2009 | 23:25

vlk napsal(a):

Rumcajs

tu Zlámalovou ti chválím....To je skutečně vědma podle tvého gusta. Rád věřím.
Stačí, že je na modro. Tedy tobě. Ovšem nestačí to většině těch, co čtu její dílka na HN. Tam holka má po každé do čista vypraný kožich úplně do čista.
Naštěstí ještě vydavatel Hn nezblbnul natolik, aby tenhle div přírody jmenoval šéfredaktorkou.. Až to udělá, může HN jako investicii titul kompletně odepsat.
23. 04. 2009 | 23:32

Důchodce68r napsal(a):

Jaksi, trochu, poněkud víc, vlastně silně, se mě nelíbí následující:
V původním blogu šlo o káru naši, státní, společnou a to politickou. Kdo měl za povinnost jízdu do kopce připravit - nepřipravil, kdo měl v povinnost v nouzi pomoct - nepomohl. Politici nespojili síly, chyba, stalo se.
Chápu-li dobře, tak v tomto blogu již pan Sedláček píše -- o jiné káře --, o problému finanční a ekonomické krize. Jistě, je to také i naše kára, nic proti tomu.
Jenže se mi vnucuje taky jiná představa. Kopec, do něhož tato kára vyjíždí, má průběh exponenciální. O něm se píše, že v reálu nemůže pokračovat do nekonečna. Kára je nespíš naplněna penězi. Sotva kdo ale bude tahat do kopce toxická aktiva. Sotva kdo bude tahat do kopce ony nadměrné peníze vytvořené v bankách pomocí úroků - ony jedničky a nuly v bitech pamětí bankovních počítačů mají pořádně nulovou hmotnost. Mám tedy za to, že v té těžké káře jsou zlaté cihly. Zisky bank, které někdo potřebuje dostávat stále výš a výš. (Nezdá se mi, že by si manažeři a akcionáři bank vypláceli platy a podíly v toxických aktivech.)
A tak nevím nevím, jak to pan Sedláček myslí. Jestli jako důchodce (který by zanedlouho nemusel být schopen platit dálkové topení jež nelze v paneláku vypnout, elektřinu atd), nebo jako syn (který může být co nevidět bez práce a nebýt schopen splácet půjčku na byt), máme s ostatními přiskočit a pomoct tlačit tuto káru, v tom stále prudším stoupání?
Obávám se, že v tom bude moc vážný problém. Snad kdyby bylo jisté, že je kára před vrcholkem. Ale já vidím tu exponencielu.
Kdybych měl tu moc, řešil bych to takto: znárodnit veškeré banky, peníze znovu podložit zlatem, zakázat a trestat úroky, omezit velikost jakýchkoliv soukromých firem, atd. A taky nevidím důvod, proč by HDP měl pořád růst (což je ta exponenciála).
Jenže tu moc nemám. Ty zlaté cihly nepatří mně.
24. 04. 2009 | 01:38

Mari napsal(a):

Ja nevim ale myslim, ze nejrozumejsi je se starat hlavne o svou vlastni karu a nechtit se hrabat nebo vozit v karach tech ostatnich. Kdyz kazdy zacne sam u sebe a hlavne nebude porad nekde brecet, co nejde a kdo mu co ma dat a zacne neco delat, bude snad vsem dohromady lip. Pokud vim, lide v USA jsou vice aktivnejsi nez u nas doma. Takze hodne stesti pri aktivnim reseni vsech problemu.
24. 04. 2009 | 05:02

Kelly napsal(a):

Pane Sedláček,

Po přečtení Vašeho článku mě napadla jedna scénka z určitého estrádního programu z mého mládi. Byla to jako by zpověď´ boxera, který říká, „Do určité doby jsem byl takový nic moc boxer, až jsem si od určité doby začal brát pro štěstí podkovu do rukavice a od té doby se mi začalo opravdu dařit“. Tohle prosím chápejte jako určité přeobrazení, řekněme případu plukovníka Kubiceho. Takže pokud chce Vaše strana nabídnou určité smíření, potom první podmínka: Vytáhněte si tu podkovu z rukavice.
Druhá rada, každá smíření začíná projevem určité míry lítosti nad nekalými skutky minulými, takže, co takhle odpustit Kořístkovi bolestné pro Dalíka? Co tahle, kdyby přišel z Vaší strany návrh před volbami (místo výzvám k lásce), „Pojd´me pánové oposice, pro tyto volby zvolíme takový ten gentlemanský šerm, takový ten styl: „Promiňte mi vážená oposiční strano, že jsem Vás tím kordem nechtě píchnul“. Jenže já jsem velkým pesimistou, že by toto vůbec ta Vaše proti strana mohla dokázat. Stačila mi opět ta hysterie spuštěná kolem pádu vlády. Např. Kužel z HK tu začal okamžitě organizovat podpisovou akci na záchranu vlády, óóó, jak nízké. Jediný z Vás, modrých pisálků, tu nevyčinil Topolánkovi, za to, že se měl zajistit toleranční smlouvou po dobu předsednictví v EU, dovolím si použít opětovně toto přirovnání „Měli jste možnost volit mezi nečestností a volbami, zvolili jste nečestnost a budete mít volby“. Jak jsem řekl, chybí mi z Vaší strany upřímná lítost, výzvy k lásce mezi bližními, to přece připomíná příběh z doby vrcholného romantismu v literatuře. Já mám stále dojem, že naše politická scéna není rozdělena primárně politickým názorem, jen mírou nečestnosti, kam je určitá strana schopna zajít. A ta Vaše zatím má velmi navrch. Obyčejně, když někdo hořekuje, že jsou všechny strany stejné, a že není koho volit, říkám, u volem nebudeš vybírat mezi dobrem a zlem, jen budeš mít volbu menšího a většího zla, takže tod´ naše volba, volba pro lásku, bratrství, smíření a odpuštění, k tomu asi nejdříve musí vymřít generace Kubiců, Dalíků, Moravů apod.
24. 04. 2009 | 05:07

Rumcajs napsal(a):

Gerd:

Použila sexy mozek.

Vlk:

Nazdar chlupáči. V rádiu jsem poslouchal, že se Poláci bojí záhadné šelmy, co trhá ovce a jiné domácí zvířectvo. Myslí si, že se jedná o pumu ale nám ostatním je jasný,že Tvá dosoxidační kůra je jen zástěrka pro tyto zvrhlosti.

Tak až se pořádně nažereš, tak zas přijď. Levičáci jsou bez Tebe úplně mátožný a není si z koho dělat vlkovinu.
24. 04. 2009 | 07:00

jarpor napsal(a):

Rumcajs

Taky jsem se včera díval na klání Zlámalová x šéfredaktor LN.
Reakce šéfredaktora, na slova Zlámalové o tom, že je třeba se dívat, co opatření ke krizi vyvolají a způsobí i v delším horizontu, jak se projeví až ona opatření přestanou být používány,
byla : řešíme krizi teď ne krizi budoucí.
Přesně ve stylu - teď "něco" udělejme a uvidíme... velmi uvážlivé, chytré a hlavně, když to platí jiní, proč si děkat vrásky...

Vlku, jistě, pro Vás je Zlámaová modrá a tím je vyprána. Modrá je prostě předem špatná.
Co modrá obloha ? Taky "barevný" problém...?

Hezký den ( s modrou... oblohou. )
24. 04. 2009 | 07:19

Rumcajs napsal(a):

jarpor:

Zdravím ! To byla fakt bomba. Po nás potopa, to bylo heslo tuším rozmařilých Starořímanů a nyní socanů.
24. 04. 2009 | 07:31

grőssling napsal(a):

Milan Bukovecký,

Jó Tahiti, třeba to ještě stihneme.
Děkuji za podporu. Novinařinou se neživím, píšu si jako ostatní tady pro radost.
24. 04. 2009 | 07:33

grőssling napsal(a):

Holubář,

zbyl Vám čas na R.Richtu ? Já jej znovu pročítal nedávno. Překvapila mne kultivovanost provedení a řada podařených předpovědí. Nebyl to ztracený čas.
24. 04. 2009 | 07:40

Gerd napsal(a):

Rumcajsi,
ČSSD zadlužovala zemi. Oproti ODS polovičním tempem (a nezkoušejte to odůvodnit krizí, všichni prodávali státní majetek nebo vytvářeli deficity i v dobách prosperity).
Jenže ve všech vládách, které vládly této zemi a důkladně ji zadlužovaly, byla především KDU-ČSL. Není to nakonec tato strana, která je tím jazýčkem na vahách a viníkem deficitů? :-)
24. 04. 2009 | 08:28

Pr(u)dič napsal(a):

Po nás potopa, to bylo heslo tuším rozmařilých Starořímanů a nyní socanů.
jarpore ! Něco mi uniklo ? Oni jsou už snad u vesla a já to zaspal ?
24. 04. 2009 | 08:29

RB napsal(a):

ehm, mám takový pocit, že hodně příspěvků v téhle diskuzi vlastně potvrzuje to, co TS v blogu napsal.... zejména o tom okopávání neduživého kotníku...
24. 04. 2009 | 08:50

Rumcajs napsal(a):

Gerd:

První šla do deficitu ČSSD. To se nedá ničím okecat.

Nyní je ale důležité to, že ČSSD podporuje další a mnohem vyšší zadlužování. V jejich protikrizových opatření se to jenom hemží dalšími státními výdaji a to v době, kdy ještě klesá příjem SR.
24. 04. 2009 | 09:11

jarpor napsal(a):

Pr(u)dič

Zkuste ještě jednou si přečíst co jsem napsal. Díky.
Nevím co všechno Vám uniklo, ale smysl mého příspěvku určitě.

Hezký den
24. 04. 2009 | 09:33

Miloš napsal(a):

Vážený Prudiči - heslo "Po nás potopa." patří Ludvíku XIV. Ve vaších očích to byl zřejmě také socan.
Panu Sedláčkovi - devalvace jako podraz na obchodní partnery? Není kurz měny (v tržní ekonomice) také "jenom" jedna z cen určených trhem?
24. 04. 2009 | 09:36

Jirka H napsal(a):

To Rumcajs:
Vám se líbila Zlámalová (mě taky), o to víc mě zarazily názory jejího oponenta. Hned jsem si vzpomněl na citace Peter Schiff, kterou pro nás přeložil Aleš Drobek – zejména pasáže, kde kritizoval krátkozraká opatření americké vlády a FEDu, které se rovněž držely hesla, teď to nějak zalepíme a pak se uvidí...
24. 04. 2009 | 09:51

slav napsal(a):

Levouny nikdo ze státního nepodporuje, to pravounům tam jdou nějaké neurčité a ti co vědí jak na to už vědí jak je schlamstnout. Tady není pravicová vláda ale mafie, rozkrade všechno a začne řvát že ten komu brali 40-50 let na důchod a na doktora všechno zavinil
24. 04. 2009 | 09:56

Duroy napsal(a):

Rumcajs: Sorry, ale kolik Ti je? ty jsi nečetl noviny, nedíval jsi se na zprávy v roce 1997-1998, proč balíčky opatření, nečetl jsi o tom, co všechno Václav zametl pod koberec. Že vyrovnaný rozpočet byl blud...
24. 04. 2009 | 10:22

grőssling napsal(a):

Rumcajs,

„První šla do deficitu ČSSD a nyní podporuje další a mnohem vyšší zadlužování.“

Nejsem ekonom profesionál, ale všude čtu, že pokud se zadlužím korunou, která mi vynese 2 Kč a ještě se mi do toho vejde dluhová služba, je to OK. Viz. poslední blog pana profesora Švejnara.

Teď nějak všichni z vlády v demisi jsou tiší jak pěny o stavu rozpočtu za první čtvrtletí 2009. Pan Kalousek nejpozději 6. dubna 2009 musel vědět přesně jaké jsou příjmy a výdaje za první tři měsíce roku ( platby z daní jsou na účtě v ČNB nejdéle za 5 dní ).
Asi to bude totální katastrofa, když se tím nechlubí a je rád, že prchne a bude moci z poza buka poštívat jak by to dělal dobře on. To, že za něj loboval prezident bylo jen takové popíchnutí znalého, chlapče, zůstaň tam a ten průšvih si dotáhni do konce.

Můj odhad za 1. Q/2009 je deficit 40 miliard . Za čtvrtletí Rumcajs, za čtvrtletí. V letošním roce hrozí 250 miliard, něco co tu nikdo nepamatuje. Z balíčku NERVu a kontra NERVu dělá největší částku opatření schválené ODS –20 miliard snížení odvodů socialního zabezpečení. Příspěvek na pokrytí bankrotu Lotyšska, 200 mil. Kč, na který jsme okamžitě vydali státní dluhopisy je jen pakatýlek z toho. Ano toho Lotyšska, jež Černý na Entropě zobrazil jako partu partyzánů – furiantů s flintičkami na zádech jak močí na Rusko .

Rumco, taky zaměstnáváš lidi. Příklad, máš jich 10., zakázek o 30 % míň než vloni. Tak si ty tři, co klátí nohama na ponku necháš jen kvůli tomu, že za ně budeš platit o pár stovek míň pojistného ? Blbost co ? To jen takový příklad modré zaslepenosti.

Dalším vyhazováním peněz je předvolební marketingový trik ODS a SZ. „Zelená úsporám“, letos – 12 miliard.
Včera ve 20ti minutách Martina Veselovského prezident Svazu průmyslu a dopravy Míl připomenul, že platby za ty povolenky prodané Japonsku vznikly z miliardových investic průmyslových firem do odsíření ( hlavně ČEZ ) a byla původní dohoda, že se průmyslu vrátí zpátky do výzkumu a modernizace.
Ne, je před volbama, tak je potřeba se zviditelnit rozdáváním peněz na PVC desky pro antoušky a vytvořit práci nekvalifikovaným zedníkům, kteří jsou již teď jedinou profesí, jež se nedostává .

23.04.2009 17:48:32 jsem Ti napsal odkaz na obrázek se dvěma znepřátelenými džentlmeny, kteří si nepodřezali krky, jak tu doporučuje pan Sedláček.

http://www.abcgallery.com/V...

Nicméně byl v něm zašifrován jinotaj. A protože Ty asi piješ ze struků mouder think tanků Topolánkova bratrstva, osvětlím jej raději natvrdo. Onen vlevo co odevzdává klíče nakonec představoval Oranjes, kteří o pár let definitivně zvítězili na příštích 400 let a až dodnes docela prosperují.

Jinak příznačné je hospodaření jednotlivých stran za loňský rok. ODS ve ztrátě, ČSSD v zisku. To jenom jak se na zadlužování dívají přímo u pramene.
24. 04. 2009 | 10:42

Rumcajs napsal(a):

grőssling :

Vážně chcete srovnávat dnešní schodek v době krize a socanský schodek z dob růstu ?

Pokud ano, pak k tomuto schodku připočtete cca 200 mld a máte schodek, který by byl za socanů.
24. 04. 2009 | 12:43

Al Jouda napsal(a):

Mám jedinou obavu, že nás přes Vaše tvrzení euro neuchrání od velkého znehodnocení naší koruny.
24. 04. 2009 | 12:44

Eva Kindlová napsal(a):

Montekové X Kapuleti.
Levice X Pravice.
Žena X Muž.

Fakt byste někdo chtěl nějaký krizový plán? A k čemu? Nejdřív je potřeba zvyknout si žít s bebíčky.

Pane Sedláčku, souhlasím s blogem.
24. 04. 2009 | 13:31

SuP napsal(a):

Hoši (víte kteří), též já vás zdravím!
Zlámalovou jsem neviděl, moje škoda, snad to budou opakovat.
Nicméně ke článku - "Kára do kopce" jsem měl taky přirovnání -
Ten hajzl, co se vezl, ale najednou přeříznul postraňky na levé straně.
Tak to bych láskou asi moc neřešil. Nejdřív šutr pod kola, abychom nezačali couvat, pak tohjo hajzla s kudkou na postraňky zmydlit a vysadit, popřípadě svázat. A pak teprv láska! Opravit postroj a přesvědčit ostatní cestující, (i ty, co ještě před chvílí tleskali tomu hovadu s kudlou), že je potřeba pomoct kobyle.
A znovu to rozjet.
Zatím to vypadá, že to hovado tu naopak v půlce kopce na mě řve, že ty postraňky měly mít ocelovou výztuž. A já mu na to kejvu.
ALE FUJ !
Někdy se zkrátka láska musí odložit.
24. 04. 2009 | 14:10

Slav napsal(a):

Topolánek podrazák projde asi svatořečením
24. 04. 2009 | 15:05

Patrik napsal(a):

TO SuP: tak nějak...
24. 04. 2009 | 15:19

StandaT napsal(a):

Sup: dobrý přirovnání!

Ono nejde jen o "lásku" tam nahoře, ale i dole. Na tu musí být dva a když čtu místní levé - coby zástupce těch dole - tak to směřování k domácí zabijačce vidím jako nevyhnutelné.

Recividista je recevidista a ani největší láska s ním nic neudělá (obzvláště, když to nezvládl ani čtyřicetiletý kriminál).
24. 04. 2009 | 15:29

Rumcajs napsal(a):

SuPe dobrý. Akorát by jsi měl vědět, že "hajzl" se neříká.

Až to uvidí nejvyšší, budeš asi potrestán smáznutím.

Ale nevadí. Dneska je krásně a tak to taky smáznem nějakým tím rezavým, ne ?
24. 04. 2009 | 16:00

SuP napsal(a):

Rumcajs -
Tam ale nikde neni napsaný, že to byl paroubek....
Jo, půjdem, ale já můžu jen JEDNO. Chodívali jsme na jedno trojpivo, kde jsou ty časy?
Musím mít pro Švýcary v pondělí dokumentaci.....
To je paralýza! Verfluchte Paralyse!
24. 04. 2009 | 16:21

Brep napsal(a):

"Velká hospodářská krize pomohla vzestupu nacismu v Evropě, nenávist dostala hlavní slovo, lidé vzali do rukou kameny. Co vezmou do ruky nyní?" Nic - doba je(v Evrope) jina doba - staty stacili naakumulovat bohatstvi, ktere nezamestnane nejakou dobu uzivi. Socialni nepokoje ale vyloucit nelze.
24. 04. 2009 | 16:21

SuP napsal(a):

Brep -
Máte na mysli, když Arabové v Pařiži demolujou z nudy auta?
Jinak souhlasím a mám pro to podobné důvody jako Vy.
Podíváme-li se na volby v letech 92 až 2008, účast byla +/- 50%. z toho 40% spokojených - pravice, 40% provokatérů (smí se být proti) - socani a 20% nespokojených - KSČ. Těch 40,40,20 z celku je ale při účasti 50% jenom 20,20,10. Těch 50%, co k volbám nechodí, je taky spokojených, jinak by řvali. Když navíc uvážíte, že těch 10% nespokojených je relativně dobře živených (nemají existenční nouzi), jsou nespokojení, protože už není socík.
Tak kde chtějí brát lidi na barikády? ŽE?
24. 04. 2009 | 16:42

Gerd napsal(a):

Rumcajsi,
hluboce se mýlíte, že první začala zemi zadlužovat ČSSD. Začal s tím zcela konkrétně Václav Klaus, který dnes sedí na Hradě. Jen tomu říkal privatizace státního majetku a průběžné financování důchodů (rozpuštění přebytků důchodového účtu ve státním rozpočtu). Jen to nebylo tolik vidět. K tomu měl pár průpovídek o nutnosti zamčení státní kasy.
Ale je celkem lhostejné, kdo začal zemi zadlužovat, zadlužovaly ji všechny vlády ČSSD i ODS, vyjma těch úřednických. A hlavně vytvářely deficity v období růstu. Tohle zvěrstvo dělal Paroubek i Topolánek.
Cesta je už nyní nalajnovaná, vede přes inflaci a znehodnocení dluhu inflací. Současně s tím se znehodnotí i úspory. 50 mld. splátek úroků dluhové služby ročně už je docela dost.
24. 04. 2009 | 17:13

Vaclav napsal(a):

Dobrý den pane Sedláček, dovoluji si Vás oslovit, jestli ovšem o to vůbec stojíte, z posledních Vašich témat o krizi. V žádném případě Vás nechci kritizovat, za onu perfektní analýzu lokální i světové krize. Po ekonomické stránce jste jeden z nejmladších a nejnadanějších ekonomů v naší zemi. Chci mluvit více méně o té druhé stránce života, kterou je velice těžké skloubit s ambicemi dobrého ekonoma neboť si v mnoha směrech vzájemně protiřečí. Nebudu se zde rozšiřovat o tom, kde Einstein před sto lety udělal zásadní chybu, když prohlásil, že Éther je prázdný, zatím co je plný energie, která udává takt nejen tady tomu všemu ale i celém kosmu. Aby tato chybička nepřišla ve známost, se zase stará jiná věda, která hlídá, aby toho lidi moc nevěděli.
Všímám si více aspektů ve Vašich slovech. Nejdříve se pozastavím u slovíčka, MY , což vyvolává klamný dojem,že jsme vinní za celou řadu průvodních jevů krize u nás. Vycházíte pravděpodobně z toho, že co politikové rozhodnou, je jako by jsme rozhodli MY, neboť jsme je k tomu postu delegovali. Asi těžko bych obstál s názorem, že na tomto světě se neděje nic náhodou a že i tato krize, i když monstrosní, je přísně naplánovaná a možná zrovna těmi, kterým někdo někde dal důvěru, aby nás z toho vyvedli.
Velice často používáte názorných citátů a pouček, což kvituji, neboť oslovujete širokou veřejnost a ne každý je fundovaný ekonom. Podotknu jen, že ona již zde zmiňovaná energie je polarizovaná a proto mají ony citáty a poučky vždy dvojí význam, který lze bud pozitivně využít a nebo negativně zneužít. Svojí analýzou krize jste obsáhnul všechny známé aspekty z již předešlých krizí ale zmínka tu je o krizi, která tady ještě nebyla, což dokladují nejenom ekonomové ale i vědci ve všech sférách lidského života, od lidské morálky po přírodní zákony které se rapidně mění.
Nevěřím v nadpřirozené moci, spíš se přikláním k názoru ,že si zde může někdo na to hrát. A vzhledem k tomu, že ten někdo dal lidstvu modlu, pro kterou jsou lidé schopni i zabíjet, pak nejsem daleko od pravdy, když řeknu, že ta modla jsou peníze a indikace toho je byznys, a potom se zeptám, kdo a kdy rozdal lidem peníze a kdo jim dal žít na dluh a kdo jim půjčil tolik, že ani jejich potomci nemají šanci to splatit, maximálně platit úroky a nebylo to ještě před 100 lety zakázané jako lichva? Tak a podobně se mohu nekonečně ptát a vy jako ekonom my můžete oponovat jenom v tom, že Váš stávající model vychází z momentální situace a tu je třeba nekompromisně řešit.
Ale řešení není v momentální situaci, neboť to co teď vymyslíte a uděláte bylo již též naplánováno, bohužel Vám nebo jestli chcete Nám nebyla dána jiná volba, Ti co to naplánovali znali dobře podstatu člověka a já Vám mohu také odpovědět pomocí citátu,, nauč rozežraného člověka, že střídmě jisti a střídmě píti, prodlužuje živobytí...
Ekonomie vznikla jako kontrolní a řídící element k produkci Byznysu, proto si myslím, že i sebelepší ekonom najde zase jen motivaci k osvěžení Byznysu A JEHO DALŠÍ PRODUKCI ZADLUŽOVÁNÍ LIDSTVA. Zdali již jsme na špici oné Konjunktury a nebo jde tato agónie ještě prodloužit, to již teď záleží na přesvědčivosti ekonomů kteří byly vyškoleni k podpoře této Hegemonie. Skutečnost je taková, že to jde oddálit ale ne zastavit. Použito opět citátu... jak vysoko vystoupím, tak nízko spadnu...

Podotýkám, že jsem velkým obdivovatelem Vašich vědomostí a názorů a neviním Vás z nedostatku o kterém se zde zmiňuji, neboť vím, že ve školách se o tom neučí. Jen mi přijde trochu paradoxní, když čtu na Aktualně.cz, že lidé čekají už měsíce na nemocenskou, nebo pracují již měsíce zadarmo a hned vedle čtu,že pan ředitel ČEZU má jen půl milionu měsíčně. No z ekonomického hlediska je to zdůvodnitelné ale asi těžko bychom pro to hledali nějakou lidskou klauzuli, zakotvenou v tomto řádu. Otázka zní, je to opravdu to, co jsme chtěli a nebo nám to někdo nenápadně podsunul ? Stojíte si opravdu za tím, že plánovaní příjmů a rozpočtů nás z té krize vyvede. Já bych tomu věřil, ale to by jste musel stát na čele hegemonie tohoto světa, jinak je to utopie. Že by se tímto zabývali ony frakce,které tak stojí o integraci Evropy také pochybuji, a mocenskou politiku jsme tady již také měly, to již pak stačí vyměnit jednoho člověka na postu nejvyšším a již se to ubírá jiným směrem a nemyslím, že by jsme MY dosáhli tak vysoko, na tom něco změnit. Zkuste si demokraticky zaprotestovat proti státu, budete se divit, co se o sobě dočtete.
S veškerou úctou Žítek Václav
24. 04. 2009 | 19:30

Rumcajs napsal(a):

Gerd:

Souhlasím s Váma, že jediná cesta ven je inflace. Jde pouze o to, udržet ji pod kontrolou cca 10% ročně.
24. 04. 2009 | 19:59

VK-Can. napsal(a):

Vazeny pane Vaclav.

Mimoradne zajimava uvaha a analyza.
Domnivam se, ze jste se snazil i do obsazne reakce "vtesnat" mnoho myslenek.

Cetl jsem to dvakrat, abych si byl jist.
Rekl bych, ze spojujete politickou a ekonomickou stranku clanku pana Sedlacka a tim vice ci mene i otazky cele soucasne krize.

Nevim zda pro to najdete siroke publikum.
Soude podle reakci na clanek, je pad vlady pana Topolanka hlavnim tematem.

Presto, ze nezachazite do hloubky kterou by to vyzadovalo, zasel jste dal, nez mnoho z nas, kteri mame stejne uvahy, bylo ochotno se pustit.

Jen bych si dovolil dodat, ze soucasnou situaci nepovazuji za "Agonii", ktera je normalne spojovana s "poslednim tazenim", ale za velmi dobre planovany stupen vyvoje.

Osobne si myslim, ze pan Sedlacek je schopen videt dal, nez jen na ekonomickou stranku situace. Je to zkuseny ekonom a jako takovy musi vedet, ze ekonomika a politika jsou nohavice jednech kalhot, ktere nosime!

Nicmene cetba Vaseho vstupu je velmi zajimava!
24. 04. 2009 | 20:27

Kristýna napsal(a):

Já od krize očekávám hlavně vnitřní obrodu. Rozesmívá mě, kolik úsilí se investuje do udržování růstu a zachování prosperity. Přitom tohle jsou tak nepodstatné věci. Jediné, co má opravdu smysl, je kultivovat naše lidství, aby se pozvedlo. Naše charaktery a mravní síla se upevní právě v těžkých zkouškách, kdy se dokážeme něčeho vzdát. Když ztratíme, získáme. To, co získáme, bude mít však větší cenu než to, co si tak ustrašeně chráníme a jsme tomu schopni obětovat vlastní duši. Krize je lékem a požehnáním. Tušila jsem, že jednoho dne přijde, život ve jménu rostoucího blahobytu byl pastí člověka. Teď máme příležitost se z ní vysvobodit. Záleží, jak se té příležitosti chopíme, jak se ke krizi postavíme. Všem přeji odvahu, sílu i kázeň snášet nepohodlí a nedostatek, ale také odhodlání si navzájem pomáhat, držet při sobě. V tom je lidská síla. Až bouří projdeme, posílí nás to. Peníze jsou jen cár papíru. Pravé perly si nosíme ve své duši, pokud jsme je nepoztráceli... v každodenní honbě za nepravým zlatem.
24. 04. 2009 | 21:42

Lenka napsal(a):

nejaxe mi nechce verit, ze jste vsichni takovy pesimiste.. je mi jasne, ze soucasna krize je opravdu velmi silna kava snad pro vsechny, nicmene po dlouhych letech růstu a blahobytu to muselo prijit (tak jako v parnem lete prijde silna boure); ekonomicke cykly proste vzdycky byly, jsou a budou. nevyhneme se jim, jenom je muzeme predvidat, a lepe jim celit, byt na ne pripraveni (tentokrat se to proste nestalo - ale pro priste budeme urcite! chytrejsi). Opravdu se vas vsech, co sem pisete, dotkla nejak citelne soucasna ekonomicka situace? ztratili jste praci? nebo vam byl snizen plat? Myslim, ze je to spise o te politicke krizi, ne hospodarske (i kdyz spolu souviseji). Zda se mi, ze je to jenom boj mezi politickymi stranami, tak jak tomu bylo vzdycky. Ted se jenom proste pridala spatna financni situace, ktera to trochu vice vyostrila..
A co se tyka preprahani vozu v kopci - je nekdo z vas strojar? Slyseli jste uz nekdy o tom, co dokaze hydraulika? Jestli by se pouzil k preprahnuti uprosted kopce hydraulicky motor, neni vubec zadny problem se znovu rozjdet. At uz je kopec strmy ci dlouhy a tahly jak chce..
V soucasne situaci by takovym motorem mohla byt vlada pana Fischera. Podle toho jaxe ale vyjadruje, resp. nevyjadruje to spise vypada na nemou loutku nez hnaci silu...
24. 04. 2009 | 22:00

Gerd napsal(a):

Rumcajsi,
inflace není takovým problémem, pokud je v rozumné míře a je hlavně předvídatelná.
Jenže prospívá dlužníkům a okrádá střádaly. víte co trdíval Hitler? Že je nutné si naklonit dvě skupiny obyvatel - ženy v domácnosti a drobné střadatele. Mimochodem pravdivé rčení.
Tak přesně na tyhle skupiny ODS zvysoka kašle a dojíždí na to. Jen se pořád nedovedou poučit. Asi neumí číst. Ale co bychom chtěli od polovzdělaného předsedy vojenské školy, jehož vzorem v mládí byl asi zaostalý mužik odněkud ze širé stepi.
24. 04. 2009 | 22:00

Václav napsal(a):

Vážený pane nebo nebo dámo, pokusím se jen zdůvodnit pohnutky,které mne vedly k reakci na články pana Sedláčka. Za prvé jsem chtěl vzdát hold prozíravé inteligenci tohoto mladého ekonoma, což se mi možná nepovedlo, pokud jsem zabředl do otázek širšího významu. Nechtěl jsem ani vzbudit nějakou diskusi, neboť vidím jak to většinou končívá, a tak jak vše se vším souvisí tak je těžké nevybočovat z daného tématu. Za druhé jsem chtěl nenápadně panu Sedláčkovi naznačit, že je zde ještě něco s čím ekonomika nedisponuje a že tento faktor je v celém tomto léčebným procesu důležitější než suché, matematické definice. Tato pointa je podobná dnešní alopatické medicíně, která se příliš koncentruje na průběh nemoci, zatím co by se měla zaměřit na příčiny nemoci nebo, jak chcete, krize. Nevím,zdali se k tomu pan Sedláček dostane a už si nejsem vůbec jistý,zdali tu pointu postřehne. Bylo mi prostě zadostiučiněním, že jsem své myšlenky svěřil na papír s dobrým úmyslem někomu pomoci a věřte že je velkým uměním napsat to tak aby jste nikomu ani neúmyslně neublížil. A až Filosofie a Ekonomie najdou společnou řeč, když jsou již v těch jedněch kalhotách, a ta Filosofie lidstva nabere ten správný směr, tak pak si snad lidstvo ulehčením vydechne. Tato politická garnitura je z větší části zprofanovaná a je jedno zda ji vyměníme za jízdy do kopce nebo s kopce, zde se uplatní císařský řez aby nedošlo ke zbytečnému z prodlení. Otázkou je jen zdali je máme čímž lepším nahradit. Lidé mají zajímavou logiku, jak jim dáte moc, tak se s tím nespokojí a celou dobu své politické kariéry přemýšlí jak si onu moc zachovat na věky. Česká garnitura se již lidem natolik vzdálila, že již ani o nich neví a jejich frakce
se tak hermeticky před lidmi uzavřeli, že už ani nevědí, že jdou opačným směrem, než jejich voliči.
Tato satyra musela již i na mezinárodním poli vyústit, neboť si ti naši činovníci v zápalu boje o koryta ani nevšimli, že už nejsou na domácím jevišti a změnilo se publikum. A s těmito herci chcete vyrazit do boje proti světový krizi. Až mi je těch našich dobrých ekonomů líto, co s jejich upřímným zápalem proti této krizi tito politici provedou. S veškerou úctou Žítek Václav.
24. 04. 2009 | 22:35

pinochi napsal(a):

Prosím,kde byl tento progresivní, mladý ekonom v srpnu roku 2008,kdy v ostatních státech světa začímala bujet krize?Neslyšel jsem od něj nižádný komentář k probíhající krizi na téma Česko a krize
24. 04. 2009 | 23:16

VK-Can. napsal(a):

Vazeny pane Vaclav.

Je dobre jmenovite/nickovite napsat, komu adresujete svoji odpoved.
Soudim, ze Vase odpoved je urcena me, protoze se zminujete o "kalhotach".
Jsem muzskeho pohlavi a me krestni jmeno je Vladimir.
Muj nick VK-Can se sklada z inicialek meho jmena a faktu, ze ziji v Kanade.

Osobne bych rekl, ze jste vubec nezabredl do otazek sirsiho vyznamu.
Podle meho jste vybranym zpusobem naznacil jine moznosti.

Totiz, co mne zde chybi je prave to spojeni toho, co Vy nazyvate Filosofii a ja politikou. Zatim jen politikou s malym p!
Je zde skutecne dost vetsich ci mensich znalcu politiky a celkem i slusne procentu ekonomu se zvucnym jmenem.

Bohuzel je zde poskrovnu tech, kteri se pusti do spojeni techto dvou casti nasich zivotu. Politiky a ekonomiky.
Navzdory tomu, ze musi byt kazdemu zretelna jejich prima souvislost!

Na druhou stranu je mi jasne, ze je to velmi nevdecny ukol s velmi znacnym ohlasem ze strany odborniku a "odborniku" na politiku i ekonomiku.
Neni pochyb, ze obe strany by zacaly uplatnovat sva "specifika", aby nezustaly pozadu.

Bude jeste chvilku trvat, nez vetsina lidi prijme fakt prime spojitosti politiky a ekonomiky.

Jeste mala poznamka k tem "volenym".
Cesky volebni system, jak uz jsem uvedl pri mnoha debatach, je takovy, ze se voli polit. strana a "politik", ci zastupce volicu je urcen stranou!

"Preferencni" hlas je jen docela pruhledna iluse demokraticke volby poslance, ktera pri skutecne volbe poslance nema zadnou vahu.
Tento princip temer vylucuje jakoukoliv zainteresovanost poslance se svymi volici.
Pro poslance je vedeni strany, bible, oltar a modlitebni knizka zaroven!
Volic je jen kulisa.
Z te strany ocekavat nejakou zmenu je mirne receno silne optimisticke.
Jinak diky za obsaznou odpoved.
Take s uctou Vladimir (VK-Can)
24. 04. 2009 | 23:21

amolibertas napsal(a):

Jediná solidarita než snižování státních výdajů a daňové zátěže dnes v době propouštění není možná. Je třeba dát lidem více peňez snížením daní, nekřivit trh dotacemi všeho druhu a nežít na dluh.. Problematický požadavek je omezení navyšování výrobních kapacit na úkor kupní síly. Neskupovat a neinvestovat za cenu předražené energie –ČEZ. Ale tohle se bankovní loby žijící z úvěrů nezamlouvá. Nejlepší je pro ni zadlužit jak výrobce tak spotřebitele-ale přepískla to. A dokud se nesníží cena práce předražená daňovými odvody a dokud se nenarovnají trhy zejména s bydlením a v automobilovém průmyslu přesyceném investicemi na úkor průměrných a podprůměrných příjmových skupin obyvatel, dotut nás čeká masové propouštění ve výrobní sféře-netuším co po autoprůmyslu bude následovat; dočasnou deflaci vystřídá prudká inflace a ještě větší nedosažitelnost základních materiálních potřeb, počínaje bydlením pro mladší skupiny ob. a konče....
Rada: Snížit daně + nežít na dluh + nějaká rozumná korekce výrobních investic = více peněz podprůměrným a průměrným příjmovým skupinám tj. cesta z krize.
25. 04. 2009 | 00:16

Janik napsal(a):

Mohl by nekdo jiny takhle blabolit? To jsou vsichni ekonomove takovi nedouci a ignorati?
25. 04. 2009 | 02:55

kam napsal(a):

No, Sedláček blábolí soustavně a důsledně. Už se vidím, jak já, důchodce, se stmeluji se Sedláčkem. A jak oba pociťujeme stejnou odpovědnost za chod státu.
No, myslím, že tito "odborníci" už ztratili veškerou soudnost.Nakonec i ten Sedláčkův NERV, to je něco. Samý komunista ( tedy jako bývalý ).Legrační je i ten agent soukromých penzijních fondů Rusnok.Jestli tohle je sociální demokrat, tak už tam může vstoupit i takový Míl a další žrouti existence zaměstnanců. Ti by nejraději zavedli i štrajchpudlíky, aby měli tak ten meloun měsíčně.
25. 04. 2009 | 05:41

Petr napsal(a):

Problém je v tom, že pokud někdo sedí uvnitř té káry (i když si to třeba sám nepřizná), bude pro něj těžké přesvědčit všechny ty kolem té káry, aby mu pomohli tlačit.
25. 04. 2009 | 09:13

Václav napsal(a):

Vážený pane Vladimíre,byl jste to opravdu vy,koho jsem po druhé oslovil. Měl jsem pocit, že jste uhádl, co jsem chtěl naznačit. Patrně nejste jen ekonom. Nemluvím často v jinotajích, pouze v politice v českých zemích je třeba se chovat zdrženlivěji, nakonec vidíte sám,kam se podobné diskuse zvrhávají. V nejlepším případě to přebírají emoce a v zápalu se zapomene původní téma.
A jsou to právě tyto emoce, které nedovolí onomu stmelení, o kterém někteří píší jako východisku z krize. Tím se vlastně dostáváme k příčině nejen krizí ekonomických ale všech, psychologických,ekologických,finančních,morálních,zdravotních atd. Problém je v tom,že ona zmiňovaná energie vytvořila jednotu polarizovanou a ti co tento svět vedou, vědí, že stačí udržovat nerovnováhu v této polarizaci a mají lidstvo v kapse, my už se potom sežereme sami. Čily, vezmeme-li to řečí srozumitelnou, stačí když kdejaký politik a nemusí být nijak inteligentní, dělá vše aby zdánlivě sjednocoval, zatím co to má rozkladný účinek. Tohoto smutného faktu si málo kdo všimne, neboť stačí manipulovat s positivními fakty a lidský faktor je velice důvěřivý a ten zbytek drží strachy ústa nebo krok. Ve skutečnosti to mají vůdcové velice jednoduché, stačí zvládnout základy psychologie a stáváte se hned úspěšným politikem nebo obchodníkem, ty profese mají hodně společného, neboť obchod se dá také nazývá hra na chytrého a blbého. Nechci nikomu sahat do svědomí ale mezi těmito dvěma fenomény je jen etická hranice, a málo kdy vidíme tomu druhému do svědomí, či to co říká také myslí. A pakliže víme že na začátku bylo slovo a z toho vznikla filosofie a každý podle své filosofie také žije a podíváme li se na počínání našich politiků s přihlédnutím k tomu co jsme si tady právě řekli, začínám nabývat dojmu, že zde někdo vytváří vše možné jenom ne jednotu a je za to moc dobře placen. Mohl bych dále pokračovat na scénáriu který ten proces vyvolává ale to už bych zbytečně zatěžoval lidskou psychiku, která je už tak dost masírovaná strachem z budoucnosti. Chce se jen vrátit ve svých úvahách hodně,hodně zpátky a nevidět jen průběh ale i příčinu. U slov pana Sedláčka bych řekl přihořívá. S veškerou úctou Václav
25. 04. 2009 | 11:09

Petr napsal(a):

pan Václav:

Dobrý den pane Václave, Vaše příspěvky jsou zajímavé a čtivé. Ohledně pana Sedláčka si myslím, že má smůlu v tom, že mluví z pozice, ve které je. Přirovnal bych to k přísloví "Sytý hladovému nevěří", (nebo spíš "Hladový sytému nevěří"). Pan Sedláček má dilema řekl bych - buď si uchovat svoji pozici (zaměstnání), nebo nazývat věci OPRAVDU pravými jmény. Možná, že ve skrytu duše opravdu je (nebo touží být) částí těch, které nazývá "my", ale situace a vývoj posledních let mu v tom určitě nejsou nápomocny.
Příjemný a hezký víkend,
Petr
25. 04. 2009 | 12:26

VK-Can. napsal(a):

Pro pana Vaclava.

Verim a jsem velmi rad, ze oba cteme "na stejne strance".
Preji Vam, aby jste mel lepsi zkusenosti s obchodniky.
Vim, ze se vzdy najde dost tech, kteri v touze rychle zbohatnout "to berou na hul".
Taci se najdou vsude, ale domnivam se, ze pri soudnem uvazovani se daji rozeznat od slusnych a kulatnich obchodniku a podnikatelu.

Sam nejsem ani obchodnikem ci podnikatelem, ale mel jsem dost co cinit s temito lidmi a tak vim, ze je mezi nimi dost tech, kteri nabizi dobre sluzby, nebo dobry produkt za umernou cenu.

Vite, zde v Kanade ci USA plati zelezne pravidlo "Dostanes vzdy takovou kvalitu, za jakou jsi zaplatil!"

Co se tyce toho, co pise pan Sedlacek, tak se domnivam, ze sel tak daleko, jak mohl.

Proto jsem privital Vasi uvahu, ktera se netykala jako hlavniho nametu porazky Topolankovy vlady.
Nacasovani teto udalosti bylo nepochybne zamerne, ale jinak ve svetle jinych udalosti celkem bezvyznamna udalost.
Myslim i pro obcany Ceske republiky.
Jen docela obycejna strkanice, kde obcan je jen nezucastnenym divakem.

Pokud mne dovolite, tak bych rekl, ze kdyz se vice pustite do "primeho psani" nikoliv jen jinotaje, bude to hodne zajimave. Podle meho mate co rici.
Preji mnoho uspechu a hezky weekend. Vladimir (VK-Can)
25. 04. 2009 | 15:59

Holubář napsal(a):

Grössling:
Já toho Richtu nemohu najít...
Buď ho má v knihovně ještě můj otec, který mi ho dal kdysi v pubertě číst (moudrý to muž), nebo už mám ve své knihovně zcela neřešitelný bordel. To spíše, onehdy jsem tam nemohl najít ani svoji vlastní knihu...
Vlk:
Lenka Zlámalová není šéfredkatorkou Hospodářských novin , tím je Petr Šimůnek. Býval šéfem ekonomické rubriky Mladé fronty DNES, pod ním pracovala i LZ. Pak na pár let zmizele (mateřská či zahraničí, možná obojí???) a teď (cca rok tomu ??? ono to hrozně letí) vyplavala u Šimůnka v HN.
Já jsem ji nikdy neměl moc rád, bývala to taková přeemancipovaná mladá kravka, všude byla všechno znala, ale teď mi připadá jako vyměněná. Myslím, že píše kvalifikovaně a rozhodně ne nějak fundamentalisticky, navíc poměrně čtivě, což v ekonomice není lehké. Její dílka patří rozhodně k tomu lepšímu, co se objevuje v českých médiích.
Zkuste si, Vlku, udělat nějaký pomyslný žebříček komentátorů:
Mladá fronta DNES - Steigerwald, Komárek. Když jsou náhodou střízliví, jsou to bolševici naruby.
Lidovky - Máša, Petráček, Plesl (to je fakt vůl).... dtto, jen s tou střízlivostí, zdá se, nemají taklvé problémy.
Právo - tam ekonomické komentáře bohužel téměř absentují, sem tam nějaký externista.
Deníky Bohemia - dtto.
Trochu po klausovsku bych před závorku vytkl Pavla Párala (kdysi Právo, pak EURO, potom Profit, teď ani nevím - občas na stránkách Mladé fronty DNES). Zajímavý vývoj zleva do prava, což je trochu protiproud u intelektuála,ne?, ale nepíše blbosti.
V těchto porovnáních nevychází LZ nijak zle a třeba ji vezmete na milost :-).
25. 04. 2009 | 19:24

Václav napsal(a):

Dobrý den , chtěl bych poděkovat všem které má diskuse oslovila. A k tomu co se tají za mými slovy chci jen dodat, že ještě nenadešla chvíle otevřeně nazývat věci pravými jmény. Jánošíků již bylo dost a shořeli vždy na to samé. Přesto si myslím, že jsem poodhalil zákulisní roušku víc než jiní, kteří se pod svá slova bojí podepsat. Ale abych se vrátil k původnímu tématu pana Sedláčka, nezastávám se tohoto člověka jen pro jeho analytické schopnosti ekonoma ale předně pro to že jsem z jeho slov vytušil, že to co píše také tak cítí. Jeho MY může opravdu vyvěrat s pocitu sounáležitosti a právě jeho mládí a nezkušenost mluví pro něj, těžko bych ho obhajoval, kdyby už byl starý kozák a něco podobného již předváděl v jiných systémech. Je docela možné,že dosah svých slov neumí ani odhadnout ale jde o jeho pocity a ty věřím,že jsou pravé. Tak jako u politika,obchodníka ,ekonoma,či u kteréhokoliv člověka, který chce lidem cosi říci,by se měly hodnotící faktory zaměřit na to, zda tomu věří co říká a nebo si jen cancá přes pysky, což se o celé řadě našich politiků říci dá.
Čtu různé příspěvky do diskuse a je mi smutno, jak si někteří v této osudové chvíli trénují svojí aroganci a prakticky převracejí v niveč vše co by jim eventuálně mohlo pomoci, a to jenom proto, že se neumějí zaposlouchat sami do sebe natož někoho druhého. Jedno slovo je dělí od toho aby prohlédly,toto magické slovo nemá prakticky žádnou šanci dokázat co dovede, neboť je dnes a denně pošlapáno a nepochopeno. Kvůli tomuto slovu lidstvo zanikne, neboť hegemonie tohoto světa se ho bojí jak čert kříže a počítají s tím, že to lidem jednou dojde a oni tomu musí zabránit, jinak by to byl jejich konec. Tato krize je o tom jak tomu zabránit. Lidé jako pan Sedláček si s tímto slovem zahrávají, mají v sobě dokonce indikátor, který tuto energii dává do pohybu, bohužel stojí proti nim armáda zbloudilých sebevrahů, která se provinila jen tím, že nechápe. A není jim to možno mýti za zlé, neboť jim je po tisíciletí předkládána jiná filosofie, která je odvedla jinam.
Chtěl bych na závěr ještě pozdravit pana Vladimíra a poděkovat za projevený zájem, ale pokud by jsme měly pokračovat v naší diskusi, měly bychom změnit platformu kontaktu. Nerad vyvolávám nevoli u lidí kterým se má slova příčí. Není ani mým zvykem se veřejně presentovat. Chtěl jsem opravdu jen poukázat a vyzdvihnout slova člověka, kterému by měli lidé dát důvěru a ne se ptát, kde byl tenkrát, když on byl někde jinde a podobné slátaniny. S veškerou úctou Václav.
25. 04. 2009 | 22:02

jojo napsal(a):

Trendy blbý kecy. Řešení máte přinést Vy. Kde je????
26. 04. 2009 | 00:16

Mari napsal(a):

Já si přeji tlačit svou ekologickou káru co nejefektivněji, nechci brát z cizích kár, co mi nepatří, nechci sedat do cizích kár a nechat se táhnout, když si mohu pomoci sama, nechci, aby mi někdo, např. stát nebo nějací sociálové nebo asociálové házeli klacky pod kola mé káry a nechci vozit ve své káře někoho, kdo si může svou káru táhnout sám. Ráda pomohu těm, kteří projeví snahu o řešení problémů se svou károu. Nechci ztrácet drahocenný čas mlácením prázdné slámy a rozebírat hodiny, když mohu něco udělat. Proč tolik řečí, každý musí začít sám u sebe. Jak už bylo řečeno někde výše, chybí tah na branku, jenom kecáme a kecáme....
26. 04. 2009 | 06:28

Charlie napsal(a):

Kelly

velmi přesně jste "vymáknul" oč tu vlastně běží ......

opožděně ...... -:)))))
26. 04. 2009 | 09:59

Václav napsal(a):

Vážení a milý diskutéři, ještě jednou a naposledy, řešení je v každým z Vás, budu to demonstrovat na té Vaší káře. Každý se nacházíte tam, kam jste tu káru plnou malých a velkých problémů které představují život,dotáhli. Hnacím motorem jsem nazval filosofií člověka, podle které každý žije, za tuto filosofii je každý sám zodpovědný a podle toho co mu ta jeho filosofie napovídá, tam se teď právě ocitá. Energetický potenciál si tudíž člověče určuješ ty sám a jakmile si řekneš, že již je pozdě, tak tak bude protože jsi to řekl TY. Tím se vlastně dostáváme k rozhodující otázce, že indikátorem potřebné energie pro život je víra a zde si můžeme načepovat pro sama sebe, když si tu víru ve své konání dáme. Život, jsou totiž slasti i strasti a jestli někdo sedí na té káře a říká,,,to jsou všechno kecy, ten problém by jste měli vyřešit VY,,, pak se divím, kam až se s tou károu dostal, příroda totiž energii pro podobnou filosofii nemá. Jen se Vás zeptám, zajisté jste měli celou řadu dobrých nápadů, které Vás nadchly, podařilo se Vám je zrealizovat , když jste vzápětí rozhodly, že to jsou,, kecy,, ? a tím se my lidé lišíme, každý dojel s stou károu tam, kam si dal sílu a nebo víru, jak chcete. Že se tento energetický potenciál sčítá počtem zainteresovaných, to už vědí Vaši vůdcové dávno, proto podpoří ty Vaše,,,,KECY,,, aby jste ani náhodou nezačaly ty svoje filosofie vylepšovat a nenapadlo Vás staré pořekadlo,,že pozdě není nikdy.. s veškerou úctou Václav
26. 04. 2009 | 11:36

Květoslav Syrový napsal(a):

INTEGRACE.
Pane Sedláčku, již delší dobu s vámi často sdílím vaše názory. O integraci, o které píšete, se s kolegy pokoušíme, leč v oboru zvaném doprava. Začínáme u cyklistické, logicky přetékáme do dopravy jako celku a nakonec řešíme celé naše společenské resp. veřejné i neveřejné soužití. Tímto bych vás chtěl jménem organizátorů pozvat v termínu 26.-27.5 (resp, pokračování do 30.5 a zakončení se šumným panem architektem) na http://www.cyklokonference.... Jako jeden z mála jste si totiž vědom skutečnosti, že pohyb urbanizovaným prostředím na kole je pro sebe a okolí jedna z nejrozumnějších věcí, co se vnitroměstské dopravy týče.
Omlouvám se za toto nepřímé oslovení, leč sehnat na vás kontakt je složité.
S pozdravem
Květoslav Syrový
syrovy.k@centrum.cz
toho času dopravní konzultant, poradce a projektant
26. 04. 2009 | 13:30

Jirka napsal(a):

Šéf Českých drah má měsíční příjem 500.000,-Kč, který si pochopitelně nezaslouží.A takových darmožroutů tady je tisíce. A v tom je ten problém. Někdo na ty jejich příjmi musí vydělat. Jaká krize, ta je v kapitalismu trvalá a žádné hloupé komentáře,jako jen tenhle blábol to neokecá.
26. 04. 2009 | 16:33

stále rebel napsal(a):

Pro VK-Can.
Zdravím za louži a k tomu načasování.

Opozice vyvolávala hlasování o nedůvěře vždy jako důsledek nějakých vládních skandálů.
Toto poslední následovalo po tomto zveřejnění.
http://www.novinky.cz/domac...
Nečetl jsem ten článek pozorně, ale myslím, že tam ještě chybí například informace, že Topolánkův člověk, který žádal redaktory, aby zmíněný pořad neodvysílali jim jako kompenzaci nabízel nějaké kompromitující materiály na šéfa opozice a další.
27. 04. 2009 | 18:34

Glosator napsal(a):

Evropa pořád vymýšlí HOVADINY jako multi kulti a "klimatický balíček." Pokud nedokáží její politikové ani teď přestat blbnout, zasluhují pověsit na lucerny...
27. 04. 2009 | 19:32

permoník napsal(a):

Milý Tomáši,o ekonomiku ani politiku se nezajímám,nicméně,tvé články čtu moc ráda a líbí se mi tvé názory.Hodně tvých myšlenek mi mluví z duše.Líbí se mi,že neuvažuješ jen hmotně,ale vnášíš do problémů lidskost a city.
Pro lidi je doménou ukázat na někoho prstem a říct ty za to můžeš,je to tvoje vina a soudit a soudit.....Každý z nás by si měl uvědomit,že na všem co se na této planetě děje,máme každý svůj podíl viny.Vše máme ve svých rukou a vše ovlivňujeme našim myšlením,jednáním a chováním.Pokud chceme něco zmněnit,měl by každý začít sám u sebe.Každý by se měl nad sebou zamyslet,být soudný jen sám k sobě a soudy druhých nechat na někom jiném.....A hlavně udělat inventuru ve svém žebříčku hodnot a priorit.Je to do očí i srdcí bíjící,kam jsme se dostali a co děláme naší planetě.Naší Zemi,ze které jsme všichni vzešli.Krize by nám měla oltevřít oči a srdce a měli by jsme začít používat rozum a vrátit se k lidské přirozenosti.Opravdu potřebujeme tolik hmotných věcí,luxusu a přepychu?Je to opravdu síla jak jsou lidi posedlí hmotou.
Tomáši,jsi jeden z mála který má skvělé názory.Buď stále sám sebou a stůj si za svým:)permoník:)
27. 04. 2009 | 20:12

VK-Can napsal(a):

Pro stale rebel.

Diky za link a pozdravy, ktere rad opetuji.

Co se tyce ceske politiky, tak pokud vim od zdejsich byvalych kolegu i pratel (zde narozenych)
klesla na velmi nizkou uroven!
Co je zarazejici, ze stale klesa!

Co je jeste vice zarazejici, jak mizi i ceske vyrobky z nekolika prominentnich posic, ktere mely drive.
At uz ve strojirenstvi, skle, nebo porcelanu.
To je skoda velika, ktera mam obavy se uz neda nahradit.

Co je myslim nejvic trapne a mam obavy zcela zretelne svetu, tedy tem, kteri se o to zajimaji, ze kazda ze soucasnych hlavnich polit. stran v Cesku se stala jen prihravacem vnejsim zajmum!
Na tom by nakonec nebylo tolik divneho, kdyby Cesi, jako celek, z toho meli take trochu pro sebe.
Bohuzel je to jen osobni zbohatnuti, ktere je rozhodujici.

Hlasite a casto zcela nepokryte chrochtani, ktere se ozyva od koryt a obcasne kviceni toho, kdo je od koryta odstrcen je nejen trapne, ale predevsim hodne ponizujici.

V nedlouhe historii nasi republiky byl nas narod a nasi politici casto nuceni se divat do ritniho otvoru naseho "ochrance".
Ted se tam nejen divaji, ale zcela dobrovolne tam lezou!
Casto se i perou o zebrik, ktery je k tomu ritnimu otvoru "pristaven"!
Skoda!
27. 04. 2009 | 20:51

Honza999 napsal(a):

Rumcajs

Schodek za socanů....

Když od schodků, "vytvořených" socany, ODEČTEME to, co v tom kterém roece zaplatili za pohledávky v České konsolidační agentuře (tedy za Klausovy kostlivce ve skříni), popř. čím sanovali dvoje povodně, rázem se dostaneme z čísel červených do černých.
27. 04. 2009 | 22:56

Bavor napsal(a):

Pane Sedláčku, integrace je velice dobrá věc, ale je třeba přihlédnout k tomu, komu poslouží. Pokud poslouží velkým a bohatým k ovládnutí malých a chudých, pak je k ničemu. Tak jako Lisabonská smlouva. A láska a solidarita v krizi? Ve vašem pojetí to je způsob, jak ti, kdož jsou postižení krizí (a tuto krizi nezavinili)zachraňují ty, kdož tuto krizi zavinili, tedy oběť zachraňuje pachatele. Vaše vlády a elity se budou k záchraně zadlužovat a splácet dluhy budou oběti této krize - zaměstnanci. Ovšem zisk z jednání, které krizi způsobilo zůstane pachateli - kapitálu. K tomu vedou vaše protikrizová opatření a vaše ekonomické teorie.
28. 04. 2009 | 07:25

Nina napsal(a):

dobrý den,
na iternetových diskusích mne baví to, jak funguje lidské podvědomí a každý si vybere něco, co je jemu blízké (nebo kde ho tlačí bota).Moje podvědomí se snaží najít význam slova "láska" v článku, souvislostech i světě kolem nás. Je to jako s vírou. Být věřící, neznamená být blbý a nastavovat tvář fackám. Jde o to, vyjasnit si v těžké době priority, uvědomit si co můžeme postrádat a o co musíme bojovat. Když si představím, že bych věděla, že můj čas je odměřěn a za rok zemřu, přestala bych asi řešit spoustu věcí, které me teď vytáčí. Soustředila bych se na to, být co nejvíce s těmi co mám ráda a tam, kde je mi dobře. Spomalila bych tempo a vychutnávala. Teď běžím od jednoho úkolu k druhému a čas na lásku k rodině, přátelům, hudbě odsouvám na potom.Co když ale žádné potom nebude? K ujasnění priorit je dobrý každý průser, který nás potká, i když ne každému je dáno se poučit.....Kouknu do bible a co je základem: víra, naděje a láska! Už 2009 let minimálně
28. 04. 2009 | 11:06

chemba napsal(a):

Pane Sedláčku, čtu pravidelně Vaše články.A dokážu se s fůrou myšlenek ztotožnit.Nyní ale myslím, že jste nezdůraznil nezvratný fakt, že to byla po celou dobu sociální demokracie , která pro těžkou dobu předsednictví nabízela toleranci, spolupráci a slib neútočení na vládu ODS.Arogence, nafoukanost a pocit naprosté vlastní sebestřednosti ze strany ODS tomu zabránila.Tady je vidět kdo byl ochoten se zapřáhnout do společné káry a kdo táhl káru do příkopy sám.
28. 04. 2009 | 14:45

dave napsal(a):

Tomáš ve svém článku píše, že 3 roky po krizi stoupne zadluženost státu v průměru o 86 %. víte někdo, kolik je průměrné zadlužení v tuto chvíli? abych si udělal obrázek, jak velký "zápřah" to bude.
díky.
28. 04. 2009 | 15:44

stále rebel napsal(a):

Pro VK-Can.
Máte dobré informace, bohužel je tomu tak.
28. 04. 2009 | 18:00

stále rebel napsal(a):

Pro dave.
Vládní dluh 2008 = 29,8% HDP.
28. 04. 2009 | 18:10

Mari napsal(a):

Mozna by se mohla udelat takova netradicni akce - Narod sobe - a slozit se na zaplaceni statniho dluhu a potom pokracovat s vyrovnanym rozpoctem. Kolik by kdo zaplatil by mohlo bezet na televizni obrazovce jako o Vanocich, politicke strany by na tom mohly zalozit svuj program a penize misto do volebni kampane vlozit na splaceni, nekteri preplaceni jedinci z CEZ, Ceskych drah apod. nebo nekteri politici s nekolika platy by mohli jit prikladem. Dnes je to utopie ale tenkrat to zafungovalo)))))))))
29. 04. 2009 | 00:00

Kolík napsal(a):

Sedláčku kandiduj a já tě budu volit:-)
29. 04. 2009 | 10:58

rominika napsal(a):

P.T. Tomáši, když kobyla dodělává, nejvíc kope. Nikdo ji už na nohy nepostaví, už má dost. Koho,co, komu a vlastně proč vezla v té káře? Potřebujeme to vůbec? Je v tom mnoho nemravného a přežilého : ve vztazích mezi kobylou, nákladem, tlačícími i vezoucími se. Láska je svoboda. Ale v tomhle obraze plném násilí a křečovitého úsilí ji nenalézám. Je to svět moci,ne lásky.
03. 05. 2009 | 17:57

pje napsal(a):

Proč nepohnu příliš kostrou směrem ke společnému tahu káry z krize? Protože nemám ani plat ani odpovědnost, natož klubovou kartu vlivných, kteří sborem odmítají nést náklady toho, na čem realizovali výnosy. To máte tak, pane Sedláčku, když nevystoupíte proti ražebnému z úvěrové emise peněz, proti vlivu úroku z emisních úvěrů generujících peněžní virtuum nad krytou (nikoli sliby!) transakční paritu, proti syndikovaným operacím typu "bankrotu" Lehman Bros. s drtivě redistribučním efektem od chudých k bohatým, nebudu vám ochoten k té káře ani přistoupit, natož ji naivně táhnout za jiné. Je smutné, že ani bankéři sami nechápou, že coopetitiveness je jen výhodná opona ukrývající nechutné výjevy predátorství. Ne, dokud bude platit právní ochrana Klubu a právní ignorance ochrany Nečlenů, nehnu ani prstem.
05. 05. 2009 | 14:00

Bisnis Online napsal(a):

Despite the fact that nezachazite to a depth that would require, you went further than many of us, we have the same considerations, was willing to go.
14. 06. 2009 | 05:22

zimní rukavice napsal(a):

Velká hospodářská krize pomohla vzestupu nacismu v Evropě, nenávist dostala hlavní slovo, lidé vzali do rukou kameny.
23. 10. 2009 | 09:43

Kristina napsal(a):

http://www.vyplnto.cz/datab...

jste odolni vůči stresu?
03. 12. 2010 | 15:52

PendNeecy napsal(a):

vegvg <a href=http://www.vuittonpascherofficiel.com>sac louis vuitton</a>
gnack <a href=http://www.sacvuittonofficiel.com>Sac Louis Vuitton Pas Cher</a>
kzirw <a href=http://www.saclvuittonpascher.com>Louis Vuitton moins cher</a>
acgok <a href=http://www.saclouisvuittonpascherefr.com>Sac Louis Vuitton Pas Cher</a>
dxdxm <a href=http://www.saclvuittonpascher.com>www.saclvuittonpascher.com</a>
qoxhy <a href=http://www.sacvuittonpascherefra.com>www.sacvuittonpascherefra.com</a>
http://www.sacvuittonpascherefra.com
08. 10. 2012 | 08:32

Blowlwrobby napsal(a):

内部内と全体の周り モダン また 最先端 エグゼクティブ。 これらの多く <a href=http://www.salesuggbootsjapan.com>ブーツ激安</a>, ハードドライブ よく 広く に関して ストッキング販売 種類の異なるタイプの に関連する情報 と同様に レコード と同様 アイテム。 彼らは可能性があります 以外、もっとたくさん に加えて絶妙 採用応用利用などと比べて http://www.cheapjapanuggboots.com 利用 持って 常に保つ 使用し??てスルー わん ペン ハードドライブハードディスクドライブを書面で置く。 主、人は 精通利用する 保全救う<a href=http://www.uggbootsforjp.com>ugg ブーツ 激安</a>,
で保存弱い システム そのために 受け入れる これらの種類の とも 最高 小屋 ハードディスクドライブ <a href=http://www.cheapjapanuggboots.com>link</a>, 届ける 信頼性、全体的な柔軟性 一緒に 易 と同様と一緒に加えてと費用対効果経済値札 前提条件 に関連付けられたとバイヤー 使用しているとき加えて 彼らがすることができますは応用のなさ使用適切 維持省エネ リスティング <a href=http://www.salesuggbootsjapan.com>ブーツ激安</a>, と 保存取得する とか、そういうところは。
09. 11. 2012 | 21:30

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy